Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02:40
Source90 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 01:20:
[...]

Ik denk dat Toxict een nieuwe Niro rijdt (Light / Light Advanced / Air / Plus).
Rijdt jij een DynamicPlus of Executive? Ik herken het ook niet (rijd zelf de laatstgenoemde) en denk dat dit iets van de nieuwe modellen is i.c.m. EU-regels.

Zelf rijd ik soortgelijke stukken en vaak geheel op de auto-pilot met lane-assist aan. Af en toe een vingertje op het stuur, maar zelden een piepje of interruptie. Auto rijdt grote delen (incl. de bochten) zelf zonder stuuractie van mij (zolang de belijning goed is).
Ik rijd zelf een Executive uit half 2024, dan hebben we blijkbaar net geluk dat we minder betuttelt worden.
De melding heb ik wel eens gehad na ruim 2 uur rijden en dat was dus terecht.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:24
toxict schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:24:
Ik hoop dat ik in de juiste Kia Niro draadje zit.

Vraag: Hoe kom ik van die ongelofelijke #$%^-meldingen af dat ik na 6 minuten rijden al koffie moet gaan drinken van de Kia?
Ik word er serieus boos over. Heb geen optie gevonden in de instellingen die refereren naar koffie drinken.
Als ik de auto aanzet, moet ik al 2 zaken uitzetten (snelheidswaarschuwingen en lane-keeping assist).
Dat lukt, nu nog die zeer irritante koffie meldingen, dan ben ik tevreden.

Kan iemand mij op pad helpen / in de juiste richting sturen?
In mijn vorige auto werd dat volgens mij getriggerd door de interne camera, niet door het stuur. Te vaak niet op de weg kijken gaf dan die melding. Misschien eens proberen met een zonnebril op?

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16
OOoohhh WTF.... Wat ongelofelijk KU#$%^&!.
Deze shit warning zit ingebouwd en is na 2023 niet meer uit te zetten....

YouTube: “Consider taking a break” annoying warning in Hyundai or Kia

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-12 12:54
We gaan nu met onze Niro EV de derde winter in en het valt mij op dat de laatste tijd de verwarming vreemd werkt. Het wordt eerst (veel) te warm en daarna koelt het (te veel) af. Vreemd vorige twee winters niks van gemerkt. Is dit het gevolg van een laatste update afgelopen jaar?

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:44
MajaMestreech schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:30:
We gaan nu met onze Niro EV de derde winter in en het valt mij op dat de laatste tijd de verwarming vreemd werkt. Het wordt eerst (veel) te warm en daarna koelt het (te veel) af. Vreemd vorige twee winters niks van gemerkt. Is dit het gevolg van een laatste update afgelopen jaar?
Grappig, ik heb de afgelopen maand twee keer hetzelfde ervaren. En dat zonder dat er iets wordt veranderd aan de instellingen, toch maar eens navragen bij de dealer als ik een keer langs ga.

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-12 08:12
MajaMestreech schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:30:
Ik heb de Niro DynamicPlus Line sinds april 2024 en ik had dit de vorige winter ook.
Eerst wordt het lekker warm en daarna gaat de airco de toch al koude buitenlucht nog extra koelen en naar binnen pompen als een malle. Vervolgens kun je de temp naar HI zitten maar er veranderd helemaal niets en het wordt kouder en kouder in de auto. Alleen overschakelen naar de ECO stand leek iets te helpen. Dan ging de airco zelf uit en was het alleen de koude buitenlucht :-(. Dit probleem is vanzelf verdwenen, gelukkig!
Ik hoop dat ik er deze winter geen last van ga krijgen.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02:40
smartsys schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:10:
[...]

Ik heb de Niro DynamicPlus Line sinds april 2024 en ik had dit de vorige winter ook.
Eerst wordt het lekker warm en daarna gaat de airco de toch al koude buitenlucht nog extra koelen en naar binnen pompen als een malle. Vervolgens kun je de temp naar HI zitten maar er veranderd helemaal niets en het wordt kouder en kouder in de auto. Alleen overschakelen naar de ECO stand leek iets te helpen. Dan ging de airco zelf uit en was het alleen de koude buitenlucht :-(. Dit probleem is vanzelf verdwenen, gelukkig!
Ik hoop dat ik er deze winter geen last van ga krijgen.
Wat gebeurt er dan als je de airco uitzet?
Die heb je toch niet nodig met verwarmen lijkt me.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:37
Bij ons werkt verwarmen enkel en alleen op auto-climate.
De klimaatregeling is wel echt flut in de Niro-EV

• smartsys
RonaldPr schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:44:
[...]

Wat gebeurt er dan als je de airco uitzet?
Die heb je toch niet nodig met verwarmen lijkt me.
Je moet alles naar handbediend zetten. Zodra je een "auto" optie kiest gaat de AC weer aan en is het probleem weer terug. Ook in de hand bediende mode is er géén warme lucht. Alleen koud of héél koud (als de AC) erbij aangaat. In de ECO mode gaat minder energie naar het klimaatsysteem en door dan de luchtstroom alleen naar de voorruit ofzo te zetten blijft een en ander uit te houden. Stoel en stuurverwarming extra inschakelen, dan is de rit naar huis af te maken zonder ijspegels aan de neus :-).

• smartsys
Source90 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:01:
Bij ons werkt verwarmen enkel en alleen op auto-climate.
De klimaatregeling is wel echt flut in de Niro-EV
Dat is voor mij ook een reden om de Niro een magere 5 te geven. Het is best een goede auto, maar na ongeveer 20 jaar rijden in VAG auto's (Audi A2, Seat Altea XL, VW Touran en Skoda Kodiaq) allen met automatische klimaat regeling is dit systeem in de KIA echt een drama.
In deze eerdere auto's was het eenmalig de roosters afstellen en klaar. Daarna alleen de temperatuur een beetje aanpassen afhankelijk van de buitensituatie. Iets van 19 in de winter en 22 in de zomer. In de KIA is het gewoon ruk. Ik ben iedere dag met de temperatuur aan het kloten.

Als ze alleen al 2 extra standen in de auto maken voor de ventilatie zou dat al een beetje schelen. Nu is het 33%, 66%, 100%. Ik zou dit heel graag zien naar 20%, 40%, 60%, 80% en 100% snelheid van de ventilatie. Dit kan simpel met een software update. Ik denk dat dit het een heel stuk comfortabeler zal laten aanvoelen en dit lost ook het probleem op met de luchtstroom die je niet voldoende van je af kunt richten. Ook in de zomer blaast de airco op standje 22 gewoon ijskoude lucht naar binnen. Doordat de regeling voor richting en ventilatie opening niet gescheiden zijn, zit je altijd met koude lucht direct op je handen, gezicht of benen. Ik wens geen lucht direct op me gericht. Alternatief zou kunnen zijn om meer binnenlucht te mengen voordat het het interieur ingeblazen wordt. Dit koelt de lucht veel geleidelijker af waardoor je geen ijskoude luchtstroom over je heen krijgt.

• BartjeV
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:21
Sinds de laatste update werkt de Kia app niet meer op mijn telefoon met GrapheneOS. Ik heb het supportformulier ingevuld en het uiteindelijke antwoord is dat ze dat doen voor mijn veiligheid en het advies is om standaard Android te gebruiken. Ik gebruik GrapheneOS uiteraard omdat ik geen enkele affiniteit met veiligheid heb...

Banken, creditcardmaatschappijen en streaming services kunnen apps bouwen die het ook op mijn telefoon doen, maar voor Kia is dat te moeilijk. Fijne auto die Niro EV, maar het is wel mijn laatste Kia.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:30
BartjeV schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:51:
Banken, creditcardmaatschappijen en streaming services kunnen apps bouwen die het ook op mijn telefoon doen, maar voor Kia is dat te moeilijk. Fijne auto die Niro EV, maar het is wel mijn laatste Kia.
Zowel Rabo als ING hebben geen werkende app (meer) op GrapheneOS. Het ligt dus wel even anders dan je nu stelt.

• BartjeV
johan_L schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:10:
[...]

Zowel Rabo als ING hebben geen werkende app (meer) op GrapheneOS. Het ligt dus wel even anders dan je nu stelt.
Dan was ik inderdaad te stellig. Ik noemde overigens banken en niet alle banken. De apps van mijn banken ASN, Wise, ICS, Raisin en PKO in Poien doen het allemaal (nog) wel op GrapheneOS. De boodschap blijft: ik zie niet waarom de Kia app dan eerst wel werkte en nu expliciet heeft buitengesloten.

• Source90
BartjeV schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:13:
[...]De boodschap blijft: ik zie niet waarom de Kia app dan eerst wel werkte en nu expliciet heeft buitengesloten.
Omdat het een niche OS is? Wat heeft GrapheneOS als userbase? 30-50k gebruikers? Hoeveel daarvan zouden in de userbase van Kia vallen? <1%?

Daar moet een poppetje opgezet worden die de (waarschijnlijk) Android app herschrijft, update en debugged. Kosten wegen niet op tegen de geringe afzetmarkt. Logisch dat er steeds minder apps voor worden ondersteund.

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-12 11:01
smartsys schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Oppompen tot boven de 2,1bar. Daarna rijden en de boel reset zichzelf.
Toevallig gisteren ook een melding gehad voor wat betreft de bandenspanning. Linksvoor was niet goed terwijl ze alle vier op 2.1bar stonden. Dit heeft natuurlijk met de kou te maken. Had ze in eerste instantie opgepompt naar 2.3 maar de melding bleef. Na contact gezocht te hebben met de dealer kreeg ik het advies om de banden op te pompen naar 2.6. Na dit gedaan te hebben verdween de melding.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 21-11-2025 11:26 ]

• smartsys
glas86 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:25:
[...]

Toevallig gisteren ook een melding gehad voor wat betreft de bandenspanning. Linksvoor was niet goed terwijl ze alle vier op 2.1bar stonden. Dit heeft natuurlijk met de kou te maken. Had ze in eerste instantie opgepompt naar 2.3 maar de melding bleef. Na contact gezocht te hebben met de dealer kreeg ik het advies om de banden op te pompen naar 2.6. Na dit gedaan te hebben verdween de melding.
Het zou Kia sieren als ze dit soort informatie gewoon via een link beschikbaar stellen via dat infotainment systeem. Het ding is connected, dus verwijs gewoon naar een support pagina waar dit te vinden is.
Vele andere Kia gebruikers hier hebben hetzelfde gehad. Ik woon op 10min rijden van een Kia dealer dus ben gewoon even langsgereden. Werd netjes verholpen met de boodschap dat ie boven een bepaalde waarde opgepompt moet worden. Als je dan bedenkt dat de optimale bandenspanning voor de Kia Niro EV 2,4 bar betreft en dit ook bij de openbare pompen als waarde opgegeven wordt, krijg je dus zelf deze melding niet weg tenzij je de banden harder dan "geadviseerd" gaat oppompen, een stukje gaat rijden en daarna de bandenspanning weer verlaagd naar die 2,4 bar.

Logisch toch dat Kia. Stop gewoon een reset knop in een menu!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Die informatie staat toch - net als bij elke (?) andere auto - gewoon op dat plaatje in de deurstijl of op de deur van de bestuurder?

Ik heb laatst ook mijn banden opgepompt en heb echt niet lang hoeven te zoeken hoor....

Leren ze dat tegenwoordig niet meer bij rijles?

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-12 11:01
ocaj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:37:
Die informatie staat toch - net als bij elke (?) andere auto - gewoon op dat plaatje in de deurstijl of op de deur van de bestuurder?

Ik heb laatst ook mijn banden opgepompt en heb echt niet lang hoeven te zoeken hoor....

Leren ze dat tegenwoordig niet meer bij rijles?
Het gaat er hier om dat om het systeem te resetten je de banden moet oppompen tot 2.6 bar. Dat vind je inderdaad helemaal nergens terug ook niet in de manual. Daarnaast is deze waarde hoger dan officieel voorgeschreven uit mijn hoofd. Was in mijn VW toch een stuk makkelijker met een "reset" knop.

• Source90
In de zomer rijd ik standaard op 2.6/2.7 (warm, koud is dat iets van 2.5-2.6, daar pomp ik ze op) :o

[ Voor 39% gewijzigd door Source90 op 21-11-2025 21:05 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ok, de reset is inderdaad niet zo duidelijk.
Overigens heb ik ze tot 2.5 opgepompt (hetgeen op het plaatje staat) en daarna was de melding weg. Ik had geen 2.6 nodig.

• smartsys
Bij mij werkt vanaf vorige week het sturen van remote commando's en ontvangen van locatie gegevens niet meer.
Ik krijg wel de actuele laadstatus door en hij geeft wel door als deuren niet afgesloten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe los ik dit op?

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:34
Dit weekend voor het eerst in koud weer een trip gemaakt van 400 km enkele reis. Dat valt me met deze auto echt vies tegen. Batterijvoorverwarming is alleen in te schakelen door gebruik van de Kia navigatie. Die geeft echter aan dat we voor 400 km rijden 3 keer moeten laden, een uur per keer. Dat is wel erg pessimistisch.

Maar als ik ABRP gebruik, kan ik niet voorverwarmen. De laadsnelheid is wel echt om te janken. In de zomer konden we prima naar Oostenrijk, maar voor de winter is dit geen geschikte reisauto…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYLDca3odcw6n0yZ55TDRaEeg-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OcMyZm5Vcpannq2amT2X6qqV.png?f=fotoalbum_large

• BartjeV
Source90 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:48:
[...]
Omdat het een niche OS is? Wat heeft GrapheneOS als userbase? 30-50k gebruikers? Hoeveel daarvan zouden in de userbase van Kia vallen? <1%?

Daar moet een poppetje opgezet worden die de (waarschijnlijk) Android app herschrijft, update en debugged. Kosten wegen niet op tegen de geringe afzetmarkt. Logisch dat er steeds minder apps voor worden ondersteund.
Ik verwacht niet dat Kia daar iemand op zet om het te testen en te laten werken. Nu hebben ze er wel iemand op gezet om het niet te laten werken uit naam van veiligheid. Als je normaal ontwikkelt voor Android dan werkt het zonder verdere actie ook op GrapheneOS. Het zou me sterk verbazen als alle ontwikkelaars van de applicaties die op mijn telefoon draaien ooit van GrapheneOS hebben gehoord.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:30
GvNL schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:00:
Dit weekend voor het eerst in koud weer een trip gemaakt van 400 km enkele reis. Dat valt me met deze auto echt vies tegen. Batterijvoorverwarming is alleen in te schakelen door gebruik van de Kia navigatie. Die geeft echter aan dat we voor 400 km rijden 3 keer moeten laden, een uur per keer. Dat is wel erg pessimistisch.
[Afbeelding]
Dat hangt waarschijnlijk af van de instellingen die je hebt gekozen in je navigate, maar als je vol vertrekt en (bijna) leeg wilt aankomen hoef je onderweg maar een beetje bij te laden.
De laadsnelheid is wel echt om te janken. In de zomer konden we prima naar Oostenrijk, maar voor de winter is dit geen geschikte reisauto…
[Afbeelding]
Ik vind de laadsnelheid in de zomer al matig, maar in de winter is het inderdaad drama.

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:44
Mijn linkerkoplamp (halogeen) besloot het vrijdag te begeven. Nu is de handleiding niet zo duidelijk dat bij vervanging de wielkastbekleding verwijderd dient te worden! Gelukkig kon ik zaterdag zo bij de dealer terecht, maar nu heb ik echt een scherp afwijkend lichtbeeld. Ben benieuwd wanneer de rechter besluit om naar de eeuwige lampjesvelden te gaan. :+

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-12 16:34

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Maar als ik ABRP gebruik, kan ik niet voorverwarmen. De laadsnelheid is wel echt om te janken. In de zomer konden we prima naar Oostenrijk, maar voor de winter is dit geen geschikte reisauto…
Ik zie dat je bij Tesla wil laden aan het screenshot te zien. Mijn workaround (ik plan mijn routes redelijk vooraf) is om de Kia navigatie in te stellen op een snellader in de buurrt van de Tesla lader (desnoods met een routeplan met de Tesla lader als eerste bestemming en de snellader als 2e bestemming).

In dat geval begint hij circa 10 minuten voor aankomst met voorverwarmen van de batterij (mits de batterij nog boven 20% geladen is).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Pete10
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-12 00:15
Er was al een oude post over, maar hierbij: een beetje tot mijn verbazing werkt een usb hub en kun je zowel een usb stick (muziek) als een AA dongle (Wegman) tegelijk gebruiken. AA lijkt zelfs stabieler, maar dat heb ik ook al eerder gedacht dus nog even afwachten. Het is in mijn geval een die ik nog had liggen. 3x USB-A (3.0, zou niet nodig zijn vermoed ik) (en een ethernet die het vast niet doet :))

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-12 12:54
Toch maar eens de hoedenplank besteld: https://webshop.kia.nl/product/hoedenplank/AT181ADE00
Ben benieuwd of deze inderdaad geleverd gaat worden.

• Intergalactrick
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:55
smartsys schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:51:
Bij mij werkt vanaf vorige week het sturen van remote commando's en ontvangen van locatie gegevens niet meer.
Ik krijg wel de actuele laadstatus door en hij geeft wel door als deuren niet afgesloten zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe los ik dit op?
Ik heb hier sinds een week of 2 ook last van. Heb jij inmiddels een oplossing? Ik heb het advies gekregen van de Kia klantenservice om de Kia Connect Navigatie te resetten met de resetbutton in de auto. Dat heeft niet geholpen. Ik heb de app ook al verwijderd etc. Ik zie in de Playstore dat het ook klachten regent (android).

• Source90
Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
Update over het geluid bij accelereren:

***members only***

Waren er meer mensen met dit geluid? Met name bij accelereren rond de 40-90 KM/h.
Update over het geluid bij accelereren. Dit is magischerwijs verdwenen toen het kouder werd. Ben benieuwd of het weg blijft of dat het van de lente een terugkerend euvel wordt.

• N3OREJ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:58
Intergalactrick schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb hier sinds een week of 2 ook last van. Heb jij inmiddels een oplossing? Ik heb het advies gekregen van de Kia klantenservice om de Kia Connect Navigatie te resetten met de resetbutton in de auto. Dat heeft niet geholpen. Ik heb de app ook al verwijderd etc. Ik zie in de Playstore dat het ook klachten regent (android).
Ook gehad, maar is me alleen afgelopen zaterdag opgevallen. Nadat ik terug thuis kwam zat ik nog even in de auto en popte ineens nieuwe gebruiksvoorwaarden om mee akkoord te gaan op, daarna werkte alles weer….

• smartsys
Intergalactrick schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:31:
[...]

Ik heb die reset melding ook gekregen en daarna nog een bericht:
Ik zou je graag willen adviseren om te controleren of de navigatie is geactiveerd, de OTA-status klopt en alle vereisten voor remote control zijn ingeschakeld. De vereisten zijn als volgt: het voertuig staat in de P-modus, de deur is gesloten, de
laadkabel is correct aangesloten en werkt. Graag vernemen wij of alle stappen juist zijn uitgevoerd.

Ik heb alleen geen idee hoe ik de "OTA" status zou moeten checken. Ik hoop niet dat Kia dit plotseling achter een betaalmuur heeft geplaatst.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste