Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ColdStone schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Staat onder opdrachten inderdaad, zou ook op de website zo moeten zijn.
Klopt, staat op de website ook onder opdrachten. Wel de opdracht even uitklappen om de details te zien.
"De datum van uw maandelijkse incasso verandert
De automatische incasso van uw maandelijkse inleg wordt straks op de eerste maandag van de maand uitgevoerd en op de vrijdag daarna belegd."
Let deze maand ook op het volgende:
Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 9 oktober in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de koersen van vrijdag 11 of dinsdag 15 oktober uitgevoerd.
MijnMeesman is op woensdag 16 oktober om 19.00u bijgewerkt voor alle fondsen. Dit is later dan gebruikelijk in verband met enkele fondssluitingsdagen in Azië.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

walkthisworld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:11:
Je geeft aan dat er veel gerommeld wordt in de marge.
Nu zal het regio specifiek zijn, maar gerommel in de marge is eerder dat er wel verschillen zijn maar niet echt met een grote impact (of nou ja het is niet één die het altijd beter doet dan de anderen). Om 4 ETFs (WEBN, VWCE, SPYI, V3AA) naast elkaar te zetten die op elk hun eigen manier de markt volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArCIf3Ryr-tpjk-z24g_GWiyAgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DhHHxdB3MjzKPxB9ekvJrrCl.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Van waar heb jij die grafiek? De mijne ziet er bijna omgekeerd uit, SPYI op kop en V3AA als minste :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

djatwork007 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:05:
Van waar heb jij die grafiek? De mijne ziet er bijna omgekeerd uit, SPYI op kop en V3AA als minste :>
Die grafiek kan je samenstellen op Yahoo Finance (staat ook in het screenshot). En het ligt puur aan de looptijd die je neemt hoe de fondsen ten opzichte van elkaar presteren. Dit is de verhouding als je kijkt naar één jaar. Kies je een looptijd van 6 maanden of 5 jaar dan zal je zien dat de volgorde van de prestaties anders zullen liggen. Het trekken van een conclusie op basis van een bepaalde gekozen tijdspanne is dan ook erg lastig (of botweg niet mogelijk). Je kiest een product (of ten minste ik) niet uit op de prestaties die eerder zijn neergezet maar op hoe het fonds de index volgt, en hoe deze index bij jouw gekozen strategie past.
(tracking difference / error is eigenlijk het enige relevante wat je kan meenemen kwa prestaties van de afgelopen periode)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Staat toch vrij groot in de afbeelding?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10
walkthisworld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Heb je een voorbeeld zo'n portfolio?
Check de startpost eens, genoeg info te vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:26
walkthisworld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:11:
[...]

Maar zou het zo kunnen zijn dat zeg 80% van de mensen die dit topic lezen ongeveer hetzelfde wil. Namelijk een redelijke renedement op de lange termijn zonder al teveel gedoe. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat er een vrij eenvoudige oplossing is voor die 80%? Wat ik al schreef, ik ben me pas sinds kort aan het verdiepen in de materie, dus het antwoord op die vraag heb ík niet, maar anderen misschien wel. Als anderen dit antwoord wel hebben, dan zou ik dat graag horen.
Het is niet eenvoudiger te maken dan de vergelijking die Mr FOB maakt in het artikel wat daar gelinkt wordt. Net als dat er ook geen eenvoudigere oplossing bestaat voor het vraagstuk wat voor auto je het beste kan kopen. Zelfs al koopt 80% min of meer hetzelfde soort auto.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
walkthisworld schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:05:
[...]

Heb je een voorbeeld zo'n portfolio?
Zie het artikel van Mr FOB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
The Third Man schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Het is niet eenvoudiger te maken dan de vergelijking die Mr FOB maakt in het artikel wat daar gelinkt wordt. Net als dat er ook geen eenvoudigere oplossing bestaat voor het vraagstuk wat voor auto je het beste kan kopen. Zelfs al koopt 80% min of meer hetzelfde soort auto.
Ik ben het er mee eens dat dat artikel van FOB een prima basis is. Ik denk wel dat het nog eenvoudiger kan, al verlies je dan zeker informatie (mand!). Net zoals dat je iemand die zegt "ik heb een auto nodig, geen specifieke eisen, maar ik wil gewoon morgen rijden" een Peugeot 208 aan kan raden, kan je iemand die "gewoon wil beginnen met passief beleggen" NT World aanraden. In beide gevallen raad ik je zeker aan je nog wat meer te verdiepen voor je je geld uitgeeft :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09 16:49
JR25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:18:
Goedemorgen,

Ik ben mij momenteel aan het inlezen in de wondere wereld van ETF's :). Ik heb de OP doorgenomen en verschillende artikelen gelezen. Ik wil graag beleggen voor lange termijn. Mijn plan is om dit met ETF's bij DEGIRO te gaan doen. Nu ben ik op het volgende uitgekomen:

1. VWCE - Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc - IE00BK5BQT80
2. VUSA - Vanguard S&P UCITS ETF USD 500 - IE00B3XXRP09
3. IWDA - iShares MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - IE00B4L5Y983

Nu is mijn vraag eigenlijk tweeledig. Is het verstandig om bovenstaande 3 ETF's aan te houden bij DEGIRO (of is dit overkill/te weinig spreiding) en is het anders wellicht verstandig om (een deel) van bovenstaande ETF's te combineren/vervangen met iets van het volgende:

1. Northern Trust World - NL0011225305
2. Northern Trust Emerging Markets - NL0011515424
3. Northern Trust Small Caps fonds - NL0013552078

Mijn plan is om maandelijks bij te kopen en dit voor een erg lange tijd te laten staan. Ik realiseer me dat bovenstaande ETF's voor de doorgewinterde belegger waarschijnlijk niet zo spannend zijn, maar ik leg graag een mooie basis voor mezelf. Ik zou graag vernemen wat jullie hiervan vinden en wat jullie eventueel zouden veranderen.

Ontzettend bedankt alvast!
@DeadKennedy @djatwork007 @fsfikke @The Third Man bedankt voor jullie reacties. Ik realiseer me dat bovenstaande post inderdaad teveel dubbelheden bevat. Ik heb inmiddels flink wat gelezen op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/. Ik zie op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dat de NT-fondsen meer rendement opleveren t.o.v. VWCE. Ik denk dat ik een mooi begin maak met:

of

Welke van bovenstaande optie zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
JR25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

@DeadKennedy @djatwork007 @fsfikke @The Third Man bedankt voor jullie reacties. Ik realiseer me dat bovenstaande post inderdaad teveel dubbelheden bevat. Ik heb inmiddels flink wat gelezen op https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/. Ik zie op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ dat de NT-fondsen meer rendement opleveren t.o.v. VWCE. Ik denk dat ik een mooi begin maak met:

of

Het verschil daartussen is vnl je platform. Huisbank: NT fondsen. Broker: VWCE.

Edit: oh en "meer rendement opleveren" zul je daar niét hebben zien staan. Niemand weet wat het meeste rendement op gaat leveren, anders zou iedereen dát doen natuurlijk :)
Het verwachte verschil in rendement inclusief kosten is lood om oud ijzer wat mij betreft tussen de twee opties. Het gaat om tienden van procenten in bewaarkosten tov dividendlekkage. Dat kan je gaan uitzoeken en optimaliseren, maar volgens mij had jij daar nu geen behoefte aan.

[ Voor 20% gewijzigd door DeadKennedy op 02-10-2024 21:47 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-09 16:49
DeadKennedy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Het verschil daartussen is vnl je platform. Huisbank: NT fondsen. Broker: VWCE.

Edit: oh en "meer rendement opleveren" zul je daar niét hebben zien staan. Niemand weet wat het meeste rendement op gaat leveren, anders zou iedereen dát doen natuurlijk :)
Het verwachte verschil in rendement inclusief kosten is lood om oud ijzer wat mij betreft tussen de twee opties. Het gaat om tienden van procenten in bewaarkosten tov dividendlekkage. Dat kan je gaan uitzoeken en optimaliseren, maar volgens mij had jij daar nu geen behoefte aan.
Qua rendement bedoel ik eigenlijk dit verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqnSoPZe7KiDkUXp7IKTL3H77KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIWTidbpa17HFXQHuvwsJE6h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8wle2_Pzss06EoxCNhagignxOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGhaFsHotGR79LWALYgQ8jKA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@JR25 : je vergelijkt nog steeds niet 1-op-1: want VWCE is alleen Developed World met Emerging Markets, je NT portfolio is dat met Small Cap erbij.

Daarnaast is Vanguard zowat de duurste ETF in het rijtje, WEBN (ook alleen EM) en SPYI (EM en SC) die al voorbij kwamen zijn een stuk goedkoper, waardoor ik het logischer zou vinden om die af te wegen tegen NT. Op basis van dat kostenverschil komt Mr FOB zelf ook op WEBN uit en niet op VWCE.

Maar los daarvan: we kunnen jou niet aanraden of je bij een broker of je grootbank moet investeren. Die keuze kan alleen jij maken en dat bepaalt dan of je het beste een ETF of NT kan nemen.
DeadKennedy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Ik ben het er mee eens dat dat artikel van FOB een prima basis is. Ik denk wel dat het nog eenvoudiger kan, al verlies je dan zeker informatie (mand!). Net zoals dat je iemand die zegt "ik heb een auto nodig, geen specifieke eisen, maar ik wil gewoon morgen rijden" een Peugeot 208 aan kan raden, kan je iemand die "gewoon wil beginnen met passief beleggen" NT World aanraden. In beide gevallen raad ik je zeker aan je nog wat meer te verdiepen voor je je geld uitgeeft :)
Hmm deels mee eens, maar deels ook niet. Het is geen weken werk om iets verder te kijken dan 'geen specifieke eisen'. Ik trek dan de grens bij het iemand minstens bewust van EM en SC te laten zijn en waarom dat uberhaupt speelt bij dit soort investeringen. Het is voor mij wat anders dan in een winkel werken waar je zowel klanten hebt die een uitgebreid advies willen of gewoon product X aangeraden willen krijgen en het zal verder wel.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 02-10-2024 22:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:18
JR25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Qua rendement bedoel ik eigenlijk dit verschil:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het verschil in rendement komt niet door de prestaties van het fonds, maar door het verschil in kosten van het fonds en de broker opgeteld. Je vult namelijk zelf het verwachte rendement de verwachte groei in (standaard 5%).

Gegeven de door jou gewenste minimale marktkapitalisatie en de door jou verwachte winst, berekent de site de meest voordelige combinatie van fonds(en) en broker (hoewel een paar nieuwe fondsen ontbreken). Je post net zelf twee gangbare combinaties:

NT fondsen via jouw eigen bank (met hoge bankkosten en lage fondskosten)
VWCE (of WEBN of ???) via DeGiro of IBKR of ??? (met lage brokerkosten en hoge fondskosten)

Overigens snap ik helemaal dat het niet allemaal direct duidelijk is. Ik heb zelf afgelopen zomer dit hele topic doorgelezen en het duurt even voordat het allemaal bezinkt. Het kan dus heel goed dat iemand de OP aandachtig doorleest en daarna toch een vraag stelt waaruit blijkt dat hij/zij het niet helemaal begrijpt. Het heeft even tijd nodig om door te hebben, ookal lijkt het heel eenvoudig als je het snapt. Als je het hele topic leest, zie je dezelfde vragen keer op keer terugkomen. Dat komt denk ik niet doordat hier mensen komen die geen moeite willen doen, maar omdat het toch ingewikkeld kan zijn. En omdat, niet onbelangrijk, het vaak om veel geld gaat, wat mensen onzeker maakt en waardoor ze dus zekerheid zoeken.

Ik zit hier zelf dus ook nog niet zo lang in, dus als ik iets zeg wat niet klopt, laat ik me graag corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-09 23:05
Het nadeel van de nieuwe Aventus ETF vind ik toch wel de dividendlekkage. Dat tikt voor ons Nederlanders ook wel flink aan.

Ik blijf dan ook bij Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund EUR X met 0,35% ter en zonder dividendlek (verkrijgbaar bij de Rabobank).

Mocht ooit nog een factor ETF voorbij komen met een domicile in Nederland dan ben ik natuurlijk ook van de partij.

Voor nu 50% in factorbeleggen en 50% in market cap index (bij centraal beheer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44
R.van.M schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Dus naar IBKR en daar is WEBN inderdaad de goedkoopste optie voor een ETF die niet in US domiciled is.
Behalve als je in Nederland belastingaangifte doet (voor jou wellicht niet meer van toepassing): dan is een Nederlands ETF of fonds zoals NL0011309349 ACTIAM AVIAW.AS = Cardano CARIW goedkoper, zie hier voor de uitleg mbt het dividendlek van Ierse ETF/fondsen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel ik heb €200.000 in wereld index beleggingen via meesman. Stel de euro zou ineens heel veel waarde verliezen, bijv tov de dollar. Een soort nieuwe euro crisis. Zouden dan mijn aandelen ook in waarde dalen of blijven die hun waarde behouden? Ik weet en begrijp niet zo goed hoe dat werkt. Ik vraag dit omdat ik mij zorgen maken over de concurrentie kracht op de middellange termijn van Europa. Over dat laatste wil ik niet perse een discussie starten, maar ik zou wel graag weten of mijn over jaren zorgvuldige opgebouwde vermogen via msci aandelen enige zekerheid bieden qua waarde behoud als het gaat puur en alleen mbt de waarde van de euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:22:
Stel ik heb €200.000 in wereld index beleggingen via meesman. Stel de euro zou ineens heel veel waarde verliezen, bijv tov de dollar. Een soort nieuwe euro crisis. Zouden dan mijn aandelen ook in waarde dalen of blijven die hun waarde behouden? Ik weet een begrijp niet zo goed hoe dat werkt. Ik vraag dit omdat ik mij zorgen maken over de concurrentie kracht op de middellange termijn van Europa. Over dat laatste wil ik niet perse een discussie starten, maar ik zou wel graag weten of mijn over jaren zorgvuldige opgebouwde vermogen via msci aandelen enige zekerheid bieden qua waarde behoud als het gaat puur en alleen mbt de waarde van de euro.
Je koopt voor 1€ hypothetisch 5% bedrijf. Dat bedrijf wordt over de looptijd 10% meer waard, dan krijg je aan het einde m.i. 1,10€ terug. Het enige wat bepaalt hoeveel je daarvoor kan kopen is de inflatie in het land waar je die euro besteed. Dat je vervolgens in het buitenland minder kan met diezelfde euro is een ander verhaal. Maar de vraag is dan, welke muntsoort wil jij in de toekomst gaan gebruiken. Als ik het fout heb hoor ik dat graag.

Edit: en andere relevante maatregelen tav koopkracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:22:
Stel ik heb €200.000 in wereld index beleggingen via meesman. Stel de euro zou ineens heel veel waarde verliezen, bijv tov de dollar. Een soort nieuwe euro crisis. Zouden dan mijn aandelen ook in waarde dalen of blijven die hun waarde behouden? Ik weet en begrijp niet zo goed hoe dat werkt. Ik vraag dit omdat ik mij zorgen maken over de concurrentie kracht op de middellange termijn van Europa. Over dat laatste wil ik niet perse een discussie starten, maar ik zou wel graag weten of mijn over jaren zorgvuldige opgebouwde vermogen via msci aandelen enige zekerheid bieden qua waarde behoud als het gaat puur en alleen mbt de waarde van de euro.
Dit is een vraag met een ingewikkeld antwoord en het is lastig om het kort samen te vatten.

Het klinkt misschien paradoxaal, wanneer de euro ineens veel waarde zou verliezen, dan zou de index uitgedrukt in euro's juist veel stijgen. Een wereldindex bevat namelijk veel bedrijven met exposure buiten Europa, en uitgedrukt in een verzwakte valuta zal dat evenredig meer waard zijn geworden. Maar dat zegt nog niet veel, want je dagelijkse uitgaven in diezelfde valuta zullen ook in prijs stijgen.

Misschien helpt het om te bedenken dat een wereldindex wereldwijde spreiding kent. Dat wil zeggen dat je ook een prima exposure hebt naar landen buiten Europa. Spreiding dempt schokken. Dus ja, in reële waarde gezien (hoeveel broden je nog kan kopen) zal je wel een daling zien, maar die daling is veel kleiner dan wanneer je enkel een Europa-index zou volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:42
JR25 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

of

Wil je VWCE aankopen bij DeGiro?
Ik vind het vreemd dat tot nu toe niemand het grootste verschil tussen een ETF bij DeGiro en NT bij je huisbank noemt, en dat in het passief beleggen topic. (Of ik heb er overheen gelezen?)

Ik zou de NT fondsen aanraden via je huisbank omdat je daar periodiek automatisch in kan leggen en daar dus niet naar om hoeft te kijken. Bij DeGiro moet je elke keer zelf een order plaatsen en kan je alleen hele aandelen kopen, niet fractioneel (bij NT kan dat wel).

Zelf heb ik óók nog een potje VWCE bij DeGiro omdat ik ooit zo begonnen ben. Maar leg nu al ruim 2 jaar alleen (automatisch) elke maand in in de NT fondsen.
Omdat dat gewoon zoveel makkelijker is (en ook nog goedkoper, en ook nog als extra small cap erbij wat voor mij een + is want ik wil zo marktgewogen mogelijk beleggen en daar geen actieve keuze in maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar stel er komt een nieuwe euro crisis, en de euro wordt opgedeeld in een noordelijke euro en een zuidelijke euro. Ik bedoel mijn aandelen zijn toch alleen iets waard nadat ik ze inruil voor euro's, maar als dit die euro ontploft, instort of verdwijnt, wat moet ik dan met mijn aandelen pakket? Ik kan ze niet meenemen naar bijv. de VS en ze daar inruilen voor dollars toch? Ik blijf altijd exposure of valuta kwetsbaarheid houden, of is dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:52:
Maar stel er komt een nieuwe euro crisis, en de euro wordt opgedeeld in een noordelijke euro en een zuidelijke euro. Ik bedoel mijn aandelen zijn toch alleen iets waard nadat ik ze inruil voor euro's, maar als dit die euro ontploft, instort of verdwijnt, wat moet ik dan met mijn aandelen pakket? Ik kan ze niet meenemen naar bijv. de VS en ze daar inruilen voor dollars toch? Ik blijf altijd exposure of valuta kwetsbaarheid houden, of is dit te voorkomen?
Wat gebeurde er toen de gulden werd ingewisseld voor de euro?

Overigens, ook op een spaarrekening heb je blootstelling aan valutaschomelingen alleen valt het minder op (tenzij je in Argentinië woont)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Wát een verhaal :)

Je koopt een mandje aandelen, stukjes bedrijf, voor Euro's. Die verkoop je op moment x weer, doorgaans voor €. Je kan ze eventueel ook voor Dollars of Guldens of wat dan ook verkopen, afhankelijk van het platform waarmee je handelt.
De € kan meer waard geworden zijn in de loop der tijd ten opzichte van bijvoorbeeld de $, dan krijg je bij verkoop minder € voor je stukjes bedrijf die genoteerd zijn in $. Andersom is het ook waar: lagere koers bij verkoop = meer valuta terug.
Als je dit risico niet wil lopen, kan je een currency hedged fonds kopen, die compenseert hiervoor. Het is maar wat je wil.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Je aandelen hebben een eigen waarde: de waarde van de aandelen.
In het euro-doemscenario dat jij hier beschrijft krijg je in theorie gewoon meer euro's voor je aandelen.

Als je een voorbeeld wilt hebben, dan kun je nu al een valuta erbij pakken die alleen maar waarde verliest t.o.v. de euro, zoals de Turkse Lira.
Pak de koers van een indexfonds/etf naar keuze erbij van 10 jaar geleden en nu, converteer de waarde van 10 jaar geleden en nu naar de lira conversie koers van destijds en nu en je hebt een aardig goed beeld.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De valuta waarin je handelt is niet de valuta waarin je exposure hebt. Je exposure wordt alleen bepaald door de onderliggende bedrijven en de gebieden waar zij actief zijn (verkoop, maar ook inkoop en salariskosten e.d.).

Als jij straks wil gaan verkopen en je wil geen euro's maar dollars, dan is dat geen probleem en ook geen risico voor jou. De koers in euro's wordt immers bepaald op basis van vraag en aanbod, en zolang er een vrije markt is weet je zeker dat er traders zijn die zullen inspelen op een afwijking in de koers, waardoor die afwijking zal verdwijnen.

Dan voor jouw verkoop waarvoor je dollars wil ontvangen, je kan samen met de verkoop een valutaconversie uitvoeren. Bij sommige brokers kan dit zelfs gelijktijdig met de verkoop, anders zit er een paar dagen tussen. Belangrijk dus om dit niet te doen tijdens een crisis, maar pas wanneer het weer rustig is geworden.

Maar heel eerlijk, je zit in een goed gespreid wereldfonds. Ook in een dergelijke crisis zoals je omschrijft is het helemaal niet nuttig om meteen alles te gaan verkopen. Tenzij je net op dat moment een grote aankoop moet doen en het geld daarvoor direct nodig hebt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je ook stellen dat beleggen in een wereldwijd index aandelen fonds dan juist een soort bescherming biedt tov een zwakker wordend Europa en dus euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
Taxcommunism schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:14:
Het nadeel van de nieuwe Aventus ETF vind ik toch wel de dividendlekkage. Dat tikt voor ons Nederlanders ook wel flink aan.

Ik blijf dan ook bij Robeco QI Global Multi-Factor Equities Fund EUR X met 0,35% ter en zonder dividendlek (verkrijgbaar bij de Rabobank).

Mocht ooit nog een factor ETF voorbij komen met een domicile in Nederland dan ben ik natuurlijk ook van de partij.

Geen dividend lekkage is natuurlijk mooi. Maar daar staan wel de hogere kosten van de Rabo tegenover. Daarmee verdwijnt volgens mij het dividend voordeel.

Verder heb ik mijn twijfels of dat Robeco fonds genoeg factor lading heeft. Ik heb daar tegenstrijdige berichten over gezien op het RR forum. Met AVWS heb daar geen enkele twijfel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:29:
Kan je ook stellen dat beleggen in een wereldwijd index aandelen fonds dan juist een soort bescherming biedt tov een zwakker wordend Europa en dus euro?
Dit is inderdaad zo'n beetje de #1 reden om in indexfondsen te beleggen, alleen noemen de meeste mensen het anders.
De euro wordt alleen maar minder waard (o.b.v. het verleden) en de rente compenseert dit eigenlijk nooit genoeg, dus hoopt men meer rendement te behalen met beleggen om de waarde van hun vermogen tenminste te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Loek92 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Wil je VWCE aankopen bij DeGiro?
Ik vind het vreemd dat tot nu toe niemand het grootste verschil tussen een ETF bij DeGiro en NT bij je huisbank noemt, en dat in het passief beleggen topic. (Of ik heb er overheen gelezen?)

Ik zou de NT fondsen aanraden via je huisbank omdat je daar periodiek automatisch in kan leggen en daar dus niet naar om hoeft te kijken. Bij DeGiro moet je elke keer zelf een order plaatsen en kan je alleen hele aandelen kopen, niet fractioneel (bij NT kan dat wel).

Zelf heb ik óók nog een potje VWCE bij DeGiro omdat ik ooit zo begonnen ben. Maar leg nu al ruim 2 jaar alleen (automatisch) elke maand in in de NT fondsen.
Omdat dat gewoon zoveel makkelijker is (en ook nog goedkoper, en ook nog als extra small cap erbij wat voor mij een + is want ik wil zo marktgewogen mogelijk beleggen en daar geen actieve keuze in maken).
Bij Trade Republic kan je ook periodiek automatisch inleggen in een ETF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:43:
[...]
De euro wordt alleen maar minder waard (o.b.v. het verleden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uydg-_F3-xKQ_ddNdY6YIU1Eg_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5fylttiZvVdlT2271sUruSE.jpg?f=fotoalbum_large

Wat de euro in de toekomst zal doen weet niemand maar om te stellen dat ie alleen maar minder waard wordt zie ik onvoldoende basis voor. Verder suggereert de theorie van rente pariteit juist dat de euro sterker zal worden t.o.v. de dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:04:
[...]

[Afbeelding]

Wat de euro in de toekomst zal doen weet niemand maar om te stellen dat ie alleen maar minder waard wordt zie ik onvoldoende basis voor. Verder suggereert de theorie van rente pariteit juist dat de euro sterker zal worden t.o.v. de dollar.
Minder waard als in dat je er minder mee kunt kopen dan vroeger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
JohanNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:07:
[...]

Inflatie is toch niet anders tussen dollar of euro? (Of andere wereldwijde valuta)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:07:
[...]
Oké maar volgens mij vraagt @Verwijderd specifiek naar een zwakker wordende euro t.o.v. van andere valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Dan heb ik dat verkeerd begrepen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
t14wo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:09:
[...]

Inflatie is toch niet anders tussen dollar of euro? (Of andere wereldwijde valuta)
Inflatie is zeker wel regio afhankelijk. Om de krant van gisteren te quoten.
De ECB moet nu beleid maken voor de hele eurozone terwijl er forse verschillen al in Europa zitten. Er zijn economieën die sterk leunen op de dienstensector (NL) en andere die veel meer fabrieken hebben en waarbij bijvoorbeeld grondstofprijzen veel grotere invloed hebben. Inflatie is ook veel gunstiger voor landen met hoge schulden dan voor Nederland.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
wheli schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:00:
Inflatie is ook veel gunstiger voor landen met hoge schulden dan voor Nederland.
Ik snap dat je staatsschuld bedoelt, maar gezien onze (in internationaal perspectief) gigantische hypotheekschuld is inflatie (bezien vanuit schulden en vermogen) ook gunstig voor veel Nederlandsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
Taxcommunism schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:14:

Het tikt zeker aan, maar ik denk dat je toch overschat hoe hoog dividendlekkage is. Voor ierse fondsen is dat ongeveer 0,30% aan kosten. Als je vervolgens dus een hogere TER betaald en ook nog kosten voor Rabobank ben je waarschijnlijk duurder uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
RichieB schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Behalve als je in Nederland belastingaangifte doet (voor jou wellicht niet meer van toepassing): dan is een Nederlands ETF of fonds zoals NL0011309349 ACTIAM AVIAW.AS = Cardano CARIW goedkoper, zie hier voor de uitleg mbt het dividendlek van Ierse ETF/fondsen.
Daar heb je gelijk in, maar ik vind die fondsen toch een beetje vreemd omdat er weinig informatie over te vinden is buiten Nederland.

Ook hebben ze ESG uitsluitingen die ze zelf bepalen. Als laatste kan ik nergens vinden of ze fysieke of syntetische replicatie hebben. Sowieso omdat t kleine fondsen zijn zullen ze geen volledige replicatie kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
edozat1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Ik snap dat je staatsschuld bedoelt, maar gezien onze (in internationaal perspectief) gigantische hypotheekschuld is inflatie (bezien vanuit schulden en vermogen) ook gunstig voor veel Nederlandsers.
Tenzij je de pensioenpot van 1,5 biljoen ook meerekent. Staatsschuld 500 miljard. Totale vermogen van Nederlanders is 1,830 biljoen (2020).

Dus vermogen is pensioen + persoonlijk vermogen = 3,3 biljoen (vermogen van de staat voor het gemak even niet meegerekend).Schuld is persoonlijk schuld 931 miljard + staatsschuld 500 miljard = 1,431 biljoen.
Netto is voor ons toch wel erg rijke landje inflatie ongunstig.
Bron: CBS

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

edozat1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:03:
Overigens snap ik helemaal dat het niet allemaal direct duidelijk is. Ik heb zelf afgelopen zomer dit hele topic doorgelezen en het duurt even voordat het allemaal bezinkt. Het kan dus heel goed dat iemand de OP aandachtig doorleest en daarna toch een vraag stelt waaruit blijkt dat hij/zij het niet helemaal begrijpt. Het heeft even tijd nodig om door te hebben, ookal lijkt het heel eenvoudig als je het snapt. Als je het hele topic leest, zie je dezelfde vragen keer op keer terugkomen. Dat komt denk ik niet doordat hier mensen komen die geen moeite willen doen, maar omdat het toch ingewikkeld kan zijn. En omdat, niet onbelangrijk, het vaak om veel geld gaat, wat mensen onzeker maakt en waardoor ze dus zekerheid zoeken.
Als ik naar mijzelf kijk, dan is het ook een verschil in hoe ik begon en hoe ik nu beleg. Puur omdat je begint met minder kennis en liever instapt dan te lang wachten (eventueel op basis van "advies" in forums en blogs). Daarna lees je meer en meer achtergrond en kom je er eigenlijk achter dat de eerste stap wellicht niet het beste bij jouw strategie past (of eigenlijk dat je te weinig aandacht hebt geschonken om een echte strategie te bedenken ipv alleen "ik wil een goed rendement zien op de lange termijn").

Het onhandige is natuurlijk wel dat de gestelde vraag al verschillende malen behandeld is in het topic (en ja zoeken is lastig in grotere topics). En ook dat een ouder antwoord (dit specifieke topic begon eind 2022 - het beleggers topic loopt al sinds 2005) wellicht niet meer past bij de huidige situatie (IBKR had vroeger maandelijkse kosten, er worden aan de lopende band nieuwe ETFs gelanceerd of de TER veranderd, etc.). Het is dus ook een middenweg zoeken tussen weer opnieuw de vraag stellen, of zelf weer op onderzoek uit te gaan. Daarnaast is het vaak lastig af te leiden aan de vraag zelf welk onderzoek/acties de steller al heeft gedaan om informatie te vergaren. En of de beknopte vraag puur is om het plaatje compleet te krijgen of dat de vraag slechts het begin is om op onderzoek te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Qwerty-273 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

Als ik naar mijzelf kijk, dan is het ook een verschil in hoe ik begon en hoe ik nu beleg. Puur omdat je begint met minder kennis en liever instapt dan te lang wachten (eventueel op basis van "advies" in forums en blogs). Daarna lees je meer en meer achtergrond en kom je er eigenlijk achter dat de eerste stap wellicht niet het beste bij jouw strategie past (of eigenlijk dat je te weinig aandacht hebt geschonken om een echte strategie te bedenken ipv alleen "ik wil een goed rendement zien op de lange termijn").

Het onhandige is natuurlijk wel dat de gestelde vraag al verschillende malen behandeld is in het topic (en ja zoeken is lastig in grotere topics). En ook dat een ouder antwoord (dit specifieke topic begon eind 2022 - het beleggers topic loopt al sinds 2005) wellicht niet meer past bij de huidige situatie (IBKR had vroeger maandelijkse kosten, er worden aan de lopende band nieuwe ETFs gelanceerd of de TER veranderd, etc.). Het is dus ook een middenweg zoeken tussen weer opnieuw de vraag stellen, of zelf weer op onderzoek uit te gaan. Daarnaast is het vaak lastig af te leiden aan de vraag zelf welk onderzoek/acties de steller al heeft gedaan om informatie te vergaren. En of de beknopte vraag puur is om het plaatje compleet te krijgen of dat de vraag slechts het begin is om op onderzoek te gaan.
Helemaal mee eens, maar de enige manier om het te begrijpen is toch alles doorlezen. Pas op het moment dat je begrijpt wat de verschillen tussen IBKR en Grootbank zijn qua kosten. Hoe interne dividendlekkage binnen een fonds, en dividendbelasting op je aangifte werkt. Wat ESG uitsluitingen zijn. Wat het verschil tussen fysieke en syntetische replicatie zijn. Pas dan kun je echt een geinformeerde keuze maken.

Wil of kan je je er niet in verdiepen dan zul je gewoon moeten aannemen wat hier gezegd word, maar ga dan ook niet meer 100 vragen stellen.

Advies; Koop NT World+EM bij je grootbank. Dat is een prima advies voor vrijwel iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wheli schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Tenzij je de pensioenpot van 1,5 biljoen ook meerekent. Staatsschuld 500 miljard. Totale vermogen van Nederlanders is 1,830 biljoen (2020).
Gezien die pensioenpot niet op een spaarrekening staat, maar ook gewoon ergens op de beurs staat te renderen zal dat niet veel uitmaken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
R.van.M schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:50:
[...]
Advies*; Koop NT World+EM bij je grootbank. Dat is een prima advies voor vrijwel iedereen.
Mee eens*. In ieder geval om te beginnen. Dan kun je daarna altijd nog kijken of je zaken wilt aanpassen naar je eigen inzicht en (kosten) optimalisatie. Voor de meeste mensen is het startbedrag (absoluut) gezien toch niet al te hoog, dus dan maakt het ook niet zo heel veel uit in die eerste periode.

*Disclaimer: ik ben geen financieel adviseur, dit is geen financieel advies :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
wheli schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Dus vermogen is pensioen + persoonlijk vermogen = 3,3 biljoen (vermogen van de staat voor het gemak even niet meegerekend).Schuld is persoonlijk schuld 931 miljard + staatsschuld 500 miljard = 1,431 biljoen.
Netto is voor ons toch wel erg rijke landje inflatie ongunstig.
Bron: CBS
Ja, helemaal eens

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bankeronwheels schrijft over de nieuwe Avantis ETF's, o.a. AVWS (world small cap value).

https://www.bankeronwheel...global-equity-ucits-etfs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:45:
Bankeronwheels schrijft over de nieuwe Avantis ETF's, o.a. AVWS (world small cap value).

https://www.bankeronwheel...global-equity-ucits-etfs/
Wat zijn die ISIN en op DEGIRO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
Pistachenootje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:39:
[...]

Geen dividend lekkage is natuurlijk mooi. Maar daar staan wel de hogere kosten van de Rabo tegenover. Daarmee verdwijnt volgens mij het dividend voordeel.

Verder heb ik mijn twijfels of dat Robeco fonds genoeg factor lading heeft. Ik heb daar tegenstrijdige berichten over gezien op het RR forum. Met AVWS heb daar geen enkele twijfel over.
Ik denk dat het wel meevalt. De dividendlekkage is bij dit soort fondsen hoger, omdat ze percentueel meer dividend ontvangen dan een gemiddelde markt gewogen wereld index.

Grove benadering voor het Robeco fonds multifactor fonds X zit je op 0,43% aan dividend lekkage als het geen FBI status had.

Berekening van die 0,43 %gaat als volgt.
- 11,6% (gemiddeld lekkage bij wereld index fondsen) * 3,67% (aan uitgekeerde dividend bij het Robeco fonds) = 0,43%

Het oplossen van het dividend lekkage zorgt voor 0,43% extra rendement en weegt dan ook op tegen de Rabobank kosten van 0,24%.

Daarmee komen de totale kosten per jaar (fondskosten + Rabobank fee -dividend voordeel) van het Robeco fonds op 0,16% te zitten. Dit fonds is al inclusief emerging markets en wat small caps. Wat je bij concurrenten nog tegen een hogere ter (0,4% als ik mij niet vergis) moet bijkopen.

Of het fonds van Robeco op de meest optimale manier factor belegt weet ik niet. Daar heb ik in alle eerlijkheid te weinig kaas van gegeten. Robeco staat echter op publicatie gebied over dit onderwerp niet stil en zijn, naar mijn weten, een van de toonaangevende publiceerders over factor beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
R.van.M schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:00:
[...]

Het tikt zeker aan, maar ik denk dat je toch overschat hoe hoog dividendlekkage is. Voor ierse fondsen is dat ongeveer 0,30% aan kosten. Als je vervolgens dus een hogere TER betaald en ook nog kosten voor Rabobank ben je waarschijnlijk duurder uit
Je kunt de dividendlekkage van normale wereldindexfondsen niet vergelijken met die van andere soorten fondsen.

Bij hoogdividendfondsen kan de dividendlekkage oplopen van 0,5% tot 0,8%, als deze fondsen in Ierland zijn gevestigd.

Edit voorbeeld:

Stel dat je investeert in een Iers fonds/etf met 100 euro en dat fonds/etf belegt in een aandeel van een bedrijf in de VS. Dit aandeel betaalt 6% dividend, wat neerkomt op 6 euro bruto aan dividend. Op grond van het belastingverdrag tussen Ierland en de VS wordt 15% dividendbelasting ingehouden, wat neerkomt op 0,90 euro. De dividendlekkage voor mij als Nederlander bedraagt dan ook 0,9%, want die 0,90 eurocent betaalt door het Ierse fonds/etf mag ik (vooralsnog) niet verrekenen in mijn Nederlandse aangifte.

[ Voor 37% gewijzigd door Taxcommunism op 03-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Taxcommunism schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt. De dividendlekkage is bij dit soort fondsen hoger, omdat ze percentueel meer dividend ontvangen dan een gemiddelde markt gewogen wereld index.
AVUV heeft een dividend van zo'n 1.6%. Dat geldt voor zo'n 70% van AVWS. De andere 30% zit iets hoger (rond de 2.8%). Maar zo hoog is die dividend lekkage dus niet.

Verder betaalt IBKR jou voor de opbrengsten van het uitlenen waardoor de kosten lager uitvallen.

Maar het grote potentiële probleem van Robeco zit hem in de factor lading. Als de regressies op het RR forum kloppen (wat niet zeker is) heeft het Robeco fonds slechts milde ladingen, wat het verwachte rendement drukt. Dit is een probleem dat Avantis zeker niet heeft en dit gaat over potentieel (veel) grotere verschillen dan de kosten.

PS. Als Nederlandse belastingbetaler kun je ook AVUV/AVDV via de broker Tastytrade of bij IBKR (opties of pro status) aanschaffen waardoor de kosten lager uitvallen dan het Robeco fonds.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 03-10-2024 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
djatwork007 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Probeer dat zelf eens op te zoeken d.m.v. Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:01:
[...]

AVUV heeft een dividend van zo'n 1.6%. Dat geldt voor zo'n 70% van AVWS. De andere 30% zit iets hoger (rond de 2.8%). Maar zo hoog is die dividend lekkage dus niet.

Verder betaalt IBKR jou voor de opbrengsten van het uitlenen waardoor de kosten lager uitvallen.

Maar het grote potentiële probleem van Robeco zit hem in de factor lading. Als de regressies op het RR forum kloppen (wat niet zeker is) heeft het Robeco fonds slechts milde ladingen, wat het verwachte rendement drukt. Dit is een probleem dat Avantis zeker niet heeft en dit gaat over potentieel (veel) grotere verschillen dan de kosten.

PS. Als Nederlandse belastingbetaler kun je ook AVUV/AVDV via de broker Tastytrade of bij IBKR (opties of pro status) aanschaffen waardoor de kosten lager uitvallen dan het Robeco fonds.
Dank voor je reactie. Ik zal hier morgen nog even verder naar kijken.

Is er een specifieke reden dat je naar de sec yield kijkt in plaats van de 12 maanden yield? Bij emerging market scheelt dit bijna een volle procent aan yield (stijging naar 3,7% yield). Dit komt door de gigantische stijging op de beurs in China afgelopen weken. Door de 12 maanden gemiddelde te pakken zuiver je mijns inziens de yield beter om het gemiddelde dividend lek op een lange termijn te berekenen.

Ik heb de discussie ook gevolgd op RR. ik krijg er ook geen duiding in.. het zou fijn zijn geweest als Pim nog had gereageerd op het forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ptrbvs
  • Registratie: Juni 2018
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:03:
[...]

Probeer dat zelf eens op te zoeken d.m.v. Google.
Niet zo moeilijk doen hoor! Het antwoord op zijn vraag staat letterlijk genoemd in het artikel van BoW, wat jij al had gelinkt. Makkelijker kan niet, alleen even aanklikken en lezen }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Taxcommunism ik heb nog even de gegevens van de portfolio page van Morningstar vergeleken van ROMF, AVUV, AVDV en AVGE. Vrijwel alles lijkt er op te wijzen dat de regressies op het RR forum wel kloppen. ROMF lijkt op een wereld tracker met een relatief lichte tilt. Zonder het nagerekend te hebben vermoed ik dat je met iets als zo'n 70% WEBN 30% AVWS aardig in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
djatwork007 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:04:
[...]
Zou goed kunnen dat je hem nog niet kan kopen op DEGIRO. Ik las namelijk dat Europeanen op IBKR hem ook nog niet konden kopen. Ik heb zelf een paar stukken gekocht gisteren maar ik zit bij IBKR VS.

Een bericht sturen aan DEGIRO kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Taxcommunism schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:33:
[...]
Grove benadering voor het Robeco fonds multifactor fonds X zit je op 0,43% aan dividend lekkage als het geen FBI status had.

Berekening van die 0,43 %gaat als volgt.
- 11,6% (gemiddeld lekkage bij wereld index fondsen) * 3,67% (aan uitgekeerde dividend bij het Robeco fonds) = 0,43%

Het oplossen van het dividend lekkage zorgt voor 0,43% extra rendement en weegt dan ook op tegen de Rabobank kosten van 0,24%.

Daarmee komen de totale kosten per jaar (fondskosten + Rabobank fee -dividend voordeel) van het Robeco fonds op 0,16% te zitten.
[...]
Volgens mij gaat er hier iets mis. Dividendlekkage moet je optellen bij de fonds- en brokerkosten om de totale kosten te krijgen. Als een fonds het dividendlekkage compleet weet op te lossen dan is deze 0, niet negatief.

De totale kosten voor dit fonds zijn dan fondskosten + Rabobank fee = 0,35% + 0,24% = 0,59%. Nogal een verschil met de 0,16% die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
RichieB schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:53:
[...]

Volgens mij gaat er hier iets mis. Dividendlekkage moet je optellen bij de fonds- en brokerkosten om de totale kosten te krijgen. Als een fonds het dividendlekkage compleet weet op te lossen dan is deze 0, niet negatief.

De totale kosten voor dit fonds zijn dan fondskosten + Rabobank fee = 0,35% + 0,24% = 0,59%. Nogal een verschil met de 0,16% die jij noemt.
Ik heb het op deze manier aangepakt omdat ik de dividendlekkage van de nieuwe Avantis ETF's nog niet kon berekenen.

Het komt neer op hetzelfde principe als je de kosten wilt vergelijken van fondsen/ETF. Of je telt de dividendlekkage op bij de Ierse ETF of je trekt het af bij Nederlandse fondsen/ETF's met een FBI-status, om zo de kosten gezuiverd van belasting nadeel of voordeel te vergelijken.

Geloof het of niet maar de totale kosten (inclusief belasting voordeel) van het houden van het robeco multifactor fonds bij de Rabobank is voor mij 0,16%. Waarom moet ik met 0,59% kosten rekenen als dit voor mij niet de kosten zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Taxcommunism op 04-10-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Taxcommunism schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Je kunt de dividendlekkage van normale wereldindexfondsen niet vergelijken met die van andere soorten fondsen.

Bij hoogdividendfondsen kan de dividendlekkage oplopen van 0,5% tot 0,8%, als deze fondsen in Ierland zijn gevestigd.

Edit voorbeeld:

Stel dat je investeert in een Iers fonds/etf met 100 euro en dat fonds/etf belegt in een aandeel van een bedrijf in de VS. Dit aandeel betaalt 6% dividend, wat neerkomt op 6 euro bruto aan dividend. Op grond van het belastingverdrag tussen Ierland en de VS wordt 15% dividendbelasting ingehouden, wat neerkomt op 0,90 euro. De dividendlekkage voor mij als Nederlander bedraagt dan ook 0,9%, want die 0,90 eurocent betaalt door het Ierse fonds/etf mag ik (vooralsnog) niet verrekenen in mijn Nederlandse aangifte.
Ik had niet gezien dat het om een hoog dividendfonds ging. Bij zulke fondsen is het natuurlijk een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Taxcommunism schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:12:
[...]

Geloof het of niet maar de totale kosten (inclusief belasting voordeel) van het houden van het robeco multifactor fonds bij de Rabobank is voor mij 0,16%. Waarom moet ik met 0,59% kosten rekenen als dit voor mij niet de kosten zijn?
Je verwart dan de kosten (fondskosten + Rabobank fee) met de opbrengsten (dividend). Dan kan je ook de waardestijging er vanaf halen en zijn je kosten dit jaar zelfs negatief. Prima als jij zo wil rekenen, maar ik houd dat liever apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
RichieB schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Je verwart dan de kosten (fondskosten + Rabobank fee) met de opbrengsten (dividend). Dan kan je ook de waardestijging er vanaf halen en zijn je kosten dit jaar zelfs negatief. Prima als jij zo wil rekenen, maar ik houd dat liever apart.
Ik begrijp het dat de methode die jij schetst zuiverder is. Links of rechtsom maakt het overigens niet uit.

De reden is echter dat ik het dividendlek van die nieuwe ETF's niet kan berekenen. In dat geval neem ik het dividendvoordeel, vanwege het ontbreken van een lek, mee als een minpost in de kosten.

Overigens was het doel van mijn start post aan te tonen dat het voordeel van het oplossen van het dividend lekkage van het Robeson fonds ruim opweegt tegen de kosten van de Rabobank. Voor de eenvoud heb ik het voordeel verrekent met de kosten (fonds kosten en Rabobank) om tot een TER te komen, zodat het vergeleken kan worden met de Ierse ETF’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als we alles meenemen (opbrengsten van uitlenen, interne transactiekosten) dan vermoed ik dat er vrijwel geen kostenverschil is tussen AVWS (IBKR) en Robeco ROMF (Rabo). Maar dan heb je dus waarschijnlijk een veel sterkere tilt met AVWS. ROMF heeft dan als voordeel (imo) dat het EM meeneemt.

Een vergelijkbare tilt als ROMF zal waarschijnlijk kunnen worden bereikt door WEBN en AVWS te combineren. Dan acht ik het zeer waarschijnlijk dat WEBN+AVWS goedkoper uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:30:
Als we alles meenemen (opbrengsten van uitlenen, interne transactiekosten) dan vermoed ik dat er vrijwel geen verschil is tussen AVWS (IBKR) en Robeco ROMF (Rabo). Maar dan heb je een dus waarschijnlijk een veel sterkere tilt met AVWS. ROMF heeft dan als voordeel (imo) dat het EM meeneemt.

Een vergelijkbare tilt als ROMF zal waarschijnlijk kunnen worden bereikt door WEBN en AVWS te combineren. Dan acht ik het zeer waarschijnlijk dat WEBN+AVWS goedkoper uitkomt.
Een gerelateerde vraag, ik zit sinds kort bij IBKR en heb vandaag het SYEP aangezet. Heb daar voor het overgrote deel ETF's staan, vooral WEBN en een stukje VUSA. Wat mag ik ongeveer verwachten aan inkomsten uit de uitleen van aandelen? Is het de moeite of gaat het om 0,0x% per jaar van de waarde van de aandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afas schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Een gerelateerde vraag, ik zit sinds kort bij IBKR en heb vandaag het SYEP aangezet. Heb daar voor het overgrote deel ETF's staan, vooral WEBN en een stukje VUSA. Wat mag ik ongeveer verwachten aan inkomsten uit de uitleen van aandelen? Is het de moeite of gaat het om 0,0x% per jaar van de waarde van de aandelen?
Ik heb weinig info over UCITS ETF's. Bij mijn US based ETF's was het ongeveer 0.1% per jaar aan opbrengsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:04
Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 23:01:
Dan zou je voor AVWS een dividend van 1,96% kunnen verwachten. Waarmee het dividendlek (uitgaande 12%) effectief uitkomt op 24 basispunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
[...]

Ik zie letterlijk 0 put/call volume op (Europese) ETF's, zelfs bij de grotere (VWRL/IWDA) niet, dus verwacht er niets van.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 20:05
Mijn collectie ETF’s leveren ook niets op.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxcommunism
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:30:
Als we alles meenemen (opbrengsten van uitlenen, interne transactiekosten) dan vermoed ik dat er vrijwel geen kostenverschil is tussen AVWS (IBKR) en Robeco ROMF (Rabo). Maar dan heb je dus waarschijnlijk een veel sterkere tilt met AVWS. ROMF heeft dan als voordeel (imo) dat het EM meeneemt.

Dank! Ik ben het met je eens dat het elkaar dan niet veel gaat ontlopen. Het verschil kan alleen groter worden als de koers/winst verhouding iets terugloopt, dan wordt het percentage dividend weer hoger.

Resteert voor mij dat ik niet tegen belasting inefficiëntie kan.. Maar dat is meer een persoonlijk probleem.

Zou er ook nog niet een Emerging market fond komen van avantis?

[ Voor 3% gewijzigd door Taxcommunism op 04-10-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:08
NicoHF schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Eerst berekenen hoeveel je elke maand kan/wil inleggen en wat je startkapitaal is.
Dat voer je in op de website en aan de hand daarvan zie je de kosten en kan je bepalen waar je zou willen beleggen.
Dan zie je de goedkoopste en makkelijkste opties.

Natuurlijk kan je het zo ingewikkeld mogelijk maken als je zelf wilt of bv een bepaalde overwicht in een bepaald land of sector kiezen.

Zo heb ik bv de Nasdaq100 erbij.

Martkkapalisatie zetten we meestal op 90 als het goed is, ik tenmiste wel voor maximale spreiding.
Duidelijk. Als ik het zo zie is ING de beste keuze bij de standaard etf's. Maar bij vangaurd bijvoorbeeld niet. Is er nog iets op tegen om bij beide te beleggen? Het voelt alsof het bij ING makkelijker is en ik daar eerder gewoon begin. Ik blijf ertegen aanhikken van waar ik nu moet starten. Inlegbedrag weet ik wel, maar wil het ook gewoon proberen. Lijkt alsof ik het niet echt fout kan doen oid zolang ik me maar inlees. Maar wil het ook gewoon begrijpen, en dat leren werkt weer het beste door gewoon te beginnen

[ Voor 15% gewijzigd door twowheeler op 04-10-2024 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 20:05
Taxcommunism schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:41:
Zou er ook nog niet een Emerging market fond komen van avantis?
Ja maar het lijkt erop dat die pas in een later stadium beschikbaar wordt. Ik wacht ondertussen nog op dat ik AVWS (en AVWC) kan traden op IBKR.

Eerder genoemde WEBN plus AVWS vind ik overigens een prachtige combi.

[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 04-10-2024 12:31 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
twowheeler schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:50:
Duidelijk. Als ik het zo zie is ING de beste keuze bij de standaard etf's. Maar bij vangaurd bijvoorbeeld niet. Is er nog iets op tegen om bij beide te beleggen? Het voelt alsof het bij ING makkelijker is en ik daar eerder gewoon begin.
De beste keuze op die website was de Northern Trust fondsen bij ING? Dat is een prima optie die hier populair is. Daarnaast nog in VWRL of VWCE van Vanguard beleggen is niet nodig want dan beleg je in ongeveer dezelfde aandelen met wat minimale verschillen. Sommige mensen vinden het fijn om te spreiden over verschillende aanbieders of brokers, maar als je nog moet beginnen zou ik me daar nog niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Duidelijk. Als ik het zo zie is ING de beste keuze bij de standaard etf's. Maar bij vangaurd bijvoorbeeld niet. Is er nog iets op tegen om bij beide te beleggen? Het voelt alsof het bij ING makkelijker is en ik daar eerder gewoon begin. Ik blijf ertegen aanhikken van waar ik nu moet starten. Inlegbedrag weet ik wel, maar wil het ook gewoon proberen. Lijkt alsof ik het niet echt fout kan doen oid zolang ik me maar inlees. Maar wil het ook gewoon begrijpen, en dat leren werkt weer het beste door gewoon te beginnen
Ik zou zeggen gewoon starten, en dan kun je later altijd kijken of je het anders aan wil pakken en evt verhuizen naar een andere broker ivm kosten/beschikbare fondsen etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Duidelijk. Als ik het zo zie is ING de beste keuze bij de standaard etf's.
Aangenomen dat je de NT-fondsen bedoelt, dat zijn geen ETF's maar klassieke beleggingsfondsen. ETF's zijn prijstechnisch niet interessant bij ING.
Is er nog iets op tegen om bij beide te beleggen? Het voelt alsof het bij ING makkelijker is en ik daar eerder gewoon begin. Ik blijf ertegen aanhikken van waar ik nu moet starten. Inlegbedrag weet ik wel, maar wil het ook gewoon proberen. Lijkt alsof ik het niet echt fout kan doen oid zolang ik me maar inlees. Maar wil het ook gewoon begrijpen, en dat leren werkt weer het beste door gewoon te beginnen
Er is er niks op tegen, het kost je slechts wat extra moeite. Als je dat prima vindt om wat ervaring op te doen is er niks mis mee natuurlijk. Let wel op dat je wel degelijk van alles fout kan doen als beginner, dat hebben we allemaal meegemaakt, dus wees wel voorzichtig. Controleer de ISIN's, wat voor order je inschiet, bij welke beurs enzovoort. Beter 10x gecheckt dan 1x te snel geklikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik lees dat AVWS en AVWC nu kunnen worden gekocht via IBKR.

Het EM factor fonds met lichte tilt gaat 0.35% kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]

Ik heb de aflopen periode mijn versnipperde portfolio teruggebracht naar alleen de ING. Ik bankier daar al en het voelt als prettig om alles overzichtelijk bij elkaar te hebben, maar vooral dat ik een maandelijkse opdracht voor een bepaald bedrag kan instellen. Bij De Giro bijvoorbeeld moest ik daar zelf een x aantal ETF's van kopen. Dat wil ik niet (meer). Kosten technisch is ING ook prima in verhouding tot andere combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:46:

Het EM factor fonds met lichte tilt gaat 0.35% kosten.
Ik ga het in de gaten houden, interessant. Zijn er ETF's op Amerikaanse beurzen die hiermee vergelijkbaar zijn? Ik kon dat zo 1 2 3 niet vinden, er zijn er nogal veel, en ik ben wel geïnteresseerd in historische gegevens.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
DeadKennedy schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:56:
[...]
Ik ga het in de gaten houden, interessant. Zijn er ETF's op Amerikaanse beurzen die hiermee vergelijkbaar zijn? Ik kon dat zo 1 2 3 niet vinden, er zijn er nogal veel, en ik ben wel geïnteresseerd in historische gegevens.
AVWS is een combinatie van AVUV (70%) en AVDV (30%). Deze bestaan enkele jaren maar Ben Felix heeft een pdf gepubliceerd met langere historische gegevens op de PWL website (5 factor investing).

De fondsen DSFVX en DISVX zijn behoorlijk vergelijkbaar (niet perfect) en bestaan lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
*knip* het is hier geen chatbox

[ Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 05-10-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb weinig info over UCITS ETF's. Bij mijn US based ETF's was het ongeveer 0.1% per jaar aan opbrengsten.
Update: dit jaar kom ik bij lange niet aan de 0.1%. Eerder 0.04%. Er is wel 1 ETF die zo'n 0.4% opbrengt.

@Afas

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 05-10-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:08
The Third Man schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:57:
[...]
Aangenomen dat je de NT-fondsen bedoelt, dat zijn geen ETF's maar klassieke beleggingsfondsen. ETF's zijn prijstechnisch niet interessant bij ING.

[...]
Er is er niks op tegen, het kost je slechts wat extra moeite. Als je dat prima vindt om wat ervaring op te doen is er niks mis mee natuurlijk. Let wel op dat je wel degelijk van alles fout kan doen als beginner, dat hebben we allemaal meegemaakt, dus wees wel voorzichtig. Controleer de ISIN's, wat voor order je inschiet, bij welke beurs enzovoort. Beter 10x gecheckt dan 1x te snel geklikt.
Duidelijk, ik lees en leer. Als ik puur op ETFs wil beginnen (wellicht later wat individuele aandelen, heb al vaker de stijging juist voorspelt), dan is DeGiro beter of niet? Heb daar al een account maar nog niks op aangeschaft.

Ik zat zelf aan de standaard iShares of nt world ETFs te denken en daarnaast wat met bedrijven die me aanspreken (tech en automotive bijvoorbeeld). Ik zal niet met grote bedragen starten maar wel structureel inleggen. Wil genoeg liquide middelen over houden om dingen te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@twowheeler de meningen over DeGiro zijn wat verdeeld gezien eerdere ingrepen door de ACM, met de zoekfunctie meer over terug te vinden in dit topic.

En nogmaals de NT fondsen zijn geen ETF en dus ook niet bij DeGiro te krijgen, wel bij de bank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
@twowheeler mijn tip: houd het simpel, beleg gewoon automatisch in de 2 of 3 NT fondsen bij ING. Ga niet gokken op bepaalde sectoren: er is geen bewijs dat je hier meer opbrengsten van kan verwachten.

Reputatie van ING als broker is ook wat hoger dan DEGIRO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:18:
@twowheeler mijn tip: houd het simpel, beleg gewoon automatisch in de 2 of 3 NT fondsen bij ING. Ga niet gokken op bepaalde sectoren: er is geen bewijs dat je hier meer opbrengsten van kan verwachten.

Reputatie van ING als broker is ook wat hoger dan DEGIRO.
Hiermee kunnen we denk ik dit topic sluiten :) . Wekelijks de zelfde vragen. De tijd die verloren gaat aan het maken van de keus waar je gaat indexbeleggen kan je beter in de beurs zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
twowheeler schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
wellicht later wat individuele aandelen, heb al vaker de stijging juist voorspelt)
[...]
daarnaast wat met bedrijven die me aanspreken (tech en automotive bijvoorbeeld).
Ik had hier overheen gelezen, maar dit valt buiten de strategie waar dit topic om gaat. Zie ook de quote in the topicstart:
Rather than trying to pick the specific stocks or sectors of the market that may outperform in the future, passive investors buy funds that are widely diversified, or even approximate the whole market. This guarantees they will receive the average return of all investors. Being average sounds bad, but it is actually a great thing. That's because most investors perform worse than average after taking into account the high fees they can pay for actively managed funds. Studies of manager performance indicate that, before costs, managers, on average, possess stock selection skill, but actual performance is insufficient to overcome the costs of management. In addition, while there is evidence of persistence of poor performance, there is no evidence of persistence of outperformance. Funds that outperform one year tend to underperform in the next. And in the real world, investors pay high fees on managed funds. That means more than half of those actively managed funds usually underperform index funds over the long haul.
Oftewel: de kans dat je iets hebt aan investeren in wat je 'aanspreekt' is kleiner dan simpelweg een indextracker volgen en het verder lekker laten. N.B. ook dat brokers er enorm op inspelen om je wel lekker te maken om specifiek te beleggen, met dingen als de 'grootste stijgers van de maand', analistenopinies enzovoort.

Denken dat je betrouwbaar de markt kan verslaan op de lange termijn omdat je het in het verleden wel eens is gelukt is natuurlijk een illusie. In de praktijk komt dit niet voor, laat staan dat als je een dergelijk talent had, het dan opmerkelijk is dat je hier om advies kan vragen hoe je moet beginnen met beleggen :>

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 05-10-2024 17:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
twowheeler schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:01:
[...]
wellicht later wat individuele aandelen, heb al vaker de stijging juist voorspelt
[...]
Niet doen. Dat gaat je op de lange termijn alleen maar geld kosten tov passief beleggen met indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-08 22:50
@Pistachenootje
@DeadKennedy

Ik twijfel een beetje tussen DeGiro en IBKR. Misschien heb ik het mis, maar ik zie jullie regelmatig posten over IBKR en onder jullie posts wordt IBKR ook vaak genoemd.

Kunnen jullie iets zeggen over IBKR t.o.v. bijvoorbeeld DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
The Third Man schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Bedankt. Ik heb nog een beejte verder gekeken. En ik merk dat ik dezelfde vragen heb als iedereen hier op het forum. Ik neig nu ook naar NT fondsen. Ik wilde eigenlijk in ETFs gaan beleggen. Waarschijnlijk omdat dat het eerste is wat je tegenkomt als je een beetje gaat google-en.

Er zijn nu dus twee opties:
- iShares ETF, World, SC en EM in de verhouding 80/10/10
- NT, World, SC en EM in de verhouing 80/10/10

Ik zit bij de Rabobank, maar lees dat ABN gunstiger is. Ik kan natuurlijk overstappen.

Ik had eerst het idee dat ETFs een vanzelfsprekendheid zijn, maar ik kom er nu achter dat fondsen ook een goede optie zijn.

Vraag is (weer) hoe ik de juiste keuze maak. Van belang zijn de kosten nu, maar ook de verwachte kosten in de toekomst. Hoe weet ik zeker dat ik alle kosten (transactie, beheer, beurs, fonds, dividend?, etc) meeneem en dus een goed overzicht heb van de kosten?

Het bedrag dat ik per direct wil investeren bedraagt enkele jaarsalarissen. Daarom even goed kijken hoe we dit aan gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
walkthisworld schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Bedankt. Ik heb nog een beejte verder gekeken. En ik merk dat ik dezelfde vragen heb als iedereen hier op het forum. Ik neig nu ook naar NT fondsen. Ik wilde eigenlijk in ETFs gaan beleggen. Waarschijnlijk omdat dat het eerste is wat je tegenkomt als je een beetje gaat google-en.
Je wilde denk ik geld verdienen aan beleggingen. Dat het begrip ETF vervolgens je vooraanstaande optie werd is niet wat je wil, maar wat je werd gesuggereerd uit (hoofdzakelijk) commercieel gestuurde bronnen. Een belangrijk verschil.
Er zijn nu dus twee opties:
- iShares ETF, World, SC en EM in de verhouding 80/10/10
- NT, World, SC en EM in de verhouing 80/10/10
Waarom is het voor jou alleen die twee opties?
Ik zit bij de Rabobank, maar lees dat ABN gunstiger is. Ik kan natuurlijk overstappen.
Het scheelt inderdaad iets maar is het je dat waard om alles om te gooien?
Ik had eerst het idee dat ETFs een vanzelfsprekendheid zijn, maar ik kom er nu achter dat fondsen ook een goede optie zijn.

Vraag is (weer) hoe ik de juiste keuze maak. Van belang zijn de kosten nu, maar ook de verwachte kosten in de toekomst. Hoe weet ik zeker dat ik alle kosten (transactie, beheer, beurs, fonds, dividend?, etc) meeneem en dus een goed overzicht heb van de kosten?
Zie de linkjes in de topicstart. Daar wordt gelinkt naar 'de Beste ETF' van Mr FOB staat een duidelijk en uitgebreide vergelijking maakt van alle aspecten, erin wordt ook gelinkt naar een Kostenoverzicht voor de exacte details van de berekeningen. En in de TS wordt ook gelinkt naar Indexfondsenvergelijken, wat vrij eenvoudig weergeeft wat de uitwerking is bij een aantal populaire scenario's. Let wel dat zijn ook niet alle scenario's die hier voorbij komen. Beiden zouden dus als voorbeeldberekeningen moeten dienen en niet als een soort 'Beste Koop' oordeel moeten geven. De enige die dat kan bepalen ben je zelf en wij kunnen je daarbij assisteren natuurlijk. Maar een advies is alvast door niet met beperkte kennis er al gelijk 'deze twee scenario's' van te maken en daar al tussen te moeten kiezen. Er zijn wel 10 scenario's die min of meer hetzelfde doen, dus je perspectief voordat je gaat filteren zou veel ruimer moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 06-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
walkthisworld schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:48:
@Pistachenootje
@DeadKennedy

Ik twijfel een beetje tussen DeGiro en IBKR. Misschien heb ik het mis, maar ik zie jullie regelmatig posten over IBKR en onder jullie posts wordt IBKR ook vaak genoemd.

Wat heb je zelf al kunnen vinden? Wat heb je allemaal op het forum gelezen?

Deze vraag en ook je andere vragen zijn al vaak voorbij gekomen. Ik denk dat je er meer mee opschiet om je even goed in te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:23

de Peer

under peer review

@Pistachenootje
@DeadKennedy

het mooie van een forum is dat die informatie al beschikbaar is, in dit topic zelfs. Jij moet alleen even de zoekfunctie inschakelen en dan krijg je antwoord op al je vragen.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wát je gaat doen bij je broker.

IBKR zal waarschijnlijk het goedkoopst en meest betrouwbaar zijn, maar de learning curve is wat hoger dan bij de Giro. De Giro is iets laagdrempeliger.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 06-10-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is wel een link drop, maar BankerOnWheels heeft ook beide beschreven
https://www.bankeronwheels.com/interactive-brokers-review/
https://www.bankeronwheels.com/degiro-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walkthisworld
The Third Man schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:25:
[...]
Je wilde denk ik geld verdienen aan beleggingen. Dat het begrip ETF vervolgens je vooraanstaande optie werd is niet wat je wil, maar wat je werd gesuggereerd uit (hoofdzakelijk) commercieel gestuurde bronnen. Een belangrijk verschil.

[...]
Waarom is het voor jou alleen die twee opties?

[...]
Het scheelt inderdaad iets maar is het je dat waard om alles om te gooien?

[...]
Zie de linkjes in de topicstart. Daar wordt gelinkt naar 'de Beste ETF' van Mr FOB staat een duidelijk en uitgebreide vergelijking maakt van alle aspecten, erin wordt ook gelinkt naar een Kostenoverzicht voor de exacte details van de berekeningen. En in de TS wordt ook gelinkt naar Indexfondsenvergelijken, wat vrij eenvoudig weergeeft wat de uitwerking is bij een aantal populaire scenario's. Let wel dat zijn ook niet alle scenario's die hier voorbij komen. Beiden zouden dus als voorbeeldberekeningen moeten dienen en niet als een soort 'Beste Koop' oordeel moeten geven. De enige die dat kan bepalen ben je zelf en wij kunnen je daarbij assisteren natuurlijk. Maar een advies is alvast door niet met beperkte kennis er al gelijk 'deze twee scenario's' van te maken en daar al tussen te moeten kiezen. Er zijn wel 10 scenario's die min of meer hetzelfde doen, dus je perspectief voordat je gaat filteren zou veel ruimer moeten zijn.
Het is inderdaad goed mogelijk dat ik "gevallen" ben voor reclame voor ETF. Door probeer ik ook andere mogelijkheden te ontdekken. Nu bijvoorbeeld NT funds. Zoals ik al eerder schreef ben ik wel van mening de meeste belegeers ongeveer hetzelfde willen en ook heb ik het idee dat veel, met mij vergelijkebare, (aspirant-)beleggers uitkomen op ETF. Of dat echt zo is, dat weet ik niet.

Ik ken een aantal opties. Deze twee lijken me relatief eenvoudig en ik verwacht op de langetermijn succesvol te zijn als ik gebruik maak van één van deze opties. Ik had ook vastgoed kunnen kopen om te verhuren. Dit was een realistische optie omdat ik daar in het verleden bij betrokken ben geweest. Maar goed, ik heb geen zin in gedoe, en het verhuren van vastgoed beschouw ik als gedoe. Dan zou ik natuurlijk ook een onderneming kunnen starten, maar ik heb een leuke baan en ondernemen is niets voor mij. Dan zou ik nog losse aandelen kunnen kopen, maar je eest dat het moeilijk is om de markt te verslaan. Dus als je voor beleggen kiest, dan zou ik voor ETFs of voor een fonds o.i.d. kiezen.

Nee, ik zou niet naar de ABN overstappen als het bijna niks in kosten scheelt.

10 scenario's? Bedoel je dan scenario's als vermeld in het kostenoverzicht van FOB? Als ik dat bekijk en ik ga even uit van 100.000 euro, dan kom ik volgens mij uit op "WEBG/WEBN via Interactive Brokers of DEGIRO" (0,37%), omdat de goedkoopste optie ingewikkeld is.

NT zit op 0,47% volgens diezelfde site. Zijn dat de totale kosten bij een paar keer per jaar inleggen? Ik zou niet zo goed weten waarom je niet voor ETF zou kiezen? Je leest natuurlijk wel het een en ander over beleggen bij de grootbank (iets betrouwbaarder), NT schijnt ook wat minder werk te zijn.

Maar goed, ik ben niet op zoek naar iets heel bijzonders (denk ik dan). Het gaat in mijn geval om geld dat ik nu niet nodig heb, en wat ik dus voor lange tijd vast wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
walkthisworld schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Het is inderdaad goed mogelijk dat ik "gevallen" ben voor reclame voor ETF. Door probeer ik ook andere mogelijkheden te ontdekken. Nu bijvoorbeeld NT funds. Zoals ik al eerder schreef ben ik wel van mening de meeste belegeers ongeveer hetzelfde willen en ook heb ik het idee dat veel, met mij vergelijkebare, (aspirant-)beleggers uitkomen op ETF. Of dat echt zo is, dat weet ik niet.

Ik ken een aantal opties. Deze twee lijken me relatief eenvoudig en ik verwacht op de langetermijn succesvol te zijn als ik gebruik maak van één van deze opties. Ik had ook vastgoed kunnen kopen om te verhuren. Dit was een realistische optie omdat ik daar in het verleden bij betrokken ben geweest. Maar goed, ik heb geen zin in gedoe, en het verhuren van vastgoed beschouw ik als gedoe. Dan zou ik natuurlijk ook een onderneming kunnen starten, maar ik heb een leuke baan en ondernemen is niets voor mij. Dan zou ik nog losse aandelen kunnen kopen, maar je eest dat het moeilijk is om de markt te verslaan. Dus als je voor beleggen kiest, dan zou ik voor ETFs of voor een fonds o.i.d. kiezen.

Nee, ik zou niet naar de ABN overstappen als het bijna niks in kosten scheelt.

10 scenario's? Bedoel je dan scenario's als vermeld in het kostenoverzicht van FOB? Als ik dat bekijk en ik ga even uit van 100.000 euro, dan kom ik volgens mij uit op "WEBG/WEBN via Interactive Brokers of DEGIRO" (0,37%), omdat de goedkoopste optie ingewikkeld is.

NT zit op 0,47% volgens diezelfde site. Zijn dat de totale kosten bij een paar keer per jaar inleggen? Ik zou niet zo goed weten waarom je niet voor ETF zou kiezen? Je leest natuurlijk wel het een en ander over beleggen bij de grootbank (iets betrouwbaarder), NT schijnt ook wat minder werk te zijn.

Maar goed, ik ben niet op zoek naar iets heel bijzonders (denk ik dan). Het gaat in mijn geval om geld dat ik nu niet nodig heb, en wat ik dus voor lange tijd vast wil zetten.
Volgens mij heb je al een goed beeld wat betreft je wensen en passief beleggen. Dit laatste is slechts geneuzel in de marge, dus ik zou gewoon lekker beginnen. Je kunt altijd later nog switchen naar een nog iets marginaal goedkopers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
walkthisworld schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

10 scenario's? Bedoel je dan scenario's als vermeld in het kostenoverzicht van FOB?
Zoals vermeld daar, op indexfondsenvergelijken en de meest genoemden in dit topic die (nog) niet in die overzichten staan.
Als ik dat bekijk en ik ga even uit van 100.000 euro, dan kom ik volgens mij uit op "WEBG/WEBN via Interactive Brokers of DEGIRO" (0,37%), omdat de goedkoopste optie ingewikkeld is.
Let wel op dat dit de goedkoopste optie is in de strategie Developed World + Emerging Markets, want dat is de strategie de Mr FOB heeft gekozen. Het is niet de enige optie, de andere twee populaire opties zijn alleen Developed World en DW+EM+Small Cap. De laatste zie je ook veel in de alles-in-1 aanbieders zoals Meesman en BrandNewDay. De vraag is dus welke strategie jij wil toepassen en ik vermoed dat je daar nog niet een keuze in hebt gemaakt.
Die twee redenen zijn vrij gangbaar om voor NT te kiezen, maar je hebt nog de aspecten van ETF's:

- ETF's zijn beursverhandeld, dat wil zeggen onderhevig aan koerschommelingen gedurende de dag. Je hebt geen prijsgarantie. Een beleggingsfonds maakt 1 keer per dag de prijs op, meestal als alle beurzen gesloten zijn, op basis van close price van alle onderliggende aandelen en daar koop of verkoop je op.
- De verwerkingstijd is daardoor echter wel 2 werkdagen op z'n snelst. Een ETF kan je binnen beurstijden direct verhandelen en de uitbetaling van de broker is soms ook sneller (wisselt een beetje).
- Op de beurs kan je niet fractioneel kopen, dus kost de ETF 105 euro dan kan je niet 100 euro inleggen. Je moet dus ofwel je wisselgeld ook investeren (en dus gemiddeld altijd iets meer investeren) ofwel je wisselgeld niks laten doen tot het volgende handelsmoment. Een beleggingsfonds maakt het niet uit, elk bedrag wat je inlegt geeft je een overeenkomstig percentage.
- Door de devil in the details is de kans op foutjes bij ETF's wat groter dan bij NT bij de bank, maar dat hangt van de persoon af natuurlijk. Maar er zijn tig voorbeelden van 'ik heb kernselectie bij DeGiro gekocht en toch meer transactiekosten betaald?!', doordat men of de specifieke beurs niet controleert of afkortingen (tickers) gebruikt ipv ISIN. En een andere valkuil is in USD of GBP kopen, want ook dat is beursafhankelijk. Altijd dubbelchecken dus.
Dat is natuurlijk duidelijk aan dat je in dit topic post ;) maar ik zou dus de keuze bepalen van welke strategie en bij welke instelling en dan pas de betreffende fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
The Third Man schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:00:
[...]
Zoals vermeld daar, op indexfondsenvergelijken en de meest genoemden in dit topic die (nog) niet in die overzichten staan.

[...]
Let wel op dat dit de goedkoopste optie is in de strategie Developed World + Emerging Markets, want dat is de strategie de Mr FOB heeft gekozen. Het is niet de enige optie, de andere twee populaire opties zijn alleen Developed World en DW+EM+Small Cap. De laatste zie je ook veel in de alles-in-1 aanbieders zoals Meesman en BrandNewDay. De vraag is dus welke strategie jij wil toepassen en ik vermoed dat je daar nog niet een keuze in hebt gemaakt.

[...]
Die twee redenen zijn vrij gangbaar om voor NT te kiezen, maar je hebt nog de aspecten van ETF's:

- ETF's zijn beursverhandeld, dat wil zeggen onderhevig aan koerschommelingen gedurende de dag. Je hebt geen prijsgarantie. Een beleggingsfonds maakt 1 keer per dag de prijs op, meestal als alle beurzen gesloten zijn, op basis van close price van alle onderliggende aandelen en daar koop of verkoop je op.
- De verwerkingstijd is daardoor echter wel 2 werkdagen op z'n snelst. Een ETF kan je binnen beurstijden direct verhandelen en de uitbetaling van de broker is soms ook sneller (wisselt een beetje).
- Op de beurs kan je niet fractioneel kopen, dus kost de ETF 105 euro dan kan je niet 100 euro inleggen. Je moet dus ofwel je wisselgeld ook investeren (en dus gemiddeld altijd iets meer investeren) ofwel je wisselgeld niks laten doen tot het volgende handelsmoment. Een beleggingsfonds maakt het niet uit, elk bedrag wat je inlegt geeft je een overeenkomstig percentage.
- Door de devil in the details is de kans op foutjes bij ETF's wat groter dan bij NT bij de bank, maar dat hangt van de persoon af natuurlijk. Maar er zijn tig voorbeelden van 'ik heb kernselectie bij DeGiro gekocht en toch meer transactiekosten betaald?!', doordat men of de specifieke beurs niet controleert of afkortingen (tickers) gebruikt ipv ISIN. En een andere valkuil is in USD of GBP kopen, want ook dat is beursafhankelijk. Altijd dubbelchecken dus.

[...]
Dat is natuurlijk duidelijk aan dat je in dit topic post ;) maar ik zou dus de keuze bepalen van welke strategie en bij welke instelling en dan pas de betreffende fondsen.
WEBN is toch niet de goedkoopste optie omdat hij dividendlek heeft. VTI/VXUS en fitvermogen zijn dan toch nog steeds goedkopere opties (de één voor grote bedragen, de ander voor kleine bedragen).

Fractioneel ETFs kopen kan ook prima bij een partij als IBKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@Janpietertje89 Fitvermogen heeft door hun behoorlijke ESG uitsluitingen van ca 35% een effectieve market cap van slechts 58%. Dat is een behoorlijk risico op afwijken van de markt tegenover reguliere fondsen die rond de 80-90% zitten.

Dat de optieroute nog goedkoper is klopt maar niet bepaald eenvoudig voor de beginner, daarnaast had hij die ook gezien want die wordt in datzelfde overzicht genoemd. Ik las daar dan in dat hij met WEBN de goedkoopste, praktische route bedoelde en niet letterlijk zo goedkoop mogelijk no matter what.

Bij fractioneel beleggen zoals bij IBKR werk je via een onderhandse verwerking van die fracties. Dat heeft ook weer risico’s qua wettelijke bescherming e.d. het feit dat iets eenvoudig of gemakkelijk kán betekent nog niet dat het automatisch wenselijk is. Net als bij de optieroute trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:07
[...]
Ook UCITS ETF's kunnen zeker wel wat opleveren. Hoeveel is echter lastig te zeggen. Dat is afhankelijk van marktfactoren zoals vraag en aanbod van aandelen om uit te lenen en het rentepercentage, en of IBKR het uitlenen van het aandeel aangezet heeft.

Zoals ik eerder had gepost zou meer harde data om te kunnen vergelijken wel handig zijn!

Ik heb net als anderen hier op basis van berekeningen van Gerben (bekend van Reddit, Mr FOB blog en het Rational Reminder Forum) de combinatie van (ongeveer) de onderstaande wereldwijde portfolio. Zie het Mr FOB blog waar Gerben heeft uitgerekend dat de kosten daarvan ongeveer 0,22% zijn. Onderstaand heb ik daar ook de SYEP inkomsten bijgezet, vanaf mei (toen het pas ging lopen) tot nu. De inkomsten stijgen dus waarschijnlijk nog, maar ik kom bij elkaar nu al op de 0,23% uit, dus dit zou de goedkoopste optie kunnen zijn (met zelfs negatieve kosten?).

Uiteraard heb je met een swap-gebaseerd fonds en met het SYEP wel meer counter-party risico en is het ingewikkelder dan een enkel aandeel zoals WEBN of iets dergelijks, en misschien voel je je beter bij de NT fondsen. WEBN is bij mij nog nooit uitgeleend onder het SYEP, ik denk omdat die erg nieuw is en ook niet zo interessant is om te lenen. Een enkel aandeel is wel zo simpel maar misschien ga ik de recurring investments op IBKR toch zo instellen dat ik onderstaande verdeling aanhou voor het wereldwijde deel van mijn portfolio.

InstrumentIndexTERGewichtSYEP inkomsten YTD
SC0H/MXUSMSCI USA* 0,09%~70%0,30%
VWCGFTSE Developed Europe0,10%~18%0,09%
VJPAFTSE Japan0,15%~7%** 0,30%
VGEKFTSE Developed Asia Pacific ex Japan0,15%~5%0,13%
VFEAFTSE Emerging Markets 0,22%***0,13%

* TER van 0,05% met geschatte swap-kosten van 0,04%, zie blog van Gerben. Zie voor uitgebreide kostenanalyse (inclusief het dividendlek) het Mr FOB blog.

** Tijdens de volatiliteit in Juni/Juli wat hoger met 0,09% per maand, nu weer minder met 0,01% in september bijvoorbeeld. Dit illustreert wel dat je er niet op kan rekenen.

*** Edit: ik had eerst VFEA neergezet ipv VGEK, omdat ik ook nog emerging markets erbij heb. Verandert niet zoveel verder dus heb VFEA er ook nog bijstaan (allebei 0,13% SYEP yield YTD). De verhouding van de 4 fondsen schaal ik dan naar 89% en doe er 11% VFEA bij (of wat de huidige developed/emerging verhouding is).

Als de rente weer omlaag gaat zullen de SYEP inkomsten ook lager zijn. Bij een rentedaling zullen de inkomsten extra hard omlaag gaan omdat je maar 50% van de renteinkomsten van het collateral krijgt. In ieder geval wel meer dan dat je van DeGiro krijgt die je aandelen uitleent (behalve als je nog een oud custody account hebt).

[ Voor 6% gewijzigd door matthijsln op 08-10-2024 08:25 . Reden: VFEA in de tabel gezet ipv VGEK ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
The Third Man schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:19:

Bij fractioneel beleggen zoals bij IBKR werk je via een onderhandse verwerking van die fracties. Dat heeft ook weer risico’s qua wettelijke bescherming e.d. het feit dat iets eenvoudig of gemakkelijk kán betekent nog niet dat het automatisch wenselijk is. Net als bij de optieroute trouwens.
Ben ik me bewust van, maar ik denk dat bijna iedereen hier het ermee eens is dat het gemakt van set-and-forget maandelijks hetzelfde bedrag aankopen zeker groter dan het minuscule risico op het verliezen van een fractie van een fractie van één stuk bij eventueel failliet gaan van een gigantische partij als IBKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walkthisworld
@Janpietertje89 Fitvermogen heeft door hun behoorlijke ESG uitsluitingen van ca 35% een effectieve market cap van slechts 58%. Dat is een behoorlijk risico op afwijken van de markt tegenover reguliere fondsen die rond de 80-90% zitten.

Dat de optieroute nog goedkoper is klopt maar niet bepaald eenvoudig voor de beginner, daarnaast had hij die ook gezien want die wordt in datzelfde overzicht genoemd. Ik las daar dan in dat hij met WEBN de goedkoopste, praktische route bedoelde en niet letterlijk zo goedkoop mogelijk no matter what.

Inderdaad, ik was/ben inderdaad op zoek naar eenvoudige/praktische en goedkope optie.

Bedankt voor je uitgebreide posts. Deze helpen mij om zelf wat verder te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:46:
AVWS geeft bij mij nu inderdaad geen melding meer dat het (nog) niet kan, zojuist dus even wat geld overgemaakt naar IBKR en dan ga morgen een eerste plukje kopen.
Daarna eens even een goed overzicht maken om te kijken welke wijzigingen ik precies ga aanbrengen de komende tijd, o.a. de NT fondsen, AVWS en EGLN (goud).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat de optieroute nog goedkoper is klopt maar niet bepaald eenvoudig voor de beginner, daarnaast had hij die ook gezien want die wordt in datzelfde overzicht genoemd.
Het grootste probleem wat ik weinig (echt) toegelicht zie worden met de optie route voor bijvoorbeeld VT of VTI+VXUS, is de US estate tax wanneer je meer dan 60k USD hebt staan als non-resident. Daar kunnen afspraken over zijn gemaakt in belastingverdragen (tussen NL en VS zijn die er wel maar ik weet de inhoud er niet van - zijn niet van toepassing voor mij), maar als je net voor een leuke baan verhuist naar een ander land en vervolgens onder een bus komt. Dan is het maar de vraag of daar ook een vergelijkbaar verdrag ligt, of dat je nabestaanden dan toch tot 40% mogen gaan aftikken.

Dat zijn allemaal extra uitzoekpunten en wellicht forse drempels als je wilt kijken om naar het buitenland te vertrekken (voor werk, de liefde, of welke andere reden dan ook).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
Qwerty-273 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:19:
[...]

Het grootste probleem wat ik weinig (echt) toegelicht zie worden met de optie route voor bijvoorbeeld VT of VTI+VXUS, is de US estate tax wanneer je meer dan 60k USD hebt staan als non-resident. Daar kunnen afspraken over zijn gemaakt in belastingverdragen (tussen NL en VS zijn die er wel maar ik weet de inhoud er niet van - zijn niet van toepassing voor mij), maar als je net voor een leuke baan verhuist naar een ander land en vervolgens onder een bus komt. Dan is het maar de vraag of daar ook een vergelijkbaar verdrag ligt, of dat je nabestaanden dan toch tot 40% mogen gaan aftikken.

Dat zijn allemaal extra uitzoekpunten en wellicht forse drempels als je wilt kijken om naar het buitenland te vertrekken (voor werk, de liefde, of welke andere reden dan ook).
Het is voor mij een reden om sowieso geen US gedomicilieerde ETFs te nemen. Sowieso komen er bij emigratie allerlei lastige belastingvraagstukken naar voren waarbij je als je het goed doet veel belasting kan besparen.

Als je bijvoorbeeld naar een land verhuisd wat vermogensaanwasbelastingen (capital gains) heft zijn er 2 verschillende soorten belastingregimes;
a) Ze nemen als kosten basis de waarde op de dag van emigratie
b) Ze nemen de originele aankoopkosten

In mijn geval zal ik naar een land verhuizen wat versie b hanteert. Als ik mijn ETFs dus 1 dag voor mijn emigratie verkoop en 1 dag erna weer terug koop reset ik mijn aankoopkosten en spaar ik dus een hoop belasting uit, volledig legaal.
Pagina: 1 ... 63 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.