Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:06
Guido1985 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:08:
[...]

Volgens mij kun je dan je accessoires wel tijdelijk gebruiken maar loopt je 12v accu leeg. Maar zeker weten doe ik dat niet.
Klopt inderdaad ik heb het nagezocht de ACC stand schakelt naar een uur automatisch uit. Niet hetzelfde dus als de kampeermodus die je echt via het EV menu inschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:41

Soggney

Zeekomkommer

met kampeermodus: 12v loopt niet leeg
zonder kampeermodus: 12v loopt leeg:

Handleiding

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
Vandaag voor de derde keer bij de dealer geweest. Nu is eindelijk de usb-a poort vervangen. De terugweg meteen gebruik gemaakt van Android Auto maar dit was maar een kort ritje. Maar het ging wel goed. De komende dagen maar eens goed gaan testen.

Gezien de ervaringen van anderen zou het wel een stuk beter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Ik heb de Niro nu 5 weken in gebruik en het bevalt uitstekend!
nu ik een beetje gewend ben valt me alleen op de het onderste stukje van het dashboard een beetje slordig is afgewerkt,
de normale 12 v aansluiting is netjes weggewerkt achter een klepje maar daarnaast 2 USB open en bloot in het zicht, de USB C is dan nog netjes, maar de USB A is zo 1999 uitvoering ??

In gebruik heb ik gemerkt dat de USB A aansluiting te gebruiken is voor media, maar de USB C aansluiting voorzien van een memorystick is niet afspeelbaar via media.
Dat de 2 USB C aansluitingen in de rugleuningen geen data doorgeven lijkt me logisch, maar een aansluiting in het dashboard die niet voor data te gebruiken is?

Iemand een beetje kennis om te zeggen dat hoe de USB C in de middenconsole ook te gebruiken is voor media?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
glas86 schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:13:
Vandaag voor de derde keer bij de dealer geweest. Nu is eindelijk de usb-a poort vervangen. De terugweg meteen gebruik gemaakt van Android Auto maar dit was maar een kort ritje. Maar het ging wel goed. De komende dagen maar eens goed gaan testen.

Gezien de ervaringen van anderen zou het wel een stuk beter moeten gaan.
Joh dit moet ik ook echt gaan fixen, ik heb het al helemaal opgegeven met die usb A Android auto en ga nu soms zelfs van ellende de kia navigatie gebruiken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
drboneym schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:40:
[...]

Joh dit moet ik ook echt gaan fixen, ik heb het al helemaal opgegeven met die usb A Android auto en ga nu soms zelfs van ellende de kia navigatie gebruiken :>
Ik snap je frustratie.

Ik ben overigens zeer tevreden met de ingebouwde navi van Kia met name de ondersteuning in de HUD, vind alleen AA net wat fijner maar ook voor Spotify etc.

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 03-09-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
drboneym schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:40:
[...]

Alleen de USB-A is voor media de rest levert slechts alleen "stroom".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:33
Deze week ook een Kia Niro ev besteld met alle opties.
Hoop er spoedig in te rijden.

Zijn er op voorhand al dingen waarvan jullie zeggen, hou hier rekening mee of X is wel handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
marciej123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:59:

Zijn er op voorhand al dingen waarvan jullie zeggen, hou hier rekening mee of X is wel handig?
Ik zou zeggen, vooral genieten. Het is een fijne auto. Vraag wel of de dealer voor aflevering wil controleren of alle updates vanuit Kia erop staan. Hiermee bedoel ik niet het infotainment systeem (navigatie) maar echt de auto zelf waar alleen de garage bij kan. Er zijn diverse updates geweest, althans voor die van mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

marciej123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:59:

Wat is de levertijd tegenwoordig?
En waarom heb je voor de Niro EV gekozen en niet voor de EV3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
TrekDr0p schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:18:
[...]

Wat is de levertijd tegenwoordig?
En waarom heb je voor de Niro EV gekozen en niet voor de EV3?
Dat heeft met de autoregeling van m'n werkgever te maken (ik mag namelijk een jong gebruikte auto uit duitsland laten importeren) en had ik de mogelijkheid een jonge gebruikte (2500km op de teller) full option niro ev te kiezen die snel beschikbaar is, daarnaast mag de niro ev 750Kg trekken en de EV3 max 300kg.

Als ik de EV3 zou willen zou ik sowieso het kleine accupakket moeten kiezen en dan ook niet zo veel opties.

Geen idee waarom de Niro EV in duitsland zo goedkoop is, Je ziet auto's, full option met 50km op de teller voor 35-40k te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
marciej123 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:49:
[...]

Dat heeft met de autoregeling van m'n werkgever te maken (ik mag namelijk een jong gebruikte auto uit duitsland laten importeren) en had ik de mogelijkheid een jonge gebruikte (2500km op de teller) full option niro ev te kiezen die snel beschikbaar is, daarnaast mag de niro ev 750Kg trekken en de EV3 max 300kg.

Als ik de EV3 zou willen zou ik sowieso het kleine accupakket moeten kiezen en dan ook niet zo veel opties.

Geen idee waarom de Niro EV in duitsland zo goedkoop is, Je ziet auto's, full option met 50km op de teller voor 35-40k te koop staan.
Omdat de EV3 nu gepushed wordt. Duitsers houden van opties, dat is wel het voordeel van voertuigen uit Duitsland. Al onze voertuigen komen ook uit Duitsland, puur omdat je daar meer waar voor je geld krijgt. Zeker nu dit jaar nog zonder BPM geïmporteerd kan worden.

Op onze Niro hebben wij 9k bespaard tegenover exact hetzelfde model in Nederland. Op de motor heb ik 6k bespaard (na betalen rest-BPM) en op onze tweede auto een kleine 6k bespaard.
In Nederland zou de auto/motor met veel meer kilometers komen of voor hetzelfde bedrag met minder opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Source90 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:52:
[...]

Omdat de EV3 nu gepushed wordt. Duitsers houden van opties, dat is wel het voordeel van voertuigen uit Duitsland. Al onze voertuigen komen ook uit Duitsland, puur omdat je daar meer waar voor je geld krijgt. Zeker nu dit jaar nog zonder BPM geïmporteerd kan worden.

Op onze Niro hebben wij 9k bespaard tegenover exact hetzelfde model in Nederland. Op de motor heb ik 6k bespaard (na betalen rest-BPM) en op onze tweede auto een kleine 6k bespaard.
In Nederland zou de auto/motor met veel meer kilometers komen of voor hetzelfde bedrag met minder opties.
Ja dat vermoeden had ik al, maar ik vindt het prima, die paar duizend kilometer die al op de teller staat maakt voor mij het verschil niet.
Dus we gaan het wel zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfKn6V83a34X5z9PRUGyPFPOBXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpBPI9IjaTleUqcZqdzHxYtH.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met deze melding?
Auto 3 weken stilgestaan, dacht misschien accu niet helemaal vol.
Maar gisteren 100km gereden (melding kwam vanochtend ook pas).
Even bij de garage geweest, maar geen monteurs op zaterdag. De 12v accu lijkt goed te zijn.
Net die HV-accu opgeladen en die gaf bij 80% de melding dat hij klaar was met laden, maar hij is ingesteld op max 90%. Daarna nog op 100% gezet maar dan wil hij niet meer laden. Lijkt erop dat 80% opeens de max is?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
matthijst schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 18:03:
[Afbeelding]

Even bij de garage geweest, maar geen monteurs op zaterdag. De 12v accu lijkt goed te zijn.
Net die HV-accu opgeladen en die gaf bij 80% de melding dat hij klaar was met laden, maar hij is ingesteld op max 90%. Daarna nog op 100% gezet maar dan wil hij niet meer laden. Lijkt erop dat 80% opeens de max is?
Geen ervaring met deze melding, maar ik ken de batterij markt een beetje vanuit mijn beroep. Een batterijmanagementsysteem ofwel BMS zorgt voor een gebalanceerde lading/ontlading tussen de cellen en een stabiel voltage. Dit gaat dus zeker over je 'grote' accu en lijkt me slim om inderdaad op zo snel als dat mogelijk is een monteur er naar te laten kijken. Succes! Laat je weten wat eruit is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:43
[Afbeelding]

Laad je vaak aan de snellader of aan de AC lader?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Nooit snellader. Altijd zo'n Vattenfall paal voor de deur. En doe meestal verlaag laadniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPneTUX-8cW-WUTiz0ALTvPqTwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqWuJEqM2X3A7GUlOwAerSOJ.jpg?f=fotoalbum_large

De auto heeft zin in onze rit naar Italië, hij is 1,5 jaar oud en nog steeds halen we 460km op een volle accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
[Afbeelding]

Gisteren voor de derde keer sinds 7 augustus die melding gekregen
Dealer vroeg me na de eerste keer het in de gaten te houden en indien het veelvuldig voorkomt een afspraak te maken om de wagen uit te lezen, morgen een keer kijken in mijn agenda en even de dealer bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Giem schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:16:
[Afbeelding]

De auto heeft zin in onze rit naar Italië, hij is 1,5 jaar oud en nog steeds halen we 460km op een volle accu.
Dit is natuurlijk een benadering. Het geeft wel aan dat je zuinig rijdt. Wat is de kilometerstand van de Niro?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26
Henk1023 schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:52:
[...]

Dit is natuurlijk een benadering. Het geeft wel aan dat je zuinig rijdt. Wat is de kilometerstand van de Niro?
Vorige week nog een ritje naar Duitsland en weer terug, 437km gereden en nog 38km prognose, dit soort afstanden zijn in de zomer best reëel ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 21:44
Even wat statistiek na 1 jaar Kia Niro EV gebruik. Cijfers inclusief extern laden en gecorrigeerd voor gastgebruik eigen laadpaal.

15072 km gereden

Volgens de auto 3088 kWh gebruikt, 634 kWh terug gewonnen, dus netto verbruik 2454 kWh.
Dit is 16.3 kWh per 100 km.

Volgens de laadpaal 2725 kWh gebruikt, dus 18.1 kWh per 100 km. Dit is dus inclusief laadverlies, want niet alle stroom die door de meter gaat komt als lading in de batterij. Dus 10% laadverlies.

Bijna alles thuis geladen, slechts 147 kWh extern. Zeven maanden vast contract, vijf maanden dynamisch.
43 Euro stroom, 294 Euro heffingen op vast contract, laden meestal 's nachts en weekend.
-2 Euro stroom, 139 Euro heffingen (belastingen+inkoop) op dynamisch contract (vanaf april), laden meestal zondagmiddag.
107 Euro extern
totaal 540 Euro kosten, dus 3.6 cent per km.

Rijstijl rustig, met het verkeer mee, altijd ECO mode, max regeneratie ingesteld via flippers, weinig cruise control, niet/nauwelijks boven max snelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 08-09-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:14

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MarcelGo schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:29:
[...]

Vorige week nog een ritje naar Duitsland en weer terug, 437km gereden en nog 38km prognose, dit soort afstanden zijn in de zomer best reëel ;)
Over de snelweg? Netjes hoor! Ik kom op de snelweg (in de zomer) niet verder dan ca. 380km bij 100% lading (400 zou ook kunnen maar durf ik niet, haha).

Binnendoor met 80 km/h moet je inderdaad wel 450+ kunnen halen. En met gemengd stadsverkeer richting de 500 (mits geen hele korte ritjes en dus niet steeds airco of verwarming die even kort de auto moet verwarmen of koelen). Overigens lijkt rond 20 graden de meest ideale temperatuur: warmer moet hij harder koelen en kouder is de accu niet op zijn optimale temperatuur qua verbruik.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26
@[BoSS] In Duitsland rijdt ik dan wel Nederlandse snelheden...104 op de teller en tijdens inhalen langzaam verkeer even flink versnellen...daar is het verbruik wel wat hoger dan hier ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Afgelopen donderdag mijn Niro voor de 30.000 beurt geweest en ik had het redelijk goed gegokt. De afspraak was in juni gemaakt en ik heb de auto ingeleverd met 30.400km. Twee uur later was de beurt klaar en ook de navigatie geupdate. Erg fijn dat nu wat extra informatie bij de favoriete laadstations worden getoond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-09 20:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yjLvK1Gq1NyJkiKzcm_R9Rsj3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K7MAnQxp92JoJlR819DVakV9.png?f=fotoalbum_large

Het kan.. als alles klopt!

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:37
me_mrtn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:36:
Afgelopen donderdag mijn Niro voor de 30.000 beurt geweest en ik had het redelijk goed gegokt. De afspraak was in juni gemaakt en ik heb de auto ingeleverd met 30.400km. Twee uur later was de beurt klaar en ook de navigatie geupdate. Erg fijn dat nu wat extra informatie bij de favoriete laadstations worden getoond.
Je geeft aan dat de de navigatie hebben geupdate. Die kun je zelf. Hebben ze ook andere updates geïnstalleerd die alleen de dealer kan installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Nou, auto staat bij de garage (Niro EV die elektrisch systeem waarschuwing geeft en niet verder dan 80% oplaadt). Eerste dat die lulhannes zegt: er zijn wel 45 euro onderzoekskosten aan verbonden.
Wat een onklantvriendelijke toko's heb je er toch bij (Kia NL en rechtsbijstand alvast eens gebeld, die denken er anders over).

[ Voor 12% gewijzigd door matthijst op 10-09-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
matthijst schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:21:
Nou, auto staat bij de garage (Niro EV die elektrisch systeem waarschuwing geeft en niet verder dan 80% oplaadt). Eerste dat die lulhannes zegt: er zijn wel 45 euro onderzoekskosten aan verbonden.
Wat een onklantvriendelijke toko's heb je er toch bij (Kia NL en rechtsbijstand alvast eens gebeld, die denken er anders over).
Dit is toch gewoon een garantie geval?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Verwacht het ook, dus zal wel goed komen wellicht, maar vond het vaag dat ze over onderzoekskosten beginnen bij zoiets: ik kan als gebruiker niks met die melding. Er staat bij: ga naar de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 11:28
Op provinciale wegen met vaak maar 1 rijstrook en een inhaal verbod zet ik de afstand vaak naar 3. Met slechter weer naar 4. Op de snelweg standaard op 2, maar als het druk is op 1.

Onze ongeduldige medemens denkt vaak dat je via gaatjes en veel van rijbaan wisselen eerder op je bestemming bent. Alleen remt je auto iedere keer als iemand in het gaatje duikt.

Let wel op als je op de ACC een rotonde nadert. Je auto remt netjes af en rijdt rustig de rotonde op, maar zodra je voorganger afslaat of "uit beeld" van de ACC verdwijnt zal je auto gaan versnellen en dat is meestal op het punt dat je ter hoogte van de 1e afslag rijdt en je klaar maakt om af te slaan of om verder rond te rijden. De auto houdt echter 0,0 rekening met eventueel kruisende fietsers of voetgangers bij het verlaten van de rotonde en ook niet dat je soms best scherp moet sturen. Het kan dus een serieus vervelende en gevaarlijke situatie opleveren als je dit onverwacht overkomt.
Tip: Zet de ACC uit voordat je de rotonde oprijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Lading software updates waren er voor de Niro EV.
Rare meldingen over electric system zijn nu verholpen.
Morgen s een keer proberen te laden naar 100%, maar zal ook wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:21
smartsys schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:10:
Op provinciale wegen met vaak maar 1 rijstrook en een inhaal verbod zet ik de afstand vaak naar 3. Met slechter weer naar 4. Op de snelweg standaard op 2, maar als het druk is op 1.

Onze ongeduldige medemens denkt vaak dat je via gaatjes en veel van rijbaan wisselen eerder op je bestemming bent. Alleen remt je auto iedere keer als iemand in het gaatje duikt.

Let wel op als je op de ACC een rotonde nadert. Je auto remt netjes af en rijdt rustig de rotonde op, maar zodra je voorganger afslaat of "uit beeld" van de ACC verdwijnt zal je auto gaan versnellen en dat is meestal op het punt dat je ter hoogte van de 1e afslag rijdt en je klaar maakt om af te slaan of om verder rond te rijden. De auto houdt echter 0,0 rekening met eventueel kruisende fietsers of voetgangers bij het verlaten van de rotonde en ook niet dat je soms best scherp moet sturen. Het kan dus een serieus vervelende en gevaarlijke situatie opleveren als je dit onverwacht overkomt.
Tip: Zet de ACC uit voordat je de rotonde oprijdt.
Deze ervaring heb ik ook, hebben alle auto’s met ACC dit, of zijn er die gebruik maken van de kaarten en weten dat de auto zich op een rotonde bevindt? Dat moet toch kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:55
Dat vraag ik mij ook al af sinds de aanschaf. Dat ding zou iets moeten kunnen genaamd navigation aware smart cruise control, maar ben er nooit achter geweest wat dat precies is of doet, anders dan misschien op bepaalde wegen zeggen "dit is een redelijk scherpe bocht op de snelweg, rij voorzichtig"...

• smartsys
RonaldPr schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:58:
[...]

Deze ervaring heb ik ook, hebben alle auto’s met ACC dit, of zijn er die gebruik maken van de kaarten en weten dat de auto zich op een rotonde bevindt? Dat moet toch kunnen.
Ik heb een VW Aigo met DSG automaat gereden en die remde netjes af tot rond de 25km/u op een rotonde.
Het kán dus wel, alleen KIA heeft dit niet geïmplementeerd behalve op snelwegen waar de auto wel afremt in bepaalde bochten.

• RonaldPr
smartsys schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb een VW Aigo met DSG automaat gereden en die remde netjes af tot rond de 25km/u op een rotonde.
Het kán dus wel, alleen KIA heeft dit niet geïmplementeerd behalve op snelwegen waar de auto wel afremt in bepaalde bochten.
De VW Aigo klinkt me niet bekend?

• Source90
RonaldPr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:00:
[...]

De VW Aigo klinkt me niet bekend?
Plus T
https://www.volkswagen.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 11-09-2024 12:07 ]

• RonaldPr
Aha. die ken ik niet.
Ik ben niet meer zo thuis in alle varianten van de suv’s die er tegenwoordig zijn, dat zijn er nogal wat.

Nog even over de acc op rotondes, ik weet wel dat de auto ook op de stuuruitslag reageert, als je stuur ver ingedraaid staat dan accelereert hij ook minder snel volgens mij.

• smartsys
RonaldPr schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:23:
[...]

Aha. die ken ik niet.
Ik ben niet meer zo thuis in alle varianten van de suv’s die er tegenwoordig zijn, dat zijn er nogal wat.

Nog even over de acc op rotondes, ik weet wel dat de auto ook op de stuuruitslag reageert, als je stuur ver ingedraaid staat dan accelereert hij ook minder snel volgens mij.
Ja, je stuurt eerst naar rechts, dan even recht en vervolgens naar links en als je afslaat weer naar rechts. Het moment dat je het stuur even rechtzet is het moment dat de ACC "denkt", er rijdt niets meer voor me, het stuur staat recht, dus gas op de lollie.
Die 204PK is niet super veel, maar maakt het best spannend als je daar op dat moment onverwacht mee geconfronteerd wordt precies op het moment dat je naar links aan het sturen bent om direct daarna weer naar rechts te moeten sturen. Met 25 tot 30km/u is het allemaal nog wel te doen, maar met 50+ is het gewoon niet leuk meer. Als er dan ook nog een fietser ofzo aankomt die daar wil oversteken is het gewoon mega gevaarlijk.

Die auto zou gewoon moeten weten dat je op een rotonde rijdt en dan gewoon NIET dit soort acties moeten uitvoeren. De techniek is er, alleen nog een paar honderd regeltjes software code toevoegen.

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 22:06
MrRobin schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:11:
Dat vraag ik mij ook al af sinds de aanschaf. Dat ding zou iets moeten kunnen genaamd navigation aware smart cruise control, maar ben er nooit achter geweest wat dat precies is of doet, anders dan misschien op bepaalde wegen zeggen "dit is een redelijk scherpe bocht op de snelweg, rij voorzichtig"...
Dit doet hij dus ook gewoon op sommige rechte stukken snelweg. Had gehoopt dat dit bij de laatste update zou zijn opgelost. Vol in de ankers en dan zeggen dat ik voorzichtig moet rijden.

• smartsys
Guido1985 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:01:
[...]

Dit doet hij dus ook gewoon op sommige rechte stukken snelweg. Had gehoopt dat dit bij de laatste update zou zijn opgelost. Vol in de ankers en dan zeggen dat ik voorzichtig moet rijden.
Ik heb al meerdere keren ervaren dat ik op een weg rij waar een wegversmalling in is opgenomen om snelheid te minderen. Komt er niets aan van de andere kant en kun je dus gewoon met 50 doorrijden. Stuur je relaxed naar het midden van de weg en stuurt de auto plotseling hard terug om vervolgens bijna op de wegversmalling te botsen. Je schrikt je werkelijk de tering als zoiets onverwacht gebeurd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
En als je de knipper erbij gebruikt?

• smartsys
ASW1 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:25:
En als je de knipper erbij gebruikt?
Goede vraag die gebruik ik eigenlijk niet als ik max anderhalve meter opzij moet sturen op een verder rechte weg. Het is niet afslaan en ook geen rijbaan wissel. Volgens mij negeert de auto met de knipper aan wel de rijbaan assistent, althans op de snelweg wel, dus zou dat hier ook moeten kunnen helpen.

Het betreffende stukje weg wordt nu helemaal herzien, dus mogelijk dat die domme versmallingen niet terugkomen. Die moeten de snelheid verlagen, maar veel mensen geven nog even extra gas om er nog net even voorlangs te gaan. Vervolgens rijden ze 70 a 80 waar 50 is toegestaan of moeten ze keihard remmen, omdat het toch net niet lukt. Vooral leuk is dat vrachtwagens en bussen steeds moeten remmen en optrekken. De weg gaat daarvan naar de kloten en het geeft veel meer uitstoot van fijnstof en andere troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 22:06
60km/u wegen zijn ook leuk met de rijbaanassistent. Je hebt dan strepen aan de buitenzijde van de weg. Als je dan langs een tegenligger moet rijden, ga je over de streep heen en wordt je soms ineens weer vlak voor de tegenligger naar het midden van de weg getrokken. Dat zorgt ook echt voor schrikmomenten en je moet je stuur stevig vasthouden. Ik zet het systeem tegenwoordig uit op langere stukken 60-weg. Stuur icoontje ingedrukt houden tot het lampje oranje is en het stuursymbooltje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Iemand dit ook gehad? Deadlock situatie.

1) de laadkabelvergrendeling staat op "vergrendeld tijdens opladen".
2) je start het laden
3) daarna ga je de auto in en je schakelt de auto aan (in dit geval omdat ik de banden op wilde pompen met de bijgeleverde pomp)
4) de auto geeft een melding "verwijder de laadkabel om te kunnen rijden" o.i.d.
5) maar de laadkabel is nog vergrendeld dus je kan de kabel niet verwijderen
6) en je kan de auto ook niet meer uitschakelen om gewoon met laden verder te gaan. Als je dit probeert dan krijg je weer de melding bij 4)

dus de enige manier om hieruit te geraken is de laadkabelvergrendeling via de setup op "uit" te zetten,
de kabel te verwijderen, de auto uit te zetten en dan de laadsessie weer te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:59
Als je laadkabel vergrendeling aan hebt staan dan wordt deze 15 seconden ontgrendeld zodra je de auto "opent".
D.w.z. auto openen en niet binnen 15sec de kabel eruit trekken -> Kabel terug op slot.

Je zult dan (opnieuw) op de sleutel of aan de binnenzijde van de auto (bestuurders deur) op de unlock knop moeten drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:55
BlietZ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:25:
Je zult dan (opnieuw) op de sleutel of aan de binnenzijde van de auto (bestuurders deur) op de unlock knop moeten drukken.
Bedankt voor die tip! Ik deed altijd de auto uit zetten met de knop in de auto, en dan de open knop op de afstandsbediening gebruiken. Die knop werkt namelijk niet als de auto op accu-aan staat. Ik heb wel eens in dezelfde situatie gezeten en gedacht: wat nu?

Tip die ik ergens voorbij zag komen is dan de motorkap open doen. Blijkbaar wordt dan altijd de kabel ontgrendelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
WillemD61 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:18:
Iemand dit ook gehad? Deadlock situatie.

1) de laadkabelvergrendeling staat op "vergrendeld tijdens opladen".
2) je start het laden
3) daarna ga je de auto in en je schakelt de auto aan (in dit geval omdat ik de banden op wilde pompen met de bijgeleverde pomp)
4) de auto geeft een melding "verwijder de laadkabel om te kunnen rijden" o.i.d.
5) maar de laadkabel is nog vergrendeld dus je kan de kabel niet verwijderen
6) en je kan de auto ook niet meer uitschakelen om gewoon met laden verder te gaan. Als je dit probeert dan krijg je weer de melding bij 4)

dus de enige manier om hieruit te geraken is de laadkabelvergrendeling via de setup op "uit" te zetten,
de kabel te verwijderen, de auto uit te zetten en dan de laadsessie weer te starten.
Wilde gok: Heb je bij puntje 3 het rempedaal ingedrukt? Of bij puntje 6? Heb ik ook gehad, haal het voetje maar eens van het pedaal en dan op start drukken. De auto denkt dat je wilt gaan rijden als je het rempedaal ingedrukt houdt en dat kan niet met de kabel ingestoken.

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 13-09-2024 22:35 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
bruneelm schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:54:
[...]

Gisteren voor de derde keer sinds 7 augustus die melding gekregen
Dealer vroeg me na de eerste keer het in de gaten te houden en indien het veelvuldig voorkomt een afspraak te maken om de wagen uit te lezen, morgen een keer kijken in mijn agenda en even de dealer bellen
4 de keer bms fout
Wagen gisteren morgen bij de dealer gedeponeerd en na analyse hebben ze een dossier Kia opgemaakt, wachten op het antwoord volgende week.

• WillemD61
MajaMestreech schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:27:
[...]

Wilde gok: Heb je bij puntje 3 het rempedaal ingedrukt? Of bij puntje 6? Heb ik ook gehad, haal het voetje maar eens van het pedaal en dan op start drukken. De auto denkt dat je wilt gaan rijden als je het rempedaal ingedrukt houdt en dat kan niet met de kabel ingestoken.
Zeker, ik heb altijd het rempedaal ingedrukt tijdens aanzetten. Gewoonte. Dank je voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Hallo,
Vandaag bezig geweest met de KIA Charge app,
leuk programma, zeker als je een route kunt plannen met daarin opgenomen de 'favoriete' laadpaal
zodat je de hele route onder controle hebt,
maar uhh,
Als ik die route in KIA Charge heb, hoe krijg ik die route dan in mijn KIA navigatie in de auto? of hoe krijg ik de route naar mijn KIA Connect app?
ik kan het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Freak187

geen

Volgens mij kun je alleen via de Kia Connect app een laadstation zoeken en die naar je auto sturen.
Dus je kunt geen hele route via die app naar de auto sturen, alleen de route naar dat laadpunt. Je gaat naar ‘kaart’ en daar zoek je je POI.

Een route plannen inclusief laadstops kan alleen in de auto.
En de Kia Charge heeft helemaal geen link met je auto, noch met Kia Connect.

Dat is tevens ook een van de weinige kritiek punten die ik heb. Het instellen van laadstops is lastig en zowel de auto als de Kia Connect app worden maar sporadisch geupdate. Een snellader in Frankrijk die er al zeker 4 maanden was, was niet te vinden in de Kia navigatie. En zo zijn er wel meer kwam ik achter.

[ Voor 4% gewijzigd door Freak187 op 15-09-2024 20:44 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Freak187 schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:41:
Volgens mij kun je alleen via de Kia Connect app een laadstation zoeken en die naar je auto sturen.
Dus je kunt geen hele route via die app naar de auto sturen, alleen de route naar dat laadpunt. Je gaat naar ‘kaart’ en daar zoek je je POI.

Een route plannen inclusief laadstops kan alleen in de auto.
En de Kia Charge heeft helemaal geen link met je auto, noch met Kia Connect.

Dat is tevens ook een van de weinige kritiek punten die ik heb. Het instellen van laadstops is lastig en zowel de auto als de Kia Connect app worden maar sporadisch geupdate. Een snellader in Frankrijk die er al zeker 4 maanden was, was niet te vinden in de Kia navigatie. En zo zijn er wel meer kwam ik achter.
Toen we vorige maand naar Keulen reden ben ik weer terug gevallen op ABRP. De auto kon meerdere laadpalen niet vinden, geen manier voorkeuren aan te geven (Tesla is meestal goedkoopste en betrouwbaarste) dus eigenlijk onbruikbaar.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Frieseteun schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:23:
Mijn auto geeft sinds een tijdje bij het starten van de auto de volgende melding "Controleer PWD-systeem (parkeerafstand) . Wanneer je begint te rijden dan gaat de melding weg, maar dan blijven rechtsonder die waarschuwingstekens staan. In veel gevallen verdwijnen die na een paar km.
De garage heeft er al naar gekeken, maar kan niets vinden. Probleem doet zich ook niet altijd voor en het is lastig te reproduceren.

Iemand anders dit ook al meegemaakt (en hopelijk een oplossing gevonden)?[Afbeelding]
Ze zijn er eindelijk achter. Het bleek toch een kapotte sensor te zijn. Wordt volgende week vervangen.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
[BoSS] schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Je moet inderdaad altijd een vertrektijd opgeven. In dit geval zou je de vertrektijd op 13:00 kunnen zetten met de optie 'alleen daluren' aan en dan zou hij direct om 8:00 moeten starten met laden.
Ik heb dit gisteren (eindelijk) geprobeerd. Vanochtend bleek dat de stop (in de meterkast) van de lader was doorgeslagen. Nog niet eerder meegemaakt bij normaal/direct laden.
Ga proberen uit te zoeken waarom dit gebeurt. Iemand een idee?

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Frieseteun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:28:
[...]

Ik heb dit gisteren (eindelijk) geprobeerd. Vanochtend bleek dat de stop (in de meterkast) van de lader was doorgeslagen. Nog niet eerder meegemaakt bij normaal/direct laden.
Ga proberen uit te zoeken waarom dit gebeurt. Iemand een idee?
Gebruikt de lader een eigen groep? Of zijn er andere verbruikers die toevallig ook op dit tijdstip opstarten (bijv. een boiler of warmtepomp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Een loadbalancer voor je laadpaal is wel aan te raden op 3 fase.

• Frieseteun
[BoSS] schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:06:
[...]

Gebruikt de lader een eigen groep? Of zijn er andere verbruikers die toevallig ook op dit tijdstip opstarten (bijv. een boiler of warmtepomp)?
De lader zit op een eigen groep. Bij de nieuwbouw hebben we direct rekening gehouden met een eigen laadpaal. Installatie moet ruim voldoende zijn om naast de warmtepomp, de auto te laden, de wasmachine te laten draaien en elektrisch te koken. Dat is tot nu toe zonder problemen gelukt.

Niro EV '22

• Frieseteun
Source90 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:23:
Een loadbalancer voor je laadpaal is wel aan te raden op 3 fase.
Kan mij niet voorstellen dat het daaraan ligt.
We hebben bij de bouw van ons huis (gasloos) rekening gehouden met een eigen laadpaal. Het laadstation zit op een eigen groep. Eén keer is de boel eruit geklapt omdat we toen naast het laden, de wasmachine, droger, oven en kookplaat gebruikten. Daar houden we nu rekening mee is toen dit eerder deze week gebeurde, stonden de wasmachine, droger, oven en kookplaat niet aan. Oorzaak moet ergens ander liggen.

Ik ga het binnenkort nog eens proberen, alleen stel ik de daluren dan in op ca een half uur nadat ik de kabel heb aangesloten en het uitgesteld laden heb geïnitieerd. Kan ik erbij blijven om te zien wat er gebeurt.

Niro EV '22

• Henk1023
Frieseteun schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:37:
[...]

De lader zit op een eigen groep. Bij de nieuwbouw hebben we direct rekening gehouden met een eigen laadpaal. Installatie moet ruim voldoende zijn om naast de warmtepomp, de auto te laden, de wasmachine te laten draaien en elektrisch te koken. Dat is tot nu toe zonder problemen gelukt.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat de automaat van de lader eruit springt als die op een eigen groep zit wanneer andere gebruikers aan staan. Ik zou verwachten dat dan de hoofdzekering(en) springen.
Weet je zeker dat er geen andere gebruikers op je laadpunt groep zitten?

Niro EV Exec 07-2023

• smartsys
Henk1023 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:46:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet dat de automaat van de lader eruit springt als die op een eigen groep zit wanneer andere gebruikers aan staan. Ik zou verwachten dat dan de hoofdzekering(en) springen.
Er is ook geen relatie tussen wat zich vóór de installatie automaat van de laadinrichting bevind en daarachter.

Een loadbalancer kan bijdragen in het minimaliseren op het overbelasten van de hoofdzekering(en), maar heeft ook géén invloed op de installatie automaat van de laadinrichting.
Een laadinrichting met loadbalancer houdt, door het uitlezen van de slimme meter, rekening met het totaal verbruik van de elektrische installatie. Als het verbruik hoog is of wordt zal de laadpaal worden teruggeschakeld in laadvermogen om overbelasting van de installatie te voorkomen. Dit is niet zaligmakend overigens, er zit een vertraging in en tot nu toe heeft niemand mij nog kunnen vertellen hoe groot deze vertraging precies is. Als ik de elektrische oven inschakel is dit niet direct te zien op de slimme meter. Die extra stroom wordt echter wel direct gevraagd door de oven of een andere groot verbruiker. De laadpaal zal wel terugschakelen, maar of dit snel genoeg is in geval van een al hoge belasting is de vraag.
Ik heb mijn auto ingesteld om met maximaal 60% te laden. Dat is dus 6,6KW ipv 11KW oftewel 9,5 tot 10A ipv 16A.
Met 3x 25A hoofdzekeringen blijft er relatief weinig "ruimte" over als de auto maximaal gaat laden. Slechts 9A. of slechts 2070Watt. De stofzuiger trekt al meer om het even in verhouding te zetten. Aangezien ik nog schroefzekeringen heb achter een verzegeld venster moet ik Liander bellen als zo'n zekering eruit klapt. Dure grap en het duurt lang. Dan maar de auto iets minder snel laden. Er zitten uren genoeg in een nacht en meestal laad ik de auto bij als deze rond de 50 tot 30% leeg is.

Als het een aardlekautomaat is, welke eruit geklapt is, zou het kunnen dat een aardlek is gemeten door de automaat en dat deze daardoor is uitgeslagen. Dit zou normaliter ook niet zomaar moeten kunnen, maar vocht zou een oorzaak kunnen zijn. Was het heel vochtig weer of heeft er harde regen op de laadpaal gestaan? Hoewel de paal water en vocht dicht zou moeten zijn, bestaat de kans altijd dat vocht een oorzaak is.

• Source90
Frieseteun schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:41:
[...]

Kan mij niet voorstellen dat het daaraan ligt.
We hebben bij de bouw van ons huis (gasloos) rekening gehouden met een eigen laadpaal. Het laadstation zit op een eigen groep. Eén keer is de boel eruit geklapt omdat we toen naast het laden, de wasmachine, droger, oven en kookplaat gebruikten. Daar houden we nu rekening mee is toen dit eerder deze week gebeurde, stonden de wasmachine, droger, oven en kookplaat niet aan. Oorzaak moet ergens ander liggen.

Ik ga het binnenkort nog eens proberen, alleen stel ik de daluren dan in op ca een half uur nadat ik de kabel heb aangesloten en het uitgesteld laden heb geïnitieerd. Kan ik erbij blijven om te zien wat er gebeurt.
Hoe is het relevant dat de laadpaal op een eigen groep zit? Mag ik wel hopen als er 11kwh doorheen jaagt.
Het gaat erom welke fases gebruikt worden en hoeveel. Zoals hierboven aangegeven; kijk hoeveel verbruik er is op andere groepen op dezelfde fase, als hij eruit klapt.
Hier stond loadbalance per ongeluk uit terwijl de oven aan ging en er gekookt werd. In totaal was dit teveel op een enkele fase waardoor hij eruit klapte.

• Frieseteun
Henk1023 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:46:
[...]

Dat weet ik heel zeker. Ik ben de enige gebruiker

Niro EV '22

• Henk1023
Frieseteun schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:28:
[...]

Was het dan een aardlek? Vocht in de connector of laadpaal?

Niro EV Exec 07-2023

• Source90
Frieseteun schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:28:
[...]

Was dit eenmalig of gebeurt dit vaker?
Hier een Zappi en na wijzigen van de meterkast de L1 en L2 omgewisseld (deze zit in de Zappi qua kleur anders dan gebruikelijk), hierdoor vloog hij er ook continue uit omdat (wel met load balance) de Zappi op fase 1 XX-kWh verwacht en dit op fase 2 gebruikt wordt.

Na wijzigen bedrading nooit meer eruit gevlogen. Ook niet als er 2 ovens, fornuis en klein spul wordt gebruikt, dan gaat het verbruik van de Kia simpelweg naar minimaal, totdat er weer "ruimte" op de fases is om 11kWh te laden.

• Frieseteun
Henk1023 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:51:
[...]

Was het dan een aardlek? Vocht in de connector of laadpaal?
Nee, het was niet de aardlek. Vocht lijkt mij ook onwaarschijnlijk want toen ik na ca een half uur het laden 'gewoon' opstartte deed ie het gewoon.

Niro EV '22

• Frieseteun
Source90 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:24:
[...]

Was dit eenmalig of gebeurt dit vaker?
Hier een Zappi en na wijzigen van de meterkast de L1 en L2 omgewisseld (deze zit in de Zappi qua kleur anders dan gebruikelijk), hierdoor vloog hij er ook continue uit omdat (wel met load balance) de Zappi op fase 1 XX-kWh verwacht en dit op fase 2 gebruikt wordt.

Na wijzigen bedrading nooit meer eruit gevlogen. Ook niet als er 2 ovens, fornuis en klein spul wordt gebruikt, dan gaat het verbruik van de Kia simpelweg naar minimaal, totdat er weer "ruimte" op de fases is om 11kWh te laden.
Het is mij een keer eerder gebeurt (dat de stop eruit klapte). Dat was toen ik teveel apparaten tegelijk aan had gezet. Daarna is het nooit weer voorgekomen. Het heeft iets te maken met het uitgesteld laden, maar wat is nog even de vraag. Ik ga verder op onderzoek uit.

Niro EV '22

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:26
Laatst helaas schade aan onze Niro gehad. Iemand keek niet goed tijdens het achteruit rijden en raakte mijn auto. Kan gebeuren, schade is verhaald en afgelopen week gerepareerd.

Kom ik thuis, blijkt er een kras op mijn deur te zitten en zijn de kapjes van de laadpoort afgebroken. Zij hebben hem voor het laatst geladen, zag ik via de app. Het is ook niet de eerste keer dat er schade aan de auto zit. Bij aflevering zaten er ook al krassen in het interieur en op de lak buiten. Dit is toen hersteld, maar je vraagt je wel af hoe zuinig bepaalde mensen omgaan met de auto’s bij de dealer. Je moet best hard aan die kapjes trekken om ze af te breken. Ik ga zelf niet zo met mijn auto om.

Ik ga ervan uit dat ze het snel herstellen, maar ik heb eigenlijk weinig zin om weer naar de garage te gaan…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5X8RDTFK-cYaAVfD92oichzEcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iA3FegUWYc4EJKbpUR0XmLOY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZPGcBj4OqqDAMQi74eUuAVoiv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbQhBh9b4mvpdR7XSqceWeBe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door GvNL op 21-09-2024 13:38 ]

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 21:00
Balen zeg, wat een ongeluk kun je allemaal hebben.
GvNL schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:37:
Laatst helaas schade aan onze Niro gehad. Iemand keek niet goed tijdens het achteruit rijden en raakte mijn auto. Kan gebeuren, schade is verhaald en afgelopen week gerepareerd.

Kom ik thuis, blijkt er een kras op mijn deur te zitten en zijn de kapjes van de laadpoort afgebroken. Zij hebben hem voor het laatst geladen, zag ik via de app. Het is ook niet de eerste keer dat er schade aan de auto zit. Bij aflevering zaten er ook al krassen in het interieur en op de lak buiten. Dit is toen hersteld, maar je vraagt je wel af hoe zuinig bepaalde mensen omgaan met de auto’s bij de dealer. Je moet best hard aan die kapjes trekken om ze af te breken. Ik ga zelf niet zo met mijn auto om.

Ik ga ervan uit dat ze het snel herstellen, maar ik heb eigenlijk weinig zin om weer naar de garage te gaan…

[Afbeelding][Afbeelding]

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:33
Dat is een duur stukje plastic!

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
GvNL schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:37:
Kom ik thuis, blijkt er een kras op mijn deur te zitten en zijn de kapjes van de laadpoort afgebroken. Zij hebben hem voor het laatst geladen, zag ik via de app.
Maar waarom dan, heeft een medewerker hem mee naar huis genomen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
ASW1 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:02:
[...]

Maar waarom dan, heeft een medewerker hem mee naar huis genomen oid?
Ik heb geen idee. De auto heeft namelijk niet verder gereden dan hun parkeerplaats. Kwam ook nog wat krassen tegen op de deurklink… Ach ja, zal eens informeren maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
GvNL schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:31:
[...]

Ik heb geen idee. De auto heeft namelijk niet verder gereden dan hun parkeerplaats. Kwam ook nog wat krassen tegen op de deurklink… Ach ja, zal eens informeren maandag.
Ik weet uit het verleden dat er in sommige auto's een verborgen knoppen combinatie wat welke alleen met een km stand onder de 500 ofzo werkte. Die combinatie resette de km teller. Zo kon de dealer uitgebreide proefritten maken voor aflevering en vervolgens de teller resetten. Mogelijk zit zoiets ook op de KIA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
smartsys schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:48:
[...]

Ik weet uit het verleden dat er in sommige auto's een verborgen knoppen combinatie wat welke alleen met een km stand onder de 500 ofzo werkte. Die combinatie resette de km teller. Zo kon de dealer uitgebreide proefritten maken voor aflevering en vervolgens de teller resetten. Mogelijk zit zoiets ook op de KIA?
Iedere rit wordt toch geregistreerd in de KIA Connect app? Of doen ze dan ook verwijderen? Lijkt me toch stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Waar komt het gehele idee vandaan dat er is gereden in de auto? GvNL schreef dat er opgeladen is.
Opladen =/= rijden

Bij mij is de voorruit vervangen vanwege een barst, auto heeft bijna een uur aan gestaan met verwarming en weet ik veel wat. Geen idee of het nodig was of dat ze te lui waren om verwarming uit te zetten. Daarna is nog de software ingeleerd (sensor bij binnenspiegel). Accu was toen met 18% gedaald, heeft toen ook aan de lader gehangen daar. Geen meter mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
MajaMestreech schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:40:
[...]

Iedere rit wordt toch geregistreerd in de KIA Connect app? Of doen ze dan ook verwijderen? Lijkt me toch stug.
Die auto is nog niet geregistreerd, dus staat ie nog niet in KIA connect.
Nogmaals, ik weet niet of KIA ook een "reset counter" functie heeft. Bij VAG auto's bestond deze optie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
Source90 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:46:
Waar komt het gehele idee vandaan dat er is gereden in de auto? GvNL schreef dat er opgeladen is.
Opladen =/= rijden

Bij mij is de voorruit vervangen vanwege een barst, auto heeft bijna een uur aan gestaan met verwarming en weet ik veel wat. Geen idee of het nodig was of dat ze te lui waren om verwarming uit te zetten. Daarna is nog de software ingeleerd (sensor bij binnenspiegel). Accu was toen met 18% gedaald, heeft toen ook aan de lader gehangen daar. Geen meter mee gereden.
Klopt. De auto is geladen. Dit zag ik in de app en later in de auto. De app geeft aan dat hij misschien een km heeft gereden. Dat past goed bij het rijden van parkeerplaats dealer naar vrachtwagen en van vrachtwagen naar servicebedrijf van de dealer. Ik heb geen indruk dat er meer mee is geraden dan nodig voor de reparatie.

Ik heb gelijk de dealer gemaild met foto’s en vandaag hebben ze teruggebeld. Excuses gekregen en gelijk afspraak gepland om dit zo snel mogelijk te herstellen. Waarschijnlijk kan het terwijl ik wacht. Dan ga ik daar wel een uurtje met m’n laptop zitten werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:57
Vandaag bezig geweest om mijn Niro EV te updaten m.b.v. het Navigation Updater programma.
Keurig de Niro EV MY23 geselecteerd.
Update werd gedownload en op een (exfat geformatteerde) USB stick gezet.

Vervolgens deze in de auto gestoken, maar ik krijg alleen de melding: USB bevat geen mediabestanden (of iets in die strekking).

Als ik in het instellingenmenu naar updates ga, kan ik alleen maar een vinkje aan of uitzetten bij OTA updates, de toets 'bijwerken' blijft grijs.

Kan iemand mij helpen wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
thecure schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:10:
Vandaag bezig geweest om mijn Niro EV te updaten m.b.v. het Navigation Updater programma.
Keurig de Niro EV MY23 geselecteerd.
Update werd gedownload en op een (exfat geformatteerde) USB stick gezet.

Vervolgens deze in de auto gestoken, maar ik krijg alleen de melding: USB bevat geen mediabestanden (of iets in die strekking).

Als ik in het instellingenmenu naar updates ga, kan ik alleen maar een vinkje aan of uitzetten bij OTA updates, de toets 'bijwerken' blijft grijs.

Kan iemand mij helpen wat ik verkeerd doe?
Probeer een andere USB stick.
Had dit ook in het verleden dat mijn Niro bepaalde type/merken USB niet pakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Deze week voor groot onderhoud en het krakende geluid bij drempels/oneffen wegen.

Prijs van de remvloeistof is wel behoorlijk, maar heb geen idee hoeveel liter erin gaat. Koop ik voor de motor voor €10 de liter (Brembo).

Interieurfilter gaat sowieso uit werkorder, die vervang ik voor een K&N filter.

• Nick28
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-03 19:07
Source90 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 18:10:
***members only***

Deze week voor groot onderhoud en het krakende geluid bij drempels/oneffen wegen.

Prijs van de remvloeistof is wel behoorlijk, maar heb geen idee hoeveel liter erin gaat. Koop ik voor de motor voor €10 de liter (Brembo).

Interieurfilter gaat sowieso uit werkorder, die vervang ik voor een K&N filter.
Wat hebben ze aan dat krakende geluid gedaan ?
Sleept bij mij al 1 jaar aan omdat ze het niet vinden. Niro EV van 2022.
Maand geleden hebben ze de volledige schokdempers nog vervangen maar dat hielp niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Nick28 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:11:
[...]

Maand geleden hebben ze de volledige schokdempers nog vervangen maar dat hielp niet.
Staat morgen op de planning. Ook model 2022.

• Source90
Nick28 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:11:
[...]

Inmiddels terug van de dealer. €330 lichter voor een klein onderhoudsbeurtje. Alles was in orde, enkel remvloeistof vervangen. Toch 150/uur vragen want "dit zijn de standaard prijzen, ongeacht hoeveel er gedaan moet worden", snel verdiend 8)7

Enfin afkoop voor de garantie denk ik dan maar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Bij jou ook al gedaan?

• Nick28
Source90 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:12:
[...]

Inmiddels terug van de dealer. €330 lichter voor een klein onderhoudsbeurtje. Alles was in orde, enkel remvloeistof vervangen. Toch 150/uur vragen want "dit zijn de standaard prijzen, ongeacht hoeveel er gedaan moet worden", snel verdiend 8)7

Enfin afkoop voor de garantie denk ik dan maar.

***members only***
Bij jou ook al gedaan?
Schandalig 330 euro voor onderhoud.
De wagen is al een week met een monteur mee geweest voor dat geluid maar ze vonden het toen niet maar konden wel constateren dat er een krakend geluid is. Eind oktober nieuwe afspraak en ze verwachten een monteur van Kia die dan gaat komen. Ondertussen zijn er al 5 wagens met hetzelfde probleem bij de dealer.

[ Voor 8% gewijzigd door Nick28 op 26-09-2024 16:30 ]

• MajaMestreech
Heeft iemand de verschillen in verbruik gemeten (kWh/100 km) tussen de standen ECO, Normal en Sport?

Helaas staat het verbruik nog steeds niet in de app, onbegrijpelijk dat KIA dit niet doet uitlezen. Wel de maximale snelheid waar je niks aan hebt.

[ Voor 43% gewijzigd door MajaMestreech op 26-09-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:39

Predator

Suffers from split brain

MajaMestreech schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:34:
Heeft iemand de verschillen in verbruik gemeten (kWh/100 km) tussen de standen ECO, Normal en Sport?

Helaas staat het verbruik nog steeds niet in de app, onbegrijpelijk dat KIA dit niet doet uitlezen. Wel de maximale snelheid waar je niks aan hebt.
Ik denk dat dat verschil vooral uit de eruit vloeiende rijstijl komt.
Op zich blijft het dezelfde motor en als je op ssc 100km/h in eco of sport rijdt lijkt me dat geen verschil te geven.

Je verliest redelijk wat energie met het op snelheid komen. Als je in sport staat en altijd graag het gaspedaal goed intrapt, dan betaal je daar zeker een kw/u prijs voor.

Maar als je in sport heel rustig versneld dan zal dat weinig tot geen verschil geven lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 27-09-2024 07:30 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Predator schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:28:
[...]

Ik denk dat dat verschil vooral uit de eruit vloeiende rijstijl komt.
Op zich blijft het dezelfde motor en als je op ssc 100km/h in eco of sport rijdt lijkt me dat geen verschil te geven.

Je verliest redelijk wat energie met het op snelheid komen. Als je in sport staat en altijd graag het gaspedaal goed intrapt, dan betaal je daar zeker een kw/u prijs voor.

Maar als je in sport heel rustig versneld dan zal dat weinig tot geen verschil geven lijkt me.
Ik verwacht dat je gelijk hebt. Alleen bij het rijden op SSC (? je bedoelt ACC?) 100 km/h op Sport rijdt, dan accelereert de auto sneller en zal dus meer verbruiken. Maar het verschil zal niet groot zijn.

Ik heb tot nu 1.5 jaar op ECO gereden, maar ben nu overgeschakeld naar Normal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
MajaMestreech schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:18:
[...]

Ik verwacht dat je gelijk hebt. Alleen bij het rijden op SSC (? je bedoelt ACC?) 100 km/h op Sport rijdt, dan accelereert de auto sneller en zal dus meer verbruiken. Maar het verschil zal niet groot zijn.

Ik heb tot nu 1.5 jaar op ECO gereden, maar ben nu overgeschakeld naar Normal.
Ik schakel alleen naar ECO als die kloot airco koude lucht tegen mijn lichaam staat te blazen.
Airco gaat een stuk zachter blazen in standje ECO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Nick28 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:27:
[...]

Schandalig 330 euro voor onderhoud.
De wagen is al een week met een monteur mee geweest voor dat geluid maar ze vonden het toen niet maar konden wel constateren dat er een krakend geluid is. Eind oktober nieuwe afspraak en ze verwachten een monteur van Kia die dan gaat komen. Ondertussen zijn er al 5 wagens met hetzelfde probleem bij de dealer.
Is dit een "krakend" geluid? Mijn vrouw heeft dit ook bij mij gemeld. Ik heb het zelf niet vernomen, maar dat kan ook aan mij liggen :-).
Volgens mijn vrouw is het er niet altijd, maar wel veel vaker als het buiten nat/vochtig weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
smartsys schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:34:
[...]

Is dit een "krakend" geluid? Mijn vrouw heeft dit ook bij mij gemeld. Ik heb het zelf niet vernomen, maar dat kan ook aan mij liggen :-).
Volgens mijn vrouw is het er niet altijd, maar wel veel vaker als het buiten nat/vochtig weer is.
Probeer eens wat vaseline te smeren op de rubbers van de achterklep. Heeft bij ons prima geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zikia7
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 09:39
MajaMestreech schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:10:
[...]

Probeer eens wat vaseline te smeren op de rubbers van de achterklep. Heeft bij ons prima geholpen.
Ik had ook al een tijdje last van een krakend geluid vooral bij hobbels ed.

De dealer heeft uiteindelijk door het smeren van de motorophanging ervoor gezorgd dat het geluid weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick28
smartsys schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:34:
[...]

Het is kraken en klappen aan de voorkant als je over een oneven stuk weg rijdt of een bocht neemt. Na het remmen is het ergste. Bij vochtig weer is het minder. Ik denk dat het de draagarmrubbers zijn of iets met de ophanging. Dealer wil zelf niks vervangen enkel als Kia het zegt wegens garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Nick28 schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:07:
[...]

Het is kraken en klappen aan de voorkant als je over een oneven stuk weg rijdt of een bocht neemt. Na het remmen is het ergste. Bij vochtig weer is het minder. Ik denk dat het de draagarmrubbers zijn of iets met de ophanging. Dealer wil zelf niks vervangen enkel als Kia het zegt wegens garantie.
Ik ervaar het ook, mijn dealer zegt niets te horen … het is in ieder geval niet de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Bij mij kraakt soms het interieur deel bij de binnenspiegel. Als je dan dit deel weer even aandruk dan is het over.

Na enige tijd rijden dan ontstaat het soms weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
Motorrijtuigenbelasting voor de KIA Niro EV 1657 kg in de regio Utrecht.....voorlopig

Mrb 2025: € 25 per maand
Mrb 2026-2029*: € 75 per maand
Mrb 2030*: € 99 per maand

Net 7 kilo te zwaar voor een lager tarief ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

MajaMestreech schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:27:
Motorrijtuigenbelasting voor de KIA Niro EV 1657 kg in de regio Utrecht.....voorlopig

Mrb 2025: € 25 per maand
Mrb 2026-2029*: € 75 per maand
Mrb 2030*: € 99 per maand

Net 7 kilo te zwaar voor een lager tarief ....
De lagere gebruikskosten (stroom, onderhoud) tov. benzineauto's compenseren dit nog wel maar het blijft bizar dat vanaf 2026 voor de gemiddelde autorijder (15-20k km/jaar) elektrisch rijden even duur is als rijden op benzine.

De business case om te investeren in een duurzaam alternatief en de "beperkingen" (bereik en laden) voor lief te nemen valt daarmee voor heel veel mensen niet meer positief uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giem
Tja, dat krijg je met een politiek landschap wat enerzijds gesponsord wordt door de grote diervoeders en agro industrie en anderzijds 20 jaar terug in de tijd wil, want toen was alles beter.

Dan is duurzaamheid vooral "duur" en als je niet verder kijkt dan 2 tot 4 jaar vooruit dan heeft de natuur en je leefomgeving ook geen prioritijd.

Het is hopen dat bedrijven (lease) duurzame mobiliteit blijven stimuleren, want als het aan de "markt" wordt overgelaten dan rennen we weer hard achter de fossiele industrie aan waar we al jaren verslaafd aan gemaakt zijn.

Iets heel anders, hoe zit het met onderhoud bij je dealer? Mijn Kia moet de eerste 30.000 km beurt hebben, maar de eerste mogelijkheid voor een afspraak bij mijn dealer in de stad is in feb/maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Giem schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:41:
Iets heel anders, hoe zit het met onderhoud bij je dealer? Mijn Kia moet de eerste 30.000 km beurt hebben, maar de eerste mogelijkheid voor een afspraak bij mijn dealer in de stad is in feb/maart.
Dat ligt natuurlijk wel aan wat nu je kilometerstand is. :+ Maar ik heb precies die vraag ook gesteld bij mijn dealer; ik kreeg een melding dat de Niro voor onderhoud moest, en ik kon 3,5 maand later pas terecht. Nu kwam de auto binnen met 600 km meer dan de grens, maar daar werd niet moeilijk over gedaan uiteraard. Ik heb vervolgens gevraagd hoe streng ze in die intervallen zijn, omdat ik niet elke maand dezelfde kilometers rij en Kia qua onderhoud lange wachtrijen heeft. De servicemedewerker gaf aan dat in dat geval, Kia niet zo moeilijk doet, want het is hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
[BoSS] schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

De lagere gebruikskosten (stroom, onderhoud) tov. benzineauto's compenseren dit nog wel maar het blijft bizar dat vanaf 2026 voor de gemiddelde autorijder (15-20k km/jaar) elektrisch rijden even duur is als rijden op benzine.

De business case om te investeren in een duurzaam alternatief en de "beperkingen" (bereik en laden) voor lief te nemen valt daarmee voor heel veel mensen niet meer positief uit.
Kansloze bedoening inderdaad. Ik rij vrij weinig, 8000 per jaar oid.
Dan zit het voordeel alleen nog in de onderhoudskosten.

Hopelijk gaan ze nog iets doen met die accu-gewichtscorrectie, anders is tegen 2030 de lol van een EV er wel een heel eind af (OK, elektrisch rijdt een stuk fijner, dat dan weer wel).

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 07-10-2024 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
matthijst schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:47:
[...]

Kansloze bedoening inderdaad. Ik rij vrij weinig, 8000 per jaar oid.
Dan zit het voordeel alleen nog in de onderhoudskosten.

Hopelijk gaan ze nog iets doen met die accu-gewichtscorrectie, anders is tegen 2030 de lol van een EV er wel een heel eind af (OK, elektrisch rijdt een stuk fijner, dat dan weer wel).
Zolang je zelf kunt laden middels je eigen opgewekte zonnenergie blijft het altijd goedkoper. Benzine/Diesel zal ook steeds duurder worden, zonnenergie blijft gratis.
Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste