Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 22 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
Zaterdag kreeg ik een melding dat het peil van de koelvloeistof te laag was. Met de dealer gebeld en gevraagd of ik iedere koelvloeistof kon bijvullen aangezien het een EV betreft. Ik kreeg als antwoord dat ik moest kijken of het de groene of blauwe koelvloeistof er nu in zit. Laat het nou de roze zijn en die kon ik nergens snel vinden. Dus de neutrale (doorzichtbare) maar bijgevuld. Hopelijk is dit ok.

Hebben jullie al eens koelvloeistof moeten bijvullen? Wordt dit bij de 30000 km / 2 jaar beurt ook gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:58
Koelvloeistof voor wat? Accu heeft toch een eigen koelsysteem, lijkt me best kritisch...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
Ah, vergeten te melden, dat kan ik niet, dus dan kost laden 28,8ct/kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 07-10-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
MarcelGo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:27:
Koelvloeistof voor wat? Accu heeft toch een eigen koelsysteem, lijkt me best kritisch...
Ik heb geen idee en ging eigenlijk ervan uit dat een EV geen koelvloeistof meer heeft aangezien er geen verbrandingsmotor gekoeld hoeft te worden. Dus wellicht voor de accu inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:48

Predator

Suffers from split brain

MajaMestreech schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Ik heb geen idee en ging eigenlijk ervan uit dat een EV geen koelvloeistof meer heeft aangezien er geen verbrandingsmotor gekoeld hoeft te worden. Dus wellicht voor de accu inderdaad?
De accu moet gekoeld worden en soms ook opgewarmd worden. Dat maakt deel uit van het batterij management.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:41
Predator schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

De accu moet gekoeld worden en soms ook opgewarmd worden. Dat maakt deel uit van het batterij management.
Lijkt me dat dit een gesloten circuit is. Heel bijzonder dat je dan vloeistof moet bijvullen. Lijkt mij dat er ergens iets weg lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

smartsys schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Lijkt me dat dit een gesloten circuit is. Heel bijzonder dat je dan vloeistof moet bijvullen. Lijkt mij dat er ergens iets weg lekt.
Koelsystemen zijn altijd gesloten, dus daar zit zeker iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Predator schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Koelsystemen zijn altijd gesloten, dus daar zit zeker iets fout.
o jeej nu maken jullie me ongerust. Onze kia is van April 2023 en nu kwam het nivo tot de minimale waarde even en ging een alarmpje af. Als ergens een lek is, zou dit toch sneller lekken neem ik aan? B.v. als een marter ergens aan geknaagd heeft?

Het is een gesloten systeem met een vuldop, dus ja, niet helemaal gesloten dus. Ik zal het monitoren en als het nivo weer omlaag gaat, toch maar even langs de dealer (die trouwens niks zei dat de koelvloeistof nooit bijgevuld hoeft te worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Normaliter raken koelvloeistoffen niet "zoek".
Hogere temperaturen kunnen de druk doen toenemen waarbij er iets weglekt door een overdrukventiel.
Ook kan een pompje iets lekken of kan simpelweg een koppeling ergens lekken.

Feit is dat er bij u een redelijke hoeveelheid koelvloeistof is "ontsnapt" of dat dit nooit op het maximale niveau gevuld is geweest, waardoor nu een kleine hoeveelheid al een te laag niveau tot gevolg heeft gehad.

Persoonlijk zou ik er met een EV wel wat zwaarder aan tillen dan bij een ICE. Een oververhit accupack kan heel veel meer vervelende gevolgen hebben dan een warm lopende ICE die gewoon netjes afkoelt als je de wagen langs de kant van de weg zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

smartsys schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:20:
Persoonlijk zou ik er met een EV wel wat zwaarder aan tillen dan bij een ICE. Een oververhit accupack kan heel veel meer vervelende gevolgen hebben dan een warm lopende ICE die gewoon netjes afkoelt als je de wagen langs de kant van de weg zet.
Het koelsysteem is niet bedoeld om de batterij actief te koelen omdat deze anders oververhit raakt zoals bij een verbrandingsmotor (volgens mij is het zelfs niet nodig tijdens snelladen). Het is bedoeld om de batterij op de ideale temperatuur te houden (20-25 graden) waardoor zowel het verbruik als de laadsnelheid geoptimaliseerd worden.

Als de koeling niet meer werkt dan is er niets aan de hand, behalve dat de range minder is en de laadsnelheid lager (mits het warm weer is). Andersom hetzelfde met batterijverwarming, dat is ook niet noodzakelijk maar zorgt voor hogere laadsnelheden en betere range in de winter.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:40
me_mrtn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:12:
[...]
Ben hier heel voorzichtig mee, ik werk zelf bij een ander meek, en heb ook ervaring met weer andere merken.

In je garantievoorwaarden staat de maximale termijn in tijd en kilometers die je over je onderhoudsinterval heen mag gaan.

De fabriek geeft echt geen thuis, als er zaken kapot gaan die te wijten zijn aan je niet houden aan die interval, en heeft absoluut geen boodschap aan drukte bij de dealer. In de media is er overigens de kaatste tijd veel aandacht aan drukte bij de garagebedrijven, waardoor je extra alert moet zijn om op tijd een afspraak in te plannen. Idem bij een APK ( in dit geval niet van toepassing), daar zou je zelfs het risico lopen buiten een forse bekeuring dat je onverzekerd rond rijdt.

Dat ligt natuurlijk wel aan wat nu je kilometerstand is. :+ Maar ik heb precies die vraag ook gesteld bij mijn dealer; ik kreeg een melding dat de Niro voor onderhoud moest, en ik kon 3,5 maand later pas terecht. Nu kwam de auto binnen met 600 km meer dan de grens, maar daar werd niet moeilijk over gedaan uiteraard. Ik heb vervolgens gevraagd hoe streng ze in die intervallen zijn, omdat ik niet elke maand dezelfde kilometers rij en Kia qua onderhoud lange wachtrijen heeft. De servicemedewerker gaf aan dat in dat geval, Kia niet zo moeilijk doet, want het is hun probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@landy1 Ik begrijp je post niet helemaal, maar als je een onderhoudsbeurt 3 maanden van te voren moet inplannen is de kilometerstand onmogelijk secuur in te schatten. Als je iets moet doen om 7 jaar garantie te krijgen/houden moet dat wel redelijk zijn er zal geen rechter zijn die de schuld bij de consument legt in dit voorbeeld...daarnaast belde ik ruim van te voren over wachttijden met de dealer en kreeg te horen dat die maximaal 3 weken zal zijn...bij het daadwerkelijk bellen voor een afspraak was het "ineens" ruim 5 weken.

Maar goed ik maak me echt geen zorgen als ik binnen (bijvoorbeeld)10% overschrijding blijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
[BoSS] schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:02:
[...]

Het koelsysteem is niet bedoeld om de batterij actief te koelen omdat deze anders oververhit raakt zoals bij een verbrandingsmotor (volgens mij is het zelfs niet nodig tijdens snelladen). Het is bedoeld om de batterij op de ideale temperatuur te houden (20-25 graden) waardoor zowel het verbruik als de laadsnelheid geoptimaliseerd worden.

Als de koeling niet meer werkt dan is er niets aan de hand, behalve dat de range minder is en de laadsnelheid lager (mits het warm weer is). Andersom hetzelfde met batterijverwarming, dat is ook niet noodzakelijk maar zorgt voor hogere laadsnelheden en betere range in de winter.
Duidelijk.
Het is dus niet zo dat de batterij kritische temperaturen kan bereiken en het koelsysteem moet voorkomen dat dit het geval is. Het laadsysteem stemt het laadvermogen af op de batterij temperatuur en het motor management zal dat ook doen. Is de batterij te warm dan heb je minder vermogen of laad de auto minder snel.

Het is natuurlijk nog steeds raar dat er koelvloeistof weg lekt uit dit gesloten systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:11

V-8

Ha Tweakers, ik krijg morgen een E-Niro Dynamic Line van de zaak (64 kWh, april 2021).

Is er iets te zeggen over of deze auto beschikt over een warmtepomp, precoditionering en Kia Connect?
En Android Auto?

Ben benieuwd, ik kom nu van een elektrische Opel af met wáárdeloze app!

[ Voor 3% gewijzigd door V-8 op 08-10-2024 13:29 ]

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
V-8 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:22:
Ha Tweakers, ik krijg morgen een E-Niro Dynamic Line van de zaak (64 kWh, april 2021).

Is er iets te zeggen over of deze auto beschikt over een warmtepomp, precoditionering en Kia Connect?
En Android Auto?

Ben benieuwd, ik kom nu van een elektrische Opel af met wáárdeloze app!
Ik weet niet of er ook een E-Niro topic is. Het gaat hier volgens mij primair over de opvolger van de E-Niro.
Aangezien ik een EV heb kan ik geen antwoord geven op je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:11

V-8

smartsys schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Ik weet niet of er ook een E-Niro topic is. Het gaat hier volgens mij primair over de opvolger van de E-Niro.
Aangezien ik een EV heb kan ik geen antwoord geven op je vragen.
Bedankt, je hebt gelijk inderdaad, ik was in de war met de 2.
Heb mijn vraag in het (inderdaad bestaande) juiste topic gesteld!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 16:22
Dag Niro EV rijders, ik heb met mijn 2023 model er net 1000 km op zitten. Erg aangenaam! Vervelend wel dat ik zelf 25gb aan navigatieupdate moet downloaden op een externe schrijf en dan de navigatie updaten in de auto....
Maar nog vervelender is dat de nieuwe gebruiksvoorwaarden van de wagen steeds moet geaccepteerd worden maar ze laden niet omwille ven 'een fout' en dus telkens als we vertrekken met de wagen kom die vervelende popup... Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mijn updates komen gewoon over-the-air? Nog nooit iets hoeven te downloaden.

Gebruikersvoorwaarden zijn vervelend: de pop-up komt nadat je begint te rijden, maar je mag hem alleen lezen als je stilstaat 8)7
Dus: gaan rijden, wachten op de popup, dan ergens stilstaan en dan kun je verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:31
ocaj schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:11:

Gebruikersvoorwaarden zijn vervelend: de pop-up komt nadat je begint te rijden, maar je mag hem alleen lezen als je stilstaat 8)7
Dus: gaan rijden, wachten op de popup, dan ergens stilstaan en dan kun je verder....
Logisch dat je hem niet kunt lezen tijdens het rijden, wel zo veilig. Maar is idd irritant dat de pop up te laat verschijnt zodat je meestal al rijdt. Behalve als je vrouw/vriendin meegaat. Dan wacht je lang genoeg totdat ze instapt. ;)

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:09
OTA is de eerste twee keer gratis. Daarna moet je ervoor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Aha, goed om te weten. Net van de week de tweede OTA-update geïnstalleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
Vraag over verbruik

Hallo ik heb nu mijn NIRO EV 2024 zo'n 12 weken in gebruik.
In de zomer periode leek er niets aan de hand, maar sinds medio september de temperaturen zijn gezakt, loop ik tegen serieuze bereikproblemen aan.
Ritten van 300 kilometer ( op cruisecontrole 102 km/h) kan ik niet volmaken
Dit terwijl de auto voor de rit bij een volle accu aangeeft dat hij 380-390 kilometer bereik heeft?

bij een vorige Hyundai Kona electric gaf de Gemiddeld energierendement altijd een redelijk vaste waarde aan, maar in de Niro verandert deze waarde na elke oplaadbeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
Janvonflotow schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:47:
Vraag over verbruik

In de zomer periode leek er niets aan de hand, maar sinds medio september de temperaturen zijn gezakt, loop ik tegen serieuze bereikproblemen aan.
Dit terwijl de auto voor de rit bij een volle accu aangeeft dat hij 380-390 kilometer bereik heeft?

bij een vorige Hyundai Kona electric gaf de Gemiddeld energierendement altijd een redelijk vaste waarde aan, maar in de Niro verandert deze waarde na elke oplaadbeurt
Dit komt omdat de auto momenteel nog uitgaat van het verbruik onder gunstiger omstandigheden.
In het voorjaar zal het precies andersom gaan, dan kom je uit een koudere temperatuur naar warmer en dan haal je het bereik makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janvonflotow
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-04 13:01
In mijn vorige electrische Hyundai Kona had ik die overgang niet?
die ging uit van een langdurig gemiddelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-06 11:02
Vraag over verbruik

Met een volle accu, en snelheid van 102 km/h hoor je echt wel 300+ te halen op de snelweg aan totale reisafstand. Met het vorige model, heb ik rijdend in Oostenrijk met wintersport nooit lager dan 382 gehad. Aan het einde van de week stond er zelfs 410 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:51
Ik heb nu zo’n 1,5 jaar de Niro EV (2023). Recent heeft hij zijn eerste onderhoudsbeurt gehad incl software-update.
Nu is de auto irritant 😛 na iedere melding van bijv. Flitsmeister start hij automatisch de DAB radio op, ook als deze uit stond.
Als ik mediavolume op 0 zet hoor ik ook Flitsmeister niet meer.
Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
The_Zohan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:59:
Ik heb nu zo’n 1,5 jaar de Niro EV (2023). Recent heeft hij zijn eerste onderhoudsbeurt gehad incl software-update.
Nu is de auto irritant 😛 na iedere melding van bijv. Flitsmeister start hij automatisch de DAB radio op, ook als deze uit stond.
Als ik mediavolume op 0 zet hoor ik ook Flitsmeister niet meer.
Iemand suggesties?
Flitsmeister verwijderen. Gewoon je aan de snelheid houden dan heb je die niet nodig. Je hebt toch geen Audi :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:51
MajaMestreech schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Flitsmeister verwijderen. Gewoon je aan de snelheid houden dan heb je die niet nodig. Je hebt toch geen Audi :*)
Haha ik merk er het meest van met Flitsmeister, maar als ik de meldingen aanzet van Google Maps is er hetzelfde probleem. Voor de update was er denk ik hetzelfde probleem, maar had hij een los volume voor radio en Apple CarPlay, waardoor ik de melding van de DAB radio welk zag maar hij niks afspeelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
MajaMestreech schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Beetje bekrompen reactie, die schijnbaar gewoon goed is op Tweakers. Alsof flitsmeister enkel voor flitsers wordt gebruikt.
De meldingen voor stilstaande voertuigen en vooral objecten op de baan zijn veel beter dan bijvoorbeeld Waze.
Al meerdere malen vroegtijdig een melding van een object op de snelweg. Zeker als je ook motor rijdt, zijn dat welkome waarschuwingen.

Ps, de Niro in sport modus rijdt de gemiddelde Audi rijder eruit :')

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 16-10-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 16:22

Dat stond dus niet aangevinkt bij de instellingen. :|
Dus handmatig de update van het infotainmentsysteem gedaan en alles in orde nu. Ook vervelende popup ivm gebruiksvoorwaarden is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 13:27
ChiMan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

OTA is de eerste twee keer gratis. Daarna moet je ervoor betalen.
Maar je kan nog wel via USB stick gratis downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 13:27
Vraag over verbruik

Weet je zeker dat je oplaadt tot 100% ? 100% zou rond de 460 km moeten zijn.
In de app kan je het percentage instellen voor AC en DC laden. Als dat percentage bereikt is dan stopt het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WillemD61 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:19:
[...]

Weet je zeker dat je oplaadt tot 100% ? 100% zou rond de 460 km moeten zijn.
In de app kan je het percentage instellen voor AC en DC laden. Als dat percentage bereikt is dan stopt het laden.
Dat is een mooie theoretische actieradius, die ook ik zelfs in de zomer niet haal.
Ik ben al blij, als de geschatte actieradius boven de 400 komt en ik ben echt geen racemonster.
108 op de cruisecontrol, soms 110 en dat is het wel.
In vergelijking met mijn vorige autoo, een e-niro, vindt ik de actieradius eerder slechter dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
FritzM schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Dat is een mooie theoretische actieradius, die ook ik zelfs in de zomer niet haal.
Ik ben al blij, als de geschatte actieradius boven de 400 komt en ik ben echt geen racemonster.
In vergelijking met mijn vorige autoo, een e-niro, vindt ik de actieradius eerder slechter dan beter.
Ben benieuwd of er dan ergens een probleem zit (software of techniek).

In de zomer haal ik met gemak 450km op 90%. Nu het wat kouder is zit ik op 370-400km afhankelijk van temperatuur en voorgaande ritten.
Heb zelf een vrij sportieve rijstijl en rijd vaak na 1900 op de snelweg met 135kmh op cruise control.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aajCwE2IxZ0rvpltxyL31qb_cuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1TucmsUJHcpyANUNRcUOeKK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
[...]

Zelfde ervaring, zelden een 4 van voor
Ze hebben recent de airco/WP stuurmodule vervangen, kijken of dit nu beter zal zijn (BMS errors)

Wat ik wel zag in het overzicht van ritten dat het verbruik op sommige 50km ritten belachelijk laag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:30
Source90 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Ben benieuwd of er dan ergens een probleem zit (software of techniek).

In de zomer haal ik met gemak 450km op 90%. Nu het wat kouder is zit ik op 370-400km afhankelijk van temperatuur en voorgaande ritten.
Heb zelf een vrij sportieve rijstijl en rijd vaak na 1900 op de snelweg met 135kmh op cruise control.

[Afbeelding]
Maar is dat wat je daadwerkelijk haalt of wat er na een laadbeurt op het dash staat?
Want dat zijn 2 verschillende dingen.

Simpel illustratief rekensommetje: Met 100 op de snelweg zit je rond de 16 kWh/100km dus met een 64 kWh batterij kun je dan hooguit 400 km halen als je hem helemaal leeg rijdt, in de praktijk dus minder.
Als je veel langzame trajecten rijdt kan het wel; verbruik omlaag = range omhoog.
Maar op de snelweg, vergeet het.

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 17-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Maar is dat wat je daadwerkelijk haalt of wat er na een laadbeurt op het dash staat?
Want dat zijn 2 verschillende dingen.

Simpel illustratief rekensommetje: Met 100 op de snelweg zit je rond de 16 kWh/100km dus met een 64 kWh batterij kun je dan hooguit 400 km halen als je hem helemaal leeg rijdt, in de praktijk dus minder.
Als je veel langzame trajecten rijdt kan het wel; verbruik omlaag = range omhoog.
Maar op de snelweg, vergeet het.
Zeker, ik heb het echter niet exact bijgehouden (staat dit ergens in de app? Kan het niet terugvinden; kilometers sinds opladen). Woon-werk is circa 100km retour met 25% snelweg. Ik laad meestal op als er nog 90-100km in zit, dat is bijna altijd om de 3 dagen.
Donderdags werk ik thuis en hangt hij aan de lader (vandaag dus), gisteravond laden begonnen met 91KM in de auto, zondag voor het laatst opgeladen. Met 3x 100KM (enfin; 97km om precies te zijn) retour op ma-di-wo en nog 91KM op de computer als geschat verbruik, schat ik het maximale rijbereik vrij nauwkeurig in.

Opladen doe ik tot 90%.

Mogelijk is dat één van de voordelen van de warmtepomp-optie, qua temperatuurhuishouding in de auto op koudere dagen (al gebruik ik vaker de stoel/stuur verwarming).

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 17-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Source90 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Zeker, ik heb het echter niet exact bijgehouden (staat dit ergens in de app? Kan het niet terugvinden; kilometers sinds opladen). Woon-werk is circa 100km retour met 25% snelweg. Ik laad meestal op als er nog 90-100km in zit, dat is bijna altijd om de 3 dagen.
Donderdags werk ik thuis en hangt hij aan de lader (vandaag dus), gisteravond laden begonnen met 91KM in de auto, zondag voor het laatst opgeladen. Met 3x 100KM (enfin; 97km om precies te zijn) retour op ma-di-wo en nog 91KM op de computer als geschat verbruik, schat ik het maximale rijbereik vrij nauwkeurig in
Ja, maar je haalt die range omdat je maar weinig snelwegkilometers maakt.
Onhaalbaar voor iemand die wel voornamelijk snelweg rijdt, want die gaat nooit voorbij de 400 km komen

(Ja ja als je met 87kmh achter een vrachtwagen blijft kleven of 400km wind mee rijdt kan het wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:59:
[...]

Onhaalbaar voor iemand die wel voornamelijk snelweg rijdt, want die gaat nooit voorbij de 400 km komen

(Ja ja als je met 87kmh achter een vrachtwagen blijft kleven of 400km wind mee rijdt kan het wel)
Van een post op 8 september 2024, Vorige week nog een ritje naar Duitsland en weer terug, 437km gereden en nog 38km prognose, dit soort afstanden zijn in de zomer best reëel ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:59:
[...]

25% 100/130KM snelweg, 60% 80KM wegen inderdaad, rest 30 of 50KM wegen.
Heb trouwens nergens beweerd dat ik enkel snelweg rijd.

Rij zelf meestal op de GPS, ofwel 130>135, 100>105, 80>85, etc.
Al dan niet heel representatief, rijd vrij sportief qua optrekken (en rijd ook niet op i-pedal maar op stand 4).

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 17-10-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 21:39
[...]

Deze zomer 464km gehaald, maar wel na een maand lang op eco rijden, 25 graden (eind augustus) en veel, veel snelweg kilometers gereden en netjes 100-110 gereden. *O*

Wat zakte na 330km na 3 weken lang rijden in zuid-Duitsland en Oostenrijk }:|

Maar na een jaar rijden en 38k op te teller steek ik rond de 17.2kw/100km.

[ Voor 5% gewijzigd door donald_dick op 17-10-2024 18:52 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
donald_dick schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:51:
[...]
Maar na een jaar rijden en 38k op te teller steek ik rond de 17.2kw/100km.
Er zijn natuurlijk uitschieters maar dat lijkt me een redelijk gemiddelde.
Van 100-0% met een 64 kWh accupakket betekent dat 372 km.
Winter 350 en zomer 400, zoiets.
Maar goed 38k in een jaar dat zal vast >80% snelweg zijn.
Met veel niet-snelweg kom je aanzienlijk verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

ASW1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Er zijn natuurlijk uitschieters maar dat lijkt me een redelijk gemiddelde.
Van 100-0% met een 64 kWh accupakket betekent dat 372 km.
Winter 350 en zomer 400, zoiets.
Maar goed 38k in een jaar dat zal vast >80% snelweg zijn.
Met veel niet-snelweg kom je aanzienlijk verder.
Als ik mijn bereik extrapoleer dan kom ik in de winter tot ca. 380-400 km (met écht koude weken misschien wat lager) en in de zomer tot ca. 450-460km, met gemengd verbruik (binnenwegen & snelweg). Het omslagpunt voor het bereik ligt ongeveer op 12-15 graden, daarboven is het verbruik aanzienlijk lager.

Deze zomer voor het eerst met de Niro op vakantie geweest en dus langere afstanden gereden op de snelweg. Heb op de heen- en terugreis een paar stints van ruim 350km (van 100% naar 10%) zonder te laden gemaakt en dat was prima te doen (temperatuur was tussen 20 en 28 graden). Met lagere temperaturen (op wintersport) is dat uiteraard lastiger, ook vanwege het ontbreken van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:12
Kan je de laadsessie stoppen en opnieuw starten via de Kia app? Ik krijg over een paar weken m'n auto en ben benieuwd naar om op de juiste momenten te kunnen laden.
En zijn er toevallig gebruikers die dit geautomatiseerd hebben met een Homeassistant integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
MarcelGo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:34:
@landy1 Ik begrijp je post niet helemaal, maar als je een onderhoudsbeurt 3 maanden van te voren moet inplannen is de kilometerstand onmogelijk secuur in te schatten. Als je iets moet doen om 7 jaar garantie te krijgen/houden moet dat wel redelijk zijn er zal geen rechter zijn die de schuld bij de consument legt in dit voorbeeld...daarnaast belde ik ruim van te voren over wachttijden met de dealer en kreeg te horen dat die maximaal 3 weken zal zijn...bij het daadwerkelijk bellen voor een afspraak was het "ineens" ruim 5 weken.

Maar goed ik maak me echt geen zorgen als ik binnen (bijvoorbeeld)10% overschrijding blijf ;)
Ik heb maar alvast via MijnKia een afspraak gemaakt voor 4 april 2025 bij mijn dealer. Ben ik mooi op tijd :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
marciej123 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:40:
Kan je de laadsessie stoppen en opnieuw starten via de Kia app? Ik krijg over een paar weken m'n auto en ben benieuwd naar om op de juiste momenten te kunnen laden.
En zijn er toevallig gebruikers die dit geautomatiseerd hebben met een Homeassistant integratie?
Ja, dat kan volgens mij wel via de app, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt, maar ik doe dat soort dingen via de laadpaal. Laadpaal kan aan de auto aangeven of en met hoeveel stroom er geladen moet worden. De auto volgt daar dan gewoon in en doet braaf wat de laadpaal aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

marciej123 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:40:
Dat werkt. Zowel laadsessie starten als stoppen.
Standaard begint hij wel met laden als hem in steekt. Je kan hel dan wel via de app stoppen en later weer manueel starten.

Maar waarom wil je dat zo doen ?

Zoals ocaj zegt kan je beter schedulen via de laadpaal en je hebt meer controle over de laadsnelheid. Heb je ook nog zonnepanelen dan neem je ook beter die optie voor integratie met je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
ocaj schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Ja, dat kan volgens mij wel via de app, maar dat doe ik eigenlijk nooit.

Ik weet niet wat voor laadpaal je hebt, maar ik doe dat soort dingen via de laadpaal. Laadpaal kan aan de auto aangeven of en met hoeveel stroom er geladen moet worden. De auto volgt daar dan gewoon in en doet braaf wat de laadpaal aangeeft.
Ik gebruik de integratie vanuit de ANWB Slim laden app. Die start wanneer mijn dynamisch energie tarief laag is of mijn zonnepanelen actief zijn. Dit is een SolarEdge systeem en dat is ook gekoppeld met die ANWB App. Deze app heeft ook een overrule knop.

Ik heb zelf een Homey en daar is ook een KIA Connect app voor. Ik zou dus ook de Homey kunnen gebruiken om de boel te sturen. Daar zit ook een koppeling in met dynamische energie contracten, de zonnepanelen en een Homewizard zodat ik mijn huidige verbruik in huis ook nog kan regelen.

Ik overweeg om de ANWB App te laten vervallen en de Homey deze taak over te laten nemen. De Homey heeft via de app de mogelijkheid om de auto sneller of trager te laten laden. Dit zou ik kunnen gebruiken om de laadsnelheid meer af te stemmen op de actuele zonnestroom productie en het overige verbruik in huis. Dit biedt de mogelijkheid om zodra de salderingsregeling komt te vervallen de productie en afname beter op elkaar af te stemmen en terugleveren minimaliseren. Momenteel gaat de auto met 8KW laden (heb ik iets terug gezet van 11KW) om overbelasting van de 3x25A hoofdzekering te voorkomen. Ik vertrouw load-balancing niet 100%.
Als ik de de auto kan laten laden met bijv. 30% ipv. 80% en zo gedurende veel meer uren van de dag zonnestroom kan verbruiken is dat iets beter voor mijn portemonnee en ik belast het grid veel minder.
Moet er wel ook een SNEL LADEN knop in de Homey komen waarmee ik de auto gewoon full pull kan laten laden als dat gewenst is.

Ik neem aan dat als het met Homey kan het ook met Home Assistance mogelijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Predator schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:29:
[...]

Dat werkt. Zowel laadsessie starten als stoppen.
Standaard begint hij wel met laden als hem in steekt. Je kan hel dan wel via de app stoppen en later weer manueel starten.

Maar waarom wil je dat zo doen ?

Zoals ocaj zegt kan je beter schedulen via de laadpaal en je hebt meer controle over de laadsnelheid. Heb je ook nog zonnepanelen dan neem je ook beter die optie voor integratie met je laadpaal.
Zakelijke Shell Recharge pas met blokkeer tarieven, als ik na 4 uur in de app de sessie kan stoppen en na 5 minuten weer starten dan omzeil ik dit zo. Je kan vanuit de laadpaal geen sessie stoppen en starten (uiteraard wel vermogen aanpassen, solar charging etc). Dus zo wil ik de blokkeer kosten omzeilen.

Een andere pas is de beste optie, maar dat is bedrijfsbeleid dus geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Maar na die 4 uur zal je auto doorgaans toch gewoon vol zitten, of rijd je hem tot 5% leeg voor je hem aan de laadpaal hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

marciej123 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Zakelijke Shell Recharge pas met blokkeer tarieven, als ik na 4 uur in de app de sessie kan stoppen en na 5 minuten weer starten dan omzeil ik dit zo. Je kan vanuit de laadpaal geen sessie stoppen en starten (uiteraard wel vermogen aanpassen, solar charging etc). Dus zo wil ik de blokkeer kosten omzeilen.

Een andere pas is de beste optie, maar dat is bedrijfsbeleid dus geen invloed op.
Dit werkt helaas niet zo, het stoppen van de laadsessie in de auto pauzeert de laadsessie op de laadpaal, zodat je je pas bij het starten niet er weer langs hoeft te halen.

Dat betekent echter wel dat de aanbieder (Shell) ziet dat de auto verbonden blijft en de tijd van de laadsessie dus "doortelt". Bij mijn aanbieder staat ook duidelijk de actieve en inactieve tijd op de factuur (wordt overigens niet in rekening gebracht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
ocaj schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:46:
Maar na die 4 uur zal je auto doorgaans toch gewoon vol zitten, of rijd je hem tot 5% leeg voor je hem aan de laadpaal hangt?
Aan een snellader is ie wel vol ja.
Accu is 68KW, met 11KW laden vergt dan echt minimaal 6uur.
Als je maar 4 uur kunt laden, kun je maximaal 44KW laden.
Als je dus minder dan 33% capaciteit over hebt krijg je de auto dus niet 100% vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
smartsys schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Aan een snellader is ie wel vol ja.
Accu is 68KW, met 11KW laden vergt dan echt minimaal 6uur.
Als je maar 4 uur kunt laden, kun je maximaal 44KW laden.
Als je dus minder dan 33% capaciteit over hebt krijg je de auto dus niet 100% vol.
Ja natuurlijk, logisch. Ik was iets te snel met mijn reactie. Ik laad de auto meestal op als ik onder de 100km bereik kom en laad maar tot 80%. Dus in mijn geval is dat meestal wel binnen 4 uur klaar.

(maar tegenwoordig laad ik thuis veel langzamer dan 11kW zodat ik meer energie van mijn zonnepanelen kan gebruiken om terugleverkosten te verminderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 13:02
ocaj schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:03:
[...]

Ja natuurlijk, logisch. Ik was iets te snel met mijn reactie. Ik laad de auto meestal op als ik onder de 100km bereik kom en laad maar tot 80%. Dus in mijn geval is dat meestal wel binnen 4 uur klaar.

(maar tegenwoordig laad ik thuis veel langzamer dan 11kW zodat ik meer energie van mijn zonnepanelen kan gebruiken om terugleverkosten te verminderen)
Vergeet niet dat de auto tijdens het laden ongeveer 300w eigen verbruik heeft... te lang(zaam) laden op alleen solar is dus ook niet erg efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
2xdehelft schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:52:
[...]

Vergeet niet dat de auto tijdens het laden ongeveer 300w eigen verbruik heeft... te lang(zaam) laden op alleen solar is dus ook niet erg efficient.
Volgens mij is lager laden dan 30% niet mogelijk. Na aftrek van die 300watt blijft er ongeveer 3000watt over waarmee geladen wordt. In mijn geval precies het maximale wat mijn PV omvormer kan leveren, maar vanwege een Oost-Zuid-West configuratie zit ik gemiddeld op een mooie zonnige dag met een opbrengst van rond de 2000watt.
In de ochtend start de boel om 7:30. Dan loopt ie lineair op naar de 2000watt om 10:30. In de middag rond een uur of 14:00 door schaduw een afname naar ongeveer 1500watt. en dan rond een uur of 17:00 loopt ie om een uur of 19:30 af naar 0. Kom ik op ongeveer 20KWh.

Momenteel laad ik op 8KW. Ik mag nog salderen per uur. Dus het maakt nu nog weinig verschil.
Tegen die tijd misschien maar een accu plaatsen. Dan kan ik die 20KW opslaan en er s nachts uit trekken. Die andere 30KW laden tegen het laagst mogelijke tarief als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
[...]

Momenteel laad ik altijd op 3 fasen, dus minimaal 4100W (3x6A), of sneller als ik meer zonneproductie heb. Dat is met een Oost/West-opstelling alleen 's zomers midden op de dag.
Op 1 fase duurt het me echt te lang, zeker in de winter....

Voor nu voor mij een prima balans tussen laadsnelheid en beperken van teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

Maar wel gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Hangt af van je contract natuurlijk, ik krijg nog een paar jaar 11,5 cent per kWh die ik teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:50
Zo af en toe begint Flitsmeister ineens alle meldingen van de afgelopen uren/dagen af te spelen, achter elkaar. Bizar.

Het lijkt erop dat dit door de auto komt, want het gebeurt nu voor de derde keer sinds de update van september.

Zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Laatst online: 17:16

Fiets

A.K.A. Bambi

Eindelijk heb ik er ook één :D en na wat rondzoeken in dit topic krijg ik nog niet al mijn vragen beantwoord, maar de meeste wel.

Wat hebben jullie gedaan met de telefoon houder? Op Amazon kom ik die de FICS Niro 2023 tegen die over het display past. Heeft iemand die en bevalt die?
Duurt het switchen van bestuurder altijd lang?

Ik zag al dat die lane assist functies gewoon iedere keer uitgezet moeten worden en dat dat niet permanent kan :-(

Ow en zit bij jullie de spoiler achterop ook zo los dan je die een beetje op en neer kunt bewegen?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-06 18:06
Fiets schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:40:
Eindelijk heb ik er ook één :D en na wat rondzoeken in dit topic krijg ik nog niet al mijn vragen beantwoord, maar de meeste wel.

Wat hebben jullie gedaan met de telefoon houder? Op Amazon kom ik die de FICS Niro 2023 tegen die over het display past. Heeft iemand die en bevalt die?

Ik zag al dat die lane assist functies gewoon iedere keer uitgezet moeten worden en dat dat niet permanent kan :-(

Ow en zit bij jullie de spoiler achterop ook zo los dan je die een beetje op en neer kunt bewegen?
Een hele verbetering t.o.v. een fiets.

Ik heb een aaWireless dongle. Dan heb je de telefoon gewoon in de broekzak en kun je alles op je scherm bedienen.
De spoiler schijnt een oorzaak te kunnen zijn van een rammelgeluid. Ik zou hiervoor teruggaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43
Ja. En ga vooral niet rijden voordat het switchen klaar is want dan wordt het switchen onderbroken en kun je (stilstaand) opnieuw beginnen.
Nogal, klappert behoorlijk als je de achterklep dicht doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marciej123
Ik heb zojuist ook mijn Full option Niro ontvangen uit Duitsland dus de komende dagen even spelen met alle opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
marciej123 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:49:
Ik heb zojuist ook mijn Full option Niro ontvangen uit Duitsland dus de komende dagen even spelen met alle opties!
Veel plezier ermee.
Maakte het veel uit met een Nederlandse auto?
Bij verkoop is hij wel minder waard weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
RonaldPr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Veel plezier ermee.
Bij ons scheelde het bijna 15k, echter was de hoofdreden dat de EV’s toen niet aan te slepen waren in Nederland. Bijkomend voordeel is dat Duitsers gek zijn op opties; alles wat erop kan zit erop (incl. Warmtepomp die niet in NL verkrijgbaar is, C-lijst en een extra set velgen met winterbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Source90 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Bij ons scheelde het bijna 15k, echter was de hoofdreden dat de EV’s toen niet aan te slepen waren in Nederland. Bijkomend voordeel is dat Duitsers gek zijn op opties; alles wat erop kan zit erop (incl. Warmtepomp die niet in NL verkrijgbaar is, C-lijst en een extra set velgen met winterbanden)
Dat is inderdaad de moeite waard.
Is het een nieuwe of occasion?
De goedkoopste gebruikte executiveline die ik tot nu toe gezien heb was 35k, dus een pittige afschrijving de eerste periode. Maar dat weet je van te voren.

In Nederland zit de warmtepomp er wel op bij bepaalde luxere uitvoeringen.
Bij de nieuwe EV3 is dat niet het geval, daar kun je hem in Nederland niet op bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door RonaldPr op 26-10-2024 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nick28
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10-03 19:07
Source90 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:38:
[...]

Staat morgen op de planning. Ook model 2022.
Het is eindelijk opgelost het gekraak. Monteur van Kia zelf is langs gekomen en heeft de draagarmrubbers eraf gehaald en tussen een schroefbank gezet. Het was meteen duidelijk dat deze aan het kraken waren. Ze gaan nu bij de overige vijf wagens hetzelfde vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Let op, straks even de klok in de auto naar wintertijd omzetten. Het lijkt wel een auto uit 1990 soms! Heel modern maar dit is echt een misser.

Voor KIA: graag in de volgende update een optie "automatische zomer/wintertijd" inbouwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

[BoSS] schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:56:
Let op, straks even de klok in de auto naar wintertijd omzetten. Het lijkt wel een auto uit 1990 soms! Heel modern maar dit is echt een misser.

Voor KIA: graag in de volgende update een optie "automatische zomer/wintertijd" inbouwen.....
Zag het vandaag ook. Mijn vorige auto switchte automatisch. Kon moeilijk geloven dat het zelf te verstellen is 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
RonaldPr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:37:
[...]

Veel plezier ermee.
35k full option (2500 km op de teller), ik lease de auto dus het maakt mij niks uit wat de afschrijving is als dat zo zou zijn

[ Voor 3% gewijzigd door marciej123 op 28-10-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komtix
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-05 16:50
Mijn Kia Niro ev heeft het volgende probleem.
De airco valt na een tijdje uit. De ventilatoren blijven wel werken maar er wordt geen koude lucht geproduceerd. Het is meestal na langer dan een uur rijden. Als ik de auto dan uitzet en direct weer aan zet werkt de airco weer. Ik heb dit probleem al gemeld tijdens een onderhoudsbeurt. De airco is tijdens de beurt bijgevuld dus daar kan het niet aan liggen. Het systeem had ook geen foutmeldingen aangaande de airco geregistreerd. Is dit voor iemand een herkenbaar probleem? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Nick28 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Het is eindelijk opgelost het gekraak. Monteur van Kia zelf is langs gekomen en heeft de draagarmrubbers eraf gehaald en tussen een schroefbank gezet. Het was meteen duidelijk dat deze aan het kraken waren. Ze gaan nu bij de overige vijf wagens hetzelfde vervangen.
Dank voor het delen! Zie je persoonlijke bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Komtix schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:31:
Mijn Kia Niro ev heeft het volgende probleem.
De airco valt na een tijdje uit. De ventilatoren blijven wel werken maar er wordt geen koude lucht geproduceerd. Het is meestal na langer dan een uur rijden. Als ik de auto dan uitzet en direct weer aan zet werkt de airco weer. Ik heb dit probleem al gemeld tijdens een onderhoudsbeurt. De airco is tijdens de beurt bijgevuld dus daar kan het niet aan liggen. Het systeem had ook geen foutmeldingen aangaande de airco geregistreerd. Is dit voor iemand een herkenbaar probleem? Tips?
Ik heb dit in de zomervakantie ook 2x gehad en wilde het bij de volgende beurt (over een maand) aankaarten. Gaat bij mij echt om langere ritten en het is niet altijd, maar bij ritten tot een uur heb ik het inderdaad nooit.

De buitentemperatuur was niet extreem hoog, tussen 20 en 25 graden. Ik heb zelfs het idee dat het geen buitenlucht was maar recirculatie, het zuurstofgehalte in de auto nam ook duidelijk af na een stuk doorrijden met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

Mark_640

In my memory

[..]

Wat hebben jullie gedaan met de telefoon houder? Op Amazon kom ik die de FICS Niro 2023 tegen die over het display past.
Ik heb zelf een Brodit Proclip besteld, die klem je tussen de ventilatieroosters onder het scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96cscwk1_5Y9-jJKYX0ohOvBcTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgwuRrXpONk7huzMSo8V7fam.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.broditcenter....i3o8oYFfPL2QaAif3EALw_wcB

Wel even opletten, daar moet nog een houder bij besteld worden. Ik heb een 'universele' erbij besteld die in de breedte instelbaar is, ik wissel nog wel eens van telefoon, en elke keer een nieuwe houder voor een ander toestel te kopen word wat prijzig.

Vind ik zelf persoonlijk prettiger omdat je telefoon dat wat lager zit en niet zo prominent voor je neus, maar da's persoonlijk.

Valt wel net voor de rechter draaiknop, maargoed, die word alleen door gebruikt door de passagier om de temperatuur in te stellen en is nog prima te bedienen vanaf de passagiersstoel 😉

[ Voor 20% gewijzigd door Mark_640 op 30-10-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Waarvoor gebruik je een telefoonhouder?
Heb in de afgelopen drie auto's geen houder meer gehad met Carplay. Oprecht benieuwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Laatst online: 17:16

Fiets

A.K.A. Bambi

Source90 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:05:
Waarvoor gebruik je een telefoonhouder?
Heb in de afgelopen drie auto's geen houder meer gehad met Carplay. Oprecht benieuwd?
Omdat de laadpoort van mijn telefoon niet (meer) werkt en wireless carplay niet werkt.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Fiets schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Omdat de laadpoort van mijn telefoon niet (meer) werkt en wireless carplay niet werkt.
Ah, gebruik zelf altijd draadloos carplay (met kastje BUDDI) en indien nodig via kabeltje voor opladen.
Zie niet vaak meer een nieuwere EV met een telefoonhouder.

Instappen en carplay is verbonden, wat mij betreft ideaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 30-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 22:48
Mark_640 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb zelf een Brodit Proclip besteld, die klem je tussen de ventilatieroosters onder het scherm:
[Afbeelding]

https://www.broditcenter....i3o8oYFfPL2QaAif3EALw_wcB

Wel even opletten, daar moet nog een houder bij besteld worden. Ik heb een 'universele' erbij besteld die in de breedte instelbaar is, ik wissel nog wel eens van telefoon, en elke keer een nieuwe houder voor een ander toestel te kopen word wat prijzig.

Vind ik zelf persoonlijk prettiger omdat je telefoon dat wat lager zit en niet zo prominent voor je neus, maar da's persoonlijk.

Valt wel net voor de rechter draaiknop, maargoed, die word alleen door gebruikt door de passagier om de temperatuur in te stellen en is nog prima te bedienen vanaf de passagiersstoel 😉
Waarom zoek je niet een draadloze MagSafe oplader? Die kun je zonder schroeven vastmaken aan de luchtrooster en is veel kleiner en prettiger om te zien. Ik gebruik dat al jaren en met inderdaad een Carlinkit 5 voor wireless Car play. Ik gebruik de charger eigenlijk alleen op lange afstandsritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Beste Niro EV rijders. Hoe krijg ik I-pedal ingesteld? Ik doe volgens mij alles volgens het boekje maar i-pedal wordt niet actief. Wat doe ik fout?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Henk1023 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:03:
Beste Niro EV rijders. Hoe krijg ik I-pedal ingesteld? Ik doe volgens mij alles volgens het boekje maar i-pedal wordt niet actief. Wat doe ik fout?
Even een keer beide flippers naar je toe trekken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Henk1023 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:03:
Wij weten niet wat je doet, dus ook niet wat je fout doet....

Ik zat er eerst ook enorm mee te klooien. Voor mij was de essentie:
I-Pedal kun je allen aanzetten als de regeneratie-stand NIET op "Auto" staat

Dus: Eerst de Auto-stand uitzetten en dan met de flippers naar de maximale regeneratie-stand en dan doorklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Inmiddels rijd ik bijna 2 weken in de Niro en er zijn nog een aantal puntjes waar ik niet uitkom, misschien hebben jullie nog een idee?

* Standaard i-pedal aan, hij gaat altijd bij het starten naar 1 stapje hoger (Auto-stand staat uit)

* Automatisch auto vergrendelen bij weglopen en openen zodra je aan komt? Ik krijg wel een melding via de app als die niet op slot staat en bij aankomst gaan die spiegels open maar ik moet alsnog op het knopje drukken.

* Zijn er gebruikers die toevallig verlichting bij de voeten hebben? Ik vindt dat persoonlijk altijd erg fijn en kwam dit tegen: https://www.kiapartsuk.co...red-first-row-11997-p.asp

*Standkachel, in de app heb ik aangezet dat ie elke dag om 08.00 warm moet zijn. Ik heb het idee dat dit alleen werkt zodra ik de laadkabel heb aangesloten?

*Soms merk ik dat de kachel ineens geen warmte lucht meer blaast en gewoon koud wordt, herkend iemand dit probleem?

*een idee voor een fatsoenlijke hoedeplank? Want dat doekje wat achterin hangt zet ook geen zoden aan de dijk

Verder is het een prima auto, rijdt goed maar als je een tijd in een Tesla hebt gereden moet ik wel even wennen en vindt ik niet alles even innovatief of lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@marciej123 i pedal kan niet standaard aan, automatisch vergrendelen heeft de Kia niet, verlichting voeten dacht ik afhankelijk van uitvoering, climatisering werkt met laadkabel en ?x? soc accu?, kachel issues zijn herkenbaar en gepost in dit forum, hoedenplank idem...

En over 2 maanden waardeer je de fysieke knoppen weer >:)

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelGo op 07-11-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-06 12:17

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Recent is me opgevallen dat tijdens het laden eerst de accu iets ontladen wordt en daarna pas meer percentage aan geeft.

Voorbeeld: 30% begonnen met laden, na 30 minuten zegt de app 29% en na een uur staat die weer op 30%.

Betreft een 3,5kw lader. Laad voornamelijk op werk, maak altijd een rit van 7km voordat ik hem op werk aan de lader leg.

Hebben een meer mensen dit opgemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Is dat in de app dat hij dat zegt of in de auto zelf ? De app sync’d maar af en toe.
Dat je na een uur nog maar van 29% naar 30% dat lijkt me raar. Tenzij je lader op bv 6A staat of zo, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

Predator schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:32:
Is dat in de app dat hij dat zegt of in de auto zelf ? De app sync’d maar af en toe.
Dat je na een uur nog maar van 29% naar 30% dat lijkt me raar. Tenzij je lader op bv 6A staat of zo, maar dan nog.
Voor het laden geeft de app en het dashboard in de auto het zelfde aan. Laad met 3,5kw ~ 15A.

Screenshot van de app om 07:01, 18%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnmTaR6BLzi2H1629WnZ_Ye8Ihk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hMBxt6cCmd7vQHRyq1hsxL2y.png?f=fotoalbum_large

07:22, 17%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAwrq5GvKEkgQvGVo8haFvcA3Z8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cWMXEYXdmJWRtmakyylFyJIx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Jaimygo schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:13:
[...]

Voor het laden geeft de app en het dashboard in de auto het zelfde aan. Laad met 3,5kw ~ 15A.

Screenshot van de app om 07:01, 18%.

[Afbeelding]

07:22, 17%.

[Afbeelding]
Laden met 3,5 kW is veel laadverlies accepteren..., daarnaast is ie eerst de accu aan het verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaimygo

Jaimygo

MarcelGo schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:23:
[...]

Laden met 3,5 kW is veel laadverlies accepteren..., daarnaast is ie eerst de accu aan het verwarmen?
Ah vandaar. Het was me eerder ook nooit opgevallen, nu het kouder wordt moet die natuurlijk nog meer de accu verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sspruijt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:38
Jaimygo schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:13:
Recent is me opgevallen dat tijdens het laden eerst de accu iets ontladen wordt en daarna pas meer percentage aan geeft.

Voorbeeld: 30% begonnen met laden, na 30 minuten zegt de app 29% en na een uur staat die weer op 30%.

Betreft een 3,5kw lader. Laad voornamelijk op werk, maak altijd een rit van 7km voordat ik hem op werk aan de lader leg.

Hebben een meer mensen dit opgemerkt?
De auto stuurt naar mijn weten een update bij elke veelvoud van 10% dat de accu laadt. Je kunt altijd handmatig verversen om te kijken hoe ver hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:45

Freak187

geen

Gisteren heb ik een aanrijding gehad met mijn Niro EV (private lease)

Wonder boven wonder raakte de tegenpartij alleen mijn rechterachterwiel en is er alleen schade aan de velgdop (plastic kap op de velg). Verder geen schade aan panelen of de band zelf.

De vraag is: moet ik dit melden bij lease maatschappij? Wat mij betreft is er geen actie nodig en zo'n velgdop is een verbruiksartikel.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
Freak187 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:28:

Wonder boven wonder raakte de tegenpartij alleen mijn rechterachterwiel en is er alleen schade aan de velgdop (plastic kap op de velg). Verder geen schade aan panelen of de band zelf.

De vraag is: moet ik dit melden bij lease maatschappij? Wat mij betreft is er geen actie nodig en zo'n velgdop is een verbruiksartikel.
Ik zou het altijd melden, naar mijn weten vallen alleen deukjes met maximale grote van 2 euro muntstuk en krassen ter grote van je pinpas (ong 8 cm) onder gebruikerssporen. Groter moet je melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Voor het geval hier nog iemand tegenaan gaat lopen.

Mocht je een bandenspanningswaarschuwing krijgen, dan is die op te lossen door de banden allemaal naar minimaal 2,6BAR op te pompen en een stukje te rijden.
Als de bandenspanning onder de 2,6BAR blijft reset de foutmelding niet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:27

Osxy

Holy crap on a cracker

Zeker wanneer je niet de schuldige bent altijd melden, stel dat er later toch iets van schade naarboven komt wil je niet dat het op jou rekening komt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk1023

Lijkt me wel verstandig de uitlijning te laten controleren. Stel dat er toch iets verbogen is. Zou het wel melden.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Question. Ik heb zojuist de winterbanden van mijn vorige Niro op mijn Niro EV gemonteerd. Nu werkt TPMS niet meer terwijl die op het oude model wel werkte. Zou het TPMS niet gelijk zijn?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Hebben de banden eerder onder de EV gezeten? Anders lijkt het mij logisch dat de TPMS eerst ingeleerd moet worden in de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Source90 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:27:
Hebben de banden eerder onder de EV gezeten? Anders lijkt het mij logisch dat de TPMS eerst ingeleerd moet worden in de EV.
Dank voor je reactie. Bij mijn vorige Niro type 1, hoefde dat niet. Maar ik zal mijn dealer eens bellen.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 21:20
Ik heb sinds 2 weken het probleem dat alle opgeslagen radio zenders zijn gewist. Na de 1ste keer ze opnieuw te hebben opgeslagen waren ze een kleine week later weer gewist.

Meer mensen met dit probleem en een eventuele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Exterminator schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:53:
Ik heb sinds 2 weken het probleem dat alle opgeslagen radio zenders zijn gewist. Na de 1ste keer ze opnieuw te hebben opgeslagen waren ze een kleine week later weer gewist.

Meer mensen met dit probleem en een eventuele oplossing?
Toevallig geen problemen met je 12v accu? Status daarvan is ook in de app terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:27

Osxy

Holy crap on a cracker

Iemand anders laatste dagen problemen met de Kia Connect App? Krijgen wel background updates wanneer we met auto rijden maar remote acties of data updaten terwijl auto uit staat werkt nooit op dit moment.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1 ... 22 ... 26 Laatste