Zeker niet. Op dat bekende punt hangt mijn voet ook boven t gaspedaal, stroompedaal?me_mrtn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:39:
[...]
Stom toeval, maar gisteren op de A8 bij knooppunt Zaandam, opeens 'rij voorzichtig' en remmen en vandaag bij de knooppunt Badhoevedorp op de A4. Overigens dit keer met 105 op de cruisecontrol. Ik ben er van bewust, maar prettig is het niet.
Ik zag pas een item bij Kassa over het zelfstandig remmen van de huidige auto’s, mensen raken soms volledig in paniek en gaan dan van alles doen behalve op het stroompedaal stroom bijgeven.boschhd schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:19:
[...]
Zeker niet. Op dat bekende punt hangt mijn voet ook boven t gaspedaal, stroompedaal?
Zelfs remmen doen ze en klagen dan de fabrikant aan.
Zelfstandig remmen in geval van een dreigende aanrijding heeft toegevoegde waarde en verhoogt de veiligheid. Net zoals het opblazen van airbags op het moment van aanrijding.
Als dat tevaak (zeg: kans groter dan 1 op miljoen) gebeurt zonder dat het noodzakelijk was, dan zou dat wat mij betreft direct een reden zijn om de typegoedkeuring bij de RDW in te laten trekken en de fabrikant de software te laten updaten.
Moet niet veel gekker worden: veiligheidsfuncties die het verkeer onveiliger maken
Als dat tevaak (zeg: kans groter dan 1 op miljoen) gebeurt zonder dat het noodzakelijk was, dan zou dat wat mij betreft direct een reden zijn om de typegoedkeuring bij de RDW in te laten trekken en de fabrikant de software te laten updaten.
Moet niet veel gekker worden: veiligheidsfuncties die het verkeer onveiliger maken
[ Voor 4% gewijzigd door ocaj op 09-09-2026 19:41 ]
Op de A9 bij Amstelveen gebeurt dat ook. Beide kanten op.me_mrtn schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:39:
[...]
Stom toeval, maar gisteren op de A8 bij knooppunt Zaandam, opeens 'rij voorzichtig' en remmen en vandaag bij de knooppunt Badhoevedorp op de A4. Overigens dit keer met 105 op de cruisecontrol. Ik ben er van bewust, maar prettig is het niet.
Als je zelf dan de cruise control override of uitzet krijg je de melding ‘rij voorzichtig’.
Lijkt wel alsof er nog oude data in de kaart zit waardoor ie in de remmen gaat. Wel irritant. Op zulke stukken weet je gewoon dat je de CC uit moet zetten.
Maar op stukken die je niet vaak rijdt kun je compleet verrast worden. Ik heb het volgens mij ook ergens op de A2 in het zuiden gehad.
Kia Niro-EV 2024
Klopt. Dit ervaar ik bijvoorbeeld dagelijks op de A2 in knooppunt De Hogt...Ik heb het volgens mij ook ergens op de A2 in het zuiden gehad.
Ik heb een enorme cruise-control verslaving en rijdt vrijwel altijd op CC. Dit gedrag heb ik - gelukkig - nog nooit meegemaakt, maar dit klinkt echt te idioot voor woorden?
Heeft iemand hierover al contact met KIA NL of een dealer gehad? Lijkt mij een vrij kritische bug die met hoge prioriteit zou moeten worden opgelost.
Ik begin bijna te denken dat ik de CC niet meer zou moeten gebruiken om veilig te kunnen rijden....
Heeft iemand hierover al contact met KIA NL of een dealer gehad? Lijkt mij een vrij kritische bug die met hoge prioriteit zou moeten worden opgelost.
Ik begin bijna te denken dat ik de CC niet meer zou moeten gebruiken om veilig te kunnen rijden....
Dit probleem is toch alleen als je de ACC instelt om automatisch de vMax te volgen?
Je kunt ook de vMax als richtlijn opgeven, maar dan moet je alsnog zelf de ACC aanpassen. Het is dan wel met één tikje omhoog/omlaag genoeg om de nieuwe aanbevolen snelheid over te nemen. Voor mij is het belangrijk dat het handmatig gebeurd en dus niet uit het niets vanzelf.
Je kunt ook de vMax als richtlijn opgeven, maar dan moet je alsnog zelf de ACC aanpassen. Het is dan wel met één tikje omhoog/omlaag genoeg om de nieuwe aanbevolen snelheid over te nemen. Voor mij is het belangrijk dat het handmatig gebeurd en dus niet uit het niets vanzelf.
Nee, want ik rijd ook altijd net boven de aangegeven snelheid, juist om het ingrijpen van de ACC te voorkomen.smartsys schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:10:
Dit probleem is toch alleen als je de ACC instelt om automatisch de vMax te volgen?
Dus ik rijd 102 waar 100 is toegestaan en opeens gaat de auto vrij krachtig in de remmen.
Het lijkt echt op 'ghost braking', maar niet ingevoerd door sensors.. want het gebeurt ook als de weg voor me volledig vrij is.
Kia Niro-EV 2024
Zo is t.Freak187 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:20:
[...]
Nee, want ik rijd ook altijd net boven de aangegeven snelheid, juist om het ingrijpen van de ACC te voorkomen.
Dus ik rijd 102 waar 100 is toegestaan en opeens gaat de auto vrij krachtig in de remmen.
Het lijkt echt op 'ghost braking', maar niet ingevoerd door sensors.. want het gebeurt ook als de weg voor me volledig vrij is.
Ik ben ondertussen nieuwsgierig of t op de genoemde punten ook door anderen dan de melders gereproduceerd kan worden.
Ook weleens gehad. Ik schrok me rot. Uit reflex reageer ik automatisch door zelf gas te geven, omdat het niet kan zijn dat de auto plotseling hard begint te remmen, nota bene met veel verkeer achter me. Bekend euvel dus, als ik dit zo lees?Freak187 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:20:
[...]
Nee, want ik rijd ook altijd net boven de aangegeven snelheid, juist om het ingrijpen van de ACC te voorkomen.
De nummerplaat klopte niet qua modeljaar, wagen is opnieuw ingeschreven in april 2023, maar werd voor het eerst keer ingeschreven in augustus 2022, dus zal ik er een klein jaartje moeten mee rijden.RigolleM schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:13:
Ik ga mij hier ook aanmelden.
Vandaag mijn aanloopwagen in ontvangst genomen: Niro EV MY23, heeft bijna 70k als kilometerstand en is volgens de nummerplaat (Belgisch) ergens in april/mei 2023 ingeschreven. Zal dit nog eens in detail bekijken als het morgen klaar is![]()
Moet nog uitzoeken welke uitrusting het is, eerder een DynamicLine met extra pakketten. Ik heb geen schuifdak en/of elektrische stoelen, maar wel een HUD, verwarmde spiegels en zetels, elektrische achterklep, dodehoekwaarschuwing,...
Ik kom van een Volvo EC40 extended range (WLTP 571km), en rij privé nog met een Tesla M3H, dus ik ben wel gewoon om met een EV te rijden en reizen.
Ik moet er mee rijden tot hij 5 jaar is of 120k km's, dus zal hij nog even meegaan hier.
Hij valt mij niet tegen, komende van een Volvo EC40 MY26 en Tesla M3H MY24, had ik het erger verwacht. Ik vind het rijden met HDA best meevallen, is het natuurlijk geen FSD van de Tesla, maar vind het wel beter dan de Pilot Assist van de Volvo. Het verbruik had ik ook erger verwacht, mijn eerste EV een Volvo XC40 Recharge SM (Single Motor) had nog een lagere WLTP en daar kreeg ik met moeite 200km autosnelwegkilometers uit, maar met de Niro op 100% heb ik na 220km (90% autosnelweg in België = 120 km/u) nog 20% over, voldoende speling nog als ik thuis dringend weg moet.
Navigatie vind ik wat minder... gebruik het wel voor woon/werk, maar ik kijk wel eerst eens naar Google Maps of alles OK is voor ik vertrek. Gisterenavond gaf hij groen aan voor de ganse route, maar dat was niet het geval in GM, dus via CarPlay en GM naar huis gereden, heeft mij mooi omgeleid, terwijl de Niro mij wou terugsturen. De mapweergave en routebegeleiding op het scherm vind ik ook niet zo super, daaraan merk je wel dat het een MY22 model is. Morgen een ritje naar onbekend terrein, dus sowieso via CarPlay en GM.. wel fijn dat CarPlay en Android Auto hier op zitten.
Heb wel serieus mogen zoeken naar een werkende USB A - USB C kabel voor CarPlay, dan maar ééntje gekocht van Belkin en daar werkt het wel mee.
Het bedrijf waar ik nu werk zijn pas overgeschakeld naar een nieuwe car policy en hebben enkel VW in hun wagenlijst opgenomen, dus na een jaartje zal ik hier dus terug afscheid moeten nemen.
Ik heb dit altijd vanaf Groningen richting Drachten vlak voor het viaduct van Westpoort en soms in noordelijke richting op de A28 bij Assen en bij Hoogkerk. Daar is het dan weer niet altijd zo. Wel echt irritant en je schrikt je kapot. Tussen Parma en La Spezia doet de auto het ook, maar dan zijn er ook daadwerkelijk bochten die je niet met 130 km/u kunt nemen. Dan lijkt het wel redelijk te kloppen hoe hard hij afremt en na de bocht weer optrekt, maar ik heb het dan toch liever zelf in de hand en zet hem dan op limit. In Nederland gebeurt het gewoon op plekken waar het nergens op slaat.boschhd schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:19:
[...]
Zo is t.
Ik ben ondertussen nieuwsgierig of t op de genoemde punten ook door anderen dan de melders gereproduceerd kan worden.
De laatste weken krijgt mijn auto consequent op dit stukje van de A27 (Streetview & Maps) steeds de melding botswaarschuwing. De auto lijkt iets te detecteren, maar ik kan niet uitleggen wat. De streetview is verouderd, maar de pin op Google Maps klopt wel.
Ik rij er niet vaak zelf, maar mijn partner wel. Toevallig van de week voor het eerst zelf ervaren terwijl er letterlijk niets is. En het is (blijkbaar) altijd op dezelfde locatie.
Ik rij er niet vaak zelf, maar mijn partner wel. Toevallig van de week voor het eerst zelf ervaren terwijl er letterlijk niets is. En het is (blijkbaar) altijd op dezelfde locatie.
En dit wat ik hier allemaal lees is na de laatste update?
Nee, dat is altijd al het geval geweest. Met Kia Live zullen er wel nieuwe "updates" in de navigatie komen waardoor de "rij voorzichtig"-meldingen worden bijgewerkt.jurgen purgen schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 03:08:
En dit wat ik hier allemaal lees is na de laatste update?
Ik rijd een Niro EV Executive Line uit oktober 2024. Ik zet de nieuwe updates altijd gelijk op de auto. Sinds juli vorig jaar rijd ik dagelijks het stuk van Groningen richting Drachten. Nog geen 1x dit probleem gehad met alle "toeters en bellen" aan op dat traject.Guido1985 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:04:
[...]
Ik heb dit altijd vanaf Groningen richting Drachten vlak voor het viaduct van Westpoort en soms in noordelijke richting op de A28 bij Assen en bij Hoogkerk. Daar is het dan weer niet altijd zo. Wel echt irritant en je schrikt je kapot. Tussen Parma en La Spezia doet de auto het ook, maar dan zijn er ook daadwerkelijk bochten die je niet met 130 km/u kunt nemen. Dan lijkt het wel redelijk te kloppen hoe hard hij afremt en na de bocht weer optrekt, maar ik heb het dan toch liever zelf in de hand en zet hem dan op limit. In Nederland gebeurt het gewoon op plekken waar het nergens op slaat.
Rijd eigenlijk altijd zo.
Zo'n 35k gereden sinds januari van dit jaar en het is me over al die km nog niet voorgekomen. Ook niet elders. Nou ben ik geen snelle Jelle en heb de auto altijd op 105km staan. Weet niet of dat wat uitmaakt.
Het is iig vervelend dat het niet bij alle Niro's voorkomt. Het lijkt me dus niet een algemeen probleem, eerder specifiek. Wellicht andere lichting sensors oid?
Mee eens. Kia had gewoon moeten kiezen voor een begrenzing in kW of desnoods ampère, in plaats van een percentage van ‘iets’ dat blijkbaar iets anders is dan wij verwachten.smartsys schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:30:
[...]
Nou, nergens om, maar wat een idioterie weer van Kia om dit zo te programmeren.
De AUTO moet leading zijn. De auto kan uberhaubt niet meer dan 11KW, dus waarom maak je dan dat de software op 60% van iets hogers gaat rekenen??? Koreaanse gedachten zijn duidelijk anders dan die van een nuchtere hollander.
De Kia kan dat ook, maar alleen als dit in de navigatiedata opgenomen is. Meestal is dat niet zo. Voorbeeld: in Spanje remt de auto voor geen enkele rotonde af (en dat zijn er heel) maar in de bergen wordt er regelmatig afgeremd voor gevaarlijke bochten. Kortom, aardige feature maar vertrouw er vooral niet op.Henk1023 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:29:
[...]
Die ken ik, maar gebruik ik niet. Ik begrijp van het EV3 forum dat de ACC samen kan werken met de navigatie bij bv het naderen van een rotonde, scherpe bocht of kruising en dan de snelheid aanpast. Sommige andere merken kunnen dat ook maar van Kia had ik dat nog nooit gehoord.
Ik heb dit deze week nog eens geprobeerd, maar hij remde nu niet meer met cruise control bij Westpoort. Waarschijnlijk is het dan toch opgelost in de laatste update.Guido1985 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:04:
[...]
Ik heb dit altijd vanaf Groningen richting Drachten vlak voor het viaduct van Westpoort en soms in noordelijke richting op de A28 bij Assen en bij Hoogkerk. Daar is het dan weer niet altijd zo. Wel echt irritant en je schrikt je kapot. Tussen Parma en La Spezia doet de auto het ook, maar dan zijn er ook daadwerkelijk bochten die je niet met 130 km/u kunt nemen. Dan lijkt het wel redelijk te kloppen hoe hard hij afremt en na de bocht weer optrekt, maar ik heb het dan toch liever zelf in de hand en zet hem dan op limit. In Nederland gebeurt het gewoon op plekken waar het nergens op slaat.
Ik ben even van mijn stoel gevallen...
Een week of 2 terug kreeg ik een steentje op de voorruit... Helaas was dat een barst geworden (vrijwel direct) en voordat ik eigenlijk goed en wel gestopt was, was de barst al over de helft van de ruit.
Afspraak gemaakt bij CarGlass en de ruit laten vervangen. De volgende dag was dus eigenlijk alles alweer in orde.
Nu kreeg ik een brief van de verzekering betreffende de schade; €2303,13 (!) voor het vervangen van de voorruit! Ik snap dat er kosten gemaakt worden, maar dit voelt toch wel alsof ik de hele vestiging van CarGlass die dag voorzien heb van een salaris.
Een week of 2 terug kreeg ik een steentje op de voorruit... Helaas was dat een barst geworden (vrijwel direct) en voordat ik eigenlijk goed en wel gestopt was, was de barst al over de helft van de ruit.
Afspraak gemaakt bij CarGlass en de ruit laten vervangen. De volgende dag was dus eigenlijk alles alweer in orde.
Nu kreeg ik een brief van de verzekering betreffende de schade; €2303,13 (!) voor het vervangen van de voorruit! Ik snap dat er kosten gemaakt worden, maar dit voelt toch wel alsof ik de hele vestiging van CarGlass die dag voorzien heb van een salaris.
(zo te lezen) gelukkig dat de verzekering het betaald.
Hier (bij Autototaalglas) was de rekening iets van 1100 euro. Inclusief alle kalibraties en dergelijke van de toeters en bellen die erop zitten. 2300 klinkt wel erg fors.
Onder aan de streep 150euro betaald voor eigen risico (was wel 2024).
--
Over verzekeringen gesproken, kleine aanrijding gehad (5KM/h) van achteren, bij file rijden.
Witte kunststof bumper bovendeel, tussendeel (grijs, want Duits), zwarte kunststof deel en grijze kunststof bumperdeel onder, plus een zwarte bevestiging/skid plate achtig iets zijn beschadigd.
Grijs/zwart/grijs kunststof wordt allemaal vervangen. Sensor wordt vervangen en de witte bumper die rondom de achterkant loopt (onder de achterklep) gaan ze kijken of dit te herstellen valt (anders ook vervangen).
Rekening; kleine 4000 euro
En dat voor plastic fantastic.
Ik had meegekeken in het programma van de schadehersteller. Een bumperdeel (ongespoten) tikt al snel de 300-400 euro aan per stuk.
Bij demontage kunnen ze pas kijken of de stalen balk achter de bumper beschadigd is.
Vroeger waren auto's nog stevig, zullen we maar zeggen.
Hier (bij Autototaalglas) was de rekening iets van 1100 euro. Inclusief alle kalibraties en dergelijke van de toeters en bellen die erop zitten. 2300 klinkt wel erg fors.
Onder aan de streep 150euro betaald voor eigen risico (was wel 2024).
--
Over verzekeringen gesproken, kleine aanrijding gehad (5KM/h) van achteren, bij file rijden.
Witte kunststof bumper bovendeel, tussendeel (grijs, want Duits), zwarte kunststof deel en grijze kunststof bumperdeel onder, plus een zwarte bevestiging/skid plate achtig iets zijn beschadigd.
Grijs/zwart/grijs kunststof wordt allemaal vervangen. Sensor wordt vervangen en de witte bumper die rondom de achterkant loopt (onder de achterklep) gaan ze kijken of dit te herstellen valt (anders ook vervangen).
Rekening; kleine 4000 euro
Ik had meegekeken in het programma van de schadehersteller. Een bumperdeel (ongespoten) tikt al snel de 300-400 euro aan per stuk.
Bij demontage kunnen ze pas kijken of de stalen balk achter de bumper beschadigd is.
Members only:
De Toyota Yaris (uit jaar 0) die mij aanreed had trouwens niets. Gebogen kentekenplaat wellicht.. Achterkant van Niro aan gort.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Vroeger waren auto's nog stevig, zullen we maar zeggen.
[ Voor 78% gewijzigd door Source90 op 28-09-2026 00:21 ]
Die kosten heb ik helaas ook al twee keer voorbij zien komen, gelukkig verzekeringswerk. Niet bij Carglass maar bij een lokale hersteller. Die moest ook 50km verderop terecht voor de kalibratie van de camera's en radar. Overigens was ik bij een Up ook al ruim €1000,- kwijt voor ruitvervanging en kalibratie...fredkroket schreef op maandag 28 september 2026 @ 00:05:
Ik ben even van mijn stoel gevallen...
Wij overwegen een tweedehands Kia Niro EV. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
Dat hangt af van de grootte/luchtweerstand van de aanhanger en van de snelheid die je daarmee wilt rijdenPepper123 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:39:
Wij overwegen een tweedehands Kia Niro EV. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
De aanhanger is 200x130 en 120 hoog ongeveer (vanaf grond gemeten). Liefst rijden we altijd lekker door, maar 100 is handiger qua energieverbruik geloof ik.
Denk dat het meerverbruik je heel erg mee gaat vallen; die aanhanger valt geheel achter het frontale oppervlak van de Niro. Om de 2u stoppen/laden is echt wel genoeg.Pepper123 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:53:
De aanhanger is 200x130 en 120 hoog ongeveer (vanaf grond gemeten). Liefst rijden we altijd lekker door, maar 100 is handiger qua energieverbruik geloof ik.
Ik heb nog even contact gehad met de Kia dealer om een afspraak te maken (draagarmen worden onder garantie vervangen), meteen even nagevraagd betreffende de voorruit. Die gaf zelf ook aan dat het een dure ruit is (1650€ ex btw), dus het zal wel kloppen... Mogelijk een ruitje van saffierglas.Source90 schreef op maandag 28 september 2026 @ 00:14:
Ik had een vergelijkbaar iets met mijn Ioniq die ik hiervoor had. In de file reed er een motor achterop, vooral schade aan de plastic bumpers en ze moesten de kofferklep uitdeuken en spuiten. Ook 6000 euro verder.Source90 schreef op maandag 28 september 2026 @ 00:14:
Rekening; kleine 4000 euroEn dat voor plastic fantastic.