Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
XWB schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:12:
[...]

Nog goedkoper: WEBN (accumulerend) / WEBG (distribuerend).
Maar pas wel op, het fonds is betrekkelijk jong dus er is nog weinig data over de performance. Spdr SPYY is bijvoorbeeld ook duurder door het verschil met de index die gevolgd wordt. https://www.trackingdifferences.com/ETF/ISIN/IE00B44Z5B48

Daarnaast ben ik ook wel geïnteresseerd naar het eerste jaarverslag van WEBG/ WEBN. Die 0,07% is uitzonderlijk laag dus er moet wel meer aan de hand zijn om de kosten zo laag te drukken. Ik vermoed zelf een combinatie van veel uitlenen en relatief weinig terug stoppen in het fonds zelf en waarschijnlijk ook de replicatie van de onderliggende aandelen waardoor je daarop bespaart maar dus wel tracking verschillen krijgt met de index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
SC0H + EXUS + EIMI is volgens mij de goedkoopste manier van wereldwijd gespreid beleggen.

SC0H is wel een synthetische ETF, niet iedereen houdt daarvan. Zie eerdere discussies.

Van de all in 1 ETF's zou ik WEBN kiezen. Ik vermoed dat het verschil in TER met VWCE zwaarder zal wegen dan de nadelen. Maar nu nog te weinig data om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:25:
[...]

Waar het op neer komt is dat je voor NT World fonds nog ongeveer 0,13% bij moet rekenen naast de TER. Voor NT SC (small caps) mag je ook 0,15% erbij rekenen. Voor NT EM ondanks dat de data niet volledig is, zie xlsx bestand uit GitHub link, mag je ook 0,11% optellen bij de TER.
Als ik het goed zie worden deze kosten niet meegenomen in Gerben's artikel hier? Wel vreemd.
https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-04-2025 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 02:26:
[...]

Als ik het goed zie worden deze kosten niet meegenomen in Gerben's artikel hier? Wel vreemd.
Als je het artikel goed leest zit het er wel in en zie je het wel in de tabel terug onder kolom gewogen.
Daarbij vond hij een onverklaarbaar verschil tussen de kostenbepaling op basis van Kostenbenadering (op basis van de getallen voor TER (Total Expense Ratio), ITK (Interne TransactieKosten), dividendlekkage en lending uit jaarverslagen) en de kostenbepaling op basis van in de praktijk gevonden Tracking Difference. Daarom geef ik de gewogen totaalkosten in onderstaande tabel weer als een range. De kosten zullen naar we verwachten ergens in de range zitten, maar waar precies is niet op voorhand te zeggen. Zie ook de raw file in Gerben’s github.
Ik ben dus zelf verder gegaan met de raw file en heb de andere fondsen (EM en SC) eruit gehaald.

Wat me alleen opvalt aan het artikel is dat hij alleen de onverklaarbare fonds kosten heeft meegenomen maar niet de trackings verschillen als ik het zo zie. Het Reddit artikel waar ik eerder naar linkte wordt het wel meegewogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 15-04-2025 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Begrijp ik het goed dat NT world dus niet meer interessant is bij de ABN AMRO of kan ik daar blijven zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
NicoHF schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:03:
Begrijp ik het goed dat NT world dus niet meer interessant is bij de ABN AMRO of kan ik daar blijven zitten?
Zodra de NT fondsen via Autoinvest bij Saxo kunnen worden ingekocht dan is ABN AMRO niet meer de goedkoopste broker voor de Northern Trust fondsen. Het verschil met Saxo is 0,20% VS 0,12% in service fee als Autoinvest mogelijk wordt waarmee de aankoopkosten dan €0 zijn voor beide.

Dat is nu nog niet het geval en daarnaast blijft het een persoonlijke afweging of je zou willen overstappen naar Saxo bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

je hebt daar toch voor gekozen om een bepaalde reden, die is niet veranderd?

Je kunt wel elke 3 maanden je hele portefeuille overboeken naar de goedkoopste van dat moment, maar dat brengt ook weer kosten en risico's met zich mee, en niet bepaald passief ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Miki schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:56:
[...]

Zodra de NT fondsen via Autoinvest bij Saxo kunnen worden ingekocht dan is ABN AMRO niet meer de goedkoopste broker voor de Northern Trust fondsen. Het verschil met Saxo is 0,20% VS 0,12% in service fee als Autoinvest mogelijk wordt waarmee de aankoopkosten dan €0 zijn voor beide.

Dat is nu nog niet het geval en daarnaast blijft het een persoonlijke afweging of je zou willen overstappen naar Saxo bank.
Misschien handig om te vermelden dat deze kostenvergelijking over de Class A fondsen gaat nu bij ABN ook de goedkopere versies beschikbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 15-04-2025 15:05 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:03:
[...]

Misschien handig om te vermelden dat deze kostenvergelijking over de Class A fondsen gaat nu bij ABN ook de goedkopere versies beschikbaar zijn.
Kan ik als bestaande NT klant nu makkelijk over switchen naar de goedkopere zonder uit de markt te zijn?

Had al het een andere gelezen maar een duidelijke conclusie was er volgens mij nog niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Voor het mooie zou je ook de goedkopere NT fondsen bij ABN moeten meenemen in de vergelijking (NL0013654742 en NL0014040289).
NicoHF schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:16:
[...]

Kan ik als bestaande NT klant nu makkelijk over switchen naar de goedkopere zonder uit de markt te zijn?
Bij sommige mensen duurde de switch enkele dagen, bij andere ging het sneller. Ik zou dus sowieso rekening houden dat je even uit de markt zal zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 15-04-2025 15:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:29:
[...]

je hebt daar toch voor gekozen om een bepaalde reden, die is niet veranderd?

Je kunt wel elke 3 maanden je hele portefeuille overboeken naar de goedkoopste van dat moment, maar dat brengt ook weer kosten en risico's met zich mee, en niet bepaald passief ;-)
Uiteraad zat daar een reden achter.
Goedkoop, goede spreiding en bij een veilige broker/bank die niet snel failliet zou gaan.

Dat gezegd hebbende valt Saxo al voor mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:16:
[...]

Voor het mooie zou je ook de goedkopere NT fondsen bij ABN moeten meenemen in de vergelijking (NL0013654742 en NL0014040289).

[...]

Bij sommige mensen duurde de switch enkele dagen, bij andere ging het sneller. Ik zou dus sowieso rekening houden dat je even uit de markt zal zijn.
Nog steeds een paar dagen eruit dat is jammer.
Dat durf ik momenteel niet aan.
Misschien over een aantal jaar als het weer wat rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:43
[...]

[...]

Het valt me op dat bij ABN de informatiepagina's van deze nieuwe NT fondsen niet de juiste informatie lijkt te bevatten (de brochures laten een Europe index zien bijvoorbeeld). Wat is nu de status volgens ABN van deze fondsen? Het voelt nogal rommelig aan allemaal als ik eerlijk mag zijn.

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -R-R-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:21
Vandaag weer bij ING geïnformeerd of de goedkopere Northern Trust World NL0013654742 beschikbaar komt naast NL0011225305. Er is geen duidelijkheid of en wanneer dit beschikbaar gaat zijn bij ING. De wens is doorgestuurd naar de afdeling die er over gaat. Er kon ook geen antwoord gegeven worden op de vraag waarom dit elders (ABN Amro) wel al beschikbaar is en bij ING niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

NicoHF schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:16:
[...]

Had al het een andere gelezen maar een duidelijke conclusie was er volgens mij nog niet?
Er waren een stuk of 3-4 ervaringen gepost, bij allemaal bleek er een handelsdag tussen verkoop en aankoop te zitten. Aan jou de vraag of je denkt dat het bij jou dan anders zou zijn ;) De manier om de switch te doen zonder uit de markt te zijn is ook al meermaals besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
NicoHF schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:18:
[...]

Uiteraad zat daar een reden achter.
Goedkoop, goede spreiding en bij een veilige broker/bank die niet snel failliet zou gaan.

Dat gezegd hebbende valt Saxo al voor mij af.
Hoezo? Denk je dat ze niet veilig zijn? Volgens Mr FOB zijn ze als systeem-relevant financieel instituut aangemerkt in Denemarken en hebben ze een A-rating. Een van de grootste brokers van Europa. Ik heb het niet zelf gecheckt, maar dit lijkt een betrouwbare bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
lachesis schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:42:
[...]

Hoezo? Denk je dat ze niet veilig zijn? Volgens Mr FOB zijn ze als systeem-relevant financieel instituut aangemerkt in Denemarken en hebben ze een A-rating. Een van de grootste brokers van Europa. Ik heb het niet zelf gecheckt, maar dit lijkt een betrouwbare bron.
Die rating hebben ze maar heb je ook gelezen over de verschillende investeerders die zijn ingestapt en het laatste nieuws over het afstoten van de tak vermogensbeheer? Zoals ik al eerder schreef staan investeerders bij mij niet bekend als partijen die veel op hebben met de klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
Miki schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:57:
[...]

Die rating hebben ze maar heb je ook gelezen over de verschillende investeerders die zijn ingestapt en het laatste nieuws over het afstoten van de tak vermogensbeheer? Zoals ik al eerder schreef staan investeerders bij niet bekend als partijen die veel op hebben met de klanten.
Ja ik zag de post van jou, waarvoor dank, maar ik heb er te weinig verstand van om te kunnen beoordelen wat dat betekent qua veiligheid. Ik zit net even te googlen; dit gaat over J. Safra Sarasin Group die nu 70% heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
lachesis schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
[...]

Ja ik zag de post van jou, waarvoor dank, maar ik heb er te weinig verstand van om te kunnen beoordelen wat dat betekent qua veiligheid. Ik zit net even te googlen; dit gaat over J. Safra Sarasin Group die nu 70% heeft?
Kwa veiligheid verwacht ik zelf niets, dat zal voor de komende tijd wel op orde blijven.

Maar wat ik wel vermoed is dat er gerommeld gaat worden aan de dienstverlening, de producten en de kosten. Hoe, wat en wanneer, geen idee, dat is pure speculatie van mijn kant, maar je kunt er vergif op innemen dat investeerders hun geld op enig moment terug willen zien. Met het afstoten van de tak vermogenbeheer aan Semmie lijkt dat vermoeden al te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:02

sanook

_/-\o_

[...]
Volgens mij is voor NT World bij ABN de goedkopere variant gebruikt:
Bij ABN AMRO gebruik ik de daar beschikbare goedkopere variant voor het NT World fonds (NL0013654742), zie Northern Trust ABN AMRO goedkoper en nieuwe namen. Deze variant is (nog?) niet beschikbaar bij Rabobank of ING. Als je bij ABN AMRO dezelfde variant als bij Saxo, Rabobank en ING hebt (NL0011225305), dan moet je om te vergelijken 0,04% bij de kosten van ABN AMRO optellen in onderstaande tabel.

De NT EM nieuwe variant lijkt niet meer beschikbaar bij ABN
https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
sanook schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:51:
[...]

De NT EM nieuwe variant lijkt niet meer beschikbaar bij ABN
https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/
Die nieuwe EM variant is inmiddels weer beschikbaar:
Update 2 april 2025: NL0014040289 is ondertussen niet meer beschikbaar via ABN AMRO. Het is nog niet duidelijk of dit tijdelijk is. Update 15 april 2025: het fonds is weer beschikbaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:02

sanook

_/-\o_

XWB schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:24:
[...]
[...]
Mooi! Maar dan is ie waarschijnlijk (nog) niet meegenomen in de vergelijking waardoor ABN dus nog iets voordeliger is dan in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 21:38
XWB schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:24:
[...]

[...]
Ik zit nog te twijfelen of ik moet gaan switchen van de duurdere naar de goedkopere varianten of gewoon vanaf nu inleggen in de goedkopere fondsen.

Op FOB (https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/) staat dat er wellicht een optie gaat komen om kosteloos te switchen in de toekomst. Heeft iemand al wat meer hierover gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik heb mijzelf weer 'bij-gelezen' en door de laatste 80-pagina's gespit.

Ik zit eea te vergelijken met de NT fondsen aangezien die dus sinds een maandje of wat bij sommige aanbieders beschikbaar zijn.

Ik zie veel 'ze zijn hetzelfde' feedback. ben daar zelf toch ook nog even in gedoken. wat mij tot nu toe opvalt is het verschil in performance, specifiek in 2020 21% verschil. Ik heb er in dit topic niets over kunnen vinden en vandaag geen tijd meer, ik zal er morgen nog eens verder in duiken.

FeatureNL0011225305 (Class A)NL0013654742 (Class I)
Fund NameNorthern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder FundNorthern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund
ISINNL0011225305NL0013654742
Investment ObjectiveInvests at least 85% in the master fundInvests at least 85% in the master fund
Ongoing Costs0.15%0.10%
Exit Fee1.00%1.00%
Historical Performance
2016: 10.6%, N/A
2017: 8.3%, N/A
2018: -3.3%,8.3%,
2019: 30.9%, 31.8%
2020: 8.2%-13.6%
Risk Profile 6 (1 to 7) 6 (1 to 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:12:
Ik heb mijzelf weer 'bij-gelezen' en door de laatste 80-pagina's gespit.

Ik zit eea te vergelijken met de NT fondsen aangezien die dus sinds een maandje of wat bij sommige aanbieders beschikbaar zijn.

Ik zie veel 'ze zijn hetzelfde' feedback. ben daar zelf toch ook nog even in gedoken. wat mij tot nu toe opvalt is het verschil in performance, specifiek in 2020 21% verschil. Ik heb er in dit topic niets over kunnen vinden en vandaag geen tijd meer, ik zal er morgen nog eens verder in duiken.

FeatureNL0011225305 (Class A)NL0013654742 (Class I)
Fund NameNorthern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder FundNorthern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund
ISINNL0011225305NL0013654742
Investment ObjectiveInvests at least 85% in the master fundInvests at least 85% in the master fund
Ongoing Costs0.15%0.10%
Exit Fee1.00%1.00%
Historical Performance
2016: 10.6%, N/A
2017: 8.3%, N/A
2018: -3.3%,8.3%,
2019: 30.9%, 31.8%
2020: 8.2%-13.6%
Risk Profile 6 (1 to 7) 6 (1 to 7)
Bij Morningstar is die oprichtingsdatum van de 2e pas eind 2019?
Oprichtingsdatum22-08-2019
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013VG8

De YTD en de 3 en 5 jaar annualized zijn vrijwel gelijk.
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2025 23:31 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
YakuzA schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:29:
[...]

Bij Morningstar is die oprichtingsdatum van de 2e pas eind 2019?

[...]
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013VG8

De YTD en de 3 en 5 jaar annualized zijn vrijwel gelijk.
Ik heb de info uit :
https://www.northerntrust...-fund-class-a-kiid-nl.pdf

https://www.northerntrust...-kiid_NL0013654742_nl.pdf

heb niet goed zitten opletten met de jaartallen ;) de 'laatste' 3 kolommen zijn niet dezelfde jaren inderdaad.

Thanks! lekker slim 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olmo30
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:34
Hee, een beginnersvraag..

Kan je bij Meesman maar 1 opdracht per week plaatsen? Vorige week begonnen met een testbedrag, die van vorige week donderdag komt nu pas deze vrijdag erop. Dit begrijp ik vanwege 1 handelsmoment per week.

Maar nu heb ik gister ochtend nog een opdracht geplaatst, en deze staat nu op Datum uitvoering: Nog niet bekend.

Kan iemand mij vertellen waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Olmo30 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:30:

Kan je bij Meesman maar 1 opdracht per week plaatsen? Vorige week begonnen met een testbedrag, die van vorige week donderdag komt nu pas deze vrijdag erop. Dit begrijp ik vanwege 1 handelsmoment per week.

Maar nu heb ik gister ochtend nog een opdracht geplaatst, en deze staat nu op Datum uitvoering: Nog niet bekend.

dat zal vanwege de paasdagen zijn vermoed ik. als je even inlogt kun je de dagen zien waarop er gehandeld gaat worden. je kunt overigens gewoon meerdere opdrachten plaatsen per week, die blijven dan gewoon staan tot de eerstvolgende handelsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:11
Olmo30 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:30:

Meesman handelt inderdaad maar één keer per week. Als er geen feestdagen zijn betekent dit dat als je inleg op woensdag binnen is, deze vrijdag wordt belegd. Mijn Meesman is daarna op maandagavond bijgewerkt.

Het is geen probleem om meerdere opdrachten in dezelfde week in te sturen. In mijn ervaring kan het even duren tot de "Datum uitvoering" in Mijn Meesman wordt weergegeven, soms een paar dagen. Verder komen stortingen via iDEAL pas een dag later binnen, die moet je dus op dinsdag doen om nog mee te komen met het handelsmoment op vrijdag. Een Instant Payment (bankoverboeking) naar de ABN-rekening van Meesman is sneller, als je die op woensdag doet ben je nog wel op tijd. Het kan alsnog tot vrijdag duren voordat je de overboeking in Mijn Meesman terugziet.

Als er (buitenlandse) feestdagen zijn dan wordt het handelsmoment verplaatst, zo ook deze week. Volgende week is weer normaal. Uit Mijn Meesman:
Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 16 april in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van dinsdag 22 april uitgevoerd. MijnMeesman is op woensdag 23 april om 19.00u bijgewerkt. Dit is later dan gebruikelijk door fondssluitingen in verband met Goede Vrijdag en Pasen.

Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 23 april in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van vrijdag 25 april uitgevoerd.
MijnMeesman is op maandag 28 april om 19.00u bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
MisterX333 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:31:
Zijn er hier nog meer mensen die Saxo Investor gebruiken en eind deze maand overgezet worden naar Semmie? Ik ben van plan om alles over te zetten naar Meesman, gezien ook de hoge kosten weer bij Semmie. En ik ben het verhuizen van bank naar bank (Binck -> Saxo -> Semmie) ook wel zat.

Helaas moet ik dan alles verkopen en hopen op niet te veel verlies, maar dit is geen ideale periode. Iemand nog tips hoe dit het beste aan te pakken? Voor het einde van de maand moet alles weg bij Saxo, anders gaat het over naar Semmie. :/
Wat houdt deze overstap naar Semmie precies in?
Laatste blog van mr Fob gaat bv. positief in op SaxoInvestor (in combinatie met de NT fondsen). Zeker als deze toegevoegd wordt aan AutoInvest een erg voordelige partij?

Niet dat deze zaligmakend is, maar wel een grote partij met veel opties en een overzichtelijke app?

Ik overweeg misschien tezijnertijd over te stappen als auto-invest aan de NT fondsen is toegevoegd, maar onduidelijk wat er nu gaande is qua veranderingen en of dit positief/negatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fissa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:26:
[...]

Wat houdt deze overstap naar Semmie precies in?
Er is een apart topic voor, misschien beter om dat daar te checken :)
Saxo "laten beleggen" overgang naar Semmie

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
YakuzA schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:34:
[...]

Er is een apart topic voor, misschien beter om dat daar te checken :)
Saxo "laten beleggen" overgang naar Semmie
Ah, dit is dus het laten/beheerd beleggen gedeelte van Saxo. Niet van toepassing als je in een indexfonds via SaxoInvestor zelf aan de slag wil met bv. NT.

Misschien een silly question: maar wat is de toegevoegde waarde van een en/of beleggersrekening tov op 1 persoon?

[ Voor 12% gewijzigd door fissa op 16-04-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
fissa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:27:
[...]
Misschien een silly question: maar wat is de toegevoegde waarde van een en/of beleggersrekening tov op 1 persoon?
Zie o.a. https://www.consumentenbo...en/wat-is-vermogensbeheer

Mijn afdronk is dat als je er zelf wat tijd in wilt stoppen je niet zo iemand nodig zou moeten hebben. Het is dienstverlening, letterlijk iemand die je handje vasthoudt en je adviseert op basis van je vermogen en welk risico je zou willen lopen. Verwacht dus niet dat zo iemand voor jou gaat beleggen en allerlei trades gaat uitvoeren om het hoogste rendement te halen zoals je in films wel eens ziet. De beste persoon zal ook gewoon indexfondsen aankopen en tzt als jij diegene een opdracht geeft het risicoprofiel veranderen of de portefeuille verkopen. Maar niet meer dan dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fissa schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:27:
[...]

Hangt van je huwelijkse voorwaarden af. Als jij met geld wat van jou en je partner is wilt beleggen kan een gemeenschappelijke beleggingsrekening handiger zijn dan wanneer je geld wat van jullie allebei is op naam van een persoon zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:34:
[...]

Hangt van je huwelijkse voorwaarden af. Als jij met geld wat van jou en je partner is wilt beleggen kan een gemeenschappelijke beleggingsrekening handiger zijn dan wanneer je geld wat van jullie allebei is op naam van een persoon zet.
Wij gaan er binnenkort eentje open samen voor de gezamenlijke doelen. Kan motiverend werken om samen toegang te hebben en het saldo te zien groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:10
Tdem schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:36:
[...]
Wij gaan er binnenkort eentje open samen voor de gezamenlijke doelen. Kan motiverend werken om samen toegang te hebben en het saldo te zien groeien.
Of demotiverend als het saldo daalt 🤓

Gezamenlijk is voor het inzicht voor beiden wel prettig. Wij hebben ook een gezamenlijke beleggingsrekening en daarnaast beiden individuele rekeningen. Eigenlijk net zoals met de spaargelden. Houdt het duidelijk welk deel gezamenlijk is en wat niet.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tdem schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:36:
[...]

Je kan toch ook prima allebei toegang hebben ookal staat die op 1 naam?
Vooral als je een andere broker hebt dan je huisbank.

Een specifieke 'en/of' rekening is puur een papieren ding voor eventueel ongelukkige omstandigheden?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2025 11:43 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YakuzA schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:41:
[...]

Een specifieke 'en/of' rekening is puur een papieren ding voor eventueel ongelukkige omstandigheden?
Ok stel je voor, jij en je vriendin willen 100k beleggen die jullie samen gespaard hebben. Je vriendin heeft al een account bij Binck dus die zegt, 'Doe maar op mijn rekening! Ik geef je wel mijn logingegevens.'.

Wat gebeurt er nu:
  • Als jullie uit elkaar gaan?
  • Als zij komt te overlijden?
  • Etc.
Het geld op haar naam is van haar. Geld op een en/of rekening is van jullie allebei.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 17-04-2025 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
fsfikke schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:36:
[...]
Het geld op haar naam is van haar. Geld op een en/of rekening is van jullie allebei.
En het geld onder jouw kussen is van jou en dat onder haar kussen is van haar? Bij dit soort dingen moet je echt niet willen vertrouwen op "dat zal zo wel zijn", maar die afspraken moet je op papier zetten. In een samenlevingscontract, huwelijkse voorwaarden en testament.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Inmiddels heb ik een joint account bij IBKR geopend en zodanig ingesteld dat er periodieke stortingen en aankopen kunnen plaatsvinden bij zowel IBKR zelf als mijn huisbank ING. Ik ben aangenaam verrast dat het allemaal vrij eenvoudig te vinden en in te stellen was al denk ik wel dat het echte nieuwkomers wel kan afschrikken.
Over afschrikken gesproken, het registratie proces doet dat zeker. Er wordt ontzettend veel informatie gevraagd en helemaal als je kiest voor een gezamenlijk account. Inclusief het scannen van je ID bewijzen was het wel even een klusje en soms ook even Google gebruiken om even goed te doorgronden wat er we nu daadwerkelijk gevraagd wordt omdat wij hier in Nederland bepaalde begrippen niet kennen.

Wat betreft veiligheid ben ik ook wel gecharmeerd van de 2FA oplossing met je IB key waar je ook de Globaltrader app voor kunt gebruiken.

Verder heb ik voor nu besloten om verder periodiek te gaan beleggen in VWCE. WEBN houd ik wel in de gaten maar er is voor mij te weinig data nu om hier een verstandige keuze in te maken. Ik ben nu zelf wijzer geworden dat de TER niet alles zegt. Moet zeggen dat de informatie bij Bankersonwheels mij ook goed geholpen heeft. Nuttige site om informatie op te halen met interessante inzichten over brokers en aandelen. Het heeft mijn blik ook meer verruimd om ook naar andere aspecten te kijken.

Mijn portefeuille met de drie Northern Trust fondsen houdt ik voor nu even aan bij ING en zal deze komende tijd liquideren en omzetten bij IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:55
Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:18:
Inmiddels heb ik een joint account bij IBKR geopend en zodanig ingesteld dat er periodieke stortingen en aankopen kunnen plaatsvinden bij zowel IBKR zelf als mijn huisbank ING. Ik ben aangenaam verrast dat het allemaal vrij eenvoudig te vinden en in te stellen was al denk ik wel dat het echte nieuwkomers wel kan afschrikken.
Over afschrikken gesproken, het registratie proces doet dat zeker. Er wordt ontzettend veel informatie gevraagd en helemaal als je kiest voor een gezamenlijk account. Inclusief het scannen van je ID bewijzen was het wel even een klusje en soms ook even Google gebruiken om even goed te doorgronden wat er we nu daadwerkelijk gevraagd wordt omdat wij hier in Nederland bepaalde begrippen niet kennen.

Wat betreft veiligheid ben ik ook wel gecharmeerd van de 2FA oplossing met je IB key waar je ook de Globaltrader app voor kunt gebruiken.

Verder heb ik voor nu besloten om verder periodiek te gaan beleggen in VWCE. WEBN houd ik wel in de gaten maar er is voor mij te weinig data nu om hier een verstandige keuze in te maken. Ik ben nu zelf wijzer geworden dat de TER niet alles zegt. Moet zeggen dat de informatie bij Bankersonwheels mij ook goed geholpen heeft. Nuttige site om informatie op te halen met interessante inzichten over brokers en aandelen. Het heeft mijn blik ook meer verruimd om ook naar andere aspecten te kijken.

Mijn portefeuille met de drie Northern Trust fondsen houdt ik voor nu even aan bij ING en zal deze komende tijd liquideren en omzetten bij IBKR.
Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL? Bij NT dus de TER die tussen de regels hoger uitvalt, plus de trackingsverschillen? Op indexfondsenvergelijken.nl doet NT het tov VWRL over 30 jaar nog steeds 6% beter, maar dit is dus niet accuraat?

En mag ik vragen waarom je voor IBKR kiest en niet voor deGiro? Nog steeds die vermogensscheidings kwestie van een aantal jaar geleden?

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 17-04-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

r0bb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:25:
[...]
Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL?
Op basis van historie zou je daar misschien wat over kunnen zeggen :)
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000YXJO
5 Jaar geannualiseerd 12,12
5 Jaar geannualiseerd 13,49

en dan nog ergens het dividend uit NT world erin verwerken, als die nog niet in de annualized zit etc.

Maar historie != toekomst etc :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
[...]

Valt er concreet te zeggen wat nu de afwijkingen zijn op NT ten opzichte van VWRL? Bij NT dus de TER die tussen de regels hoger uitvalt, plus de trackingsverschillen? Op indexfondsenvergelijken.nl doet NT het tov VWRL over 30 jaar nog steeds 6% beter, maar dit is dus niet accuraat?
Je kunt beide fondsen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, ze volgen simpelweg een andere index. Als je ze "beter" met elkaar wilt vergelijken zou je VWRL/VWCE moeten vergelijken met NT World+NT EM samen.
Zie ook dit artikel voor meer uitleg over de verschillende indexen: https://www.bankeronwheels.com/best-international-etfs/
En mag ik vragen waarom je voor IBKR kiest en niet voor deGiro? Nog steeds die vermogensscheidings kwestie van een aantal jaar geleden?
Ja, geen probleem.

Wat ik zelf erg belangrijk vond was het kunnen openen van een gezamenlijke rekening, dat is bij DeGiro niet mogelijk. Ik vind het fijn dat als mij wat overkomt dat mijn partner er ook bij kan zonder eerst door allerlei (juridische) hoepels te moeten springen. Het is nu gewoon goed geregeld.

Vanuit mijn geloofsovertuiging, lees mijn beleggingsstrategie > lees orthodox passief beleggen > lees set and forget (en ja, dat deed ik heel bewust) had ik ook een grote wens om zoveel mogelijk het periodiek inleggen en beleggen te automatiseren. Met IBKR kan dat inmiddels al een tijdje en is het ook mogelijk in bepaalde ETF's in fracties aan te kopen zoals VWCE. Ik kan dus mijn beleggingsstrategie voortzetten zoals ik hiervoor ook heb gedaan.

Verder heeft mij dit artikel van Banker on wheels ook aan het denken gezet over de veiligheid van je broker. Ik vond het interessant om de verschillende inzichten ook eens te projecteren op de verschillende marktspelers die we hier in Nederland hebben.

Kostentechnisch was er trouwens ook een reden. Alleen ETF's in de kernselectie zijn interessant om aan te kopen bij DeGiro, daarbuiten wordt het al een flink stukje duurder. Bij VWRL bijvoorbeeld speelt ook mee dat deze wel in de kernselectie en dus gratis aan te kopen is, maar wel 4x per jaar dividend uitkeert in de dollars en dat is kassa voor DeGiro met hun niet zo gunstige autofx die dat weer in euro's omzet. De VWCE-variant kent dus aankoopkosten en ook nog eens periodiek aansluitkosten voor de beurs waar je aankoopt.

Al met al, heb ik er wel even wat avonden in gestopt om een beslissing te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:55
Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:16:
[...]

Je kunt beide fondsen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken, ze volgen simpelweg een andere index. Als je ze "beter" met elkaar wilt vergelijken zou je VWRL/VWCE moeten vergelijken met NT World+NT EM samen.
Zie ook dit artikel voor meer uitleg over de verschillende indexen: https://www.bankeronwheels.com/best-international-etfs/

[...]

Ja, geen probleem.

Wat ik zelf erg belangrijk vond was het kunnen openen van een gezamenlijke rekening, dat is bij DeGiro niet mogelijk. Ik vind het fijn dat als mij wat overkomt dat mijn partner er ook bij kan zonder eerst door allerlei (juridische) hoepels te moeten springen. Het is nu gewoon goed geregeld.

Vanuit mijn geloofsovertuiging, lees mijn beleggingsstrategie > lees orthodox passief beleggen > lees set and forget (en ja, dat deed ik heel bewust) had ik ook een grote wens om zoveel mogelijk het periodiek inleggen en beleggen te automatiseren. Met IBKR kan dat inmiddels al een tijdje en is het ook mogelijk in bepaalde ETF's in fracties aan te kopen zoals VWCE. Ik kan dus mijn beleggingsstrategie voortzetten zoals ik hiervoor ook heb gedaan.

Verder heeft mij dit artikel van Banker on wheels ook aan het denken gezet over de veiligheid van je broker. Ik vond het interessant om de verschillende inzichten ook eens te projecteren op de verschillende marktspelers die we hier in Nederland hebben.

Kostentechnisch was er trouwens ook een reden. Alleen ETF's in de kernselectie zijn interessant om aan te kopen bij DeGiro, daarbuiten wordt het al een flink stukje duurder. Bij VWRL bijvoorbeeld speelt ook mee dat deze wel in de kernselectie en dus gratis aan te kopen is, maar wel 4x per jaar dividend uitkeert in de dollars en dat is kassa voor DeGiro met hun niet zo gunstige autofx die dat weer in euro's omzet. De VWCE-variant kent dus aankoopkosten en ook nog eens periodiek aansluitkosten voor de beurs waar je aankoopt.

Al met al, heb ik er wel even wat avonden in gestopt om een beslissing te maken :)
Dank voor je reactie.

Ik doelde ook wel op de vergelijking VWRL/VWCE vs NT World+EM+SC hoor. Ik ben ooit van deGiro met VWRL naar de 3 NT fondsen bij ING gesprongen vanwege de blijkbaar lagere kosten. Ik kan er nu moeilijk de vinger achter krijgen of het het waard is om de strategie nu weer om te gooien richting Vanguard, het is inmiddels een aardige fluf.

VWCE is trouwens wel gewoon op Euronext beschikbaar via deGiro, dus extra aansluitkosten zullen er niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
IBKR heeft meerdere voordelen op Degiro, zie de bankeronwheels reviews van beide brokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:09
Trezzahn schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:20:
Ik kom er na een lange tijd achter dat x-ray op Morningstar niet meer werkt ;(. Doe ik iets verkeerd of is er intussen een alternatief?

Wellicht een beetje off topic maar een apart topic gaat me wat ver.
Hier had ik eerder al deels een reactie en oplossing voor gekregen, maar het lijkt nu dat deze functie definitief zal verdwijnen. Jammer!
https://www.morningstar.n...s-en-functiesnbsp%3b.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
r0bb schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:49:
[...]

Dank voor je reactie.

Ik doelde ook wel op de vergelijking VWRL/VWCE vs NT World+EM+SC hoor. Ik ben ooit van DeGiro met VWRL naar de 3 NT fondsen bij ING gesprongen vanwege de blijkbaar lagere kosten. Ik kan er nu moeilijk de vinger achter krijgen of het het waard is om de strategie nu weer om te gooien richting Vanguard, het is inmiddels een aardige fluf.

VWCE is trouwens wel gewoon op Euronext beschikbaar via DeGiro, dus extra aansluitkosten zullen er niet zijn?
Voor mij is ING alleen interessant vanwege de Northern Trust fondsen die fiscaal gunstig zijn. De beleggingsrekening bij ING is verre van goedkoop met de vaste fee van 20 euro en daarboven op de 0,24% service fee over je belegd vermogen. Als dan ook nog blijkt dat de reële kosten van de NT fondsen ook hoger blijken te zijn was het voor mij een keuze om het roer om te gooien.

Ik zou het alleen doen als je volledig achterstaat en dus zelf letterlijk onder de motorkap bent gaan kijken. Anders kun je het beter zo laten. De keuze voor een grootbank i.c.m. NT fondsen is nog steeds een goede, zeker als je het allemaal geautomatiseerd instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:18:

Welke data mis je dan? Want van de index die WEBN gebruikt kan je genoeg informatie vinden, Solactive is een gerenommeerde partij. Amundi is de grootse EU partij en heeft jaren ervaring met ETF's. En heeft bijna 2x keer zoveel AUM als Northern Trust bijvoorbeeld. Die weten wel wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:55:
[...]

Welke data mis je dan? Want van de index die WEBN gebruikt kan je genoeg informatie vinden, Solactive is een gerenommeerde partij. Amundi is de grootse EU partij en heeft jaren ervaring met ETF's. En heeft bijna 2x keer zoveel AUM als Northern Trust bijvoorbeeld. Die weten wel wat ze doen.
Trackingsdata maar ook gewoon het jaarverslag. Het fonds is nog geen jaar oud dus het logisch dat die informatie ontbreekt.

Die 0,07% TER komt niet zomaar uit de lucht vallen en is uitzonderlijk laag voor een wereld indexfonds. Dat de licentie kosten van Solactive lager zijn is bekend maar waar dan het verdienmodel precies in zit kun je dus niet vaststellen zonder daadwerkelijke cijfers te kennen.

Ik vermoed zelf dat het fonds tracking verschillen heeft tov de index doordat het geen volledige replicatie heeft en daardoor dus kosten bespaard maar ik vermoed ook dat Amundi voor dit fonds waarschijnlijk veel zo niet heel veel uitleent en weinig tot niets terug stopt in het fonds. Daarnaast kent Amundi ook een geschiedenis dat het zomaar fondsen omgooit, samenvoegt en ESG uitsluitingen doorvoert. Ook dat neem ik mee in mijn overwegingen.

Dus ja ik kijk het eerst allemaal even aan en zie graag of mijn aannames kloppen als er meer informatie beschikbaar komt. Als dat er is kan ik altijd nog een keuze maken om over te stappen, dat kan met IBKR vrij eenvoudig.

Ik kies dus nu bewust voor een solide optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Miki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:01:
[...]

Trackingsdata maar ook gewoon het jaarverslag. Het fonds is nog geen jaar oud dus het logisch dat die informatie ontbreekt.

Die 0,07% TER komt niet zomaar uit de lucht vallen en is uitzonderlijk laag voor een wereld indexfonds. Dat de licentie kosten van Solactive lager zijn is bekend maar waar dan het verdienmodel precies in zit kun je dus niet vaststellen zonder daadwerkelijke cijfers te kennen.

Ik vermoed zelf dat het fonds tracking verschillen heeft tov de index doordat het geen volledige replicatie heeft en daardoor dus kosten bespaard maar ik vermoed ook dat Amundi voor dit fonds waarschijnlijk veel zo niet heel veel uitleent en weinig tot niets terug stopt in het fonds. Daarnaast kent Amundi ook een geschiedenis dat het zomaar fondsen omgooit, samenvoegt en ESG uitsluitingen doorvoert. Ook dat neem ik mee in mijn overwegingen.

Dus ja ik kijk het eerst allemaal even aan en zie graag of mijn aannames kloppen als er meer informatie beschikbaar komt. Als dat er is kan ik altijd nog een keuze maken om over te stappen, dat kan met IBKR vrij eenvoudig.

Ik kies dus nu bewust voor een solide optie.
Voor dat die data er is, zal het wel even duren. Maar ik verwacht gewoon een strakke nette lijn.

Deze bestaat wat langer de MSCI World variant, ziet er ook netjes uit. Beter gedaan dan de index de afgelopen 5 jaar en is nog goedkoper ook, neem je een emerging markets ETF er naast, heb je hetzelfde.
https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0009drdy20

Ik zou persoonlijk nooit voor zo'n dure ETF kiezen, want naast WEBN zijn er genoeg andere alternatieven die goedkoper zijn dan VWCE en VWRL.

Ik vind het vooral zonde dat mensen blijven investeren in dure ETF's, terwijl er goedkopere alternatieven zijn, als die ETF's groter worden, dan zullen de prijzen misschien eens omlaag gaan. We moeten meer concurrentie hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Zenix schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:46:
[...]

Voor dat die data er is, zal het wel even duren. Maar ik verwacht gewoon een strakke nette lijn.

Deze bestaat wat langer de MSCI World variant, ziet er ook netjes uit. Beter gedaan dan de index de afgelopen 5 jaar en is nog goedkoper ook, neem je een emerging markets ETF er naast, heb je hetzelfde.
https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0009drdy20

Ik zou persoonlijk nooit voor zo'n dure ETF kiezen, want naast WEBN zijn er genoeg andere alternatieven die goedkoper zijn dan VWCE en VWRL.

Ik vind het vooral zonde dat mensen blijven investeren in dure ETF's, terwijl er goedkopere alternatieven zijn, als die ETF's groter worden, dan zullen de prijzen misschien eens omlaag gaan. We moeten meer concurrentie hebben.
Er zijn uiteraard goedkopere ETF’s op basis van de TER alleen. Maar zoals ik al eerder schreef zie je dat bij de goedkopere ETF’s flinke tracking verschillen zijn en dus slechter presteren dan de specifieke index die ze volgen. Northern Trust World deed dat dus ook waardoor je nog even 0,13% op de TER moest bijtellen. Dat betekent dat dit soort indexfondsen niet meer zo goedkoop zijn zoals ze in eerste instantie doen blijken. Je moet immers het tracking verschil optellen bij de TER om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
Vanguard VWRL/ VWCE presteert het om jaar in jaar uit nagenoeg geen tracking verschillen te hebben en heeft verder dus geen bijkomende kosten.

Daarnaast blijf ik erbij dat Amundi een niet zo transparante track record heeft in Europa en dat zij ook standaard op hun fondsen meer uitlenen dan andere fondshuizen. Vanguard is bijvoorbeeld een heel stuk conservatiever als het gaat over uitlenen en hanteert zwaardere regels rondom counter party risk. Dat Amundi met WEBG/WEBN een interessant nieuw fonds heeft ontken ik niet maar ik wil toch graag weten hoe die 0,07% tot stand komt voordat ik me geld er aan toevertrouw. Het eerste jaarverslag zal zeker wat inzichten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:22:
[...]

Er zijn uiteraard goedkopere ETF’s op basis van de TER alleen. Maar zoals ik al eerder schreef zie je dat bij de goedkopere ETF’s flinke tracking verschillen zijn en dus slechter presteren dan de specifieke index die ze volgen. Northern Trust World deed dat dus ook waardoor je nog even 0,13% op de TER moest bijtellen. Dat betekent dat dit soort indexfondsen niet meer zo goedkoop zijn zoals ze in eerste instantie doen blijken. Je moet immers het tracking verschil optellen bij de TER om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
Vanguard VWRL/ VWCE presteert het om jaar in jaar uit nagenoeg geen tracking verschillen te hebben en heeft verder dus geen bijkomende kosten.
Maar goed dan dat de Europese Vanguard ETFs, in tegenstelling tot hun Amerikaanse broertjes en zusjes, de kosten niet zomaar omlaag gooien.

Stiekem ben ik dan wel benieuwd. Zou je die Amerikaanse Vanguard ETFs dan ook links laten liggen omdat ze de kosten daar wel concurrerend laag houden? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
@Verwijderd1 het hoofdpunt van zijn betoog is toch de tracking error meenemen? Je lijkt nu erin te lezen dat goedkoop=verkeerd terwijl hij dat nergens beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 06:44:
@Verwijderd1 het hoofdpunt van zijn betoog is toch de tracking error meenemen? Je lijkt nu erin te lezen dat goedkoop=verkeerd terwijl hij dat nergens beweert.
Ja als de trackingerror bij de lagere TER fondsen dermate veel hoger (zeg 20bp) uitvalt dan is dat wel een valide zorg. Vervelend dat die goedkopere fondsen allemaal relatief nieuw zijn. Dan wekt het bij mij iig de vraag of de afwijking hem zit in de opstart van het nieuwe fonds of dat het zoals Miki zegt een structureel probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 05:55:
[...]

Maar goed dan dat de Europese Vanguard ETFs, in tegenstelling tot hun Amerikaanse broertjes en zusjes, de kosten niet zomaar omlaag gooien.

Stiekem ben ik dan wel benieuwd. Zou je die Amerikaanse Vanguard ETFs dan ook links laten liggen omdat ze de kosten daar wel concurrerend laag houden? :+
Het vervelende van Amerikaanse aandelen bezitten is dat je ook te maken krijgt het Amerikaanse erfrecht en bijkomende belasting als je wat onfortuinlijks overkomt. Houdt daar rekening mee. Voor meer info zie: https://www.reddit.com/r/beleggen/s/u01hHOI3eK

Het Europese Vanguard gedraagt zich anders dan de Amerikaanse doordat het een andere eigendomsstructuur heeft. Ook hier heeft BoW een interessant artikel over geschreven: https://www.bankeronwheel...-cooling-off-on-vanguard/

[ Voor 36% gewijzigd door Miki op 18-04-2025 08:36 . Reden: Post omgegooid om meer ontopic te blijven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
YakuzA schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:41:
[...]

Nee, dat is juist een van de problemen. Bij veel instellingen kun je alleen met twee factor authenticatie inloggen en dan zul je bijvoorbeeld de telefoon van je partner bij de hand moeten hebben. Dat is in de praktijk toch erg irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:31:
[...]

Nee, dat is juist een van de problemen. Bij veel instellingen kun je alleen met twee factor authenticatie inloggen en dan zul je bijvoorbeeld de telefoon van je partner bij de hand moeten hebben. Dat is in de praktijk toch erg irritant.
Qua security niet echt aan te raden...maar je kan de OTP/2-Factor aan verschillende authenticatie apps en/of telefoons toevoegen. Bij het aanmaken de QR-code zowel met haar als jouw telefoon scannen.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mirabis schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:56:
[...]
Qua security niet echt aan te raden...maar je kan de OTP/2-Factor aan verschillende authenticatie apps en/of telefoons toevoegen. Bij het aanmaken de QR-code zowel met haar als jouw telefoon scannen.
Dat is niet problematisch qua security. Alle gebruikers die toegang mogen hebben, hebben de secrets. De secrets beperken tot één gedeeld device voegt niets toe qua security (dezelfde gebruikers hebben toegang) maar maakt het wel onhandig.

[ Voor 39% gewijzigd door Zr40 op 18-04-2025 10:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:15
Mirabis schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:56:
[...]

Bij een standaard TOTP kan dat inderdaad, maar bij IBKR bijv. zit de 2FA ingebakken in hun app. Die kan je niet zomaar kopiëren naar een ander device.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:05:
[...]

Dat is niet problematisch qua security. Alle gebruikers die toegang mogen hebben, hebben de secrets. De secrets beperken tot één gedeeld device voegt niets toe qua security (dezelfde gebruikers hebben toegang) maar maakt het wel onhandig.
Oneens. Hij gaf aan dat het erg onhandig is om telefoon van je partner te moeten hebben om in te loggen. Ik gaf aan dat hij e.v.t. de 2FA-registratie op twee devices kan doen om dat probleem ("onhandigheid") te verhelpen. Er hier vanuit gaande dat ze geen aparte accounts kunnen aanmaken op de site/broker.

Daar voorafgaand gaf ik aan dat het op security vlak niet echt aan te raden is. Dat trek jij nu in twijfel omdat dezelfde gebruikers toegang hebben tot de secret? Ik zei niet dat het onveilig was - enkel niet aan te raden. Waarom? Nou, nu zijn er bijv. twee devices die e.v.t. gecompromitteerd kunnen worden of in verkeerde handen terecht kunnen komen. Daarnaast om verdere discussie voor te zijn:

NIST SP800-63B 5.1.5.1 Multi-Factor OTP Authenticators
...
OTP authenticators — particularly software-based OTP generators — SHOULD discourage and SHALL NOT facilitate the cloning of the secret key onto multiple devices.
...
Dat neemt niet weg dat het gebeurt, dat men de risico's accepteert of dat er gewoonweg geen alternatieven zijn. Ook ik heb wel accounts die ik deel met mijn partner (denk aan energieleverancier) waar we geen twee accounts krijgen.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Mirabis Puur in theorie ben ik het met je eens, maar in dit scenario is men al een stap verder: het wachtwoord van een account bedoeld voor 1 gebruiker wordt al gedeeld met de tweede gebruiker. Wanneer men het security risico daarvan al accepteert, ligt het configureren van 2FA op de device van de tweede gebruiker in het logische vervolg daarvan.

Hoe dan ook is deze discussie eigenlijk compleet overbodig aangezien Meesman ook rekeningen met twee rekeninghouders aanbiedt, en daar kan je prima een unieke 2FA secret gebruiken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 18-04-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

Ha tech en compliance in een financieel topic :D
Het punt van cloning in de NIST is dat je dan twee devices hebt die als één gezien wordt op het moment dat je authenticeert. Je weet namelijk niet of de OTP van device A of van device B afkomt omdat die identieke klonen zijn (vanuit dit oogpunt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je weet sowieso niet of het van gebruiker A of gebruiker B afkomt omdat die dezelfde username en password gebruiken. Ik vind het vreemd om dát wel toe te staan, maar dan (enkel) bij 2FA je zorgen te maken om de device...

Het probleem is al bij de stap vóór 2FA ontstaan: het hergebruik van een persoonlijk account door meer dan één persoon. Daar moet je je energie op richten. Los je dat op, dan is deze 2FA discussie zinloos geworden want iedereen heeft dan zijn eigen 2FA :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Zr40 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:12:
Je weet sowieso niet of het van gebruiker A of gebruiker B afkomt omdat die dezelfde username en password gebruiken. Ik vind het vreemd om dát wel toe te staan, maar dan (enkel) bij 2FA je zorgen te maken om de device...

Het probleem is al bij de stap vóór 2FA ontstaan: het hergebruik van een persoonlijk account door meer dan één persoon. Daar moet je je energie op richten. Los je dat op, dan is deze 2FA discussie zinloos geworden want iedereen heeft dan zijn eigen 2FA :)
En daarom zijn en/of rekeningen dus te prefereren. Wat het cirkeltje weer rond maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:28
TheDeuce schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:57:
Goedemiddag, ik zit nu voor 100% in Northern Trust World via de Rabobank (Zelf Beleggen). Inleggen gaat automatisch en het zit allemaal in één app, hartstikke handig. Ik ben echter op zoek naar een goedkopere oplossing om te beleggen in een wereldwijd gespreide ETF of fonds.

De TER van Northern Trust World zit op 0.15% en in de tabel hieronder zie je de kosten van de Rabobank. Nortern Trust heeft geen dividendlek.

[Afbeelding]

Volgens indexfondsenvergelijken.nl komt Cardano CARIW als goedkoopste optie naar voren. Ik ben me bewust van de ESG uitsluitingen van dit fonds, maar volgens mij is dit wel de goedkoopste optie. Namelijk een TER van 0.10% (5bps minder dan NT World) en geen servicing fee als ik een IBKR/Lynx rekening open (portefeuille > EUR 100k). @RichieB volgens mij ben jij ook overgestapt van NT?

Nortern Trust World is volgens mij niet beschikbaar via IBKR? Als wel kan ik 'm participaties wellicht overboeken, scheelt weer transactiekosten. Ik stoor me met name aan de servicing fee van de Rabobank, niet zozeer aan de TER van Northern Trust World.
Ik heb voor mezelf de kosten van Saxobank even uitgewerkt, in lijn met m'n eerdere tabelletje voor Rabobank. Voor de Rabobank had ik nog geen rekening gehouden met transactiekosten van 0.10% van de order. Zodra je portefeuille > EUR 80k is, maakt het wel of niet aanbieden van AutoInvest niet uit voor de kosten. De servicing fee van maand t-1 is dan groter dan de transactiekosten voor één maandelijkse aankoop van een beleggingsfonds (ben hier van alleen NT World uitgegaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqLgazVlRfCONznoEGI7Z1Jr41w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nno6aXBPXJ1fUqrERXv38EoT.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Verwijderd1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:02:
[...]

Ja als de trackingerror bij de lagere TER fondsen dermate veel hoger (zeg 20bp) uitvalt dan is dat wel een valide zorg. Vervelend dat die goedkopere fondsen allemaal relatief nieuw zijn. Dan wekt het bij mij iig de vraag of de afwijking hem zit in de opstart van het nieuwe fonds of dat het zoals Miki zegt een structureel probleem is.
Ik snap het probleem niet echt als het gaat om tracking. Amundi staat bekend als een goede partij als het gaat om volgen van de index. Zoals in mijn voorbeeld aangegeven, het goedkoopste fonds die ze hebben heeft zelfs meer rendement van de index. Ze gebruiken ook geen andere tracking strategie dan bij andere fondsen.

Dan lees je dat Amundi fondsen samenvoegt, maar dat doen ze om duidelijke redenen.

De eerste reden is de de overname van Lyxor, alle dubbele fondsen hebben ze samengevoegd en in een aantal gevallen is daarbij de index meer ESG geworden.

De tweede reden is om van Luxemburg naar Ierland te gaan, omdat het belastingtechnisch veel gunstiger is om de ETF's in Ierland te hebben. Bij landen met capital gains tax is dat even zuur, maar voor ons niet van toepassing en dus alleen maar positief.

WEBN zit al in Ierland en is geen fonds van Lyxor, dus beiden niet van toepassing.

Alsnog snap ik in dit geval niet waarom je dan voor Vanguard zou kiezen, terwijl er nog veel meer keuze is die ook goedkoper zijn.
VWRL/VWCE alternatief
https://www.ssga.com/nl/n...rld-ucits-etf-acc-spyy-gy
https://www.invesco.com/n...ype=financialprofessional

Of deze

https://www.ssga.com/nl/n...ket-ucits-etf-acc-spyi-gy
Deze is nog uitgebreider met small cap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ben even benieuwd of dat jullie nu extra geld in een index fonds inleggen.
Ik zelf heb er al 2 keer voor gekozen om éxtra in te leggen nu de koers zo gedaald is. (1,5 week geleden en eind vorige week in NT World)

Echter is die extra inleg ook telkens na enkele dagen weer verdampt omdat de koers nog verder naar beneden ging telkens :)

Ik heb er alle vertrouwen in dat het over een hele tijd weer een stuk hoger staat dus vind het niet erg om nu extra in te leggen. Kan me ook voorstellen dat sommige er juist voor kiezen om nu even helemaal niets te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn22222 op 24-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

martijn22222 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:24:
Nee ik beleg passief, niet actief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Echter is die extra inleg ook telkens na enkele dagen weer verdampt omdat de koers nog verder naar beneden ging telkens :)
Dat was 1 van de 2 mogelijkheden. Hij daalt of stijgt. Dus in lijn met verwachting.
zo gaat dat met actief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ik zelf heb er al 2 keer voor gekozen om éxtra in te leggen nu de koers zo gedaald is. (1,5 week geleden en eind vorige week in NT World)

Ik heb er alle vertrouwen in dat het over een hele tijd weer een stuk hoger staat dus vind het niet erg om nu extra in te leggen. Kan me ook voorstellen dat sommige er juist voor kiezen om nu even helemaal niets te doen.
Ik snap vanuit emotie dat je dit een goed gevoel geeft maar eerlijk gezegd zal dit op de lange termijn nauwelijks invloed hebben zeker als je regelmatig periodiek inlegt. Het zal zich namelijk gaan uitmiddelen naar mate je termijn langer verstrijkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
Dat staat haaks op waar dit topic voor bedoeld is: passief beleggen.

Als het wel omhoog was gegaan en het had je een positieve feedback impuls gegeven ('kijk eens wat een goed idee dit was!') dan was het zelfs nog gevaarlijker omdat het je nog meer het idee had gegeven dat dit zinvol is. Alleen rest nu nog voor jou de keuze: ga ik vanaf nu daadwerkelijk passief beleggen en niet meer extra inleggen op basis van koersgedrag, of blijf ik op deze manier doorgaan? In het laatste geval dan is de discussie in het Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 topic meer op z'n plaats.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:43
… Kan me ook voorstellen dat sommige er juist voor kiezen om nu even helemaal niets te doen.
Dus een krat bier kost altijd €10,-. En dan de weken dat ie €5,- kost koop je een tijdje niet. En als ie weer €10,- is start je weer met bier kopen.

Niet echt logisch. Maar t gebeurt wel met aandelen. Vreemd toch?

I know, actief ipv passief blabla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DCNY schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:15:
[...]

Dus een krat bier kost altijd €10,-. En dan de weken dat ie €5,- kost koop je een tijdje niet. En als ie weer €10,- is start je weer met bier kopen.

Maar de inhoud van het kratje, en wanneer die precies in je koelkast staat zijn vooraf onbekend…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Als dit jouw redenering is, zou ik me toch wat meer verdiepen in de materie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
[...]

Vergelijking klopt niet echt. Want de vergelijking gaat uit van dat de inhoud van wat je koopt gelijk blijft. En dat is met aandelen nu niet het geval. De kans dat de winst van bedrijven daalt door de tarieven is namelijk zeker aanwezig. Hoeveel dat is en voor hoe lang? Dat weet niemand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dus een krat Grolsch kost altijd €10,-. En dan de weken dat een krat Schultenbräu €5,- kost koop je een tijdje niet. En als Grolsch weer €10,- is start je weer met bier kopen.

Dat is een beetje de situatie. Prijs verandert, maar ook de prestatie die je voor de prijs terugkrijgt verandert. En als je je kelder vol €5 Schultenbräu had gezet, terwijl die volgende week in de aanbieding voor 3 euro is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:08
Haha, het wordt steeds spannender. Misschien gewoon niet dit soort vergelijkingen maken, gaat aan alle kanten mank, terwijl het eenvoudig is uit te leggen met aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edozat1 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:42:
Haha, het wordt steeds spannender. Misschien gewoon niet dit soort vergelijkingen maken, gaat aan alle kanten mank, terwijl het eenvoudig is uit te leggen met aandelen.
Voor mensen met een grote portefeuille spannend, voor mensen die net begonnen zijn gouden tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Hangt er ook van af wat je bedoelt met "niets doen". Ik vat dat op als gewoon doorgaan op de zelfde weg en niets aanpassen (naar boven of naar beneden). Dat lijkt mij het meest logische wat je kunt doen.

Want op het moment dat die aandelen die eerst 10 euro waren gedaald zijn naar 9 euro, weet je niet of die aandelen volgende maand 8 euro zijn of weer 10 euro. Kan allebei. Dus gewoon je maandelijkse aankoop blijven doen lijkt mij de meest logische manier. Stijgen de koersen, dan heb je in die maand mooi 11% meer aandelen gekocht dan voor die tijd. Dalen de koersen, dan had je in elk geval die maand goedkoper gekocht dan de rest van je aandelenbezit... En kun je in de nieuwe maand wéér meer aandelen voor je geld krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boerekool_
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:12

Ik zal een kleine poging doen het anders uit te leggen, zonder de vergelijking met bierkratjes. (die volgens mij in dit geval prima terecht is.)

Door iets meer aandelen te kopen op het moment dat de prijs laag is, duw je de gemiddelde aanschafprijs iets omlaag. Hoe significant dat is wordt mede bepaald hoeveel er al in je portefeuille zit.

Wat je doet is de langer geleden aangeschafte, maar identieke aandelen, vergelijken met later aangeschafte aandelen voor een andere prijs. Dat is niet nuttig, er zit namelijk geen verschil tussen. De gemiddelde prijs van de door jouw aangeschafte aandelen is de enige die relevant is.

Zo is zeggen dat de nieuwe inleg weer verdampt is, ook een vreemde. Zeg dat je gemiddelde aankoopprijs 100 euro was, die heb je door extra in te slaan verlaagd naar 99 euro, en de aandelen zijn vandaag de dag, of je nu extra aangekocht had of niet, 120 euro waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:43
Ik overweeg te switchen naar de goedkopere NT fondsen maar als ik op ISIN zoek dan lijkt hij hem niet te vinden bij een switchorder (ABN). Ik heb de nieuwe fondsen wel al een keer aangekocht als test, dat ging goed.

Doe ik iets verkeerd? :?

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
zwaargeschapen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:22:
Ik overweeg te switchen naar de goedkopere NT fondsen maar als ik op ISIN zoek dan lijkt hij hem niet te vinden bij een switchorder (ABN). Ik heb de nieuwe fondsen wel al een keer aangekocht als test, dat ging goed.

Ik kan m ook niet vinden bij een switch order. Bij een gewone search/order komt hij wel tevoorschijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-09 22:22
Voor mij geldt: never waste a good crises. Je kan passief beleggen én bij elke (bijvoorbeeld) 5% daling extra bijkopen. Een beetje korting is nooit mis. Zolang je je periodieke lange termijn inleggen er maar niet op aanpast.

Maar zo zie ik het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-09 13:40
zwaargeschapen schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:22:

Gebruik de zoekterm NT world en NT EM. Zo heb ik ze gevonden bij een switch order.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Badd Yass schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:10:
Voor mij geldt: never waste a good crises. Je kan passief beleggen én bij elke (bijvoorbeeld) 5% daling extra bijkopen. Een beetje korting is nooit mis. Zolang je je periodieke lange termijn inleggen er maar niet op aanpast.

Maar zo zie ik het
5% daling is toch geen crisis? Vorig jaar was +20% of zo. Als je dat geld, dat je blijkbaar aan de zijlijn hebt, toen een paar maanden eerder had ingelegd had je dus een hoger rendement gehad dan dat je alleen (extra) deed inleggen bij een 5% daling.

En als ik nu even bij mijn NT World kijk is het laagste nu €21,84 geweest. En om en nabij diezelfde prijs was er in... januari '24. Een goed jaar geleden dus.
En voordat de boel omlaag ging lag de prijs op in de €27, 5% daling is dat €26,50 zoiets, een prijs die er in januari nog was, en in november een ATH was. Dan had je dus net zo goed voor november kunnen kopen, en een nog hoger rendement gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Inderdaad, alleen naar een dip kijken is de ‘het is in de bonus!’-mindset in plaats van dat je naar de trend kijkt die je zou vertellen dat eerder inkopen nog goedkoper was geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je kan passief beleggen én bij elke (bijvoorbeeld) 5% daling extra bijkopen.
Dat kun je doen ja, maar dat is geen bewezen effectieve strategie. De kans is volgens mij groter dat je op de lange termijn een hoger rendement haalt door niet extra bij te kopen.
Een beetje korting is nooit mis.
Je weet niet of het korting is, of dat je alsnog op een duur moment aan het kopen bent (achteraf gezien).

Terug naar de basis van passief beleggen. En als jij wilt gokken dan mag dat natuurlijk, maar heeft niets met passief beleggen te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 26-04-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-09 23:05
*knip* offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:35
de Peer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:36:
[...]

Dat kun je doen ja, maar dat is geen bewezen effectieve strategie. De kans is volgens mij groter dat je op de lange termijn een hoger rendement haalt door niet extra bij te kopen.

[...]

Je weet niet of het korting is, of dat je alsnog op een duur moment aan het kopen bent (achteraf gezien).

Terug naar de basis van passief beleggen. En als jij wilt gokken dan mag dat natuurlijk, maar heeft niets met passief beleggen te maken.
Eerlijk gezegd maken de laatste weken een goede casus voor een passieve strategie aangezien we na alle volatiliteit weer min of meer terug zijn op het oude niveau. Veel actieve traders die of verkocht hebben of juist teveel gehandeld hebben.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
Sineplex schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:08:
[...]

Eerlijk gezegd maken de laatste weken een goede casus voor een passieve strategie aangezien we na alle volatiliteit weer min of meer terug zijn op het oude niveau. Veel actieve traders die of verkocht hebben of juist teveel gehandeld hebben.....
Vwrl zit circa 15% onder de hoogste waarde van 2025 en 12% onder de waarde van 1 januari. Dat noem ik niet min of meer op het oude niveau.

https://www.iex.nl/Belegg...-All-World-UCITS-ETF.aspx

Het gaat pas echt interessant worden in de zomer, als de Q2 cijfers bekend gemaakt worden van de bedrijven. Wat we tot nu toe gezien hebben zijn alleen (paniek) reacties op de tarieven. Het werkelijke financiële effect er van is nu nog niet duidelijk. De vraag is of de werkelijke effecten dan meevallen/ minder erg zijn dan verwacht, of juist erger zijn dan verwacht. In dat laatste geval zullen de koersen nog verder dalen. We gaan het zien...

[ Voor 27% gewijzigd door helloitsme op 27-04-2025 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

verdampt is het niet, want het fonds is niet naar 0 gedaald.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar zo zie ik het
De gedachte bij 'passieve beleggers' is dat men bij passief beleggen in principe niets apart houdt om incidenteel bij te kopen. Dat betekent dat je bij een dip van 12% simpelweg geen extra geld hebt om in te leggen, OMDAT je dat eerder hebt ingelegd toen de markt bijvoorbeeld 20% lager was dan ATH (januari 2024 bijvoorbeeld). Even als voorbeeld, in de praktijk waren de aankoopmomenten bijvoorbeeld 10/8/6/4% lager dan nu.
Datzelfde geldt voor bonussen ed, die legt de passieve belegger meteen in zodra het kan en gaat niet wachten tot de markt 12% lager staat, omdat je dan historisch gezien een stijging mist.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2025 10:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:57:
[...]

De gedachte bij 'passieve beleggers' is dat men bij passief beleggen in principe niets apart houdt om incidenteel bij te kopen. Dat betekent dat je bij een dip van 12% simpelweg geen extra geld hebt om in te leggen, OMDAT je dat eerder hebt ingelegd toen de markt bijvoorbeeld 20% lager was dan ATH (januari 2024 bijvoorbeeld). Even als voorbeeld, in de praktijk waren de aankoopmomenten bijvoorbeeld 10/8/6/4% lager dan nu.
Datzelfde geldt voor bonussen ed, die legt de passieve belegger meteen in zodra het kan en gaat niet wachten tot de markt 12% lager staat, omdat je dan historisch gezien een stijging mist.
Niet noodzakelijk. Het hoeft niet zo te zijn dat een passief belegger zijn volledige vermogen in aandelen heeft zitten. Of periodiek alleen in aandelen inlegt. Er kan dus prima een zak spaargeld zijn naast de aandelen. En dus ook heel goed een (tijdelijke) transfer tussen sparen en beleggen zijn op het moment dat de aandelen laag zijn.

Maar dat heeft uiteraard niet meer zo veel te maken met passief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Rubbergrover1 die invalshoek is inderdaad al eens voorbij gekomen (understatement), maar ik vind het toch een wolf in schaapskleren: als je die extra zak ongeinvesteerd geld hebt, dan heb je ooit een afweging gemaakt om die niet te investeren. Die afweging is blijkbaar beinvloedbaar door de grillen van de markt, toen was het niet interessant genoeg, nu opeens wel. Dat is dus in wezen verkapt actief beleggen, slechts in een stabielere vorm (pas als het echt dipt, dan pas koop ik extra). Je hebt dan in wezen een buffer voor reactief inkopen ingesteld.

Als die zak geld bijvoorbeeld voor de aankoop van een huis is of een buffer voor pech, dan moet je er nu ook niet aan komen als de markt even 'in de bonus' is. Dan zet je enkel je eigen financiele gezondheid onder druk met eurotekens voor je ogen. Dat kan lang goed gaan en dan opeens niet (het bekende 'en toen gebeurde ook nog dit en kwam Covid en m'n partner ging bij me weg en toen was ik opeens failliet'). Of wat minder dramatisch: bij flinke pech moet je ergens geld lenen en verlies je meer aan rente dan dat je met je handig inkopen had verdiend. En die situatie kan je ook kansen wegnemen, zoals een duurder huis vanwege de gedaalde hypotheekruimte.

Ik zeg niet dat het een beter of slechter is dan het ander, maar wat wel slecht (of simpelweg gevaarlijk is) is geen harde lijn trekken. Ofwel je gaat passief erin en je demarkeert waar je niet, noppes, nada meer aan komt, of je geeft toe dat je gewoon behoudend actief belegt met een X bedrag aan bonus-buffer. Maar noem het dan niet 'passief' alleen maar omdat het wat kalmer is.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:52
En wat nu als je een portefeuille hebt van indexfondsen, 50% wereld aandelen en 50% in een andere index/asset en je de regel hanteert dat je ieder jaar op 2 januari herbalanceert naar 50.50% of eerder indien de afwijking meer dan 5% is.

Daarmee reageer je ook op marktbewegingen: aandelen naar beneden, andere asset omhoog, dus verkoop je wat van de gestegen asset en koop je wat van de aandelen etf.

Is herbalanceren volgens deze eenvoudige regels nog wel passief of is dat dan actief beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:27:
[...]

Niet noodzakelijk. Het hoeft niet zo te zijn dat een passief belegger zijn volledige vermogen in aandelen heeft zitten. Of periodiek alleen in aandelen inlegt. Er kan dus prima een zak spaargeld zijn naast de aandelen. En dus ook heel goed een (tijdelijke) transfer tussen sparen en beleggen zijn op het moment dat de aandelen laag zijn.

Maar dat heeft uiteraard niet meer zo veel te maken met passief beleggen.
Zeker, maar als je met die zak spaargeld wacht tot de markt laag is (wat menselijk is) dan loop je volgens de theorie van de passieve belegger rendement mis.

Nb: ik ben zelf ook geen 100% passieve belegger, koop zo nu en dan ook bij en verkoop weleens. In principe houden we na alle uitgaven inc vakanties ongeveer 25% maandelijks over, wat 50/50 belegd/gespaard wordt.
Heb ook een tijdje minder gewerkt (op papier) , wat erop neer kwam dat ik dezelfde hoeveelheid werk in minder uur moest proppen :+

[ Voor 38% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2025 11:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
rube schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:14:
En wat nu als je een portefeuille hebt van indexfondsen, 50% wereld aandelen en 50% in een andere index/asset en je de regel hanteert dat je ieder jaar op 2 januari herbalanceert naar 50.50% of eerder indien de afwijking meer dan 5% is.

Daarmee reageer je ook op marktbewegingen: aandelen naar beneden, andere asset omhoog, dus verkoop je wat van de gestegen asset en koop je wat van de aandelen etf.

Is herbalanceren volgens deze eenvoudige regels nog wel passief of is dat dan actief beleggen?
Is dat een hard algoritme (come rain come shine) dan is het passief. Is het een beetje met de natte vinger en hoe je pet staat dan niet. Vaak is het toch het laatste onder het mom van 'strategie'. En het is een apart verschijnsel hoe dit alterneert met de markttrend, het doet me een beetje aan zo'n huisje denken dat m'n oma had staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXWt9-Vne518XIBexBQRdf4a1v8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bs27zSpalLym4crViPx9kUw9.jpg?f=user_large

Gaat het omlaag dan komt het 'zal ik nu extra inkopen' mannetje naar buiten en gaat het steeds omhoog dan komt het 'zal ik nu wel inkopen, het is nu ATH'-vrouwtje.

Overigens is de kans alleen maar kleiner dat je met die strategie meer rendement haalt, immers je zal altijd een hoop extra tijd buiten de markt zitten tot je herbalancering en dat kan makkelijk meer rendement kosten dan dat je 'handige inkoop' je oplevert. Bij zo'n voorbeeld krijg ik vaak een donkerbruin vermoeden dat het bedoeld is om erg filosofisch een scenario te gaan verzinnen met goedkoper inkopen waar je dan toch het passief label op kan plakken, dan dat het een realistische optie is waar veel mensen over twijfelen.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:52
Eens met de harde regels.
Overigens is de kans alleen maar kleiner dat je met die strategie meer rendement haalt, immers je zal altijd een hoop extra tijd buiten de markt zitten tot je herbalancering en dat kan makkelijk meer rendement kosten dan dat je 'handige inkoop' je oplevert. Ik zet er dan m'n vraagtekens bij of zo'n voorbeeld niet meer bedoeld is om erg filosofisch een scenario te gaan verzinnen met goedkoper inkopen waar je dan toch het passief label op kan plakken dan dat het. een realistische optie is waar veel mensen over twijfelen.
Je zit niet een hoop extra tijd "buiten de markt", maar óók in een andere markt. Meestal gaat het daarbij niet om meer rendement te halen maar om risicomanagement.

Overigens geeft automatisch herbalanceren van een klein extra rendement tov niet balanceren.

Maar goed, dat weer te ver buiten dit topic denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:27:
[...]

Zeker, maar als je met die zak spaargeld wacht tot de markt laag is (wat menselijk is) dan loop je volgens de theorie van de passieve belegger rendement mis.
Dan wel. Maar dan doe je de aanname dat je die zak geld hebt met het specifieke doel om 'ooit' in aandelen te stoppen. En dat hoeft helemaal niet het geval te zijn, dat is het punt.

Je kunt best x% van je vermogen passief in een indexfonds stoppen en de rest in andere vormen. Ik stop zelf bv regelmatig een x bedrag in een bepaald soort leningen, waarna het een periode vast staat. Maar die aanbiedingen komen niet op vaste momenten. En dat geld komt ook niet netjes opvolgend weer vrij. Ik heb daarom een redelijke "buffer" buiten de indexbeleggingen. Dat is dus geen slapend geld dat wacht op een etf instapment. Maar geld dat op andere manieren groeit. En dat zou ik net zo goed kunnen gebruiken om in een indexfonds te stoppen, als ik daar kansen zou zien. Zeker als ik weet dat binnen afzienbare tijd weer een zakje geld 'vrij komt'. Maar dat is dan dus weer een totaal niet passieve handeling.

(Overigens beheer ik die alternatieve investeringen in zekere zin ook op een passieve manier, bedenk ik net. Als een mogelijke investering aan mijn vooraf gestelde criteria voldoet, dan stap ik met een vast bedrag in.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badd Yass
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-09 22:22
(Ter verduidelijking)

Ik spaar en ik beleg. Maar als ik na x tijd sparen niet de grote uitgaven heb gegaan waar ik potentieel geld voor apart had gezet, heb ik dus iets meer gespaard dan nodig. Het klopt dat Ik meer rendement zou hebben gehaald als ik al het teveel geld meteen had belegd. Maar ik kies er bewust voor om in eerste instantie niet aan de verhouding sparen vs beleggen te komen.

Als er dan een goede dip is, zoals van afgelopen maanden zo n 20% (vwce), dan heb ik elke 5% daling (dus 4x) iets bijgekocht.

Het is niet geheel passief, maar voor mij is dit ook geen actieve strategie. Een soort herbalanceren.

Ik begrijp dat anderen dit wel als actief handelen zien.
Pagina: 1 ... 96 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.