Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:59
Goedemiddag,

Deze week ook een DPL in Mineral blue besteld, zaterdag in proef gereden en was meteen verkocht. Gisteravond nog wat filmpjes op YouTube bekeken en hier zag ik dat in (demo) modellen een 220 v stekkerblok bij de achterbank is. Ik heb dit echter niet gezien maar eerlijk ook niet op gelet.

Ik ben ook achter de functie “vehicle 2 device” (V2D) gekomen. In de filmpjes was het echter niet duidelijk of dat op alle modellen of alleen op de edition exclusive line beschikbaar was. Op de website wordt dit ook niet expliciet vermeld.

Weet iemand of beide opties er op zitten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arebij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:23:
Goedemiddag,

Deze week ook een DPL in Mineral blue besteld, zaterdag in proef gereden en was meteen verkocht. Gisteravond nog wat filmpjes op YouTube bekeken en hier zag ik dat in (demo) modellen een 220 v stekkerblok bij de achterbank is. Ik heb dit echter niet gezien maar eerlijk ook niet op gelet.

Ik ben ook achter de functie “vehicle 2 device” (V2D) gekomen. In de filmpjes was het echter niet duidelijk of dat op alle modellen of alleen op de edition beschikbaar was. Op de website wordt dit ook niet expliciet vermeld.

Weet iemand of beide opties er op zitten ?
Stekker blok en V2D zitten alleen op de executive line helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ik lees ook het Het grote Kia e-Niro topic. Mij kruipt het gevoel dat het verbruik van de nieuwe Niro EV hoger ligt dan de e-Niro. Hoe zien jullie dat?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels 6k op de teller en moet zeggen dat het tot nu toe hele fijne kilometers zijn. Ik heb alleen het idee dat het windgeluid nu wat meer aanwezig is. Ook af en toe bij het voorverwarmen nog last van zombie mode. Wat dan helpt is de auto uitzetten en een paar min wachten voordat je de auto weer aan zet en even wachten totdat ready op het display komt te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04lSRbvS5cbuBusW650zDegMV4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPnjtbLc5qyRfrPzYB1oBPT0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:37

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:21:
Inmiddels 6k op de teller en moet zeggen dat het tot nu toe hele fijne kilometers zijn. Ik heb alleen het idee dat het windgeluid nu wat meer aanwezig is. Ook af en toe bij het voorverwarmen nog last van zombie mode. Wat dan helpt is de auto uitzetten en een paar min wachten voordat je de auto weer aan zet en even wachten totdat ready op het display komt te staan.

[Afbeelding]
Hoe lang heb je over de 6k km gedaan? En wat is je gemiddelde verbruik? (zijn misschien leuke cijfers om erbij te vermelden).

Wat betreft de zombiemode, volgens mij komt dit dus door het voorverwarmen maar is het dan voldoende om het voorverwarmen iets van 5minuten van te voren uit te zetten via de app voordat je de auto in stapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Griffin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Hoe lang heb je over de 6k km gedaan? En wat is je gemiddelde verbruik? (zijn misschien leuke cijfers om erbij te vermelden).

Wat betreft de zombiemode, volgens mij komt dit dus door het voorverwarmen maar is het dan voldoende om het voorverwarmen iets van 5minuten van te voren uit te zetten via de app voordat je de auto in stapt?
Heb de auto sinds 16/11 dus bijna 2,5 maand.

Klopt, komt door het voorverwarmen. Vaak gaat het gelukkig wel goed. Ik wacht altijd op de notificatie dat het nog 5min duurt en stap dus ook pas in als die 5 min verstreken zijn. Merk wel dat als ik direct na die 5 min instap dan soms zombiemodus optreedt. Als ik na 6/7 min instap, kan ik vaak direct wegrijden.

Qua verbruik hangt t er echt vanaf wat het weer doet. In deze temperaturen zit ik ongeveer op 22kWh/100km.
Als het rond de 10 graden of hoger is, zit ik ongeveer op 16,5-17kWh/100km. Af en toe ligt t wat hoger omdat m’n rechter voet wat zwaarder is 😜

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
MajaMestreech schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Nee hoor, 28 april besteld zonder trekhaak en op 07-01 nog geen VIN bekend. Belofte levering nu eind februari/begin maart, echter ik hou meer rekening met half april. Dus zoals de reclame aangeeft: bijna 364 dagen >:)
Ik heb begin maart besteld en zonder trekhaak. Ook hier nog geen VIN en een voorlopige leverdatum van mei (maar kan ook later). Het lijkt dus een beetje random te zijn, als je geluk hebt krijg je ‘m snel. Ik ga in iedergeval over de 364 dagen heen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Frieseteun schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:23:
Ik lees ook het Het grote Kia e-Niro topic. Mij kruipt het gevoel dat het verbruik van de nieuwe Niro EV hoger ligt dan de e-Niro. Hoe zien jullie dat?
De Niro EV heeft geen warmtepomp (in NL), sommige modellen van de e-Niro hebben dat wel, en dat maakt vooral in de winter veel uit. Het verbruik nu in de winter (temperaturen onder 5 graden) is boven de 20 kWh/100km, maar als ik alleen gebruik maak van stoelverwarming zakt het naar 14-15 kWh/100km.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
[BoSS] schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:40:
[...]

De Niro EV heeft geen warmtepomp (in NL), sommige modellen van de e-Niro hebben dat wel, en dat maakt vooral in de winter veel uit. Het verbruik nu in de winter (temperaturen onder 5 graden) is boven de 20 kWh/100km, maar als ik alleen gebruik maak van stoelverwarming zakt het naar 14-15 kWh/100km.
Alleen stoelverwarming scheelt best veel. Helaas heb die optie niet.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[BoSS] schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Toch vreemd dat de dealer dan beweert dat Kia Nederland dit heeft onderzocht en beweert dat een warmtepomp niks toevoegt. Waarom is ie dan in andere landen wel leverbaar. Wat jij ook zegt, volgens mij scheelt een warmtepomp wel heel veel in bepaalde condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

maharens schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Toch vreemd dat de dealer dan beweert dat Kia Nederland dit heeft onderzocht en beweert dat een warmtepomp niks toevoegt. Waarom is ie dan in andere landen wel leverbaar. Wat jij ook zegt, volgens mij scheelt een warmtepomp wel heel veel in bepaalde condities.
Andersom geredeneerd, door de warmtepomp weg te laten heeft de auto in de winter nog steeds een meer dan redelijke range, het scheelt 1000 euro of meer en ik maak in de winter eigenlijk nauwelijks écht lange ritten (bijv. vakanties) dus heb er persoonlijk weinig last van. En het aantal dagen waarbij de temperatuur overdag onder de 5 graden is, is de laatste jaren beperkt.

Alleen had het een optie moeten zijn om deze wel mee te bestellen voor iedereen die de warmtepomp wel nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
[BoSS] schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Andersom geredeneerd, door de warmtepomp weg te laten heeft de auto in de winter nog steeds een meer dan redelijke range, het scheelt 1000 euro of meer en ik maak in de winter eigenlijk nauwelijks écht lange ritten (bijv. vakanties) dus heb er persoonlijk weinig last van. En het aantal dagen waarbij de temperatuur overdag onder de 5 graden is, is de laatste jaren beperkt.

Alleen had het een optie moeten zijn om deze wel mee te bestellen voor iedereen die de warmtepomp wel nodig heeft.
Je laatste zin idd, daar draait het om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frieseteun schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Alleen stoelverwarming scheelt best veel. Helaas heb die optie niet.
Maar hoe zorg je er dan voor dat de ramen niet beslaan? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar binnen enkele minuten zijn de ramen beslagen en moet ik vervolgens de verwarming toch aanzetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Maar hoe zorg je er dan voor dat de ramen niet beslaan? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar binnen enkele minuten zijn de ramen beslagen en moet ik vervolgens de verwarming toch aanzetten…
Klopt, dit is irritant. Het werkt dan ook alleen op korte ritjes en/of overdag als het minder vochtig is. 's avonds of met meer personen in de auto beslaan de ruiten al snel zonder verwarming/airco aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komtix
  • Laatst online: 17-07 15:32
Ik heb 8000km op de teller sinds eind oktober. Mijn gemiddeld verbruik is tot nu toe 18,7 kw/h per 100km. Ben benieuwd watvoor verbruik de lente/zomer gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Komtix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:28:
Ik heb 8000km op de teller sinds eind oktober. Mijn gemiddeld verbruik is tot nu toe 18,7 kw/h per 100km. Ben benieuwd watvoor verbruik de lente/zomer gaat brengen.
Dat is een stuk lager dan mijn verbruik.
Ik ben dan wel benieuwd naar je gemiddelde snelheid, wel/niet veel snelweg en hoe je je verwarming in de auto hebt staan.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komtix
Frieseteun schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is een stuk lager dan mijn verbruik.
Ik ben dan wel benieuwd naar je gemiddelde snelheid, wel/niet veel snelweg en hoe je je verwarming in de auto hebt staan.
Ik rij altijd in eco modus, met de i-pedal functie aan. Airco staat op automatisch en wel ook in de eco modus. Heb het op stand twee op 22 graden. Ik rij voor mijn werk 2 x daags ongeveer 30 km meestal over de snelweg en soms binnendoor. Ik hou me aan de snelheidslimieten. De gemiddelde snelheid woonwerk is 70 km/u. Is dan 10 km binnendoor en 20 km snelweg. Ik heb een aantal ritjes naar de Ardennen en Luxemburg gemaakt en dan zit het gebruik ook rond 18-19 kwh/100km.

[ Voor 7% gewijzigd door Komtix op 28-01-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Komtix schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Ik rij altijd in eco modus, met de i-pedal functie aan. Airco staat op automatisch en wel ook in de eco modus. Heb het op stand twee op 22 graden. Ik rij voor mijn werk 2 x daags ongeveer 30 km meestal over de snelweg en soms binnendoor. Ik hou me aan de snelheidslimieten. De gemiddelde snelheid woonwerk is 70 km/u. Is dan 10 km binnendoor en 20 km snelweg. Ik heb een aantal ritjes naar de Ardennen en Luxemburg gemaakt en dan zit het gebruik ook rond 18-19 kwh/100km.
Ik denk dat mijn beeld wordt vertekend door veel korte ritjes. Gisteren heen en weer naar Amsterdam (250 km totaal). Verbruik iets onder de 20 kwh/100km. Dus da's best aardig.
Door het opwarmen bij korte ritten is het verbruik dan relatief hoog.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-09 20:22
Valt mij op dat jullie verbruik vrij hoog is. ik zelf rijdt nu een hyundai kona electric en mn verbruik zit meestal tussen rond de 16/100km. Ik wacht nog op mijn Kia, maar als ik dan naar 19-20 ga zie ik dat wel als een achteruitgang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02:01
Bert2000 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:51:
Valt mij op dat jullie verbruik vrij hoog is. ik zelf rijdt nu een hyundai kona electric en mn verbruik zit meestal tussen rond de 16/100km. Ik wacht nog op mijn Kia, maar als ik dan naar 19-20 ga zie ik dat wel als een achteruitgang..
Ik heb vanochtend een rit gehad van ongeveer drie kwartier en kwam uit op een gemiddelde van 17.8kw per 100KM. Het kan dus wel. Weliswaar veel 80km/h wegen en dus veel regeneren, maar wel met een climate control die de gehele weg aanstond. Er zaten twee volwassen in de auto.

16/100km vind ik wel heel erg ambiteus met deze weersomstandigheden. Misschien met de climate control uit is het haalbaar met moeite. Heeft de Kona een warmtepomp misschien? Want deze ontbreekt namelijk op de Niro EV. De Nederlandse importeur heeft besloten dit niet als optie aan te bieden voor NL. Waarom is mij een raadsel.

[ Voor 19% gewijzigd door glas86 op 31-01-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
glas86 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Ik heb vanochtend een rit gehad van ongeveer drie kwartier en kwam uit op een gemiddelde van 17.8kw per 100KM. Het kan dus wel. Weliswaar veel 80km/h wegen en dus veel regeneren, maar wel met een climate control die de gehele weg aanstond. Er zaten twee volwassen in de auto.

16/100km vind ik wel heel erg ambiteus met deze weersomstandigheden. Misschien met de climate control uit is het haalbaar met moeite. Heeft de Kona een warmtepomp misschien? Want deze ontbreekt namelijk op de Niro EV. De Nederlandse importeur heeft besloten dit niet als optie aan te bieden voor NL. Waarom is mij een raadsel.
Weet eigenlijk niet of ik een warmtepomp heb, maar zie echt geregeld 16-17 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komtix
Ik heb ook ritten van 30km met 16-17 kWh ertussen. Met name op de terugweg van het werk naar huis. Ik rij dan naar het noorden, de wind heeft veel invloed. Temperatuur natuurlijk ook.

Volgens mij is de nieuwe Niro met name optisch een verbetering van de oude versie. Technisch niet. Het is bijvoorbeeld echt jammer dat ze de warmtepomp eruit gehaald hebben bij de Nederlandse versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Bert2000 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Weet eigenlijk niet of ik een warmtepomp heb, maar zie echt geregeld 16-17 staan.
Vandaag een rit gehad van 60km en kwam uit op een gemiddelde van 17.3kw per 100km. Wel met veel file en een stuk cruise control. Climate control op 22 graden. Het kan dus zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert2000
glas86 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Vandaag een rit gehad van 60km en kwam uit op een gemiddelde van 17.3kw per 100km. Wel met veel file en een stuk cruise control. Climate control op 22 graden. Het kan dus zeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JQcIB2ISM5owJWX08DbWPHa5Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XCY95txHMAxLF4jZEZgUsMx.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist naar huis gereden vanaf werk. Er was geen file, het gros was op de snelweg, denk 18 van de 20 kilometer snelweg. Vind het nog wel echt een groot verschil met wat ik hier over de Niro hoor voorbij komen. Misschien dat ik als een oud wijf rijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin93w
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:56
Sinds december ook trotse eigenaar van een DPL zwart. Ben er echt ontzettend blij mee, wat een overgang (hiervoor Kia Rio uit 2017). Eerste keer elektrisch ook, bizar hoeveel vooruitgang er allemaal in die jaren is geweest.

Paar dingetjes die ik hier ook herken. Maak best lange ritten, dus verbruik valt me mee (tussen 16-19 kWh/100km). Airco kan soms wat inconsistent zijn, dan weer te warm voor m'n gevoel, dan weer te koud. Soms ook wat gedoe dat hij instellingen van de profielen van m'n partner en mij door elkaar worden gehaald. Of de instellingen updaten vanuit de app wat net niet helemaal lekker werkt.

Eergisteren voor het eerst de zombiemodus meegemaakt, inderdaad naïef geweest en via de app voorverwarmd. Accu teken bleef in beeld en de auto kon niet naar Drive of Reverse. Na een minuut of 10 weer geprobeerd, toen was het weg.

Verder heel enthousiast over de auto, mooi gebouwd, rijdt fantastisch, goed vermogen en range. Owja, de HUD is iets waarvan je niet wist dat je het mistte.

Nog één vraag, ik dacht te zien dat er een OTA update beschikbaar is. Maar de knop bijwerken is uitgeschakeld. Weet iemand wat ik moet doen om deze te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
kevin93w schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:27:
Sinds december ook trotse eigenaar van een DPL zwart. Ben er echt ontzettend blij mee, wat een overgang (hiervoor Kia Rio uit 2017). Eerste keer elektrisch ook, bizar hoeveel vooruitgang er allemaal in die jaren is geweest.

Paar dingetjes die ik hier ook herken. Maak best lange ritten, dus verbruik valt me mee (tussen 16-19 kWh/100km). Airco kan soms wat inconsistent zijn, dan weer te warm voor m'n gevoel, dan weer te koud. Soms ook wat gedoe dat hij instellingen van de profielen van m'n partner en mij door elkaar worden gehaald. Of de instellingen updaten vanuit de app wat net niet helemaal lekker werkt.

Eergisteren voor het eerst de zombiemodus meegemaakt, inderdaad naïef geweest en via de app voorverwarmd. Accu teken bleef in beeld en de auto kon niet naar Drive of Reverse. Na een minuut of 10 weer geprobeerd, toen was het weg.

Verder heel enthousiast over de auto, mooi gebouwd, rijdt fantastisch, goed vermogen en range. Owja, de HUD is iets waarvan je niet wist dat je het mistte.

Nog één vraag, ik dacht te zien dat er een OTA update beschikbaar is. Maar de knop bijwerken is uitgeschakeld. Weet iemand wat ik moet doen om deze te installeren?
Je zult dan hoogstwaarschijnlijk eerst de laatste update er via USB op moeten zetten. Zie update.kia.com. Pas vanaf de laatste versie is OTA beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin93w
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-09 20:56
glas86 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:29:
[...]

Je zult dan hoogstwaarschijnlijk eerst de laatste update er via USB op moeten zetten. Zie update.kia.com. Pas vanaf de laatste versie is OTA beschikbaar.
Moest even een 64GB USB regelen, maar inmiddels de update uitgevoerd! Toch altijd even spannend, eerste keer leek het niet helemaal goed gegaan te zijn maar de tweede keer wel. Ook fijn dat je tijdens de update de auto gewoon kan blijven gebruiken, maar dat sommige functionaliteit tijdelijk is uitgeschakeld.

Nu zouden de OTA updates voortaan mogelijk moeten zijn. Daarnaast ook super dat nu na de update het volledige scherm beschikbaar is voor Android Auto, met de Coolwalk update erbij afgelopen week ziet het er haarscherp uit en de kaart is ook echt heel groot!

Begreep wel dat het helaas voor nu de zombiebug niet oplost, hopen dat ze snel weer een nieuwe patch uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
kevin93w schreef op zondag 12 februari 2023 @ 17:55:
[...]

Moest even een 64GB USB regelen, maar inmiddels de update uitgevoerd! Toch altijd even spannend, eerste keer leek het niet helemaal goed gegaan te zijn maar de tweede keer wel. Ook fijn dat je tijdens de update de auto gewoon kan blijven gebruiken, maar dat sommige functionaliteit tijdelijk is uitgeschakeld.

Nu zouden de OTA updates voortaan mogelijk moeten zijn. Daarnaast ook super dat nu na de update het volledige scherm beschikbaar is voor Android Auto, met de Coolwalk update erbij afgelopen week ziet het er haarscherp uit en de kaart is ook echt heel groot!

Begreep wel dat het helaas voor nu de zombiebug niet oplost, hopen dat ze snel weer een nieuwe patch uitbrengen.
Fijn dat het gelukt is! Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of de "zombie" problemen zijn op te lossen door ons infotainment systeem te updaten. Want dat is in feite wat je doet nu. Ik vermoed dat dit een bezoekje aan de dealer word omdat ik gevoelsmatig denk dat het onderdeel is van een systeem wat wij als eindgebruiker zijnde niet kunnen updaten en wat alleen de dealer kan. Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-07 22:09
YouTube: kia ev 6! (fixing deactivation of zombie mode

Ik heb mijn Niro ev nog niet. (Komt over 3 dagen aan in de haven van Rotterdam)
Ik zag dit filmpje over de zombie mode bij de ev6. Wellicht dat deze fix ook werkt bij de Niro?

Ik kan het zelf nog niet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
pe-el2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:32:
YouTube: kia ev 6! (fixing deactivation of zombie mode

Ik heb mijn Niro ev nog niet. (Komt over 3 dagen aan in de haven van Rotterdam)
Ik zag dit filmpje over de zombie mode bij de ev6. Wellicht dat deze fix ook werkt bij de Niro?

Ik kan het zelf nog niet proberen.
Interessant! Deze kende ik nog niet. Sinds ik een keer geconfronteerd ben met de zombie modus na het remote verwarmen heb ik het niet meer geprobeerd. Dit geeft de burger wel weer moed :-). Neemt niet weg dat Kia het gewoon moet fixen. Maar heb ondanks dat iedereen roept dat Kia er druk mee bezig is dat idee nog absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Terug van een weekje wintersport in Fieberbrunn. Beide keren ongeveer 14 uur over gedaan (990 km). Op zich lange dag, maar op de een of andere manier wel relaxed door de regelmatige laadstops.
Wat een fijne reisauto is de Niro EV. Lekkere stoelen en comfortabel.
Ding waar ik mij wel aan erger is de ACC bij het inhalen. Wanneer ik een baan naar links ga om in te halen houdt ie soms onverwacht in. Logica heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Mag mijzelf nu ook eigenaar noemen van een Niro-EV in "Snow White Pearl". Over anderhalve maand staat hij als het goed is op de stoep. Is een "Inspiration" model geworden uit Duitsland, volgens mij gelijk aan de Executive uitvoering.

Viel mij inderdaad op dat een warmtepomp in Duitsland wél wordt aangeboden (P1), zit ook op dit model.
Verder zitten alle Duitse pakketten erop (DriveWise-Advance (P2), Technologie (P3), Relax (P4). Sound (P5), Glasdak (P6) en Staalgrijs pakket met C-lijst (P7).

Wat voor accessoires raden jullie aan vanuit Kia zelf?
Ik dacht zelf aan:
- LED kofferbak/achterklep
- Antislip bak
- Handgreepbeschermfolie (tegen krassen nagels)
- Bumper beschermfolie

Nog andere accessoires (eventueel niet OEM) die aan te raden zijn? Of van bovenstaande die afgeraden wordt o.b.v. eigen ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glas86
Source90 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 01:17:
Mag mijzelf nu ook eigenaar noemen van een Niro-EV in "Snow White Pearl". Over anderhalve maand staat hij als het goed is op de stoep. Is een "Inspiration" model geworden uit Duitsland, volgens mij gelijk aan de Executive uitvoering.

Viel mij inderdaad op dat een warmtepomp in Duitsland wél wordt aangeboden (P1), zit ook op dit model.
Verder zitten alle Duitse pakketten erop (DriveWise-Advance (P2), Technologie (P3), Relax (P4). Sound (P5), Glasdak (P6) en Staalgrijs pakket met C-lijst (P7).

Wat voor accessoires raden jullie aan vanuit Kia zelf?
Ik dacht zelf aan:
- LED kofferbak/achterklep
- Antislip bak
- Handgreepbeschermfolie (tegen krassen nagels)
- Bumper beschermfolie

Nog andere accessoires (eventueel niet OEM) die aan te raden zijn? Of van bovenstaande die afgeraden wordt o.b.v. eigen ervaring?
Als je toch aan de slag gaat dan zou ik de kentekenplaat verlichting vervangen. Vind het zo gek dat ze daar geen led lampjes ingezet hebben. Wat bedoelen ze met de optie glasdak? Is dat gewoon een dakje wat open en dicht kan net zoals op de DPL en hoger? Zijn er behalve de warmtepomp nog verdere opties die wij niet hebben? Ben benieuwd naar je rijervaringen straks. Nu hebben we eindelijk in het forum een Niro EV met warmtepomp en kunnen we eens gaan vergelijken of daadwerkelijk wat uitmaakt. Fijne kilometers toegewenst in een zeer prettige auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:20:
[...]

Als je toch aan de slag gaat dan zou ik de kentekenplaat verlichting vervangen. Vind het zo gek dat ze daar geen led lampjes ingezet hebben. Wat bedoelen ze met de optie glasdak? Is dat gewoon een dakje wat open en dicht kan net zoals op de DPL en hoger? Zijn er behalve de warmtepomp nog verdere opties die wij niet hebben? Ben benieuwd naar je rijervaringen straks. Nu hebben we eindelijk in het forum een Niro EV met warmtepomp en kunnen we eens gaan vergelijken of daadwerkelijk wat uitmaakt. Fijne kilometers toegewenst in een zeer prettige auto.
Na ruim een jaar gewacht te hebben op een nieuwe Kona (zeker weten geleverd in zomer-2022; Niet gelukt. Treur niet, hij is er op zeker met het najaar; Ik verwacht dat hij er december is; waarschijnlijk is hij er in februari 23) > hebben wij de aankoop geannuleerd in januari 2023.

Vorige maand een "oud" model Niro-e gekocht uit 2021. Deze bleek zijn eerste beurt pas na 15 maanden te hebben gehad. Kia Duitsland zei: geen probleem. Kia Nederland zei: Moet binnen 15.000 of 12 maanden gebeuren; welke het eerste is. Durfde het risico niet aan om over een paar jaar bij een NL dealer te staan met een grote kostenpost en te horen krijgen "Ja maar: Eerste beurt is niet op tijd uitgevoerd, geen garantie". > Koop ontbonden op basis van onduidelijkheden garantie.

Nu deze Inspiration gevonden, veel luxer uitgerust dan de Kona en volgens mij gelijk aan de Niro-e die we eerst hadden (Spirit model), alleen dan met een nieuw jasje aan.

Enfin, de vragen:
Glas pakket bestaat uit elektrisch schuif/kantel zonnedak (zelfde als DPL) , LED leesspots, LED binnenverlichting en LED bagageruimte verlichting (daarmee ook even afwachten of die kofferbak verlichting nog nodig is, of dat ze passagiersruimte bedoelen).

Standaard is hij als volgt uitgerust:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GmNhKzniSBDCoNmgf6LJ4gwjEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6PyazE2SCS344oQuMJvaBaW6.png?f=fotoalbum_large

En deze pakketten zijn beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eAcNvLoKMYiE2aL72zmfECeiFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N3Lz3hsZQ5AL1Ev2f81WXx86.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed zie, zit dit "verweven" in de model types in Nederland en koop je in Duitsland één model met daarop diverse optionele pakketten.

Hier een vergelijking tussen de Inspiration (DE) en de Nederlandse modellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6Pd9IFlY_P-0ldgR7Ss1c7Y8Hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ftGMSA7PIBw31XLcBOIfevFc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 20-02-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Frieseteun schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:47:

Ding waar ik mij wel aan erger is de ACC bij het inhalen. Wanneer ik een baan naar links ga om in te halen houdt ie soms onverwacht in. Logica heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Gebruik je richtingaanwijzer bjj het inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
ChiMan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:57:
[...]

Gebruik je richtingaanwijzer bjj het inhalen?
Ja

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:41
Source90 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:43:
[...]Als ik het goed zie, zit dit "verweven" in de model types in Nederland en koop je in Duitsland één model met daarop diverse optionele pakketten.
Ik zag geen vraag, maar het antwoord is: "ja". De Nederlandse importeur heeft bepaald wat er in de uitvoeringsniveaus zit, en er is bijna niets aan opties te kiezen. Voor de Niro EV (2023), kun je alleen kiezen voor kleur (metallic lak kost meer), trekhaak (aantal smaakjes), en C-stijl in afwijkende kleur. Maar mogelijk is dat laatste ook al niet meer mogelijk, want ze halen er telkens meer opties, die blijkbaar toch niemand kiest, uit (zoals kleur Orange Delight: niet meer te kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-01 21:06
Sinds eind augustus in het bezit van een ComfortLine. Nu bijna 9000 km mee gereden. Ik moet zeggen dat er bij mij wel wat issues spelen, waar de auto binnenkort voor naar de dealer gaat. Zoals al eerder in dit topic aangegeven heb ik ook problemen met de verwarming. Na ongeveer een half uur springt de airco bij die vervolgens niet meer uitgaat, tenzij je de temperatuur op 27 graden zet. Dus het is of een koude lucht op je of het is zweten. Maar dit is dus blijkbaar een bekend probleem en ik hoop dat het verholpen kan worden.

Verder heb ik ook de trekhaak laten monteren. Wat hier vervelend bij is, is dat bij het aankoppelen van onze kleine caravan (het is wel een fijne trekauto!) of bij het gebruik van de fietsendrager de auto alle rijhulpsystemen uitschakelt, inclusief cruise control.

Maar het meest vervelende is toch wel de actieradius. Als de temperatuur onder het vriespunt komt blijft er maar 270 km over (40% minder als bij 22 graden buitentemperatuur). Met familie op 135 km afstand kom ik met de feestdagen dus niet op en neer. Als ik de auto dan vervolgens aan de snellader zet laadt hij maar met 30 kW (ipv 77 kW zoals opgegeven). Hierom ga ik dan de auto niet meenemen op wintersport naar Oostenrijk. Dit was eigenlijk wel de bedoeling want het is wel een ontzettend fijne auto om in te rijden. Ik ben alleen bang dat er met een dakkoffer en 4 personen in de auto niet veel range overblijft en ik langer aan de laadpaal sta dan dat ik aan het rijden ben.

Ik ben benieuwd of bij meer mensen deze zaken spelen.

@Frieseteun Ik ben erg benieuwd hoe jij de rit naar Oostenrijk ervaren hebt, met of zonder dakkoffer, hoeveel personen, en hoeveel km je elk stuk hebt kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
@Frieseteun Ik ben erg benieuwd hoe jij de rit naar Oostenrijk ervaren hebt, met of zonder dakkoffer, hoeveel personen, en hoeveel km je elk stuk hebt kunnen rijden.
[/quote]

Zowel heen als terug 6 x geladen. Heen de 6e keer om met bijna volle accu op locatie te komen (wist niet of ik daar kon laden). Terug 6e keer om thuis te komen. Kwam 50 km te kort.

Afstand tussen laadstops verschillen nogal. Tussen de 100 en 250 km met als reden dat we niet overal snelladers konden vinden. Dus voor de zekerheid dan maar wat eerder.
We reden zonder dakkoffer, 2 personen. Kofferbak vol en achterbank ook.

14 uur over 1000 km is wel lang in vergelijking met diesel of benzine. Dan rijdt je dat in 10-11 uur. Maar vanwege de stops toch relaxed en minder vermoeiend aankomen.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandr
@Frieseteun
En met welke snelheid heb je kunnen laden? Heb je wel de 77 kW gehaald die Kia opgeeft?

Volgens de dealer was het probleem bij mij dat het energienet te druk was en dat de snellader (van 300 kW) niet meer kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Zandr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:05:
@Frieseteun
En met welke snelheid heb je kunnen laden? Heb je wel de 77 kW gehaald die Kia opgeeft?

Volgens de dealer was het probleem bij mij dat het energienet te druk was en dat de snellader (van 300 kW) niet meer kon leveren.
In bijna alle gevallen niet. Enkele keer ergens in de 60kW, meestal rond de 50kW

Niro EV '22

• Komtix
Zandr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:09:
Sinds eind augustus in het bezit van een ComfortLine. Nu bijna 9000 km mee gereden. Ik moet zeggen dat er bij mij wel wat issues spelen, waar de auto binnenkort voor naar de dealer gaat. Zoals al eerder in dit topic aangegeven heb ik ook problemen met de verwarming. Na ongeveer een half uur springt de airco bij die vervolgens niet meer uitgaat, tenzij je de temperatuur op 27 graden zet. Dus het is of een koude lucht op je of het is zweten. Maar dit is dus blijkbaar een bekend probleem en ik hoop dat het verholpen kan worden.

Verder heb ik ook de trekhaak laten monteren. Wat hier vervelend bij is, is dat bij het aankoppelen van onze kleine caravan (het is wel een fijne trekauto!) of bij het gebruik van de fietsendrager de auto alle rijhulpsystemen uitschakelt, inclusief cruise control.

Maar het meest vervelende is toch wel de actieradius. Als de temperatuur onder het vriespunt komt blijft er maar 270 km over (40% minder als bij 22 graden buitentemperatuur). Met familie op 135 km afstand kom ik met de feestdagen dus niet op en neer. Als ik de auto dan vervolgens aan de snellader zet laadt hij maar met 30 kW (ipv 77 kW zoals opgegeven). Hierom ga ik dan de auto niet meenemen op wintersport naar Oostenrijk. Dit was eigenlijk wel de bedoeling want het is wel een ontzettend fijne auto om in te rijden. Ik ben alleen bang dat er met een dakkoffer en 4 personen in de auto niet veel range overblijft en ik langer aan de laadpaal sta dan dat ik aan het rijden ben.

Je airco/verwarming probleem herken ik niet. Ik heb de klimaatregeling altijd op auto staan op stand 2 van 3. Dit geeft een heel stabiele temperatuur. Duurt wel een minuut of 5 a 10 voor het goed warm is maar daarna geen problemen.

Wat betreft trekhaak en de rijhulpsystemen; hier baalde ik ook even van maar is denk ik niks aan te doen. Wat wel werkt is de snelheidbegrenzer. Dat is dan nog een soort van alternatief waardoor je ook heel stabiel kan rijden.

Wat betreft actieradius. Onder het vriespunt geeft mijn niro-ev aan dat hij met 100% lading 300 km kan rijden. Het snelste wat ik tot nu toe heb kunnen laden was 44kw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Vrijdag de auto (DL) mogen ophalen en vandaag gelijk 147km gereden, hier mijn eerste bevindingen:
  • Wat rijd een EV soepel
  • In de Niro nooit het idee dat het sneller moet
  • Lane assist en alles wat erop zit werkt goed, ik moet er alleen even aan wennen
  • ACC werkt goed, als er iemand tussen duikt houd ie wel in maar niet extreem hard/snel (maar dus rustig)
  • Wegligging is goed (komend uit een Skoda Ocavia Combi)
  • Het is erg stil binnen, natuurlijk hoor je wind en banden maar dat had de Octavia ook
  • De verwarming en AC is even kijken wat de juiste setting is, maar op de terugweg had ik Auto aan staan op laagste stand en dan temp op 19 (we hadden toch jas aan). Soms ook zonder iets (dus hele verwarming verhaal uit) gereden, maar dan met 2 volwassenen en 2 kids beslaat alles toch redelijk snel
  • Verbruik valt mij erg mee, al met al vandaag 147km gedaan met een avg van 40kmph (ook een stuk binnendoor) en een max van 135 (even kijken hoe snel het invoegen gaat). Maar volgens de GOM kan ik nog 238km en heb ik nog 57% over (ik vertrok met ong. 95%). Avg is nu ong 17.2kWh/100KM (maar het stuk binnendoor zat al wat lager.
Morgen mag ik nog een keer op en neer (om de kids weer te halen) en dan is het bijna alleen maar snelweg heen en terug, eens kijken wat ie dan zegt.

Tot nu toe erg blij ermee.

Edit:
Ook maar even de input van zondag erbij. Ik ben toen alleen maar via de snelweg op en neer gegaan. Op de A28 bij utrecht (net als je bij Utrecht het deel hebt wat half overdekt is) 'zag' de auto opeens iets waardoor deze op de ACC wat in hield (op de terugweg (andere kant op) ook), niets ergs maar je denkt wel even... 'wat heb ik over het hoofd gezien'.

Ik heb tussendoor even geladen (want het kan thuis nog niet) dus geen verbruik over de hele dag (dit reset na het laden), maar heen zat ik op ongeveer 19.5kWh/100KM en terug op iets minder (heen wat meer doorgereden dan op de terug weg (110 tegen 100-105))

[ Voor 18% gewijzigd door Griffin op 27-02-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Zandr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:09:

Ik heb even wat gegevens uit de Kia app, de auto zelf en de rekening van het laden op een rijtje gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJyRhu4XeOakUY4ZrF3NGmVGmuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1OatESHLTYbQarRYxo3VDGE.jpg?f=fotoalbum_large

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delo1977
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 11:32
een vraag over mijn Kia Niro ev. My23
Als ik een fietsendrager of een trekhaakkoffer op de trekhaak monteer wordt de auto in trailermodus gezet. Dan heb ik ineens geen cruisecontrole meer. Andere safetysystemen werken ook niet maar de cruisecontrole is wel een erg groot gemis.

Kan ik dat omzeilen? Of komt er binnenkort een software update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandr
delo1977 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:34:
een vraag over mijn Kia Niro ev. My23
Als ik een fietsendrager of een trekhaakkoffer op de trekhaak monteer wordt de auto in trailermodus gezet. Dan heb ik ineens geen cruisecontrole meer. Andere safetysystemen werken ook niet maar de cruisecontrole is wel een erg groot gemis.

Dat heb ik inderdaad ook. Volgens de dealer kan dit niet omzeild worden. Mijn auto gaat volgende week naar de dealer en ook dit verhaal zou bekeken worden, misschien inderdaad (hopelijk) met een SW update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ik heb een 'gepland vertrektijd' vraagstuk. In het EV deel van het scherm kan je een geplande tijd instellen wanneer je vertrekt (bijv. elke dinsdag en donderdag om 7 uur). Je kan dan aangeven hoe warm het dan moet zijn en de auto zorgt dan ook dat er opgeladen is. Dit snap ik allemaal maar nu heb ik een paar vragen:
  • Ik heb geen daluren in mijn energie contract, wat moet ik dan als voorkeur instellen
  • Is het mogelijke om de auto gewoon direct te laden als ik inplug (ook al is dit dinsdagmiddag) en dus dat deze eigenlijk woensdag dan gewoon weer vol is (80%). Maar dat de auto wel warm is bij het vertrek op donderdag om 7 uur
Misschien heeft iemand van jullie hier wat meer ervaring in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 14:41
delo1977 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:34:
En: was dit bij voorgaande modeljaren ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
Zandr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:58:
[...]

Dat heb ik inderdaad ook. Volgens de dealer kan dit niet omzeild worden. Mijn auto gaat volgende week naar de dealer en ook dit verhaal zou bekeken worden, misschien inderdaad (hopelijk) met een SW update
Ben benieuwd of het opgelost kan worden. Heb last van hetzelfde euvel.

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandr
Vandaag is de auto bij de dealer geweest. Er is een software update uitgevoerd die het probleem met de klimaatregeling moet verhelpen. Er schoot steeds 1 van de 2 waterpompen van het klimaatsysteem in storing waardoor er na verloop van tijd alleen maar koude lucht in het interieur geblazen werd. Morgen testen of het ook echt verholpen is.

Voor wat betreft het uitschakelen van de rijhulpsystemen in de trailermodus, is Kia er mee bezig om te kijken of er iets aan gedaan kan worden. Voor nu nog geen oplossing.

Aanvulling: door de update lijkt de range wel verbeterd. Waar er eerst rond het vriespunt 270 km werd aangegeven geeft de auto nu 350 km aan. Dat kwam ook aardig uit. Had 305 km gereden vandaag (temperatuur tussen de 2 en 7 graden) en had nog 35 km over

[ Voor 20% gewijzigd door Zandr op 11-03-2023 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-09 15:01
Gelukkig duurt het een jaar dat mijn auto wordt geleverd. Misschien heeft Kia dan alle kinderziektes eruit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-09 15:01
Ik heb hier en daar wel gelezen dat de Harman Kardon-audio subliem is. Hoe zit het met de standaard audio? Is dit wel te doen? Is hier evt. ook een aftermarket subwoofer aan toe te voegen? Of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Guido1985 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:09:
Ik heb hier en daar wel gelezen dat de Harman Kardon-audio subliem is. Hoe zit het met de standaard audio? Is dit wel te doen? Is hier evt. ook een aftermarket subwoofer aan toe te voegen? Of is dat niet nodig?
Ik heb zelf het standaard audiosysteem in mijn Niro EV DPL zitten en was in het begin een beetje bang dat het zwaar zou tegenvallen maar moet zeggen dat het me prima bevalt komt in mijn beleving goed geluid uit. Met Android Auto nog net wat beter dan via de radio. Heb het Harman Kardon systeem nog nooit gehoord in de praktijk. Maar ik denk niet dat ik het mis. Ben achteraf wel blij met mijn head-up display waar ik destijds voor gekozen had.

Audio blijft uiteraard iets heel erg persoonlijk wat ik goed vind kan voor jou slecht zijn en vice versa.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 13-03-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
glas86 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Ik heb zelf het standaard audiosysteem in mijn Niro EV DPL zitten en was in het begin een beetje bang dat het zwaar zou tegenvallen maar moet zeggen dat het me prima bevalt komt in mijn beleving goed geluid uit. Met Android Auto nog net wat beter dan via de radio. Heb het Harman Kardon systeem nog nooit gehoord in de praktijk. Maar ik denk niet dat ik het mis. Ben achteraf wel blij met mijn head-up display waar ik destijds voor gekozen had.

Audio blijft uiteraard iets heel erg persoonlijk wat ik goed vind kan voor jou slecht zijn en vice versa.
Heb HK in mijn Niro en erg tevreden met het geluid.

Had geen optie om te kiezen tussen HUD of HK. Maar wat is de toegevoegde waarde van HUD? Informatie is toch hetzelfde als dashboard display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
ChiMan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Heb HK in mijn Niro en erg tevreden met het geluid.

Had geen optie om te kiezen tussen HUD of HK. Maar wat is de toegevoegde waarde van HUD? Informatie is toch hetzelfde als dashboard display?
In het verleden had de DPL uitvoering de HK set als standaard, maar vanwege chiptekorten kon je kiezen om te blijven wachten of het alternatief te kiezen wat namelijk de HUD was in de hoop hiermee een snellere levering te bewerkstelligen, wat lang niet altijd het geval was.. Later is deze HK optie komen te vervallen en alleen nog te verkrijgen op de Executive uitvoering.

De toegevoegde waarde van een HUD display is een discussie waard maar ik vind het zelf wel enorm prettig. Je ziet inderdaad vrijwel dezelfde opties als op je infotainment systeem, maar aanvullend daarop ook CC zaken, blind spot detection, lane assist, navigatie etc. Volgens mij is het officiele doel om je ogen niet van de weg te hoeven houden. Zelf had ik de optie als deze optioneel was waarschijnlijk niet gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 10:51
Ik weet inmiddels het VIN nummer van mijn Niro EV. Weet iemand of er een gratis VIN decoder is, of een site waar je de technische specs kunt nalezen van het betreffende VIN nummer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:13
tobotje schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:50:
Ik weet inmiddels het VIN nummer van mijn Niro EV. Weet iemand of er een gratis VIN decoder is, of een site waar je de technische specs kunt nalezen van het betreffende VIN nummer?
Als je het nummer al hebt kun je dat dan niet in de Kia Connect app invullen en dan gegevens uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
MajaMestreech schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Als je het nummer al hebt kun je dat dan niet in de Kia Connect app invullen en dan gegevens uitlezen?
Ik heb geen kenteken, dus ik kan Kia connect niet aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

MajaMestreech schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Dat kan helaas ook niet, want je kan Kia Connect op 2 manieren aanmelden.
  1. Een QR code op het scherm van de Niro scannen
  2. De VIN invullen (maar dan moet je nog steeds een code van het Niro scherm accepteren
Hier had ik gister een, vind ik, redelijk goed verbruik tijdens woon-werk verkeer.
Ik had 49km gereden (25 snelweg, 20km 80-100 provinciale wegen, de rest binnen de stad), hier had ik 52minuten over gedaan (dus wel wat file). Gemiddeld verbruik was 15.2kWh/100km (het was 15 graden).

Voor als het richting de 25graden gaat verwacht ik die getallen vaker te zien (side note, ik had nu ook gewoon de verwarming op automatisch (lage stand) aan staan).

Nog wel even een vraag... is er een mogelijkheid (en zo ja, hoe dan) om aan te geven hoe snel de Niro laad bij een 11kW paal (thuis laden). De reden dat ik dit vraag is omdat ik vandaag de hele dag thuis ben en lekker op zonnestroom wil laden, alleen ik wek geen 11kW op maar de auto 'trekt' dat wel nu uit de paal. Dus ik zoek iets van een optie om een limit van bijv. 2kW in te stellen... zo kan ik gedurende het daglicht maximaal mijn zonnepanelen gebruiken (ipv terug leveren).

Side notes:
- Ik kan de paal zelf niet aanpassen want die is in beheer van LeasePlan
- Ik weet dat met salderen momenteel het niet direct veel uitmaakt, maar ik zocht gewoon de optie

Al beantwoord in jeroen__online in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 29% gewijzigd door Griffin op 17-03-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09 11:57
Weet iemand of de Kia Niro EV Dynamic Plus Line bedraad of wireless Android Auto heeft?

Overigens wordt volgens de dealer onze in april 2022 bestelde Niro EV DPL kleur Snow White Pearl deze maand geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarlCox
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-11-2024
Na een aantal proefritten in de Kia EV6, Hyundai Ionic 5, Peugeot 2008, Skoda Enyaq hebben we zojuist een proefrit gemaakt in de Kia Niro EV DynamicLine (demo auto was alleen in deze versie aanwezig).
Qua opties en accessoires zou onze voorkeur wel uitgaan naar een DynamicPlusLine, maar verder echt een fijne auto!

We zijn op zoek naar een geschikte fietsendrager zonder trekhaak passend op de Kia Niro EV, want we zijn voornemens om geen trekhaak te nemen als optie, omdat we deze alleen zullen gebruiken voor fietsendrager. Vinden we een beetje dubbelop...

Heeft iemand hier nog tips/suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
CarlCox schreef op maandag 20 maart 2023 @ 15:44:
Na een aantal proefritten in de Kia EV6, Hyundai Ionic 5, Peugeot 2008, Skoda Enyaq hebben we zojuist een proefrit gemaakt in de Kia Niro EV DynamicLine (demo auto was alleen in deze versie aanwezig).
Qua opties en accessoires zou onze voorkeur wel uitgaan naar een DynamicPlusLine, maar verder echt een fijne auto!

We zijn op zoek naar een geschikte fietsendrager zonder trekhaak passend op de Kia Niro EV, want we zijn voornemens om geen trekhaak te nemen als optie, omdat we deze alleen zullen gebruiken voor fietsendrager. Vinden we een beetje dubbelop...

Heeft iemand hier nog tips/suggesties?
Je hebt nog een jaartje, dan zal Thule vast wel opties beschikbaar hebben ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 11:12
lds58 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:34:
Weet iemand of de Kia Niro EV Dynamic Plus Line bedraad of wireless Android Auto heeft?

Overigens wordt volgens de dealer onze in april 2022 bestelde Niro EV DPL kleur Snow White Pearl deze maand geleverd.
Helaas is dit enkel bedraad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Mc_Smurf schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Daarnaast valt ook regelmatig de verbinding weg, telefoon reageert niet zegt die dan. Moet dit nog een keer melden bij de garage. Maar geen tijd voor gehad nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
Mc_Smurf schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:58:
[...]

Ah, bedankt. Inderdaad niet meer van deze tijd met een draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 11:12
lds58 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:39:
[...]

Zelfs de EV6 heeft geen wireless.. Iets met KIA, software en ondersteuning voor groter dan 8 inch schermen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
lds58 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:39:
[...]

Ik heb een Carsifi dongle besteld om draadloos mogelijk te maken. Ik heb deze gekozen omdat er twee smartphones aan gekoppeld kunnen worden. De recensies zijn overwegend positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
lds58 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:20:
[...]

Ik heb een Carsifi dongle besteld om draadloos mogelijk te maken. Ik heb deze gekozen omdat er twee smartphones aan gekoppeld kunnen worden. De recensies zijn overwegend positief.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, kabel direct aan de telefoon valt het met enige regelmaat uit i.c.m. AA. Maar dat schijnt min of meer een bekend issue te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandr
Ik heb in mijn Comfortline zowel bedraad als draadloos AA..... werken allebei vrijwel vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Zandr schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:33:
Ik heb in mijn Comfortline zowel bedraad als draadloos AA..... werken allebei vrijwel vlekkeloos.
Nooit last van het feit dat de verbinding verbroken wordt? Mag ik vragen wat voor een telefoon je hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Zandr schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:33:
Alleen de comfortline heeft draadloos AA (is een ander scherm en systeem wat erachter zit).

Zelf vind ik bedraad niet erg want dan laad de telefoon gelijk op. Dit is wel belangrijk omdat ik ook het scherm aan heb staan met flitsmeister erop (in een carkit/telefoonhouder)... anders gaat de accu snel leeg

[ Voor 26% gewijzigd door Griffin op 23-03-2023 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Griffin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:53:
[...]

Alleen de comfortline heeft draadloos AA (is een ander scherm en systeem wat erachter zit).

Zelf vind ik bedraad niet erg want dan laad de telefoon gelijk op. Dit is wel belangrijk omdat ik ook het scherm aan heb staan met flitsmeister erop (in een carkit/telefoonhouder)... anders gaat de accu snel leeg
Heeft een comfortline draadloos AA? Dat heb ik nooit geweten, ik weet dat deze uitvoering slechts kort is gevoerd in Nederland. Wel bijzonder dat de duurdere uitvoeringen dit dan niet hebben. Maar dat is een gegeven. Ik ben ook niet tegen een kabeltje, maar zoals aangegeven verliest de telefoon met enige regelmaat de verbinding. Telefoon reageert niet staat dan op het infotainment systeem. Soms komt deze automatisch weer terug, maar vaak moet ik de kabel eruit halen en weer terug stoppen. Best vervelend.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 23-03-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

glas86 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Heeft een comfortline draadloos AA? Dat heb ik nooit geweten, ik weet dat deze uitvoering slechts kort is gevoerd in Nederland. Wel bijzonder dat de duurdere uitvoeringen dit dan niet hebben. Maar dat is een gegeven. Ik ben ook niet tegen een kabeltje, maar zoals aangegeven verlies de telefoon met enige regelmaat de verbinding. Soms komt deze automatisch weer terug, maar vaak moet ik de kabel eruit halen en weer terug stoppen. Best vervelend.
In de 4 weken dat ik de auto nu heb (en ong 1500km verder) is het 1x gebeurd dat de verbinding weg viel, maar daarna ook vanzelf weer terug kwam. En ik rij bijna alle KM's (behalve de kleine ritjes hier in de stad) met AA aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Griffin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:49:
[...]

In de 4 weken dat ik de auto nu heb (en ong 1500km verder) is het 1x gebeurd dat de verbinding weg viel, maar daarna ook vanzelf weer terug kwam. En ik rij bijna alle KM's (behalve de kleine ritjes hier in de stad) met AA aan.
Mag ik vragen wat voor merk en type telefoon je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:20
Met mijn jaren ervaring met Android Auto is het toch vaak de kabel gebleken welke voor een instabiele connectie zorgde: werking/kwaliteit van de connectoren en kabel (knikjes) zelf. Gewoon andere kabel(s) proberen. Mocht het dan echt blijven moet het de telefoon of auto connector zijn; welke je dan moet laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

glas86 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Mag ik vragen wat voor merk en type telefoon je hebt?
Een Samsung s10e, de kabel die ik gebruik is er 1 van een OnePlus (die rode) van ongeveer 5 jaar oud.

Verder weet ik dat de connector van de telefoon vaak vol kan gaan zitten met stof, dus dat hou ik in de gaten (want in het verleden in mijn Octavia was dat nog wel eens een issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lds58
glas86 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, kabel direct aan de telefoon valt het met enige regelmaat uit i.c.m. AA. Maar dat schijnt min of meer een bekend issue te zijn.
Ik laat het weten zodra er wat ervaring is opgedaan met de Carsifi dongle. Overigens hebben wij nu een maand als tussenoplossing tussen de vorige leaseauto (Volvo XC40) en de Niro een Skoda Fabia Business Edition. Deze heeft standaard draadloos Android Auto en daarvan valt de verbinding ook af en toe weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Griffin schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Een Samsung s10e, de kabel die ik gebruik is er 1 van een OnePlus (die rode) van ongeveer 5 jaar oud.

Verder weet ik dat de connector van de telefoon vaak vol kan gaan zitten met stof, dus dat hou ik in de gaten (want in het verleden in mijn Octavia was dat nog wel eens een issue)
Ik ben net met een busje perslucht aan de slag gegaan, was niet echt vuil o.i.d. maar je weet het maar nooit. Ga het proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tobotje
Ik ga vanaf dinsdag 28-03-2023 het genot van de Niro EV ervaren. Besteld op 1 april 2022. Levering augustus/september is dus inderdaad een 1 april grap geweest.

Tevreden over de dealer en erg ontvreden over de communicatie van KIA Nederland.

Eerst moet ik mijn Harman Kardon vervangen door een HUD, om snellere levering te garanderen en vervolgens constateer ik dat mensen met een latere besteldatum gewoon rondrijden in hun Niro met Harman Kardon. ERG STOREND.

Gelukkig was mijn bestelling van voor 30 april, anders was deze ook nog een paar duizend euro duurder geweest.

Hopen dat ik er toch van kan genieten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9dvQFoWxp5B6kHowquibE4ej80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Omw38dsOA5z3NPLzgRhh1CF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
tobotje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 05:47:
Ik ga vanaf dinsdag 28-03-2023 het genot van de Niro EV ervaren. Besteld op 1 april 2022. Levering augustus/september is dus inderdaad een 1 april grap geweest.

Tevreden over de dealer en erg ontvreden over de communicatie van KIA Nederland.

Eerst moet ik mijn Harman Kardon vervangen door een HUD, om snellere levering te garanderen en vervolgens constateer ik dat mensen met een latere besteldatum gewoon rondrijden in hun Niro met Harman Kardon. ERG STOREND.

Gelukkig was mijn bestelling van voor 30 april, anders was deze ook nog een paar duizend euro duurder geweest.

Hopen dat ik er toch van kan genieten. [Afbeelding]
Veel rijplezier! Het standaard audio systeem is wat mij betreft best prima in de Niro EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Ik merk dat de sensor aan de bijrijders kant die je moet indrukken voor keyless entry met vochtig/nat weer het vaak slecht of niet goed doet. Kan soms drukken wat ik wil. Herkenbaar voor mensen? Ik kijk het nog even aan en anders meld ik me bij de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:56
Dit betekent dit dat de accu aan voorverwarmen is voor een snellader!Spijtig dat het symbool maar oplicht wanneer de wagen uitgeschakeld werd. Tenzij ik was onoplettend was tijdens het rijden.
Het symbool ziet er uit als een batterij maar dan met een krulletje er in, zoals het voorgloei symbool bij stokoude diesels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaQCVNXVZGNK4oSawxkaSWGEDDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ImDpOrRHNi0lzXfKBNfieBu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door bruneelm op 25-03-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
Gewoon een praktische vraag over de nieuwe Niro EV:

Wat is de meest economische kruissnelheid, ten aanzien van het verbruik?

Dit wordt mijn eerste EV. Ik weet niet of zachter rijden direct effect heeft (net zoals bij benzine), of dat er andere factoren meespelen.

Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
tobotje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:09:

Dit wordt mijn eerste EV. Ik weet niet of zachter rijden direct effect heeft (net zoals bij benzine), of dat er andere factoren meespelen.

Ik denk zelf alles onder de 100km/h. Bij een EV zijn er veel factoren die een rol kunnen spelen, denk bijvoorbeeld aan het weer. Maar ook je snelheid, manier van optrekken, maar vergeet zeker niet je verbruikers zoals verwarming of koeling en natuurlijk je rijgedrag. Ik denk dat je het gewoon zelf moet ervaren als je de auto hebt. Voor mij is dit ook mijn eerste EV en het bevalt me prima. Ja, je kunt tot het gaatje gaan om je verbruik verder naar beneden te krijgen maar ik vind comfort ook belangrijk. Ik ga niet als het vriest bij wijze van spreken het koud hebben in de auto dat vertik ik dan maar wat vaker aan de lader. Dat gezegd hebbende schijnt het gebruik van stoel en stuurverwarming wel zuiniger te zijn dan het gehele interieur te verwarmen. Voor een EV heeft de Niro een prima verbruik/range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 11:21
tobotje schreef op zondag 26 maart 2023 @ 00:09:

https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Volgens Autoreview
100 km/h rijd je 405km
130 km/h rijd je 264km

Best een flink verschil

Topsnelheid Niro is 167km/h dus dan als je heel flauw doorrekent dan kun je 123 kilometer rijden met die snelheid. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SeenD op 26-03-2023 22:27 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarlCox
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-11-2024
MarcelGo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Je hebt nog een jaartje, dan zal Thule vast wel opties beschikbaar hebben ;)
Haha je hebt gelijk ook! :9 Ik zal het interwebz in de gaten houden.

Overigens is de Kia Niro EV order ingediend, wacht op groen licht vanuit LM en afdeling mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rede
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-08-2024
Bij hogere snelheid is de luchtweerstand bijna 90 % van het gebruik. De weerstand neemt met het kwadraat van de snelheid. Van 100 naar 130 is dus 1,7 keer zoveel weerstand, maal 405, maal 0,9 is 266 km. en bij 167 km dus ong. 144 km, dus de 123km van SeedD is heel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
Ik ben altijd fan van zo veel mogelijk op cruise control rijden. En met adaptive in mn nieuwe Niro is dat alleen maar meer het geval.

Alleen ik maakte gisteren op de snelweg wel een flinke fout door de adaptive cruise control per ongeluk uit te schakelen (ik wilde de snelheid iets verhogen en duwde per ongeluk de knop in) en ik had i-Pedal aan staan, dus ik begon opeens flink vaart te minderen. De Audi achter mij vond dat niet zo leuk.

Daar moet ik wel op letten en hopelijk maak ik die fout niet nog eens. Het uitzetten van de cruise control en tegelijk overnemen met het pedaal is wat ik nog even vloeiend moet leren. Dus dat ga ik oefenen als er niemand is.

[ Voor 12% gewijzigd door SeenD op 27-03-2023 15:26 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SeenD schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:59:
Ik ben altijd fan van zo veel mogelijk op cruise control rijden. En met adaptive in mn nieuwe Niro is dat alleen maar meer het geval.

Alleen ik maakte gisteren op de snelweg wel een flinke fout door de adaptive cruise control per ongeluk uit te schakelen (ik wilde de snelheid iets verhogen en duwde per ongeluk de knop in) en ik had i-Pedal aan staan, dus ik begon opeens flink vaart te minderen. De Audi achter mij vond dat niet zo leuk.

Daar moet ik wel op letten en hopelijk maak ik die fout niet nog eens. Het uitzetten van de cruise control en tegelijk overnemen met het pedaal is wat ik nog even vloeiend moet leren. Dus dat ga ik oefenen als er niemand is.
Hier ga ik volgende week pas de Niro ophalen, maar.. kan je niet pedaal indrukken/beetje gas bij terwijl je cruisecontrol eraf haalt?
Ik kan bij mijn huidige auto cruisecontrol eraf halen terwijl ik gas geef. Komt geen remlicht aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:50
Source90 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:29:
[...]
Hier ga ik volgende week pas de Niro ophalen, maar.. kan je niet pedaal indrukken/beetje gas bij terwijl je cruisecontrol eraf haalt?
Ik kan bij mijn huidige auto cruisecontrol eraf halen terwijl ik gas geef. Komt geen remlicht aan te pas.
Kan zeker, maar mijn ervaring is ook dat het wel een beetje zoeken is naar hoe diep je het pedaal vervolgens intrapt. Ik probeer er maar, voordat ik de snelweg op rijd, aan te denken om 'm op standje 0 of 1 te zetten. Scheelt een hoop gevloek in de auto ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
Source90 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:29:
[...]
Ja dat kan wel.
Bij mn vorige auto ging dat vloeiend, maar bij deze nog niet. En doordat ik i-Pedal aan heb staan, ging de auto meteen afremmen op de motor en ik denk dat ik schrok ofzo en daarom pas seconde later gas gaf. Maar volgens mij was het niet mijn bedoeling om de cruise control uit te zetten, het ging per ongeluk omdat ik wilde inhalen en de cruise control een paar km wilde versnellen.

@DwightKSchrute Zet jij de regeneratie dan lager als je de snelweg op gaat? Ik zit te denken om dat nu ook te doen, of iig i-pedal uitzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door SeenD op 27-03-2023 15:47 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
SeenD schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Ja dat kan wel.
Bij mn vorige auto ging dat vloeiend, maar bij deze nog niet. En doordat ik i-Pedal aan heb staan, ging de auto meteen afremmen op de motor en ik denk dat ik schrok ofzo en daarom pas seconde later gas gaf. Maar volgens mij was het niet mijn bedoeling om de cruise control uit te zetten, het ging per ongeluk omdat ik wilde inhalen en de cruise control een paar km wilde versnellen.

@DwightKSchrute Zet jij de regeneratie dan lager als je de snelweg op gaat? Ik zit te denken om dat nu ook te doen, of iig i-pedal uitzetten.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad: regeneratie op standje 0 of 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
DwightKSchrute schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:11:
[...]

Ja, dat bedoelde ik inderdaad: regeneratie op standje 0 of 1
Wat gebeurt er als regeneratie op AUTO (of heet dat dynamisch?) zet en dan de ACC uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
MajaMestreech schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Wat gebeurt er als regeneratie op AUTO (of heet dat dynamisch?) zet en dan de ACC uitschakelt?
Goede vraag. Weet ik niet uit mijn hoofd. De volgende keer dat ik op de snelweg rijd (en er niemand achter me rijdt) zal ik het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
MajaMestreech schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:38:
[...]

Je kan de regeneratie flippers niet gebruiken tijdens de ACC. Het dashboard zegt dat ze dan niet beschikbaar zijn.

Als je de ACC uitschakelt, dan gaat ie meteen over op de vorige ingestelde regeneratie. En je moet tegelijk je gaspedaal (hoe heet dat eigenlijk nu?) indrukken.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
SeenD schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Je kan de regeneratie flippers niet gebruiken tijdens de ACC. Het dashboard zegt dat ze dan niet beschikbaar zijn.

Als je de ACC uitschakelt, dan gaat ie meteen over op de vorige ingestelde regeneratie. En je moet tegelijk je gaspedaal (hoe heet dat eigenlijk nu?) indrukken.
Stroompedaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
SeenD schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Ik bedoel ik dat je VOOR het inschakelen van ACC de regeneratie op AUTO hebt staan. Wat gebeurt er dan als je dan ACC weer uitzet? Gaat de auto dan ook afremmen omdat je het stroompedaal niet hebt ingedrukt? @DwightKSchrute gaat het testen voor ons :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
Volgens mij is er geen AUTO. Het is 0 1 Max (en na max komt i-Pedal). (Never mind, er is wel een auto) Vanochtend als ik ACC uitzet tijdens het rijden, gaat de auto meteen afremmen omdat ik max regeneratie aan heb. Nog niet getest met auto.
https://www.kia.com/conte...ev-owners-manual-my23.pdf pagina 6 ----- 15.

Wat wel apart is, de klok staat nog op wintertijd toen ik vanochtend weg reed. Ik heb nog niet gekeken hoe de instellingen staan, ik was onderweg naar de trein. Ik neem aan dat het zelf de tijd aanpast aangezien het een simkaart met data verbinding heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door SeenD op 28-03-2023 10:27 ]

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

MajaMestreech schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:35:
[...]

Ik bedoel ik dat je VOOR het inschakelen van ACC de regeneratie op AUTO hebt staan. Wat gebeurt er dan als je dan ACC weer uitzet? Gaat de auto dan ook afremmen omdat je het stroompedaal niet hebt ingedrukt? @DwightKSchrute gaat het testen voor ons :-)
Wat auto doet is met de radar en de nav kijken wat de situatie is. Dus niemand voor je dan word er wat meer uitgerold, mits je een rotonde benaderd. Echter dit is als je het niveau redelijk laag hebt staan (0 of 1). Hoe dit precies werkt weet ik nog niet precies, maar ik heb het een keer getest door AUTO aan te zetten en dan standje 1. Je ziet echt het 'metertje' oplopen (richting de hogere standen) als er iets voor je zit of je richting een bocht oid rijd. Als je AUTO aan hebt staan en dan standje 3 kiest, dan zeg je zelf dat hij minimaal moet regenereren met standje 3 (en hoger kan ook niet met AUTO aan, iPedal kan niet).

Ik heb de volgende instelling, Regeneratie op Auto en dan standje 3 (van 0, 1, 2, 3)... alleen ik ben hier nog een beetje mee aan het spelen wat nu precies het fijnst rijd. Het is wat je zelf fijn vind.

Maar met AUTO stand aan en dan de ACC uitzetten kan heel goed, het ligt er nog wel aan welke stand je in de AUTO dus geselecteerd hebt (ik had dus standje 3 en dan remt ie nog steeds best af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
Ok, dan heb ik AUTO stand helemaal gemist. Dus hij kan op AUTO of dan op de andere settings zoals 0,1 en max? Kon het net niet terug vinden in de manual. Zal van de week nog eens kijken, ben nu paar dagen weg zonder mn auto. 💔

https://www.kia.com/conte...ev-owners-manual-my23.pdf hoofdstuk 6 ----- pag 17 staat daar meer over.

[ Voor 25% gewijzigd door SeenD op 28-03-2023 11:56 ]

Something something

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste