Ik had bij laatste keer laden afgelopen weekend wel dat het laden plotseling "volgens schema" onderbroken werd, terwijl deze nog lang niet klaar was volgens de instellingen die gedaan waren met de app. Verder geen problemen.Osxy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:43:
Iemand anders laatste dagen problemen met de Kia Connect App? Krijgen wel background updates wanneer we met auto rijden maar remote acties of data updaten terwijl auto uit staat werkt nooit op dit moment.
Nee, geen problemen hier. Werkte vandaag prima: remote (kachel aan en ontdooien) en status updates zonder problemen. Geweldig om vanmorgen remote de auto te ontdooien en te verwarmen, na kwartiertje klaar. Hangt dan nog aan de laadpaal van het laden 's nachts, maar is daar al mee klaar. Als ik het remote ontdooien start gaat de lader vanzelf weer laden om de batterij op peil te houden. Werkt super. Geen problemen gehad dus.Osxy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:43:
Iemand anders laatste dagen problemen met de Kia Connect App? Krijgen wel background updates wanneer we met auto rijden maar remote acties of data updaten terwijl auto uit staat werkt nooit op dit moment.
Tip: als de Connect app bij jou al eerder gewerkt heeft, dan rustig afwachten tot het weer werkt. Niet gaan rommelen met instellingen of uit/inloggen. Mijn ervaring is dat het daar (meestal) niet aan ligt. Is even lastig, maar gaat vanzelf weer werken. Mocht het langer /te lang duren dan kan je via de app (Meer/Klantenservice/hulp een formulier invullen voor assistentie. Ik kreeg altijd snel reactie (binnen 1 á 2 dagen) en adequaat. Succes!
Kia Niro EV '23
Deze week iets vreemds bij het navigeren. De accu had nog zo'n 20% over. De navigatie brengt je dan via een laadplek naar het eindpunt en rekent in de tijd zo'n half uur erbij. Bij het eerste laadpunt onderweg gewoon doorgereden, navigatie gestopt en opnieuw gestart en weer ging de route langs een laadplek. overigens kon ik het nog gemakkelijk redden tot aan de eindbestemming zonder te laden. Vreemd, nog niet eerder gezien.
Afgelopen tijd vooral probleem dat de app aangeeft dat klimaatregeling is gestart als ik remote de verwarming aanzet, maar vervolgens is de auto gewoon koud.Osxy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:43:
Laatst werkte de app überhaupt niet. Ik kreeg bij remote acties foutmeldingen. Toen even reset gedaan van het systeem met een paperclip. Dat hielp.
Ik heb sinds een paar weken af en toe als ik de auto start en hem in de achteruit zet, dat de blokkering van de p-stand er niet af gaat. Het lampje bij de draaiknop staat wel op r, maar de achterwielen zijn geblokkeerd. Als ik hem weer terug in de p zet en dan weer in de r, dan gaat de blokkering er wel vanaf en kan ik wel wegrijden. Dit is nu iets van 5 keer voorgekomen. Zijn er meer die dit wel eens hebben?
Morgen eens een reset proberen, goede tip.GvNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:26:
[...]
Afgelopen tijd vooral probleem dat de app aangeeft dat klimaatregeling is gestart als ik remote de verwarming aanzet, maar vervolgens is de auto gewoon koud.
Laatst werkte de app überhaupt niet. Ik kreeg bij remote acties foutmeldingen. Toen even reset gedaan van het systeem met een paperclip. Dat hielp.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bij het rijden over drempels kraakt mijn Niro een beetje. Dit is al een hele tijd. Sinds vanochtend kraakt hij echt hard en lijkt het op een bonk. Dit is alleen bij hoge drempels, zoals in een 30 km-zone. Is dit een herkenbaar probleem? Anders morgen maar de dealer bellen.
Ik ervaar exact hetzelfde sinds vanmiddag. Zal wel toeval zijn maar ben wel benieuwd wat jouw dealer ontdekt.GvNL schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:53:
Bij het rijden over drempels kraakt mijn Niro een beetje. Dit is al een hele tijd. Sinds vanochtend kraakt hij echt hard en lijkt het op een bonk. Dit is alleen bij hoge drempels, zoals in een 30 km-zone. Is dit een herkenbaar probleem? Anders morgen maar de dealer bellen.
Zie bovenstaand. Meer te vinden als je kraken opzoekt in dit topic.Nick28 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:12:
[...]
Het is eindelijk opgelost het gekraak. Monteur van Kia zelf is langs gekomen en heeft de draagarmrubbers eraf gehaald en tussen een schroefbank gezet. Het was meteen duidelijk dat deze aan het kraken waren. Ze gaan nu bij de overige vijf wagens hetzelfde vervangen.
Hoeveel km's heb je er inmiddels op staan?carlob schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:04:
[...]
Ik ervaar exact hetzelfde sinds vanmiddag. Zal wel toeval zijn maar ben wel benieuwd wat jouw dealer ontdekt.
Niro EV Exec 07-2023
Is het mogelijk om als je automatisch afsluiten hebt aan staan zodat de deuren op slot gaan, dat ze ook allemaal open gaan als je één deur opent?
Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...
Als je de optie kiest voor het ontgrendelen bij P, wel.Fiets schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:02:
Is het mogelijk om als je automatisch afsluiten hebt aan staan zodat de deuren op slot gaan, dat ze ook allemaal open gaan als je één deur opent?
Bijna 8.000 km. Maar vanochtend hoorde ik het niet meer dus wellicht ook afhankelijk van andere zaken zoals temperatuur of luchtvochtigheid...?Henk1023 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:44:
[...]
Hoeveel km's heb je er inmiddels op staan?
Denk dat ik ergens een gremlin te pakken heb.
Climate control werkte gewoon met de bekende dingetjes, nu al een paar dagen dat er geen warmte uit de roosters komt tijdens het rijden wat ik ook probeer.
Maakt niet uit wat voor stand, auto handmatig en de temperatuur op tropisch. Er komt weinig warmte uit.
Maar eens bij de dealer horen denk ik zo.
Meer mensen toevallig bij het eind gehad?
Lees op internet wel iets over defekte sensoren..........
Niet dat ik nu een hele warme auto wil maar met de huidige temperaturen is een kachel die werkt toch wel fijn.
Op dit moment is de stoel en stuur verwarming een zegen iig
Climate control werkte gewoon met de bekende dingetjes, nu al een paar dagen dat er geen warmte uit de roosters komt tijdens het rijden wat ik ook probeer.
Maakt niet uit wat voor stand, auto handmatig en de temperatuur op tropisch. Er komt weinig warmte uit.
Niet dat ik nu een hele warme auto wil maar met de huidige temperaturen is een kachel die werkt toch wel fijn.
Heeft iemand al goede rubberen antislipmatjes gevonden voor de vakken van de middenconsole?
Ik word een beetje gek van dat geschuif en gerammel van sleutels etc.
Dit leek me wel aardig maar is wat uitgebreider dan wat ik in gedachten had:
https://www.amazon.nl/GAF...naad-matten/dp/B0DM8P2C9J
Wij hebben deze erin zitten:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006336360826.html
Al hebben wij 5€ betaald
Voorkomt ook schuiven en de bekerhouders blijven bruikbaar.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006336360826.html
Al hebben wij 5€ betaald
Ik heb de goedkoopste ikea deurmat op maat geknipt. Even een mal maken met alu folie, aftekenen en uitknippen. Werk perfect.Sietse Vliegen schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:41:
Heeft iemand al goede rubberen antislipmatjes gevonden voor de vakken van de middenconsole?
Mijn Niro EV met 20.000 km op de teller geeft volledig opgeladen aan dat ik 300 km kan rijden. Mijn vorige auto, een E-Niro zat in de winter op zo'n 390 km actieradius. Ik rijd altijd in eco-modus. Zou er iets mis kunnen zijn met de laadunit?
Goed idee, niet aan gedacht. Op Amazon verkopen ze alleen (te) kleine stukjes antislip rubber, maar zo’n mat is natuurlijk groot genoeg.WillemD61 schreef op maandag 2 december 2024 @ 17:07:
[...]
Ik heb de goedkoopste ikea deurmat op maat geknipt. Even een mal maken met alu folie, aftekenen en uitknippen. Werk perfect.
Denk dat het bereik op een andere manier wordt berekend mogelijk, naast dat de auto ook niet hetzelfde is wat ook invloed kan hebben. 300km op een 100% batterij bij vriespunt klinkt me overigens als een normale waarde. Hangt ook af van hoe zuinig je rijdt, verwarming aan of uit etc.Joosterh schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:17:
Mijn Niro EV met 20.000 km op de teller geeft volledig opgeladen aan dat ik 300 km kan rijden. Mijn vorige auto, een E-Niro zat in de winter op zo'n 390 km actieradius. Ik rijd altijd in eco-modus. Zou er iets mis kunnen zijn met de laadunit?
Dus nu mag je voor 89,- updates kopen in de connect store om de boel OTA te kunnen updaten.
Hopelijk blijven ze die ook gewoon online aanbieden zodat je het zelf kan doen via de USB stick.
Hopelijk blijven ze die ook gewoon online aanbieden zodat je het zelf kan doen via de USB stick.
Ik heb dezelfde ervaring met mijn Niro EV ten opzichte van de vorige E-Niro. Ik vind het erg tegenvallen. Je zou verwachgten dat een nieuwer model toch wat efficienter zou omgaan met de energie, maar niets is minder waar.Joosterh schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:17:
@FritzMJoosterh schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:17:
29 november een retourtje naar Groningen gemaakt, 306 km, gemiddelde snelheid 96km/u en thuis nog 24km over op de GOM bij 7 graden buitentemperatuur en in de Niro gewoon lekker 22...vind ik een respectabele score voor de winter en redelijk door gereden.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Heb net een stuk gereden bij 6 graden met AC aan en winterbanden. Mijn SOC is nu 75% en aangegeven rijbereik is 302km. Het ligt erg aan of je voorgaande periode zuinig/onzuinig hebt gereden. Het aangegeven bereik is een inschatting op basis van het verleden.FritzM schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:37:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring met mijn Niro EV ten opzichte van de vorige E-Niro. Ik vind het erg tegenvallen. Je zou verwachgten dat een nieuwer model toch wat efficienter zou omgaan met de energie, maar niets is minder waar.
:strip_exif()/f/image/U1rP0jRvSPea2aX0awZlyo8u.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Heb net een stuk gereden. Mijn SOC is 75% en aangegeven rijbereik is 302km. Het ligt erg aan of je voorgaande periode zuinig/onzuinig hebt gereden. Het aangegeven bereik is een inschatting op basis van het verleden.FritzM schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:37:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring met mijn Niro EV ten opzichte van de vorige E-Niro. Ik vind het erg tegenvallen. Je zou verwachgten dat een nieuwer model toch wat efficienter zou omgaan met de energie, maar niets is minder waar.
:strip_exif()/f/image/U1rP0jRvSPea2aX0awZlyo8u.jpg?f=fotoalbum_large)
Niro EV Exec 07-2023
Ik ervaar vergelijkbare ellende alleen niet altijd.Peet3kabo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:23:
Denk dat ik ergens een gremlin te pakken heb.
Van de week ging ie spontaan heel koude lucht blazen, zelf met de verwarming op 27graden. Heb uiteindelijk de ventilatie maar naar standje handmatig op 1 gezet. Stoel en stuurverwarming aan en probleem opgelost.
Werkt bij andere hier het klimaatschema uit de app wel als de auto niet verbonden is? Ik merk dat het alleen werkt vanuit de Kia Connect app schedule als ik de auto op de lader heb aangesloten.
Aangezien dat niet iedere dag het geval is, gebeurd het nu dat je toch moet krabben.
Ik heb als alternatief maar het schedule in de Kia Connect app uitgezet en stuur het nu extern aan via Homey. Dan is het alsof je zelf een commando stuurt om te gaan verwarmen en dan werkt wel ook uit de Kia Connect app.
Hier dus precies zo, kan er niet echt de vinger achter krijgen. Heb iig eco klimaat uit staan en temperaturen zijn nu ook weer wat hoger, is vooral met lagere temperaturen heb ik het idee (onder 5gr). Als hij alleen op ac probeert te draaien dan snap ik het wel aangezien ik jaren met ac systemen gewerkt heb. Hoe lager de temperatuur hoe minder het rendement of de opbrengst.smartsys schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:13:
[...]
Ik ervaar vergelijkbare ellende alleen niet altijd.
Van de week ging ie spontaan heel koude lucht blazen, zelf met de verwarming op 27graden. Heb uiteindelijk de ventilatie maar naar standje handmatig op 1 gezet. Stoel en stuurverwarming aan en probleem opgelost.
Werkt bij andere hier het klimaatschema uit de app wel als de auto niet verbonden is? Ik merk dat het alleen werkt vanuit de Kia Connect app schedule als ik de auto op de lader heb aangesloten.
Aangezien dat niet iedere dag het geval is, gebeurd het nu dat je toch moet krabben.
Ik heb als alternatief maar het schedule in de Kia Connect app uitgezet en stuur het nu extern aan via Homey. Dan is het alsof je zelf een commando stuurt om te gaan verwarmen en dan werkt wel ook uit de Kia Connect app.
En schema klimaat starten werkt volgens mij alleen aangesloten op laadpaal idd en niet als hij niet aangesloten is. Dan is de enige optie zelf inschakelen of id wat je nu doet via Homey of een ander programma......
Als ik auto climate aanzet is de auto binnen een paar minuten warm.
Zonder auto-climate kan ik hem inderdaad op 27c zonder dat er iets gebeurt.
Ook getest met auto-climate op 1/2/3?
Zonder auto-climate kan ik hem inderdaad op 27c zonder dat er iets gebeurt.
Ook getest met auto-climate op 1/2/3?
Duurde bij mij bijna een jaar voordat ik doorhad dat "AC" afkorting is van AutoClimate en niet - zoals in al (?) mijn voorgaande auto's - van AirConditioning.
AutoClimate gaat om zowel koelen als verwarmen.
En hoe kan je airco aan of uit zetten?ocaj schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:51:
Duurde bij mij bijna een jaar voordat ik doorhad dat "AC" afkorting is van AutoClimate en niet - zoals in al (?) mijn voorgaande auto's - van AirConditioning.
via het instellingen menu > Airco. Daar staat ergens een knopje voor aico en ook een voor verwarming/heating.
Dat knopje Heating bestaat niet fysiek in de auto en alleen in dat instellingen menu. Zo kun je bijvoorbeeld wel de airco aanzetten ivm onttrekken van vocht uit te lucht, zonder te verwarmen als ik het goed herinner.
Uuh, nee? Er zit nog steeds een knop voor airco in, alsook voor autoclimate.ocaj schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:51:
/f/image/EGNXW0CvAYSJkQXGHo3RNWQ9.png?f=fotoalbum_large)
Auto Climate werkt met 3 standen. Bij mij verwarmd hij enkel met deze stand en als de luchtvochtigheid te hoog is, zet hij inderdaad A/C erbij aan.
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 08-12-2024 22:35 ]
Okeee.... Kennelijk snap ik het nog steeds nietSource90 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:34:
[...]
Uuh, nee? Er zit nog steeds een knop voor airco in, alsook voor autoclimate.

Maar als het koud is (en ik het warmer wil hebben), en hij staat op autoclimate, waarom gaat het A/C-lampje dan aan?
[ Voor 18% gewijzigd door ocaj op 09-12-2024 07:29 ]
Het A/C lampje gaat ook aan als de heating functie gebruikt wordt.ocaj schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:24:
[...]
Maar als het koud is (en ik het warmer wil hebben), en hij staat op autoclimate, waarom gaat het A/C-lampje dan aan?
Dat dacht ik ook te zien, vandaar dat ik in mijn hoofd het AC-lampje omgedoopt had tot "AutoClimate"....
Maar Ik ben er uit:
- Alleen AutoClimate gebruiken en temperatuur instellen
- Nooit meer naar het A/C-lampje kijken
(ik had het ergens nog logisch gevonden als je ook kon verwarmen met de Airco, maar ik begreep dat voor verwarmen er een aparte warmtepomp-optie is? Of is dat dan een upgrade van de standaard -airco naar een inverter die ook kan verwarmen?)
Maar Ik ben er uit:
- Alleen AutoClimate gebruiken en temperatuur instellen
- Nooit meer naar het A/C-lampje kijken

(ik had het ergens nog logisch gevonden als je ook kon verwarmen met de Airco, maar ik begreep dat voor verwarmen er een aparte warmtepomp-optie is? Of is dat dan een upgrade van de standaard -airco naar een inverter die ook kan verwarmen?)
A/C kan zowel voor koeling als verwarming van je auto worden gebruikt.ocaj schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:24:
[...]
Okeee.... Kennelijk snap ik het nog steeds niet
Een voordeel van A/C in de winter is dat het de lucht in je auto ontvochtigt.
Irritante van AutoClimate gebruiken is dat na een tijdje (weet even niet of het bij verwarmen, koelen of allebei is) de 'AC' uitgaat. Ik merk dat op doordat ramen beginnen te beslaan en ik handmatig weer AC moet aandrukken en soms max even moet blazen om het beslag weg te krijgen.
Waarom blijft AC niet gewoon aanstaan als ik voor AutoClimate kies, wat in de basis gericht zou moeten zijn op gewenste temp bereiken met airconditioning (AC).
Waarom blijft AC niet gewoon aanstaan als ik voor AutoClimate kies, wat in de basis gericht zou moeten zijn op gewenste temp bereiken met airconditioning (AC).
Eens! Zet hier ook af en tot de “front” aan voor maximaal airco op de vooruit, daarna weer op autoclimate.
Zal wel weer een softwarematige keuze zijn door een derde partij die zelf niet in de Niro rijdt maar wel “weet wat beter is voor de gebruiker”.
Vind het sowieso absurd dat de warmte (bij mij?) enkel werkt op autoclimate en niet op de reguliere stand (zelfs niet op 27c). Als ik warmte op mijn voeten/benen en bovenlangs wilt, gooit hij hem ook uit autoclimate. = warmte uit.
Zal wel weer een softwarematige keuze zijn door een derde partij die zelf niet in de Niro rijdt maar wel “weet wat beter is voor de gebruiker”.
Vind het sowieso absurd dat de warmte (bij mij?) enkel werkt op autoclimate en niet op de reguliere stand (zelfs niet op 27c). Als ik warmte op mijn voeten/benen en bovenlangs wilt, gooit hij hem ook uit autoclimate. = warmte uit.

Blijkbaar doet de auto ook re-genereren tijdens het gewone remmen met de re-generatie op minimaal/uit. Dat is te zien in het energie verbruik scherm. Ik zag dat bij een gehuurde Toyota CHR vorige week en blijkbaar doet de Niro EV dit ook (en wellicht alle EV's?).
Mijn vraag: in hoeverre worden dan de remschijven nog gebruikt bij een EV?
Ik heb hem altijd op auto climate staan en daarin constateer ik dat hij niet altijd verwarmd dus. Kan soms zomaar 20 minuten duren voordat er warmte uit komt. Meestal als pas het lampje AC gaat branden en eerder niet. Ik snap dat het soms even kan duren maar niet dat er zoveel verschil zit tussen de ene en de andere keer. Kan er geen touw aan vast knopen dat is meer het probleem. En dat het te lang koud blijft..........
Je kunt in de menu's AC aanzetten dan gaat ie niet meer uit als je auto climate aan hebt en alleen de temperatuur aanpast....tot je voorverwarmen aanzet die gooit de AC in het menu weer op uit...dus in het tussenseizoen verwarm ik niet voor en gaat het oke, nu is voorverwarmen wel erg prettig en blijf je in de menu's duikenPeet3kabo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:13:
Ik heb hem altijd op auto climate staan en daarin constateer ik dat hij niet altijd verwarmd dus. Kan soms zomaar 20 minuten duren voordat er warmte uit komt. Meestal als pas het lampje AC gaat branden en eerder niet. Ik snap dat het soms even kan duren maar niet dat er zoveel verschil zit tussen de ene en de andere keer. Kan er geen touw aan vast knopen dat is meer het probleem. En dat het te lang koud blijft..........
Edit @rvrbtcpt zou zomaar eens een belangrijke factor kunnen aanstippen...................eco
[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 11-12-2024 08:59 ]
Afhankelijk van de instelling van de fabrikant, als je geen 1-pedal drive hebt of gebruikt worden bij elke tot stilstand actie de remschijven gebruikt, op de Kia zit een speciale setting om de schijfremmen te reinigen door geforceerd te remmen.MajaMestreech schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:47:
Blijkbaar doet de auto ook re-genereren tijdens het gewone remmen met de re-generatie op minimaal/uit. Dat is te zien in het energie verbruik scherm. Ik zag dat bij een gehuurde Toyota CHR vorige week en blijkbaar doet de Niro EV dit ook (en wellicht alle EV's?).
Deze problemen herken ik toch niet. Als ik AutoClimate aan heb staan (1 streepje) dan staat AC uit. Dan zet ik de temperatuur op 22 graden en dan begint het na een minuut of 10 rijden echt wel warm te worden in de auto.
Enige verschil misschien is dat ik op de normale stand rij (geen eco) en ook de eco modus van de airco afgezet heb. Wie weet helpt dat nog bij iemand?
Enige verschil misschien is dat ik op de normale stand rij (geen eco) en ook de eco modus van de airco afgezet heb. Wie weet helpt dat nog bij iemand?
AutoClimate houdt in dat de auto zelf de Air Conditioning bijzet (of afzet) als de auto denkt dat het nodig is. Tenminste.. zo staat het in de owners manual.
Kia Niro-EV 2024
Dit klopt niet, bij Kia (en ook bijv. bij Tesla) worden de remschijven pas gebruikt als de motor het vermogen niet kan opnemen en/of naar de accu kan brengen. Dus:MarcelGo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:56:
[...]
Afhankelijk van de instelling van de fabrikant, als je geen 1-pedal drive hebt of gebruikt worden bij elke tot stilstand actie de remschijven gebruikt, op de Kia zit een speciale setting om de schijfremmen te reinigen door geforceerd te remmen.
- Hard remmen (bij zacht tot matig remmen gebruikt de auto nog steeds de motor om af te remmen, ook als je 1-pedal drive niet gebruikt)
- Accu te vol geladen (boven 95% geeft de motor de remenergie niet meer terug aan de accu)
In principe worden de remschijven dus niet of nauwelijks gebruikt. Dit is voor de veiligheid geen probleem maar wel voor roestvorming en dus evt. het geluid mochten de remmen toch gebruikt worden.
[ Voor 11% gewijzigd door [BoSS] op 11-12-2024 09:39 ]
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Klopt, afhankelijk van welke wielen je erop hebt zitten kun je dat ook goed zien aan de remschijven:
Bij een rustige rijstijl (zelden hard remmen, goed anticiperen op ander verkeer) zitten er bij mij meestal wat roestkleurige plekjes op de remschijven. Mooie glimmende remschijven heeft mijn Niro dus niet.
Als je ze wil poetsen, dan kun je het "Auto Hold"-knopje ingedrukt houden. Dan wordt de volgende 10 keer remmen niet regeneratief geremd, maar alleen met de remschijven. Een keer flink remmen in deze stand en je remschijven glimmen weer mooi.
Bij een rustige rijstijl (zelden hard remmen, goed anticiperen op ander verkeer) zitten er bij mij meestal wat roestkleurige plekjes op de remschijven. Mooie glimmende remschijven heeft mijn Niro dus niet.
Als je ze wil poetsen, dan kun je het "Auto Hold"-knopje ingedrukt houden. Dan wordt de volgende 10 keer remmen niet regeneratief geremd, maar alleen met de remschijven. Een keer flink remmen in deze stand en je remschijven glimmen weer mooi.
Typisch gevalletje van teveel op mijn eigen ervaringen gaan[BoSS] schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:38:
[...]
Dit klopt niet, bij Kia (en ook bijv. bij Tesla) worden de remschijven pas gebruikt als de motor het vermogen niet kan opnemen en/of naar de accu kan brengen. Dus:
- Hard remmen (bij zacht tot matig remmen gebruikt de auto nog steeds de motor om af te remmen, ook als je 1-pedal drive niet gebruikt)
- Accu te vol geladen (boven 95% geeft de motor de remenergie niet meer terug aan de accu)
In principe worden de remschijven dus niet of nauwelijks gebruikt. Dit is voor de veiligheid geen probleem maar wel voor roestvorming en dus evt. het geluid mochten de remmen toch gebruikt worden.

Haha, met hard remmen heb ik ook weinig ervaring maar met vol laden wel. In de zomervakantie een keer tot 100% geladen en dan merk je dat de auto ineens anders reageert op de remmen en ook ander geluid daarbij maakt. De auto geeft trouwens ook een melding dat hij niet regeneratief kan remmen.MarcelGo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:11:
[...]
Typisch gevalletje van teveel op mijn eigen ervaringen gaanik anticipeer zo dat ik de remmen zo goed als niet gebruik...maar dat is gezien de vele stoplicht-sprint-stopjes niet voor iedereen zo. Dank voor je aanvulling/uitleg
Ik ben blijkbaar door mijn gratis OTA-updates heen en heb daarom van Kia een mail ontvangen om ze dan maar via de Kia Connect store te kopen a € 89 per jaar
Begrijp ik het nu goed dat je die 89 euro betaalt voor 'het automatisch' updaten en dat je dat kunt besparen door zelf de update te downloaden en via een USB stick te uploaden in de auto? Of zit het toch anders in elkaar?
Begrijp ik het nu goed dat je die 89 euro betaalt voor 'het automatisch' updaten en dat je dat kunt besparen door zelf de update te downloaden en via een USB stick te uploaden in de auto? Of zit het toch anders in elkaar?
Niro EV '22
Je begrijpt het goed.Frieseteun schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:51:
Ik ben blijkbaar door mijn gratis OTA-updates heen en heb daarom van Kia een mail ontvangen om ze dan maar via de Kia Connect store te kopen a € 89 per jaar
Ik begrijp het niet, je betaald bijna 50k voor een auto en in plaats van service laten we je betalen voor een beetje data gebruik over het mobiele netwerk
Bij de volgende generatie mag je misschien sowieso betalen voor het gebruik van de app. Dan kost het 10,- per maand of zo om te zien of je auto volgeladen is, afgesloten is, laad max in te stellen op afstand, enz.MarcelGo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:21:
[...]
Ik begrijp het niet, je betaald bijna 50k voor een auto en in plaats van service laten we je betalen voor een beetje data gebruik over het mobiele netwerk
Klopt, je kan inderdaad nog gratis via USB installeren.Frieseteun schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:51:
Dat zijn alleen kaart updates van de navigatie c.q. updates van het entertainment systeem. Hoe zit dat met andere updates die alleen de dealer handmatig kan installeren, komen die dan ook via de OTA update voor 89 Euro?WillemD61 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:33:
[...]
Klopt, je kan inderdaad nog gratis via USB installeren.
Overigens heb de auto nu 1.5 jaar en nog nooit een update gezien via OTA.
Eco in menu staat uit.MarcelGo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:53:
[...]
Je kunt in de menu's AC aanzetten dan gaat ie niet meer uit als je auto climate aan hebt en alleen de temperatuur aanpast....tot je voorverwarmen aanzet die gooit de AC in het menu weer op uit...dus in het tussenseizoen verwarm ik niet voor en gaat het oke, nu is voorverwarmen wel erg prettig en blijf je in de menu's duiken
Edit @rvrbtcpt zou zomaar eens een belangrijke factor kunnen aanstippen...................eco
Heb hem gisteren ff na laten kijken.
Conclusie, alles werkt zoals het hoort alleen gebruiker moet het systeem anders gebruiken.
Moet stoel en stuur verwarming meer gebruiken (deed ik al) en systeem op driver only gebruiken.
Nu weet ik niet hoor, heb jaren gestoeid met climaat systemen in kantoren maar dit voelt een beetje als kluitje in het riet.
Zet die andere functies er dan ook niet op en fijn ook voor de andere meerijders🤣🤣
Het zal wel, probeer wel een manier te vinden wat het beste werkt..........
Misschien begrijpen we elkaar niet, ik bedoel AC kun je in de menu's (dus echt even de instellingen induiken) apart inschakelen dan staat ie altijd aan tot je aan voorverwarmen doet.Peet3kabo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:45:
[...]
Eco in menu staat uit.
Heb hem gisteren ff na laten kijken.
Conclusie, alles werkt zoals het hoort alleen gebruiker moet het systeem anders gebruiken.
Moet stoel en stuur verwarming meer gebruiken (deed ik al) en systeem op driver only gebruiken.
Nu weet ik niet hoor, heb jaren gestoeid met climaat systemen in kantoren maar dit voelt een beetje als kluitje in het riet.
Zet die andere functies er dan ook niet op en fijn ook voor de andere meerijders🤣🤣
Het zal wel, probeer wel een manier te vinden wat het beste werkt..........
ECO RIJstand heeft ook consequenties voor de klimaatinstellingen, tenzij je dit ook in de menu's anders insteld.
:strip_exif()/f/image/VqTCQnM6Vz6JXCxNYXq5MCCh.jpg?f=fotoalbum_large)
Even je auto-hold knopje ingedrukt houden. Er verschijnt een melding over de remschijven. Als het goed is zal de auto dan regelmatig even de remblokken tegen de remschijf drukken om roestvorming tegen te gaan.[BoSS] schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:38:
[...]
Dit klopt niet, bij Kia (en ook bijv. bij Tesla) worden de remschijven pas gebruikt als de motor het vermogen niet kan opnemen en/of naar de accu kan brengen. Dus:
Dit werkt ook zo. Het enige waar ik nu tegenaan loopt en ECHT HEEL IRRITANT vind is dat ik nu bijv. met 6 graden ergens weg rij voor een ritje van ongeveer 40 minuten.Source90 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:34:
[...]
Uuh, nee? Er zit nog steeds een knop voor airco in, alsook voor autoclimate.
[Afbeelding]
Auto Climate werkt met 3 standen. Bij mij verwarmd hij enkel met deze stand en als de luchtvochtigheid te hoog is, zet hij inderdaad A/C erbij aan.
Na een minuutje of 10 a 15 is de auto op de ingestelde 19,5graden en vervolgens vind de climate control dat het te warm is in de auto en gaat als een malle heel koude lucht het interieur in blazen.
Dit blijft ie doen tot de temperatuur weer riant onder de ingestelde 19,5 graad is gedaald. Na een minuut of 10 komt ie in een soort "neutrale" stand waarin eigenlijk niets meer gebeurd. Er wordt koele lucht geblazen, niet meer super koud en de luchtstroom is ook minder sterk dan bij het wegrijden. Als ik op dit moment de temperatuur naar 27 draai verandert er niets. Ook niet in driver-only of welke andere stand dan ook. Het blijft kouder dan de ingestelde oorspronkelijke temperatuur totdat ik op de plaats van bestemming ben.
Ik ga dit nog een keer nameten met een bleutooth thermometer om een beter beeld van de temperaturen te krijgen.
Ik weet niet welke idioot de regelsoftware hiervoor geschreven heeft, maar dit is voor mij een reden om deze auto weg te doen! In de zomer al dat ie ook regelmatig veel en ijskoude lucht gaat blazen uit roosters die je niet ver genoeg weg kunt sturen zodat deze ijskoude lucht rechtstreeks op een arm of op je lichaam wordt geblazen en nu komt daar dit gezeik in de koudere maanden ook nog bij. Bijna 50.000 euro en de klimaat regeling uit een 20 jaar oude Volkswagen werkt beter.
Dit moet redelijk eenvoudig met een software update opgelost kunnen worden, maar hoe krijg je KIA zover dat ze hier aandacht aan gaan besteden?
[ Voor 4% gewijzigd door smartsys op 12-12-2024 10:25 ]
Ook herkenbaar! Mijn dochter heeft afgelopen zomervakantie in Frankrijk de stuurverwarming nog aangehad, vanwege die veel te koude lucht rond het stuursmartsys schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:23:
[...]
In de zomer al dat ie ook regelmatig veel en ijskoude lucht gaat blazen uit roosters die je niet ver genoeg weg kunt sturen zodat deze ijskoude lucht rechtstreeks op een arm of op je lichaam wordt geblazen en nu komt daar dit gezeik in de koudere maanden ook nog bij.
Klinkt wel als erg lang; 10-15 minuten. Hier is hij (gewoon in eco-modus) binnen een minuut of 3 warme lucht eruit aan het blazen. Gelukkig gaat hij ook niet over op koude lucht na bepaalde tijd, bij ons model.smartsys schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:23:
[...]
Dit werkt ook zo. Het enige waar ik nu tegenaan loopt en ECHT HEEL IRRITANT vind is dat ik nu bijv. met 6 graden ergens weg rij voor een ritje van ongeveer 40 minuten.
Na een minuutje of 10 a 15 is de auto op de ingestelde 19,5graden en vervolgens vind de climate control dat het te warm is in de auto en gaat als een malle heel koude lucht het interieur in blazen.
Dit blijft ie doen tot de temperatuur weer riant onder de ingestelde 19,5 graad is gedaald. Na een minuut of 10 komt ie in een soort "neutrale" stand waarin eigenlijk niets meer gebeurd. Er wordt koele lucht geblazen, niet meer super koud en de luchtstroom is ook minder sterk dan bij het wegrijden. Als ik op dit moment de temperatuur naar 27 draai verandert er niets. Ook niet in driver-only of welke andere stand dan ook. Het blijft kouder dan de ingestelde oorspronkelijke temperatuur totdat ik op de plaats van bestemming ben.
Ik ga dit nog een keer nameten met een bleutooth thermometer om een beter beeld van de temperaturen te krijgen.
Ik weet niet welke idioot de regelsoftware hiervoor geschreven heeft, maar dit is voor mij een reden om deze auto weg te doen! In de zomer al dat ie ook regelmatig veel en ijskoude lucht gaat blazen uit roosters die je niet ver genoeg weg kunt sturen zodat deze ijskoude lucht rechtstreeks op een arm of op je lichaam wordt geblazen en nu komt daar dit gezeik in de koudere maanden ook nog bij. Bijna 50.000 euro en de klimaat regeling uit een 20 jaar oude Volkswagen werkt beter.
Dit moet redelijk eenvoudig met een software update opgelost kunnen worden, maar hoe krijg je KIA zover dat ze hier aandacht aan gaan besteden?
Snelheid van opwarmen wellicht toch te maken met warmtepomp optie die er bij ons in zit?
Ik heb precies dezelfde ervaringen in mijn EV begin 2023. Het is een on-navolgbaar malloot systeem dat niet te regelen is. In al de lease auto's die ik gereden heb, nooit een probleem mee gehad: één keer instellen, altijd goed.smartsys schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:23:
[...]
Ik heb dit probleem ook aan Kia per mail laten weten met de mededeling dat dit voor mij dé reden is om niet meer voor Kia te kiezen voor volgende auto. Enige reactie is, na laten kijken door dealer.... Geen enkele erkenning dat dit probleem van de EV op zowat alle binnen/buiten-landse fora breed uitgemeten wordt en de frustraties van het scherm klotsen. Dan is het een ontwerp fout en geen individueel probleem. Je zou haast zeggen: tijd voor Class Action lawsuit wegens gederfd comfort.
Kia Niro EV '23
Ik heb de auto climate op standje 1 en de temperatuur op 22,5 gr en de luchtroosters wat naar buiten gericht, zodat de luchtstroom niet rechtstreeks tegen je aan blaast. Opzich gaat het dan wel goed. Zowel in de zomer als de winter. In de winter doe ik de stoel- en stuurverwarming erbij aan.
Ik had je wel begrepen maar ben eigenlijk niet van plan om voorverwarmen niet te gebruiken. Dan sta ik te wachten totdat de ramen schoon zijn en niet meer beslagen. Anders heb ik gelijk fietsers voor op mijn auto liggen en het geduld niet om te wachten totdat de ramen schoon zijn.MarcelGo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:01:
[...]
Misschien begrijpen we elkaar niet, ik bedoel AC kun je in de menu's (dus echt even de instellingen induiken) apart inschakelen dan staat ie altijd aan tot je aan voorverwarmen doet.
ECO RIJstand heeft ook consequenties voor de klimaatinstellingen, tenzij je dit ook in de menu's anders insteld.
[Afbeelding]
Ondanks dat was wat jij noemt wel iets waar ik even naar zou kijken. Zal ook ff kijken of ik hem idd anders kan instellen zodat hij op eco rijstand ook normaal doet.
Wat ik meer bedoel met mijn antwoord is dat ik de conclusie van de garage een beetje kort door de bocht vindt, zeker als ik echt wel wat meer verstand van climate systemen en regelingen heb. Dat het gewoon een waardeloos systeem is is ook gewoon een antwoord namelijk............
Heb hem voor mijn werk maar gebruik hem ook prive dus driver only vindt ik dan lekker kort door de bocht, maar goed heb diverse collegas welke iig niet meer bij deze dealer komen om diverse redenen.
Eens, ik heb allerlei merken gehad de laatste 4 elektrische van 4 verschillende merken en altijd eenmalig de temperatuur ingesteld en nooit meer naar gekeken, bij deze Niro lukt dat dus niet......Peet3kabo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:08:
[...]
Ik had je wel begrepen maar ben eigenlijk niet van plan om voorverwarmen niet te gebruiken. Dan sta ik te wachten totdat de ramen schoon zijn en niet meer beslagen. Anders heb ik gelijk fietsers voor op mijn auto liggen en het geduld niet om te wachten totdat de ramen schoon zijn.
Ondanks dat was wat jij noemt wel iets waar ik even naar zou kijken. Zal ook ff kijken of ik hem idd anders kan instellen zodat hij op eco rijstand ook normaal doet.
Wat ik meer bedoel met mijn antwoord is dat ik de conclusie van de garage een beetje kort door de bocht vindt, zeker als ik echt wel wat meer verstand van climate systemen en regelingen heb. Dat het gewoon een waardeloos systeem is is ook gewoon een antwoord namelijk............
Heb hem voor mijn werk maar gebruik hem ook prive dus driver only vindt ik dan lekker kort door de bocht, maar goed heb diverse collegas welke iig niet meer bij deze dealer komen om diverse redenen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Heb een Jeep Avenger als ruilauto gekregen, die rijdt toch een stukje minder dan de Niro. En dat knipperlicht-beatbox-geluid over de speakers; jeetje, wat irritant.
Enige wat beduidend beter is in de Jeep is de parkeercamera, die is een stuk uitgebreider dan in de Niro MJ22.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Birdsview is toch wel rete handig.
Birdsview(360°view) is wel iets wat ik mis inderdaad in de EL versie.Source90 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:48:
***members only***
Heb een Jeep Avenger als ruilauto gekregen, die rijdt toch een stukje minder dan de Niro. En dat knipperlicht-beatbox-geluid over de speakers; jeetje, wat irritant.
Enige wat beduidend beter is in de Jeep is de parkeercamera, die is een stuk uitgebreider dan in de Niro MJ22.
***members only***
Birdsview is toch wel rete handig.
Sowieso het hele parkeer sensor/camera is minder dan ik had verwacht.
Zie dat het bij de EV3 nu wel toegepast is. Leuke gimmick voor de mogelijke opvolger 
:strip_exif()/f/image/hOpL8P0tdh72m2JVqIZjjvwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Enfin, hoop dat hij vanmiddag niet meer kraakt en de Niro nog wat jaartjes mee kan gaan .
:strip_exif()/f/image/hOpL8P0tdh72m2JVqIZjjvwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Enfin, hoop dat hij vanmiddag niet meer kraakt en de Niro nog wat jaartjes mee kan gaan .
[ Voor 70% gewijzigd door Source90 op 19-12-2024 12:15 ]
Gister en vandaag 100km gereden met meerdere drempels en oneffen wegen en geen kraakgeluiden gehoord
Erg blij met de afhandeling. Heeft alleen wat voeten in de aarde gehad om de dealer zover te krijgen.
Uiteindelijk zijn achter de draagarmrubbers vervangen, dealer hoorde toen nog wat gekraak van voorkant, daar zijn de gehele draagarmen vervangen.
Voor degene met krakende geluiden het onderzoeken waard.
@Nick28 bedankt voor de info waarmee ik naar de dealer kon.

Erg blij met de afhandeling. Heeft alleen wat voeten in de aarde gehad om de dealer zover te krijgen.
Uiteindelijk zijn achter de draagarmrubbers vervangen, dealer hoorde toen nog wat gekraak van voorkant, daar zijn de gehele draagarmen vervangen.
Voor degene met krakende geluiden het onderzoeken waard.
@Nick28 bedankt voor de info waarmee ik naar de dealer kon.
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 22-12-2024 10:57 ]
Gewoon onder garantie vervangen? Zo te horen heeft je auto wel een paar dagen bij de monteurs gestaan?
Klopt, auto heeft twee dagen daar gestaan voor het vaststellen van het probleem en vervangen achterkant. Daarna nog een dag voor de voorkant.
Inderdaad onder garantie.
Inderdaad onder garantie.
Vandaag voor het eerst moeten snelladen om thuis te komen. Bij mijn vorige auto, Peugeot e-208, was dat ‘s winters een drama. Die haalde op papier tot 100 kW laadsnelheid, maar in de winter mocht je blij zijn met 20 tot 30 kW.
Bij vertrek mijn huis ingevoerd in de navigatie van de Niro EV. De route werd berekend en de auto koos zelf een snellader. Prima, we gingen rijden. Na 10 minuten kreeg ik een melding dat batterijvoorverwarming werd gestart. 20 minuten later kwamen we aan bij de snellader. Van 20% tot iets meer dan 50% geladen. De snelheid begon rond de 73 kW en toen ik bij de 50% was en weer wilde vertrekken, zat hij op 60 kW.
Tot nu toe een prima eerste ervaring. In ieder geval beter dan de Peugeot met deze temperaturen (5 graden, veel wind en regen). Ik ben benieuwd of de batterijvoorverwarming hierin veel verschil heeft gemaakt.
Bij vertrek mijn huis ingevoerd in de navigatie van de Niro EV. De route werd berekend en de auto koos zelf een snellader. Prima, we gingen rijden. Na 10 minuten kreeg ik een melding dat batterijvoorverwarming werd gestart. 20 minuten later kwamen we aan bij de snellader. Van 20% tot iets meer dan 50% geladen. De snelheid begon rond de 73 kW en toen ik bij de 50% was en weer wilde vertrekken, zat hij op 60 kW.
Tot nu toe een prima eerste ervaring. In ieder geval beter dan de Peugeot met deze temperaturen (5 graden, veel wind en regen). Ik ben benieuwd of de batterijvoorverwarming hierin veel verschil heeft gemaakt.
Ja, dat heeft wel geholpen. Zelfs op een koele zomerochtend in de zomervakantie (om 5u vertrokken) was het bij de eerste stop nog nodig.GvNL schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:33:
Vandaag voor het eerst moeten snelladen om thuis te komen. Bij mijn vorige auto, Peugeot e-208, was dat ‘s winters een drama. Die haalde op papier tot 100 kW laadsnelheid, maar in de winter mocht je blij zijn met 20 tot 30 kW.
De standaard Kia navigatie is daarvoor inderdaad echt cruciaal. 2 weken terug toevallig ook voor het eerst getest, gewoon met android auto en dan langs de snelweg, na een 45 minuten rijden kwam de snelheid niet boven de 27kW, na 10 minuten zat deze op 30kW.GvNL schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:33:
Andere paal geprobeerd, idem.
Vervolgens met die kia navigatie naar bestemming genavigeerd, de eerste paal 5 minuten verder werd aangegeven. 32kW..
Weer doorgereden en toen kwam er pas een batterijverwarmingsicoontje en werd bij de 3e stop laden op 76Kw mogelijk..
Bedankt voor het delen van deze ervaring. Inderaad werkt batterijvoorverwarming alleen icm Kia navigatie. Het is mij deze zomer opgevallen dat de Kia navigatie (zowel in de auto als ook in de connect app.) hopeloos achterloopt. Dus dan zie je op een andere app dat er een snelllader is, die wil je in de navigatie zetten.. maar die staat dan niet in de database van de Kia....GvNL schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:33:
Dat vind ik wel een nadeel van dit systeem hoe Kia het heeft ontworpen.
Maar goed.. voor de rest een prima auto. Als ik andere topics van EV's lees waar ze mee te maken hebben, ben ik super tevreden met een no frills Kia. Niet de meest sexy auto, maar het werkt gewoon wel allemaal.
Kia Niro-EV 2024
Het zou mooi zijn dat je de batterijvoorverwarming handmatig kan inschakelen, maar dat kan blijkbaar niet. Misschien na een update? Er zijn auto’s waar het wel kan.Freak187 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:06:
[...]
Bedankt voor het delen van deze ervaring. Inderaad werkt batterijvoorverwarming alleen icm Kia navigatie. Het is mij deze zomer opgevallen dat de Kia navigatie (zowel in de auto als ook in de connect app.) hopeloos achterloopt. Dus dan zie je op een andere app dat er een snelllader is, die wil je in de navigatie zetten.. maar die staat dan niet in de database van de Kia....
Maar goed.. voor de rest een prima auto. Als ik andere topics van EV's lees waar ze mee te maken hebben, ben ik super tevreden met een no frills Kia. Niet de meest sexy auto, maar het werkt gewoon wel allemaal.
Bij de EV6 is het wel later toegevoegd in de software maar niet bij de Niro.. Ik denk dan ook niet dat dit nog gaat gebeuren...RonaldPr schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:06:
[...]
Het zou mooi zijn dat je de batterijvoorverwarming handmatig kan inschakelen, maar dat kan blijkbaar niet. Misschien na een update? Er zijn auto’s waar het wel kan.
Na hoeveel tijd/km verscheen dat icoontje? Ik had pas een rit van ongeveer 20km snelweg naar een snellader (via de navigatie), maar batterijverwarming ging niet aan. Dat was helaas ook te merken aan de laadsnelheidmarciej123 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:48:
[...]
Weer doorgereden en toen kwam er pas een batterijverwarmingsicoontje en werd bij de 3e stop laden op 76Kw mogelijk..
Is daar een icoontje voor? In het Energie Informatie scherm zie je meteen of de "battery care" vermogen aan het verbruiken is en dan weet je dat die aan staat.johan_L schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:32:
[...]
Na hoeveel tijd/km verscheen dat icoontje? Ik had pas een rit van ongeveer 20km snelweg naar een snellader (via de navigatie), maar batterijverwarming ging niet aan. Dat was helaas ook te merken aan de laadsnelheid
Er moet genavigeerd worden specifiek naar een snellader, via bijvoorbeeld POI in de navigatie. Bij een Ionity of een Fastned werkt dit altijd perfect, maar bij een tragere lader (50kW bijvoorbeeld) doet ie het niet. Dan nog is het afhankelijk van een aantal voorwaarden.johan_L schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:32:
[...]
Na hoeveel tijd/km verscheen dat icoontje? Ik had pas een rit van ongeveer 20km snelweg naar een snellader (via de navigatie), maar batterijverwarming ging niet aan. Dat was helaas ook te merken aan de laadsnelheid
Kan niet missen, linksonderin naast de verbruiksmeter staat een oranje icoon.MajaMestreech schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:08:
[...]
Is daar een icoontje voor? In het Energie Informatie scherm zie je meteen of de "battery care" vermogen aan het verbruiken is en dan weet je dat die aan staat.
Ik verbaas mij trouwens dat er hier behoorlijk wat mensen nauwelijks snelladers gebruiken. Is dit vanwege de kosten of vanwege batterijbehoud? Persoonlijk gebruik ik snelladers wekelijks en mijn ervaringen zijn echt top. Wel met laadpas overigens.
[ Voor 11% gewijzigd door me_mrtn op 24-12-2024 08:26 ]
Persoonlijk heb ik een laadpaal onder m'n carpoort dus 99 van de 100 keer is dat voldoende, maar met een keer op vakantie of een dagje duitsland in moet je soms wel.me_mrtn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:24:
[...]
Er moet genavigeerd worden specifiek naar een snellader, via bijvoorbeeld POI in de navigatie. Bij een Ionity of een Fastned werkt dit altijd perfect, maar bij een tragere lader (50kW bijvoorbeeld) doet ie het niet. Dan nog is het afhankelijk van een aantal voorwaarden.
[...]
Kan niet missen, linksonderin naast de verbruiksmeter staat een oranje icoon.
Ik verbaas mij trouwens dat er hier behoorlijk wat mensen nauwelijks snelladers gebruiken. Is dit vanwege de kosten of vanwege batterijbehoud? Persoonlijk gebruik ik snelladers wekelijks en mijn ervaringen zijn echt top. Wel met laadpas overigens.
Persoonlijk vindt ik de lage DC laadsnelheid wel echt een nadeel aan deze auto.
Ik denk een minuut of 35 rijden, en ging denk ik zo'n 20 minuten van te voren aan.johan_L schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:32:
[...]
Dat was naar een fastned station (daarvoor waren het 2 andere merken in duitsland, geen bekende namen.)
Ik laad dus ook altijd thuis, en die paar keer op vakantie is misschien een paar uur extra laadtijd per jaar....dus als de accu kleiner is zou ik ook een hogere laadsnelheid willen, bij de huidige combi boeit het me echt niet.marciej123 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:41:
[...]
Persoonlijk heb ik een laadpaal onder m'n carpoort dus 99 van de 100 keer is dat voldoende, maar met een keer op vakantie of een dagje duitsland in moet je soms wel.
Persoonlijk vindt ik de lage DC laadsnelheid wel echt een nadeel aan deze auto.
Zoals anderen al zeggen: Als je thuis kunt laden en nooit verder hoeft dan je auto vol kan dan is er helemaal geen noodzaak voor DC-laden. Enerzijds scheelt het geld en anderzijds gewoon tijd (thuis laden kost geen tijd).me_mrtn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:24:
Maar hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel kilometer je per week/maand/jaar rijdt. Onze Niro gebruiken we niet voor woon-werk-verkeer en staat soms maar 2 of 3 keer per maand aan de (thuis)-lader, soms nog een paar keer vaker.
Waar vind je dat scherm?MajaMestreech schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:08:
[...]
Is daar een icoontje voor? In het Energie Informatie scherm zie je meteen of de "battery care" vermogen aan het verbruiken is en dan weet je dat die aan staat.
De koppeling met de navigatie van KIA voor het verwarmen is jammer, ja. Ik maak graag gebruik van de laders van Tesla, maar die staan überhaupt niet in de navigatie van Kia. Dan zou ik een lader in de buurt moeten kiezen en bijvoorbeeld daarnaast navigatie van Apple CarPlay moeten gebruiken. Dat is wel gehannes waar ik geen zin in heb, want dat is afleidend tijdens het rijden.Freak187 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:06:
[...]
Bedankt voor het delen van deze ervaring. Inderaad werkt batterijvoorverwarming alleen icm Kia navigatie. Het is mij deze zomer opgevallen dat de Kia navigatie (zowel in de auto als ook in de connect app.) hopeloos achterloopt. Dus dan zie je op een andere app dat er een snelllader is, die wil je in de navigatie zetten.. maar die staat dan niet in de database van de Kia....
Snelladers zijn duur en voor mij meestal niet nodig. Ik heb een lader thuis en bij verre afstanden kan ik meestal retour rijden op één batterij of ter plekke laden. Hoewel we samen 30.000 km per jaar rijden, hoeven we tot nu toe vrijwel nooit een snellader te gebruiken.me_mrtn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:24:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door GvNL op 24-12-2024 22:02 ]
Dat scherm zit veel te ver weggewerkt en je kunt die helaas niet plaatsen onder de favorieten knop op het stuur. Zie hier volgens de handleiding:
/f/image/3xrizSQTN9mpYbO4fCXmq4FO.png?f=fotoalbum_large)
Rechts bij 5 staat de Battary care.
[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 24-12-2024 22:44 ]
Correct indien je niet vertrekt vanuit een split screen.MajaMestreech schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:43:
[...]
Dat scherm zit veel te ver weggewerkt en je kunt die helaas niet plaatsen onder de favorieten knop op het stuur. Zie hier volgens de handleiding:
[Afbeelding]
Rechts bij 5 staat de Battary care.
Je kan het eerste scherm wel aan de * knop van de stuurbediening koppelen
@GvNL indien je met splitscreen werkt met bv waar, kan je de Kia routemapper op het rechtse scherm krijgen en links waar of maps. Het hangt af van de parameter waar het geluid van, in dit geval, Waze naar toe moet. Je dient de keuze te maken 'telefoon' ipv infotainment.
Er is ergens een uitleg door iemand met een EV6 op YT.
Zo kan je je eigen routebegeleider gebruiken en toch voorverwarmen
Interessant. Ik dacht dat het niet mogelijk is om Apple CarPlay in splitscreen te gebruiken.bruneelm schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:37:
@GvNL indien je met splitscreen werkt met bv waar, kan je de Kia routemapper op het rechtse scherm krijgen en links waar of maps. Het hangt af van de parameter waar het geluid van, in dit geval, Waze naar toe moet. Je dient de keuze te maken 'telefoon' ipv infotainment.
Hier doet de link niets deze wel?bruneelm schreef op woensdag 25 december 2024 @ 20:01:
Ik denk dat volgende link alles uitlegt:
[[URL="https://youtu.be/oupjdZ1hh14"/URL]]
https://youtu.be/oupjdZ1hh14
[ Voor 15% gewijzigd door MarcelGo op 25-12-2024 20:55 ]
Sinds deze week heb ik ook een Kia Niro ev. Nu valt mij op dat, als de auto aan mijn lader thuis hangt, hij start met 7kw/h en dan na 10min inzakt naar 2,5kw/h. Aan een paal buiten doet hij dit niet en ook de snellader werkte prima. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mis ik een instelling?
Als het met een andere AC lader goed gaat (11kW) ligt het dus niet aan de auto(instellingen)...ik zou je thuislader verdenken.arvidbeheerder schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:21:
Sinds deze week heb ik ook een Kia Niro ev. Nu valt mij op dat, als de auto aan mijn lader thuis hangt, hij start met 7kw/h en dan na 10min inzakt naar 2,5kw/h. Aan een paal buiten doet hij dit niet en ook de snellader werkte prima. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Mis ik een instelling?
Ik ga de lader van de buurman even proberen binnenkort. Het is een parkeergarage, dus er hangen er meer.MarcelGo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:43:
[...]
Als het met een andere AC lader goed gaat (11kW) ligt het dus niet aan de auto(instellingen)...ik zou je thuislader verdenken.
Ah misschien loadbalancing tussen de ladersarvidbeheerder schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:07:
[...]
Ik ga de lader van de buurman even proberen binnenkort. Het is een parkeergarage, dus er hangen er meer.

Dat dacht ik eerst ook. Maar ik was de enige die aan het laden was.MarcelGo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:08:
[...]
Ah misschien loadbalancing tussen de laders
Sinds eind oktober 2024 zijn wij de trotse eigenaar van een (nieuwe) Niro EV (met WP). Hierbij een overzicht van onze ervaringen op basis van 4500 km waaronder een rit naar de Oostenrijkse Alpen in de kerstvakantie.
Waarom deze auto
Goede reviews, geschikt voor onze gezinssituatie (2+2) met voldoende ruimte op de achterbank en in de kofferbak (470l), qua formaat en gewicht acceptabel (minder groot en zwaar dan ev6, Ioniq ed), wltp 460 km), snel leverbaar en SEPP was van toepassing. Proefrit beviel goed en 1-pedal drive vind ik vanaf moment 1 al fantastisch.
Range zou voor ons normale gebruik voldoende moeten zijn. Normaal gesproken laden we de auto thuis op (11kW-paal) en alleen voor vakanties en incidentele keren hoeven we extern te laden.
Auto laten afleveren met winterbanden (en zwarte velgen)(GoodYear UltraGrip Performance 3 215/55 R17 98 V)
Bevindingen
- Comfortabele reiswagen
- Klimaatsysteem werkt bij ons prima. (alleen bij uitgaan van langere tunnels, voel je een andere flow qua temp)
- HUD werkt heel fijn.
- ACC is heel fijn --> op de snelweg kan je in theorie zonder handen rijden (systeem piept wel relatief snel)(éénmaal een ghost break gehad in een tunnel in Oostenrijk --> daarna maar niet meer gebruikt in de tunnel)
- Gelukkig geen ISA (wel melding bij snelheidscamera's)
- Navigatie/Radio werkt prima. Zie wel opmerking hierna over laden.
Ervaringen van de rit naar Oostenrijk (Karinthië)
WLTP: 460 km --> in de winter (zo rond de 0 graden), met de winterbanden+velgen, ecomodus, 21 graden, kwamen wij niet verder dan 320 km (100%) --> onderweg na een snellader betekent dat max 250 km (80%).
Wij hebben in Duitsland telkens max 200 km gereden om enige marge over te houden met bv file. Wij reden meestal met een snelheid van 100 a 110km per uur.
Ik had eigenlijk op meer range gehoopt. Op basis van alle reviews en tests hoop ik dat de range in de zomer wel 100km meer wordt. .
Over de terugrit (1.000 km) hebben wij 14,5 uur gedaan. Ter vergelijking: een brandstofauto die gelijk vertrok heeft er 10 uur over gedaan. Het verschil is de lagere snelheid (100 vs 140), minder en minder lange stops.
De kinderen hebben de rit trouwens wel als prettig ervaren. Vaker stoppen en kunnen spelen. Wij hebben het ook niet als vervelend ervaren. Met alle stops kwamen we wel uitgerust en fit aan.
Snelladen
Het was onze eerst ervaring met snelladen. Die ervaring is positief. Gebruik gemaakt van de Mobilize Charge Pass zodat we voordelig konden laden bij Ionity. Onderweg (Duitsland, Oostenrijk) alleen bij Ionity hoeven laden. Onze ervaring was dat het laden tot 80% gemiddeld zo'n 45 minuten kostte. Met de Ionity app een route bepaalt en deze in de navigatie van de Niro ingevoerd. Dit ivm voorverwarmen accu. Regelmatig begon het laden met 81 kW. Tot 78% was het vaak > 40 kW. Vanaf 78% zakt het daaronder. Wij hebben niet hoeven wachten bij de opladers.
Opmerkingen/vragen
- Helaas staan nog niet alle laadstations in de navigatie.
- Het navigatiesysteem rekent met een hogere snelheid(en verbruik) zodat we wel vaak de melding kregen dat we het volgende laadstation niet gingen halen.
- Het navigatiesysteem houdt rekening met vertragingen. --> Kan je zien waar de huidige vertragingen op de route staan?
- Het navigatiesysteem geeft af en toe een alternatieve route aan --> Kan je deze ook handmatig selecteren?
Waarom deze auto
Goede reviews, geschikt voor onze gezinssituatie (2+2) met voldoende ruimte op de achterbank en in de kofferbak (470l), qua formaat en gewicht acceptabel (minder groot en zwaar dan ev6, Ioniq ed), wltp 460 km), snel leverbaar en SEPP was van toepassing. Proefrit beviel goed en 1-pedal drive vind ik vanaf moment 1 al fantastisch.
Range zou voor ons normale gebruik voldoende moeten zijn. Normaal gesproken laden we de auto thuis op (11kW-paal) en alleen voor vakanties en incidentele keren hoeven we extern te laden.
Auto laten afleveren met winterbanden (en zwarte velgen)(GoodYear UltraGrip Performance 3 215/55 R17 98 V)
Bevindingen
- Comfortabele reiswagen
- Klimaatsysteem werkt bij ons prima. (alleen bij uitgaan van langere tunnels, voel je een andere flow qua temp)
- HUD werkt heel fijn.
- ACC is heel fijn --> op de snelweg kan je in theorie zonder handen rijden (systeem piept wel relatief snel)(éénmaal een ghost break gehad in een tunnel in Oostenrijk --> daarna maar niet meer gebruikt in de tunnel)
- Gelukkig geen ISA (wel melding bij snelheidscamera's)
- Navigatie/Radio werkt prima. Zie wel opmerking hierna over laden.
Ervaringen van de rit naar Oostenrijk (Karinthië)
WLTP: 460 km --> in de winter (zo rond de 0 graden), met de winterbanden+velgen, ecomodus, 21 graden, kwamen wij niet verder dan 320 km (100%) --> onderweg na een snellader betekent dat max 250 km (80%).
Wij hebben in Duitsland telkens max 200 km gereden om enige marge over te houden met bv file. Wij reden meestal met een snelheid van 100 a 110km per uur.
Ik had eigenlijk op meer range gehoopt. Op basis van alle reviews en tests hoop ik dat de range in de zomer wel 100km meer wordt. .
Over de terugrit (1.000 km) hebben wij 14,5 uur gedaan. Ter vergelijking: een brandstofauto die gelijk vertrok heeft er 10 uur over gedaan. Het verschil is de lagere snelheid (100 vs 140), minder en minder lange stops.
De kinderen hebben de rit trouwens wel als prettig ervaren. Vaker stoppen en kunnen spelen. Wij hebben het ook niet als vervelend ervaren. Met alle stops kwamen we wel uitgerust en fit aan.
Snelladen
Het was onze eerst ervaring met snelladen. Die ervaring is positief. Gebruik gemaakt van de Mobilize Charge Pass zodat we voordelig konden laden bij Ionity. Onderweg (Duitsland, Oostenrijk) alleen bij Ionity hoeven laden. Onze ervaring was dat het laden tot 80% gemiddeld zo'n 45 minuten kostte. Met de Ionity app een route bepaalt en deze in de navigatie van de Niro ingevoerd. Dit ivm voorverwarmen accu. Regelmatig begon het laden met 81 kW. Tot 78% was het vaak > 40 kW. Vanaf 78% zakt het daaronder. Wij hebben niet hoeven wachten bij de opladers.
Opmerkingen/vragen
- Helaas staan nog niet alle laadstations in de navigatie.
- Het navigatiesysteem rekent met een hogere snelheid(en verbruik) zodat we wel vaak de melding kregen dat we het volgende laadstation niet gingen halen.
- Het navigatiesysteem houdt rekening met vertragingen. --> Kan je zien waar de huidige vertragingen op de route staan?
- Het navigatiesysteem geeft af en toe een alternatieve route aan --> Kan je deze ook handmatig selecteren?
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Over jouw genoemde puntje in de tunnel: de auto zet voor het ingaan van een tunnel de toevoer van buitenlucht dicht en zet hem in de stand circuleren. Daardoor krijg je een andere temperatuurregeling.svdvlist2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:30:
Overigens bij mij vaker gehad de afgelopen weken dat de ramen dan snel gaan beslaan, terwijl de tunnel slechts 2 km is (in Maastricht)