Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-06 17:13
Royal-Roy schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:14:
Hier ook een vergelijkbare vraag. In het kader " kosten nemen happen uit je rendement" ben ik ook aan het zoeken naar welke Broker ik wil voor ETF's. De bedoeling is om maandelijks in te leggen en op lange termijn een netjes rendement te behalen.

Qua kosten op Indexfondsenvergelijk scoort interactivebrokers goed. Ik twijfel of dit qua betrouwbaarheid en kosten op lange termijn dan ook de beste keuze is. Alternatief zou zijn via mijn eigen bank (ING). Gevoelsmatig betrouwbaarder, maar die valt qua kosten wel hoger uit.

Waar kiezen jullie voor en waarom?
Online vindt ik ze lastig te vergelijken, mede door referral gedreven positieve "reviews".
Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van Rabo naar IBKR. Ben er zeer blij mee. Betrouwbare broker, veel mogelijkheden, scherpe tarieven. Bij Rabo moest ik honderden euro's per jaar betalen aan kosten, bij IBKR wordt ik door hen betaald (opbrengsten van uitlenen van ETF's).

PS. lees deze review: https://www.bankeronwheels.com/interactive-brokers-review/

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 09-09-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:57
RobertMe schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:24:
[...]
Bij IB moet je AFAIK al elke maand inloggen en zelf de order inschieten (zoals ook bij DeGiro het geval was).
Voor gemak dus liever de huisbank (set and forget, de complexiteit van IB zou ik vast overheen kunnen komen). Voor kosten dus liever IB.
Bij IBKR kun je ook een maandelijkse inleg organiseren:
1) Maandelijks bedrag overmaken vanuit je huisbank naar IBKR op datum X
2) Bij IBKR aangeven dat je maandelijks dat bedrag op datum X naar ze overmaakt
3) Wederkerende belegging in een ETF inplannen op datum X + 3 dagen (anders krijg je telkens mailtjes dat er nog onvoldoende saldo is)
4) Klaar! Net zo set and forget als een NT fonds bij je grootbank.

Er wordt dan op datum X + 3 dagen de ETF aangekocht voor een soort gemiddelde prijs van die dag. Meestal kan dit in fracties, dus dan krijg je bijv. 8,7334 deeltjes ETF voor precies je inleg.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 09-09-2024 11:50 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:02
RobertMe schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:24:
Bij IB moet je AFAIK al elke maand inloggen en zelf de order inschieten (zoals ook bij DeGiro het geval was).
Voor gemak dus liever de huisbank (set and forget, de complexiteit van IB zou ik vast overheen kunnen komen). Voor kosten dus liever IB.
Een voordeel van IBKR ten opzichte van Degiro is juist dat IBKR wel automatische periodieke opdrachten ondersteunt: https://www.interactivebr...s/faq/#/content/370325859

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42
Royal-Roy schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:14:
Hier ook een vergelijkbare vraag. In het kader " kosten nemen happen uit je rendement" ben ik ook aan het zoeken naar welke Broker ik wil voor ETF's. De bedoeling is om maandelijks in te leggen en op lange termijn een netjes rendement te behalen.

Qua kosten op Indexfondsenvergelijk scoort interactivebrokers goed. Ik twijfel of dit qua betrouwbaarheid en kosten op lange termijn dan ook de beste keuze is. Alternatief zou zijn via mijn eigen bank (ING). Gevoelsmatig betrouwbaarder, maar die valt qua kosten wel hoger uit.
Je kan het ook anders bekijken: de kosten zijn ook niet dermate verschillend dat je per se naar het allergoedkoopste moet zoeken of van 'happen' moet spreken. Het is niet Action vs Bijenkorf. In alle gevallen maak je prima rendement, ik zou eerder kijken naar waar bij welk platform/instantie je het prettigst voelt en dan het handigste fonds kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:40
RobertMe schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:30:
[...]

Effectief maakt dat niet heel veel uit welke je kiest? Als in: er is IMO niet echt een reden om of voor een ETF of voor een fonds te kiezen. Of in ieder geval niet als het om passief beleggen in een breed gespreid fonds gaat. Of dat fonds vervolgens op de beurs wordt verhandeld maakt binnen passief beleggen niet heel erg uit. Dat is relevanter als je "actief" er in wilt beleggen en dus ook on the spot wilt kunnen aan- en verkopen.

Voor wat je waar kunt verhandelen en tegen welke kosten zit er uiteraard wel verschil in. Maar ik zou geen opties uitsluiten puur op basis van "het is een ETF en ik wil een traditioneel fonds" of andersom. Dat je mogelijk bij een ETF uit komt omdat dat goedkoper is is IMO niet zo heel relevant. En als je bij de grootbank wilt beleggen kom je uiteraard op basis van kosten vaak uit bii een traditioneel fonds en zou ik ook niet vasthouden aan "ik wil ETF x".
Als je tevreden bent met enkel in (bijv NT) fondsen inleggen, is je huisbank vaak een prima optie om heel laagdrempelig en tegen prima kosten te beleggen.
Als je iets meer wilt, en bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in specifieke ETF's of als je echt op de tienden procenten kostenbesparingen wil gaan letten is een huisbank niet de juiste optie. Dan kom je vrij snel uit bij IBKR vanwege de betrouwbaarheid, mogelijkheden en kosten.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:10
DeadKennedy schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:41:
[...]

Als je tevreden bent met enkel in (bijv NT) fondsen inleggen, is je huisbank vaak een prima optie om heel laagdrempelig en tegen prima kosten te beleggen.
Als je iets meer wilt, en bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in specifieke ETF's of als je echt op de tienden procenten kostenbesparingen wil gaan letten is een huisbank niet de juiste optie. Dan kom je vrij snel uit bij IBKR vanwege de betrouwbaarheid, mogelijkheden en kosten.
Maar dan heb je wel effectief een product/effect gekozen. En niet de keuze "ETF vs fonds". Toen ik van VWRL bij DeGiro naar NT bij de huisbank ben geswitcht was dat echt niet op basis van "ik wil in een traditioneel fonds beleggen i.p.v. een ETF". En sure, NT vs VWRL vs al die anderen zitten wel wat verschillen in (niet alleen omdat VWRL "wereld" is en NT je zelf een samenstelling tussen developed, EM en small caps moet doen, maar voornamelijk dus de "grote" (/aantal bedrijven) en (ESG) uitsluitingen), maar dat zal vaak niet heel relevant zijn tenzij je er wel echt inhoudelijk naar hebt willen kijken (ik niet :p).
En dat is natuurlijk ook waar de site indexfondsenvergelijken.nl op inzet "dit zijn allemaal prima opties, en de kosten daarbij zijn...". Waarbij er effectief geen "slechte" of "goede" keuze is tussen de verschillende ETFs / fondsen, hoogstens dat je zelf een voorkeur hebt (meer "developed" of "US" bv, of "niet beleggen in fossiele energie" etc). Waarbij je dus ook niet de keuze maakt voor "ik wil een ETF" of "ik wil een fonds". Je maakt dan de keuze "ik wil effect X" of "effect Y", waarbij X toevallig een ETF is en Y een fonds. Waardoor je dus bij andere brokers of een ander kostenplaatje uit komt (ETFs zijn duur bij grootbanken, fondsen, of in ieder geval NT, AFAIK niet beschikbaar bij de wat "normalere" brokers (IB, DeGiro, ..... Zeg maar "alles buiten grootbank"). Of andersom maak je de keuze "het verschil in kosten is zo klein dat ik lekker makkelijk bij de grootbank beleg, en dus 'kies' ik voor NT omdat dat de goedkoopste optie is bij de grootbank".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ook fijn aan IBKR, zojuist hulp nodig in verband met verhuizing van Nederland naar Thailand. Gebeld met IBKR US, daar wordt gewoon snel de telefoon opgenomen en kreeg een kundige medewerker aan de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

twu schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:20:
[...]
Ligt eraan of je ETF's of beleggingsfondsen wilt aanschaffen. Voor ETF's zou ik nooit bij een grootboek (zoals ING) aanschaffen vanwege de kosten en eerder bij een broker zoals hier veel besproken IBKR. De welbekende NT fondsen kan je wel alleen bij een grootbank aanschaffen.

Je kan in de zoekbalk naar interactive broker of IBKR zoeken voor verdere reviews.
De lopende kosten (TER) voor een ETF zijn 100% gelijk, aankoopkosten zijn ook gelijk?
Bedoel je ivm de vaste kosten van de rekening?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 22:31
The Third Man schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:41:
[...]
Je kan het ook anders bekijken: de kosten zijn ook niet dermate verschillend dat je per se naar het allergoedkoopste moet zoeken of van 'happen' moet spreken. Het is niet Action vs Bijenkorf. In alle gevallen maak je prima rendement, ik zou eerder kijken naar waar bij welk platform/instantie je het prettigst voelt en dan het handigste fonds kiezen.
Dat ligt er wel een beetje aan hoeveel geld je geïnvesteerd hebt. Bij flinke bedragen kan het snel 10k of meer verschil maken over de looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:07:
Ook fijn aan IBKR, zojuist hulp nodig in verband met verhuizing van Nederland naar Thailand. Gebeld met IBKR US, daar wordt gewoon snel de telefoon opgenomen en kreeg een kundige medewerker aan de lijn.
Hoe ging die omzetting voor jou in zn werk? Moest je een nieuwe account aanmaken of werd je bestaande account omgezet? Hoe lang heeft dat geduurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
R.van.M schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:03:
[...]

Dat ligt er wel een beetje aan hoeveel geld je geïnvesteerd hebt. Bij flinke bedragen kan het snel 10k of meer verschil maken over de looptijd.
Bijvoorbeeld 1% verschil is inderdaad een 10k op een miljoen, ik weet wel wat ik voor leuks met 10k zou kunnen doen... Alleen als ik al een miljoen heb, is 10k een hele kleine fractie (die 1% dus), dus wat maakt het dan nog uit? Ik vind het daardoor altijd een wat scheef bezwaar in de context van 'flinke bedragen'. Voor mij telt het letterlijke percentage en niet of wat het scheelt als absoluut getal als 'veel' klinkt (dan krijg je weer die human factor erbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
The Third Man schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:11:
[...]
Bijvoorbeeld 1% verschil is inderdaad een 10k op een miljoen, ik weet wel wat ik voor leuks met 10k zou kunnen doen... Alleen als ik al een miljoen heb, is 10k een hele kleine fractie (die 1% dus), dus wat maakt het dan nog uit? Ik vind het daardoor altijd een wat scheef bezwaar in de context van 'flinke bedragen'. Voor mij telt het letterlijke percentage en niet of wat het scheelt als absoluut getal als 'veel' klinkt (dan krijg je weer die human factor erbij).
Ik begrijp wat je bedoeld, maar ben het er niet helemaal mee eens. Uiteraard zijn kleinere bedragen minder interessant naarmate je meer hebt. Ik zal voor een paar tientjes inderdaad niet veel moeite doen.

Echter onderschat niet hoeveel verschil 0,2% 0,1% in kosten maakt over de looptijd, ook als je 'maar' een paar ton hebt. Ik ben ooit overgestapt van Meesman naar Rabobank (die toen nog een maximale beheers fee had) en over een looptijd van 20 jaar zou het verschil 19,5k zijn en mijn totale kapitaal komt niet in de buurt van 1 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:04
Tsja, bekijk het anders; hoeveel kun je besparen door een paar uurtjes rustig achter een computer te spenderen en eea uit te zoeken? Het is niet alsof je iets beters te doen hebt als je toch tijd zat hebt om erover te klagen op een forum. :+
En by extension: hoeveel weken (of maanden) kun je na deze besparing eerder met pensioen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:37
Het punt is niet dat je niet moet proberen om kosten te besparen. Het punt is dat je op een gegeven moment niet alleen maar de kosten kan overwegen.

Als je over xx jaar miljonair bent, ga je ben je dan blij met bijv. 5k meer, of vind je het fijner om in die xx jaar te genieten van het gemak dat je nu iets in hebt gesteld en daarna er nooit meer naar om te kijken. Of zit je er liever elke maand bovenop om die 5k meer te hebben.
En heb je liever gemoedsrust (wat bij iedereen weer ergens anders vandaan komt) in de groeiperiode, of <1% meer centjes in de opsnoepperiode?

(Naast het feit dat het allemaal prognoses en geen garanties zijn natuurlijk.)

Ik heb bijvoorbeeld voor het gemak gekozen om mijn eigen grootbank te gebruiken, ipv een extra rekening te openen bij een andere. Hiermee kom ik waarschijnlijk ~0.5% minder hoog uit. Tegelijkertijd heb ik wel gekozen voor indexbeleggen ipv op mijn spaarrekening te laten staan, omdat ik daar met relatief weinig moeite en een voor mij acceptabel risico wel flink meer potentiele opbrengst heb.

Zo moet eenieder zijn afweging maken en kijken wat binnen welke bandbreedte de doorslaggevende keuze gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
R.van.M schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:04:
[...]
Hoe ging die omzetting voor jou in zn werk? Moest je een nieuwe account aanmaken of werd je bestaande account omgezet? Hoe lang heeft dat geduurd?
Ik heb het gevraagd aan IB en ze vertelden me dat ik me echt als nieuwe klant moest aanmelden bij .com. Toen ik dat deed kwam er een waarschuwing op dat ik al een account heb en dat ik me niet als nieuwe klant moet aanmelden. Dat heb ik maar genegeerd. Vervolgens moest ik een ticket aanmaken en de transfer aanvragen. Ik wacht nu op de uitvoering.

In de normale interface zitten ook mogelijkheden om een transfer aan te vragen maar ze verzekerden me dat ik dat niet moest doen. Moet echt met een ticket. (Daarbij moet je je oude en nieuwe klantnummer vermelden)

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 09-09-2024 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
Wat zijn de ETF's waarop jullie nu vooral mikken als er extra euro's geinvesteerd worden? Ben nog op zoek naar inspiratie om met een paar ETF's te starten en mijn portefeuille goed divers te starten.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tricolores schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:43:
Wat zijn de ETF's waarop jullie nu vooral mikken als er extra euro's geinvesteerd worden? Ben nog op zoek naar inspiratie om met een paar ETF's te starten en mijn portefeuille goed divers te starten.
Wat vind je niet goed aan de ETF’s die hier voortdurend voorbij komen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Onderdeel van de filosofie zoals genoemd in de topicstart is dat je juist niet sturend gaat investeren maar in plaats daarvan een koers uitzet en die stug blijft volgen. Elke extra euro gaat dan gewoonweg hetzelfde fonds of bundel van fondsen in als de vaste inleg.

Daarnaast is juist het principe van een all-world indexfonds dat je daarmee ultiem diversificeert. Als je in plaats daarvan een selectiever fonds zou kiezen ben je juist minder aan het diversificeren, niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
In het beleggen topic heb je deze vraag toch al beantwoord gekregen?
Tricolores schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:08:
De ETF's in de openingspost lijken me ook populair om een reden natuurlijk, dus ik ga dat allemaal eens bekijken. Bedankt voor jullie input, alle verdere tips blijven zeker welkom!

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Goed divers? Kies 1 ETF met lage kosten en wereldwijde spreiding, bijvoorbeeld WEBN. Zorg dat je iedere maand automatisch belegt en stop je tijd in belangrijkere zaken. Als je geld overhebt koop je meer WEBN.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 10-09-2024 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 00:36:
[...]

In het beleggen topic heb je deze vraag toch al beantwoord gekregen?

[...]
Yes, was alleen op zoek naar meer inspiratie en spreiding.

Ben ook aan het kijken richting een ETF in de ICT sector, ik had al deze overwogen: IE00B3WJKG14.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeadKennedy
Tricolores schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:53:
[...]

Yes, was alleen op zoek naar meer inspiratie en spreiding.

Ben ook aan het kijken richting een ETF in de ICT sector, ik had al deze overwogen: IE00B3WJKG14.
Ik kan me enkel bij @Pistachenootje aansluiten. Hoeveel meer spreiding dan WEBN (Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index) zoek je en waarom?

Ik heb het idee dat je net ETFs hebt ontdekt en het leuk en interessant vindt maar een beetje verdwaalt in alle mogelijkheden. Zoals al vaak gezegd is in dit topic: de historisch gezien verstandigste keus is ook een van de simpelste. Beleg wat je voor lange tijd kan missen in een breed gespreide ETF/fonds met lage kosten.
Ik snap dat het niet zo spannend is, maar waarom begin je niet met dat advies op te volgen?

Ik heb al vaker gezien dat beginnende (passief) beleggers een vrij exotische collectie aan (sector) ETFs aan gaan schaffen. Na nog meer onderzoek en het ervaren van resultaten komen de meeste mensen toch weer terug op een simpele, breed gespreide ETF.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:05:
[...]

Ik kan me enkel bij @Pistachenootje aansluiten. Hoeveel meer spreiding dan WEBN (Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index) zoek je en waarom?

Ik heb het idee dat je net ETFs hebt ontdekt en het leuk en interessant vindt maar een beetje verdwaalt in alle mogelijkheden. Zoals al vaak gezegd is in dit topic: de historisch gezien verstandigste keus is ook een van de simpelste. Beleg wat je voor lange tijd kan missen in een breed gespreide ETF/fonds met lage kosten.
Ik snap dat het niet zo spannend is, maar waarom begin je niet met dat advies op te volgen?

Ik heb al vaker gezien dat beginnende (passief) beleggers een vrij exotische collectie aan (sector) ETFs aan gaan schaffen. Na nog meer onderzoek en het ervaren van resultaten komen de meeste mensen toch weer terug op een simpele, breed gespreide ETF.
Thanks, dit is echt het soort advies waarop ik zat te wachten (en nee, dit is NIET sarcastisch bedoeld). Ik ga dit inderdaad zo aanpakken, het is inderdaad allemaal een beetje "spannend"... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeadKennedy
Tricolores schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:08:
[...]

Thanks, dit is echt het soort advies waarop ik zat te wachten (en nee, dit is NIET sarcastisch bedoeld). Ik ga dit inderdaad zo aanpakken, het is inderdaad allemaal een beetje "spannend"... :)
Fijn om te horen! En het is goed dat je het spannend vindt: dan neem je het serieus, en het gaat wel om je zuur verdiende geld natuurlijk. Gelukkig is de simpelste investeringsstrategie ook nog eens een historisch gezien succesvolle :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMqaulOfPHQH7LO1FjKYrCf_dyQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WEkHonyFAysEwXERy82Qj6AA.jpg?f=user_large

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Ik kan jullie hier alleen maar in gelijk geven, ik zit nu een jaar in ETF en dat jaar eigenlijk gebruikt om de markt te verkennen. Wat is er nu op dat jaar gebeurd, vanalles zitten kopen en verkopen om dan nu uiteindelijk in 4 ETF's te zitten waar zowat iedereen in zit. Mijn PF staat -50 eur dus ik zal er een beetje verlies aan gedaan hebben maar het was wel een goede leerschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:03
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:30:
Ik kan jullie hier alleen maar in gelijk geven, ik zit nu een jaar in ETF en dat jaar eigenlijk gebruikt om de markt te verkennen. Wat is er nu op dat jaar gebeurd, vanalles zitten kopen en verkopen om dan nu uiteindelijk in 4 ETF's te zitten waar zowat iedereen in zit. Mijn PF staat -50 eur dus ik zal er een beetje verlies aan gedaan hebben maar het was wel een goede leerschool.
Mag ik uit interesse vragen welke 4? Want dat is (in dit topic) nog steeds ongebruikelijk veel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Loek92 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:34:
[...]

Mag ik uit interesse vragen welke 4? Want dat is (in dit topic) nog steeds ongebruikelijk veel denk ik :)
SPYI
SPPW
WEBN
S&P500

Ik zou hier nog willen krimpen (als dat nodig zou zijn) maar heb wat genoeg liggen klooien dus het blijft even zo. Elke maand gaat er telkens iets in die 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Wat denken jullie van DFNS?

Iets meer eigen inzet is de norm hier.

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 10-09-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Sectorindex... Zie de topic start
Hier uitgelegd in Bogleheads Investment Philosophy

Rather than trying to pick the specific stocks or sectors of the market that may outperform in the future, passive investors buy funds that are widely diversified, or even approximate the whole market.[10] This guarantees they will receive the average return of all investors. Being average sounds bad, but it is actually a great thing. That's because most investors perform worse than average after taking into account the high fees they can pay for actively managed funds. Studies of manager performan

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 10-09-2024 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:36:
[...]

SPYI
SPPW
WEBN
S&P500

Ik zou hier nog willen krimpen (als dat nodig zou zijn) maar heb wat genoeg liggen klooien dus het blijft even zo. Elke maand gaat er telkens iets in die 4.
SPYI is al S&P500 min of meer WEBN, en dat is ook SPPW met EM erbij... Je kan net zo goed alleen WEBN doen en klaar is kees.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 10-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:22:
[...]
SPYI is al S&P500, WEBN is al SPPW met EM erbij... Je kan net zo goed alleen WEBN doen en klaar is kees.
Enkel WEBN zou te weinig rendement halen om de rest te laten liggen. Ik heb het nogal voor USA maar voor de zekerheid zit ik met een kleiner deel in WEBN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:27:
[...]

Enkel WEBN zou te weinig rendement halen om de rest te laten liggen. Ik heb het nogal voor USA maar voor de zekerheid zit ik met een kleiner deel in WEBN.
De bekende slogan, In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, is hier op van toepassing.

De SP500 heeft bijvoorbeeld een veel hogere K/W verhouding dan de europese indices. De kans is dus als er een recessie komt dat de beurzen in de USA veel harder zullen dalen. In andere woorden, niemand kan voorspellen of SP500 het beter blijft doen, maar het verleden heeft uitgewezen dat grotere spreiding minder risico oplevert met eenzelfde rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:22:
[...]
SPYI is al S&P500, WEBN is al SPPW met EM erbij... Je kan net zo goed alleen WEBN doen en klaar is kees.
SPYI is MSCI All Country :) Niet dat dat iets wezenlijks verandert aan je argument.
[...]

Je bedoelt dat jij speculeert dat de komende jaren de Amerikaanse aandelen beter gaan presteren dan de rest van de wereld.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadKennedy op 10-09-2024 14:57 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Knap dat je dat kan voorspellen, wij kunnen dat namelijk niet. Als het zo simpel was als dat hoger rendement in het verleden = hoger rendement in de toekomst, dan zouden we allemaal in het Valkyrie Bitcoin Miners ETF zitten. Het staat zelfs letterlijk in de topicstart
In addition, while there is evidence of persistence of poor performance, there is no evidence of persistence of outperformance. Funds that outperform one year tend to underperform in the next.
We kunnen simpelweg niet voorspellen of de VS wel zo lekker blijft gaan als tot nu toe. De S&P heeft niet voor niets ook magere tijden gekend (2000-2010 bijvoorbeeld). Alles wat je toch een duw in de richting geeft van 'ja maar het gaat nu zo goed dus....' is een illusie/fata morgana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:54:
[...]

SPYI is MSCI All Country :) Niet dat dat iets wezenlijks verandert aan je argument.

[...]

Je bedoelt dat jij speculeert dat de komende jaren de Amerikaanse aandelen beter gaan presteren dan de rest van de wereld.
Ja, maar om te spreiden heb ik WEBN erbij gestoken.

Met enkel WEBN mis ik volgens mij wat %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:00:
[...]

Wéér deze discussie, ik had net goede hoop :)
Wát mis je dan?

Laat ik het even anders proberen: als je "procenten mist" (rendement?) in WEBN, waarom investeer je daar überhaupt in? Als de S&P500 toch beter presteert, ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je niet alles daarin steekt?

[ Voor 28% gewijzigd door DeadKennedy op 10-09-2024 15:04 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:54:
[...]

Ai, klassieke fout van google is your friend, blijkbaar is het in Amerika een ticker van een S&P500 tracker maar 'hier' niet.
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:00:
[...]

Maar je SP fondsen zijn min of meer gelijkwaardig aan WEBN... Het is nu net alsof je coca-cola, river cola en pepsi koopt want met alleen pepsi mis je iets. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Over de huidige (redelijk lange) out-performance van de VS tegen over de rest van de wereld, en daardoor de keuze om een tilt in je beleggingen naar de VS te zetten, wanneer switch je naar een andere verhouding? Bij de eerste dip van de VS tegen over internationaal? Bij de diepe dip?

Om het even makkelijk in een grafiekje te laten zien waar de prestaties van MSCI EAFE en MSCI USA met elkaar vergeleken worden.
Afbeeldingslocatie: https://topforeignstocks.com/wp-content/uploads/2023/09/US-and-international-Relative-Performance-1971-to-2022.png
Van On The Outperformance of US and International Stocks From 1971 to 2022

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
SPYI is niet enkel US en heeft grote, middelgrote en kleine bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:02:
[...]
Ai, klassieke fout van google is your friend, blijkbaar is het in Amerika een ticker van een S&P500 tracker maar 'hier' niet.

[...]
Maar je SP fondsen zijn min of meer gelijkwaardig aan WEBN... Het is nu net alsof je coca-cola, river cola en pepsi koopt want met alleen pepsi mis je iets. 8)7
Ik doe hier toch niets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:09:
[...]

Ik doe hier toch niets mis mee?
Nee, of je nou 1 of 20 wereld-ETF's hebt maakt eigenlijk niks uit. Het is wel een beetje vreemd, want waarom zou je niet één (bijv. de goedkoopste) kiezen?

De vraag gaat vooral om op basis waarvan jij speculeert dat Amerikaanse aandelen het in de toekomst beter doen dan de rest van de wereld.

[ Voor 13% gewijzigd door DeadKennedy op 10-09-2024 15:13 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Met WEBN sluit je ook de kleine bedrijven uit die wel in SPYI zitten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Third Man
Misschien helpt dit

TickerDeveloped WorldEmerging MarketsSmall Cap
SPYI
SPPW
WEBN
S&P 500US-only

Met SPYI heb je dus het grootste market coverage en dus diversificatie. SPPW is een stuk beperkter, WEBN zit er tussenin. S&P is logischerwijs alleen VS dus een gok. Maar de conclusie is dan

- wil je alleen Developed World, dan ben je met SPPW al klaar
- wil je DW + EM, dan ben je met alleen WEBN al klaar
- wil je de breedste diversiteit, dan ben je met alleen SPYI al klaar

Maar het dan met elkaar combineren van die fondsen is onnodig en stuurt je enkel verder weg van hoe de markt zich gaat gedragen. Dat is wat we je proberen duidelijk te maken. Kies gewoonweg een van de opties en klaar ben je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:13:
Met WEBN sluit je ook de kleine bedrijven uit die wel in SPYI zitten
We blijven een beetje in rondjes praten, want waarom kies je dan niet alléén SPYI? Daar zit ook alles van WEBN in.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:11:
[...]

Nee, of je nou 1 of 20 wereld-ETF's hebt maakt eigenlijk niks uit. Het is wel een beetje vreemd, want waarom zou je niet één (bijv. de goedkoopste) kiezen?

De vraag gaat vooral om op basis waarvan jij speculeert dat Amerikaanse aandelen het in de toekomst beter doen dan de rest van de wereld.
De TER ligt daar bijna overal gelijk. Het zijn toch geen 4 gelijke ETF's?
Met WEBN cover ik ook niet alles, dan zou ik al WEBN+SPYI moeten doen.

Je kan dan discussieren over SP500 en SPPW maar zolang die het goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:14:
[...]

We blijven een beetje in rondjes praten, want waarom kies je dan niet alléén SPYI? Daar zit ook alles van WEBN in.
Klopt, maar laat dat nu de slechte van de klas zijn, historisch en huidig gezien, moet ik die dan nemen omdat je niet op het verleden mag rekenen? Dan combineer ik ze liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:14:
Misschien helpt dit

TickerDeveloped WorldEmerging MarketsSmall Cap
SPYI
SPPW
WEBN
S&P 500US-only

Met SPYI heb je dus het grootste market coverage en dus diversificatie. SPPW is een stuk beperkter, WEBN zit er tussenin. S&P is logischerwijs alleen VS dus een gok. Maar de conclusie is dan

- wil je alleen Developed World, dan ben je met SPPW al klaar
- wil je DW + EM, dan ben je met alleen WEBN al klaar
- wil je de breedste diversiteit, dan ben je met alleen SPYI al klaar

Maar het dan met elkaar combineren van die fondsen is onnodig en stuurt je enkel verder weg van hoe de markt zich gaat gedragen. Dat is wat we je proberen duidelijk te maken. Kies gewoonweg een van de opties en klaar ben je.
toon volledige bericht
Klopt, maar ik dacht door deze te combineren ik juist overal wat van profiteer (en dat is hetgeen ik precies niet goed begrijp)?
Bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
En waarom is IWDA dan nog altijd de populairste, IWDA=SPPW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
[...]

Klopt, maar ik dacht door deze te combineren ik juist overal wat van profiteer (en dat is hetgeen ik precies niet goed begrijp)?
Bedankt voor je uitleg.
Passief beleggen gaat er van uit dat je de markt niet kan voorspellen:
  • Je kan de markt niet timen
  • Je kan geen winnaar/verliezer kiezen
Dit combineer je met een verwachting:
  • Gemiddeld gezien, over een lange periode stijgt de waarde van aandelen
Als je dit doortrekt naar de logische conclusie kom je er op uit dat je dus op élk moment geld in kan leggen in een breed gespreid aandelenfonds en dan een positieve winstverwachting hebt.

Wat jij doet met jouw mandje is een aantal tegenstrijdige verwachtingen uitspreken, daarom word je er op aangesproken. Jij "zegt" met jouw portfolio:
  • SPYI: Ik volg het pure passief beleggen mantra en heb geen specifieke verwachtingen én
  • SPPW: Ik verwacht dat de ontwikkelde large caps outperformen (ten opzichte van mid/small) én
  • WEBN: Ik verwacht dat large en mid caps outperformen (ten opzichte van small) én
  • S&P 500: Ik verwacht dat de grote bedrijven in de VS gaan outperformen (ten opzichte van alle andere bedrijven in de VS en de rest van de wereld)
Het is op zich prima om bepaalde verwachtingen te hebben, maar al deze verwachtingen kunnen niet tegelijk waar zijn. Je kan ook niet van alles profiteren zonder ook de nadelen te ervaren, als je verwachting niet uitkomt, zal je rendement lager zijn.

Je zal dus moeten bedenken wat je verwachting is, of géén verwachtingen hebben en gewoon een breed fonds nemen en chillen :) Historisch gezien is een specifieke verwachting hebben (en dus afwijken van passief investeren, speculeren op bepaalde ontwikkelingen) gemiddeld slechter dan géén verwachting hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door DeadKennedy op 10-09-2024 15:47 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
Even heel simpel: stel met fonds A beleg in je in land X. Met fonds B beleg je in land X en Y. Met fonds C beleg je in X, Y en Z. Alledrie market cap weighted, dus hetzelfde principe maar met sommige landen wel of niet meegenomen.

Als je dan zegt 'ik wil zo veel mogelijk diversificeren', dan zou toch de logische optie fonds C zijn waarmee je in alle landen investeert? Wat levert het dan op om ook een beetje A en een beetje B erbij te nemen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:45:
[...]
Even heel simpel: stel met fonds A beleg in je in land X. Met fonds B beleg je in land X en Y. Met fonds C beleg je in X, Y en Z. Alledrie market cap weighted, dus hetzelfde principe maar met sommige landen wel of niet meegenomen.

Als je dan zegt 'ik wil zo veel mogelijk diversificeren', dan zou toch de logische optie fonds C zijn waarmee je in alle landen investeert? Wat levert het dan op om ook een beetje A en een beetje B erbij te nemen? :?
Omdat ik verwacht dat al mijn opties gaan renderen/uitkomen, als er dan 1 niet rendeert, heft de andere die wel op maar dit is mss wel de fout in mijn denkwijze: 'Het is op zich prima om bepaalde verwachtingen te hebben, maar al deze verwachtingen kunnen niet tegelijk waar zijn. Je kan ook niet van alles profiteren zonder ook de nadelen te ervaren, als je verwachting niet uitkomt, zal je rendement lager zijn'
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:45:
[...]

Omdat fonds A historisch gezien meer opbrengt dan C.

Bijv, de laatste 10j:
- A: 15%
- C 10%

Als ik enkel C neem en de evolutie zet zich voort, mis ik 5%, als ik ze alle 2 neem, mis ik 2.5%. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Maar dan komen we weer hier op uit:
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:58:
[...]
Knap dat je dat kan voorspellen, wij kunnen dat namelijk niet. Als het zo simpel was als dat hoger rendement in het verleden = hoger rendement in de toekomst, dan zouden we allemaal in het Valkyrie Bitcoin Miners ETF zitten. Het staat zelfs letterlijk in de topicstart

[...]
We kunnen simpelweg niet voorspellen of de VS wel zo lekker blijft gaan als tot nu toe. De S&P heeft niet voor niets ook magere tijden gekend (2000-2010 bijvoorbeeld). Alles wat je toch een duw in de richting geeft van 'ja maar het gaat nu zo goed dus....' is een illusie/fata morgana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
djatwork007 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:52:
[...]

Omdat ik verwacht dat al mijn opties gaan renderen/uitkomen, als er dan 1 niet rendeert, heft de andere die wel op maar dit is mss wel de fout in mijn denkwijze: 'Het is op zich prima om bepaalde verwachtingen te hebben, maar al deze verwachtingen kunnen niet tegelijk waar zijn. Je kan ook niet van alles profiteren zonder ook de nadelen te ervaren, als je verwachting niet uitkomt, zal je rendement lager zijn'
;)
Wat jij nu ongeveer (ken de verhoudingen niet) doet met jouw portfolio is op een omslachtige manier passief beleggen met een overwicht van aandelen in grotere, Amerikaanse bedrijven.

Als aandelen van kleinere en/of niet-Amerikaanse bedrijven het goed doen, ga je rendement missen ten opzichte van puur passief.

Als jij kan uitleggen waarom jij verwacht dat dit gaat niet gaat gebeuren en dit is wat je wil, prima, dan nog kan het een stuk eenvoudiger: met 2 ETF's ben je er dan ook geheid. Vraag jezelf dan af hoeveel % je in welke sector (large/mid/small, Amerikaans/developed/rest) wil zitten en kies daarop je portfolio uit.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:49
Ik ontdekte vandaag een eigenaardigheid van IBKR. Ik heb vanmiddag een order ingelegd om een plukje AVIAW.AS (=CARIW) te verkopen. Mijn EUR balance was 0, maar ik had nog wel wat USD cash staan. De order wordt morgenochtend uitgevoerd (het handelsmoment voor AVIAW.AS is 10:00 uur) maar is zie wel al het resultaat in mijn EUR cash balance staan. Dat is een soort schatting met de koers van gisteren. Prima, dat trekken ze later recht (heb ik eerder zo gedaan zien worden). Maar de IBKR kosten voor de order worden kennelijk wel direct in rekening gebracht. Ik kreeg namelijk een bericht dat er wat USD naar EUR automatisch was geconverteerd. Het bedrag komt overeen met 0,1% van de order. Ik vind dit wel bijzonder omdat A: de order nog helemaal niet is uitgevoerd en B: dus ook de exacte kosten nog niet bekend zijn. Het is toch veel logischer om deze kosten gewoon af te trekken van het saldo nadat de order echt is uitgevoerd?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 21:25

Noq

Sinds kort ben ik begonnen met beleggen in een ETF. Voordat ik mijn keuze maakte, heb ik me een tijdlang ingelezen en een podcast beluisterd. Mijn keuze is gevallen op de Vanguard FTSE All-World Distributed (VWRL, IE00B3RBWM25). De wereldwijde dekking, met een groter deel in Amerika, vind ik, gezien de historie van de bedrijven in de index, een betrouwbare keuze.

Ik ben begonnen met een kleiner bedrag, om het eerst eens aan te zien. Nu ben ik van plan om meer in te leggen. Ik overweeg een verdeling van 70/30, waarbij 70% naar de ETF gaat, en dat ik elke maand bijkoop. De overige 30% wil ik gebruiken om me te verdiepen in andere aandelen.
Het dividend dat ik elk kwartaal ontvang, kan ik gebruiken om ofwel te investeren in die overige 30% (losse aandelen) of om het terug te beleggen in VWRL.

Is dit een begrijpelijke keuze? Hoe meer ik lees over beleggen, hoe moeilijker ik het vind om beslissingen te nemen. Ik ben van plan om langer dan 20 jaar bij de gekozen ETF te blijven.

Vandaag wordt ook de CPI aangekondigd. Gaat dit veel invloed hebben op wat iemand heeft ingelegd in een ETF?

[ Voor 5% gewijzigd door Noq op 11-09-2024 05:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
Noq schreef op woensdag 11 september 2024 @ 05:10:
Is dit een begrijpelijke keuze? Hoe meer ik lees over beleggen, hoe moeilijker ik het vind om beslissingen te nemen. Ik ben van plan om langer dan 20 jaar bij de gekozen ETF te blijven.
Als je het moeilijk vindt om beslissingen te nemen, waarom zou je dan bijna 1/3e gaan stoppen in losse aandelen / .... Dan zul je toch echt elke keer moeten beslissen in welk bedrijf of sector je wilt beleggen, continu evalueren of je de aandelen aan wilt blijven houden of dat je wilt verkopen, etc etc. Ik zou gewoon lekker 90% tot 100% in een (wereld) index stoppen, en daarnaast dividend automatisch voor je laten werken. Dus niet voor VWRL kiezen maar voor VWCE. Is "hetzelfde", alleen wordt het dividend hij die herbelegd. Of je kiest voor een van de andere vele opties v.w.b. breedt gespreide indexen.

En die "30%" is dan actief beleggen dus hoort niet in dit topic :p

• djatwork007
Noq schreef op woensdag 11 september 2024 @ 05:10:
Sinds kort ben ik begonnen met beleggen in een ETF. Voordat ik mijn keuze maakte, heb ik me een tijdlang ingelezen en een podcast beluisterd. Mijn keuze is gevallen op de Vanguard FTSE All-World Distributed (VWRL, IE00B3RBWM25). De wereldwijde dekking, met een groter deel in Amerika, vind ik, gezien de historie van de bedrijven in de index, een betrouwbare keuze.

Ik ben begonnen met een kleiner bedrag, om het eerst eens aan te zien. Nu ben ik van plan om meer in te leggen. Ik overweeg een verdeling van 70/30, waarbij 70% naar de ETF gaat, en dat ik elke maand bijkoop. De overige 30% wil ik gebruiken om me te verdiepen in andere aandelen.
Het dividend dat ik elk kwartaal ontvang, kan ik gebruiken om ofwel te investeren in die overige 30% (losse aandelen) of om het terug te beleggen in VWRL.

Vandaag wordt ook de CPI aangekondigd. Gaat dit veel invloed hebben op wat iemand heeft ingelegd in een ETF?
BE of NL?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RichieB schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:41:
Ik ontdekte vandaag een eigenaardigheid van IBKR. Ik heb vanmiddag een order ingelegd om een plukje AVIAW.AS (=CARIW) te verkopen. Mijn EUR balance was 0, maar ik had nog wel wat USD cash staan. De order wordt morgenochtend uitgevoerd (het handelsmoment voor AVIAW.AS is 10:00 uur) maar is zie wel al het resultaat in mijn EUR cash balance staan. Dat is een soort schatting met de koers van gisteren. Prima, dat trekken ze later recht (heb ik eerder zo gedaan zien worden). Maar de IBKR kosten voor de order worden kennelijk wel direct in rekening gebracht. Ik kreeg namelijk een bericht dat er wat USD naar EUR automatisch was geconverteerd. Het bedrag komt overeen met 0,1% van de order. Ik vind dit wel bijzonder omdat A: de order nog helemaal niet is uitgevoerd en B: dus ook de exacte kosten nog niet bekend zijn. Het is toch veel logischer om deze kosten gewoon af te trekken van het saldo nadat de order echt is uitgevoerd?
Ik zou gewoon kijken na 10:01, IB kennende doen ze het wel correct.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Noq als de gemiddelde professionele belegger de index al niet kan verslaan, waarom zou jou het dan wel lukken? Ga gewoon voor 100% passief en zie de topicstart voor goedkopere manieren van beleggen dan VWRL.

• Noq
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 21:25

Noq

NL.
Pistachenootje schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:46:
@Noq als de gemiddelde professionele belegger de index al niet kan verslaan, waarom zou jou het dan wel lukken? Ga gewoon voor 100% passief en zie de topicstart voor goedkopere manieren van beleggen dan VWRL.
Vooral omdat ik leuk vind om er mee bezig te zijn en nieuwschierig ben. Ik zal de topic start nog eens doornemen.

• RobertMe
Noq schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:24:
[...]

Vooral omdat ik leuk vind om er mee bezig te zijn en nieuwschierig ben.
Is naar het casino gaan met die 30% dan niet nog leuker? Risico's zijn in ieder geval "hetzelfde". Je kunt de originele inleg verliezen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Of in crowdfunding stoppen, ook een soort van roulette maar wel met groter maatschappelijk nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

[...]

NL.

[...]

Vooral omdat ik leuk vind om er mee bezig te zijn en nieuwschierig ben. Ik zal de topic start nog eens doornemen.
Oke, dan even zorgen dat je je doelstelling helder hebt:
-Plezier hebben en experimenteren: doe wat je niet laten kunt!
-Grote kans op een goed rendement op de lange termijn: dan zou ik voor 100% passief gaan.

• djatwork007
*knip* graag constructief reageren

[ Voor 96% gewijzigd door ZieMaar! op 12-09-2024 11:00 ]

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De meeste brokers (en ook tal van andere platformen) bieden een "paper trading" account aan. Dan kan je oefenen met nep geld (maar wel met de echte beurzen) en kijken hoe dat presteert ten opzichte van de daadwerkelijke passieve belegging in de gekozen ETF (die de wereld marktkapitalisatie volgt tegen lage kosten).

Let er wel op dat op het moment dat je weet dat het nep is, er ook geen emoties meer meespelen. Je zit dan niet in de zak en as bij een dip die je door actief te gaan handelen probeert te ontwijken - waarmee je vervolgens vaker net de verkeerde stap op het verkeerde moment maakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-09-2024 11:20 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:29

Rzaan

Altijd zoekende

The Third Man schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:45:
Of in crowdfunding stoppen, ook een soort van roulette maar wel met groter maatschappelijk nut.
Off topic: ik doe dit. Is zeker roulette. Die beheerders doen echt veel te weinig onderzoek naar de bedrijven en de personen erachter.
Daar ben ik mooi mee gestopt. Wacht alleen nog op het geld dat nog uitstaat. Maar een deposito afsluiten ergens was waarschijnlijker zinvoller geweest.

• DeadKennedy
Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:02:
[...]

Off topic: ik doe dit. Is zeker roulette. Die beheerders doen echt veel te weinig onderzoek naar de bedrijven en de personen erachter.
Daar ben ik mooi mee gestopt. Wacht alleen nog op het geld dat nog uitstaat. Maar een deposito afsluiten ergens was waarschijnlijker zinvoller geweest.
Of passief beleggen ;)

WEBN & chill (@IBKR)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:29

Rzaan

Altijd zoekende

Daar wist ik toen ik daarmee begon nog niet van. 8)7

• The Third Man
Rzaan schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:02:
[...]

Maar er is niet 1 soort crowdfunding platform met 1 groep beheerders. Het is alleen een nieuwe markt dus krijg je ook allerlei snel in elkaar geflanste platforms die een graantje mee willen pikken. Net als dat een voorbeeld van een of meer slechte hotelreserveringplatforms ook niet spreekt voor het begrip hotels in het algemeen.
Zinvoller voor rendement ja, maar dan was het ook een slecht idee. Als je erin gaat voor het nut en met het rendement als kadootje is het een ander verhaal natuurlijk. Maar dan hangt het ook af of je geld in een bonbonwinkel in een verlaten steeg stopt of in een succesvolle natuurwinkel die een extra filiaal wil openen. Ik heb zelf alleen geld gestopt in projecten waar ik op een manier (buiten het platform) )al meer van wist en op die manier kon steunen.

• RichieB
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:10:
[...]

Ik zou gewoon kijken na 10:01, IB kennende doen ze het wel correct.
Natuurlijk doen ze het correct. De verkoop is bij Euronext en direct ook tegen de juiste koers in mijn IBKR account te zien. Wat ik vreemd vind is dat ze vooraf via een USD -> EUR conversie hun 0,1% kosten hebben veiliggesteld... terwijl er dus het 1000-voudige wordt bijgeschreven nadat de order is uitgevoerd.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@RichieB Nouja, het is niet zozeer dat ze de conversie uitvoeren om de kosten veilig te stellen, maar dat ze de kosten afschrijven voordat de order volledig is gesettled. Bij normale effecten gaat dat tegelijk met settlement, bij mutual funds schijnbaar niet.

Gaat het toevallig om een Cash account (niet een Margin account)? Dat type account kent automatic currency conversion wanneer een saldo negatief wordt. Als de kosten worden afgeschreven voordat de settlement heeft plaats gevonden, dan kan dat de trigger geweest zijn voor de kleine currency conversion.

• RichieB
@Zr40 Het is inderdaad een cash account. Er stond netjes een bericht met uitleg dat het saldo niet negatief mocht zijn. Blijft bijzonder dat je cash saldo moet hebben om te mogen verkopen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RichieB schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:59:
@Zr40 Het is inderdaad een cash account. Er stond netjes een bericht met uitleg dat het saldo niet negatief mocht zijn. Blijft bijzonder dat je cash saldo moet hebben om te mogen verkopen.
Ach, de kosten komen altijd voor de baten.

PSN

• RichieB
YakuzA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 22:46:
[...]
Ach, de kosten komen altijd voor de baten.
De schatting van de kosten dan.. want ze weten pas de dagkoers en dus de exacte kosten als de order is uitgevoerd.

• djatwork007
*knip* dit hoort hier echt niet, graag constructief bijdragen

[ Voor 78% gewijzigd door ZieMaar! op 12-09-2024 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
*knip* originele post verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 12-09-2024 10:58 ]

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik een IB rekening wil openen, is het dan aan te raden dat direct via IB te doen of zou dat ook via Lynx kunnen? Iemand die weet hoe dit precies zit? https://www.lynx.nl/online-broker/interactive-brokers-lynx/

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bulldog schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:22:
Als ik een IB rekening wil openen, is het dan aan te raden dat direct via IB te doen of zou dat ook via Lynx kunnen? Iemand die weet hoe dit precies zit? https://www.lynx.nl/online-broker/interactive-brokers-lynx/
Waarom zou je extra willen betalen voor een duur kantoor in Amsterdam? :p
NL support zou daar 1 reden voor kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2024 12:35 ]

PSN

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 10:54
Lynx is een reseller van IB, iets duurder dan rechtstreeks bij IB maar geeft NL support. De vraag is of dat je iets waard is, ik gebruik het via Lynx want ik vind het fijn om NL support te hebben.

>> Signature?

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Let er wel op dat Lynx net iets andere tarieven heeft dan als je direct bij IBKR zit. Denk daarbij voornamelijk aan de maandelijkse kosten van 5 euro (particulier) die eventueel weggestreept kunnen worden tegen gemaakte transactiekosten die maand, of vervallen wanneer je meer dan 100k EUR hebt staan (totale waarde inclusief beleggingen in andere valuta's). Het is de vraag of deze kosten de ondersteuning in het Nederlands (en hun Lynx+ platform, waarbij ik niet weet of dit slechts een schil over de web interface van IBKR is of meer functionaliteit toevoegt) het waard zijn.

• Flexion1
  • Laatst online: 12:17
Mocht het je om de support gaan kan je ook nog voor easybroker kiezen. Ook Nederlands, lagere tarieven dan lynx en geen fee a 5 euro per maand bij inactiviteit.

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

sanook

_/-\o_

verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door sanook op 12-09-2024 14:24 ]

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 09:00
Misschien een domme vraag, maar ik probeer n.a.v. een recente discussie hier en een artikel op de website van Mr FOB een recurring investment aan te maken bij IBKR voor WEBN (Amundi), maar krijg een foutmelding dat dit niet kan omdat deze ETF niet gefractioneerd aangekocht kan worden. Doe ik hier iets fout, of is dit gewoon wat het is, en kan je deze ETF dus niet automatisch iedere maand aankopen?

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Cruijff14 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:58:
Misschien een domme vraag, maar ik probeer n.a.v. een recente discussie hier en een artikel op de website van Mr FOB een recurring investment aan te maken bij IBKR voor WEBN (Amundi), maar krijg een foutmelding dat dit niet kan omdat deze ETF niet gefractioneerd aangekocht kan worden. Doe ik hier iets fout, of is dit gewoon wat het is, en kan je deze ETF dus niet automatisch iedere maand aankopen?
Ik zit niet bij IBKR maar dit betekent dat je hele aandelen moet gaan kopen.
Dus een bedrag invullen gaat dan niet werken want de prijs fluctueert, je zou dan hele stuks aandelen in de orde moeten opvoeren.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Cruijff14 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:58:
Gek, want als losse order lijkt dat gewoon te kunnen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oofZSbp0d_0nDFnuxiNovKx_gRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33Ig9jtlPwxMsuULDEiAQUFw.png?f=user_large

Ik zou even de support mailen. Deze ETF is vrij nieuw dus misschien staat nog niet alles goed ingesteld.

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 12-09-2024 17:06 ]

• djatwork007
Begin het een beetje te krijgen van WEBN, is hier elke dag de slechtste van de klas in mijn PF.

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-06 09:00
djatwork007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:27:
Begin het een beetje te krijgen van WEBN, is hier elke dag de slechtste van de klas in mijn PF.
Dat verbaast mij eerlijk gezegd, als ik deze ETF vergelijk met VWCE zie ik een vrij vergelijkbare grafiek (tenzij jouw portfolio natuurlijk uit heel andere ETFs bestaat ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6m7g9vJVB4ra2uXAzMzO6Rt0C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPsjQvZg4tU3pwdjz2lHy8IH.png?f=fotoalbum_large

@NicoHF en @fsfikke ik kan inderdaad ook gewoon een order plaatsen waarbij fractioneel wordt aangekocht, maar het lijkt dat je geen automatische order kan instellen (wat ik nu voor VWCE heb, waarbij iedere maand automatisch wordt aangekocht en ik er dus echt geen enkele omkijken meer naar heb..). Ervaren meer mensen dit probleem met WEBN, of is dit misschien een bug (of zie ik iets over het hoofd?)

[ Voor 21% gewijzigd door Cruijff14 op 12-09-2024 17:32 ]

• djatwork007
inderdaad maar die staat nu nu bij just etf aan 1.96% en bij Degiro aan 1.46%, die staat precies altijd lager daar.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

djatwork007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:54:
inderdaad maar die staat nu nu bij just etf aan 1.96% en bij Degiro aan 1.46%, die staat precies altijd lager daar.
Het percentage zal verschillen als je naar koersdata van verschillende tijden kijkt 8)7
De real-time koers op Xetra kan je hier zien: https://www.boerse-frankfurt.de/xetra-realtime
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhcu05Dh72Zrqov35SWFaPQo7Xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8VrJjLEe6h1e1lZIouICjU2n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

djatwork007 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:54:
Je vergelijkt hier een rendement getoond in EUR met een rendement getoond in USD. De EUR/USD wisselkoers fluctueert ook, dat is het verschil dat je hier ziet. Als je de rendementen in dezelfde valuta vergelijkt (zoals @Cruijff14 laat zien) dan zie je dat er nauwelijks een verschil is.

• djatwork007
*knip* Dit is geen slowchat topic. Voor een goede discussie verwachten we ook dat je je eigen redenering laat zien als je 'het niet denkt hoor'.

[ Voor 71% gewijzigd door Zr40 op 12-09-2024 21:36 ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik kwam er zojuist achter dat Meesman de dividend herbeleggingen ziet als 'aanschafwaarde' (in menu Rendement - Resultaten). Als aanschafwaarde wordt ook gerekend met de netto aanschafwaarde, waar de kosten dus al van af zijn. Is dat logisch?
Ik kijk altijd naar bruto inleg vs eindwaarde. Dat leid in mijn geval tot een hoger ongerealisserd resultaat, al kan het voor iemand die net begint leiden tot een lager ongerealiseerd resultaat.
Nu kijk ik er niet zo vaak naar, maar was dit altijd al zo? En is de werkwijze van Meesman logisch of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:00
Tehh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:48:
Ik kwam er zojuist achter dat Meesman de dividend herbeleggingen ziet als 'aanschafwaarde' (in menu Rendement - Resultaten). Als aanschafwaarde wordt ook gerekend met de netto aanschafwaarde, waar de kosten dus al van af zijn. Is dat logisch?
Ik kijk altijd naar bruto inleg vs eindwaarde. Dat leid in mijn geval tot een hoger ongerealisserd resultaat, al kan het voor iemand die net begint leiden tot een lager ongerealiseerd resultaat.
Nu kijk ik er niet zo vaak naar, maar was dit altijd al zo? En is de werkwijze van Meesman logisch of juist niet?
Gaat er geen dividendbelasting af? Die je mogelijk kan terugvragen komend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Lightning89 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:25:
[...]

Gaat er geen dividendbelasting af? Die je mogelijk kan terugvragen komend jaar?
Los van eventuele dividendbelasting, wat er nu staat (fictieve getallen) is het volgende.
Aanschafwaarde 1.115
Dit bestaat dan uit:
Initiële aankoop 999,-
Divided herbelegging 116,-

Terwijl ik eenmalig voor 1000,- heb gestort. In mijn ogen is de aanschafwaarde dus 1000, al kan ik leven met 999.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tehh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:44:
[...]
Los van eventuele dividendbelasting, wat er nu staat (fictieve getallen) is het volgende.
Aanschafwaarde 1.115
Dit bestaat dan uit:
Initiële aankoop 999,-
Divided herbelegging 116,-

Terwijl ik eenmalig voor 1000,- heb gestort. In mijn ogen is de aanschafwaarde dus 1000, al kan ik leven met 999.
Volgens mij is die berekening bij alle brokers die ik ken hetzelfde.
Dividend dat herbelegd wordt, wordt meegeteld als normale inleg.

Als je daar OCD genoeg voor bent om dat exact anders te willen weten zul je een externe tool erbij moeten gebruiken, of alleen ACC fondsen/ETFs kopen :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als je vanuit een BV belegt is dat wel de juiste berekening van de historische kostprijs en dus de juiste waardering op je balans, volgens goed koopmansgebruik.

Dividend neem je mee namelijk als directe opbrengst in de winst en de 1 euro stortingskosten als kosten. Als het netto dividend wordt herbelegd komt dat dan bovenop de historische kostprijs.

Je kunt inderdaad ook een accumulating etf of fonds nemen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
fsfikke schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:04:
[...]
Ik zou even de support mailen. Deze ETF is vrij nieuw dus misschien staat nog niet alles goed ingesteld.
Ik had begin juli een ticket aangemaakt toen WEBN net nieuw was of ze die konden toevoegen en na 5 dagen werd deze toegevoegd. Ik heb een nieuw ticket gemaakt of ze voor WEBN ook recurring investments kunnen inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Laatst online: 28-05 15:49

bbc

Als Belg zou ik graag een rekening openen bij IBKR Ierland. Er zijn een aantal redenen:
- Vrij goede tarieven
- Mogelijkheid tot bewaren van verschillende valuta (uitgekeerde dividenden in USD blijven in USD op je rekening)
- Vermoedelijk meer producten beschikbaar omdat alle produktfiches in de lokale taal zijn.
- De meeste online brokers hebben een front-end die gebruik maakt van het IBKR platform.

Maar er zijn ook wat nadelen aan verbonden:
- Ze handelen geen TOB af, wat ik zelf ga moeten doen https://curvo.eu/nl/artikel/beurstaks-tob
- Het is me ook nog niet duidelijk wat er allemaal moet gebeuren voor de jaarafsluiting

Voorlopig zit ik nog bij DEGIRO, maar twijfel om over te schakelen op Saxo bank en later IBKR als ik mij meer heb kunnen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
bbc schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:00:
[...]

Als Belg zou ik graag een rekening openen bij IBKR Ierland. Er zijn een aantal redenen:
- Vrij goede tarieven
- Mogelijkheid tot bewaren van verschillende valuta (uitgekeerde dividenden in USD blijven in USD op je rekening)
- Vermoedelijk meer producten beschikbaar omdat alle produktfiches in de lokale taal zijn.
- De meeste online brokers hebben een front-end die gebruik maakt van het IBKR platform.

Maar er zijn ook wat nadelen aan verbonden:
- Ze handelen geen TOB af, wat ik zelf ga moeten doen https://curvo.eu/nl/artikel/beurstaks-tob
- Het is me ook nog niet duidelijk wat er allemaal moet gebeuren voor de jaarafsluiting

Voorlopig zit ik nog bij DEGIRO, maar twijfel om over te schakelen op Saxo bank en later IBKR als ik mij meer heb kunnen verdiepen.
En waarom wil je van DG naar Saxo? En dan naar IBKR?
Pagina: 1 ... 58 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.