Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 7 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:47
DunDave schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:42:
Even mijn fijne eerste ervaring (lees frustraties) met Kia, en de Niro EV met jullie delen.

24 juni in blijde verwachting de Niro EV (DPL Snow White) opgehaald, na 3 meter rijden hoor ik een rammel achter in de auto. Hoe kan dit toch niet eerder opgevallen zijn? Zelfs de verkoper reed hem nog uit de showroom en een rondje om het pand.
De week die volgde meerdere keren op en neer geweest voor analyse met einde week de conclusie: een dakdeel van de carrosserie zit los, fabrieksfout.
Sinds die tijd staat mijn auto nog altijd bij de dealer. Kia NL heeft er naar moeten kijken, en moet goedkeuring geven over hoe en wat i.v.m. garantie. Vanochtend nog maar eens een statusupdate gaan halen: Kia Duitsland, experts vanuit de fabriek moeten er naar gaan kijken. Voorlopig nog niet terug dus.

Het kan bij meerdere auto's voorkomen, er werd mij verteld dat er sowieso 1 ander geval bekend was in NL. Mijn auto lijkt nu een soort van experiment te zijn hoe ze dit probleem willen tackelen.

Wat een drama dit, ik irriteer me er mateloos aan. Vooral omdat mijn inziens die auto nooit meegegeven had mogen worden omdat het met een paar meter rijden al duidelijk is dat er iets niet klopt. Ook had ik dan nog mijn vorige auto nog door kunnen rijden. Nu zit ik alweer een kleine 3 weken met een Niro die ik niet heb, en dat gaan er minstens 4 worden. Vertrouwen in de auto, en Kia volledig kwijt. Met name de dealer voor het meegeven van een defecte auto en hun slechte communicatie. En Kia NL bellen heeft ook geen zin: u moet bij de dealer zijn voor informatie.

Nu maar in gesprek met werkgever en leasemaatschappij omtrent vervangende auto voor aankomende zomervakantie...
Jeetje, in die drie weken is geen vervangend vervoer aangeboden? Hoop dat het een maandagmorgen model is, al lees ik dat er al meerdere bekend mee zijn.
Zure is dat je bij een ander merk (bij nieuw) ook weer maanden/jaar moet wachten als je besluit een ander merk af te nemen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Correct, in Nederland is er voor de Niro EV geen warmtepomp beschikbaar. Ik vermoed dat het hier om een E-Niro gaat?
Model uit Duitsland, daar hebben ze wel de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 16:05
Source90 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:11:
[...]

Model uit Duitsland, daar hebben ze wel de warmtepomp.
Dan zijn we denk ik appels en peren aan het vergelijken

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Frieseteun schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Dan zijn we denk ik appels en peren aan het vergelijken
Nee, niet echt.
Laat juist zien dat er met een warmtepomp geen verschil in range is met bijvoorbeeld de EV van @glas86.
Uiteraard afhankelijk van airco gebruik en dergelijke (daar is die WP volgens mij juist voor). Hier staat de airco meestal op standje 2 of 3 op 18°c met deze temperaturen. Stoelkoeling veelal uit of op stand 1. Vaak ook nog op "driver only", voor wat dat waard is qua verbruik.

Wellicht interessant om te over een maand of 4/5 nog eens te vergelijken met winterse temperaturen en verwarmen van de auto (onderweg, niet aan laadpaal) met en zonder warmtepomp.

Enfin, de WP zat er al op (met werkelijk elke andere optie 8)7 ) en heb ik zelf niet expliciet voor gekozen.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 12-07-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 21:40
Source90 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Nee, niet echt.
Laat juist zien dat er met een warmtepomp geen verschil in range is met bijvoorbeeld de EV van @glas86.
Uiteraard afhankelijk van airco gebruik en dergelijke (daar is die WP volgens mij juist voor). Hier staat de airco meestal op standje 2 of 3 op 18°c met deze temperaturen. Stoelkoeling veelal uit of op stand 1. Vaak ook nog op "driver only", voor wat dat waard is qua verbruik.

Wellicht interessant om te over een maand of 4/5 nog eens te vergelijken met winterse temperaturen en verwarmen van de auto (onderweg, niet aan laadpaal) met en zonder warmtepomp.

Enfin, de WP zat er al op (met werkelijk elke andere optie 8)7 ) en heb ik zelf niet expliciet voor gekozen.
18 graden? Dat noem ik standje vrieskist :-). Ik kom nooit lager dan 21 met hooguit standje twee van de automatische stand, en probeer vaak zelfs daar nog iets boven te blijven afhankelijk van de warmte.

Je zou eens in de energieverbruik monitor in de auto eens moeten kijken waar bij jou de verbruikers zitten die blijkbaar veel capaciteit van de auto vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 00:23
Lijkt het maar zo, of heb je een volledig custom schermindeling op je dashboard? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
glas86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:54:
[...]

18 graden? Dat noem ik standje vrieskist :-). Ik kom nooit lager dan 21 met hooguit standje twee van de automatische stand, en probeer vaak zelfs daar nog iets boven te blijven afhankelijk van de warmte.

Je zou eens in de energieverbruik monitor in de auto eens moeten kijken waar bij jou de verbruikers zitten die blijkbaar veel capaciteit van de auto vragen.
21 graden doet de airco niet echt iets qua koelen. Qua opwarmen vind ik de airco ook ondermaats; totaal geen warme lucht als je hem op 20°c zet en moet vaak richting de 22 om überhaupt warmte te voelen.

Volgens EV-infoscherm kost de airco circa 8-12 kilometer bereik ("met klimaat..." en "zonder klimaat.."). Daar kan ik wel mee leven om er comfortabel bij te zitten.

En wat is "veel capaciteit vragen"? Mijn range zit enkele kilometers onder die van jou en ik trap hem meestal wel door op normal of sport (snelweg dan weer vaak eco).

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 12-07-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Lijkt het maar zo, of heb je een volledig custom schermindeling op je dashboard? :)
Kan je instellen in instellingen -> display volgens mij. -> Voertuig -> Instrumentenpaneel -> Thema
Selecteren op rijmodi of op wolken-scherm. Volgens mij kan je niet een eigen afbeelding kiezen, maar daar zelf niet in verdiept.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 12-07-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Source90 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Kan je instellen in instellingen -> display volgens mij.
Selecteren op rijmodi of op wolken-scherm. Volgens mij kan je niet een eigen afbeelding kiezen, maar daar zelf niet in verdiept.
Ben zo terug, dit moet ik direct even uitproberen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:47
[...]

De achtergrond wordt bepaald door het tijdstip en weersomstandigheden, best grappig ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 13:17
Source90 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:34:
Vanmorgen met 100% op 448KM range.
Executive lijn met warmtepomp.
Same hier, Kia e-niro met 80k op de klok. SOH nog op 100%

haal nu inderdaad 460km met 100% accu, vorig jaar zomer zelfs keer 500+ gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
The_Zohan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Ben zo terug, dit moet ik direct even uitproberen :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWkNYcnGgN0kyz09UJemX5JvlQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y39deBLgaNgpM5eetPVmcEI9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
Oke dat is cool. Ik heb zojuist mijn auto gepimpt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saskiakelvin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 18:10
Vandaag naar de garage geweest omdat de auto aangaf dat de 15k beurt gedaan moest worden. Het boekje en de app geven 30k aan. Maar ja, er moesten toch wat updates gedaan worden.

De garage dacht eerst dat de auto de kleine beurt (290,-) moest hebben bij 15k. Maar na een korte gesprek bleek dit toch pas bij 30k te zijn. Dus geen kosten vandaag.

Advies voor hen die hun auto nog moeten afhalen. Zorg ervoor dat ze de onderhoud interval op 30k zetten en niet standaard op 15k. Ik mag nu de komende maanden nog genieten van de onderhoudsmelding…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
[...]

Nee, dat is het dynamische thema wat ik gekozen heb. Type B om precies te zijn. Weergave van het scherm veranderd dan iets op basis van het weer en de tijd.

voertuig -> instrumentenpaneel -> thema instrumentenpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
[quote]glas86 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar wel lager als wat jij er hebt staan.

Zie hier het bewijs:

[Afbeelding]

308KM met een volle accu dat is wel weinig. Ik rijd wel altijd in de ECO stand en vrijwel altijd met I-pedal. Is die 308 niet een moment opname van de GOM? Rijstijl en verbruikers zijn van invloed, maar dan nog vind ik het verschil wel veel. Wat voor uitvoering heb je? Ik rijd zelf een DPL. Zou bij een executive line die bijvoorbeeld climate control en stoelkoeling aan heeft staan van invloed kunnen zijn?

Weliswaar een korte rit
[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door Frieseteun op 12-07-2023 14:26 ]

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Source90 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:13:
[...]
21 graden doet de airco niet echt iets qua koelen. Qua opwarmen vind ik de airco ook ondermaats; totaal geen warme lucht als je hem op 20°c zet en moet vaak richting de 22 om überhaupt warmte te voelen.

Volgens EV-infoscherm kost de airco circa 8-12 kilometer bereik ("met klimaat..." en "zonder klimaat.."). Daar kan ik wel mee leven om er comfortabel bij te zitten.

En wat is "veel capaciteit vragen"? Mijn range zit enkele kilometers onder die van jou en ik trap hem meestal wel door op normal of sport (snelweg dan weer vaak eco).
Volgens mij haal ik kwa range een aantal mensen door elkaar:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq8l10vzh6XZS5TTchZD8Dqci-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdIKtG17tKkFKSOqGPBY8Agy.jpg?f=fotoalbum_large
Weer 20km hoger dan voorheen 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:00
Dat is ook ongeveer het bereik wat hij bij mij aangeeft. Niet dat ik het haal hoor want ik verlies nog steeds tussen de 2 en 8 procent van de batterij capaciteit na iedere rit. Iets in de nacht verbruikt stroom maar volgens de dealer is er niets aan de hand. Binnenkort maar weer eens bellen met de dealer, laatst is hij ook al volledig doorgemeten en zou het probleem vanzelf weg gaan als er wat meer gereden is. Na 5000km nog steeds dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Eboera schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Dat is ook ongeveer het bereik wat hij bij mij aangeeft. Niet dat ik het haal hoor want ik verlies nog steeds tussen de 2 en 8 procent van de batterij capaciteit na iedere rit. Iets in de nacht verbruikt stroom maar volgens de dealer is er niets aan de hand. Binnenkort maar weer eens bellen met de dealer, laatst is hij ook al volledig doorgemeten en zou het probleem vanzelf weg gaan als er wat meer gereden is. Na 5000km nog steeds dit probleem.
Tijdens onze vakantie hebben mijn ouders de auto. Gok dat het bereik met opa-stijl rijgedrag naar de 500 schiet 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:18
Weet iemand hoe ik nou die Ota update krijg?

Auto geeft al weken aan dat Ota update beschikbaar is maar wil maar niet de nieuwe versie downloaden... Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMlnFJ8ZIOON_zA7syq2ZiKhWm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zm6SHiSDbvg7ZcHetKX7WnxG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoQFib03SIm2Whw71j5v6C4YhyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SIVWX8ncC7aEVOgfImDh1hh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMWc-FIq0kThVoKqyIHlgHB5XCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuT6q6MxlhMKDVw0WNff4Os3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markicks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:20
Ik had dit ook, daarom heb ik gewoon de update op een USB-stick gezet (link staat een paar pagina's terug) en toen gaf de auto aan de update wel te kunnen installeren zodra ik de USB-stick erin deed.

system setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@MrRobin hier ook al langere tijd die melding, vandaag ineens de mogelijkheid om download te starten en na bijna 1 uur de update binnen, updaten zelf duurde 5 a 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
MarcelGo schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 20:12:
@MrRobin hier ook al langere tijd die melding, vandaag ineens de mogelijkheid om download te starten en na bijna 1 uur de update binnen, updaten zelf duurde 5 a 10 minuten.
Dan vermoed ik dat de auto tijdens het downloaden op de achtergrond al zaken uitvoert of dat je via OTA een subset van de data binnenhaalt i.p.v. alles via USB. Ik update altijd via een USB stick en kies dan voor installatie als de auto uit staat en dat duurt toch al snel 40 minuten. Je krijgt een pushbericht in de Kia Connect App. Wel goed om te lezen dat Kia eindelijk werk maakt van OTA.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sldxyxQuTcwMiZWObnMqVyS7B94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AM8TUAggcRI3abbSqgcgIxEc.jpg?f=fotoalbum_large

Als je je rechtervoet een beetje onder controle hebt haal je ruimschoots de range die Kia belooft. Vorige maand (via Rotterdam) naar Settle op en neer (500 km) is gewoon mogelijk. De laatste weken staan hij bij mij na opladen telkens zo rond de 430 kilometer (bij 80% vol); dat is dus ruim 530 bij 100% vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
Helemaal blij.
Afgelopen vrijdag is er een extra update geïnstalleerd om het issue met de CC i.c.m. gebruik trekhaak op te lossen.
Wat blijkt het werkt. Heb zelfs ACC.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlMarX
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 14:04
Mooi! Dat was voor mij ook wel een zorg.
Wat is het software versie nummer nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:06
saskiakelvin schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:31:
Vandaag naar de garage geweest omdat de auto aangaf dat de 15k beurt gedaan moest worden. Het boekje en de app geven 30k aan. Maar ja, er moesten toch wat updates gedaan worden.

De garage dacht eerst dat de auto de kleine beurt (290,-) moest hebben bij 15k. Maar na een korte gesprek bleek dit toch pas bij 30k te zijn. Dus geen kosten vandaag.

Advies voor hen die hun auto nog moeten afhalen. Zorg ervoor dat ze de onderhoud interval op 30k zetten en niet standaard op 15k. Ik mag nu de komende maanden nog genieten van de onderhoudsmelding…
Ik heb dat zelf gedaan, dus op 30000 km of 2 jaar gezet. Komt dan toch een melding na 1 jaar of 15000 km?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieseteun
KarlMarX schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:36:
Mooi! Dat was voor mij ook wel een zorg.
Wat is het software versie nummer nu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PjcF83b4un8e87E7K-WXcTaAyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HH0cY5hD535BJPdG9YEBVINI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NF4Yw2z2ZL9bT7N7aPlwIFIhsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4eNjTMEE5kzNz6aUyk4goGm.jpg?f=fotoalbum_large

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ik weet het niet zeker maar volgens mij slaat dit scherm alleen op het infotainment en navigatie gedeelte, de "Main" software versie kun je niet zien en ook al omdat je dit toch niet zelf kunt updaten...misschien via de obd poort wel te achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Gisteren voor de tweede keer een vreemde status van de auto. (Wellicht) veroorzaakt door het uit de auto stappen met de auto in de stand AAN en de sleutel in de broekzak. De auto gaat dan een piep geluid maken, die na een 10 tal seconden stopt. Eenmaal terug in de auto niet meer in Drive of Reverse te krijgen. Links onder is het sleutel logo zichtbaar (sleutel niet herkend/beschikbaar?) en gisteren verscheen zelfs rechtsboven het accu logo. De start/stop indrukken resulteert in het kort uit gaan en weer aan gaan van het entertainment scherm, dashboard scherm blijft aan, dus de auto gaat niet uit. Op de deur unlock knop drukken hield niet, de auto bleef aan. Totdat ik de deur open deed en toen op de start/stop drukte, ging de auto uit. Daarna weer starten en toen kon ik weer drive/reverse selecteren. Dit alles gebeurde nadat ik uitstapte om de laadsessie te stoppen.

Iemand dit al eens meegemaakt?
Vervolgvraag: Is het niet verstandig om de auto aan te laten staan en dan weg van de auto te lopen en dan de sleutel mee te nemen? Ook al is dat maar heel kort? Het was warm, vrouw en zoon in de auto en dan wil je toch de airco aanlaten als je dan de laadsessie gaat beëindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
Hmmm, klinkt een beetje als het zombie probleem. Ik hen net een update gekregen waardoor het over moet zijn.tot nu toe lijkt dat te kloppen, ik heb het nodige geprobeerd om weer in Zombie te komen en dat lukt gelukkig niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57

Griffin

Is mythical

@@MajaMestreech: Zelf heb ik het nog niet mee gemaakt en doe het echt vaak. De sleutel zit vaak gewoon in mijn broekzak, je hoort dan idd een irritante piep maar nog nooit gehad dat hij niet daar R/D wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
MarcelGo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij slaat dit scherm alleen op het infotainment en navigatie gedeelte, de "Main" software versie kun je niet zien en ook al omdat je dit toch niet zelf kunt updaten...misschien via de obd poort wel te achterhalen?
Geen idee hoe ik dat via een ODB poort kan achterhalen. Kan dat niet via het scherm?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
MajaMestreech schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Ik heb dat zelf gedaan, dus op 30000 km of 2 jaar gezet. Komt dan toch een melding na 1 jaar of 15000 km?
Ze kunnen de onderhoudsinterval aanpassen. Ik kreeg kortgeleden ook een melding om onderhoud te laten doen (op 15K). Dit hebben ze ter plekke aangepast (stond nog bij de garage) naar een interval van 30K.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn Niro EV heeft intussen bijna 28000km op de teller en staat nu bij de garage voor de 30.000km beurt en een gek piepend geluid in de aandrijflijn. Piepend geluid hoor je vooral onder acceleratie tussen de 50-90km/u maar is altijd hoorbaar met het raam open.

Er is een week tijd ingeruimd om het probleem op te sporen en op te lossen.

Komt iemand dit piepende geluid in de aandrijflijn bekend voor?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 10:29
Sigmasailor schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:06:

Als je je rechtervoet een beetje onder controle hebt haal je ruimschoots de range die Kia belooft. Vorige maand (via Rotterdam) naar Settle op en neer (500 km) is gewoon mogelijk. De laatste weken staan hij bij mij na opladen telkens zo rond de 430 kilometer (bij 80% vol); dat is dus ruim 530 bij 100% vol.
Ik rij voor werk regelmatig over een lange N weg dus qua verbruik zit ik bijna altijd rond de 13,5-14 kWh per 100 km. Echter blijft het geschatte aantal kilometers toch steken op 430 bij 100% vol. En tegelijkertijd heb ik het idee dat er minder km's afgaan dan ik daadwerkelijk rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
SgtCaffran schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Ik rij voor werk regelmatig over een lange N weg dus qua verbruik zit ik bijna altijd rond de 13,5-14 kWh per 100 km. Echter blijft het geschatte aantal kilometers toch steken op 430 bij 100% vol. En tegelijkertijd heb ik het idee dat er minder km's afgaan dan ik daadwerkelijk rij...
Precies dit, ik kwam met het warme weer op 464km, zodra gestart 440km maar met rijden gaat er minder km af dan gereden afstand, zo heb ik cumulatief al meer dan 500 gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Zitten ook een paar ritjes bij naar Utrecht over de A2. In de file blijf ik gewoon rechts rijden. Links zie je telkens dezelfde auto's voorbijkomen of weer afremmen. Zo'n ritje op neer van 130 km lukt met een verbruik van rond de 12 kWh/100 kilometer. Ik heb helemaal aan het begin het derde telwerkje gereset; overall over bijna 7000 kilometer staat het gemiddelde verbruik nu op 12,7 kWh/100 km. Dat is wat beter dan de e-Niro; die stond bij verkoop (55000 km) op 13 kWh/100 km. Tussen de langere ritjes door heb ik ook korte van 10 km waar het verbruik op 10 blijft staan (allemaal op 30,50 of 60 km wegen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 13:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nffm0xB4ZmnXhaWGNjHyHoM6Vo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7Sqa56haKjEmQpfNErFt0VW.jpg?f=fotoalbum_large

Niet positief voor de range, wel goed voor de productiviteit van de eigenaar. Ook koffie, zelfs als de stroom van je huis is uitgevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Weet iemand hoe de setting "Reactiesnelheid" precies werkt? De setting "Afstand" is duidelijk. "Versnellen" heb ik getest en bij SNEL is duidelijk merkbaar dat de auto dan sneller optrekt van een lagere rijsnelheid naar de hoger ingestelde snelheid. "Reactiesnelheid" is voor mij niet duidelijk. Voor wie wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f4wRM4N0vIXzz2wAH1sCNmw3sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39XrhsbaMEdENw7fkGrfWs6i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik dacht te begrijpen dat dit bepaalt hoe snel de auto ingrijpt als er iemand plots voor je in voegt, of je snel je voor ligger nadert. Traag betekent dan dat de auto meer tijd neemt om de voorganger te laten versnellen voordat hij zelf op de rem trapt om voldoende afstand te houden, en snel andersom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
MrRobin schreef op zondag 23 juli 2023 @ 07:45:
Ik dacht te begrijpen dat dit bepaalt hoe snel de auto ingrijpt als er iemand plots voor je in voegt, of je snel je voor ligger nadert. Traag betekent dan dat de auto meer tijd neemt om de voorganger te laten versnellen voordat hij zelf op de rem trapt om voldoende afstand te houden, en snel andersom.
Bedankt voor je reactie. Als ik je goed begrijp dan zou bij Reactiesnelheid = Traag de auto niet zo plots afremmen als weer zo'n kneuter vlak voor je komt rijden? Ga ik dat eens proberen. Dan wordt het voor mij Versnellen = Snel en Reactiesnelheid = Traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afgelopen twee weken een vrij recente Tucson gereden op vakantie.
Volgens mij is het info-/entertainment-systeem identiek aan Kia.
Hier kon ik mijn mobiel eenmalig met wifi pairen en daarna mijn iPhone projecteren.

Dit kan nog steeds niet met de Niro, correct?
Als ik telefoon projectie kies, is nog steeds een kabel vereist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 12:03
Het is bij KIA niet mogelijk om wireless AA/AC te gebruiken wanneer het scherm groter is dan 8" :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

@Source90 & @Mc_Smurf , klopt, op de DynamicsLine en hoger zit het grote scherm en dus bedraad AA/AC.

Persoonlijk vind ik dit trouwens geen probleem, want als AA aan staat en Flitsmeister aan (met ook scherm van telefoon aan) dan gaat de accu zo snel dat ik dan met bedraad AA de accu van de telefoon gelijk oplaad (net zo handig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-06 12:03
Griffin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:50:
@Source90 & @Mc_Smurf , klopt, op de DynamicsLine en hoger zit het grote scherm en dus bedraad AA/AC.

Persoonlijk vind ik dit trouwens geen probleem, want als AA aan staat en Flitsmeister aan (met ook scherm van telefoon aan) dan gaat de accu zo snel dat ik dan met bedraad AA de accu van de telefoon gelijk oplaad (net zo handig)
Ik rij momenteel in een huurauto met wireless AC op een 13.2" scherm, dat dit niet werkt bij KIA is dus echt een mismatch van KIA...

Ik gebruik Maps om te navigeren en heb flitsmeister op achtergrond draaien zodat meldingen wel doorkomen.. Mijn scherm hoeft hiervoor niet aan te staan en ik mijn telefoon nooit op te laden tijdens het rijden. (Wellicht omdat iOS iets beter voor de batterij zorgt dan Android maar dat is andere discussie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Mc_Smurf schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Ik rij momenteel in een huurauto met wireless AC op een 13.2" scherm, dat dit niet werkt bij KIA is dus echt een mismatch van KIA...

Ik gebruik Maps om te navigeren en heb flitsmeister op achtergrond draaien zodat meldingen wel doorkomen.. Mijn scherm hoeft hiervoor niet aan te staan en ik mijn telefoon nooit op te laden tijdens het rijden. (Wellicht omdat iOS iets beter voor de batterij zorgt dan Android maar dat is andere discussie)
Als wireless AA had gewerkt, had ik het geheid gebruikt. En het hele flitsmeister probleem, op 1 of andere manier start deze in de achtergrond op (als er connectie is met bluetooth), maar dan krijg ik niet goed de alerts te horen (/me doet vast wat fout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Griffin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:50:

Ik vind het persoonlijk juist wel een"probleem" of irritatiepuntje.

In de Hyundai Tucson stapte ik in en de telefoon was gelijk verbonden. Scherm ging direct naar het laatste scherm (veelal Google maps) en kon direct route hervatten.
Muziek ging ook gelijk verder.

Zeker met korte ritten (bezienswaardigheden met een kwartier rijden uit elkaar) was dit ideaal en veel beter voor de accu van mijn telefoon dan elke paar kilometer opladen en ontladen.

Heb je een auto van 55k met identiek media systeem, en kan je enkel via een kabel omdat schermpje wat groter is 🤦🏼‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronald_0302
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-05 10:33
Iemand enig idee hoe ik die irritante piep uitkrijg als ik van i-pedal naar Acc ga en andersom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

ronald_0302 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:30:
Iemand enig idee hoe ik die irritante piep uitkrijg als ik van i-pedal naar Acc ga en andersom?
Helaas niet (zover ik weet).
Wat ik zelf doe is dat als ik op de oprit rij van de snelweg even 2x tegen mn ' - ' flipper tikken zodat de regeneratie niet zo zwaar staat (vind ik zelf wat fijner rijden)... dan heb je het probleem op de snelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 14:02
Griffin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:01:
[...]

Als wireless AA had gewerkt, had ik het geheid gebruikt. En het hele flitsmeister probleem, op 1 of andere manier start deze in de achtergrond op (als er connectie is met bluetooth), maar dan krijg ik niet goed de alerts te horen (/me doet vast wat fout)
IK heb een AAWireless kastje met een draadloze oplader voor in mijn EV DYNAMICPLUSLINE 2023 liggen. Werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45
Bewegen de hulplijnen tijdens het achteruit rijden mee op de Niro EV?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
donald_dick schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:36:
Bewegen de hulplijnen tijdens het achteruit rijden mee op de Niro EV?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

tobotje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:39:
[...]

IK heb een AAWireless kastje met een draadloze oplader voor in mijn EV DYNAMICPLUSLINE 2023 liggen. Werkt ook.
Hier heb ik idd ook naar gekeken, maar ik heb een DL en geen DLP en dus geen wireless oplader (en mn accu gaat dus snel omdat ik mn scherm van mn telefoon aan heb staan met flitsmeister (omdat ik anders geen goede updates krijg))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
Griffin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:33:
[...]

Helaas niet (zover ik weet).
Wat ik zelf doe is dat als ik op de oprit rij van de snelweg even 2x tegen mn ' - ' flipper tikken zodat de regeneratie niet zo zwaar staat (vind ik zelf wat fijner rijden)... dan heb je het probleem op de snelweg niet.
Ik gebruik Acc ook in de stad en provinciale wegen en ben van mening dat KIA dit gewoon moet fixen. Vind de achtervering ook behoorlijk nadijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-06 20:36
in mijn Kia Niro EV (MY 2023) is OTA (over the air) update "beschikbaar". Toch heb ik nog niet de update van juni 2023. Ik vraag me af hoe dit werkt. Zoals ik het begrijp zou dit volautomatisch en op de achtergrond gebeuren. Maar tot op vandaag dus nog niet. De knop bijwerken blijft grijs en doet niks.

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik hiervoor iets doen of juist iets niet doen? Ik gebruik zelf CarPlay via de iPhone bedraad in de USB aansluiting. Wordt dan de update geblokkeerd omdat er iets in de USB poort zit? Of heeft dat er niks mee te maken?

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
ronald_0302 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:30:
Dat is niet mogelijk, het is een waarschuwing die waarschijnlijk verplicht is om het verschil tussen verschillende rem standen aan te geven, vanuit de wetgever of de testinstantie euro ncap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Kassie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:04:
in mijn Kia Niro EV (MY 2023) is OTA (over the air) update "beschikbaar". Toch heb ik nog niet de update van juni 2023. Ik vraag me af hoe dit werkt. Zoals ik het begrijp zou dit volautomatisch en op de achtergrond gebeuren. Maar tot op vandaag dus nog niet. De knop bijwerken blijft grijs en doet niks.

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik hiervoor iets doen of juist iets niet doen? Ik gebruik zelf CarPlay via de iPhone bedraad in de USB aansluiting. Wordt dan de update geblokkeerd omdat er iets in de USB poort zit? Of heeft dat er niks mee te maken?
Even terug scrollen naar 14 juli in dit draadje ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:46
Griffin schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:01:
[...]

zorg ervoor dat

1. De Flitsmeister app de ''altijd/continu locatie' permissie heeft en niet alleen wanneer app is geopend. Anders weer de app simpelweg niet waar hij zich continu bevind terwijl deze op de achtergrond draait (en geen locatietoegang heeft)
2. Kies in Flitsmeister 'Forceer telefoonspeaker' om te voorkomen dat als je (FM) radio luistert de alert via bluetooth naar je radio wordt gestuurd en dus niet hoort

[ Voor 9% gewijzigd door Kappade op 26-07-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
MarcelGo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Dat is niet mogelijk, het is een waarschuwing die waarschijnlijk verplicht is om het verschil tussen verschillende rem standen aan te geven, vanuit de wetgever of de testinstantie euro ncap.
Wat mij opvalt is dat bij Kia wel meer niet mogelijk is. Heb gisteren update gehad voor trekhaak en nu werkt alleen de ACC weer, waarom ook niet gelijk dodehoekdetectie? Zie regelmatig auto’s met aanhanger rijden waar dit gewoon werkt. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 14:02
Griffin schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:56:
[...]

Hier heb ik idd ook naar gekeken, maar ik heb een DL en geen DLP en dus geen wireless oplader (en mn accu gaat dus snel omdat ik mn scherm van mn telefoon aan heb staan met flitsmeister (omdat ik anders geen goede updates krijg))
Draadloze oplader komt van Ome Ali. Zit ook niet standaard in DPL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
tobotje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Draadloze oplader komt van Ome Ali. Zit ook niet standaard in DPL.
Die in de Exec. is ook niet je van het. Maakt hoop geluid en telefoon wordt behoorlijk warm. Liever een kabeltje.
Mooier was om draadloos te verbinden, dat is hierboven echter al de revue gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
ronald_0302 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Wat mij opvalt is dat bij Kia wel meer niet mogelijk is. Heb gisteren update gehad voor trekhaak en nu werkt alleen de ACC weer, waarom ook niet gelijk dodehoekdetectie? Zie regelmatig auto’s met aanhanger rijden waar dit gewoon werkt. 🤷‍♂️
Dat is er nou net een waarvan ik snap dat ie niet werkt, hoe weet die auto nou of de aanhanger 60 cm of 5 meter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald_0302
MarcelGo schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:46:
[...]

Dat is er nou net een waarvan ik snap dat ie niet werkt, hoe weet die auto nou of de aanhanger 60 cm of 5 meter is?

[ Voor 33% gewijzigd door ronald_0302 op 26-07-2023 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Misschien een tip, voor de gene die he-le-maal gestoord worden van het glimmende plastic in de Niro, je hebt mooie covers beschikbaar. Ik heb hem vandaag binnen en kost ongeveer ~€50,-.

Het is een cover, met 5 seconden gemonteerd en makkelijk los te halen als je bijvoorbeeld je lease auto weer moet inleveren.

Linkje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004489524813.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrpYGSpvxoQPd2nIfjo0d7_dFFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evktIg0TZgH5PrIjs90cgwI2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDoA4Y3nS4NAWFTRlV6gtqhSxPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFhu7VkALw2IQzuHPLwOtxFt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 28-07-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Luchtbakker schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:04:
Misschien een tip, voor de gene die he-le-maal gestoord worden van het glimmende plastic in de Niro, je hebt mooie covers beschikbaar. Ik heb hem vandaag binnen en kost ongeveer ~€50,-.

Het is een cover, met 5 seconden gemonteerd en makkelijk los te halen als je bijvoorbeeld je lease auto weer moet inleveren.

Linkje: https://nl.aliexpress.com/item/1005004489524813.html

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het middenconsole nog wel meevallen.
Gene waar ik mij het meest aan irriteer zijn de hoogglans lijnen aan de portier zijde, van de voorruit naar de deur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as2E7siDhRBtm1AYhVUVFHtUKHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f9aGWgA4uOrsZ3cW05V7esp.jpg?f=fotoalbum_large

Ook in het midden bovenop het dashboard zit een console met gaatjes wat enorm weerspiegeld, al heb ik daar minder last van dan de lijst aan de bijrijderskant, daar komt bizar veel weerspiegeling vanaf op een zonnige dag.

Zal eens kijken of ik het op de foto krijg.

Hier de volgende spullen van ome Ali voor de Niro EV in gebruik:
-Zonnebril houder aan zonneklep (no logo)
-Screenprotector voor beide displays (Type C for LHD 353mm). Zorgt ook voor stuk minder weerspiegeling en vingerafdrukken.
- Bakje voor bekerhouder-gedeelte

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 28-07-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

@Source90 ik werd vooral gek van de weerspiegeling van de zon soms in mijn gezicht. Maar ook van alle vingerafdrukken en stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
@Luchtbakker Ziet er een stuk beter uit! Hoe bevestig je dit, dubbelzijdig tape neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

SgtCaffran schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:22:
@Luchtbakker Ziet er een stuk beter uit! Hoe bevestig je dit, dubbelzijdig tape neem ik aan?
Yes. Er zit al dubbelzijdig tape (3M) op bij levering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
Vandaag na een tijdje 80% laden weer eens doorgeladen naar 100%: 556 kilometer op de GOM. Direct daarna rutje naar utrecht op en neer van 125 Km (afgerond) en nogAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goH65A3gqaCQ8bna0QgBjrzeHa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm98wazMmw9TEntMVeMNr6uv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bxWInz0BHIHPiqBl0RpzzPVIJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lnlj3CRMgqeUWJggcWsVBwEa.png?f=fotoalbum_large 445 km op de GOM. Ik ben er wel blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtCaffran
11,7 kWh/100km?? Dan moet je wel achter een vrachtwagen plakken met 90 km/u neem ik aan? Dat red ik zelfs niet op de N weg die ik regelmatig afga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SgtCaffran schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:10:
11,7 kWh/100km?? Dan moet je wel achter een vrachtwagen plakken met 90 km/u neem ik aan? Dat red ik zelfs niet op de N weg die ik regelmatig afga.
Doet ook niet voor niets 2 uur over 120km ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Hulde @Sigmasailor, ik doe het je niet na.

Het ligt echt aan hoeveel van die 125km snelweg is en hoe je daar rijd.
Ikzelf heb enkele route woon-werk (naar Utrecht over A2) afstand van 50km en ik haal dat never nooit niet (vaak ergens richting de 15kWh/100). Nu rij ik ong 105 op de ACC en soms iets harder om snel in te halen waar nodig. Maar als ik 12kWh op een snelweg zou doen, dan moet je heeeeel goed je best doen en alles in je voordeel hebben (wind, temp, geen regen, wat verkeer zodat je niet hard kan, vrachtwagen etc).

(Mijn totaal avg (op 8200 km) is aan het afnemen, ik zit nu op 15.2... maar over het algemeen zit ik eronder (ook door de binnendoorweggetjes en in de stad rijden)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Source90 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37:
[...]

Gene waar ik mij het meest aan irriteer zijn de hoogglans lijnen aan de portier zijde, van de voorruit naar de deur.
[Afbeelding]

Ook in het midden bovenop het dashboard zit een console met gaatjes wat enorm weerspiegeld, al heb ik daar minder last van dan de lijst aan de bijrijderskant, daar komt bizar veel weerspiegeling vanaf op een zonnige dag.

Hier de volgende spullen van ome Ali voor de Niro EV in gebruik:
-Zonnebril houder aan zonneklep (no logo)
-Screenprotector voor beide displays (Type C for LHD 353mm). Zorgt ook voor stuk minder weerspiegeling en vingerafdrukken.
- Bakje voor bekerhouder-gedeelte
Bedankt voor het delen van de aliexpress linkjes!

Hoe sommigen van jullie zo zuinig rijden is mij een raadsel. (Zal grotendeels rechtervoet zijn).

Ik heb niet het idee dat de airco in de zomer echt impact heeft op actieradius.

Ik zit gemiddeld tussen de 16-18 kwh/100km en rij veel snelweg of n wegen waar je 100 mag, dat is denk ik 80% van mijn 6500km die nu op de odometer staat. Rij altijd op I pedel, zo veel mogelijk acc (snel reactie, snel optrekken) en standaard 5km boven limiet, af en toe 10 er boven.

Merk wel dat als mijn vrouw rijdt dat het verbruik duidelijk iets lager ligt. Zij rijdt wat rustiger en is wat minder van het inhalen, meer netjes 3km boven max snelheid rijden etc.

100% batterij geeft de GOM hier ong 360km aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Source90 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hier nog een foto van het chromen/zilveren sierrandje. Meer mensen last van het enorm weerspiegelen van deze rand op de voorruit, aan de bijrijders zijde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sigmasailor
Griffin schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:30:
Hulde @Sigmasailor, ik doe het je niet na.

Het ligt echt aan hoeveel van die 125km snelweg is en hoe je daar rijd.
Ikzelf heb enkele route woon-werk (naar Utrecht over A2) afstand van 50km en ik haal dat never nooit niet (vaak ergens richting de 15kWh/100). Nu rij ik ong 105 op de ACC en soms iets harder om snel in te halen waar nodig. Maar als ik 12kWh op een snelweg zou doen, dan moet je heeeeel goed je best doen en alles in je voordeel hebben (wind, temp, geen regen, wat verkeer zodat je niet hard kan, vrachtwagen etc).

(Mijn totaal avg (op 8200 km) is aan het afnemen, ik zit nu op 15.2... maar over het algemeen zit ik eronder (ook door de binnendoorweggetjes en in de stad rijden)).
Mijn gemidelde (na 7000 km) is 12,6 kWh/100. In de E-niro kwam ik na 55k op 13, de EV doet het dus beter.
Ik woon in Hillegom, dus Hoofddorp, A'dam, Amstelveen-Utrecht is best een stuk snelweg. Ik blijf tegenwoordig altijd netjes in de rechter baan op constante snelheid rijden (zal in de praktijk rond de 90 zijn; ACC staat altijd op 95). AC heb ik nu echt niet nodig. 'Vroegah', reed ik ook altijd 10 km 'te hard' op de linkerbaan (dus constant remmen en weer optrekken). Nu heb ik er meer lol in om tot een laag vebruik te komen; Bij het ritje naar Utrecht scheelt het 'wel' 2 minutren reistijd (in de spits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:32
Ik rij sinds anderhalve week in een Niro EV Executive. Nu valt mij op dat de ambient binnenverlichting niet werkt. De optie is ook niet beschikbaar in de setups bij de optie 'Licht'. Volgens de specificaties had dit wel aanwezig moeten zijn. Dealer gevraagd maar nog geen antwoord. Iemand een verklaring? In het instructieboekje boekje staat deze afbeelding. In de setup van de auto missen de bovenste regels betreffende 'omgevingslicht'. Herkent iemand dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkmdpLn_nthnSBMyeKaREmAVNX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5vQuTGUn4lyl9YbRn9mx5Xz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Henk1023 op 02-08-2023 09:20 ]

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06 14:09
Source90 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Kia heeft een eigen systeem [dashcam] dat zij kunnen inbouwen.

https://webshop.kia.nl/ac...VRECZ710SHRC&modelid=170/

Is er ook voor de Niro ev
De Kia Niro EV heeft al een ingebouwde dashcam, die is alleen op modellen buiten Korea niet ingeschakeld :(

Helaas, want het ziet er mooi uit, zie dit filmpje.

Misschien komt er ooit nog een firmware upgrade waarmee dit ook bij ons werkt. Desnoods tegen betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:49
Sietse Vliegen schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

De Kia Niro EV heeft al een ingebouwde dashcam, die is alleen op modellen buiten Korea niet ingeschakeld :(

Helaas, want het ziet er mooi uit, zie dit filmpje.

Misschien komt er ooit nog een firmware upgrade waarmee dit ook bij ons werkt. Desnoods tegen betaling.
Volgens mij hebben de modellen in NL geen dashcam voor. Alleen een camera voor rijhulpsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:46
[b]MrRobin in "Het grote Niro EV topic"

Hoe sommigen van jullie zo zuinig rijden is mij een raadsel. (Zal grotendeels rechtervoet zijn).

Ik heb niet het idee dat de airco in de zomer echt impact heeft op actieradius.

Ik zit gemiddeld tussen de 16-18 kwh/100km en rij veel snelweg of n wegen waar je 100 mag, dat is denk ik 80% van mijn 6500km die nu op de odometer staat. Rij altijd op I pedel, zo veel mogelijk acc (snel reactie, snel optrekken) en standaard 5km boven limiet, af en toe 10 er boven.

100% batterij geeft de GOM hier ong 360km aan.
ik zit ongeveer in dezelfde situatie, totaal verbruik met 11k km 17.1
aan mijn rechtervoet zal het niet schelen gezien ik hoofdzakelijk op SCC (ACC) aan het rijden ben, met uitzondering: het buitenrijden van de wijk +/- 700m en de eindweg aan t kantoor +/- 300m

om een vergelijking te maken met
de e-Niro had voor een H/T van 110km +/- 10% nodig in de zomer en 25% SOC in de winter wat een verbruik op de MID teller tussen de 14-18kWh betekent

de Niro EV heeft in de zomer 25% en in de winter 30% SOC nodig wat een verbruik van op de MID teller tussen de 18-24kWh betekent (O ja ongeacht de snelheid op de snelweg tussen de 90 en 120 km/u GPS snelheid van 2*20km in die 110km)

de rechtervoet werd bij beide voertuigen maar slechts voor zo'n 1 km gebruikt het versnellen en vertragen door de SCC software, het traject is voor beide identiek, de vergelijking word gemaakt op de MID teller met bevestiging op de SOC (4* H/T met de e- in de zomer en 3* met de EV bij een SOC van 1001%), bij de EV al gespeeld met diverse instelling zonder dat er merkbaar verschil is (snelheid van versnellen max levert kort >60kW op met langzaam 40kW maar veel langer)

Ik geraak niet boven de 400km bij 100% SOC

Wat ik wel merk met het uitlezen via de OBD II is dat de inlet temp niet onder de 50°C komt

wat ik gemerkt heb (en niet met de demorit van de EV) is het gedrag onder autoregen stand 1, indien stand 1 er al toe doet. Bij de e- vertraagde de e- voldoende om een botsing te voorkomen, je moest helemaal op t eind wel op de rem drukken of de linker flip gebruiken. Was ook van toepassing indien het voertuig voor stil stond aan de bv. driekleur

de EV remt onvoldoende af, en zeker niet indien het voorliggend voertuig traag aan het rijden is. Aan de driekleur met een stilstaand voertuig zou de EV er gewoon inknallen aan zijn eigen snelheid, er is geen enkel bijkomende regen waar te nemen. Het is alsof de radar bij traagrijdende of stilstaande objecten zijn werk niet doet

O ja misschien nog even meegeven, indien ik in het historisch ritverbruik ga kijken in de EV dan zie ik voor de H rit meestal rond de 15-16kWh staan maar voor de terugrit iets rond de 6kWh

[ Voor 3% gewijzigd door bruneelm op 01-08-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Over verbruik gesproken, ik heb een onderzoeks afspraak gemaakt bij de dealer omdat mijn batterij leeg loopt na iedere rit, ergens in de nacht wordt er stroom verbruikt. Standaard als ik kijk in de app of in de auto ben ik tussen de 3 en 8% batterijcapaciteit kwijt als ik het bereik bekijk in de ochtend nadat ik de vorige dag een rit heb gemaakt. En hoe langer de rit hoe meer capaciteit ik kwijt raak. De auto is al eerder hiervoor terug geweest, toen had ik zo'n 500 km gereden en zou het vanzelf overgaan volgens de dealer. Maar na 5000km is het probleem er nog steeds en begin het me te irriteren. Ook omdat je daardoor totaal niet zuinig bent (je verbruikt meer energie dan de auto aangeeft). Afgelopen weekend was even de druppel toen ik de auto met 5% laden weg had gezet en de volgende dag was er 0% over. Kon gelukkig de auto nog wel verplaatsen naar de lader. Het probleem doet zich alleen voor na een rit, als de auto een paar dagen staat blijft alles stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:58
Sigmasailor schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Mijn gemidelde (na 7000 km) is 12,6 kWh/100. In de E-niro kwam ik na 55k op 13, de EV doet het dus beter.
Je vergelijkt de Niro EV met de E-Niro, maar je Niro EV is natuurlijk een hagelnieuwe auto met dito batterij. Was het verbruik van je E-Niro in de eerste 7000 km ook al 13 kWh/100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:46
Eboera schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:30:
Over verbruik gesproken, ik heb een onderzoeks afspraak gemaakt bij de dealer omdat mijn batterij leeg loopt na iedere rit, ergens in de nacht wordt er stroom verbruikt. Standaard als ik kijk in de app of in de auto ben ik tussen de 3 en 8% batterijcapaciteit kwijt als ik het bereik bekijk in de ochtend nadat ik de vorige dag een rit heb gemaakt. En hoe langer de rit hoe meer capaciteit ik kwijt raak. De auto is al eerder hiervoor terug geweest, toen had ik zo'n 500 km gereden en zou het vanzelf overgaan volgens de dealer. Maar na 5000km is het probleem er nog steeds en begin het me te irriteren. Ook omdat je daardoor totaal niet zuinig bent (je verbruikt meer energie dan de auto aangeeft). Afgelopen weekend was even de druppel toen ik de auto met 5% laden weg had gezet en de volgende dag was er 0% over. Kon gelukkig de auto nog wel verplaatsen naar de lader. Het probleem doet zich alleen voor na een rit, als de auto een paar dagen staat blijft alles stabiel
Ik zou aan een aantal verbruikers kunnen denken echter eerst een volgende vraag
Een rit, meteen erna wat is het verbruik in SOC % per 100 km
Wanneer de SOC niet meer daalt wat is in % het verbruik per 100km

Ik heb ook al gemerkt dat voor een bepaalde dit ik met een weinig dalende SOC aankom er sporadisch later op de avond met remote control de SOC gedaald is en het totaal % dichter aansluit bij het werkelijke verbruik dan meteen na de rit. Ik dacht enige vertraging van het BMS. Wat het verschil korte en lange ritten kan verklaren

Kijk ook eens naar het historische verbruik in de wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Een vertraging in de SOC lijkt me raar. En ook bijzonder gevaarlijk want dan zou je zomaar zonder stroom kunnen komen zitten terwijl het systeem aangeeft dat je nog kan rijden. Heb de ritten bekeken en zie niets raars. De ritten worden uiteraard ook niet bijgewerkt met de dalende SOC, ook logisch want er is officieel geen rit/activiteit. Sowieso lijkt de auto onzuiniger te zijn de laatste tijd, toen ik ‘m net had haalde ik zo’n 13kW per 100km, nu zit ik meestal rond de 16 a 17. Ik rij heel rustig ook op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:45
De Niro EV vergrendeld niet automatisch de deuren als je wegloopt bij de auto?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 13:15
donald_dick schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:55:
Jawel, is ergens een instelling bij veiligheid.

Nevermind, ik las weg rijdt.

[ Voor 7% gewijzigd door Giem op 01-08-2023 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sigmasailor
Ronald Koeman schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Je vergelijkt de Niro EV met de E-Niro, maar je Niro EV is natuurlijk een hagelnieuwe auto met dito batterij. Was het verbruik van je E-Niro in de eerste 7000 km ook al 13 kWh/100?
Toen ik mijn e-Niro net had was ik nog niet zo bezig met hypermilen. Na een tijdje was de lol van sprintjes trekken er wel af en kreeg ik meer plezier in het minder verbruiken. Toen kwam ik er ook achter dat het tijdverlies (zeker in de spits) tussen de linker- en rechterrijstrook bijna verwaarloosbaar is. Aan het begin (eerste 5k) had mijn e-Niro een gemiddeld gebruik van ongeveer 15; dat is in 4 jaar en 55k kilometer teruggelopen naar gemiddeld 13. Waarschijnlijk verbruikte de e-Niro niet veel meer aan het einde dan de Niro EV. het zit hem allemaal in de rechtervoet en de instelling van (A)CC. Luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid. Het verschil tussen 90 en 110 is dus bijna 50% energie! Dat is natuurlijk niet het enige verlies maar hakt er behoorlijk in. Dankzij de wet van Ohm (P=I kwadraad R) is het duidelijk dat ook de elektriche verliezen kwadratisch omhoog gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• groengras
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GuoT5WKKQb6qsbviXC9jRDsSkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZPctH1lgArm9SSMr8svlURD.jpg?f=fotoalbum_large

Een week geleden deze mooie nieuwe Niro EV opgehaald. Rijdt als een zonnetje.
Heb gisteren de eerste laadsessie met Zappi gedaan. 19,7kWh.
Kan ik bij de auto ook ergens zien hoeveel kWh er is bij geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
groengras schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:54:
[Afbeelding]

Een week geleden deze mooie nieuwe Niro EV opgehaald. Rijdt als een zonnetje.
Heb gisteren de eerste laadsessie met Zappi gedaan. 19,7kWh.
Kan ik bij de auto ook ergens zien hoeveel kWh er is bij geladen?
Gefeliciteerd met je mooie nieuwe auto. Deze heeft helaas zeer beperkende informatie over aantal kW laden. Het enige dat je kunt doen is met de percentages van de accu rekenen. B.v opladen van 20% naar 100% = 80% geladen * 64.8 kW = 51.84 kW. Dit kun je vergelijken met je Zappi en dan zie je je laadverlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
donald_dick schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:55:
Nope, knopje duwen in de deurklink. Als de auto op slot zit en je loopt naar de auto toe, klappen de spiegels uit en gaat de verlichting aan in de deurklink. Maar ook dan op knopje drukken om te opnenen.
Alleen de achterklep kun je instellen dat deze open gaat als je met sleutel een aantal seconden achter de auto staat.
Tot slot: kies je via sleutel of druk op deurklink om de auto te openen en je opent geen deur, gaat de auto na een aantal seconden weer op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:32
Henk1023 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:44:
Ik rij sinds anderhalve week in een Niro EV Executive. Nu valt mij op dat de ambient binnenverlichting niet werkt. De optie is ook niet beschikbaar in de setups bij de optie 'Licht'. Volgens de specificaties had dit wel aanwezig moeten zijn. Dealer gevraagd maar nog geen antwoord. Iemand een verklaring? In het instructieboekje boekje staat deze afbeelding. In de setup van de auto missen de bovenste regels betreffende 'omgevingslicht'. Herkent iemand dit?
[Afbeelding]
Gisteren kontakt gehad met de dealer. Het is een bekend probleem, niet alleen bij de Niro. Er schijnt een software update voor te zijn. Binnenkort meer info.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Vreemd, ik heb ook de nieuwste update en bij bij werkt het gewoon. Heb je al eens op het pijltje naar rechts (groter dan) geklikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
Sigmasailor schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:24:
Vreemd, ik heb ook de nieuwste update en bij bij werkt het gewoon. Heb je al eens op het pijltje naar rechts (groter dan) geklikt?
Misschien even scrollen. Dat vind ik niet erg intuïtief of duidelijk dat je ook kunt scrollen. Misschien dat de bovenste twee regels wel in beeld komen.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
Kassie schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:04:
Nou, uiteindelijk toch maar zelf met een USB stick de update uitgevoerd. Duurde ca 40 minuten.
Wat me opviel was dat er nu een optie bij kwam: automatische OTA update. Die dus maar aangezet.

Waarschijnlijk moet je eerst een update manueel doen voor OTA echt actief wordt. Ik dacht dat dit alleen aan de orde was bij MY22 versies.

Hoe dan ook, update ging probleemloos.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MajaMestreech
Vooral voor de particuliere rijders, let even op of je Kia Internationale Wegenhulp (KIW) goed is afgesloten. Bij mij was dat dus niet het geval. Op de MijnKIA Onderhoudskaart stond bij KIW geen datum genoemd en was dus niet afgesloten; wel al op vakantie geweest in Frankrijk.
Ik ontdekte dit omdat we een leegloper hadden op de avond voor vertrek op vakantie. De volgende ochtend KIA Wegenhulp gebeld en daar was onze nieuwe auto (van 13-04-2023) niet bekend. Ik ben gelukkig wel geholpen (schroef in de linker voorband) en daarna met de dealer gebeld. De verkoper had bij aankoop moeten vragen of we 3 jaar standaard KIW wilden of voor 29.50 Euro de uitgebreide dekking voor 3 jaar. Dit is ons niet gevraagd en daarom was dit dus ook niet geregeld. Foutje van de verkoper.
Na de vakantie de dealer gebeld en toen is het alsnog geregeld. We kregen een nieuwe MijnKIA Onderhoudskaart en daar stond nu bij KIW een datum tot 30-7-2024 (en dus niet 2026 vanwege de 3 jaar). Weer bellen en toen werd aangegeven dat ieder jaar bij onderhoud de KIW verlengd wordt en dus ook een nieuwe Onderhoudskaart krijgt. Toen heb ik opgemerkt dat de KIA EV een 2 jaar cyclus heeft (staat ook op de onderhoudskaart), niet na een jaar voor onderhoud naar de dealer gaat en dus dan ook niet een nieuwe verlenging van KIW krijgt. Ow ..... daar hadden ze niet aan gedacht en nu ging de dealer contact opnemen met KIA hoe dit voor een EV geregeld moet worden. Voorlopig moest ik even voor mezelf noteren om voor de einddatum van de KIW via de dealer een nieuwe MijnKIA onderhoudskaart aan te vragen.

Excuus voor het lange verhaal :-) maar gratis tip om te controleren hoe dit is geregeld voor jullie EV, voordat je ergens stil staat en wegenhulp nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 12:45
ronald_0302 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:55:
[...]

Ik kan mezelf heel goed voorstellen dat dit bewust is gekozen. De auto weet wel dat er iets naast de auto rijdt, maar niet dat er nog iets naast je misschien wel 4meter lange aanhanger.
Zou je dodehoek detectie dan aangeven dat er niets rijdt en jij zonder goed te kijken van baan wisselen, dan zou je de auto de "schuld" kunnen geven. Zodra je iets achter de auto hangt is dit niet uit te sluiten en dus zetten ze dit systeem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ik was gister bij de dealer en hier gaven ze aan dat de OTA zijn uitgeschakeld door KIA vanwege een bug?
De dealer (Fase) gaf aan dat zij een Sportage en een Niro hadden staan die letterlijk niet meer konden rijden door een fout in de OTA update.

• Frieseteun
Weet iemand of bij het gebruik van de i-Pedal er bij de afremmen rekening wordt gehouden hetgeen waarvoor je wilt afremmen/stoppen? Bijvoorbeeld een stopstreep bij de stoplichten of het verschil tussen een scherpe en flauwe bocht?

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:19
Frieseteun schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:27:
Weet iemand of bij het gebruik van de i-Pedal er bij de afremmen rekening wordt gehouden hetgeen waarvoor je wilt afremmen/stoppen? Bijvoorbeeld een stopstreep bij de stoplichten of het verschil tussen een scherpe en flauwe bocht?
Het is mij al een aantal keer opgevallen dat de i-Pedal minder hard afremt voor een rotonde of een bepaalde bocht. Stoplichten houdt hij volgens mij geen rekening mee, of in ieder geval te weinig met betrekking tot voorgangers. Tenminste: al een paar keer bij moeten remmen om niet achterop bij iemand te zitten.
Pagina: 1 ... 7 ... 26 Laatste