Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 24 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-05 16:33
Newbie vraag over laden aan een publieke laadpaal (AC): tijdens laden was de kabel geblokkeerd (lampje = blauw) aan de laadpaal. Echter toen laden klaar was (lampje = groen), kon ik de stekker zo uit de laadpaal trekken.
Is dit normaal en zo ja te voorkomen?

Ik heb een haak aan de stekker hangen om de opgerolde kabel in op te hangen zodat deze niet op de grond ligt. Die zou dus door iemand meegenomen kunnen worden als de stekker uit de laadpaal getrokken kan worden. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:04
MajaMestreech schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Over jouw genoemde puntje in de tunnel: de auto zet voor het ingaan van een tunnel de toevoer van buitenlucht dicht en zet hem in de stand circuleren. Daardoor krijg je een andere temperatuurregeling.
Gaat het recirculatielampje dan ook branden en weer uit?
Ik wil heel graag deze functie, maar weet niet of ik hem misschien al heb (in een E-Niro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:01
svdvlist2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:30:
Sinds eind oktober 2024 zijn wij de trotse eigenaar van een (nieuwe) Niro EV (met WP). Hierbij een overzicht van onze ervaringen op basis van 4500 km waaronder een rit naar de Oostenrijkse Alpen in de kerstvakantie.

Waarom deze auto
Goede reviews, geschikt voor onze gezinssituatie (2+2) met voldoende ruimte op de achterbank en in de kofferbak (470l), qua formaat en gewicht acceptabel (minder groot en zwaar dan ev6, Ioniq ed), wltp 460 km), snel leverbaar en SEPP was van toepassing. Proefrit beviel goed en 1-pedal drive vind ik vanaf moment 1 al fantastisch.
Range zou voor ons normale gebruik voldoende moeten zijn. Normaal gesproken laden we de auto thuis op (11kW-paal) en alleen voor vakanties en incidentele keren hoeven we extern te laden.

Auto laten afleveren met winterbanden (en zwarte velgen)(GoodYear UltraGrip Performance 3 215/55 R17 98 V)

Bevindingen
- Comfortabele reiswagen
- Klimaatsysteem werkt bij ons prima. (alleen bij uitgaan van langere tunnels, voel je een andere flow qua temp)
- HUD werkt heel fijn.
- ACC is heel fijn --> op de snelweg kan je in theorie zonder handen rijden (systeem piept wel relatief snel)(éénmaal een ghost break gehad in een tunnel in Oostenrijk --> daarna maar niet meer gebruikt in de tunnel)
- Gelukkig geen ISA (wel melding bij snelheidscamera's)
- Navigatie/Radio werkt prima. Zie wel opmerking hierna over laden.

Ervaringen van de rit naar Oostenrijk (Karinthië)
WLTP: 460 km --> in de winter (zo rond de 0 graden), met de winterbanden+velgen, ecomodus, 21 graden, kwamen wij niet verder dan 320 km (100%) --> onderweg na een snellader betekent dat max 250 km (80%).
Wij hebben in Duitsland telkens max 200 km gereden om enige marge over te houden met bv file. Wij reden meestal met een snelheid van 100 a 110km per uur.

Ik had eigenlijk op meer range gehoopt. Op basis van alle reviews en tests hoop ik dat de range in de zomer wel 100km meer wordt. .

Over de terugrit (1.000 km) hebben wij 14,5 uur gedaan. Ter vergelijking: een brandstofauto die gelijk vertrok heeft er 10 uur over gedaan. Het verschil is de lagere snelheid (100 vs 140), minder en minder lange stops.
De kinderen hebben de rit trouwens wel als prettig ervaren. Vaker stoppen en kunnen spelen. Wij hebben het ook niet als vervelend ervaren. Met alle stops kwamen we wel uitgerust en fit aan.

Snelladen
Het was onze eerst ervaring met snelladen. Die ervaring is positief. Gebruik gemaakt van de Mobilize Charge Pass zodat we voordelig konden laden bij Ionity. Onderweg (Duitsland, Oostenrijk) alleen bij Ionity hoeven laden. Onze ervaring was dat het laden tot 80% gemiddeld zo'n 45 minuten kostte. Met de Ionity app een route bepaalt en deze in de navigatie van de Niro ingevoerd. Dit ivm voorverwarmen accu. Regelmatig begon het laden met 81 kW. Tot 78% was het vaak > 40 kW. Vanaf 78% zakt het daaronder. Wij hebben niet hoeven wachten bij de opladers.

Opmerkingen/vragen
- Helaas staan nog niet alle laadstations in de navigatie.
- Het navigatiesysteem rekent met een hogere snelheid(en verbruik) zodat we wel vaak de melding kregen dat we het volgende laadstation niet gingen halen.
- Het navigatiesysteem houdt rekening met vertragingen. --> Kan je zien waar de huidige vertragingen op de route staan?
- Het navigatiesysteem geeft af en toe een alternatieve route aan --> Kan je deze ook handmatig selecteren?
Wij hebben afgelopen zomer vrijwel dezelfde rit gemaakt in 12 uur tijd. Ook ca. 110-120 gereden. Laden was nooit een probleem en er was altijd een koffietent in de buurt. Heel ontspannend. De Kia navigatie gaat standaard uit van laden bij ca. 40% SOC. Moet nog uitzoeken hoe ik dat kan aanpassen.
Rijden in de bergen vond ik een fantastische ervaring. Altijd koppel en vrijwel geen rempedaal gebruikt. Inmiddels bijna 20k op de teller en nog steeds heel tevreden met onze Niro EV.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 13:55
MajaMestreech schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:47:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Over jouw genoemde puntje in de tunnel: de auto zet voor het ingaan van een tunnel de toevoer van buitenlucht dicht en zet hem in de stand circuleren. Daardoor krijg je een andere temperatuurregeling.

Overigens bij mij vaker gehad de afgelopen weken dat de ramen dan snel gaan beslaan, terwijl de tunnel slechts 2 km is (in Maastricht)
In de instellingen van de klimaatconditionering kan deze functie trouwens uitgeschakeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-05 13:46
svdvlist2 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:30:
Opmerkingen/vragen
- Helaas staan nog niet alle laadstations in de navigatie.
- Het navigatiesysteem rekent met een hogere snelheid(en verbruik) zodat we wel vaak de melding kregen dat we het volgende laadstation niet gingen halen.
- Het navigatiesysteem houdt rekening met vertragingen. --> Kan je zien waar de huidige vertragingen op de route staan?
- Het navigatiesysteem geeft af en toe een alternatieve route aan --> Kan je deze ook handmatig selecteren?
Mooie omschrijving van je ervaring!
- Nee, daarvoor is de update van de navigatie ook belangrijk. Check ook of je geen filters op de laadpaal POI hebt staan (merk en/of kW)
- De auto moet ook "inleren" wat je verbruik is. En je kan altijd handmatig nog een snellader verder kijken via de POI's.
Ja, via navigatie en dan Kia Live.
- Ja, via Route en dan krijg je weer het selectiescherm met snelwegen vermijden, ecologisch, etc. [quote][b]
MajaMestreech schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:51:
Newbie vraag over laden aan een publieke laadpaal (AC): tijdens laden was de kabel geblokkeerd (lampje = blauw) aan de laadpaal. Echter toen laden klaar was (lampje = groen), kon ik de stekker zo uit de laadpaal trekken.
Is dit normaal en zo ja te voorkomen?

Ik heb een haak aan de stekker hangen om de opgerolde kabel in op te hangen zodat deze niet op de grond ligt. Die zou dus door iemand meegenomen kunnen worden als de stekker uit de laadpaal getrokken kan worden. Bedankt alvast.
Je kan het vergrendelen via de instellingen. Via een foefje heb je trouwens geen haak nodig en gebruik je stekker in de laadpaal als haspel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
me_mrtn schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:16:
[...]

[...]

Je kan het vergrendelen via de instellingen. Via een foefje heb je trouwens geen haak nodig en gebruik je stekker in de laadpaal als haspel. ;)
Hoe zou ik het dan kunnen vergrendelen in de auto.? Er is alleen een instelling bij Laadkabel vergrendeling ALTIJD of TIJDENS LADEN. Maar dat gaat over de stekker die in de auto steekt en niet die in de laadpaal. Die ontgrendelt dus blijkbaar als het laden klaar is. Is misschien een reden om het laadpaal kleven tegen te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
ASW1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Gaat het recirculatielampje dan ook branden en weer uit?
Ik wil heel graag deze functie, maar weet niet of ik hem misschien al heb (in een E-Niro)
Jazeker in ieder geval in de Niro EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:09

Predator

Suffers from split brain

MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Hoe zou ik het dan kunnen vergrendelen in de auto.? Er is alleen een instelling bij Laadkabel vergrendeling ALTIJD of TIJDENS LADEN. Maar dat gaat over de stekker die in de auto steekt en niet die in de laadpaal. Die ontgrendelt dus blijkbaar als het laden klaar is. Is misschien een reden om het laadpaal kleven tegen te gaan?
Je hebt geen controle over de laadkabel vergrendeling in de paal. Enkel die van je auto. Ik dacht wel dat sommige publieke laadpalen wel pas ontgrendelen als je met je pas swiped.
Maar als je auto nog vergrendeld is, dan kan er niemand makkelijk met je laadkabel vandoor. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Predator op 02-01-2025 14:24 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 30-05 13:04
Hebben er meer mensen last van dat door de sensoren aan de voorkant van de auto bij stilstand plotseling onterecht een alarm afgegeven wordt?

Sta je stil voor een verkeerslicht o.i.d. en dan is er plotseling even een signaal, terwijl er op dat moment geen beweging is van de auto voor ons of van onszelf en er de seconden ervoor of erna ook niks veranderde en er geen alarm was.

Ik heb wel ingesteld dat bij lage snelheid de sensoren automatisch ingeschakeld worden. Het lampje op de middenconsole is altijd aan.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemD61 op 02-01-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

WillemD61 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:23:
Hebben er meer mensen last van dat door de sensoren aan de voorkant van de auto bij stilstand plotseling onterecht een alarm afgegeven wordt?

Sta je stil voor een verkeerslicht o.i.d. en dan is er plotseling even een signaal, terwijl er op dat moment geen beweging is van de auto voor ons of van onszelf en er de seconden ervoor of erna ook niks veranderde en er geen alarm was.
Ik heb het ook. Geen idee wat de sensor op dat moment oppikt. Het lijkt wel of ze te gevoelig zijn. Mijn vorige auto had dat maar zelden. Op de Niro is het toch regelmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:51
Predator schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Ik heb het ook. Geen idee wat de sensor op dat moment oppikt. Het lijkt wel of ze te gevoelig zijn. Mijn vorige auto had dat maar zelden. Op de Niro is het toch regelmatig.
Heb ik ook inderdaad. Soms als ik stil sta en soms ook tijdens langzaam rijdend verkeer. Echt zeer vervelend. Hebben jullie er al naar laten kijken door de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
its_me_ schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Heb ik ook inderdaad. Soms als ik stil sta en soms ook tijdens langzaam rijdend verkeer. Echt zeer vervelend. Hebben jullie er al naar laten kijken door de dealer?
Nee, is nog niet naar gekeken. De eerste onderhoudsbeurt is nog ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
MajaMestreech schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Predator schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Je hebt geen controle over de laadkabel vergrendeling in de paal. Enkel die van je auto. Ik dacht wel dat sommige publieke laadpalen wel pas ontgrendelen als je met je pas swiped.
Maar als je auto nog vergrendeld is, dan kan er niemand makkelijk met je laadkabel vandoor. :)
Oh, i stand corrected dan. Ik heb het alleen bij de laadpaal getest in mijn buurt, waarbij die van mij vergrendeld is ook na volledig opladen. En bij laadklevers heb ik wel eens getest of die kabels niet vergrendeld waren bij dezelfde paal, waarbij dat niet het geval was.

Ik heb echt een bloedhekel aan klevers, dan krijgen ze wel een extra melding of Sentry mode gaat maar aan. Maar met echt een beperkt aantal palen in de buurt en na een melding in de buurtapp kun je je auto tijdig verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:46

Ik heb wel ingesteld dat bij lage snelheid de sensoren automatisch ingeschakeld worden. Het lampje op de middenconsole is altijd aan.
Gebeurd hier ook wel een enkele keer, sensor schoonmaken en weer oké. (Ik heb wel een keer een echte storing -zichtbaar oranje logo in het display- gehad in een sensor en die is toen vervangen)

Wat ik dan wel super irritant vind is dat als ik aan de voorzijde strak geparkeerd sta en achteruit ingeschakeld heb die voorzijde sensor blijft piepen...dat is softwarematig toch wel beter op te lossen...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Predator schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Klopt. Niet met de hele kabel maar wel met die kabelhaak....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Th3ktemu-Pq6C7Nn75A1zSxos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3qBd56j0LmPHTN3PzSSxAwZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door MajaMestreech op 02-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 20:54
Komt me bekend voor. Ik let er niet heel erg op maar voor mijn gevoel lijkt het voornamelijk voor te komen bij gebruik van iPedal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 10:45

Ja, zeker herkenbaar. Ik heb wel eens t idee dat t met de vorm van de auto voor me te maken heeft dat de sensor niet helemaal goed werkt, maar het kan idd ook door viezigheid komen.

Edit: ik gebruik nooit iPedal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 18:56

Ik heb dit ook af en toe. Ik heb er nooit echt op gelet, maar zou het kunnen dat de sensoren uitlaatgassen detecteren van de voorganger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We, jullie ook denk ik, kregen een mailtje van Kia, dat er nu 10 jaar garantie* is.

* Voorwaarden van toepassing **
** Natuurlijk. Tot max 150000km, dealer onderhouden, dat soort dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 22:36

Freak187

geen

Ik rijd de Niro-EV nu private lease omdat ik weinig risico wilde lopen mbt afschrijving, onderhoud en verzekering. Ik betaal ongetwijfeld meer dan dat je de auto outright zou kopen, maar nogmaals... het is een soort risicobeperking waar ik bewust een prijs voor betaal.

10 jaar garantie (incl batterij?) is wel een mooie incentive. Ik moet ook zeggen dat ik, na ruim 1 jaar en 27.000 km te hebben gereden, geen enkele issue hebt gehad met deze auto.

Alles bij elkaar geeft het veel vertrouwen in het merk en het type.

[ Voor 7% gewijzigd door Freak187 op 03-01-2025 10:40 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
MarcelGo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Gebeurd hier ook wel een enkele keer, sensor schoonmaken en weer oké. (Ik heb wel een keer een echte storing -zichtbaar oranje logo in het display- gehad in een sensor en die is toen vervangen)

Wat ik dan wel super irritant vind is dat als ik aan de voorzijde strak geparkeerd sta en achteruit ingeschakeld heb die voorzijde sensor blijft piepen...dat is softwarematig toch wel beter op te lossen...
Je kan dan volgens mij wel met de knop op de middenconsole de sensors uitschakelen, maar misschien gaan dan ook de sensoren achter uit ? Moet je op de camera vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
WillemD61 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:50:
[...]

Je kan dan volgens mij wel met de knop op de middenconsole de sensors uitschakelen, maar misschien gaan dan ook de sensoren achter uit ? Moet je op de camera vertrouwen.
Ja precies, uit is alles uit en dat wil je dan weer niet, de camera is wat mij betreft prima om in te schatten maar helaas relatief snel vies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebrande
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 09:50
Beste wensen, allen!

Binnenkort ook maar eens met de Niro naar de Alpen. Zat te denken aan een trekhaak koffer, maarja.. dan ben je wel die leuke hulp systemen kwijt, zeker? Normale Cruise control werkte nu wel weer, toch, na die update? Maar lane assist en adaptive CC niet?

Misschien toch maar alles in de kofferbak proppen.. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37

Dus als de voorste sensoren bij lage snelheid automatisch ingeschakeld worden dan gaan ze ook aan wanneer je in de file of voor een verkeerslicht aansluit of staat? Dat lijkt me sterk want dan krijg je continu meldingen. Je kunt ze handmatig aanzetten en wanneer je achteruit rijdt gaan ze ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-05 18:04
RonaldPr schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Dus als de voorste sensoren bij lage snelheid automatisch ingeschakeld worden dan gaan ze ook aan wanneer je in de file of voor een verkeerslicht aansluit of staat? Dat lijkt me sterk want dan krijg je continu meldingen. Je kunt ze handmatig aanzetten en wanneer je achteruit rijdt gaan ze ook aan.
Ze gaan zeker aan bij lage snelheden! Ik heb inderdaad ook dat ze soms een piep geven in de file en als ik stilsta voor een verkeerslicht. En ik sta niet te dicht op mijn voorganger en het is altijd maar een piepje, nooit continu. Misschien inderdaad toch uitlaatgas van mijn voorganger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
[...]

Ze gaan zeker aan, kijk maar naar het lampje in de knop op de middenconsole. Die gaat aan als de sensoren actief zijn (ook al detecteren ze nog niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
WillemD61 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Ze gaan zeker aan, kijk maar naar het lampje in de knop op de middenconsole. Die gaat aan als de sensoren actief zijn (ook al detecteren ze nog niets).
Dus als je aansluit bij het stoplicht dan gaan ze piepen? Lijkt me niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:51
RonaldPr schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Dus als je aansluit bij het stoplicht dan gaan ze piepen? Lijkt me niet prettig.
Normaliter houdt je meer afstand aan tot je voorganger dan de eerste piepjes, tenminste dat is mijn ervaring. De sensoren gaan piepen als de afstand minder dan 1 meter is volgens de specificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
boschhd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:58:
We, jullie ook denk ik, kregen een mailtje van Kia, dat er nu 10 jaar garantie* is.

* Voorwaarden van toepassing **
** Natuurlijk. Tot max 150000km, dealer onderhouden, dat soort dingen
Heb je ook de "10 jaar garantiecheck" gedaan? De laatste vraag is "Is jouw Kia maximaal 1 jaar geleden bij de Kia-dealer geweest voor onderhoud?". Uhh nee, want bij een EV hoeft dit maar om de 2 jaar (of 30.000 km). Resultaat van de check: je krijgt de 3 jaar extra garantie niet 8)7

Van de dealer Hedin nog mooier: "Volgens onze gegevens is het tijd voor de jaarlijkse controle van uw auto! Het is namelijk van belang dat er goed voor uw Kia met kenteken S-123-KN wordt gezorgd, zodat u verzekerd bent van zorgeloos en veilig rijplezier. Wij raden u aan om in ieder geval jaarlijks de olie en het oliefilter te laten vervangen.".

Die auto cowboys zijn nog niet toe aan een wagenpark met EV's. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
[...]

Ik heb de sensoren ook permanent aan staan maar krijg nooit een signaal in files en bij verkeerslichten e.d. Misschien hou ik net voldoende afstand.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik ben net voor een beurt geweest, zou daarmee in aanmerking komen bij die vraag.
Hele riedeltje doorlopen, krijg ik:

Gefeliciteerd! Op basis van je ingevulde informatie kom je in aanmerking voor het Kia Tot 10 jaar Garantie programma.

Je hoeft nu niets te ondernemen. Bespreek de voorwaarden tijdens je komende onderhoudsbeurt bij de Kia-dealer. Maak tijdig een afspraak voor onderhoud, apk of reparatie via de handige werkplaatsplanner.

Ja duh, als ik dan over 1 jaar en 10 maanden langs ga, voldoe ik niet meer aan de voorwaarden haha 8)7
Binnenkort maar eens bellen met de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
its_me_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Normaliter houdt je meer afstand aan tot je voorganger dan de eerste piepjes, tenminste dat is mijn ervaring. De sensoren gaan piepen als de afstand minder dan 1 meter is volgens de specificaties.
Aha, dat is dan duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Source90 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:46:
Ik ben net voor een beurt geweest, zou daarmee in aanmerking komen bij die vraag.
Hele riedeltje doorlopen, krijg ik:

Gefeliciteerd! Op basis van je ingevulde informatie kom je in aanmerking voor het Kia Tot 10 jaar Garantie programma.

Je hoeft nu niets te ondernemen. Bespreek de voorwaarden tijdens je komende onderhoudsbeurt bij de Kia-dealer. Maak tijdig een afspraak voor onderhoud, apk of reparatie via de handige werkplaatsplanner.

Ja duh, als ik dan over 1 jaar en 10 maanden langs ga, voldoe ik niet meer aan de voorwaarden haha 8)7
Binnenkort maar eens bellen met de dealer.
Heb je niet binnen de 7 jaar 150.000 km gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Denk het niet. Zitten nu op 30.000 in twee jaar. Verwacht niet dat wij veel verre ritten, anders dan het Ruhrgebied of England, met de Niro zullen rijden.
Als ik daar doortrek naar zeven jaar komen we net aan de ton gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
RonaldPr schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 01:11:
[...]

Nee, voor alle duidelijkheid: Ik sta zeker meer dan een meter achter mijn voorganger en meestal zijn er geen piepjes. Soms is er echter plotseling wel even een piepje, terwijl we met z'n allen nog steeds gewoon staan te wachten. Blijkbaar een probleem dat meer voorkomt en ik zal het bij de eerstvolgende beurt aankaarten.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 04-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

WillemD61 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Nee, voor alle duidelijkheid: Ik sta zeker meer dan een meter achter mijn voorganger en meestal zijn er geen piepjes. Soms is er echter plotseling wel even een piepje, terwijl we met z'n allen nog steeds gewoon staan te wachten. Blijkbaar een probleem dat meer voorkomt en ik zal het bij de eerstvolgende beurt aankaarten.
Dat is exact wat ik ook ervaar.
Het gebeurt soms ook tijdens het aanschuiven in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Predator schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:06:
[...]

Dat is exact wat ik ook ervaar.
Het gebeurt soms ook tijdens het aanschuiven in de file.
Herkenbaar, heb precies hetzelfde. Echt storend is het niet voor mij, het gebeurt soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Eboera schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Herkenbaar, heb precies hetzelfde. Echt storend is het niet voor mij, het gebeurt soms.
Ook herkenbaar bij mij. Bij onze vorige auto de Seat Ateca trad dit op als er een Peugeot of Nissan ervoor stond. Misschien is dit bij de KIA ook bij verschillende merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 22:05
De Niro is afgelopen week naar de dealer geweest voor de eerste 30.000 km beurt.

Bij inlevering had ik een brief gemaakt dat de auto steeds een foutmelding geeft (zie foto), en dat ik niet kan updaten dmv een usb stick en geen OTA updates krijg.

Bij het ophalen werd mij medegedeeld dat dit probleem bekend is bij Kia, en dat er gewerkt wordt aan een update die al deze problemen oplost.
Deze update zou OTA worden verstuurd, ter zijner tijd. De medewerker kon geen termijn geven wanneer dit zou gebeuren.

Zijn meer mensen bekend hiermee, of stuurt mijn dealer mij met een kluitje in het riet?

[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door thecure op 05-01-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 10:33
MajaMestreech schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Ook herkenbaar bij mij. Bij onze vorige auto de Seat Ateca trad dit op als er een Peugeot of Nissan ervoor stond. Misschien is dit bij de KIA ook bij verschillende merken?
Mijn Niro EV doet dat soms als er een BMW voor me staat bij de verkeerslichten. Ik heb het idee dat die sensoren elkaar storen op dat moment. Het gebeurt af en toe, niet elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
rvrbtcpt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Mijn Niro EV doet dat soms als er een BMW voor me staat bij de verkeerslichten. Ik heb het idee dat die sensoren elkaar storen op dat moment. Het gebeurt af en toe, niet elke keer.
Vreemd, de sensoren van de auto voor je zijn uitgeschakeld die geven geen signaal af. Of hij moet hem in zijn achteruit zetten maar dat lijkt me niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 10:33
RonaldPr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Vreemd, de sensoren van de auto voor je zijn uitgeschakeld die geven geen signaal af. Of hij moet hem in zijn achteruit zetten maar dat lijkt me niet wenselijk.
Dat vraag ik me dus af of die echt wel uit zijn of toch nog voor andere doeleinden door de boordcomputer gebruikt worden. Botsing waarschuwing of iets dergelijks. Ik heb bij de beurt gevraagd ernaar te kijken maar daar konden ze geen defecten vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

RonaldPr schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:46:
[...]

Volgens mij zijn die niet uit. Ik heb namelijk al gehad dat die alarm geven als er iemand achter de auto oversteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Predator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Volgens mij zijn die niet uit. Ik heb namelijk al gehad dat die alarm geven als er iemand achter de auto oversteekt.
Dat is makkelijk te testen, even optrekken tot boven de 50 en dan stilstaan en er iemand achter laten lopen. Uiteraard niet even in zijn achteruit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Zohan
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mijn Kia Connect app krijgt geen toegang meer tot de auto.
Krijg de foutmelding "Netwerkfout. Probeer het later opnieuw. Neem contact op met uw service-centrum als de foutmelding blijft bestaan".
Typisch dat toen ik hier een ticket over wilde inschieten op de website van Kia ik... een foutmelding kreeg...

Iemand enig idee of ik dit zelf kan fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

The_Zohan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:07:
Mijn Kia Connect app krijgt geen toegang meer tot de auto.
Krijg de foutmelding "Netwerkfout. Probeer het later opnieuw. Neem contact op met uw service-centrum als de foutmelding blijft bestaan".
Typisch dat toen ik hier een ticket over wilde inschieten op de website van Kia ik... een foutmelding kreeg...

Iemand enig idee of ik dit zelf kan fixen?
Resetten via de boordcomputer (in kia connect menu). Als dat niet helpt dan de boordcomputer zelf doen. Dat is onder de linkerdraai knop met een paperclip terwijl hij aan staat.

Voor issues met de app is het eerste normaal genoeg. Issues met internet in de auto zelf heb ik al stap 2 moeten doen (paperclip).

[ Voor 9% gewijzigd door Predator op 09-01-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:02
Op 9jan ook een netwerkfout mogen ervaren. De app afgeknald onder android en na opnieuw opstarten werkte dit terug zonder verdere problemen tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerB88
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:40
Hallo iedereen, ik ben nieuw hier. Ik heb van mijn werkgever een Kia Niro EV Light in ontvangst mogen nemen tegen de kerstdagen. Hele fijne wagen, maar het is een Light, dus zonder de batterijverzorging. Is dat een software matig iets? Of zit er helemaal geen batterijverwarming op?
Ik rij rond de 70k km per jaar, dus met dit weer is het goed plannen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
JelmerB88 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:28:
Hallo iedereen, ik ben nieuw hier. Ik heb van mijn werkgever een Kia Niro EV Light in ontvangst mogen nemen tegen de kerstdagen. Hele fijne wagen, maar het is een Light, dus zonder de batterijverzorging. Is dat een software matig iets? Of zit er helemaal geen batterijverwarming op?
Ik rij rond de 70k km per jaar, dus met dit weer is het goed plannen 😅
Batterijverzorging? Volgens mij als je de KIA navigatie gebruikt naar een snellader in het systeem werkt het...en aan de AC lader gekoppeld zou de batterij ook beschermd worden tegen extremen? Bedoel je dat?
70k per jaar is nogal wat, ik denk dat je ons wel snel kan vertellen wat dat met de degradatie doet ;)

Veel plezier van je Kia :)

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelGo op 12-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerB88
Nee het gaat puur om de batterijverwarming, dus het verwarmen van de batterij als je inderdaad, je Kia navigatie instelt op bijvoorbeeld een Fastned. Dat ontbeert deze uitvoering. Is standaard vanaf de Light Advanced, sinds juni ‘24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
JelmerB88 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:55:
Nee het gaat puur om de batterijverwarming, dus het verwarmen van de batterij als je inderdaad, je Kia navigatie instelt op bijvoorbeeld een Fastned. Dat ontbeert deze uitvoering. Is standaard vanaf de Light Advanced, sinds juni ‘24.
De Niro EV Light Edition is voorzien van een 64.8 kWh-batterij en heeft een elektrisch rijbereik van 460 km*****. De Niro EV kan ook snel en gemakkelijk worden opgeladen. Onder optimale omstandigheden duurt het aan een snellader, dankzij onder meer de batterijverwarming, 43 minuten om hem van 10-80% op te laden.

https://nieuws.kia.nl/kia...itions-voor-kia-niro-ev/#

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 12-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerB88
Ja, dat is de Light Edition, tegenwoordig is dat de light en is de batterijverwarming er uitgehaald. Zie prijslijst Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YRZsyGF33PcI_4tQJ4BnEcUa2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yrLtYKOYy6PGUNM4r7hgGJ2Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@JelmerB88 Kan het bijna niet voorstellen dat ze dat eruit halen, als dat zo is moet je met snelladen in de winter rekening houden met laadsnelheden van 30kW en dat schiet echt niet op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerB88
Precies en daarom denk ik dat het softwarematig is uitgezet. Ik heb inderdaad snelheden van 30-40 kw tijdens het laden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Paar dagen geleden ging de bandenspanning vol in alarm. Uiteraard in de late avond en kon dus alleen bij een tankstation wat bijvullen. Linksvoor had 1,8 bar, ten opzichte van 2,3 bar van de andere banden.

Na het vullen was alles in de war, ook na 30km rijden en de auto een paar maal aan/uit. De volgende dag bij de dealer bleken er geen lekkages. Wel waren de voorbanden in 10.000 km opeens een volle mm versleten, dus met ruim 40k op de teller mogen de voorbanden al worden verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

me_mrtn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:48:
Paar dagen geleden ging de bandenspanning vol in alarm. Uiteraard in de late avond en kon dus alleen bij een tankstation wat bijvullen. Linksvoor had 1,8 bar, ten opzichte van 2,3 bar van de andere banden.

Na het vullen was alles in de war, ook na 30km rijden en de auto een paar maal aan/uit. De volgende dag bij de dealer bleken er geen lekkages. Wel waren de voorbanden in 10.000 km opeens een volle mm versleten, dus met ruim 40k op de teller mogen de voorbanden al worden verwisseld.
Ev’s (eigenlijk alle voertuigen met een zeer hoge koppel) sluiten hun banden op aandrijfas harder, 40k klinkt niet extreem om eerlijk te zijn.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
Osxy schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Ev’s (eigenlijk alle voertuigen met een zeer hoge koppel) sluiten hun banden op aandrijfas harder, 40k klinkt niet extreem om eerlijk te zijn.
Volgens mij hangt dit vooral af van je rechtervoet. Na 30k zijn mijn banden nog zeker niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 10:34
me_mrtn schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:48:

Oppompen tot boven de 2,1bar. Daarna rijden en de boel reset zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

Eboera schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Volgens mij hangt dit vooral af van je rechtervoet. Na 30k zijn mijn banden nog zeker niet op.
Dat heeft absoluut invloed maar zelfs dan zal het gemiddeld hoger liggen dan een normale brandstof auto (ook gewicht telt mee)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me_mrtn
smartsys schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Oppompen tot boven de 2,1bar. Daarna rijden en de boel reset zichzelf.
Joh, 2,8 bar want dat gaf de installatie aan maar als dat ding niet goed is kun je vullen tot je een ons weegt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
@smartsys, ik lees in berichten van okt/dec 2024 dat je een Homey hebt en de Niro EV gekoppeld. Klopt dat?
Ik krijg het tot heden niet voor elkaar om informatie in Homey te tonen.

Gebruik je deze app: https://homey.app/nl-nl/a...ndai_kia/Kia-and-Hyundai/ (zie geen andere Kia app in Homey), of iets anders voor de koppeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
Source90 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:49:
@smartsys, ik lees in berichten van okt/dec 2024 dat je een Homey hebt en de Niro EV gekoppeld. Klopt dat?
Ik krijg het tot heden niet voor elkaar om informatie in Homey te tonen.

Gebruik je deze app: https://homey.app/nl-nl/a...ndai_kia/Kia-and-Hyundai/ (zie geen andere Kia app in Homey), of iets anders voor de koppeling?
Ik gebruik inderdaad die app.
Na het installeren van de app voeg je een device toe. Je kiest dan een Kia.
Vervolgens vul je de gegevens van je Kia Connect account en kun je je Niro toevoegen.

Let wel op dat je het "server update" interval langer zet. Ik heb deze naar 60min gezet. Ik gebruik ook ANWB slim laden en dat samen met de Kia functie vanuit Homey zorgde ervoor dat ergens in de middag het maximale aantal request naar Kia Connect was bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
thecure schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:39:
De Niro is afgelopen week naar de dealer geweest voor de eerste 30.000 km beurt.

Bij inlevering had ik een brief gemaakt dat de auto steeds een foutmelding geeft (zie foto), en dat ik niet kan updaten dmv een usb stick en geen OTA updates krijg.

Bij het ophalen werd mij medegedeeld dat dit probleem bekend is bij Kia, en dat er gewerkt wordt aan een update die al deze problemen oplost.
Deze update zou OTA worden verstuurd, ter zijner tijd. De medewerker kon geen termijn geven wanneer dit zou gebeuren.

Zijn meer mensen bekend hiermee, of stuurt mijn dealer mij met een kluitje in het riet?

[Afbeelding]
Door het uitblijven van reacties kan ik de voorzichtige conclusie trekken dat dit probleem bij anderen niet voorkomt?
Krijgen jullie wel gewoon updates (OTA of handmatig met USB)
Dan ben ik dus wel met een kluitje in het riet ben gestuurd en zal ik er dus weer achteraan moeten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_L
thecure schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:27:
[...]

Door het uitblijven van reacties kan ik de voorzichtige conclusie trekken dat dit probleem bij anderen niet voorkomt?
Dan ben ik dus wel met een kluitje in het riet ben gestuurd en zal ik er dus weer achteraan moeten :(
Ik heb ook nog geen enkele update geinstalleerd gekregen. Updaten via USB geeft alleen maar foutmeldingen (geprobeerd met meerdere USB sticks), en via OTA heb ik nog niets aangeboden gekregen. Dealer komt niet verder dan 'kom maar langs dan kijken we er naar' maar dat kost me net te veel tijd voor zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:32

TrekDr0p

QR niet scannen

[...]

Laatst no een update OTA gehad, geen last van dit probleem vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
johan_L schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:13:
[...]

Ik heb ook nog geen enkele update geinstalleerd gekregen. Updaten via USB geeft alleen maar foutmeldingen (geprobeerd met meerdere USB sticks),
Krijg jij dan ook de melding: geen mediabestanden gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_L
thecure schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Krijg jij dan ook de melding: geen mediabestanden gevonden?
Inderdaad. Ik dacht in eerste instantie dat het aan het modeljaar van mijn auto lag, dat is MY25 terwijl het updateprogramma niet verder komt dan MY23. Ik verzamel een lijstje met problemen en ga dan binnenkort maar eens langs de dealer. Andere problemen die ik wel wat vervelender vind is dat bij koud/vochtig weer de rijhulpsystemen nogal eens uitvallen vanwege beperkt camerazicht, en bij rijden met een aanhanger gaat de auto heel erg schokken bij bepaalde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
johan_L schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Inderdaad. Ik dacht in eerste instantie dat het aan het modeljaar van mijn auto lag, dat is MY25 terwijl het updateprogramma niet verder komt dan MY23. Ik verzamel een lijstje met problemen en ga dan binnenkort maar eens langs de dealer. Andere problemen die ik wel wat vervelender vind is dat bij koud/vochtig weer de rijhulpsystemen nogal eens uitvallen vanwege beperkt camerazicht, en bij rijden met een aanhanger gaat de auto heel erg schokken bij bepaalde snelheden.
Dat met die camera heb ik ook af en toe inderdaad. Probleem met een aanhanger heb ik nog niet ervaren.
Hoop dat ze het kunnen oplossen voor jou, bij mij zeiden ze dus dat er eerst een update vanuit Kia moet komen om dit op te lossen.
Terwijl anderen hier dus helemaal geen problemen hebben met updates. Zouden er verschillende versies hardware gebruikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
[...]

..., en bij rijden met een aanhanger gaat de auto heel erg schokken bij bepaalde snelheden.
Met een ongeremde kleine aanhanger en grote geremde aanhanger niet ervaren maar met een sloep op een trailer bij 90km/u begint de auto ook erg te schokken op de cc. Ik denk door de flexibiliteit van de trailer dat dit verergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Guido1985 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:06:
[...]

Met een ongeremde kleine aanhanger en grote geremde aanhanger niet ervaren maar met een sloep op een trailer bij 90km/u begint de auto ook erg te schokken op de cc. Ik denk door de flexibiliteit van de trailer dat dit verergert.
Is sloep op trailer nog onder de 750 kg? 750 kg is max voor Niro EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

[...]

Ik heb ook een MY25. Nog nooit een OTA gehad en ik kan ook niet updaten via de usb tool want mijn hw versie staat er niet in.

Het probleem met de camera heb ik 1x gehad. Maar mijn auto staat in de garage normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-05 12:28
[...]

Ik heb vorig voorjaar een keer zelf een update gedaan met een USB stick en ook een keer een OTA in het najaar. Geen problemen ervaren..

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido1985
WillemD61 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Is sloep op trailer nog onder de 750 kg? 750 kg is max voor Niro EV
Wel onder de 750kg, maar dan zou de trailer wel geremd moeten zijn. Dus niet helemaal volgens de regeltjes. :) Ongeremd mag maar 300kg dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 13:02
Guido1985 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Wel onder de 750kg, maar dan zou de trailer wel geremd moeten zijn. Dus niet helemaal volgens de regeltjes. :) Ongeremd mag maar 300kg dacht ik.
ja het trekgewicht van deze auto is eigenlijk vrij triest.
Zelfs de Volvo EX30 van m'n vriendin max 1000KG trekken.
300KG ongeremd kan je amper de aanhangwagen meenemen, ik verwacht dat dat limiet vaak wel overtroffen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:32

TrekDr0p

QR niet scannen

Ik heb een geur probleem in mijn auto.

Elke keer als ik een tunnel in ga, en hij automatisch de luchttoevoer dicht zet, krijg ik een vieze "vis" geur ingeblazen. Kent iemand dit euvel en een oplossing hiervoor?

Of moet ik hiervoor een afspraak maken bij de dealer/garage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smartsys
TrekDr0p schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:31:

Elke keer als ik een tunnel in ga, en hij automatisch de luchttoevoer dicht zet, krijg ik een vieze "vis" geur ingeblazen. Kent iemand dit euvel en een oplossing hiervoor?

Klinkt als schimmel in het aircocircuit. Er zit een warmtewisselaar in de airco welke vaak nat wordt. Die koelt de (vochtige) buitenlucht. Als dat ding lang nat blijft gaan zich er uiteindelijk schimmels op vormen. Je voorkomt dit door de airco 10min voor aankomst uit te schakelen, echter met een automatische airco doe je dit normaal nooit. Het ding is immers niet zomaar automatisch.

Ik heb dit in het verleden ook gehad met andere auto's. Normaal wordt tijdens een beurt ook de airco schoon gemaakt. Spuiten ze de warmtewisselaar schoon en daarna een zooi anti-schimmer middel er overheen.
Leasemaatschappijen schrapten echter dit normale "airco reinigen" stapje uit het onderhoud en daardoor werd de boel viezer en viezer. Uiteindelijk zit je dus in een auto waar gewoon schadelijke schimmelsporen het interieur in geblazen worden.

Ik heb ooit een leasemaatschappij gemeld dat ik ze zou aanklagen als ik of een passagier ziek zou worden door inademen van schadelijke schimmels. Ik mocht direct daarna de auto voor airco reinigen naar de dealer brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo

Je kunt het automatisch recirculeren in de menu's uitzetten maar dat is denk ik niet wat je wilt...bij onze Kia ruikt recirculatie ook niet echt fris ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
smartsys schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Klinkt als schimmel in het aircocircuit. Er zit een warmtewisselaar in de airco welke vaak nat wordt. Die koelt de (vochtige) buitenlucht. Als dat ding lang nat blijft gaan zich er uiteindelijk schimmels op vormen. Je voorkomt dit door de airco 10min voor aankomst uit te schakelen, echter met een automatische airco doe je dit normaal nooit. Het ding is immers niet zomaar automatisch.

Ik heb dit in het verleden ook gehad met andere auto's. Normaal wordt tijdens een beurt ook de airco schoon gemaakt. Spuiten ze de warmtewisselaar schoon en daarna een zooi anti-schimmer middel er overheen.
Leasemaatschappijen schrapten echter dit normale "airco reinigen" stapje uit het onderhoud en daardoor werd de boel viezer en viezer. Uiteindelijk zit je dus in een auto waar gewoon schadelijke schimmelsporen het interieur in geblazen worden.

Ik heb ooit een leasemaatschappij gemeld dat ik ze zou aanklagen als ik of een passagier ziek zou worden door inademen van schadelijke schimmels. Ik mocht direct daarna de auto voor airco reinigen naar de dealer brengen.
Dat is voor leasemaatschappijen zo, echter is dit ook gewoon terugkerend onderhoud voor particulier gebruik. Zeker als je vieze geurtjes ervaart, zou ik er (eens per jaar / om het jaar) €45 tegenaan gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AyMAfLIjn2QTwal11LcNtIsv-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6fp4SSPKyDB5B50r44L3UIP.png?f=fotoalbum_large

Bij die van €45 hebben ze een busje met reinigingsspul in de auto gezet en airco een redelijke tijd op vol vermogen laten draaien. Geurtjes zijn tot heden verdwenen (even afkloppen). En nieuwe interieurfilters, al waren ze nog relatief schoon.

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 22-01-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 21:03
Zijn er inmiddels al wat meer Tweakers met ervaring met dakdragers voor deze generatie van de Niro met vaste bevestigingspunten?

Via dit topic heb ik wel wat opties gevonden (Yakima ThruBar en Flushbar, Thule Wingbar Edge en Wingbar Evo en de dragers van Kia zelf). Wat zijn jullie praktijkervaringen? Zit er veel verschil in geluid of verbruik?

Ik wil ze in ieder geval gebruiken voor een dakkoffer voor tijdens vakanties en daarnaast wellicht ook voor fietsendragers voor racefiets/mountainbike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Ik heb de dragers van Kia zelf. Werken prima, maar qua aanzicht geen aanrader. Zijn wel heel makkelijk te monteren/demonteren.

Heb een tijd terug deze foto gedeeld, zoals ook te zien in de link die je zelf post;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met qua aanzicht geen aanrader doel ik op de hoogte. Deze dingen zijn bizar hoog gepositioneerd. Volgens mij liggen de Thule Wingbars een stuk lager. Helaas was er ten tijden van aankoop niets anders beschikbaar/op voorraad. Deze Kia ook enkele weken op moeten wachten.

Geluid is duidelijk hoorbaar, ook zonder enige belading. Mede mogelijk gemaakt door de enorme hoogte van de Kia exemplaren. Verbruik heb ik niet actief op gelet.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 22-01-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online

Dit heb ik ook; heb het opgeschreven om aan te merken bij de volgende beurt. De auto is nog niet aan zn eerste beurt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 21:03
Source90 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:25:
Ik heb de dragers van Kia zelf. Werken prima, maar qua aanzicht geen aanrader. Zijn wel heel makkelijk te monteren/demonteren.

Heb een tijd terug deze foto gedeeld, zoals ook te zien in de link die je zelf post;

***members only***

Met qua aanzicht geen aanrader doel ik op de hoogte. Deze dingen zijn bizar hoog gepositioneerd. Volgens mij liggen de Thule Wingbars een stuk lager. Helaas was er ten tijden van aankoop niets anders beschikbaar/op voorraad. Deze Kia ook enkele weken op moeten wachten.

Geluid is duidelijk hoorbaar, ook zonder enige belading. Mede mogelijk gemaakt door de enorme hoogte van de Kia exemplaren. Verbruik heb ik niet actief op gelet.
Dank voor je (eerdere) bijdrage. Door de hoogte vallen deze eigenlijk al af inderdaad. Ik hoop dat de alternatieven lager zijn en daardoor ook stiller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
niels132 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Dank voor je (eerdere) bijdrage. Door de hoogte vallen deze eigenlijk al af inderdaad. Ik hoop dat de alternatieven lager zijn en daardoor ook stiller...
Ben zelf wel gecharmeerd van de looks van de Thule, echter gebruik ik ze een enkele keer per jaar voor vervoeren van materiaal (zover draagvermogen dak het toelaat). Financieel niet rendabel om daarvoor (voor de looks / minder geluid) Thule aan te schaffen. Zie ons ook niet snel met de auto op wintersport.

Die van Henk zien er ook een stuk lager uit, had je die al gezien?
Henk1023 in "Het grote Niro EV topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
niels132 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:13:
Zijn er inmiddels al wat meer Tweakers met ervaring met dakdragers voor deze generatie van de Niro met vaste bevestigingspunten?

Via dit topic heb ik wel wat opties gevonden (Yakima ThruBar en Flushbar, Thule Wingbar Edge en Wingbar Evo en de dragers van Kia zelf). Wat zijn jullie praktijkervaringen? Zit er veel verschil in geluid of verbruik?

Ik wil ze in ieder geval gebruiken voor een dakkoffer voor tijdens vakanties en daarnaast wellicht ook voor fietsendragers voor racefiets/mountainbike.
Ik gebruik de Thule Evowing, prima te monteren systeem. Enkel de kapjes in de vaste dakdragers van Kia zijn enorm kwetsbaar. Zonder de rubberen strip die in de rail geschoven moet worden fluit het enorm, maar zonder is het best comfortabel. Overigens gebruik ik een Thule dakkoffer eind jaren '90, dus die zal qua aerodynamica ook niet het beste zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door me_mrtn op 23-01-2025 06:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelmerB88
Hallo allemaal, na een maand, waarvan 2,5 week vakantie nu een dikke 4000 km op de Niro gezet. Verbruik sinds vandaag, temperaturen wat hoger, behoorlijk naar beneden. Vanmiddag vanuit Den Haag naar Friesland terug een verbruik van 16,1 kWh/100 km! Verder ook een hele fijne auto moet ik zeggen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-8QEdwENInaHRD8Oe0yH_XsNsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kgJqm7AH2cF0EhzqiWDtCzI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebrande
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-04 09:50
Dat 'persoonlijke onderhoudschema' o.i.d. wat bij de Kia family card zit.. dat werkt volgens mij alleen als je op www.mijnkia.nl je km's netjes af en toe invult, of niet?

Is dat door de verkoper bij jullie uitgelegd hoe dat 'persoonlijke' werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Momenteel krijg ik een waarschuwing dat de 12V accu onvoldoende geladen is. Auto staat al lang stil op een paar hele korte ritjes na. Heeft iemand ervaring hoe de accu weer op nivo te krijgen? De Niro start nog wel.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Henk1023 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:58:
Momenteel krijg ik een waarschuwing dat de 12V accu onvoldoende geladen is. Auto staat al lang stil op een paar hele korte ritjes na. Heeft iemand ervaring hoe de accu weer op nivo te krijgen? De Niro start nog wel.
Recent ook gehad, een wat langere rit en weg was de melding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Source90 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:25:

***members only***

Mijn ervaring is dat je dakdragers altijd wel hoort fluiten en dat het juist beter wordt als er een koffer op ligt.
Is dat bij deze niet?

Ik sta op het punt de kia dragers mee te leasen ;)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Ik kom tot een vreemde vaststelling: mijn Niro EV zuipt stroom en maar zoeken. Eerst dacht ik dat de geplande voorverwarming de oorzaak was ook al hing de wagen niet aan de stekker. Nu staat die voorverwarming uit maar dacht ik dat die wel nog actief bleef.
Echter deze morgen, en vermoedelijk de vorige dagen rond de periode van het laden met uitgezette voorverwarming, kom ik tot de vaststelling dat er 'geladen' wordt zonder dat de SOC verhoogt
Deze morgen is de wagen al een half uur aan t laden (+/-3kWh) en de SOC stond op 47% en staat nog steeds op 47%. Enige waar ik nog kan aan denken is dat de batterij verwarming die energie opslorpt ook al heb ik die optie sinds eergisteren ook uit gezet.
Nog ideeën?

update 0217: deze morgen voor iets minder dan 30min ingeplugd, verbruik 1.8kWh en 0% SOC verhoging
buitentemp is -3°C
Wat zou betekenen dat de stroom eerst gebruikt wordt voor het opwarmen van de accu - inherent spreekt dit toch niet voor korte of dagelijkse laadsessies

[ Voor 16% gewijzigd door bruneelm op 17-02-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
bruneelm schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:43:
Ik kom tot een vreemde vaststelling: mijn Niro EV zuipt stroom en maar zoeken. Eerst dacht ik dat de geplande voorverwarming de oorzaak was ook al hing de wagen niet aan de stekker. Nu staat die voorverwarming uit maar dacht ik dat die wel nog actief bleef.
Echter deze morgen, en vermoedelijk de vorige dagen rond de periode van het laden met uitgezette voorverwarming, kom ik tot de vaststelling dat er 'geladen' wordt zonder dat de SOC verhoogt
Deze morgen is de wagen al een half uur aan t laden (+/-3kWh) en de SOC stond op 47% en staat nog steeds op 47%. Enige waar ik nog kan aan denken is dat de batterij verwarming die energie opslorpt ook al heb ik die optie sinds eergisteren ook uit gezet.
Nog ideeën?
Heb je gepland opladen aan staan met geplande klimaatregeling?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Henk1023 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Heb je gepland opladen aan staan met geplande klimaatregeling?
Nee alles staat uit qua planning (gecheckt in de wagen én in in de app), is ooit ingesteld geweest
Het is de ac wallbox die het laden stuurt

[ Voor 11% gewijzigd door bruneelm op 16-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
bruneelm schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Nee alles staat uit qua planning (gecheckt in de wagen én in in de app), is ooit ingesteld geweest
Het is de ac wallbox die het laden stuurt
Als de wagen er nietom vraagt zal er niet geladen worden. De wagen moet vragen, de wallbox moet toestaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 20:09

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

bruneelm schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:43:

update 0217: deze morgen voor iets minder dan 30min ingeplugd, verbruik 1.8kWh en 0% SOC verhoging
buitentemp is -3°C
Wat zou betekenen dat de stroom eerst gebruikt wordt voor het opwarmen van de accu - inherent spreekt dit toch niet voor korte of dagelijkse laadsessies
Dit klopt inderdaad, pas bij temperaturen boven ca. 3 graden gaat de accu laden. Daaronder warmt de Niro EV eerst de accu op en dat kost inderdaad een aantal kWh.

Hierdoor zijn korte laadsessies ook veel inefficienter dan langere laadsessies. Bij korte laadsessies loopt het laadverlies op tot ca. 20% met lage temperaturen terwijl dit met langere laadsessies beperkt blijft tot 10%. Bij hogere temperaturen (10+ graden en dan vooral overdag zodat de accu ook niet flink is afgekoeld) is er nauwelijks verschil in laadverlies tussen korte en lange laadsessies.

[ Voor 10% gewijzigd door [BoSS] op 18-02-2025 11:07 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-05 15:53

Fiets

A.K.A. Bambi

WillemD61 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:02:
[...]

Als de wagen er nietom vraagt zal er niet geladen worden. De wagen moet vragen, de wallbox moet toestaan.
Ik was ook tegen gekomen dat als je gepland laden aan hebt staan. Het laden ook niet automatisch begint na aansluiten en de laadpas tegen de lader houden.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 31-05 22:36

Freak187

geen

Deze week een relatief lange rit gemaakt waarmee ik positief verrast ben door de batterij conditioning voordat je gaat snelladen. Was 2 graden Celsius tijdens de rit, batterij conditioning ging aan en bij Fastned direct vol 80 kW laden.

Minder vind ik het inplannen van een laadsessie. Want dat moet natuurlijk met de onboard navigatie. Maar het is een gedoe om je eigen laadstop te plannen. Enerzijds plant de Kia navigatie zelf z’n laadstop(s), maar als je een laadstation 10 km verder wil, dan wil je die eerste eruit halen en je eigen erin zetten. Laatste lukte, eerste niet.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 13:55
Auto gisteren naar de garage gebracht vanwege gekraak aan de voorkant. Hier op het forum en op andere plekken heb ik veel gelezen dat dit zou komen vanwege de draagarmen of draagarmrubbers.

Ik krijg net te horen dat het een producteigenschap is en dat het niet is opgelost. Nou, ik zie gekraak bij iedere drempel waar je overheen gaat niet als producteigenschap. Althans, niet bij een auto van zes maanden oud. Ik voel me niet geneigd om dat te accepteren en ga komende week er weer achteraan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Stuur maar een pb als je wat mailverkeer wilt! Anders wellicht een andere dealer bezoeken? De dealer krijgt dit volledig vergoed vanuit Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Misschien off-topic: heeft iemand al een aanslag motorrijtuigenbelasting ontvangen voor zijn Niro EV? Wij hebben nog niets vernomen. Zou in 2025 kwarttarief moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
WillemD61 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:37:
Misschien off-topic: heeft iemand al een aanslag motorrijtuigenbelasting ontvangen voor zijn Niro EV? Wij hebben nog niets vernomen. Zou in 2025 kwarttarief moeten zijn.
In een brief van 20 januari van de belastingdienst werd aangekondigd dat ik €78 per kwartaal aan MRB verschuldigd ben voor m'n Niro EV.

Niro EV Exec 07-2023

Pagina: 1 ... 24 ... 26 Laatste