Hallo beste Kia rijders,
Ik rij nu een Hyundai Kona uit 2021 en daarvoor ook al een Kona 2019 en heb ondertussen ruim 100K Kona gereden, maar ben nu toch stiekem naar een Kia Niro EV uit 2022 aan het kijken. De eerste kennismaking was alvast goed, ruimer, mooier afgewerkt (al is dat natuurlijk persoonlijk) en weer iets moderner. De EV techniek update valt mij echter een beetje tegen.
1) Met de Kona haal ik in de zaker regelmatig > 500km, vooral in de vakantie op binnenwegen en ik vroeg mij af of jullie ook deze getallen zien (of alvast in de buurt).
2) Ik laad thuis met een max. 16A lader maar laad in principe zo laag mogelijk om zoveel mogelijk van de zon te profiteren en ook het net te ontlasten, dus 8A en zelf 5A komt regelmatig voor. Is er iemand die weet of de Niro EV daar problemen mee heeft? De 5A haal ik door in de Kona de laadstroom lager te zetten, zou fijn zijn als dit ook in de Niro kan?
3) In verschillende fora zie ik 'problemen' met een trekhaak. Als deze wordt aangesloten dan vallen veel systemen uit. Is dit bij de laatste update nog steeds zo, zou wel jammer zijn...
4) Tenslotte zie ik dat, net zoals bij de Kona, Android Auto alleen bedraad gebruikt kan worden, weet iemand op dit in de ExecutiveLine ook het geval is (in de PDF staat dit n.m. wel als standaard optie)
5) Heeft iemand ervaring met de allesdragers op de Niro EV? Ik wil een kano of surfplank gaan vervoeren en dan zou het aardig zijn als dit een beetje makkelijk zou gaan (en als ik de YT video's zo bekijk is dat een heel gedoe....)
6) de VESS in de Kona is redelijk irritant (mijn mening) en vooral op camping of in de nacht is deze vrij hard. In de Kona 2019 was deze nog uit te schakelen (leuk, maar niet altijd veilig/ handig). Weet iemand of de VESS van de Niro harder of anders is?
Veel vragen maar ik vind de Niro EV echt wel een upgrade t.o.v. de Kona echter deze rijd gewoon goed en zonder problemen, dus zou jammer zijn als ik een op bepaalde punten een stapje terug moet doen, of zelfs niet meer zou kunnen.
Alvast bedankt!
[
Voor 6% gewijzigd door
The Adder op 03-04-2026 02:51
]
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]