:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/as6zW4zSmslo6GvzH1yXRaKJ.jpg?f=user_large)
Wie heeft hier al ervaring mee?
Inmiddels contact gezocht en antwoord gekregen met een shop. In het andere (E-Niro) topic werd het ook al benoemd, er zijn nu dakdragers leverbaar voor NiroEV 2023:Kappade schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:24:
Weet iemand toevallig hoe het zit met dakrails/dakdragers/dakkoffers op de nieuwe NiroEV?
Verschillende bronnen melden dat het (nog) niet zou kunnen waaronder 1 dealer hier in de buurt (terwijl een andere dealer in de buurt zei van wel en al uitgeleverd heeft??)
Zie ook https://www.kiaclub.nl/to...ragers-voor-niro-ev-2023/
Als ik het goed begrijp zou een dakdrager in ieder geval wel kunnen op 'de bevestigpunten'? Volgens mij zijn dat die zwarte klepjes die ik erop heb zien zitten bij de dealer.
Of gaan de (geen) veiligheid verhalen ook daarover?
De NiroEV leek mij de perfecte volgende (gezins)eauto, tot ik hier op stuitte en ook wel een dealbreaker zal zijn. 😑
Beste,
De set word als een Fixpoint ( Vaste bevestigingspunten ) set verkocht, hij word dus niet geklemd rondom de dakrails.
ik heb Hierbij een paar zelf gemaakte foto’s als voorbeeld toegevoegd
https://www.dakdragerwink...gers/kia/niro/vanaf-2022/kitset K892 is door yakima speciaal gemaakt voor de Kia Niro 2023+, Het is dus veilig om hier gebruik van te maken.
De auto specifieke kit hebben wij hier ook op locatie gemonteerd, en de dakdragers zaten enorm stevig op het dak.
https://www.dakdragerwink...ntegreerde-rails-flushbar
:fill(white):strip_exif()/f/image/s4rdktzFIkQQ5chHVmxqTor6.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Kappade op 06-01-2023 10:04 ]
Verwijderd
Ik heb momenteel de instellingen zo ingesteld, bij deze instellingen wordt de cabine warm en blijft ie warm.Frieseteun schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:34:
Ik rij sinds eind oktober de Niro EV. Erg tevreden.
Wel een issue met de verwarming. Die blijft niet lekker op temperatuur. Dan weer te warm en blaast ie hele warme lucht en daar weer koude lucht. Gaat binnenkort naar de garage.
Heb ook dat probleem met de zombi mode. Hopelijk hebben ze daar ook snel een oplossing voor .
Verwijderd
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2023 12:21 ]
glas86 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:26:
[...]
Vandaag een rit gehad van 60km en kwam uit op een gemiddelde van 17.3kw per 100km. Wel met veel file en een stuk cruise control. Climate control op 22 graden. Het kan dus zeker.
:strip_exif()/f/image/6XCY95txHMAxLF4jZEZgUsMx.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist naar huis gereden vanaf werk. Er was geen file, het gros was op de snelweg, denk 18 van de 20 kilometer snelweg. Vind het nog wel echt een groot verschil met wat ik hier over de Niro hoor voorbij komen. Misschien dat ik als een oud wijf rijd
Na ruim een jaar gewacht te hebben op een nieuwe Kona (zeker weten geleverd in zomer-2022; Niet gelukt. Treur niet, hij is er op zeker met het najaar; Ik verwacht dat hij er december is; waarschijnlijk is hij er in februari 23) > hebben wij de aankoop geannuleerd in januari 2023.glas86 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:20:
[...]
Als je toch aan de slag gaat dan zou ik de kentekenplaat verlichting vervangen. Vind het zo gek dat ze daar geen led lampjes ingezet hebben. Wat bedoelen ze met de optie glasdak? Is dat gewoon een dakje wat open en dicht kan net zoals op de DPL en hoger? Zijn er behalve de warmtepomp nog verdere opties die wij niet hebben? Ben benieuwd naar je rijervaringen straks. Nu hebben we eindelijk in het forum een Niro EV met warmtepomp en kunnen we eens gaan vergelijken of daadwerkelijk wat uitmaakt. Fijne kilometers toegewenst in een zeer prettige auto.
Vorige maand een "oud" model Niro-e gekocht uit 2021. Deze bleek zijn eerste beurt pas na 15 maanden te hebben gehad. Kia Duitsland zei: geen probleem. Kia Nederland zei: Moet binnen 15.000 of 12 maanden gebeuren; welke het eerste is. Durfde het risico niet aan om over een paar jaar bij een NL dealer te staan met een grote kostenpost en te horen krijgen "Ja maar: Eerste beurt is niet op tijd uitgevoerd, geen garantie". > Koop ontbonden op basis van onduidelijkheden garantie.
Nu deze Inspiration gevonden, veel luxer uitgerust dan de Kona en volgens mij gelijk aan de Niro-e die we eerst hadden (Spirit model), alleen dan met een nieuw jasje aan.
Enfin, de vragen:
Glas pakket bestaat uit elektrisch schuif/kantel zonnedak (zelfde als DPL) , LED leesspots, LED binnenverlichting en LED bagageruimte verlichting (daarmee ook even afwachten of die kofferbak verlichting nog nodig is, of dat ze passagiersruimte bedoelen).
Standaard is hij als volgt uitgerust:
/f/image/6PyazE2SCS344oQuMJvaBaW6.png?f=fotoalbum_large)
En deze pakketten zijn beschikbaar:
/f/image/N3Lz3hsZQ5AL1Ev2f81WXx86.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed zie, zit dit "verweven" in de model types in Nederland en koop je in Duitsland één model met daarop diverse optionele pakketten.
Hier een vergelijking tussen de Inspiration (DE) en de Nederlandse modellen:
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 20-02-2023 12:51 ]
Ik heb even wat gegevens uit de Kia app, de auto zelf en de rekening van het laden op een rijtje gezetZandr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:09:
Sinds eind augustus in het bezit van een ComfortLine. Nu bijna 9000 km mee gereden. Ik moet zeggen dat er bij mij wel wat issues spelen, waar de auto binnenkort voor naar de dealer gaat. Zoals al eerder in dit topic aangegeven heb ik ook problemen met de verwarming. Na ongeveer een half uur springt de airco bij die vervolgens niet meer uitgaat, tenzij je de temperatuur op 27 graden zet. Dus het is of een koude lucht op je of het is zweten. Maar dit is dus blijkbaar een bekend probleem en ik hoop dat het verholpen kan worden.
Verder heb ik ook de trekhaak laten monteren. Wat hier vervelend bij is, is dat bij het aankoppelen van onze kleine caravan (het is wel een fijne trekauto!) of bij het gebruik van de fietsendrager de auto alle rijhulpsystemen uitschakelt, inclusief cruise control.
Maar het meest vervelende is toch wel de actieradius. Als de temperatuur onder het vriespunt komt blijft er maar 270 km over (40% minder als bij 22 graden buitentemperatuur). Met familie op 135 km afstand kom ik met de feestdagen dus niet op en neer. Als ik de auto dan vervolgens aan de snellader zet laadt hij maar met 30 kW (ipv 77 kW zoals opgegeven). Hierom ga ik dan de auto niet meenemen op wintersport naar Oostenrijk. Dit was eigenlijk wel de bedoeling want het is wel een ontzettend fijne auto om in te rijden. Ik ben alleen bang dat er met een dakkoffer en 4 personen in de auto niet veel range overblijft en ik langer aan de laadpaal sta dan dat ik aan het rijden ben.
Ik ben benieuwd of bij meer mensen deze zaken spelen.
@Frieseteun Ik ben erg benieuwd hoe jij de rit naar Oostenrijk ervaren hebt, met of zonder dakkoffer, hoeveel personen, en hoeveel km je elk stuk hebt kunnen rijden.
Niro EV '22
Tevreden over de dealer en erg ontvreden over de communicatie van KIA Nederland.
Eerst moet ik mijn Harman Kardon vervangen door een HUD, om snellere levering te garanderen en vervolgens constateer ik dat mensen met een latere besteldatum gewoon rondrijden in hun Niro met Harman Kardon. ERG STOREND.
Gelukkig was mijn bestelling van voor 30 april, anders was deze ook nog een paar duizend euro duurder geweest.
Hopen dat ik er toch van kan genieten.
Het symbool ziet er uit als een batterij maar dan met een krulletje er in, zoals het voorgloei symbool bij stokoude diesels
[ Voor 62% gewijzigd door bruneelm op 25-03-2023 14:45 ]
:strip_exif()/f/image/6m3Jk7uLVunWNXAWPBAIn2m9.jpg?f=fotoalbum_large)
Al ervaring met de Hyundai Kona Electric vanuit het werk, dus veel komt op hetzelfde neer.
Paar zaken die ik nog ga uitzoeken:
- AA wordt niet schermbreed weergegeven, rechts blijft een gedeelte gevuld met Kia infotainment (klok, kaart, radio) -> dit is op te lossen door een update als ik het goed genezen heb?
- op zoek naar een telefoonhouder, ik heb allerlei soorten liggen, maar in het ventilatierooster wordt lastig en tegen de voorruit vind ik niks. Ik gebruik nu de bekerhouder.
- AA wireless is besteld, dan kan ik mijn OnePlus warp-chargen via de 12 volt aansluiting. Via de bedrade aansluiting voor AA gaat het niet zo snel.
- Op de afstandsbediening zit een kofferbak knopje, dat werkt niet bij mij. Is dat een optie die aangezet moet worden of werkt dat in mijn uitvoering niet?
Mooie bak is het in ieder geval
[ Voor 6% gewijzigd door Eric_Cantona op 30-03-2023 09:27 ]
Gister onze Niro Opgehaald 🎉
Ritje van 700km terug gereden en man wat rijdt hij fijn.
De auto is voorzien van letterlijk elke optie, meer dan de proefauto waar wij in gereden hebben. De testwagen had volgens mij geen automatisch rijden (als in; hij gaat op cruisecontrol zelf door bochten heen en baan wisselen). Is dit een optie?
Nu ongeveer twee weken wachten tot ingevoerd.
Dit viel mij ook tegen op de terugrit vanuit Duitsland.SeenD schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:12:
Er is zeker geen manier om zelf de "batterijverwarming" te forceren ipv de nav te gebruiken?
Ik stond gisteren voor het eerst bij ionity met 350kW snelladers. Mn batterij was nog half vol, maar ik wilde het even een halfuurtje proberen. Ik was er zonder navigatie naar toe gereden.
Na 28 minuten laden was de snelheid 36,5 kW. En was er 18kwh geladen in de auto.
Wij hebben twee keer gestopt, eenmaal bij een 150kW paal en één keer bij een paal van Aldi, volgens mij ook 120-150kW).
De eerste keer was hij gecapped op circa 48-50kWh en de tweede keer bij de Aldi met 68kWh. Ik dacht dat hij veel sneller kon laden (80kWh dacht ik)? Was wel kouder (2°c) buiten.
Ik had daarvoor circa 300KM gereden (met warmtepomp gok ik), tweede keer had ik 350KM gereden (zat nog 20KM in, radio/opladen mobiel/navigatie was allemaal al uit
68kwh, daar zal de gemiddelde Niro EV rijder al erg tevreden mee zijn ;-). Auto kan in theorie laden op maximaal 85kwh maar dat haal je alleen als alle omstandigheden kloppen als iemand dit uberhaupt al een keer heeft gehaald met deze auto? De nieuwe Niro EV kent overigens niet de optie warmtepomp, althans niet in NL.Source90 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:35:
[...]
Dit viel mij ook tegen op de terugrit vanuit Duitsland.
Wij hebben twee keer gestopt, eenmaal bij een 150kW paal en één keer bij een paal van Aldi, volgens mij ook 120-150kW).
De eerste keer was hij gecapped op circa 48-50kWh en de tweede keer bij de Aldi met 68kWh. Ik dacht dat hij veel sneller kon laden (80kWh dacht ik)? Was wel kouder (2°c) buiten.
Ik had daarvoor circa 300KM gereden (met warmtepomp gok ik), tweede keer had ik 350KM gereden (zat nog 20KM in, radio/opladen mobiel/navigatie was allemaal al uit).
[Afbeelding]
Er was info / discussie betreffend laad verlies en info.
Aan gezien de E-××× en de xxx-EV bijna het zelfde zijn ,is het interessant om wat data boven water te halen en kijken of er verschillen zijn.
https://gathering.tweaker...message/74996304#74996304
Ter info Status HV batterij
Soul EV 64 Kw MY23 25 -1-2023 in gebruik.
Al enkele keren geladen
Status op 18-3-2023 1e keer 100% vol na 7kW laad AC sessie.
4,14V dus schijnbaar high capacity.
Ps laden tot 90% geeft 4,06V
En op display word gezegt 100% maar BMS zegt 96% vol.. dus nog wat ruimte om regeneratief te remmen.
MajaMestreech schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:00:
[...]
Zojuist door alle instellingen die met veiligheid temaken hebben geklikt maar deze kan ik me niet herinneren. Zal nog eens kijken.
Zojuist ook nog eens getest en nu gingen de verklikkers wel aan. Is mij nog niet helemaal duidelijk.
Denk dat je deze zoekt. Stond bij mij ook standaard uit.
Wellicht te voor de hand liggend, maar al ververst?glas86 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:49:
[...]
Daar staat bij mij 1584 km, terwijl de auto al bijna op de 7000km zit. Periode 26-3-2023 0 25-4-2023. Daarboven staat kilometerteller 785km :-).
:strip_exif()/f/image/GWAsEzXQI4E4vuzVKWjUvpk5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie namelijk wel de totale kilometers. Daaronder informatie van afgelopen maand;
Ik ben ook benieuwd hoe deze open gaatMrRobin schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:54:
[...]
Er zit in dat stopcontact op de achterbank een klepje voor dat je op slot kan zetten.
Weet iemand hoe je dat slot er af krijgt? Heb het niet gevonden in de handleiding en het lijkt geen standaard schroevendraaier / fysieke autosleutel te zijn...
:strip_exif()/f/image/eyzJGTb1xxMrar2x7ZtJ4mNH.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen sleuteltje of dergelijke bij de auto gekregen en zie het ook niet terug in de handleiding.
Lijkt me niet de bedoeling om met een schroevendraaier te gaan hannesen.
[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 28-04-2023 13:04 ]
Lijkt me ook de sleutel in de afstandsbediening te zijn.Source90 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:00:
[...]
Ik ben ook benieuwd hoe deze open gaat
[Afbeelding]
Geen sleuteltje of dergelijke bij de auto gekregen en zie het ook niet terug in de handleiding.
Lijkt me niet de bedoeling om met een schroevendraaier te gaan hannesen.
Overigens 16 A is dus meer dan 3000 W en niet slechts 200 W.
Ik heb gevonden waar ik dat sopcontact 200W heb gezien. Was een Youtube filmpje van Autowereld maar was nog niet het produktie model. Hebben ze wellicht later eruit gehaald.
MajaMestreech schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:13:
[...]
Zou je zelf een foto kunnen maken van de software versie nummers en hier plaatsen? Bedankt.
:strip_exif()/f/image/VwZfUmsNqQozdyQdkm2N4woT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D0E4YEB57R8c3p4MaVzA4iNX.jpg?f=fotoalbum_large)
MKBD versie is 03.44 (valt net buiten beeld)
Dit is dus NA de zombie update, die daadwerkelijk helpt!
Ben benieuwd wat jij / anderen hebben...
[ Voor 3% gewijzigd door 2xdehelft op 03-05-2023 13:43 ]
Blijft toch apart, mijn vrouw maakt een ritje van 22km en komt om 8 uur aan. Status om 10 uur:bruneelm schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:42:
Vorig weekend ook meegemaakt. Een rit waar de GOM 7% lager had moeten zijn maar slechts 2% was, de morgen erna was t wel de 7%
/f/image/uyEeVjiKt1ocVpVbgJ5CqGpI.png?f=fotoalbum_large)
En status nu:
/f/image/MZIrv5bLDfOs8hDufbsfj09Q.png?f=fotoalbum_large)
Toch weer 3% minder lading en dat zonder dat de auto maar iets doet
Als je de app start krijg je tezien “maak afspraak”Source90 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:47:
[...]
Ik kan in de app niet vinden waar datum volgende servicebeurt staat, waar kijk ik overheen?
Het werkt inderdaad zoals beschreven. In ieder geval het navigeren naar een snellader en het starten van de accuverzorging. Of het snelladen nu ook sneller gaat heb ik niet getest.MajaMestreech schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Zelf nog geen ervaring hiermee, maar stel me bij een langere rit het volgende voor. Je komt op een SoC van bv. 25% en zoekt dan naar een snellader in de buurt. Die selecteer je en je navigeert daar naar toe als tussenpunt. Vervolgens moet in de instellingen de "Conditioneringsmodus Batterij" natuurlijk AAN staan en dan zou de batterij conditionering aan moeten gaan. Dit is te controleren in het scherm Energieverbruik.
Ben benieuwd of dit zo werkt.
.
/f/image/Ft3kmeuHgFbIA1BvY9rAMhjV.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien past mijn hond redelijk goed. Nu is mijn hond denk ik ietsje kleiner dan een labrador. Dit is ook van de redenen dat ik voor deze auto heb gekozen. Je kan de laadvloer ook lager instellen zodat de hond lager zit. Op de foto is dat niet zo. Ik heb daarnaast gekozen voor een laadvloer bescherming (zal ik zeker doen!) En extra led licht in de laadklep, ook zeker een aanrader.
Hier ook de vraag uitstaan voor de kosten kleine beurt.boelie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:27:
Vandaag pop up gekregen in het scherm iets van " plan onderhoudsbeurt nog 1053 km". Volgens instellingen auto beurt bij 15000 km.
Op de site van kia staat:
Kleine onderhoudsbeurt € 290 (leuk bedrag voor een EV, tijdsbestek onderhoud zou iets van 40 a 60 min zijn. Mocht dit de prijs zijn voor eenPHEV, op "mijnKia" staat toch echt dat ik een EV heb).
Elke 30.000 KM of 24 maanden
Toch maar met de dealer gebeld. Konden me ook geen overduidelijk antwoord geven. Uiteindelijk zei de balimedewerker 15000 km en we zijn nu bezig met plannen in September (dus plek over 3 mnd). Zei toen tegen de goede man : "dan staat het verkeerd op de site van Kia. Lijkt me handig dat jullie dat aanpassen".
Op mijn vraag "hoe zit het dan met de garantie, rijd maandelijks zo'n 3500 km". Zou dan ca. 10K over de onderhouds interval gaan. Hier kon de goede man geen antwoord op geven. Hij zal het uitzoeken voor me en terug bellen. Dus afwachten maar hoe snel ze antwoord hebben.
Zelf nog maar eens gekeken wat er in het onderhoudsboekje staat. Daar staat op een ingeplakte sticker:
" Uw persoonlijke onderhoudsschema op basis van 15.000 km per jaar; onderhoudsinterval : 24 mnd of 30.000 km.
Wacht wel even het telefoontje af van hoe of wat en daarna plan ik in voor de mnd September 30.000K kleine beurt.
Bij de oude e-Niro is deze 70¤ excl. BTW bij mijn dealer. Hij vond het ook al frappant dat deze bij het nieuwe model een 4-voud hoger ligt en is het aan het navragen.
Van de oude e-Niro incl. BTW (in 2021):
Ik heb nu een begroting staan voor een kleine beurt van €290.
Dikke doei
Ik laat het ze eerst maar uitzoeken bij Kia en tot die tijd verplaats ik de afspraak vooruit.
Trouwens identiek aan de grote beurt, zou volgens de dealers die ik gebeld heb een "fout in het systeem zijn". Maar wat de daadwerkelijke kosten zijn, weet niemand..
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 14-06-2023 16:25 ]
Ik heb dit ook gezien. Op alle papieren bij de auto geleverd staat 1e kleine beurt 30000 km of 2 jaar, terwijl in de auto zelf 15000 km en 1 jaar staat. Lijkt mij dat dit is ingesteld voor een HEV of PHEV.boelie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:27:
Vandaag pop up gekregen in het scherm iets van " plan onderhoudsbeurt nog 1053 km". Volgens instellingen auto beurt bij 15000 km.
Op de site van kia staat:
Kleine onderhoudsbeurt € 290 (leuk bedrag voor een EV, tijdsbestek onderhoud zou iets van 40 a 60 min zijn. Mocht dit de prijs zijn voor eenPHEV, op "mijnKia" staat toch echt dat ik een EV heb).
Elke 30.000 KM of 24 maanden
Toch maar met de dealer gebeld. Konden me ook geen overduidelijk antwoord geven. Uiteindelijk zei de balimedewerker 15000 km en we zijn nu bezig met plannen in September (dus plek over 3 mnd). Zei toen tegen de goede man : "dan staat het verkeerd op de site van Kia. Lijkt me handig dat jullie dat aanpassen".
Op mijn vraag "hoe zit het dan met de garantie, rijd maandelijks zo'n 3500 km". Zou dan ca. 10K over de onderhouds interval gaan. Hier kon de goede man geen antwoord op geven. Hij zal het uitzoeken voor me en terug bellen. Dus afwachten maar hoe snel ze antwoord hebben.
Zelf nog maar eens gekeken wat er in het onderhoudsboekje staat. Daar staat op een ingeplakte sticker:
" Uw persoonlijke onderhoudsschema op basis van 15.000 km per jaar; onderhoudsinterval : 24 mnd of 30.000 km.
Wacht wel even het telefoontje af van hoe of wat en daarna plan ik in voor de mnd September 30.000K kleine beurt.
Ik ben wel nieuwsgierig wat ze dan gaan doen voor die beurt. Zie hieronder wat er bij mij in "Mijn KIA" aan onderhoudsbeurten staat.
Ik heb exact hetzelfde lijstje (met april). Wanneer werd jij eigenaar van de Niro? Volgens mij klopt dit ook niet, mijn Niro EV is namelijk van 1 oktober 2022 en zou daarmee 1 oktober 2024 als onderhoudsdatum moeten hebben, lijkt mij.MajaMestreech schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:23:
[...]
Ik heb dit ook gezien. Op alle papieren bij de auto geleverd staat 1e kleine beurt 30000 km of 2 jaar, terwijl in de auto zelf 15000 km en 1 jaar staat. Lijkt mij dat dit is ingesteld voor een HEV of PHEV.
Ik ben wel nieuwsgierig wat ze dan gaan doen voor die beurt. Zie hieronder wat er bij mij in "Mijn KIA" aan onderhoudsbeurten staat.
[Afbeelding]
Staat nu Apr/2025, Aprl/2027, etc.
![]() | ![]() |
Ik heb nu een mail eruit richting Kia, ben benieuwd..
[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 14-06-2023 16:32 ]
Scheelt dan wel weer dat de eerste beurt ook pas 30k/2 jaar na aankoop hoeft.
Ik heb even een foto gemaakt van een kapje dat eruit gehaald is, dan snap je het wel. Een dun pinnetje in het gaatje drukken en dan het lipje naar binnen duwen. Dit aan beide kanten.Griffin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:22:
[...]
Hoe heb je dit precies gedaan zonder dingen te beschadigen?
(ik heb het nu niet nodig, maar in de toekomst wel... dus handig alvast te weten)
:strip_exif()/f/image/A9eD1u4ZfwzwFVr03EPw33H0.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee helaas werkt dit niet bij mij. Ook in de EV instelling op het zwaarst staan, een soort creep modus. Ook wel prima op zich, maar i-pedal werkend krijgen zou wel fijn zijn. De leverende dealer kon het me ook niet zo vertellen via de telefoon.Kassie schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:03:
[...]
Weet je al meer?
Ik hoef telkens alleen even kort (tikje) aan de de linker flipper te trekken voor I-pedal. Werkt altijd. Begrijp dus niet zo goed waarom het bij jou niet wil werken. Lijkt me inderdaad vervelend. Want rijden met I-pedal is echt fijn!
Voor wat het waard is: ik heb bij de EV instellingen de Intelligente Recuperatie op 'zwaarst' staan. In de meter staat hij dan op drie streepjes. En als ik I-pedal inschakel door 1x te trekken aan de linker flipper op staat hij op vier = maximaal. En boven de meter staat er dan in groen I-pedal. Moet ik telkens opnieuw doen bij het starten. Ik kan I-pedal telkens in- en uitschakelen door 1 x kort (tikje) te trekken aan de linker flipper. Als ik Cruise control gebruik, dan schakelt I-pedal uit. En wanneer ik Cruise control weer uitschakel, gaat I-pedal direct weer aan.
Ik heb de update ook klaar staan, maar bijwerken op grijs. Dus ik ga deze week nog even met de usb-stick aan de slag, komende maandag gaan we namelijk naar Zuid-Duitsland!DwightKSchrute schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:25:
[...]
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, maar bij mij blijft het knopje 'Bijwerken' eveneens grijs, dus ik heb 'm inmiddels maar van de update-website gehaald en 'm op een USB-stick gezet. Verder nog niks mee gedaan overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door Markicks op 19-06-2023 20:03 ]
Vandaag de update Kia gedraaid en nu is er een optie bijgekomen aanhanger modusdelo1977 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:34:
een vraag over mijn Kia Niro ev. My23
Als ik een fietsendrager of een trekhaakkoffer op de trekhaak monteer wordt de auto in trailermodus gezet. Dan heb ik ineens geen cruisecontrole meer. Andere safetysystemen werken ook niet maar de cruisecontrole is wel een erg groot gemis.
Kan ik dat omzeilen? Of komt er binnenkort een software update?
:strip_exif()/f/image/45s7g9P7rOgPbfMUBRDil1T9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kan je kiezen voor automatisch, zwaar, middel, licht en uit. Hopelijk lost dit het probleem op met uitgeschakelde rijhulpsystemen bij aankoppelen van een fietsendrager etc. Nog niet kunnen testen, iemand anders? Kan ook nog niets vinden in de handleiding van Kia, deze moet denk ik nog geüpdatet worden.
Heeft het met deze instelling te maken?Source90 schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:21:
Had vandaag helaas weer een zombie-modus akkefietje.
Mogelijk te snel van start naar draaien, geen idee. Kon vijf minuten lang draaien wat ik wilde.
Terwijl de update is uitgevoerd.
Trouwens nog een dingetje dat ik niet kan vinden in de instellingen:
Iemand enig idee hoe ik kan uitschakelen dat de achterdeuren dicht blijven? Ik doel hier niet op de kindersloten (van binnen uit). Als ik parkeer en de motor uitzet, naar buiten stap en de achterdeur open wil doen (van buitenaf), is deze op slot. Ik moet dan eerst bij de bestuurdersdeur de deuren ontgrendelen alvorens ik de achterdeuren kan openen..
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Morgen ritje op en neer naar Scheveningen dus dan gaan we meemaken of het ook stevig genoeg is
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
:strip_exif()/f/image/JHXj9XsDa0DZEcqRV6klnt0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Bngw531ZuKnJFun9oWbs0nQ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan het mij bijna niet voorstellen.glas86 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:40:
[...]
Momenteel 95% batterij en dan staat de GOM op 454km nu.
Hier een foto van mijn dashboard en verbruik. 308km left op volle accu...
Hoeveel kWh doe jij per 100km?
Auto systeem start, maar kan niet geschakeld worden naar Drive of Reverse. Rood accu lampje rechtsboven de ‘toerenteller’ brand en linksonder een oranje icoontje van een auto met een sleutel erin:
:strip_exif()/f/image/cSZ4BWmdzAtZQasD8no8i8Pz.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia Service is langsgeweest, en juist vlak voordat ze er waren werkte de hele boel weer.
Conclusie van de Kia service monteur was mogelijke problemen met de 12V accu.
Nu is het zo dat een collega van mij vorig jaar met zijn Kia Niro EV hetzelfde probleem had en 10x niet weg is gekomen bij afspraken e.d. ondanks vervanging accu en veel andere onderdelen (tot aan regen sensor aan toe) en de auto uiteindelijk na veel juridisch gesteggel met de leasemaatschappij retour is gegaan.
Wordt er wat nerveus van..
Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar wel lager als wat jij er hebt staan.Bert2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:44:
[...]
Kan het mij bijna niet voorstellen.
Hier een foto van mijn dashboard en verbruik. 308km left op volle accu...
Hoeveel kWh doe jij per 100km?
[Afbeelding]
Zie hier het bewijs:
:strip_exif()/f/image/YHl8ccNjNW8qoDNr659mBYd0.jpg?f=fotoalbum_large)
308KM met een volle accu dat is wel weinig. Ik rijd wel altijd in de ECO stand en vrijwel altijd met I-pedal. Is die 308 niet een moment opname van de GOM? Rijstijl en verbruikers zijn van invloed, maar dan nog vind ik het verschil wel veel. Wat voor uitvoering heb je? Ik rijd zelf een DPL. Zou bij een executive line die bijvoorbeeld climate control en stoelkoeling aan heeft staan van invloed kunnen zijn?
Weliswaar een korte rit
[ Voor 26% gewijzigd door glas86 op 11-07-2023 15:53 ]
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:15:
[...]
Ben zo terug, dit moet ik direct even uitproberen
:strip_exif()/f/image/AM8TUAggcRI3abbSqgcgIxEc.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je je rechtervoet een beetje onder controle hebt haal je ruimschoots de range die Kia belooft. Vorige maand (via Rotterdam) naar Settle op en neer (500 km) is gewoon mogelijk. De laatste weken staan hij bij mij na opladen telkens zo rond de 430 kilometer (bij 80% vol); dat is dus ruim 530 bij 100% vol.
KarlMarX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:36:
Mooi! Dat was voor mij ook wel een zorg.
Wat is het software versie nummer nu?
:strip_exif()/f/image/HH0cY5hD535BJPdG9YEBVINI.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV '22
Het is een cover, met 5 seconden gemonteerd en makkelijk los te halen als je bijvoorbeeld je lease auto weer moet inleveren.
Linkje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004489524813.html
:strip_exif()/f/image/evktIg0TZgH5PrIjs90cgwI2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 28-07-2023 12:07 ]
Ik vind het middenconsole nog wel meevallen.Luchtbakker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:04:
Misschien een tip, voor de gene die he-le-maal gestoord worden van het glimmende plastic in de Niro, je hebt mooie covers beschikbaar. Ik heb hem vandaag binnen en kost ongeveer ~€50,-.
Het is een cover, met 5 seconden gemonteerd en makkelijk los te halen als je bijvoorbeeld je lease auto weer moet inleveren.
Linkje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004489524813.html
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gene waar ik mij het meest aan irriteer zijn de hoogglans lijnen aan de portier zijde, van de voorruit naar de deur.
:strip_exif()/f/image/5f9aGWgA4uOrsZ3cW05V7esp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook in het midden bovenop het dashboard zit een console met gaatjes wat enorm weerspiegeld, al heb ik daar minder last van dan de lijst aan de bijrijderskant, daar komt bizar veel weerspiegeling vanaf op een zonnige dag.
Zal eens kijken of ik het op de foto krijg.
Hier de volgende spullen van ome Ali voor de Niro EV in gebruik:
-Zonnebril houder aan zonneklep (no logo)
-Screenprotector voor beide displays (Type C for LHD 353mm). Zorgt ook voor stuk minder weerspiegeling en vingerafdrukken.
- Bakje voor bekerhouder-gedeelte
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 28-07-2023 12:56 ]
Source90 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Ik vind het middenconsole nog wel meevallen.
Gene waar ik mij het meest aan irriteer zijn de hoogglans lijnen aan de portier zijde, van de voorruit naar de deur.
[Afbeelding]
Zal eens kijken of ik het op de foto krijg.
Hier nog een foto van het chromen/zilveren sierrandje. Meer mensen last van het enorm weerspiegelen van deze rand op de voorruit, aan de bijrijders zijde?
[ Voor 46% gewijzigd door Henk1023 op 02-08-2023 09:20 ]
Niro EV Exec 07-2023
Voor de rest een fijne auto om in te rijden.
Helaas wel al een fout/storing in een computer voor het BMS dus is een nieuwe besteld en gaat hopelijk snel vervangen worden zodat ik eindelijk af ben van dat mooie rode autootje met uitroepteken.
:strip_exif()/f/image/7yA2UWJ4MA7rRi55PSjuyxRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bleek een bekend probleem te zijn, alleen hadden de meeste mensen problemen met dat hij dan ook niet meer oplaad. En dat doet die van mij wel gelukkig.
Merk wel dat het heel lastig is om rond de 16kw/100km te komen, weet niet of het aan de BMS ligt of mijn rechtervoet. Zelfs als ik rustig op de snelweg rijd, 100 op de teller, dan nog blijf ik gewoon nog rustig boven de 18/19.
Ben benieuwd (of en) van welk merk dit een rebrand is.
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/AT210ADE00AL/

Gelijk aanvraag ingediend bij de dealer wat betreft levertijden
[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 16-08-2023 12:18 ]
Ik heb volgens IOS de nieuwste App (15/8 bijgewerkt) en kan mijn ritten nog steeds zien?Sigmasailor schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:41:
Succes (of toch niet?). Kia heeft een update van de App uitgebracht. Ik was al een half jaar bezig om Kia ervan te overtuigen dat er een irritante fout zat in de App. Als je keek bij ritten was het verbruik van de App veel hoger dan het verbruik wat de auto zelf aangeeft. Kia heeft dit opgelost door de menu keuze er maar gewoon helemaal uit te slopen. Inderdaad; het gaat niet meer fout; een stukje erg nuttige info (mijn mening) ben je nu kwijt.
GOED GEDAAN JONGENS EN MEISJES BIJ KIA (not).
Staat volgens mij alleen elders nu;
:strip_exif()/f/image/cX8GgqutCaA3H8VCKMDip1OD.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is het nu zelfs uitgebreider dan voorheen, zie in de App de blauwe tabjes.
Zie het bijvoorbeeld voor de Tesla langskomen (ook via MQTT zoals op de Button):
Kan echter niet vinden of/hoe deze info ook bij Kia uit te lezen is. Iemand tips?
Dit werkt inderdaad (vrij) feilloos. Voor alle Kia Connect auto's overigens. Ik heb hiervoor een Proceed gehad, die was ook netjes uit te lezen met deze addon, mijn huidige 2020 Niro EV ookJojan265 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Wij hebben weliswaar de e-Niro, maar ik vermoed dat het wel bij alle Niro EV kan:
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
What seems to be the officer, problem?
Maar man man man, wat foei lelijk zijn ze en in mijn ogen onnodig hoog.
Gelukkig kunnen ze na gebruik eraf.
:strip_exif()/f/image/mXLcfgOww03MTZM1IK6OO30O.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk maar even uitproberen bij de IKEA.
[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 24-08-2023 17:18 ]
MarcelGo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:17:
Zijn het deze met Kia naampje erop?Ze lijken verschillende hoogte te hebben...[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oAfe8jgTm9aVZx79asRn41a7.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt!
Gelukkig kunnen ze eraf haha. Die third party ziet er een stuk compacter/lager uit.
Snap dat er wat hoogte moet zitten voor de antenne. Maar dit is wel bijzonder veel marge.
:strip_exif()/f/image/f4cLz0ezJTPGBxEvdzWTwMaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week ook de Kia Niro executive line mogen ophalen. Wat een heerlijke auto, erg stil en super comfort. Ben er erg blij mee!
Wel vraag ik me nu af of ik Apple carkey kan gebruiken. In de handleiding vind ik er niks over, maar volgens Apple carkey wordt de Niro 23 wel ondersteund. Weet iemand hier mee over?
De dakdragers van mijn Opel Mokka A passen ook perfect op de Niro. Zijn van Menabo.Source90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:43:
Vandaag de Kia dakdragers opgehaald (met montage). Was er één vrij gekomen nadat een order was geannuleerd. Kennelijk is de gemiddelde wachttijd een jaar op deze dragers 🤐
Maar man man man, wat foei lelijk zijn ze en in mijn ogen onnodig hoog.
Gelukkig kunnen ze na gebruik eraf.
[Afbeelding]
Gelijk maar even uitproberen bij de IKEA.
:strip_exif()/f/image/Ylz7Rf1XxSZJgmaAumbVnqgM.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Wat ik heb begrepen is dat de 10inch display geen wireless carplay enAA heeft vanwege schermresolutie.Source90 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
Het entertainment systeem kan het prima. Hyundai heeft hetzelfde systeem.
Mijn dealer gaf als reden dat er "problemen" zijn met de licenties. In ieder geval wat betreft Apple carplay.
De comfortline met 8inch display heeft wel wirless carplay en AA.
Hier een voorbeeld hoe anders de display is
/f/image/PBoInYGlhoOXRxF4WNg0z4By.png?f=fotoalbum_large)
Is inderdaad een optie.TrekDr0p schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Mijn auto was een voorraad van maart 2023, maar dat zwarte gedeelte bij de achterkant heb ik niet. Bij mij is dat gewoon dezelfde kleur als mijn auto.
Is dit een optie?
[ Voor 15% gewijzigd door ChiMan op 30-08-2023 11:49 ]
/f/image/X2JqtNS7E0ln0Hj0iVZXM3Y7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LsAn5PjY07zWgHm18VXJhFVy.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij fotos van de deze week afgeleverde NiroEV ExecutiveLine in Cityscape Green. 8 maanden op moeten wachten maar wat een heerlijke auto zeg! Van schakel/bezine voorloopauto naar automaat /electrisch is echt zo fijn!
Overigens met onderstaande visuele opties/toevoegingen die ik zeer goed vind passen:
- Sierlijsten portieren, geborsteld aluminium look
- Spiegelkappenset, geborsteld aluminium look
Bedoel je niet de twee lijnen met auto erin?Ronald Koeman schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 00:30:
Ik mag sinds een week of 3 ook in deze heerlijke auto rijden.
Waar ik tegenaan loop is dat ik de rijbaan assistentie (groene stuur op t display) niet permanent uit krijg. Door de knop op t stuur ingedrukt te houden gaat het symbool van groen naar oranje, maar na herstarten van de auto gaat ie weer terug in "groen" stand. Ook in de menu instellingen heb ik de assistentie uitgezet maar ook hier geen permanent effect. Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/4KratV7XTZch8F6suT32T8g1.jpg?f=fotoalbum_large)
Het automatisch sturen (stuurtje) staat bij mij nooit automatisch aan. Als je weet hoe je dit automatisch aan krijgt hoor ik het graag
De andere krijg je volgens mij niet standaard uit
Is redelijk stevige folie. Ik heb hem er hier op zitten in het zwart.rvrbtcpt schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:37:
Heeft iemand ervaring met, volgens mij is het deze voor de Niro EV: https://webshop.kia.nl/ac...scherming/0/AT272ADE00BL/, beschermfolie?
Ik wil de bumper wat sparen vanwege de hond die ik meeneem in de kofferbak. Is het een beetje dikke en stevige folie?
@rvrbtcpt , deze foto heb ik een tijdje geleden hier gedeeld, zie je de folie ook op zitten:
[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 29-09-2023 11:04 ]
-----------------------|
In ander nieuws:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oCmMp6D3GkLZbgIGp8awTCBJ.png?f=user_large)
Ben benieuwd wie "de fabrikant" in dezen is? Hebben we het hier over Kia zelf, Hyundai (als moederbedrijf), Apple of degene die het infotainment systeem heeft gemaakt voor Kia? Vraag maar weer terug gelegd bij Kia. Vraag mij af van wie wij "afhankelijk" zijn om iets simpels als het activeren van draadloos Apple Carplay (wat schijnbaar met licenties te maken heeft).
[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 20-10-2023 13:13 ]
Meestal heb je meer profiel op je winterbanden, ivm meer waterafvoer en ijs/sneeuw op de weg.Source90 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Minder profiel.
Auto in maart opgehaald met winterbanden. Vorige eigenaar had er toen al 6k mee gereden in Duitsland. Doorgereden tot circa april/mei. Op de zomerbanden zit meer profiel.
Vorige eigenaar had een nieuwe set velgen (en Michelin zomerbanden) aangekocht, maar nooit gebruikt. Deze kreeg ik nieuw mee.

maar blijkbaar heeft jou zomerband meer profiel dan je winterband. Dan is het wel raar dat hij meer geluid geeft.
Je moet ook de afweging maken hoe vaak je dat snelladen nodig hebt. Ga je voor een verdere actieradius met incidenteel langer wachten op laden (neem aan dat je hem 9/10 keer thuis/op werk aan de stekker hangt), of ga je voor sneller laden met kleinere actieradius.GvNL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:17:
Inmiddels heb ik proefgereden in de Niro EV en EV6. Allebei hele toffe en fijne auto’s. Nu is het moment dat we eens een keuze moeten maken. Ik zit echter in een dilemma. We kijken naar een Niro en een EV6 met 58 kWh. De Niro komt verder op een accu, maar laadt véél langzamer dan de EV6.
Hoe zijn jullie ervaringen met het snelladen? Is het te doen op een lange reis of gaat het echt niet snel genoeg in de praktijk?
Indien je hem thuis op gaat laden, verwacht ik dat dit 11kWh is. Dan maakt het geen donder uit wat je auto kan laden.
Snelste wat ik zelf heb gehaald is 69kW laden met de Niro. Bij de Aldi notabene (@ 2°c). Fastcharge langs de snelweg is om één of andere reden langzamer.
[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 31-10-2023 23:24 ]
In de elektrisch bedienbare stoelen zijn ze wel kantelbaar zag ik in de handleiding.
Iemand tips?
Hier ook één;
Na de update (melding; succesvol) werkt kaarten/navigatie niet meer.
Op zowel het dashboard als het scherm blijft hij "voorbereiden". Laatst een rit van anderhalf uur, blijft "voorbereiden".
Inmiddels al enkele keren opnieuw gestart / motor uit, geen resultaat. Ook niet na een reset van het infotainment systeem.
Meer mensen hier last van? Of nog beter; de oplossing?
Ik kan de update niet nogmaals eroverheen zetten, hij geeft aan up2date te zijn. Ritje naar de dealer bespaar ik mijzelf liever als het kan.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 27-11-2023 09:17 ]
Dat kan wel, zie handleiding:WillemD61 schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:34:
[...]
Voor zover ik weet kan je voor cruise control die settings helemaal niet aanpassen. Ik zie het niet in de handleiding. Je kan alleen instellen welke afstand aangehouden moet worden en die setting wordt al bewaard als je opnieuw start.
Instellingen → bestuurdershulp → rij- comfort → Smart Cruise Control op het instrumentpaneel of Instellingen → Voertuig → bestuurdershulp → rij- comfort → Smart Cruise Control op het infotainmentsysteem om de afstand, versnelling en de reactiesnelheid in te stellen.
[ Voor 13% gewijzigd door Kassie op 27-11-2023 17:36 ]
Kia Niro EV '23
De recuperatie staat uit of op minimaal. En voor mijn gevoel is het koppel sterk verminderd bij lagere snelheden. Volgens mij moet je het zo zien als bij een handbak met wegrijden in de 2 tijdens winterse omstandigheden.Ronald Koeman schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:54:
Weet iemand wat de toegevoegde waarde is van de drive mode "snow"? Ik heb 'm gisteren eens uitgeprobeerd maar merk niet echt verschil.
En dit is vanuit de handleiding;
[ Voor 28% gewijzigd door me_mrtn op 04-12-2023 08:41 ]
Alsof het een voorbode was; hier met een boodschappentas blijven haken, lusje kapot. Wat een pauper kwaliteit voor een auto van 50k.Griffin schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:12:
Verder vanochtend een 'crap' moment gehad. Ik haal de kinderwagen uit de auto, blijft er iets achter de 'hoedenplank' hangen... resultaat is dat het linker elastiekje dus afscheurt. Dus ik bij Kia navragen wat een nieuwe kost... hou je vast... 930EUR. Dus ik keek die man aan met de vraag of hij mij wel begreep, maar hij liet het zien... 930 euro voor iets wat geen hoedenplank genoemd mag worden.
* Griffin gaat lekker met stukje elastiek en naald/draad aan de gang voor dat geld
Ik heb er nu twee gaatjes in gemaakt op de plek waar het lusje zat (2mm boor) en met paracord een nieuwe lus gemaakt. Om de bies heen gewikkeld voor wat stevigheid.
Verder wat geklaagd op socials
De app geeft echt 10% als doel aan. Maar waarschijnlijk gaat het laden toch wel vanzelf weer verder. Als ik de app refresh, geeft hij wel weer 90% aan en laadt hij wel weer.Kassie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:57:
[...]
Vraag: wordt er daadwerkelijk aangegeven dat het doel op 10% is ingesteld of is dat je conclusie..?
Als het laadvermogen van de paal tijdelijk te laag wordt dan stopt soms het laden. In de app zie ik dan na aanvankelijke prima start van het laden dat de auto is aangesloten maar dat deze niet laadt. Meestal kan ik in de app het laden remote weer starten. Maar bij sommige laadpalen gaat het laden vanzelf weer verder of sneller. Ik zie dan de laad-duur weer afnemen.
Laadproblemen worden in ca. 99% van de gevallen veroorzaakt door de laadpaal. Bijna nooit door de auto. Dat kan dan bijvoorbeeld een probleem met de onboard charger (omvormer) zijn.
Ik volg dit topic al een tijdje, en heb al veel tips uit meegenomen. Dank aan iedereen die bijdraagt!
Voor ik (ook) eens navraag bij ons garagist, wou ik volgende polsen bij geïnteresseerden
Wij hebben sinds mei de Niro, die hierna niet meer is geüpdatete. We laden altijd thuis aan 3.6 kW monofase, maar wel over een 6 mm² kabel 50 meter lang.
We hebben een MID teller gekoppeld om het verbruik op te volgen. De wagen wordt dagelijks gebruikt voor woon-werk, waarvan 80 km aan 110-120 km/h en 20 km aan 50-70 km/h. In het weekend legt hij gemiddeld zo'n 80 km af gok ik, erg variërend.
Nu merk ik een hoger verbruik (15%) op koudere momenten dan op warmere.
De verwarming gebruiken we zelden, we stappen in met jas aan, en stappen uit met jas aan. Occasioneel gaat de stuurverwarming en (in het weekend voor de vrouw) de stoelverwarming aan, en in de week kortstondig (max 5 min gok ik) de airco om de voorruit te ontvochtigen.
Dus zoals ik het aanvoel is het meerverbruik niet enkel aan de verwarming van de binnenruimte te wijten.
Schat ik dit zo verkeerd in? En zien jullie een analoog meerverbruik op koudere momenten?
Dit is al een paar keer hier langsgekomen. Hij hoeft maar 1x in de 2 jaar langs te komen of 30.000km (niet 15), dit staat niet goed in de app.Ferry34 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:32:
[...]
Dat vind ik dus een groot nadeel van Kia...ik word helemaal simpel van dat onderhoud iedere 15.000 km.
Ik rijd 6.000 km per mnd dus sta iedere 2,5 mnd bij de dealer wtf.
Als ik dan lees dat een Skoda VW pas iedere 2 jaar ongeacht km stand voor onderhoud moet, omdat een elektromotor nauwelijks onderhoud hoeft, vraag ik me af wat er steeds gedaan moet worden.
/f/image/EB7Arsxwh5JeBsIBQN0Wlxgx.png?f=fotoalbum_large)
Nog steeds vaak (1x per half jaar) voor jou, maar niet de 15k die in de app wordt aangegeven.
Ik zou ook nog bij de dealer navraag doen wat nou noodzakelijk is. Of je niet 1x per jaar of 1x per 2jaar kan komen, los van de kilometers.
Ik heb hier in het begin van het jaar contact over gehad met Kia:
quote: Kia NederlandDank voor het bericht aan Kia Nederland.
De onderhoudstarieven die je in jouw mail noemt (290,-) komen overeen met de prijzen die Kia hanteert.
Het interval voor de e-Niro (het vorige model) is elk jaar of 15.000 km. Het onderhoudsinterval voor de Niro EV (het huidige model) is 30.000 km of 2 jaar. Het onderhoudsinterval is daarmee verruimd. Dit komt overeen met de garantievoorwaarden in het instructieboekje.
Ik vertrouw erop je voldoende te hebben geïnformeerd.
--------
Customer contact center
[ Voor 35% gewijzigd door Source90 op 22-12-2023 14:50 ]
:strip_exif()/f/image/B8BFMwcIVyY67Hw9whtL1Zsk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben wel benieuwd of dit vaker voorkomt en wat de uiteindelijke oplossing was.
[ Voor 0% gewijzigd door slordervos op 28-12-2023 17:56 . Reden: Typefout ]
:strip_exif()/f/image/V7pypfWk6bwPhmgWCcWvz72c.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kon er wel gewoon mee wegrijden, al draaide het stuur heel erg zwaar. Naar dealer gereden, zonder dat er iets van snelheid werd aangegeven. Die had een diagnose gestart om fouten uit te lezen. Zojuist een telefoontje terug: een marter had aan een kabel geknaagd waardoor die storingen veroorzaakt werden.
Meteen maar gevraagd om een marter verjager in te bouwen, al geven ze hier geen garantie op.
Vandaag geprobeerd maar bij mijn DPL werkt dit niet. Geprobeerd op neutraal en links/rechts. Andere waarbij dit wel werkt? Ik lees het volgende:Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:47:
[...]
De spiegel knop moet juist niet in de neutraal stand staan. Op rechts is rechts naar beneden om achteruit en links voor links.
[ Voor 32% gewijzigd door Mr.White op 08-01-2024 22:06 ]
Om en nabij de 2 meter.algalid schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:56:
Een klein vraagje van een would-be koper want ik zie het niet in de specificaties: hoe hoog komt de achterklep als de koffer geopend is?
Mijn garage is 2,10m hoog dus ik neem aan dat de klep die hoogte gaat overschrijden.
In het midden van de klep is hij iets hoger.
:strip_exif()/f/image/IvfkcQvCgtIjqixlFk5JNF5c.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook de “Seat Protection Premium” geïnstalleerd, peulenschil met een kliksysteem bij de hoofdsteun. Je kan het stoeltje via de inkepingen gewoon via Isofix installeren en er zit een extra “plankje” bij zodat kinderen ook hun voeten kunnen neerzetten.
Heel erg premium vind ik het niet, simpel stofje en het vouwt wel makkelijk op. Het plankje gaat via klittenband en het hele onderste gedeelte is ook af te ritsen.
Na 54 weken wachten heb ik sinds vorige week eindelijk mijn Niro EV gekregen.
Hij rijdt heerlijk, ik heb alleen een vraag over de OTA.
Ik krijg de melding Software-update beschikbaar.
Kan niet draadloos bijwerken vanwege de huidige softwareversie. Werk via USB bij naar de nieuwste versie.
Maar volgens mij heeft hij al de laatste versie.
Wanneer is kijk op de update site van Kia, zie ik alleen een update van November staan die OTA beschikbaar maakt. Moet ik die dan installeren via USB?
Alvast bedankt.
![]() | ![]() | ![]() |
Je hebt nog een oude versie. Dit is de laatste:ME1980 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:10:
Goedemorgen,
Na 54 weken wachten heb ik sinds vorige week eindelijk mijn Niro EV gekregen.
Hij rijdt heerlijk, ik heb alleen een vraag over de OTA.
Ik krijg de melding Software-update beschikbaar.
Kan niet draadloos bijwerken vanwege de huidige softwareversie. Werk via USB bij naar de nieuwste versie.
Maar volgens mij heeft hij al de laatste versie.
Wanneer is kijk op de update site van Kia, zie ik alleen een update van November staan die OTA beschikbaar maakt. Moet ik die dan installeren via USB?
Alvast bedankt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Eerst een keer dus updaten via USB. Gebruik hiervoor de update tool en volg de instructies:
https://update.kia.com/EU/NL/navigationUpdate
https://update.kia.com/EU/NL/updateGuide
:strip_exif()/f/image/PXzL9uuTN5QWKPWnTKVC7UHO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bIUcIlNIHUlNLk1xiP6cHNgW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7ignSOwqBitzTbGDVqzvlnXw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ufI2K0YWb75iOzSCa9E7ZrP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mf8pRn151ZnwrUBMHdljLDfy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/otjtBhFKAYbXIG7eB7HTlPnh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8ara80rWiA5VFm1LGj1aKT7T.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gXIjL8b4fE5juSA1OXQXnyO8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R4zqKwsiW0c95p58EI17KN8U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/daC6D9YPY5GzYF09GHt5TnNK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y9bHdbSTDRcTeIeDpebrBSXJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ek51R8lQNiysNQ1xLEFspIzO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cuKlGZweTZxEgrCyVUQbEc9c.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/bElzQD0kwsp3bP0m310IP8OP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5sJoy3mVUZqVL6sUoSXeFEiM.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/2rTNMcwwjfF4g3olKMe0u0bx.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IhJNaQ7L8h5CpzUIZxzeRwqb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JdIKtG17tKkFKSOqGPBY8Agy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zm6SHiSDbvg7ZcHetKX7WnxG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0SIVWX8ncC7aEVOgfImDh1hh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GuT6q6MxlhMKDVw0WNff4Os3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J7Sqa56haKjEmQpfNErFt0VW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lm98wazMmw9TEntMVeMNr6uv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Lnlj3CRMgqeUWJggcWsVBwEa.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ZPctH1lgArm9SSMr8svlURD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOlkafWUwPay301rcUNcmKXa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b88a9f5bCkiQqdBywKpZqdqT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qjaSERSGVwsShIAC4oQlgM1v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fYSU4y0Rxoj1ZuCL5JlmtK4l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ujq1czHGGvzAM6MYZff2Eas.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ef9dHSXSvm3JVh1HR2inHpcE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A9G56PiJsuK2o5n8azhAkFf6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NuMhMkur7ufqym4Kdh94uKe2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zTSo2i5uiz0cLoGOsMsTYtUI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hzkv2ZgULr6JnQKTQmoBsotL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HajTSUTXuQKMi958EtyyHNzh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5mg3flzwJXkX5JMJIIrHi8jL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3MiDblH1FB8z0a56oqURrMRM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8AGDx9XauECJH8if94Qr04wS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zWXTVIpCIOGyJDCUDNcOawWn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Ix9X3hackdE5wKENr93wAMJN.jpg?f=fotoalbum_tile)