Dat heb ik hier nog nooit gezien. Op 3 fasen laden is altijd alle 3 de fasen ongeveer dezelfde stroom, alhoewel fase 3 vaak 0,2-0,5A lager loopt dan de rest. Geen idee of de auto dat echt doet, of dat het een afwijking in mijn Eastron SDM630 is.
Zou het kunnen dat het iets met de min stroom heeft te maken laden start pas vanaf 1400w op zonne energie op 3f nog later .Predator schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:32:
Ik ben sinds eind vorige maand ook Niro rijder. Deze week heb ik een Peblar (Home 11KW) laadpaal laten installeren.
Ik heb iets vreemd opgemerkt. Als ik de paal op 3 fases laat opladen, dan gebruikt de Niro maar 2 fases op 6A en 7A (limit instelling). Vanaf 3 fases op 8A en hoger worden wel alle fases gebruikt.
Ik heb als test ook eens de laadpaal op 3F/12A gezet, en dan de Niro op 60% limit gezet. Dan komt dan ook ongeveer op 7A uit. Dan heb ik het probleem ook.
Bij alles hoger dan 7A is er geen issue.
Heeft iemand als iets vergelijkbaar gezien met de Niro EV ?
Volgens de installateur zou het eerder aan de auto liggen, door die laatste test op 12A waarbij de auto de laadsnelheid bepaald.
Terugroepaktie:
Inmiddels staat mijn Niro sinds 3 dagen bij de dealer voor de terugroep aktie. Mede door vakanties en drukte is het niet gelukt om de aktie al te voltooien. Mijn auto is de eerste die ze doen 🤔 dus nog geen ervaring. Wat inmiddels duidelijk is, is dat de gehele aandrijflijn vervangen wordt. Bij de e-Niro waren de motor en reductor-differentieel 2 afzonderlijke onderdelen. Bij de Niro EV is dat 1 complete unit. Zie foto
:strip_exif()/f/image/rI7oxMXOp7alyV5IhS4EmQzd.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk begint de km stand dus weer op nul ipv. 14000 die er inmiddels op staan.
Inmiddels staat mijn Niro sinds 3 dagen bij de dealer voor de terugroep aktie. Mede door vakanties en drukte is het niet gelukt om de aktie al te voltooien. Mijn auto is de eerste die ze doen 🤔 dus nog geen ervaring. Wat inmiddels duidelijk is, is dat de gehele aandrijflijn vervangen wordt. Bij de e-Niro waren de motor en reductor-differentieel 2 afzonderlijke onderdelen. Bij de Niro EV is dat 1 complete unit. Zie foto
:strip_exif()/f/image/rI7oxMXOp7alyV5IhS4EmQzd.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk begint de km stand dus weer op nul ipv. 14000 die er inmiddels op staan.
Niro EV Exec 07-2023
Ja, maar ik stuur gewoon 3x6A naar de auto. Hij zou dan op 4,1KW moeten laden naar dat doet hij niet.bruneelm schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:08:
Ik stuur mijn laadpaal aan volgens de zonnestroom overschot en merk inderdaad dat in die lage stroomsterktes 1 van de 3 fasen soms geen stroom dient te leveren
Hij laat dan maar op 2.7-2.8KW en ik zie duidelijk dat 1 fase niet gebruikt en de andere 2 wel.
Ik zie zowel in de diagnostics op de Peblar als in mijn digitale meter.
Op 8A laad hij gewoon 5,5,KW, wat wel klopt.
Normaal is het inderdaad van 6A. Zowel op monofase als 3 fase.oldie127 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:09:
[...]
Zou het kunnen dat het iets met de min stroom heeft te maken laden start pas vanaf 1400w op zonne energie op 3f nog later .
Blijkbaar heeft de Niro gewoon 3 laders op 16A. 1 voor elke fase.
Maar hij kan wel 2 laders combineren op dezelfde fase om aan 7KW monofase te laden.
Daarom kan hij max 11KW, maar toch 7.4KW op monofase.
Ik heb het probleem bij mijn laadpaal op standaard laden zonder sturing/zonnepaneel koppeling.
De Peblar laadpaal kan momenteel enkel nog op monofase op zonnesturing laden. Er komt een update aan om die te laden switchen naar 3 fase als er genoeg zonneproductie is.
Maar hier vrees ik juist problemen in mijn geval.
Ik meen gelezen te hebben dat iedere niro ev hiervoor teruggeroepen moest worden, maar na het lezen was bij de rdw geen terugroepactie bekend voor de mijne. Hoe ging dit proces bij jou?Henk1023 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:57:
Terugroepaktie:
[Afbeelding]
Ik kreeg een brief van Kia. Op de RDW site zag ik ook dat er voor mijn kenteken een terugroepaktie was.MrRobin schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:18:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat iedere niro ev hiervoor teruggeroepen moest worden, maar na het lezen was bij de rdw geen terugroepactie bekend voor de mijne. Hoe ging dit proces bij jou?
:strip_exif()/f/image/hpFTni4YpmNUyR6oZTyJTvfN.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Van welke maand/jaar is jouw Niro?Henk1023 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:18:
[...]
Ik kreeg een brief van Kia. Op de RDW site zag ik ook dat er voor mijn kenteken een terugroepaktie was.
[Afbeelding]
De nieuwste navigatie update (augustus 2024) is nu ook voor ons beschikbaar:
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PXilV8
[ Voor 10% gewijzigd door KarlMarX op 10-08-2024 10:51 ]
Onze Niro is van NOV/2022, hier geen terugroepacties in RDW. Had tijd geleden ook KIA gebeld en in hun systeem ook geen meldingen op mijn VIN.Henk1023 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:32:
[...]
Op de sticker op de drive unit, die nu vervangen wordt, stond maart 2023.
Waarschijnlijk heeft alleen een bepaalde serie hier last van.Source90 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:59:
[...]
Onze Niro is van NOV/2022, hier geen terugroepacties in RDW. Had tijd geleden ook KIA gebeld en in hun systeem ook geen meldingen op mijn VIN.
Naast de bekende problemen met de airco (schommelende temperaturen en na enige tijd koude lucht blazen in de winter) heb ik tijdens mijn vakantie nog iets ervaren, benieuwd of jullie dit ook wel eens hebben (ik laat er in oktober bij de eerste beurt naar kijken).
Hebben zowel op de heen als terugweg ca. 800km gereden, buitentemperatuur ca. 22-25 graden en na enige tijd (een aantal uur rijden) stopte de airco met koude lucht blazen. Met geen mogelijkheid (handmatige stand, airco aan/uit, andere ventilatiekanalen, temperatuur naar 17 graden) ging de airco weer aan. De lucht die de auto in kwam was duidelijk buitenlucht met de bijbehorende temperatuur, en de temperatuur in de auto ging langzaam omhoog.
Na aan/uitzetten van de auto (zowel op de heen als terugweg 1x nodig geweest) blies de airco weer koude lucht. Is omheen te werken maar niet goed voor een auto van 45k euro...
Hebben zowel op de heen als terugweg ca. 800km gereden, buitentemperatuur ca. 22-25 graden en na enige tijd (een aantal uur rijden) stopte de airco met koude lucht blazen. Met geen mogelijkheid (handmatige stand, airco aan/uit, andere ventilatiekanalen, temperatuur naar 17 graden) ging de airco weer aan. De lucht die de auto in kwam was duidelijk buitenlucht met de bijbehorende temperatuur, en de temperatuur in de auto ging langzaam omhoog.
Na aan/uitzetten van de auto (zowel op de heen als terugweg 1x nodig geweest) blies de airco weer koude lucht. Is omheen te werken maar niet goed voor een auto van 45k euro...
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Mijn auto geeft sinds een tijdje bij het starten van de auto de volgende melding "Controleer PWD-systeem (parkeerafstand) . Wanneer je begint te rijden dan gaat de melding weg, maar dan blijven rechtsonder die waarschuwingstekens staan. In veel gevallen verdwijnen die na een paar km.
De garage heeft er al naar gekeken, maar kan niets vinden. Probleem doet zich ook niet altijd voor en het is lastig te reproduceren.
Iemand anders dit ook al meegemaakt (en hopelijk een oplossing gevonden)?
De garage heeft er al naar gekeken, maar kan niets vinden. Probleem doet zich ook niet altijd voor en het is lastig te reproduceren.
Iemand anders dit ook al meegemaakt (en hopelijk een oplossing gevonden)?
:strip_exif()/f/image/hQG5mpXJFEN3yrnQgoNLVsyP.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV '22
Lijkt me dat er iets is met de parkeersensoren.Frieseteun schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:23:
Mijn auto geeft sinds een tijdje bij het starten van de auto de volgende melding "Controleer PWD-systeem (parkeerafstand) . Wanneer je begint te rijden dan gaat de melding weg, maar dan blijven rechtsonder die waarschuwingstekens staan. In veel gevallen verdwijnen die na een paar km.
Iemand anders dit ook al meegemaakt (en hopelijk een oplossing gevonden)?[Afbeelding]
Niro EV Exec 07-2023
Die ultrasone sensoren geven een iets andere melding en is een lastig klusje bumper demontage als je pech hebt zoals ikHenk1023 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:50:
[...]
Lijkt me dat er iets is met de parkeersensoren.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Weet iemand ook waarom je in de Kia Connect app onder 'schema instellen' altijd een vertrektijd moet invoeren? Dat weet ik vaak niet van te voren.
Wat ik wil is 's avonds de auto aankoppelen aan de lader (aanmelden aan de lader) zodat ie de volgende dag gaat laden bijv. tussen 8:00 en 18:00 uur
Wat ik wil is 's avonds de auto aankoppelen aan de lader (aanmelden aan de lader) zodat ie de volgende dag gaat laden bijv. tussen 8:00 en 18:00 uur
Niro EV '22
Gedownload, geïnstalleerd en het werkt. Niet veel verschillen gezien, dus zal voornamelijk kaart updates zijn. Bedankt voor de tip.KarlMarX schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:22:
De nieuwste navigatie update (augustus 2024) is nu ook voor ons beschikbaar:
Heb je de ontwaseming optie op staan?[BoSS] schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:13:
Naast de bekende problemen met de airco (schommelende temperaturen en na enige tijd koude lucht blazen in de winter) heb ik tijdens mijn vakantie nog iets ervaren, benieuwd of jullie dit ook wel eens hebben (ik laat er in oktober bij de eerste beurt naar kijken).
Ik heb geen enkel airco probleem, staat altijd op 21 graden en op de eco stand.
Mijn vriendin heeft wel een probleem ermee, namelijk dat er teveel koude lucht word geblazen bij de voeten, of überhaupt want het verstellen van de luchtstroom is in deze auto praktisch onmogelijk.
Jou geval klinkt wel als een serieuze airco bug, want dit is niet schommelen van warm/koud maar geheel uitvallen van de airco
Mijn vriendin heeft wel een probleem ermee, namelijk dat er teveel koude lucht word geblazen bij de voeten, of überhaupt want het verstellen van de luchtstroom is in deze auto praktisch onmogelijk.
Jou geval klinkt wel als een serieuze airco bug, want dit is niet schommelen van warm/koud maar geheel uitvallen van de airco
Die staat volgens mij aan, nooit aan gedacht om deze uit te zetten. Helpt dat?
Heb je dit al gevraagd via de klantenservice optie in de Connect app?Frieseteun schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:33:
Weet iemand ook waarom je in de Kia Connect app onder 'schema instellen' altijd een vertrektijd moet invoeren? Dat weet ik vaak niet van te voren.
Niro EV Exec 07-2023
Je moet inderdaad altijd een vertrektijd opgeven. In dit geval zou je de vertrektijd op 13:00 kunnen zetten met de optie 'alleen daluren' aan en dan zou hij direct om 8:00 moeten starten met laden.Frieseteun schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:33:
Al enige tijd zijn we aan het kijken naar een trekhaak voor onze Kia Niro EV via Kia Autolease. Inmiddels hebben we te horen gekregen dat een trekhaak geplaatst mag worden, maar alleen via de (dure) dealer. De kosten hiervan kunnen opgenomen worden in de maandelijkse leasetermijn. Daarbij wordt dan echter wel 7 euro extra gerekend voor verzekering en slijtage.
1300 tot 1500 euro voor een trekhaak, software-update en witte kentekenplaat vind ik al fors, maar om vervolgens 7 euro extra te moeten betalen voor verzekering en slijtage, kan ik ook moeilijk voorstellen. Ruim 30 euro per maand voor een trekhaak.
Ik heb ook bij Trekhaakcentrum geïnformeerd en daar kunnen ze voor 700 tot 900 euro een trekhaak monteren. Het nadeel is echter dat er in de bumper gezaagd moet worden, wat weer gedoe zal opleveren bij het inleveren van de auto. Jammer, want dit bedrag had ik best zelf willen neerleggen.
1300 tot 1500 euro voor een trekhaak, software-update en witte kentekenplaat vind ik al fors, maar om vervolgens 7 euro extra te moeten betalen voor verzekering en slijtage, kan ik ook moeilijk voorstellen. Ruim 30 euro per maand voor een trekhaak.
Ik heb ook bij Trekhaakcentrum geïnformeerd en daar kunnen ze voor 700 tot 900 euro een trekhaak monteren. Het nadeel is echter dat er in de bumper gezaagd moet worden, wat weer gedoe zal opleveren bij het inleveren van de auto. Jammer, want dit bedrag had ik best zelf willen neerleggen.
Er zal wel ergens een (al dan niet zinnige) trigger zijn. Zelfde gehad bij een Cupra Born bij een lange, warme afdaling in Noorwegen, met veel recuperatie, kreeg melding op scherm dat airco uit ging. Ik nam aan dat dit een beveiliging was tegen oververhitting (van accu?).[BoSS] schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:10:
[...]
Die staat volgens mij aan, nooit aan gedacht om deze uit te zetten. Helpt dat?
Of was je accu misschien aan het conditioneren (koelen) voor een geprogrammeerde oplaadsessie?
Mbt koude lucht in de winter, ik heb ook ergens gelezen dat er een correlatie was met gebruik ruitensproeiers. Systeem denkt dan dat er behoefte is aan lekker veel frisse lucht...
Gisteren bij de dealer geweest. Er moest een o ring vervangen worden van de airco omdat deze lekten en we hadden afgesproken dat de usb poort vervangen zou worden i.v.m. het uitvallen van Android Auto. Diagnose gesteld eind April.
Verder zou men kijken naar het opvouwbare scherm in de achterklep hiervan zijn de lusjes kapot. Verder stond er blijkbaar nog een update open voor de SCC.
Bij het ophalen van de auto had men alleen de o ring vervangen en de update geïnstalleerd. De usb poort was niet vervangen want men moest op eens een "diagnose" stellen terwijl ik een aantal maanden daarvoor al heel duidelijk ben geweest wat er mis gaat met Android Auto en wat ik zelf al geprobeerd had. Namelijk meerdere telefoons, diverse originele (nieuwe) kabels etc. AA valt uit en de melding telefoon reageert niet laat het scherm zien. Het forum staat er vol mee. Nu had ik toevallig een kabel in de auto liggen die niet helemaal top meer is en daar werd ik dus op gepakt. Ik gebruik AA al geruime tijd niet meer door het uitvallen.
Niets over gecommuniceerd daar moet je dan achterkomen bij het ophalen. Zo jammer..
Na toch een beetje kwaad te zijn geworden wordt er Nu wordt er in september een nieuwe poging gewaagd. Ben ik daar dus al voor de derde keer. Zo frustrerend. De hele dag de auto kwijt voor een simpel ringetje. Heb overigens wel het idee dat de airco nog even wat beter werkt maar dat zal wel het placebo effect zijn.
Het opvouwbare scherm in de achterklep kan men niets aan doen. De baliemedewerker heeft het nu mee naar huis genomen omdat zijn vrouw erg handig is met een naaimachine en er wel twee nieuwe lusjes aan kan zetten. Natuurlijk super dat hij dit wil doen. Maar de opmerking dat ik het een niet goed doordacht en kwetsbaar product slaat men niet op aan. Ik vind het een rot ding maar dat is mijn mening.
Verder zou men kijken naar het opvouwbare scherm in de achterklep hiervan zijn de lusjes kapot. Verder stond er blijkbaar nog een update open voor de SCC.
Bij het ophalen van de auto had men alleen de o ring vervangen en de update geïnstalleerd. De usb poort was niet vervangen want men moest op eens een "diagnose" stellen terwijl ik een aantal maanden daarvoor al heel duidelijk ben geweest wat er mis gaat met Android Auto en wat ik zelf al geprobeerd had. Namelijk meerdere telefoons, diverse originele (nieuwe) kabels etc. AA valt uit en de melding telefoon reageert niet laat het scherm zien. Het forum staat er vol mee. Nu had ik toevallig een kabel in de auto liggen die niet helemaal top meer is en daar werd ik dus op gepakt. Ik gebruik AA al geruime tijd niet meer door het uitvallen.
Niets over gecommuniceerd daar moet je dan achterkomen bij het ophalen. Zo jammer..
Na toch een beetje kwaad te zijn geworden wordt er Nu wordt er in september een nieuwe poging gewaagd. Ben ik daar dus al voor de derde keer. Zo frustrerend. De hele dag de auto kwijt voor een simpel ringetje. Heb overigens wel het idee dat de airco nog even wat beter werkt maar dat zal wel het placebo effect zijn.
Het opvouwbare scherm in de achterklep kan men niets aan doen. De baliemedewerker heeft het nu mee naar huis genomen omdat zijn vrouw erg handig is met een naaimachine en er wel twee nieuwe lusjes aan kan zetten. Natuurlijk super dat hij dit wil doen. Maar de opmerking dat ik het een niet goed doordacht en kwetsbaar product slaat men niet op aan. Ik vind het een rot ding maar dat is mijn mening.
[ Voor 19% gewijzigd door glas86 op 13-08-2024 12:53 ]
De USB poort is bij ons ook vervangen, koste wel wat moeite om ze te overtuigen, ze moeten iets overleggen bij KIA Ned en dan is die diagnose het duidelijkst, hier even laten zien met telefoon en verschillende kabels.
Het zal ook wel een beetje van de dealer afhangen helaas...(terwijl het mi overduidelijk een foute batch is geweest)
Het zal ook wel een beetje van de dealer afhangen helaas...(terwijl het mi overduidelijk een foute batch is geweest)
[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 13-08-2024 12:52 ]
Oké, ga ik dat proberen.[BoSS] schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:33:
[...]
Je moet inderdaad altijd een vertrektijd opgeven. In dit geval zou je de vertrektijd op 13:00 kunnen zetten met de optie 'alleen daluren' aan en dan zou hij direct om 8:00 moeten starten met laden.
En als ik dan een keer het laden toch direct wil starten, dan moet ik toch op de knop onder de drie laadstreepjes drukken?
Niro EV '22
Na vervanging van de usb poort geen problemen meer? Heb je ook een MY22? Ze hadden het naast een diagnose code ook over een foto van de foutmelding maar dat is nog best lastig ik ben de bestuurder en het gebeurd willekeurig er is geen pijl op te trekken. Zal kijken of ik het toch kan vastleggen en anders pluk ik er wel een van het internet. Heel veel meer dan telefoon reageert niet meer is er niet te zien. Maar zoals met alles draait het weer op om geld en het kunnen claimen bij Kia Ned.MarcelGo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:51:
De USB poort is bij ons ook vervangen, koste wel wat moeite om ze te overtuigen, ze moeten iets overleggen bij KIA Ned en dan is die diagnose het duidelijkst, hier even laten zien met telefoon en verschillende kabels.
Lees ik dat goed dat er elke keer als de auto denkt dat ik te snel rijd een alarmpje zal afgaan, tenzij ik dat na elke start uitschakel?MajaMestreech schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:16:
[...]
Gedownload, geïnstalleerd en het werkt. Niet veel verschillen gezien, dus zal voornamelijk kaart updates zijn. Bedankt voor de tip.
Zal leuk worden als de auto het snelheidsbord van de uitrit herkent terwijl je zelf gewoon op de snelweg zit...
@glas86 Afkloppen, met beide telefoons geen haperingen meer gehad, dus erg blij met de vervanging. Auto is afgeleverd April 2023. Als ik carplay aan had viel ie na maximaal 5 minuten wel uit, dus zou ook met een proefritje wel geconstateerd kunnen worden, en later deed ie het af en toe helemaal niet meer (ook laden niet)
Ik kan het even zo snel niet terug vinden, maar had ergens gelezen dat KIA dat pas in de auto's van 2025 gaat toepassen. Heb ook nog geen enkel piepje gehoord als ik te snel rij.Jeroen81! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Lees ik dat goed dat er elke keer als de auto denkt dat ik te snel rijd een alarmpje zal afgaan, tenzij ik dat na elke start uitschakel?
Zal leuk worden als de auto het snelheidsbord van de uitrit herkent terwijl je zelf gewoon op de snelweg zit...
Zal nog even door zoeken naar het nieuws bericht
https://www.thisismoney.c...nd-explains-turn-off.htmlKIA
Number of cars sold in 2024: 60,366 (6.00% of the market)
Will UK cars have ISA from 7 July 2024? Kia confirmed that it will be introducing ISA to UK cars 'from the model year 2025'.
How to turn off ISA: A Kia spokesperson told us that models will allow ISA to be turned off, or muted, via the infotainment screen in the 'Driver Assistance Settings'.
Gaat wel om de UK markt.
[ Voor 32% gewijzigd door TrekDr0p op 13-08-2024 15:00 ]
Klopt inderdaad, dan start het laden direct.Frieseteun schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:42:
[...]
Oké, ga ik dat proberen.
En als ik dan een keer het laden toch direct wil starten, dan moet ik toch op de knop onder de drie laadstreepjes drukken?
Het is nu al zo. Mijn Kia Niro (juli) heeft dit al helaas. De mute knop werkt niet. Dat zit blijkbaar in die nieuwe update. Ik wacht op mijn 64G Usb stick zodat ik die kan installeren.TrekDr0p schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:50:
[...]
Ik kan het even zo snel niet terug vinden, maar had ergens gelezen dat KIA dat pas in de auto's van 2025 gaat toepassen. Heb ook nog geen enkel piepje gehoord als ik te snel rij.
Zal nog even door zoeken naar het nieuws bericht
[...]
https://www.thisismoney.c...nd-explains-turn-off.html
Gaat wel om de UK markt.
Het is vrij irritant. Je krijgt 3 biepjes als je enkeke seconden te snel rijdt. Daarna niet meer maar zodra je weer onder de limiet gaat en weer erboven is het weer feest. Aangezien je meestal rond de limiet rijdt wordt je snel gek.
Je kan het wel afzetten in het menu, maar je kan geen sneltoets programmeren om direct in het menu te gaan. Het zit in de rijhulp instellingen.
Dat laatste gebeurt inderdaad ookJeroen81! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:33:
[...]
Lees ik dat goed dat er elke keer als de auto denkt dat ik te snel rijd een alarmpje zal afgaan, tenzij ik dat na elke start uitschakel?
Mijn Niro (maart 2023) heeft het gelukkig nog niet, Ben benieuwd of dit er nog in komt bij mij na een update.Predator schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:31:
[...]
Het is nu al zo. Mijn Kia Niro (juli) heeft dit al helaas. De mute knop werkt niet. Dat zit blijkbaar in die nieuwe update. Ik wacht op mijn 64G Usb stick zodat ik die kan installeren.
Het is vrij irritant. Je krijgt 3 biepjes als je enkeke seconden te snel rijdt. Daarna niet meer maar zodra je weer onder de limiet gaat en weer erboven is het weer feest. Aangezien je meestal rond de limiet rijdt wordt je snel gek.
Je kan het wel afzetten in het menu, maar je kan geen sneltoets programmeren om direct in het menu te gaan. Het zit in de rijhulp instellingen.
Het is schijt vervelend hoeveel Brussel zich met ons dagelijks leven bemoeit.
Het erge is dat men in Brussel helemaal niet weet hoe de wegen er in ieder land uitzien. Deze regels bemoeien ze zich namelijk niet mee.
Zo hebben wij in Nederland vaak fietsstroken langs wegen zonder middenlijn. Auto's met een Lane Assist hebben in zo'n geval vaak de neiging om terug te sturen naar links als je over die fietsstrook lijn wilt rijden. Aangezien dit soort wegen ook vaak smaller zijn zorgt het voor (bijna) frontaal aanrijdingen als je even je stuur niet goed vast hebt en direct met geweld door de Lane Assist heen stuurt.
Niet alle hulpsystemen bieden echt "hulp".
Achter je bureau iets bedenken en dit op een test circuit uitwerken en verplicht stellen in 28 landen is erg makkelijk. Maar om het systeem vervolgens ECHT geschikt te maken om in al die 28 landen ook echt goed te functioneren is zo makkelijk nog niet.
En wij maar klagen dat nieuwe auto's zo duur worden.
Het erge is dat men in Brussel helemaal niet weet hoe de wegen er in ieder land uitzien. Deze regels bemoeien ze zich namelijk niet mee.
Zo hebben wij in Nederland vaak fietsstroken langs wegen zonder middenlijn. Auto's met een Lane Assist hebben in zo'n geval vaak de neiging om terug te sturen naar links als je over die fietsstrook lijn wilt rijden. Aangezien dit soort wegen ook vaak smaller zijn zorgt het voor (bijna) frontaal aanrijdingen als je even je stuur niet goed vast hebt en direct met geweld door de Lane Assist heen stuurt.
Niet alle hulpsystemen bieden echt "hulp".
Achter je bureau iets bedenken en dit op een test circuit uitwerken en verplicht stellen in 28 landen is erg makkelijk. Maar om het systeem vervolgens ECHT geschikt te maken om in al die 28 landen ook echt goed te functioneren is zo makkelijk nog niet.
En wij maar klagen dat nieuwe auto's zo duur worden.
De meeste mensen vinden Lane Assist enorm handig. Het werkt inderdaad niet perfect op sommige wegen met fietsstroken en daarom kun je het ook uitzetten. Overigens stuurde mijn Mercedes E250 ook altijd abrupt bij op dat soort wegen, dus dit is zeker niet een kwaaltje waar alleen Kia last van heeft.smartsys schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:51:
Het is schijt vervelend hoeveel Brussel zich met ons dagelijks leven bemoeit.
... fietsstroken ... Lane Assist ...En wij maar klagen dat nieuwe auto's zo duur worden.
Lane Assist voorkomt veel ongelukken. Daar zou je blij mee moeten zijn en ik vind het persoonlijk prima dat verkeersveiligheid in EU verband gestimuleerd wordt. Zodra je het verplicht maakt voor alle nieuwe auto's weet je ook zeker dat de meerkosten verwaarloosbaar zijn, zeker vergeleken met de kosten van ongevallen.
Ik heb zelf 2 keer meegemaakt dat de bestuurder achter het stuur in slaap viel en de berm inreed. In beide gevallen is dat gelukkig relatief goed afgelopen: uitsluitend blikschade en geen slachtoffers. Maar het heeft me wel bijna 30.000 euro gekost en dat was met Lane Assist waarschijnlijk niet gebeurd.
Ik dacht dat het met een EV beter voor het verbruik was om langzaam te rijden, maar daar zit wel een optimum aan, eindeloos langzaam is niet heel goed voor je verbruik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cD3O3oXJoMger8TfE8isK3zN.jpg?f=user_large)
(jawel, 0,9km / uur
. Klein ritje door Nieuwegein vanmiddag dat dankzij het afsluiten van de A2 compleet vast stond. Zelden zo'n extreme verkeers-deadlock meegemaakt. i-Pedal is dan wel weer fijn, net als het feit dat de Niro je netjes met een piepje erop attendeert dat je voorganger weer is gaan rijden)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cD3O3oXJoMger8TfE8isK3zN.jpg?f=user_large)
(jawel, 0,9km / uur

Mjah, je verbruik hier is wellicht 90% airco en electronicaocaj schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:00:
Ik dacht dat het met een EV beter voor het verbruik was om langzaam te rijden, maar daar zit wel een optimum aan, eindeloos langzaam is niet heel goed voor je verbruik:
[Afbeelding]
(jawel, 0,9km / uur. Klein ritje door Nieuwegein vanmiddag dat dankzij het afsluiten van de A2 compleet vast stond. Zelden zo'n extreme verkeers-deadlock meegemaakt. i-Pedal is dan wel weer fijn, net als het feit dat de Niro je netjes met een piepje erop attendeert dat je voorganger weer is gaan rijden)
Op zich heb je maar een halve KW verbruikt op die 900m.
Wellicht wel de traagste 900m van je leven

Airco aan zeker? Maar filerijden met een EV en ACC is prima te doen. Geen kans op kokende motor, geen lamme voeten van gas rem en koppeling en geen kans op botsen met je voorganger. Zo ben ik in een stapvoets rijdende file van meer dan 20km Oostenrijk binnen gereden. Alleen bij wisselen van rijstrook is het opletten geblazen omdat de ACC radar dan even tussen de auto's doorkijkt en meteen gaat accelereren.ocaj schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:00:
[Afbeelding]
(jawel, 0,9km / uur. Klein ritje door Nieuwegein vanmiddag dat dankzij het afsluiten van de A2 compleet vast stond. Zelden zo'n extreme verkeers-deadlock meegemaakt. i-Pedal is dan wel weer fijn, net als het feit dat de Niro je netjes met een piepje erop attendeert dat je voorganger weer is gaan rijden)

Niro EV Exec 07-2023
Ja, statistiek is een raar ding. In dit geval reed ik een parkeergarage uit en stond het direct vast. Airco aan en dan gaat het hard met het verbruik per km.
Zodra ik (uiteindelijk na 5 kwartier) weer stukjes met normale snelheden kon rijden trok de verbruiksstatistiek uiteraard snel bij.
File-rijden is geen hobby van me, maar is met een EV wel vele malen aangenamer (nou ja, minder onaangenaam) dan met een handgeschakelde bezinemotor.
Zodra ik (uiteindelijk na 5 kwartier) weer stukjes met normale snelheden kon rijden trok de verbruiksstatistiek uiteraard snel bij.
File-rijden is geen hobby van me, maar is met een EV wel vele malen aangenamer (nou ja, minder onaangenaam) dan met een handgeschakelde bezinemotor.
Als je in de file op de snelweg staat, hoef je ook niet steeds het knopje op je stuur omhoog te duwen om weer te gaan rijden. Een paar weken geleden heb ik 1,5 uur in de file gestaan voor de Gotthardtunnel. Ik hoefde daar alleen af en toe even aan het stuur te trekken, verder ging alles vanzelf. Filerijden is meer een soort pauze dan.ocaj schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:01:
Ja, statistiek is een raar ding. In dit geval reed ik een parkeergarage uit en stond het direct vast. Airco aan en dan gaat het hard met het verbruik per km.
Is het niet zo dat wanneer je langer dan 3 seconden stilstaat je het res knopje moet indrukken?Guido1985 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:51:
[...]
Als je in de file op de snelweg staat, hoef je ook niet steeds het knopje op je stuur omhoog te duwen om weer te gaan rijden. Een paar weken geleden heb ik 1,5 uur in de file gestaan voor de Gotthardtunnel. Ik hoefde daar alleen af en toe even aan het stuur te trekken, verder ging alles vanzelf. Filerijden is meer een soort pauze dan.
Of even het stroompedaal aantikken.RonaldPr schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
Is het niet zo dat wanneer je langer dan 3 seconden stilstaat je het res knopje moet indrukken?
Trouwens in een snelweg file merkte ik dat als HDA geactiveerd is en je ACC snelheid is gesynchroniseerd met de aangegeven max. wegvak snelheid (snelheid wordt dan groen getoond in je HUD) dat de auto dan zelf de voorganger volgt ongeacht hoe lang je stil stond.
Iemand daar meer ervaring mee?
Niro EV Exec 07-2023
Ik merk dit ook, maar mijn ervaring is dat het gewoon een onderdeel is van HDA, heeft niks te maken met de ingestelde acc snelheid of sync met max wegvak snelheid.Henk1023 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:12:
[...]
Of even het stroompedaal aantikken.
Trouwens in een snelweg file merkte ik dat als HDA geactiveerd is en je ACC snelheid is gesynchroniseerd met de aangegeven max. wegvak snelheid (snelheid wordt dan groen getoond in je HUD) dat de auto dan zelf de voorganger volgt ongeacht hoe lang je stil stond.
Iemand daar meer ervaring mee?
Ik merk dat als je langere tijd stil staat (gevoel zegt 1 min ongeveer, heb gene exacte cijfers) zo als voor een open brug, dan moet je idd wel weer op acc res of + drukken.
Misschien ben ik te voorzichtig, maar als de auto op ACC staat dan heb ik nooit het idee dat hij helemaal tot stilstand gaat stoppen als de voorganger dat doet?
Ik rem dus altijd zelf als we bijna stil staan, maar door te remmen zet je uiteraard ook de ACC uit.
Begrijp ik goed dat als ik op ACC rijd, ik eigenlijk niet meer hoef te remmen als mijn voorganger bij een stoplicht of in een file staat?
Of is dat alleen zo als hij in HDA-modus staat?
Ik rem dus altijd zelf als we bijna stil staan, maar door te remmen zet je uiteraard ook de ACC uit.
Begrijp ik goed dat als ik op ACC rijd, ik eigenlijk niet meer hoef te remmen als mijn voorganger bij een stoplicht of in een file staat?
Of is dat alleen zo als hij in HDA-modus staat?
Dit begrijp je inderdaad goed. Staat los van HDA. Alleen zal je na ong 2 seconden stilstaan met acc aan, weer op plusjes / reset moeten drukken zodra je voorganger verder rijdt. Bij HDA op de snelweg hoeft dit pas na veel langer.ocaj schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:33:
En daarnaast is het vooral van belang dat je let op hoeveel snelheidsverschil er is tussen je voorganger en jij. Rijd je allebei 100 en houd je 2 sec afstand (~3 blokjes afstand in acc) en remt je voorganger af voor het stoplicht dan hoef jij niks te doen.
Staat je voorganger al stil voor het stoplicht en kom jij aanrijden met 50km dan is het wachten tot je acc de voorganger opmerkt en daarna zal die hard in de rem schieten omdat hij tot dat moment doodleuk met 50 door rijdt. In deze situatie is volledig met acc tot stilstand komen eigenlijk niet te doen omdat de acc niet hard genoeg remt om tot stilstand te komen in de tijd dat hij je voorganger doorgeeft tot dat hij tot stilstand komt. Bij 30 kan dat nog, bij hogere snelheden wordt het al snel gevaarlijk.
Wat ik vaak doe in die situaties is zelf zonder acc afremmen en zodra ik zie dat de auto de voorganger herkend heb, laat ik de rem los en zet ik acc aan. Dan remt die zelf tot stilstand en bij vertrek van de voorganger sluit die netjes aan.
[ Voor 10% gewijzigd door MrRobin op 19-08-2024 05:58 ]
Interessant @MrRobin, weer wat geleerd ! Ik heb de ACC meestal op Afstand 1 staan en dan wordt het voor mijn gevoel wel heel erg spannend. Ik zal eens gaan experimenteren om in dat soort situaties de Afstand even op 4 of 3 of zo te zetten en te kijken wat er gebeurt.
Of inderdaad jouw tip om eerst zelf te remmen en dan de ACC weer aan te zetten.
Weet niet op welke afstand ie bij mij staat, wel korter omdat ik er flauw van werd dat er telkens lui tussen schoven. Vind ook het wel een spannende optieocaj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:09:
Interessant @MrRobin, weer wat geleerd ! Ik heb de ACC meestal op Afstand 1 staan en dan wordt het voor mijn gevoel wel heel erg spannend. Ik zal eens gaan experimenteren om in dat soort situaties de Afstand even op 4 of 3 of zo te zetten en te kijken wat er gebeurt.
Zonder handelen een rollende file in rijden, dat gaat wel maar ACC aanlaten en het helemaal aan Ria de Kia overlaten...
Precies, juist vanwege de inschuivende andere weggebruikers rijd ik meestal op Afstand 1 (de kleinste). Tenzij je bijvoorbeeld op een provinciale weg zonder inhaalmogelijkheden zit, dan is afstand 2 of 3 ook prima en wat minder bumperkleverig.
Maar doordat hij meestal op Afstand 1 staat is het - in ieder geval voor mij - veel te spannend om er op te vertrouwen dat hij op tijd stilstaat en had ik dus ook na 12000km niet eens door dat hij dat wel zelf zou kunnen doen als hij wat meer afstand kan houden.
Ben benieuwd (helaas de komende dagen/weken weinig tot niet de auto nodig, dus nog even geen gelegenheid om te experimenteren).
Maar doordat hij meestal op Afstand 1 staat is het - in ieder geval voor mij - veel te spannend om er op te vertrouwen dat hij op tijd stilstaat en had ik dus ook na 12000km niet eens door dat hij dat wel zelf zou kunnen doen als hij wat meer afstand kan houden.
Ben benieuwd (helaas de komende dagen/weken weinig tot niet de auto nodig, dus nog even geen gelegenheid om te experimenteren).
Ook ik ben inmiddels een trotse bezitter van een e-niro uit 2021. Die van mij heet een warmtepomp aan boort. Nu vroeg ik mij af als ik ga snelladen aan de weg, moet ik dan de KIA navigatie gaan gebruiken zodat de KIA de batterij gaat voorverwarmen? Of kan dit bijvoorbeeld ook met google maps navigatie.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Deze vraag mag hier:Possible schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:00:
Ook ik ben inmiddels een trotse bezitter van een e-niro uit 2021. Die van mij heet een warmtepomp aan boort. Nu vroeg ik mij af als ik ga snelladen aan de weg, moet ik dan de KIA navigatie gaan gebruiken zodat de KIA de batterij gaat voorverwarmen? Of kan dit bijvoorbeeld ook met google maps navigatie.
Het grote Kia e-Niro topic
De mijne heet RobertTazzy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:01:
[...]
Zonder handelen een rollende file in rijden, dat gaat wel maar ACC aanlaten en het helemaal aan Ria de Kia overlaten...
aah ik zie het .. stom idd!Source90 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:11:
[...]
Deze vraag mag hier:
Het grote Kia e-Niro topic
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Als ik de nieuwe update op mijn Niro EV van oktober 2023 ga installeren, krijg ik dan ook van die akoestische waarschuwingen voor snelheidslimiet en? Moet je dit dan elke rit uitschakelen of is dit een eenmalige instelling?
Ik heb hem dit weekend geïnstalleerd maar hoor geen waarschuwingen. De enige "waarschuwing" zat er al in en dat is dat het icoontje op het dashboard rood ipv. zwart wordt weergegeven als je te snel rijd.Guido1985 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:38:
Als ik de nieuwe update op mijn Niro EV van oktober 2023 ga installeren, krijg ik dan ook van die akoestische waarschuwingen voor snelheidslimiet en? Moet je dit dan elke rit uitschakelen of is dit een eenmalige instelling?
Heb wel gemerkt dat het volume van zowel audio als navigatie anders was ingesteld na de update, dus dat moest ik even goed zetten. En daarnaast zijn een aantal kromme vertalingen eruit (o.a. bij de alternatieve routes die de navigatie weergeeft) en geeft de navigatie nu naast de snelste en meest zuinige route nu ook een 'aanbevolen' route.
Sinds enige tijd rij ik ook een Niro EV. Erg fijne auto. Nu heb ik gistermiddag de laadsessie handmatig gestopt via de app omdat ik vond dat er genoeg in de batterij zat.
De laadkabel had ik niet verwijderd en tot mijn verbazing is vannacht de laadsessie door gegaan en is de accu tot 100% vol geladen. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan voorkomen?
De laadkabel had ik niet verwijderd en tot mijn verbazing is vannacht de laadsessie door gegaan en is de accu tot 100% vol geladen. Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan voorkomen?
Dit gebeurt bij mij (wallbox pulsar plus) als ik de wallbox reset (uit / aan), stroomloos maak of in de laadpaal het laden stop en daarna weer start terwijl de auto aan de lader hangt.its_me_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:16:
Sinds enige tijd rij ik ook een Niro EV. Erg fijne auto. Nu heb ik gistermiddag de laadsessie handmatig gestopt via de app omdat ik vond dat er genoeg in de batterij zat.
Kort gezegd in alle gevallen waarin de auto de communicatie verliest met de paal en daarna weer krijgt (de auto denkt dan dat de kabel er niet in zit) De auto denkt dan dat de kabel er opnieuw in zit (nieuwe sessie) en gedraagt zich dan ook alsof je de kabel er uit en weer in hebt gestopt.
Volgens mij heeft de auto geen sensor die in de app laat zien of er een kabel in zit of niet. Er is wel een "plugged in" status, maar die wordt in mijn ervaring alleen actief als de auto communicatie heeft met de laadpaal en zelf bepaalt om niet te laden. (Via de auto app stoppen/ starten).
Misschien een schema actief via de app? Ingestelde vertrektijd en ingesteld laden op daluren?its_me_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:16:
Ik herken heel erg wat je zegt, maar overweeg toch eens om de ACC afstand op 2 of nog liever 3 te zetten. Ergens tussen afstand 2 en 3 zit je als het goed is rond de 2 seconden afstand en dat heb je niet voor niks geleerd bij rijles. Soms als ik op de snelweg op de rechterbaan rijd met afstand 3 tot m'n voorganger (ongeveer 2,2 sec afstand gok ik) zie ik op de linkerbaan wel eens 3-4 auto's zo weinig afstand houden tot hun voorganger dat ze alle 3 of 4 in het "gat" tussen mij en m'n voorganger passen bij 100km/h. Als er dan één plots moet remmen dan weet je gewoon dat de rest er achter op knalt. Levensgevaarlijk.ocaj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:45:
Precies, juist vanwege de inschuivende andere weggebruikers rijd ik meestal op Afstand 1 (de kleinste). Tenzij je bijvoorbeeld op een provinciale weg zonder inhaalmogelijkheden zit, dan is afstand 2 of 3 ook prima en wat minder bumperkleverig.
Toen ik voor het eerst ACC had in m'n Ioniq was dat echt een eye opener voor mijzelf hoe veel te weinig afstand ik eigenlijk hield. We zijn als mensen gewoon heel slecht in het inschatten hoeveel afstand 2 seconden is bij 100-130 km/h, of heel goed in het "het valt wel mee / Het is maar voor een paar 100 meter tot de afrit / rechtvaardigen van te weinig afstand houden" excuses verzinnen.
ACC is koning in jouw corrigeren als je te weinig / te veel afstand houdt. Ik heb voor mijzelf de omschakeling gemaakt in mijn hoofd naar "ACC aan = de auto rijd, ik corrigeer/grijp in waar nodig". Als er iemand ineens invoegt voor mij remt mijn auto netjes af om weer afstand te houden en is dat helemaal prima.. Immers: De auto rijdt, ik niet. Als ik passagier was geweest had ik ook niet telkens tegen de bestuurder commentaar geopperd als dit gebeurt, dus waarom zou het me wel irriteren als ACC rijdt?
Het is hoogstens wat "vervelend" voor mijn achterligger die waarschijnlijk denkt "waarom is die idioot ineens aan het remmen i.p.v. uitrollen", want inderdaad de ACC grijpt vaak iets later (en dus krachtiger) in bij een invoeger voor je dan dat je dat zelf zou doen. Maar mijn ervaring is dat het vooral de achterliggers zijn die zelf ook te weinig afstand houden. Soms kan je het kenteken niet eens zien in je binnenspiegel zo weinig afstand houden ze. Zeker op wegen met maar 1 rijstrook waar je niet mag inhalen (maar ook op de snelweg) zet ik dan de ACC op afstand 4 met de redenatie: Als jij zo dicht op mij zit, kan ik niet ineens vol in de remmen gaan, dus ik moet meer remweg creëren / afstand houden.
Ja dat zorgt soms dat de echte bumperklevers met haast nóg meer gaan kleven, maar dan weer: ACC rijdt, ik niet. Dus in mijn hoofd is de achterligger dan "gefrustreerd" door de ACC en niet op mij.
Dank voor de reacties. Alles heb ik nagekeken en er staat niets actief qua vertrektijden in de app of ik de auto.WillemD61 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
Misschien een schema actief via de app? Ingestelde vertrektijd en ingesteld laden op daluren?
Ik kan mij niet voorstellen dat de laadpaal spanningsloos is geweest, ik zou ook verwachten dat ik dan opnieuw de badge er tegenaan moet houden om een nieuwe sessie te starten.
Al met al vreemd. In het vervolg maar de kabel direct verwijderen.
Wat ook helpt is om de laadsessie niet te stoppen vanuit de app van de auto maar vanuit de app van de laadpaal (indien aanwezig). Als je de sessie vanuit de laadpaal stopt gaat hij bij mij nooit verder met laden.its_me_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:47:
[...]
Dank voor de reacties. Alles heb ik nagekeken en er staat niets actief qua vertrektijden in de app of ik de auto.
Ik kan mij niet voorstellen dat de laadpaal spanningsloos is geweest, ik zou ook verwachten dat ik dan opnieuw de badge er tegenaan moet houden om een nieuwe sessie te starten.
Al met al vreemd. In het vervolg maar de kabel direct verwijderen.
Bij het stoppen van de sessie vanuit de auto lijkt het er inderdaad op dat sommige laadpalen de neiging hebben om de sessie te herstarten na x uur inactiviteit waardoor de auto alsnog verder gaat laden.
Daarnaast kan je ook de auto op max. 90% lading zetten om te voorkomen dat hij tot 100% gaat laden (is ook slecht voor de NMC accu, Kia raad zelfs 80% aan maar 90% zou voldoende moeten zijn).
Goed dat je dat aangeeft, zal eens beginnen met wat vaker op afstand 2 te gaan rijden. Ik merk zelf wel dat ik op een rustige weg eerder naar stand 2 of 3 ga dan op een drukke weg. Lijkt tegenstrijdig, maar als je op een drukke weg met afstand 2+ rijdt en het snelheidsverschil is klein (bijv: ik rijd 103, voorganger 100), dan begint de ACC echt al heel vroeg af te remmen. Wil je inhalen, dan moet je onnatuurlijk veel eerder naar links, waardoor je met klein snelheidsverschil voor mijn gevoel onnodig lang rechts rijdt. Alternatief is natuurlijk om gewoon achter je voorganger te blijven hangen. Maar voor je het weet sukkel je ongemerkt met 80-90 verder ipv in te halen.MrRobin schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Ik herken heel erg wat je zegt, maar overweeg toch eens om de ACC afstand op 2 of nog liever 3 te zetten. Ergens tussen afstand 2 en 3 zit je als het goed is rond de 2 seconden afstand en dat heb je niet voor niks geleerd bij rijles. Soms als ik op de snelweg op de rechterbaan rijd met afstand 3 tot m'n voorganger (ongeveer 2,2 sec afstand gok ik) zie ik op de linkerbaan wel eens 3-4 auto's zo weinig afstand houden tot hun voorganger dat ze alle 3 of 4 in het "gat" tussen mij en m'n voorganger passen bij 100km/h. Als er dan één plots moet remmen dan weet je gewoon dat de rest er achter op knalt. Levensgevaarlijk.
Bij slecht zicht of onrustig verkeer dat veel remt/optrekt zet ik hem ook wel op een afstandje extra.
Wat ik zelf (zonder ACC) al tientallen jaren doe is - indien mogelijk - niet zozeer letten op mijn voorganger, maar op de auto die daarvoor rijdt. De belangrijkste reden dat de auto voor je plotseling gaat remmen is dat de auto die daar weer voor rijdt gaat remmen. Kan ik net zo goed zelf 1 auto verder kijken door net iets versprongen t.o.v. mijn voorganger te rijden of via de voorruit van de voorganger te kijken naar de remlichten die daar weer voor zitten.Toen ik voor het eerst ACC had in m'n Ioniq was dat echt een eye opener voor mijzelf hoe veel te weinig afstand ik eigenlijk hield. We zijn als mensen gewoon heel slecht in het inschatten hoeveel afstand 2 seconden is bij 100-130 km/h, of heel goed in het "het valt wel mee / Het is maar voor een paar 100 meter tot de afrit / rechtvaardigen van te weinig afstand houden" excuses verzinnen.
Dat doet een ACC dan weer niet....
Interessante tip, ga ik eens proberen en kijken hoe dat voelt!ACC is koning in jouw corrigeren als je te weinig / te veel afstand houdt. Ik heb voor mijzelf de omschakeling gemaakt in mijn hoofd naar "ACC aan = de auto rijd, ik corrigeer/grijp in waar nodig".
Bij een informatieavond van Kia werd verteld dat de accu altijd een veiligheids marge heeft van ca. 10%. De 100% die je ziet is eigenlijk 90%. Nu laad ik toch meestal op tot 90% gewoon omdat dat beter voelt. Bij een lange rit laad ik vooraf wel 100%. Daarnaast moet je als je vaak achtereenvolgend aan de snellader staat wel een keer AC laden om de accucellen te herkalibreren.[BoSS] schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:41:
[...]
Wat ook helpt is om de laadsessie niet te stoppen vanuit de app van de auto maar vanuit de app van de laadpaal (indien aanwezig). Als je de sessie vanuit de laadpaal stopt gaat hij bij mij nooit verder met laden.
Bij het stoppen van de sessie vanuit de auto lijkt het er inderdaad op dat sommige laadpalen de neiging hebben om de sessie te herstarten na x uur inactiviteit waardoor de auto alsnog verder gaat laden.
Daarnaast kan je ook de auto op max. 90% lading zetten om te voorkomen dat hij tot 100% gaat laden (is ook slecht voor de NMC accu, Kia raad zelfs 80% aan maar 90% zou voldoende moeten zijn).
Niro EV Exec 07-2023
Bijzonder, aangezien dit in het boekje staat:
Als de HV-batterij slechts voor 80% opgeladen is en u zo weinig mogelijk DC-snelladen gebruikt, kunt u de prestaties van de HV-batterij optimaal houden. (in plaats van de HV-batterij op te laden tot 100% en/of te laden na elke rijcyclus.)
Als de HV-batterij slechts voor 80% opgeladen is en u zo weinig mogelijk DC-snelladen gebruikt, kunt u de prestaties van de HV-batterij optimaal houden. (in plaats van de HV-batterij op te laden tot 100% en/of te laden na elke rijcyclus.)
Dit is een vrij ruime marge maar klopt inderdaad. Met 90% degradeert de batterij iets sneller maar is nog acceptabel wat mij betreft. Hetzelfde is trouwens van toepassing op de ondergrens (degradatie bij 20% of lager voor langere tijd).MrRobin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:29:
Bijzonder, aangezien dit in het boekje staat:
Ik dacht in het boekje wel ergens gelezen te hebben dat ze ook adviseren om lange laadsessies te doen en niet na elk boodachapoen ritje de stekker er weer in te doen. Weet iemand waarom dat zou zijn? Ik heb een dynamisch energiecontract waarbij ik het stroomnet kan ondersteunen en dat zorgt er soms voor dat de auto op dure momenten "even" 15 min gaat laden en daarna weer stopt.
Volgens mij is dit niet goed omdat (1) de accu normaal op temperatuur gebracht wordt (koelen of verwarmen) en dat lukt niet in deze korte periode en (2) de relais in de auto in het circuit dat AC naar DC stroom omzet ook maar een "beperkt" aantal keren kan schakelen. Dit laatste zou ruim voldoende moeten zijn voor de normale levensduur van de auto maar krijgt vaker op zijn donder als het circuit op een zonnige dag met wat wolken elk half uur aan en uit schakelt.MrRobin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:21:
Ik dacht in het boekje wel ergens gelezen te hebben dat ze ook adviseren om lange laadsessies te doen en niet na elk boodachapoen ritje de stekker er weer in te doen. Weet iemand waarom dat zou zijn? Ik heb een dynamisch energiecontract waarbij ik het stroomnet kan ondersteunen en dat zorgt er soms voor dat de auto op dure momenten "even" 15 min gaat laden en daarna weer stopt.
Een beetje hetzelfde verhaal als de levensduur van de accu bij V2G toepassingen, voor het net is het fijn maar voor de levensduur van de auto niet bevorderlijk:

Mijn ervaring is dat als je op Afstand 1 in een file rijdt, de auto erg nerveus reageert op verkeer dat voor je rijdt en afremt, en helemaal voor verkeer dat jouw rijbaan oprijdt.ocaj schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:09:
Daarnaast vraag ik me af of de auto op tijd stilstaat als ze vlak voor jou vol in de ankers gaan. Persoonlijk vindt ik Afstand 2 veel prettiger.
[ Voor 5% gewijzigd door Sietse Vliegen op 21-08-2024 22:15 ]
Ik rij altijd met ACC op 1, dat is gewoon minimaal 2 seconden afstand. En nee, ik ben normaal gesproken absoluut geen bumperklever, maar met afstand 2 of hoger creëer je juiste zulke gaten dat de auto continu afremt en versnelt. Kwestie van anticiperen op de rechterbaan met vrachtverkeer en tijdig van baan wisselen.Sietse Vliegen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:14:
[...]
Mijn ervaring is dat als je op Afstand 1 in een file rijdt, de auto erg nerveus reageert op verkeer dat voor je rijdt en afremt, en helemaal voor verkeer dat jouw rijbaan oprijdt.
Daarnaast vraag ik me af of de auto op tijd stilstaat als ze vlak voor jou vol in de ankers gaan. Persoonlijk vindt ik Afstand 2 veel prettiger.
En ja, de auto remt nog steeds op tijd af maar het is uiteindelijk aan de bestuurder. Eén keer heb ik gigantisch veel mazzel ermee gehad omdat een bestuurder voor mij abrupt van baan wisselde, direct in de ankers moest en ik juist zat te spiegelen (A50 -> A12).
Misschien zijn onze auto's anders afgesteld. Wat jij beschrijft met auto's die ertussen duiken heb ik wel op stand 3 of 4, maar bij 2 nauwelijks.me_mrtn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:56:
[...]
Ik rij altijd met ACC op 1, dat is gewoon minimaal 2 seconden afstand. En nee, ik ben normaal gesproken absoluut geen bumperklever, maar met afstand 2 of hoger creëer je juiste zulke gaten dat de auto continu afremt en versnelt. Kwestie van anticiperen op de rechterbaan met vrachtverkeer en tijdig van baan wisselen.
En ja, de auto remt nog steeds op tijd af maar het is uiteindelijk aan de bestuurder. Eén keer heb ik gigantisch veel mazzel ermee gehad omdat een bestuurder voor mij abrupt van baan wisselde, direct in de ankers moest en ik juist zat te spiegelen (A50 -> A12).
Bij stand 1 is de afstand zo klein dat mijn Kia moeite heeft op tijd te stoppen als ze voor me vol in de remmen gaan. Alle alarmbellen gaan dan af en het zweet staat op je voorhoofd... Ik vind dat echt een groot verschil met de Mercedes die ik hiervoor had. Daar had ik veel meer vertrouwen dat hij tijdig reageerde en die remde ook veel sterker af bij botsingsgevaar. Vol op de rem indien nodig waar de Kia geleidelijker afremt en dus potentieel kostbare meters extra aflegt.
Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de relatief smalle bandjes op de Kia (215/55R17) bij een gewicht van 1653kg. Mijn Mercedes E250 was lichter (1515kg) maar had bandenmaat 275/35R19.
Puur onderbuikgevoel wat je hier post. Er is een ISO-norm voor, ISO 15622.Sietse Vliegen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:14:
[...]
Misschien zijn onze auto's anders afgesteld. Wat jij beschrijft met auto's die ertussen duiken heb ik wel op stand 3 of 4, maar bij 2 nauwelijks.
Bij stand 1 is de afstand zo klein dat mijn Kia moeite heeft op tijd te stoppen als ze voor me vol in de remmen gaan. Alle alarmbellen gaan dan af en het zweet staat op je voorhoofd... Ik vind dat echt een groot verschil met de Mercedes die ik hiervoor had. Daar had ik veel meer vertrouwen dat hij tijdig reageerde en die remde ook veel sterker af bij botsingsgevaar. Vol op de rem indien nodig waar de Kia geleidelijker afremt en dus potentieel kostbare meters extra aflegt.
Het zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de relatief smalle bandjes op de Kia (215/55R17) bij een gewicht van 1653kg. Mijn Mercedes E250 was lichter (1515kg) maar had bandenmaat 275/35R19.
Onder de 8 m/s werkt de ACC/CC niet eens bij de Niro, dus je zit sowieso aan de minimale ISO-norm van 1,5 s. Daarnaast zijn de afmetingen van de bandenmaat geen sluitende post qua remweg. Wat betreft dat er tussen duiken, dat zijn juist de mensen die normaal gesproken de trekhaak van de voorganger al aantikken op de snelweg. Die kunnen absoluut geen afstand inschatten en denken, ik jas hem er nog even tussen op een baan links van mij.6.2.3.1 General
τmin shall be the minimum selectable time gap for following control mode under steady-state conditions
for all speeds v. τmin shall be greater than or equal to 0,8 s.
At least one time gap setting τ in the range of 1,5 s to 2,2 s shall be provided for speeds higher than 8 m/s.
Omdat het probleem nog niet is verholpen gaat ie medio september weer naar de garage. Hopelijk gebruiken ze de tijd tot die afspraak om in overleg te treden met Kia om te kijken of het probleem zich elders voordoet.Henk1023 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:50:
[...]
Lijkt me dat er iets is met de parkeersensoren.
Niro EV '22
Volgens mij klopt dit niet. 8m/s is 28.8km/h.me_mrtn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:12:
Onder de 8 m/s werkt de ACC/CC niet eens bij de Niro, dus je zit sowieso aan de minimale ISO-norm van 1,5 s.
Dat klopt dus wel, want onder de 30km/u kun je geen CC gebruiken.MrRobin schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. 8m/s is 28.8km/h.
Je kunt de ACC niet inschakelen, maar al ingeschakeld blijft ie gewoon werken...tot stilstand aan toe.me_mrtn schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:50:
[...]
Dat klopt dus wel, want onder de 30km/u kun je geen CC gebruiken.
Dat klopt dan inderdaad.MarcelGo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:01:
[...]
Je kunt de ACC niet inschakelen, maar al ingeschakeld blijft ie gewoon werken...tot stilstand aan toe.
Sinds een maand heb ik ook een Niro EV. Op vakantie een aantal keer aan een snellader gestaan, en de keren dat ik wat langer ging laden zakte de laadsnelheid enorm in tot slechts 2kW vanaf een lading van 80%. Dit was bij verschillende snelladers (Shell en Tesla). Dit lijkt me niet normaal. Kent iemand dit verschijnsel en kan dit duiden op een defect? Laden via AC gaat wel normaal. Ik leg het uiteraard ook even bij de dealer maar ben graag wat voorbereid.
Voor snelladen wordt een maximum SOC van 80% aangehouden om de accu te beschermen. Ga je daar boven dan zou het kunnen dat de auto de laadsnelheid terug regelt. Vanaf Oostenrijk heb ik 4 maal aan een snellader gestaan. De max laadsnelheid was 80kw, tegen de 80% zakte dat terug tot ca. 40kw.johan_L schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:16:
Sinds een maand heb ik ook een Niro EV. Op vakantie een aantal keer aan een snellader gestaan, en de keren dat ik wat langer ging laden zakte de laadsnelheid enorm in tot slechts 2kW vanaf een lading van 80%. Dit was bij verschillende snelladers (Shell en Tesla). Dit lijkt me niet normaal. Kent iemand dit verschijnsel en kan dit duiden op een defect? Laden via AC gaat wel normaal. Ik leg het uiteraard ook even bij de dealer maar ben graag wat voorbereid.
Niro EV Exec 07-2023
Fastned heeft van veel EV’s laadcurves op hun site staan, en boven 80% zou het met ongeveer 25kW moeten gaan. Kia zegt zelf ook dat DC laden tot 100% mogelijk is, maar als dat met 2kW gaat is het blijkbaar alleen een theoretische mogelijkheid.Henk1023 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:06:
[...]
Voor snelladen wordt een maximum SOC van 80% aangehouden om de accu te beschermen. Ga je daar boven dan zou het kunnen dat de auto de laadsnelheid terug regelt. Vanaf Oostenrijk heb ik 4 maal aan een snellader gestaan. De max laadsnelheid was 80kw, tegen de 80% zakte dat terug tot ca. 40kw.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel meevalt. Ik heb tijdens de afgelopen zomervakantie een aantal DC laadsessies tot 90% of zelfs 100% gedaan (niet omdat het kon maar omdat het nodig of efficienter was in de planning), ik heb bijvoorbeeld 62 kWh in 1 uur en 20 minuten bijgeladen (van 8% tot 100%). Of van 18% tot 91% in 1 uur en 6 minuten (52 kWh).johan_L schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:24:
[...]
Fastned heeft van veel EV’s laadcurves op hun site staan, en boven 80% zou het met ongeveer 25kW moeten gaan. Kia zegt zelf ook dat DC laden tot 100% mogelijk is, maar als dat met 2kW gaat is het blijkbaar alleen een theoretische mogelijkheid.
De laatste kWh's boven de 80% gaan wel langzamer maar nog altijd ruim sneller dan de AC laadsnelheid (ik vermoed ca. 30-40 kWh). Of de laatste 20% (12 kWh) in ca. 25 minuten.
Deze zomer heb ik dit getest terwijl mijn partner boodschappen aan het doen was.johan_L schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:24:
[...]
Fastned heeft van veel EV’s laadcurves op hun site staan, en boven 80% zou het met ongeveer 25kW moeten gaan. Kia zegt zelf ook dat DC laden tot 100% mogelijk is, maar als dat met 2kW gaat is het blijkbaar alleen een theoretische mogelijkheid.
Iets na 80% stopt het laden even of gaat het heel langzaam door tot 81/82%, daarna gaat het laden door met 20-25 kW. Naar verloop van tijd loopt dit terug naar iets van 12 kW, bij 99% heb ik uitgeplugd want we waren klaar voor vertrek.
Paar weken geleden in Italie, en die curve die je meemaakt klopt ook vanaf wat ik heb gezien, maar is een uitzonderingjohan_L schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:16:
Wat ik met ~12 sessies heb gezien is dat ~80-84kw de norm is tot ongeveer 50-60% daarna is het 55-65kw tot ongeveer 70%, en daarna is het een wildcard.
Met wildcard doel ik voornamelijk op de omstandigheden, waar wij zaten was het extreem heet en dankzij de dongle met ABRP zag ik bijvoorbeeld de accu temp, die loopt dan op tot een graad of 40.
Ik heb meerdere keren gezien dat rond de 80% hij opeens terugviel naar 2kw, voornamelijk als we ervoor al veel hadden gereden, en andere dagen dat hij dan rond de 20-25kw door tuft. alles boven de 80% in de Niro is "kansloos" aan een snellader (persoonlijke mening).
Dus ik zou me niet te druk maken, ik denk dat meerdere dit soort curves kennen. Nu is dit mijn eerste EV maar ik heb er vrede mee dat ik hem leeg rij tot 5-10% en dan snel laad tot ongeveer 50-60, dan rij ik weer een uur of 2 en herhaal ik het laad feest (~20min).
Enige wat ik probeer te zeggen is dat alles boven de 65% is heel erg afhankelijk van factoren waar je zelf niet veel aan kan doen.
Dit is de curve met de Niro aan een ENWB DC lader.johan_L schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:24:
[...]
:strip_exif()/f/image/DjwFitZSCQmYYbPMaVd5Jkot.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Dit is niet "de curve" maar het gevolg dat je de auto met 50% lading aan de snellader hangt. De laadsnelheid is dan lager dan bij 10-20%.Henk1023 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:21:
[...]
Dit is de curve met de Niro aan een ENWB DC lader.
[Afbeelding]
Staar je overigens niet blind op de maximale laadsnelheid. De Niro EV laad gemiddeld van 10-80% met 70 kWh (indien de accu op de juiste temperatuur is) met een piek van 85 kWh.
Een Tesla Model 3 of Model Y RWD heeft een piek van 175 kWh maar laad gemiddeld van 10-80% met 100 kWh. Nog steeds wel sneller dan de Niro maar het verschil is dan niet zo groot meer en zeker geen factor 2.
Ik zie ook regelmatig de 2 kW bij 80%, maar dat is dan tijdelijk. Na 1-2 minuten gaat het vermogen weer omhoog. Vaak richting de 20-25 kW.johan_L schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:16:
Ik kreeg vanmorgen nadat ik op werk aan kwam ook een melding dat de nieuwe OTA update klaar staat. Mijn niro EV EL is van april 2023, maar in de update details stond wel iets over de nieuwe ISLW.
Belangrijkste wat ik er zo uit kon vinden is dat die ISLW elke keer bij auto starten inderdaad aan gaat, maar de sneltoets om het uit te zetten zou zijn door de mute knop lang ingedrukt te houden.
Die had ik nog niet eerder voorbij zien komen hier, dus wellicht helpt dat.
Ik ben benieuwd wat er anders is als ik vanavond naar huis rijd...
Belangrijkste wat ik er zo uit kon vinden is dat die ISLW elke keer bij auto starten inderdaad aan gaat, maar de sneltoets om het uit te zetten zou zijn door de mute knop lang ingedrukt te houden.
Je kunt gewoon het geluid uitzetten voor de Lane assist waarschuwingen daarmee is ook het notificatie geluid voor de Snelheidsovertreding uitgezet. Je krijgt alsnog een tril in het stuur voor de Lane assist. Ik vind dat prettiger dan telkens dat geluidje. Dat blijft ook werken na de update. Die had ik zaterdag ook geïnstalleerd. Wat duurde dat voorbereiden lang zeg ...MrRobin schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:58:
Ik kreeg vanmorgen nadat ik op werk aan kwam ook een melding dat de nieuwe OTA update klaar staat. Mijn niro EV EL is van april 2023, maar in de update details stond wel iets over de nieuwe ISLW.
Zie hier:
With the vehicle on, Settings → Vehicle → Driver assistance → Driving safety → Warning volume on the infotainment system to change the Warning volume to adjust the Warning volume levels; High, Medium, Low or Off.
If Driving safety priority is selected, the audio volume will temporarily decrease to warn the driver with the audible warning for safe driving.
NOTICE
If Off is selected, steering wheel vibration will not turn off.
https://www.kia.com/conte...topics/chapter6_16_1.html
Ik heb echt niks anders gemerkt op de terugrit. geen geluidjes o.i.d. Bij overtreden van snelheidslimiet (wat de auto denkt dat het is), gaat alleen het snelheidsbordje even knipperen. de update had het wel over ISLW en die van mij staat niet of waarschuwen maar op de optie dat je die groene pijltjes omhoog / omlaag krijgt en dat kan bevestigen door 1x acc + of - te drukken.
Heb ACC dan uiteraard wel zo ingesteld dat de ISLW niet automatisch de snelheid mag aanpassen, want dat gaat idd om de haverklap fout.
Heb ACC dan uiteraard wel zo ingesteld dat de ISLW niet automatisch de snelheid mag aanpassen, want dat gaat idd om de haverklap fout.
Precies. Je kunt gewoon ACC inschakelen bij stilstand en als je stapvoets rijdt in de file werkt ook ACC prima.MrRobin schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. 8m/s is 28.8km/h.
Niet onderbuikgevoel, maar persoonlijke ervaring in de praktijk.
De ISO norm zegt iets anders. Er staat dat de minimale timegap 0.8s moet zijn EN dat er voor snelheden boven 8m/s tenminste een timegap van 1.5-2.2s te kiezen moet zijn. Er staat dus nergens dat je altijd verplicht minimaal 1.5s timegap hebt bij snelheden boven 8m/s.Er is een ISO-norm voor, ISO 15622.
Onder de 8 m/s werkt de ACC/CC niet eens bij de Niro, dus je zit sowieso aan de minimale ISO-norm van 1,5 s.
Dat beweer ik ook niet. Ik zei letterlijk 'het zal ook te maken hebben met de relatief smalle bandjes van de Kia'. Natuurlijk spelen zaken als kwaliteit, type en diameter van de remschijven ook een rol.Daarnaast zijn de afmetingen van de bandenmaat geen sluitende post qua remweg.
Zorgt de kampeermodus ervoor dat de 12v batterij opgeladen blijft? Dan zou ik dus gebruik kunnen maken van het 12v stopcontact voor een nacht op max 180 watt zonder de 12v accu leeg te trekken.
Ik heb de kampeermodus net geprobeerd aan te zetten, maar ik krijg de melding 'Kampeermodus is niet beschikbaar '. Zit dit wel op de dpl? Wat zijn de voorwaarden om het te laten werken? Accu zit nu op 25%. Is dat misschien te laag?
Waar zet je die aan? Kan het voor je proberen zo.Guido1985 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:21:
Ik heb de kampeermodus net geprobeerd aan te zetten, maar ik krijg de melding 'Kampeermodus is niet beschikbaar '. Zit dit wel op de dpl? Wat zijn de voorwaarden om het te laten werken? Accu zit nu op 25%. Is dat misschien te laag?
Setup /ev /kampeermodusSource90 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:23:
[...]
Waar zet je die aan? Kan het voor je proberen zo.
Hij deed het nu wel. Het had waarschijnlijk te maken met het accupercentage. Het zou handig zijn als ze dat soort voorwaarden in de handleiding vermelden.
Neemt hij niet de limiet van de V2L ? Daar kan je een minimum batterij niveau instellen.Guido1985 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:41:
Hij deed het nu wel. Het had waarschijnlijk te maken met het accupercentage. Het zou handig zijn als ze dat soort voorwaarden in de handleiding vermelden.
De auto aanzetten zonder de remp ingetrapt te houden geeft hetzelfde effect. Althans dan kom je in de accesoiresmode o.i.d. of is dat niet hetzelfde?
Volgens mij kun je dan je accessoires wel tijdelijk gebruiken maar loopt je 12v accu leeg. Maar zeker weten doe ik dat niet.glas86 schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:48:
[...]
De auto aanzetten zonder de remp ingetrapt te houden geeft hetzelfde effect. Althans dan kom je in de accesoiresmode o.i.d. of is dat niet hetzelfde?