Toon posts:

Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:42
Goedemiddag,

Deze week ook een DPL in Mineral blue besteld, zaterdag in proef gereden en was meteen verkocht. Gisteravond nog wat filmpjes op YouTube bekeken en hier zag ik dat in (demo) modellen een 220 v stekkerblok bij de achterbank is. Ik heb dit echter niet gezien maar eerlijk ook niet op gelet.

Ik ben ook achter de functie “vehicle 2 device” (V2D) gekomen. In de filmpjes was het echter niet duidelijk of dat op alle modellen of alleen op de edition exclusive line beschikbaar was. Op de website wordt dit ook niet expliciet vermeld.

Weet iemand of beide opties er op zitten ?

• sushieffer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-02 22:59
Arebij schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:23:
Goedemiddag,

Deze week ook een DPL in Mineral blue besteld, zaterdag in proef gereden en was meteen verkocht. Gisteravond nog wat filmpjes op YouTube bekeken en hier zag ik dat in (demo) modellen een 220 v stekkerblok bij de achterbank is. Ik heb dit echter niet gezien maar eerlijk ook niet op gelet.

Ik ben ook achter de functie “vehicle 2 device” (V2D) gekomen. In de filmpjes was het echter niet duidelijk of dat op alle modellen of alleen op de edition beschikbaar was. Op de website wordt dit ook niet expliciet vermeld.

Weet iemand of beide opties er op zitten ?
Stekker blok en V2D zitten alleen op de executive line helaas.

Think Different

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:06
Ik lees ook het Het grote Kia e-Niro topic. Mij kruipt het gevoel dat het verbruik van de nieuwe Niro EV hoger ligt dan de e-Niro. Hoe zien jullie dat?

• sushieffer
Inmiddels 6k op de teller en moet zeggen dat het tot nu toe hele fijne kilometers zijn. Ik heb alleen het idee dat het windgeluid nu wat meer aanwezig is. Ook af en toe bij het voorverwarmen nog last van zombie mode. Wat dan helpt is de auto uitzetten en een paar min wachten voordat je de auto weer aan zet en even wachten totdat ready op het display komt te staan.

[Voor 34% gewijzigd door sushieffer op 25-01-2023 12:21]

Think Different

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-02 15:16

Griffin

Is mythical

sushieffer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:21:
Inmiddels 6k op de teller en moet zeggen dat het tot nu toe hele fijne kilometers zijn. Ik heb alleen het idee dat het windgeluid nu wat meer aanwezig is. Ook af en toe bij het voorverwarmen nog last van zombie mode. Wat dan helpt is de auto uitzetten en een paar min wachten voordat je de auto weer aan zet en even wachten totdat ready op het display komt te staan.

[Afbeelding]
Hoe lang heb je over de 6k km gedaan? En wat is je gemiddelde verbruik? (zijn misschien leuke cijfers om erbij te vermelden).

Wat betreft de zombiemode, volgens mij komt dit dus door het voorverwarmen maar is het dan voldoende om het voorverwarmen iets van 5minuten van te voren uit te zetten via de app voordat je de auto in stapt?

• sushieffer
Griffin schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Hoe lang heb je over de 6k km gedaan? En wat is je gemiddelde verbruik? (zijn misschien leuke cijfers om erbij te vermelden).

Wat betreft de zombiemode, volgens mij komt dit dus door het voorverwarmen maar is het dan voldoende om het voorverwarmen iets van 5minuten van te voren uit te zetten via de app voordat je de auto in stapt?
Heb de auto sinds 16/11 dus bijna 2,5 maand.

Klopt, komt door het voorverwarmen. Vaak gaat het gelukkig wel goed. Ik wacht altijd op de notificatie dat het nog 5min duurt en stap dus ook pas in als die 5 min verstreken zijn. Merk wel dat als ik direct na die 5 min instap dan soms zombiemodus optreedt. Als ik na 6/7 min instap, kan ik vaak direct wegrijden.

Qua verbruik hangt t er echt vanaf wat het weer doet. In deze temperaturen zit ik ongeveer op 22kWh/100km.
Als het rond de 10 graden of hoger is, zit ik ongeveer op 16,5-17kWh/100km. Af en toe ligt t wat hoger omdat m’n rechter voet wat zwaarder is 😜

[Voor 3% gewijzigd door sushieffer op 25-01-2023 12:33]

Think Different

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:04
MajaMestreech schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Nee hoor, 28 april besteld zonder trekhaak en op 07-01 nog geen VIN bekend. Belofte levering nu eind februari/begin maart, echter ik hou meer rekening met half april. Dus zoals de reclame aangeeft: bijna 364 dagen >:)
Ik heb begin maart besteld en zonder trekhaak. Ook hier nog geen VIN en een voorlopige leverdatum van mei (maar kan ook later). Het lijkt dus een beetje random te zijn, als je geluk hebt krijg je ‘m snel. Ik ga in iedergeval over de 364 dagen heen…..

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:45

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Frieseteun schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:23:
Ik lees ook het Het grote Kia e-Niro topic. Mij kruipt het gevoel dat het verbruik van de nieuwe Niro EV hoger ligt dan de e-Niro. Hoe zien jullie dat?
De Niro EV heeft geen warmtepomp (in NL), sommige modellen van de e-Niro hebben dat wel, en dat maakt vooral in de winter veel uit. Het verbruik nu in de winter (temperaturen onder 5 graden) is boven de 20 kWh/100km, maar als ik alleen gebruik maak van stoelverwarming zakt het naar 14-15 kWh/100km.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Frieseteun
[BoSS] schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:40:
[...]

De Niro EV heeft geen warmtepomp (in NL), sommige modellen van de e-Niro hebben dat wel, en dat maakt vooral in de winter veel uit. Het verbruik nu in de winter (temperaturen onder 5 graden) is boven de 20 kWh/100km, maar als ik alleen gebruik maak van stoelverwarming zakt het naar 14-15 kWh/100km.
Alleen stoelverwarming scheelt best veel. Helaas heb die optie niet.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:57
[BoSS] schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Toch vreemd dat de dealer dan beweert dat Kia Nederland dit heeft onderzocht en beweert dat een warmtepomp niks toevoegt. Waarom is ie dan in andere landen wel leverbaar. Wat jij ook zegt, volgens mij scheelt een warmtepomp wel heel veel in bepaalde condities.

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

maharens schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:20:
[...]

Toch vreemd dat de dealer dan beweert dat Kia Nederland dit heeft onderzocht en beweert dat een warmtepomp niks toevoegt. Waarom is ie dan in andere landen wel leverbaar. Wat jij ook zegt, volgens mij scheelt een warmtepomp wel heel veel in bepaalde condities.
Andersom geredeneerd, door de warmtepomp weg te laten heeft de auto in de winter nog steeds een meer dan redelijke range, het scheelt 1000 euro of meer en ik maak in de winter eigenlijk nauwelijks écht lange ritten (bijv. vakanties) dus heb er persoonlijk weinig last van. En het aantal dagen waarbij de temperatuur overdag onder de 5 graden is, is de laatste jaren beperkt.

Alleen had het een optie moeten zijn om deze wel mee te bestellen voor iedereen die de warmtepomp wel nodig heeft.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:57
[BoSS] schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Andersom geredeneerd, door de warmtepomp weg te laten heeft de auto in de winter nog steeds een meer dan redelijke range, het scheelt 1000 euro of meer en ik maak in de winter eigenlijk nauwelijks écht lange ritten (bijv. vakanties) dus heb er persoonlijk weinig last van. En het aantal dagen waarbij de temperatuur overdag onder de 5 graden is, is de laatste jaren beperkt.

Alleen had het een optie moeten zijn om deze wel mee te bestellen voor iedereen die de warmtepomp wel nodig heeft.
Je laatste zin idd, daar draait het om :)

• sushieffer
Frieseteun schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:15:
[...]

Alleen stoelverwarming scheelt best veel. Helaas heb die optie niet.
Maar hoe zorg je er dan voor dat de ramen niet beslaan? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar binnen enkele minuten zijn de ramen beslagen en moet ik vervolgens de verwarming toch aanzetten…

Think Different

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

sushieffer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Maar hoe zorg je er dan voor dat de ramen niet beslaan? Ik heb het wel eens geprobeerd, maar binnen enkele minuten zijn de ramen beslagen en moet ik vervolgens de verwarming toch aanzetten…
Klopt, dit is irritant. Het werkt dan ook alleen op korte ritjes en/of overdag als het minder vochtig is. 's avonds of met meer personen in de auto beslaan de ruiten al snel zonder verwarming/airco aan.

• Komtix
  • Laatst online: 01-02 20:54
Ik heb 8000km op de teller sinds eind oktober. Mijn gemiddeld verbruik is tot nu toe 18,7 kw/h per 100km. Ben benieuwd watvoor verbruik de lente/zomer gaat brengen.

• Frieseteun
Komtix schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:28:
Ik heb 8000km op de teller sinds eind oktober. Mijn gemiddeld verbruik is tot nu toe 18,7 kw/h per 100km. Ben benieuwd watvoor verbruik de lente/zomer gaat brengen.
Dat is een stuk lager dan mijn verbruik.
Ik ben dan wel benieuwd naar je gemiddelde snelheid, wel/niet veel snelweg en hoe je je verwarming in de auto hebt staan.

• Komtix
Frieseteun schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is een stuk lager dan mijn verbruik.
Ik ben dan wel benieuwd naar je gemiddelde snelheid, wel/niet veel snelweg en hoe je je verwarming in de auto hebt staan.
Ik rij altijd in eco modus, met de i-pedal functie aan. Airco staat op automatisch en wel ook in de eco modus. Heb het op stand twee op 22 graden. Ik rij voor mijn werk 2 x daags ongeveer 30 km meestal over de snelweg en soms binnendoor. Ik hou me aan de snelheidslimieten. De gemiddelde snelheid woonwerk is 70 km/u. Is dan 10 km binnendoor en 20 km snelweg. Ik heb een aantal ritjes naar de Ardennen en Luxemburg gemaakt en dan zit het gebruik ook rond 18-19 kwh/100km.

[Voor 7% gewijzigd door Komtix op 28-01-2023 20:23]

• Frieseteun
Komtix schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Ik rij altijd in eco modus, met de i-pedal functie aan. Airco staat op automatisch en wel ook in de eco modus. Heb het op stand twee op 22 graden. Ik rij voor mijn werk 2 x daags ongeveer 30 km meestal over de snelweg en soms binnendoor. Ik hou me aan de snelheidslimieten. De gemiddelde snelheid woonwerk is 70 km/u. Is dan 10 km binnendoor en 20 km snelweg. Ik heb een aantal ritjes naar de Ardennen en Luxemburg gemaakt en dan zit het gebruik ook rond 18-19 kwh/100km.
Ik denk dat mijn beeld wordt vertekend door veel korte ritjes. Gisteren heen en weer naar Amsterdam (250 km totaal). Verbruik iets onder de 20 kwh/100km. Dus da's best aardig.
Door het opwarmen bij korte ritten is het verbruik dan relatief hoog.

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:33
Valt mij op dat jullie verbruik vrij hoog is. ik zelf rijdt nu een hyundai kona electric en mn verbruik zit meestal tussen rond de 16/100km. Ik wacht nog op mijn Kia, maar als ik dan naar 19-20 ga zie ik dat wel als een achteruitgang..

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:27
Bert2000 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:51:
Valt mij op dat jullie verbruik vrij hoog is. ik zelf rijdt nu een hyundai kona electric en mn verbruik zit meestal tussen rond de 16/100km. Ik wacht nog op mijn Kia, maar als ik dan naar 19-20 ga zie ik dat wel als een achteruitgang..
Ik heb vanochtend een rit gehad van ongeveer drie kwartier en kwam uit op een gemiddelde van 17.8kw per 100KM. Het kan dus wel. Weliswaar veel 80km/h wegen en dus veel regeneren, maar wel met een climate control die de gehele weg aanstond. Er zaten twee volwassen in de auto.

16/100km vind ik wel heel erg ambiteus met deze weersomstandigheden. Misschien met de climate control uit is het haalbaar met moeite. Heeft de Kona een warmtepomp misschien? Want deze ontbreekt namelijk op de Niro EV. De Nederlandse importeur heeft besloten dit niet als optie aan te bieden voor NL. Waarom is mij een raadsel.

[Voor 19% gewijzigd door glas86 op 31-01-2023 16:03]

• Bert2000
glas86 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Ik heb vanochtend een rit gehad van ongeveer drie kwartier en kwam uit op een gemiddelde van 17.8kw per 100KM. Het kan dus wel. Weliswaar veel 80km/h wegen en dus veel regeneren, maar wel met een climate control die de gehele weg aanstond. Er zaten twee volwassen in de auto.

16/100km vind ik wel heel erg ambiteus met deze weersomstandigheden. Misschien met de climate control uit is het haalbaar met moeite. Heeft de Kona een warmtepomp misschien? Want deze ontbreekt namelijk op de Niro EV. De Nederlandse importeur heeft besloten dit niet als optie aan te bieden voor NL. Waarom is mij een raadsel.
Weet eigenlijk niet of ik een warmtepomp heb, maar zie echt geregeld 16-17 staan.

• Komtix
Ik heb ook ritten van 30km met 16-17 kWh ertussen. Met name op de terugweg van het werk naar huis. Ik rij dan naar het noorden, de wind heeft veel invloed. Temperatuur natuurlijk ook.

Volgens mij is de nieuwe Niro met name optisch een verbetering van de oude versie. Technisch niet. Het is bijvoorbeeld echt jammer dat ze de warmtepomp eruit gehaald hebben bij de Nederlandse versie..

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 00:27
Bert2000 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:49:
[...]

Weet eigenlijk niet of ik een warmtepomp heb, maar zie echt geregeld 16-17 staan.
Vandaag een rit gehad van 60km en kwam uit op een gemiddelde van 17.3kw per 100km. Wel met veel file en een stuk cruise control. Climate control op 22 graden. Het kan dus zeker.

• Bert2000
glas86 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Vandaag een rit gehad van 60km en kwam uit op een gemiddelde van 17.3kw per 100km. Wel met veel file en een stuk cruise control. Climate control op 22 graden. Het kan dus zeker.

Zojuist naar huis gereden vanaf werk. Er was geen file, het gros was op de snelweg, denk 18 van de 20 kilometer snelweg. Vind het nog wel echt een groot verschil met wat ik hier over de Niro hoor voorbij komen. Misschien dat ik als een oud wijf rijd ;)

• kevin93w
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:27
Sinds december ook trotse eigenaar van een DPL zwart. Ben er echt ontzettend blij mee, wat een overgang (hiervoor Kia Rio uit 2017). Eerste keer elektrisch ook, bizar hoeveel vooruitgang er allemaal in die jaren is geweest.

Paar dingetjes die ik hier ook herken. Maak best lange ritten, dus verbruik valt me mee (tussen 16-19 kWh/100km). Airco kan soms wat inconsistent zijn, dan weer te warm voor m'n gevoel, dan weer te koud. Soms ook wat gedoe dat hij instellingen van de profielen van m'n partner en mij door elkaar worden gehaald. Of de instellingen updaten vanuit de app wat net niet helemaal lekker werkt.

Eergisteren voor het eerst de zombiemodus meegemaakt, inderdaad naïef geweest en via de app voorverwarmd. Accu teken bleef in beeld en de auto kon niet naar Drive of Reverse. Na een minuut of 10 weer geprobeerd, toen was het weg.

Verder heel enthousiast over de auto, mooi gebouwd, rijdt fantastisch, goed vermogen en range. Owja, de HUD is iets waarvan je niet wist dat je het mistte.

Nog één vraag, ik dacht te zien dat er een OTA update beschikbaar is. Maar de knop bijwerken is uitgeschakeld. Weet iemand wat ik moet doen om deze te installeren?
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee