Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Ik heb een PHEV KIA Niro, my23
Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk elektrisch rijden, en dit lukt mij voor 90% van de ritjes ook wel.
Alleen de laatste maanden, en de met name de laatste weken, komt het steeds vaker voor dat hij niet wilt opladen. Nu ongeveer 50% van de keren dat ik het probeer
Ik laad alleen bij publieke laadpalen op.
Ik sluit dan de kabel aan. Soms verschijnt er dan op het display een "kabel symbool", maar soms ook niet. Het wel of niet zichtbaar worden van dit icoontje lijkt geen invloed te hebben op mijn probleem, want ook met het symbool heb ik soms onderstaand probleem
De laadpaal veranderd wel altijd van kleur, dus hij detecteert de auto wel.
Vervolgens wil ik de laadsessie starten, de paal wil de sessie dan niet starten. De kabel wordt aan beide kanten niet vergrendeld, en hij blijft vaak staan op "Auto aangesloten, maar laad niet". Hij wordt niet "rood", als bv laadpas niet werkt.
Het opnieuw eruit/erin halen van de kabel, of de sessie opnieuw starten heeft dan geen zin meer.
Soms helpt het door een stukje te rijden, en het opnieuw te proberen, maar vaak werkt dit ook niet.
Soms krijg ik op dat moment ook spontaan een melding via de KIA app:
code:
1
| [alarm], Laadt niet, het opstarten start, als de versnelling in P staat. |
En soms krijg ik ook deze variant
code:
1
| [Fout] Kan niet starten met opladen. Controleer de status van uw voertuig |
Die eerste melding vind ik sowieso vaag, want op dat moment zie ik ook gewoon een rode "P" in het display, van de parkeerstand.
De tweede melding vind ik ook vaag, want de auto ziet er verder prima uit

, zonder gekheid. Ik krijg verder nergens foutmeldingen. Ook de voertuig diagnostiek via de KIA app geeft geen problemen.
Die meldingen komen ook niet altijd binnen in de kia app, het lijkt willekeurig wel of niet te gebeuren.
Binnenkort maar eens een afspraak maken met een dealer, wellicht kunnen zij beter uitlezen waar het fout gaat. Is het de kabel, of wellicht toch intern iets anders wat kapot is.
Iemand ervaring hiermee?