Afas schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:34:
[...]
Een gerelateerde vraag, ik zit sinds kort bij IBKR en heb vandaag het SYEP aangezet. Heb daar voor het overgrote deel ETF's staan, vooral WEBN en een stukje VUSA. Wat mag ik ongeveer verwachten aan inkomsten uit de uitleen van aandelen? Is het de moeite of gaat het om 0,0x% per jaar van de waarde van de aandelen?
Ook UCITS ETF's kunnen zeker wel wat opleveren. Hoeveel is echter lastig te zeggen. Dat is afhankelijk van marktfactoren zoals vraag en aanbod van aandelen om uit te lenen en het rentepercentage, en of IBKR het uitlenen van het aandeel aangezet heeft.
Zoals ik
eerder had gepost zou meer harde data om te kunnen vergelijken wel handig zijn!
Ik heb net als anderen hier op basis van berekeningen van Gerben (bekend van
Reddit,
Mr FOB blog en het
Rational Reminder Forum) de combinatie van (ongeveer) de onderstaande wereldwijde portfolio. Zie het
Mr FOB blog waar Gerben heeft uitgerekend dat de kosten daarvan ongeveer 0,22% zijn. Onderstaand heb ik daar ook de SYEP inkomsten bijgezet, vanaf mei (toen het pas ging lopen) tot nu. De inkomsten stijgen dus waarschijnlijk nog, maar ik kom bij elkaar nu al op de 0,23% uit, dus dit zou de goedkoopste optie kunnen zijn (met zelfs negatieve kosten?).
Uiteraard heb je met een swap-gebaseerd fonds en met het SYEP wel meer
counter-party risico en is het ingewikkelder dan een enkel aandeel zoals WEBN of iets dergelijks, en misschien voel je je beter bij de NT fondsen. WEBN is bij mij nog nooit uitgeleend onder het SYEP, ik denk omdat die erg nieuw is en ook niet zo interessant is om te lenen. Een enkel aandeel is wel zo simpel maar misschien ga ik de recurring investments op IBKR toch zo instellen dat ik onderstaande verdeling aanhou voor het wereldwijde deel van mijn portfolio.
Instrument | Index | TER | Gewicht | SYEP inkomsten YTD |
SC0H/MXUS | MSCI USA | * 0,09% | ~70% | 0,30% |
VWCG | FTSE Developed Europe | 0,10% | ~18% | 0,09% |
VJPA | FTSE Japan | 0,15% | ~7% | ** 0,30% |
VGEK | FTSE Developed Asia Pacific ex Japan | 0,15% | ~5% | 0,13% |
VFEA | FTSE Emerging Markets | 0,22% | *** | 0,13% |
* TER van 0,05% met geschatte swap-kosten van 0,04%, zie
blog van Gerben. Zie voor uitgebreide kostenanalyse (inclusief het dividendlek) het Mr FOB blog.
** Tijdens de volatiliteit in Juni/Juli wat hoger met 0,09% per maand, nu weer minder met 0,01% in september bijvoorbeeld. Dit illustreert wel dat je er niet op kan rekenen.
*** Edit: ik had eerst VFEA neergezet ipv VGEK, omdat ik ook nog emerging markets erbij heb. Verandert niet zoveel verder dus heb VFEA er ook nog bijstaan (allebei 0,13% SYEP yield YTD). De verhouding van de 4 fondsen schaal ik dan naar 89% en doe er 11% VFEA bij (of wat de huidige developed/emerging verhouding is).
Als de rente weer omlaag gaat zullen de SYEP inkomsten ook lager zijn. Bij een rentedaling zullen de inkomsten extra hard omlaag gaan omdat je maar 50% van de renteinkomsten van het
collateral krijgt. In ieder geval wel meer dan dat je van DeGiro krijgt die je aandelen uitleent (behalve als je nog een oud custody account hebt).
[
Voor 6% gewijzigd door
matthijsln op 08-10-2024 08:25
. Reden: VFEA in de tabel gezet ipv VGEK ]