Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09

Qwerty-273

Meukposter

CarpeVentum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:32:
Is de index die SPYI volgt 'beter' of het tracken van de index 'beter' dan wat WEBN doet? Los van het verschil in coverage van small caps. Dus mijn vraag zit vooral op de kwaliteit waarmee de index wordt gevolgd en de index zelf die wordt gevolgd en de specifieke verschillen daartussen.
Een artikel van BankerOnWheels gaat daar een klein beetje op in (al is het origineel wel geschreven voor MSCI vs FTSE en is Solactive pas recentelijk er tussen gekomen).
https://www.bankeronwheels.com/best-international-etfs/

De verschillen zijn klein tussen de verschillende indexen. Om het specifiek te hebben over de grote drie, dan zie je dat MSCI en Solactive ongeveer hetzelfde volgen kwa marktkapitalisatie en FTSE net iets meer meepakt. Ook behandelen ze Polen en Zuid Korea net wat anders (wel of niet ontwikkelde markt). Maar door ook small caps mee te nemen in een "all-cap" variant is het verschil tussen de indexen wel aanwezig maar ook weer haast verwaarloosbaar.
MSCI and SOLACTIVE indices target 85% of total market cap – the non-IMI/non-All Cap series excludes the bottom 15% (small-cap firms). For example, MSCI ACWI comprises 2,885 companies while Solactive includes 3,497 companies as of July 2024.
FTSE global indices track 90% of total market cap – the non-All Cap series excludes the bottom 10% of small-cap firms. FTSE All-World comprises 4,291 companies as of July 2024.

---

Poland and South Korea – The providers classify certain countries differently – For example, FTSE indexes classify South Korea or Poland as developed markets, while MSCI considers them as emerging markets. Solactive treats Poland as a Developed Market, while South Korea is an Emerging Market.

Providers may treat China differently – MSCI has been feeding Chinese A-shares since June 2018 and increased the 5% cap over time. FTSE introduced these companies a year later and has a 5.5% cap. While today both providers reflect China at 34% in Emerging Markets Indices, this could change in the future.
Over de kwaliteit van index samenstelling door MSCI, FTSE en Solactive is het wel een erg theoretische discussie en zal je diep de index methodologieën van deze bedrijven door moeten spitten.
https://www.msci.com/index-methodology
https://www.lseg.com/en/f...ex-policy-and-methodology
https://www.solactive.com/documents/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:29
CarpeVentum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:39:
[...]
Ok, ja ik bedoelde inderdaad de tracking error en de gevolgde index. Daar is dus niets over te zeggen voor SPYI en WEBN?

Dus vooral de keuze obv wel/geen small-caps?
Ja.

WEBN + Avantis world small cap value (komt binnenkort uit) lijkt me persoonlijk wel een mooi portfolio. Maar ik ben dan ook een factor belegger.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:41
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:01:
[...]

Ja.

WEBN + Avantis world small cap value (komt binnenkort uit) lijkt me persoonlijk wel een mooi portfolio. Maar ik ben dan ook een factor belegger.
Interessant. Waar beleg je nu zelf in?

En is Avantis world small cap value niet 'AVDV'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

Rzaan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:54:
[...]

Daar zit toch geen wetenschappelijke onderbouwing achter?
Jawel. Er zijn vele wetenschappelijke publicaties waaruit blijkft dat de markt volgen over de lange termijn zorgt voor de beste rendementen.
Tenminste, niet eentje die winst garandeert als je dat bedoelt.
Nee haha maar bedoelde ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:44:
[...]

Je weet toch dat je met je IWDA dan ook niet goed zit?
Good enough is misschien een betere term. Hoe breder hoe beter, bij S&P500, sector ETF's, losse aandelen, whatever, zit je te smal. Het gaat immers om de balans risico/rendement zoeken en dat doe je door de gehele markt zo goed mogelijk te volgen. Zoals, is ie weer, beschreven in de topicstart
Rather than trying to pick the specific stocks or sectors of the market that may outperform in the future, passive investors buy funds that are widely diversified, or even approximate the whole market.[10] This guarantees they will receive the average return of all investors. Being average sounds bad, but it is actually a great thing. That's because most investors perform worse than average after taking into account the high fees they can pay for actively managed funds. Studies of manager performance indicate that, before costs, managers, on average, possess stock selection skill, but actual performance is insufficient to overcome the costs of management. In addition, while there is evidence of persistence of poor performance, there is no evidence of persistence of outperformance. Funds that outperform one year tend to underperform in the next. And in the real world, investors pay high fees on managed funds. That means more than half of those actively managed funds usually underperform index funds over the long haul.
Het klopt dat het puur theoretisch is, maar dat moet ook wel want we kunnen de toekomst niet voorspellen.

[ Voor 56% gewijzigd door The Third Man op 18-09-2024 12:33 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:15:
[...]
Good enough is misschien een betere term. Hoe breder hoe beter, bij S&P500, sector ETF's, losse aandelen, whatever, zit je te smal. Het gaat immers om de balans risico/rendement zoeken en dat doe je door de gehele markt zo goed mogelijk te volgen. Zoals, is ie weer, beschreven in de topicstart

[...]

Het klopt dat het puur theoretisch is, maar dat moet ook wel want we kunnen de toekomst niet voorspellen.
Maar makkelijk aan te tonen dat je dikgedrukte quote niet waar is. Bijv. Renaissance Technologies Medallion fonds heeft een track record dat zo goed is dat alleen dat ene fonds bewijs genoeg (en er zijn er wel meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15
Hielko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:39:
[...]

Maar makkelijk aan te tonen dat je dikgedrukte quote niet waar is. Bijv. Renaissance Technologies Medallion fonds heeft een track record dat zo goed is dat alleen dat ene fonds bewijs genoeg (en er zijn er wel meer).
Wát een voorbeeld heb je daar te pakken.
Ik zou zeggen dat fondsen waarvan we geen idee hebben hoe ze investeren en waar niemand in de wereld verder in kan beleggen, niet interessant zijn voor enige discussie.

Edit: práktische discussie :) Theoretisch vind ik het erg interessant hoe die quants werken en hoe je dus inderdaad wél economische beweging en de waarde van aandelen kan voorspellen. Zeker dwars door alle bubbels en crashes heen. Praktisch gezien kunnen wij gewone stervelingen hier verder niks mee helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door DeadKennedy op 18-09-2024 12:53 ]

WEBN & chill (@IBKR)

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:15:
[...]

[...]

Als SP500 crasht zal IWDA ook niet veel meer waard zijn met zijn 70% USA maar wel iets meer. Als je jullie theorie volgt, moet je in SPYI gaan.

En eigenlijk (mijn menig, geen theorie, als het even mag), als de SP500 crasht, zal alles crashen. De SP500 zit ook verweven in (bijna) heel de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
CarpeVentum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:12:
[...]

Interessant. Waar beleg je nu zelf in?

En is Avantis world small cap value niet 'AVDV'?
Nee dat is een US based ETF. Er komt een wereldwijde ucits ETF.

Ik beleg nu zelf in US based ETF's maar door een verhuizing naar Thailand is het voor mij fiscaal gezien interessanter om in Ierse ETF's te beleggen zoals WEBN.

• CarpeVentum
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:54:
[...]

Als SP500 crasht zal IWDA ook niet veel meer waard zijn met zijn 70% USA maar wel iets meer. Als je jullie theorie volgt, moet je in SPYI gaan.

En eigenlijk (mijn menig, geen theorie, als het even mag), als de SP500 crasht, zal alles crashen. De SP500 zit ook verweven in (bijna) heel de wereld.
Maar wat boeit een crash? En nee, het is niet per se zo dat een crash in de usa betekent dat alles crasht. Dat is door de wereldeconomie wel lastiger maar niet onmogelijk. Als Amerika het verkloot en andere gebieden het beter voor elkaar hebben of krijgen dan kunnen zij de dominante positie van de usa overnemen. Vandaar dat je niet all in op 1 regio moet gaan.

• djatwork007
CarpeVentum schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:10:
[...]

Maar wat boeit een crash? En nee, het is niet per se zo dat een crash in de usa betekent dat alles crasht. Dat is door de wereldeconomie wel lastiger maar niet onmogelijk. Als Amerika het verkloot en andere gebieden het beter voor elkaar hebben of krijgen dan kunnen zij de dominante positie van de usa overnemen. Vandaar dat je niet all in op 1 regio moet gaan.
Maar met een All World zit je nog met 60-70% in USA, is dit dan niet teveel om de overige de boel te laten rechttrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Hielko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:39:
[...]

Cherry picking is geen vorm van aantonen dat een algemeen principe wel of niet klopt.
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:14:
[...]

Maar met een All World zit je nog met 60-70% in USA, is dit dan niet teveel om de overige de boel te laten rechttrekken?
Dat is niet het doel, het doel is om niet op iets meer te leunen dan waar de markt (via market cap weighting) op leunt. Dan ga je gegarandeerd met de hele markt mee, omlaag en ook omhoog, terwijl je er bij een specifieke pick zoals US-only, niet automatisch met de rest meegaat.
En daar vergeet je een tweede aspect: wat NA de crash? Want in dat scenario is het niet automatisch zo dat de SP500 ook weer net zo goed gaat herstellen als de rest van de wereld (immers de SP500 is degene die gecrasht is). Als je alleen daarin zit ben je dus 100% er van afhankelijk van diens herstel om je investering te laten herstellen. Bij een all-world spelen er twee onderscheidende kenmerken

- je zit sowieso ook voor een deel niet-US dus profiteer je direct van herstel buiten de VS
- door de automatische werking van de index, zal via de verschuiving van market cap ook de VS minder prominent in de all-world index worden

Vooral dat laatste is de essentie, want het draait niet alleen op hoe de verhouding *nu* is, het is dat de verhouding niet vastgebeiteld staat in steen maar in plaats daarvan een automatisch corrigerend systeem is. Echter in die discussies wordt wel steeds opgeworpen van 'ja maar VS is 60/70%', alsof dat de verhouding is die nooit meer aangepast kan worden. Alleen van de SP500 weet je wel dat daar nooit een succesvol bedrijf van buiten de VS in zal zitten, zelfs al ontstaan de nieuwe big tech reuzen opeens in Europa om maar wat te noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 18-09-2024 13:27 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:56:
Steeds meer mensen "ontdekken" indexfondsen dan pakweg 10-15 jaar geleden en de instroom van nieuwe investeerders (like me) lijkt me vrij groot. Gaat dit een zekere impact op de markt hebben? Ik veronderstel dat ik niet de eerste ben die zich die vraag stelt?
Ja, en die invloed is al eens besproken. Kan het linkje naar de post daarvan in dit topic of die van beleggen even niet zo snel vinden.

in het kort:

Naar verhouding wordt het actief verhandelde deel steeds kleiner, en het passief maar wel indexvolgend deel steeds groter. (Waarbij ik simpel stel dat er vaak een vast deel (eigenaar/medewerkers), een actief deel en een passief deel is. Bij passief zit bijv ook een traag deel dat bijv vanuit pensioenfondsen komt (https://www.nrc.nl/nieuws...est-het-daarvoor-a4057704)
Het actieve deel heeft daardoor sneller een prijs beïnvloedende werking. En omdat afhankelijk van type index de prijs en relatieve waarde ook mede de invloed in het passieve beleggingsinlegaandeel bepaald waar het geld heen gaat, kan daarop het passieve indexdeel weer daarop indexvolgend reageren.

Hoe groot de daadwerkelijke verandering van invloed is, is niet gesteld.

• djatwork007
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:24:
[...]
Cherry picking is geen vorm van aantonen dat een algemeen principe wel of niet klopt.

[...]
Dat is niet het doel, het doel is om niet op iets meer te leunen dan waar de markt (via market cap weighting) op leunt. Dan ga je gegarandeerd met de hele markt mee, omlaag en ook omhoog, terwijl je er bij een specifieke pick zoals US-only, niet automatisch met de rest meegaat.

[...]
En daar vergeet je een tweede aspect: wat NA de crash? Want in dat scenario is het niet automatisch zo dat de SP500 ook weer net zo goed gaat herstellen als de rest van de wereld (immers de SP500 is degene die gecrasht is). Als je alleen daarin zit ben je dus 100% er van afhankelijk van diens herstel om je investering te laten herstellen. Bij een all-world spelen er twee onderscheidende kenmerken

- je zit sowieso ook voor een deel niet-US dus profiteer je direct van herstel buiten de VS
- door de automatische werking van de index, zal via de verschuiving van market cap ook de VS minder prominent in de all-world index worden

Vooral dat laatste is de essentie, want het draait niet alleen op hoe de verhouding *nu* is, het is dat de verhouding niet vastgebeiteld staat in steen maar in plaats daarvan een automatisch corrigerend systeem is. Echter in die discussies wordt wel steeds opgeworpen van 'ja maar VS is 60/70%', alsof dat de verhouding is die nooit meer aangepast kan worden. Alleen van de SP500 weet je wel dat daar nooit een succesvol bedrijf van buiten de VS in zal zitten, zelfs al ontstaan de nieuwe big tech reuzen opeens in Europa om maar wat te noemen.
toon volledige bericht
Dat laatste is inderdaad wel een heel interessante, dan lijkt SPYI wel een heel dekkende. Maar waarom spreekt iedereen dan over die IWDA, die is dan toch niet meer interessant, dan mis je toch wel een deel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:33:
[...]

Dat laatste is inderdaad wel een heel interessante, dan lijkt SPYI wel een heel dekkende. Maar waarom spreekt iedereen dan over die IWDA, die is dan toch niet meer interessant, dan mis je toch wel een deel?
Maar niemand nam hier toch IWDA? :?
djatwork007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:32:
Waarom neemt niemand hier nog iwda?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• The Third Man
@YakuzA dat was wel een van de keuzes van @Tricolores, waar ik dus op reageerde door te benadrukken dat EM er normaal gesproken wel bij wordt genomen.
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:33:
[...]

'We' spreken juist normaal gesproken van World + EM en eventueel SC. Dat wordt ook zo gedaan in indexfondsenvergelijken.nl en de andere tools / gidsen gelinkt in de topicstart. Op IV wordt IWDA met IEMM gepaird.

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-07 09:12
Er is toch ook weinig mis met IWDA? Of heb ik de bal misgeslagen en iets over het hoofd gezien?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• Pistachenootje
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:57:
Er is toch ook weinig mis met IWDA? Of heb ik de bal misgeslagen en iets over het hoofd gezien?
Niks mis mee. Persoonlijk zou ik liever EM erbij hebben zoals WEBN, maar goed.

• Tricolores
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:59:
[...]

Niks mis mee. Persoonlijk zou ik liever EM erbij hebben zoals WEBN, maar goed.
Het grootste deel van mijn geld zit ook in WEBN, maar dat terzijde. Thanks for feedback.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:57:
Je hebt geen EM

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:00:
[...]

Het grootste deel van mijn geld zit ook in WEBN, maar dat terzijde. Thanks for feedback.
Met spyi zit je nog breder.

• Tricolores
Misschien dat ik in de toekomst de SPYI nog meeneem maar denk dat ik al redelijk breed zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-08 16:13
NicoHF schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:46:
[...]

Is er eigenlijk al meer bekend over eventuele dividendlakage bij WEBN?
Ja, het fonds is in Ierland dus dezelfde dividendlekkage als alle andere fondsen in Ierland.

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:29:
[...]

Misschien dat ik in de toekomst de SPYI nog meeneem maar denk dat ik al redelijk breed zit.
Veel van IWDA zit toch in WEBN ,nee?

• Tricolores
djatwork007 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:11:
[...]

Veel van IWDA zit toch in WEBN ,nee?
De overlap is groot ja, maar sinds WEBN vrij nieuw was wou ik mijn eerste investering wat uitsplitsen. Misschien rationeel weinig verschil maar gevoelsmatig veiliger ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
The Third Man schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:24:
[...]
Jawel. Als iemand zegt blauwe vogels bestaan niet dan hoef je maar 1 blauwe vogel te laten zien om te bewijzen dat het niet klopt.

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:24:
[...]

De overlap is groot ja, maar sinds WEBN vrij nieuw was wou ik mijn eerste investering wat uitsplitsen. Misschien rationeel weinig verschil maar gevoelsmatig veiliger ofzo.
Wat bedoel je met 'sinds die vrij nieuw is', is dat dan een reden om die te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Hielko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:00:
[...]

Jawel. Als iemand zegt blauwe vogels bestaan niet dan hoef je maar 1 blauwe vogel te laten zien om te bewijzen dat het niet klopt.
Dat is iets ontkrachten, daarvoor heb je maar één feit nodig. We spreken over bewijzen, dat kan niet via cherrypicking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:40:
[...]

Dat is iets ontkrachten, daarvoor heb je maar één feit nodig. We spreken over bewijzen, dat kan niet via cherrypicking.
Ik weet niet in wat voor semantische discussie we hier belanden, maar ik geloof dan dat ik net de stelling die door iemand gedeponeerd werd heb ontkracht...

• DeadKennedy
Hielko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:58:
[...]

Ik weet niet in wat voor semantische discussie we hier belanden, maar ik geloof dan dat ik net de stelling die door iemand gedeponeerd werd heb ontkracht...
Even terug van de semantiek naar de inhoud:

@The Third Man stelt (met bronnen) dat gemiddeld genomen passief beleggen beter presteert dan actief beleggen / actief beheerde fondsen.

Dat jij een voorbeeld hebt waarbij dit niet het geval is, ontkracht deze stelling niet.

("De meeste zwanen zijn wit." "Kijk, dit is een zwarte zwaan!")

Wat hier interessant zou zijn is een bespreking van alternatieven voor passief beleggen (in vnl marktkapitalisatie-gewogen breed gespreide fondsen). Jouw voorbeeld is wat dit betreft dubbel oninteressant omdat a) de strategie onbekend is en b) wij er niet aan mee kunnen doen.

WEBN & chill (@IBKR)

• Hielko
DeadKennedy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:46:
[...]

Even terug van de semantiek naar de inhoud:

@The Third Man stelt (met bronnen) dat gemiddeld genomen passief beleggen beter presteert dan actief beleggen / actief beheerde fondsen.

Dat jij een voorbeeld hebt waarbij dit niet het geval is, ontkracht deze stelling niet.

("De meeste zwanen zijn wit." "Kijk, dit is een zwarte zwaan!")

Wat hier interessant zou zijn is een bespreking van alternatieven voor passief beleggen (in vnl marktkapitalisatie-gewogen breed gespreide fondsen). Jouw voorbeeld is wat dit betreft dubbel oninteressant omdat a) de strategie onbekend is en b) wij er niet aan mee kunnen doen.
Maar dat was de stelling helemaal niet. Die was namelijk een stuk sterker. De stelling was dat er geen bewijs was voor persistente van goede resultaten. Niet dat meestal het geval is.

• DeadKennedy
Hielko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:04:
[...]

Maar dat was de stelling helemaal niet. Die was namelijk een stuk sterker. De stelling was dat er geen bewijs was voor persistente van goede resultaten. Niet dat meestal het geval is.
Volgens mij wordt in het citaat waar je op reageert gesteld dat dat gemiddeld niet zo is, en niet nooit.
Rather than trying to pick the specific stocks or sectors of the market that may outperform in the future, passive investors buy funds that are widely diversified, or even approximate the whole market.[10] This guarantees they will receive the average return of all investors. Being average sounds bad, but it is actually a great thing. That's because most investors perform worse than average after taking into account the high fees they can pay for actively managed funds. Studies of manager performance indicate that, before costs, managers, on average, possess stock selection skill, but actual performance is insufficient to overcome the costs of management. In addition, while there is evidence of persistence of poor performance, there is no evidence of persistence of outperformance. Funds that outperform one year tend to underperform in the next. And in the real world, investors pay high fees on managed funds. That means more than half of those actively managed funds usually underperform index funds over the long haul.
Maar goed, belangrijker voor een discussie is volgens mij: zijn er fondsen die wél over de lange termijn beter presteren dan een indexfonds, en zo ja waar moet ik dan mijn geld in leggen op dit moment en waarom?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
DeadKennedy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:11:
[...]
zijn er fondsen die wél over de lange termijn beter presteren dan een indexfonds, en zo ja waar moet ik dan mijn geld in leggen op dit moment en waarom?
Wie het weet mag het zeggen! Niet allemaal tegelijk!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 12:23

CIM

CarpeVentum schreef op donderdag 19 september 2024 @ 06:29:
[...]

Wie het weet mag het zeggen! Niet allemaal tegelijk!
Nou ja, OBAM is redelijk beroemd&berucht in zijn tijd. Hoor je nu nooit niemand meer over.

• djatwork007
Tricolores schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:24:
[...]

Even ter info, SPPW is identiek aan IDWA maar een goedkopere TER.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:18
Goedemorgen,

Ik kom hier niet uit. Graag bereken ik een eindkapitaal wat ik mag verwachten met beleggen, maar ik krijg verschillende uitkomsten op verschillende websites:

Indexfondsenvergelijken.nl:
Looptijd 30 jaar
Inleg 420 euro
Groei 4% en dividend 2% (4 + 2 = 6%, laten we het een beetje conservatief houden)

Totaal ingelegd: 151.200 euro na 30 jaar

Topresultaat (Fitvermogen): 251.706 euro

Dan bij Independer met dezelfde instellingen: eindkapitaal: 383.019 euro :/

Vervolgens bij Mr FOB: 422.360 euro.

En bij Advies-check: 409.295 euro

Kijk, ik snap dat er verschillen zijn. Maar wie kan mij vertellen waarom het bedrag van indexfondsenvergelijken zo laag is in vergelijking met de rest?

En vooral: welke rekentool is hierin het meest betrouwbaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
indexfondsenvergelijken.nl geeft alleen het rendement weer, het ingelegde kapitaal wordt er niet in meegeteld. Heb je bij Independer box 3 belasting uitgezet? Dan kom je op 411K en daarmee zitten ze wat mij betreft allemaal in dezelfde orde-grootte, veel preciezer ga je het niet krijgen en het is ook niet (vooraf) te bepalen welke berekening er het dichtste bij zal zitten. Ik zou vooral kijken naar de verschillen tussen de diverse fondsen/combinaties bij dezelfde vergelijker, dat is m.i. interessanter dan de vergelijkers met elkaar te gaan vergelijken.

[ Voor 76% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-09-2024 16:07 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Digitalarm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-12-2024
Hi iedereen,

Ik heb een IBKR account aangemaakt want beleggen via mijn enige bank Revolut vind ik makkelijk en fijn maar ik wil de beste en laagste kosten voor een ETF en kwam uit op de CARIW + CARIEM ETF van Cardano via IBKR.

Nu zie ik deze etf's niet op IBKR en kan deze helemaal niet vinden? wie weet of ik iets verkeerds doe?

Dankjewel

EDIT: nu zie ik een beetje dezelfde vraag iets verder Hierboven staan, Maar ik kan deze ETF's gewoon niet vinden op IBKR or de GIRO, hoe kan dit?

[ Voor 17% gewijzigd door Digitalarm op 19-09-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_ryow
  • Laatst online: 06-08 16:51
Atomius schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:36:
Kijk, ik snap dat er verschillen zijn. Maar wie kan mij vertellen waarom het bedrag van indexfondsenvergelijken zo laag is in vergelijking met de rest?
Aan de linkerkant zie je "totaal ingelegd na x jaar". Dat moet je er nog bij optellen.

• dj_ryow
Digitalarm schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:39:
Hi iedereen,

Ik heb een IBKR account aangemaakt want beleggen via mijn enige bank Revolut vind ik makkelijk en fijn maar ik wil de beste en laagste kosten voor een ETF en kwam uit op de CARIW + CARIEM ETF van Cardano via IBKR.

Nu zie ik deze etf's niet op IBKR en kan deze helemaal niet vinden? wie weet of ik iets verkeerds doe?

Dankjewel

EDIT: nu zie ik een beetje dezelfde vraag iets verder Hierboven staan, Maar ik kan deze ETF's gewoon niet vinden op IBKR or de GIRO, hoe kan dit?
Zoek je op ISIN?

NL0011309349
NL0014332587

Of misschien onder de namen AVIAW en ADIAO?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:00

Rzaan

Altijd zoekende

Hielko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:58:
[...]

Is het 'gedeponeerd' of 'geponeerd'? :9

• djatwork007
dj_ryow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:55:
[...]

Aan de linkerkant zie je "totaal ingelegd na x jaar". Dat moet je er nog bij optellen.
Wat bedoel je? Tellen ze je inleg dan niet en wordt er rekening gehouden met ACC?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Herko_ter_Horst schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:39:
Ik zou vooral kijken naar de verschillen tussen de diverse fondsen/combinaties bij dezelfde vergelijker, dat is m.i. interessanter dan de vergelijkers met elkaar te gaan vergelijken.
Dat wordt straks de nieuwste app: Welke vergelijker is de beste vergelijker. :)

• Pistachenootje
Mogelijk een interessant portfolio: MXUS + EXUS. Eventueel een EM fonds erbij.

Op het gedeelte MXUS vrijwel geen dividend lekkage daardoor mogelijk de goedkoopste manier van UCITS beleggen.

• dj_ryow
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:01:
[...]

Wat bedoel je? Tellen ze je inleg dan niet en wordt er rekening gehouden met ACC?
Inleg tellen ze wel maar dus niet bij "Verwacht rendement" maar bij "Totaal ingelegd na xx jaar" aan de linkerkant. ACC (accumulerend dividend?) wordt wel rekening mee gehouden onder de noemer Dividend aan de linkerkant.

• dj_ryow
Pistachenootje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:21:

Op het gedeelte MXUS vrijwel geen dividend lekkage daardoor mogelijk de goedkoopste manier van UCITS beleggen.
MXUS is Swap Based. Dat moet je maar net willen.

• djatwork007
MXUS is synthetisch

• djatwork007
dj_ryow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:24:
[...]

Inleg tellen ze wel maar dus niet bij "Verwacht rendement" maar bij "Totaal ingelegd na xx jaar" aan de linkerkant. ACC (accumulerend dividend?) wordt wel rekening mee gehouden onder de noemer Dividend aan de linkerkant.
op welke site zit je nu?

• dj_ryow
indexfondsenvergelijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-08 16:30
Pistachenootje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:21:

Ik heb zelf gekozen voor SPXS (IE00B3YCGJ38) i.p.v. MXUS vanwege de lagere swap fee van 0.04% tov 0.07%. Het verschil tussen SP500 en MSCI USA is miniem. i.c.m. EXUS inderdaad de goedkoopste optie van beleggen als je geen VTI+VXUS hebt

• dj_ryow
wouterg00 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:39:
[...]

Ik heb zelf gekozen voor SPXS (IE00B3YCGJ38) i.p.v. MXUS vanwege de lagere swap fee van 0.04% tov 0.07%. Het verschil tussen SP500 en MSCI USA is miniem. i.c.m. EXUS inderdaad de goedkoopste optie van beleggen als je geen VTI+VXUS hebt
Waarom niet SPYL i.p.v. SPXS? Volledige replicatie en een lagere TER.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-08 16:30
dj_ryow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:42:
[...]

Waarom niet SPYL i.p.v. SPXS? Volledige replicatie en een lagere TER.
Omdat amerikaanse ETFs met volledige replicatie een withholding tax moeten betalen, en swap-based ETFs niet. Daarom hebben ze een iets hogere return van gemiddeld 0,2-0,3% per jaar.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
dj_ryow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:24:
[...]

Ja, je kunt zien wat het totaal aan inleg is en het verwachte rendement per optie, maar het totaal moet je zelf berekenen. Dividend wordt gewoon meegerekend in het verwachtte rendement, er wordt vanuit gegaan dat het dividend wordt herbelegd (ongeacht of het fonds zelf accumulerend is).

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-09-2024 12:57 ]

• djatwork007
Er staat bij mij:
- verwacht rendement 497.000 eur
- totaal ingelegd na 22j 167.000 eur

dus die 2 moet ik optellen?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ja (zie de kracht van rendement op rendement over tijd).

[ Voor 89% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-09-2024 12:59 ]

• djatwork007
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:59:
Ja (zie de kracht van rendement op rendement over tijd).
Omdat de definitie van rendement de winst of verlies is op een kapitaal.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:00:
[...]

Omdat de definitie van rendement de winst of verlies is op een kapitaal.
Maar het staat er los van. Je hebt het kapitaal en het rendement daarop. Die 2 samen zijn het eindresultaat. En ja, het zou handig zijn als dat op indexfondsenvergelijken zou staat.

• djatwork007
Ik snap wel die kosten niet goed, ik zou 1000 eur kosten per jaar hebben?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wordt het duidelijker als je op "Details" klikt? Het gaat om zaken als fondskosten, transactiekosten, servicekosten, etc.

• djatwork007
Lopende fondskosten € 9.726,59
Dividendlekkage € 10.718,29
Transactiekosten € 264,00
Servicekosten € 0,00
Kosten dividenduitkering € 0,00
Totale kosten € 20.708,88

kan toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Waarom niet?

• djatwork007
Zoveel lopende kosten bij DEGIRO?

en dat lek is ook wel immens

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Tsja, brokers moeten ook ergens van bestaan. En ja, dividendlekkage is a bitch.

• djatwork007
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:13:
Tsja, die brokers moeten ook ergens van bestaan. En ja, dividendlekkage is a bitch.
Dat lek is altijd zeker? Of kan ik dat omzeilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dividendlekkage hangt vooral af van hoe het fonds intern in elkaar zit en welke fiscale status het heeft in het land waar je belasting betaald. Je kunt het alleen omzeilen door een ander fonds te kiezen (de NT-fondsen bijvoorbeeld). Maar of dat opweegt tegen de kosten van een andere broker, is dan weer de vraag (en daar helpt zo'n vergelijker dan weer bij).

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:38

sanook

_/-\o_

.

[ Voor 98% gewijzigd door sanook op 19-09-2024 13:35 ]

• Pistachenootje
dj_ryow schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:27:
[...]
MXUS is Swap Based. Dat moet je maar net willen.
Natuurlijk. Daarom is het zo goedkoop.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:54
Digitalarm schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:39:

[...]
Zoek eens op de oude namen:
CARIW = AVIAW
CARIEM = ADIAO

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• djatwork007
niks te vinden bij DG

• djatwork007
Ik heb dat hier nog al gezegd maar die WEBN geeft altijd minder % aan in DG, staat nu aan 1% terwijl het 1.49% zou moeten zijn? Das echt bizar, al de rest klopt wel.

• The Third Man
Lopende fondskosten zijn van het fonds, niet de broker. Die zie je terug als servicekosten en die zijn niet zo hoog bij DG, al rekent men de beurskosten niet mee maar dat zijn enkele euro’s per beurs per jaar.

[ Voor 40% gewijzigd door The Third Man op 19-09-2024 17:55 ]

• djatwork007
The Third Man schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:53:
[...]
Lopende fondskosten zijn van het fonds, niet de broker. Die zie je terug als servicekosten en die zijn niet zo hoog bij DG, al rekent men de beurskosten niet mee maar dat zijn enkele euro’s per beurs per jaar.
Dus die kosten kloppen niet?

• djatwork007
WEBN afgesloten met 1.11% bij degiro en Justetf geeft 1.38% aan, wat zegt dat bij jullie want anders vliegt deze eruit, die is altijd de slechtste van mijn PF.

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:45:
WEBN afgesloten met 1.11% bij degiro en Justetf geeft 1.38% aan, wat zegt dat bij jullie want anders vliegt deze eruit, die is altijd de slechtste van mijn PF.
Bij welke beurs aangekocht?
Europese beurzen zijn nu dicht, die worden morgen weer geüpdatet.

• djatwork007
NicoHF schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:13:
[...]

Bij welke beurs aangekocht?
Europese beurzen zijn nu dicht, die worden morgen weer geüpdatet.
XET

• djatwork007
Ik zie nu wel dat em bij TDG 1.28% staat, is het dan nuttig om over te schakelen?

• NicoHF
  • Niet online
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:16:
Ik zie nu wel dat em bij TDG 1.28% staat, is het dan nuttig om over te schakelen?
Nee. Tradegate heeft een hogere spread/duurder.
Gewoon weer wachten tot de beurs open is dan wordt die weer geüpdatet.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 12:06
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:45:
Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om dagelijkse prijsveranderingen te vergelijken. Deze lijken wat te verschillen tussen de plekken waar je kijkt.

Als je op JustETF gewoon de grote fondsen naast elkaar legt verschillen ze niet zoveel. Het verschil in TER zou op termijn wel zichtbaar moeten worden in een grafiek als deze, maar WEBN is gewoon nog maar een paar maanden oud dus dat duurt nog wel even.

• djatwork007
matthijsln schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:42:
[...]

Ik denk dat het niet zoveel zin heeft om dagelijkse prijsveranderingen te vergelijken. Deze lijken wat te verschillen tussen de plekken waar je kijkt.

Als je op JustETF gewoon de grote fondsen naast elkaar legt verschillen ze niet zoveel. Het verschil in TER zou op termijn wel zichtbaar moeten worden in een grafiek als deze, maar WEBN is gewoon nog maar een paar maanden oud dus dat duurt nog wel even.
Vind dat hij toch maar matig presteert of is dit veel te vroeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsln
In deze thread is het SYEP van IBKR al eerder ter sprake gekomen. Je kan dus rente krijgen als je je aandelen volautomatisch laat uitlenen aan shortsellers. Ik geloof niet dat er in Europa nog meer brokers zijn die zoiets hebben (naast uiteraard Lynx en Easybroker).

Moeten we de inkomsten hieruit niet meenemen in het vergelijk tussen verschillende ETFs of verschilt dat niet zoveel?

Eigenlijk wil je het percentage van de waarde van de verschillende ETFs weten die je per jaar krijgt uit het SYEP om te kunnen vergelijken. Ik was daar toevallig naar aan het kijken en had wat simpele berekeningen gemaakt maar op het Rational Reminder forum was er al iemand die daar een Google Spreadsheet voor had gemaakt. Misschien aardig om eens te vergelijken?

WEBN is bij mij nog nooit uitgeleend, maar is dan ook nog erg nieuw. Op SC0H/MXUS heb ik zo'n 0.7% rente (annualized) gekregen de afgelopen maanden. Ik weet niet of ik ergens een rekenfout maak, maar dat is toch een flink percentage in vergelijking met de TER en dividendlekkage.

Het SYEP is wel wat vreemd. Per maand verschilt het percentage rente ten opzichte van de waarde flink. En sommige ETFs zijn nog nooit uitgeleend, terwijl ik zelfs voor het uitlenen van XEON (kan bijna alleen maar omhoog) voor een paar dagen uitlenen toch wel 32 cent heb ontvangen :*)

• matthijsln
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:56:
[...]
Vind dat hij toch maar matig presteert of is dit veel te vroeg?
De verschillen voor een paar maandjes zijn te verwaarlozen. Als ik jou was zou ik over een jaar nog eens kijken, dan kan je er geen buil aan vallen en switchen kan altijd. Net zoals je ook makkelijk switcht van AH naar Jumbo, dus veel uitmaken doet het niet. Alleen telt het verschil totaal dus wel op voor de lange termijn (zeg 20 jaar), met rente-op-rente effect. Daarom dus zoveel focus op fondskosten ;)

• djatwork007
Maar kloppen die kosten dat ik hier heb gezet?

• DeadKennedy
wouterg00 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:39:
[...]

Beetje lood om oud ijzer, maar ik vond I500 IE00BMTX1Y45 de interessantste swap S&P500 ETF.
Ik ben het toch niet zo eens met hoe developed world bepaald is in EXUS. Ik mis TSMC en bijv Samsung ook.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:23:
Maar kloppen die kosten dat ik hier heb gezet?
Zonder te weten waar je die kosten exact vandaan hebt maar neem aan van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dan ja.

Waarom zou dat niet kloppen, als dat er staat geloof ik het wel dat het klopt.
Ik ga het ieder geval niet helemaal zelf napluizen.

• djatwork007
NicoHF schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:44:
[...]

Zonder te weten waar je die kosten exact vandaan hebt maar neem aan van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dan ja.

Waarom zou dat niet kloppen, als dat er staat geloof ik het wel dat het klopt.
Ik ga het ieder geval niet helemaal zelf napluizen.
Omdat ik 20K kwijt ben, dat is toch hallucinant? En zeker omdat ik nu na 1j maar tientallen euro heb betaald bij mijn broker

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

djatwork007 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:48:
[...]

Omdat ik 20K kwijt ben, dat is toch hallucinant? En zeker omdat ik nu na 1j maar tientallen euro heb betaald bij mijn broker
Dan zet je het toch op een spaarrekening? Dan houd je die 20k mooi op zak :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DeadKennedy
matthijsln schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:01:
In deze thread is het SYEP van IBKR al eerder ter sprake gekomen. Je kan dus rente krijgen als je je aandelen volautomatisch laat uitlenen aan shortsellers. Ik geloof niet dat er in Europa nog meer brokers zijn die zoiets hebben (naast uiteraard Lynx en Easybroker).

Moeten we de inkomsten hieruit niet meenemen in het vergelijk tussen verschillende ETFs of verschilt dat niet zoveel?

Eigenlijk wil je het percentage van de waarde van de verschillende ETFs weten die je per jaar krijgt uit het SYEP om te kunnen vergelijken. Ik was daar toevallig naar aan het kijken en had wat simpele berekeningen gemaakt maar op het Rational Reminder forum was er al iemand die daar een Google Spreadsheet voor had gemaakt. Misschien aardig om eens te vergelijken?

WEBN is bij mij nog nooit uitgeleend, maar is dan ook nog erg nieuw. Op SC0H/MXUS heb ik zo'n 0.7% rente (annualized) gekregen de afgelopen maanden. Ik weet niet of ik ergens een rekenfout maak, maar dat is toch een flink percentage in vergelijking met de TER en dividendlekkage.

Het SYEP is wel wat vreemd. Per maand verschilt het percentage rente ten opzichte van de waarde flink. En sommige ETFs zijn nog nooit uitgeleend, terwijl ik zelfs voor het uitlenen van XEON (kan bijna alleen maar omhoog) voor een paar dagen uitlenen toch wel 32 cent heb ontvangen :*)
toon volledige bericht
Goed punt, heb het ook maar eens aangezet :)
Wat ik heb gelezen moet je er niet teveel van verwachten. Alleen als je veel vaak geshorte aandelen hebt levert het wat op. Ik denk dat je hier weinig mensen treft met bakken TSLA NVDA en zo. SPY wordt ook veel geshort maar morgen we hier niet kopen :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Nogmaals het verzoek om de slowchat te beperken. De volgende keer gaan dergelijke reacties direct naar de prullenbak.

Als reminder: we verwachten hier een zeker niveau aan eigen inzet. Als je iets krachtig stelt, of meent dat iets niet klopt, leg dan uit waarom je dat denkt, dat is alleen maar bevorderlijk voor de discussie. Laat de lezer niet gissen naar wat je bedoelt of hoe je tot je berekening bent gekomen.

Dankjewel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 12:23

CIM

matthijsln schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:01:

[b]Moeten we de inkomsten hieruit niet meenemen in het vergelijk tussen verschillende ETFs of verschilt dat niet zoveel?[/b
Het is echt volstrekt willekeurig wanneer effecten worden uitgeleend. Soms een week niks, dan ineens alle stukjes die ik heb van bepaalde posities (dat tikt aan). Kan er nog geen peil op trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het hangt ook mede af van de reden waarom iemand short zou willen gaan op een world ETF. Misschien is het een hedge, misschien een arbitrage, misschien een onfortuinlijke gok met opties. Men kiest daar toch vaak de populaire, gevestigde ETF's voor. Over het algemeen kan je wel verwachten dat een nieuwe of minder populaire ETF minder vaak wordt uitgeleend binnen zijn categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DeadKennedy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:37:
[...]
Ik ben het toch niet zo eens met hoe developed world bepaald is in EXUS. Ik mis TSMC en bijv Samsung ook.
Is toch logisch? Het is MSCI developed world ex us. Geen EM. Voor Zuid Korea en Taiwan heb je een EM fonds nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Pistachenootje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 01:41:
[...]

Is toch logisch? Het is MSCI developed world ex us. Geen EM. Voor Zuid Korea en Taiwan heb je een EM fonds nodig.
Ja op zich logisch, maar ik zelf beschouw Zuid-Korea en Taiwan niet als EM en wil ze graag meenemen in mijn portfolio terwijl ik niet in bredere zin in EM geïnteresseerd ben. Ik ben het dus met MSCI oneens :)
Voor mij is het dus niet interessant.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@DeadKennedy dit achtergrondartikel licht bijvoorbeeld toe waarom dit voor een land als Zuid-Korea toch wel wat klopt https://www.pendalgroup.c...assed-as-emerging-markets

Het is ook wel een verschillend aspect met het land als geheel als nog steeds als ontwikkelend zien, het slaat specifiek op de markt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:29

Thompson

Beeromaniac

Time in the market beats timing the market ;)

Vind een recent geplaatste comment erbij vooral goed;
"Naast dat dit gewoon "grappig" of "leuk" is, zit er natuurlijk een bijzonder aspect aan. Dat juist de oudste lening ter wereld ten bate van watermanagement ingezet is door nota bene Nederland is op zich iets om bij stil te staan. Menigeen sluit een lening af voor iets met een kortere levensduur!

Ik denk dat dit aspect ons een beetje ontgaat bij de meeste reacties. Ik ben bijna trots als Nederlander dat we zo ver terug al (financieel) georganiseerd te werk zijn gegaan met de bescherming van ons land tegen het water."

Beetje offtopic, maar dacht wat luchtigs op de vrijdag dat kan hier wel gewaardeerd worden.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-08 23:58
Ik volg dit forum nu al enkele weken, echt superinteressant. Dankjewel allemaal voor jullie inzichten.

Wat ik weinig zie passeren zijn grondstoffen ETFs. Deze lijken ook best interessant qua opbrengst.

Zijn er hier mede-tweakers die beleggen in deze ETFs? Zo ja, welke en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
TPar schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:07:
Ik volg dit forum nu al enkele weken, echt superinteressant. Dankjewel allemaal voor jullie inzichten.

Wat ik weinig zie passeren zijn grondstoffen ETFs. Deze lijken ook best interessant qua opbrengst.

Zijn er hier mede-tweakers die beleggen in deze ETFs? Zo ja, welke en waarom?
Nope, maar wel interesse is mocht goud een terugval kennen. Beste dekking tegen inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Tricolores schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:24:
[...]

Nope, maar wel interesse is mocht goud een terugval kennen. Beste dekking tegen inflatie.
Zit hier ook al een tijd naar goud te kijken maar staat idd heel hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

djatwork007 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:29:
[...]

Zit hier ook al een tijd naar goud te kijken maar staat idd heel hoog.
Ik vind dat in goud beleggen zeker niet passief beleggen is. Dat is echt speculeren.
Wat sommige van mijn kennissen wel doen, is af en toe een gouden munt kopen, want zo zeggen ze 'als alles dan plat ligt, kan ik nog steeds iets kopen'. Hun verhaal, niet het mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 06-08 16:13
Rzaan schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:20:
[...]

Ik vind dat in goud beleggen zeker niet passief beleggen is. Dat is echt speculeren.
Wat sommige van mijn kennissen wel doen, is af en toe een gouden munt kopen, want zo zeggen ze 'als alles dan plat ligt, kan ik nog steeds iets kopen'. Hun verhaal, niet het mijne.
Dat is in mijn ogen een redenering waar ze nog nooit over hebben nagedacht. Ga je de bakker vragen wat van je munt af te schrapen? En als die situatie zich al voordoet zijn alle supermarkten leeg.. goud of geen goud.. als er niets is kun je het ook niet kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:20:
[...]

Er zijn genoeg passieve portfolios met goud als onderdeel ervan.
Pagina: 1 ... 60 ... 102 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.