Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 15:49

bbc

djatwork007 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:46:
[...]

En waarom wil je van DG naar Saxo? En dan naar IBKR?
Ik ben Belg. Het enige vervelende bij DG is dat ik verplicht ben om 2 buitenlandse rekeningen aan te geven, zowel bij de Nationale Bank, als op de belastingaangifte. Ook is belasting op dividenden een dingetje, waar je bij een broker hier minder last van hebt. Saxo heeft zijn tarieven aangepast, waardoor DG minder interessant is.
DG doet ook regelmatig wat rare dingen. Ze hebben al een aantal aandelen die ik in portefeuille had naar TDG verplaatst, en dan heb je ook nog dingen zoals in dit artikel:
https://www.tijd.be/markt...-uit-aanbod/10554123.html

Ik zou eigenlijk enkel bij IBKR willen zijn, maar dat is nog een gradatie moeilijker om te beheren dan DG. Ik ga dus waarschijnlijk beginnen bij Saxo, daar een portefeuille opbouwen en dan alles verkopen bij DG en mijn account sluiten.

Of ik ook bij IBKR ga beginnen is nog niet zeker. Ik heb een nieuwe job en heel wat dingen aan mijn hoofd. Momenteel heb ik geen tijd om daar veel energie in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
bbc schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:11:
[...]

Ik ben Belg. Het enige vervelende bij DG is dat ik verplicht ben om 2 buitenlandse rekeningen aan te geven, zowel bij de Nationale Bank, als op de belastingaangifte. Ook is belasting op dividenden een dingetje, waar je bij een broker hier minder last van hebt. Saxo heeft zijn tarieven aangepast, waardoor DG minder interessant is.
DG doet ook regelmatig wat rare dingen. Ze hebben al een aantal aandelen die ik in portefeuille had naar TDG verplaatst, en dan heb je ook nog dingen zoals in dit artikel:
https://www.tijd.be/markt...-uit-aanbod/10554123.html

Ik zou eigenlijk enkel bij IBKR willen zijn, maar dat is nog een gradatie moeilijker om te beheren dan DG. Ik ga dus waarschijnlijk beginnen bij Saxo, daar een portefeuille opbouwen en dan alles verkopen bij DG en mijn account sluiten.

Of ik ook bij IBKR ga beginnen is nog niet zeker. Ik heb een nieuwe job en heel wat dingen aan mijn hoofd. Momenteel heb ik geen tijd om daar veel energie in te steken.
Ik ben ook Belg en bij DG. Dat aangeven is toch 2 seconden werk? Dividenden niet laten uitkeren? Ik ben wel content van DG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
En wat betreft die ETF's, die zijn terug, dat was omdat hun KID niet in orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
DeadKennedy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:05:
[...]

Ik kan me enkel bij @Pistachenootje aansluiten. Hoeveel meer spreiding dan WEBN (Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index) zoek je en waarom?

Ik heb het idee dat je net ETFs hebt ontdekt en het leuk en interessant vindt maar een beetje verdwaalt in alle mogelijkheden. Zoals al vaak gezegd is in dit topic: de historisch gezien verstandigste keus is ook een van de simpelste. Beleg wat je voor lange tijd kan missen in een breed gespreide ETF/fonds met lage kosten.
Ik snap dat het niet zo spannend is, maar waarom begin je niet met dat advies op te volgen?

Ik heb al vaker gezien dat beginnende (passief) beleggers een vrij exotische collectie aan (sector) ETFs aan gaan schaffen. Na nog meer onderzoek en het ervaren van resultaten komen de meeste mensen toch weer terug op een simpele, breed gespreide ETF.
EDIT: Ik ga dus mijn avontuur beginnen met ofwel IE00B4L5Y983 (iShares Core MSCI World (IWDA)) of IE00BFY0GT14 (SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD)). De eerste heeft veel meer liquiditeit, de tweede heeft een beter kostenpercentage (0,20% vs 0,12%).

Wat weegt hier het zwaarste door? Enig advies om de laatste knoop door te hakken?

[ Voor 18% gewijzigd door Tricolores op 15-09-2024 20:53 ]

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58
@Tricolores hoe kom je precies op die twee fondsen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
The Third Man schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:55:
@Tricolores hoe kom je precies op die twee fondsen uit?
SPYI NTF's met wereldwijde dekking. Artikels gelezen, topic doorgelezen en deze twee overgehouden als eindselectie.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Tricolores ze zijn inderdaad ‘wereldwijd’, maar tot zover de Developed Markets criteria gaan, dat zijn iets van 23 landen. Doorgaans wordt zowel hier in het topic als daarbuiten ook aangeraden om Emerging Markets mee te nemen, en dat is ook wat de linkjes in de topicstart behandelen. Weet je dan dat je daar vanaf wijkt en zo ja weet je ook zeker dat je dat de beste keuze vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Tricolores schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:57:
[...]

SPYI NTF's met wereldwijde dekking. Artikels gelezen, topic doorgelezen en deze twee overgehouden als eindselectie.
Je bedoelt MSCI World ETF's?
Als je dat per se wilt (waarom?) waarom kom je dan op deze twee uit?

De vorige keer dat je hetzelfde vroeg, kwamen @Pistachenootje en ik met WEBN, wat maakt het dat je nu met deze twee komt?

Op zich prima trouwens hè :) Maar ik ben benieuwd naar je redenering.

Nog even puur op je vraag antwoord geven: SWRD (SPPW) zou ik doen. Liquiditeit heb ik niet zoveel mee, en deze heeft het hoogste 3 jaar rendement (https://www.justetf.com/en/how-to/msci-world-etfs.html).

[ Voor 30% gewijzigd door DeadKennedy op 15-09-2024 23:06 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
The Third Man schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:25:
@Tricolores ze zijn inderdaad ‘wereldwijd’, maar tot zover de Developed Markets criteria gaan, dat zijn iets van 23 landen. Doorgaans wordt zowel hier in het topic als daarbuiten ook aangeraden om Emerging Markets mee te nemen, en dat is ook wat de linkjes in de topicstart behandelen. Weet je dan dat je daar vanaf wijkt en zo ja weet je ook zeker dat je dat de beste keuze vindt?
Heb je enkele voorbeelden van ETF's die emerging markets ook meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
DeadKennedy schreef op zondag 15 september 2024 @ 23:03:
[...]

Je bedoelt MSCI World ETF's?
Als je dat per se wilt (waarom?) waarom kom je dan op deze twee uit?

De vorige keer dat je hetzelfde vroeg, kwamen @Pistachenootje en ik met WEBN, wat maakt het dat je nu met deze twee komt?

Op zich prima trouwens hè :) Maar ik ben benieuwd naar je redenering.

Nog even puur op je vraag antwoord geven: SWRD (SPPW) zou ik doen. Liquiditeit heb ik niet zoveel mee, en deze heeft het hoogste 3 jaar rendement (https://www.justetf.com/en/how-to/msci-world-etfs.html).
Bij mijn broker (SaxoInvest) vind ik maar één WEBN ETF (IE0003XJA0J9) en die lijkt nog maar een paar maanden te bestaan... Dus vandaar dat ik deze niet mee in overweging nam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

Thompson

Beeromaniac

Hebben jullie voor jezelf een bepaald doel voor ogen met jullie beleggingen?
Eerder stoppen met werken? Passief inkomen genereren? "Het is beter dan sparen"?

Mijn idee is voornamelijk dat ik t.z.t. (over een jaar of 20) de keus wil hebben om eerder te stoppen of iig drastisch te minderen met werken als ik dat wil. Waarom over 20 jaar? Omdat ik dan half in de 50 ben en de dochter van mijn vriendin is dan 24, ongeveer de leeftijd dat ze hopelijk toch wel écht op zichzelf zal zijn (al dan niet met een financiële ondersteuning).

Maar hoe ik dat t.z.t. ga doen heb ik eigenlijk geen flauw benul van. Bij het starten met beleggen is het simpel, liever vandaag dan morgen en puur theoretisch is lumpsum beter dan spreiden, maar gevoelsmatig vinden veel mensen spreiden fijn. Dat zijn onderwerpen die al vaak bespreken zijn.

Zitten er hier ook mensen al op of dichtbij hun doel en hoe kijken jullie dan naar je exit strategie?
Simpel gezegd lijkt het tegenovergestelde van starten mij daarbij logisch? Hoe later je stopt hoe beter want des te langer kan je geld renderen en beter gespreid uitstappen dan lumpsum?

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Thompson schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:19:
Eerder stoppen met werken? Passief inkomen genereren? "Het is beter dan sparen"?

Mijn idee is voornamelijk dat ik t.z.t. (over een jaar of 20) de keus wil hebben om eerder te stoppen of iig drastisch te minderen met werken als ik dat wil. Waarom over 20 jaar? Omdat ik dan half in de 50 ben en de dochter van mijn vriendin is dan 24, ongeveer de leeftijd dat ze hopelijk toch wel écht op zichzelf zal zijn (al dan niet met een financiële ondersteuning).

Maar hoe ik dat t.z.t. ga doen heb ik eigenlijk geen flauw benul van. Bij het starten met beleggen is het simpel, liever vandaag dan morgen en puur theoretisch is lumpsum beter dan spreiden, maar gevoelsmatig vinden veel mensen spreiden fijn. Dat zijn onderwerpen die al vaak bespreken zijn.

Zitten er hier ook mensen al op of dichtbij hun doel en hoe kijken jullie dan naar je exit strategie?
Simpel gezegd lijkt het tegenovergestelde van starten mij daarbij logisch? Hoe later je stopt hoe beter want des te langer kan je geld renderen en beter gespreid uitstappen dan lumpsum?
Is meer iets voor het 'Financieel onafhankelijk' topic denk ik. Dit topic gaat voornamelijk over het passief beleggen zelf :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 08:28

Wellicht een interessant topic voor jou waar dit soort dingen worden besproken
Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tricolores schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:05:
[...]

Bij mijn broker (SaxoInvest) vind ik maar één WEBN ETF (IE0003XJA0J9) en die lijkt nog maar een paar maanden te bestaan... Dus vandaar dat ik deze niet mee in overweging nam.
Ahh, en dat is omdat je meer historische data nodig hebt om de toekomst te voorspellen? WEBG gaat overigens ietsje langer terug.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 16-09-2024 08:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
fsfikke schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:53:
[...]

Ahh, en dat is omdat je meer historische data nodig hebt om de toekomst te voorspellen?
Nee, het leek me gewoon vreemd :) das alles... Ik wil geen toekomstvoorspellingen doen, daarom dat ik een wijd gespreide ETF wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:49
Het zegt weinig maar tot zover presteert VWCE marginaal beter dan SPYY en WEBN. Hoewel WEBN de laagste ter heeft moeten we nog maar zien of het een voordeel gaat opleveren. WEBN heeft wel wat uitsluitingen en gebruikt ook sampling. VWCE heeft betere replicatie en hogere liquiditeit.

M.a.w. het lijkt weinig uit te maken wat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Mijn doel is in de eerste plaatst om minder te hoeven te werken en als het kan helemaal te stoppen, maar dat is nog een lange weg te gaan.
Maar ook hou ik er van om een flink vermogen achter de hand te hebben voor het geval je weet maar nooit, het geeft mij rust dat ik niet 100% afhankelijk ben van inkomen en desnoods paar jaar zonder inkomen kan rondkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Toevoeging hier: dezelfde uitsluitingen blijken voor alle ucits fondsen te gelden.
Yes, the Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE), which is an exchange-traded fund (ETF) that tracks the FTSE All-World Index, excludes companies involved in controversial weapons. Specifically, it adheres to Vanguard’s exclusion policies, which typically include:

• Antipersonnel mines and cluster bombs: VWCE excludes companies involved in the production, development, or sale of these weapons.
• Chemical, biological, and depleted uranium weapons: These are also generally excluded, as they fall under the category of controversial weapons, which Vanguard avoids in many of its funds to align with ethical investment standards.

Vanguard follows these exclusions to comply with international norms and to meet the ethical expectations of many investors, particularly in Europe, where stricter regulations and demands for responsible investing are more common. You can confirm this by reviewing the fund’s prospectus or checking with Vanguard’s official documentation for specific exclusions related to controversial weapons.
Chat gtp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:17:
Het zegt weinig maar tot zover presteert VWCE marginaal beter dan SPYY en WEBN. Hoewel WEBN de laagste ter heeft moeten we nog maar zien of het een voordeel gaat opleveren. WEBN heeft wel wat uitsluitingen en gebruikt ook sampling. VWCE heeft betere replicatie en hogere liquiditeit.

M.a.w. het lijkt weinig uit te maken wat je kiest.
Volgens justetf zal WEBN volledige replicatie toepassen
https://www.justetf.com/n...le.html?isin=IE0003XJA0J9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:23:
[...]

Toevoeging hier: dezelfde uitsluitingen blijken voor alle ucits fondsen te gelden.

[...]

Chat gtp.
Pas erg op met ChatGPT voor dit soort dingen. Ik heb tijdje geleden (dus wellicht is het nu beter) een keer ChatGPT gevraagd informatie te geven over ETFs en er klopte helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maar dat klopt (nog?) niet. Zie totale holdings t.o.v. index: https://www.amundietf.se/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9

Dat Chat GTP niet altijd de juiste antwoorden geeft klopt, maar dit antwoord dat ik quote klopt volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:48:
[...]

Maar dat klopt (nog?) niet. Zie totale holdings t.o.v. index: https://www.amundietf.se/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9

Dat Chat GTP niet altijd de juiste antwoorden geeft klopt, maar dit antwoord dat ik quote klopt volgens mij wel.
Inderdaad. Wat ik ervan begrepen heb is dat het fonds naar mate er meer geld binnenstroomt de posities uitbouwt. Het doel is om uiteindelijk volledige replicatie te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dan weet je nog steeds niks, Chat GPT verzint gewoon iets op basis van relevante woordvolgorde.
Het maakt 'it' niks uit of wat die uitbraakt waar is of niet. :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:24:
[...]

Dan weet je nog steeds niks, Chat GPT verzint gewoon iets op basis van relevante woordvolgorde.
Ironisch dat @Pistachenootje het Chat GTP noemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
YakuzA schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:24:
[...]

In dit geval klopt het antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Nu online
R.van.M schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:58:
[...]

Inderdaad. Wat ik ervan begrepen heb is dat het fonds naar mate er meer geld binnenstroomt de posities uitbouwt. Het doel is om uiteindelijk volledige replicatie te hebben.
Dit lijkt ook te gebeuren. Ik tel nu 2225 posities, terwijl JustETF (en ook op het financieel onafhankelijk blog) nog 1783 posities melden. Het lijkt dus richting de 3412 van de index te gaan.

Oh, ik ben natuurlijk zo'n nerd dat ik nog een Excel met WEBN fund holdings van 20 augustus heb opgeslagen: toen zaten er 2199 in :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:54
matthijsln schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:22:
[...]

Ik had begin juli een ticket aangemaakt toen WEBN net nieuw was of ze die konden toevoegen en na 5 dagen werd deze toegevoegd. Ik heb een nieuw ticket gemaakt of ze voor WEBN ook recurring investments kunnen inschakelen.
Dit lijkt bij mij nu te werken! Bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 14:02
CarpeVentum schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:59:
[...]

Bij mij werkt het! Thanks voor het melden bij IBKR @matthijsln

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
[...]

Weet je ook sinds wanneer het werkt of anders wanneer het is gelukt? Volgens mij kon ik laatst wel een bedrag ipv een aantal stuks invullen, maar is de aankoop toch afgerond naar een aantal stuks? Dat was 13 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ik heb nog een vraag over WEBN. Toen ik begon met VWRL was 1 van de voordelen dat je met die ETF ‘ook echt onderpand’ had in de vorm van fractionele aandelen in de bedrijven zelf. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Is dat bij WEBN ook zo?

@edozat1 Ik probeerde het gisteren; uiteindelijk niet doorgezet nog maar het leek wel helemaal te gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
CarpeVentum schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:35:
Ik heb nog een vraag over WEBN. Toen ik begon met VWRL was 1 van de voordelen dat je met die ETF ‘ook echt onderpand’ had in de vorm van fractionele aandelen in de bedrijven zelf. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Is dat bij WEBN ook zo?

@edozat1 Ik probeerde het gisteren; uiteindelijk niet doorgezet nog maar het leek wel helemaal te gaan lukken.
ETFs kunnen synthetisch of physically replicated zijn. Bij de laatste wordt een mandje bijgehouden dat de onderliggende index precies volgt. Misschien bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
ErnstH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:49:
[...]

ETFs kunnen synthetisch of physically replicated zijn. Bij de laatste wordt een mandje bijgehouden dat de onderliggende index precies volgt. Misschien bedoel je dat?
Ah, ja dat klinkt als iets dat ik bedoelde inderdaad. Dan kan ik nu even uitzoeken hoe dat met WEBN zit. :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Nog een aanvullende vraag over het periodiek kopen op IBKR; hoe erg is het eigenlijk om fractionele aandelen te hebben? Dan heb je uiteindelijk kans dat je de 'fractie' niet kunt verkopen als je alles zou verkopen? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tricolores
Ik heb net mijn eerste 3000 euro in ETF's geinvesteerd. Mijn god, over spannend gesproken :+

Er gaat alleen maar bijkomen. Ik heb genoeg cashreserve en wil hier kapitaal opbouwen voor de toekomst en mijn zoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
CarpeVentum schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:09:
Nog een aanvullende vraag over het periodiek kopen op IBKR; hoe erg is het eigenlijk om fractionele aandelen te hebben? Dan heb je uiteindelijk kans dat je de 'fractie' niet kunt verkopen als je alles zou verkopen? Of zie ik dat verkeerd?
Fractioneel gebeurt buiten de beurs omdat je op de beurs alleen in gehele stukken kan handelen. Dat geeft extra risico mocht je broker omvallen en andere pech, maar als je dat slechts op een of een paar ETF’s een fractie bezit wordt dat nooit een groot bedrag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
CarpeVentum schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:35:
Ja, bij mij leek het ook te lukken, maar uiteindelijk toch een afgerond aantal stukken gekocht. Heel misschien heb ik niet goed opgelet en het verkeerd gedaan. Einde van de maand nog een keer proberen en goed opletten. Mocht iemand anders een ervaring hebben hieromtrent, ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

edozat1 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:16:
[...]

Ja, bij mij leek het ook te lukken, maar uiteindelijk toch een afgerond aantal stukken gekocht. Heel misschien heb ik niet goed opgelet en het verkeerd gedaan. Einde van de maand nog een keer proberen en goed opletten. Mocht iemand anders een ervaring hebben hieromtrent, ben benieuwd..
WEBN is toch een ETF?
'Normaal' gesproken worden ETF's ook per stuk verhandeld. (tenzij je broker zelf fractionele ETF's doet)

Voor beleggingsfondsen is fractioneel wel de 'normaal'.

Dat is voor zover ik het begreep iig :P

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2024 11:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
YakuzA schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:31:
[...]

WEBN is toch een ETF?
'Normaal' gesproken worden ETF's ook per stuk verhandeld. (tenzij je broker zelf fractionele ETF's doet)

Voor beleggingsfondsen is fractioneel wel de 'normaal'.

Dat is voor zover ik het begreep iig :P
WEBN is nog vrij goedkoop per stuk, dus fractioneel kopen levert daar weinig meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
[...]

Ja klopt het werkt nu, ook een reactie gehad op mijn ticket:
IBCS 2024/09/16 10:25:58
Dear Mr. ******,

The ETF WEBN (ISIN: IE0003XJA0J9) has been enabled for Fractional Trading effective from 16 Sep 2024. Kindly try setting up the contract on 17 Sep 2024 again and if you are unable to proceed, share a screenshot so we can investigate further.

Kind regards,
Rutuja T
IBKR Client Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Tricolores schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:36:
[...]

WEBN is nog vrij goedkoop per stuk, dus fractioneel kopen levert daar weinig meerwaarde.
De meerwaarde zat voor mij vooral in het (a la meesman) periodiek storten en automatisch kopen. Op basis van een Eurobedrag wordt dat automatisch een fractioneel aandeel lijkt het.

Terwijl ze in theorie ook gewoon het aantal stuks naar beneden kunnen afronden; zeker/vooral bij WEBN omdat het nog goedkoop is.

[ Voor 13% gewijzigd door CarpeVentum op 17-09-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:26
The Third Man schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:49:
[...]
Fractioneel gebeurt buiten de beurs omdat je op de beurs alleen in gehele stukken kan handelen. Dat geeft extra risico mocht je broker omvallen en andere pech, maar als je dat slechts op een of een paar ETF’s een fractie bezit wordt dat nooit een groot bedrag natuurlijk.
Loop je alleen risico voor het fractionele deel?
Stel ik heb 100,25 stuks VWRL bij Bux. Dan loop ik risico voor 0,25 stuks VWRL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja. Het risico dat je loopt is dat bij faillissement van de broker, er in theorie niet genoeg middelen aanwezig kunnen zijn om de geldwaarde van jouw 0,25 stuks te laten uitbetalen. Jouw 100 gehele stuks zijn al (wettelijk verplicht) gescheiden bewaard. Maar een beetje fatsoenlijke broker zal de aandelen die zijn aangekocht voor de fractionele posities van haar klanten ook gescheiden bewaren van het eigen vermogen. Het is vooral een theoretisch probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 17-09-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:03:
Ja. Het risico dat je loopt is dat bij faillissement van de broker, er in theorie niet genoeg middelen aanwezig kunnen zijn om de geldwaarde van jouw 0,25 stuks te laten uitbetalen. Jouw 100 gehele stuks zijn al (wettelijk verplicht) gescheiden bewaard. Maar een beetje fatsoenlijke broker zal de aandelen die zijn aangekocht voor de fractionele posities van haar klanten ook gescheiden bewaren van het eigen vermogen. Het is vooral een theoretisch probleem.
Tenzij je een fractioneel stukje BRKA hebt dan. :)
Maar inderdaad, ik mag hopen dat alle aandelen, dus ook de fractionele, gescheiden worden bewaard.

[ Voor 7% gewijzigd door ErnstH op 17-09-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

BRK A zou ik nooit kopen, zelfs niet als ik voldoende geld zou hebben voor één stuk. De bid/ask spread is simpelweg te groot en de liquiditeit te laag. Daarnaast is het met BRK B simpelweg niet nodig om BRK A in fracties te kopen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:05:
[...]

Tenzij je een fractioneel stukje BRKA hebt dan. :)
Maar inderdaad, ik mag hopen dat alle aandelen, dus ook de fractionele, gescheiden worden bewaard.
of fracties "Lotus Bakeries NV (LOTB.BR)", maar individuele aandelen zijn meer voor het andere beleggingstopic :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:10:
BRK A zou ik nooit kopen, zelfs niet als ik voldoende geld zou hebben voor één stuk. De bid/ask spread is simpelweg te groot en de liquiditeit te laag. Daarnaast is het met BRK B simpelweg niet nodig om BRK A in fracties te kopen. :P
Was het niet zo dat je met BRKA naar Omaha mag, of is dat ook met BRKB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 22:02
Tricolores schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:16:
Ik heb net mijn eerste 3000 euro in ETF's geinvesteerd. Mijn god, over spannend gesproken :+

Er gaat alleen maar bijkomen. Ik heb genoeg cashreserve en wil hier kapitaal opbouwen voor de toekomst en mijn zoon :)
Goed om te horen dat je zelf nog een cashreserve aanhoudt elke belegging brengt risico's met zich mee. Plus het zou zonde zijn om beleggingen moet verkopen op het moment dat de markt onderwater staat. Nu rustig wachten op de goudenbergen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Tricolores schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:16:

Wat heb je nu genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djatwork007
CarpeVentum schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:07:
[...]

Ah, ja dat klinkt als iets dat ik bedoelde inderdaad. Dan kan ik nu even uitzoeken hoe dat met WEBN zit. :) Thanks!
Fysiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
DeadKennedy schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:37:
[...]

Dit lijkt ook te gebeuren. Ik tel nu 2225 posities, terwijl JustETF (en ook op het financieel onafhankelijk blog) nog 1783 posities melden. Het lijkt dus richting de 3412 van de index te gaan.

Oh, ik ben natuurlijk zo'n nerd dat ik nog een Excel met WEBN fund holdings van 20 augustus heb opgeslagen: toen zaten er 2199 in :)
Wil je hiermee nu zeggen dat WEBN nog 'geen volwaardige' World is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
3/5den WEBN
2/5den IWDA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Nu online
djatwork007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:59:
[...]

Nee dat wil ik niet zeggen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
Noob-vraag: Als je een buyorder instelt aan de slotkoers, koop je dan meteen als de beurs weer opent aan die prijs of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
Tricolores schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:58:
Noob-vraag: Als je een buyorder instelt aan de slotkoers, koop je dan meteen als de beurs weer opent aan die prijs of niet?
Tenzij ik mij vergis (en ik heb al lang niet meer gehandeld op de beurs, en voor de (NT) fondsen werkt het anders) wordt bij het openen van de handel op dat aandeel een koers bepaald op basis van de koop en verkoop prijzen waarbij de meeste orders kunnen worden uitgevoerd. Als jij meer bied (/hogere koop prijs hebt) dan deze vastgestelde prijs wordt jouw order uitgevoerd voor die vastgestelde prijs (en houd je dus mogelijk geld over. Als je 100 bied en de openingsprijs is 99 houd je dus 1 euro (per aandeel) over).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
RobertMe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:08:
[...]

Tenzij ik mij vergis (en ik heb al lang niet meer gehandeld op de beurs, en voor de (NT) fondsen werkt het anders) wordt bij het openen van de handel op dat aandeel een koers bepaald op basis van de koop en verkoop prijzen waarbij de meeste orders kunnen worden uitgevoerd. Als jij meer bied (/hogere koop prijs hebt) dan deze vastgestelde prijs wordt jouw order uitgevoerd voor die vastgestelde prijs (en houd je dus mogelijk geld over. Als je 100 bied en de openingsprijs is 99 houd je dus 1 euro (per aandeel) over).
Er bestaat helemaal geen 'vastgestelde prijs'. Je hebt het orderboek met bied en laat prijzen (de orders):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89IFfGZ_wquyzePFxnMtD9mKZV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUTeOfsuqbA3RfV5EZI9CkLN.png?f=user_large

De 'prijs' die je als een soort samenvatting ziet van de beurshandel geeft slechts de laatst uitgevoerde transactie weer. Stel in dit voorbeeld schiet ik een order in van 202 stuks voor 1,23, dan betaal ik 200 x 1,22 (gehele volume voor die prijs) en 2 x 1,23 (de resterende). De 'prijs' schiet dan naar 1,23, maar het geeft geheel niet weer dat ik slechts gemiddeld veel dichterbij 1,22 heb betaald.

En orders kunnen in beide richtingen uitgevoerd worden, een koop order voor 1,22 en een verkoop order voor 1,18 worden direct uitgevoerd omdat er in beide gevallen een tegenorder 'klaarstaat' om te matchen. De prijs kan dus in theorie oscilleren tussen beide kanten van de spread, er is geen 'vast' punt ertussen.
Tricolores schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:58:
Niet automatisch, je zal namelijk niet de enige zijn en de markt kan in beide richtingen openen.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 17-09-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:00
The Third Man schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:54:
[...]
Er bestaat helemaal geen 'vastgestelde prijs'. Je hebt het orderboek met bied en laat prijzen (de orders):

[Afbeelding]

De 'prijs' die je als een soort samenvatting ziet van de beurshandel geeft slechts de laatst uitgevoerde transactie weer. Stel in dit voorbeeld schiet ik een order in van 202 stuks voor 1,23, dan betaal ik 200 x 1,22 (gehele volume voor die prijs) en 2 x 1,23 (de resterende). De 'prijs' schiet dan naar 1,23, maar het geeft geheel niet weer dat ik slechts gemiddeld veel dichterbij 1,22 heb betaald.
Dat is het gedrag door de dag heen, als er actief gehandeld wordt. Alleen ging het om het openen. Dan moet er natuurlijk bepaald worden welke koper(s) aan welke verkoper(s) gekoppeld wordt en voor elke prijs. En dat is AFAIK dus op de manier die ik stel: er wordt gekeken naar voor elke prijs de meeste orders uitgevoerd kunnen worden, en tegen die prijs worden op dat moment de orders uitgevoerd. En dat is dan ook de "open price". Daarna (en dat is dus letterlijk 1 seconde later al) zal de actuele prijs inderdaad gewoon de prijs zijn waartegen de laatste transactie heeft plaatsgevonden.
En het bepalen van de open price zorgt er dus ook voor dat je bv weet dat de beurs om half 9 opent, maar dat de order (die je dus al voor het openen hebt aangemaakt) bv pas om 20 voor 9 wordt uitgevoerd.

Kan overigens ook best dat dit alleen bestaat bij ETFs, en niet bij losse aandelen. Maar dit is hoe ik begrepen hebt dat het werkt bij VWRL dat ik toentertijd aankocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
djatwork007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:59:
[...]

Wat het betekend is dat er nu kleine afwijkingen kunnen zijn tussen de index en WEBN. We hebben het dan over minimale percentages. Er zijn genoeg ETF's die alleen de top 80% volgen om zo kosten te besparen.

In het geval van webn willen ze volledige fysieke replicatie wat dus een klein poosje duurt.

• Tricolores
Steeds meer mensen "ontdekken" indexfondsen dan pakweg 10-15 jaar geleden en de instroom van nieuwe investeerders (like me) lijkt me vrij groot. Gaat dit een zekere impact op de markt hebben? Ik veronderstel dat ik niet de eerste ben die zich die vraag stelt?

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-06 19:00
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:56:
Steeds meer mensen "ontdekken" indexfondsen dan pakweg 10-15 jaar geleden en de instroom van nieuwe investeerders (like me) lijkt me vrij groot. Gaat dit een zekere impact op de markt hebben? Ik veronderstel dat ik niet de eerste ben die zich die vraag stelt?
Ik heb me daar ook eerder over geuit in dit topic. Zelfs als een klein deel van de markt actief is zou het in principe nog goed moeten werken. En onder aan de streep track je gewoon de wereldeconomie. Als er dus geen vooruitgang in de wereldeconomie zit, dan hebben we een groter probleem.

Let wel, het is gebaseerd op het verleden. Geen garantie dat dit dus ook werkt voor de toekomst of dat actieve investeerders altijd zullen achterlopen op passieve investeerders. Ik ken ook mensen die bij actieve investeerders zitten en toch content zijn omdat dit ze meer gemoedsrust geeft.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
er zullen altijd mensen zijn die denken het beter te weten dan de rest en de markt of de passieve beleggers te kunnen 'verslaan' ;)

Dus ik zie dat niet zo somber in :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Tricolores all world indextracking zal op de wereldmarkt juist het meest stabiliserende effect hebben. Waar ik me wel soms over verwonder is hoe erg de S&P500 geplugd en gefinfluenced wordt, en daar schuilt wel een bubblerisico in omdat het meer en meer de top van de VS stimuleert en dan specifieker de Magnificent Seven.

• Tricolores
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:32:
@Tricolores all world indextracking zal op de wereldmarkt juist het meest stabiliserende effect hebben. Waar ik me wel soms over verwonder is hoe erg de S&P500 geplugd en gefinfluenced wordt, en daar schuilt wel een bubblerisico in omdat het meer en meer de top van de VS stimuleert en dan specifieker de Magnificent Seven.
Historisch is de S&P500 - volgens wat ik ervan heb gezien - altijd een goede investering geweest. Maar de kleinere vijver waaruit gevist wordt is zeker een risico.

• djatwork007
Er zullen altijd actieve beleggers zijn, er komen er misschien zelfs meer doordat ze met ETF beginnen en de smaak te pakken krijgen. Ik denk dat er maar weinig zijn die met ETF beginnen en niet ergens een aandeel bijkopen. Hoe is dit geografisch gespreid eigenlijk, ik vermoed dat ze in USA wel anders beleggen dan bij ons? En als de wereldeconomie/USA er niet op vooruitgaat, zitten we allemaal met een probleem, of je nu in ETF zit of niet.

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:39:
[...]

Historisch is de S&P500 - volgens wat ik ervan heb gezien - altijd een goede investering geweest. Maar de kleinere vijver waaruit gevist wordt is zeker een risico.
Klopt, maar ik zou niet al mijn eieren in die 7 leggen, ik heb em ook maar ik neem er wel nog iets bij. Is voorlopig mijn meest winstgevende.

• The Third Man
@Tricolores maar die cirkelredenering is exact het probleem. Een goede investering is iets wat een balans zoekt tussen risico en potentieel rendement, met het oog op de toekomst dus. Niet wat het tot nu toe altijd wel lekker heeft gedaan, met het oog op het verleden (wat overigens niet eens zo is, er zijn decennia geweest waar S&P500 slechter presteerde dan all-world).

Als je nog steeds die laatste insteek hebt zou ik aanraden om je wat meer te verdiepen in bronnen gelinkt in de topicstart. Het doet me trouwens ook wel denken aan het veiligheidsprincipe dat je nooit ergens vanuit moet gaan omdat het ‘tot nu toe altijd goed ging’, maar alleen als het rationeel te beargumenteren is waarom het veilig is.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 18-09-2024 12:21 ]

• djatwork007
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:45:
@Tricolores maar die cirkelredenering is exact het probleem. Een goede investering is iets wat een balans zoekt tussen risico en potentieel rendement, met het oog op de toekomst dus. Niet wat het tot nu toe altijd wel lekker heeft gedaan, met het oog op het verleden (wat overigens niet eens zo is, er zijn decennia geweest waar S&P500 slechter presteerde dan all-world).

Als je nog steeds die laatste insteek hebt zou ik aanraden om je wat meer te verdiepen in bronnen gelinkt in de topicstart.
OK, maar jij kijkt nu gewoon naar vandaag +20j want dan het veiligste zou zijn. Je kan toch ook nu bijvoorbeeld investeren in SPYI (de veilige +20j) en ondertussen ook wat in de S&P500 gedurende pakweg 5j en die rendementen nemen, zie je 'gevaar' komen in de S&P dan verkoop je die gewoon en steek je dat in SPYI. OF zie ik dit helemaal verkeerd?

• Tricolores
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:45:

Als je nog steeds die laatste insteek hebt zou ik aanraden om je wat meer te verdiepen in bronnen gelinkt in de topicstart. Het doet me trouwens ook wel denken aan het veiligheidsprincipe dat je nooit ergens vanuit moet gaan omdat ‘tot nu toe altijd goed ging’, maar alleen als het rationeel te beargumenteren is waarom het veilig is.
Ik heb die insteek niet hoor. Ik ben hier voor risicospreiding, geld laten werken en de inflatie verslaan als hoofddoel. Een betere versie van sparen, voor later en voor de zoon.

Enkel geld dat ik kan missen steek ik in meer risicovolle zaken en dat is meestal kleinschalig. Zo heb ik een AMD-aandeel gekocht (fan van het merk, zelf actief in ICT-sector) maar dat is meer iets voor een andere topic.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:25
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:50:
[...]
zie je 'gevaar' komen in de S&P dan verkoop je die gewoon en steek je dat in SPYI.
Oh, je wilt graagt de markt timen? -O-

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• Tricolores
Radiodurans schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:53:
[...]

Oh, je wilt graagt de markt timen? -O-
Dat was ook mijn eerste idee. Dat is dus totaal niet wat je met passief beleggen wil bereiken lijkt mij.

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:54:
[...]

Dat was ook mijn eerste idee. Dat is dus totaal niet wat je met passief beleggen wil bereiken lijkt mij.
Dat wou ik nog toevoegen, het is mss wat meer actief en de markt timen noem ik dat niet.
Stel, je hebt de SP aan 30 gekocht, staat nu 36 en binnen enkele jaren 40, als de signalen er zijn en deze dropt naar pakweg 37 dan stap je eruit. Die gaat toch niet ineens van 40 naar 30 vallen? Of ga je die signalen niet kunnen opvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-06 09:14

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:58:
[...]

Dat wou ik nog toevoegen, het is mss wat meer actief en de markt timen noem ik dat niet.
Stel, je hebt de SP aan 30 gekocht, staat nu 36 en binnen enkele jaren 40, als de signalen er zijn en deze dropt naar pakweg 37 dan stap je eruit. Die gaat toch niet ineens van 40 naar 30 vallen? Of ga je die signalen niet kunnen opvangen?
Dat is toch letterlijk timen.. Hoe wil je het anders noemen?

Je doet aannames op basis van signalen dat die wel of niet verder dropt dat is Timen.

[ Voor 7% gewijzigd door ColdStone op 18-09-2024 10:10 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:58:
[...]

Vooral proberen de ontwikkelingen in de markt te voorspellen (als je denkt dat je het consistent beter kan), maar met passief beleggen heeft het niets te maken.

Ik zie, vrij letterlijk, aan het einde van het jaar wel hoe het rendement was en of er een reden is om bij te sturen qua keuzes. Ik heb absoluut niet de behoefte om te proberen te voorspellen wat de beurs/index/individuele aandelen gaan doen in de nabije toekomst en daarop te acteren. Heb jij dat wel, dikke prima. Maar dat is een actieve vorm van beleggen.

If you can see, look. If you can look, observe

• djatwork007
ColdStone schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:10:
[...]

Dat is toch letterlijk timen.. Hoe wil je het anders noemen?

Je doet aannames op basis van signalen dat die wel of niet verder dropt dat is Timen.
Goh, timen in een SP500 die het al zolang goed doet, tja in de letter is het timen maar dan toch met weinig risico. Als de big 7 crasht, zal je dat ook voelen in je IWDA. Timen bedoel ik eerder elke dag kopen en verkopen en niet jaren een stijging aanzien en bij wat terugval eruit stappen.

• NicoHF
  • Niet online
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:14:
[...]

Goh, timen in een SP500 die het al zolang goed doet, tja in de letter is het timen maar dan toch met weinig risico. Als de big 7 crasht, zal je dat ook voelen in je IWDA. Timen bedoel ik eerder elke dag kopen en verkopen en niet jaren een stijging aanzien en bij wat terugval eruit stappen.
Wie zegt dat er na die daling niet ineens een stijging komt?

Ook dit is timen, alles wat je actief aan het handelen bent het maakt niet uit of dat met een losse aandeel is of met een wereld fonds is market timen en niet passief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:14:
[...]

Timen bedoel ik eerder elke dag kopen en verkopen en niet jaren een stijging aanzien en bij wat terugval eruit stappen.
tsja als jij je eigen definitie gaat hanteren komen we er niet uit ;)
Juist die ene keer 'bij wat terugval' er uit stappen kan desastreus zijn voor je rendement en dat kun je niet bagatelliseren.

Dus kijk hier mee uit! Passief beleggen wordt als relatief veilig gezien, daar zit een strategie achter en is wetenschappelijk onderbouwd.

Jij besluit daar van af te wijken door te gokken en loopt dus risico, mogelijk zonder dat je door hebt hoe groot dat risico kan zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 18-09-2024 10:25 ]

• djatwork007
de Peer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:21:
[...]

tsja als jij je eigen definitie gaat hanteren komen we er niet uit ;)
Juist die ene keer 'bij wat terugval' er uit stappen kan desastreus zijn voor je rendement en dat kun je niet bagatelliseren.
Ja en nee, termijn van 5j is toch niet timen? Jullie begrijpen toch wat ik bedoel? >:)

Het komt er eigenlijk op neer dat ik geloof in de SP voor +20j MAAR als het zou foutlopen ik er nog uitkan met winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:25:
[...]

Ja en nee, termijn van 5j is toch niet timen?
Juist wel!
Jullie begrijpen toch wat ik bedoel? >:)
Nee, oprecht niet. je belegt een groot deel van de tijd passief maar af en toe toch eventjes actief, als ik het goed begrijp. En daarmee neem je het risico dat al dat passieve beleggen voor niets was.
Het komt er eigenlijk op neer dat ik geloof in de SP voor +20j MAAR als het zou foutlopen ik er nog uitkan met winst.
Op het moment dat je over 'ik geloof' gaat praten, is dat voor mij een andere red flag. ik wil alleen maar zeggen: kijk uit!
Doe eens een fact-check. Kun je er werkelijk nog uit als 'het fout loopt'?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 18-09-2024 10:28 ]

• DeadKennedy
  • Nu online
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:56:
Goede vraag! Het aandeel van ETFs in de markt is geëxplodeerd en economen vragen zich dit ook af. Je zou kunnen googlen op "efficient market hypothesis + ETFs", maar omdat het efficiënte marktmodel al omstreden is krijg je dan wel een hele grote discussie.

Wat @Sineplex al zegt, zo lang er zelfs een klein deel actieve handelaars overblijft, lijkt het effect van de mega ETF groottes beperkt. Wat uit een literatuurstudie blijkt is dat opname in een index wel de correlatie met die index vergroot. Voorbeeld, een bedrijf dat in de S&P 500 wordt opgenomen zal vanaf dan gedeeltelijk meedeinen met de schommelingen van de gehele index.

https://www.researchgate....rkets_a_literature_review

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:27:
[...]

Juist wel!

[...]

Nee, oprecht niet. je belegt een groot deel van de tijd passief maar af en toe toch eventjes actief, als ik het goed begrijp. En daarmee neem je het risico dat al dat passieve beleggen voor niets was.

[...]

Op het moment dat je over 'ik geloof' gaat praten, is dat voor mij een andere red flag. ik wil alleen maar zeggen: kijk uit!
Doe eens een fact-check. Kun je er werkelijk nog uit als 'het fout loopt'?
Gaan we nu weer 20+ reacties wijden aan @djatwork007 die het weigert te begrijpen?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djatwork007
Ik mag hier toch nog iets vragen en leren? Sluit dit topic dan en zeg gewoon 'steek +20j alles in IWDA'. Tijden veranderen, beleggingen veranderen. Als ik 5j kan meesurfen op de SP neem ik die procenten mee, als dat een slecht idee is dan wil ik dat hier te weten komen. En wat is LT, ik lees tussen de 5-30j.

• CarpeVentum
Nog even over het verschil tussen SPYI en WEBN, want ik twijfel nog tussen beide ETFs.

Is de index die SPYI volgt 'beter' of het tracken van de index 'beter' dan wat WEBN doet? Los van het verschil in coverage van small caps. Dus mijn vraag zit vooral op de kwaliteit waarmee de index wordt gevolgd en de index zelf die wordt gevolgd en de specifieke verschillen daartussen.

Of is dat verschil verwaarloosbaar en is het alleen de keuze obv TER en small-caps? Want dan weet ik nog steeds niet wat de beste keuze is :D

• CarpeVentum
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:26:
Ik mag hier toch nog iets vragen en leren? Sluit dit topic dan en zeg gewoon 'steek +20j alles in IWDA'. Tijden veranderen, beleggingen veranderen. Als ik 5j kan meesurfen op de SP neem ik die procenten mee, als dat een slecht idee is dan wil ik dat hier te weten komen. En wat is LT, ik lees tussen de 5-30j.
Ik denk vooral dat men aangaat op het 'meesurfen' en dat dat een beetje een rode lap op een stier is. Het topic heet 'passief beleggen met indexfondsen'. Wij weten niet waar golven komen om op mee te surfen. Wisten we dat maar. En juist daarom doen we aan passief beleggen met indexfondsen...

• Pistachenootje
@CarpeVentum de keuze op basis van ter maken is helaas te kortzichtig. Er zijn ook nog tracking error, leeninkomsten, liquiditeit, bied laat spread etc.

Maar de verschillen zullen waarschijnlijk klein zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Nu online
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:26:
Prima als je probeert te leren maar ik heb op 10 September nog in iets van tien reacties op dezelfde discussie op jou gereageerd. Om nog maar te zwijgen over alle posts van anderen hier.

Nu begin je na een week weer opnieuw zonder enig teken van reflectie. Ik zou nu letterlijk weer die reacties van 10 September kunnen posten maar dan vervuilen we het topic nog meer.

Volgens mij blijft de kern dat je een tegenstrijdige beleggingsstrategie voert voornamelijk gebaseerd op het voorspellen van de toekomst (op basis van historische prestaties) en dit weigert te erkennen.

WEBN & chill (@IBKR)

• CarpeVentum
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:36:
@CarpeVentum de keuze op basis van ter maken is helaas te kortzichtig. Er zijn ook nog tracking error, leeninkomsten, liquiditeit, bied laat spread etc.

Ok, ja ik bedoelde inderdaad de tracking error en de gevolgde index. Daar is dus niets over te zeggen voor SPYI en WEBN?

Dus vooral de keuze obv wel/geen small-caps?

• djatwork007
DeadKennedy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:38:
[...]

Prima als je probeert te leren maar ik heb op 10 September nog in iets van tien reacties op dezelfde discussie op jou gereageerd. Om nog maar te zwijgen over alle posts van anderen hier.

Nu begin je na een week weer opnieuw zonder enig teken van reflectie. Ik zou nu letterlijk weer die reacties van 10 September kunnen posten maar dan vervuilen we het topic nog meer.

Volgens mij blijft de kern dat je een tegenstrijdige beleggingsstrategie voert voornamelijk gebaseerd op het voorspellen van de toekomst (op basis van historische prestaties) en dit weigert te erkennen.
Nee, want ik spreek nu over 5j en volgens ik lees is dat LT. Dus is mijn braag: 'is het nog zinvol om 5j in SP500 te zitten'? Ik weet ook wel dat jullie dat niet weten want jullie weten blijkbaar niks >:) , maar enig USA kenner zou toch zicht moeten hebben of de markt binnen 5j crasht of niet of gewoon zijn mening geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tricolores
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:41:
[...]
maar enig USA kenner zou toch zicht moeten hebben of de markt binnen 5j crasht of niet of gewoon zijn mening geven?
Als het zo makkelijk te voorspellen was... En dat is het hele punt hé. Voorspellen. Dat is niet meer passief beleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tricolores op 18-09-2024 11:43 ]

• djatwork007
CarpeVentum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:39:
[...]

Ok, ja ik bedoelde inderdaad de tracking error en de gevolgde index. Daar is dus niets over te zeggen voor SPYI en WEBN?

Dus vooral de keuze obv wel/geen small-caps?
Die small caps zijn wel ter verwaarlozen volgens ik van een kenner heb gehoord maar die steekt wel alles in
SPYI.

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:43:
[...]

Als het zo makkelijk te voorspellen was... En dat is het hele punt hé. Voorspellen. Dat is niet meer passief beleggen.
Je weet toch dat je met je IWDA dan ook niet goed zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:41:
[...]

Nee, want ik spreek nu over 5j en volgens ik lees is dat LT. Dus is mijn braag: 'is het nog zinvol om 5j in SP500 te zitten'? Ik weet ook wel dat jullie dat niet weten want jullie weten blijkbaar niks >:) , maar enig USA kenner zou toch zicht moeten hebben of de markt binnen 5j crasht of niet of gewoon zijn mening geven?
Je blijft hardleers hé, niemand heeft het antwoord op jouw vraag, daarom doen wij het ook passief en niet actief.
Als we wisten dat de markt zou crashen over 5 jaar dan halen we natuurlijk al ons geld eruit en timen en kopen we exact op het laagste moment het weer terug..... Maar helaas.

• NicoHF
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:36:

Is er eigenlijk al meer bekend over eventuele dividendlakage bij WEBN?

• djatwork007
NicoHF schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:45:
[...]

Je blijft hardleers hé, niemand heeft het antwoord op jouw vraag, daarom doen wij het ook passief en niet actief.
Als we wisten dat de markt zou crashen over 5 jaar dan halen we natuurlijk al ons geld eruit en timen en kopen we exact op het laagste moment het weer terug..... Maar helaas.
>:) Nee, een forum is toch voor de theorie te melden MAAR ook je mening? Ik vraag jullie mening, de theorie ken ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:46:
[...]

>:) Nee, een forum is toch voor de theorie te melden MAAR ook je mening? Ik vraag jullie mening, de theorie ken ik ook.
'Onze' mening is dat het onverstandig is om je bezig te houden met analisten, voorspellingen en daarmee markttiming. Zijn we nu klaar? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:46:
[...]

Dit specifieke topic presteert juist zo goed omdat een mening er helemaal niet toe doet en we juist alles op feiten en data kunnen baseren.

Voor nu stop ik dan ook de discussie met jou, lees je in of niet en laten we over 5 jaar bekijken of je beter gepresteerd hebt dan ons.

• djatwork007
NicoHF schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:49:
[...]

Dit specifieke topic presteert juist zo goed omdat een mening er helemaal niet toe doet en we juist alles op feiten en data kunnen baseren.

Voor nu stop ik dan ook de discussie met jou, lees je in of niet en laten we over 5 jaar bekijken of je beter gepresteerd hebt dan ons.
Dan is dit geen forum, bon, waar moet ik dan wel zijn?

• Tricolores
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:44:
[...]

Je weet toch dat je met je IWDA dan ook niet goed zit?
Waarom zou ik met IWDA dan niet goed zitten?

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:51:
[...]

Waarom zou ik met IWDA dan niet goed zitten?
Dat zouden jullie toch perfect-theoretisch moeten weten, jullie bekijken enkel de theorie? Wat zit er in IWDA?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:37

Rzaan

Altijd zoekende

de Peer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:21:
Dus kijk hier mee uit! Passief beleggen wordt als relatief veilig gezien, daar zit een strategie achter en is wetenschappelijk onderbouwd.
Daar zit toch geen wetenschappelijke onderbouwing achter?
Tenminste, niet eentje die winst garandeert als je dat bedoelt.

• Tricolores
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:54:
[...]

Dat zouden jullie toch perfect-theoretisch moeten weten, jullie bekijken enkel de theorie? Wat zit er in IWDA?
The iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) seeks to track the MSCI World index. The MSCI World index tracks stocks from 23 developed countries worldwide.

Dus verklaar je nader?

Pagina: 1 ... 59 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.