Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:50
NicoHF schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:53:
[...]

Aan de hand van het ISIN nummer weet ik dat nu ook, eerst werd er alleen gecommuniceerd over 'SPYI'.
En dat deed ie prima. SPYI is de juiste ticker. Dat jij kennelijk SPY leest is niet zijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Huidige portfolio is 100% NT North America (ABN Amro Zelf Beleggen Basis) Het liefst zou ik 100% VTSAX en chill willen.

https://advisors.vanguard...index-fund-admiral-shares

Wat zijn de mogelijkheden? Kun je deze via IBKR aanschaffen? (optie route)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

NMMNG schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:40:
Huidige portfolio is 100% NT North America (ABN Amro Zelf Beleggen Basis) Het liefst zou ik 100% VTSAX en chill willen.

https://advisors.vanguard...index-fund-admiral-shares

Wat zijn de mogelijkheden? Kun je deze via IBKR aanschaffen? (optie route)
VTI is hetzelfde, staat een link met uitleg in de TS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:14
Pistachenootje schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:06:
[...]

En dat deed ie prima. SPYI is de juiste ticker. Dat jij kennelijk SPY leest is niet zijn fout.
Zr40 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:48:
[...]

SPYI (IE00B3YLTY66) is een ETF die de MSCI All Country World Investable Market index volgt. Het heeft qua belegging niets met de Amerikaanse SPY te maken. De enige overeenkomst is dat ze beiden door State Street beheerd worden, onder de merknaam SPDR.
Ik snap de fout wel degelijk, want ik maakte hem eerder ook in het topic. De valkuil schuilt in het opzoeken op Yahoo, want daar herleidt SPYI tot "Neos S&P 500(R) High Income ETF", dat aan de Amerikaanse kant de ticker SPYI gebruikt. Er is dus niet sprake van verkeerd lezen (SPY ipv SPYI), maar bij de verkeerde bron opzoeken cq niet dubbelchecken of het niet om een collision gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The Third Man schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:50:
[...]
[...]
Ik snap de fout wel degelijk, want ik maakte hem eerder ook in het topic. De valkuil schuilt in het opzoeken op Yahoo, want daar herleidt het tot "Neos S&P 500(R) High Income ETF", dat aan de Amerikaanse kant de ticker SPYI gebruikt. Er is dus niet sprake van verkeerd lezen (SPY ipv SPYI), maar bij de verkeerde bron opzoeken.
Of bij dubbelzinnige afkortingen moet iemand ook iets qua duiding toevoegen :p
Af en toe is het hier idd wel een dubbelzinnige afkortingen feest waar je eerst moet googlen en analyseren wat iemand nu eigenlijk bedoeld.

Net zoals de DFNS die iemand DFEN gaat noemen omdat die toevallig op de Xetra DFEN als afkorting heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2024 12:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Precies zoals @YakuzA en @The Third Man berichten @Pistachenootje

Om de verwarring te voorkomen voortaan dus de ISIN gebruiken, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
The Third Man schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:22:
[...]
Jij kan beter geen Amerikaanse beurswebsite gebruiken om Europese fondsen op te zoeken ;)
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Snap niet zo goed waarom je specifiek dit nu weer gaat quoten?
Als je een standpunt wilt maken kom er dan vooruit ipv dubbelzinnig te gaan doen.

Wie zegt dat het in de eerste plaatst überhaupt om een Europese fonds ging? Dat kan je om mee te beginnen helemaal niet opmaken vanuit de oorspronkelijke reactie.
Het zou evengoed wel een Amerikaanse kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:40
NicoHF schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:15:
[...]

Snap niet zo goed waarom je specifiek dit nu weer gaat quoten?
Als je een standpunt wilt maken kom er dan vooruit ipv dubbelzinnig te gaan doen.

Wie zegt dat het in de eerste plaatst überhaupt om een Europese fonds ging? Dat kan je om mee te beginnen helemaal niet opmaken vanuit de oorspronkelijke reactie.
Het zou evengoed wel een Amerikaanse kunnen zijn.
Volgens mij is het niet helemaal relevant om een ETF te noemen die je als niet-Europeaan kunt kopen omdat er geen KID bij zit, die kun je bij de meeste reputable brokers niet halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
Voor de factor tilt beleggers onder ons. Avantis brengt nieuwe ETFs uit Avantis Global Equity (TER: 0,22%), Avantis Global Small Cap Value (TER: 0,39%) en Avantis Emerging Markets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
J0kerNL schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:11:
[...]

Volgens mij is het niet helemaal relevant om een ETF te noemen die je als niet-Europeaan kunt kopen omdat er geen KID bij zit, die kun je bij de meeste reputable brokers niet halen :D
Het wordt steeds lachwekkende hier als er wordt verwacht dat ik een KID ga napluizen.

Ik stop met deze hele discussie, succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
*knip* geef dan gewoon een duimpje

[ Voor 83% gewijzigd door ZieMaar! op 01-10-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
NicoHF schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:40:
[...]
Het wordt steeds lachwekkende hier als er wordt verwacht dat ik een KID ga napluizen.
Dat zei hij niet.

De grote meerderheid belegt hier in UCITS fondsen, in principe bestemd voor de Europese markt. Als je wil opzoeken waar een ticker voor staat kun je het beste een website gebruiken die op Europa is gericht zoals bijvoorbeeld Morningstar.nl of JustETF.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 12:47
Pistachenootje schreef op zondag 29 september 2024 @ 01:17:
Nieuwe ETF's komen eraan:
Avantis Global Equity UCITS ETF (TER 0.22%).
https://www.avantisinvest...-global-equity-ucits-etf/

Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (TER 0.39%).
https://www.avantisinvest...mall-cap-value-ucits-etf/

En nog een EM fonds.

Edit: deze fondsen zijn alleen interessant voor factor beleggers.
Misschien verdient factor beleggen inmiddels een apart topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:08:
[...]
Aan de ene kant een prima idee. Aan de andere kant vraag ik me af of er genoeg belangstelling voor is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 12:47
Daar komen we alleen achter als we het proberen ☺️.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

flipjevandejam schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:08:
[...]
In principe is het gewoon 1 van de smaakjes om invulling te geven aan passief beleggen toch?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03

Qwerty-273

Meukposter

Vanuit de TS:
Welke vragen/onderwerpen zijn geschikt voor dit topic?
  • Factor beleggen met indexfondsen
Pas op het moment dat het de boventoon gaat voeren is het wellicht meer stof om het in een apart topic te behandelen. We discussiëren ook niet dagelijks over de wereldmarktkapitalisatie met de veranderingen of overwegingen om markten wel en niet mee te nemen :)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
YakuzA schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:49:
[...]
In principe is het gewoon 1 van de smaakjes om invulling te geven aan passief beleggen toch?
Zo kun je het zien. Van de andere kant zijn factor fondsen vaak wel actieve fondsen die een stuk meer handelen dan passieve fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:45
Pistachenootje schreef op zondag 29 september 2024 @ 01:17:
Nieuwe ETF's komen eraan:
Avantis Global Equity UCITS ETF (TER 0.22%).
https://www.avantisinvest...-global-equity-ucits-etf/

Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (TER 0.39%).
https://www.avantisinvest...mall-cap-value-ucits-etf/
In mijn vergelijking zijn de kosten voor AVWS ongeveer 25 basispunten hoger dan het aanhouden van AVUV/AVDV in dezelfde 70/30 verhouding. Iemand anders zich ook al aan de kostenvergelijking gewaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je toegang hebt tot AVUV/AVDV is dat sowieso interessanter onder de NL belastingregels. AVWS is mogelijk interessant voor mensen die geen toegang hebben of in andere landen belasting betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:29
Als we het onderwerp factor beleggen uit dit topic halen wordt het wel heel saai denk ik. We hebben een goede topic start en ondertussen de meeste onderwerpen erin meerdere keren besproken. Nieuwe ontwikkelingen als een nieuw interessant ETF als WEBG/N zijn nog de highlights. Nu rond de introductie van de nieuwe Avantis ETF’s zal het even wat meer gaan over factor beleggen maar ik verwacht geen blijvende storm van discussies over dit onderwerp. Wat mij betreft dus geen opsplitsing van forum draadjes.

Dat gezegd hebbende, mijn laatste update van waar ik aan denk naar toe te migreren:
  • 25% MCW Vanguard Developed World (VHVE)
  • 25% JPMorgan Developed World Multi-Factor (JPGL)
  • 5% Avantis Emerging Markets (AVEM?)
  • 40% MCW Avantis Developed World Factor Small Cap Value (AVWS)
  • 5% MCW Precious Metals Basket (Goud/Zilver/Platinum/Paladium) (VLZE)
Belangrijkste verschil t.o.v. eerder is dat ik niet alleen voor small cap maar ook voor emerging markets overtuigd ben dat een neutrale MCW investering te veel junk bedrijven bevat die alleen maar een negatieve impact hebben op de performance. Verder blijf ik vasthouden aan een basis van een Vanguard MCW fonds omdat ik niet weet hoe ik om zal gaan met de volatiliteit van een factor only portfolio.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 01-10-2024 20:03 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Pistachenootje schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:22:
Als je toegang hebt tot AVUV/AVDV is dat sowieso interessanter onder de NL belastingregels. AVWS is mogelijk interessant voor mensen die geen toegang hebben of in andere landen belasting betalen.
Of als je gewoon geen gedoe wil hebben / risico wil lopen met de Amerikaanse belastingdienst / belastingstelsel. Ik heb m’n Greencard niet voor niets opgegeven O-) .

[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 30-09-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:20:
[...]
Of als je gewoon geen gedoe wil hebben / risico wil lopen met de Amerikaanse belastingdienst / belastingstelsel. Ik heb m’n Greencard niet voor niets opgegeven O-) .
Je bedoelt dat je niet wil dat je erfgenamen gedoe krijgen? Ja dat is een voordeel van UCITS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Ik heb nu een rekening bij DeGiro waar ik nog niks mee heb gedaan. Die aanvraag ooit gedaan vanwege jong beleggen.

Zojuist ook een aanvraag gestart bij ING maar nog niet afgerond. Zag dat ik daar €20 moet betallen voor het openen elk jaar, maar geen transactiekosten bij ETF's betaal. Wel veel keuze bij ING zo te zien.

Mijn vraag: als ik vooral wil beginnen in ETF's, kan ik dan het beste "gewoon" bij de ING gaan of toch DeGiro.

Belangrijkste is gewoon beginnen. Dankzij dit topic is wel al een hoop meer duidelijk, ook dat je relatief eenvoudig van Broker kan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:48:
Ik heb nu een rekening bij DeGiro waar ik nog niks mee heb gedaan. Die aanvraag ooit gedaan vanwege jong beleggen.

Zojuist ook een aanvraag gestart bij ING maar nog niet afgerond. Zag dat ik daar €20 moet betallen voor het openen elk jaar, maar geen transactiekosten bij ETF's betaal. Wel veel keuze bij ING zo te zien.

Mijn vraag: als ik vooral wil beginnen in ETF's, kan ik dan het beste "gewoon" bij de ING gaan of toch DeGiro.

Belangrijkste is gewoon beginnen. Dankzij dit topic is wel al een hoop meer duidelijk, ook dat je relatief eenvoudig van Broker kan wisselen.
Reken dat eenvoudig zelf uit en bepaald aan de hand van de uitkomst waar je gaat beleggen.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Nou, Avantis ‘Global’ Small Cap Value AVWS is nu te vinden op IBKR. Helaas moeten ze de KID nog uploaden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8rFqsf1eULKYQFAkMU74lt9UGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1uCDW5L6SCkKO2q80zh3n0b.jpg?f=fotoalbum_large

Hun ‘Global’ equities AVWC is nog niet te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 01-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
NicoHF schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Reken dat eenvoudig zelf uit en bepaald aan de hand van de uitkomst waar je gaat beleggen.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Dus eigenlijk is de beste volgorde: Uitzoeken welke fondsen/etfs je wilt investeren en daar de juiste broker bij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Dus eigenlijk is de beste volgorde: Uitzoeken welke fondsen/etfs je wilt investeren en daar de juiste broker bij zoeken.
Of een combinatie van beide. Ik wil niet perse in NT fondsen beleggen. Maar het is wel een van de makkelijkste en goedkoopste manieren voor mij om in een wereldwijde ETF te beleggen, NT bij mijn grootbank.
Of ik vervolgens in NT, VWRL/VWCE, of wat dan ook beleg maakt me niet heel veel uit, aangezien ze om en nabij gelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Radiodurans schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:14:
Nou, Avantis ‘Global’ Small Cap Value AVWS is nu te vinden op IBKR. Helaas moeten ze de KID nog uploaden:

[Afbeelding]

Hun ‘Global’ equities AVWC is nog niet te vinden.
Na de post van Pistachenootje van 29 september had ik ook gekeken maar stond deze nog helemaal niet bij IBKR. Na aanleiding van jou post van gisteren keek ik inderdaad nogmaals even bij IBKR en zag ik AVWS inderdaad, ik had nog niet verder gekeken en had dus nog niet gezien dat deze nu nog niet beschikbaar is (voor niet professionals). Jammer, hopelijk binnenkort wel. Bedankt voor deze posts en updates over dit soort ETF's van zowel jou als @Pistachenootje, zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:11
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Of een combinatie van beide. Ik wil niet perse in NT fondsen beleggen. Maar het is wel een van de makkelijkste en goedkoopste manieren voor mij om in een wereldwijde ETF te beleggen, NT bij mijn grootbank.
Of ik vervolgens in NT, VWRL/VWCE, of wat dan ook beleg maakt me niet heel veel uit, aangezien ze om en nabij gelijk zijn.
Het verschil is dat je grootbank een vergoeding rekent voor het aanhouden van beleggingen (beheersvergoeding) terwijl DeGiro and IBKR dat niet doen.

Als je bij je grootbank dus VWRL koopt ben je duurder uit dan het bij DeGiro te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
R.van.M schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

Het verschil is dat je grootbank een vergoeding rekent voor het aanhouden van beleggingen (beheersvergoeding) terwijl DeGiro and IBKR dat niet doen.

Als je bij je grootbank dus VWRL koopt ben je duurder uit dan het bij DeGiro te kopen.
Uiteraard. Daarom dat het fonds/ETF mij niet perse uit maakt, zolang het maar makkelijk en goedkoop is. NT bij grootbanken is dus prima door de fbi (?) status waardoor je geen dividendlek hebt waardoor het fonds "goedkoper" is dat compenseert voor de kosten van de bank. Andere fondsen heb je dat voordeel niet, en ook nog eens de hogere kosten, en dus niet interessant.
Daarom dus ook dat ik verwijs naar "keuze op basis van fonds + broker". Het gaat me niet om of ik nu NT of VWRL/VWCE heb, dat is redelijk potayto potahto, waardoor de keuze gebaseerd wordt op andere zaken, zoals kosten, incl broker, en gemak. En dan is NT + grootbank voor mij een prima combinatie, terwijl VWRL/VWCE + grootbank dat niet is. En met DeGiro ook niet meer? Want alsnog altijd kosten meen ik? Heb dat wel ~1,5 jaar gedaan, VWRL bij DeGiro. Maar met alle gebeuren van ACM + dat NT bij grootbank toen "op kwam" (en goedkoper zou zijn IIRC), de overstap gemaakt (en intussen heeft DeGiro ook kosten ingevoerd binnen kernselectie meen ik? Dus nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Uiteraard. Daarom dat het fonds/ETF mij niet perse uit maakt, zolang het maar makkelijk en goedkoop is. NT bij grootbanken is dus prima door de fbi (?) status waardoor je geen dividendlek hebt waardoor het fonds "goedkoper" is dat compenseert voor de kosten van de bank. Andere fondsen heb je dat voordeel niet, en ook nog eens de hogere kosten, en dus niet interessant.
Daarom dus ook dat ik verwijs naar "keuze op basis van fonds + broker". Het gaat me niet om of ik nu NT of VWRL/VWCE heb, dat is redelijk potayto potahto, waardoor de keuze gebaseerd wordt op andere zaken, zoals kosten, incl broker, en gemak. En dan is NT + grootbank voor mij een prima combinatie, terwijl VWRL/VWCE + grootbank dat niet is. En met DeGiro ook niet meer? Want alsnog altijd kosten meen ik? Heb dat wel ~1,5 jaar gedaan, VWRL bij DeGiro. Maar met alle gebeuren van ACM + dat NT bij grootbank toen "op kwam" (en goedkoper zou zijn IIRC), de overstap gemaakt (en intussen heeft DeGiro ook kosten ingevoerd binnen kernselectie meen ik? Dus nog duurder.
Ah ja correct, ik had je verkeerd begrepen.

Inderdaad NT + grootbank = geen dividendlek wat de kosten van de bank compeseert.
DeGiro + WEBN bv = geen beheerskosten, maar dividendlek

DeGiro berekent voor ETFs buiten de kernselectie aan- en verkoopkosten. Hoewel alle kosten natuurlijk meetellen zijn dit soort kosten wat minder erg omdat ze niet cumulatief werken wat beheerskosten wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Ah ja correct, ik had je verkeerd begrepen.

Inderdaad NT + grootbank = geen dividendlek wat de kosten van de bank compeseert.
DeGiro + WEBN bv = geen beheerskosten, maar dividendlek

DeGiro berekent voor ETFs buiten de kernselectie aan- en verkoopkosten. Hoewel alle kosten natuurlijk meetellen zijn dit soort kosten wat minder erg omdat ze niet cumulatief werken wat beheerskosten wel zijn.
De Giro kernselectie kost €3 per transactie tenzij je boven de €1000 per keer gaat dan kost het €1.
Al met al hakt dat er ook wel redelijk in, want er zullen er maar weinig zijn die elke maand €1000 kunnen investeren of je moet het weer gaan opsparen en dan bv om de zoveel maanden een aankoop doen maar dan heb je weer kans dat je rendementen gaat missen.

Bij de ABN heb je die transactiekosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Eerst berekenen hoeveel je elke maand kan/wil inleggen en wat je startkapitaal is.
Dat voer je in op de website en aan de hand daarvan zie je de kosten en kan je bepalen waar je zou willen beleggen.
Dan zie je de goedkoopste en makkelijkste opties.

Natuurlijk kan je het zo ingewikkeld mogelijk maken als je zelf wilt of bv een bepaalde overwicht in een bepaald land of sector kiezen.

Zo heb ik bv de Nasdaq100 erbij.

Martkkapalisatie zetten we meestal op 90 als het goed is, ik tenmiste wel voor maximale spreiding.

[ Voor 17% gewijzigd door NicoHF op 01-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
NicoHF schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

De Giro kernselectie kost €3 per transactie tenzij je boven de €1000 per keer gaat dan kost het €1.
Al met al hakt dat er ook wel redelijk in, want er zullen er maar weinig zijn die elke maand €1000 kunnen investeren of je moet het weer gaan opsparen en dan bv om de zoveel maanden een aankoop doen maar dan heb je weer kans dat je rendementen gaat missen.

Bij de ABN heb je die transactiekosten niet.
klopt, maar daar betaal je 0,20% over je vermogen. Dus als je 100k belegd hebt ben je elk jaar 200eur kwijt ongeacht of je transacties doet. Daar vallen de 12x 3eur bij in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

klopt, maar daar betaal je 0,20% over je vermogen. Dus als je 100k belegd hebt ben je elk jaar 200eur kwijt ongeacht of je transacties doet. Daar vallen de 12x 3eur bij in het niet.
De dividend lakkage die je hebt bij bv vwrl en webn vallen in het niets met die 0.20%.
Daarbij als je hogere vermogens hebt wordt de fee ook steeds lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
Hoe terecht zijn de zorgen rond Amundi qua track record als het neerkomt op nieuwere ETF's zoals WEBN?

Blijkbaar draaien ze hun hand er niet voor om om ETF's te annuleren of te laten opgaan/om te zetten in andere producten?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
NicoHF schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

De dividend lakkage die je hebt bij bv vwrl en webn vallen in het niets met die 0.20%.
Daarbij als je hogere vermogens hebt wordt de fee ook steeds lager.
Zoals ik het heb begrepen is het dividendlek 11,42% over het dividend rendement van 1.41% = 0,16%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Tricolores schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:30:
Hoe terecht zijn de zorgen rond Amundi qua track record als het neerkomt op nieuwere ETF's zoals WEBN?

Blijkbaar draaien ze hun hand er niet voor om om ETF's te annuleren of te laten opgaan/om te zetten in andere producten?
Ik heb em oa daarvoor vorige week verkocht en door de fund size.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Tricolores schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:30:

Deze kritiek heb ik online ook gelezen, maar die is veel relevanter voor landen waarbij "gedwongen" verkoop betekent dat je belasting moet afdragen op de koerswinst en je dus niet de belastingen kan optimaliseren door te verkopen op een goed moment. In Nederland is dit risico dus wat minder erg omdat niet per aandeel op moment van verkoop de koerswinst wordt belast. Bij (zeldzame) ETF opheffing/samenvoeging/ESG wijziging zou je even op zoek zou moeten naar een nieuwe ETF en wat transactiekosten moeten betalen. Maar zo waarschijnlijk acht ik dit niet.

De "assets under management" is nu (niet kijken op JustETF maar op Amundi's site) $1,6 miljoen, dus met 0,07% een heel ruwe schatting van € 1 ton per jaar aan inkomsten. Denk dat ze nog wel even moeten groeien voordat het rendabel is. Daarom zou ik juist wel investeren, anders krijg je geen concurrentiedruk op de expense ratio van Vanguards' VWRL, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-05 16:21
matthijsln schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Deze kritiek heb ik online ook gelezen, maar die is veel relevanter voor landen waarbij "gedwongen" verkoop betekent dat je belasting moet afdragen op de koerswinst en je dus niet de belastingen kan optimaliseren door te verkopen op een goed moment. In Nederland is dit risico dus wat minder erg omdat niet per aandeel op moment van verkoop de koerswinst wordt belast. Bij (zeldzame) ETF opheffing/samenvoeging/ESG wijziging zou je even op zoek zou moeten naar een nieuwe ETF en wat transactiekosten moeten betalen. Maar zo waarschijnlijk acht ik dit niet.

De "assets under management" is nu (niet kijken op JustETF maar op Amundi's site) $1,6 miljoen, dus met 0,07% een heel ruwe schatting van € 1 ton per jaar aan inkomsten. Denk dat ze nog wel even moeten groeien voordat het rendabel is. Daarom zou ik juist wel investeren, anders krijg je geen concurrentiedruk op bijvoorbeeld op de expense ratio van Vanguards' VWRL.
Ik ben en werk vanuit België, geen idee of je weet wat daarvoor het verschil is?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
matthijsln schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:17:
[...]
De "assets under management" is nu (niet kijken op JustETF maar op Amundi's site) $1,6 miljoen, dus met 0,07% een heel ruwe schatting van € 1 ton per jaar aan inkomsten.
1643,6 miljoen of wel ~1,6 miljard ;)

Ik maak me ook geen zorgen dat ze deze gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:27:
[...]

Ochja, het is een keuze, ik ben voor SPYI gegaan omdat die nog iets meer gespreid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Iets meer spreiding, iets meer kosten. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk heel weinig uitmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-06 07:32
walkthisworld schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:53:
[...]

Ah, ok.

Het gaat dus om het selecteren van een index om vervolgens daar een geschikt fonds bij te zoeken.

Een enkele index heeft (als het goed is) een juiste verhouding van aandelen. Deze verhouding is gebasseerd op de Market capitalization (of beurswaarde in NL).

Wil je nu meerdere ETFs kopen en wil je dat je ETFs de beurswaarde juist weerspiegelen dan is het dus van belang om de juiste verhouding te bepalen. Dit doe je door de verhoudingen van beurswaardes van ETFs of indices te vergelijken.

Om het even concreet te maken. Stel we hebben een ETF die large/medium caps volgt en de opgetelde beurswaarde van alle aandelen in die ETF is 90 miljard. En stel we hebben een ETF die emerging markets volgt en de totale beurswaarde is 10 miljard.
Dan zou je kunnen denken dat je in beiden 500 euro wilt investeren, omdat je beiden gedekt wilt hebben. Met in gedachte dat je "de wereld" wilt volgen.
Maar als je "de wereld" wilt volgend dan zou het beter zijn om in de ene 900 euro te investeren en in de andere 100 euro.
Mocht je ook bijvoorbeeld small caps willen kopen dan neem je die ook mee in de verhouding.

Klopt dit? Correct me if I'm wrong. Woordgebruik, gebruik van termen is misschien ook niet helemaal correct.

Dan nog een vraag.....
Nu snap ik hoe ik de verhouding tussen ETFs kan bepalen op basis van beurswaarde. Maar dan blijven er nog een paar vragen openstaan:
- Hoe maak je een keuze voor een benchmark/index? Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om wel of geen emerging markets mee te nemen in je portfolio. Waar is deze keuze op gebasseerd? Hetzelfde geldt voor small caps.
- Hoe weet je of je wat betreft locatie goed gespreid bent. Ik heb gehoord dat sommige "world" ETFs relatief veel aandelen uit de USA hebben.

EDIT: mogelijk antwoord op de laatste vraag. Je kbekijkt de beurswaarde per land of continent. En basseert daar de aankoop van ETFs op. Maar dit lijkt me weer redelijk omslachtig.

EDIT2: volgens mij lees ik iets dergelijks onder "Absolute weights of indices" op de site https://marketcaps.site/.
toon volledige bericht
Ik zoek nog naar antwoord op mijn vragen. In het kort:
- hoe bepaal je of je bijvoorbeeld wel of niet wilt investeren in emerging markets en small caps?
- hoe weet je of je goed gespreid bent wat betreft locatie (kun je dit uitrekenen)?

Eigenlijk komt het hierop neer:
- kun je uitrekenen of je goed gespreid bent (niet alleen locatie) tegen lage kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@walkthisworld de video's van Ben Felix kunnen je meer inzicht geven. Zie bijvoorbeeld: YouTube: Investing in Emerging Markets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
[...]

Ah, stom rekenfoutje. Is ook wel logischer. Daar moet Amundi toch wel mee uit de kosten kunnen komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

walkthisworld schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:59:
hoe bepaal je of je bijvoorbeeld wel of niet wilt investeren in emerging markets en small caps?
Dat stuk hoort eigenlijk bij het uitstippelen van jouw strategie. Neem je genoegen om alleen large en mid caps van de ontwikkelde landen mee te nemen (volwassen markt en stabiliteit in politiek/regering) of ben je een purist en richt je jouw strategie om zo goed als het kan de wereld op basis van marktkapitalisatie te volgen.

Het is een persoonlijke keuze. Vanuit de optiek van de purist neem je alles mee, dan is je strategie het meest toekomstbestendig zonder aan knoppen te hoeven draaien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Volgens hun NAV-tracker is het zelfs nog meer: 1.643.578.698 Miljoen, dus maar liefst $1.64 * 1015!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdfIbbcPG4Bzsjlavc0yVzKTOzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slhsDAeGMAMKAznkT0Fziq00.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
fsfikke schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Volgens hun NAV-tracker is het zelfs nog meer: 1.643.578.698 Miljoen, dus maar liefst $1.64 * 1015!
[Afbeelding]
Kan inderdaad wel kloppen, ik heb de afgelopen dagen ingelegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
R.van.M schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Kan inderdaad wel kloppen, ik heb de afgelopen dagen ingelegd :+
Waarom als ik mag vragen, vanwege de lage TER?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:30
fsfikke schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]
geen idee waar de image vandaan komt, maar als ik de link volg, zie ik toch gewoon 1643 miljoen aka 1.6 miljard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Annan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

geen idee waar de image vandaan komt, maar als ik de link volg, zie ik toch gewoon 1643 miljoen aka 1.6 miljard
Twee opties dan, of ik heb die pagina zelf in Paint geknutseld. Of je krijgt hem als je hier op NAV-history klikt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waigcJu9fvSJRtdxHowjSV3cEwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nbf4IjF361Z4qHkmIH1mPquz.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matthijsln
Die tabel komt uit de Excel download inderdaad, waar de kolomtitel niet klopt aangezien er gewoon euro's in plaats van miljoenen euro's instaan. Daar is een leuk grafiekje van te maken en danis duidelijk de inleg van @R.van.M te zien, een half miljardje erbij sinds begin augustus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiN7oAIbGz68-Skkg2QfBM2mmzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYNhiehjwbhVn6b9ZLlIoobK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
djatwork007 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Waarom als ik mag vragen, vanwege de lage TER?
Omdat ik weg wil bij de Rabobank omdat:
a) ze de kosten verhoogd hebben
b) ik me aan het voorbereiden ben op emigratie buiten Europa

Dus naar IBKR en daar is WEBN inderdaad de goedkoopste optie voor een ETF die niet in US domiciled is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05
Radiodurans schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:38:
Als we het onderwerp factor beleggen uit dit topic halen wordt het wel heel saai denk ik. We hebben een goede topic start en ondertussen de meeste onderwerpen erin meerdere keren besproken. Nieuwe ontwikkelingen als een nieuw interessant ETF als WEBG/N zijn nog de highlights. Nu rond de introductie van de nieuwe Avantis ETF’s zal het even wat meer gaan over factor beleggen maar ik verwacht geen blijvende storm van discussies over dit onderwerp. Wat mij betreft dus geen opsplitsing van forum draadjes.

Dat gezegd hebbende, mijn laatste update van waar ik aan denk naar toe te migreren:
  • 25% MCW Vanguard Developed World (VHVE)
  • 25% MCW Developed World Equity Multi-Factor Avantis Factor (JPGL)
  • 5% MCW Avantis Emerging Markets (AVEM?)
  • 40% MCW Avantis World Factor Small Cap Value (AVWS)
  • 5% MCW Precious Metals Basket (Goud/Zilver/Platinum/Paladium) (VLZE)
Belangrijkste verschil t.o.v. eerder is dat ik niet alleen voor small cap maar ook voor emerging markets overtuigd ben dat een neutrale MCW investering te veel junk bedrijven bevat die alleen maar een negatieve impact hebben op de performance. Verder blijf ik vasthouden aan een basis van een Vanguard MCW fonds omdat ik niet weet hoe ik om zal gaan met de volatiliteit van een factor only portfolio.
toon volledige bericht
Ik ben wel benieuwd naar wie er hier (zoals jij) aan factor beleggen doet (in plaats van of naast marktkapitalisatie) en waarom. Wie biedt?
Ik zelf zit volledig in marktkapitalisatie-gebaseerde ETF's en ben wel benieuwd wat de argumenten zijn om daar (gedeeltelijk) van af te wijken.

Wordt het dan al snel een verplaatsing van een marktkap ETF naar een multifactor ETF? Of waarom zou je meer voor Value/Size/Momentum/Quality gaan?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15

oscar82

De ondertitel

DeadKennedy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar wie er hier (zoals jij) aan factor beleggen doet (in plaats van of naast marktkapitalisatie) en waarom. Wie biedt?
Ik zelf zit volledig in marktkapitalisatie-gebaseerde ETF's en ben wel benieuwd wat de argumenten zijn om daar (gedeeltelijk) van af te wijken.

Wordt het dan al snel een verplaatsing van een marktkap ETF naar een multifactor ETF? Of waarom zou je meer voor Value/Size/Momentum/Quality gaan?
Ik. Waarom? Simpel: hoger verwacht rendement. En na een jaar of 7 a 8 denk ik mezelf te kennen en blijf ik redelijk kalm bij tijdelijk verlies. Stabiele uitgaven en inkomen met pensioenopbouw is check. Dus waarom niet? Als ik Paul Merriman en Ben Felix mag geloven is er wel een premium per unit risk. Dus ik waag het erop.
1/3 zit in MCW en 2/3 in SCV (die ik 50-50 heb verdeeld in US - developed non us) maar dat laatste is vrij arbitrair. Ik las hierboven iemand anders die 70-30 heeft gekozen voor de geografische spreiding van het small cap value gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
oscar82 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:37:
[...]
Ik. Waarom? Simpel: hoger verwacht rendement. En na een jaar of 7 a 8 denk ik mezelf te kennen en blijf ik redelijk kalm bij tijdelijk verlies. Stabiele uitgaven en inkomen met pensioenopbouw is check. Dus waarom niet? Als ik Paul Merriman en Ben Felix mag geloven is er wel een premium per unit risk. Dus ik waag het erop.
1/3 zit in MCW en 2/3 in SCV (die ik 50-50 heb verdeeld in US - developed non us) maar dat laatste is vrij arbitrair. Ik las hierboven iemand anders die 70-30 heeft gekozen voor de geografische spreiding van het small cap value gedeelte.
Voor mij dezelfde redenen inderderdaad. Heb ruimte om wat meer risico te nemen gezien ruime pensioenopbouw.

70% US / 30% non-US voor small cap value is ook de verhouding die Avantis aanhoudt voor AVWS. Ik zit nu met ZPRV/ZPRX op 2/3 en 1/3. Ik zal deze verkopen en in zijn geheel omzetten in AVWS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Qwerty-273 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Dat stuk hoort eigenlijk bij het uitstippelen van jouw strategie. Neem je genoegen om alleen large en mid caps van de ontwikkelde landen mee te nemen (volwassen markt en stabiliteit in politiek/regering) of ben je een purist en richt je jouw strategie om zo goed als het kan de wereld op basis van marktkapitalisatie te volgen.

Het is een persoonlijke keuze. Vanuit de optiek van de purist neem je alles mee, dan is je strategie het meest toekomstbestendig zonder aan knoppen te hoeven draaien.
Vermoedelijk ben ik een purist :). Ik heb https://marketcaps.site bekeken. Daar worden drie indices, namelijk MSCI World (81,6%), MSCI World Small Cap (9,4%) en MSCI Emerging Markets (9,0%). Ik heb bij die indices een aantal ETFs gezocht. Ik kom dan op de volgende ETFs, gezocht bij de GIRO, kosten staan erbij:
  • iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) --- IE00B4L5Y983 --- 0,2%
  • iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc --- IE00BF4RFH31 --- 0,35%
  • iShares MSCI EM UCITS ETF USD (Acc) --- IE00B4L5YC18 --- 0,18%
Waarom voor deze ETFs gekozen:
  • beschikbaar bij de GIRO (geen vereiste)
  • redelijk wat betreft kosten (onder de 0,2%, alleen Small Cap vind ik aan de hoge kant)
  • verkrijgbaar bij EAM, XET of LSE (volumes verschillen per beurs)
  • accumulating
Als ik nu zou moeten investeren, dan zou dit het waarschijnlijk worden.
Wat vinden jullie van deze keuze? Wat kan er beter?

Edit: Bedenk me nu dat ik nog niet gekeken heb of deze "full replication" toepassen. Weet trouwens niet of dat persé nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door walkthisworld op 01-10-2024 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:11
walkthisworld schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:22:
[...]

Vermoedelijk ben ik een purist :). Ik heb https://marketcaps.site bekeken. Daar worden drie indices, namelijk MSCI World (81,6%), MSCI World Small Cap (9,4%) en MSCI Emerging Markets (9,0%). Ik heb bij die indices een aantal ETFs gezocht. Ik kom dan op de volgende ETFs, gezocht bij de GIRO, kosten staan erbij:
  • iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) --- IE00B4L5Y983 --- 0,2%
  • iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD Acc --- IE00BF4RFH31 --- 0,35%
  • iShares MSCI EM UCITS ETF USD (Acc) --- IE00B4L5YC18 --- 0,18%
Waarom voor deze ETFs gekozen:
  • beschikbaar bij de GIRO (geen vereiste)
  • redelijk wat betreft kosten (onder de 0,2%, alleen Small Cap vind ik aan de hoge kant)
  • verkrijgbaar bij EAM, XET of LSE (volumes verschillen per beurs)
  • accumulating
Als ik nu zou moeten investeren, dan zou dit het waarschijnlijk worden.
Wat vinden jullie van deze keuze? Wat kan er beter?

Edit: Bedenk me nu dat ik nog niet gekeken heb of deze "full replication" toepassen. Weet trouwens niet of dat persé nodig is.
toon volledige bericht
Op zichzelf geen verkeerde keuze maar in mijn ogen zijn er betere opties die zowel op kosten- als brokerniveau te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zelf heb ik gekozen voor de meest passieve weg om één totaal fonds te selecteren die de wereld volgt zowel, large-, mid- en small-caps in zowel de ontwikkelde als opkomende markten. Namelijk Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF Accumulating (V3AA - IE00BNG8L278). En dat is eigenlijk pas gekomen na eerst met een aantal verschillende iShares fondsen aan de slag te zijn gegaan, en toen meer gekeken welke index nou eigenlijk meer past bij mijn strategie om de wereld markt te volgen. Dat kwam uit op de FTSE Global All Cap Index waar wel vervolgens ESG in de fondsnaam wordt toegevoegd, maar er eigenlijk alleen op SRI wordt gefilterd. (een aantal artikelen van BankerOnWheels hebben daar bij geholpen - maar staan tegenwoordig achter een muurtje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9UMqt2o3fzgULSgSDcn-h7k5Ck=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TAheXP0jlDQRClvBpa1hbxYk.png?f=fotoalbum_medium

De TER is zeker vergeleken met WEBN die sinds kort beschikbaar is (en een aantal andere fondsen die verlagingen in de kosten hebben gezien), tegenwoordig toch wel wat hoger te noemen met 0,24%. Tracking error is goed te noemen (op 1 jaar 0,1% en op 3 jaar 0,09%). De AUM groeit wel traag, het zal dus wel even duren voordat de TER verlaagt kan worden zoals je dat terug ziet bij andere fondsen die een stuk meer beheren.

Grootste voordeel (voor mij), je legt in en het wordt vanzelf in de juiste proportie bijgehouden. Ie de fonds samenstelling volgt (zo goed als mogelijk) de belegbare wereld markt. Nu is het bijhouden van 2 of 3 fondsen ook weer niet al te veel werk als je dat (twee)jaarlijks recht trekt. Het is dan ook de afweging om elke keer van fonds (en/of broker) te gaan wisselen bij kostenverlagingen of dat je toch kiest om vast te houden aan het gekozen pad. Kleine toevoeging is dat het een accumulerend fonds is, omdat ik onder een belastingsysteem val met een capital gain tax. Dus zolang ik geen stukken verkoop (of dividend uitkeringen krijg) betaal ik er geen belasting over, dat is ook een extra horde om regelmatig van fonds te gaan wisselen. Op dat moment zal je dus belastingen over de gerealiseerde winsten (hopelijk) moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
R.van.M schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Omdat ik weg wil bij de Rabobank omdat:
a) ze de kosten verhoogd hebben
b) ik me aan het voorbereiden ben op emigratie buiten Europa

Dus naar IBKR en daar is WEBN inderdaad de goedkoopste optie voor een ETF die niet in US domiciled is.
Ik had ook dezelfde stap gemaakt. IBKR is heel handig als je niet perse in Nederland wilt voortzetten. Plus het feit dat ze kwartaal de kosten afschrijven vind ik beetje vervelend. Tegenwoordig kun je met IBKR ook gewoon een periodieke order inschieten waardoor de set&forget daar ook makkelijk kan.
En ik was de transactie tijd van de indexfondsen een beetje beu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@walkthisworld qua broker zou ik voor een betrouwbaardere partij gaan zoals IBKR. Qua fonds kan het goedkoper en eenvoudiger, bijvoorbeeld SPYI (UCITS ticker). Je zou ook nog kunnen kijken naar de diverse manieren om het dividend lek te dichten, zie startpost.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 02-10-2024 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Degiro en spyi hier. Heb wel nog sppw en 500x open staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
J0kerNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:13:
[...]

Ik had ook dezelfde stap gemaakt. IBKR is heel handig als je niet perse in Nederland wilt voortzetten. Plus het feit dat ze kwartaal de kosten afschrijven vind ik beetje vervelend. Tegenwoordig kun je met IBKR ook gewoon een periodieke order inschieten waardoor de set&forget daar ook makkelijk kan.
En ik was de transactie tijd van de indexfondsen een beetje beu
Hier afgelopen weken ook de overstap gemaakt van Rabo naar IBKR. Overstap en overzetten van mijn funds gingen echt super simpel. Eigenlijk ben ik nog steeds in de war met hoe weinig verificatie je bij de Rabo aandelen kunt uitboeken.

Eerste batch vond ik het nog best spannend om aandelen te waarde van een flink bedrag te verschuiven. Dus toen een "proef" gedaan met een kleinere waarde, maar nog steeds +/- 50k. Opdracht formulier invullen. Waarop ik alleen moest aangeven wat mijn Rabo beleggingsrekening was, welk ISIN en hoeveel aandelen ik wilde verschuiven, naar welke broker en Accountnummer. Die moest ik ondertekenen en op de mail zetten. Daar kreeg ik een dag later een mail van dat er een opdracht was binnen gekomen en dat die zou worden uitgevoerd. Er stond niet of nauwelijks details in die mail. Ook geen verificatie, geen digitale ondertekening of iets. Twee dagen later stonden de aandelen bij IBLR. 8)7

Toen had ik nog de hoop dat er bij een transactie van echt serieuze waarde wel iets meer gecheckt zou worden. Toen dat maar gedaan en dezelfde stappen doorlopen en met trillende vingertje de order gemaild naar Rabo. Drie dagen later stond alles bij IBKR. 8)7 :?

Ligt het nou aan mij of is dit alles echt super ouderwets en vooral onveilig? Natuurlijk is een beleggers rekeningnummer niet publiek bekend, maar die staat ook wel op afschriften etc. Mijn handtekening is breder bekend omdat ik zakelijk best veel stukken onderteken. Ik had op zijn minst een belletje of mail ter controle verwacht. Of zelfs een ondertekening met die random reader. Als ik van mijn betaalrekening een paar honderd euro wil overmaken naar een vreemde rekening, moet ik al ondertekenen met die irritante random reader.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, ik snap helemaal waar je vandaan komt maar juist daarom lijkt me dan de route om eens bij de Rabobank zelf deze vraag intern voor te leggen. Misschien is het handig bovenstaande informatie ook te verwijderen want stel dat dat inderdaad klopt dan kun je met zo’n openbaar bericht mensen ook nog op verkeerde ideeën brengen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:14

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

GAEvakYD schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Hier afgelopen weken ook de overstap gemaakt van Rabo naar IBKR. Overstap en overzetten van mijn funds gingen echt super simpel. Eigenlijk ben ik nog steeds in de war met hoe weinig verificatie je bij de Rabo aandelen kunt uitboeken.

Eerste batch vond ik het nog best spannend om aandelen te waarde van een flink bedrag te verschuiven. Dus toen een "proef" gedaan met een kleinere waarde, maar nog steeds +/- 50k. Opdracht formulier invullen. Waarop ik alleen moest aangeven wat mijn Rabo beleggingsrekening was, welk ISIN en hoeveel aandelen ik wilde verschuiven, naar welke broker en Accountnummer. Die moest ik ondertekenen en op de mail zetten. Daar kreeg ik een dag later een mail van dat er een opdracht was binnen gekomen en dat die zou worden uitgevoerd. Er stond niet of nauwelijks details in die mail. Ook geen verificatie, geen digitale ondertekening of iets. Twee dagen later stonden de aandelen bij IBLR. 8)7

Toen had ik nog de hoop dat er bij een transactie van echt serieuze waarde wel iets meer gecheckt zou worden. Toen dat maar gedaan en dezelfde stappen doorlopen en met trillende vingertje de order gemaild naar Rabo. Drie dagen later stond alles bij IBKR. 8)7 :?

Ligt het nou aan mij of is dit alles echt super ouderwets en vooral onveilig? Natuurlijk is een beleggers rekeningnummer niet publiek bekend, maar die staat ook wel op afschriften etc. Mijn handtekening is breder bekend omdat ik zakelijk best veel stukken onderteken. Ik had op zijn minst een belletje of mail ter controle verwacht. Of zelfs een ondertekening met die random reader. Als ik van mijn betaalrekening een paar honderd euro wil overmaken naar een vreemde rekening, moet ik al ondertekenen met die irritante random reader.
toon volledige bericht
Wow, ik zou op zijn minst een bericht en bevestigingsvraag binnen je Rabo account verwachten..

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mijn stille hoop is dat de Rabobank zo een transfer enkel doorvoert als zij vanuit IBKR de bevestiging hebben dat het account daar op exact dezelfde persoon (naam+dob) loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeNachtwacht schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:14:
Tsja, ik snap helemaal waar je vandaan komt maar juist daarom lijkt me dan de route om eens bij de Rabobank zelf deze vraag intern voor te leggen. Misschien is het handig bovenstaande informatie ook te verwijderen want stel dat dat inderdaad klopt dan kun je met zo’n openbaar bericht mensen ook nog op verkeerde ideeën brengen.
Waarom zou openbare informatie die de Rabo ook zo deelt verwijderd (moeten) worden?
https://www.rabobank.nl/p...ken-naar-andere-aanbieder
:?

Denk dat het juist wel goed is om die procedure inclusief kritiek hier te zien :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 02-10-2024 09:54 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
GAEvakYD schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

toon volledige bericht
In mijn geval ben ik van NT naar WEBN gegaan dus alles verkocht, overgeboekt en opnieuw gekocht.
Dus wel met de random reader ondertekend maar ook totaal geen vragen gekregen. Verbaasde mij ook al omdat ik toch wel had verwacht dat iemand zou bellen om te controleren dat het correct is dat een rekening helemaal leeg getrokken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Ik volg de verwondering ook niet helemaal. Er wordt slechts geschoven met bezittingen, dus dan is het een kwestie van persoonscheck op beide accounts en als dat matchet wordt het overgemaakt. Dat is toch niet anders dan als je een normale bankoverschrijving doet? Dan gaan ze ook niet opbellen of je het wel zeker weet of wat dan ook.

Het komt een beetje over alsof het bijzonderder wordt gemaakt dan het is, ik zou juist verwachten dat het zo verloopt eerlijk gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Third Man schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:37:
Dat is toch niet anders dan als je een normale bankoverschrijving doet?
De verbazing is dat een normale bankoverschrijving niet volgt na het sturen van een mailtje naar de bank "Hey, kan je even €500.000 overmaken naar rekening xyz. Thankxxxx". 5 ton aandelen overgooien wel. De hoop is inderdaad dat daar een persoonscheck aan vooraf gaat, maar dat is tot nu toe enkel een vermoeden wat ik nergens gedocumenteerd heb zien staan.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 02-10-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@fsfikke maar de nuance hierbij is dat het niet zomaar xyz betreft maar een beleggingsrekening op jouw naam. Binnen dezelfde persoon dus.

Ik zou het dan willen omdraaien: toon jij maar aan dat je het grapje kan uitvoeren naar een willekeurige account. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 34% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Patrick McKenzie heeft hier een diepgaande blog over geschreven: https://www.bitsaboutmone...how-acats-transfers-work/. Weliswaar vanuit een US perspectief, maar toch erg interessant als je hier meer over wilt weten en welke safeguards er wel (en niet) zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 02-10-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Third Man schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:43:
@fsfikke maar de nuance hierbij is dat het niet zomaar xyz betreft maar een beleggingsrekening op jouw naam. Binnen dezelfde persoon dus.

Ik zou het dan willen omdraaien: toon jij maar aan dat je het grapje kan uitvoeren naar een willekeurige account. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Is goed, bij welke bank zit je en wat is jouw depotnummer? Dan probeer ik het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:43:

Dit dus, ik heb mij dat ook al enkele keren afgevraagd maar uw rekening is gekoppeld, moest je een ander nummer ingeven, zullen de alarmbellen daar wel afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:06
Goedemorgen,

Ik ben mij momenteel aan het inlezen in de wondere wereld van ETF's :). Ik heb de OP doorgenomen en verschillende artikelen gelezen. Ik wil graag beleggen voor lange termijn. Mijn plan is om dit met ETF's bij DEGIRO te gaan doen. Nu ben ik op het volgende uitgekomen:

1. VWCE - Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc - IE00BK5BQT80
2. VUSA - Vanguard S&P UCITS ETF USD 500 - IE00B3XXRP09
3. IWDA - iShares MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - IE00B4L5Y983

Nu is mijn vraag eigenlijk tweeledig. Is het verstandig om bovenstaande 3 ETF's aan te houden bij DEGIRO (of is dit overkill/te weinig spreiding) en is het anders wellicht verstandig om (een deel) van bovenstaande ETF's te combineren/vervangen met iets van het volgende:

1. Northern Trust World - NL0011225305
2. Northern Trust Emerging Markets - NL0011515424
3. Northern Trust Small Caps fonds - NL0013552078

Mijn plan is om maandelijks bij te kopen en dit voor een erg lange tijd te laten staan. Ik realiseer me dat bovenstaande ETF's voor de doorgewinterde belegger waarschijnlijk niet zo spannend zijn, maar ik leg graag een mooie basis voor mezelf. Ik zou graag vernemen wat jullie hiervan vinden en wat jullie eventueel zouden veranderen.

Ontzettend bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
JR25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:18:
Goedemorgen,

Ik ben mij momenteel aan het inlezen in de wondere wereld van ETF's :). Ik heb de OP doorgenomen en verschillende artikelen gelezen. Ik wil graag beleggen voor lange termijn. Mijn plan is om dit met ETF's bij DEGIRO te gaan doen. Nu ben ik op het volgende uitgekomen:

Nu is mijn vraag eigenlijk tweeledig. Is het verstandig om bovenstaande 3 ETF's aan te houden bij DEGIRO (of is dit overkill/te weinig spreiding) en is het anders wellicht verstandig om (een deel) van bovenstaande ETF's te combineren/vervangen met iets van het volgende:

Mijn plan is om maandelijks bij te kopen en dit voor een erg lange tijd te laten staan. Ik realiseer me dat bovenstaande ETF's voor de doorgewinterde belegger waarschijnlijk niet zo spannend zijn, maar ik leg graag een mooie basis voor mezelf. Ik zou graag vernemen wat jullie hiervan vinden en wat jullie eventueel zouden veranderen.

toon volledige bericht
Met VWCE hoef je niet óók nog IWDA (of andersom). Alles van VUSA zit ook al in VWCE/IWDA dus als je dit er aan toevoegt leg je een nadruk op grote USA bedrijven.

Tweede optie is perfect gespreid (bij verdeling 83%/9%/8%), niets aan toe te voegen :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
DeadKennedy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Met VWCE hoef je niet óók nog IWDA (of andersom). Alles van VUSA zit ook al in VWCE/IWDA dus als je dit er aan toevoegt leg je een nadruk op grote USA bedrijven.

Tweede optie is perfect gespreid (bij verdeling 83%/9%/8%), niets aan toe te voegen :)
En Belgie of NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Goedemorgen,

toon volledige bericht
SPYI ipv 1
IE00BH4GPZ28 ipv 2 als je een SP500 wil
3 dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
[...]

tweede optie is toch een SP500, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:06
[...]

Bedankt voor je reactie! Dus raad je daarmee aan om VWCE te combineren met Northern Trust World, Northern Trust Emerging Markets en Northern Trust Small Caps fonds of begrijp ik je verkeerd?
Nederland!
djatwork007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:39:
[...]

SPYI ipv 1
IE00BH4GPZ28 ipv 2 als je een SP500 wil
3 dan niet nodig.
Dank! Mag ik vragen waarom je de 1e en 2e voor de door jou genoemde zou veranderen?

[ Voor 16% gewijzigd door JR25 op 02-10-2024 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

JR25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Bedankt voor je reactie! Dus raad je daarmee aan om VWCE te combineren met Northern Trust World, Northern Trust Emerging Markets en Northern Trust Small Caps fonds of begrijp ik je verkeerd?

[...]

Nederland!

[...]

Dank! Mag ik vragen waarom je de 1e en 2e voor de door jou genoemde zou veranderen?
toon volledige bericht
Dat mag je je afvragen, maar @djatwork007 heeft helaas grote moeite met het formuleren van volzinnen.

De laatste tijd is WEBN naar voren gekomen als een goedkopere optie tov de 'traditionele' ETF's die in de TS staan. Het voordeel van WEBN is de lage TER (0,07%) en daarvoor een goede marktdekking. Enkel small caps zou je nog kunnen toevoegen, daar staan in dit topic wat opties voor genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 02-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
fsfikke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Dat mag je je afvragen, maar @djatwork007 heeft helaas grote moeite met het formuleren van volzinnen.

De laatste tijd is WEBN naar voren gekomen als een goedkopere optie tov de 'traditionele' ETF's die in de TS staan. Het voordeel van WEBN is de lage TER (0,07%) en daarvoor een goede marktdekking. Enkel small caps zou je nog kunnen toevoegen, daar staan in dit topic wat opties voor genoemd.
Wat heb ik nu weer gedaan? En als je de small caps erbij wil hebben, wat dus volledige spreiding is, moet je SPYI hebben en geen 2 ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
[...]

[...]

Nederland!

[...]

toon volledige bericht
Omdat SPYI meer dekking heeft en een lager TER (en TOB in BE) en optie 2 omdat de TER daar ook lager ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

djatwork007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:59:
[...]

Wat heb ik nu weer gedaan? En als je de small caps erbij wil hebben, wat dus volledige spreiding is, moet je SPYI hebben en geen 2 ETF's.
Dat is dus onzin. Je ‘moet’ helemaal niks en je marktdekking hangt niet van het aantal ETF’s af wat je daarvoor gebruikt. Er zijn een hoop opties, met elk hun eigen nuances. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en afwegingen maar we moeten niet doen alsof er een juiste manier is en de rest fout is, het meeste wat we hier discussiëren is gerommel in de marge.

@JR25 ik zou zeker ook even https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ doorlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 02-10-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
fsfikke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Dat is dus onzin. Je ‘moet’ helemaal niks en je marktdekking hangt niet van het aantal ETF’s af wat je daarvoor gebruikt. Er zijn een hoop opties, met elk hun eigen nuances. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en afwegingen maar we moeten niet doen alsof er een juiste manier is en de rest fout is, het meeste wat we hier discussiëren is gerommel in de marge.
TS vraagt de meest dekking/spreiding en dan kom je bij SPYI uit, zo simpel is het.

Maar het is in de marge, dat is een feit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Ik zou je aanraden te beginnen met https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ en https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ . Dan heb je een beter beeld van het idee erachter, dus wat 'Developed World', 'Emerging Markets' en 'Small Caps' inhouden en dat niet elk fonds dezelfde combinatie bevat. En ik zou suggereren om zelf een keuze maken welke combinatie jij wil. Allerlei mensen raden jou nu fonds A of fonds B aan, maar ik zou willen aanraden zelf eerst in te lezen en dan de strategie te kiezen en dan pas fondsen gaan vergelijken.

Daarna kan je ook kijken bij het overzicht van populare fondscombinaties op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ . Daar ontbreken andere opties als SPYI, WEBN en V3AA die hier net voorbij kwamen, maar het principe van de kostenvergelijking is daarbij hetzelfde als bij bijvoorbeeld VWCE. Of je kan de kostenberekening van WEBN afkijken bij het tweede linkje van Mr FOB.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb de OP doorgenomen en verschillende artikelen gelezen.
Niet om vervelend te doen maar ik krijg niet de indruk dat je de OP en die artikelen echt goed gelezen hebt. Je vragen zijn met een beetje eigen onderzoek allemaal vrij makkelijk te beantwoorden.

Daarnaast zijn ze ook al heel vaak beantwoord in dit topic. Rustig de laatste 10 pagina's doorlezen zal veel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
[...]

Nee, dat is ook weer dubbelop.
Ik voeg me graag bij @fsfikke @The Third Man en @Pistachenootje die je aanraden om even wat meer in te lezen in wát je nou precies wil kopen met je geld en wat er in deze fondsen/ETF's zit.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Een aantal posts zijn naar de prullenbak verplaatst.

Bedenk voordat je post: voegt het iets zinvols toe aan de discussie? Bij twijfel, niet posten, of maak een TR aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
Miki schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Op zichzelf geen verkeerde keuze maar in mijn ogen zijn er betere opties die zowel op kosten- als brokerniveau te vinden.
Heb je een voorbeeld zo'n portfolio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb het via de mail ook aan meesman gevraagd, maar nog geen antwoord dus ook maar even in het topic: bij andere mensen ook nog niet de maandelijkse afschrijving gedaan? Of ben ik de enige? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
fsfikke schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

@JR25 ik zou zeker ook even https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ doorlezen.
Je geeft aan dat er veel gerommeld wordt in de marge. Ik ben me aan het inlezen, ik ben een beginner, maar dat idee heb ik ook een beetje. Ik vind het moeilijk om dit concreet te maken en waarschijnlijk is dit ook een gevalletje Dunning–Kruger effect.

Maar zou het zo kunnen zijn dat zeg 80% van de mensen die dit topic lezen ongeveer hetzelfde wil. Namelijk een redelijke renedement op de lange termijn zonder al teveel gedoe. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat er een vrij eenvoudige oplossing is voor die 80%? Wat ik al schreef, ik ben me pas sinds kort aan het verdiepen in de materie, dus het antwoord op die vraag heb ík niet, maar anderen misschien wel. Als anderen dit antwoord wel hebben, dan zou ik dat graag horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
walkthisworld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Je geeft aan dat er veel gerommeld wordt in de marge. Ik ben me aan het inlezen, ik ben een beginner, maar dat idee heb ik ook een beetje. Ik vind het moeilijk om dit concreet te maken en waarschijnlijk is dit ook een gevalletje Dunning–Kruger effect.

Maar zou het zo kunnen zijn dat zeg 80% van de mensen die dit topic lezen ongeveer hetzelfde wil. Namelijk een redelijke renedement op de lange termijn zonder al teveel gedoe. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat er een vrij eenvoudige oplossing is voor die 80%? Wat ik al schreef, ik ben me pas sinds kort aan het verdiepen in de materie, dus het antwoord op die vraag heb ík niet, maar anderen misschien wel. Als anderen dit antwoord wel hebben, dan zou ik dat graag horen.
Jazeker, het allersimpelste is gewoon NT World aankopen bij je huisbank. Daar is erg weinig op aan te merken en dan ben je begonnen!
Als je meer wil, kan je dit aanvullen met Emerging Markets / Small Caps.
Als je nog meer keuze/verdieping wil kan je bij een broker (DeGiro/IBKR) een account openen en ETF's gaan kopen. Hier kan je ook eenvoudig beginnen met een brede ETF: bijvoorbeeld WEBN aankopen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Leipo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:09:
Ik heb het via de mail ook aan meesman gevraagd, maar nog geen antwoord dus ook maar even in het topic: bij andere mensen ook nog niet de maandelijkse afschrijving gedaan? Of ben ik de enige? :)
Nee is nog niet geweest, klopt toch ook?, de standaard opdracht is naar mijn weten veranderd naar de eerste maandag van de maand, dat zou 7 oktober zijn.

edit: aangezien er nu een app is even snel gecontroleerd
Ik zie mijne inderdaad staan voor 7 oktober.

Kleine aanvulling, toevallig Meesman gevraagd in het vervolg weer de dividend per participatie op te nemen op de dividendnota. deze bevatte dit jaar voor het eerst geen detail informatie meer.
(en ja ik weet dat dividend een wassen neus is wat dat betreft, maar ik mag graag alles narekenen ;) )

[ Voor 30% gewijzigd door ColdStone op 02-10-2024 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

DeadKennedy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Jazeker, het allersimpelste is gewoon NT World aankopen bij je huisbank. Daar is erg weinig op aan te merken en dan ben je begonnen!
Als je meer wil, kan je dit aanvullen met Emerging Markets / Small Caps.
Als je nog meer keuze/verdieping wil kan je bij een broker (DeGiro/IBKR) een account openen en ETF's gaan kopen. Hier kan je ook eenvoudig beginnen met een brede ETF: bijvoorbeeld WEBN aankopen.
Dit eigenlijk, keep it simpel, gaandeweg kan je altijd verder inlezen en verbeteren in de marge.
maar de eerste stap is het belangrijkst want de beste dag om te beginnen was gister..

Huisbank, zou ik NT fondsen pakken
deGiro, vwce of webn bijvoorbeeld.
meesman, aandelen wereldwijd (wat weer NT is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ColdStone schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Nee is nog niet geweest, klopt toch ook?, de standaard opdracht is naar mijn weten veranderd naar de eerste maandag van de maand, dat zou 7 oktober zijn.

edit: aangezien er nu een app is even snel gecontroleerd
Ik zie mijne inderdaad staan voor 7 oktober.

Kleine aanvulling, toevallig Meesman gevraagd in het vervolg weer de dividend per participatie op te nemen op de dividendnota. deze bevatte dit jaar voor het eerst geen detail informatie meer.
(en ja ik weet dat dividend een wassen neus is wat dat betreft, maar ik mag graag alles narekenen ;) )
dank voor het checken! dat is dus wel te zien in de app? op de site kon ik het dit keer namelijk niet vinden.
In het verleden was het zo dat het ook nog net in de voorgaande maand kon vallen (zoals deze week het geval was). Dat is dan recent veranderd :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Leipo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:21:
[...]

dank voor het checken! dat is dus wel te zien in de app? op de site kon ik het dit keer namelijk niet vinden.
In het verleden was het zo dat het ook nog net in de voorgaande maand kon vallen (zoals deze week het geval was). Dat is dan recent veranderd :(
Staat onder opdrachten inderdaad, zou ook op de website zo moeten zijn.
bij de overgang naar het nieuwe portaal werd de nieuwe incassodatum vermeld, net even in mijn administratie gekeken ;)

"De datum van uw maandelijkse incasso verandert
De automatische incasso van uw maandelijkse inleg wordt straks op de eerste maandag van de maand uitgevoerd en op de vrijdag daarna belegd."

Pagina: 1 ... 62 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.