Het grote Kia Niro EV topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

  • The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:20

The Adder

Happy racing from Holland

Sorry voor vertraagde reactie, maar ik had even een zijweg naar een Hyundai ioniq 6 genomen, maar ben weer (even?) terug omdat er geen dakdrager voor lijkt te bestaan...

Mijn Kona geeft in de auto nu een gemiddelde van 14,1kwh/100km aan en dat over de gehele tijd dat ik deze kona rij (55000km) Ik rij 70% snelweg overdag met matig verkeer en 30% in de stad of provinciale wegen. Beetje saai, maar ik probeer overal de max. snelheid aan te houden behalve na 19:00 , dan rij ik max. 110 (ja, zeg het maar ouwe....). Bandenspanning is altijd boven 2,7 bar en airo/wp gebruik ik zelden, wel stoelverwarming en stuurverwarming en 99.9% in eco stand. Als ik nu 100% zou laden heb ik een range van 482 km.

Ben echter bang dat ik deze waardes met een Niro niet ga halen....

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, 89000km, [juni 2023-> mei 2026] | Ioniq 6 Lounge Sky, zilver, 20000km [mei 2026->]


  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
Sietse Vliegen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 19:51:
[...]


Als ik de berg afrij haal ik ook een verbruik van minder dan 10kWh/100km. Mij ging het om realistische verbruikscijfers onder normale omstandigheden en over langere afstanden. Dan vind ik het heel knap dat iemand in Nederland - waar het vaak waait en je ook vaak verwarming of airco aanhebt - dan toch minder dan 15kWh/100km haalt.

Ik kom daar op geen stukken na aan. Ben al blij als ik 17 haal. Het zou graag willen denken dat het aan mijn uitvoering ligt (Executive Line met warmtepomp) maar ik vrees dat het wel aan mijzelf zal liggen 8)7
ik heb dezelfde, ook de executive (in NL) maar de mijne komt uit Duitsland, met WP.
Ik haal met een beetje geluk, goed weer en max 100 rijden, af en toe achter een vrachtwagen plakken maximaal 14.6/100 maar eerder 15.5/16/17/100+
In de winter zit ik vaak op 22/100

  • The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:20

The Adder

Happy racing from Holland

Ik ga zo kijken naar een Niro ExecutiveLine ook import uit D.

Ben benieuwd naar de rit historie, maar dat zal wel veel autobahn zijn...

Is lastig om afscheid van de groep 500km+ te nemen, maar de Niro is wel fraaier (alvast binnen), maar 500 wordt het waarschijnlijk niet meer...

@marciej123 heb jij nog problemen gehad met fabrieksgarantie en/of kia connect i.v.m. de import?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, 89000km, [juni 2023-> mei 2026] | Ioniq 6 Lounge Sky, zilver, 20000km [mei 2026->]


  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
Ik was in het begin heel bang voor de range al werd door de dealer wel geschemerd dat taxi's in Amsterdam met de Niro EV 1 de 500km in de praktijk haalden.
Ik kwam uit een Skoda Kodiaq en had met rustig rijden een bereik van 600+ km voordat ik moest tanken.

Uiteindelijk de stap naar EV gemaakt in een Niro 2 DynamicPlusLine. Ik haal nu, met dit weer ongeveer 390km uit een 100% lading. Dit loopt nog iets op als de ochtenden minder koud zijn.
Vorig jaar heb ik eens 485km gezien direct na het laden, maar hoeveel het er dan echt zijn is maar de vraag.

Wel blijkt dat mijn "rangeangst" totaal ongegrond was. Je laad een EV als het kan, niet als het moet. Ik heb de luxe dat ik thuis kan laden en laad meestal rond van de 30%, maar ook wel eens op 5% of 50%, net hoe het uitkomt. Ik laad dan wel eigenlijk altijd naar 100%.
Ik ben in Nederland iets verder weggeweest met een enkele rit van 200km en ben naar Duitsland (Europapark) geweest. Dit is gewoon goed te doen. Af en toe even aan een snellader en weer 200+ km rijden. Het was fijn geweest als de Niro met 120KW of 150KW kon laden ipv de 80KW, dan was zo'n stop net even korter. Nu zijn ze soms net iets "te" lang. Je wilt alweer weg, maar moet dan nog even 10min wachten tot die 80% geladen is.
Een knop om de accu voor te bereiden op snelladen was ook fijn geweest.
De ingebouwde navigatie is wel beter geworden om het juiste laadstation te vinden. Ik vind dit via Google Maps veel makkelijker gaan, maar het is nu makkelijker om die locatie daarna naar de auto te sturen. Dit kon in het begin niet.
Wat nog wel erg irritant is, is dat de auto al direct kijkt naar de beschikbaarheid van een laadplek. Als je dus op 300km van een laadplek wegrijdt naar de volgende kijkt ie of daar plek is. Is er geen plek, dan zoekt ie direct een andere lader. Alleen je bent daar pas een uur of 3 later. Ik zou het fijn vinden als ie 5 of 10min van te voren gaat kijken of er plek is en daarbij rekening houdt met de hoeveelheid capaciteit in de accu. Dus als je nog maar 15min kan rijden, moet ie misschien naar een laadplek dichterbij kijken ipv. verder langs je route.

  • RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
The Adder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:44:
Ik ga zo kijken naar een Niro ExecutiveLine ook import uit D.

Ben benieuwd naar de rit historie, maar dat zal wel veel autobahn zijn...

Is lastig om afscheid van de groep 500km+ te nemen, maar de Niro is wel fraaier (alvast binnen), maar 500 wordt het waarschijnlijk niet meer...

@marciej123 heb jij nog problemen gehad met fabrieksgarantie en/of kia connect i.v.m. de import?
Ik heb je een bericht gestuurd.

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
The Adder schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:44:
Ik ga zo kijken naar een Niro ExecutiveLine ook import uit D.

Ben benieuwd naar de rit historie, maar dat zal wel veel autobahn zijn...

Is lastig om afscheid van de groep 500km+ te nemen, maar de Niro is wel fraaier (alvast binnen), maar 500 wordt het waarschijnlijk niet meer...

@marciej123 heb jij nog problemen gehad met fabrieksgarantie en/of kia connect i.v.m. de import?
Nee geen problemen, auto is wel een leaseauto. maar geen problemen.
Auto is al wel 2 jaar oud (april 2024 en geimporteerd naar NL in sept 2024)
OTA updates is nu wel 'verlopen' maar daar heb ik niet zo'n last van.

  • Boelman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:42
arvidbeheerder schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:49:
Heeft iemand ervaring met ABRP premium icm de enode koppeling? Bij het koppelen kwam al de waarschuwing dat de koppeling niet stabiel zou zijn en dat bleek gisteren ook. Data werd niet 1x ververst tijdens de rit (fietsendrager zat op de auto, dus mijn verbruik was wat hoger). Handmatig het percentage van de soc bijstellen werkte ook voor geen meter (ABRP resette elke keer naar 100%). Ik kan ook geen knop vinden om een update met de auto te forceren.

Het lijkt alsof er iets veranderd is in de verbinding. Vorig jaar op zomervakantie werkte alles nog prima. Wat zijn jullie ervaringen? Moet ik aan een obd stekker?
Met ABRP premium naar Italië en terug gereden. Soms valt die verbinding via enode weg ja. Maar niet meteen hinder van ondervonden. Gebruikte de app eerder als een planner om laadstops te (her)bekijken.

  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
marciej123 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Nee geen problemen, auto is wel een leaseauto. maar geen problemen.
Auto is al wel 2 jaar oud (april 2024 en geimporteerd naar NL in sept 2024)
OTA updates is nu wel 'verlopen' maar daar heb ik niet zo'n last van.
Dat Kia kiest voor betaalde OTA updates vind ik iets "idioots". Nagenoeg iedere fabrikant biedt alles connected aan en Kia kiest voor een stomzinnig betaal model. Gelukkig kun je via de app op je computer die updates (nog) gratis downloaden, maar je bent er best lang mee bezig. Snel werkt het allemaal niet in ieder geval.

  • GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:50
Gisteren bijna 400 km uur retour gereden, vooral via snelweg en stukken ook op 120/130 km/u. Werd wel spannend. Ik dacht dat de auto bij 0% nog best wat kilometers kon maken, maar merkte dat ik de laatste 7 km naar huis toch niet durfde te rijden met alle waarschuwen en beperkt vermogen. Toen toch maar 5 minuten aan de snellader gestaan.

Ik heb trouwens halverwege vorig jaar de draagarmen voor laten vervangen vanwege gekraak. Inmiddels begint het gekraak weer terug te komen, hoewel nog niet zo erg als in het verleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwdIWBoSFedPl9XsNLZJ6X3rL_U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEZyvRiOdXOr2B0oC8nLeo1G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/374Q5yMnQcFqj4TaooEfGtC3Pbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7T1IVqXo8cdyGVoFZKrRNve.jpg?f=fotoalbum_tile

  • Defdada
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-05 10:32
Hallo,

Nieuw op dit forum en sinds januari van dit jaar in het bezit van een 11-2024 Niro EV Excecutive Line. Gekocht bij een erkende KIA dealer met ongeveer 14K op de teller. Inmiddels alweer ruim 17K aan (vooral snelweg) kilometers erbij. Ik rijd ongeveer 55K per jaar. Gemiddeld verbruik 17,3 kWh/100km op dit moment, maar dat is met de stijgende temperaturen dalende.

Gezien de Duitse handleiding en het feit dat er in de koude periode zo ongeveer direct warmte uit de kachel beschikbaar was ga ik ervan uit dat er een warmtepomp inzit. Is me niet helemaal duidelijk waar ik dat fysiek kan zien. Er zijn wat tegenstrijdige berichten op internet te vinden.

Erg tevreden over de auto in zijn geheel. Een ding valt met wel erg op en dat is dat het dashboard soms behoorlijk kraakt en knapt onder invloed van temperatuurschommelingen. Zijn er meer eigenaren die dit herkennen?

We rijden daarnaast nog een 2021 Niro PHEV Executive Line, maar die heeft hier absoluut geen last van.

  • Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:43
Defdada schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:17:
Hallo,

Nieuw op dit forum en sinds januari van dit jaar in het bezit van een 11-2024 Niro EV Excecutive Line. Gekocht bij een erkende KIA dealer met ongeveer 14K op de teller. Inmiddels alweer ruim 17K aan (vooral snelweg) kilometers erbij. Ik rijd ongeveer 55K per jaar. Gemiddeld verbruik 17,3 kWh/100km op dit moment, maar dat is met de stijgende temperaturen dalende.

Gezien de Duitse handleiding en het feit dat er in de koude periode zo ongeveer direct warmte uit de kachel beschikbaar was ga ik ervan uit dat er een warmtepomp inzit. Is me niet helemaal duidelijk waar ik dat fysiek kan zien. Er zijn wat tegenstrijdige berichten op internet te vinden.

Erg tevreden over de auto in zijn geheel. Een ding valt met wel erg op en dat is dat het dashboard soms behoorlijk kraakt en knapt onder invloed van temperatuurschommelingen. Zijn er meer eigenaren die dit herkennen?

We rijden daarnaast nog een 2021 Niro PHEV Executive Line, maar die heeft hier absoluut geen last van.
Hallo,

Ik rij bijna 3 jaar in een Niro EV exec met 33k op de teller. Het kraken van het dashboard is mij totaal onbekend.

Niro EV Exec 07-2023


  • kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10
Ik herken het (helaas) wel, NIRO EV uit '23.

  • Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 14:10
smartsys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:22:
[...]


Dat Kia kiest voor betaalde OTA updates vind ik iets "idioots". Nagenoeg iedere fabrikant biedt alles connected aan en Kia kiest voor een stomzinnig betaal model. Gelukkig kun je via de app op je computer die updates (nog) gratis downloaden, maar je bent er best lang mee bezig. Snel werkt het allemaal niet in ieder geval.
Tja, ik reed hiervoor een Mercedes E250. 85k euro en dan moet je ook voor kaartupdates betalen na 3 jaar. Sterker nog, zelfs voor simpele dingen als het op afstand vergrendelen moet je dan betalen.

Bijna alle fabrikanten hebben dit verdienmodel ontdekt. Het ergste is het bij BMW, die wilden zelfs dat je voor stoelverwarming een abonnement neemt. Ja, denk daar maar eens over na. Ze monteren dat af fabriek voor iedereen, maar alleen met abonnement kun je de verwarming ook aanzetten. Dat idiote plan is (voorlopig) de koelkast in gegaan.

Duitse fabrikanten prijzen zichzelf volledig uit de markt, zeker t.o.v. Chinese concurrenten. Vroeger was er nog een voorsprong m.b.t. kwaliteit, maar dat is ook al geen zekerheid meer.

  • me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
smartsys schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:22:
[...]


Dat Kia kiest voor betaalde OTA updates vind ik iets "idioots". Nagenoeg iedere fabrikant biedt alles connected aan en Kia kiest voor een stomzinnig betaal model. Gelukkig kun je via de app op je computer die updates (nog) gratis downloaden, maar je bent er best lang mee bezig. Snel werkt het allemaal niet in ieder geval.
Die OTA's zijn niet klein en Kia moet wel de data over 4G/5G betalen. En anderzijds ga je toch langs de dealer die gelijk de auto update tijdens een beurt?

  • [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

me_mrtn schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Die OTA's zijn niet klein en Kia moet wel de data over 4G/5G betalen. En anderzijds ga je toch langs de dealer die gelijk de auto update tijdens een beurt?
Je kan het ook zelf met een USB stick, langs de dealer gaan is nergens voor nodig.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden


  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Hier gister geupdate, auto is een half uurtje bezig geweest.

  • me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
[BoSS] schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Je kan het ook zelf met een USB stick, langs de dealer gaan is nergens voor nodig.
Ja ik doe het zelf ook, maar smartsys vind het lang duren.

  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Source90 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:20:
Hier gister geupdate, auto is een half uurtje bezig geweest.
Je kunt het ook na een autorit updaten. Je auto is dan uit en bij de volgende rit is het geüpdatet. :)

  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
me_mrtn schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Ja ik doe het zelf ook, maar smartsys vind het lang duren.
Ik update het nu zelf met een stick.

Start de update, rij naar mijn werk (35min) en sta dan soms nog 20min te wachten op de update. Ik ga niet de goden verzoeken door de boel uit te zetten terwijl in het scherm staat dat dit niet mag.

Waar het mij omgaat dat bij de aankoop van de auto helemaal niets, 0.0 over kosten wordt vermeldt. Het krijgt een auto mee met functionaliteit X en dan na 1 jaar al wordt het X-Y. Dat terwijl bijv. een Tesla gewoon altijd connected is.

Dat Kia extra kosten moet maken is onzin. Die sluiten met bijv. Vodafone een EU deal waarbij ze 1 grote bundel afnemen waar gewoon extra simkaarten aan toegevoegd worden. Voor iedere gebruiker komt er 1GB per maand in de bundel. Daar zitten TBs per maand in en Lang niet alles wordt opgemaakt. Reken dan gewoon bij de verkoopprijs van de auto 300 euro extra en geef gewoon zolang de auto bij de dealer onderhouden wordt die online zooi als "bonus".

  • me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:52
Nou best heftige toon die je aanslaat hoor. Zoals ChiMan aangeeft, doe het even aan het einde van de dag. En daarnaast geeft Kia het heel netjes aan als je de auto in gebruik neemt dat er een x aantal jaar. OTA’s zijn, kwestie van goed lezen. Knap overigens dat je de contracten kent; de marge voor fabrikanten zijn juist dit soort zaken, €300 per verkochte auto als voorbeeld is gigantisch op zo’n schaal als Kia. En de gemiddelde update is gigantisch.

Maar goed, je hebt een vooringenomen mening en daar blijft het bij, dus ik laat het hierbij.

[ Voor 3% gewijzigd door me_mrtn op 16-05-2026 12:54 ]


  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Ik heb sinds 2022 alles zelf geüpdatet nadat ik de auto had uitgezet en nooit problemen ondervonden.

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7tPcrCIqOwriCVaX1cCq2-XL34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws9WA9wNWq1vZupMS2POv1iL.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan dus toch 😂
spoiler:
Ardennen, gemiddeld 60-80km/h enkel bergafwaarts. Laatste kilometer 30km/h.
Hij stond zelfs op 6,1/100km voordat ik omhoog moest om naar huisje te gaan :D

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 16-05-2026 17:45 ]


  • [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

ChiMan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:26:
Ik heb sinds 2022 alles zelf geüpdatet nadat ik de auto had uitgezet en nooit problemen ondervonden.
Dit kan ik bevestigen, je kan de auto gewoon uitzetten en dan loopt de update prima door. De volgende rit is je auto netjes geupdate (staat dan ook een bevestiging van in het scherm als je de auto start).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden


  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
[BoSS] schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:06:
[...]

Dit kan ik bevestigen, je kan de auto gewoon uitzetten en dan loopt de update prima door. De volgende rit is je auto netjes geupdate (staat dan ook een bevestiging van in het scherm als je de auto start).
Goed om te horen.
Ik werk in de ICT en als ergens staat: Niet uitschakelen, dan doe ik dat ook niet. Ik weet ook wat de gevolgen kunnen zijn. Dit soort dingen probeer ik liever niet in het echt uit. :-)

  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik snap niet waar je leest dat je de auto niet uit mag zetten?
Je krijgt de optie om het direct te doen of bij het uitzetten van de auto. Als je dat laatste kiest, dan krijg je nadat je de auto uitzet een pop-up waar je binnen 30 sec. moet aangeven dat hij het echt nu moet gaan doen. Dan staat de auto al uit, stap je uit en doe je hem op slot.
Vervolgens krijg je na 15-20 (?) minuten een bericht in de app dat de update voltooid is.

Zo ging het afgelopen weekend hier ten minste. (nou ja, de eerste poging had ik die pop-up niet goed gelezen en niet binnen 30 sec. bevestigd, dan gebeurt er gewoon helemaal niks).

  • Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Ik werd aardig gek van mijn iphone en carplay die elkaar telkens niet meer zagen. Vermoed dat de usb kabel telkens langzaam naar de knoppen gaat.

Dit keer geen nieuwe kabel maar deze dongel gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B0FN7FK9JV?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Werkt tot mijn verbazig uitstekend :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzy op 20-05-2026 07:35 ]


  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
Tazzy schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 07:34:
Ik werd aardig gek van mijn iphone en carplay die elkaar telkens niet meer zagen. Vermoed dat de usb kabel telkens langzaam naar de knoppen gaat.

Dit keer geen nieuwe kabel maar deze dongel gekocht: https://www.amazon.nl/dp/B0FN7FK9JV?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Werkt tot mijn verbazig uitstekend :)
Ja zoiets heb ik ook (aliexpress variant dan wel). Echter is bij mij het probleem dat de USB aan blijft dus als ik binnen op de bank zit dan probeert ie steeds verbinding te maken (meter of 6/7 tot aan de auto).

Heb er nu zo'n soort kabeltje tussen gezet zodat ik hem er niet uit hoef te halen maar gewoon 'uit' kan zetten.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTBIUaLIVcMz0zoVNQw2Rf7Bqc7BM4y83SQrQ&s

  • [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

ocaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:23:
Ik snap niet waar je leest dat je de auto niet uit mag zetten?
Je krijgt de optie om het direct te doen of bij het uitzetten van de auto. Als je dat laatste kiest, dan krijg je nadat je de auto uitzet een pop-up waar je binnen 30 sec. moet aangeven dat hij het echt nu moet gaan doen. Dan staat de auto al uit, stap je uit en doe je hem op slot.
Vervolgens krijg je na 15-20 (?) minuten een bericht in de app dat de update voltooid is.

Zo ging het afgelopen weekend hier ten minste. (nou ja, de eerste poging had ik die pop-up niet goed gelezen en niet binnen 30 sec. bevestigd, dan gebeurt er gewoon helemaal niks).
Volgens mij staat dit er inderdaad ook niet. Ik dacht zelfs op het scherm gezien te hebben dat je de auto mag uitzetten (maar kan het nu niet controleren). Ik doe dit in ieder geval al bijna 4 jaar zo (op 2 OTA updates na) en is nooit een probleem geweest.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden


  • ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
smartsys schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Goed om te horen.
Ik werk in de ICT en als ergens staat: Niet uitschakelen, dan doe ik dat ook niet. Ik weet ook wat de gevolgen kunnen zijn. Dit soort dingen probeer ik liever niet in het echt uit. :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWH9-ShLci9rrDXMQmAILN73loo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vvqCcLF3PuB4rHVQCZ86vzh.png?f=fotoalbum_large

Bron (2:55 min)

  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
ocaj schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:23:
Ik snap niet waar je leest dat je de auto niet uit mag zetten?
Je krijgt de optie om het direct te doen of bij het uitzetten van de auto. Als je dat laatste kiest, dan krijg je nadat je de auto uitzet een pop-up waar je binnen 30 sec. moet aangeven dat hij het echt nu moet gaan doen. Dan staat de auto al uit, stap je uit en doe je hem op slot.
Vervolgens krijg je na 15-20 (?) minuten een bericht in de app dat de update voltooid is.

Zo ging het afgelopen weekend hier ten minste. (nou ja, de eerste poging had ik die pop-up niet goed gelezen en niet binnen 30 sec. bevestigd, dan gebeurt er gewoon helemaal niks).
Het is alweer even geleden en misschien heeft er wel in het scherm gestaan dat het geen probleem is. Ik durfde het risico niet te nemen.

Update:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHqnCO4Mhb7RDNXeP-KeuE-pOVWTzjA0q7tw&s
Dit is geen eigen schermweergave, maar het is wel een bewijsje dat dit weergegeven kán worden. Ik kan me herinneren dat ik dit heb gezien. Vervolgens heb ik bijna anderhalf uur naar dit beeld zitten kijken. Mogelijk verschilt het van update naar update. Als het alleen kaartinfo betreft is de impact veel kleiner dan dat het ook de totale firmware incl. bluetooth modules en weet ik veel wat nog meer betreft.

[ Voor 23% gewijzigd door smartsys op 21-05-2026 10:25 ]


  • TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Defdada schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:17:
Gezien de Duitse handleiding en het feit dat er in de koude periode zo ongeveer direct warmte uit de kachel beschikbaar was ga ik ervan uit dat er een warmtepomp inzit. Is me niet helemaal duidelijk waar ik dat fysiek kan zien. Er zijn wat tegenstrijdige berichten op internet te vinden.

Erg tevreden over de auto in zijn geheel. Een ding valt met wel erg op en dat is dat het dashboard soms behoorlijk kraakt en knapt onder invloed van temperatuurschommelingen. Zijn er meer eigenaren die dit herkennen?
Directe warmte is juist makkelijker met weerstandsverwarming te maken. Wel kun je die soms (als hij lang niet gebruikt is) ruiken omdat er dan wat stof wordt "opgebrand". Warmtepomp moet je kunnen zien als je de motorkap open doet dat dan links geen leegte zit, maar behoorlijk vol (voor de buizen en kleppen, met een afdekkapje er op).

Random voorbeeldfotos van internet:

Zonder warmtepomp:

https://www.kiaclub.nl/uploads/monthly_2019_06/Geen_warmtepomp.jpg.1b3263b4c197077572d00711fa485b33.jpg

Met warmtepomp:

https://lirp.cdn-website.com/dfbe98a2/dms3rep/multi/opt/Kia+e-Niro+ExecutiveLine+64+kWh+Aurora+Black+Metallic+e-magine+Mobility+ed+Frunk-1920w.jpg

Kan zijn dat de foto's van de iets oudere e-Niro zijn, maar structureel zal het niet heel anders zijn.

Dashboard kraken herken ik ook niet.

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U54DTVVFyNZuLOXMCLqdh8WciKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPB5dCsQ2wUjjQZt7OJseWat.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is hem bij mij. Volgens mij linksboven de warmtepomp (geen fancy kap meer zoals bij de e-Niro zo te zien).

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 21-05-2026 17:02 ]


  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
smartsys schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Het is alweer even geleden en misschien heeft er wel in het scherm gestaan dat het geen probleem is. Ik durfde het risico niet te nemen.

Update:
[Afbeelding]
Dit is geen eigen schermweergave, maar het is wel een bewijsje dat dit weergegeven kán worden. Ik kan me herinneren dat ik dit heb gezien.
Mogelijk krijg je dit te zien nadat je op "Update now" geklikt hebt? Dan klinkt het wel logisch dat je tijdens de update geen gekke dingen moet doen.
Ik herken het plaatje zoals @ChiMan postte (maar dan in het Nederlands) wel en kies daar altijd voor "Update nadat het voertuig uitgezet wordt".
Vervolgens loop ik snel weg bij de auto (want ook ik vind dit soort updates best een beetje spannend, dus wil zeker niks verkeerd doen....)

  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
ocaj schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:34:
[...]


Mogelijk krijg je dit te zien nadat je op "Update now" geklikt hebt? Dan klinkt het wel logisch dat je tijdens de update geen gekke dingen moet doen.
Ik herken het plaatje zoals @ChiMan postte (maar dan in het Nederlands) wel en kies daar altijd voor "Update nadat het voertuig uitgezet wordt".
Vervolgens loop ik snel weg bij de auto (want ook ik vind dit soort updates best een beetje spannend, dus wil zeker niks verkeerd doen....)
Dan zit daar dus waarschijnlijk het verschil. Ik heb alle keren Update Now geselecteerd. Zal de volgende keer de andere optie kiezen en de USB stick gewoon laten zitten.

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pigadQLRQZiu_AdQSQZ5IpAxEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1l8iQY2V058v7mJmfQLQmuK.jpg?f=fotoalbum_large


Afgelopen woensdag ook maar eens handmatig de update gedaan, je kunt hem inderdaad gewoon selecteren dat dit gebeurd nadat het voertuig uit staat.

  • smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:59
marciej123 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:12:
[Afbeelding]


Afgelopen woensdag ook maar eens handmatig de update gedaan, je kunt hem inderdaad gewoon selecteren dat dit gebeurd nadat het voertuig uit staat.
Ja en als je nu voor de Update Now optie kiest moet je dus wachten met de auto uitschakelen totdat de update klaar is. Dit kan zomaar een uur tot anderhalf uur duren.

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
smartsys schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:38:
[...]

Ja en als je nu voor de Update Now optie kiest moet je dus wachten met de auto uitschakelen totdat de update klaar is. Dit kan zomaar een uur tot anderhalf uur duren.
Dat geloof ik, ik kreeg inderdaad ongeveer een uur later een melding op mn telefoon dat de update voltooid was.

  • TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:01:
[Afbeelding]

Dit is hem bij mij. Volgens mij linksboven de warmtepomp (geen fancy kap meer zoals bij de e-Niro zo te zien).
Kennelijk zit ie bij de nieuwere Niro EVs aan de andere kant: https://www.speakev.com/threads/kia-niro-ev-4-heat-pump.172556/#lg=thread-172556&slide=0, je moet daar een plaatje met boutjes zien ipv twee open gaatjes. Dan zal de pomp zelf daar wel ergens onder zitten... En je kunt nog proberen de warmte hoog te zetten en kijken of er koude lucht door de radiator komt. Als dat lukt met dit weer en hij niet alsnog met max temp instelling gaar koelen 😅.

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
TechLight schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:05:
[...]

Kennelijk zit ie bij de nieuwere Niro EVs aan de andere kant: https://www.speakev.com/threads/kia-niro-ev-4-heat-pump.172556/#lg=thread-172556&slide=0, je moet daar een plaatje met boutjes zien ipv twee open gaatjes. Dan zal de pomp zelf daar wel ergens onder zitten... En je kunt nog proberen de warmte hoog te zetten en kijken of er koude lucht door de radiator komt. Als dat lukt met dit weer en hij niet alsnog met max temp instelling gaar koelen 😅.
Ah, check.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58dGupHev_Uf5ztSQjzwSjAEvzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZocFollAe4eEjoI1zazT1Xb.jpg?f=fotoalbum_large

De kant waar ik een foto van maakte is de AC lader denk ik. Komt me toch een herrie vanaf nu hij aan het laden is :-).
De roze vloeistof toevallig koeling tijdens het laden? Vrij warm nu tijdens het laden, terwijl al paar uur niet gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRA52nk4hwBquXhc1TC2tMNT1qA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEBlPVaPG2tx3ABTRmB0h0YL.jpg?f=fotoalbum_large

(en ik mis een dop linksboven zie ik, maar eens bij de volgende beurt navragen).

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
https://www.autoweek.nl/a...e-kan-veel-minder-kiezen/

Niet meer EV, wel leuk om de kleine facelift te zien.

  • Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:43
Geacht forum. Voor de lol zocht ik een instelling voor een waarschuwing bij overschrijden van de maximale snelheid van het wegvak. In de HUD zie ik dan wel het snelheidsbordje rood worden maar er is geen hoorbare waarschuwing. Is die optie er wel?

Niro EV Exec 07-2023


  • fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Henk1023 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:22:
Geacht forum. Voor de lol zocht ik een instelling voor een waarschuwing bij overschrijden van de maximale snelheid van het wegvak. In de HUD zie ik dan wel het snelheidsbordje rood worden maar er is geen hoorbare waarschuwing. Is die optie er wel?
Ik denk dat je een van de weinigen bent die het weer aan wil zetten ;). Maar zeker, als je 3 seconden de volume mute toets indrukt kom je als het goed is in het menu van deze assistentiesystemen.

Gisteren kreeg ik na mijn rit in de ochtend de melding op het infotainment te zien dat er nieuwe voorwaarde waren en of ik daarmee akkoord wilde gaan. Ik heb (letterlijk!) bijna 1 minuut per groep door de voorwaarden moeten bladeren voordat ik akkoord kon gaan. Er was dus geen scroll balk meer, het was echt bizar. Daardoor besef je ook hoeveel er eigenlijk wel niet is, wat je oprecht nooit tot in detail zal weten.

  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Gisteren kreeg ik na mijn rit in de ochtend de melding op het infotainment te zien dat er nieuwe voorwaarde waren en of ik daarmee akkoord wilde gaan. Ik heb (letterlijk!) bijna 1 minuut per groep door de voorwaarden moeten bladeren voordat ik akkoord kon gaan. Er was dus geen scroll balk meer, het was echt bizar. Daardoor besef je ook hoeveel er eigenlijk wel niet is, wat je oprecht nooit tot in detail zal weten.
Dat deet ik vorige keer ook totdat iemand hier de tip gaf over de scrollbar rechts. Links aan de scrollbar heb je een blokje dat je in 1 keer naar beneden kan schuiven. Snel klaar. Bij mij werkte dat gisteren wel.

  • 65marsman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 08:40
Beste forumleden,

Gisteren weer de bekende update opmerking om akkoord te gaan. Bij mij komt de opmerking pas op als je een minuut aan het rijden bent. En je mag vervolgens niet akkoord gaan omdat je aan het rijden bent! Kan ik dit ergens aanpassen want het leidt af tijdens het rijden?

  • [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Henk1023 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:22:
Geacht forum. Voor de lol zocht ik een instelling voor een waarschuwing bij overschrijden van de maximale snelheid van het wegvak. In de HUD zie ik dan wel het snelheidsbordje rood worden maar er is geen hoorbare waarschuwing. Is die optie er wel?
De eerste batches Niro EV's (van zomer '22 tot zomer '24) hebben nog geen verplichte snelheidswaarschuwing. De enige waarschuwing die ik krijg is inderdaad het oplichten van het snelheidsbord.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden


  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Een Duitse Niro EV met warmtepomp en alle opties, dus een soort van Executive versie. 25.000 km uit eind 2023. In zeer nette staat voor 33.000 euro. Is dat een nette prijs/deal?

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
martinenjohn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:48:
Een Duitse Niro EV met warmtepomp en alle opties, dus een soort van Executive versie. 25.000 km uit eind 2023. In zeer nette staat voor 33.000 euro. Is dat een nette prijs/deal?
De mijne is een kleine 2 jaar geleden voor 35k aangekocht met 3500km op de teller, zelfde uitvoering

  • [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

marciej123 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 06:35:
[...]

De mijne is een kleine 2 jaar geleden voor 35k aangekocht met 3500km op de teller, zelfde uitvoering
Ik zou ook zeggen dat het te duur is. Bijv. een Xpeng G6 (toch een grotere en luxere auto) is te krijgen voor ca. 35k met 20k kilometer op de teller (in NL of import uit DE). Met wat onderhandelen zelfs voor minder gok ik want nieuw is hij voor 39k te koop.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden


  • RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
martinenjohn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:48:
Een Duitse Niro EV met warmtepomp en alle opties, dus een soort van Executive versie. 25.000 km uit eind 2023. In zeer nette staat voor 33.000 euro. Is dat een nette prijs/deal?
Ik heb je een bericht gestuurd.

  • fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martinenjohn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:48:
Een Duitse Niro EV met warmtepomp en alle opties, dus een soort van Executive versie. 25.000 km uit eind 2023. In zeer nette staat voor 33.000 euro. Is dat een nette prijs/deal?
Ik heb de mijne gekocht eind 2025 voor 28K. Betrof een ExecutiveLine met alle opties (Nederlands, dus geen warmtepomp). Kilometerstand was toen net geen 44K.

Alleen, de prijzen zijn gewoon zelfs wat gestegen, ook mijn inruil Ioniq gaat nu voor meer geld weg dan toen.

Daarbij, bij een occasion en inruil is het toch het belangrijkste wat je bij moet betalen. Soms is de vraagprijs iets hoger, maar ruilen ze ook iets guller in. Dus kijk je niet alleen blind op de vraagprijs.

  • martinenjohn
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21-06 23:19
Ik heb niets in te ruilen. Mijn prius plugin 2021 76500km executive verkoop ik prive omdat ik er dan toch veel meer voor krijg. Inmiddels kijk ik toch ook nog even met een schuin oog naar de EV4, die is toch ook wel aantrekkelijk qua veelzijdigheid vanwege range en snelladen. Wel andere auto, maar misschien moet ik daar nog eens in gaan zitten. Veel beenruimte ook lees ik. Ik vind de Niro EV eigenlijk perfect vanwege zijn vorm, heel praktisch, ruimtelijk en lekker hoge instap en zit, maar ff snel naar Zuid Duitsland rijden is toch een dingetje en dat zou ik anders graag vaker gaan doen met vrienden/kids. Met een Niro weet ik niet of ik dat relaxed zou vinden. Het design is voordelig in NL maar natuurlijk niet voor langere reizen. Ik bedoel in vergelijking met iets als een EV4. Jammer dat ik dat niet eens een keer gewoon ff kan proberen met zo'n Niro, een reis naar bijvoorbeeld München. Ik zou graag willen of dat dan wel meevalt of toch tegenvalt....

[ Voor 18% gewijzigd door martinenjohn op 15-06-2026 15:21 ]


  • fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martinenjohn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:18:
Ik heb niets in te ruilen. Mijn prius plugin 2021 76500km executive verkoop ik prive omdat ik er dan toch veel meer voor krijg. Inmiddels kijk ik toch ook nog even met een schuin oog naar de EV4, die is toch ook wel aantrekkelijk qua veelzijdigheid vanwege range en snelladen. Wel andere auto, maar misschien moet ik daar nog eens in gaan zitten. Veel beenruimte ook lees ik. Ik vind de Niro EV eigenlijk perfect vanwege zijn vorm, heel praktisch, ruimtelijk en lekker hoge instap en zit, maar ff snel naar Zuid Duitsland rijden is toch een dingetje en dat zou ik anders graag vaker gaan doen met vrienden/kids. Met een Niro weet ik niet of ik dat relaxed zou vinden. Het design is voordelig in NL maar natuurlijk niet voor langere reizen. Ik bedoel in vergelijking met iets als een EV4. Jammer dat ik dat niet eens een keer gewoon ff kan proberen met zo'n Niro, een reis naar bijvoorbeeld München. Ik zou graag willen of dat dan wel meevalt of toch tegenvalt....
Zonder inruil zou ik het dan wel weten denk ik... Deze EV4 is toch even 2 jaar nieuwer en nog 25K km minder op de teller. Nieuwere auto, grotere accu, sneller laden... Mogelijk een Duitse import met warmtepomp.

https://www.autohuisdevaart.nl/occasions-kopen/53070855?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal

Voor het werk rijd ik geregeld naar de Bodensee (800km enkele reis) en de laatste 2 keer heb ik gewoon weer een benzineauto gehuurd... Dat duurt me nl echt net even te lang met de Niro EV. Met de benzine auto doe ik er vrijwel altijd tussen de 7 en 8 uur over. Met de Niro EV deed ik er net geen 10 uur over. Het is "maar" 2 tot 3 uur verschil, maar je bent echt behoorlijk gebonden aan niet te gek hard rijden en bij die afstanden word ik er zelf blij van als je gewoon ook stukken comfortabel 150 - 160 kan rijden als alles het toe laat. Plus dat ik vaak op de laatste werkdag om 17u terug rijd, dan ben ik met de benzine auto rond middernacht weer thuis. Met de EV vertrek ik dan een uurtje eerder (16u) en ben ik alsnog pas na 01.30u thuis (wat me dan weer te laat is).

Met een EV4 zou dat toch weer in een wat kortere tijd moeten kunnen (grotere accu voor de eerste stint, stukje vlotter bijladen, 1x minder opladen).

[ Voor 3% gewijzigd door fredkroket op 15-06-2026 15:48 ]


  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
martinenjohn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:18:
Ik heb niets in te ruilen. Mijn prius plugin 2021 76500km executive verkoop ik prive omdat ik er dan toch veel meer voor krijg. Inmiddels kijk ik toch ook nog even met een schuin oog naar de EV4, die is toch ook wel aantrekkelijk qua veelzijdigheid vanwege range en snelladen. Wel andere auto, maar misschien moet ik daar nog eens in gaan zitten. Veel beenruimte ook lees ik. Ik vind de Niro EV eigenlijk perfect vanwege zijn vorm, heel praktisch, ruimtelijk en lekker hoge instap en zit, maar ff snel naar Zuid Duitsland rijden is toch een dingetje en dat zou ik anders graag vaker gaan doen met vrienden/kids. Met een Niro weet ik niet of ik dat relaxed zou vinden. Het design is voordelig in NL maar natuurlijk niet voor langere reizen. Ik bedoel in vergelijking met iets als een EV4. Jammer dat ik dat niet eens een keer gewoon ff kan proberen met zo'n Niro, een reis naar bijvoorbeeld München. Ik zou graag willen of dat dan wel meevalt of toch tegenvalt....
Als dat regelmatig voorkomt vindt ik de niro hierin tekort schieten.
Ik ga wel eens naar Willingen / Winterberg (vanuit tilburg) en dat gaat nu prima, in de winter red je het niet.
en met de max laadsnelheid van 75/80kW sta je gewoon te lang.

Voor die paar keer per jaar is dat prima te doen, maar ik heb ook een Tesla gehad en dat scheelt laad-qua tijden echt heel erg.
De niro rijdt overigens heerlijk, dat wel.

  • Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:43
marciej123 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Als dat regelmatig voorkomt vindt ik de niro hierin tekort schieten.
Ik ga wel eens naar Willingen / Winterberg (vanuit tilburg) en dat gaat nu prima, in de winter red je het niet.
en met de max laadsnelheid van 75/80kW sta je gewoon te lang.

Voor die paar keer per jaar is dat prima te doen, maar ik heb ook een Tesla gehad en dat scheelt laad-qua tijden echt heel erg.
De niro rijdt overigens heerlijk, dat wel.
Toevallig ben ik vandaag in 1x van Gieten(Dr) naar Willingen/Usseln gereden met de Niro. Grotendeels autobahn. Vertrokken met 100%, bij aankomst had ik nog 28% over. Ca. 6,5km/kwh. Ben ik best tevreden mee.

Niro EV Exec 07-2023


  • RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:40
De prijzen van gebruikte Niro’s ev schieten volgens mij nu flink omhoog, ik zie nu een Executiveline uit 2023 met 80.000 km. voor maar liefst 35.940,- te koop staan en dan te bedenken dat ik voor die van mij uit 2024 met 32.000 km. maar 27.000,- inruil krijg en dan klagen de dealers dat ze er niks op verdienen.


Garantie haalt ook niet uit, ik begrijp niet dat mensen niet bij een particulier durven te kopen maar naar een glazen paleis gaan en 9.000,- meer betalen.

[ Voor 20% gewijzigd door RonaldPr op 19-06-2026 20:54 ]


  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
Henk1023 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Toevallig ben ik vandaag in 1x van Gieten(Dr) naar Willingen/Usseln gereden met de Niro. Grotendeels autobahn. Vertrokken met 100%, bij aankomst had ik nog 28% over. Ca. 6,5km/kwh. Ben ik best tevreden mee.
Ja ik heb ongeveer t zelfde verbruik.

15.2kWh/100km. Moet je wel steeds 100/105 rijden en niet even flink doortrappen

  • sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:04
Korte vraag,

Ik heb een Niro uit 2022. Nu zie ik boven de vooruit opeens een roestplek zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJ9BaJTk6QBR_yuY_b_TsrokgJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIz7Fb64vJ3ASbU2qGxnpmnt.jpg?f=fotoalbum_largeIk kan me niet voorstellen dat dit door steenslag komt.

Wat is de kans dat Kia dit onder garantie maakt?


En als ze dit niet doen, waar moet ik dan aan denken qua kosten?

[ Voor 5% gewijzigd door sgouman op 20-06-2026 15:24 ]


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
sgouman schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:23:
Korte vraag,

Ik heb een Niro uit 2022. Nu zie ik boven de vooruit opeens een roestplek zitten.[Afbeelding]Ik kan me niet voorstellen dat dit door steenslag komt.

Wat is de kans dat Kia dit onder garantie maakt?


En als ze dit niet doen, waar moet ik dan aan denken qua kosten?
Makkelijk te vinden op de KIA website "Lakgarantie 5 jaar met een maximum van 150.000 km."

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
De kans dat dit door steenslag komt is bijna 100% en Kia gaat dit niet onder garantie herstellen vermoed ik.

  • Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Had dit exact op deze manier ooit met mijn altea. Steenslag, precies op het hoekje van raam/dak

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzy op 21-06-2026 08:36 ]


  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
sgouman schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:23:
Korte vraag,

Ik heb een Niro uit 2022. Nu zie ik boven de vooruit opeens een roestplek zitten.[Afbeelding]Ik kan me niet voorstellen dat dit door steenslag komt.

Wat is de kans dat Kia dit onder garantie maakt?


En als ze dit niet doen, waar moet ik dan aan denken qua kosten?
Die heb ik al 2 keer in 9 maanden tijd 1 centimeter lager gehad, op de ruit dus. Scheurde gelijk uit en moest dus beide keren geheel vervangen worden.

Kunnen overigens geen aftermarket ruiten zijn, hier bleek de bolling anders van waardoor mn HUD helemaal vervormd werd

  • sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:04
marciej123 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Die heb ik al 2 keer in 9 maanden tijd 1 centimeter lager gehad, op de ruit dus. Scheurde gelijk uit en moest dus beide keren geheel vervangen worden.

Kunnen overigens geen aftermarket ruiten zijn, hier bleek de bolling anders van waardoor mn HUD helemaal vervormd werd
En dit is geen garantie? Lijkt me gewoon dan een slechte ruit

  • glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-06 17:27
Nog meer mensen waarbij bij de remote climate niet meer werkt? Status ophalen auto lukt wel etc. Maar op afstand bijv koelen niet. Infotainment al een reset gegeven d.m.v. paperclip. Maar vooralsnog geen resultaat.

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Heb je de app al geupdate? Hier werkte niets meer tot ik gister de Kia app had geupdate. Vandaag weer remote gebruikt om voor te koelen zonder probleem.

  • glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-06 17:27
Source90 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:38:
Heb je de app al geupdate? Hier werkte niets meer tot ik gister de Kia app had geupdate. Vandaag weer remote gebruikt om voor te koelen zonder probleem.
Geen update beschikbaar voor de Kia app volgens de play store.

  • glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-06 17:27
glas86 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:49:
[...]

Geen update beschikbaar voor de Kia app volgens de play store.
Volgens mij heeft de auto geen netwerkverbinding. Althans zie geen witte streepje en er staat iets van Kia service offline o.i.d.


UPDATE:

Na nogmaals het infotainment systeem gereset te hebben is de Kia Connect Service weer online gekomen. Waarschijnlijk de eerste keer het reset knopje te kort ingedrukt.

[ Voor 22% gewijzigd door glas86 op 21-06-2026 21:29 ]


  • Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Einde van deze week mijn jong gebruikte Niro EV ophalen.

Naast de standaard kabel zijn er nog dingen waar ik moet letten dat die meegeleverd worden?

Gebruiken jullie de 5 meter Kia kabel ook voor onderweg of liever een langere / andere?

Extra kabel voor thuis een 11kw of 22kw kopen en welk merk? Laadpaal is al wel 22kw voorbereid met 6mm2 grondkabel maar Niro is max 11kw.

is een granny/thuislader voor nood een must en zo ja een originele kopen of andere suggestie?

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
Mad_Manic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:37:
Einde van deze week mijn jong gebruikte Niro EV ophalen.

Naast de standaard kabel zijn er nog dingen waar ik moet letten dat die meegeleverd worden?

Gebruiken jullie de 5 meter Kia kabel ook voor onderweg of liever een langere / andere?

Extra kabel voor thuis een 11kw of 22kw kopen en welk merk? Laadpaal is al wel 22kw voorbereid met 6mm2 grondkabel maar Niro is max 11kw.

is een granny/thuislader voor nood een must en zo ja een originele kopen of andere suggestie?
Als je thuis kunt laden dan zal je in de praktijk vrijwel nooit elders laden, behalve misschien op vakantie (en dan gebruik je snelladers).

  • Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Mad_Manic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:37:
Einde van deze week mijn jong gebruikte Niro EV ophalen.

Naast de standaard kabel zijn er nog dingen waar ik moet letten dat die meegeleverd worden?

Gebruiken jullie de 5 meter Kia kabel ook voor onderweg of liever een langere / andere?

Extra kabel voor thuis een 11kw of 22kw kopen en welk merk? Laadpaal is al wel 22kw voorbereid met 6mm2 grondkabel maar Niro is max 11kw.

is een granny/thuislader voor nood een must en zo ja een originele kopen of andere suggestie?
Granny heb ik misschien 2x gebruikt. Een B&B in Italie zei laadfaciliteiten te hebben. Bleek WCD te zijn :D

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
Mad_Manic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:37:
Einde van deze week mijn jong gebruikte Niro EV ophalen.

Naast de standaard kabel zijn er nog dingen waar ik moet letten dat die meegeleverd worden?

Gebruiken jullie de 5 meter Kia kabel ook voor onderweg of liever een langere / andere?

Extra kabel voor thuis een 11kw of 22kw kopen en welk merk? Laadpaal is al wel 22kw voorbereid met 6mm2 grondkabel maar Niro is max 11kw.

is een granny/thuislader voor nood een must en zo ja een originele kopen of andere suggestie?
Ik gebruik zelf een 8 meter kabel thuis, maar dat komt omdat ik liever m'n auto achteruit parkeer en dan komt dat beter uit met de positie van de laadpaal

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
sgouman schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:04:
[...]

En dit is geen garantie? Lijkt me gewoon dan een slechte ruit
Jawel, kon een paar weken later terugkomen voor de juiste ruit.
In dat geval waren het 3 ruiten.
Maar 2 keer dus compleet uitgescheurd door een steentje op de bovenste centimeter van de ruit die onder een vrachtwagen uit schoten.

  • Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
marciej123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Ik gebruik zelf een 8 meter kabel thuis, maar dat komt omdat ik liever m'n auto achteruit parkeer en dan komt dat beter uit met de positie van de laadpaal
Ik wil er sowieso ook voor thuis een 8 meter kabel erbij kopen. Vraag me af of ik dan beter een 22kw of 11kw kabel kan kopen en of er veel verschil in zit. Kijk nu naar kabels van Voldt maar misschien zijn er ook nog andere goede merken.

  • marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
Mad_Manic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Ik wil er sowieso ook voor thuis een 8 meter kabel erbij kopen. Vraag me af of ik dan beter een 22kw of 11kw kabel kan kopen en of er veel verschil in zit. Kijk nu naar kabels van Voldt maar misschien zijn er ook nog andere goede merken.
Volgens mij maakt dat niet veel uit, je auto kan maar 11kw laden.
Als de meerprijs minimaal is kan je natuurlijk 22kw pakken voor eventueel in de toekomst maar volgens mij zijn er niet heel veel auto's die 22kw kunnen laden, daarnaast heb je dan thuis ook een zwaardere aansluiting nodig (3x25A is natuurlijk zo'n 17kW)

  • Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
marciej123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Volgens mij maakt dat niet veel uit, je auto kan maar 11kw laden.
Als de meerprijs minimaal is kan je natuurlijk 22kw pakken voor eventueel in de toekomst maar volgens mij zijn er niet heel veel auto's die 22kw kunnen laden, daarnaast heb je dan thuis ook een zwaardere aansluiting nodig (3x25A is natuurlijk zo'n 17kW)
De zware aansluiting is er al wel maar ga voorlopig deze auto rijden. Misschien een 11kw praktischer qua gewicht en soepelheid inderdaad.

  • [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Mad_Manic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:50:
[...]

De zware aansluiting is er al wel maar ga voorlopig deze auto rijden. Misschien een 11kw praktischer qua gewicht en soepelheid inderdaad.
Een 11kW kabel (3x16A) is veel soepeler en lichter inderdaad dan de standaard kabel.

Het ligt een beetje aan je situatie thuis, ik gebruik juist dezelfde kabel thuis en onderweg. Heb een lader zonder kabel (Zaptec Go) en die hebben wat mij betreft een cleanere look dan een laadstation met een vaste kabel eraan.

Let daarnaast ook even op de hoes van de "hoedenplank" (een hoed gaat die niet houden) en of de hoedenplank nog wel recht is. Een nieuwe kost 200 euro geloof ik en bij mij is die al een keer onder garantie vervangen omdat hij helemaal ging uithangen (hing helemaal scheef).

[ Voor 19% gewijzigd door [BoSS] op 22-06-2026 09:17 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden


  • MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:44
Mad_Manic schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:37:
Einde van deze week mijn jong gebruikte Niro EV ophalen.

Naast de standaard kabel zijn er nog dingen waar ik moet letten dat die meegeleverd worden?
Als je een hebt met V2L (voor zo ver ik weet enkel de executive versies), dan hoort daar een adapter voor bijgeleverd te worden!

  • Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
MrRobin schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Als je een hebt met V2L (voor zo ver ik weet enkel de executive versies), dan hoort daar een adapter voor bijgeleverd te worden!
Dank voor de tip maar heb een Air uitvoering
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste