Het grote Niro EV topic

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:51
Volgens EV database...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqbhmV9Xt4W1zds2O8Z7edwRg7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGEn8rpCdlqvHICg7zZlsuZ0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 25-05-2024 17:51 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39
De EV3 is wel een gamechanger en wordt t einde van de niro.

- prijs....niet zeker maar als de 81kwh onder de €45.000 zit, ben je al gezien
De verwachting dat de 58kwh hetzelfde of minder gaat kosten dan de niro.
Ja je hebt 6kwh minder maar dat is 35-40 km minder, maar 100kw snelladen doet dat al teniet.

- 125 kw laden voor de grote accu
- 600 km actieradius
- 30 min 10-80%
- 360 camera
- routeplanning met laad locaties
- V2G V2H V2L
- over the air updates
- frunk
- 2026 zelfs 22kw AC

[ Voor 12% gewijzigd door Ferry34 op 26-05-2024 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

matthijst schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:54:
Verschil in lengte zit vooral in de neus lijkt het.
[Afbeelding]
I stand corrected...
Zet EV3 weer in lijstje volgende lease auto, wel de long range versie. Die 150 kw laden is wel echt een mooie verbetering.
En achterbak lijkt groter door de wat hoekerige vorm. Meer bageruimte is altijd welkom.
Denk dat ik toch een keertje ga testrijden als hij beschikbaar is in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Ferry34 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 01:31:

Ja je hebt 6kwh minder maar dat is 35-40 km minder, maar 100kw snelladen doet dat al teniet.

- 600 km actieradius
- 30 min 10-80%
- 360 camera
- V2G V2H V2L
- over the air updates
- frunk
- 2026 zelfs 22kw AC
De Niro EV was achterhaald toen deze op de markt kwam. Daarnaast loopt je vanwege het 400 volt systeem tegen allerlei beperkingen die het 800 volt systeem niet heeft. Neemt niet weg dat ik het nog altijd een hele fijne auto vind. Het zou me verbazen als de grote accu onder de 45K komt. Ik vermoed dat een beetje leuke uitvoering rond de 50 zal zitten. EV6 prijzen. Nog steeds een redelijke prijs voor EV land ondanks dat het een hoop geld is. Er zit in iedergeval nog veel aan te komen vanuit Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:42

Osxy

Holy crap on a cracker

- 600 km actieradius
- 30 min 10-80%
- 360 camera
- V2G V2H V2L
- over the air updates
- frunk
- 2026 zelfs 22kw AC
Ik geloof die prijzen niet echt, ik verwacht dat de 3 boven de Niro komt kwa prijs.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53
Ik ga deze week kijken bij een of enkele gebruikte Niro’s in de categorie 64kWh, dynamic line of exec line, 2020/2021, 50-80dkm. Veel ex-lease vermoed ik. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten dat jullie weten? Naast natuurlijk even de soh uitlezen via een obd2 dongle.

[ Voor 6% gewijzigd door itsjohan op 26-05-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:07
itsjohan schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:49:
Ik ga deze week kijken bij een of enkele gebruikte Niro’s in de categorie 64kWh, dynamic line of exec line, 2020/2021, 50-80dkm. Veel ex-lease vermoed ik. Zijn er nog specifieke dingen om op te letten dat jullie weten? Naast natuurlijk even de soh uitlezen via een obd2 dongle.
Bedoel je 2022+? Anders zit je in het verkeerde topic. Dit is enkel voor de Niro EV en niet voor de e-Niro.

Desalniettemin; welke prijs wordt daarvoor gevraagd? Je zou ook kunnen kijken in Duitsland en dit via bijvoorbeeld Importautos of DAS naar Nederland halen. Krijg je ook nog 2k subsidie :+
Daar heb je al Niro EV's met <10.000 KM op de teller (Inspiration is volgens mij tussen DP/Exec in Duitsland) voor circa €]32000-36500. (2023 model)
Geen BPM bij invoer tot januari 2025. Hele lijst

[ Voor 18% gewijzigd door Source90 op 26-05-2024 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53
Oeps, dank @Source90 ; ik bedoel de e-Niro inderdaad. Ik ga ff verkassen :-) budget is rond de 22 incl 2k subsidie, import is wellicht een optie maar lijkt in die prijsklasse minder te schelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-08 21:07
Even een waarschuwing voor degenen die "scheduled charging" willen gebruiken.

Vorige week heb ik dit voor het eerst geprobeerd in combinatie met een granny charger. Ik had het laden zo gepland dat het startte op het moment dat mijn zonnepanelen voldoende gratis stroom begonnen te produceren. Het laden is automatisch gestopt toen de accu vol was.

Toen ik daarna wilde wegrijden ging de auto in zombie modus: ik kon alleen parkeren en neutraal inschakelen, vooruit en achteruit werkten niet.

Uiteraard diverse malen de auto aan/uit gezet, maakte geen verschil. Vergrendelen en ontgrendelen hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de laadkabel weer in te pluggen, via de app het laden nog een keer te stoppen. Daarna was alles weer normaal.

N.B. dit is met de nieuwste firmware: SG2_E.EUR.S5W_L.001.001.231102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sietse Vliegen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:52:

Vorige week heb ik dit voor het eerst geprobeerd in combinatie met een granny charger. Ik had het laden zo gepland dat het startte op het moment dat mijn zonnepanelen voldoende gratis stroom begonnen te produceren. Het laden is automatisch gestopt toen de accu vol was.

Toen ik daarna wilde wegrijden ging de auto in zombie modus: ik kon alleen parkeren en neutraal inschakelen, vooruit en achteruit werkten niet.

Uiteraard diverse malen de auto aan/uit gezet, maakte geen verschil. Vergrendelen en ontgrendelen hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de laadkabel weer in te pluggen, via de app het laden nog een keer te stoppen. Daarna was alles weer normaal.

Weet je zeker dat het de "echte" zombie modus is?
Ik heb dit ook met enige regelmaat (en een laadpaal). Bij mij is het dat ik te snel de knop draai nadat ik op Start heb gedrukt. Nog voordat de tellers heen en weer zijn gegaan.

Na de auto uit te zetten via de startknop en daarna de start knop weer aan te zetten (en te wachten tot hij ready aangeeft) gaat hij bij mij wel van P naar drive/reverse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
Source90 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Weet je zeker dat het de "echte" zombie modus is?
Ik heb dit ook met enige regelmaat (en een laadpaal). Bij mij is het dat ik te snel de knop draai nadat ik op Start heb gedrukt. Nog voordat de tellers heen en weer zijn gegaan.

Na de auto uit te zetten via de startknop en daarna de start knop weer aan te zetten (en te wachten tot hij ready aangeeft) gaat hij bij mij wel van P naar drive/reverse.
Nee, die problemen ken ik wel. Ik wacht altijd braaf op ready (overigens schijnt dit in de laatste firmware opgelost ze zijn). Ik heb 2 Niro EVs en nooit problemen gehad.

Maar dit keer deed de auto helemaal niets meer. Ik heb hem in een periode van zeker 10-15min verschillende keren aan en uit gezet, vergrendeld, etc. etc. Het enige dat hielp was 'remote stop charging'.

Het enige verschil t.o.v. de normale situatie was scheduled charging. Het leek erop dat de auto nog dacht dat ie aan het laden was, terwijl de laadsessie al lang gestopt was en de kabel al afgekoppeld was. Dan is het ook logisch dat je geen versnelling kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Dit lijkt mij erg optimistisch - dit is het prijspunt waarop Chinese auto's zoals de MG4 in de markt worden gezet. Ik zou verwachten dat de EV3 met 78 kWh accu tussen de 45 en 50k gaat kosten, afhankelijk van de uitvoering, en zelfs dat is behoorlijk optimistisch.

Ze zullen deze wel iets onder de Volvo EX30 in de markt gaan zetten, dus starten bij 35k voor de comfort uitvoering met 55 kWh accu (= heel erg kaal bij Kia) en dan oplopend naar 50k voor de ExecutiveLine met 78 kWh accu. Daarmee qua prijsniveau dus iets onder de Kia Niro EV.

Je krijgt dan overigens een stuk meer ruimte dan bij de EX30 en mogelijk ook een zuinigere motor (Kia's elektromotoren zijn heel erg efficient tov. andere merken behalve Tesla).

[ Voor 10% gewijzigd door [BoSS] op 28-05-2024 12:56 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smartsys
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 11:28
Sietse Vliegen schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:52:

Kijk eens naar de Slim Laden app van de ANWB.
Deze kun je koppelen aan KIA Connect en je kunt je energieleverancier opgeven met je tarieven. Ook kun je aangeven of je zonnepanelen hebt en hoeveel vermogen je kunt leveren.

De ANWB app zal het laad proces gaan aansturen en het goedkoopste moment voor je kiezen.
Best leuk om te zien dat de auto netjes wacht op een zondag middag tot mijn dynamisch energie contract en/of zonnepanelen zorgen voor een heel laag of zelfs negatief laad bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 17:39
smartsys schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Kijk eens naar de Slim Laden app van de ANWB.
Deze kun je koppelen aan KIA Connect en je kunt je energieleverancier opgeven met je tarieven. Ook kun je aangeven of je zonnepanelen hebt en hoeveel vermogen je kunt leveren.

De ANWB app zal het laad proces gaan aansturen en het goedkoopste moment voor je kiezen.
Best leuk om te zien dat de auto netjes wacht op een zondag middag tot mijn dynamisch energie contract en/of zonnepanelen zorgen voor een heel laag of zelfs negatief laad bedrag.
Let op met apps van derden die jouw auto kan aansturen om te laden. Er is regelmatig contact tussen app en auto en dit kost kWh'tjes. Idem bij de Tibber app. Ik hou het gewoon bij de scheduling van de laadpaal (Zappi), die kan dat ook gewoon doen volgens de dynamische tarieven. Maar goed, dat heb je niet op een granny lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smartsys
MajaMestreech schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Let op met apps van derden die jouw auto kan aansturen om te laden. Er is regelmatig contact tussen app en auto en dit kost kWh'tjes. Idem bij de Tibber app. Ik hou het gewoon bij de scheduling van de laadpaal (Zappi), die kan dat ook gewoon doen volgens de dynamische tarieven. Maar goed, dat heb je niet op een granny lader.
Volgens mij is er contact tussen de ANWB App en het Kia Connect platform. Er is geen direct contact tussen ANWB en de auto. ANWB geeft een seintje aan Kia Connect om het laden te starten en die stuurt dat door naar de auto. Ik weet niet precies hoe het zit met Kia Connect, maar het lijkt mij niet dat dit voertuig management systeem meerdere KWhs per dag vergt. Eens per paar minuten een status update uitvragen uit systemen in de auto. Ik schat zo in dat dit vergelijkbaar is met het verbruik van een medium range smartphone is welke 80% van de dag standby staat. Ik denk dat je dus eerder in de Wh range dan in de kWh range moet denken.

Kan mezelf hierin vergissen hoor, maar ik denk dat er anders heel veel EVs stil zouden staan na vakanties oid waarin er niet geladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
MajaMestreech schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:47:
[...]

Je bedoeld pas op met laden
immers wanneer je auto gaat laden verbruikt de elektronica 300W
ook al je de auto inzet als V2L verbruikt de elektonica 300W zonder dat je maar 1W ervan afneemt
Het verbruik van de connectie met de wagen is véél lager en van korte duur
BTW het opvragen van info gaat via een server die bepaalt of de wagen gecontacteerd moet worden of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
bruneelm schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Je bedoeld pas op met laden
immers wanneer je auto gaat laden verbruikt de elektronica 300W
ook al je de auto inzet als V2L verbruikt de elektonica 300W zonder dat je maar 1W ervan afneemt
Het verbruik van de connectie met de wagen is véél lager en van korte duur
BTW het opvragen van info gaat via een server die bepaalt of de wagen gecontacteerd moet worden of niet
Nee, echt bij het aansturen via Tibber. Tibber heeft diverse auto's die aangestuurd kunnen worden op het moment van laagste tarieven. Natuurlijk ook met een ondersteunde lader. Hier werd gemeld dat er best wel wat verliezen werden geconstateerd. Is alweer een tijdje terug geweest dus misschien opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik log alles via Ritbeheertools voor Hyundai Bluelink of Kia UV Connect . Deze scripts lezen alleen data uit van de server en forceren geen updates van de auto : mijn auto maakt 1 of soms 2 keer verbinding met Kia vlak nadat de auto uitgezet wordt. En tijdens het laden steeds bij 10%, 20%, 30% etc. Niet heel vaak dus.

Als de ANWB-app bij Kia-Connect aangeeft dat er geforceerd status van de auto opgehaald moet worden dan loopt de accu van de auto een stuk sneller leeg. Als ANWB alleen praat met de server-backend van Kia Connect dan ziet die app alleen de laatste status die de auto aan KiaConnect doorgegeven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:43
Vraagje, heeft iemand de relaxation of comfort setting (knop A) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOtGW7WW2w9ZHHq9HArUi_KBTQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ar0Wdf5ZXJ8qSevfQIzvya6b.jpg?f=user_largevan de passagiersstoel al eens gebruikt? Ik weet niet of alle types deze optie hebben. De Executive uitvoering heeft het wel. Er staan filmpjes van Kia op YT maar bij mij werkt het niet als zodanig. Volgens de manual kan het zijn dat je het IMS van de stoelen moet resetten. Geen idee hoe dit zou moeten.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
tobotje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Gewone bij Fitcamx.com besteld en een Google actie voor een coupon code.

Gewoon originele spiegelkap eraf en vervangen met de bijgeleverde kap. Bijgeleverde kabel ertussen en dichtmaken. Je kunt via de wifi van de camera draadloos terugkijken.
Ziet er heel goed uit, maar hoe is de beeldkwaliteit bij dag c.q. nacht?
En heb je last van reflecties in de voorruit? Of heb je zo’n circular polarizer erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heeft nog niemand in dit topic de hoedenplank aangeschaft ter vervanging van het flexibele netje? Er staat 1 review op de KIA site en die is niet positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

- 600 km actieradius
- 30 min 10-80%
- 360 camera
- V2G V2H V2L
- over the air updates
- frunk
- 2026 zelfs 22kw AC
offtopic:
Als je echt iets moois wilt hebben voor een betere prijs, kijk dan eens naar de nieuwe Renault Scenic!
Veel ruimte, 22kW laden mooi glazen dak. En strakke prijs.
Enige minpuntje: geen frunk!

Maar ik blijf nog even bij mijn e-Niro totdat iemand V2G levert.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 06-06-2024 01:55 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
Goedemorgen, vraagje over de Kia navigatie.

Ik heb de auto sinds december 2023, in totaal hooguit 3x aan een snellader gehangen en dit was in Jan met -10, dus dat laden ging behoorlijk traag (max was ongeveer 43kWh).

Nu gaan we deze zomer naar Italie, ik heb in de Kia navigatie de eerste stop gezet en hem zelf de laadpunten laten kiezen (ga ik me waarschijnlijk toch niet aan houden, maargoed, toch eens proberen).

Wat me opvalt is het volgende, route is ~700km.

Eerste stop zegt hij na 147km, dan zou de auto van 80% naar 27% zijn (no way dat dit klopt), en vervolgens geeft hij aan dat het laden terug naar 80% 1:03 uur gaat duren.

De andere 2 stops hebben vergelijkbare tijden en afstanden. Nu zit ik hier absoluut niet mee in mijn maag, ik verwacht die 700km te doen met hopelijk 1, en anders nog een 2e korte stop, ik laad wel wanneer het uitkomt. Maar ik vroeg me toch af of jullie navigatie vergelijkbare laadstops laat zien en of misschien omdat de vorige keer dat ik snel heb geladen het zo traag was hij dit onthoud en misschien weer verwacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18
YaNightmare schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:52:

Ik heb de auto sinds december 2023, in totaal hooguit 3x aan een snellader gehangen en dit was in Jan met -10, dus dat laden ging behoorlijk traag (max was ongeveer 43kWh).

Nu gaan we deze zomer naar Italie, ik heb in de Kia navigatie de eerste stop gezet en hem zelf de laadpunten laten kiezen (ga ik me waarschijnlijk toch niet aan houden, maargoed, toch eens proberen).

Eerste stop zegt hij na 147km, dan zou de auto van 80% naar 27% zijn (no way dat dit klopt), en vervolgens geeft hij aan dat het laden terug naar 80% 1:03 uur gaat duren.

De andere 2 stops hebben vergelijkbare tijden en afstanden. Nu zit ik hier absoluut niet mee in mijn maag, ik verwacht die 700km te doen met hopelijk 1, en anders nog een 2e korte stop, ik laad wel wanneer het uitkomt. Maar ik vroeg me toch af of jullie navigatie vergelijkbare laadstops laat zien en of misschien omdat de vorige keer dat ik snel heb geladen het zo traag was hij dit onthoud en misschien weer verwacht?
Inderdaad is het een beetje onbegrijpelijk wat de navigatie precies wil. Ik heb exact dezelfde ervaring, het lijkt niet echt logisch. Je kunt ook geen min % instellen voor je aankomst dus als je daar niet kan laden wil je misschien met 25% of zo aankomen. Beetje gemiste kans dat je hier niet wat meer kan.
Tevens als je snelste route kiest, krijg je binnendoor weggetjes.
Wat ik doe is gewoon de eind locatie instellen en dan akkoord gaan met de eventuele tussenstops. Ik selecteer dan wel de voorkeur zoveel mogelijk snelweg. Als ik dan naar mijn idee te vroeg bij een laadpunt kom dan rij ik er voorbij en selecteer ik de volgende die de navigatie aangeeft. Door Duitsland ging dat zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Mijn ervaring is dat het plannen van zo'n lange route met ABRP veel beter werkt, dan kan je zelf allerlei variabele instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YaNightmare schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:52:

Bij mijn 1e lange rit (5 jaar geleden) had ik ook dat idee: weinig laden, gewoon doorrijden.

Maar de praktijk viel meteen anders uit. We wilden zeker elke anderhalf à 2 uur stoppen, benen strekken en eventueel WC-gebruik. Als je de auto dan meteen aan een snellader hangt en dan je ding doet, dan komt er weer wat bij. Niet tot 80% maar gewoon wat bijvullen. Dit kost je NUL extra tijd, want je wilde toch al stoppen. De lunch is dan meteen wat extra laden, want duurt iets langer.

Op deze manier zijn we naar Zweden gereden zonder enige tijd aan het laden kwijt te zijn. Dus niet benen strekken omdat (en zolang) je moet laden, maar andersom: laden omdat (en zo lang) je je benen wilt strekken of iets wilt eten/drinken/naar de WC gaat.

Echt een heerlijke manier van reizen op die manier!

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YaNightmare
Hippe Lip schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:51:
[...]

Bij mijn 1e lange rit (5 jaar geleden) had ik ook dat idee: weinig laden, gewoon doorrijden.

Maar de praktijk viel meteen anders uit. We wilden zeker elke anderhalf à 2 uur stoppen, benen strekken en eventueel WC-gebruik. Als je de auto dan meteen aan een snellader hangt en dan je ding doet, dan komt er weer wat bij. Niet tot 80% maar gewoon wat bijvullen. Dit kost je NUL extra tijd, want je wilde toch al stoppen. De lunch is dan meteen wat extra laden, want duurt iets langer.

Op deze manier zijn we naar Zweden gereden zonder enige tijd aan het laden kwijt te zijn. Dus niet benen strekken omdat (en zolang) je moet laden, maar andersom: laden omdat (en zo lang) je je benen wilt strekken of iets wilt eten/drinken/naar de WC gaat.

Echt een heerlijke manier van reizen op die manier!
Interessant, ik zit te denken aan precies het tegenovergestelde, door jakkeren tot leeg, dan laden en eten/plassen etc. Zal ook komen omdat ik met mijn vorige benzine auto pas stopte als de tank leeg was, of als er van achter dreigementen kwamen dat er tegen de stoelen aangeplast ging worden :+

Deze aanpak klinkt inderdaad wel een stuk relaxter, ik zal deze aanpak eens testen, zien wat er gebeurd.

Ik zal in iedergeval wel de Kia navigatie in de gaten houden, maak wel even een foto aan het begin van de reis en dan kijk ik gedurende de rit of hij zijn fouten inziet en de boel aanpast.

Overigens had ik naar Winterbergen ARBP gebruikt en de hele boel lopen uitstippelen incl waar ik zou gaan laden, daar had ik meer stress van dan gewoon gaan rijden (wat ik op de terugweg heb gedaan) je komt zoveel laadplekken nodig en met de navigatie van de Kia die aan kan geven welke rust stops komen en de faciliteiten vind ik dat veel fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16:18
MarcelGo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:44:
Mijn ervaring is dat het plannen van zo'n lange route met ABRP veel beter werkt, dan kan je zelf allerlei variabele instellen.
Klopt maar de Kia navigatie en het eventueel voorverwarmen van de accu werkt daar niet mee samen. Dus als je die route van ABRP gaat rijden dan mis je dat laatste voordeel.
ABPR heb ik ook gebruikt om te bekijken waar ik uit komt. Als je die route uitprint zodat je de laadstops hebt, dan komt de Kia navigatie die vanzelf tegen onderweg. Dus dan kun je skippen in je Kia navigatie totdat je bij die laadstop komt. Moet je wel de snelweg als voorkeur instellen anders zal je Kia navigatie niet hetzelfde doen als ABRP ;)
(btw het is even een aanname dat de Kia de accu voorverwarmt als je dit doet, aangezien er jammer genoeg totaal geen indicatie is voor zover ik weet, of dat al dan niet gedaan wordt)

[ Voor 10% gewijzigd door rvrbtcpt op 06-06-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Dit weekend ga ik naar Frankrijk en ik ga gewoon uit van de Kia navigatie, ingesteld op 80% maximaal DC laden. Hij geeft nu drie stops aan met +/- 35 min laden per keer, geen enkel probleem met twee kinderen (en vrouw :+ ).

Overigens heb ik een Thule skikoffer gemonteerd op Thule Evowing dragers. Het monteren is echt kinderspel (afgezien van de dakkoffer even uitlijnen qua gaten). Maar de clips uit de geïntegreerde dakrails halen is verschrikkelijk. Met een veredelde paperclip sta je te porren, te steken met als gevolg een beschadigde clip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:42

Osxy

Holy crap on a cracker

me_mrtn schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:47:
Dit weekend ga ik naar Frankrijk en ik ga gewoon uit van de Kia navigatie, ingesteld op 80% maximaal DC laden. Hij geeft nu drie stops aan met +/- 35 min laden per keer, geen enkel probleem met twee kinderen (en vrouw :+ ).

Overigens heb ik een Thule skikoffer gemonteerd op Thule Evowing dragers. Het monteren is echt kinderspel (afgezien van de dakkoffer even uitlijnen qua gaten). Maar de clips uit de geïntegreerde dakrails halen is verschrikkelijk. Met een veredelde paperclip sta je te porren, te steken met als gevolg een beschadigde clip.
Houd je er rekening mee dat je verbruik flink hoger gaat liggen met die skikoffer? En in Frankrijk is de betrouwbaarheid van laders niet al te best, dus probeer altijd voldoende range te hebben om andere (eventueel langzamere) lader te bereiken.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Oh zeker. Ik maak mij er niet druk om met een stop of twee extra. Vanochtend merkte ik dat het verbruik rond de 21/22 kWh zat bij 110 op de snelweg. Dat valt mij nog heel erg mee ten opzichte van mijn vorige auto (Clio V) met die dakkoffer, dat was bijna verdubbeling qua verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sspruijt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:11
me_mrtn schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:13:
Oh zeker. Ik maak mij er niet druk om met een stop of twee extra. Vanochtend merkte ik dat het verbruik rond de 21/22 kWh zat bij 110 op de snelweg. Dat valt mij nog heel erg mee ten opzichte van mijn vorige auto (Clio V) met die dakkoffer, dat was bijna verdubbeling qua verbruik.
Wij zijn eind april naar Parijs heen en weer gereden met de Thule BackSpace trekhaakkoffer. Verbruik is amper toegenomen en was gemiddeld 18kWh/100km over een totaal van 1000km. Zeker aan te raden, bijzonder veel ruimte en erg fijn in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:26
me_mrtn schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:47:

Ik heb goede tip hiervoor (voorbij zien komen in een video): de kleinste maat inbussleutel. Met de korte kant kan je dan de hoek maken en druk zetten om het klep mechanisme in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Henk1023 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:43:
Vraagje, heeft iemand de relaxation of comfort setting (knop A) [Afbeelding]van de passagiersstoel al eens gebruikt? Ik weet niet of alle types deze optie hebben. De Executive uitvoering heeft het wel. Er staan filmpjes van Kia op YT maar bij mij werkt het niet als zodanig. Volgens de manual kan het zijn dat je het IMS van de stoelen moet resetten. Geen idee hoe dit zou moeten.
Inmiddels heeft de dealer de reset voor mij uitgevoerd d:)b

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-09 20:16
Weet iemand of de Niro EV twee werkende achteruitrij-lichten heeft?

Bij mij werkt er één de andere niet, terwijl er toch echt twee aanwezig zijn. Is er één kapot, of klopt het wel en zit die ander er voor de optische symmetrie maar werkt niet.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Nu online
Kassie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:32:

Bij mij werkt er één de andere niet, terwijl er toch echt twee aanwezig zijn. Is er één kapot, of klopt het wel en zit die ander er voor de optische symmetrie maar werkt niet.
Nooit opgelet om eerlijk te zijn, maar volgens mij zit er maar eentje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
Zojuist even getest: effectief gaat/hoort er maar 1 lampje te gaan branden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 18:42

Mark_640

In my memory

Mark_640 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Helaas, na 2 dagen zonder problemen kwam de uitval toch weer terug. Deze gaat dus weer op het lijstje voor de dealer bij de eerste beurt :P
Gisteren is de Niro bij de dealer geweest voor de eerste beurt. Ruitenwisserbladen vervangen (vanaf levering lieten deze strepen na bij het wissen, precies in het blikveld), en het kraken van de veerpoten voor is keurig opgelost.

De USB poort echter is niet vervangen, ondanks dat ik dat vooraf al had aangegeven en nogmaals bij het brengen van de auto. Ze hebben met 'hun' kabel getest en het werkt gewoon prima. Ja, bij mij ook als ik stil sta 8)7

Ik moest het maar eens met een andere kabel proberen... Ehhh, je hebt die 3 kabels in de middenconsole niet zien liggen? :X

Maargoed, ik mocht terugkomen als het probleem niet was opgelost, maar dat doen we wel na de vakantie, volgende week eerst maar eens naar Normandië dan zien wel weer als we terug zijn. Ben nu eigenlijk wel gewend aan de ingebouwde navi en die werkt gewoon prima met als pluspunt dat de laadstops ook meegenomen worden. Ik wil het wel opgelost hebben, op een auto van bijna 50K verwacht ik gewoon dat het werkt en een beetje medewerking van de dealer zou ik wel waarderen.

Ik kreeg wel nog bij het ophalen te horen dat ik er nog de winterbanden onder had liggen en toen ik aangaf dat het 4 seizoenenbanden waren geloofde hij me niet. Ben met 'm naar buiten gelopen, bandentype ingetoetst in Google en daar laten zien dat het toch echt 4 seizoenenbanden waren, pas toen wilde hij me geloven. :/

Al met al niet perse ontevreden over deze dealer maar ik zie nog wel wat verbeterpuntjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36
Kassie schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:32:

De nieuwe Niro heeft 1 achteruitrij licht. De andere is mist achterlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Even een vraagje over trekgewicht. Op het kenteken staat maximaal 300 kg ongeremd / 750kg geremd.

Waar zit dat hem nou precies in?
Is dat een constructie-dingetje, of is dat het terugwinnen van de remenergie die niet zoveel energie kan omzetten?

Praktisch dingetje: We hebben nog wat spullen te vervoeren die dichter bij de 750 dan bij de 300kg zitten, maar we hebben alleen een B-rijbewijs, dus mogen niet met een geremde aanhanger rijden.

Ik probeer een verstandige keuze te maken of ik daar een andere auto voor moeten lenen, of dat als ik rustig aan doe het toch wel goed gaat. Spul ligt nog geen 5 km hier vandaan en is grotendeels 30km/h, klein stukje 60km/h, niet echt avontuurlijk dus.
Maar het is uiteraard niet de bedoeling dat de auto daar stuk van gaat.

(en ja, ik had voordat ik deze auto kocht wel nagedacht over trekgewicht, maar niet helemaal goed gelezen en alleen max 750kg gezien, zonder de toevoeging "geremd" te lezen. Daar kwam ik pas achteraf achter...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
ocaj schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:46:
Even een vraagje over trekgewicht. Op het kenteken staat maximaal 300 kg ongeremd / 750kg geremd.

Waar zit dat hem nou precies in?
Is dat een constructie-dingetje, of is dat het terugwinnen van de remenergie die niet zoveel energie kan omzetten?

Praktisch dingetje: We hebben nog wat spullen te vervoeren die dichter bij de 750 dan bij de 300kg zitten, maar we hebben alleen een B-rijbewijs, dus mogen niet met een geremde aanhanger rijden.

Ik probeer een verstandige keuze te maken of ik daar een andere auto voor moeten lenen, of dat als ik rustig aan doe het toch wel goed gaat. Spul ligt nog geen 5 km hier vandaan en is grotendeels 30km/h, klein stukje 60km/h, niet echt avontuurlijk dus.
Maar het is uiteraard niet de bedoeling dat de auto daar stuk van gaat.

(en ja, ik had voordat ik deze auto kocht wel nagedacht over trekgewicht, maar niet helemaal goed gelezen en alleen max 750kg gezien, zonder de toevoeging "geremd" te lezen. Daar kwam ik pas achteraf achter...)
Je mag met een B rijbewijs gewoon een geremde aanhanger trekken tot 750kg. Dus geen probleem lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Mark_640 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Gisteren is de Niro bij de dealer geweest voor de eerste beurt. Ruitenwisserbladen vervangen (vanaf levering lieten deze strepen na bij het wissen, precies in het blikveld),
Goed dat je dit meldt. Dit is ook bi onze Niro. Bij het teruggaan van de wissers blijft er water / strepen achter, net in het zichtsveld. vandaag de auto gepoetst in de wasstraat (ja was niet nodig geweest met 44 mm regen vandaag), extra de ruitenwissers goed schoon gemaakt maar helaas hetzelfde effect.

Dus maar vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
its_me_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:01:
[...]

Je mag met een B rijbewijs gewoon een geremde aanhanger trekken tot 750kg. Dus geen probleem lijkt mij?
Goed punt, altijd even regels checken en niet uit het hoofd doen.... 8)7
Of ik herinner het me niet goed, of de regels zijn veranderd sinds ik mijn rijbewijs gehaald heb.
Ik lees op: https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen inderdaad niks over geremd/ongeremd.

Ging in mijn hoofd waarschijnlijk mis omdat mijn schoonvader 2 aanhangers heeft:
- 1 kleintje, enkel-assig, ongeremd waarvan ik vermoed dat gewicht + laadvermogen ca 750kg is
- 1 grote, dubbel-assig, geremd waar mijn schoonvader moeiteloos 2 ton opgooit.

Ik mag altijd alleen die kleine lenen met mijn B-rijbewijs, maar dat ligt dus niet zo zeer aan het geremd zijn, maar aan het feit dat hij een laadvermogen te hoog is. En het is niet het daadwerkelijke gewicht, maar het laadvermogen dat telt.

Voor het rijbewijs mag het dus wel, mits ik een geremde aanhanger kan vinden waarvan gewicht aanhanger + laadvermogen + gewicht auto kleiner is dan 3500kg. Ga eens even bij mijn schoonvader op het typeplaatje van zijn aanhanger kijken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 18:42

Mark_640

In my memory

Ik kreeg het zelf ook niet opgelost door ze goed schoon te maken, maar nieuwe wisserbladen hebben het 100% opgelost :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sietse Vliegen
its_me_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:01:
[...]

Als max. 300kg ongeremd opp het kentekenbewijs staat en je toch meer dan 300kg vervoert in een ongeremde aanhanger en je krijgt een ongeluk of schade, dan betaalt de verzekeraar geen cent uit. En repareren onder garantie zal Kia ook niet doen.

Geen risico nemen, gewoon een geremde aanhanger huren. Dan mag je met rijbewijs B zelfs tot 3500kg totaal gewicht trekken (auto+aanhanger). Of een andere auto lenen die wel 750kg ongeremd mag trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sietse Vliegen op 19-06-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Laatst online: 15:55

Freak187

geen

Ik heb sinds een paar dagen geen connectie met de auto via de Kia Connect app. Foutcode 997. Ik heb een IPhone met alle updates.
Lees veel pseudo oplossingen op internet, voor de een werkt iets wel en voor een ander niet.

Iemand de gouden tip?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk1023
Freak187 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:11:
Ik heb sinds een paar dagen geen connectie met de auto via de Kia Connect app. Foutcode 997. Ik heb een IPhone met alle updates.
Lees veel pseudo oplossingen op internet, voor de een werkt iets wel en voor een ander niet.

Iemand de gouden tip?
Al geprobeerd te resetten? Pennetje in gaatje naast volumeknop.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Op vakantie in Schotland. Veel binnenwegen en nooit boven de 100 km p/u.
Goed voor je actieradius.
100% geladen. 280 miles is ongeveer 450 km😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku63pD3h3skyHxhXuxuwgydqK_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdgyahNfT1R609jY1NbNUefH.jpg?f=fotoalbum_large

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Frieseteun schreef op zondag 23 juni 2024 @ 11:30:
Op vakantie in Schotland. Veel binnenwegen en nooit boven de 100 km p/u.
Goed voor je actieradius.
100% geladen. 280 miles is ongeveer 450 km😀[Afbeelding]
Geniet van Schotland. Machtig mooi land. Geen laadstress in Schotland?

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Binnenkort zal ik ook een Niro EV gaan rijden. Is er iemand die ervaring heeft met een reistassen set speciaal voor de Niro? Ik zie op de website van Kia en Car-bags een set van 6 tassen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Henk1023 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:34:
[...]

Geniet van Schotland. Machtig mooi land. Geen laadstress in Schotland?
Nee, tot nu toe (2,5 week) geen laadstress. Heb een pas van CPS en kan (bijna) Overal wel.laden.

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:07
Ik had voor dat ik de niro EV (met hud) had, altijd een gepolariseerde zonnebril. Erg fijn tijdens het rijden. Maar ik kwam er al snel achter dat hud + gepolariseerde zonnebril geen goede combinatie is. Ik denk dat er ook een polarisatie filter in de hud zit waardoor het resultaat is dat je door een gepolariseerde zonnebril je hud niet meer ziet. Weet iemand een oplossing (anders dan een niet-gepolariseerde zonnebril gebruiken, wat ik nu dus doe)? Mogelijk is er een optie met de stand van de polarisatie of iets dergelijks maar ik heb daar te weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Zelfde probleem hier, ik heb gewoon een nieuwe zonnebril gekocht voor in de auto.
Tijdelijke oplossing voor mij was om mijn hoofd 90 graden te draaien, dan kon ik het wel zien, maar dat reed niet echt lekker ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
MajaMestreech schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:24:
Heeft nog niemand in dit topic de hoedenplank aangeschaft ter vervanging van het flexibele netje? Er staat 1 review op de KIA site en die is niet positief.
Hij is nu van de website af, dus denk dat ze bij Kia ook hebben ontdekt dat ie niet geweldig van kwaliteit was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartsys
MrRobin schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:19:
Ik had voor dat ik de niro EV (met hud) had, altijd een gepolariseerde zonnebril. Erg fijn tijdens het rijden. Maar ik kwam er al snel achter dat hud + gepolariseerde zonnebril geen goede combinatie is. Ik denk dat er ook een polarisatie filter in de hud zit waardoor het resultaat is dat je door een gepolariseerde zonnebril je hud niet meer ziet. Weet iemand een oplossing (anders dan een niet-gepolariseerde zonnebril gebruiken, wat ik nu dus doe)? Mogelijk is er een optie met de stand van de polarisatie of iets dergelijks maar ik heb daar te weinig verstand van.
De helderheid flink verhogen en voor lief nemen dat met zonnig weer i.c.m. de zonnebril de HUD slecht zichtbaar is. Gelukkig zie je iets lager op het gewone scherm de informatie wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Weet iemand of er aftermarket roosters zijn voor in de ventilatie openingen in de Niro?
Ik kom uit een Skoda Kodiaq waar de buitenste roosters helemaal omhoog en naar het raam gericht konden worden en de roosters in het midden van het dashboard helemaal omhoog naar het midden.
Het gevolg was dat je nooit in een directe luchtstroom zat.

Kia heeft het lompe idee gehad om de luchtstroom helemaal achter in het rooster te sturen ipv helemaal aan de voorkant. Oftewel het stuurt niet geweldig. Daarnaast wordt ook de open/dicht stand geregeld door de richting helemaal naar buiten te zetten ipv met een aparte regelklep.
Dit gecombineerd met een uitblaas temperatuur van -80 zit je nu eigenlijk op geen enkele manier lekker in de auto. Of de lucht blaast recht in je ogen of op je armen op het stuur. Met een jas aan of in de winter is het geen probleem, maar nu in de zomer is het gewoon oncomfortabel.
Ik pas de de luchtstroom maar aan waarbij ik alleen lucht naar de voorruit en de voetenruimte stuur, maar efficiënt is dit niet.
In de ECO stand is het probleem iets kleiner, omdat de luchtstroom minder sterk wordt, maar ik zou graag een meer verspreide luchtstroom willen. Wellicht heeft iemand hier iets voor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Ferry34 op 24-06-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Iemand hier zelf de ruitenwisser (en interieurfilter) vervangen?

Bij geen enkele "zoek via kenteken" of "per model auto" kent mijn auto óf de Niro EV. Enkel de e-Niro.
Zijn de ruitenwissers hetzelfde voor de Niro EV?

Kom zelf uit op de Bosch Aerotwin AR653S, echter is die officieel voor de e-Niro.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/51IhAQZZAYL._AC_SL1200_.jpg

Interieurfilter gooi ik een K&N erin, werkt in mijn beleving toch net wat beter dan die papieren dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kassie
smartsys schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:34:

In de ECO stand is het probleem iets kleiner, omdat de luchtstroom minder sterk wordt, maar ik zou graag een meer verspreide luchtstroom willen. Wellicht heeft iemand hier iets voor gevonden?
Ventilatie in de Kia EV is voor mij bijna de reden om niet meer voor deze auto te gaan. Voor de rest prima auto, maar dit is een irritante ergernis.

Kia Niro EV '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
Wat een prachtige pleonasme:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido1985
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 22:06
Ik heb 'Auto climate' altijd op stand 1 en temp op 22,5gr. Linker rooster zover mogelijk naar linksboven en rechter rooster naar midden-onder. Als ik het heel warm heb richt ik de middelste even op mezelf. Opzich prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Guido1985 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:33:
Ik heb 'Auto climate' altijd op stand 1 en temp op 22,5gr. Linker rooster zover mogelijk naar linksboven en rechter rooster naar midden-onder. Als ik het heel warm heb richt ik de middelste even op mezelf. Opzich prima voor mij.
Indien bij de stand "auto" de koude lucht door de roosters irriteert, dan druk ik rechts op de knoppen raam, roosters en voeten en dan blazen de roosters een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
MajaMestreech schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:59:
[...]

Indien bij de stand "auto" de koude lucht door de roosters irriteert, dan druk ik rechts op de knoppen raam, roosters en voeten en dan blazen de roosters een stuk minder.
Ik begrijp de work arrounds en deze pas ik zelf ook toe, maar wat voegt een AUTO stand toe als deze hoofdzakelijk hinder veroorzaakt?
Ik heb dan een referentie met een zeer goed werkende climate control in een vorige auto en dit is gewoon een grote stap terug, terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik hoop dat KIA dit nog eens met een software update kan verbeteren. Stand * zou moeten regelen tussen 0 en 50%, Stand ** Tussen 25 en 75% en Stand *** tussen 50 en 100%. Verder de lucht automatisch wat meer verdelen over voor/achter en boven/onder zodat er minder hinder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cka
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11:05

cka

De meeste waarschuwingen kun je gelukkig uitzetten, al dan niet tijdelijk (lane-assist 8)7). De melding 'Handen aan het stuur' kan ik echter nergens uitzetten, heeft iemand dit gevonden? Het irritante is dat ik mijn handen wel aan het stuur heb, maar als je even niet naar links of naar rechts hoeft en gewoon rechtdoor rijdt detecteert de Kia al geen beweging en denkt ie dat ik op de achterbank ben gekropen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
cka schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:37:
De meeste waarschuwingen kun je gelukkig uitzetten, al dan niet tijdelijk (lane-assist 8)7). De melding 'Handen aan het stuur' kan ik echter nergens uitzetten, heeft iemand dit gevonden? Het irritante is dat ik mijn handen wel aan het stuur heb, maar als je even niet naar links of naar rechts hoeft en gewoon rechtdoor rijdt detecteert de Kia al geen beweging en denkt ie dat ik op de achterbank ben gekropen :F
Deze kan inderdaad niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Ik had net iets geks met thuisladen. Ik stop de laadkabel erin, de auto begint te schakelen alsof ie begint en vervolgens worden de laad indicatie lampjes rood. Je zag ook fysiek de kabel een beetje heen en weer schudden alsof hij niet lekker erin zat.

Ik heb de kabel eraf gehaald, keek naar de Type 2 laadpoort van de auto en het viel me op dat 1 van de 2 dunne pinnetjes (ik denk dat deze voor de communicatie zijn) verder te zijn ingedrukt dan de ander…

Zijn de pinnetjes aan de bovenkant van de receptacle om het zomaar te zeggen.

Dus in onderstaande foto is het rechtsboven. Ook in dit plaatje lijkt dat pinnetje meer ingedrukt te zitten.. ik zie em niet eens.

Iemand dit ook eens meegemaakt met z’n Niro EV? Die rode indicatoren?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Prise_type_2_Mennekes_BMW_i3.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Freak187 op 28-06-2024 11:43 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Ik heb een Kia e-soul en ik zag je bericht terwijl ik aan het werk ben dus ik kijk even maar ik heb het zelfde dus dat hoort zo

Wat heel soms gebeurd is dat die lok niet gaat dus er moet een pinnetje door dat gat van de kabel maar als die een beetje schuin hangt doet hij het niet.

De kabel even met de hand vasthouden zodat hij recht blijft helpt dan

[ Voor 47% gewijzigd door Ferry34 op 28-06-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Freak187 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:40:
Ik had net iets geks met thuisladen. Ik stop de laadkabel erin, de auto begint te schakelen alsof ie begint en vervolgens worden de laad indicatie lampjes rood. Je zag ook fysiek de kabel een beetje heen en weer schudden alsof hij niet lekker erin zat.

Ik heb de kabel eraf gehaald, keek naar de Type 2 laadpoort van de auto en het viel me op dat 1 van de 2 dunne pinnetjes (ik denk dat deze voor de communicatie zijn) verder te zijn ingedrukt dan de ander…

Dus in onderstaande foto is het rechtsboven. Ook in dit plaatje lijkt dat pinnetje meer ingedrukt te zitten.. ik zie em niet eens.

[Afbeelding]
Is dit de laadpoort van een Niro EV? Mijne ziet er heel anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyL3n1OIk6ge63qOfqES8jg32d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIhCBN03BavFRdAE8qSMuBTh.jpg?f=fotoalbum_large
En voor zover ikzelf kan zien zit dat pinnetje bij mij ook verder naar binnen, dus dat moet geen probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rtl3FvuB52aeY3zboBlff-uo598=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uyXeJI1Cu9ztIc5LtZFM3SkP.png?f=user_large

Lijkt erop dat er een fail geweest is. Kan je het nog een keer proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door TrekDr0p op 28-06-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Freak187 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:40:

[Afbeelding]
Lijkt eerder op de e-Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
De control pin hoort korter te zijn.
Daardoor kan het systeem de stroom veilig afschakelen als je de stekker er tijdens het laden uit trekt (als hij niet gelocked is). Je raakt enkele tientallen ms eerder de verbinding kwijt met de control-pin, waardoor de elektronica kan stoppen met laden, zodat je niet je laad-contacten waar flink vermogen op staat lostrekt onder spanning.

Dat kortere pinnetje is dus een safety feature en works-as-designed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Source90 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:51:
[...]
Lijkt eerder op de e-Niro.
Mijn e-Niro (MY19) heeft het scharnier aan de linker zijde… :N

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Ja de foto is van internet geplukt. Dus dan is er niks mis met m’n poort. Heb em daarna nogmaals erin gestoken en toen ging het goed. Maar blijkbaar even opletten met het goed erin steken. Lesson learned.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kassie
smartsys schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:03:
[...]

Ik begrijp de work arrounds en deze pas ik zelf ook toe, maar wat voegt een AUTO stand toe als deze hoofdzakelijk hinder veroorzaakt?
Ik heb dan een referentie met een zeer goed werkende climate control in een vorige auto en dit is gewoon een grote stap terug, terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik hoop dat KIA dit nog eens met een software update kan verbeteren. Stand * zou moeten regelen tussen 0 en 50%, Stand ** Tussen 25 en 75% en Stand *** tussen 50 en 100%. Verder de lucht automatisch wat meer verdelen over voor/achter en boven/onder zodat er minder hinder is.
Helemaal eens! Ook ik had een referentie met een goed werkende ventilatie: 2x een Skoda: 1x instellen en nooit meer naar omkijken. Altijd goed. Maar nu in de Kia Niro EV is het wat ik ook probeer, altijd fout. :(

Kia Niro EV '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

[BoSS] schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Heeft iemand anders ervaring met laden van een Niro EV bij Tesla superchargers? Willen deze zomer naar Denemarken en de goedkoopste optie om te laden onderweg zijn de superchargers.

Gaat het laden inmiddels (in zomerse omstandigheden) wel op een acceptabele snelheid? Kan je bij alle versies (V2/V3/V4) goed inparkeren (gezien de korte kabellengte)?
Inmiddels 2x (kort) geladen bij een Supercharger met wisselende ervaring:
  • 1e keer in Zaltbommel waarbij het "laadstation" achter de parkeerplaats stond. Dit lukt prima met de Niro (vooruit inparkeren). Maximum laadsnelheid ca. 68 kW
  • 2e keer in Gouda waarbij de laadstations naast de parkeerplaats staan. Is wat lastiger vanwege de laadpoort aan de voorkant maar met wat schuin parkeren toch te doen. Maximum laadsnelheid 86 kW voor zeker 10 minuten (geladen vanaf 5%) en dat verbaast mij, dacht dat de Niro tot 77 kW laadsnelheid kon laden?
Werkt in ieder geval prima voor de vakantie over een aantal weken :)

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Had hier al eens een vraag over gesteld een tijdje geleden, er kwam volgens mij toen niet echt een oplossing uit.

Ik heb 9 van de 10 keer dat als ik mijn telefoon aan de lader hang dat Spotify dan automatisch start. Zelfde als ik eigenlijk alleen Waze nodig heb. Waarom het 1 op de 10 niet het geval is... Geen idee?

Ik weet ff niet of het een Kia probleem is, een Carplay issue of Spotify setting. Dit zegt wel wat over de Windows App en Android maar niet over iOS https://www.digitalmusicn...om-automatically-playing/

Gewenste situatie Waze via Carplay (iOS & bedraad) en radio tegelijk, waarbij op media drukken er niet voor zorgt dat spotify uit zich zelf start.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzy op 02-07-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[BoSS] schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Heeft iemand anders ervaring met laden van een Niro EV bij Tesla superchargers? Willen deze zomer naar Denemarken en de goedkoopste optie om te laden onderweg zijn de superchargers.
Gaat het laden inmiddels (in zomerse omstandigheden) wel op een acceptabele snelheid? Kan je bij alle versies (V2/V3/V4) goed inparkeren (gezien de korte kabellengte)?
@[BoSS]
Geen Niro EV maar de voorganger e-Niro (maakt voor de laadpaal niet echt uit):
Vorig jaar zomer in Frankrijk paar keer gebruik van gemaakt bij grote supermarkt. Werkte prima. Ik had wel de indruk dat ze iets minder snel waren dan bv Ionity, ondanks dat mijn max maar 77 kW is. Wel afwijkend parkeren, maar die Tesla superchargers staan altijd op een kluitje en daar is vaak voldoende ruimte. Je hindert dus meestal niet echt als je twee plekken inneemt.

Denemarken zal niet anders zijn dan Frankrijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappade
Tazzy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:16:
Had hier al eens een vraag over gesteld een tijdje geleden, er kwam volgens mij toen niet echt een oplossing uit.

Ik heb 9 van de 10 keer dat als ik mijn telefoon aan de lader hang dat Spotify dan automatisch start. Zelfde als ik eigenlijk alleen Waze nodig heb. Waarom het 1 op de 10 niet het geval is... Geen idee?

Ik weet ff niet of het een Kia probleem is, een Carplay issue of Spotify setting. Dit zegt wel wat over de Windows App en Android maar niet over iOS https://www.digitalmusicn...om-automatically-playing/

Gewenste situatie Waze via Carplay (iOS & bedraad) en radio tegelijk, waarbij op media drukken er niet voor zorgt dat spotify uit zich zelf start.
Is dat niet het gevolg van 'Media automatisch afspelen'? Die optie kan je vinden door naar Instelligen (app) te gaan in Android Auto. Die moet uitstaan. Ik heb dat ook en Spotify gaat nooit vanzelf aan.

Daarnaast had/heeft Waze een Spotify integratie ; die zou ik ook uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
In Waze stond inderdaad nog wat aan maar leek niet op een voltooide integratie.

Gekke vind ik nog steeds dat ik gisteravond met geen mogelijkheid Radio/Waze tegelijk kreeg. Vanochtend de boel ingeplugged. Bestemming Work gekozen in Waze & de radio bleef spelen.

Hoop dat het nu met de "audo player" in Waze uit dat het wat voorspelbaarder word :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Krijg net een brief van Kia dat er een terugroepactie is voor de Niro EV. Probleem kan zijn dat eventueel de bouten van het differentieel los kunnen raken. Het differentieel moet worden vervangen. Klus van 6.5 uur.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:17
Apart. In maart is er ook 1 geweest voor de aandrijfas.
Niks gehoord van m'n dealer.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 03-07-2024 12:29 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Kunnen de bouten niet met wat Loctite vastgedraaid worden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6b3s1uMhqIVgxJfXPkXGYpvHac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFyspdhOUCIpgIAoaReI3oN4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk1023
matthijst schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:29:
Apart. In maart is er ook 1 geweest voor de aandrijfas.
Niks gehoord van m'n dealer.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
Ik ook niet. Maar terugroepacties worden per brief door Kia aangekondigd. Gaan niet via de dealer maar die is wel op de hoogte. Maar e.e.a. kan serienummer gerelateerd zijn.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Nu online
Henk1023 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:23:
Krijg net een brief van Kia dat er een terugroepactie is voor de Niro EV. Probleem kan zijn dat eventueel de bouten van het differentieel los kunnen raken. Het differentieel moet worden vervangen. Klus van 6.5 uur.
Geven ze ook duidelijkheid over welke modeljaren dit betreft? Ik heb een MY22 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
Source90 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:34:
Kunnen de bouten niet met wat Loctite vastgedraaid worden 8)7

[Afbeelding]
Een paar bouten vastdraaien kost geen 6 uur.

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Nu online
Henk1023 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Een paar bouten vastdraaien kost geen 6 uur.
Ligt eraan waar die bouten zitten en wat je moet doen om erbij te kunnen. Kan me voorstellen dat dit voor een reguliere garage ook geen standaard werk is en ze wellicht even moet zoeken, controleren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk1023
glas86 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Ligt eraan waar die bouten zitten en wat je moet doen om erbij te kunnen. Kan me voorstellen dat dit voor een reguliere garage ook geen standaard werk is en ze wellicht even moet zoeken, controleren etc.
Kia schrijft in de brief dat het onderdeel vervangen moet worden. Nu zijn het differentieel en de reductor één deel. Zie foto. Kan me voorstellen dat dit wel een klus is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlUFXSKAwMC1OVpMc1OWoQ7Jzeg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9P5A2ailaraWbeJLxURM69Ts.jpg?f=user_large

Niro EV Exec 07-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Henk1023 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Ik ook niet. Maar terugroepacties worden per brief door Kia aangekondigd. Gaan niet via de dealer maar die is wel op de hoogte. Maar e.e.a. kan serienummer gerelateerd zijn.
Op https://ovi.rdw.nl/ staat in ieder geval per kenteken geregistreerd of er terugroepacties bekend zijn.

(Bij mijn Niro geen terugroepacties geregistreerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• landy1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 21:50
Henk1023 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:00:
[...]

Kia schrijft in de brief dat het onderdeel vervangen moet worden. Nu zijn het differentieel en de reductor één deel. Zie foto. Kan me voorstellen dat dit wel een klus is.[Afbeelding]
Vergis je ook niet in de benodigde tijd voor het spanningsvrij maken van een hoogvolt systeem. bij ons (Jaguar Land Rover) staat daar alleen soms al 2 uur voor, 1 monteur en 1 erbij als veiligheidspersoon met een grote haak om iemand weg te kunnen trekken als het mis gaat.
Voor een differentieel met motor zal ook waarschijnlijk het complete voorste subframe moeten zakken.
Vindt 6 uur meevallen, bij een i-pace staat er 9,5 uur voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Henk1023 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:23:
Hou ons op de hoogte van het vervolg... ;) (en succes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchVik
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
Ik ben benieuwd wanneer wij de update krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Binnenkort gaan we voor het eerst met onze Niro EV naar Frankrijk. Wij gebruiken in Frankrijk een "Bip & Go"-badge voor de tolwegen. In mijn vorige auto stond in de handleiding een specifieke plek op de voorruit waar die moest komen, (geen idee waarom precies, kennelijk zat daar een andere coating o.i.d. op het glas waardoor er minder storing met de communicatie van de badge zou zijn?).

Ik kon in de handleiding van de Niro hier niks over vinden. Badge gewoon rechts naast de spiegel plakken en hopen dat het goed gaat is een optie, maar er is hier vast al iemand die dat eerder geprobeerd heeft... O-) ?
Ben benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
ocaj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:09:
Binnenkort gaan we voor het eerst met onze Niro EV naar Frankrijk. Wij gebruiken in Frankrijk een "Bip & Go"-badge voor de tolwegen. In mijn vorige auto stond in de handleiding een specifieke plek op de voorruit waar die moest komen, (geen idee waarom precies, kennelijk zat daar een andere coating o.i.d. op het glas waardoor er minder storing met de communicatie van de badge zou zijn?).

Ik kon in de handleiding van de Niro hier niks over vinden. Badge gewoon rechts naast de spiegel plakken en hopen dat het goed gaat is een optie, maar er is hier vast al iemand die dat eerder geprobeerd heeft... O-) ?
De Fulli-badge heb ik vorige maand links naast de spiegel geplakt, dus aan de bestuurderskant. Vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Links naast de spiegel? Hangt hij dan niet heel erg in beeld?

Ik vind het zicht in de Niro sowieso is al ietsje minder dan de auto die ik hiervoor had omdat het spiegel-blok wat groot is, maar zou geloof ik niet ook nog iets links naast de spiegel op de ruit willen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
ocaj schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:02:
Links naast de spiegel? Hangt hij dan niet heel erg in beeld?

Ik vind het zicht in de Niro sowieso is al ietsje minder dan de auto die ik hiervoor had omdat het spiegel-blok wat groot is, maar zou geloof ik niet ook nog iets links naast de spiegel op de ruit willen plakken.
Dat ligt eraan. Ik ben zelf 2 meter en heb al heel snel dat mijn zicht wordt geblokkeerd door zo'n camera/spiegelunit. In dit geval is het echt een klein houdertje wat aan de bovenrand zit.

De milieustickers, vignetten en losse navigatie in de hoeken zijn veel gevaarlijker.

[ Voor 16% gewijzigd door me_mrtn op 08-07-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Goed punt, ik ben kleiner, maar zit wel altijd vrij hoog. Ik zal vanavond eens in de auto gaan zitten om te kijken hoe het er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
Was V2L nu wel of niet hardwaretechnisch aanwezig in een Niro EV DPL geleverd dec 2022? Hier gezocht maar kan het niet uitpluizen. Ik had een cheap amazon stekker gekocht maar dat geeft weinig resultaat, dus wil even checken of het aan de stekker of de wagen ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 18-09 19:54
drboneym schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:33:
Was V2L nu wel of niet hardwaretechnisch aanwezig in een Niro EV DPL geleverd dec 2022? Hier gezocht maar kan het niet uitpluizen. Ik had een cheap amazon stekker gekocht maar dat geeft weinig resultaat, dus wil even checken of het aan de stekker of de wagen ligt?
Hier kan je het antwoord in de bijbehorende prijslijst vinden.
https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/#2022

Zo te zien alleen V2L in de executive line.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemD61 op 08-07-2024 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
ocaj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:09:

Wij hebben een Fulli badge en vorig jaar met 2 elastiekjes aan de zonneklep vastgemaakt. Bij het naderen van de poortjes zonneklep even omklappen en gaan met de banaan. Hoef je niks op het raam te plakken wat dan weer 50 weken voor niks op het raam plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 20:23
WillemD61 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Hier kan je het antwoord in de bijbehorende prijslijst vinden.
https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/#2022

Zo te zien alleen V2L in de executive line.
Ok dank u! Zit echt goed verstopt uiteraard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
MajaMestreech schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Wij hebben een Fulli badge en vorig jaar met 2 elastiekjes aan de zonneklep vastgemaakt. Bij het naderen van de poortjes zonneklep even omklappen en gaan met de banaan. Hoef je niks op het raam te plakken wat dan weer 50 weken voor niks op het raam plakt.
Dat is ook wel een hele goede suggestie, dank!
Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste