RigolleM schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:13:
Ik ga mij hier ook aanmelden.
Vandaag mijn aanloopwagen in ontvangst genomen: Niro EV MY23, heeft bijna 70k als kilometerstand en is volgens de nummerplaat (Belgisch) ergens in april/mei 2023 ingeschreven. Zal dit nog eens in detail bekijken als het morgen klaar is
Moet nog uitzoeken welke uitrusting het is, eerder een DynamicLine met extra pakketten. Ik heb geen schuifdak en/of elektrische stoelen, maar wel een HUD, verwarmde spiegels en zetels, elektrische achterklep, dodehoekwaarschuwing,...
Ik kom van een Volvo EC40 extended range (WLTP 571km), en rij privé nog met een Tesla M3H, dus ik ben wel gewoon om met een EV te rijden en reizen.
Ik moet er mee rijden tot hij 5 jaar is of 120k km's, dus zal hij nog even meegaan hier.
De nummerplaat klopte niet qua modeljaar, wagen is opnieuw ingeschreven in april 2023, maar werd voor het eerst keer ingeschreven in augustus 2022, dus zal ik er een klein jaartje moeten mee rijden.
Hij valt mij niet tegen, komende van een Volvo EC40 MY26 en Tesla M3H MY24, had ik het erger verwacht. Ik vind het rijden met HDA best meevallen, is het natuurlijk geen FSD van de Tesla, maar vind het wel beter dan de Pilot Assist van de Volvo. Het verbruik had ik ook erger verwacht, mijn eerste EV een Volvo XC40 Recharge SM (Single Motor) had nog een lagere WLTP en daar kreeg ik met moeite 200km autosnelwegkilometers uit, maar met de Niro op 100% heb ik na 220km (90% autosnelweg in België = 120 km/u) nog 20% over, voldoende speling nog als ik thuis dringend weg moet.
Navigatie vind ik wat minder... gebruik het wel voor woon/werk, maar ik kijk wel eerst eens naar Google Maps of alles OK is voor ik vertrek. Gisterenavond gaf hij groen aan voor de ganse route, maar dat was niet het geval in GM, dus via CarPlay en GM naar huis gereden, heeft mij mooi omgeleid, terwijl de Niro mij wou terugsturen. De mapweergave en routebegeleiding op het scherm vind ik ook niet zo super, daaraan merk je wel dat het een MY22 model is. Morgen een ritje naar onbekend terrein, dus sowieso via CarPlay en GM.. wel fijn dat CarPlay en Android Auto hier op zitten.
Heb wel serieus mogen zoeken naar een werkende USB A - USB C kabel voor CarPlay, dan maar ééntje gekocht van Belkin en daar werkt het wel mee.
Het bedrijf waar ik nu werk zijn pas overgeschakeld naar een nieuwe car policy en hebben enkel VW in hun wagenlijst opgenomen, dus na een jaartje zal ik hier dus terug afscheid moeten nemen.