Begrijp niet dat mensen bij een vermogensbeheerder willen zitten. Zelf ooit (1998) begonnen met huisfondsen van ABNAMRO totdat ik doorkreeg welke hap allerhande 'fees' uit het rendement haalden en dat de prognoses die voorgespiegeld werden dus nooit werden gehaald. Bij Alex eigenlijk later hetzelfde verhaal (en ik weet van andere collega beleggers dat dit eigenlijk overal voor geldt).
Ik ben zelf gaan beleggen en ben me via studie en allerhande online kanalen gaan inlezen in de materie. Ik haal al jarenlang prima rendementen en heb 3 jaar geleden mijn baan opgezegd om fulltime te gaan beleggen. Nu begrijp ik dat dit niet voor iedereen is weggelegd maar vermogensbeheerders rijden in mooie auto's van jouw centen en dan moet je toch na gaan denken over andere mogelijkheden.
Ik begeleid een aantal ex-collega's in het zelfstandig beleggen en adviseer ze dan meestal om:
- Geen affiniteit met beleggen en geen zin om het te leren en/of om er veel tijd in te steken. Open een rekening bij een goede goedkope broker zoals DeGiro en steek de maandelijkse inleg in een breedgespreide ETF zoals de SPDR Russell 2000 US Small Cap UCITS ETF (er zijn veel geschikte ETF's dit is slechts een voorbeeld). Als je horizon maar lang genoeg is dan loop je weinig risico op de normale stijgingen en dalingen van de beurs na. Je verslaat dan niet de markt maar volgt deze dan redelijk en de kosten zijn vaak minder dan 0,2%.
- Beetje affiniteit en paar uurtjes per maand de tijd dan kun je de helft van je inleg in 1 of meerdere ETF's steken en met de rest van de inleg handelen op aandelen. Risico neemt toe maar je kunt de markt dan wel 'verslaan' als je geduld hebt.
- Vind je beleggen best wel interessant en heb je meer tijd dan kun je actief gaan beleggen door afgestrafte aandelen te kopen en hoger weer te verkopen, dividend te jagen, opties te schrijven op aandelen in bezit, etc. Ik heb daar in het begin best veel in fout gedaan maar als je van iedere fout leert en niet in herhaling valt dan kun je daar bovengemiddelde rendementen mee halen.
Maar met rendement komt ook risico, er bestaan onderzoeken waaruit blijkt dat rond de 90% van alle particuliere beleggers struktureel geld verliest. Vandaar dat de meesten na een paar zeperts weer teruggaan naar een vorm van beheert beleggen. Ik heb zelf (samen met mijn vrouw) een stuk pensioen opbouw via BrandNewDay lopen en daar kun je zelf instellen hoeveel aandelen/obligaties/ e.d. je wilt in je portefeuille en kun je naarmate je pensioendatum nadert het profiel wijzigen om het risico te verlagen.
Ik zit op FB ook in de groep Beleggen en daar zie ik heel vaak het boek "De hangmatbelegger" langskomen waar mensen die zelf willen beleggen op de lange termijn zonder er veel mee bezig te zijn veel baat bij lijken te hebben. Heb het boek zelf niet gelezen maar is denk ik wel een aanrader als je in de doelgroep valt.
Wat in ieder geval niet werkt zijn de 'neem bij mij een abonnement af om snel rijk te worden' jongens op sociale media. Als dat echt werkte hoefden ze geen cursussen e.d. te gaan verkopen. Er zal af en toe best een redelijke tip tussen zitten maar over het algemeen kun je wat zij doen niet nadoen omdat je eigenlijk altijd net te laat bent en dus het juiste instap/uitstap moment hebt gemist.
Kortom, als je beleggen leuk vindt en je hebt tijd, doe het zelf. Heb je weinig of geen tijd stap maandelijk met je inleg in 1 of meerdere ETF's. Weet je het echt niet dan kun je via partijen als BrandNewDay ook een redelijk rendement halen zonder dat je er tijd in hoeft te steken.