Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
Kvibe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:12:
Vrijdag een proefrit gepland voor een Kia Niro EV 2023 met 40k op de teller.

Zijm er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij dit model en/of ervaringen met deze auto. Ik hoor het graag

https://www.autotrack.nl/...-57644615?level=2&image=0
Ik zou kijken of de banden niet versleten zijn bij die km stand dan heb je een leuk onderhandelpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:07
Source90 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:50:
Staat in de tekst niet veel zinnigs over de historie. Ik zou goed de boekjes bekijken (of vragen in te zien) om te zien of de servicebeurten door een erkende garage (en op tijd) zijn uitgevoerd, zodat je garantie niet verlopen is.

Verder in dit topic nog een tjerpend geluid bij diverse auto's en gekraak bij oneffenheden tijdens het rijden (hiervoor worden de draagarm(rubbers) vervangen).
In de advertentie staat in ieder geval dat de garantie tot 2030 loopt, maar zal de boekjes zeker bekijken.
Volgens krijg je vanaf 2025 ook 3 jaar extra garantie dacht ik tot 150.000 km/10 jaar, maar dat moet ik eens navragen.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:26

cka

glas86 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

Op basis waarvan heb je de conclusie getrokken dat je banden "versleten" zijn? Wellicht helpt dat om de (mogelijke) oorzaak te achterhalen.
Het profiel op de voorbanden is bijna gelijk met de rest van de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44
cka schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Bedoel je hiermee dat het een soort slick is geworden?

Op een goede band zou minimaal 4mm profiel moeten zitten. Zeker met de natte maanden die er nu aan gaan komen wil je een goede waterafvoer. Je hebt veel koppel op de voorwielen en je banden moeten gewoon goed zijn.

De Niro EV zou nu 1 beurt gehad moeten hebben. Iedere 30K is onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
smartsys schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Op een goede band zou minimaal 4mm profiel moeten zitten.
Welnee, bij veel banden ben je dan pas halverwege.
Winterbanden moeten 4 mm profiel hebben maar daar gaat het hier niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Iemand die weet hoeveel de de Niro EV aan wegenbeslasting gaat kosten in 2026?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Kvibe schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:28:
Iemand die weet hoeveel de de Niro EV aan wegenbeslasting gaat kosten in 2026?
75 procent van het benzinetarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:54
[...]

Oei dan is het wel heel erg hard gegaan. Als het niet aan je rijstijl ligt dan misschien aan de kwaliteit van de band. Wat voor merk banden heb je eronder liggen? Zijn deze op spanning en controleer je dit weleens? Misschien moet de auto uitgelijnd worden, trekt deze naar links of rechts of trillingen in het stuur? Wordt de auto misschien uitgeleend aan familie die wel een sportieve rijstijl hebben? :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Nou gisteren een proefrit gehad in een Niro EV 2023 met 40.000km op de teller.
https://www.autotrack.nl/...gathering.tweakers.net%2F

Heeft 1 onderhoudsbeurt gehad bij van Mossel, dus dat lijkt me prima.
Viel op dat voorbanden bijna helemaal versleten waren en achterbanden nog goed. Voorbanden komen wel nieuwe op zonder extra kosten dus dat is wel netjes. Maar wel bijzonder dat voorbanden zoveel harder slijten. Hebben meer mensen daar ervaring mee?

Verder viel me het geluid tijdens het rijden op. Mijn huidige golf rijdt dan wel echt een stuk stiller. Ik denk zelfs dat ik hem lekkerder en leuker vind rijden, maar ik wil toch de overstap maken naar elektrisch.
De verkoper had het er ook nog over dat het misschien via de boxen zo ingesteld stond dat je meer geluid hoort. Klopt dat?

Verder wat krasjes hier en daar, maar wel tevreden. Ik kan zelf in deze prijsklasse geen betere auto vinden met dit accupakket. In principe ook nog 7 jaar garantie, dus dat is ook mooi. Ik ga er nog even een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Tja, voorwiel aangedreven. Beetje sportief optrekken kan de banden al doen slippen, zeker bij nat wegdek.
Vind het niet heel gek dat die sneller op zijn.

En banden op de aangedreven as slijten het snelst vanwege de krachtoverbrenging, het vermogen en het koppel

[ Voor 26% gewijzigd door Source90 op 31-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:16
rvrbtcpt schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:02:
[...]

Je kunt ergens je voorkeur aanpassen zodat die zoveel mogelijk de snelweg kiest.
Heb hetzelfde probleem gehad en dat kwam door die instelling, die standaard kiest voor de meest economische route.
Dat doe je in het scherm nadat je een bestemming hebt toegevoegd (gekozen). Dan kan je kiezen tussen snelste of economisch. Jij wilt dan kiezen voor snelste. Anders ga je idd over alle binnendoor weggetjes.

En daarboven kan je aanvinken de optie met laadpalen. Advies: uitzetten tenzij je echt lange afstanden gaat rijden in buitenland. In Nederland weet je zelf wel waar je wilt en kunt laden.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Ik heb bij ons gemeten, zomerbanden zit nu aan de voorkant op circa 4,5 tot 5 mm.
Ruwweg 17k mee gereden.

Achterband zit tegen de 6mm. Volgende zomer-winter wissel maar wisselen van voor naar achter.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 31-08-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:37
Kassie schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Dat doe je in het scherm nadat je een bestemming hebt toegevoegd (gekozen). Dan kan je kiezen tussen snelste of economisch. Jij wilt dan kiezen voor snelste. Anders ga je idd over alle binnendoor weggetjes.

En daarboven kan je aanvinken de optie met laadpalen. Advies: uitzetten tenzij je echt lange afstanden gaat rijden in buitenland. In Nederland weet je zelf wel waar je wilt en kunt laden.
Er is nog een optie waar je die voorkeuren kan wisselen zodat die met de snelwegen bovenaan komt te staan. Dan hoef je dat niet steeds zelf te kiezen bij elke route planning
Volgens mij in de configuratie: Navigatie > Instellingen > Routevoorkeuren

[ Voor 5% gewijzigd door rvrbtcpt op 01-09-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Kvibe schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:22:
Nou gisteren een proefrit gehad in een Niro EV 2023 met 40.000km op de teller.
https://www.autotrack.nl/...gathering.tweakers.net%2F

Heeft 1 onderhoudsbeurt gehad bij van Mossel, dus dat lijkt me prima.
Viel op dat voorbanden bijna helemaal versleten waren en achterbanden nog goed. Voorbanden komen wel nieuwe op zonder extra kosten dus dat is wel netjes. Maar wel bijzonder dat voorbanden zoveel harder slijten. Hebben meer mensen daar ervaring mee?
Ja, na grofweg 35k waren de voorbanden op. En nu voorbij de 60k hou ik er weer rekening mee. Ik trek echt wel af en toe een beetje op, maar ze slijten gewoon snel door de hoeveelheid koppel die je hebt.
Verder viel me het geluid tijdens het rijden op. Mijn huidige golf rijdt dan wel echt een stuk stiller. Ik denk zelfs dat ik hem lekkerder en leuker vind rijden, maar ik wil toch de overstap maken naar elektrisch.
De verkoper had het er ook nog over dat het misschien via de boxen zo ingesteld stond dat je meer geluid hoort. Klopt dat?
Welk geluid zou via de boxen gaan? Er is alleen een externe audiobox die tot 30km/u een geluid maakt voor andere weggebruikers (fietsers/voetgangers), maar dat is een verplichting bij EV's en andere plug-in's. Enige wat je hoort is de elektromotor zelf als je optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steakfriet
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13-09 09:49
Ondertussen hebben wij sinds kleine 2 jaar een Kia Niro EV, mijn vrouw heeft de Volvo ex30 sinds een dik jaar maar we wisselen vaak tussen de wagens.

Nu ga ik een gekke vraag stellen maar het zou kunnen dat iemand anders er ook last van heeft, ik heb de Pure MY24 versie met stoffen zetels.
Vanaf zowat de eerste week dat ik de wagen heb heb ik last van allergie (voornamelijk neus keel). Het valt me op elke keer dat ik weer een tijdje niet met de wagen rij dat het verdwijnt en elke keer ik de Kia neem dat ik er terug last van krijg.

Kan dat nu echt aan de auto liggen en heeft hier nog iemand last van?
Voor de rest fijne wagen hoor :D zeer vreemd fenomeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Is het filter al eens vervangen? En was de auto nieuw of tweedehands?

Kan ook huisstofmijt zijn op de autostoelen. Eventueel het proberen waard om met een stoomapparaat de stoelen te onderhouden?

Verder offtopic:
Hoe bevalt de EX30? Wij zijn aan het kijken naar eenzelfde combi; de NiroEV samen met een EX30 of EC40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 08:17
Source90 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:08:

Kan ook huisstofmijt zijn op de autostoelen. Eventueel het proberen waard om met een stoomapparaat de stoelen te onderhouden?

Verder offtopic:
Hoe bevalt de EX30? Wij zijn aan het kijken naar eenzelfde combi; de NiroEV samen met een EX30 of EC40.
Wij hebben die kia niro ev Executive & EX30 Core (kleine accu).
Volvo is echt super leuk om te rijden, sportief en een stuk sneller met optrekken. Echter is de binnenruimte toch best beperkt, ik ben vrij lang (1.93 ongeveer) en dat merk je wel. Ik kan bijvoorbeeld als bijrijder niet zitten als de maxicosi op de achterbank staat (ik kom dan met m'n knieen tegen het dashboard).
Misschien omdat we een grote maxicosi hebben gekocht, dat durf ik niet te zeggen maar wel iets om rekening mee te houden. Dat hebben we met de Kia niet, hier gelukkig prima ruimte.
Verder is het infotainment systeem gewoon een stuk beter van Volvo, dat werkt snel en erg prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steakfriet
Source90 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:08:

Verder offtopic:
De filter is nog niet vervangen maar ik heb het al sinds ik de auto heb en het was een nieuwe wagen. Ik zit hem nu altijd met mijn dyson wat te stofzuigen. Ik ben wel allergisch voor huisstofmijt maar dat uit zich toch normaal iets anders, nuja ik ga eens wat meer sprayen met q-viva etc en misschien helpt dit. Het is echt zonde want ik probeer op de duur zo weinig mogelijk te rijden met de Niro ook al vind ik het best een fijne wagen en verademing in sommige punten tov de Volvo.

Het bruggetje naar de Volvo dan, het is een plus versie twin motor performance.
Zeer fijn karretje maar weet dat je iets of wat ruimte nodig hebt dat het ondoenbaar is. Ik ben blij dat we de Niro hebben, al is het maar voor wekelijkse boodschappen of eens een weekje Center parcs. In de stad en gewone solo of duo ritjes echter is de Volvo echt een leuke metgezel en hij is bloedsnel (moest dat ertoe doen). Het centrale display is op zich niet echt een nadeel, weet dat er in de EX30 nergens fysieke knoppen zitten (uitgezonderd ramen openen) en echt alles met de tablet te doen is. Wel heb ik best wat kleine kwaaltjes met connectiviteite, dueren die niet opengaan, spotify dat wegvalt, hier en daar een foutmelding dat niet is. De wagen heeft ons qua rijden nog nooit in de steek gelaten maar het lijkt soms een onafgewerkt product, veel zaken zoals keyless met telefoon etc zitten nog in ontwikkeling. Allemaal niet zo belangrijk maar je verwacht dat op zen minst de deuren altijd openen als je keyles hebt.
Verder valt het verbruik ook sterk tegen, onder de 20kwh/100km met zelfde rijstijl als de Niro is voor mij ondoenbaar. De Niro zit bij mij op 15 kwh/100km dus het ligt niet aan mij en men vrouw.
De Niro is gewoon een no nonsens steengoede wagen die nergens in uitblinkt maar ook niets verkeerd doet, een beetje saai. De Volvo is een welgekomen aanvulling, zeker de twin motor met 4wielaandrijving, hij voelt in alle opzichten wat specialer en moderner maar verbruikt een stuk meer en is veel kleiner. Als auto erbij prima, als hoofdauto niet. De EC40 vind ik zelf knapper maar toch minder speciaal, alles is daar van de vorige generatie en de EX30 was eigenlijk de eerste echte nieuwe Volvo met hun nieuw systeem en lay out e.d. Het is maar wat je wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:33
Hebben jullie ook dat je constant wordt uitgelogd bij de nieuwe Kia app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:30

Predator

Suffers from split brain

MrRobin schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:26:
Constant niet, af en toe wel. Voorlopig nog niet storend in ieder geval

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
MrRobin schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:26:
Ja, en ik heb het ook al via de app gemeld aan Kia. Antwoord dat het een bekend probleem was en dat ze er hard aan werken om het op te lossen. Jammer dat het nu al weken/maanden duurt...

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Steakfriet schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:55:

Nu ga ik een gekke vraag stellen maar het zou kunnen dat iemand anders er ook last van heeft, ik heb de Pure MY24 versie met stoffen zetels.
Vanaf zowat de eerste week dat ik de wagen heb heb ik last van allergie (voornamelijk neus keel). Het valt me op elke keer dat ik weer een tijdje niet met de wagen rij dat het verdwijnt en elke keer ik de Kia neem dat ik er terug last van krijg.

Kan dat nu echt aan de auto liggen en heeft hier nog iemand last van?
Voor de rest fijne wagen hoor :D zeer vreemd fenomeen
Ook ik vermoed dat het feit dat ik na lange ritten in de Niro EV DynamicLine, 3 jaar oud, last van mijn keel heb. Soms meer, soms minder. Maar kan het niet hard maken. Feit is wel dat ik het ventilatiesysteem / airco een regelrechte ramp vind. Jammer wat de Niro EV is verder een fijne auto om in te rijden.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steakfriet
Kassie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:17:
[...]

Ook ik vermoed dat het feit dat ik na lange ritten in de Niro EV DynamicLine, 3 jaar oud, last van mijn keel heb. Soms meer, soms minder. Maar kan het niet hard maken. Feit is wel dat ik het ventilatiesysteem / airco een regelrechte ramp vind. Jammer wat de Niro EV is verder een fijne auto om in te rijden.
Bij mij is het ook voornamelijk na langere ritten uiteraard, ik vind het echt vreemd. Ik ga er geen gezondsheidsforum van maken maar heb kenmerken van post nasala drip na langere ritten met de Niro. Het is inderdaad een ambetante airco, moeilijk goed af te stellen en aparte luchtstroom.
Goed (niet voor jouw) te horen dat ik niet de enige ben. Ik rij wel wat meer met de Volvo.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:52

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Steakfriet schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:17:
[...]

Bij mij is het ook voornamelijk na langere ritten uiteraard, ik vind het echt vreemd. Ik ga er geen gezondsheidsforum van maken maar heb kenmerken van post nasala drip na langere ritten met de Niro. Het is inderdaad een ambetante airco, moeilijk goed af te stellen en aparte luchtstroom.
Goed (niet voor jouw) te horen dat ik niet de enige ben. Ik rij wel wat meer met de Volvo.
Ook ik heb een probleem met de airco, met langere ritten stopt de airco met werken of sluit er een bepaalde klep oid. Het wordt dan heel muf en warm in de auto (alsof je altijd recirculatie aan hebt staan) maar het is ook niet mogelijk om directe buitenlucht naar binnen te krijgen. Gebeurt vooral als de temperatuur boven de 20 graden is.

1 oktober gaat hij hiervoor naar de dealer want zowel vorig jaar als dit jaar op vakantie was het een drama op de lange ritten. Als je de auto uit zet en weer aan, is het direct weer goed voor een uurtje tot 1,5u.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:55
Steakfriet schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:17:
[...]

Al eens voor bij de dealer geweest omdat ik dacht dat er een sensor stuk was oid, zo abnormaal werkt het systeem soms. Oordeel dealer, niks mis alleen de bestuurder snapt niet hoe systeem werkt🤣. Nee schakel dan de auto functie uit, want die doet echt debiel. Heb sindsdien de ventilator snelheid op 2 auto, blazen op voeten en voorruit en temperatuur 1 keer instellen. Tot nu toe blijft het dan prima werken zonder echte klachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Laatst online: 21:25
Vandaag even mijn deken tegen de vorst uitgeprobeerd, deze bevestig je met magneten maar de motorkap is dus niet magnetisch, die is blijkbaar van aluminium gemaakt. Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hier blijft hij anders prima zitten? Heb hem ook van Kia zelf.

Edit: de motorkap inderdaad zelf niet. Alle lijsten wel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maar volgens mij komt hij ook helemaal niet tot de motorkap?
Of heb jij niet deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggrWTJ7gUyNcGjOK1M-2h5ygIRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORPgeAlX82wcaorB70x4qZQs.jpg?f=fotoalbum_large
Deze komt op de zijkanten en niet aan de motorkap

[ Voor 109% gewijzigd door Source90 op 05-09-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
De hoedenplank zag ik trouwens weer online:
https://webshop.kia.nl/product/hoedenplank/AT181ADE00

Heeft iemand deze uiteindelijk aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
RonaldPr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:38:
Vandaag even mijn deken tegen de vorst uitgeprobeerd, deze bevestig je met magneten maar de motorkap is dus niet magnetisch, die is blijkbaar van aluminium gemaakt. Dat wist ik niet.
Puur uit interesse, maar waarom zou je zoiets willen als je een auto hebt die je of van te voren kan voorverwarmen d.m.v. de app waardoor de ruiten op voorhand al ijsvrij zijn of als je instapt en de verwarming/AC aanzet het binnen no time ijsvrij is.

Misschien is er een goede reden voor. Maar ben nieuwsgierig :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:09:
[...]

Puur uit interesse, maar waarom zou je zoiets willen als je een auto hebt die je of van te voren kan voorverwarmen d.m.v. de app waardoor de ruiten op voorhand al ijsvrij zijn of als je instapt en de verwarming/AC aanzet het binnen no time ijsvrij is.

Hij werkt tweedelig, naast sneeuw ook tegen zon :)
Op mijn werk heb ik hem een paar keer gebruikt nu, omdat hij daar de hele dag vol in de zon staat. Scheelt toch en hoeft de airco niet zo hard aan bij instappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
glas86 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:09:
[...]

Ik had hem nog van mijn vorige auto.
Hoe het voorverwarmen in de winter werkt weet ik niet, hij doet het maar 10 minuten en dan stopt hij meen ik.
Dan lijkt me het slimmer om de sneeuw te voorkomen en hij zit er zo op. Maar blijft dus niet zitten.

Verwarmt de auto ook als hij niet aan de lader staat?
Ik ga dat zo wie zo proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Source90 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:18:
Hier blijft hij anders prima zitten? Heb hem ook van Kia zelf.

Edit: de motorkap inderdaad zelf niet. Alle lijsten wel.

***members only***

Maar volgens mij komt hij ook helemaal niet tot de motorkap?
Of heb jij niet deze:
[Afbeelding]
Deze komt op de zijkanten en niet aan de motorkap
Die van mij gaat over de motorkap en ook over de spiegels.
De hoedenplank ziet er goed uit, wordt de auto daar veel stiller door? Wel vreemd dat het standaard er niet inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
RonaldPr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:07:
[...]

Ik had hem nog van mijn vorige auto.
Hoe het voorverwarmen in de winter werkt weet ik niet, hij doet het maar 10 minuten en dan stopt hij meen ik.
Dan lijkt me het slimmer om de sneeuw te voorkomen en hij zit er zo op. Maar blijft dus niet zitten.

Verwarmt de auto ook als hij niet aan de lader staat?
Ik ga dat zo wie zo proberen.
Ja, je kunt de auto voorverwarmen zonder dat deze aan de lader hangt. Je moet dit wel handmatig starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelmerB88
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20:38
Ik heb de hoedenplank, kwalitatief vind ik hem zeer ondermaats, ding is vlijmscherp en schiet bij openen van de kofferbak regelmatig uit de ophanging. Voor m’n werk heb ik veel spullen mee in de kofferbak, dus het is wel fijn dat het is afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik had gisteren iets wat me nog niet eerder is overkomen. Ik had de auto tot 100% geladen (normaal 80%), en kreeg bij auto start ook een popup van nieuwe gebruikersvoorwaardrn voor kia connect. Netjes geaccepteerd en rijden maar zul je denken.

Echter, mijn regeneratie flippers aan het stuur deden niks meer. Het streepje op de regeneratie meter die het niveau aangeeft ontbrak, wat ik herkende als "dan zal de auto wel in auto regeneratie staan", maar ook dit was niet het geval. Uiteindelijk de auto parkeer in P gezet en naar D en in de instellingen de instelling voor "auto regeneratie" van hoogst naar laagst gezet (ik wist ook niet wat het anders kon zijn) en uiteindelijk kwamen het streepje dat aangaf welk regeneratie niveau actief was weer terug. Toen kon ik ook eindelijk pas weer I pedal aan zetten, en wisselen tussen zelf een niveau kiezen of auto (flipper lang ingedrukt houden) regen mode.

Iemand hier ooit dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 16:26

cka

MrRobin schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:22:
Ik had gisteren iets wat me nog niet eerder is overkomen. Ik had de auto tot 100% geladen (normaal 80%), en kreeg bij auto start ook een popup van nieuwe gebruikersvoorwaardrn voor kia connect. Netjes geaccepteerd en rijden maar zul je denken.

Echter, mijn regeneratie flippers aan het stuur deden niks meer. Het streepje op de regeneratie meter die het niveau aangeeft ontbrak, wat ik herkende als "dan zal de auto wel in auto regeneratie staan", maar ook dit was niet het geval. Uiteindelijk de auto parkeer in P gezet en naar D en in de instellingen de instelling voor "auto regeneratie" van hoogst naar laagst gezet (ik wist ook niet wat het anders kon zijn) en uiteindelijk kwamen het streepje dat aangaf welk regeneratie niveau actief was weer terug. Toen kon ik ook eindelijk pas weer I pedal aan zetten, en wisselen tussen zelf een niveau kiezen of auto (flipper lang ingedrukt houden) regen mode.

Ik kan al een tijdje de ipedal niet meer aanzetten met de flippers. Ik gebruik het ook niet vaak dus ik dacht even dat ik misschien dement aan het worden was en dat het op een andere wijze moet. Ik ga bovenstaand eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:03

Als de auto 100% vol is werkt de regeneratie niet. Ik "flipper" zelf best vaak en kom vaak tot stilstand door de linker flipper in te houden. Dan krijg je echter wel een melding dat "regeneratie niet beschikbaar, accu is 100% geladen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik rijdt altijd I pedal en mijn ervaring is hetzelfde als wat jij beschrijft. Bij 100% krijg je, als de auto op de motor wil afremmen die melding, en rolt de auto verder uit ipv actief afremmen op de motor. Echter, die melding kreeg ik niet. Ook niet erna toen ik weer in I pedal reed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86

Nieuwe gebruikersvoorwaarden van Kia Connect heb ik ook voorbij zien komen. Op een gegeven moment had ik het idee dat dit onderdeel was van een update, omdat ik ergens update voltooid tegenkwam. Maar dit kan ik mis hebben. Ik had opeens dat het splitscreen automatisch ingeklapt wordt bij de navigatie. Zouden we dan toch een update gepushed hebben gekregen o.i.d. of is dit allemaal toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
BlietZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:28:
[...]

Als de auto 100% vol is werkt de regeneratie niet. Ik "flipper" zelf best vaak en kom vaak tot stilstand door de linker flipper in te houden. Dan krijg je echter wel een melding dat "regeneratie niet beschikbaar, accu is 100% geladen".
Klopt, is ook logisch. Je accu zit "vol" de energie die vrijkomt bij het regeneren kan/mag niet terug naar de accu waardoor het gedrag van de auto anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
glas86 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:02:
[...]

Nieuwe gebruikersvoorwaarden van Kia Connect heb ik ook voorbij zien komen. Op een gegeven moment had ik het idee dat dit onderdeel was van een update, omdat ik ergens update voltooid tegenkwam. Maar dit kan ik mis hebben. Ik had opeens dat het splitscreen automatisch ingeklapt wordt bij de navigatie. Zouden we dan toch een update gepushed hebben gekregen o.i.d. of is dit allemaal toevallig?
Ik had precies dezelfde gedachtes en wellicht dat dit door de update kwam inderdaad? Software versies lijken allemaal niet anders dan voorheen. Ook hier was nav ineens ingeklapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:30
Hallo allemaal,

Nog steeds ben ik bezig sinds de levering van de Niro EV in maart 2024 met de onderstaande melding, en met het feit dat de navigatie nog steeds niet te updaten is. zowel niet via OTA als via een USB stick.

Bij de dealer dit al meermaals aangegeven, maar blijkbaar weten ze niet wat ze ermee aan moeten.
Ook contact gehad met de Kia Connect Support, en zij waren zeer welwillend.
Ze vroegen om toestemming om op afstand het systeem uit te lezen. Uiteraard deze gegeven.

Helaas kwamen ze met het bericht dat het hun niet lukt om het van afstand te doen. Nu moet ik van hun wéér langs de dealer rijden om de logboeken op een usb stik te 'extraheren'.
Dit kost mij weer een dealerbezoek, en door een aantal drukke projecten heb ik daar momenteel echt geen tijd voor.

Op de vraag of ik een procedure mocht hebben om zelf deze bestanden eruit te halen, kreeg ik als antwoord dat ik toch echt naar de dealer moet.

Nu is mijn vraag of iemand de procedure weet hoe dit zou moeten. we zijn immers niet voor niets 'tweakers'.
Of heeft er iemand misschien een idee waar hij elke keer zoekt in het systeem naar deze update, of waar deze update in het geheugen kan staan.
Blijkbaar vind hij toch ergens iets, en daardoor weigert hij een nieuwere update te installeren.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35w_0EvbGv0ghEHb5Yuj15CujPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ae7mzC1janShzIJ5aCwSi8p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
thecure schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:38:
Hallo allemaal,

Nog steeds ben ik bezig sinds de levering van de Niro EV in maart 2024 met de onderstaande melding, en met het feit dat de navigatie nog steeds niet te updaten is. zowel niet via OTA als via een USB stick.

Bij de dealer dit al meermaals aangegeven, maar blijkbaar weten ze niet wat ze ermee aan moeten.
Ook contact gehad met de Kia Connect Support, en zij waren zeer welwillend.
Ze vroegen om toestemming om op afstand het systeem uit te lezen. Uiteraard deze gegeven.

Helaas kwamen ze met het bericht dat het hun niet lukt om het van afstand te doen. Nu moet ik van hun wéér langs de dealer rijden om de logboeken op een usb stik te 'extraheren'.
Dit kost mij weer een dealerbezoek, en door een aantal drukke projecten heb ik daar momenteel echt geen tijd voor.

Op de vraag of ik een procedure mocht hebben om zelf deze bestanden eruit te halen, kreeg ik als antwoord dat ik toch echt naar de dealer moet.

Nu is mijn vraag of iemand de procedure weet hoe dit zou moeten. we zijn immers niet voor niets 'tweakers'.
Of heeft er iemand misschien een idee waar hij elke keer zoekt in het systeem naar deze update, of waar deze update in het geheugen kan staan.
Blijkbaar vind hij toch ergens iets, en daardoor weigert hij een nieuwere update te installeren.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

[Afbeelding]
Ik meen dat je een bepaalde code/handeling kunt verrichten en dan kom je in een soort van ontwikelaarsmenu o.i.d. Heb dat ooit gezien in het EV6 topic of van de Ioniq 5 als ik me niet vergis.

Ik zou toch de druk opvoeren bij de dealer. Zij hebben tenslotte de auto geleverd en zijn ook verantwoordelijk voor het standaard laten werken van de functionaliteiten die de auto heeft. Dat ze er niet uitkomen dat kan ik me goed voorstellen omdat je nu meer een "IT vraagstuk" lijkt te hebben en niet een "auto monteur" probleem maar dan is het aan hen om dit binnen Kia verder aan te kaarten. In het ergste geval zetten ze er maar een nieuw infotainment systeem in (als dit überhaupt mogelijk is). In mijn inziens moet iemand je auto gewoon verwijderen uit de Kia systemen en opnieuw opvoeren. Mogelijk bied dat een oplossing of dat ze de auto voorzien van een nieuw "image" o.i.d.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 09-09-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:51:
[...]

Ik meen dat je een bepaalde code/handeling kunt verrichten en dan kom je in een soort van ontwikelaarsmenu o.i.d. Heb dat ooit gezien in het EV6 topic of van de Ioniq 5 als ik me niet vergis.

Ik zou toch de druk opvoeren bij de dealer. Zij hebben tenslotte de auto geleverd en zijn ook verantwoordelijk voor het standaard laten werken van de functionaliteiten die de auto heeft. Dat ze er niet uitkomen dat kan ik me goed voorstellen omdat je nu meer een "IT vraagstuk" lijkt te hebben en niet een "auto monteur" probleem maar dan is het aan hen om dit binnen Kia verder aan te kaarten. In het ergste geval zetten ze er maar een nieuw infotainment systeem in (als dit überhaupt mogelijk is). In mijn inziens moet iemand je auto gewoon verwijderen uit de Kia systemen en opnieuw opvoeren. Mogelijk bied dat een oplossing of dat ze de auto voorzien van een nieuw "image" o.i.d.
Online lees ik:
To enter a hidden mode on a Kia Niro's infotainment system, turn the car's ignition to the "ON" (accessory) state without starting the engine, navigate to Setup > System Info, and then tap five times to the left and once to the right of the "Update" button on the touchscreen to reveal a password entry screen, which may then require a specific password or other numbers to proceed to the engineering mode

En

- ⁠Switch to FM Radio
• ⁠Set volume to 2
• ⁠Go to Setup -> General -> Software Info
• ⁠Tap 6 times to the left of the "Update" button, then once to the right, to bring up a PIN entry screen
• ⁠Enter engineering mode PIN

——-

Niet geprobeerd of één van deze werkt voor de Niro (in EU).

Waar ik wel oren naar heb: ik lees dat Android een Apple CarPlay draadloos aangezet kunnen wissen in dit menu?
:o :o
De hardware is er al, puur software lock vanwege een licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Source90 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:07:
[...]

Online lees ik:
To enter a hidden mode on a Kia Niro's infotainment system, turn the car's ignition to the "ON" (accessory) state without starting the engine, navigate to Setup > System Info, and then tap five times to the left and once to the right of the "Update" button on the touchscreen to reveal a password entry screen, which may then require a specific password or other numbers to proceed to the engineering mode

En

- ⁠Switch to FM Radio
• ⁠Set volume to 2
• ⁠Go to Setup -> General -> Software Info
• ⁠Tap 6 times to the left of the "Update" button, then once to the right, to bring up a PIN entry screen
• ⁠Enter engineering mode PIN

——-

Niet geprobeerd of één van deze werkt voor de Niro (in EU).

Waar ik wel oren naar heb: ik lees dat Android een Apple CarPlay draadloos aangezet kunnen wissen in dit menu?
:o :o
De hardware is er al, puur software lock vanwege een licentie.
Ik zou wel voorzichtig zijn met dit soort menu`s. Kijken mag natuurlijk altijd, maar pas niet zomaar iets aan of noteer goed wat je aanpast zodat je het kunt terugdraaien.

Weet je zeker dat de hardware ervoor aanwezig is? Volgens mij namelijk niet. Een EV6 (pre facelift) kan het ook niet. Alleen modellen met het nieuwe CCNC systeem, zoals in EV3, EV9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:56:
[...]

Ik zou wel voorzichtig zijn met dit soort menu`s. Kijken mag natuurlijk altijd, maar pas niet zomaar iets aan of noteer goed wat je aanpast zodat je het kunt terugdraaien.

Weet je zeker dat de hardware ervoor aanwezig is? Volgens mij namelijk niet. Een EV6 (pre facelift) kan het ook niet. Alleen modellen met het nieuwe CCNC systeem, zoals in EV3, EV9.
Ja, ik weet dat je de auto kan "bricken", überhaupt nog de vraag of het wachtwoord te vinden is. Zie veel pogingen op Reddit waar mensen er niet in kunnen.

Of het kan weet ik niet, mijn KIA dealer heeft mij aangegeven dat alles in de auto aanwezig is maar dat het een licentie ding is en Kia deze weigert te betalen (terwijl Hyundai dat wel doet/deed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glas86
Zo te zien is de update waar eerder volgens mij al over gesproken werd in dit forum toen nog op basis van een directe link naar de pagina nu ook officieel terug te vinden:

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8

Dat zoeken via Google daar heb ik wel oren naar. Vind dat nu echt nog steeds een drama, daarom zoveel mogelijk via de app.

Ik was er op een of andere manier toch van overtuigd dat ik een Niro EV MY22 uitvoering had. Maar na controle in de auto zelf en in de Kia Connect App heb ik toch echt een MY23/24 uitvoering.

Ik ga een USB stick klaarmaken en de auto updaten. Dan zal die vast wel aangeven of het klopt of niet :-).

[ Voor 30% gewijzigd door glas86 op 09-09-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
glas86 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:40:
Dat zoeken via Google daar heb ik wel oren naar. Vind dat nu echt nog steeds een drama, daarom zoveel mogelijk via de app.
Hmmm, hier precies omgekeerd. In mijn zoektocht naar auto's was ik blij een auto zonder Google gevonden te hebben.
Google heeft nogal een beroerd track-record met het volgen van locaties en profileren van mensen. Ik voel me daar niet prettig bij en nergens in de release notes staat iets over welke informatie er met Google gedeeld wordt en/of mijn auto nu een rijdend Google-tracking-device veranderd :-(

In theorie kan dat allemaal anoniem en achter Kia-Connect zit een Duits bedrijf waar privacy doorgaans wel aardig op orde is, maar om nou te zeggen "Joepie, ik ga gelijk de update installeren" dat niet.

Andere kant van het verhaal: De kaarten en routebegeleiding van Kia is ronduit slecht vergeleken met de (ingebouwde) TomTom waar ik mijn vorige auto's mee reed.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:19
In de nieuwe KIA app kun je via Voertuig -->Voertuigbeheer-->Garantie zien hoelang op diverse onderdelen garantie is geregeld. Valt mij op dat voor Audio/infotainmentsysteem precies 3 jaar wordt geleverd.
Is bij iemand bekend wat daarna gebeurd? Kun je dan geen kaart en software updates meer installeren? Moet je hiervoor betalen?

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:13
MajaMestreech schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:46:
In de nieuwe KIA app kun je via Voertuig -->Voertuigbeheer-->Garantie zien hoelang op diverse onderdelen garantie is geregeld. Valt mij op dat voor Audio/infotainmentsysteem precies 3 jaar wordt geleverd.
Is bij iemand bekend wat daarna gebeurd? Kun je dan geen kaart en software updates meer installeren? Moet je hiervoor betalen?
Volgens de KIA website krijg je 7 jaar lang gratis kaart updates.

• smartsys
glas86 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:40:
Zo te zien is de update waar eerder volgens mij al over gesproken werd in dit forum toen nog op basis van een directe link naar de pagina nu ook officieel terug te vinden:

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8

Ik was er op een of andere manier toch van overtuigd dat ik een Niro EV MY22 uitvoering had. Maar na controle in de auto zelf en in de Kia Connect App heb ik toch echt een MY23/24 uitvoering.

Ik ga een USB stick klaarmaken en de auto updaten. Dan zal die vast wel aangeven of het klopt of niet :-).
Ben as-we-speak de USB stick aan het maken. Straks op weg naar huis de boel maar even bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
smartsys schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:23:
[...]

Ben as-we-speak de USB stick aan het maken. Straks op weg naar huis de boel maar even bijwerken.
Update staat erop, maar ik merk nog weinig van het Google Search verhaal. Weet niet hoe dit zou moeten werken, maar als ik gewoon onze bedrijfsnaam invoer vind ie niets. Doe ik hetzelfde in Google Maps, vind ie het wel. Misschien dat er aan de kant van Kia nog aanpassingen nodig zijn voordat dit echt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:06
smartsys schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:39:
[...]

Update staat erop, maar ik merk nog weinig van het Google Search verhaal. Weet niet hoe dit zou moeten werken, maar als ik gewoon onze bedrijfsnaam invoer vind ie niets. Doe ik hetzelfde in Google Maps, vind ie het wel. Misschien dat er aan de kant van Kia nog aanpassingen nodig zijn voordat dit echt werkt?
In mijn Kia Niro EV uit 2025 vond ik na de update OTA wel bedrijven via de bedrijfsnaam in het navigatiesysteem. Maar dan bedoel ik ook specifiek de IKEA. Ik weet niet of die er al in stond of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
KerstRunner schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:41:
[...]

In mijn Kia Niro EV uit 2025 vond ik na de update OTA wel bedrijven via de bedrijfsnaam in het navigatiesysteem. Maar dan bedoel ik ook specifiek de IKEA. Ik weet niet of die er al in stond of niet.
Het ene bedrijf vind ie wel, het andere niet. Ik had toevallig een voorbeeld van een bouwmarkt waar ik een tijdje geleden naartoe genavigeerd ben via Android Auto en google maps, dit omdat ik het niet aan het verstand van de onboard navi kreeg waar ik heen wilde. Nu nogmaals gezocht op dat bedrijf en weer werd het niet gevonden. Daarna ons eigen kantoor gezocht. Wordt in Google Maps zonder probleem gevonden, maar in de Kia navi (nog) niet. Of ik doe iets verkeerd of het is weer een implementatie van lik-me-vessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
smartsys schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:39:
[...]

In de release notes staat iets in de trend van binnenkort heeft u toegang Google services. Vermoed dat ze aan de Kia kant nog wat aan moeten zetten/activeren.

• RonaldPr
Kleine storing bij mijn auto, de usb c laadpunten doen het niet meer, de 10 A zekering is nog heel, dus daar ligt het niet aan. Iemand een idee wat dit kan zijn?

De usb a doet het nog wel.

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldPr op 13-09-2025 10:34 ]

• glas86
RonaldPr schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:32:
Kleine storing bij mijn auto, de usb c laadpunten doen het niet meer, de 10 A zekering is nog heel, dus daar ligt het niet aan. Iemand een idee wat dit kan zijn?

De usb a doet het nog wel.
Alle drie niet of alleen de aansluitingen in de zijkanten van de stoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
glas86 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:38:
[...]

Alle drie niet of alleen de aansluitingen in de zijkanten van de stoel?
Alle drie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Misschien kortsluiting, kabelbreuk of anders toch de zekering? Wordt een bezoekje aan de dealer vrees ik.

[ Voor 12% gewijzigd door glas86 op 14-09-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
glas86 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:44:
[...]

Misschien kortsluiting, kabelbreuk of anders toch de zekering? Wordt een bezoekje aan de dealer vrees ik.
Hij moet binnenkort op voor de eerste beurt, dus dan kunnen ze het nakijken. Er is zonder mee te leven maar het zal iets simpels zijn.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste