"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Guido1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:54:
[...]
Ik heb dit geluid ook. Ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik ben er nog niet mee heen geweest, maar het lijkt wel steeds wat harder. Ik ga volgende week een afspraak maken.
smurf_nl schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Ja heb dit geluid ook. Klinkt bij mij best luid wanneer ik met raam open aan passagiers rijdt. Heb het ook niet altijd, maar meestal bij matige acceleratie. Indien vol vermogen op pedaal dan hoor je het niet. Lijkt inderdaad alleen tussen 40-90 km/h, daarboven heb ik het bij acceleratie nog niet gehoord.
Ga binnenkort ook even bij de dealer langs. Tevens de krakende draagarmen maar gelijk vermelden.
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?Osxy schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Hier nog een “ik ook” maar niet heen gegaan hiervoor, eerste onderhoud in november wilde het dan meenemen. Ben benieuwd wat er bij de rest uitkomt, dat helpt voor onze oplos snelheid.
Denk dat hij ook “sterker” staat als hij met vier casus aankomt bij de importeur. Probleem was namelijk nog niet bekend zover hij wist.
De nieuwe Kia app is ook met een Android SmartWatch te gebruiken voor o.a. remote commands. Dat werkt echt fijn.
Ik zie net dat op iOS WatchOS ook wordt ondersteunt
. Thanks voor de tip!
Welk geluid bedoel je nou precies?Source90 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:09:
Update over het geluid bij accelereren:
***members only***
Waren er meer mensen met dit geluid? Met name bij accelereren rond de 40-90 KM/h.
Het piepende geluid, lijkt beetje op rem die aanloopt maar dat is het niet (tenzij accelereren de positie van de remklauwen zou veranderen)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Heb hier ook last van (gehad). Vorig jaar bij garage geweest, maar toen niet verder gekomen: ze hoorden niets geks. Ik heb zelf het idee dat het nu weer grotendeels weg is, of ik ben er nu aan gewendSource90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?
Denk dat hij ook “sterker” staat als hij met vier casus aankomt bij de importeur. Probleem was namelijk nog niet bekend zover hij wist.
Wat is de makkelijkste handeling om de snelheidsmelding uit te schakelen met het rijden? Ik heb 'n tijdelijke KIA NIRO EV als shortlease, maar de snelheidswaarschuwing is toch wel een dingetje... Ik lees op het forum over de Mute knop een aantal seconden ingedrukt houden maar dat werkt niet bij mij..[BoSS] schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:33:
[...]
Ik heb een 2022 Niro EV en deze geeft überhaupt geen hoorbare snelheidsmelding. Er zit wel een instelling in het menu (melding bij 0, +5, +10 of +15 km/u te hard) maar volgens mij gaat alleen het verkeersbord in het display knipperen als je te hard rijdt.
Bij modellen die vanaf 1-7-'24 zijn geleverd is dit inderdaad verplicht.
De lane assist kan je inderdaad anders instellen zodat je alleen een trilling in je stuur krijgt ipv. een piepje.
Kan iemand wellicht eens delen op welke software versie die zit i.c.m. de mute knop?
Give 2 Get
Blijft bij jullie de nieuw KIA app ook regelmatig hangen in de KIA "zandloper"? Heb ik bij de KIA Connect app niet gehad.
Dat heb ik nog niet gemerkt. Wat ik vandaag wel merkte is dat ik sinds de installatie van de nieuwe app geen melding meer krijg dat de auto niet op slot is. Ook de connect app doet dit nu niet meer. Zijn er meer die dit opvalt? De app heeft wel toestemming om meldingen te doen.MajaMestreech schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:33:
Blijft bij jullie de nieuw KIA app ook regelmatig hangen in de KIA "zandloper"? Heb ik bij de KIA Connect app niet gehad.
Niro EV Exec 07-2023
Ik heb een update geïnstalleerd van de app en nu krijg ik steeds de melding "Communicatie met de server is mislukt". Ik heb overigens Android. Maar weer de KIA Connect app geïnstalleerd.Henk1023 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:20:
[...]
Dat heb ik nog niet gemerkt. Wat ik vandaag wel merkte is dat ik sinds de installatie van de nieuwe app geen melding meer krijg dat de auto niet op slot is. Ook de connect app doet dit nu niet meer. Zijn er meer die dit opvalt? De app heeft wel toestemming om meldingen te doen.
Ik heb het idee dat de nieuwe app beter werkt. Wel heb ik de Kia Connect ook verwijderd, want ik kreeg allemaal dubbele meldingen en op die manier ben ik ook veel sneller door de maximale connects per dag heen.
Ik heb een Samsung Galaxy S24 Ultra met de laatste updates. Android 15, One UI 7.0, de Google systeemupdate van 1 februari 2025 en beveiligingspatch van 1 juni 2025.
Ik heb een Samsung Galaxy S24 Ultra met de laatste updates. Android 15, One UI 7.0, de Google systeemupdate van 1 februari 2025 en beveiligingspatch van 1 juni 2025.
[ Voor 28% gewijzigd door smartsys op 04-07-2025 10:02 ]
Ik heb de KIA App verwijderd, de telefoon maar eens helemaal uit en weer aan gezet, KIA app weer geinstalleerd en nu werkt deze wel goed. eens kijken voor hoe lang. Ik laat de KIA Connect app nog maar even staan.
Weet iemand dit? Ik krijg het niet voor elkaar, het is frustrerend de meldingen en al de piepjes.. :-)Runescom schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Wat is de makkelijkste handeling om de snelheidsmelding uit te schakelen met het rijden? Ik heb 'n tijdelijke KIA NIRO EV als shortlease, maar de snelheidswaarschuwing is toch wel een dingetje... Ik lees op het forum over de Mute knop een aantal seconden ingedrukt houden maar dat werkt niet bij mij..
Kan iemand wellicht eens delen op welke software versie die zit i.c.m. de mute knop?
Give 2 Get
Ik heb het 'Ster-knopje' op het stuur geprogrammeerd om naar de veiligheidsinstellingen te gaan. Dan zet ik daar de snelheidsmeldingen uit. 't kost meer handelingen, maar gaat redelijk snel. Het knopje werkt meestal niet meteen als de auto inschakelt, omdat het allemaal nog moet opstarten. Persoonlijk geen ergernis, maar had beter gekund.Runescom schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:45:
[...]
Weet iemand dit? Ik krijg het niet voor elkaar, het is frustrerend de meldingen en al de piepjes.. :-)
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt. Als je de cruisecontrol de snelheid laat volgen remt ie als een malle af voor een totaal verkeerd bord.
Laat de EU zich druk maken over echt belangrijke zaken. Als iemand hard wil rijden doet ie dat toch wel ondanks een piepje of door het eerst uit te zetten. De gedachtegang van de "beleidsmakers" daar ontbeert een totaal beeld van de "echte" wereld.
Laat de EU zich druk maken over echt belangrijke zaken. Als iemand hard wil rijden doet ie dat toch wel ondanks een piepje of door het eerst uit te zetten. De gedachtegang van de "beleidsmakers" daar ontbeert een totaal beeld van de "echte" wereld.
Dank! Ook ingesteld, slim! Scheelt weer wat klikkenStef42 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Ik heb het 'Ster-knopje' op het stuur geprogrammeerd om naar de veiligheidsinstellingen te gaan. Dan zet ik daar de snelheidsmeldingen uit. 't kost meer handelingen, maar gaat redelijk snel. Het knopje werkt meestal niet meteen als de auto inschakelt, omdat het allemaal nog moet opstarten. Persoonlijk geen ergernis, maar had beter gekund.
Give 2 Get
Het doel van Europa is minder doden en zwaar gewonden (per 2038 2500 en 140000) in het verkeer. Dat is alleen landelijk dan wel europees te regelen. Het middel is ADAS. En uiteindelijk natuurlijk autonome auto'ssmartsys schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt. Als je de cruisecontrol de snelheid laat volgen remt ie als een malle af voor een totaal verkeerd bord.
Welke waarschuwingen hebben we het nu over?smartsys schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:21:
Dit is weer een typisch EU betutteling dingetje. Je auto moet waarschuwen als je te hard rijdt, maar ondertussen ziet de auto een 50t bord voor maximaal gewicht van vrachtwagens aan voor een max. 50km/u bord. Gevolg is dat je op een 100km/u weg door je auto gewezen wordt op te hard rijden, terwijl je met 90 achter een vrachtwagen kachelt.
Ik heb de meldingen van de belijning, echter nog nooit een visuele of akoestische melding van overschrijden snelheid gehad. (Enkel het verkeersbordje boven de snelheidsteller).
Ik heb datzelfde geluid.Source90 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:23:
[...]
[...]
[...]
Als het mogelijk is, wellicht goed om dit nu alvast bij de dealer kenbaar te maken? Kan eventueel aan mijn dealer vragen of er naar hem gemaild kan worden?
Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig.
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:
- Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
- Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
- Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.
Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:
Had op Tweakers een berichtje geplaatst in het e-Niro forum, en werd hierheen verwezen. Maar iemand reageerde daar met dit Reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Waaruit de conclusie lijkt te komen dat het uit de motor zelf komt. Bij iemand waarbij de motorolie gemonsterd is, waren metalen deeltjes in de olie te vinden. Daar werd de oplossing een nieuwe motor plaatsen.
Mijn dealer is op dit moment van mening dat het een acceptabel geluid is (want remmen en aandrijfas gecheckt), maar ik ben er niet gerust op en probeer toch door te pakken.
Ik heb mijn Niro ev in 2024 gekregen. Gisteren ging ik voor het eerst sinds tijden weer eens aan de Fastned en het viel me op dat de laadsnelheid niet verder kwam dan 40kw. De accu was op 49% en het was 21 graden buiten. Verder was ik de enige op het station en was het een 300kw lader. Ik had 80kw verwacht.
Voor de zekerheid 's avonds nog even een ionity lader geprobeerd. Die haalde 60kw gemiddeld bij een accu van 59%. Dat is al beter, maar nog niet perfect. Wel had ik dit keer de lader geselecteerd in de Kia navigatie zodat de accu prep aan zou gaan.
Ik zou verwachten dat met deze temperaturen de accu prep niet nodig is? Enig idee waarom ik geen 80kw haal? Ik ga over een paar weken naar Italië en dan is het toch wel handig als het laden een beetje snel gaat😅
Voor de zekerheid 's avonds nog even een ionity lader geprobeerd. Die haalde 60kw gemiddeld bij een accu van 59%. Dat is al beter, maar nog niet perfect. Wel had ik dit keer de lader geselecteerd in de Kia navigatie zodat de accu prep aan zou gaan.
Ik zou verwachten dat met deze temperaturen de accu prep niet nodig is? Enig idee waarom ik geen 80kw haal? Ik ga over een paar weken naar Italië en dan is het toch wel handig als het laden een beetje snel gaat😅
Zo is dat, die 5 minuten extra wil je toch niet missen in je vakantiearvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Ik heb mijn Niro ev in 2024 gekregen. Gisteren ging ik voor het eerst sinds tijden weer eens aan de Fastned en het viel me op dat de laadsnelheid niet verder kwam dan 40kw. De accu was op 49% en het was 21 graden buiten. Verder was ik de enige op het station en was het een 300kw lader. Ik had 80kw verwacht.

Niro EV Exec 07-2023
qua snelladen is het een waardeloze auto eigenlijk, in de winter zonder prep haal je misschien 20 kW.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Daarom altijd pre-conditionen en de onboard navigatie gebruiken tijdens lange trips
Zonder voorverwarming ligt het er ook aan of je al een stuk hebt gereden en de accu daardoor warmer is. Gewoon de Kia-navigatie gebruiken. Hier kun je ook de laadcurve bekijken: https://www.fastnedcharging.com/en/brands-overview/kiaarvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
80kW haal ik ook niet zo vaak hoor en ik gebruik redelijk vaak snelladers en rij de accu ook wel redelijk leeg tot +/- 5%.
Vorig jaar kreeg ik een oproep van Kia (zie foto) dat er voor mijn Niro een terugroep aktie was gestart. De aktie bleek uiteindelijk de complete vervanging van de aandrijving te betreffen. Dus motor, omvormer en differentieel. Het probleem was dat er mogelijk bouten los konden lopen in het differentieel wat ernstige schade kon veroorzaken. Het loslopen van een bout zou een gierend geluid veroorzaken.timothydeklerk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:58:
[...]
Ik heb datzelfde geluid.
Sinds een paar maanden hoor ik bij mijn Niro EV een ratelend, metaalachtig geluid tijdens het accelereren. Het is alleen hoorbaar als de auto in D of R staat en ik het gaspedaal iets indruk – dus echt wanneer er tractie wordt geleverd. In stand N is er niks te horen. Het is een soort blikkerig, krakend geluid dat duidelijk uit de aandrijflijn lijkt te komen. Dit geluid was de eerste 9 maanden volledig afwezig.
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dealer geweest:Ik heb toen gevraagd: "hoe kan het dat ik het geluid eerder niet hoorde, en nu ineens wel?" – daar kwam geen antwoord op.
- Tijdens een rit met een monteur werd het geluid vastgesteld.
- Bij een vervolgafspraak werd gezegd dat het geluid niet hoorbaar was; er werd alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd. Bij het ophalen kon ik het geluid direct, alsnog, laten herkennen door hem... Maar sluitingstijd.
- Bij een derde afspraak kreeg ik uiteindelijk te horen dat “andere Niro’s dit geluid ook maken” en dat het dus als normaal wordt beschouwd. Wel een aantal onderdelen gecheckt en losgehad, maar het zou dan dus dieper richting de motor moeten zitten?
Het geluid is niet gerelateerd aan de remmen – die zijn uitgesloten. Het treedt alleen op bij accelereren, dus op het moment dat er echt kracht wordt geleverd via de aandrijving.
Omdat ik het niet vertrouw, heb ik een video-opname gemaakt waarop het geluid duidelijk te horen is terwijl ik een paar keer heen en weer rijd op mijn oprit:
[YouTube: Kia geluid in D of R (dus geen rem?)]
Had op Tweakers een berichtje geplaatst in het e-Niro forum, en werd hierheen verwezen. Maar iemand reageerde daar met dit Reddit linkje: https://www.reddit.com/r/...noises_when_accelerating/
Waaruit de conclusie lijkt te komen dat het uit de motor zelf komt. Bij iemand waarbij de motorolie gemonsterd is, waren metalen deeltjes in de olie te vinden. Daar werd de oplossing een nieuwe motor plaatsen.
Mijn dealer is op dit moment van mening dat het een acceptabel geluid is (want remmen en aandrijfas gecheckt), maar ik ben er niet gerust op en probeer toch door te pakken.
Ik heb dat geluid nooit gehoord maar de terugroepaktie is wel uitgevoerd door mijn dealer.
Ik heb verder van niemand op dit Niro EV forum iets gehoord over deze terugroep. Van de dealer begreep ik dat mijn Niro bij hun de enige was waarvoor de terugroep gold.
:strip_exif()/f/image/tgtnxpD2SkrmHccDeGk0BHkZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
@Henk1023 Staat bij jou de terugroepactie geregistreerd op https://ovi.rdw.nl ? (helemaal onderaan bij het overzicht onder het kopje "Terugroepacties"?
Als jij kunt bevestigen dat jouw terugroepactie hier staat, dan kunnen andere Niro-bezitters daar controleren of dit ook bij hen van toepassing is. Bij mijn Niro EV staan er geen terugroepacties vermeld....
Als jij kunt bevestigen dat jouw terugroepactie hier staat, dan kunnen andere Niro-bezitters daar controleren of dit ook bij hen van toepassing is. Bij mijn Niro EV staan er geen terugroepacties vermeld....
Daar staan volgens mij alleen actuele terugroepacties. Als Henk al is geweest, is de melding afgedaan en staat hij niet meer bij het RDW.
Ik heb ook meerdere terugroepacties gehad met mijn motor. Elke keer als ik bij de dealer langs was geweest, was de melding (na een tijdje) verdwenen.
Ik heb ook meerdere terugroepacties gehad met mijn motor. Elke keer als ik bij de dealer langs was geweest, was de melding (na een tijdje) verdwenen.
Screenshots van 9 augustus 2024:ocaj schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:22:
@Henk1023 Staat bij jou de terugroepactie geregistreerd op https://ovi.rdw.nl ? (helemaal onderaan bij het overzicht onder het kopje "Terugroepacties"?
:strip_exif()/f/image/eXCgt46DxAtZcIUfUVwHh4uU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bhy1VyF3eIqdyBZYna3WHY7W.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is die melding weer verwijderd nadat de auto bij de dealer gerepareerd was.
Niro EV Exec 07-2023
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maandenHenk1023 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:52:
[...]
Het loslopen van een bout zou een gierend geluid veroorzaken.
Afgelopen zomervakantie zonder al te veel moeite bijna altijd 70+ kW gehaald (accupercentage onder 20%). Maar met 49% is de laadcurve al flink aan het dalen en 60 kW bij 59% is heel erg netjes.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Al met al is het verschil te verwaarlozen en gaat het inderdaad om minuten. In ca. 40 minuten laad je van 20 tot 80%. Bijvoorbeeld een Model 3 doet er 25 minuten over. Op een rit van 1000km moet je 2x laden tot 80% en doe je er dus een half uur langer over.
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Behalve wiellagers en remschijven zitten aan de achterkant geen draaiende delen. Misschien een aanlopende remschijf/blok of een zwaarlopend wiellager, of zou het windgeruis kunnen zijn? Kun je temperatuurverschil voelen tussen de wielen onderling na een tijd rijden?johan_L schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:01:
[...]
Ik hoor sinds een tijdje een zacht gierend geluid wat hoorbaar is vanaf ongeveer 70 km/u. Lijkt van de achterkant te komen. Niro is een MY25, geleverd juli 2024. Had al een afspraak gemaakt bij de dealer maar de wachttijd is momenteel 2 maanden
Niro EV Exec 07-2023
Rond de 20 graden ga je in mijn ervaring nog niet met vol vermogen laden, daar moet het wat warmer voor zijn of je moet wat langer doorladen; na 5 of 10 minuten snelladen begint het accupakker al warmer te worden en gaat de snelheid ook omhoog.arvidbeheerder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:01:
Bij 50% haal je sowieso niet meer de volle snelheid, die haal je maar tot zo'n 45%
https://www.fastnedchargi...rview/kia?model=Niro%20EV
Als je die laadcurve bekijkt zie je dat je het beste de accu zo leeg mogelijk kunt rijden en dan niet verder doorladen dan je nodig hebt voor je volgende stop, bij 70 procent haal je nog maar de helft van je hoogste laadsnelheid. En boven de 80% moet je helemaal niet willen komen op een lange reis.