Het grote Kia Niro EV topic

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 20:20

Freak187

geen

MajaMestreech schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb dit ook af en toe dat er maar met 7.5 kW gelaad wordt. Als ik het zie (meestal niet omdat nu 's nachts geladen wordt) dan stop ik het laden en als ik dan weer start, dan gaat hij weer laden met 11 kW. Geen idee en ik heb een MyEnergi Zappi lader.
Bij mij dus precies hetzelfde. Ik stopte de sessie, startte even later weer en ging volle snelheid.

Nou ja.. lijkt dus echt aan de auto te liggen aangezien dit gedrag bij verschillende laders optreedt.

Kia Niro-EV 2024

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-03 14:07
Freak187 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Bij mij dus precies hetzelfde. Ik stopte de sessie, startte even later weer en ging volle snelheid.

Nou ja.. lijkt dus echt aan de auto te liggen aangezien dit gedrag bij verschillende laders optreedt.
Hier ook, maar gaat wel weer terug naar 11kW.
Lijkt hier gewoon door de loadbalancing te komen als bijvoorbeeld ook de oven en de wasmachine aan staat.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 20:20

Freak187

geen

marciej123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Lijkt hier gewoon door de loadbalancing te komen als bijvoorbeeld ook de oven en de wasmachine aan staat.
Load balancing doet mijn 'laadpaal' Eassee. Zodra ik de waterkoker (3 kW) dan schakelt mijn Eassee load balancer tijdelijk terug en als de waterkoker klaar is, gaat ie weer terug naar z'n maximale amperage.
Maar nu geeft Eassee dus aan dat het echt aan de auto ligt. Dus dat gaf bij mij vraagtekens. Had ik nog niet eerder gezien.

Kia Niro-EV 2024

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:44
marciej123 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:14:
[...]

Lijkt er meer op dat 1 fase niet meedoet op een of andere manier.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-03 17:07
MajaMestreech schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Heb ik ook al eens meegemaakt, hij gaat dan op 2 fasen laden lijkt wel. Dat kan door een slecht contact of iets elektronisch zijn, ik heb geen idee maar het gaat ook vanzelf weer weg.

• marciej123
MajaMestreech schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Ik heb eerder bij EVCC dit gelezen:

Some models (e.g. Niro EV) switch internally to 2 phases at low charging currents (< 8A). In cases where the wallbox also measures the phase currents, this leads to undesirable fluctuations in the charging power. The remedy here is to set the minimum charging current to 8A.

Dus of hij dat op dit moment ook doet durf ik niet te zeggen, maar hier lijkt het wel op

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-03 09:18
marciej123 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb eerder bij EVCC dit gelezen:

Some models (e.g. Niro EV) switch internally to 2 phases at low charging currents (< 8A). In cases where the wallbox also measures the phase currents, this leads to undesirable fluctuations in the charging power. The remedy here is to set the minimum charging current to 8A.

Dus of hij dat op dit moment ook doet durf ik niet te zeggen, maar hier lijkt het wel op
Laatst laadde ik aan een laadpaal van een hotel. Daar kwam het vermogen niet boven 7kw. terwijl het een 11kw paal was. Ik attendeerde de hotel eigenaar er op. Na onderzoek bleek dat 1 fase van de paal was uitgevallen.

Niro EV Exec 07-2023

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Ik heb op mijn originele velgen (17" Namwon) winterbanden laten leggen met het idee een nieuwe set (originele) velgen aan te schaffen voor zomerbanden. Het is echter maar lastig om foto's te vinden van de andere types velgen op een (witte) Niro EV, vrijwel alle Niro's die ik zie hebben de standaard Namwon velgen

Heeft iemand hier de 18" Buan of Gasan velgen? Heeft iemand ervaring met de impact op verbruik door de 18" velgen?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:48
Ik heb hier een setje “Dezent” velgen erbij gekregen bij aanschaf.
Verbruik is lastig te vergelijken, sinds ik de ene in de winter (/standaard al hoger verbruik) en de andere in de zomer rijd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Bramster
Net bij de dealer geweest voor krakend geluid achter. Ze gaan de onderdelen bestellen om de rubbers/bussen te vervangen! Valt me niet tegen na de verhalen in dit topic

Ook gevraagd voor velgen, ze hebben nog een jong gebruikte set 18" Buan velgen met TPMS en banden liggen. Dus die gaan er binnenkort onder komen! Ben benieuwd.

Ik heb Gemini een plaatje laten maken, niet helemaal kloppend (zie tankdop :p) maar goed genoeg om een idee te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MuDq6OIxbaQlP3lYLqQfmrtf44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f73v0tWr4AeLAMk2wZerbVZC.png?f=fotoalbum_large

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:19
Bij de eerste beurt aangegeven dat ik een krakend geluid hoor aan de achterkant, nu blijkt dit van de voorzijde te komen en moeten de voorste draagarmen worden vervangen. Terwijl het geluid toch duidelijk van achteren lijkt te komen, of is dat zo slecht te bepalen als je in de auto zit?
Verder aangegeven dat de weergave van de Max snelheid er wel erg vaak naast zit (bv na 19 uur op de snelweg geeft auto nog altijd 100km/u aan), maar reactie van de dealer geeft weinig hoop op verbetering. Blijkbaar zou de Nederlandse markt te klein zijn om dit soort zaken op te nemen in de software. Lijkt me grote flauwekul, zijn er meer mensen die deze foute weergave ervaren?

• Source90
Hier wel vaker last van, ook 50kmh weergeven op 80kmh wegen.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Gelukkig staan er langs de weg ook gewoon borden waar je de toegestane snelheid op kunt zien :+
(hoe deden we dat vroeger toch zonder al die schermpjes in de auto...?)

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:19
ocaj schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:16:
Gelukkig staan er langs de weg ook gewoon borden waar je de toegestane snelheid op kunt zien :+
(hoe deden we dat vroeger toch zonder al die schermpjes in de auto...?)
Daar gaat het toch niet om? Als er bepaalde functionaliteit in de auto zit dan moet dat gewoon werken, en verwacht ik van de dealer geen smoes dat de Nederlandse markt te klein zou zijn. Tijdsgebonden borden zullen in het buitenland vast ook bestaan

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Zit op zich wat in. Mijn verwachtingen zijn gewoon wat lager. Mijn vorige 2 auto's hadden een ingebouwde TomTom (toch een Nederlands bedrijf) en daar werkten de tijd-afhankelijke snelheden ook nooit. Vandaar dat ik niet heel verbaasd was dat het ook niet in de Kia werkte...

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-03 16:14

cka

En als je een irritante pieptoon hoort bij elke snelheidsoverschrijding wil je toch dat je auto een bord voor een maximumgewicht niet aanziet voor een snelheidsbord.

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-03 14:42
cka schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:08:
En als je een irritante pieptoon hoort bij elke snelheidsoverschrijding wil je toch dat je auto een bord voor een maximumgewicht niet aanziet voor een snelheidsbord.
Wat nog erger is als je je cruise control aangezet hebt en de snelheid laat volgen. Dan gaat ie plots vol in de ankers als je een 50t bordje tegenkomt op de snelweg!

• WillemD61
  • Laatst online: 09:04
smartsys schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Wat nog erger is als je je cruise control aangezet hebt en de snelheid laat volgen. Dan gaat ie plots vol in de ankers als je een 50t bordje tegenkomt op de snelweg!
Ik heb dat onmiddelijk via het menu uitgezet toen het me voor de eerste keer overkwam.

• smartsys
WillemD61 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Ik heb dat onmiddelijk via het menu uitgezet toen het me voor de eerste keer overkwam.
Ik ook. :-) Er zal een vrachtwagen kort achter je rijden! Dood door een slecht geïmplementeerde veiligheidsfunctie!

Het idee is heel mooi dat de auto zich vanzelf aanpast aan de geldende maximum snelheid, maar doet het dan goed. Maak de herkenning goed. Staat er iets achter een getal, dan is het GEEN snelheidsbord. Liever iets NIET weergeven dan verkeerd met allerlei mogelijke gevaarlijke situaties tot gevolg.

Sowieso snapt ie niets van de onderborden met uitzonderingen. Moet je tussen 6:00 en 19:00 100, dan moet je van de auto ALTIJD 100. Die snapt niet dat je na 19:00 uur 130 mag. Nog mooier als er dan een 120 bord staat. Zelf snap ik tegenwoordig amper hoe hard je tegenwoordig ergens mag, laat staan dat een Aziatische auto met vertaalde verkeersregels dit moet begrijpen. Ook met eenrichtingsstraten voorzien van een onderbord met bijv. "na 50 meter".
Je krijgt meteen allerlei meldingen dat je tegen de richting in rijdt, terwijl je dat feitelijk niet doet.

Misschien moet de kaart database ook dynamisch worden. Die tijd beperkingen kunnen daar makkelijk in opgenomen worden. Tussen x en y uur is Vmax 100, daar buiten is Vmax 120 of 130. De verkeersbord herkenning zou dan primair naar bijv. matrixborden kunnen kijken, zodat bij een ongeval oid wel de juiste informatie krijgt. Ook dat je op een rijstrook tuft waar dit eigenlijk niet zo mogen. Niet dat ik dat bewust doe, maar een waarschuwing mocht je iets missen zou wel heel fijn zijn.

Valt dus nog wel het een en ander aan te verbeteren. Voor mij is de verkeersbord herkenning een vrij waardeloze optie.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben sinds eind december eigenaar van een Niro EV en ik liep al een tijdje te foeteren op het bedieningspaneel van de Kia. Ik had hiervoor een Ioniq Electric en daar had ik alle bedieningselementen altijd in het zicht qua infotainment en klimaat. Nu kwam het me bij de Kia geregeld voor dat ik het volume omlaag wilde draaien, terwijl ik in werkelijkheid de auto omtoverde naar een vrieskist. Totdat... ik ergens een video zag waarbij je de "priority mode" van het display in kan stellen. Ideaal... nu stel ik de temperatuur in en hij gaat automatisch terug naar het bedieningspaneel voor Infotainment.

YouTube: Infotainment/Climate Switchable Controller (Applies to All Kia Model...

Verder had de auto sinds de aflevering een langzaam leeglopende achterband, nu dit gefixt is kan ik er al een stuk meer van genieten.

Nu alleen nog een afspraak bij de dealer maken voor het gekraak van de draagarmen/draagarmrubbers, het gerammel van de kentekenplaathouder (opgelost met wat sponsen achter de houder plaatsen) en het gerammel van uberhaupt alles in de kofferruimte.

Daarnaast heb ik een vreemd geluid; als ik wegrij of stop, dan hoor ik uit de middenconsole een soort klik komen. En dat is alleen als ik vanuit (bijna) stilstand wegrij óf wanneer ik volledig stop. Ik heb echt te goede oren soms, maar dit is iets waaraan ik me mateloos erger.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06
Dat langzaam leeglopen heb ik zelf ook rechts achter. Moet ik nog wat mee ipv telkens weer oppompen

• Bramster
Wat betreft de weergave van maximale snelheid, toen ik de Niro net had kreeg ik op de snelweg vaak "NAV" in beeld te staan bij de ingestelde cruise control snelheid, volgens de handleiding zou dat de Navigation Based Smart Cruise Control moeten zijn maar nu zie ik die nooit meer verschijnen. Het idee is dan volgens mij dat de max snelheid wordt bepaald aan de hand van de navigatie kaarten in plaats van de borden te lezen met de camera. Werkt die functie bij jullie wel?

• marciej123
Bramster schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:28:
Wat betreft de weergave van maximale snelheid, toen ik de Niro net had kreeg ik op de snelweg vaak "NAV" in beeld te staan bij de ingestelde cruise control snelheid, volgens de handleiding zou dat de Navigation Based Smart Cruise Control moeten zijn maar nu zie ik die nooit meer verschijnen. Het idee is dan volgens mij dat de max snelheid wordt bepaald aan de hand van de navigatie kaarten in plaats van de borden te lezen met de camera. Werkt die functie bij jullie wel?
Yup, werkt hier zonder problemen, en volgens mij kijkt die toch ook wel naar de borden, ik gebruik zelf Android Auto icm waze voor de navigatie, maar hij springt wel eens terug van bijvoorbeeld 100 naar 90 als er een bord komt 'bij nat wegdek'.
Ik stel meestal m'n CC in op 105, of 85 etc etc zodat je net iets vlotter doorrijdt, dus ik heb er niet zo'n last van

• smartsys
Die NAV krijg je alleen als je op een echte snelweg rijdt en niet sneller gaat dat de geadviseerde snelheid. Ga je dus 101 ipv 100, dan gaat NAV weer uit. Je kunt wel nog ergens instellen dat je CC een klein beetje sneller gaat dan de snelheid uit de kaart of borden. Bijv. 85 of 105. Als je dat hebt ingesteld blijft die NAV bij mij ingeschakeld.
Wat ik ervan merk is dat ie rekening gaat houden met bochten. Het is leuk al die lampjes extra, maar het voegt eigenlijk heel weinig toe.

• Source90
Het is hier wel probleempje na probleempje.

Eerst het piepen en kraken van de draagarmen (vervangen), daarna een aanjagend geluid bij accelereren (verdwenen in de winter) en nu onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcfAfpo6jVoFaTFUJwtG72NXPYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEGrsAsQinEPu2Xqi115Rt0j.jpg?f=fotoalbum_large

Enkel weken geleden kreeg ik de melding sporadisch en was de melding weg na aan/uitzetten. Tegenwoordig is deze melding direct en altijd aanwezig.

Meer mensen hier last van (gehad)? Ik heb alle sensoren al schoongemaakt, op basis van dit topic

In datzelfde topic lees ik over een eventueel defecte sensor. Als dat weer naar de garage gaan is, hoop ik dat er iets makkelijk om wordt gegaan met het probleem. Bij de vorige euvels (waarvan geluid bij accelereren erkend is maar nooit verholpen) moest er flink getrokken worden om iets voor elkaar te krijgen.

Deze sensoren (op basis van genoemde topic) heb ik reeds schoongemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaAsQt_4MEiNZTwktdvvjjaUEdA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J7KE9Qa16HR6SxzOXhbZ3CEo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3-Gu8fAE_lAVPSeO9YPiHeHgVA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QwxS09Fw2Oh5sqZpqZFSScIB.png?f=fotoalbum_tile
Ik heb geen trekhaak of dergelijke, die de sensor zou kunnen blokkeren.

• smartsys
fredkroket schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:57:
Ik ben sinds eind december eigenaar van een Niro EV en ik liep al een tijdje te foeteren op het bedieningspaneel van de Kia. Ik had hiervoor een Ioniq Electric en daar had ik alle bedieningselementen altijd in het zicht qua infotainment en klimaat. Nu kwam het me bij de Kia geregeld voor dat ik het volume omlaag wilde draaien, terwijl ik in werkelijkheid de auto omtoverde naar een vrieskist. Totdat... ik ergens een video zag waarbij je de "priority mode" van het display in kan stellen. Ideaal... nu stel ik de temperatuur in en hij gaat automatisch terug naar het bedieningspaneel voor Infotainment.

YouTube: Infotainment/Climate Switchable Controller (Applies to All Kia Model...
Voor diegenen die het filmpje niet willen bekijken. Hou het "knopje" waarmee je wilt wisselen tussen klimaatcontrol en/of mediabediening enkele seconden ingedrukt. Er komt dan een optie in het multi-function scherm waarmee je de default kunt kiezen of het terug naar default switchen uit kunt schakelen.

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-03 21:25
me_mrtn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:41:
[...]

Kunnen we stoppen met snellader en de 80% broodjes-aap verhalen? De BMS'n en accu's tegenwoordig zijn prima in staat om hier mee om te gaan en uit onderzoek blijkt dat ook. Er is gewoon actieve koeling van de accu's tegenwoordig, plus reservecellen in het pakket die bij de natuurlijke degradatie de totale capaciteit langer intact laten. Of laat je bij een benzine-auto's ook een complete histogram opbouwen van welke motorolie er in is gegoten, verwisseld, etc.

Het moet gewoon verplicht zijn wat de SoH is van een auto bij verkoop en dat is meer dan prima.
😳 Ik ben ook zoeen die hem tot 80% laad wanneer ik niet de volledige range nodig heb... want "anders gaat de accu snel achteruit."

Begrijp ik nu goed dat ik hiermee kan gaan stoppen?

• fredkroket
  • Niet online
thecure schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:36:
[...]

😳 Ik ben ook zoeen die hem tot 80% laad wanneer ik niet de volledige range nodig heb... want "anders gaat de accu snel achteruit."

Begrijp ik nu goed dat ik hiermee kan gaan stoppen?
Bij bepaalde typen accu's maakt dit echt minder uit (LFP), maar zelf laad ik ook maar tot 80% met de Niro EV. Daarbij zie ik dat het volladen tot 100% sowieso meer laadverlies oplevert dan dat je stopt bij 80%.

Overigens laadt ik hem wel naar 100% wanneer ik de range nodig heb, maar dat is verder ook prima.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-03 15:16
Idem hier. Voor zo ver ik weet speelt die 80% nog wel bij NMC accu's en idd niet bij lfp. En voor zo ver mij bekend hebben niros een NMC accu

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:13

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MrRobin schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:05:
Idem hier. Voor zo ver ik weet speelt die 80% nog wel bij NMC accu's en idd niet bij lfp. En voor zo ver mij bekend hebben niros een NMC accu
Een Niro heeft inderdaad een NMC accu, overigens werkt Kia met de meeste overcapaciteit van de meeste (grote) merken. (schijnt dat de bruto capaciteit van de Niro EV ca. 68,5 kWh is oftewel ca. 7% overcapaciteit).

Het verschil (degradatie van de accu) tussen 80% en 90% laden is niet zo groot, behalve als je de auto wekenlang op 90% capaciteit weg zet. Op 100% loopt de schade wel sneller op omdat het voltage dan hoger is en het met temperatuurschommelingen wel eens "te hoog" kan worden.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• fredkroket
  • Niet online
Ik ben voor werk in het buitenland en ik ben voor de verandering eens niet met een huurauto gegaan, maar met de Niro EV.

Op de heenweg heb ik 4x snel geladen, terwijl ik het met 3x af had moeten kunnen. Echter vond ik het fijn om op de bestemming iets meer reserve te hebben én bij Ionity vlak voordat ik er was kon ik nog wat voordeliger laden.

Enfin, vanmiddag rij ik weer terug dus op ABRP eens even de route uitgezet om een goede indicatie te hebben; met 94% vertrekken, 3x laden (37 min, 39 min en 29 min) en met 10% thuis aankomen.
Maar, als je dus in de Kia app (op je smartphone, dus niet in de auto zelf) een route plant dan is deze wel erg enthousiast; voor dezelfde route (778 km) moet ik het af kunnen met 2x laden (8 min en 13 min). Ik denk dat Kia nog wat werk moet verzetten om deze app wat meer te finetunen op het soort auto dat er gebruikt wordt :P .

• WillemD61
  • Laatst online: 09:04
Bij mij geeft de auto vaak aan dat ik nog moet laden om thuis te komen, terwijl tegelijkertijd duidelijk is dat ik nog 30 km of meer over ga houden (huidige range minus afstand vanuit navigatie).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:39
fredkroket schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:59:
Ik ben voor werk in het buitenland en ik ben voor de verandering eens niet met een huurauto gegaan, maar met de Niro EV.

Op de heenweg heb ik 4x snel geladen, terwijl ik het met 3x af had moeten kunnen. Echter vond ik het fijn om op de bestemming iets meer reserve te hebben én bij Ionity vlak voordat ik er was kon ik nog wat voordeliger laden.

Enfin, vanmiddag rij ik weer terug dus op ABRP eens even de route uitgezet om een goede indicatie te hebben; met 94% vertrekken, 3x laden (37 min, 39 min en 29 min) en met 10% thuis aankomen.
Maar, als je dus in de Kia app (op je smartphone, dus niet in de auto zelf) een route plant dan is deze wel erg enthousiast; voor dezelfde route (778 km) moet ik het af kunnen met 2x laden (8 min en 13 min). Ik denk dat Kia nog wat werk moet verzetten om deze app wat meer te finetunen op het soort auto dat er gebruikt wordt :P .
Met de laadcurve van de Niro kun je beter wat vaker stoppen en niet te lang doorladen is mijn ervaring, je kunt (als je daar aan toe bent) beter bij 70% weer gaan rijden want van 70 tot 80% laden duurt al een stuk langer dan van 60 naar 70%.
Laadcurve hier te vinden: https://www.fastnedchargi...rview/kia?model=Niro%20EV
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste