Zelfde probleem hier bij tibber helaas.Layon schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:31:
Hello!
Ik heb een kia niro EV uit 2020, en een dynamisch contract op dit moment bij Frank Energie, daarvoor bij Tibber. Reden dat ik ben overgestapt was de integratie van de kia bij Tibber. Voorheen gaf mijn auto de batterijstatus netjes door, waardoor Tibber wist hoe lang er nog geladen moest worden, geen omkijken naar. Blijkbaar heeft KIA zijn API veranderd, waardoor het nu lastig is om die koppeling te maken. Helaas merk ik dat het bij Frank niet veel beter gaat.
Heeft iemand ervaring met een andere energieleverancier die de Kia nog wel goed aanstuurt?
Ben benieuwd!
Mijn oplossing was om een dummy auto toe te voegen. Je moet dan wel zelf aangeven wat de batterij % is van je auto voor inpluggen (of na inpluggen, dan herberekent die wanneer die gaat laden). Het werkt.. best redelijk. Je mist inderdaad dat Tibber niet meer snapt dat je auto vol zit, dus je krijgt af en toe "de auto wil niet laden maar we snappen niet waarom". als je auto dan al ongeveer het aantal kwh geladen heeft wat zou kunnen kloppen dan weet je genoeg: de auto zit al vol.
Je kan er ook voor kiezen om je batterij % altijd op bijv. 20% te zetten, dan denkt tibber elke keer dat je inplugt dat er 80% geladen moet worden. dan pakt die dus een veel langer laadplan, wat in theorie iets minder goedkoop kan zijn, maar wel zonder omkijken.
Alternatief is inderdaad via home assistant of de laadpaal zelf. Voor nu met saldering is dat nog niet interessant, vanaf 1 jan 2027 uiteraard wel.
/f/image/RrJ9w3Mz8HROUIuhnbOeeNAX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AZd1hxPoFkcDZqmxv728l4ZZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K4AkCCgqOqGS3Bh6h6pGiCgd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YEftmP69E8aa2qK6xwZDssaS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/On0JXqxuY4EbVCWuYK2rN9Q2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E5NHjWcUc3JZUVl8Udwmqi56.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EkCryQEt5eaDWi2B3yQy2Y0D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1orB1ZYRDifugppvJFrYPdwQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/IhRG8C6EvibXW0KNRBcDjcld.png?f=fotoalbum_large)