Ik heb nog nooit gemerkt dat iPedal in verschillende situaties meer of minder afremt. Wel afhankelijk van je snelheid en soms moet je dan ook bijremmen bij te hoge snelheid. Als je vooraf ziet dat je moet gaan stoppen, kun je gedoseerd het stroompedaal laten opkomen en tot slot helemaal loslaten om tot stilstand te komen. Werkt perfect.DwightKSchrute schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Het is mij al een aantal keer opgevallen dat de i-Pedal minder hard afremt voor een rotonde of een bepaalde bocht. Stoplichten houdt hij volgens mij geen rekening mee, of in ieder geval te weinig met betrekking tot voorgangers. Tenminste: al een paar keer bij moeten remmen om niet achterop bij iemand te zitten.
Na 4 maanden te denken in de ECO mode te rijden, bleek gisteren dat ik al die tijd in de NORMAL mode rij. Hiervoor staat geen melding op het scherm, ECO en SPORT wel.
Na een rit in SPORT mode, merkte ik bij een volgende rit dat deze weer was gereset naar NORMAL mode. Bij een rit in ECO mode zie ik dit niet. Is bij iemand bekend of SPORT mode bij een volgende rit standaard wordt teruggezet naar NORMAL mode?
Vervolgvraag over de 3 verschillende modes: wat zijn de verschillen tussen de 3 modes?
Na een rit in SPORT mode, merkte ik bij een volgende rit dat deze weer was gereset naar NORMAL mode. Bij een rit in ECO mode zie ik dit niet. Is bij iemand bekend of SPORT mode bij een volgende rit standaard wordt teruggezet naar NORMAL mode?
Vervolgvraag over de 3 verschillende modes: wat zijn de verschillen tussen de 3 modes?
In eco blijft hij in ieder geval wel staan. Hier al bijna een halfjaar automatisch naar eco.MajaMestreech schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:19:
Na 4 maanden te denken in de ECO mode te rijden, bleek gisteren dat ik al die tijd in de NORMAL mode rij. Hiervoor staat geen melding op het scherm, ECO en SPORT wel.
Verschil zal wel in het verbruik en met name responsiviteit van het rechter pendaal zitten.
Ik neem aan dat je het verschil in accelereren in sport wel hebt ervaren?
Ik heb nu sinds eind juni mijn Kia Niro EV EL, maar blijf het wel apart vinden van zo een flieber hoedenplank. Had ik niet gezien tijdens de proefrit, maar was wel even een afknapper net als het dakraam wat opengeschoven word met de hand
Voor de rest een fijne auto om in te rijden.
Helaas wel al een fout/storing in een computer voor het BMS dus is een nieuwe besteld en gaat hopelijk snel vervangen worden zodat ik eindelijk af ben van dat mooie rode autootje met uitroepteken.
:strip_exif()/f/image/7yA2UWJ4MA7rRi55PSjuyxRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bleek een bekend probleem te zijn, alleen hadden de meeste mensen problemen met dat hij dan ook niet meer oplaad. En dat doet die van mij wel gelukkig.
Merk wel dat het heel lastig is om rond de 16kw/100km te komen, weet niet of het aan de BMS ligt of mijn rechtervoet. Zelfs als ik rustig op de snelweg rijd, 100 op de teller, dan nog blijf ik gewoon nog rustig boven de 18/19.

Voor de rest een fijne auto om in te rijden.
Helaas wel al een fout/storing in een computer voor het BMS dus is een nieuwe besteld en gaat hopelijk snel vervangen worden zodat ik eindelijk af ben van dat mooie rode autootje met uitroepteken.
:strip_exif()/f/image/7yA2UWJ4MA7rRi55PSjuyxRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bleek een bekend probleem te zijn, alleen hadden de meeste mensen problemen met dat hij dan ook niet meer oplaad. En dat doet die van mij wel gelukkig.
Merk wel dat het heel lastig is om rond de 16kw/100km te komen, weet niet of het aan de BMS ligt of mijn rechtervoet. Zelfs als ik rustig op de snelweg rijd, 100 op de teller, dan nog blijf ik gewoon nog rustig boven de 18/19.
Hoe bedoel je precies "opengeschoven met de hand"?TrekDr0p schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:44:
Ik heb nu sinds eind juni mijn Kia Niro EV EL, maar blijf het wel apart vinden van zo een flieber hoedenplank. Had ik niet gezien tijdens de proefrit, maar was wel even een afknapper net als het dakraam wat opengeschoven word met de hand
Ik heb ook een "Executive Line" (tussen haakjes, heb hem uit Duitsland met dezelfde/alle opties als EL) en dakraam bij mij is elektrisch bediend in zowel open als schuine stand.
Die hoedeplank is inderdaad een aanfluiting.
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 11-08-2023 09:53 ]
Ik heb <13kWh/100KM gehaald met ACC op 82 op een 80 weg van ruim 40km (met afremmen voor verkeerslichten nu en dan). Het is haalbaar, echter zit ik zelf ook vaak op 16/17kWh. Vind iets sportiever rijden wel leuker en dan schiet hij al gauw omhoog. Tik ook standaard de 20kWh/100KM aan bij cruisecontrol op 135KM/h na 19:00 in de avond. Kan ik wel 100 gaan rijden, maar ach; daarvoor heb ik PV panelen.TrekDr0p schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:44:
Ik denk dat hij bedoeld het schaduw doek bij het panorama dak.Source90 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Hoe bedoel je precies "opengeschoven met de hand"?
Ik heb ook een "Executive Line" (tussen haakjes, heb hem uit Duitsland met dezelfde/alle opties als EL) en dakraam bij mij is elektrisch bediend in zowel open als schuine stand.
Die hoedeplank is inderdaad een aanfluiting.
Inmiddels een software update gehad op verzoek van de dealer. Alles werkt nu conform het instructieboekje.Henk1023 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:44:
Ik rij sinds anderhalve week in een Niro EV Executive. Nu valt mij op dat de ambient binnenverlichting niet werkt. De optie is ook niet beschikbaar in de setups bij de optie 'Licht'. Volgens de specificaties had dit wel aanwezig moeten zijn. Dealer gevraagd maar nog geen antwoord. Iemand een verklaring? In het instructieboekje boekje staat deze afbeelding. In de setup van de auto missen de bovenste regels betreffende 'omgevingslicht'. Herkent iemand dit?
[Afbeelding]
Niro EV Exec 07-2023
Op verzoek van de dealer hebben ze een software update gedaan. Ambient doet het nu wel. Volgens het Engelse instructieboekje zou er, naast het dashboard en de middenconsole ook ambient verlichting in de deuren zijn. Dat lijkt niet het geval.Henk1023 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:05:
[...]
Gisteren kontakt gehad met de dealer. Het is een bekend probleem, niet alleen bij de Niro. Er schijnt een software update voor te zijn. Binnenkort meer info.
Niro EV Exec 07-2023
Accelereren in Sport modus had ik al snel opgemerkt. Ik vroeg me nog af of het sturen directer is, doet hij sneller koelen/verwarmen.Source90 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:12:
[...]
Verschil zal wel in het verbruik en met name responsiviteit van het rechter pendaal zitten.
Ik neem aan dat je het verschil in accelereren in sport wel hebt ervaren?
Idem voor ECO mode t.o.v. NORMAL mode. Accelereren zal dan weer wat minder snel zijn en de vraag is of de auto dan zuiniger met energie omgaat voor de Airco of electronica aan boord? Ik zie en merk weinig verschil.
Zover ik heb kunnen merken veranderd tussen eco - normaal - sport alleen de respons van het stroompedaal. Tussen normaal - sport verandert ook de stuurbekrachtiging, het sturen gaat iets zwaarder in sport.MajaMestreech schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:49:
[...]
Accelereren in Sport modus had ik al snel opgemerkt. Ik vroeg me nog af of het sturen directer is, doet hij sneller koelen/verwarmen.
Idem voor ECO mode t.o.v. NORMAL mode. Accelereren zal dan weer wat minder snel zijn en de vraag is of de auto dan zuiniger met energie omgaat voor de Airco of electronica aan boord? Ik zie en merk weinig verschil.
In alle standen is het volledige vermogen beschikbaar wanneer je het stroompedaal onderin trapt.. geen verschil in acceleratie, alleen in respons.
Ik maak er een sport van zo zuining mogelijk te rijden; die paar minuten reistijd extra neem ik voor lief. Gemiddeld over ruim 7200 kilometer is hij van de week gezakt naar 12,5 kWh/100 kilometer. Het heeft echt alleen maar met beheersing van het rechterpootje te makenSource90 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:53:
[...]
Ik heb <13kWh/100KM gehaald met ACC op 82 op een 80 weg van ruim 40km (met afremmen voor verkeerslichten nu en dan). Het is haalbaar, echter zit ik zelf ook vaak op 16/17kWh. Vind iets sportiever rijden wel leuker en dan schiet hij al gauw omhoog. Tik ook standaard de 20kWh/100KM aan bij cruisecontrol op 135KM/h na 19:00 in de avond. Kan ik wel 100 gaan rijden, maar ach; daarvoor heb ik PV panelen.
De "ambient" verlichting is een optie die ze net zo goed weg hadden kunnen laten met enkel wat licht boven het dashboardkastje.Henk1023 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:45:
[...]
Op verzoek van de dealer hebben ze een software update gedaan. Ambient doet het nu wel. Volgens het Engelse instructieboekje zou er, naast het dashboard en de middenconsole ook ambient verlichting in de deuren zijn. Dat lijkt niet het geval.
Wat me ook opvalt is dat wanneer je Android auto gebruikt en je kiest het volgende nummer op het stuur, dat je het knopje dan naar beneden moet duwen. Ik zou verwachten naar boven.
En de lane assist software is knap irritant. Hier liggen wat 60 wegen met de witte streeplijnen aan beide zijkanten. Dan blijft die computer irritant doen. En 1x afzetten kan wel maar als je opnieuw start moet je het weer afzetten.
vannacht, vanmorgen en zonet helaas een nare ervaring met thuis laden (wallbox pulsar plus). Kreeg ineens notificatie van de wallbox die zei: "oplaadsessie beëindigd. Laadpaal (naam die ik hem heb gegeven) is geladen".
Tegelijk geeft de Kia app 2 push notificaties:
[Alarm] Connected, but not charging. Possible reasons: blackout, payment incompletion, charging stop button enabled."
en
[EV Charging stop notification] The charging has stopped due to the external charger condition. Please check the charger status.
Maar als ik dan in de wallbox app kijk zegt die doodleuk: wachten op een signaal van de auto dat die wil beginnen met laden. Kan daar dus niet op een "forceer beginnen met laden" drukken.
Dit vannacht gehad, ong 30 min na begin van laden (wordt je lekker wakker mee als je weg moet)..
Daarna nog een keer vanmorgen voor vertrek en net na terugkomst weer, dit keer na 50 minuten.
Verder geen planningen oid aanwezig in de kia app of wallbox app, en de laadpaal net stroom af gehaald in de meterkast. Nu weer opnieuw aan de lader en het valt me op dat de kia app nu zegt in het status tabje van de app
"Charging AC charging" (voorheen stond hier altijd "Charging Standard charging".
en bij battery level staat nu ook andere tekst (denk ik):
Estimated charging completion time (2h50m remaining).
Weet niet wat daar eerder stond maar volgens mij niet dit.
De diagnostics / vehicle report deel van de app geeft ook alles OK weer...
Indien hij er zo weer uit klapt ga ik de publieke lader om de hoek eens proberen...
Iemand die iets van dit eerder heeft meegemaakt en tips heeft?
Tegelijk geeft de Kia app 2 push notificaties:
[Alarm] Connected, but not charging. Possible reasons: blackout, payment incompletion, charging stop button enabled."
en
[EV Charging stop notification] The charging has stopped due to the external charger condition. Please check the charger status.
Maar als ik dan in de wallbox app kijk zegt die doodleuk: wachten op een signaal van de auto dat die wil beginnen met laden. Kan daar dus niet op een "forceer beginnen met laden" drukken.
Dit vannacht gehad, ong 30 min na begin van laden (wordt je lekker wakker mee als je weg moet)..
Daarna nog een keer vanmorgen voor vertrek en net na terugkomst weer, dit keer na 50 minuten.
Verder geen planningen oid aanwezig in de kia app of wallbox app, en de laadpaal net stroom af gehaald in de meterkast. Nu weer opnieuw aan de lader en het valt me op dat de kia app nu zegt in het status tabje van de app
"Charging AC charging" (voorheen stond hier altijd "Charging Standard charging".
en bij battery level staat nu ook andere tekst (denk ik):
Estimated charging completion time (2h50m remaining).
Weet niet wat daar eerder stond maar volgens mij niet dit.
De diagnostics / vehicle report deel van de app geeft ook alles OK weer...
Indien hij er zo weer uit klapt ga ik de publieke lader om de hoek eens proberen...
Iemand die iets van dit eerder heeft meegemaakt en tips heeft?
[ Voor 4% gewijzigd door MrRobin op 13-08-2023 16:42 ]
@MrRobin Beste tip is checken of een andere laadpaal dezelfde problemen geeft, kan je bekijken of je het verder richting auto of laadpaal moet zoeken...anders veel variabelen?
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Je hebt gelijk met Ambient. Het instructieboekje zegt dat in de deuren ook verlichting zit maar dat is niet het geval.rvrbtcpt schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:11:
[...]
De "ambient" verlichting is een optie die ze net zo goed weg hadden kunnen laten met enkel wat licht boven het dashboardkastje.
Wat me ook opvalt is dat wanneer je Android auto gebruikt en je kiest het volgende nummer op het stuur, dat je het knopje dan naar beneden moet duwen. Ik zou verwachten naar boven.
En de lane assist software is knap irritant. Hier liggen wat 60 wegen met de witte streeplijnen aan beide zijkanten. Dan blijft die computer irritant doen. En 1x afzetten kan wel maar als je opnieuw start moet je het weer afzetten.
Bij het vorige type Niro was dit wat beter uitgevoerd. Wat betreft knopje omhoog omlaag is het idd vreemd. Vorige had dat ook al. Niet logisch maar is aan te wennen.
Lane assist kun je op het stuur aan en uitzetten. De lijnen blijven herkend worden en er volgt uiteindelijk ook een stuurreactie maar gaat niet dwingen om midden tussen de lijnen te rijden. Het vorige type deed dat wel.
Niro EV Exec 07-2023
Net in +- 3 uur van 70 naar 100 geladen met een publieke paal, geen problemen... Dat wordt een support ticket bij wallbox vrees ik.MarcelGo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:44:
@MrRobin Beste tip is checken of een andere laadpaal dezelfde problemen geeft, kan je bekijken of je het verder richting auto of laadpaal moet zoeken...anders veel variabelen?
Heb je al geprobeerd om met gereduceerd vermogen te laden? Je kunt kiezen uit 3 vermogens bij de EV laadstroom instelling.MrRobin schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:45:
[...]
Net in +- 3 uur van 70 naar 100 geladen met een publieke paal, geen problemen... Dat wordt een support ticket bij wallbox vrees ik.
Niro EV Exec 07-2023
Nee nog niet, maar dat bedacht ik me al wel inderdaad. Heb jij het over de auto instellingen of heb je toevallig ook een wallbox?Henk1023 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:27:
[...]
Heb je al geprobeerd om met gereduceerd vermogen te laden? Je kunt kiezen uit 3 vermogens bij de EV laadstroom instelling.
Ik heb een simpele 3 fase EVbox zonder intelligentie. Het laadvermogen stel ik in de auto in. Ik laad meestal op de laagste of middelste stand. De laagste laadt met ca. 6kW de middelste zit rond de 10kW volgens de kWh meter die ik in de EV laadgroep heb geplaatst.MrRobin schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 07:27:
[...]
Nee nog niet, maar dat bedacht ik me al wel inderdaad. Heb jij het over de auto instellingen of heb je toevallig ook een wallbox?
Niro EV Exec 07-2023
Mag ik vragen waarom je een lage snelheid gebruikt van 6kw? Naar wat ik er van begrijp brengt dat hogere laadverliezen met zich mee toch?
Lage snelheid laden schijnt beter te zijn voor de accu. Maar ik laad voornamelijk op lage snelheid A:omdat ik een lange kabel naar de EV box heb waardoor er, zeker bij hoger vermogen, meer laadverlies (warmte) optreed. En B: om gewoon de inductiekookplaat, wasmachine, wasdroger, vaatwasser en airco te kunnen blijven gebruiken tijdens het laden.MrRobin schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:22:
Mag ik vragen waarom je een lage snelheid gebruikt van 6kw? Naar wat ik er van begrijp brengt dat hogere laadverliezen met zich mee toch?
Niro EV Exec 07-2023
Mat AC laden is dit altijd lage stromen (vanuit het oogpunt accucel)Henk1023 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Lage snelheid laden schijnt beter te zijn voor de accu. Maar ik laad voornamelijk op lage snelheid A:omdat ik een lange kabel naar de EV box heb waardoor er, zeker bij hoger vermogen, meer laadverlies (warmte) optreed. En B: om gewoon de inductiekookplaat, wasmachine, wasdroger, vaatwasser en airco te kunnen blijven gebruiken tijdens het laden.
Wat de laadverliezen zijn op de kabel, die zijn kleiner dan verhoudingsgewijs de laadverliezen van de OBC.
Deze laatste heeft een vast verbruik ongeacht of je AC 6A of 32A resp 3*6 of 3*16A aan het laden bent. Hoe lager hoe groter het aandeel van dat vast verbruik.
+bruneelm schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:34:
[...]
Mat AC laden is dit altijd lage stromen (vanuit het oogpunt accucel)
Wat de laadverliezen zijn op de kabel, die zijn kleiner dan verhoudingsgewijs de laadverliezen van de OBC.
Deze laatste heeft een vast verbruik ongeacht of je AC 6A of 32A resp 3*6 of 3*16A aan het laden bent. Hoe lager hoe groter het aandeel van dat vast verbruik.
Zou inderdaad ook maximaal (volgens aardlekschakelaar) laden. Eventueel een load balancer ertussen.
Ik wist niet dat de obc de reden was voor (het grootste gedeelte van) laadverlies. Laadverlies komt dus niet door langzamer laden, maar gewoon domweg langer laden?bruneelm schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:34:
[...]
Ooit opgemeten op mijn e-Niro, van het opgenomen vermogen gaat er 296Watt naar de elektronica en de rest in de accu.MrRobin schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:18:
[...]
Ik wist niet dat de obc de reden was voor (het grootste gedeelte van) laadverlies. Laadverlies komt dus niet door langzamer laden, maar gewoon domweg langer laden?
Wat in verhouding enorm hoog is bij 6A*230v is en veel minder bij 32A*230V
Is dit een bug in de software van de KIA EV of niet?
Start rit: deuren openen via knop op deurklink, ik open de achterdeur om daar mijn tas neer te leggen, ga rijden.
Einde rit: na stoppen druk ik op de start/stop knop (zonder eerst parkeerstand), ik stap uit, wil de achterdeur openen om mijn tas te pakken, achterdeur gaat niet open ??? Via sleutel of in de bestuurdersdeur deuren openen, achterdeur gaat open.
Gemerkt dat als ik bij einde rit eerst de auto in parkeerstand zet (zoals het ook hoort wellicht) en daarna pas op de start/stop knop druk, dan gaat de achterdeur wel meteen open.
Instellingen: deuren op slot bij rijden, deuren openen bij versnelling "parkeerstand", waarschuwing "vergeet niet spullen achterbank" heb ik uitgezet.
Iemand dit al eens opgemerkt?
Start rit: deuren openen via knop op deurklink, ik open de achterdeur om daar mijn tas neer te leggen, ga rijden.
Einde rit: na stoppen druk ik op de start/stop knop (zonder eerst parkeerstand), ik stap uit, wil de achterdeur openen om mijn tas te pakken, achterdeur gaat niet open ??? Via sleutel of in de bestuurdersdeur deuren openen, achterdeur gaat open.
Gemerkt dat als ik bij einde rit eerst de auto in parkeerstand zet (zoals het ook hoort wellicht) en daarna pas op de start/stop knop druk, dan gaat de achterdeur wel meteen open.
Instellingen: deuren op slot bij rijden, deuren openen bij versnelling "parkeerstand", waarschuwing "vergeet niet spullen achterbank" heb ik uitgezet.
Dit is niet hoe het bij mij werkt en ik herken dit dan ook niet. Ik heb wel instellingen staan op deuren pas van slot bij motor uit en al op slot bij selecteren D. Verder doe ik jouw handelingen hetzelfde, dus niet eerst de p selecteren voor ik de auto uit zet. Wellicht dat je dat eens kan proberen?
Is het laadverlies van de OBC bij benadering bekend? Heeft de auto een optie om de hoeveelheid geladen kwh's weer te geven? Wat me wel opvalt is dat de KiaConnect app andere energie verbruiksdata laat zien dan de auto zelf. Als ik de geladen kwh's en de gereden km's doorreken dan klopt de auto vrij goed.bruneelm schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:34:
[...]
Anyway ik ga eens met verschillende laadsnelheden experimenteren. Kijken of ik verschillen kan vinden.
Niro EV Exec 07-2023
Meten en rekenenHenk1023 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:58:
[...]
Is het laadverlies van de OBC bij benadering bekend? Heeft de auto een optie om de hoeveelheid geladen kwh's weer te geven? Wat me wel opvalt is dat de KiaConnect app andere energie verbruiksdata laat zien dan de auto zelf. Als ik de geladen kwh's en de gereden km's doorreken dan klopt de auto vrij goed.
Anyway ik ga eens met verschillende laadsnelheden experimenteren. Kijken of ik verschillen kan vinden.
Grofweg met een OBD II dongle en EVNotify kan je zien hoeveel kWh er in je accu gaan. Met een MID kWh teller kan je meten hoeveel kWh richting EV gaan. Kabelverliezen kan je berekenen
Je dient je accu leeg te rijden bv. 10%SOC
Daarna 10kWh* te laden aan een bepaalde stroomsterkte, herhaal dit voor diverse laadstromen telkens startend met 10% SOC
De hele meeting doe je opnieuw startend met 20%, 30%, 40%, ... SOC. En rekenen maar
O ja nog niet het bepaald bij de Niro EV daar op 3f 6A het laden wel start op 3*6A maar na een tijd het blijkbaar 2*6A wordt met een floating 3de fase, oorzaak nog niet gevonden.
*Om de meettijd niet te lang te hebben zodat nog bijgeladen kan worden voor de volgende werkdag indien van toepassing. Ik kan mijn wallbox instellen om juist 10kWh te laden
[ Voor 29% gewijzigd door bruneelm op 14-08-2023 23:37 ]
Ik heb hier geen last van. Ik druk ook nooit op de parkeerstand en gebruik de automatische handrem ook nooit handmatig. Ik weet wel dat er instelling zijn mbt het op slot gaan van de auto, misschien handig om daar eens te kijken. Zelf heb ik daar nooit iets aan gewijzigd, volgens mij gaat de auto alleen op slot als ik ga rijden en bij een bepaalde snelheid. Als ik uitstap is alles open en blijft ook open totdat ik de auto met de handgreep/sleutel/app op slot doe.MajaMestreech schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:06:
Klopt perfect, bij mij ingesteld deuren open bij P.MajaMestreech schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:06:
Indien je de wagen uitzet ipv vooraf de p in te drukken gaan de andere deuren niet open.
Blijft vreemd. Als ik de auto uitzet en verder niks doe (gaat automagisch in P), zijn alle deuren open, zodra ik de bestuurdersdeur open doe.
Werkt dat bij jou?Henk1023 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:27:
[...]
Heb je al geprobeerd om met gereduceerd vermogen te laden? Je kunt kiezen uit 3 vermogens bij de EV laadstroom instelling.
Ik heb de auto ingesteld op de laagste stand (60%) echter als ik de auto aan de paal hang thuis (11kw) laad hij gewoon met 11kw op.
Dat mag van mij best wat minder, want dan kan er meer stroom in van de zonnepanelen.
Ligt eraan op welke instelling hij staat.janne_nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:51:
Blijft vreemd. Als ik de auto uitzet en verder niks doe (gaat automagisch in P), zijn alle deuren open, zodra ik de bestuurdersdeur open doe.
Dat is exact de reden dat ik voor een Zappi ben gegaan. Daar zijn 3 laadopties mogelijk:Giem schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Werkt dat bij jou?
Ik heb de auto ingesteld op de laagste stand (60%) echter als ik de auto aan de paal hang thuis (11kw) laad hij gewoon met 11kw op.
Dat mag van mij best wat minder, want dan kan er meer stroom in van de zonnepanelen.
Fast: 100% laden, ongeacht waar dit vandaag komt (grid/PV)
Eco: Voorkeur voor zonne-energie wel met een minimale laadstroom van het net (1,4kWh volgens mij)
ECO++: Enkel zonne-energie.
Ik zie nu trouwens ook dakdragers van Kia zelf. Waarschijnlijk (eindelijk) door de veiligheidstesten heen.
Ben benieuwd (of en) van welk merk dit een rebrand is.
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/AT210ADE00AL/

Gelijk aanvraag ingediend bij de dealer wat betreft levertijden
Ben benieuwd (of en) van welk merk dit een rebrand is.
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/AT210ADE00AL/

Gelijk aanvraag ingediend bij de dealer wat betreft levertijden
[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 16-08-2023 12:18 ]
Ik heb dezelfde instelling deuren open bij P. Je bedoelt te zeggen: je drukt niet op de P knop (maar op de stop knop) dus terecht dat de andere deuren niet open gaan? hmmm zit wat inbruneelm schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:59:
[...]
Klopt perfect, bij mij ingesteld deuren open bij P.
Indien je de wagen uitzet ipv vooraf de p in te drukken gaan de andere deuren niet open.
Dan maar braaf eerst in stand P zetten en dan uit.
Dan heb je wellicht niet ingesteld dat de deuren opengaan in de stand P.janne_nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:51:
Ik zet de auto zelf eigenlijk nooit in P. Bij mij staat hij op "deuren open bij motor uit" of iets dergelijks en gaan nu ook open bij uitzetten auto.MajaMestreech schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:40:
[...]
Dan heb je wellicht niet ingesteld dat de deuren opengaan in de stand P.
Ehm sorry, 2 dingetjes, ik heb een e-niro uit 2022 en de deuren unlocken zodra ik de auto uitzet. Dat krijg je als jr te veel threads leest en dingen uit je hoofd doet.🙈MajaMestreech schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:40:
[...]
Dan heb je wellicht niet ingesteld dat de deuren opengaan in de stand P.
Ehm sorry maar je zit hier in de thread van de Niro EV een totaal andere instelbare wagen dan de e-Nirojanne_nl schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
Ehm sorry, 2 dingetjes, ik heb een e-niro uit 2022 en de deuren unlocken zodra ik de auto uitzet. Dat krijg je als jr te veel threads leest en dingen uit je hoofd doet.🙈
Vandaag deze binnen gekregen. Die kwam ik tegen nadat ik het bakje besteld had dat een paar pagina’s terug gepost werd.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004833060668.html
Dat bakje komt onder het vak van de armsteun. Het past heel netjes en komt bovenin te zitten. Je hoeft dan niet diep te grabbelen voor iets. Eronder blijft nog ruimte voor dingen die je niet vaak nodig hebt. Het tussenschot kan ook blijven zitten. Het bakje komt dus niet op de bodem van dat vak.
Dat is wel handig voor je laadpasjes. Je hebt ze snel te pakken en liggen uit het zicht.
Dit even als FYI.
Dat bakje komt onder het vak van de armsteun. Het past heel netjes en komt bovenin te zitten. Je hoeft dan niet diep te grabbelen voor iets. Eronder blijft nog ruimte voor dingen die je niet vaak nodig hebt. Het tussenschot kan ook blijven zitten. Het bakje komt dus niet op de bodem van dat vak.
Dat is wel handig voor je laadpasjes. Je hebt ze snel te pakken en liggen uit het zicht.
Dit even als FYI.
[ Voor 13% gewijzigd door rvrbtcpt op 18-08-2023 13:41 ]
Zou je hier wellicht een foto van kunnen plaatsen? Op de site van AP zie je niet hoe het er in de auto uitziet. Thanks!rvrbtcpt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:39:
Vandaag deze binnen gekregen. Die kwam ik tegen nadat ik het bakje besteld had dat een paar pagina’s terug gepost werd.
Dit even als FYI.
Echt een aanrader dit bakje! Had het vorig jaar gelijk gekocht toen ik mijn Niro kreeg.rvrbtcpt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:39:
Dit even als FYI.
Succes (of toch niet?). Kia heeft een update van de App uitgebracht. Ik was al een half jaar bezig om Kia ervan te overtuigen dat er een irritante fout zat in de App. Als je keek bij ritten was het verbruik van de App veel hoger dan het verbruik wat de auto zelf aangeeft. Kia heeft dit opgelost door de menu keuze er maar gewoon helemaal uit te slopen. Inderdaad; het gaat niet meer fout; een stukje erg nuttige info (mijn mening) ben je nu kwijt.
GOED GEDAAN JONGENS EN MEISJES BIJ KIA (not).
Ik heb volgens IOS de nieuwste App (15/8 bijgewerkt) en kan mijn ritten nog steeds zien?Sigmasailor schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 23:41:
Succes (of toch niet?). Kia heeft een update van de App uitgebracht. Ik was al een half jaar bezig om Kia ervan te overtuigen dat er een irritante fout zat in de App. Als je keek bij ritten was het verbruik van de App veel hoger dan het verbruik wat de auto zelf aangeeft. Kia heeft dit opgelost door de menu keuze er maar gewoon helemaal uit te slopen. Inderdaad; het gaat niet meer fout; een stukje erg nuttige info (mijn mening) ben je nu kwijt.
Staat volgens mij alleen elders nu;
:strip_exif()/f/image/cX8GgqutCaA3H8VCKMDip1OD.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is het nu zelfs uitgebreider dan voorheen, zie in de App de blauwe tabjes.
:strip_exif()/f/image/I8oqlY0Bkkh6M2h1G8YIutP0.jpg?f=fotoalbum_large)
Weet iemand hoe ik mijn thuislader in de navigatie kan registreren/toevoegen als laadstation zodat wanneer ik mijn thuisadres als bestemming selecteer de accu al wordt voorverwarmd?
Niro EV '22
Maakt dat voor thuisladen dan uberhaupt merkbaar wat uit? Of heb je een snellader thuis?
Weliswaar met een e-niro, maar donderdag een klein stukje gereden en bij inprikken nagenoeg meteen ruim 10kw. Dus ik schat dat evt voorverwarmen meer kost dan het oplevert.
Weliswaar met een e-niro, maar donderdag een klein stukje gereden en bij inprikken nagenoeg meteen ruim 10kw. Dus ik schat dat evt voorverwarmen meer kost dan het oplevert.
Daar kon je nog wel eens gelijk aan hebben.
Heeft inderdaad niet zoveel zin.
Heeft inderdaad niet zoveel zin.
Niro EV '22
[quote]Source90 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:11:
[...]
Ik heb volgens IOS de nieuwste App (15/8 bijgewerkt) en kan mijn ritten nog steeds zien?
Volgens mij is het nu zelfs uitgebreider dan voorheen, zie in de App de blauwe tabjes.
Ah!, je hebt gelijk de Energieverbruikcijfers zijn verplaatst (stonden eerst bij % opladen op het eerste scherm); helaas hebben ze de fout er nog steeds niet uitgehaald. het verbruik is 10-50% hoger dan wat de auto zelf aangeeft.
De gereden afstand is nu weggelaten maar ze vergeten nog steeds de 'recuperatie' in mindering te brengen op het verbruik alvorens het gemiddelde te berekenen. Is denk ik te moeilijk voor Kia.
[...]
Ik heb volgens IOS de nieuwste App (15/8 bijgewerkt) en kan mijn ritten nog steeds zien?
Ah!, je hebt gelijk de Energieverbruikcijfers zijn verplaatst (stonden eerst bij % opladen op het eerste scherm); helaas hebben ze de fout er nog steeds niet uitgehaald. het verbruik is 10-50% hoger dan wat de auto zelf aangeeft.
De gereden afstand is nu weggelaten maar ze vergeten nog steeds de 'recuperatie' in mindering te brengen op het verbruik alvorens het gemiddelde te berekenen. Is denk ik te moeilijk voor Kia.
[ Voor 14% gewijzigd door Sigmasailor op 20-08-2023 16:46 ]
wrong topic
[ Voor 97% gewijzigd door MajaMestreech op 20-08-2023 16:58 ]
Ik weet niet waar jij je Niro EV stalt? Als dit in de badkamer is dan is het on-topic, maar ik vermoed dat je dit bericht inde verkeerde topic hebt geplaatst.MajaMestreech schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:54:
De afgelopen dagen staat onze WP op koelen en wel op Bediening = vertrekwater regeling met een vaste ingestelde vetrekwater temperatuur van 18 graden. Gisterochtend lag onder de radiator op de badkamer een flinke plas water. Geen lekkage, maar condenswater.
Oorzaak de ontzettend vochtige en warme nacht van vrijdag op zaterdag, maar voornamelijk het vertrekwater dat wordt afkoelt tot 14-15 graden, terwijl de ingesteld temperatuur 18 graden is. Ik zag dat de temperatuur van het retourwater 18 graden was. Is het nou zo dat bij koelen de WP regelt op retourwater temperatuur?
Daarna de installatie op Bediening = Kamerthermostaat gezet en dan staat bij koelen wederom een vaste waarde van 18 graden. Helaas hetzelfde resultaat: vertrekwater temperatuur wordt 15-15 graden.
De Delta-T staat op 3 graden.
Iemand dezelfde ervaring?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
hahaha nee excuus in verkeerde topic geplaatst. Al verwijderdJojan265 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Ik weet niet waar jij je Niro EV stalt? Als dit in de badkamer is dan is het on-topic, maar ik vermoed dat je dit bericht inde verkeerde topic hebt geplaatst.
Iemand hier zijn Niro EV aan Home Assist/Homekit/soortgelijk gekoppeld voor bijvoorbeeld range/voorverwarmen/etc?
Zie het bijvoorbeeld voor de Tesla langskomen (ook via MQTT zoals op de Button):

Kan echter niet vinden of/hoe deze info ook bij Kia uit te lezen is. Iemand tips?
Zie het bijvoorbeeld voor de Tesla langskomen (ook via MQTT zoals op de Button):
Kan echter niet vinden of/hoe deze info ook bij Kia uit te lezen is. Iemand tips?
Volgens mij kan dit niet, tenzij je de thuislader als DC lader weet aan te merken (wat het waarschijnlijk niet is). Voorverwarmen werkt en is alleen nodig bij DC laden. Je thuislader registreren zal via OCPP gaan denk ikFrieseteun schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:18:
Weet iemand hoe ik mijn thuislader in de navigatie kan registreren/toevoegen als laadstation zodat wanneer ik mijn thuisadres als bestemming selecteer de accu al wordt voorverwarmd?
Wij hebben weliswaar de e-Niro, maar ik vermoed dat het wel bij alle Niro EV kan:Source90 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:14:
Iemand hier zijn Niro EV aan Home Assist/Homekit/soortgelijk gekoppeld voor bijvoorbeeld range/voorverwarmen/etc?
[Afbeelding]
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ben erg benieuwd naar de resultaten!bruneelm schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:26:
[...]
Meten en rekenen
Grofweg met een OBD II dongle en EVNotify kan je zien hoeveel kWh er in je accu gaan. Met een MID kWh teller kan je meten hoeveel kWh richting EV gaan. Kabelverliezen kan je berekenen
Je dient je accu leeg te rijden bv. 10%SOC
Daarna 10kWh* te laden aan een bepaalde stroomsterkte, herhaal dit voor diverse laadstromen telkens startend met 10% SOC
De hele meeting doe je opnieuw startend met 20%, 30%, 40%, ... SOC. En rekenen maar
O ja nog niet het bepaald bij de Niro EV daar op 3f 6A het laden wel start op 3*6A maar na een tijd het blijkbaar 2*6A wordt met een floating 3de fase, oorzaak nog niet gevonden.
*Om de meettijd niet te lang te hebben zodat nog bijgeladen kan worden voor de volgende werkdag indien van toepassing. Ik kan mijn wallbox instellen om juist 10kWh te laden
Ik laad zelf met de 220 V thuis lader; gaat langzamer maar is me nog nooit overkomen dat ik 's ochtends te weinig heb. Maar als het laadverlies te groot is...?
Andere vraag:
ACC werkt bij mij nog (steeds) niet als ik een caravan trek. Dat klopt, of zou dat met de laatste update wel moeten kunnen? Of zie ik een vinkje over het hoofd?
Dit werkt inderdaad (vrij) feilloos. Voor alle Kia Connect auto's overigens. Ik heb hiervoor een Proceed gehad, die was ook netjes uit te lezen met deze addon, mijn huidige 2020 Niro EV ookJojan265 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Wij hebben weliswaar de e-Niro, maar ik vermoed dat het wel bij alle Niro EV kan:
https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo
:fill(white):strip_exif()/f/image/EGO0MHd54Xr3RriyfKSLurkX.png?f=user_large)
What seems to be the officer, problem?
ACC update moet bij de dealer gedaan worden, alleen entertainment updates kunnen OTAWiebrande schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Ben erg benieuwd naar de resultaten!
Ik laad zelf met de 220 V thuis lader; gaat langzamer maar is me nog nooit overkomen dat ik 's ochtends te weinig heb. Maar als het laadverlies te groot is...?
Andere vraag:
ACC werkt bij mij nog (steeds) niet als ik een caravan trek. Dat klopt, of zou dat met de laatste update wel moeten kunnen? Of zie ik een vinkje over het hoofd?
AC laden heeft een "standaard" hoeveelheid verlies, als je dus langer laadt heb je ook meer verlies...
[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 21-08-2023 12:27 ]
Knip
[ Voor 170% gewijzigd door Notna op 21-08-2023 21:41 . Reden: Hier is V&A voor ]
Ik heb een vraag over het op afstand aanzetten van de ACC. Momenteel heb ik een baby van 3 weken en dan is het lekker als de auto niet mega heet is als die kleine erin gaat... dus ik zet dan heel decadent de AC aan op afstand. Wat ik echter merk als ik dan in de auto stap dat de AC dan op medium staat (dus op 2 streepjes)... is dit ergens in te stellen? (want het liefst volle bak blazen, het verlies in GOM etc neem ik dan voor lief)
Je kan toch de gewenste temperatuur instellen? Volgens mij past de auto ‘t koelvermogen aan op ‘t verschil tussen huidige en gewenst temperatuur.Griffin schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:09:
Ik heb een vraag over het op afstand aanzetten van de ACC. Momenteel heb ik een baby van 3 weken en dan is het lekker als de auto niet mega heet is als die kleine erin gaat... dus ik zet dan heel decadent de AC aan op afstand. Wat ik echter merk als ik dan in de auto stap dat de AC dan op medium staat (dus op 2 streepjes)... is dit ergens in te stellen? (want het liefst volle bak blazen, het verlies in GOM etc neem ik dan voor lief)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Vandaag de Kia dakdragers opgehaald (met montage). Was er één vrij gekomen nadat een order was geannuleerd. Kennelijk is de gemiddelde wachttijd een jaar op deze dragers 🤐
Maar man man man, wat foei lelijk zijn ze en in mijn ogen onnodig hoog.
Gelukkig kunnen ze na gebruik eraf.
:strip_exif()/f/image/mXLcfgOww03MTZM1IK6OO30O.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk maar even uitproberen bij de IKEA.
:strip_exif()/f/image/mXLcfgOww03MTZM1IK6OO30O.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan niet anders eigenlijk, anders heb je kans dat je de dragers eerder krijgt dan je bestelde autoSource90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:43:
Kennelijk is de gemiddelde wachttijd een jaar op deze dragers 🤐
Niet helemaal, ik heb de auto in juli besteld bij de LM en wordt 1ste week november geleverd.niels132 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:38:
[...]
Kan niet anders eigenlijk, anders heb je kans dat je de dragers eerder krijgt dan je bestelde auto
Voordeel als de LM al auto's in bestelling heeft staan denk.
Prive lijkt het me schier onmogelijk om zo'n korte levertijd te hebben namelijk.
ga er wel even vanuit dat er geen schip in de brand vliegt oid

mbt die dakdragers, das wel erg hoog idd, wat zou dat doen met je lucht weerstand? of zou dat de reden zijn....?!
Zijn het deze met Kia naampje erop?Ze lijken verschillende hoogte te hebben...
:strip_exif()/f/image/eY8OggIMc7kVss5ZwqUA86QI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 24-08-2023 17:18 ]
Verschillende hoogte hadden we vroeger al op een auto. Ik weet alleen zo niet meer welke. Dus dat is niet zo vreemd.
MarcelGo schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:17:
Zijn het deze met Kia naampje erop?Ze lijken verschillende hoogte te hebben...[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/oAfe8jgTm9aVZx79asRn41a7.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt!
Gelukkig kunnen ze eraf haha. Die third party ziet er een stuk compacter/lager uit.
Snap dat er wat hoogte moet zitten voor de antenne. Maar dit is wel bijzonder veel marge.
:strip_exif()/f/image/n8MNVEcbk1AcvMsvwIiNv3ou.jpg?f=fotoalbum_large)
Dakdragers is enkel en alleen voor een ski box toch, of zijn er nog andere doeleinden?
Ben wel benieuwd wat zo'n ski box met je verbruik doet!
Ik heb net een berg hout (420cm) vervoert.MrRobin schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:13:
Dakdragers is enkel en alleen voor een ski box toch, of zijn er nog andere doeleinden?
Heb voor mijn ouders nog een douchecabine mee besteld, gaat er straks ook bovenop en binnenkort nog een reeks vlonderplanken (ook 4mtr) vervoeren.
Alles behalve skibox gaat erop
Kan 70kg op.
Vandaag proefgereden in een Tesla Model Y en een Niro EV Executive.
Hoewel Tesla het op veel fronten wint kwa prijs, opladen, ruimte, navi en gadgets blijkt de Niro een heel stuk beter te rijden.
Betere stoelen. Fijner sturen. Stuk stiller. Geen kraakjes. Al met al voelde ik mij in de Niro gelijk comfortabel en scheurde er al flink op los door de bochten en over drempels.
Wel vindt ik de hele navigatie en bediening ervan een ramp. Mijn audi uit 2016 is vele malen handiger te bedienen en mooiere en heldere kleuren enz.
De tesla wens dus even in de parkeerstand gezet. In veel opzichten een veel sexier wagen, maar plezier in het rijden, lekker zitten en makkelijk kunnen inparkeren bij de supermarkt is ook belangrijk. je rijdt toch vaker een dagelijks ritje rond de kerk dan op vakantie naar zuid europa.
Nu het grote vraagstuk. Executive uitvoering of DynamicPlusline. Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen. Ik zoek trouwens zeer jonge occasions, nagenoeg nieuw.
De geventileerde stoelen uitgetest. Ja wel lekker, Maar echt nodig? Het voelt alsof je op een natte handdoek zit. Als ik zo op youtube reviews kijk valllen de HDA2 functies ook een beetje tegen. Niet echt de meerprijs waard tov HDA.
Geheugenfunctie van de stoelen. Kan fijn zijn. Niet strikt noodzakelijk denk ik.
Betere stereo? Ik vraag mij af of de unit zelf hetzelfde zal is, en je dan niet beter wat uit kunt geven bij een caraudio speciaalzaak in een setje goede speakers.
Wat zie ik over het hoofd wat een executive heeft tov een dynamicplusline en wat de meerpris het waard zal zijn.
Er zit 8000 euro verschil tussen EXE en DPL met een km stand van rond de 1000-2000 km, duitse import. Helaas hebben ook die geen warmtepomp meer, in het begin was dat nog wel zo.
Maar ben uitermate verrrast hoe fijn de Niro rijdt, en hoe de Tesla eigenlijk wel een beetje tegenviel. Kan ook zijn dat de Tesla een iets langere leercurve heeft en je in de Niro al na 5 minuten helemaal thuisvoelt.
Hoewel Tesla het op veel fronten wint kwa prijs, opladen, ruimte, navi en gadgets blijkt de Niro een heel stuk beter te rijden.
Betere stoelen. Fijner sturen. Stuk stiller. Geen kraakjes. Al met al voelde ik mij in de Niro gelijk comfortabel en scheurde er al flink op los door de bochten en over drempels.
Wel vindt ik de hele navigatie en bediening ervan een ramp. Mijn audi uit 2016 is vele malen handiger te bedienen en mooiere en heldere kleuren enz.
De tesla wens dus even in de parkeerstand gezet. In veel opzichten een veel sexier wagen, maar plezier in het rijden, lekker zitten en makkelijk kunnen inparkeren bij de supermarkt is ook belangrijk. je rijdt toch vaker een dagelijks ritje rond de kerk dan op vakantie naar zuid europa.
Nu het grote vraagstuk. Executive uitvoering of DynamicPlusline. Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen. Ik zoek trouwens zeer jonge occasions, nagenoeg nieuw.
De geventileerde stoelen uitgetest. Ja wel lekker, Maar echt nodig? Het voelt alsof je op een natte handdoek zit. Als ik zo op youtube reviews kijk valllen de HDA2 functies ook een beetje tegen. Niet echt de meerprijs waard tov HDA.
Geheugenfunctie van de stoelen. Kan fijn zijn. Niet strikt noodzakelijk denk ik.
Betere stereo? Ik vraag mij af of de unit zelf hetzelfde zal is, en je dan niet beter wat uit kunt geven bij een caraudio speciaalzaak in een setje goede speakers.
Wat zie ik over het hoofd wat een executive heeft tov een dynamicplusline en wat de meerpris het waard zal zijn.
Er zit 8000 euro verschil tussen EXE en DPL met een km stand van rond de 1000-2000 km, duitse import. Helaas hebben ook die geen warmtepomp meer, in het begin was dat nog wel zo.
Maar ben uitermate verrrast hoe fijn de Niro rijdt, en hoe de Tesla eigenlijk wel een beetje tegenviel. Kan ook zijn dat de Tesla een iets langere leercurve heeft en je in de Niro al na 5 minuten helemaal thuisvoelt.
@Guido7619 Even mijn mening over een paar onderdelen...
Kia Nav, ff wennen maar in combi met headup display erg fijn, voice bestemming ingeven gaat erg makkelijk.
Geheugen stoel en spiegel ook erg prettig alleen het switchen tussen de rijders bij het starten kan zomaar 20 seconden duren en is behoorlijk irritant.
Geventileerde stoel is vooral bij een erg warme auto wel fijn, maar gebruik het dus niet zo vaak.
Paar keer proefgereden in een Tesla maar het blijft een saai ding van binnen en sturen vindt ik net een botsauto van de kermis dus nee die gaan er hier ook echt niet komen.
Kia Nav, ff wennen maar in combi met headup display erg fijn, voice bestemming ingeven gaat erg makkelijk.
Geheugen stoel en spiegel ook erg prettig alleen het switchen tussen de rijders bij het starten kan zomaar 20 seconden duren en is behoorlijk irritant.
Geventileerde stoel is vooral bij een erg warme auto wel fijn, maar gebruik het dus niet zo vaak.
Paar keer proefgereden in een Tesla maar het blijft een saai ding van binnen en sturen vindt ik net een botsauto van de kermis dus nee die gaan er hier ook echt niet komen.
:strip_exif()/f/image/f4cLz0ezJTPGBxEvdzWTwMaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week ook de Kia Niro executive line mogen ophalen. Wat een heerlijke auto, erg stil en super comfort. Ben er erg blij mee!
Wel vraag ik me nu af of ik Apple carkey kan gebruiken. In de handleiding vind ik er niks over, maar volgens Apple carkey wordt de Niro 23 wel ondersteund. Weet iemand hier mee over?
De dakdragers van mijn Opel Mokka A passen ook perfect op de Niro. Zijn van Menabo.Source90 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:43:
Vandaag de Kia dakdragers opgehaald (met montage). Was er één vrij gekomen nadat een order was geannuleerd. Kennelijk is de gemiddelde wachttijd een jaar op deze dragers 🤐
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Ylz7Rf1XxSZJgmaAumbVnqgM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nunEhDg9S7kQDihp1yRb0F4f.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Ziet er een stuk strakker uit! Gelukkig kunnen de (Kia) dragers er binnen 10 minuten af, voor vervoer doen ze wat ze moeten doen.Henk1023 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
De dakdragers van mijn Opel Mokka A passen ook perfect op de Niro. Zijn van Menabo.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat kan. Even je telefoon bedraad in de USB A (= middelste) poort aansluiten en het zal werken als je de koppeling accepteert.warkiller schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:50:
Wel vraag ik me nu af of ik Apple carkey kan gebruiken. In de handleiding vind ik er niks over, maar volgens Apple carkey wordt de Niro 23 wel ondersteund. Weet iemand hier mee over?
Kia Niro EV '23
Hmmm ik denk dat er carKEY staat en jij beschrijft carPLAY? CarKey werkt hier niet...Kassie schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:47:
[...]
Ja dat kan. Even je telefoon bedraad in de USB A (= middelste) poort aansluiten en het zal werken als je de koppeling accepteert.
Volgens de ADAC test 2023 over beveiliging van keyless entry tegen relay fraude, is de Kia Niro goed beschermd, maar de Niro hybride en Niro EV zijn dat niet (allemaal model 06/2022).
Enig idee hoe dit zou kunnen?
Enig idee hoe dit zou kunnen?
Ik bedoel idd carKEY, oftewel mijn iPhone als autosleutel. Dat scheelt een sleutel meeslepen😁😜
Als ik het zo lees moet je inderdaad wel via de kabel verbinden… ik krijg van de week mijn Niro zal het dan eens proberenwarkiller schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:18:
Ik bedoel idd carKEY, oftewel mijn iPhone als autosleutel. Dat scheelt een sleutel meeslepen😁😜
Iemand enig idee om de Hoedenplank / doekje te vervangen door iets degelijkers? Er is nu al 1 lusje kapot en hij hangt dus scheef in de bak.
Ik volg. Nog niks gevonden. Denk ook dat dit scheelt in geluid komende van de banden achter.delo1977 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:01:
Iemand enig idee om de Hoedenplank / doekje te vervangen door iets degelijkers? Er is nu al 1 lusje kapot en hij hangt dus scheef in de bak.
Je kan op het lampje zelf drukken, dan blijft hij ook aan na deuren gesloten.Frieseteun schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:45:
Weet iemand waarom de binnenverlichting spontaan blijft branden? [Afbeelding]
Maar hij blijft aan als ik in de auto ga zitten, zonder dat ik het lampje heb aangeraakt. Ik weet dat ik hem uit kan zetten door op het lampje te drukken.Source90 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:45:
[...]
Je kan op het lampje zelf drukken, dan blijft hij ook aan na deuren gesloten.
Zou het ergens een instelling kunnen zijn?
Niro EV '22
Vandaag eens het functioneren van de verschillende profielen bekeken. Je kunt dus bij ieder profiel aparte instellingen doen betreffende verwarming, media (radio zenders of USB muziek), thema, etc.
Het lukte mij echter niet om bij Media = USB muziek een verschillende afspeellijst te selecteren voor de 2 profielen. Bij het omschakelen van profiel 1 naar profiel 2, blijft hetzelfde nummer afspelen, echter wel als onderdeel van een andere afspeellijst. Vreemd.
Niet zo'n groot probleem, maar heeft iemand betere ervaringen hiermee?
Het lukte mij echter niet om bij Media = USB muziek een verschillende afspeellijst te selecteren voor de 2 profielen. Bij het omschakelen van profiel 1 naar profiel 2, blijft hetzelfde nummer afspelen, echter wel als onderdeel van een andere afspeellijst. Vreemd.
Niet zo'n groot probleem, maar heeft iemand betere ervaringen hiermee?
Kan je bij de Kio Niro EV in de navigatie instellen dat je op je plek van bestemming wilt aankomen met nog tig procent in je accupakket? Volgens mij niet toch?
wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten
A better routeplanner kan dit wel...donald_dick schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:58:
Kan je bij de Kio Niro EV in de navigatie instellen dat je op je plek van bestemming wilt aankomen met nog tig procent in je accupakket? Volgens mij niet toch?
Kia Niro EV geeft aan: beurt op 15000 km. Dealer vertelt: is bij de EV's af fabriek verkeerd ingesteld. Een full electric Niro hoeft pas op 30.000 km. Moet dus langs dealer voor reset. Kan dit niet zelf doen. Jammer, dat dit niet met de laatste update is meegenomen
Kia Niro EV '23
Vandaag mijn Niro EV opgehaald, besteld begin maart dus erg snel geleverd 
De dealer had het er over dat er nog een software update zou komen voor wireless airplay. Nu heeft Kia zelf ook een Qi charger om in te bouwen, maar de dealer was hier niet heel enthousiast over omdat de telefoon nogal makkelijk ‘van het laadpunt schuift’. Iemand hier ervaring mee? Is er ook een mooie ‘inbouw oplossing’ met Magsafe?
De dealer had het er over dat er nog een software update zou komen voor wireless airplay. Nu heeft Kia zelf ook een Qi charger om in te bouwen, maar de dealer was hier niet heel enthousiast over omdat de telefoon nogal makkelijk ‘van het laadpunt schuift’. Iemand hier ervaring mee? Is er ook een mooie ‘inbouw oplossing’ met Magsafe?
Gefeliciteerd en welkom bij de club!N3OREJ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:44:
Vandaag mijn Niro EV opgehaald, besteld begin maart dus erg snel geleverd
Wireless Carplay of Android Auto zie ik niet gebeuren. Zelfs de EV6 heeft dit niet. Helaas werken met een kabeltje of zelf een draadloze oplossing aanschaffen.
Ik heb dit gewoon zelf kunnen aanpassen naar 2 jaar of 30000 km. Even zoeken, ik meen op "service" of "onderhoud" en dan even terugrekenen adhv jouw km stand.Kassie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:40:
Kia Niro EV geeft aan: beurt op 15000 km. Dealer vertelt: is bij de EV's af fabriek verkeerd ingesteld. Een full electric Niro hoeft pas op 30.000 km. Moet dus langs dealer voor reset. Kan dit niet zelf doen. Jammer, dat dit niet met de laatste update is meegenomen
Het entertainment systeem kan het prima. Hyundai heeft hetzelfde systeem.glas86 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:54:
[...]
Gefeliciteerd en welkom bij de club!
Wireless Carplay of Android Auto zie ik niet gebeuren. Zelfs de EV6 heeft dit niet. Helaas werken met een kabeltje of zelf een draadloze oplossing aanschaffen.
Mijn dealer gaf als reden dat er "problemen" zijn met de licenties. In ieder geval wat betreft Apple carplay.
Ik ben benieuwd, als het zoiets simpels is dan is dit inderdaad makkelijk te regelen d.m.v. een update. Ik lees nu dat meerdere dealers hier iets over roepen/vanaf weten dus dan zal er wel een kern van waarheid inzitten :-).Source90 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
Het entertainment systeem kan het prima. Hyundai heeft hetzelfde systeem.
Mijn dealer gaf als reden dat er "problemen" zijn met de licenties. In ieder geval wat betreft Apple carplay.
Voor korte ritten werkte wireless Carplay prima, maar omdat het draadloos laden het ontladen niet bij kon houden was bedraad de beste optie voor een wat langere rit, daarnaast was hitteontwikkeling ook een aandachtspunt op mijn vorige auto.
Mijn auto was een voorraad van maart 2023, maar dat zwarte gedeelte bij de achterkant heb ik niet. Bij mij is dat gewoon dezelfde kleur als mijn auto.warkiller schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:50:
[Afbeelding]
Deze week ook de Kia Niro executive line mogen ophalen. Wat een heerlijke auto, erg stil en super comfort. Ben er erg blij mee!
Is dit een optie?
En ik was afgelopen 2 weken op vakantie.
En bij terugkomst was er 33km range verdwenen, is dit normaal ook zoveel als je 2 weken stil staat?
Mijn BMS moet vervangen worden, of iig 1 computer ervan, misschien dat het daaraan heeft gelegen.
[ Voor 12% gewijzigd door TrekDr0p op 30-08-2023 11:39 ]