Ik ben tegen de zogenaamde zombie-modus opgelopen in mijn nieuwe Niro EV.
Gisteren was het heel koud, en ik zette kort voordat ik de auto instapte (ong 5 minuten), de climate control aan via de Kia Connect app. Ik vervolgens instappen, remmend de aan-knop indrukken, en probeerde te schakelen, maar helaas, ik kon niet wegrijden. Het bleef in N staan, of in P.
Na een (summiere) internet onderzoek, heb ik gelezen dat dit een bekend probleem is: de auto lijkt niet op te kunnen starten naar de 'Ready for drive' modus. Voor die modus zijn een aantal checks van belang, zoals of de sleutel zich in de auto bevindt, of de rem tegelijk was ingedrukt etc. De suggestie wordt gedaan dat een van die checks niet volbracht kan worden omdat de climate control aan stond.
Oplossing: auto weer uit, en wachten totdat het systeem zichzelf in slaap-modus zet waardoor het alle systemen reset. Ik heb 10 minuten gewacht, en daarna werkte alles weer.
Voorlopig ga ik de remote climate control niet gebruiken voordat ik de auto in stap. Komende tijd, wanneer ik geen haast heb, ga ik proberen de zombiemodus te triggeren om erachter te komen wat je precies kunt doen om het op te lossen, of het te voorkomen!