Het grote Kia Niro EV topic

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste
Acties:

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-07 15:39
[BoSS] schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Let wel op als je naar het buitenland gaat, bijv. Frankrijk. Daar is een 3-faseaansluiting niet gangbaar en AC laders lader daar dan ook met 1x32A (=7,4 kW). Met een 3x16A kabel kom je niet verder dan 1x16A = 3,7 kW.
Ah wist ik ook niet, maar ook ik heb de originele dikke kabel in de frunk liggen.
De soepele kabel gebruik ik alleen thuis.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:28
Layon schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:31:
Hello!

Ik heb een kia niro EV uit 2020, en een dynamisch contract op dit moment bij Frank Energie, daarvoor bij Tibber. Reden dat ik ben overgestapt was de integratie van de kia bij Tibber. Voorheen gaf mijn auto de batterijstatus netjes door, waardoor Tibber wist hoe lang er nog geladen moest worden, geen omkijken naar. Blijkbaar heeft KIA zijn API veranderd, waardoor het nu lastig is om die koppeling te maken. Helaas merk ik dat het bij Frank niet veel beter gaat.
Heeft iemand ervaring met een andere energieleverancier die de Kia nog wel goed aanstuurt?

Ben benieuwd!
Wij doen het thuis via de app vd laadpaal, Zaptec Go 2. We laden eigenlijk alleen tijdens de weekenduren met de laagste prijzen (lees rond de 0 cent) en door de weeks op Zonneladen om tot het weekend te komen. In de portal is de laadpaal begrensd tot 8,5kW om het over alle goedkopere uren uit te smeren. In nood gewoon stekker erin maar dat gebeurt zelden. Ook vanwege het gedoe rond de Kia integratie maar ook omdat mijn wp maar niet wilde koppelen, ben ik van Tibber naar Zonneplan overgegaan. Maar vond het bij Tibber toch fijner en denk eraan na dit jaar bij Zonneplan terug te gaan naar Tibber. Die 2 cent zonnebonus merk ik weinig van nu ik zero-export aan het uitproberen ben, om de fouten nu te maken en ervan te leren. Advies is om het via de laadpaal te laten regelen. Wellicht eerst zorgen voor loadbalancing.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:36
Ik hoop dat dit niet al uitgebreid in alle afgelopen pagina's aan de orde is geweest, maar ik ben benieuwd naar het volgende.

Ik rij al 4 jaar naar voor tevredenheid een e-Niro uit 2021.

Ik rij best veel kilometers per jaar en ben vooruit aan het kijken wat ik ga doen. Enerzijds denk ik er soms aan deze auto zo lang mogelijk te rijden, maar met 30.000 km per jaar tellen de kilometers best op.

De auto en het merk Kia bevallen me echt goed. Ik zou alleen niet weten wat eventueel hierna te nemen.

De EV3 ben ik gedeeltelijk enthousiast over, de EV2 is te klein in de koffer ruimte.

Van de EV vraag ik me altijd af of het niet gewoon dezelfde auto in een andere verpakking is. Over uiterlijk wil ik het nu even niet hebben. Hoewel ik het beide "okay-design" vind, koop je deze auto's niet echt voor hun uiterlijk denk ik.

Vraag aan de mensen die eerst een e-Niro hadden een nu in een Niro EV rijden:

Wat zijn er jullie betreft de grootste verschillen? Wat is bij de Niro EV echt beter een echt slechter dan bij de e-Niro, of vinden jullie de auto's aardig gelijkwaardig?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Alleen al voor de laadsnelheid zou ik, mocht ik nu voor de keuze staan, iets anders uitzoeken.
Ik laad vrij veel thuis. Dat is prima.

Op de momenten dat ik aan de snellader sta, irriteer ik mij mateloos aan de snelheid.
Laatst nog een vrij nieuwe BMW X3 (volgens mij) die later kwam laden en eerder weg was. Lading bij de Niro toegevoegd; 16kW, bij de BMW; 50+. lang leven 800V.

De EV3 kan volgens mij al 30 kW sneller laden dan de Niro, op papier.

Verder is het een keuze tussen opties die jij belangrijk vind; neem je een 22-23 (24?) Niro, kan je veel bemoeiende meldingen uitzetten. Volgens mij bij de nieuwe modellen onmogelijk.
De EV3 heeft wat opties die bij de Niro beloofd zijn naar nooit nagekomen. Bijvoorbeeld draadloos Carplay.

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Source90 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:39:
Alleen al voor de laadsnelheid zou ik, mocht ik nu voor de keuze staan, iets anders uitzoeken.

Op de momenten dat ik aan de snellader sta, irriteer ik mij mateloos aan de snelheid.
Laatst nog een vrij nieuwe BMW X3 (volgens mij) die later kwam laden en eerder weg was. Lading bij de Niro toegevoegd; 16kW, bij de BMW; 50+. lang leven 800V.

Verder is het een keuze tussen opties die jij belangrijk vind; neem je een 22-23 (24?) Niro, kan je veel bemoeiende meldingen uitzetten. Volgens mij bij de nieuwe modellen onmogelijk.
De EV3 heeft wat opties die bij de Niro beloofd zijn naar nooit nagekomen. Bijvoorbeeld draadloos Carplay.
Afgelopen week een trip gemaakt voor werk 800km enkele reis. Op de terugweg heb ik het gehaald met 2x laden, maar dat waren wel 2 sessies van rond de 40 minuten. Het begin is vaak nog best "Ok", net iets boven de 80kW. Maar al snel is het bedroevend laag.

En wat @Source90 zegt; mijn schoonouders hebben een 2025 Niro HEV, vrienden van mij een 2026 HEV en de mijne is uit eind 2022, kenteken 2023. De hulpsystemen staan bij mij standaard "prima". Bij de nieuwere moet je bepaalde dingen steeds opnieuw uitzetten, helemaal tam worden ze beide van de meldingen over koffiedrinken als ze rijden. Moet ik wel zeggen, ik weet niet precies hoe ze rijden, misschien is het wel fundamenteel anders dat ze dat in mijn 2023 auto net zo voor elkaar krijgen.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 04:41

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Source90 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:39:

Behalve de pure 800 volt auto's scheelt het toch niet heel veel als je kijkt naar het gemiddelde:
  • Niro EV: 40 minuten 10-80%, gemiddeld 70 kW - 400V
  • EV3: 30 minuten 10-80%, gemiddeld 80 kW (standard range) - 400V
  • EV5: 30 minuten 10-80%, gemiddeld 120 kW - 400V
  • EV6: 18 minuten 10-80%, gemiddeld 150 kW (standard range) - 800V
Die 10 minuten zou het mij niet waard zijn voor enkel 1 of 2 vakanties per jaar, en vergeet niet dat de Niro écht een efficiente EV is (op lange afstanden zonder dakkoffer is onder de 14 kWh/100km mogelijk, dat lukt niet met een EV3 of EV5). 1000 km op een dag is prima mogelijk met de Niro (in circa 12u met 2x laden), daarboven wordt het vervelend.

Er zijn zeker sneller ladende EV's, maar zoveel ligt het niet uit elkaar. De Model Y bijvoorbeeld heeft een gemiddelde van 110 kW en een laadtijd van 24 minuten.

[ Voor 4% gewijzigd door [BoSS] op 06-07-2026 09:24 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35
[BoSS] schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Behalve de pure 800 volt auto's scheelt het toch niet heel veel als je kijkt naar het gemiddelde:
70kW gemiddeld is bij de Niro EV onmogelijk. De max van 80kW haalt hij maar over een kort gebied, daarna stort het in.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

johan_L schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:34:
[...]

70kW gemiddeld is bij de Niro EV onmogelijk. De max van 80kW haalt hij maar over een kort gebied, daarna stort het in.
Mijn ervaring is dat hij heeeeeel lang op 64 kW blijft hangen. Met de piek boven de 70 kW klopt het gemiddelde van 70 dan wel volgens mij. Ook de 40 minuten 10% > 80% herken ik wel (het laden van 10% > 100% duurt meestal een uur).

Let op: dit is in de zomer bij temperaturen tussen 20 en 25 graden. Daaronder zakt het inderdaad snel in.

De cijfers komen trouwens van EV Database maar als je het zelf berekent kom je op ongeveer hetzelfde uit (68 kW gemiddeld over 10% naar 80% volgens de opgave van Kia).

• fredkroket
  • Niet online
[BoSS] schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:19:
[...]

• EV3: 30 minuten 10-80%, gemiddeld 80 kW (standard range) - 400V
  • EV5: 30 minuten 10-80%, gemiddeld 120 kW - 400V
  • EV6: 18 minuten 10-80%, gemiddeld 150 kW (standard range) - 800V
Die 10 minuten zou het mij niet waard zijn voor enkel 1 of 2 vakanties per jaar, en vergeet niet dat de Niro écht een efficiente EV is (op lange afstanden zonder dakkoffer is onder de 14 kWh/100km mogelijk, dat lukt niet met een EV3 of EV5). 1000 km op een dag is prima mogelijk met de Niro (in circa 12u met 2x laden), daarboven wordt het vervelend.

Er zijn zeker sneller ladende EV's, maar zoveel ligt het niet uit elkaar. De Model Y bijvoorbeeld heeft een gemiddelde van 110 kW en een laadtijd van 24 minuten.
14kWh haal je op lange stukken echt niet zonder meer. Zelfs met de goede dagen, veel rond de 100 rijden etc zit je alsnog richting de 15,5 - 16,5. Zeker, af en toe zit er een zuiniger ritje bij, maar als je 120 of nog iets harder rijdt haal je 14 zeker niet. En zelfs met structureel 100 rijden (wat ik oprecht vaak doe) en de AC aan dan betwijfel ik of je dat haalt. Immers neemt boven een bepaalde temperatuur de efficiëntie ook weer af (wat dus vaak in de zomervakantie het geval is.)

Daarbij zou een 10-80 lading niet eens het belangrijkste zijn, maar als je bijvoorbeeld 300 kilometer in 20 minuten bij zou kunnen laden dan ben ik al heel tevreden. En dan wel 300 kilometer met normale snelheid, ik rij liever gewoon 120/130 op zo'n dag en heb iets meer laadkosten / verbruik dan dat je je met 100 helemaal naar Zuid-Frankrijk rijdt. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

• johan_L
[BoSS] schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Mijn ervaring is dat hij heeeeeel lang op 64 kW blijft hangen. Met de piek boven de 70 kW klopt het gemiddelde van 70 dan wel volgens mij. Ook de 40 minuten 10% > 80% herken ik wel (het laden van 10% > 100% duurt meestal een uur).

Let op: dit is in de zomer bij temperaturen tussen 20 en 25 graden. Daaronder zakt het inderdaad snel in.

De cijfers komen trouwens van EV Database maar als je het zelf berekent kom je op ongeveer hetzelfde uit (68 kW gemiddeld over 10% naar 80% volgens de opgave van Kia).
Als ik naar mijn eigen laadgeschiedenis kijk haal ik dat echt niet. Bij een volgende EV ga ik wel wat meer letten op DC laadsnelheid want dit is wel een beetje achterhaald

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

johan_L schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Als ik naar mijn eigen laadgeschiedenis kijk haal ik dat echt niet. Bij een volgende EV ga ik wel wat meer letten op DC laadsnelheid want dit is wel een beetje achterhaald
Eens overigens met jullie reacties dat de laadsnelheid wat achterhaald is, maar als ik nu zou kiezen zou ik voor een 800V auto gaan (EV6, XPeng G6, Leapmotor C10 ProMax). Dan ga je er pas écht op vooruit qua laadsnelheid.

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-07 14:56
Veel betaalbaardere auto's als de Skoda Elroq of de Enyaq zitten zo rond de 30min van 10 naar 80%. Veel auto's komen gemiddeld uit op 110 a 120KW over de laadcyclus van 10 tot 80%, sommigen houden het best lang vol op volle snelheid, maar veel auto's pieken even kort en vervolgens neemt de snelheid langzaam (of best snel) af.
Ik stop met de Niro iedere 2 a 2,5 uur, dan heb je 200 a 250 kilometer gereden en zit je rond de 30%. Dan gaat ie weer aan de stekker en sta ik ongeveer die 30min. De eerste stint is vanaf 100%, dus dan rij je een uur of 3 a 3,5. 300 tot 350km. (in de zomer). Dan laden tot 80% en daarna kortere stukjes rijden.
Helemaal eerlijk, zou ik ook liever een auto hebben die van 10 tot 80% in 30min laad en een bereik heeft van 550 tot 600km. Dan kun je net 3 a 3,5 uur stukken rijden en ben je gewoon sneller waar je wilt zijn.

• johan_L
In de zomer is het snelladen nog redelijk, in de winter is het niet te doen. De accuverwarming gaat al redelijk vroeg aan, maar ook (te) snel weer uit zodat je uiteindelijk weer een koude accu hebt als je bij 10% wilt gaan laden

• smartsys
johan_L schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:26:
In de zomer is het snelladen nog redelijk, in de winter is het niet te doen. De accuverwarming gaat al redelijk vroeg aan, maar ook (te) snel weer uit zodat je uiteindelijk weer een koude accu hebt als je bij 10% wilt gaan laden
Ik vind echt dat het een optie moet zijn om handmatig die accu optimalisatie te starten.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 09:50

Freak187

geen

smartsys schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:07:
[...]

Ik vind echt dat het een optie moet zijn om handmatig die accu optimalisatie te starten.
Of dat je alleen een oplaadstation in je Kia navigatie hoeft te selecteren, in plaats van eerst een route te plotten en vervolgens een laadstation als tussenstop er proberen in te fietsen. Wat een gekloot is dat |:(

Kia Niro-EV 2024

• smartsys
Freak187 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Of dat je alleen een oplaadstation in je Kia navigatie hoeft te selecteren, in plaats van eerst een route te plotten en vervolgens een laadstation als tussenstop er proberen in te fietsen. Wat een gekloot is dat |:(
Het is nog erger als je op weg bent naar een laadstation met bijv. 12 laders waarvan op een bepaald moment alle plekken bezet zijn. De KIA navigatie gaat dan een andere lader zoeken en zo rij je bijna ongemerkt naar een heel ander laadstation met bijv. maar 2 plekken. De KIA navigatie houdt geen rekening met het feit dat je nog 200km moet rijden voordat je daar bent en de wereld er 2 uur later heel anders uit kan zien met laden. Ook is de kans dat een laadstation met 12 laders snel een plaats vrij krijgt véél groter dan een laadstation met 2 plekken, waar dan soms ook nog een paar wachtenden voor je staan.

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
Sinds 2 maanden blije eigenaar van een Nero EV exectiveline uit 2023 met 32k op de teller. Nou kreeg ik vandaag een melding via de connect app dat er een OTA update is voor de kaart en infotemant is en deze kost 89euro. Begrijp ik het nu goed dat dit elk jaar 2 updates krijgt?

• Source90
  • Nu online
Sithlord76 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:22:
Sinds 2 maanden blije eigenaar van een Nero EV exectiveline uit 2023 met 32k op de teller. Nou kreeg ik vandaag een melding via de connect app dat er een OTA update is voor de kaart en infotemant is en deze kost 89euro. Begrijp ik het nu goed dat dit elk jaar 2 updates krijgt?
Je kan 2 OTA updates krijgen voor dat bedrag.

Gratis als je hem zelf download en op een usb zet.

• smartsys
Sithlord76 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:22:
Ik krijg die melding ook. Ik denk dat Kia te weinig betalende klanten heeft voor de OTA updates? Misschien als ze de prijs verlagen naar € 19,95 dat ik erover na kan gaan denken.
Maak die auto gewoon 500 euro duurder of maak het onderdeel van een bepaald duurder pakket voor 5 jaar. Mensen willen niet achteraf nog overal voor gaan betalen. Die 500 hadden op een bedrag van ruim 48.000 amper opgevallen.

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
Source90 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:47:
[...]

Je kan 2 OTA updates krijgen voor dat bedrag.

Gratis als je hem zelf download en op een usb zet.
Het gekke is wel, dat wanneer ik het updater programma open, er nog geen nieuwe update beschikbaar is... (laatste is van februari dit jaar).

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-07 22:20
thecure schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Het gekke is wel, dat wanneer ik het updater programma open, er nog geen nieuwe update beschikbaar is... (laatste is van februari dit jaar).
Die update is volgens mij nu beschikbaar gekomen voor de Niro EV... die was voorheen alleen voor andere auto's.
Ik heb in ieder geval vanmiddag een nieuwe versie gedownload en geïnstalleerd (via USB)

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:56
smartsys schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:26:
[...]

Het is nog erger als je op weg bent naar een laadstation met bijv. 12 laders waarvan op een bepaald moment alle plekken bezet zijn. De KIA navigatie gaat dan een andere lader zoeken en zo rij je bijna ongemerkt naar een heel ander laadstation met bijv. maar 2 plekken. De KIA navigatie houdt geen rekening met het feit dat je nog 200km moet rijden voordat je daar bent en de wereld er 2 uur later heel anders uit kan zien met laden. Ook is de kans dat een laadstation met 12 laders snel een plaats vrij krijgt véél groter dan een laadstation met 2 plekken, waar dan soms ook nog een paar wachtenden voor je staan.
Dit is niet waar. De Kia navigatie houdt live rekening met de bezetting van de laadstations en ook hoe dit zich verhoudt met de rest van de trip. Je krijgt ook een melding in je scherm dat de trip is aangepast qua laadstation.

Verderop ben je weer de langspeelplaat over OTA aan het opzetten, stop daar eens mee.

• smartsys
me_mrtn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:22:
[...]

Dit is niet waar. De Kia navigatie houdt live rekening met de bezetting van de laadstations en ook hoe dit zich verhoudt met de rest van de trip. Je krijgt ook een melding in je scherm dat de trip is aangepast qua laadstation.

Verderop ben je weer de langspeelplaat over OTA aan het opzetten, stop daar eens mee.
Dan is het niet waar en verzin ik dit ter plekke. Dit is mijn ervaring van vorig jaar. Misschien is het in een nieuwe update aangepast, dat heb ik nog niet kunnen ervaren.

Ik rij weg bij een laadstation op weg naar een nieuwe op 250km afstand en nog geen 30 sec later krijg ik die melding dat de bestemming is aangepast. Ik had een groot fastned station eerst als doel en dat werd dus daarna een simpele snellader bij een tankstation. Ik weet dit nog goed, omdat er twee andere ICE auto's mee reden en ik vaker moest stoppen. Zij wilden weten waar ik ongeveer ging stoppen zodat ze daar ook naartoe konden rijden. Ik geef de locatie door en nog voordat we van het parkeerterrein af zijn, wordt die locatie aangepast. Daarna onderweg overigens nog een keer. Ik heb toen gezegd dat ze gewoon naar de bestemming konden rijden.

Mijn mening/bevinding is dat als je die melding op 250 kilometer afstand al krijgt, dat er dan dus geen rekening met de tijd die je nog nodig hebt om die laadlocatie te bereiken wordt gehouden. Hij kijkt wél naar de live gegevens, dat klopt en misschien is dit met latere updates wel verbeterd. Dat weet ik (nog) niet, want ik ben niet meer zo ver van huis geweest met de Niro.

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:56
Dus je ontkracht je eigen verhaal al, dat de navigatie bij het wegrijden kijkt naar je SoC, je route en optimale laadstation. Je had ook even je filters op fastned kunnen zetten, was je dit drama bespaart gebleven.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Ga binnenkort voor het eerst op vakantie en heb pas net een Niro EV uit 2025 en laadt altijd thuis. Is de standaard Kia laadkabel lang genoeg of kan ik beter de 7.5 meter 11kw kabel meenemen op vakantie?

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
Mad_Manic schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:20:
Ga binnenkort voor het eerst op vakantie en heb pas net een Niro EV uit 2025 en laadt altijd thuis. Is de standaard Kia laadkabel lang genoeg of kan ik beter de 7.5 meter 11kw kabel meenemen op vakantie?
Standaard is meer dan voldoende.

Je parkeert toch vooruit richting de laadpaal

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Mad_Manic schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 17:20:
Ook hier de toevoeging: let op naar welk land je gaat. In de meeste landen is 11kW (3x16A) de standaard maar bijv. in Frankrijk is de standaard 1x32A (7,4kW).

Met een 11kW (3x16A) kabel haar je daar maar de helft van (1x16A=3,7kW).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Mijn kia kabel doet ook 1 fase 7kW, geen idee of die van jou dat ook kan en tevens geen idee hoe lang die kabel is.

Ik zou er zeker geen andere kabel voor kopen, in Frankrijk zijn meestal genoeg snelladers voor redelijke tarieven te vinden mocht het met AC laden niet helemaal lekker lopen.

• Mad_Manic
Ik hoef er geen andere voor te kopen. Maar heb thuis een 7,5 meter kabel (merk Ratio-e) die 11kw is en waar ik meestal mee laadt. De standaard kabel ligt in de Frunk en nog niet gebruikt, ik denk dat deze 5 meter is en vermoedt 22kw geschikt (geen idee). Ga trouwens naar Frankrijk en zal onderweg DC laden maar camping heeft een laadpaal en wil bij supermarkten en elders AC laden tussendoor.

• smartsys
me_mrtn schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:29:
Dus je ontkracht je eigen verhaal al, dat de navigatie bij het wegrijden kijkt naar je SoC, je route en optimale laadstation. Je had ook even je filters op fastned kunnen zetten, was je dit drama bespaart gebleven.
Hoezo ontkracht ik mijn eigen verhaal? Ik geef aan dat de Kia bij het wegrijden bij een laadstation, dus met ruim 80% lading een laadstop aangeeft op 200+ kilometer afstand, deze binnen 30seconden wordt aangepast naar een andere laadplek? Dat is toch raar, waarom zou je zover van te voren al je eerder geadviseerde laadplek gaan aanpassen?

Filter op Fastned was een optie, maar heb ik niet gedaan of niet aan gedacht. Je geeft nu zelf aan dat je het standaard systeem dus moet gaan beperken om uiteindelijk een goed resultaat te krijgen. Dan geef je dus eigenlijk aan dat er onvolkomenheden zijn waar je met een kunstgreepje omheen kunt werken.
Ik heb nergens aangegeven dat het onwerkbaar is ofzo, alleen dat de logica van het systeem mij soms een raadsel is. Ik ben anders gewend van vorige auto's. Die waren ouder, dat geef ik toe, maar wel meer voorspelbaar en ik hou misschien meer van voorspelbaar bij digitale systemen.

Net als dat de routegeleiding mij afhankelijk van de bestemming laat omrijden om via dezelfde weg naar de bestemming te rijden. Er is een nieuwe ontsluitingsweg die uitkomt op een provinciale weg. Deze route is korter en sneller. De oude route komt op dezelfde provinciale weg uit, alleen verder van de eindbestemming. Toch kiest de routegeleiding nog vaak (niet altijd) voor die oude route. Rij je dan toch over de nieuwe route, dan blijft ie tot 3 km verder bij een rotonde je terugsturen om de oude route te volgen. Hij zou direct bij het oprijden van de provinciale weg moeten zien dat je nu op dezelfde route uitkomt, maar dat ziet ie niet.
Ik vind dit navigatie fouten die ik zag op mijn eerste TomTom uit 2003 op een WIndows CE pocketcomputer, ik verwacht véél meer van een modern actueel navigatie systeem anno 2026 met/zonder OTA dienst in een auto van bijna 50k. Maar blijkbaar mag je niet teveel eisen voor zo'n bedrag.

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:38
Ik ben in de markt voor een Niro EV (model vanaf 2023) en vraag me af hoe het zit met de garantie. Ik zie bij Van Mossel bijvoorbeeld deze staan: https://www.vanmossel.nl/voorraad/511881607-1-kia-niro-ev-dynamicplusline-648-kwh-ev-2023. Daar staan de volgende leveringspakketten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlMcfjmk6BtoZZEtGIRKPB8AWLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RrJ9w3Mz8HROUIuhnbOeeNAX.png?f=fotoalbum_large Als KIA standaard 7 jaar garantie geeft, waarom vragen ze daar bij Van Mossel dan nog eens €995 voor? Als de auto op tijd z'n beurten gehad heeft dan zou die garantie toch altijd nog geldig moeten zijn?

• johan_L
En minimaal 6 maanden APK voor een auto die volgend jaar april pas voor het eerst gekeurd hoeft te worden? Het lijken me nogal dure opties maar misschien mis ik wat.

Volgens 7 jaar garantie dankzij pure kwaliteit | Kia Nederland is de garantie ook nog eens overdraagbaar dus nogal onzinnig om daar extra geld voor uit te geven

[ Voor 42% gewijzigd door johan_L op 15-07-2026 10:48 ]

• Mad_Manic
Knopsje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:38:
Ik ben in de markt voor een Niro EV (model vanaf 2023) en vraag me af hoe het zit met de garantie. Ik zie bij Van Mossel bijvoorbeeld deze staan: https://www.vanmossel.nl/voorraad/511881607-1-kia-niro-ev-dynamicplusline-648-kwh-ev-2023. Daar staan de volgende leveringspakketten:

[Afbeelding] Als KIA standaard 7 jaar garantie geeft, waarom vragen ze daar bij Van Mossel dan nog eens €995 voor? Als de auto op tijd z'n beurten gehad heeft dan zou die garantie toch altijd nog geldig moeten zijn?
Onlangs ook een niro EV uit 2025 gekocht en dezelfde discussie gehad bij een KIA dealer omdat deze nog 15 maanden voor een beurt of 15.000km zat (wat eerst komt). Daarom gekocht zonder afleveringspakket maar wel met de afspraak om nog even de laatste software updates erop te zetten en trekhaak te monteren.

Uit mijn gesprek begreep ik wel dat de importeur iedere uitweg zal zoeken om niet aan een garantie vraag te voldoen. Ik zou daarom heel goed uitzoeken of deze auto altijd in het schema is geweest sinds aflevering van een beurt per 2 jaar of 30.000km en daarna even bekijken wanneer deze nu aan de beurt is. Ben je er een paar duizend kilometer eroverheen geweest of bij een niet KIA dealer (krijg je gezeur dat het niet volgens hun normen is) dan kun je al in de problemen gaan komen.

Als ik de auto bekijk dan zou deze zijn 90.000 beurt moeten krijgen volgens de KIA normen over een paar duizend kilometer.

Overigens kan de garantie na 7 kosteloos verlengd worden naar 10 jaar indien deze 7 jaar in het schema valt en nog steeds onder 150k km is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Manic op 15-07-2026 11:16 ]

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mad_Manic schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Onlangs ook een niro EV uit 2025 gekocht en dezelfde discussie gehad bij een KIA dealer omdat deze nog 15 maanden voor een beurt of 15.000km zat (wat eerst komt). Daarom gekocht zonder afleveringspakket maar wel met de afspraak om nog even de laatste software updates erop te zetten en trekhaak te monteren.

Uit mijn gesprek begreep ik wel dat de importeur iedere uitweg zal zoeken om niet aan een garantie vraag te voldoen. Ik zou daarom heel goed uitzoeken of deze auto altijd in het schema is geweest sinds aflevering van een beurt per 2 jaar of 30.000km en daarna even bekijken wanneer deze nu aan de beurt is. Ben je er een paar duizend kilometer eroverheen geweest of bij een niet KIA dealer (krijg je gezeur dat het niet volgens hun normen is) dan kun je al in de problemen gaan komen.

Als ik de auto bekijk dan zou deze zijn 90.000 beurt moeten krijgen volgens de KIA normen over een paar duizend kilometer.

Overigens kan de garantie na 7 kosteloos verlengd worden naar 10 jaar indien deze 7 jaar in het schema valt en nog steeds onder 150k km is.
Ik zag dat Van Mossel op de advertentiefoto's in het overzicht aangeeft of de auto 10 jaar garantie heeft, op de advertentie van deze auto zit dat niet. Dus ik neem aan dat de auto ergens een beurt gemist heeft of niet dealer onderhouden is geweest.

• Source90
  • Nu online

[Afbeelding] Als KIA standaard 7 jaar garantie geeft, waarom vragen ze daar bij Van Mossel dan nog eens €995 voor? Als de auto op tijd z'n beurten gehad heeft dan zou die garantie toch altijd nog geldig moeten zijn?
De uitdraai accu capaciteit zie ik alleen bij het andere pakket staan. Ik zou deze ook vragen, is simpelweg een uitdraai uit het systeem als de auto aan de apparatuur hangt. Wil handig om te weten of de accu nog in de 90-100% capaciteit range zit of dat hij al ver eronder zit.

• Mad_Manic
boschhd schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Ik zag dat Van Mossel op de advertentiefoto's in het overzicht aangeeft of de auto 10 jaar garantie heeft, op de advertentie van deze auto zit dat niet. Dus ik neem aan dat de auto ergens een beurt gemist heeft of niet dealer onderhouden is geweest.
Ik zou niet meteen die conclusie trekken op basis van een advertentie maar er samen met de verkoper naar kijken. Heb begrepen dat ze soms ook een coulance kunnen aanvragen om deze weer in het garantiemodel te krijgen.

• Mad_Manic
Source90 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:07:
[...]

De uitdraai accu capaciteit zie ik alleen bij het andere pakket staan. Ik zou deze ook vragen, is simpelweg een uitdraai uit het systeem als de auto aan de apparatuur hangt. Wil handig om te weten of de accu nog in de 90-100% capaciteit range zit of dat hij al ver eronder zit.
Goede tip en heb ik ook gedaan. Omdat op de dag van tekenen de werkplaats gesloten was kon de SOH niet uitgelezen worden. Heb toen in het koopcontract opgenomen dat het de SOH boven de 95% moest zijn. Daarna keurig een foto van de testkast gehad met daarop het VIN nummer om ook zeker te weten dat die niet van een broertje of zusjes was. Was overigens 100% wat niet vreemd is na 9 maanden en 15.000 km .

• frank_b
Hier ook een Niro EV die uit de lease komt, die was al goed gebruikt precies 3 jaar maar wel 120k op de teller.

Ik wilde ook eens uitzoeken hoe dat nu zit met de garantie en voor mij is het ook afwachten. Gebeld met een KIA dealer en de mijne heeft 2 beurten gehad bij KIA en de rest bij andere garages. (Kan ik zien, boekje is wel afgestempeld)
Kortom, garantie is afwachten. Het mag wel bij een andere dealer, mits inderdaad afgestempeld boekje en de nota erbij. (Dan kan KIA controleren dat er originele onderdelen gebruikt zijn, die KIA voorschrijft)

De nota's heb ik uiteraard niet, (leasemaatschappij) Dus ik ga er vanuit dat ik kan fluiten naar de garantie. Niet zo erg die 7 jaar haal ik toch niet gezien de km's. Aankoop was bij een Bovag garage en die geeft mij iig wel een jaar garantie.

Na aankoop kun je het ook zelf zien bij mijn KIA daar zie ik ook minder onderhoud.

Advies was om de volgende beurt bij KIA te doen dan konden ze e.e.a. bekijken.

• Freak187
  • Registratie: November 2000

Freak187

geen

Ik zou ook even goed naar de banden kijken. Ik heb 60.000km (in 2,5 jaar) met mijn Niro EV gereden en zeker de voorbanden waren compleet op. Ik vind het wel lekker om hard op te trekken, dus dat trekt een zware wissel op de banden.

En mijn laatste 'klacht' over de navigatie... ik vind het vrij komisch dat als je in de on-board navigatie naar de POI pagina gaat... dan staat daar 'tankstations'... waarom zou ik als EV rijder willen zoeken op tankstations. :+

Kia Niro-EV 2024

• frank_b
Accu kun je ook zelf bekijken, simpel met een app en odbc lezer, 2 tellen werk, hoop info.

Hou er wel rekening mee dat dit een "statische opname is" in de praktijk kan met rijden een cell zich slechter gedragen dan een andere cell en dat met je niet zonder belasting. Maar wanneer deze meting al niet ok is weet je wel genoeg uiteraard.

Je kunt ook mooi zien of alle cellen dezelfde spanning hebben enz.

De mijne is met ruim 120k nog 99.3%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKgfSjnhBc064hfu1kFPiqzbUEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZd1hxPoFkcDZqmxv728l4ZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Cellen zijn nog mooi gelijk zitten er een hele zwik in paar blz scrollen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3SkmyLe_7lAH4aejWnN-hEIYlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4AkCCgqOqGS3Bh6h6pGiCgd.jpg?f=fotoalbum_large

Ook grappig:

936 maal aan een AC lader gehangen en 57 keer aan een snellader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAFwc0oOf2lURfF8lExPQlJlg8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEftmP69E8aa2qK6xwZDssaS.jpg?f=fotoalbum_large

Terinfo:

Apple app: Car Scanner ELM OBD2

OBD2: https://amzn.eu/d/07MHmaGt. of https://amzn.eu/d/05Kj1dCe. (getest doen het allebei)

Deze OBD2 lezer kun je ook gebruiken als "live" input voor de https://electroverse.com/ app. Dan houdt de routeplanner op bv apple carplay rekening met het echte verbuik van de Niro. Moet je uiteraard wel de pro versie hebben voor carplay. Maar ok het kan.

[ Voor 13% gewijzigd door frank_b op 16-07-2026 09:36 ]

• Mad_Manic
frank_b schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:30:
Accu kun je ook zelf bekijken, simpel met een app en odbc lezer, 2 tellen werk, hoop info.

Hou er wel rekening mee dat dit een "statische opname is" in de praktijk kan met rijden een cell zich slechter gedragen dan een andere cell en dat met je niet zonder belasting. Maar wanneer deze meting al niet ok is weet je wel genoeg uiteraard.

Je kunt ook mooi zien of alle cellen dezelfde spanning hebben enz.

De mijne is met ruim 120k nog 99.3%

[Afbeelding]

Cellen zijn nog mooi gelijk zitten er een hele zwik in paar blz scrollen

[Afbeelding]

Ook grappig:

936 maal aan een AC lader gehangen en 57 keer aan een snellader.

[Afbeelding]

Terinfo:

Apple app: Car Scanner ELM OBD2

OBD2: https://amzn.eu/d/07MHmaGt. of https://amzn.eu/d/05Kj1dCe. (getest doen het allebei)

Deze OBD2 lezer kun je ook gebruiken als "live" input voor de https://electroverse.com/ app. Dan houdt de routeplanner op bv apple carplay rekening met het echte verbuik van de Niro. Moet je uiteraard wel de pro versie hebben voor carplay. Maar ok het kan.
Wil geen offtopic side discussie openen over OBD scanners maar weet je toevallig of deze OBD lezers veranderd zijn in de loop der jaren? Ik heb nog een 10-15 jaar oude ELM 327 scanner liggen. Kun je daar nog steeds hetzelfde mee?

• frank_b
Mad_Manic schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Wil geen offtopic side discussie openen over OBD scanners maar weet je toevallig of deze OBD lezers veranderd zijn in de loop der jaren? Ik heb nog een 10-15 jaar oude ELM 327 scanner liggen. Kun je daar nog steeds hetzelfde mee?
Mijn oude deed het niet meer. Er is met de introductie van EV's een flink aantal dingen bijgekomen. Vandaar dat je nu een OBD2 ELM scanner moet pakken. (en dan ELM327)

Je kunt het proberen, stuk maak je het niet, misschien doet hij het.

Mijn oude gaf 0 resultaat in de Niro, paar standaard dingen volgens mij. Maar die was ook al wat ouder idd. De 2 die ik aanhaal geven alle info wel, ook van de accu cellen.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 20:13
Over garantie: voor zo ver kia weet is mijn 3 jaar oude 68k km nooit onderhouden. Wel netjes in de boekjes laten bijwerken door de Bosch car service waar ik al heel m'n leven klant ben en de kia ook gekocht heb (die garage heeft 'm dan officieel weer bij van Mossel vandaan). Voor garantie kan ik idd niet aankloppen bij die Bosch car service omdat 1) zij dan enkel door geef Luik zijn naar van Mossel en 2) geen erkend kia reparateur zijn. Dus voor de draagarm ellende nu 2x direct geregeld met van Mossel en daar laten fixen. Toen ik aangaf dat de auto wel degelijk volgens voorschrift onderhouden is maar niet bij hun kreeg ik een blik die ik interpreteerde als "licht afkeurend maar we kunnen je niet weigeren", wat precies past bij de hele vibe van bijna alle grote merkdealers waar ik ben geweest over de jaren: je voelt je als particuliere klant vooral een melk koe. Maar dat is persoonlijk uiteraard. De Bosch garage waar ik kom gaf idd wel aan dat bij onderhoud door niet kia dealers maar wel.volgens de kia voorschriften kia Nederland idd erg moeilijk kan doen als je een keer 1000km later dan voorgeschreven onderhoud laat doen.

Maarja, mij kia zelf betaal ik het dubbele aan onderhoud en hebben ze structureel in Zwolle een wacht tijd van 2 maanden, terwijl ik mij de Bosch garage altijd binnen een paar weken terecht kan. T is ook maar net welke relatie je belangrijk vindt...

• Source90
  • Nu online
Wat betaal je voor een grote beurt als ik vragen mag?
En draagarmen tweemaal opgelost? Hier in zijn geheel vervangen 2 jaar terug, echter nu weer gekraak.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:53

Ik heb je een pm gestuurd.

• fredkroket
  • Niet online
Mad_Manic schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Uit mijn gesprek begreep ik wel dat de importeur iedere uitweg zal zoeken om niet aan een garantie vraag te voldoen.. Ik zou daarom heel goed uitzoeken of deze auto altijd in het schema is geweest sinds aflevering van een beurt per 2 jaar of 30.000km en daarna even bekijken wanneer deze nu aan de beurt is.
Sommige verkopers verschillen weinig qua kennis dan de gemiddelde 16-18 jarige verkoper van de MediaMarkt die op een elektronica afdeling staan...

De dealer moet je gewoon bevestigen dat de auto nog in aanmerking komt voor 7 of 10 jaar garantie. Als ze dat zwart op wit bevestigen, dan ben jij in ieder geval gedekt. Want als er iets gebeurt in het jaar na aankoop, dan denk jij; ik ben mooi gedekt door de van Mossel garantie. En van Mossel heeft bij Kia zat ingangen waardoor ze het waarschijnlijk gewoon op Kia garantie claimen en jouw extra bijgekochte garantie is bij van Mossel bijgeschreven op de marge.

Idem met afleverpakketten, grotendeels verkooppraatjes. De kans is groot dat ze enkel het boekje afstempelen en dat de auto heel beperkt de werkplaats ziet.

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 20:13
Source90 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:49:
Wat betaal je voor een grote beurt als ik vragen mag?
En draagarmen tweemaal opgelost? Hier in zijn geheel vervangen 2 jaar terug, echter nu weer gekraak.
Kleine en grote beurt waren even duur bij kia dacht ik. Dat alleen al vond ik bizar. En dan mag je zelf nog gaan betalen voor het interieur filter. En als ik wilde kon ik ook extra motorolie bijbestellen bij het maken van de afspraak bij kia 8)7.

Grote beurt bij Bosch was 235 incl voor en achter ruitenwissers, die waren 75 samen ex btw, dus enkel de beurt zal ongeveer 145 zijn geweest, vs de uit mijn hoofd 280 bij kia zelf.

Kleine beurt bij 30k was 150 incl interieur filter.

Dus wellicht is voor een ev dezelfde prijs voor kleine en grote beurt helemaal niet raar. dat ben ik bij een benzine/ diesel wel anders gewend

Lang verhaal kort over de draagarmen: eerste keer claimde de monteur enkel gekraak aan de voor armen te horen. Dus mochten ze enkel die onder garantie vervangen. Hoe ze het in het hoofd haalden om de auto terug te geven zonder dat het gekraak weg was weet ik niet, maar het past wel bij mijn ervaring en hoe ik kijk naar merkdealers. Zal wel een gevalletje "dat stond niet op de werkbon" zijn.

Dus 2e keer teruggekomen en achter ook vervangen. Gekraak is nog niet weg, wel minder. Ik geef het op en ik laat het maar zo.

Dat ik vervolgens ook nog 35 euro moest betalen voor een leen auto picanto omdat dat agenda technisch anders niet ging lukken, nadat ik door hun toe doen een 2e keer moest terugkomen (dealer zit niet om de hoek, 40 min rijden) was natuurlijk de kers op de taart die weer precies past bij hoe ik me behandeld voel bij de merkdealer.

[ Voor 32% gewijzigd door MrRobin op 16-07-2026 20:13 ]

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste