"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Guido1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Ik heb dit geluid ook. Ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik ben er nog niet mee heen geweest, maar het lijkt wel steeds wat harder. Ik ga volgende week een afspraak maken.
smurf_nl schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Ja heb dit geluid ook. Klinkt bij mij best luid wanneer ik met raam open aan passagiers rijdt. Heb het ook niet altijd, maar meestal bij matige acceleratie. Indien vol vermogen op pedaal dan hoor je het niet. Lijkt inderdaad alleen tussen 40-90 km/h, daarboven heb ik het bij acceleratie nog niet gehoord.
Ga binnenkort ook even bij de dealer langs. Tevens de krakende draagarmen maar gelijk vermelden.
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?Osxy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Hier nog een “ik ook” maar niet heen gegaan hiervoor, eerste onderhoud in november wilde het dan meenemen. Ben benieuwd wat er bij de rest uitkomt, dat helpt voor onze oplos snelheid.
Denk dat hij ook “sterker” staat als hij met vier casus aankomt bij de importeur. Probleem was namelijk nog niet bekend zover hij wist.
Welk geluid bedoel je nou precies?Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
Update over het geluid bij accelereren:
***members only***
Waren er meer mensen met dit geluid? Met name bij accelereren rond de 40-90 KM/h.
Het piepende geluid, lijkt beetje op rem die aanloopt maar dat is het niet (tenzij accelereren de positie van de remklauwen zou veranderen)
Heb hier ook last van (gehad). Vorig jaar bij garage geweest, maar toen niet verder gekomen: ze hoorden niets geks. Ik heb zelf het idee dat het nu weer grotendeels weg is, of ik ben er nu aan gewendSource90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?
Denk dat hij ook “sterker” staat als hij met vier casus aankomt bij de importeur. Probleem was namelijk nog niet bekend zover hij wist.
Wat is de makkelijkste handeling om de snelheidsmelding uit te schakelen met het rijden? Ik heb 'n tijdelijke KIA NIRO EV als shortlease, maar de snelheidswaarschuwing is toch wel een dingetje... Ik lees op het forum over de Mute knop een aantal seconden ingedrukt houden maar dat werkt niet bij mij..[BoSS] schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:33:
[...]
Ik heb een 2022 Niro EV en deze geeft überhaupt geen hoorbare snelheidsmelding. Er zit wel een instelling in het menu (melding bij 0, +5, +10 of +15 km/u te hard) maar volgens mij gaat alleen het verkeersbord in het display knipperen als je te hard rijdt.
Bij modellen die vanaf 1-7-'24 zijn geleverd is dit inderdaad verplicht.
De lane assist kan je inderdaad anders instellen zodat je alleen een trilling in je stuur krijgt ipv. een piepje.
Kan iemand wellicht eens delen op welke software versie die zit i.c.m. de mute knop?
Give 2 Get
Dat heb ik nog niet gemerkt. Wat ik vandaag wel merkte is dat ik sinds de installatie van de nieuwe app geen melding meer krijg dat de auto niet op slot is. Ook de connect app doet dit nu niet meer. Zijn er meer die dit opvalt? De app heeft wel toestemming om meldingen te doen.MajaMestreech schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:33:
Blijft bij jullie de nieuw KIA app ook regelmatig hangen in de KIA "zandloper"? Heb ik bij de KIA Connect app niet gehad.
Niro EV Exec 07-2023
Ik heb een update geïnstalleerd van de app en nu krijg ik steeds de melding "Communicatie met de server is mislukt". Ik heb overigens Android. Maar weer de KIA Connect app geïnstalleerd.Henk1023 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:20:
[...]
Dat heb ik nog niet gemerkt. Wat ik vandaag wel merkte is dat ik sinds de installatie van de nieuwe app geen melding meer krijg dat de auto niet op slot is. Ook de connect app doet dit nu niet meer. Zijn er meer die dit opvalt? De app heeft wel toestemming om meldingen te doen.
Ik heb een Samsung Galaxy S24 Ultra met de laatste updates. Android 15, One UI 7.0, de Google systeemupdate van 1 februari 2025 en beveiligingspatch van 1 juni 2025.
[ Voor 28% gewijzigd door smartsys op 04-07-2025 10:02 ]
Weet iemand dit? Ik krijg het niet voor elkaar, het is frustrerend de meldingen en al de piepjes.. :-)Runescom schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Wat is de makkelijkste handeling om de snelheidsmelding uit te schakelen met het rijden? Ik heb 'n tijdelijke KIA NIRO EV als shortlease, maar de snelheidswaarschuwing is toch wel een dingetje... Ik lees op het forum over de Mute knop een aantal seconden ingedrukt houden maar dat werkt niet bij mij..
Kan iemand wellicht eens delen op welke software versie die zit i.c.m. de mute knop?
Give 2 Get
Ik heb het 'Ster-knopje' op het stuur geprogrammeerd om naar de veiligheidsinstellingen te gaan. Dan zet ik daar de snelheidsmeldingen uit. 't kost meer handelingen, maar gaat redelijk snel. Het knopje werkt meestal niet meteen als de auto inschakelt, omdat het allemaal nog moet opstarten. Persoonlijk geen ergernis, maar had beter gekund.Runescom schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:45:
[...]
Weet iemand dit? Ik krijg het niet voor elkaar, het is frustrerend de meldingen en al de piepjes.. :-)
Laat de EU zich druk maken over echt belangrijke zaken. Als iemand hard wil rijden doet ie dat toch wel ondanks een piepje of door het eerst uit te zetten. De gedachtegang van de "beleidsmakers" daar ontbeert een totaal beeld van de "echte" wereld.
Dank! Ook ingesteld, slim! Scheelt weer wat klikkenStef42 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb het 'Ster-knopje' op het stuur geprogrammeerd om naar de veiligheidsinstellingen te gaan. Dan zet ik daar de snelheidsmeldingen uit. 't kost meer handelingen, maar gaat redelijk snel. Het knopje werkt meestal niet meteen als de auto inschakelt, omdat het allemaal nog moet opstarten. Persoonlijk geen ergernis, maar had beter gekund.
Give 2 Get
Het doel van Europa is minder doden en zwaar gewonden (per 2038 2500 en 140000) in het verkeer. Dat is alleen landelijk dan wel europees te regelen. Het middel is ADAS. En uiteindelijk natuurlijk autonome auto'ssmartsys schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt. Als je de cruisecontrol de snelheid laat volgen remt ie als een malle af voor een totaal verkeerd bord.
Laat de EU zich druk maken over echt belangrijke zaken. Als iemand hard wil rijden doet ie dat toch wel ondanks een piepje of door het eerst uit te zetten. De gedachtegang van de "beleidsmakers" daar ontbeert een totaal beeld van de "echte" wereld.
Welke waarschuwingen hebben we het nu over?smartsys schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt.
Ik heb de meldingen van de belijning, echter nog nooit een visuele of akoestische melding van overschrijden snelheid gehad. (Enkel het verkeersbordje boven de snelheidsteller).
Ik heb datzelfde geluid.Source90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?
Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig.
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:
- Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
- Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
- Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.
Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:
Had op Tweakers een berichtje geplaatst in het e-Niro forum, en werd hierheen verwezen. Maar iemand reageerde daar met dit Reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Waaruit de conclusie lijkt te komen dat het uit de motor zelf komt. Bij iemand waarbij de motorolie gemonsterd is, waren metalen deeltjes in de olie te vinden. Daar werd de oplossing een nieuwe motor plaatsen.
Mijn dealer is op dit moment van mening dat het een acceptabel geluid is (want remmen en aandrijfas gecheckt), maar ik ben er niet gerust op en probeer toch door te pakken.
Voor de zekerheid 's avonds nog even een ionity lader geprobeerd. Die haalde 60kw gemiddeld bij een accu van 59%. Dat is al beter, maar nog niet perfect. Wel had ik dit keer de lader geselecteerd in de Kia navigatie zodat de accu prep aan zou gaan.
Ik zou verwachten dat met deze temperaturen de accu prep niet nodig is? Enig idee waarom ik geen 80kw haal? Ik ga over een paar weken naar Italië en dan is het toch wel handig als het laden een beetje snel gaat😅
Zo is dat, die 5 minuten extra wil je toch niet missen in je vakantiearvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Ik heb mijn Niro ev in 2024 gekregen. Gisteren ging ik voor het eerst sinds tijden weer eens aan de Fastned en het viel me op dat de laadsnelheid niet verder kwam dan 40kw. De accu was op 49% en het was 21 graden buiten. Verder was ik de enige op het station en was het een 300kw lader. Ik had 80kw verwacht.
Voor de zekerheid 's avonds nog even een ionity lader geprobeerd. Die haalde 60kw gemiddeld bij een accu van 59%. Dat is al beter, maar nog niet perfect. Wel had ik dit keer de lader geselecteerd in de Kia navigatie zodat de accu prep aan zou gaan.
Ik zou verwachten dat met deze temperaturen de accu prep niet nodig is? Enig idee waarom ik geen 80kw haal? Ik ga over een paar weken naar Italië en dan is het toch wel handig als het laden een beetje snel gaat😅

Niro EV Exec 07-2023
qua snelladen is het een waardeloze auto eigenlijk, in de winter zonder prep haal je misschien 20 kW.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Ik heb mijn Niro ev in 2024 gekregen. Gisteren ging ik voor het eerst sinds tijden weer eens aan de Fastned en het viel me op dat de laadsnelheid niet verder kwam dan 40kw. De accu was op 49% en het was 21 graden buiten. Verder was ik de enige op het station en was het een 300kw lader. Ik had 80kw verwacht.
Daarom altijd pre-conditionen en de onboard navigatie gebruiken tijdens lange trips
Zonder voorverwarming ligt het er ook aan of je al een stuk hebt gereden en de accu daardoor warmer is. Gewoon de Kia-navigatie gebruiken. Hier kun je ook de laadcurve bekijken: https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/kiaarvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
80kW haal ik ook niet zo vaak hoor en ik gebruik redelijk vaak snelladers en rij de accu ook wel redelijk leeg tot +/- 5%.
Vorig jaar kreeg ik een oproep van Kia (zie foto) dat er voor mijn Niro een terugroep aktie was gestart. De aktie bleek uiteindelijk de complete vervanging van de aandrijving te betreffen. Dus motor, omvormer en differentieel. Het probleem was dat er mogelijk bouten los konden lopen in het differentieel wat ernstige schade kon veroorzaken. Het loslopen van een bout zou een gierend geluid veroorzaken.timothydeklerk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:58:
[...]
Ik heb datzelfde geluid.
Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig.
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:Ik heb toen gevraagd: "hoe kan het dat ik het geluid eerder niet hoorde, en nu ineens wel?" – daar kwam geen antwoord op.
- Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
- Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
- Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.
Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:
[YouTube: Kia geluid in D of R (dus geen rem?)]
Had op Tweakers een berichtje geplaatst in het e-Niro forum, en werd hierheen verwezen. Maar iemand reageerde daar met dit Reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Waaruit de conclusie lijkt te komen dat het uit de motor zelf komt. Bij iemand waarbij de motorolie gemonsterd is, waren metalen deeltjes in de olie te vinden. Daar werd de oplossing een nieuwe motor plaatsen.
Mijn dealer is op dit moment van mening dat het een acceptabel geluid is (want remmen en aandrijfas gecheckt), maar ik ben er niet gerust op en probeer toch door te pakken.
Ik heb dat geluid nooit gehoord maar de terugroepaktie is wel uitgevoerd door mijn dealer.
Ik heb verder van niemand op dit Niro EV forum iets gehoord over deze terugroep. Van de dealer begreep ik dat mijn Niro bij hun de enige was waarvoor de terugroep gold.
:strip_exif()/f/image/tgtnxpD2SkrmHccDeGk0BHkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Als jij kunt bevestigen dat jouw terugroepactie hier staat, dan kunnen andere Niro-bezitters daar controleren of dit ook bij hen van toepassing is. Bij mijn Niro EV staan er geen terugroepacties vermeld....
Ik heb ook meerdere terugroepacties gehad met mijn motor. Elke keer als ik bij de dealer langs was geweest, was de melding (na een tijdje) verdwenen.
Screenshots van 9 augustus 2024:ocaj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:22:
@Henk1023 Staat bij jou de terugroepactie geregistreerd op https://ovi.rdw.nl ? (helemaal onderaan bij het overzicht onder het kopje "Terugroepacties"?
Als jij kunt bevestigen dat jouw terugroepactie hier staat, dan kunnen andere Niro-bezitters daar controleren of dit ook bij hen van toepassing is. Bij mijn Niro EV staan er geen terugroepacties vermeld....
:strip_exif()/f/image/eXCgt46DxAtZcIUfUVwHh4uU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bhy1VyF3eIqdyBZYna3WHY7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is die melding weer verwijderd nadat de auto bij de dealer gerepareerd was.
Niro EV Exec 07-2023
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maandenHenk1023 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Het loslopen van een bout zou een gierend geluid veroorzaken.
Afgelopen zomervakantie zonder al te veel moeite bijna altijd 70+ kW gehaald (accupercentage onder 20%). Maar met 49% is de laadcurve al flink aan het dalen en 60 kW bij 59% is heel erg netjes.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Al met al is het verschil te verwaarlozen en gaat het inderdaad om minuten. In ca. 40 minuten laad je van 20 tot 80%. Bijvoorbeeld een Model 3 doet er 25 minuten over. Op een rit van 1000km moet je 2x laden tot 80% en doe je er dus een half uur langer over.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Behalve wiellagers en remschijven zitten aan de achterkant geen draaiende delen. Misschien een aanlopende remschijf/blok of een zwaarlopend wiellager, of zou het windgeruis kunnen zijn? Kun je temperatuurverschil voelen tussen de wielen onderling na een tijd rijden?johan_L schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maanden
Niro EV Exec 07-2023
Rond de 20 graden ga je in mijn ervaring nog niet met vol vermogen laden, daar moet het wat warmer voor zijn of je moet wat langer doorladen; na 5 of 10 minuten snelladen begint het accupakker al warmer te worden en gaat de snelheid ook omhoog.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Bij 50% haal je sowieso niet meer de volle snelheid, die haal je maar tot zo'n 45%
https://www.fastnedchargi...rview/kia?model=Niro%20EV
Als je die laadcurve bekijkt zie je dat je het beste de accu zo leeg mogelijk kunt rijden en dan niet verder doorladen dan je nodig hebt voor je volgende stop, bij 70 procent haal je nog maar de helft van je hoogste laadsnelheid. En boven de 80% moet je helemaal niet willen komen op een lange reis.
:strip_exif()/f/image/RegsGjlcpEk0OLXrZbntKvyl.jpg?f=fotoalbum_large)
De bodem lijkt niet meer dicht te kunnen maar dat is gezichtsbedrog, past perfect!
[ Voor 48% gewijzigd door [BoSS] op 28-07-2025 10:20 ]
Heb deze toevallig ook zaterdag gehaald. Niet eens met het idee onder de dubbel bodem te plaatsen. Kabel gaat altijd tijds vakantie in de "frunk".[BoSS] schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:04:
Een tip voor de vakantiegangers met een Niro EV: deze opbergtassen van IKEA passen precies onder de dubbele bodem van de Niro EV (2 naast elkaar als je de laadkabel ergens anders opbergt). Ideaal om allerlei losse spullen mee te nemen, en er gaat behoorlijk wat in (ruim 50 liter per tas)!
De dealer heeft hem namelijk op 1 jaar gezet en geen zin om voor die melding terug te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 28-07-2025 10:30 ]
Ik ben vergeten om hier even naar te kijken toen ik uit de auto stapte, maar het is ergens te vinden onder voertuiginstellingen (volgens mij onder Instellingen > Voertuig > Service). Het zit in ieder geval niet zoals bij de e-niro in het scherm achter het stuur.Source90 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:29:
Vraagje over resetten service interval; voor de Kia e-Niro zie ik online video's hoe je dit zelf kan resetten. Kan dit voor de Niro EV ook?
De dealer heeft hem namelijk op 1 jaar gezet en geen zin om voor die melding terug te gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door [BoSS] op 30-07-2025 17:36 ]
Instellingen -> Voertuig -> Comfort (
...of zoeken op "service"Source90 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:27:
@[BoSS] dank! Was even zoeken, uiteindelijk gevonden.
Instellingen -> Voertuig -> Comfort () -> Service -> Service interval resetten
Ik hoorde ook een wat gierend geluid van achter. Bij de dealer is er naar gekeken maar behalve wat aanslag op de schijven zagen ze niets bijzonders. Ze raadden aan om geregeld de remschijf-reiniging uit te voeren. Sindsdien is het inderdaad verdwenen.johan_L schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maanden
PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; Sessy 5.5 kWh
Meer mensen zoals ik nog niet in echt blij mee?
Moest de oude app loskoppelen en in de nieuwe de EV registreren. Daarmee waren alle instellingen voor mij als user weg en verdwenen. Dus ging de nodige tijd in zitten om alles weer beetje te krijgen zoals het was.
Vooruit, gedaan en hopende dat het nu grotendeels klaar was naast een paar dingetjes welke toch weer boven komen drijven.
Nu open ik de nieuwe app en is mijn Niro weer verdwenen en moet ik hem opnieuw registreren.........zal zo proberen maar hoop niet dat dan alle instellingen weer verdwenen zijn.
Leuk zo'n nieuwe app maar dan moet de fabrikant wel zorgen dat het goed getest is en gewoon werkt.
Plus dat waarschijnlijk de API veranderd is en dus alle automatiseringen van mijn smarthome met mijn auto niet meer werken omdat HA niet meer kan connecten met de auto.
Wel beetje veel irritant zo, weet niet of meerdere mensen zulke ervaringen hebben?
Heb al een bericht gedaan richting klantenservice iig.
Edit, kreeg melding dat auto gekoppeld was aan andere gebruiker dus zat niks anders op dan het gehele verhaal nog een keer te doen. Hoop dat het nu dan wel klaar is.......
[ Voor 7% gewijzigd door Peet3kabo op 01-08-2025 16:19 ]
Ben ik met je eens, die reclame rotzooi zit denk ik niemand op te wachten.me_mrtn schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:02:
Nee, kon gewoon inloggen in de nieuwe app. Moet wel zeggen dat de app trager lijkt te reageren met het splashscreen, ik zit niet te wachten op reclame voor de EV3, of de gebruikerservaring. Maar ik lijk niets te missen, het zit alleen ergens anders.
Mooi dat het bij jou zo werkt maar ik heb net alles weer opnieuw in moeten stellen helaas.
Ik heb de originele laten vervangen door de 225/55-17 Pirelli Cinturato AllSeason+ Seal Inside SI 98W SEAL 3PMSF 69dBAMajaMestreech schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:05:
Heeft iemand de originele banden van de Niro EV vervangen en zo ja, welke nieuwe aangeschaft? Ik zag een bericht dat voor de keuze All Seasons de Hankook iON FlexClimate (IL01A) 215/55 R17 98V XL 4PR EV, SUV, SoundAbsorber, SBL goed uit de tests komt voor een EV. Iemand hier ervaring mee?
Ondertussen werkt alles iig weer zoals het hoort geloof ikPeet3kabo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:21:
[...]
Ben ik met je eens, die reclame rotzooi zit denk ik niemand op te wachten.
Mooi dat het bij jou zo werkt maar ik heb net alles weer opnieuw in moeten stellen helaas.
Het liefst nemen wij onze twee elektrische fietsen mee op de fietsendrager. Ik twijfel echter nog even vanwege de invloed hiervan op de actieradius. Hebben mensen ervaring hiermee in de zomer?
Voor de route wil ik gebruik maken van ABRP. Het nadeel is dat pre-conditionering van de batterij van de Niro alleen geactiveerd kan worden als je een snellader kiest in de Kia-navigatie. Is pre-conditionering überhaupt wel nodig in de zomer.
Storend, trouwens, dat dit niet handmatig geactiveerd kan worden. In de EV3 van mijn ouders kan het wel…
[ Voor 4% gewijzigd door GvNL op 06-08-2025 12:18 ]
Wij hebben kortgeleden met de Niro EV, met twee elektrische fietsen op een fietsendrager een rondje Berlijn, Dresden, Praag, Wenen gedaan. Je merkt in de actieradius er wel iets van dat je fietsen achterop hebt, maar veel is het niet. Als je om de ca 2,5 uur stopt en de accu oplaadt, dan is het prima te doen. Pre-conditionering heb ik niet nodig gehad, ondanks dat ik snelladers als bestemming had gekozen.GvNL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:18:
Komende maandag gaan wij met de Niro EV naar Oostenrijk. Dit wordt de eerste lange rit die wij met deze auto maken.
Het liefst nemen wij onze twee elektrische fietsen mee op de fietsendrager. Ik twijfel echter nog even vanwege de invloed hiervan op de actieradius. Hebben mensen ervaring hiermee in de zomer?
Voor de route wil ik gebruik maken van ABRP. Het nadeel is dat pre-conditionering van de batterij van de Niro alleen geactiveerd kan worden als je een snellader kiest in de Kia-navigatie. Is pre-conditionering überhaupt wel nodig in de zomer.
Storend, trouwens, dat dit niet handmatig geactiveerd kan worden. In de EV3 van mijn ouders kan het wel…
Niro EV '22
Vorige zomervakantie was pre-conditionering alleen nodig bij de eerste stop (zijn om 6u 's ochtends vertrokken en rond 9u30 de eerste stop, was uitzonderlijk koud bij vertrek, rond 10 graden). Bij alle volgende stops heb ik de auto niet zien preconditioneren en het was toen mild zomerweer (rond 20 graden). Verder heb ik geen ervaring met snelladen.GvNL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:18:
PS: Ik ben benieuwd naar de actieradius met dakkoffer, vertrekken vrijdag met een kleine dakkoffer richting Oostenrijk. Hopelijk helpt het dat deze niet (of nauwelijks) voor de voorruit uitsteekt en dus redelijk met de stroomlijn van de auto mee loopt.
Ben ook benieuwd wat je van het lawaai vindt. Wij hebben de Executive met dakraam (die wij nooit gebruiken[BoSS] schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:42:
[...]
PS: Ik ben benieuwd naar de actieradius met dakkoffer, vertrekken vrijdag met een kleine dakkoffer richting Oostenrijk. Hopelijk helpt het dat deze niet (of nauwelijks) voor de voorruit uitsteekt en dus redelijk met de stroomlijn van de auto mee loopt.
Wellicht is dat bij andere merk dakdragers als Thule al minder, die van Kia zijn behoorlijk lomp en onnodig hoog.
Ik heb de dakdragers (Thule Wingbar Edge) er sinds dit weekend op zitten en deze week eigenlijk nauwelijks gemerkt, ook niet met wind. Verbruik is ook min-of-meer hetzelfde. Wij hebben ook een panoramadak (DynamicPlusLine uitvoering).Source90 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:05:
[...]
Ben ook benieuwd wat je van het lawaai vindt. Wij hebben de Executive met dakraam (die wij nooit gebruiken), wellicht helpt dat niet mee. Vind behoorlijk veel lawaai als ik überhaupt alleen al met de dakdragers rij.
Wellicht is dat bij andere merk dakdragers als Thule al minder, die van Kia zijn behoorlijk lomp en onnodig hoog.
Deze foto al een tijd geleden gepost, laat zien hoe onnodig hoog ze zijn gemaakt.
[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 06-08-2025 15:19 ]
Op dit moment met twee fietsen op de fietsendrager in Oostenrijk. Auto is flink vol beladen met bagage en passagiers (2 volwassenen en een peuter en een kleuter).GvNL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:18:
Komende maandag gaan wij met de Niro EV naar Oostenrijk. Dit wordt de eerste lange rit die wij met deze auto maken.
De actieradius is iets kleiner, maar dat is in mijn beleving niet storend geweest. Het nemen van een pauze is vaak de trigger om te stoppen, een lege batterij is dat eigenlijk niet.
Ik heb de Kia navigatie gewoon gebruikt, alhoewel ik ook regelmatig daar van ben afgeweken omdat dit beter uit kwam. Ik heb alleen een keer voor de 1e stop van de dag gezien dat de batterij verwarming aan heeft gestaan, daarna niet meer.
Goede reis!
Net onze Niro bij de dealer afgezet om dit geluid te controleren. Eerste monteur die mee reed kon het niet horen, 2e wel. Waarschijnlijk is het te hoge toon 😂🤣Source90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Morgen staat ie op de planning, heb ook gewezen op de diverse berichten op o.a. Reddit waar er olie uit de transmissie was gecontroleerd.
Hij staat bij Hedin Alkmaar.Source90 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:11:
Ik hoop dat er wat uitkomt morgen, bij mijn dealer is er nul vooruitgang en alles ligt aan "hoe KIA Nederland in de race zit".
Er zijn bekende issues met deze generatie Niro die tot dergelijke geluiden leiden maar om dit te kunnen escalleren/garantieclaim starten moet het geluid erger zijn.
Dus voor nu, genoteerd in dossier en wachten tot het erger word.
Vind het zelf behoorlijk hinderlijk en best kwalijk dat er niets mee wordt gedaan "totdat het erger is", bij een auto van 50k.
Blijkbaar is er wel al erkenning vanuit Kia maar hebben hun bepaalde minimale eisen aan ernst er van.Source90 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:22:
Ah balen, beetje zelfde insteek als bij mijn dealer (Van Vliet Waddinxveen); eerst actie (erkenning) vanuit Kia. Dat zal pas gebeuren als het geluid erger wordt.
Vind het zelf behoorlijk hinderlijk en best kwalijk dat er niets mee wordt gedaan "totdat het erger is", bij een auto van 50k.
Ondertussen ben ik alles aan het ontdekken en wat nog niet duidelijk is is wat de rspa doet. Je kunt de auto op afstand voor- en achteruit laten rijden maar stuurt hij ook in een parkeervak? Het lijkt me wel want wat is er anders zo smart aan?
Automatisch parkeren zit er niet op terwijl alle hardware er wel is, dat is wel jammer maar ook niet een ramp.
Verder rijdt de auto momenteel zeer zuinig dat zal in de winter anders zijn maar dat weten we allemaal.
Voor ons voornamelijk een enkele keer handig bij het in en uitstappen van kleine kinderen, waarbij het helpt als de deuren volledig open kunnen
Als je het stuur iets verdraaid op het laatst met parkeren dan werkt het al niet meer blijkbaar.
Toch meen ik ergens een filmpje gezien te hebben waar de auto wel stuurde met het bedienen op afstand.
Ik denk dat wat je zag is dat de auto de wielen recht zet voordat die naar voren of achteren rijdt. De functie kan handig zijn als iemand zo dicht naast je parkeert dat je niet in kunt stappen, of dat je garage te krap is om uit- en in te kunnen stappen. Ik gebruik het af en toe om de auto even te verzetten op onze oprit wanneer ik een aanhanger aankoppel.RonaldPr schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:33:
Dan snap ik niet wat ze bedoelen met smart en assist, dit is meer onnozel voor en achteruitrijden.
Als je het stuur iets verdraaid op het laatst met parkeren dan werkt het al niet meer blijkbaar.
Toch meen ik ergens een filmpje gezien te hebben waar de auto wel stuurde met het bedienen op afstand.
Niro EV Exec 07-2023
De dealer kon niet helpen dus ik heb de vraag bij de Kia helpdesk neergelegd een paar dagen geleden.
Heeft iemand hier ervaring hoe lang het duurt voor het weer vrijgegeven wordt?
Nee, dat is niet mogelijk.MrRobin schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:32:
Kan je kia connect niet deactiveren en opnieuw koppelen via de auto zelf?
Anders zou je bij iemand zijn auto zo kunnen inloggen als je hem even leent. Er kan maar één account gekoppeld zijn.
:strip_exif()/f/image/o9xl5QNIN2gnQJMLnBb4yLkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door RonaldPr op 15-08-2025 10:33 . Reden: Toevoeging ]
Dat zou de dealer toch mogen doen voordat de auto aan je verkocht wordt. Is toch een privacy issue dat de vorige eigenaar nu nog steeds kan zien waar jouw auto is en nog erger, deze dus nog steeds kan bedienen (deuren, klimaat, etc). Ik zou dit hoog opspelen bij de dealer. Als je hem particulier hebt gekocht, terug naar de verkoper.RonaldPr schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:45:
[...]
Nee, dat is niet mogelijk.
Anders zou je bij iemand zijn auto zo kunnen inloggen als je hem even leent. Er kan maar één account gekoppeld zijn.
[Afbeelding]
Tevens kan het ook niet zo zijn dat iemand, jij, de KIA Helpdesk contacteert om een account te verwijderen. Hier zullen toch een aantal controles aan vooraf moeten gaan en wie zou dit beter kunnen dan de dealer.
[ Voor 11% gewijzigd door MajaMestreech op 15-08-2025 11:57 ]
De dealer reageerde alsof ze dit nog nooit eerder meegemaakt hadden. Ik ga ze toch nog eens bellen.
Ondertussen prima door de dealer geholpen en het is toch mogelijk om het oude account in de auto te verwijderen en een nieuwe aan te maken.
Het zit goed verstopt in het menu.
[ Voor 41% gewijzigd door RonaldPr op 16-08-2025 08:50 ]
Is iemand bekend met dit probleem? Ik kan er niets over vinden en heb geen enkel idee hoe ik dit kan oplossen.
De software van de auto is van 2024 dus ouder.
Mijn Corsair Survivor slikt hij ook niet. Een ander stickie update hij direct.
Hij doet het nu wel, ik heb die van 2023/2024 gebruikt en die werkt wel na een poosje wachten.Source90 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:29:
Heb je een andere stick geprobeerd?
Mijn Corsair Survivor slikt hij ook niet. Een ander stickie update hij direct.
Edit:
Inderdaad een flinke nieuwe update. Staat nog niks op de site, behalve als je een directe link hebt:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8
:strip_exif()/f/image/rTYJWpe7P0PnylpPPzNSTdHS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UAGb8uLZddqGHCXrCVIHOJtZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eF8quDwjGJSIkO7UD62IyWV4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door KarlMarX op 17-08-2025 14:18 ]
Iemand die dit eerder heeft gedaan (diagnose laten stellen) en hoe lang dat duurt? Heb voor nu een afspraak om er op te wachten en ik wordt teruggebeld als blijkt dat de auto er toch de hele dag moet blijven staan voor de diagnose (wist de medewerker niet uit 't hoofd en ze kreeg niemand te pakken om dit na te vragen.).
Kwam ook nog een verhaal over dat diagnose niet gratis is, tenzij onder garantie etc etc. Lijkt me allemaal niet van toepassing aangezien dit volgens mij gewoon een garantiekwestie is. Ik neem aan dat niemand van jullie die dit heeft laten fixen hiervoor hoefde te betalen?
Zoek even op draagarm in dit topic. Ik heb beide (voor en achter) laten vervangen onder garantie.MrRobin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:50:
Hier ook inmiddels een afspraak gemaakt voor het diagnosticeren van het gekraak uit de kofferbak. Heb aangegeven dat de draagarmrubbers waarschijnlijk gesmeerd of vervangen moeten worden.
Iemand die dit eerder heeft gedaan (diagnose laten stellen) en hoe lang dat duurt? Heb voor nu een afspraak om er op te wachten en ik wordt teruggebeld als blijkt dat de auto er toch de hele dag moet blijven staan voor de diagnose (wist de medewerker niet uit 't hoofd en ze kreeg niemand te pakken om dit na te vragen.).
Kwam ook nog een verhaal over dat diagnose niet gratis is, tenzij onder garantie etc etc. Lijkt me allemaal niet van toepassing aangezien dit volgens mij gewoon een garantiekwestie is. Ik neem aan dat niemand van jullie die dit heeft laten fixen hiervoor hoefde te betalen?
Ik laad via een mobiele krachtstroom lader via een buitenstopcontact. Na een aantal pogingen heb ik het geprobeerd op een ander stopcontact en daar gaat het wel goed.
Ik vraag me af hoe dat kan?
Verder tot nu toe zeer tevreden met de auto, de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb en dat zijn er heel wat.
Ik begrijp dat je vanaf een krachtstroom stopcontact met tussenkomst van een mobiele lader wil laden?RonaldPr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:02:
Ik heb wat laadproblemen met de auto, dan gaat hij staan klikken bij de laadpoort en na een poosje gaan de leds rood knipperen.
Ik laad via een mobiele krachtstroom lader via een buitenstopcontact. Na een aantal pogingen heb ik het geprobeerd op een ander stopcontact en daar gaat het wel goed.
Ik vraag me af hoe dat kan?
Verder tot nu toe zeer tevreden met de auto, de fijnste auto die ik tot nu toe gereden heb en dat zijn er heel wat.
Niro EV Exec 07-2023
Klopt, dat doe ik al jaren.Henk1023 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Ik begrijp dat je vanaf een krachtstroom stopcontact met tussenkomst van een mobiele lader wil laden?
Maar nu voor het eerst 3 fasen.
Normaliter heeft men geen CEE connectoren in een wooninstallatie, laat staan meerdere.
Is het CEE stopcontact juist aangesloten? Kan zijn dat de auto of de tussenlader in de fout schiet door een onjuiste aansluiting in bijvoorbeeld de meterkast.
Zou de fase volgorde van invloed kunnen zijn? Levert de mobiele lader wel 3 fasen stroom?Source90 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:58:
Heb je foto's van de installatie? Zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Normaliter heeft men geen CEE connectoren in een wooninstallatie, laat staan meerdere.
Is het CEE stopcontact juist aangesloten? Kan zijn dat de auto of de tussenlader in de fout schiet door een onjuiste aansluiting in bijvoorbeeld de meterkast.
Niro EV Exec 07-2023
Het heeft tot nu toe altijd goed gewerkt met een Ioniq, ID.3 en E-Golf het lijkt wel of de Niro wat kritischer is, of er is iets met een contact niet goed door corrosie ik zal hem eens schoonmaken.Source90 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:58:
Heb je foto's van de installatie? Zegt vaak meer dan 1000 woorden.
Ik heb ook een andere lader gekocht die komt vandaag binnen en misschien zit er iets in de auto niet goed.
:strip_exif()/f/image/bRYP6buW41D7ztVNdvdxJJ82.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden. Ik had Kia gekoppeld in Home Assistant. In die koppeling bleek iets niet goed gedaan. Ik heb die eruit gehaald en sindsdien geen problemen meer.GvNL schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:09:
De nieuwe Kia App logt bij mij steeds uit. Ik moet meerdere keren per dag opnieuw inloggen. Inmiddels gebruik ik de remote functies van de auto niet meer, omdat ik niet steeds opnieuw wil inloggen. De oude Kia Connect-app werkt nog, maar die geeft een pop-up om over te stappen op de nieuwe app.
Is iemand bekend met dit probleem? Ik kan er niets over vinden en heb geen enkel idee hoe ik dit kan oplossen.
Heb je de KIA integratie gewoon gedisabled omdat je hem niet meer gebruikt? of heb je de integratie aangepast/ gefixt?GvNL schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Inmiddels heb ik de oplossing gevonden. Ik had Kia gekoppeld in Home Assistant. In die koppeling bleek iets niet goed gedaan. Ik heb die eruit gehaald en sindsdien geen problemen meer.
Ben benieuwd wanneer deze update in de Navigation Updater software wordt toegevoegd?KarlMarX schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:48:
Ik had al een paar maanden de nieuwe update OTA hier draaien, diegene die pas sinds kort ook via de website te krijgen is. Maar zojuist bij thuiskomst gaf hij de melding dat er weer een nieuwe OTA update is. Ik kan op de website niks vinden. Zal morgen wel even een screenshot maken van de nieuwe versie(nummers).
Edit:
Inderdaad een flinke nieuwe update. Staat nog niks op de site, behalve als je een directe link hebt:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laatst heb ik de originele navigatie uitgeprobeerd maar die stuurde me faliekant verkeerd over hele smalle weggetjes en dijkjes terwijl er normaal een provinciale weg gevolgd wordt.
Ik irriteer me ook aan dat soort dingen.RonaldPr schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:42:
Ziet er veelbelovend uit deze update.
Laatst heb ik de originele navigatie uitgeprobeerd maar die stuurde me faliekant verkeerd over hele smalle weggetjes en dijkjes terwijl er normaal een provinciale weg gevolgd wordt.
Ik reed dit jaar terug van een leuk uitje in Europa Park in Duitsland. Kan gewoon over Duitse snelwegen. Er was er alleen een afgesloten vanwege onderhoud en de andere was druk. Ging die domme Kia mij door Frankrijk sturen, alleen kom je dan langs Straatsburg. Die hele regio is een milieu zone en daar heb je een sticker voor nodig. Die kun je alleen online kopen en duurt ongeveer 2 weken, oftewel ik wist dit toevallig vanwege de heen rit, maar anders was ik de sjaak. Daarna was het amper mogelijk om weer terug op een Duitse snelweg te komen, hij bleef maar routes om de files zoeken en heb ik uiteindelijk ruim 45min tot een uur over provinciale wegen van dorpje naar dorpje gesukkeld om uiteindelijk op een heel andere snelweg uit te komen en zo verder naar NL te rijden.
Daarnaast stuurt de auto me regelmatig van bijv. de A2 of de A6 hoofdrijbaan af naar de parallel rijbanen met de op en afritten om vervolgens een paar km verder weer terug de hoofdrijbaan op te moeten? Of je moet een afslag nemen om vervolgens bij diezelfde afslag weer dezelfde snelweg op te moeten. Logica is soms ver te zoeken.
Het lijkt wel of Kia een beweging naar Google aan het maken is. Deze zoekfunctie is in ieder geval heel welkom, want dan kun je ook op bedrijfsnamen zoeken en is je bestemming vinden veel makkelijker. Van mij mogen ze ook de overstap naar Google Maps maken. Weg met die achterhaalde periodieke kaart updates. Gewoon altijd de meest recente kaarten erin met een offline cache voor als je verbinding eens wegvalt.
Je kunt ergens je voorkeur aanpassen zodat die zoveel mogelijk de snelweg kiest.RonaldPr schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:42:
Heb hetzelfde probleem gehad en dat kwam door die instelling, die standaard kiest voor de meest economische route.
Wij hebben nu bijna 34.000km gereden met zomer/winter. Niet helemaal zuiver, maar door de helft zou circa 17k zijn per bandenset. In juni door de dealer nog aangegeven dat er voldoende profiel op zit (op de zomerbanden, winterbanden hebben zij niet gezien).
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 25-08-2025 13:28 ]
18.000KM is wel erg snel. Zelfs voor een EV. Ik heb nu ruim 40.000KM gereden en vind nu zelf dat de banden wel wat slechter aan het worden zijn met name op de randen maar volgens de garage/lease maatschappij niet slecht genoeg om te vervangen :-). Ik rijd overigens met vierseizoenen banden. Nu zegt het aantal KM`s natuurlijk niet alles en kunnen ook andere omstandigheden een rol spelen bij de achteruitgang van banden. Maar de set die ik nu rijd heb ik al vanaf het begin en de auto is van December 22. Ik zou wat rustiger aan doen :-).cka schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:18:
Mijn banden zijn na krap anderhalf jaar al versleten, met 18.000 km op de teller. Ik weet dat EV banden sneller slijten, maar dit valt me wel op. Ben ik daarin de vreemde eend en moet ik gewoon een beetje normaal gaan rijden, of delen jullie deze ervaring?
Dank je, ik ga dat eens kijken.rvrbtcpt schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Je kunt ergens je voorkeur aanpassen zodat die zoveel mogelijk de snelweg kiest.
Heb hetzelfde probleem gehad en dat kwam door die instelling, die standaard kiest voor de meest economische route.
Het moet beter kunnen, al was daar geen snelweg in de buurt.
Op basis waarvan heb je de conclusie getrokken dat je banden "versleten" zijn? Wellicht helpt dat om de (mogelijke) oorzaak te achterhalen.cka schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:16:
Het is een zomerbandje, ik heb geen winterbanden. Verder heb ik niet het idee dat ik een bizarre rijstijl heb, dus vind het wel apart dat het profiel al zo snel gesleten is. Niet het antwoord waar ik op hoopte van @glas86 en @Source90, maar bedankt voor de feedback!
Ik heb dit bij Kia nagevraagd. De update komt "binnenkort" naar de Navigation Updater software. Zal een kwestie van een paar weken zijn.smartsys schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Ben benieuwd wanneer deze update in de Navigation Updater software wordt toegevoegd?
Ik gebruik het in Spanje regelmatig want de parkeervakken in de garages zijn erg smal en de betonnenpalen staan vaak nét op de plaats van je voorportier. Dus ik rij er altijd recht in, zo dicht mogelijk naast die paal, rij dan terug, stap uit en rij de auto via de sleutel weer in het parkeervak. Zo heb ik aan de andere kant van de auto maximale ruimte en dus minder kans op deukjes in mijn portieren. Ideaal.RonaldPr schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:33:
Dan snap ik niet wat ze bedoelen met smart en assist, dit is meer onnozel voor en achteruitrijden.
Welke route kies je? Kortste, snelste, zuinigste? Dit klinkt als de laatste.RonaldPr schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:42:
Zijm er nog aandachtspunten waar ik op moet letten bij dit model en/of ervaringen met deze auto. Ik hoor het graag
https://www.autotrack.nl/...-57644615?level=2&image=0
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO
Verder in dit topic nog een tjerpend geluid bij diverse auto's en gekraak bij oneffenheden tijdens het rijden (hiervoor worden de draagarm(rubbers) vervangen).