Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Vandaag kreeg ik bericht van Saxo dat zich alleen nog maar gaan richten op Execution Only ... En dat dus alle "laten beleggen" gestopt gaat worden en over gaat naar Semmie. (Tot vandaag had ik nog nooit over ze gehoord)

Zie ook dit persbericht:

https://semmie.nl/persber...ist-van-saxo-naar-semmie/

Jaren geleden begonnen met Alex zelf beleggen, en vanuit daar doorgegroeid naar Alex Assist en daarna naar Alex Vermogensbeheer.

Dan de overname door Binck van Alex ... Gevolgd door de overname door Saxo ... En nu dit ..

Zijn hier nog andere Tweakers die de zelfde route hebben doorgemaakt ...en wat zien jullie als het logische alternatief voor wat ooit een zeer vooruitstrevend beleggings product was van Alex ..waar nu dus eigenlijk niets meer van over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 20:19
Ik zou hier eens gaan lezen: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Beleggen in Indexfondsen is toch heel wat anders dan wat het oorspronkelijke Alex Assist product was ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• officier
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04 15:53
Zelfde traject doorlopen inderdaad. En had ook nog nooit gehoord van Semmie. De meest recente vorm van Saxo’s ‘Laten Beleggen’ was natuurlijk al geen echt laten beleggen meer, omdat er werd overgestapt naar een mandje van ETF’s. Dus het was al een soort van passief beleggen geworden.

Als je perse bij Saxo wil blijven zou je zelfs kunnen overwegen de ‘Laten Beleggen’ portefeuille te verkopen en dezelfde ETF’s terug te kopen op je Saxo zelf beleggen rekening. Wel zonde van de verkoop en aankoopkosten.

Saxo zou deze variant ook kunnen aanbieden en dan zonder kosten de portefeuille overzetten, maar dat zal de deal met Semmie natuurlijk geen goed doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
Ik heb de rit van SNS Fundcoach naar Binck naar Saxo meegemaakt. Sinds de overgang van Binck naar Saxo maakte ik alleen maar verlies op de portefeuille, om nu net aan op winst te staan. Ik heb zojuist de opdracht gegeven Saxo Wealthcare op te heffen. Ik zie wel waar ik heen verhuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0Lig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-04 16:09
Ben via Binck naar Saxo gegaan, door de slechte app en resultaten vaak getwijfeld en nog niet opgezegd. Wel daarnaast via een grootbank een laten belleggen gestart.

Ik denk dat ik Semmie even afwacht en aankijk wellicht is het positief, opzeggen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Dank voor jullie reacties .. eigenlijk zitten we er allemaal wel gelijksoortig in ...

Dus de grote vraag is .. waar zouden "we" nog iets van het gevoel van de "oude Alex" terug kunnen krijgen?

Persoonlijk heb ik niet heel veel interesse in Semmie nu ik me er op aan het inlezen ben ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-04 22:46
Ik zit ook in dezelfde situatie inderdaad. Na de zoveelste overname weet je in ieder geval zeker dat je niet meer op de juiste plek zit, waar die dan wel is is nu een interessante om uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogart
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-04 22:17
Ik sta eigenlijk versteld van de hoeveelheid tijd die ons klanten wordt gegeven: één maand!

Ook hier de hele reeks meegemaakt, twee sporen zelfs. De eerste, zelf beleggen: FundCoach - SNS Fundcoach - Binck Fundcoach - Saxo zelf beleggen. Uiteindelijk heb ik voor Interactive Brokers gekozen en Saxo gelaten voor wat het is.
Het andere traject van laten beleggen: Fundix - Pritle - Binck Forward - SaxoWealhthCare en nu dan Semmie??
Ik ken Sem van Berkel sr. van vroeger, van zijn artkelen, maar junior heb ik niet zo gevolgd.

Wat ik begrepen heb van SaxoWealhthCare is dat het gebruik maakt van een computermodel ontwikkeld door Blackrock en zodoende aan- en verkoopt met je risicoprofiel als leidraad. Dat was destijds, zo zei men, ook het geval bij Fundix dat gebaseerd zou zijn op het werk van Markowitz.
Ik loop niet zo warm om te laten beleggen in MSCI World index, dat kan ik zelf ook, daar hoef ik geen 1% beheerskosten voor te betalen. Ook twijfel ik over de beleggingen door hun in private equity (warren buffett zegt daar weinig positiefs over).
Maar goed… ook ik ben er nog niet uit en zoekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterpeet
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 09:29
Fijn dat dit topic er al is, weet niet zo goed wat te doen. Toch van de zotte dat ik nu opeens verplicht wordt om naar een andere partij over te stappen? Daarbij verkopen ze mijn portefeuille en betaal ik vervolgens opnieuw aankoop/transactiekosten?

Heb de kosten even bekeken en die vind ik behoorlijk.. Heb een pot van iets meer dan € 50k en leg maandelijks +- € 400 in:
1. Beheerfee:
Basisniveau: 0,85% per jaar voor beleggingen tot €500.000, met een minimum van €85 per jaar.​

2. Administratiekosten:
€3,99 per maand per beleggingsrekening

3. Fondskosten:
Solid Portefeuille: Gemiddeld 0,11%.​
Smart Portefeuille: Gemiddeld 0,50%
Sustainable Portefeuille: Gemiddeld 0,31%

Bij de Smart Portefeuille ben ik dan dus jaarlijks €722,88 aan kosten kwijt? Dat vind ik echt absurd, bijna twee keer mijn maand inleg aan kosten!!

Voor wat ik begreep mag ik zelf ook naar een andere partij overstappen, weet iemand hoe dit werkt?
Ik zie Brand New Day (van die schimmelpennic) als mogelijke partij, met een snelle rekensom maak is het daar +- € 450 per jaar en stijgt dit jaarlijks een beetje. Maar die vind ik dan niet echt duurzaam wat wel bij Saxo had. BrightPensioen lijkt ook interessant qua duurzaamheid en vaste kosten van € 210 euro en beleggen tegen kostprijs? Iemand daar ervaring mee of al eens naar gekeken?

Gezien de kosten lijkt het mij vrij noodzakelijk om over te stappen als dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:49

Qwerty-273

Meukposter

Voor de mensen met geen ervaring met Alex (of vergelijkbare) even wat info uit de oude hoed:
Alex vermogensbeheer belegt via een actief beleid uit een selectie van 400 Europese en 1600 Amerikaanse aandelen. Het beleid van Alex vermogensbeheer is een volledige technisch computermodel. Het model zelf is gebaseerd op 40 verschillende financiële technische modellen. Wanneer de markt een zeer slecht perspectief heeft stapt Alex uit de markt. Dit heeft als gevolg dat het mogelijk is dat een deel van het beheerde vermogen tijdelijk op een spaarrekening of in een mandje staatsleningen wordt gezet. Alex vermogensbeheer hanteert een ondergrens van 25.000 euro. Bij de online vermogensbeheerder betaalt u jaarlijks 1% (Incl. BTW) beheervergoeding. Over een positief rendement betaalt u vervolgens 10% (Incl. BTW) prestatievergoeding per jaar. Dit wordt alleen gerekend over de vermogensgroei van uw vermogen, de prestatievergoeding heeft dan ook een High Water Mark.

Alex kent vijf modelportefeuilles waarvan de ontwikkelingen te volgen zijn op hun website. De invulling van een cliëntportefeuille kan hiervan afwijken door bijvoorbeeld de omvang van het in te brengen vermogen of het startmoment. De profielen zijn defensief, behoedzaam, offensief, speculatief en zeer speculatief. Het meest defensieve model van Alex, model defensief, belegt voor maximaal 50% in grote Amerikaanse en Europese aandelen en minimaal voor 50% in obligatietrackers. Het profiel behoedzaam, belegt al voor 100% in aandelen. Naarmate een offensiever profiel wordt gekozen kunnen ook middelgrote of kleinere bedrijven worden opgenomen. Alex belegt rechtstreeks in aandelen en voor obligaties worden trackers gebruikt. De bandbreedte van de portefeuilles zijn zeer ruim aangezien elke portefeuille volledig liquide kan gaan.

---

In een markt waar een duidelijke langdurige trend is ingezet kan het computergestuurde beleggingsmodel van ALEX vermogensbeheer zeker lucratief zijn. Echter in turbulente tijden lijkt het model niet goed te functioneren. Wetenschappelijk is ook aangetoond dat timing van het juiste in- en uitstapmoment nagenoeg ondoenlijk is en dat het missen van de beste beursdagen het rendement zeer negatief beïnvloedt. Ook kan er binnen de profielen defensief en behoedzaam op een gegeven moment veel offensiever belegd worden dan de naam van het profiel doet vermoeden.
Je zoekt dan dus eigenlijk een actief beheerd fonds dat jaar op jaar een beter rendement (na kosten) laat zien dan standaard de markt te volgen met een index fonds op basis van marktkapitalisatie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Peterpeet schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:10:
Fijn dat dit topic er al is, weet niet zo goed wat te doen. Toch van de zotte dat ik nu opeens verplicht wordt om naar een andere partij over te stappen? Daarbij verkopen ze mijn portefeuille en betaal ik vervolgens opnieuw aankoop/transactiekosten?

Heb de kosten even bekeken en die vind ik behoorlijk.. Heb een pot van iets meer dan € 50k en leg maandelijks +- € 400 in:
1. Beheerfee:
Basisniveau: 0,85% per jaar voor beleggingen tot €500.000, met een minimum van €85 per jaar.​

2. Administratiekosten:
€3,99 per maand per beleggingsrekening

3. Fondskosten:
Solid Portefeuille: Gemiddeld 0,11%.​
Smart Portefeuille: Gemiddeld 0,50%
Sustainable Portefeuille: Gemiddeld 0,31%

Bij de Smart Portefeuille ben ik dan dus jaarlijks €722,88 aan kosten kwijt? Dat vind ik echt absurd, bijna twee keer mijn maand inleg aan kosten!!

Voor wat ik begreep mag ik zelf ook naar een andere partij overstappen, weet iemand hoe dit werkt?
Ik zie Brand New Day (van die schimmelpennic) als mogelijke partij, met een snelle rekensom maak is het daar +- € 450 per jaar en stijgt dit jaarlijks een beetje. Maar die vind ik dan niet echt duurzaam wat wel bij Saxo had. BrightPensioen lijkt ook interessant qua duurzaamheid en vaste kosten van € 210 euro en beleggen tegen kostprijs? Iemand daar ervaring mee of al eens naar gekeken?

Gezien de kosten lijkt het mij vrij noodzakelijk om over te stappen als dit mogelijk is.
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Passief beleggen met index fondsen kan voor sommige Binck/Saxo beleggers een mogelijkheid zijn ... Maar voor mij is dat dus niet passend in waar ik naar op zoek ben .. hier boven kan je mooi lezen wat Alex Vermogensbeheer deed (thx @Qwerty-273 ).. en ik zoek dus iets soortgelijks (als dat überhaupt nog bestaat).

Wat ik het mooiste vond aan Alex Vermogensbeheer was dat er dus niet een persoon de beslissingen maakte, maar dat het dus puur op model, technische analyse en performance van de verschillende modellen gebeurde. Dat was toen heel vooruitstrevend .. tegenwoordig zouden ze dat in de markt zetten als "onze verschillende AI Agents maken voor u de beste beslissingen" waarschijnlijk .. maar de gedachte er achter is wel anders dan beleggingen door mensen met emoties en bonussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
@duvekot Dus je wilt de markt verslaan en nog eens die 1,5% of weet ik veel extra kosten eruit halen? Good luck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
Boerenlater schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:00:
@duvekot Dus je wilt de markt verslaan en nog eens die 1,5% of weet ik veel extra kosten eruit halen? Good luck.
Iedereen die vroeg begonnen was bij Alex Vermogensbeheer weet dat ze zeker niet altijd de markt versloegen met hun aanpak. En zelfs slechter waren dan de markt op bepaalde punten omdat hun modellen niet geschikt waren voor de specifieke omstandigheden die bepaalde momenten plaatsvonden.

Maar het idee om de beleggingen puur te laten plaatsvinden op basis van technische analyse en modellen .. is iig voor mij iets dat me aan staat.

En ook dat het model er voor kan kiezen om helemaal uit de markt te stappen is een zeer waardevolle toevoeging. Ik heb jaren gezien bij Alex dat er vrij weinig belegd was in aandelen. De markt ging verder naar beneden ... terwijl mijn vermogen van zelf liquide geworden was .. en op dit moment dus zeker wel de markt aan het verslaan was.

Daarnaast zorgde de "High Water Mark" er ook nog eens voor dat je pas weer extra vergoedingen ging betalen als je weer boven je hoogste punt uit kwam.

Volgens mij (maar ik hoor graag dat ik het mis heb) zaken die je niet gaat bereiken door simpelweg een indexfonds te kopen en daar in blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanshendrik72
  • Laatst online: 28-03 12:34
Toch weer bijzonder dat 15.000 klanten (volgens mij) op deze manier omgezet gaan worden van de ene aanbieder naar de ander.

Ik zou zelf toch echt grondig onderzoek ernaar doen! Genoeg (betere) aanbieders volgens mij.

Zojuist vergelijking gemaakt op Finner (met eenmalige inleg 50k en 250 maandelijks) en geselecteerd op jaarkosten:
Semmie = 1,04%

Terwijl de meest voordelige = Brightpensioen met 0,36%

Net wat opgezocht over ze en lees hier dat de oud-oprichter van Alex ook betrokken is bij Brightpensioen:
https://brightpensioen.nl...edonderd-pensioenfondsen/

Iemand goede ervaring met ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sangreal
  • Laatst online: 28-03 14:42
Ik heb hetzelfde bericht gekregen. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Gelukkig blijven de kosten die men bij Saxo betaalt wel gelijk bij de overgang (voor iedereen trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogart
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-04 22:17
duvekot schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:45:
Passief beleggen met index fondsen kan voor sommige Binck/Saxo beleggers een mogelijkheid zijn ... Maar voor mij is dat dus niet passend in waar ik naar op zoek ben .. hier boven kan je mooi lezen wat Alex Vermogensbeheer deed (thx @Qwerty-273 ).. en ik zoek dus iets soortgelijks (als dat überhaupt nog bestaat).

Wat ik het mooiste vond aan Alex Vermogensbeheer was dat er dus niet een persoon de beslissingen maakte, maar dat het dus puur op model, technische analyse en performance van de verschillende modellen gebeurde. Dat was toen heel vooruitstrevend .. tegenwoordig zouden ze dat in de markt zetten als "onze verschillende AI Agents maken voor u de beste beslissingen" waarschijnlijk .. maar de gedachte er achter is wel anders dan beleggingen door mensen met emoties en bonussen.
https://allocatesmartly.com/ Is zoiets. Het is echter met name gericht op de Amerikaanse belegger. Ze hebben wel klanten uit Europa en geven in de blogs ook aan wat de mogelijkheden zijn voor Europese beleggers. Maar valutarisico houdt je altijd (zo ook de Canadezen), je kunt het verminderen door hedged varianten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollie-9
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-04 21:37
Hoe kijken jullie aan tegen Degiro? Is het een goed alternatief om je aandelen via Saxo te verkopen, en dan via Degiro opnieuw aan te schaffen?

Mijn gevoel is dat bij Semmie de kosten erg hoog zijn. Het is mij niet geheel duidelijk of de portefeuille gratis wordt omgezet naar Semmie, of dat je dan alsnog allemaal transactiekosten maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-04 22:15
Bogart schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:41:
Ik sta eigenlijk versteld van de hoeveelheid tijd die ons klanten wordt gegeven: één maand!
Inderdaad, vandaag getriggerd geweest door hun 2de mail, hun eerste mail gemist.
Toch ook wat verwonderd van de korte periode. Bij BinckBank overgang naar Saxo herinner ik me dat er toch een pak meer tijd was.

In mijn geval zal het vermoedelijk transfer naar elders zal zijn, ook al dat we vanuit België nog bijkomend moeten melden dat we een buitenlandse rekening hebben.

p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-04 21:43

discy

Cloud Architect

Ik kom ook van binck naar saxo. Nu dit weer.

Die ik nu tegenkom zijn peaks, doelbeleggen en brand new day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Ik ben overgestapt naar een beleggingsrekening (privé, geen ZZP en geen pensioen) bij Brand New Day omdat:
  • ik vertrouwen in de partij heb en ze zijn aangesloten bij het depositogarantiestelsel wat ook geldt voor de beleggingsrekening. Bij Semmie valt de beleggingsrekening buiten het garantiestelsel.
  • ze daar de mogelijkheid bieden voor automatische risicoafbouw net als Saxo WealthCare en Binck Forward deed. Semmie en Peaks bieden dat niet aan
Kosten: https://new.brandnewday.n...osten-beleggingsrekening/

[ Voor 71% gewijzigd door discy op 16-04-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterpeet
Overgestapt naar BrightPensieon na verdieping in de verschillende aanbieders: vergeleken op kosten, service, duurzaamheid en emotie.

Terugkoppeling op mijn post en verdiepend in het fonds en service van Semmie viel het mij op dat zij geen risico afbouw doen naar mate ik mijn pensioenleeftijd bereik (lifecycle), daarnaast vind ik hun kosten (ruim 1 %) en duurzame beleid niet in orde. Voor mij dus voldoende reden om over te stappen.

Vorige week een waardeoverdracht aangevraagd naar BrightPensioen, kreeg een vriendelijke medewerker aan de lijn die mijn twijfels kon wegnemen, ben gelijk een stuk goedkoper uit door het vaste lidmaatschap (210) en betaalde geen inschrijfkosten van 50 euro (actie tot eind mei).

De reviews op Trustpilot zien er goed uit en ze geven aan de meest duurzame aanbieder te zijn. Kreeg vanochtend bevestiging dat mijn pensioenpot is overgedragen en ontvangen door BP. Benieuwd wat het verder gaat doen, heb er alle vertrouwen in.

Brand New Day ook overwogen maar in mijn situatie (50k + 400 inleg per maand) direct een stuk duurder dan BP, ook vind ik hun benadering en geld gedreven mindset niet passend, al was ik wel tevreden bij Binck (opgericht door oprichters Brand New Day).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

Peterpeet schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:41:
Brand New Day ook overwogen maar in mijn situatie (50k + 400 inleg per maand) direct een stuk duurder dan BP, ook vind ik hun benadering en geld gedreven mindset niet passend, al was ik wel tevreden bij Binck (opgericht door oprichters Brand New Day).
Onze pot en inleg is ongeveer gelijk maar ik kom erop uit dat Bright duurder is. Mis ik iets?

BND Beleggingsrekening
code:
1
2
3
4
5
6
Jaarkosten
= 0,17% fonds * 50k + 0,34% service * 50k + (0,03% transactie * €400 * 12 maanden)
= €85 + €170 + €1,44
= €256/jaar

Instap: 50k * 0,03% transactie = €15,-

https://new.brandnewday.n...ten-rekent-brand-new-day/

Brightpensioen:
code:
1
2
3
4
5
6
Jaarkosten
= 0,19% fonds * 50k +  €210 vast + (0,08% transactie * €400 * 12 maanden)
= €95 + €210 + €3,84
= €308/jaar

Instap excl €50 voor het openen: 50k * 0,08% = €40,-

https://brightpensioen.nl/prijs

Omslagpunt rond 65k, dus dat is met €400/m wel al over 3 jaar.

[edit] bij een ZZP pensioenrekening rekent BND €60/jaar extra. Dus dat verklaart het verschil misschien.

[ Voor 13% gewijzigd door discy op 16-04-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterpeet
Peterpeet schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:41:
Onze pot en inleg is ongeveer gelijk maar ik kom erop uit dat Bright duurder is. Mis ik iets?

BND Beleggingsrekening
code:
1
2
3
4
5
6
Jaarkosten
= 0,17% fonds * 50k + 0,34% service * 50k + (0,03% transactie * €400 * 12 maanden)
= €85 + €170 + €1,44
= €256/jaar

Instap: 50k * 0,03% transactie = €15,-

https://new.brandnewday.n...ten-rekent-brand-new-day/

Brightpensioen:
code:
1
2
3
4
5
6
Jaarkosten
= 0,19% fonds * 50k +  €210 vast + (0,08% transactie * €400 * 12 maanden)
= €95 + €210 + €3,84
= €308/jaar

Instap excl €50 voor het openen: 50k * 0,08% = €40,-

https://brightpensioen.nl/prijs

Omslagpunt rond 65k, dus dat is met €400/m wel al over 3 jaar.

[edit] bij een ZZP pensioenrekening rekent BND €60/jaar extra. Dus dat verklaart het verschil misschien.

Heldere berekening, ik ben er vanuit gegaan dat het lidmaatschap bij BP fiscaal aftrekbaar is van de belasting wat in mijn geval 50% scheelt aan kosten. Als je dit meeneemt lijken ze daarmee een stuk goedkoper. Mijn berekening kwam uit op omslagpunt 38k. Kan morgen mijn berekening delen (staat op laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cobra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-04 18:42
Ik zoek een alternatief dat ook een automatisch meegaande "ondergrens" heeft (kapitaalbewaking zoals bij SAXO). iemand een idee ?
baal dat ik moet overstappen. Semmie heeft niks van kapitaalbewaking precies.
verder ben ik maar een kleine belegger, ook dat vond ik fijn bij saxo, die 500K portefuilles van semmie zijn niks voor mij..

[ Voor 23% gewijzigd door the_cobra op 17-04-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

the_cobra schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:40:
Ik zoek een alternatief dat ook een automatisch meegaande "ondergrens" heeft (kapitaalbewaking zoals bij SAXO). iemand een idee ?
baal dat ik moet overstappen. Semmie heeft niks van kapitaalbewaking precies.
verder ben ik maar een kleine belegger, ook dat vond ik fijn bij saxo, die 500K portefuilles van semmie zijn niks voor mij..
Ik weet niet of andere aanbieders dat hebben. Ik heb er destijds naar gekeken maar niet gebruikt omdat je dan je aandelen verkoopt op een laag punt (geautomatiseerd paniek verkopen) terwijl je juist gestaag zou moeten blijven inleggen (dollar cost averaging) om de gemiddelde trend te blijven volgen. Ik zou als ik jou was eerst eens wat onderzoeken doen naar of je dat wel moet willen en als je bang bent voor de risico's of geen vertrouwen hebt in de markt op lange termijn meer obligaties dan aandelen aankopen.

Geen financieel advies 😂

[ Voor 18% gewijzigd door discy op 24-04-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
discy schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:46:
[...]

Ik weet niet of andere aanbieders dat hebben. Ik heb er destijds naar gekeken maar niet gebruikt omdat je dan je aandelen verkoopt op een laag punt (geautomatiseerd paniek verkopen) terwijl je juist gestaag zou moeten blijven inleggen (dollar cost averaging) om de gemiddelde trend te blijven volgen. Ik zou als ik jou was eerst eens wat onderzoeken doen naar of je dat wel moet willen en als je bang bent voor de risico's meer obligaties dan aandelen aankopen.

Geen financieel advies 😂
Alex deed het wel oorspronkelijk (in Alex Vermogensbeheer ).. en daardoor was een groot gedeelte van mijn portefeuille in 2007/2008 gewoon cash ... En toen de beurzen weer gingen stijgen werd er pas weer ingestapt. Daardoor een stuk beter gepresteerd dan de referentie indexen.

Maar die manier van werken heb ik ook niet meer terug gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy

discy

Cloud Architect

duvekot schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:56:
[...]

Alex deed het wel oorspronkelijk (in Alex Vermogensbeheer ).. en daardoor was een groot gedeelte van mijn portefeuille in 2007/2008 gewoon cash ... En toen de beurzen weer gingen stijgen werd er pas weer ingestapt. Daardoor een stuk beter gepresteerd dan de referentie indexen.

Maar die manier van werken heb ik ook niet meer terug gezien.
Oke. Ik kan hier niet over oordelen. Het kan dan ook gebeuren dat je dan nét een klim mist. Zoals nu dat de s&p in een paar dagen omlaag vloog en een paar dagen later weer omhoog ging!

Voor wat het waard is: ik hou vast aan het vertrouwen dat op een termijn van 10-20 jaar de markt het wel OK zal doen.

Daarnaast maak ik gebruik van richting de einddatum het portfolio meer naar obligaties laten gaan (doelbeleggen) om marktschommelingen op te vangen. Dat wordt veelal wél ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
discy schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:00:
[...]

Oke. Ik kan hier niet over oordelen. Het kan dan ook gebeuren dat je dan nét een klim mist. Zoals nu dat de s&p in een paar dagen omlaag vloog en een paar dagen later weer omhoog ging!

Voor wat het waard is: ik hou vast aan het vertrouwen dat op een termijn van 10-20 jaar de markt het wel OK zal doen.

Daarnaast maak ik gebruik van richting de einddatum het portfolio meer naar obligaties laten gaan (doelbeleggen) om marktschommelingen op te vangen. Dat wordt veelal wél ondersteund.
En dat is ook een prima strategie .. maar dus een andere insteek van wat je met je portefeuille probeert te bereiken.

Dat is het lastige van deze hele overgang .. er zijn veel verschillende soorten beleggers en portefeuilles die hierdoor geraakt worden. Waardoor er dus niet een "eenduidig" advies kan zijn waar je heen kan bewegen.

Daarnaast vond ik de manier hoe Saxo omgeving met het sluiten van het beleggingsplan ook niet echt "prettig" .. maar ik ga dus niet over dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:38

JoghoJogho

Ben een Superkruug

Begrijp niet dat mensen bij een vermogensbeheerder willen zitten. Zelf ooit (1998) begonnen met huisfondsen van ABNAMRO totdat ik doorkreeg welke hap allerhande 'fees' uit het rendement haalden en dat de prognoses die voorgespiegeld werden dus nooit werden gehaald. Bij Alex eigenlijk later hetzelfde verhaal (en ik weet van andere collega beleggers dat dit eigenlijk overal voor geldt).

Ik ben zelf gaan beleggen en ben me via studie en allerhande online kanalen gaan inlezen in de materie. Ik haal al jarenlang prima rendementen en heb 3 jaar geleden mijn baan opgezegd om fulltime te gaan beleggen. Nu begrijp ik dat dit niet voor iedereen is weggelegd maar vermogensbeheerders rijden in mooie auto's van jouw centen en dan moet je toch na gaan denken over andere mogelijkheden.

Ik begeleid een aantal ex-collega's in het zelfstandig beleggen en adviseer ze dan meestal om:
  1. Geen affiniteit met beleggen en geen zin om het te leren en/of om er veel tijd in te steken. Open een rekening bij een goede goedkope broker zoals DeGiro en steek de maandelijkse inleg in een breedgespreide ETF zoals de SPDR Russell 2000 US Small Cap UCITS ETF (er zijn veel geschikte ETF's dit is slechts een voorbeeld). Als je horizon maar lang genoeg is dan loop je weinig risico op de normale stijgingen en dalingen van de beurs na. Je verslaat dan niet de markt maar volgt deze dan redelijk en de kosten zijn vaak minder dan 0,2%.
  2. Beetje affiniteit en paar uurtjes per maand de tijd dan kun je de helft van je inleg in 1 of meerdere ETF's steken en met de rest van de inleg handelen op aandelen. Risico neemt toe maar je kunt de markt dan wel 'verslaan' als je geduld hebt.
  3. Vind je beleggen best wel interessant en heb je meer tijd dan kun je actief gaan beleggen door afgestrafte aandelen te kopen en hoger weer te verkopen, dividend te jagen, opties te schrijven op aandelen in bezit, etc. Ik heb daar in het begin best veel in fout gedaan maar als je van iedere fout leert en niet in herhaling valt dan kun je daar bovengemiddelde rendementen mee halen.
Maar met rendement komt ook risico, er bestaan onderzoeken waaruit blijkt dat rond de 90% van alle particuliere beleggers struktureel geld verliest. Vandaar dat de meesten na een paar zeperts weer teruggaan naar een vorm van beheert beleggen. Ik heb zelf (samen met mijn vrouw) een stuk pensioen opbouw via BrandNewDay lopen en daar kun je zelf instellen hoeveel aandelen/obligaties/ e.d. je wilt in je portefeuille en kun je naarmate je pensioendatum nadert het profiel wijzigen om het risico te verlagen.

Ik zit op FB ook in de groep Beleggen en daar zie ik heel vaak het boek "De hangmatbelegger" langskomen waar mensen die zelf willen beleggen op de lange termijn zonder er veel mee bezig te zijn veel baat bij lijken te hebben. Heb het boek zelf niet gelezen maar is denk ik wel een aanrader als je in de doelgroep valt.

Wat in ieder geval niet werkt zijn de 'neem bij mij een abonnement af om snel rijk te worden' jongens op sociale media. Als dat echt werkte hoefden ze geen cursussen e.d. te gaan verkopen. Er zal af en toe best een redelijke tip tussen zitten maar over het algemeen kun je wat zij doen niet nadoen omdat je eigenlijk altijd net te laat bent en dus het juiste instap/uitstap moment hebt gemist.

Kortom, als je beleggen leuk vindt en je hebt tijd, doe het zelf. Heb je weinig of geen tijd stap maandelijk met je inleg in 1 of meerdere ETF's. Weet je het echt niet dan kun je via partijen als BrandNewDay ook een redelijk rendement halen zonder dat je er tijd in hoeft te steken.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:38

JoghoJogho

Ben een Superkruug

En voor ik het vergeet. Probeer dingen niet uit met echt geld maar test/oefen in een zogenaamd 'papertrade account'. Bij onder andere IEX.nl kun je in een account met monopoly geld alles eerst een keer uitproberen. Dat oefenen is van onschatbare waarde, ga niet met echt geld risicovolle dingen uitproberen.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

Pagina: 1