Ik heb de handleiding enige tijd geleden ook gelezen en weet dat het erin staat, maar durf je niet te zeggen hoe het moet.Tazzy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:06:
Ik voel me echt een nitwit, maar na het lezen van de handleiding ben ik er nog niet in geslaagd om de ruitenwissers in een stand te zetten waarbij ik ze kan vervangen.
Verkeerde info op youtube? of mis ik de geheime handdruk ofzo?
Je zet de auto in accessoires mode.
Dit doe je door de auto aan te zetten zoals normaal
Uit te zetten zoals normaal
Dan één keer op de start-knop te drukken zonder voet op de rem.
Er komt dan “accessoires” in beeld. Dan ruitenwisser hendel naar beneden en loslaten. Blijft dan staan in de positie om te vervangen.
Vanaf 1:20
Er komt dan “accessoires” in beeld. Dan ruitenwisser hendel naar beneden en loslaten. Blijft dan staan in de positie om te vervangen.
[ Voor 45% gewijzigd door Source90 op 26-05-2025 16:35 ]
Deze had ik gezien, ik loop zo nog wel even naar de auto als het droog lijkt. Had niet echt het idee dat dit deed wat er verwacht word 
Edit: dit is em inderdaad, even een paar sec vasthouden op handmatig wissen
Edit: dit is em inderdaad, even een paar sec vasthouden op handmatig wissen
[ Voor 51% gewijzigd door Tazzy op 27-05-2025 08:18 ]
Het je ook de "carwash" mode zo als puntjes?Source90 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:31:
Je zet de auto in accessoires mode.
[YouTube: All-New 2023 Kia Niro EV | How To Enter Wiper Service Mode!]
Ik weet niet hoe Tesla dit doet, maar ik kan mij voorstellen dat elk merk beperkingen oplegt mbt. het uitlezen van de API. Kia doet dit niet om op servercapaciteit te besparen, maar om (standby) stroom van de auto te besparen. De auto staat normaal gesproken in een soort powersave modus (op de 12V accu) en wordt door een API call uit deze powersave modus gehaald. Als je dit te vaak doet, dan is de 12V accu zo leeg (staan genoeg voorbeelden hiervan in het e-niro forum).smartsys schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:43:
[...]
Andere logica, zoals het niet automatisch kunnen starten van de verwarming als de Niro niet aan de stekker hangt heb ik met mijn Homey kunnen oplossen. Maar ik stuit dan bijv. wel op een probleem dat je maar iets van 50x per dag de Niro mag uitlezen met de app. Hoe kom je daar nou mee anno 2025. Je maakt een auto connected en geeft deze allerlei handige opties, maar dan beperk je vervolgens het gebruik omdat je server te veel hits krijgt. Investeer dan in meer rekenkracht of biedt die functionaliteit niet.
Kia heeft wel een (hele kleine) 12V loodaccu ipv. een 12V lithium-ion batterij zoals bij Tesla. Loodaccus zijn nog kwetsbaarder voor ontladen en moet je dus nog meer managen / sparen.
Bij traditionele auto's was dit niet of nauwelijks nodig omdat er geen verbruikers aan staan als de auto uit staat (enkel startaccu). Tegenwoordig blijven er nog genoeg modules van de auto 'aan' ter beveiliging, monitoring of verbinding met internet.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Waardeloos? Ik zie het probleem niet. Het infotainmentsysteem is veel beter dan van mijn vorige auto’s Mercedes e250 (85k euro), BMW 525d (80k), de Audi etron van mijn broer (60k) en de BMW 1 serie van mijn vrouw (dikke 40k).marciej123 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:25:
Het is inderdaad een 'prima' auto die fijn rijdt.
Maar als je kijkt naar alle multimediasystemen etc is het eigenlijk echt een waardeloze auto en dat je daar dan een kleine 50k voor betaald (gelukkig heb ik lease maar voor mij nooit meer een kia).
Multimediasysteem langzaam, routeplanner werkt maar je kunt zelf niks instellen (met hoeveel % soc je wilt snelladen etc) en geen draadloos android auto / carplay.
Keyless entry? Je spiegels gaan wel open maar je moet alsnog zelf op het knopje van het portier drukken om te ontgrendelen of op slot te zetten..
De app werkt eigenlijk ook niet goed (iedere keer pincode of vingerafdruk..)
Voorverwarmen werkt alleen als je handmatig een actie uit de app start of als deze is aangesloten.
Waarom kan dit niet altijd op schema, ook als die niet is aangesloten?
En uiteraard het climaat systeem waar je een geluk moet hebben of je niet ineens na een uur rijden een kwartier in die kou zit en verder een universitaire studie voor gevolgd moet hebben om deze te snappen.
Nee voor een auto van een kleine 50k vindt ik het persoonlijk erg tegenvallen.
Ik ervaar nergens dat het multimediasysteem traag is. De Mercedes deed er 40-50s over een een route te vinden, de Kia doet dit in 5-10s. Keyless entry werkt prima. Het portier van de bestuurder wordt ontgrendeld, de overige alleen na het indrukken van de knop. Dat is een veiligheidsvoorziening zodat op de parkeerplaats je spullen niet gejat worden terwijl jij instapt.
In de app heb ik nooit een pincode nodig, maar ik gebruik een iphone met faceid, werkt 100% probleemloos. Accu voorverwarmen doe ik nooit, ik zie ook geen enkele noodzaak, het werkt prima zonder. Ook carplay gebruik ik nooit, navigatie van Kia vind ik veel beter dan google maps, en spotify werkt uitstekend zonder carplay.
Het enige punt van kritiek dat ik herken is dat de airco soms wat enthousiast reageert. Bij EVs komt dat meer voor, de eTron heeft dat probleem ook. Zo lang ik de temperatuur links en rechts vrijwel gelijk heb, alle schuifjes open en de AC op automatisch heb staan, ervaar ik nauwelijks problemen. En sinds ik een Niro EV met warmtepomp heb zijn de problemen weg. Totdat iemand begint schuifjes dicht te doen. Het is net alsof het systeem dan in de war raakt en veel harder gaat koelen/verwarmen via andere luchtuitlaten.
Kortom. Als je dit een waardeloze auto vindt, ben ik benieuwd wat je dan een betere auto vindt. In de BMW, Mercedes, eTron, maar ook bijv. de Polestar 2 kun je veel minder instellen dan in de Kia, en krijg je sowieso veel minder functionaliteit voor je geld.
Alleen de Tesla heeft meer mogelijkheden (helaas geen HUD), maar daar is de service weer zo ongelooflijk slecht dat ik nooit een Tesla zou kopen - los van het feit dat ik die idioot Musk niet wil sponsoren.
Wettelijk gezien heb jij een koopcontract afgesloten met de dealer. Je moet dus bij de dealer klagen, die kan de klacht doorspelen naar zijn leverancier, Kia Nederland en die sturen hem weer door naar Zuid Korea. Het is dus niet een ‘dikke vinger’ van Kia Nederland maar de normale procedure die wettelijk zo vastgelegd is.smartsys schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:43:
[...]
Ik heb ook eens Kia rechtstreeks benaderd voor dit soort klachten.
Je wordt direct naar de dealer verwezen en die mag het vervolgens "oplossen".
Een dealer KAN geen probleem met de airco oplossen wat veroorzaakt wordt door crappy regelsoftware.
Het is niet alleen in NL, ook op buitenlandse forums kom je dezelfde soort klachten tegen.
Door je naar de dealer te verwijzen steekt Kia eigenlijk een dikke vinger op naar de klant en erger nog, ze zadelen dealers op met werk en problemen die ze daar niet kunnen oplossen. Die dealers mogen gesprekken met geïrriteerde klanten gaan voeren.
Ik rij ook een lease Niro EV en die auto komt uit Zeeland. Ik woon boven in Noord-Holland. De dealer bij mij in de buurt heeft dus géén enkel voordeel gehad met de auto die ik nu rijdt, maar krijgt dan wel mijn "ellende" om mee te dealen, terwijl ze het niet op kunnen lossen. Ik wil ze daar eigenlijk niet mee belasten. Kia Nederland moet dit probleem bij Kia zelf melden en in Korea moeten ze de software mensen gewoon de auto airco 1 of 2 extra standen onder de min stand geven. Probleem hoeft niet super moeilijk te zijn.
[knip]
Verder hoef je echt geen medelijden te hebben met je Kia dealer in Noord Holland. Zij verdienen uitstekend aan service en onderhoud, ook als het onder garantie valt want dan draait Kia Nederland op voor de kosten.
P.S. als je vindt dat de airco te hard werkt op de laagste automatische stand, probeer dan eens alle 3 de ventilatieopties tegelijk aan te zetten (ruit, midden, voeten). Dan blaast ie veel minder hard.
Bij selecteren van de blaas-positie, gaat hij echter van auto-climate af. Daarmee (bij mij althans) geen verwarming meer in de winter. Dat werk enkel op auto-climate.Sietse Vliegen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:32:
[...]P.S. als je vindt dat de airco te hard werkt op de laagste automatische stand, probeer dan eens alle 3 de ventilatieopties tegelijk aan te zetten (ruit, midden, voeten). Dan blaast ie veel minder hard.
Hoe activeer je Spotify? Of bedoel je gewoon via Bluetooth van je mobiel afspelen?Sietse Vliegen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Ook carplay gebruik ik nooit, navigatie van Kia vind ik veel beter dan google maps, en spotify werkt uitstekend zonder carplay.
Voor de rest helemaal met je eens en absoluut niet eens met @marciej123 . KIA heeft veel meer mogelijkheden tegenover andere "gerenomeerde" automerken. Ik heb zelfs de specs van onze KIA Niro-EV DynamicPlusline vergelijken met de nieuwere EV3 en daarvoor zal toch veel meer neergelegd moeten worden voor dezelfde functionaliteiten.
Klopt echter dan staat hij niet meer op stand "AUTO" en vind ik de regeling minder effectief. Echter de zijkant en midden ventilatie roosters blazen dan inderdaad minder hard dan in de stand "AUTO".Sietse Vliegen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:32:
[...]
P.S. als je vindt dat de airco te hard werkt op de laagste automatische stand, probeer dan eens alle 3 de ventilatieopties tegelijk aan te zetten (ruit, midden, voeten). Dan blaast ie veel minder hard.
Ik moet zeggen dat ik het een bult geklaag vind de laatste pagina's over de klimaatregeling en iets wat ik totaal niet begrijp. Een kwestie van de tijd nemen om het goed in te stellen, met inderdaad de roosters gewoon volledig open. Het is niet zo dat het platform van de SG2 gelijk is aan het E-GMP, waardoor je wat "software updates port". Ten opzichte van een iDrive of R-Link is dit echt zoveel sneller, gebruiksvriendelijker, maar zeker niet perfect.
Maar! Mijn vrouw daarentegen kan ook helemaal kriebelig worden als de airco koelt en zij hier iets van voelt.
Maar! Mijn vrouw daarentegen kan ook helemaal kriebelig worden als de airco koelt en zij hier iets van voelt.
Gaat jouw bestuurders deur open als je langs loopt zonder op het knopje te moeten drukken?Sietse Vliegen schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Waardeloos? Ik zie het probleem niet. Het infotainmentsysteem is veel beter dan van mijn vorige auto’s Mercedes e250 (85k euro), BMW 525d (80k), de Audi etron van mijn broer (60k) en de BMW 1 serie van mijn vrouw (dikke 40k).
Ik ervaar nergens dat het multimediasysteem traag is. De Mercedes deed er 40-50s over een een route te vinden, de Kia doet dit in 5-10s. Keyless entry werkt prima. Het portier van de bestuurder wordt ontgrendeld, de overige alleen na het indrukken van de knop. Dat is een veiligheidsvoorziening zodat op de parkeerplaats je spullen niet gejat worden terwijl jij instapt.
In de app heb ik nooit een pincode nodig, maar ik gebruik een iphone met faceid, werkt 100% probleemloos. Accu voorverwarmen doe ik nooit, ik zie ook geen enkele noodzaak, het werkt prima zonder. Ook carplay gebruik ik nooit, navigatie van Kia vind ik veel beter dan google maps, en spotify werkt uitstekend zonder carplay.
Het enige punt van kritiek dat ik herken is dat de airco soms wat enthousiast reageert. Bij EVs komt dat meer voor, de eTron heeft dat probleem ook. Zo lang ik de temperatuur links en rechts vrijwel gelijk heb, alle schuifjes open en de AC op automatisch heb staan, ervaar ik nauwelijks problemen. En sinds ik een Niro EV met warmtepomp heb zijn de problemen weg. Totdat iemand begint schuifjes dicht te doen. Het is net alsof het systeem dan in de war raakt en veel harder gaat koelen/verwarmen via andere luchtuitlaten.
Kortom. Als je dit een waardeloze auto vindt, ben ik benieuwd wat je dan een betere auto vindt. In de BMW, Mercedes, eTron, maar ook bijv. de Polestar 2 kun je veel minder instellen dan in de Kia, en krijg je sowieso veel minder functionaliteit voor je geld.
Alleen de Tesla heeft meer mogelijkheden (helaas geen HUD), maar daar is de service weer zo ongelooflijk slecht dat ik nooit een Tesla zou kopen - los van het feit dat ik die idioot Musk niet wil sponsoren.
Mijn vorige auto was wel een tesla en daar vergelijk ik het mee, je kunt zeggen wat je wilt over musk en dat het een idioot is maar het multimedia gebeuren, de app etc, werkt gewoon allemaal echt heel goed bij tesla, en als je dat vergelijkt met kia, dan stap je 5 jaar terug in de tijd.
En dan was de Model Y goedkoper dan de kia niro ev, qua service heb ik er persoonlijk geen slechte ervaringen mee gehad.
Maar als jij weet hoe de bestuurders deur al automatisch open kan dan is dat al een ergernis minder.
Bij mij gaan alleen de spiegels open (en de kofferbak als ik hier naast sta)
Ja, mijn deur gaat open als ik naar de auto toe loop maar ik moet wel op het knopje van de handgreep drukken. Het is een keuze van KIA geweest om dit zo in te richten, ik begreep dat het idee is dat niet zomaar iedereen in de auto kan stappen. Of het een logische keuze is laat ik in het midden.marciej123 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Gaat jouw bestuurders deur open als je langs loopt zonder op het knopje te moeten drukken?
Mijn vorige auto was wel een tesla en daar vergelijk ik het mee, je kunt zeggen wat je wilt over musk en dat het een idioot is maar het multimedia gebeuren, de app etc, werkt gewoon allemaal echt heel goed bij tesla, en als je dat vergelijkt met kia, dan stap je 5 jaar terug in de tijd.
En dan was de Model Y goedkoper dan de kia niro ev, qua service heb ik er persoonlijk geen slechte ervaringen mee gehad.
Maar als jij weet hoe de bestuurders deur al automatisch open kan dan is dat al een ergernis minder.
Bij mij gaan alleen de spiegels open (en de kofferbak als ik hier naast sta)
Voor wat betreft Tesla, Musk is de CEO en ik vraag me af of hij zich met het multimedia stuk heeft bemoeid. Sowieso bestaat Tesla uit veel meer mensen dan Musk zelf. Misschien kun je wel zeggen dat de kwaliteit van Musk is/was dat hij mensen op posities heeft gezet die buiten de gebaande kaders denken. Alhoewel, je ziet nu dat andere fabrikanten snel inhalen dus hoe uniek Tesla nog is, is maar de vraag.
Ik rij sinds apr-23 een Kia Niro EV (lease van werk) en ga aankomende week voor de eerste keer een echt langere rit maken met vrouw en kind van 3 jaar oud.
Z-O Brabant naar Marseille (daar opstappen op cruiseschip) en terug.
Ik rij normaal gesproken met een zware rechtervoet en meestal in sportmodus (linkerbaan meerijdend op de NL snelweg, tot 130 km/h) en heb dan een range van zo'n 350km bij matige temperaturen.
Ik ben van plan om tijdens de vakantie meer rond de 100 km/h te blijven hangen; kost iets in reistijd vergeleken met maximum snelheid aanhouden, maar bespaard nogal op verbruik en dus op laadtijd. Ik reken wel met een range van 350km op een volle accu om het waarschijnlijk zwaardere airco verbruik wat te compenseren.
We doen er heen 3 rijdagen over (hebben geen haast) en terug 2 dagen (laat aankomen is thuis minder erg).
Ik kom in principe niet onder de 20% accu, bij snelladers plan ik op laden naar 80%, bij eindstops met laadmogelijkheid laad ik naar 100%. Ik reken met een snellaadsnelheid van 75kW gemiddeld, en dus met 75/65=1,15kWh per minuut.
Hier mijn reisschema, graag hoor ik jullie mening over de haalbaarheid (auto technisch gezien dan):
Dag 1 (18 graden), 400km totaal, 1:06 uur wachttijd voor laden:
Thuis -> 4920 Aywaille, België (Tesla Supercharger) -> 180km afstand, laden naar 80% (23min)
Voorgaand naar 57255 Sainte-Marie-aux-Chênes, Frankrijk (Carrefour - Sainte-Marie-aux-Chênes) -> 197km afstand, laden naar 80% (42min)
14km naar overnachting
Dag 2 (22 graden), 360km totaal, 0:43 uur wachttijd voor laden:
Omgeving Metz -> 52140 Val-de-Meuse, Frankrijk (ENGIE Snellader) -> 172km afstand, laden naar 80% (43min)
Voorgaand naar 71700 Tournus, Frankrijk (Tesla Supercharger) -> 191km afstand, laden naar 100% ivm overnachting binnen 1km van de Supercharger
Dag 3 (24-30 graden), 325km totaal, 0:30 uur wachttijd voor laden:
Omgeving Tournes -> 26000 Valence, Frankrijk (Tesla Supercharger) -> 210km afstand, laden naar 80% (30min)
Voorgaand naar omgeving 84000 Avignon, Frankrijk. -> 115km afstand
Daar 3 nachten overnachten met (trage) laadmogelijkheid op locatie
Dag 6 (27-30 graden):
Omgeving 84000 Avignon, Frankrijk -> Marseille -> 99km afstand
Auto parkeren met zo'n 72% accu.
Dan cruiseschip op voor een week.
Dag 13, 305km totaal, 0:44 uur wachttijd voor laden:
Marseille -> 26270 Saulce-sur-Rhône, Frankrijk (Tesla Supercharger) -> 177km afstand, laden naar 80% (44min)
Voorgaand naar 69970 Chaponnay, Frankrijk -> 128km. Hier overnachting, incl laadmogelijkheid naar 100%
Dag 14, 850km totaal, 2:10 uur wachttijd voor laden (incl diner tijd):
69970 Chaponnay, Frankrijk -> 52160 Perrogney-les-Fontaines, Frankrijk (IONITY Charging Station) -> 282km, laden naar 80% (45min)
Voorgaand naar 57685 Augny, Frankrijk -> 193km, laden naar 80% (41min)
Voorgaand naar 4920 Aywaille, België -> 210km, laden naar 90% (60min), hier eten.
Voorgaand naar huis -> 170km
Ik kom vaak op Superchargers uit. Ik weet niet of dat deze gewoon beter weergegeven worden op Google Maps of dat het verder vrij treurig gesteld is met snellaadmogelijkheden in Frankrijk.
Ik rij normaal gesproken met een zware rechtervoet en meestal in sportmodus (linkerbaan meerijdend op de NL snelweg, tot 130 km/h) en heb dan een range van zo'n 350km bij matige temperaturen.
Ik ben van plan om tijdens de vakantie meer rond de 100 km/h te blijven hangen; kost iets in reistijd vergeleken met maximum snelheid aanhouden, maar bespaard nogal op verbruik en dus op laadtijd. Ik reken wel met een range van 350km op een volle accu om het waarschijnlijk zwaardere airco verbruik wat te compenseren.
We doen er heen 3 rijdagen over (hebben geen haast) en terug 2 dagen (laat aankomen is thuis minder erg).
Ik kom in principe niet onder de 20% accu, bij snelladers plan ik op laden naar 80%, bij eindstops met laadmogelijkheid laad ik naar 100%. Ik reken met een snellaadsnelheid van 75kW gemiddeld, en dus met 75/65=1,15kWh per minuut.
Hier mijn reisschema, graag hoor ik jullie mening over de haalbaarheid (auto technisch gezien dan):
Thuis -> 4920 Aywaille, België (Tesla Supercharger) -> 180km afstand, laden naar 80% (23min)
Voorgaand naar 57255 Sainte-Marie-aux-Chênes, Frankrijk (Carrefour - Sainte-Marie-aux-Chênes) -> 197km afstand, laden naar 80% (42min)
14km naar overnachting
Omgeving Metz -> 52140 Val-de-Meuse, Frankrijk (ENGIE Snellader) -> 172km afstand, laden naar 80% (43min)
Voorgaand naar 71700 Tournus, Frankrijk (Tesla Supercharger) -> 191km afstand, laden naar 100% ivm overnachting binnen 1km van de Supercharger
Omgeving Tournes -> 26000 Valence, Frankrijk (Tesla Supercharger) -> 210km afstand, laden naar 80% (30min)
Dag 6 (27-30 graden):
Marseille -> 26270 Saulce-sur-Rhône, Frankrijk (Tesla Supercharger) -> 177km afstand, laden naar 80% (44min)
Voorgaand naar 69970 Chaponnay, Frankrijk -> 128km. Hier overnachting, incl laadmogelijkheid naar 100%
69970 Chaponnay, Frankrijk -> 52160 Perrogney-les-Fontaines, Frankrijk (IONITY Charging Station) -> 282km, laden naar 80% (45min)
Voorgaand naar 4920 Aywaille, België -> 210km, laden naar 90% (60min), hier eten.
Ik kom vaak op Superchargers uit. Ik weet niet of dat deze gewoon beter weergegeven worden op Google Maps of dat het verder vrij treurig gesteld is met snellaadmogelijkheden in Frankrijk.
[ Voor 4% gewijzigd door The_Zohan op 01-06-2025 14:04 ]
Houd er rekening mee dat je kia Navi geen tesla superchargers (h)erkent, en dus niet kan voorverwarmen voor snelladen of selecteren als bestemming. Al verwacht ik met deze temperaturen dat dat toch al weinig nodig is. Wij hebben vorig jaar een rit naar Kroatië en terug gedaan in april en dat was verbazend goed te doen. Ook met vrouw en kind van 3. Mijn ervaring met een kind van 3 reizen is dat elke stop minimaal 20-30 min duurt, zo om de 1.5-2 uur. Aan komen, lader er in, pitstop bij het toilet en weer verder is er gewoon niet bij met (jonge) kinderen. Onze ervaring was dat onze auto telkens weer rond of boven de 80% zat in die tijd. Denk dat we 1 of 2x echt even 5 min extra de benen gestrekt hebben op de parkeerplaats voor de auto weer op 80% zat. Wij reden alleen overdag tussen ontbijt en avondeten, bewust ook voor het "vakantiegevoel moet beginnen bij vertrek thuis" en slaapritme van de kleine. We zijn in 4 dagen heen en 4 dagen terug gereden, met op de heen en terugreis in Slovenië een tussenstop van 4 dagen. Ik vond het geweldig. De auto is geweldig voor lange ritten, de reis en omgeving waren prachtig en vooral het ongehaaste gevoel dat we hadden tov een vliegvakantie (je hoeft nooit ergens op een bepaalde tijd "te zijn", uurtje later is ook prima) zij bijgebleven.
En 1x onverwacht moeten door rijden bij een snellader omdat alles bezet was. Als je die pech treft, dan zou ik daar wel nog genoeg range voor willen overhouden dat je de volgende stop kan pakken. Minder relevant bij een supercharger met 10+ laadplekken, stuk relevanter bij een plek met maar 2-4 laders.
Wat ons erg hielp was op de reisdagen (eigenlijk overal op de reis voor gezorgd) overnachten bij een locatie met eigen thuis-laders. Daardoor kan je met weinig accu aan komen en de volgende dag weer vol weg, wat weer een laadstop scheelt net voor aankomst of direct na vertrek.
Ik zou lange reizen zeker aanraden, maar wij reisden buiten de vakanties. Ik weet niet hoe constant de "laad file" problemen zijn in de vakanties... Iemand die daar meer over weet of tips heeft?
En 1x onverwacht moeten door rijden bij een snellader omdat alles bezet was. Als je die pech treft, dan zou ik daar wel nog genoeg range voor willen overhouden dat je de volgende stop kan pakken. Minder relevant bij een supercharger met 10+ laadplekken, stuk relevanter bij een plek met maar 2-4 laders.
Wat ons erg hielp was op de reisdagen (eigenlijk overal op de reis voor gezorgd) overnachten bij een locatie met eigen thuis-laders. Daardoor kan je met weinig accu aan komen en de volgende dag weer vol weg, wat weer een laadstop scheelt net voor aankomst of direct na vertrek.
Ik zou lange reizen zeker aanraden, maar wij reisden buiten de vakanties. Ik weet niet hoe constant de "laad file" problemen zijn in de vakanties... Iemand die daar meer over weet of tips heeft?
[ Voor 21% gewijzigd door MrRobin op 01-06-2025 15:01 ]
De laad infrastructuur in Frankrijk is vrij dramatisch, dun bezaaid en vaak kapot.The_Zohan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:54:
Ik rij sinds apr-23 een Kia Niro EV (lease van werk) en ga aankomende week voor de eerste keer een echt langere rit maken met vrouw en kind van 3 jaar oud.
14km naar overnachting
Dag 6 (27-30 graden):
Kan je aanraden eens naar abetterrouteplanner te kijken.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dit is echt totale onzin, overal langs de autoroutes staan snelladers, echt bij ieder benzinestation en ook bij alle grote supermarché's van de snelweg af.Osxy schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:19:
[...]
De laad infrastructuur in Frankrijk is vrij dramatisch, dun bezaaid en vaak kapot.
Ik weet niet of je bekend bent met de snellaadcurve van de niro, hier staat hij:The_Zohan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:54:
14km naar overnachting
Dag 6 (27-30 graden):
https://www.fastnedchargi...rview/kia?model=Niro%20EV
Wat je daar ziet is dat je het snelste laadt tot zo'n 45 procent, daarna gaat de laadsnelheid stapsgewijs naar beneden. Van 70 naar 80% laden duurt twee keer zo lang als van bv 20 naar 30%. Het is daarom het beste om de accu lekker leeg te rijden, mik eerder op 10% dan op 20%.
Laden tot 80% zal vaak niet hoeven want je hebt steeds vrij korte stukjes gepland, dan kun je beter tot 60% laden of wat je maar nodig hebt om op je volgende stop aan te komen.
Als je rekent met 17 kW per 100 km (zeg 110-120 en airco aan) dan kun je een redelijke inschatting maken hoe ver je komt. Van 100% naar 10% is dan (0,9x64kWh=57kWh) 57/17=338km
Van 80 naar 10 is dan zo'n 264 km en van 60 naar 10% is 188km.
Maar het lijkt niet alsof je veel haast hebt in drie dagen is het kalmpjes aan.
Je kunt je vraag ook hier posten: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Geen idee hoe het met de laadpalen in Frankrijk is, maar a better route planner is wel een aanrader vind ik. Met de premium versie heb je Android auto support en kan hij de status van je auto lezen. Ideaal voor een rustige vakantie rit.
Afgelopen zomer voor het eerst met de Niro op vakantie geweest, naar Denemarken. Laadfaciliteiten in Duitsland en Denemarken zijn natuurlijk top. Zowel op de heen- als terugreis was het mogelijk om stints van ca. 350-380km te maken. Airco aan (buitentemperatuur tussen 25 en 28 graden), 100km/u, volle belading en alleen bij Tesla Superchargers geladen. Opladen van 10% naar 90-95% (zover mogelijk, afhankelijk van de stop).
Accu voorverwarmen was, behalve bij de eerste stop, niet nodig. Truc is om na instellen van de Supercharger in de navigatie ook te navigeren naar een nabij gelegen snellader die wél in het navigatiesysteem staat. De auto gaat de accu dan automatisch voorverwarmen en geeft daar dan ook een melding over in het display.
Laadsnelheid van de Niro is wel niet super, maar na 375km een klein uurtje stoppen is geen straf. Ik heb zelf liever minder stops dan elke 2 uur kort stoppen, ook al lijkt dat misschien iets efficiënter (vergeet de extra minuten ook niet die je verliest met van de snelweg af gaan, lader zoeken, aansluiten, afkoppelen, snelweg weer op rijden).
Dit jaar gaan we (nu met dakkoffer) naar Oostenrijk (Bodensee) en Noord-Italië. Ik ben heel benieuwd wat de dakkoffer met het verbruik doet. Ik ben nu alvast wat aan het plannen met ca. 300km per stint.
Accu voorverwarmen was, behalve bij de eerste stop, niet nodig. Truc is om na instellen van de Supercharger in de navigatie ook te navigeren naar een nabij gelegen snellader die wél in het navigatiesysteem staat. De auto gaat de accu dan automatisch voorverwarmen en geeft daar dan ook een melding over in het display.
Laadsnelheid van de Niro is wel niet super, maar na 375km een klein uurtje stoppen is geen straf. Ik heb zelf liever minder stops dan elke 2 uur kort stoppen, ook al lijkt dat misschien iets efficiënter (vergeet de extra minuten ook niet die je verliest met van de snelweg af gaan, lader zoeken, aansluiten, afkoppelen, snelweg weer op rijden).
Dit jaar gaan we (nu met dakkoffer) naar Oostenrijk (Bodensee) en Noord-Italië. Ik ben heel benieuwd wat de dakkoffer met het verbruik doet. Ik ben nu alvast wat aan het plannen met ca. 300km per stint.
[ Voor 14% gewijzigd door [BoSS] op 01-06-2025 21:32 ]
Maar hoe doe je dat dan, 3,5 uur rijden lukt bij ons echt niet omdat er altijd wel iemand een sanitaire stop nodig heeft voor die tijd. Daarom is de strategie hier stoppen=laden, en dat minstens elke 2 uur.[BoSS] schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:21:
Zowel op de heen- als terugreis was het mogelijk om stints van ca. 350-380km te maken. Airco aan (buitentemperatuur tussen 25 en 28 graden), 100km/u, volle belading en alleen bij Tesla Superchargers geladen. Opladen van 10% naar 90-95% (zover mogelijk, afhankelijk van de stop).
Ja er zit wat overhead aan om de afrit op te sturen, te laden en weer de weg op, maar tot 90-95% laden (eigenlijk alles boven de 70%) kost ook heel veel tijd.
Anderzijds wanneer wij om de 2 uur stoppen/laden staan we alleen de eerste stop misschien even te wachten op het laden, bij de tweede stop na 4 uur is het dan tijd voor een maaltijd en dan maakt het niet uit als een stop 45 minuten of meer duurt. 3e stop kost dan gevoelsmatig weer wat meer tijd dan je zou willen en bij de 4e stop ben je hopelijk op je bestemming of overnachtingsadres. 800km is wel zo'n beetje de max wat wij willen rijden op een dag, maar dat is niet voor iedereen hetzelfde uiteraard.
Kan mij voorstellen dat als je toch stopt, je ook even gaat laden. En de beste laadstrategie hangt inderdaad ook af van je medepassagiers. Ik probeer wel altijd stops te vinden waar even een wandeling te maken valt of bijv. bij een winkelcentrum. Dat is ook het voordeel van de superchargers tov. reguliere snelladers die direct aan de snelweg staan.ASW1 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:24:
[...]
Maar hoe doe je dat dan, 3,5 uur rijden lukt bij ons echt niet omdat er altijd wel iemand een sanitaire stop nodig heeft voor die tijd. Daarom is de strategie hier stoppen=laden, en dat minstens elke 2 uur.
Heb wel een laad issue gehad doordat een lader bij een Lidl in Normandie spontaan herstarte maar er verder probleemloos rond gereden.
Precies. En veel hotels hebben eigen laadpalen die vaak gratis zijn of bijv. 10 euro per dag kosten ongeacht hoeveel je laadt. Een echte Nederlander houdt daar natuurlijk rekening mee 😎.ASW1 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:07:
[...]
Dit is echt totale onzin, overal langs de autoroutes staan snelladers, echt bij ieder benzinestation en ook bij alle grote supermarché's van de snelweg af.
Let wel op dat je soms betaalt voor het bezethouden van een paal, nadat je gestopt bent met laden - ook midden in de nacht als de kans zeer klein is dat er iemand anders wil laden.
En in Frankrijk en Spanje heb ik vaker dat bepaalde laadpassen niet werken, dus neem voldoende alternatieven mee. Electromaps en Kia werkt vrijwel altijd, ANWB vrijwel nooit,
Vertrouw niet op uitsluitend apps op je mobieltje, want in veel parkeergarages heb je geen ontvangst.
Misschien is het een instelling, maar bij mij hoor je de auto duidelijk van slot gaan bij het indrukken van het knopje op de handgreep. Het enige dat gebeurt bij het naar de auto lopen is dat de spiegels openklappen. Wat mij betreft een slechte implementatie van keyless entry, zo ben ik het ook niet gewend bij andere merken.Eboera schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:45:
[...]
Ja, mijn deur gaat open als ik naar de auto toe loop maar ik moet wel op het knopje van de handgreep drukken. Het is een keuze van KIA geweest om dit zo in te richten, ik begreep dat het idee is dat niet zomaar iedereen in de auto kan stappen. Of het een logische keuze is laat ik in het midden.
Plus de verlichting in de deurgreep gaat aan zodat je in het donker het knopje op de deurgreep kunt vindenjohan_L schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Misschien is het een instelling, maar bij mij hoor je de auto duidelijk van slot gaan bij het indrukken van het knopje op de handgreep. Het enige dat gebeurt bij het naar de auto lopen is dat de spiegels openklappen. Wat mij betreft een slechte implementatie van keyless entry, zo ben ik het ook niet gewend bij andere merken.
Ik heb (ik denk sinds de laatste navigatie-update) dat mijn infotainmentsysteem erg hapert. O.a. de veiligheidswaarschuwing gaat niet weg als ik op bevestigen druk, meestal kan ik dan op knopje media drukken en gaat ie dan wel van de waarschuwing af. Zijn er meer die dit probleem hebben? Ik heb al een paar keer gereset middels het kleine knopje, maar dat lost het probleem niet op. Ik denk dat ik hem binnenkort maar eens factory-reset. Of zijn er andere oplossingen?
Ben net terug van een lange rit 700km naar Duitsland en hetzelfde stuk weer terug.
Rit is goed verlopen en de Niro rijdt goed en comfortabel.
Wel irriteer ik mij enorm aan het navigatie systeem. Ik was de enige met een EV van 3 auto's en heb getracht mijn laadstops door te geven aan de andere bestuurders. Dit is dus niet te doen. Je kunt niet eenvoudig zien wat het adres is van een laadstop en nog irritanter is dat de Kia tijdens het rijden de laadstops en route aanpast. Dit valt amper op en zo sta ik dus op een andere plek dan een uurtje of 2 eerder doorgegeven. Uiteindelijk maar gezegd dat de rest gewoon door moest rijden.
Ook werd mijn route zomaar via Frankrijk geleid. Frankrijk vereist van die gare milieustickers en die had ik dus niet. Net voor de grens van de route afwijken en binnendoor maar weer terug maar de Duitse snelwegen. Blijkt dat er een file was waar de Kia mij zonder te melden omheen ging leiden.
Mijn Skoda hiervoor melde dat er een alternatief mogelijk was en liet de keuze aan mij.
Ook verdwenen laadstops soms spontaan na een herbereking en werden daarna heel andere laadplekken weergegeven langs precies dezelfde snelweg. Ging dan van een laadstation met 12 laadplekken naar een met 2 en je raadt het al. Die waren natuurlijk bezet met meerdere wachtende auto's.
Dan maar weer verder zoeken en sta je daarna op een compleet verlaten industrieterrein op een lege parkeerplek van een bouwmarkt. Ik kan mezelf voorstellen dat dit voor sommigen in het donker niet erg prettig is.
Kortom ik zou graag veel meer invloed willen hebben op waar ik laad langs de route. De Kia Charde app vindt 1001 laadstations, maar je kunt ze niet als laadstop naar de auto sturen.
Kia moet daar echt nog meer aandacht aan besteden. Van collega's met Tesla's hoor ik dat dit echt veel beter werkt. Ook de laatste software van de Skoda Enyaq werkt gewoon goed op dit vlak.
Wel irriteer ik mij enorm aan het navigatie systeem. Ik was de enige met een EV van 3 auto's en heb getracht mijn laadstops door te geven aan de andere bestuurders. Dit is dus niet te doen. Je kunt niet eenvoudig zien wat het adres is van een laadstop en nog irritanter is dat de Kia tijdens het rijden de laadstops en route aanpast. Dit valt amper op en zo sta ik dus op een andere plek dan een uurtje of 2 eerder doorgegeven. Uiteindelijk maar gezegd dat de rest gewoon door moest rijden.
Ook werd mijn route zomaar via Frankrijk geleid. Frankrijk vereist van die gare milieustickers en die had ik dus niet. Net voor de grens van de route afwijken en binnendoor maar weer terug maar de Duitse snelwegen. Blijkt dat er een file was waar de Kia mij zonder te melden omheen ging leiden.
Mijn Skoda hiervoor melde dat er een alternatief mogelijk was en liet de keuze aan mij.
Ook verdwenen laadstops soms spontaan na een herbereking en werden daarna heel andere laadplekken weergegeven langs precies dezelfde snelweg. Ging dan van een laadstation met 12 laadplekken naar een met 2 en je raadt het al. Die waren natuurlijk bezet met meerdere wachtende auto's.
Dan maar weer verder zoeken en sta je daarna op een compleet verlaten industrieterrein op een lege parkeerplek van een bouwmarkt. Ik kan mezelf voorstellen dat dit voor sommigen in het donker niet erg prettig is.
Kortom ik zou graag veel meer invloed willen hebben op waar ik laad langs de route. De Kia Charde app vindt 1001 laadstations, maar je kunt ze niet als laadstop naar de auto sturen.
Kia moet daar echt nog meer aandacht aan besteden. Van collega's met Tesla's hoor ik dat dit echt veel beter werkt. Ook de laatste software van de Skoda Enyaq werkt gewoon goed op dit vlak.
Dit soort klachten heb ik ook.Guido1985 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:29:
Ik heb (ik denk sinds de laatste navigatie-update) dat mijn infotainmentsysteem erg hapert. O.a. de veiligheidswaarschuwing gaat niet weg als ik op bevestigen druk, meestal kan ik dan op knopje media drukken en gaat ie dan wel van de waarschuwing af. Zijn er meer die dit probleem hebben? Ik heb al een paar keer gereset middels het kleine knopje, maar dat lost het probleem niet op. Ik denk dat ik hem binnenkort maar eens factory-reset. Of zijn er andere oplossingen?
Die idiote waarschuwing iedere keer als je in de auto stapt waar je op bevestigen moet klikken gaat regelmatig niet weg. Alleen als ik op het stuur op de voorkeur keuze knop druk gaat ie naar het menu en ben ik van die melding af.
Laat gebruikers gewoon een vinkje aanzetten dat je deze boodschap hebt gelezen, het begrijpt en dat je de voorwaarden accepteert.
Dan zorg je toch dat je filtert op leverancier en snelheid? Dan beperk je de alternatieven. Overigens is het zo dat de navigatie rekening houdt met bezette laadpalen, daarvoor heb je onder meer de internetverbinding.smartsys schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:07:
Ben net terug van een lange rit 700km naar Duitsland en hetzelfde stuk weer terug.
En als je naar routeoverzicht gaat, kun je toch de adressen zien?
Dat filter staat er ook en dat werkt ook.Heb de Tesla laders en nog wat anderen die niet op de lijst van aanbieders van Kia Charge voorkwamen eruit gefilterd. Dit werkt goed. Kon overal netjes afrekenen met de Kia Charge pas.me_mrtn schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:55:
[...]
Dan zorg je toch dat je filtert op leverancier en snelheid? Dan beperk je de alternatieven. Overigens is het zo dat de navigatie rekening houdt met bezette laadpalen, daarvoor heb je onder meer de internetverbinding.
En als je naar routeoverzicht gaat, kun je toch de adressen zien?
Waar het mij om gaat is dat de auto bij laadstop 1 een 2e en 3e laadstop weer geeft en nog voordat ik bij laadstop 1 van het parkeerterrein af ben worden beide laadstops een kilometer of 30 opgeschoven om vervolgens gedurende bijna 3 uur lang niet meer terug te toveren zijn. Een van die stops had 12 laadplekken. Lijkt mij dat er gedurende die 3 uur toch wel ergens 1 van die 12 plekken vrij is?
Ik heb in verschillende opties zitten zoeken, maar kon niet eenvoudig ontdekken hoe ik de info van de laadstops kon vinden. Ik moest op de kaart inzoomen tot ik exact op het POI icoon kon klikken.
Als de auto rekening houdt met bezette laadpalen, dan is het handig als ie dat checkt als je nog 5 minuten verwijdert bent en dan ook rekening houdt met eventuele stops die je nog tegen komt. Ik ben in die 5 minuten ongeveer 3 tankstations met laadvoorzieningen gepasseerd, maar de auto liet mij naar die ene stop doorrijden waar 3 laadplekken waren die allemaal bezet waren met wachtenden.
Ik vind het vrij zinloos om 2,5 uur van te voren te kijken of een laadplek bezet is of niet of ben ik nou zo simpel om zo te denken?
Mijn mening is dat het systeem ongeveer voor 85% klaar is. In de EV series auto's is het waarschijnlijk voor 90% klaar, die hebben wel functies die de Niro EV nog niet heeft. Ik begrijp dat je niet voor alle voertuigen tegelijk dezelfde functies kunt aanbieden, maar stuur mij er dan de emails niet voor.
De auto heeft nu ook nog steeds een 2024 kaart update. De beloofde 2025 lijkt helemaal nog niet beschikbaar.
Voor die 1 of 2 keer per jaar dat ik langere ritten maak plan ik het zelf, handmatig.
Dan kun je ook beter bepalen waar je wilt laden, ivm betere prijs, meer laadpunten aanwezig en bv faciliteiten.
Ongeveer elke 2 uur willen we sowieso stoppen, dus dat valt redelijk makkelijk te plannen.
De autonavi daarvoor gebruiken lijkt me niet geweldig omdat je niet weet wat je kan verwachten en idd ook dat de stops wellicht tijdens het rijden aangepast worden, terwijl ik het juist prettig en overzichtelijk vind om een paar vaste etappes te hebben.
Dan kun je ook beter bepalen waar je wilt laden, ivm betere prijs, meer laadpunten aanwezig en bv faciliteiten.
Ongeveer elke 2 uur willen we sowieso stoppen, dus dat valt redelijk makkelijk te plannen.
De autonavi daarvoor gebruiken lijkt me niet geweldig omdat je niet weet wat je kan verwachten en idd ook dat de stops wellicht tijdens het rijden aangepast worden, terwijl ik het juist prettig en overzichtelijk vind om een paar vaste etappes te hebben.
Herkenbaar, ik plan meestal ook zelf met de hand om zodoende uit te komen bij een plek met aardige tarieven en waar je ook nog even boodschappen of iets anders kan halen. Wij gaan regelmatig naar Duitsland, daar hoef je eigenlijk helemaal niet te plannen. Bij de meeste stop plekken kun je ook gewoon laden. En de Niro laad niet snel maar we nemen meestal toch een stop van minimaal 30 minuten dus het is helemaal prima.ASW1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 17:04:
Voor die 1 of 2 keer per jaar dat ik langere ritten maak plan ik het zelf, handmatig.
Knopje op de portiergreep gebruiken of anders de ontgrendelknop van je sleutel. Kleine moeite, ik erger me er niet aan.Eboera schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:45:
[...]
Ja, mijn deur gaat open als ik naar de auto toe loop maar ik moet wel op het knopje van de handgreep drukken. Het is een keuze van KIA geweest om dit zo in te richten, ik begreep dat het idee is dat niet zomaar iedereen in de auto kan stappen. Of het een logische keuze is laat ik in het midden.
…
Dat niet alle deuren automatisch ontgrendelen vind ik juist een enorm voordeel. Berovingen op parkeerplaatsen met name langs de snelweg komen hier in Spanje regelmatig voor. Jij stapt linksvoor in je auto en ondertussen rukken ze rechts je portier open en jatten alles wat ze kunnen grijpen. Dat gaat met de Kia niet lukken.
Kia zou dit configureerbaar kunnen maken voor mensen die perse alles naar wens willen kunnen instellen
Uiteraard moet ik hiervoor bij de dealer zijn die helaas niet op korte termijn tijd heeft. Maar ik loop sinds een aantal dagen tegen het probleem aan dat de parkeersensoren achter niets meer lijken te doen. Heb geen foutmelding zichtbaar. Meen in het begin wel een keer een uitroepteken gezien te hebben maar deze komt niet meer naar voren en kan ik ook nergens meer terughalen. Zowel niet in de auto als in de app. Had gehoopt/verwacht dat je deze berichten nog ergens terug zou kunnen lezen (historie).
Je ziet ook niet de kleurtjes oplichten (groen, geel etc). Heel af en toe popt er wat op maar dat is zelden. Belangrijke obstakels worden niet gezien. Heb gekeken of ik ergens die sensoren kan resetten, maar niet gevonden. Aan/uitzetten via het infotainment systeem bied geen oplossing. De auto is gewassen, dus vuil lijkt me ook onwaarschijnlijk. De achteruitrij camera werkt ook nog gewoon. Iemand die dit toevallig ook heeft gehad en zo ja wat was de oplossing?
Je ziet ook niet de kleurtjes oplichten (groen, geel etc). Heel af en toe popt er wat op maar dat is zelden. Belangrijke obstakels worden niet gezien. Heb gekeken of ik ergens die sensoren kan resetten, maar niet gevonden. Aan/uitzetten via het infotainment systeem bied geen oplossing. De auto is gewassen, dus vuil lijkt me ook onwaarschijnlijk. De achteruitrij camera werkt ook nog gewoon. Iemand die dit toevallig ook heeft gehad en zo ja wat was de oplossing?
[ Voor 7% gewijzigd door glas86 op 05-06-2025 09:28 ]
Gisteren heb ik een 2de profiel geregistreerd in mijn Niro EV omdat ik dacht dat zo ook instellingen van de buitenspiegels en de bestuurdersstoel worden geregistreerd in het profiel. Alleen van gebruikersprofiel wisselen en mijn vrouw zou de spiegels weer in haar positie hebben, maar helaas werkt dat niet.
Waar dienen de gebruikersprofielen dan wel voor?
Misschien werkt dit alleen als je de uitvoering hebt met programmeerbare (en dus volledig elektrische) stoelen? Ik meen namelijk dat dit wel zo bij mij werkt, tot op het niveau dat ik dacht "maar waar zijn dan die presets 1 en 2 nog voor, als dit al via profielen werkt en alleen ik en mn vrouw een preset nodig hebben??
Volgens mij gaan de profielen wel verder dan dat, namelijk gescheiden navi adresboek / historie, instellingen van de sterretjes knoppen etc.
Volgens mij gaan de profielen wel verder dan dat, namelijk gescheiden navi adresboek / historie, instellingen van de sterretjes knoppen etc.
Ik heb wel elektrische stoelen maar geen memory functie. Daar ligt de scheidslijn volgensmij.
Hier inderdaad de optie met memory functie.
Onder andere de stoel positie, infotainment (radio, volume, airco instellingen) en buitenspiegels wijzigt bij ons. (Executive, Duitse versie)
Onder andere de stoel positie, infotainment (radio, volume, airco instellingen) en buitenspiegels wijzigt bij ons. (Executive, Duitse versie)
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 10-06-2025 13:07 ]
Puur alleen voor instellingen m.b.t. je dashboard configuratie, radio voorkeuze zenders, gekoppelde mobiele telefoons via bluetooth, voorkeur van interieur verlichting en meer van dat soort instellingen.Planet X schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:12:
Gisteren heb ik een 2de profiel geregistreerd in mijn Niro EV omdat ik dacht dat zo ook instellingen van de buitenspiegels en de bestuurdersstoel worden geregistreerd in het profiel. Alleen van gebruikersprofiel wisselen en mijn vrouw zou de spiegels weer in haar positie hebben, maar helaas werkt dat niet.
p.s. die is een Excutive only feature zeker. Ik heb een DynamicPlusLine oid en die heeft geen elektrische stoelen, dus ook die optie niet. De spiegels hebben geen voorkeur optie, ook niet in het profiel.
Het is overigens wel schijt vervelend dat je geparkeerd moet staan om van profiel te veranderen. Mijn zoon gebruikt een eigen profiel en ik kom daar steevast pas achter als ik de straat uitrij en de radio niets doen. Zoonlief gebruikt eigenlijk alleen bluetooth en heeft dus ook geen voorkeuze zenders ingesteld.
Waarom zoiets simpels niet gewoon verstelbaar maken tijdens het rijden?
[ Voor 30% gewijzigd door smartsys op 10-06-2025 12:35 ]
Ik denk dus omdat het, voor de executiveline versie, ook de stoelen aanpast naar een andere preset. En dat is ook een no-no als de auto niet in P staat.
Die bms errors bij jou opgelost?bruneelm schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:03:
[...]
4 de keer bms fout
Wagen gisteren morgen bij de dealer gedeponeerd en na analyse hebben ze een dossier Kia opgemaakt, wachten op het antwoord volgende week.
Ik had september vorig jaar de error. Toen naar de dealer geweest, die zeiden dat ze software hadden geüpdatet. 2 weken geleden was de error terug. Vandaag de bms-unit vervangen (een printplaat oid). Auto rond de middag opgehaald, opgeladen naar 90% (normaal stopte hij bij 80&, met die error). Leek dus allemaal goed, maar krijg net een popup op m'n telefoon: ga naar de dealer.
Weer dezelfde shit

Iemand hier ervaring mee?
Krap 17.000km op de teller.
Heeft een Niro EV uit 2022 ook allerlei snelheidswaarschuwingen die niet permanent uit te zetten zijn? Weet iemand dat misschien? ik zou een Niro EV overwegen maar alleen als ik rustig kan rijden zonder dat ik continu allerlei handelingen moet verrichten om niet te worden gewaarschuwd. Ik ben geen hardrijder maar rijd altijd wel 1, 2 of 3 km te hard...
Dat kan je gelukkig wel uitzetten. Het gepiep als je twee millimeter over de belijning gaat, helaas niet (elke keer handmatig uitzetten).tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:12:
Heeft een Niro EV uit 2022 ook allerlei snelheidswaarschuwingen die niet permanent uit te zetten zijn? Weet iemand dat misschien? ik zou een Niro EV overwegen maar alleen als ik rustig kan rijden zonder dat ik continu allerlei handelingen moet verrichten om niet te worden gewaarschuwd. Ik ben geen hardrijder maar rijd altijd wel 1, 2 of 3 km te hard...
Ik kan in m'n Niro 2025 de snelheidswaarschuwing niet meer permanent uitzettenSource90 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Dat kan je gelukkig wel uitzetten. Het gepiep als je twee millimeter over de belijning gaat, helaas niet (elke keer handmatig uitzetten).
Maar in alle eerlijkheid ik hoor al het gepiep ook niet meer.
Is dit diezelfde snelheidswaarschuwing die af en toe vind dat je maar 60 mag op de snelweg omdat die het bord van de weg ernaast detecteert? Dat lijkt me echt rete irritant als het niet uit kan maar ook nog een heel veel valse meldingen geeft....KerstRunner schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:36:
[...]
Ik kan in m'n Niro 2025 de snelheidswaarschuwing niet meer permanent uitzetten![]()
Maar in alle eerlijkheid ik hoor al het gepiep ook niet meer.
ja daarom vraag ik ook of dit bij het 2022 model kan. En de belijning zal een hardware knopje voor zijn op het stuur oid?
Je belijningswaarschuwing kun je ook permanent instellen als haptische waarschuwing. Dan trilt alleen je stuur en hoor je geen piep.
Ik heb een 2022 Niro EV en deze geeft überhaupt geen hoorbare snelheidsmelding. Er zit wel een instelling in het menu (melding bij 0, +5, +10 of +15 km/u te hard) maar volgens mij gaat alleen het verkeersbord in het display knipperen als je te hard rijdt.tdjtdtjdjykd schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:07:
ja daarom vraag ik ook of dit bij het 2022 model kan. En de belijning zal een hardware knopje voor zijn op het stuur oid?
Bij modellen die vanaf 1-7-'24 zijn geleverd is dit inderdaad verplicht.
De lane assist kan je inderdaad anders instellen zodat je alleen een trilling in je stuur krijgt ipv. een piepje.
Dat is dezelfde waarschuwing die niet doorheeft dat je in Nederland na 19 uur harder mag dan 100 op de snelweg. Of opeens denkt dat je 70 mag in een 30 km zone. Het kan wel uitgezet worden maar het werkt niet heel praktischMrRobin schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:25:
[...]
Is dit diezelfde snelheidswaarschuwing die af en toe vind dat je maar 60 mag op de snelweg omdat die het bord van de weg ernaast detecteert? Dat lijkt me echt rete irritant als het niet uit kan maar ook nog een heel veel valse meldingen geeft....
Dat kun je wel uitzetten door de Pieptoon op 0 te zetten. Al vanaf dag 1 gedaan.Source90 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:59:
[...]
Dat kan je gelukkig wel uitzetten. Het gepiep als je twee millimeter over de belijning gaat, helaas niet (elke keer handmatig uitzetten).
:strip_exif()/f/image/MpG63Erg12HQ9oQlbZvt6CMb.jpg?f=fotoalbum_large)
Top, nog niet geprobeerd!Planet X schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:38:
[...]
Dat kun je wel uitzetten door de Pieptoon op 0 te zetten. Al vanaf dag 1 gedaan. [Afbeelding]
Zijn dat dan niet alle pieptonen (als in; parkeersensoren)?
De parkeersensoren een flitspaal geluiden blijven doorkomen
Bij mijn Niro EV met tenaamstelling 31 juli 2024 staat het (gelukkig) permanent uit, mogelijk is die al eerder geleverd aan de dealer. Ik heb de auto nu een week, is gebruikt als demo auto door de dealer[BoSS] schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:33:
[...]
....
....
Op FB gelezen en geinstalleerd een nieuwe KIA app. Werkt ook met de Niro EV. Ziet er wat beter uit en ben nog zoekende naar verbeteringen.
Over welke app heb je het?MajaMestreech schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:30:
Op FB gelezen en geinstalleerd een nieuwe KIA app. Werkt ook met de Niro EV. Ziet er wat beter uit en ben nog zoekende naar verbeteringen.
In de Google store heet die 'Kia App', tijdje geleden ook geinstalleerd. Grootste vernieuwing (voor mij) is dark mode, nadeel is dat er meer reclame in zit.
Wouw, dit is wel een vooruit gang.
Zojuist geprobeerd en ik merk de volgende dingen:
* Klimaat / airco starten zonder pincode of vinger afdruk (en dus werken widgets op Android ook).
* Snelle routeplanner met stops waarbij je in kunt stellen dat je met 10% aan wilt komen bij een laadpunt (fijn voor vakantie).
en het ziet er gewoon wat moderner uit
* Klimaat / airco starten zonder pincode of vinger afdruk (en dus werken widgets op Android ook).
* Snelle routeplanner met stops waarbij je in kunt stellen dat je met 10% aan wilt komen bij een laadpunt (fijn voor vakantie).
Ik krijg alleen veel reclame en de mededeling dat de service beperkt is vanwege de connectie naar de auto.marciej123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:41:
Gelukkig werkt de connect app nog wel.
Ik heb dit geluid ook. Ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik ben er nog niet mee heen geweest, maar het lijkt wel steeds wat harder. Ik ga volgende week een afspraak maken.Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
Update over het geluid bij accelereren:
***members only***
Waren er meer mensen met dit geluid? Met name bij accelereren rond de 40-90 KM/h.
Kan dit in een Niro EV ook ingesteld worden? Waar zit dat in het menu?marciej123 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:41:
Dit is de nieuwe Kia app.MarcoEV schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:42:
[...]
Kan dit in een Niro EV ook ingesteld worden? Waar zit dat in het menu?
Ja heb dit geluid ook. Klinkt bij mij best luid wanneer ik met raam open aan passagiers rijdt. Heb het ook niet altijd, maar meestal bij matige acceleratie. Indien vol vermogen op pedaal dan hoor je het niet. Lijkt inderdaad alleen tussen 40-90 km/h, daarboven heb ik het bij acceleratie nog niet gehoord.Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
***members only***
Waren er meer mensen met dit geluid? Met name bij accelereren rond de 40-90 KM/h.
Ga binnenkort ook even bij de dealer langs. Tevens de krakende draagarmen maar gelijk vermelden.
Die nieuwe app is aardig, maar voelt minder als een echte gebruikers app, omdat je de widgets in de app niet kan aanpassen, wat wel kan met de KIA connect app.
En het beginscherm toont reclame voor een nieuwe KIA auto... wat moet ik daarmee?
Ook vraag ik me af welke database KIA gebruikt voor de oplaadstations, want in mijn buurt staan er 2x350kWh laders bij een tankstation (nu ongeveer 1 jaar), maar in de KIA navigatie app is deze nog niet zichtbaar.
Ook staan er geen Tesla superchargers in de navigatie app.
Dat soort tekortkomingen sturen mij toch naar een andere app (ABRP) om routes te plannen. Vervelende daarvan is dat battery preconditioning niet werkt.
En het beginscherm toont reclame voor een nieuwe KIA auto... wat moet ik daarmee?
Ook vraag ik me af welke database KIA gebruikt voor de oplaadstations, want in mijn buurt staan er 2x350kWh laders bij een tankstation (nu ongeveer 1 jaar), maar in de KIA navigatie app is deze nog niet zichtbaar.
Ook staan er geen Tesla superchargers in de navigatie app.
Dat soort tekortkomingen sturen mij toch naar een andere app (ABRP) om routes te plannen. Vervelende daarvan is dat battery preconditioning niet werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Freak187 op 19-06-2025 11:47 ]
Kia Niro-EV 2024
Hier nog een “ik ook” maar niet heen gegaan hiervoor, eerste onderhoud in november wilde het dan meenemen. Ben benieuwd wat er bij de rest uitkomt, dat helpt voor onze oplos snelheid.Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
***members only***
Guido1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Ik heb dit geluid ook. Ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik ben er nog niet mee heen geweest, maar het lijkt wel steeds wat harder. Ik ga volgende week een afspraak maken.
smurf_nl schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Ja heb dit geluid ook. Klinkt bij mij best luid wanneer ik met raam open aan passagiers rijdt. Heb het ook niet altijd, maar meestal bij matige acceleratie. Indien vol vermogen op pedaal dan hoor je het niet. Lijkt inderdaad alleen tussen 40-90 km/h, daarboven heb ik het bij acceleratie nog niet gehoord.
Ga binnenkort ook even bij de dealer langs. Tevens de krakende draagarmen maar gelijk vermelden.
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?Osxy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Hier nog een “ik ook” maar niet heen gegaan hiervoor, eerste onderhoud in november wilde het dan meenemen. Ben benieuwd wat er bij de rest uitkomt, dat helpt voor onze oplos snelheid.
Denk dat hij ook “sterker” staat als hij met vier casus aankomt bij de importeur. Probleem was namelijk nog niet bekend zover hij wist.
De nieuwe Kia app is ook met een Android SmartWatch te gebruiken voor o.a. remote commands. Dat werkt echt fijn.
Ik zie net dat op iOS WatchOS ook wordt ondersteunt
. Thanks voor de tip!
Welk geluid bedoel je nou precies?Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
***members only***
Het piepende geluid, lijkt beetje op rem die aanloopt maar dat is het niet (tenzij accelereren de positie van de remklauwen zou veranderen)
Heb hier ook last van (gehad). Vorig jaar bij garage geweest, maar toen niet verder gekomen: ze hoorden niets geks. Ik heb zelf het idee dat het nu weer grotendeels weg is, of ik ben er nu aan gewendSource90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?
Denk dat hij ook “sterker” staat als hij met vier casus aankomt bij de importeur. Probleem was namelijk nog niet bekend zover hij wist.
Wat is de makkelijkste handeling om de snelheidsmelding uit te schakelen met het rijden? Ik heb 'n tijdelijke KIA NIRO EV als shortlease, maar de snelheidswaarschuwing is toch wel een dingetje... Ik lees op het forum over de Mute knop een aantal seconden ingedrukt houden maar dat werkt niet bij mij..[BoSS] schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:33:
[...]
Ik heb een 2022 Niro EV en deze geeft überhaupt geen hoorbare snelheidsmelding. Er zit wel een instelling in het menu (melding bij 0, +5, +10 of +15 km/u te hard) maar volgens mij gaat alleen het verkeersbord in het display knipperen als je te hard rijdt.
De lane assist kan je inderdaad anders instellen zodat je alleen een trilling in je stuur krijgt ipv. een piepje.
Kan iemand wellicht eens delen op welke software versie die zit i.c.m. de mute knop?
Give 2 Get
Blijft bij jullie de nieuw KIA app ook regelmatig hangen in de KIA "zandloper"? Heb ik bij de KIA Connect app niet gehad.
Dat heb ik nog niet gemerkt. Wat ik vandaag wel merkte is dat ik sinds de installatie van de nieuwe app geen melding meer krijg dat de auto niet op slot is. Ook de connect app doet dit nu niet meer. Zijn er meer die dit opvalt? De app heeft wel toestemming om meldingen te doen.MajaMestreech schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:33:
Blijft bij jullie de nieuw KIA app ook regelmatig hangen in de KIA "zandloper"? Heb ik bij de KIA Connect app niet gehad.
Niro EV Exec 07-2023
Ik heb een update geïnstalleerd van de app en nu krijg ik steeds de melding "Communicatie met de server is mislukt". Ik heb overigens Android. Maar weer de KIA Connect app geïnstalleerd.Henk1023 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:20:
[...]
Dat heb ik nog niet gemerkt. Wat ik vandaag wel merkte is dat ik sinds de installatie van de nieuwe app geen melding meer krijg dat de auto niet op slot is. Ook de connect app doet dit nu niet meer. Zijn er meer die dit opvalt? De app heeft wel toestemming om meldingen te doen.
Ik heb het idee dat de nieuwe app beter werkt. Wel heb ik de Kia Connect ook verwijderd, want ik kreeg allemaal dubbele meldingen en op die manier ben ik ook veel sneller door de maximale connects per dag heen.
Ik heb een Samsung Galaxy S24 Ultra met de laatste updates. Android 15, One UI 7.0, de Google systeemupdate van 1 februari 2025 en beveiligingspatch van 1 juni 2025.
Ik heb een Samsung Galaxy S24 Ultra met de laatste updates. Android 15, One UI 7.0, de Google systeemupdate van 1 februari 2025 en beveiligingspatch van 1 juni 2025.
[ Voor 28% gewijzigd door smartsys op 04-07-2025 10:02 ]
Ik heb de KIA App verwijderd, de telefoon maar eens helemaal uit en weer aan gezet, KIA app weer geinstalleerd en nu werkt deze wel goed. eens kijken voor hoe lang. Ik laat de KIA Connect app nog maar even staan.
Weet iemand dit? Ik krijg het niet voor elkaar, het is frustrerend de meldingen en al de piepjes.. :-)Runescom schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Wat is de makkelijkste handeling om de snelheidsmelding uit te schakelen met het rijden? Ik heb 'n tijdelijke KIA NIRO EV als shortlease, maar de snelheidswaarschuwing is toch wel een dingetje... Ik lees op het forum over de Mute knop een aantal seconden ingedrukt houden maar dat werkt niet bij mij..
Kan iemand wellicht eens delen op welke software versie die zit i.c.m. de mute knop?
Give 2 Get
Ik heb het 'Ster-knopje' op het stuur geprogrammeerd om naar de veiligheidsinstellingen te gaan. Dan zet ik daar de snelheidsmeldingen uit. 't kost meer handelingen, maar gaat redelijk snel. Het knopje werkt meestal niet meteen als de auto inschakelt, omdat het allemaal nog moet opstarten. Persoonlijk geen ergernis, maar had beter gekund.Runescom schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:45:
[...]
Weet iemand dit? Ik krijg het niet voor elkaar, het is frustrerend de meldingen en al de piepjes.. :-)
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt. Als je de cruisecontrol de snelheid laat volgen remt ie als een malle af voor een totaal verkeerd bord.
Laat de EU zich druk maken over echt belangrijke zaken. Als iemand hard wil rijden doet ie dat toch wel ondanks een piepje of door het eerst uit te zetten. De gedachtegang van de "beleidsmakers" daar ontbeert een totaal beeld van de "echte" wereld.
Laat de EU zich druk maken over echt belangrijke zaken. Als iemand hard wil rijden doet ie dat toch wel ondanks een piepje of door het eerst uit te zetten. De gedachtegang van de "beleidsmakers" daar ontbeert een totaal beeld van de "echte" wereld.
Dank! Ook ingesteld, slim! Scheelt weer wat klikkenStef42 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb het 'Ster-knopje' op het stuur geprogrammeerd om naar de veiligheidsinstellingen te gaan. Dan zet ik daar de snelheidsmeldingen uit. 't kost meer handelingen, maar gaat redelijk snel. Het knopje werkt meestal niet meteen als de auto inschakelt, omdat het allemaal nog moet opstarten. Persoonlijk geen ergernis, maar had beter gekund.
Give 2 Get
Het doel van Europa is minder doden en zwaar gewonden (per 2038 2500 en 140000) in het verkeer. Dat is alleen landelijk dan wel europees te regelen. Het middel is ADAS. En uiteindelijk natuurlijk autonome auto'ssmartsys schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt. Als je de cruisecontrol de snelheid laat volgen remt ie als een malle af voor een totaal verkeerd bord.
Welke waarschuwingen hebben we het nu over?smartsys schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt.
Ik heb de meldingen van de belijning, echter nog nooit een visuele of akoestische melding van overschrijden snelheid gehad. (Enkel het verkeersbordje boven de snelheidsteller).
Ik heb datzelfde geluid.Source90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?
Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig.
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:
- Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
- Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
- Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.
Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:
Had op Tweakers een berichtje geplaatst in het e-Niro forum, en werd hierheen verwezen. Maar iemand reageerde daar met dit Reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Waaruit de conclusie lijkt te komen dat het uit de motor zelf komt. Bij iemand waarbij de motorolie gemonsterd is, waren metalen deeltjes in de olie te vinden. Daar werd de oplossing een nieuwe motor plaatsen.
Mijn dealer is op dit moment van mening dat het een acceptabel geluid is (want remmen en aandrijfas gecheckt), maar ik ben er niet gerust op en probeer toch door te pakken.
Ik heb mijn Niro ev in 2024 gekregen. Gisteren ging ik voor het eerst sinds tijden weer eens aan de Fastned en het viel me op dat de laadsnelheid niet verder kwam dan 40kw. De accu was op 49% en het was 21 graden buiten. Verder was ik de enige op het station en was het een 300kw lader. Ik had 80kw verwacht.
Voor de zekerheid 's avonds nog even een ionity lader geprobeerd. Die haalde 60kw gemiddeld bij een accu van 59%. Dat is al beter, maar nog niet perfect. Wel had ik dit keer de lader geselecteerd in de Kia navigatie zodat de accu prep aan zou gaan.
Ik zou verwachten dat met deze temperaturen de accu prep niet nodig is? Enig idee waarom ik geen 80kw haal? Ik ga over een paar weken naar Italië en dan is het toch wel handig als het laden een beetje snel gaat😅
Voor de zekerheid 's avonds nog even een ionity lader geprobeerd. Die haalde 60kw gemiddeld bij een accu van 59%. Dat is al beter, maar nog niet perfect. Wel had ik dit keer de lader geselecteerd in de Kia navigatie zodat de accu prep aan zou gaan.
Ik zou verwachten dat met deze temperaturen de accu prep niet nodig is? Enig idee waarom ik geen 80kw haal? Ik ga over een paar weken naar Italië en dan is het toch wel handig als het laden een beetje snel gaat😅
Zo is dat, die 5 minuten extra wil je toch niet missen in je vakantiearvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Ik heb mijn Niro ev in 2024 gekregen. Gisteren ging ik voor het eerst sinds tijden weer eens aan de Fastned en het viel me op dat de laadsnelheid niet verder kwam dan 40kw. De accu was op 49% en het was 21 graden buiten. Verder was ik de enige op het station en was het een 300kw lader. Ik had 80kw verwacht.

Niro EV Exec 07-2023
qua snelladen is het een waardeloze auto eigenlijk, in de winter zonder prep haal je misschien 20 kW.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Daarom altijd pre-conditionen en de onboard navigatie gebruiken tijdens lange trips
Zonder voorverwarming ligt het er ook aan of je al een stuk hebt gereden en de accu daardoor warmer is. Gewoon de Kia-navigatie gebruiken. Hier kun je ook de laadcurve bekijken: https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/kiaarvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
80kW haal ik ook niet zo vaak hoor en ik gebruik redelijk vaak snelladers en rij de accu ook wel redelijk leeg tot +/- 5%.
Vorig jaar kreeg ik een oproep van Kia (zie foto) dat er voor mijn Niro een terugroep aktie was gestart. De aktie bleek uiteindelijk de complete vervanging van de aandrijving te betreffen. Dus motor, omvormer en differentieel. Het probleem was dat er mogelijk bouten los konden lopen in het differentieel wat ernstige schade kon veroorzaken. Het loslopen van een bout zou een gierend geluid veroorzaken.timothydeklerk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:58:
[...]
Ik heb datzelfde geluid.
Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig.
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:Ik heb toen gevraagd: "hoe kan het dat ik het geluid eerder niet hoorde, en nu ineens wel?" – daar kwam geen antwoord op.
- Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
- Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
- Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.
Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:
[YouTube: Kia geluid in D of R (dus geen rem?)]
Had op Tweakers een berichtje geplaatst in het e-Niro forum, en werd hierheen verwezen. Maar iemand reageerde daar met dit Reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Waaruit de conclusie lijkt te komen dat het uit de motor zelf komt. Bij iemand waarbij de motorolie gemonsterd is, waren metalen deeltjes in de olie te vinden. Daar werd de oplossing een nieuwe motor plaatsen.
Mijn dealer is op dit moment van mening dat het een acceptabel geluid is (want remmen en aandrijfas gecheckt), maar ik ben er niet gerust op en probeer toch door te pakken.
Ik heb dat geluid nooit gehoord maar de terugroepaktie is wel uitgevoerd door mijn dealer.
Ik heb verder van niemand op dit Niro EV forum iets gehoord over deze terugroep. Van de dealer begreep ik dat mijn Niro bij hun de enige was waarvoor de terugroep gold.
:strip_exif()/f/image/tgtnxpD2SkrmHccDeGk0BHkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
@Henk1023 Staat bij jou de terugroepactie geregistreerd op https://ovi.rdw.nl ? (helemaal onderaan bij het overzicht onder het kopje "Terugroepacties"?
Als jij kunt bevestigen dat jouw terugroepactie hier staat, dan kunnen andere Niro-bezitters daar controleren of dit ook bij hen van toepassing is. Bij mijn Niro EV staan er geen terugroepacties vermeld....
Als jij kunt bevestigen dat jouw terugroepactie hier staat, dan kunnen andere Niro-bezitters daar controleren of dit ook bij hen van toepassing is. Bij mijn Niro EV staan er geen terugroepacties vermeld....
Daar staan volgens mij alleen actuele terugroepacties. Als Henk al is geweest, is de melding afgedaan en staat hij niet meer bij het RDW.
Ik heb ook meerdere terugroepacties gehad met mijn motor. Elke keer als ik bij de dealer langs was geweest, was de melding (na een tijdje) verdwenen.
Ik heb ook meerdere terugroepacties gehad met mijn motor. Elke keer als ik bij de dealer langs was geweest, was de melding (na een tijdje) verdwenen.
Screenshots van 9 augustus 2024:ocaj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:22:
@Henk1023 Staat bij jou de terugroepactie geregistreerd op https://ovi.rdw.nl ? (helemaal onderaan bij het overzicht onder het kopje "Terugroepacties"?
:strip_exif()/f/image/eXCgt46DxAtZcIUfUVwHh4uU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bhy1VyF3eIqdyBZYna3WHY7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is die melding weer verwijderd nadat de auto bij de dealer gerepareerd was.
Niro EV Exec 07-2023
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maandenHenk1023 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Het loslopen van een bout zou een gierend geluid veroorzaken.
Afgelopen zomervakantie zonder al te veel moeite bijna altijd 70+ kW gehaald (accupercentage onder 20%). Maar met 49% is de laadcurve al flink aan het dalen en 60 kW bij 59% is heel erg netjes.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Al met al is het verschil te verwaarlozen en gaat het inderdaad om minuten. In ca. 40 minuten laad je van 20 tot 80%. Bijvoorbeeld een Model 3 doet er 25 minuten over. Op een rit van 1000km moet je 2x laden tot 80% en doe je er dus een half uur langer over.
Behalve wiellagers en remschijven zitten aan de achterkant geen draaiende delen. Misschien een aanlopende remschijf/blok of een zwaarlopend wiellager, of zou het windgeruis kunnen zijn? Kun je temperatuurverschil voelen tussen de wielen onderling na een tijd rijden?johan_L schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maanden
Niro EV Exec 07-2023
Rond de 20 graden ga je in mijn ervaring nog niet met vol vermogen laden, daar moet het wat warmer voor zijn of je moet wat langer doorladen; na 5 of 10 minuten snelladen begint het accupakker al warmer te worden en gaat de snelheid ook omhoog.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Bij 50% haal je sowieso niet meer de volle snelheid, die haal je maar tot zo'n 45%
https://www.fastnedchargi...rview/kia?model=Niro%20EV
Als je die laadcurve bekijkt zie je dat je het beste de accu zo leeg mogelijk kunt rijden en dan niet verder doorladen dan je nodig hebt voor je volgende stop, bij 70 procent haal je nog maar de helft van je hoogste laadsnelheid. En boven de 80% moet je helemaal niet willen komen op een lange reis.