r0bb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:25:
[...]
Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL? Bij NT dus de TER die tussen de regels hoger uitvalt, plus de trackingsverschillen? Op indexfondsenvergelijken.nl doet NT het tov VWRL over 30 jaar nog steeds 6% beter, maar dit is dus niet accuraat?
Je kunt beide fondsen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, ze volgen simpelweg een andere index. Als je ze "beter" met elkaar wilt vergelijken zou je VWRL/VWCE moeten vergelijken met NT World+NT EM samen.
Zie ook dit artikel voor meer uitleg over de verschillende indexen:
https://www.bankeronwheels.com/best-international-etfs/En mag ik vragen waarom je voor IBKR kiest en niet voor deGiro? Nog steeds die vermogensscheidings kwestie van een aantal jaar geleden?
Ja, geen probleem.
Wat ik zelf erg belangrijk vond was het kunnen openen van een gezamenlijke rekening, dat is bij DeGiro niet mogelijk. Ik vind het fijn dat als mij wat overkomt dat mijn partner er ook bij kan zonder eerst door allerlei (juridische) hoepels te moeten springen. Het is nu gewoon goed geregeld.
Vanuit mijn geloofsovertuiging, lees mijn beleggingsstrategie > lees orthodox passief beleggen > lees set and forget (en ja, dat deed ik heel bewust) had ik ook een grote wens om zoveel mogelijk het periodiek inleggen en beleggen te automatiseren. Met IBKR kan dat inmiddels al een tijdje en is het ook mogelijk in bepaalde ETF's in fracties aan te kopen zoals VWCE. Ik kan dus mijn beleggingsstrategie voortzetten zoals ik hiervoor ook heb gedaan.
Verder heeft mij dit
artikel van Banker on wheels ook aan het denken gezet over de veiligheid van je broker. Ik vond het interessant om de verschillende inzichten ook eens te projecteren op de verschillende marktspelers die we hier in Nederland hebben.
Kostentechnisch was er trouwens ook een reden. Alleen ETF's in de kernselectie zijn interessant om aan te kopen bij DeGiro, daarbuiten wordt het al een flink stukje duurder. Bij VWRL bijvoorbeeld speelt ook mee dat deze wel in de kernselectie en dus gratis aan te kopen is, maar wel 4x per jaar dividend uitkeert in de dollars en dat is kassa voor DeGiro met hun niet zo gunstige autofx die dat weer in euro's omzet. De VWCE-variant kent dus aankoopkosten en ook nog eens periodiek aansluitkosten voor de beurs waar je aankoopt.
Al met al, heb ik er wel even wat avonden in gestopt om een beslissing te maken