Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:34

Rzaan

Altijd zoekende

R.van.M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:22:
[...]

Dat is in mijn ogen een redenering waar ze nog nooit over hebben nagedacht. Ga je de bakker vragen wat van je munt af te schrapen? En als die situatie zich al voordoet zijn alle supermarkten leeg.. goud of geen goud.. als er niets is kun je het ook niet kopen
In de oorlog zijn er heel wat juwelen van eigenaar verwisseld. Hoe ze het precies voor zich zien, weet ik ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:38
Tricolores schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:24:
[...]
Nope, maar wel interesse is mocht goud een terugval kennen. Beste dekking tegen inflatie.
Voor zover ik weet zijn aandelen een betere bescherming tegen inflatie. Zie o.a. Ben Felix: In Search of the Ultimate Inflation Hedge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-07 13:27

Devil103

Coffee need more coffee

bv. https://www.justetf.com/e...le.html?isin=IE00B579F325

Deze ETF volgt de fysieke goudprijs en wordt gesteund door fysiek goud;
The Invesco Physical Gold ETC aims to provide the performance of the spot gold price through certificates collateralised with physical gold. Each Gold ETC is a certificate which is secured by gold bullion held in J.P. Morgan Chase Bank’s London vaults. The issuer of the certificates, Invesco Physical Markets PLC (Invesco PMP), is an Irish-domiciled company administered by J.P. Morgan Administration Services (Ireland) Limited.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-07 14:23
Hoe zit het nu precies met belasting en beleggen?

Als ik 10.000 in een fonds stop betaal elk jaar over 6,04 procent vermogingsbelasting, ook als ik geen rendement maak?
Terwijl als ik 10.0000 3 jaar vastzet tegen 4 procent en dat na 3 jaar uitbetaald krijg. Betaal ik maar 1,03 procent belasting over die 10000 terwijl dat vermogen wel steeds met 4 procent groeit, maar omdat het pas tegeneinde looptijd wordt uitgekeerd betaal ik nooit meer dan 1,03 over tienduizend gedurende 3 jaar.

Zie ik het zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Joel22 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:25:

Als ik 10.000 in een fonds stop betaal elk jaar over 6,04 procent vermogingsbelasting, ook als ik geen rendement maak?
Terwijl als ik 10.0000 3 jaar vastzet tegen 4 procent en dat na 3 jaar uitbetaald krijg. Betaal ik maar 1,03 procent belasting over die 10000 terwijl dat vermogen wel steeds met 4 procent groeit, maar omdat het pas tegeneinde looptijd wordt uitgekeerd betaal ik nooit meer dan 1,03 over tienduizend gedurende 3 jaar.

Zie ik het zo goed?
Dat kun je beter hier vragen :
Morpheusk in "Vermogensrendementsheffing 2.0"

En vergeet de vrijstelling niet.

Ik betaal pas boven de 150k VRH ivm vrijstellingen, schulden etc..

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-09-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zie ik het zo goed?
Nee :)
(Het percentage is iig elk jaar anders)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-09-2024 19:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-07 09:20

Zie ik het zo goed?
Je betaald in 2024 36% belasting over je fictieve vermogensrendement per categorie na vrijstelling.

Mocht je lager zitten met je rendement, dan kan je bezwaar aantekenen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

13art

Moderator Mobile
Ik ga de overstap ook maar eens wagen. Vanmiddag een beleggersrekening geopend bij de Rabobank, het beheerd beleggen opgezegd en aangegeven dat ze het geld dat vrij komt meteen op de beleggersrekening moeten zetten.
Zodra dat binnen is meteen inzetten op NT (world, EM en EC in een verhouding van 80:10:10).

Ik houd het zo eenvoudig mogelijk, vandaar dat ik het ook bij de Rabo houd. Daarna maar weer jaren afwachten. Eigenlijk niet anders dan ik al deed met beheerd beleggen alleen hoop ik er nu zelf iets meer aan over te houden.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
*knip* Antwoord op je vraag staat letterlijk in het bericht waar je op reageert.

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 22-09-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

13art schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:14:
Ik ga de overstap ook maar eens wagen. Vanmiddag een beleggersrekening geopend bij de Rabobank, het beheerd beleggen opgezegd en aangegeven dat ze het geld dat vrij komt meteen op de beleggersrekening moeten zetten.
Zodra dat binnen is meteen inzetten op NT (world, EM en EC in een verhouding van 80:10:10).

Ik houd het zo eenvoudig mogelijk, vandaar dat ik het ook bij de Rabo houd. Daarna maar weer jaren afwachten. Eigenlijk niet anders dan ik al deed met beheerd beleggen alleen hoop ik er nu zelf iets meer aan over te houden.
Ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen, maar dan bij ING.
Nog effe uitzoeken hoe daar alles heet.
Echter zou ik, in navolging van Mr. FOB wellicht ook nog een deel in WEBG inleggen.
Moet echter gaan uitzoeken of dit ook via ING kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rzaan schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:08:
[...]

Ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen, maar dan bij ING.
Nog effe uitzoeken hoe daar alles heet.
Echter zou ik, in navolging van Mr. FOB wellicht ook nog een deel in WEBG inleggen.
Moet echter gaan uitzoeken of dit ook via ING kan.
Bij ING hebben ze de Cardano Global (NL0011309349) en Cardano Emerging Markets (NL0014332587) (91% / 9%) als index fonds met goede spreiding en lage kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46
@Rzaan ik zou dan we altijd nog WEBN nemen, dat was toen Mr FOB z’n artikel schreef nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-07 09:12
The Third Man schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:17:
@Rzaan ik zou dan we altijd nog WEBN nemen, dat was toen Mr FOB z’n artikel schreef nog niet beschikbaar.
Waarom is iedereen hier zo fan van WEBN? Versta me niet verkeerd, zeker niet mis mee natuurlijk! Maar buiten de lage kosten, wat zijn de voordelen tegenover reeds langer lopende en gelijksoortige ETF's?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tricolores schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
[...]

Waarom is iedereen hier zo fan van WEBN? Versta me niet verkeerd, zeker niet mis mee natuurlijk! Maar buiten de lage kosten, wat zijn de voordelen tegenover reeds langer lopende en gelijksoortige ETF's?
WEBN is de accumulerende variant van WEBG, dat weer genoemd werd door Mr.FOB, als deel van zijn portfolio, waarbij hij voor 50% in de NT-fondsen zit en voor 50% in WEBG/N, vanwege de eigenschap: "geen ESG-uitsluitingen" van die laatste.

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-09-2024 11:54 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:37
Tricolores schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:21:
[...]

Je zegt het eigenlijk zelf al.
Hetzelfde als andere ETFs maar met lagere kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Maar zijn de kosten van WEBN wel lager dan van de NT fondsen?
De NT fondsen hebben geen dividend lekkage en WEBN van wat ik begreep waarschijnlijk wel net zoals de andere Fondsen/ETF's die via Ierland verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik zit er ook over te twijfelen om de beheerd beleggen rekening van de Rabobank op te zeggen, dat geld naar DeGiro te schuiven en daar Vanguard World en Vanguard S&P500 voor te kopen. De beheerd beleggen rekening heeft ook nog obligaties en daar ben ik niet echt in thuis, dus daar zou ik dan nog in moeten duiken. Maar als ik de winst van het beheerd beleggen vergelijk met het handmatige beleggen, dan komt de winst een stuk lager uit en zijn de kosten ook nog eens hoger.
Carfanatic schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:17:
VWRL bevat al 65% US aandelen en dan koop je nog eens de S&P 500?
Goed punt, beetje overkill.

[ Voor 11% gewijzigd door TheBrut3 op 23-09-2024 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:15
NicoHF schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:01:
De NT fondsen hebben geen dividend lekkage en WEBN van wat ik begreep waarschijnlijk wel net zoals de andere Fondsen/ETF's die via Ierland verlopen.
Het gaat om de totale kosten, dus ook om de kosten van de broker. Lees het artikel op FOB zou ik zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door edozat1 op 23-09-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
NicoHF schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:01:
Klopt, maar NT kun je alleen aanhouden bij de Nederlandse grootbanken die kosten in rekening brengen.
WEBN kun jij bijvoorbeeld bij IB houden waardoor er geen verdere bankkosten bijkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
TheBrut3 schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:23:
[...]

Ik zit er ook over te twijfelen om de beheerd beleggen rekening van de Rabobank op te zeggen, dat geld naar DeGiro te schuiven en daar Vanguard World en Vanguard S&P500 voor te kopen.
VWRL bevat al 65% US aandelen en dan koop je nog eens de S&P 500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Als je die 80/10/10 aanhoud, doe je bij de meeste banken hetzelfde als bij 'beheerd beleggen' maar dan tegen minder kosten.

Banken willen soms bij beheerd beleggen ook nog wat Obligaties erin schuiven onder het mom van 'minder risico'.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:31

sanook

_/-\o_

Herko_ter_Horst schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:49:
[...]

WEBN is de accumulerende variant van WEBG, dat weer genoemd werd door Mr.FOB, als deel van zijn portfolio, waarbij hij voor 50% in de NT-fondsen zit en voor 50% in WEBG/N, vanwege de eigenschap: "geen ESG-uitsluitingen" van die laatste.
Is dat de enige reden om WEBG/N erbij te nemen of zijn er nog andere redenen? En zit je dan, buiten de ESG-uitsluitingen in de NT fondsen om, dus overal dubbel in zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

13art

Moderator Mobile
YakuzA schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:24:
[...]

Als je die 80/10/10 aanhoud, doe je bij de meeste banken hetzelfde als bij 'beheerd beleggen' maar dan tegen minder kosten.

Banken willen soms bij beheerd beleggen ook nog wat Obligaties erin schuiven onder het mom van 'minder risico'.
Ik keek toen straks nog even bij de abn amro tool, die houdt een iets andere verhouding aan, alleen ben ik nog niet zo ver dat ik snap waarom. Volgens mij iets van 83/9/8

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

13art schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:31:
[...]

Ik keek toen straks nog even bij de abn amro tool, die houdt een iets andere verhouding aan, alleen ben ik nog niet zo ver dat ik snap waarom. Volgens mij iets van 83/9/8
Zie: https://marketcaps.site/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
R.van.M schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:39:
[...]

Klopt, maar NT kun je alleen aanhouden bij de Nederlandse grootbanken die kosten in rekening brengen.
WEBN kun jij bijvoorbeeld bij IB houden waardoor er geen verdere bankkosten bijkomen
Bij de ABN heb je geen transactiekosten en de service fee bedraagt 0.05% tot 100k en 0.03% tot 400k.
Geen dividendlekkage.

Maar ik lees inderdaad dat de kosten heel laag zijn bij WEBN.

Ik zit al bij de ABN AMRO als hoofdbank.

Lastig, met NT World door blijven gaan of overstappen naar WEBN via De Giro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-07 09:12
Wat moet je dan met WEBN combineren om de meest ideale spreiding te hebben?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
NicoHF schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:43:
[...]

Bij de ABN heb je geen transactiekosten en de service fee bedraagt 0.05% tot 100k en 0.03% tot 400k.
Geen dividendlekkage.

Persoonlijk vind ik het wel fijn dat je NT fondsen bij een grootbank automatisch iedere maand kan aankopen en dividend kun je automatisch herinvesteren. Heb je eigenlijk geen omkijken meer naar.

[ Voor 3% gewijzigd door Carfanatic op 23-09-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
-oopsie

[ Voor 96% gewijzigd door Carfanatic op 23-09-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:24:
Die zijn dat trouwens ook verplicht om een passend risico aan de belegger te koppelen. Een erg traditioneel 60/40 portfolio (% aandelen/obligaties) heeft door de (staats)obligaties een lagere risicowaardering dan een 100% aandelen portfolio. Je ziet dat terug in de verschillende opties (van zeer defensief tot zeer offensief als keuzes). Zo te zien bij de Rabo is dat: Defensief (30/70), Neutraal (50/50), Offensief (70/30), Zeer offensief (90/10).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrbvs
  • Registratie: Juni 2018
  • Niet online
Tricolores schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:44:
Een snelle zoekactie op WEBM in dit topic leverde mij het volgende op:
alson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Wel opletten dat WEBG/WEBN small caps mist, dus dat je er om echt passief de markt wil volgen nog zoiets als IUSN bij zou willen kopen in een ongeveer 91%/9% verhouding.
The Third Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:14:
Misschien helpt dit

TickerDeveloped WorldEmerging MarketsSmall Cap
SPYI
SPPW
WEBN
S&P 500US-only

Met SPYI heb je dus het grootste market coverage en dus diversificatie. SPPW is een stuk beperkter, WEBN zit er tussenin. S&P is logischerwijs alleen VS dus een gok. Maar de conclusie is dan

- wil je alleen Developed World, dan ben je met SPPW al klaar
- wil je DW + EM, dan ben je met alleen WEBN al klaar
- wil je de breedste diversiteit, dan ben je met alleen SPYI al klaar

Maar het dan met elkaar combineren van die fondsen is onnodig en stuurt je enkel verder weg van hoe de markt zich gaat gedragen. Dat is wat we je proberen duidelijk te maken. Kies gewoonweg een van de opties en klaar ben je.
toon volledige bericht
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:01:
[...]

Ja.

WEBN + Avantis world small cap value (komt binnenkort uit) lijkt me persoonlijk wel een mooi portfolio. Maar ik ben dan ook een factor belegger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tricolores schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:44:
Niks.

(Eventueel small caps maar is niet perse nodig)

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 23-09-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40
[...]

Geen dividendlekkage.

Service fee geef je daar per kwartaal aan. Het is bij ABN 0,20% per jaar tot 100k. Dividendlekkage is niet afhankelijk van je broker (ABN of bijv IBKR, DeGiro) maar van het product.

Het verschil in dividendlekkage tussen een Iers product (alle relevante ETF's) en een Nederlands product (Northern Trust fondsen, GS fondsen bij Fitvermogen etc.) kan je ongeveer wegstrepen tegen deze beheerskosten, het maakt echt weinig uit.

Je zit helemaal prima met NT World bij je huisbank, zeker bij ABN. Ik raad dit eigenlijk iedereen in mijn omgeving aan.

Alleen als je mogelijk fractioneel meer rendement wil halen (vanwege het ontbreken van beheerskosten en het uitzoeken van goedkope ETF's), en voornamelijk als je meer flexibiliteit wil om je eigen portfolio samen te stellen raad ik mensen aan naar IBKR over te stappen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Geen dividendlekkage.

De kosten zijn per jaar 0.20%
Zie de website
https://www.abnamro.nl/nl...ng/beleggen/tarieven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@DeadKennedy @R.van.M de kosten waren per kwartaal wat ik vermelde, excuus was vergeten dat erbij te schrijven.
Komt inderdaad neer op circa 0.20% per jaar.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Bracht mij wel aan de twijfel, omdat ik net paar maanden begonnen ben de NT World bij de ABN en mijn grootste positie van VWRL verkocht had en onder had gebracht in de NT World.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Third Man schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:17:
De ISIN van WEBN geeft bij de ING nog 0 hits.
(de WEBG ISIN die ik via justetf kan terug vinden ook 0 hits)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 23-09-2024 17:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
NicoHF schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:41:
@DeadKennedy @R.van.M de kosten waren per kwartaal wat ik vermelde, excuus was vergeten dat erbij te schrijven.
Komt inderdaad neer op circa 0.20% per jaar.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Bracht mij wel aan de twijfel, omdat ik net paar maanden begonnen ben de NT World bij de ABN en mijn grootste positie van VWRL verkocht had en onder had gebracht in de NT World.
Wegens een toekomstige emigratie zal Rabobank mij niet meer als klant willen hebben en daarnaast hebben ze recent de kosten verhoogd wat voor mij de trigger was om de zaken om te zetten naar WEBN.

Qua kostenverschil tussen WEBN en NT praten we over 0,10% bij kleinere vermogens en 0,2%-0,5% voor iets grotere vermogens. Het is dus geen gigantisch verschil maar goed, alle beetjes tellen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
YakuzA schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:57:
[...]

De ISIN van WEBN geeft bij de ING nog 0 hits.
(de WEBG ISIN die ik via justetf kan terug vinden ook 0 hits)
Je kan proberen een mail te sturen naar ING om te vragen of ze 'm willen toevoegen, maar in principe is het beter om het te kopen via IB of DeGiro omdat die geen beheerskosten in rekening brengen. Als je WEBN via ING koopt betaal je per saldo dus meer dan als je NT zou nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
R.van.M schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:18:
[...]
Wegens een toekomstige emigratie zal Rabobank mij niet meer als klant willen hebben ...
Weet je dat zeker? Ik mag volgens mij mijn betaalrekening aanhouden. Beleggen is misschien een andere regeling voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik zou zeggen ga gelijk naar een degelijke broker met veel meer mogelijkheden en die je laat meedelen in de opbrengsten van het uitlenen van je effecten: IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:37:
[...]

Weet je dat zeker? Ik mag volgens mij mijn betaalrekening aanhouden. Beleggen is misschien een andere regeling voor.
Binnen Spanje willen ze me nog als klant hebben (tegen een extra maandelijkse vergoeding van 2eur per maand). Volgende stap is zuid amerilka en dan word het moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

R.van.M schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:41:
[...]

Binnen Spanje willen ze me nog als klant hebben (tegen een extra maandelijkse vergoeding van 2eur per maand). Volgende stap is zuid amerilka en dan word het moeilijk
Een vriend van me is al jaren uitgeschreven en woont buiten de EU. Hij heeft nog steeds een rekening bij ABN-Amro. Nu weet ik niet zeker of dit een privé-rekening of zakelijke rekening is. Hij heeft nog wat onroerend goed in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
R.van.M schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:41:
[...]
Betaalrekening is geen probleem. Beleggen is niet mogelijk. IBKR zal je wel accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JANkerd__
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-01 20:13
Goedendag,

Na een tijd deze forum te volgen is mij veel zaken duidelijk geworden, maar toch heb ik nog een vraag.
Graag wil ik passief investeren met 7 jaar als horizon en dan maakt mij het volgende toch een beetje zorgen.

Ik heb een huis waar nog 110k annuïteitenhypotheek op zit, en deze heeft 3.42% rente en die staat nog vast voor de komende 18 jaar. En mijn vrouw heeft een huis in het buitenland twv 180k.

Nu hebben we 80k die we willen investeren. (Om later een groter huis te kopen)

A) betalen we het huis af (gedeeltelijk)
B ) investeren we alles in een ETF
C) 50/50 investeren en afbetalen

7 jaar is kort om passief te investeren, bij DG een VWCE is volgens indexfondsvergelijker 67k met 7%

Zouden we het geld in het huis stoppen hou ik 372euro per maand over. 372 x 84 maanden = 31.248 euro

Nu lees ik dat de Belastingdienst vermogensaanwasbelasting wil gaan heffen in 2027 waardoor mogelijk de 67k uit de investering nog minder gaat worden. En hoe kijken jullie tegen de vermogensaanwasbelasting aan?

Is het risico van investeren dan nog steeds waard voor die mogelijke 30k verschil.
Of gewoon 50/50 en de belegging horizon vergroten naar 20 jaar.

Liefs,
Jan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
JANkerd__ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:20:
Goedendag,

Na een tijd deze forum te volgen is mij veel zaken duidelijk geworden, maar toch heb ik nog een vraag.
Graag wil ik passief investeren met 7 jaar als horizon en dan maakt mij het volgende toch een beetje zorgen.

Ik heb een huis waar nog 110k annuïteitenhypotheek op zit, en deze heeft 3.42% rente en die staat nog vast voor de komende 18 jaar. En mijn vrouw heeft een huis in het buitenland twv 180k.

7 jaar is kort om passief te investeren, bij DG een VWCE is volgens indexfondsvergelijker 67k met 7%

Zouden we het geld in het huis stoppen hou ik 372euro per maand over. 372 x 84 maanden = 31.248 euro

Nu lees ik dat de Belastingdienst vermogensaanwasbelasting wil gaan heffen in 2027 waardoor mogelijk de 67k uit de investering nog minder gaat worden. En hoe kijken jullie tegen de vermogensaanwasbelasting aan?

Is het risico van investeren dan nog steeds waard voor die mogelijke 30k verschil.

Liefs,
Jan
toon volledige bericht
7 jaar is inderdaad aan de korte kant als je zeker weet dat je het geld dan nodig gaat hebben.

Hypotheek aflossen is bijna nooit financieel verstandig: je kan niet bij het geld, en het rendement is zeer laag. Zeker als je hypotheekrenteaftrek meeneemt (doe je in jouw overweging volgens mij niet?). Hiernaast kan het ook nog positief uitpakken als je op het moment van aanschaf van je nieuwe huis je oude hypotheek mee kan nemen als dan de rente hoger staat.

Vermogensrendementheffing is een heel apart topic over. We weten natuurlijk niet wat hier in de toekomst mee gaat gebeuren, nu kan je rekenen met ongeveer 2% belasting over je beleggingen boven de 57k (115k met partner). Je kan over dit bedrag dus bijvoorbeeld rekenen met 5% rendement ipv 7%.

Wat je moet doen is toch echt een keuze voor jezelf :) Dat gaat heel erg over jouw risicobereidheid. Een deel op een goede spaarrekening is ook een goede optie.

Ik zelf zou (naast een financiële buffer voor calamiteiten) het wel aan durven om alles in een fonds of ETF te gooien. De afgelopen 5 jaar heeft NT World bijna 13% gerendeerd per jaar, VWRL de afgelopen 10 jaar bijna 11% per jaar. Nu zegt dit hoegenaamd niks over prestaties in de toekomst, het verschil met een spaarrekening of aflossen vind ik dusdanig dat ik het risico wel accepteer.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:18
Goedendag,

Liefs,
Jan
toon volledige bericht
Ik kan geen antwoord geven op de vraag of investeren voor een periode van 7 jaar verstandig is.
Mocht je zelf tot de conclusie komen dat dat een te groot risico is, dan is aflossen nog steeds financieel niet verstandig.
Rekening houdend met de hypotheekrenteaftrek betaal je ongeveer netto zo'n 2,15% rente op dit moment.
Er zijn genoeg deposito's, maar ook spaarrekeningen waar je een hogere rente haalt (3%+) én blijft het geld dan vrij besteedbaar. (maar daarover meer in het Spaartopic ipv hier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Goedendag,

Liefs,
Jan
toon volledige bericht
Vul deze maar eens in, en er is redelijk grote kans dat combinatie van rendement bij sparen/beleggen vs verlaagde rentekosten bij aflossen negatief is, oftewel, dat je beter kunt sparen/beleggen. Zelfs bij hogere hypotheekrente (maar daardoor hogere aftrek) en lage spaarrente (bijv 2%).

https://www.berekenhet.nl...ssen-of-niet.html#calctop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-07 14:17
Het hangt ook af van de risk appetite. Een horizon van 7 jaar is prima om rendement te halen op beleggen maar het hangt er ook vanaf waar je je goed bij voelt omdat je nou eenmaal swings gaat krijgen bij beleggen. Kijk je puur objectief naar het gemiddelde te verwachten rendement dan zou beleggen de betere keus moeten zijn. Maar als je minder risico wilt nemen en je voelt je veel comfortabeler bij sparen en aflossen, dan kan dat natuurlijk de betere keus voor jou zijn.

Over die vermogensaanwasbelasting zou ik me nog niet te druk maken. In het FD stond ook een artikel dat de Belastingdienst dat niet gaat halen per 1.1.2027. Dus waarschijnlijk begint dat in 2028 of wellicht nog later....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nu kan ik het exacte achterliggende onderzoek niet 1-2-3 terugvinden, maar 7 jaar is ongeveer de tijdspanne dat het duurde om geen verlies te hebben als je ergens tussen 1976 en 2013 instapte (onderzoek is uit 2020 vandaar 2013 als einde instapjaar) om een wereldindex te volgen voor 7 jaar. Je zit natuurlijk wel met rand scenario's zoals de uitbraak van covid en de enorme dip van destijds, als je dan precies op dat moment je beleggingen tengelden moet maken om iets te kopen / af te lossen dan is dat verre van perfect. Dan zou je liever enkele maanden uitstel willen hebben om te wachten op een weg omhoog.

Het enige wat ik terug kon vinden is de volgende post Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" maar de verder gelinkte blog staat tegenwoordig achter een muurtje.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Pistachenootje schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:25:
[...]

Niks.

(Eventueel small caps maar is niet perse nodig)
SPYI nemen ipv WEBN als je de small caps erbij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
*knip* offtopic, het gaat hier over passief beleggen in index fondsen

[ Voor 75% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

*knip* liever gewoon rapporteren :)

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2024 14:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
YakuzA schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:10:
[mbr]*knip* liever gewoon rapporteren :)[/]
*knip* bij vragen kan je me een DM sturen, maar verder is het nu klaar met die chat berichtjes

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 24-09-2024 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag stoppen met dat gechat, dat voegt niets toe.Laatste stuk ook verwijderd.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
Het is mij inmiddels gelukt om een maandelijkse repeat order op IBKR voor WEBN aan te maken.

Nu heb ik ook een recurring deposit gemaakt die 1 of 2 dagen ervoor wordt gestort.

Ik kreeg nu wel van IBKR een melding dat de recurring order uitgevoerd gaat worden maar er op dit moment nog niet voldoende cash voor is. Dat lijkt me logisch maar ze houden dus geen rekening met de komende geplande storting.

2 dingen waar ik benieuwd naar ben:
1. In hoeverre wordt er bij het koop bedrag van recurring orders rekening gehouden met de commissie? Anders mislukt de order nog steeds…
2. Andere vraag, is het iemand gelukt om op IBKR een ‘Max’ order te doen? Bij DEGIRO kon je makkelijk een order doen voor het maximaal beschikbare budget, incl. commissies; bij IBKR lijk ik het (in de mobiele apps) zelf uit te moeten rekenen…

• djatwork007
*knip* probeer eens iets meer zelf, voor je een vraag dumpt. Het antwoord op deze vraag is echt heel eenvoudig te vinden.

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 25-09-2024 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
CarpeVentum schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:12:
Het is mij inmiddels gelukt om een maandelijkse repeat order op IBKR voor WEBN aan te maken.

Nu heb ik ook een recurring deposit gemaakt die 1 of 2 dagen ervoor wordt gestort.

Ik kreeg nu wel van IBKR een melding dat de recurring order uitgevoerd gaat worden maar er op dit moment nog niet voldoende cash voor is. Dat lijkt me logisch maar ze houden dus geen rekening met de komende geplande storting.

1. In hoeverre wordt er bij het koop bedrag van recurring orders rekening gehouden met de commissie? Anders mislukt de order nog steeds…
2. Andere vraag, is het iemand gelukt om op IBKR een ‘Max’ order te doen? Bij DEGIRO kon je makkelijk een order doen voor het maximaal beschikbare budget, incl. commissies; bij IBKR lijk ik het (in de mobiele apps) zelf uit te moeten rekenen…
Ik heb hier weinig ervaring mee dus corrigeer me als ik het mis heb, maar volgens mij gaat beide niet zoals jij wil. Hoe ik het doe is mijn saldo bij IBKR nooit 0 te laten zijn. Ik heb er een keer €100 op laten staan en daar wordt nu alle commissie van betaald.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1760466

Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:49:
[...]

Nu kan ik het exacte achterliggende onderzoek niet 1-2-3 terugvinden, maar 7 jaar is ongeveer de tijdspanne dat het duurde om geen verlies te hebben als je ergens tussen 1976 en 2013 instapte (onderzoek is uit 2020 vandaar 2013 als einde instapjaar) om een wereldindex te volgen voor 7 jaar. Je zit natuurlijk wel met rand scenario's zoals de uitbraak van covid en de enorme dip van destijds, als je dan precies op dat moment je beleggingen tengelden moet maken om iets te kopen / af te lossen dan is dat verre van perfect. Dan zou je liever enkele maanden uitstel willen hebben om te wachten op een weg omhoog.

Het enige wat ik terug kon vinden is de volgende post Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10" maar de verder gelinkte blog staat tegenwoordig achter een muurtje.
Met 7 jaar zou ik lekker een zo hoog mogelijke deposito of spaarrekening kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:49:
[...]

Ja, en 6 tot 8 jaar is de tijd tussen de grote dips op de stockmarket over de laatste 30 jaar oid.

Maar veel wetenschappelijke onderbouwing of garanties heeft dat niet :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:12
CarpeVentum schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:12:

Bij een recurring order komt de commissie er nog bovenop. Bij een order van 100 euro wordt voor dus voor 100 euro aan aandelen gekocht en dus ~101 euro van je cash rekening afgeschreven.
Een "max" order ken ik niet bij IBKR.

• R.van.M
Wat is jullie mening over de mogelijkheid om je account te upgraden bij IBKR naar professionele status als je aan de voorwaarden zou voldoen?

IBKR zegt er zelf het volgende over
A Professional client will lose these two protections afforded to Retail clients under FCA rules:
  • The client will not be eligible to seek the services of the Financial Ombudsman Service and may not be eligible for compensation under the UK Financial Services Compensation Scheme.
  • We will not be required to provide you with the written risk warnings and notices (i.e. PRIIP KIDs) required for Retail clients in relation to transactions in complex financial instruments.
While there are others, these are the most prominent.
Het voordeel is uiteraard dat je dan zonder opties VTI/VXUS kan aankopen.

Klopt het trouwens dat beide in US domiciled zijn? Wat ik begrepen heb is dat dit gevolgen kan hebben bij overlijden m.b.t erfbelasting. Bij justetf kan ik deze trackers niet eens vinden
Edit: gevonden, inderdaad US domiciled

[ Voor 4% gewijzigd door R.van.M op 26-09-2024 09:00 ]

• Pistachenootje
@R.van.M heb je binnenkort niet meer nodig als je toch naar Mexico verhuist :)

Die erfbelasting is anders wel een dingetje. En weet je zeker dat je genoeg handelsvolume hebt?

Overigens moest ik voor mijn transfer van Ierland naar VS nog een keer in de interface aangeven dat ik echt wilde 'transferen'. Beetje verwarrend allemaal maar het is gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Emerging markets is de laatste tijd trouwens goed bezig. EIMI +18% YTD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:46:
@R.van.M heb je binnenkort niet meer nodig als je toch naar Mexico verhuist :)

Die erfbelasting is anders wel een dingetje. En weet je zeker dat je genoeg handelsvolume hebt?
https://www.bogleheads.or...o_navigating_US_tax_traps

Hier inderdaad een flowchart die kan helpen om te kijken of het beter is om Ierse-domiciled of US-domiciled funds aan te houden.

• R.van.M
ErnstH schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:53:
[...]

https://www.bogleheads.or...o_navigating_US_tax_traps

Hier inderdaad een flowchart die kan helpen om te kijken of het beter is om Ierse-domiciled of US-domiciled funds aan te houden.
Bedankt voor het delen! Ik wist dat er implicaties konden zijn en hier is het goed om te zien welke. Het land waar ik heen verhuis heeft geen verdrag, dus voor mij is het sowieso wegblijven van US-domiciled ETFs. Dan heeft het dus sowieso geen voordeel voor mij om mn status om te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:49:
Gevolg daarvan is dat het percentage EM omhoog gaat in je NT World/EM/SC portefeuille, eventueel moet je hier rekening mee houden bij volgende aan/verkopen. EM staat bij mij nu op 9,44% verhouding, richtlijn is 8,94%
(https://marketcaps.site/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43
sanook schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:57:
[...]

Gevolg daarvan is dat het percentage EM omhoog gaat in je NT World/EM/SC portefeuille, eventueel moet je hier rekening mee houden bij volgende aan/verkopen. EM staat bij mij nu op 9,44% verhouding, richtlijn is 8,94%
(https://marketcaps.site/)
Dat minieme verschil is echt verwaarloosbaar en daarbij moet je je ook nog eens bedenken dat de verhoudingen dagelijks in beweging zijn. Ik zou pas corrigeren als je meer dan 5% uit de pas gaat lopen, daaronder gewoon laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Miki schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:35:
[...]

Dat minieme verschil is echt verwaarloosbaar en daarbij moet je je ook nog eens bedenken dat de verhoudingen dagelijks in beweging zijn. Ik zou pas corrigeren als je meer dan 5% uit de pas gaat lopen, daaronder gewoon laten gaan.
+/- 5% bij 8%, dan zit je tussen 3 en 13%. Boeit op zich misschien niet zoveel maar als ik toch opnieuw in ga leggen trek ik het wel zo veel mogelijk recht. (zal we authistisch trekje van mij zijn:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-07 10:17

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

sanook schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:54:
[...]

+/- 5% bij 8%, dan zit je tussen 3 en 13%. Boeit op zich misschien niet zoveel maar als ik toch opnieuw in ga leggen trek ik het wel zo veel mogelijk recht. (zal we authistisch trekje van mij zijn:))
Inleggen gaat hier automatisch.. dus loopt rustig door. Jaarlijkse herijking van de inleg en eventueel verdeling van aangekochte delen is meer dan voldoende.. bij maandelijks blijf je aan de gang..

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43
sanook schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:54:
[...]

Ik zou het dus niet recht trekken maar licht corrigeren zodat je in maand of 6 weer in "balans" bent. Als je het nu gaat recht trekken dan loop je het risico dat je over een paar maanden weer kan corrigeren. Maar goed, zal wel mijn passieve insteek zijn om er niet teveel tijd aan te spenderen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pistachenootje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:49:
Het is eindelijk weer hersteld naar het pre-covid nivo idd :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:14

Zenix

BOE!

Zenix schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:39:
Heeft iemand ervaring met het automatisch opnieuw investeren van dividend van VTI/VXUS? Ik zie namelijk bij dividend selection, dat ik dit kon aanzetten. Heb het aangezet, dus ben benieuwd. Normaal gesproken zijn aankopen alleen maar mogelijk via de optieroute.
Ik zie dat afgelopen woensdag een trade automatisch is uitgevoerd. Dividend herinvesteren van VTI en VXUS automatisch via IBKR werkt dus wel. En hij doet het ook met fractional shares, dus het gehele dividend.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 27-09-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
YakuzA schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:08:
[...]
Het is eindelijk weer hersteld naar het pre-covid nivo idd :+
Januari 2020 pre-COVID zo'n $ 31. Nu 37.44.

Maar in februari 2021 stond ie wel bijna op 40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:27

oscar82

De ondertitel

Zenix schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:20:
[...]

Ik zie dat afgelopen woensdag een trade automatisch is uitgevoerd. Dividend herinvesteren van VTI en VXUS automatisch via IBKR werkt dus wel. En hij doet het ook met fractional shares, dus het gehele dividend.
Bedankt voor de tip. Dat ga ik ook maar eens aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 10:44
[...]

Wel opletten dat WEBG/WEBN small caps mist, dus dat je er om echt passief de markt wil volgen nog zoiets als IUSN bij zou willen kopen in een ongeveer 91%/9% verhouding.
Dit blijft voor mij onduidelijk. Het gaat niet specifiek om deze quote, maar is wel een voorbeeld van iets dat ik nog niet begrijp. Er wordt hier een verhouding "geadviseerd". Deze verhouding is vrij specifiek (91%/9%). Hoe bepaal je deze verhouding? En in het algemeen: hoe bepaal je de verhouding tussen tussen verschillende ETFs in je portfolio?

Je kunt op diverse maniere spreiden: cap size, locatie, emerging/developed markets, sectors, tijd. Hoe bepaal je de verhouding tussen bijvoorbeeld small, medium en large caps? Hoe bepaal je of je goed gepreid bent wat betreft locatie? Hoe bepaal je of je een goede verhouding hebt tussen emerging en developed markets?

Het valt me op dat de verhouding in de quote heel specifiek is. Dit doet mij vermoeden dat er een rekenmethodiek achter zit. Kan dat kloppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

walkthisworld schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:02:
[...]

Dit blijft voor mij onduidelijk. Het gaat niet specifiek om deze quote, maar is wel een voorbeeld van iets dat ik nog niet begrijp. Er wordt hier een verhouding "geadviseerd". Deze verhouding is vrij specifiek (91%/9%). Hoe bepaal je deze verhouding? En in het algemeen: hoe bepaal je de verhouding tussen tussen verschillende ETFs in je portfolio?

Je kunt op diverse maniere spreiden: cap size, locatie, emerging/developed markets, sectors, tijd. Hoe bepaal je de verhouding tussen bijvoorbeeld small, medium en large caps? Hoe bepaal je of je goed gepreid bent wat betreft locatie? Hoe bepaal je of je een goede verhouding hebt tussen emerging en developed markets?

Het valt me op dat de verhouding in de quote heel specifiek is. Dit doet mij vermoeden dat er een rekenmethodiek achter zit. Kan dat kloppen?
Misschien geeft dit iets meer duidelijkheid: https://marketcaps.site/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
walkthisworld schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:02:
[...]

Een licht versimpelde uitleg;

Er zijn verschillende benchmarks die de index zijn waar de verschillende ETFs zich aan spiegelen. Je hebt bijvoorbeeld

FTSE all world. Dit is een index die alle groot en medium bedrijven wereldwijd volgt.
https://research.ftseruss...me=AWORLDS&isManual=False

Je hebt ook de MSCI World die alleen de developed world volgt.
https://www.msci.com/docu...e6-47b9-82be-e1fc565ededb

Wil je op basis van MSCI index ETFs ook emerging markets erbij nemen dan heb je een 2e ETF nodig die die MSCI Emerging markets volgt. Op basis van de markt kapitalisatie kun je dan uitrekenen hoeveel je van deze MSCI Emerging markets je nodig hebt.

De aandelen markt in USA is natuurlijk veel groter dan die in Indonesie, dus je zal meer van USA nodig hebben dan van Idonesie.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Heeft iemand kunnen vinden wat de verhouding ontwikkelde wereld en emerging markets is in WEBN?
Ik kan het nergens vinden :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
R.van.M schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:43:
[...]

Een licht versimpelde uitleg;
En om die dan weer in context te plaatsen: de basis-strategie in dit topic is gebaseerd op het passief volgen van de wereldmarkt, tegen zo laag mogelijke kosten. De hele wereldmarkt in losse aandelen kopen is a) als particulier vrijwel onmogelijk en b) veel te duur. Dus gebruiken we fondsen (al dan niet Exchange Traded).

Op marketcaps.site vind je een overzicht (gebaseerd op de MSCI-indexen) van welk deel van de wereldmarkt je afdekt met welke index. Vervolgens zoek je naar fondsen die die index(en) volgen.

Veelgebruikte (combinaties van) fondsen en de kosten daarvan bij diverse brokers, vind je op indexfondsenvergelijken.nl. Daar zie je ook welk percentage van de wereldmarkt een fonds of combinatie van fondsen afdekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-09-2024 11:05 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Afas schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:02:
Heeft iemand kunnen vinden wat de verhouding ontwikkelde wereld en emerging markets is in WEBN?
Heb je bij de indexboer Solactive zelf gekeken? Het fonds is slechts een tracker ervan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Afas schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:02:
WEBN volgt de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index wat ongeveer 85% van alle aandelen wereldwijd volgt. Ongeveer 11% van de global market zit in EM (waarvan 2.9% in China). Je kan de factsheet hier zien.

• Pistachenootje
[...]
Helaas moet je daar wel 0.35% ter voor betalen. Je kan je afvragen of het de moeite waard is.

• djatwork007
Met SPYI dek je gewoon alles.

• NicoHF
  • Niet online
Hoe kom je erbij dat een S&P500 de gehele wereldmarkt dekt?
Dat is gewoon niet waar.

• djatwork007
NicoHF schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:24:
[...]

Hoe kom je erbij dat een S&P500 de gehele wereldmarkt dekt?
Dat is gewoon niet waar.
IE00B3YLTY66

• NicoHF
  • Niet online
Dat is geen SPYI.
https://finance.yahoo.com/quote/SPYI/?guccounter=1

Net als de vorige keer toen je het ook fout had.
Jij kan beter geen afkortingen meer gebruiken dat is erg irritant.

• djatwork007
NicoHF schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:50:
[...]

Dat is geen SPYI.

Dat is SPYI *knip*
https://www.justetf.com/n...in=IE00B3YLTY66#overzicht

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2024 11:52 . Reden: Reacties samengevoegd en opgeschoond ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Dat is geen SPYI.

Jij kan beter geen Amerikaanse beurswebsite gebruiken om Europese fondsen op te zoeken ;)

Uit de KID van SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (Acc)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Bt1XFcA.png

• djatwork007
The Third Man schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:22:
[...]
Jij kan beter geen Amerikaanse beurswebsite gebruiken om Europese fondsen op te zoeken ;)

[Afbeelding]
Ja en? Ik volg JustEtf en alle brokers die SPYI hanteren.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Jij kan beter geen afkortingen meer gebruiken
Het is lastig dat elke beurs een andere combinatie voor de ticker kan hebben. Dan krijg je vaak een wirwar van tickers voor hetzelfde fonds. Een ISIN is dan veel handiger aangezien die gelijk is (wel wat minder handig om te onthouden).

Je ziet dat er vaak wel geprobeerd wordt om een ticker uniform te houden. Maar VWRL heeft op de Duitse beurs de ticker VGWL, en in Londen VWRD.

• The Third Man
djatwork007 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:28:
[...]

Ja en? Ik volg JustEtf en alle brokers die SPYI hanteren.
En dus laat ik aan hem zien dat hij fout zit en niet jij.

• NicoHF
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:22:
[...]

[Afbeelding]
Heel irritant dat het zo verschillend is.
Ik lees veel op Reddit en daar is SPY de S&P500.

We kunnen beter inderdaad zoals @Qwerty-273 al aangaf de ISIN erbij gaan vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Of je moet beter lezen >:)

SPYI =/= SPY

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 29-09-2024 00:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nieuwe ETF's komen eraan:
Avantis Global Equity UCITS ETF (TER 0.22%).
https://www.avantisinvest...-global-equity-ucits-etf/

Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (TER 0.39%).
https://www.avantisinvest...mall-cap-value-ucits-etf/

En nog een EM fonds.

Edit: deze fondsen zijn alleen interessant voor factor beleggers.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 29-09-2024 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
NicoHF schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:21:
[...]

Heel irritant dat het zo verschillend is.
Ik lees veel op Reddit en daar is SPY de S&P500.

We kunnen beter inderdaad zoals @Qwerty-273 al aangaf de ISIN erbij gaan vermelden.
*knip* Reageer vriendelijk, of dien een topic report in.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2024 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06 10:44
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:04:
[...]

En om die dan weer in context te plaatsen: de basis-strategie in dit topic is gebaseerd op het passief volgen van de wereldmarkt, tegen zo laag mogelijke kosten. De hele wereldmarkt in losse aandelen kopen is a) als particulier vrijwel onmogelijk en b) veel te duur. Dus gebruiken we fondsen (al dan niet Exchange Traded).

Op marketcaps.site vind je een overzicht (gebaseerd op de MSCI-indexen) van welk deel van de wereldmarkt je afdekt met welke index. Vervolgens zoek je naar fondsen die die index(en) volgen.

Veelgebruikte (combinaties van) fondsen en de kosten daarvan bij diverse brokers, vind je op indexfondsenvergelijken.nl. Daar zie je ook welk percentage van de wereldmarkt een fonds of combinatie van fondsen afdekt.
Ah, ok.

Het gaat dus om het selecteren van een index om vervolgens daar een geschikt fonds bij te zoeken.

Een enkele index heeft (als het goed is) een juiste verhouding van aandelen. Deze verhouding is gebasseerd op de Market capitalization (of beurswaarde in NL).

Wil je nu meerdere ETFs kopen en wil je dat je ETFs de beurswaarde juist weerspiegelen dan is het dus van belang om de juiste verhouding te bepalen. Dit doe je door de verhoudingen van beurswaardes van ETFs of indices te vergelijken.

Om het even concreet te maken. Stel we hebben een ETF die large/medium caps volgt en de opgetelde beurswaarde van alle aandelen in die ETF is 90 miljard. En stel we hebben een ETF die emerging markets volgt en de totale beurswaarde is 10 miljard.
Dan zou je kunnen denken dat je in beiden 500 euro wilt investeren, omdat je beiden gedekt wilt hebben. Met in gedachte dat je "de wereld" wilt volgen.
Maar als je "de wereld" wilt volgend dan zou het beter zijn om in de ene 900 euro te investeren en in de andere 100 euro.
Mocht je ook bijvoorbeeld small caps willen kopen dan neem je die ook mee in de verhouding.

Klopt dit? Correct me if I'm wrong. Woordgebruik, gebruik van termen is misschien ook niet helemaal correct.

Dan nog een vraag.....
Nu snap ik hoe ik de verhouding tussen ETFs kan bepalen op basis van beurswaarde. Maar dan blijven er nog een paar vragen openstaan:
- Hoe maak je een keuze voor een benchmark/index? Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om wel of geen emerging markets mee te nemen in je portfolio. Waar is deze keuze op gebasseerd? Hetzelfde geldt voor small caps.
- Hoe weet je of je wat betreft locatie goed gespreid bent. Ik heb gehoord dat sommige "world" ETFs relatief veel aandelen uit de USA hebben.

EDIT: mogelijk antwoord op de laatste vraag. Je kbekijkt de beurswaarde per land of continent. En basseert daar de aankoop van ETFs op. Maar dit lijkt me weer redelijk omslachtig.

EDIT2: volgens mij lees ik iets dergelijks onder "Absolute weights of indices" op de site https://marketcaps.site/.

[ Voor 5% gewijzigd door walkthisworld op 29-09-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Belachelijk maken? Dat was niet mijn bedoeling.
Het is gewoon erg irritant dat je afkortingen gebruikt zonder gelijk de directe ISIN erbij te vermelden zodat er geen verwarring ontstaat.

Ik las het goed SPYI is een variant van SPY en de SPY is in Amerika de S&P500, zoals je ook had kunnen zien als je op de Yahoo link klikte.

*knip* Reactie op geknipt stuk

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
NicoHF schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:32:
[...]
Ik las het goed SPYI is een variant van SPY ...
Hoe kwam je tot die conclusie? Het zijn wellicht verwarrende namen maar het zijn echt totaal andere fondsen. Ze zijn wel allebei van SPDR, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Zullen we het vanaf hier weer vriendelijk houden?

[ Voor 67% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NicoHF schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:32:
[...]
Het is gewoon erg irritant dat je afkortingen gebruikt zonder gelijk de directe ISIN erbij te vermelden zodat er geen verwarring ontstaat.

Ik las het goed SPYI is een variant van SPY en de SPY is in Amerika de S&P500, zoals je ook had kunnen zien als je op de Yahoo link klikte.
SPYI (IE00B3YLTY66) is een ETF die de MSCI All Country World Investable Market index volgt. Het heeft qua belegging niets met de Amerikaanse SPY te maken. De enige overeenkomst is dat ze beiden door State Street beheerd worden, onder de merknaam SPDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:48:
[...]

SPYI (IE00B3YLTY66) is een ETF die de MSCI All Country World Investable Market index volgt. Het heeft qua belegging niets met de Amerikaanse SPY te maken. De enige overeenkomst is dat ze beiden door State Street beheerd worden, onder de merknaam SPDR.
Aan de hand van het ISIN nummer weet ik dat nu ook, eerst werd er alleen gecommuniceerd over 'SPYI'.

djatwork007 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Pagina: 1 ... 61 ... 100 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.