@R.van.M ik ben recent ge-emigreerd en heb mijn ETF's van IBKR Ierland naar de VS getransfereerd. Volgens mij is er op geen enkele manier terug te halen wat de oorspronkelijke aankoop prijs is. De kost prijs staat volgens mij op de waarde van de transfer dag. Ik zal het nog een keer checken de komende tijd.
Wellicht dat met een transfer de kostenbasis zich ook reset, hopelijk want in de USA volgens ze ook versie B (volgens chatgpt)Pistachenootje schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:42:
@R.van.M ik ben recent ge-emigreerd en heb mijn ETF's van IBKR Ierland naar de VS getransfereerd. Volgens mij is er op geen enkele manier terug te halen wat de oorspronkelijke aankoop prijs is. De kost prijs staat volgens mij op de waarde van de transfer dag. Ik zal het nog een keer checken de komende tijd.
When immigrating to the U.S., the cost basis for capital gains tax purposes is generally the original cost basis of the asset when it was acquired, not its fair market value (FMV) at the time of immigration.
Hopelijk voor jou? Ik ben namelijk naar Thailand geëmigreerd en heb niets met de regels in de VS te maken.R.van.M schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:14:
[...]
Wellicht dat met een transfer de kostenbasis zich ook reset, hopelijk want in de USA volgens ze ook versie B (volgens chatgpt)
[...]
Ik zou overigens wel uitkijken met het blind vertrouwen op juridisch/fiscaal advies van ChatGPT
[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 10-10-2024 17:19 ]
Ik zag in je statement dat je aandelen naar de VS gemigreerd waren, dus foute aannamePistachenootje schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:16:
[...]
Hopelijk voor jou? Ik ben namelijk naar Thailand geëmigreerd en heb niets met de regels in de VS te maken.
Helemaal mee eens, daarom schrijf ik het er ook bij.Zr40 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:17:
Ik zou overigens wel uitkijken met het blind vertrouwen op juridisch/fiscaal advies van ChatGPT
Het is echter wel een goede tool om mee te brainstormen en vervolgens te controleren.
In mijn geval klopte het
hier toch nog een plukje 500x bijgekocht deze week. Heb nu nog een 6K klaarstaan maar daarvoor wacht ik op de USA verkiezingen
En waar wacht je dan op? Je verwacht dat de beurs daalt als K of T wint?djatwork007 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:50:
hier toch nog een plukje 500x bijgekocht deze week. Heb nu nog een 6K klaarstaan maar daarvoor wacht ik op de USA verkiezingen
Waarom zitten de mensen die de markt proberen te timen en dus niet passief aan het beleggen zijn hier in dit topic en niet in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 ?
Ik vergelijk de nummer 2 in het lijstje van beste ETFs van Mr. FOB (WEBN) met de iShares ETF (IWDA) die mij ook aanstaat. Bij IWDA zou ik ook EM en SC bijkopen (https://marketcaps.site/)
De TER van WEBN is relatief laag. Dit is een reden om voor WEBN te kiezen. Ik lees dat WEBN wel last heeft van dividendlekkage. Dit leidt tot kosten van 0,37%. Hoe zit dit bij IWDA?
Verder valt het volgende me op:
- fondsgrootte WEBN is slechts 35M t.o.v. 77.200M
- WEBN is slects een paar maanden oud
- de Solactive index ben ik nog niet eerder tegengekomen
Wat valt er te zeggen over deze drie punten?
De TER van WEBN is relatief laag. Dit is een reden om voor WEBN te kiezen. Ik lees dat WEBN wel last heeft van dividendlekkage. Dit leidt tot kosten van 0,37%. Hoe zit dit bij IWDA?
/f/image/9UhElgcOYKOLcrBdm3gV5zof.png?f=fotoalbum_large)
Dat we het hier al vaker over gehad hebben in dit topic, zoek op WEBN en WEBG. Tevens heeft Mr. FOB er een blog of twee aangewijd.walkthisworld schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:15:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
De grootte van het fonds heeft de vergelijkingssite die je gebruikt fout (of wellicht niet up to date). Zie https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9walkthisworld schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:15:
Via die pagina kan je ook een Excel met NAV History binnen hengelen. Daar wordt ook de AuM in weergegeven.Assets Under Management
1,747 M USD
[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-10-2024 22:35 . Reden: WEBN en WEBG linkje door elkaar gehusseld. ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
Hier de 125 bonus van Centraal Beheer bijgeschreven gekregen. Toch lekken op een eigen inleg van 800. Nu ff nadenken wat ik ermee doe; alles overhevelen naar Fitvermogen waar de rest staat of gewoon lekker laten staan.
Bij mij kwam de laatste bonus van 60 euro een beetje te laat, dat vond ik wel jammer want verder was het echt een top actie. De klantenservice was er ook wel goed. Uiteindelijk heb ik toch ervoor gekozen om de hele meuk op WEBN te zetten. Ik vond het fonds en de werkwijze echt super. Maar de grafiek en app zijn net effe iets te basic en om dan zo'n klein bedrag ergens apart te houden, met net iets hogere kosten dan bij de rest van mijn producten, dat vond ik uiteindelijk toch niet handig.Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:25:
Hier de 125 bonus van Centraal Beheer bijgeschreven gekregen. Toch lekken op een eigen inleg van 800. Nu ff nadenken wat ik ermee doe; alles overhevelen naar Fitvermogen waar de rest staat of gewoon lekker laten staan.
Wachten op de dip, een goede strategie of niet? Zie: https://pwlcapital.com/wp...Warwick-Buy-The-Dip_A.pdf
Die heeft een LKF van 0.17% (bron: justetf.com). LKF van WEBN bedraagt 0,07%.djatwork007 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Iwda heeft hetzelfde lek zoals bijna allemaal. Grootte zou nu 1.6 miljard zijn, dacht ik. Als je 1 zoekt die alles dekt, spyi.
Ik volg even niet waarom je een portfolio van alleen EM (WEBN) overweegt of een portfolio van EM en SC van iShares. Als je het gelijk wil houden, zou ik twee EM-opties vergelijken of twee EM-SC-opties.walkthisworld schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:15:
Ik vergelijk de nummer 2 in het lijstje van beste ETFs van Mr. FOB (WEBN) met de iShares ETF (IWDA) die mij ook aanstaat. Bij IWDA zou ik ook EM en SC bijkopen (https://marketcaps.site/)
Elke ETF heeft dividendlekkage, inherent aan de portfolio. Omdat je ETF's min of meer op dezelfde index(en) en dus portfolio aan het vergelijken bent, is het dividendlek ook min of meer gelijk. Dat is waarom je CARIx en Northern Trust op indexfondsenvergelijken ziet staan, daar heb je dat dividendlek nauwelijks. En op die site staan de percentages van het lek ook vermeld. WEBN staart nog niet bij, maar IWDA wel.De TER van WEBN is relatief laag. Dit is een reden om voor WEBN te kiezen. Ik lees dat WEBN wel last heeft van dividendlekkage. Dit leidt tot kosten van 0,37%. Hoe zit dit bij IWDA?
Ik sluit me bij de rest aan dat je door simpelweg op 'WEBN' in de zoekbalk in te tikken, je alle discussie hierover al kan terugvinden.Verder valt het volgende me op:
De ene spreiding is niet automatisch beter dan de ander. Je kiest een strategie als afweging risico-potentieel rendement. Als je strategie EM+SC is, dan is SPYI een logische kandidaat. Als je alleen voor EM gaat niet.
Hoe verschilt de track record van de resten track record
Lijkt erop dat ze WEBN en WEBG bij elkaar optellen (of de grootte van WEBG weergeven bij WEBN) op hun website.Qwerty-273 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:28:
[...]
De grootte van het fonds heeft de vergelijkingssite die je gebruikt fout (of wellicht niet up to date). Zie https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9
[ Voor 5% gewijzigd door dj_ryow op 11-10-2024 14:14 ]
De mensen die louter passief beleggen zul je ook niet gauw vinden op fora om te praten over louter "passief" beleggen.Leipo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:46:
Waarom zitten de mensen die de markt proberen te timen en dus niet passief aan het beleggen zijn hier in dit topic en niet in Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 ?
Mijn vader belegt al 20 jaar en moet alleen een keer per jaar in loggen om de documenten voor de IB aangifte te krijgen. Indien dat niet hoefde zou hij überhaupt nooit inloggen.
R.van.M schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Als je bijvoorbeeld naar een land verhuisd wat vermogensaanwasbelastingen (capital gains) heft zijn er 2 verschillende soorten belastingregimes;
a) Ze nemen als kosten basis de waarde op de dag van emigratie
b) Ze nemen de originele aankoopkosten
In mijn geval zal ik naar een land verhuizen wat versie b hanteert. Als ik mijn ETFs dus 1 dag voor mijn emigratie verkoop en 1 dag erna weer terug koop reset ik mijn aankoopkosten en spaar ik dus een hoop belasting uit, volledig legaal.
offtopic:
Ik ben geen expert dus neem dit met een korrel zout: Als het land waar je naar toe verhuist B gebruikt en op de een of andere manier zou kunnen achterhalen wat je originele aankoopprijs was in NL, en dat land heeft een double taxation agreement met NL dan zou je alle belasting die je al hebt betaald in NL over de gains tot de dag van transfer (aardig wat neem ik aan) moeten kunnen aftrekken van de belasting daar.
Ik ben geen expert dus neem dit met een korrel zout: Als het land waar je naar toe verhuist B gebruikt en op de een of andere manier zou kunnen achterhalen wat je originele aankoopprijs was in NL, en dat land heeft een double taxation agreement met NL dan zou je alle belasting die je al hebt betaald in NL over de gains tot de dag van transfer (aardig wat neem ik aan) moeten kunnen aftrekken van de belasting daar.
[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 13-10-2024 05:21 ]
Even een schopje vanaf "Beleggen op de beurs in de praktijk".
Ik heb al een aantal jaren een rekening bij Evi Go, in mijn geval met 'offensief' als profiel. Op zich ben ik erg tevreden met hun service, maar heb nooit heel actief gekeken naar hun rendement (in vergelijking met andere aanbieders) en daarmee samenhangend de (in)directe kosten.
Nu heb ik een korte vergelijking gemaakt en kijk daarbij onder andere naar Meesman en naar Rabobank Beheerd Beleggen.
Het valt me op dat de kosten bij de Rabobank een stuk lager zijn, en bij Meesman al helemaal. En daarmee ' automatisch' ook een beter rendement (waarschijnlijk omdat de kosten van het bruto rendement worden ingehouden). Meesman komt in die vergelijking dan ook het beste uit de verf.
Ik heb niet de indruk dat Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) of Rabobank Beheer Beleggen risicovoller is dan Evi. Oftewel, omdat Evi 'probeert' de index te verslaan maken ze daarmee extra (personeels)kosten, en daarmee hebben ze een netto lager rendement dan anderen. Nu is mijn grote vraag, klopt bovenstaande beredenering of maak ik ergens een denkfout?
Ik heb al een aantal jaren een rekening bij Evi Go, in mijn geval met 'offensief' als profiel. Op zich ben ik erg tevreden met hun service, maar heb nooit heel actief gekeken naar hun rendement (in vergelijking met andere aanbieders) en daarmee samenhangend de (in)directe kosten.
Nu heb ik een korte vergelijking gemaakt en kijk daarbij onder andere naar Meesman en naar Rabobank Beheerd Beleggen.
Het valt me op dat de kosten bij de Rabobank een stuk lager zijn, en bij Meesman al helemaal. En daarmee ' automatisch' ook een beter rendement (waarschijnlijk omdat de kosten van het bruto rendement worden ingehouden). Meesman komt in die vergelijking dan ook het beste uit de verf.
Ik heb niet de indruk dat Meesman (Aandelen Wereldwijd Totaal) of Rabobank Beheer Beleggen risicovoller is dan Evi. Oftewel, omdat Evi 'probeert' de index te verslaan maken ze daarmee extra (personeels)kosten, en daarmee hebben ze een netto lager rendement dan anderen. Nu is mijn grote vraag, klopt bovenstaande beredenering of maak ik ergens een denkfout?
Toevallig heb ik vandaag juist zitten vergelijken tussen "Zeer Offensief" bij Evi Go aan de ene kant en "MSCI World" bij Trade Republic aan de andere kant.SyS_ErroR schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:05:
De volatiliteit is in mijn ogen vergelijkbaar en het rendement over de afgelopen 5 jaar is precies hetzelfde.
Maar als je kijkt naar YTD, dan doet de ETF het nu zelfs een stuk beter.
Daarom zou ik in het kielzog van jouw vraag willen vragen wat ik over het hoofd zie, want wat is nou de toegevoegde waarde van vermogensbeheer?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ik zit deels bij AAB vermogensbeheer, en die werken ook met fondsen en om eerlijk te zijn merk ik er de afgelopen drie jaar aan het rendement ook niet heel veel van. Zij switchen wel actiever tussen fondsen (regio en sector) maar de kosten lopen wel door terwijl het effect op deze te korte termijn nog niet duidelijk is.aawe mwan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:13:
[...]
<>
Daarom zou ik in het kielzog van jouw vraag willen vragen wat ik over het hoofd zie, want wat is nou de toegevoegde waarde van vermogensbeheer?
Daarnaast zit ik in een aantal ING, Triodos etc fondsen en dat rendeert vergelijkbaar (Triodos fonds met microkrediet minder maar daar kies ik zelf voor dus dat telt niet).
Ook tussen fondsen en fondsbeleggers spreiden zou ik iedereen aanbevelen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je kunt dan beter Rabobank Zelf Beleggen pakken in plaats van Beheerd Beleggen. Dan kun je zelf de drie NT fondsen aankopen waar Meesman's Aandelen Wereldwijd Totaal ook in belegt.SyS_ErroR schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:05:
Kijk ook eens naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en de topic start.
[ Voor 8% gewijzigd door user109731 op 13-10-2024 18:57 ]
Ik beleg voor iemand waarvan ik wettelijk vertegenwoordiger ben. Dit deed ik middels index beleggen bij Rabobank Zelf beleggen met de NT fondsen.
Echter wegens nieuw beleid is dit niet meer mogelijk voor wettelijk vertegenwoordigers. Dus heb 2 keuzes; ofwel beheerd beleggen Rabobank ofwel een andere broker.
Ik zit eraan te denken het te storten op een Meesman rekening (en anders evtt DeGiro). Ook daar is het neem ik aan verzekerd en kan er niets gebeuren op moment dat zij ermee stoppen. Zijn er zaken waar ik voor op moet letten?
Echter wegens nieuw beleid is dit niet meer mogelijk voor wettelijk vertegenwoordigers. Dus heb 2 keuzes; ofwel beheerd beleggen Rabobank ofwel een andere broker.
Ik zit eraan te denken het te storten op een Meesman rekening (en anders evtt DeGiro). Ook daar is het neem ik aan verzekerd en kan er niets gebeuren op moment dat zij ermee stoppen. Zijn er zaken waar ik voor op moet letten?
Wat bedoel je met alleen EM? Emerging markets?The Third Man schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:59:
[...]
Ik volg even niet waarom je een portfolio van alleen EM (WEBN) overweegt of een portfolio van EM en SC van iShares. Als je het gelijk wil houden, zou ik twee EM-opties vergelijken of twee EM-SC-opties.
[...]
The Amundi Prime All Country World UCITS ETF UCITS ETF Acc seeks to track the Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index. The Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index tracks large- and mid-cap stocks from developed and emerging markets worldwide.
Ik had een soortgelijk probleem zakelijk met Abn amro, maar bij de ING mocht het gewoon. Dus daar een rekening geopend.martijn22222 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:15:
Ik beleg voor iemand waarvan ik wettelijk vertegenwoordiger ben. Dit deed ik middels index beleggen bij Rabobank Zelf beleggen met de NT fondsen.
Volgens mij zijn de beleggingsinstellingen tot 20.000 gedekt, maar de beleggingen en de organisatie zijn juridisch gescheiden, zodat bij faillissement de beleggingen buiten schot blijven.
Maar je hebt dus nergens 100% garantie. De 100k is voorzover ik weet voor bank en spaartegoeden.
https://www.dnb.nl/betrou...en%20hogere%20compensatie.
Alleen EM erbij, dus Developed World + EM (WEBN) is een kleinere groep dan Developed World + EM + SC (die hij aangeeft te gaan kopen als de andere optie)feelthepower schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:53:
[...]
Wat bedoel je met alleen EM? Emerging markets?
[...]
Aangezien we het hier enkel over dergelijke combinaties hebben leek het me dermate voor de hand liggend dat ik "developed world" hierbij weg kon laten.Ik vergelijk de nummer 2 in het lijstje van beste ETFs van Mr. FOB (WEBN) met de iShares ETF (IWDA) die mij ook aanstaat. Bij IWDA zou ik ook EM en SC bijkopen
[ Voor 33% gewijzigd door The Third Man op 14-10-2024 21:38 ]
Omdat de bedrijven alsnog dividend uitkeren maar het ETF dat voor je herbelegt in de ETF, daardoor stijgt de koers.NMMNG schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:28:
Hoe kan er sprake zijn van dividendlekkage als de ETF accumulerend is?
De ETF ontvangt het dividend en is daar zelf belasting over verschuldigd volgens de regels van het land waar de ETF fiscaal is gevestigd. Of de ETF het vervolgens aan jou uitkeert of intern herbelegt, verandert daar niets aan.NMMNG schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:28:
Overigens is dividendlekkage een uniek Nederlands fenomeen, vanwege de manier waarop onze box 3 werkt. In veel andere landen levert een ETF geen fiscaal nadeel op ten opzichte van direct bezit van de onderliggende dividend-uitkerende aandelen, daar zullen ze dit niet herkennen. Voor inwoners van België is het zelfs wenselijk, omdat de door de ETF betaalde dividendbelasting kleiner is dan de eigen dividendbelasting.
[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2024 23:59 ]
Je hebt gelijk. Ik moet in het hoofd houden wat mijn strategie is. Alleen WEBN is niet gelijk aan EM+EC. Ik heb inmiddels gezocht op WEBN. Daar is redelijk wat over te vinden. Ik keek alleen naar WEBN vanwege het feit dat deze de laatste tijd redelijk veel voorbij komt ne vanwege de lage kosten, zonder te bedenken wat ik nu eigenlijk wil.The Third Man schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:59:
[...]
Ik volg even niet waarom je een portfolio van alleen EM (WEBN) overweegt of een portfolio van EM en SC van iShares. Als je het gelijk wil houden, zou ik twee EM-opties vergelijken of twee EM-SC-opties.
[...]
Ik sluit me bij de rest aan dat je door simpelweg op 'WEBN' in de zoekbalk in te tikken, je alle discussie hierover al kan terugvinden.
Ik ga waarschijnlijk voor DEV + EM. En ik zal proberen (LC+MC) en SC te combineren. Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen hoe dit te doen.
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar als je het hebt over het "combineren met SC", dan ga je dus wel degelijk voor DEV + EM + SC?walkthisworld schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:27:
[...]
Ik ga waarschijnlijk voor DEV + EM. En ik zal proberen (LC+MC) en SC te combineren. Er zijn al een aantal voorbeelden voorbij gekomen hoe dit te doen.
Ja, inderdaad.The Third Man schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:29:
[...]
Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar als je het hebt over het "combineren met SC", dan ga je dus wel degelijk voor DEV + EM + SC?
Volgens mij kun je spreiden door een combinatie van een SC, MC, en LC; spreiding m.b.t. grootte van bedrijven. Vervolgens kun je ook spreiden door een combinatie van developed en emerging.
Dan is dus het doel het zoeken van een combinatie van ETFs die beide verdelingen in zich heeft.
Ok duidelijk, dan kom je snel op SPYI uit: alles-in-1, dus geen gedoe met de verhouding bij aankoop en evt herbalanceren en ook geen slechte TER (0,17%) . Mocht je toch een niet-ETF portfolio willen overwegen, de bekende alles-in-1 fondsen als Meesman en BND doen in wezen hetzelfde.walkthisworld schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:43:
[...]
Ja, inderdaad.
Volgens mij kun je spreiden door een combinatie van een SC, MC, en LC; spreiding m.b.t. grootte van bedrijven. Vervolgens kun je ook spreiden door een combinatie van developed en emerging.
Dan is dus het doel het zoeken van een combinatie van ETFs die beide verdelingen in zich heeft.
Je kan ook nog steeds zelf samenstellen, op indexfondsenvergelijken zie je een paar opties, en verder kan je ook een SC ETF aan WEBN toevoegen. Let wel op als je die gaat zoeken dat het ook vaak over "SC value" gaat, dat is wezenlijk iets anders, daarbij wordt er geselecteerd op bepaalde aspecten zoals intrensieke waarde vs beurswaarde. Met de zoekterm 'value' in dit topic ook meer over te vinden.
Zie bijv Coocoocachoo in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1", ook meer over te vinden door te zoeken op 'lekkage' in dit topic.NMMNG schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:28:
En dan denk ik, is SC echt zo belangrijk, en kan ik niet beter alleen WEBN nemen met een TER van 0,07% t.o.v. SPYI met 0,17%?The Third Man schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
Ok duidelijk, dan kom je snel op SPYI uit: alles-in-1, dus geen gedoe met de verhouding bij aankoop en evt herbalanceren en ook geen slechte TER (0,17%) . Mocht je toch een niet-ETF portfolio willen overwegen, de bekende alles-in-1 fondsen als Meesman en BND doen in wezen hetzelfde.
Je kan ook nog steeds zelf samenstellen, op indexfondsenvergelijken zie je een paar opties, en verder kan je ook een SC ETF aan WEBN toevoegen. Let wel op als je die gaat zoeken dat het ook vaak over "SC value" gaat, dat is wezenlijk iets anders, daarbij wordt er geselecteerd op bepaalde aspecten zoals intrensieke waarde vs beurswaarde. Met de zoekterm 'value' in dit topic ook meer over te vinden.
Je zou inderdaad ook een extra ETF toe kunnen voegen voor de Small Caps. Als ik vervolgens kijk op DeGiro en ik selecteer ETFs die MSCI World Small Caps als index hebben, dan komen daar ETFs naar boven met een relatief hoge TER, denk aan 0,35% en 0,45%.
Stel...
- je investeert 1 keer en zet dit 30 jaar vast
- renedement van 5%/a
- 0,07%/a TER i.p.v. 0,37%/a
Dan...
- netto rendement 4,93%/a t.o.v. 4,63%/a.
- 424% t.o.v. 389% rendement over 30 jaar
Conclusie...
- 9% meer redement wanneer je je geld stopt in WEBN t.o.v. iets dat "MSCI World Small Caps" volgt.
Dan vraag ik me af of het verstandig is om naast WEBN een relatief dure ETF te kopen.
Voordeel zou kunnen zijn het beter volgen van de wereld, maar dat is volgens mij niet persé een doel van een passief belegger. Doel is om zo goed mogelijk een index te volgen.
Voordeel zou kunnen zijn spreiding, maar WEBN biedt ook al veel spreiding.
Ik zou je ook kunnen vragen of die 0,1 procentpunt zo belangrijk is. Beiden hebben geen feitelijk antwoord.walkthisworld schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
En dan denk ik, is SC echt zo belangrijk, en kan ik niet beter alleen WEBN nemen met een TER van 0,07% t.o.v. SPYI met 0,17%?
Dat is ook inherent aan het deel van de markt waar je het over hebt, relatief veel 'moeite' om het simpel te zeggen. Maar vergeet niet dat je ca. 10% van je portfolio erop laat leunen, dus die hogere TER heeft ook maar een navenant hoger effect op het totale kostenplaatje. Je bent daardoor iets goedkoper uit dan een alles-in-1, wat ook wel logisch is want hun schoorsteen moet ook roken.Je zou inderdaad ook een extra ETF toe kunnen voegen voor de Small Caps. Als ik vervolgens kijk op DeGiro en ik selecteer ETFs die MSCI World Small Caps als index hebben, dan komen daar ETFs naar boven met een relatief hoge TER, denk aan 0,35% en 0,45%.
Dan kom je weer terug op het probleem van een 'hedge', dat geldt niet alleen voor SC maar voor alle hedges, namelijk dat je risico vs rendement ermee balanceert. Je kan niet en meer rendement en minder risico ergens uithalen, anders zou iedereen wel altijd EM+SC investeren... Gratis meer zekerheid wie wil dat nou nietStel...
- renedement van 5%/a
Dan...
Conclusie...
- 9% meer redement wanneer je je geld stopt in WEBN t.o.v. iets dat "MSCI World Small Caps" volgt.
De vraag is dus alleen, waar trek jij de grens tussen 'een index', want ik neem aan dat je alleen S&P500 te riskant vindt (logisch), en 'de wereld'. Niemand kan je dat vertellen, de een vindt Developed World genoeg de ander neemt liever EM en de derde weer SC erbij (en SC Value komt ook voorbij). Maar puur qua kosten zou ik het niet zo bekijken, ik zou het afwegen als kosten + evt moeite + afweging hedge vs rendement.Dan vraag ik me af of het verstandig is om naast WEBN een relatief dure ETF te kopen.
Voordeel zou kunnen zijn het beter volgen van de wereld, maar dat is volgens mij niet persé een doel van een passief belegger. Doel is om zo goed mogelijk een index te volgen.
Voordeel zou kunnen zijn spreiding, maar WEBN biedt ook al veel spreiding.
Met een driewieler heb je ook weinig kans om om te vallen. Of dat het dan de perfecte motorfiets maakt zou ik daar ook weer niet uit afleiden.Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:21:
Dus als je een AEX of AEM etf neemt van VanEck dan heb je dus geen dividendlek?
Ik volg deze berekening niet. De hogere ter geldt slechts voor een klein gedeelte van het portfolio (~10%) en historisch gezien presteerden sc beter dan de markt.walkthisworld schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
En dan denk ik, is SC echt zo belangrijk, en kan ik niet beter alleen WEBN nemen met een TER van 0,07% t.o.v. SPYI met 0,17%?
Je zou inderdaad ook een extra ETF toe kunnen voegen voor de Small Caps. Als ik vervolgens kijk op DeGiro en ik selecteer ETFs die MSCI World Small Caps als index hebben, dan komen daar ETFs naar boven met een relatief hoge TER, denk aan 0,35% en 0,45%.
Stel...
- renedement van 5%/a
Dan...
Conclusie...
Dan large caps. SPYI is een prima keuze. WEBN + IUSN is ook prima en iets goedkoper. Verder lees ik op Justetf dat SPYI sampling gebruikt. Niet iedereen houdt daarvan.djatwork007 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Dan welke markt? En waarom zou je nu combineren als je spyi hebt?
Als de TER van WEBN 0,07% is en je voor 10% een SC ETF van 0,30% toevoegt, dan stijgt de effectieve TER naar slechts 0,093%. Dat is heel wat minder dan de TER van 0,17% van SPYI.djatwork007 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
En waarom zou je nu combineren als je spyi hebt?
Ja de ter is wat lager. Maar nooit hoeven te herbalanceren is ook wat waard.
Zoals ik origineel ook al aangaf inderdaadPistachenootje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:25:
Ja de ter is wat lager. Maar nooit hoeven te herbalanceren is ook wat waard.
The Third Man schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:56:
[...]
dan kom je snel op SPYI uit: alles-in-1, dus geen gedoe met de verhouding bij aankoop en evt herbalanceren en ook geen slechte TER (0,17%) .
Er zou een nadeel kunnen zijn voor de tracking error. Die kun je opzoeken.djatwork007 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:27:
Sampling toch geen probleem.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Supershiva op 16-10-2024 16:11 ]
Tracking error is natuurlijk niet perse negatief. Een index is tenslotte ook maar een conventie. Wel zou ik persoonlijk mijn geld liever in physical dan synthetic funds stoppen.Pistachenootje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:28:
[...]
Er zou een nadeel kunnen zijn voor de tracking error. Die kun je opzoeken.
Een grotere tracking error zie ik persoonlijk wel als iets negatiefs, hoewel het inderdaad ook in je voordeel kan uitpakken.
Sampling = deel van de index kopen, maar niet alles. Dus bijvoorbeeld van de SP500 de top 450 bedrijvendjatwork007 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Zowat elke grote ETF is sampling; IWDA, VWCE enz...
Maar bij replication staat er dan wel fysiek, wat is dat verschil dan?
Fysiek = aandelen daadwerkelijk kopen
Syntetisch = met opties of andere instrumenten nabootsen
Tenzij je maandelijks gigantische bedragen inlegt zijn aankoopkosten bij het kopen van een 2e ETF voor 10% van je inleg best significant. Of je moet minder vaak kopen maar dat heeft ook weer nadelen.The Third Man schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Als de TER van WEBN 0,07% is en je voor 10% een SC ETF van 0,30% toevoegt, dan stijgt de effectieve TER naar slechts 0,093%. Dat is heel wat minder dan de TER van 0,17% van SPYI.
Bij de NT fondsten bij ABN (en bij de andere grootbanken?) heb je dat probleem dan weer niet. Kun je altijd die kopen en later als het "groot" is een keer in een keer omwisselen als je een ander SC / EM fonds wilt hebben.Janpietertje89 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Tenzij je maandelijks gigantische bedragen inlegt zijn aankoopkosten bij het kopen van een 2e ETF voor 10% van je inleg best significant. Of je moet minder vaak kopen maar dat heeft ook weer nadelen.
Een beleggingsrekening openen bij grootbanken alleen voor SC is ook een duur grapje.rube schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:27:
[...]
Bij de NT fondsten bij ABN (en bij de andere grootbanken?) heb je dat probleem dan weer niet. Kun je altijd die kopen en later als het "groot" is een keer in een keer omwisselen als je een ander SC / EM fonds wilt hebben.
Transactie kosten hangen wel van je broker keuze af, dat kan ook 0eu zijn.Janpietertje89 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:47:
[...]
Tenzij je maandelijks gigantische bedragen inlegt zijn aankoopkosten bij het kopen van een 2e ETF voor 10% van je inleg best significant. Of je moet minder vaak kopen maar dat heeft ook weer nadelen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Welke broker en SC ETF raad je aan? Ik ken er geen waar ik deze voor 0 euro kan kopen en bewaren.YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:43:
[...]
Transactie kosten hangen wel van je broker keuze af, dat kan ook 0eu zijn.
Veel mensen hebben al een rekening bij ABN/ING/Rabo, anders zie ik volgens mij 39 euro per jaar bij ABN.Janpietertje89 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Een beleggingsrekening openen bij grootbanken alleen voor SC is ook een duur grapje.
Hier kun je mooi een matrix van maken bij welke inleg welk fonds met welke TER en welke bank/brokerskosten het voordeligste is. Alleen ga ik dat zelf niet doen
Net postte je alleen ‘aankopen’ en nu prop je er ‘bewaren’ bij.Janpietertje89 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:34:
[...]
Welke broker en SC ETF raad je aan? Ik ken er geen waar ik deze voor 0 euro kan kopen en bewaren.
Leuk woordspel maar verder niet erg productief
/ontopic: in dit soort tijden dat ASML 20% omlaag valt ben ik toch weer blij met de brede passieve portefolio.
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2024 20:59 ]
PSN
Daarbij daalt de euro ook nog omdat de verwachting is dat de Europese rente verder omlaag zal gaan wat netto ook een positief effect heeft op de waarde (in euros)YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
/ontopic: in dit soort tijden dat ASML 20% omlaag valt ben ik toch weer blij met de brede passieve portefolio.
Volgensmij gaat het hier om passief beleggen, als je dan niet het totaalplaatje meeneemt in je argumenten is het niet mijn woordspelletje. Het ging over de extra lopende kosten van SPYI (0.17%) vs 90%WEBN+10% SC ETF (0.093%). Ik voegde daaraan toe dat 2 ETFs kopen wel leidt tot hogere aankoopkosten die zeker een factor kunnen zijn als die 10% SC ETF een relatief laag bedrag vertegenwoordigd. Vervolgens komt er een reply over northern trust en gratis ETFs aankopen, maar beide zijn niet echt relevant voor mijn punt als dat leidt tot andere hogere kosten zoals bewaarkosten e.d.YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Net postte je alleen ‘aankopen’ en nu prop je er ‘bewaren’ bij.
Leuk woordspel maar verder niet erg productief
Wat is hoog? Bedoel je eigenlijk ‘iets minder laag’?Janpietertje89 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:50:
[...]
Volgensmij gaat het hier om passief beleggen, als je dan niet het totaalplaatje meeneemt in je argumenten is het niet mijn woordspelletje. Het ging over de extra lopende kosten van SPYI (0.17%) vs 90%WEBN+10% SC ETF (0.093%). Ik voegde daaraan toe dat 2 ETFs kopen wel leidt tot hogere aankoopkosten die zeker een factor kunnen zijn als die 10% SC ETF een relatief laag bedrag vertegenwoordigd. Vervolgens komt er een reply over northern trust en gratis ETFs aankopen, maar beide zijn niet echt relevant voor mijn punt als dat leidt tot andere hogere kosten zoals bewaarkosten e.d.
Ja, bij grootbanken heb je bewaarkosten maar die strepen praktisch weg door het wegvallen van dividendlekkage.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
De dividendlekkage valt alleen weg bij fondsen met Nederlandse domicile, zoals die van Northern Trust. Neem je WEBN of andere fondsen die in Ierland gedomicilieerd zijn heb je ook gewoon dividendlekkage.fsfikke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:17:
[...]
Wat is hoog? Bedoel je eigenlijk ‘iets minder laag’?
Ja, bij grootbanken heb je bewaarkosten maar die strepen praktisch weg door het wegvallen van dividendlekkage.
Ik heb ook eens een vraag (niet super passief, maar werd hierheen geleid). Ik heb min of meer de beslissing genomen 10 procent van mijn aandelen in een Small Cap Value ETF of fonds te steken, maar nu kom ik er achter dat dat praktisch bijna nergens kan. Er is SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF verkrijgbaar op DeGiro (US only, liever een wereldfonds), en het Invesco Small Cap Value Fund op InteractiveBrokers (wel fractionair, maar starten met 2500 euro eerste inleg, lees ik dat goed?). Ik zou het liefst in VBR beleggen, maar deze geeft in de InteractiveBrokers app aan dat er geen engelse KID beschikbaar is (wat is dat toch, ik zie dit vaker). Mensen nog informatie/meningen/tips?
@staxas goed nieuws: AVWS op IBKR. Binnenkort ook bij DEGIRO.
Maar als we over NT fondsen praten zijn de kosten van de aardappelen in de bonus bij de AH misschien niet relevant.R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
De dividendlekkage valt alleen weg bij fondsen met Nederlandse domicile, zoals die van Northern Trust. Neem je WEBN of andere fondsen die in Ierland gedomicilieerd zijn heb je ook gewoon dividendlekkage.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Je bedoeld iets uit deze lijst?staxas schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:19:
Ik heb ook eens een vraag (niet super passief, maar werd hierheen geleid). Ik heb min of meer de beslissing genomen 10 procent van mijn aandelen in een Small Cap Value ETF of fonds te steken, maar nu kom ik er achter dat dat praktisch bijna nergens kan. Er is SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF verkrijgbaar op DeGiro (US only, liever een wereldfonds), en het Invesco Small Cap Value Fund op InteractiveBrokers (wel fractionair, maar starten met 2500 euro eerste inleg, lees ik dat goed?). Ik zou het liefst in VBR beleggen, maar deze geeft in de InteractiveBrokers app aan dat er geen engelse KID beschikbaar is (wat is dat toch, ik zie dit vaker). Mensen nog informatie/meningen/tips?
https://money.usnews.com/funds/etfs/rankings/small-value
Deze definitie van 'value' lijkt voornamelijk een US ding te zijn als ik daar op zoek iig?Small-value portfolios invest in small U.S. companies with valuations and growth rates below other small-cap peers. Stocks in the bottom 10% of the capitalization of the U.S. equity market are defined as small-cap. Value is defined based on low valuations (low price ratios and high dividend yields) and slow growth (low growth rates for earnings, sales, book value, and cash flow).
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-10-2024 14:18 ]
PSN
@staxas Ik kan bevestigen dat AVWS bij IBKR nu beschikbaar is, ik heb eind vorige week een eeste order geplaatst (die ook is uitgevoerd)Pistachenootje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:23:
@staxas goed nieuws: AVWS op IBKR. Binnenkort ook bij DEGIRO.
Als een fonds niet voldoet aan de UCITS regels dan mag je daar als particulier in de EU niet in beleggen. Onderdeel van de UCITS regels is het verzorgen van documentatie volgens Europese richtlijnen, als deze ontbreekt (in de taal van jouw woonland en bij IBKR wordt ook Engels geaccepteerd omdat het platform in het Engels is) dan mogen ze het product niet aanbieden aan jou. Stel een fonds voldoet aan de UCITS regels maar heeft alleen een geldige KID beschikbaar in het Frans, dan mag IBKR dit dus niet aanbieden aan inwoners van NL.staxas schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:19:
Ik zou het liefst in VBR beleggen, maar deze geeft in de InteractiveBrokers app aan dat er geen engelse KID beschikbaar is (wat is dat toch, ik zie dit vaker). Mensen nog informatie/meningen/tips?
VBR voldoet dus niet hier aan, en dus mag je daar niet in beleggen als particulier binnen de EU.
Wel kan je kijken naar:
SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF (IE00BSPLC298) (ZPRX)
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF (IE00BSPLC413) (ZPRV)
Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF USD Acc (IE0003R87OG3) (AVWS)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Volgens informatie op Bloomberg is AVWS 60% VS en niet zoals eerder genoemd 70%.
Het Nederlandse domicilie is niet voldoende, het moet als een fonds voor gemene rekening ingericht zijn, wat ook betekent dat het distribuerend moet zijn. Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Emerging Markets is een Nederlands fonds, NL0014332587, maar heeft door het accumuleren alsnog dividendlekkage.R.van.M schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:55:
[...]
De dividendlekkage valt alleen weg bij fondsen met Nederlandse domicile, zoals die van Northern Trust. Neem je WEBN of andere fondsen die in Ierland gedomicilieerd zijn heb je ook gewoon dividendlekkage.
"door" of "ondanks"? Volgens mij is het een veel voorkomend misverstand dat fondsen die geen dividend uitkeren (accumulating zijn) geen lekkage zouden hebben.The Third Man schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:42:
[...]
Het Nederlandse domicilie is niet voldoende, het moet als een fonds voor gemene rekening ingericht zijn, wat ook betekent dat het distribuerend moet zijn. Cardano ESG Transition Enhanced Index Equity Emerging Markets is een Nederlands fonds, NL0014332587, maar heeft door het accumuleren alsnog dividendlekkage.
Dat zijn twee verschillende zaken. Bij een buitenlands fonds is er altijd dividendlek, en dat lek vindt aan de 'voorkant' van het fonds plaats, terwijl dist/acc aan de 'achterkant' plaatsvindt. Daarom maakt dat aspect niet uit voor het lek, het misverstand is dat dat wel uit (kan) maken.oscar82 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:02:
[...]
"door" of "ondanks"? Volgens mij is het een veel voorkomend misverstand dat fondsen die geen dividend uitkeren (accumulating zijn) geen lekkage zouden hebben.
Waar ik het over heb is de casus van een Nederlands fonds, die gebruik wil maken van hetzelfde recht als een individuele belegger, te weten dubbele belasting voorkomen via de verschillende verdragen die NL met een aantal landen heeft. Daarmee wordt het lek logischerwijs enorm verkleind (praktisch gedicht). Dat kan alleen als het een 'fonds voor gemene rekening' is en daar hoort bij dat het dividend moet uitkeren. Als het dat niet doet, zoals het genoemde CARIEM, dan vervalt die optie en gedraagt het fonds zich effectief als een buitenlands fonds. Als dat gebeurt omdat het accumulerend is, dan is dat dus daardoor.
Er is een (omstreden,) wetenschappelijk onderbouwde theorie dat factor beleggen een manier is om de markt te verslaan. AVWS volgt deze principes. Als je er meer over wil weten kun je beginnen met video's van Ben Felix. Maar ik raad het niet aan. Gewoon de markt volgen is een prima manier van beleggen. Je kan imo beter je tijd steken in hoe je meer geld kan verdienen zodat je meer kan beleggen. Dat zet waarschijnlijk meer zoden aan de dijk.djatwork007 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:52:
[...]
Waarom zou je die willen kopen eigenlijk?
Dag allen,
Ik beleg al een tijd passief via Meesman (set & forget) en volg dit forum vooral ter lering en vermaak. Nu zou ik toch graag advies willen vragen over het volgende:
Ik heb vanuit een baan in het verleden een pensioenkapitaal (PPI) bij Centraal Beheer staan. Nu heb ik eerder al gekozen voor de offensieve lifecycle (74% aandelen, 19% obligaties en 7% alternatieve beleggingen). De kosten (lopende kosten factor) voor dit mixfonds zijn ongeveer 0.22% per jaar.
Nu heb ik ook de mogelijkheid om via Centraal Beheer PPI te kiezen voor zelf beleggen. Hierbij kan ik kiezen voor 100% aandelen. Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik nou, in overeenkomst met mijn voorkeur voor passief beleggen, kiezen voor een zo wijd gespreide portefeuille?
Ik kan kiezen uit de volgende opties:
Achmea IM ESG Global Equity Fund - I
Achmea IM ESG Global Equity Fund - IH
Achmea IM Emerging Markets Equity Fund
Northern Trust NORTH AMERICA CUSTOM ESG INDEX FGR
Northern Trust EUROPE CUSTOM ESG INDEX FGR
BlackRock GF European Fund - D2 EUR Acc
Northern Trust WORLD SMALL CAP ESG LOW CARBON IDX
iShares World Equity Index Fund (LU) - N2 EUR Acc
iShares Emerging Markets Eq.IndxFnd-LU D2 EUR Acc
BGF Global Equity Income Fund - I2 EUR Acc
Ik zal bij mijn definitieve keuze uiteraard de kosten vergelijken, maar welke opties zijn er voor een brede spreiding? En in welke verhouding? Ik ken uiteraard Northern Trust 80-10-10, maar die optie heb ik helaas niet.
Alvast vriendelijk bedankt!
Ik beleg al een tijd passief via Meesman (set & forget) en volg dit forum vooral ter lering en vermaak. Nu zou ik toch graag advies willen vragen over het volgende:
Ik heb vanuit een baan in het verleden een pensioenkapitaal (PPI) bij Centraal Beheer staan. Nu heb ik eerder al gekozen voor de offensieve lifecycle (74% aandelen, 19% obligaties en 7% alternatieve beleggingen). De kosten (lopende kosten factor) voor dit mixfonds zijn ongeveer 0.22% per jaar.
Nu heb ik ook de mogelijkheid om via Centraal Beheer PPI te kiezen voor zelf beleggen. Hierbij kan ik kiezen voor 100% aandelen. Mijn vraag aan jullie is: hoe kan ik nou, in overeenkomst met mijn voorkeur voor passief beleggen, kiezen voor een zo wijd gespreide portefeuille?
Ik kan kiezen uit de volgende opties:
Achmea IM ESG Global Equity Fund - I
Achmea IM ESG Global Equity Fund - IH
Achmea IM Emerging Markets Equity Fund
Northern Trust NORTH AMERICA CUSTOM ESG INDEX FGR
Northern Trust EUROPE CUSTOM ESG INDEX FGR
BlackRock GF European Fund - D2 EUR Acc
Northern Trust WORLD SMALL CAP ESG LOW CARBON IDX
iShares World Equity Index Fund (LU) - N2 EUR Acc
iShares Emerging Markets Eq.IndxFnd-LU D2 EUR Acc
BGF Global Equity Income Fund - I2 EUR Acc
Ik zal bij mijn definitieve keuze uiteraard de kosten vergelijken, maar welke opties zijn er voor een brede spreiding? En in welke verhouding? Ik ken uiteraard Northern Trust 80-10-10, maar die optie heb ik helaas niet.
Alvast vriendelijk bedankt!
@ps3gamer je vraagt om zo wijd mogelijk gespreid. Dan kom je uit bij beide iShares fondsen plus NT small cap. Maar dan heb je wel iets hogere kosten door dividend lekkage. Wil je zo min mogelijk dividend lekkage dan ga je voor de 3 NT fondsen plus iShares EM. Ik zou zelf naar die laatste optie neigen. Natuurlijk heb je dan geen perfecte wereld spreiding (je mist een aantal landen).
PS. Van die Achmea fondsen weet ik onvoldoende maar ik vermoed sterke ESG uitsluitingen.
PS. Van die Achmea fondsen weet ik onvoldoende maar ik vermoed sterke ESG uitsluitingen.
[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 18-10-2024 17:58 ]
Als counterpoint om niet alleen te kijken naar ‘zo breed mogelijk’:
Ik zou het bij de developed 2 NT fondsen (North America en Europe) houden. Lekker efficiënt, goedkoop, weinig dividend lekkage, brede developed market spreiding. Meerwaarde van een EM en SC zonder enige screening en met dividendlekkage vind ik de extra kosten niet waard.
Ik zou het bij de developed 2 NT fondsen (North America en Europe) houden. Lekker efficiënt, goedkoop, weinig dividend lekkage, brede developed market spreiding. Meerwaarde van een EM en SC zonder enige screening en met dividendlekkage vind ik de extra kosten niet waard.
[ Voor 13% gewijzigd door Radiodurans op 18-10-2024 19:38 ]
Het e.a. aan slowchat is verwijderd
Dat smallcap fonds is ook van NT, dus daarvoor geld je argumenten eingelijk niet. En die 10% EM erbij zijn de kosten ook niet.Radiodurans schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:12:
Volgens Ben Felix gaat het vooral om small cap value, dat NT fonds bevat ook de rest. Je hebt verder wel gelijk dat de kosten voor een klein percentage van je portfolio niet veel uitmaken op de totale kostenZenix schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:21:
[...]
Dat smallcap fonds is ook van NT, dus daarvoor geld je argumenten eingelijk niet. En die 10% EM erbij zijn de kosten ook niet.
Maar als het in het westen niet zo goed gaat economisch maar in Azië wel mis je dan geheel de boot.Radiodurans schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:12:
Neem dan alleen NT world oid
PSN
Die staat niet in het lijstjeYakuzA schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 06:09:
[...]
Maar als het in het westen niet zo goed gaat economisch maar in Azië wel mis je dan geheel de boot.
Neem dan alleen NT world oid

Maar als je dat risico deels wil afdekken is EM een optie. Krijg je wel weer een heleboel tail end risico voor terug (neem recent bijv. een Russische markt die opeens weg valt).
Goedemiddag, ik zit nu voor 100% in Northern Trust World via de Rabobank (Zelf Beleggen). Inleggen gaat automatisch en het zit allemaal in één app, hartstikke handig. Ik ben echter op zoek naar een goedkopere oplossing om te beleggen in een wereldwijd gespreide ETF of fonds.
De TER van Northern Trust World zit op 0.15% en in de tabel hieronder zie je de kosten van de Rabobank. Nortern Trust heeft geen dividendlek.
:strip_exif()/f/image/jot1mn1G1fiun695MRvDlkLS.png?f=user_large)
Volgens indexfondsenvergelijken.nl komt Cardano CARIW als goedkoopste optie naar voren. Ik ben me bewust van de ESG uitsluitingen van dit fonds, maar volgens mij is dit wel de goedkoopste optie. Namelijk een TER van 0.10% (5bps minder dan NT World) en geen servicing fee als ik een IBKR/Lynx rekening open (portefeuille > EUR 100k). @RichieB volgens mij ben jij ook overgestapt van NT?
Nortern Trust World is volgens mij niet beschikbaar via IBKR? Als wel kan ik 'm participaties wellicht overboeken, scheelt weer transactiekosten. Ik stoor me met name aan de servicing fee van de Rabobank, niet zozeer aan de TER van Northern Trust World.
De TER van Northern Trust World zit op 0.15% en in de tabel hieronder zie je de kosten van de Rabobank. Nortern Trust heeft geen dividendlek.
:strip_exif()/f/image/jot1mn1G1fiun695MRvDlkLS.png?f=user_large)
Volgens indexfondsenvergelijken.nl komt Cardano CARIW als goedkoopste optie naar voren. Ik ben me bewust van de ESG uitsluitingen van dit fonds, maar volgens mij is dit wel de goedkoopste optie. Namelijk een TER van 0.10% (5bps minder dan NT World) en geen servicing fee als ik een IBKR/Lynx rekening open (portefeuille > EUR 100k). @RichieB volgens mij ben jij ook overgestapt van NT?
Nortern Trust World is volgens mij niet beschikbaar via IBKR? Als wel kan ik 'm participaties wellicht overboeken, scheelt weer transactiekosten. Ik stoor me met name aan de servicing fee van de Rabobank, niet zozeer aan de TER van Northern Trust World.
De servicing free van IBKR is ook voor de <100K al vervallen. Voor zover ik weet zijn de NT Fondsen alleen niet beschikbaar via IBKR. Ik kan ze in ieder geval niet terugvinden, maar dat de exacte reden daar voor is heb ik niet paraat.TheDeuce schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:57:
Namelijk een TER van 0.10% (5bps minder dan NT World) en geen servicing fee als ik een IBKR/Lynx rekening open (portefeuille > EUR 100k). @RichieB volgens mij ben jij ook overgestapt van NT?
Dankjewel @Darses. Kan iemand met een IBKR account mij vertellen wat de transactiekosten zijn bij IBKR voor het aankopen van CARIW of een ander fonds? Bij Lynx is dat 0.20% met een minimum van EUR 8,=. Pas bij een inleg van EUR 4000,= is de 0.20% > EUR 8,=. Daar zit ik helaas nog niet aan met m'n maandelijkse inleg, dus per saldo betaal ik bij Lynx EUR 8,= per maand (transactiekosten - en dus geen servicing fee).
Benieuwd hoeveel dat bij IBKR is, kan het niet helemaal vinden op hun website.
[ Voor 3% gewijzigd door TheDeuce op 19-10-2024 12:23 ]
Easybroker gebruikt ook ibkr en rekent 3 euro aan minimumkosten en geen service fee. Lynx is trouwens 6 euro. Transactiekosten zijn sowieso maar eenmalig dus op lange kosten verwaarloosbaar.TheDeuce schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:23:
Dankjewel @Darses. Kan iemand met een IBKR account mij vertellen wat de transactiekosten zijn bij IBKR voor het aankopen van CARIW of een ander fonds? Bij Lynx is dat 0.20% met een minimum van EUR 8,=. Pas bij een inleg van EUR 4000,= is de 0.20% > EUR 8,=. Daar zit ik helaas nog niet aan met m'n maandelijkse inleg, dus per saldo betaal ik bij Lynx EUR 8,= per maand (transactiekosten - en dus geen servicing fee).
@TheDeuce CARIW kan ik helaas niet vinden onder die ticker bij IBKR. Pak ik een ander fonds, AVIAW, dan kan ik op dit moment de kosten niet previewen omdat op zaterdag orders voor beleggingsfondsen niet geaccepteerd worden, en voor orders die niet acceptabel zijn bestaat er geen kostenberekening. (De berekening kijkt naar alle mogelijke venues, maar de enige venue accepteert de order niet dus zijn de kosten niet zichtbaar.)
Hier kan je de kostenstructuur vinden: https://www.interactivebr...unds-non-us.php?re=europe
Als je kiest voor fixed pricing, dan betaal je 0,1% met een minimum van 4 EUR. Bij tiered pricing is het complexer, je betaalt 0,05% met een minimum van 1,25 EUR plus 0,02% met een minimum van 2,30 EUR plus 0,10 EUR. Dus minimaal 3,65 EUR per order.
Hier kan je de kostenstructuur vinden: https://www.interactivebr...unds-non-us.php?re=europe
Als je kiest voor fixed pricing, dan betaal je 0,1% met een minimum van 4 EUR. Bij tiered pricing is het complexer, je betaalt 0,05% met een minimum van 1,25 EUR plus 0,02% met een minimum van 2,30 EUR plus 0,10 EUR. Dus minimaal 3,65 EUR per order.
Zr40 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:18:
@TheDeuce CARIW kan ik helaas niet vinden onder die ticker bij IBKR. Pak ik een ander fonds, AVIAW, dan kan ik op dit moment de kosten niet previewen omdat op zaterdag orders voor beleggingsfondsen niet geaccepteerd worden, en voor orders die niet acceptabel zijn bestaat er geen kostenberekening. (De berekening kijkt naar alle mogelijke venues, maar de enige venue accepteert de order niet dus zijn de kosten niet zichtbaar.)
Members only:
.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tiered is voor de gewone belegger eigenlijk een vreemd pricing schema, niet alleen voor beleggingsfondsen trouwens. Het is vanuit IBKR bedoeld voor accounts die vaak en veel handelen. Accounts die dat met beleggingsfondsen doen zijn voornamelijk vermogensbeheerders die dagelijks tientallen fondsen kopen en verkopen.
Voor de gewone belegger is het vooral interessant voor de maandelijkse aankoop. Daar is het eigenlijk niet voor bedoeld, maar vanwege de lagere minimumkosten is het net een beetje goedkoper. Voor de eenmalige grote aankoop is het nadeliger, wanneer je met tiered boven het maximum van fixed zou komen. Gelukkig kan je altijd switchen, een switch gaat wel de volgende dag pas in.
Klopt. Ik zat eerst in NT World en NT EM bij de Rabobank en nu alleen nog in CARIW = AVIAW = NL0011309349 bij IBKR. Ik heb toevallig vorige week mijn Rabobank beleggers rekening opgezegd. IBKR werkt prima, heb geen andere broker nodig.TheDeuce schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:57:
[…]
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is inclusief automatische aankopen? Oftewel: set and forget. Dat vind ik nu wel lekker bij de grootbank. Automatische overboeking naar de beleggersrekening en order(s) die elke maand worden uitgevoerd. Geen omkijken naar. Ik heb wel gezien dat IBKR iets van automatische aankopen kan. Maar dat was gelimiteerd tot bepaalde aandelen / .... En CARIW / AVIAW is als ik het goed begrijp ook een fonds, en geen ETF? (voordeel: geen fractionele aandelen (maar fractionele participaties die gewoon op naam staan) die je kwijt zou kunnen raken als de broker kopje onder gaat, hoe onwaarschijnlijk ook bij IBKR)RichieB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:46:
[...]
Klopt. Ik zat eerst in NT World en NT EM bij de Rabobank en nu alleen nog in CARIW = AVIAW = NL0011309349 bij IBKR. Ik heb toevallig vorige week mijn Rabobank beleggers rekening opgezegd. IBKR werkt prima, heb geen andere broker nodig.
Je bent met die overstap wel EM kwijtgeraakt, AVIAW bevat geen EM.RichieB schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:46:
[...]
Klopt. Ik zat eerst in NT World en NT EM bij de Rabobank en nu alleen nog in CARIW = AVIAW = NL0011309349 bij IBKR. Ik heb toevallig vorige week mijn Rabobank beleggers rekening opgezegd. IBKR werkt prima, heb geen andere broker nodig.
Ik zit er sterk aan te denken om over te stappen van de Rabo naar IBKR.\
Als ik het goed begrijp kan je bij IBKR ook ETF's (bijv. WEBN) fractioneel aankopen voor x bedrag per maand zolang je zorgt dat er genoeg geld op de rekening staat?
Zo ja, kan dit bij elke ETF en/of aandeel of slechts bij een select aantal?
Lastig achter te komen zonder zelf een account te hebben.
Als ik het goed begrijp kan je bij IBKR ook ETF's (bijv. WEBN) fractioneel aankopen voor x bedrag per maand zolang je zorgt dat er genoeg geld op de rekening staat?
Zo ja, kan dit bij elke ETF en/of aandeel of slechts bij een select aantal?
Lastig achter te komen zonder zelf een account te hebben.
Het klopt dat de automatische aankoop van IBKR niet geschikt is voor inleggen in Mutual Funds zoals CARIW / AVIAW. Houdt er verder ook rekening mee dat AVIAW specifieke dagen/tijden heeft waarop je moet inleggen. De details heb ik niet helemaal paraat, maar over het algemeen handelsdagen in de middag. Je legt in de middag een bedrag in, wat de volgende ochtend verwerkt wordt tegen die waarde die ochtend. Niet fractioneel dus je krijg de afronding weer terug.RobertMe schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:52:
[...]
Dat is inclusief automatische aankopen? Oftewel: set and forget. Dat vind ik nu wel lekker bij de grootbank. Automatische overboeking naar de beleggersrekening en order(s) die elke maand worden uitgevoerd. Geen omkijken naar. Ik heb wel gezien dat IBKR iets van automatische aankopen kan. Maar dat was gelimiteerd tot bepaalde aandelen / .... En CARIW / AVIAW is als ik het goed begrijp ook een fonds, en geen ETF? (voordeel: geen fractionele aandelen (maar fractionele participaties die gewoon op naam staan) die je kwijt zou kunnen raken als de broker kopje onder gaat, hoe onwaarschijnlijk ook bij IBKR)
[ Voor 10% gewijzigd door Darses op 20-10-2024 11:17 . Reden: Ik kon de tijden niet zo snel terug vinden ]
Vanwaar de overstap naar IBKR? Kosten zijn bij grootbanken al vrij laag (irt het rendement), willen jullie dan nog lagere kosten hebben of is het meer een principe ding?
Juist voor buy and hold vind ik Rabo (in mijn geval) erg fijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2024 11:23 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb geen bankrekening bij de Nederlandse grootbanken, anders had ik dat wel overwogen.Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:22:
Vanwaar de overstap naar IBKR? Kosten zijn bij grootbanken al vrij laag (irt het rendement), willen jullie dan nog lagere kosten hebben of is het meer een principe ding?
Er zijn een aantal redenen te bedenken, maar zijn ook marginaal.Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:22:
Het grootste risico is bij een eventueel faillissement je bezitten met de schulden worden verrekend. Als je dan een hypotheek ook bij dezelfde bank hebt uitstaan kan dat heel ongunstig uitpakken
Een tweede is uiteraard kosten maar het verschil tussen NT en bijvoorbeeld WEBN is vrij klein doordat NT geen dividendlekkage heeft.
Met de Rabo/ABN/ING die als ‘systeem banken’ gelden, is dat risico wel heel klein, maar het bestaat idd wel.R.van.M schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:13:
[...]
Het grootste risico is bij een eventueel faillissement je bezitten met de schulden worden verrekend. Als je dan een hypotheek ook bij dezelfde bank hebt uitstaan kan dat heel ongunstig uitpakken
Ik zou ook niet echt weten hoe dat zou gaan, want de aandelen zitten wel in een compleet losse holding, dus weet niet of ze dat kunnen wegstrepen.
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 20-10-2024 12:36 ]
PSN
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.