Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
R.van.M schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Er zijn een aantal redenen te bedenken, maar zijn ook marginaal.

Het grootste risico is bij een eventueel faillissement je bezitten met de schulden worden verrekend. Als je dan een hypotheek ook bij dezelfde bank hebt uitstaan kan dat heel ongunstig uitpakken

Een tweede is uiteraard kosten maar het verschil tussen NT en bijvoorbeeld WEBN is vrij klein doordat NT geen dividendlekkage heeft.
Ten derde ook een stukje veiligheid. Als iemand toegang krijgt tot de grootbank kan die alles verkopen en overboeken (sure, met NT gaat daar een paar dagen overheen). Als de aandelen bij een losse broker staan moet diegene al toegang hebben tot beide systemen. Er vanuit gaande dat de broker een vaste tegenrekening hanteert. En zeker, erg vervelend als ineens het geld van de aandelen op je betaalrekening staat, maar minder erg dan dat het helemaal weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 09:45
[...]

Het grootste risico is bij een eventueel faillissement je bezitten met de schulden worden verrekend. Als je dan een hypotheek ook bij dezelfde bank hebt uitstaan kan dat heel ongunstig uitpakken

Een tweede is uiteraard kosten maar het verschil tussen NT en bijvoorbeeld WEBN is vrij klein doordat NT geen dividendlekkage heeft.
Dit speelt niet bij beleggingen die men aanhoudt. Hoe kom je hierbij?

De beleggingen moeten namelijk volledig afgescheiden zijn van het vermogen bij de bank. Dit geld natuurlijk niet voor je spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 09:45
RobertMe schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Ten derde ook een stukje veiligheid. Als iemand toegang krijgt tot de grootbank kan die alles verkopen en overboeken (sure, met NT gaat daar een paar dagen overheen). Als de aandelen bij een losse broker staan moet diegene al toegang hebben tot beide systemen. Er vanuit gaande dat de broker een vaste tegenrekening hanteert. En zeker, erg vervelend als ineens het geld van de aandelen op je betaalrekening staat, maar minder erg dan dat het helemaal weg is.
Hopelijk houdt de algoritmes van de grootbank dat tegen.. :)

Maar mocht het gebeuren dat de online omgeving van mijn bank is gehackt of via identiteitsfraude toegang wordt verschaft tot mijn rekeningen dan betaalt een grootbank alles netjes terug. Zie dat maar via IBKR te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:37
Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:22:
Vanwaar de overstap naar IBKR? Kosten zijn bij grootbanken al vrij laag (irt het rendement), willen jullie dan nog lagere kosten hebben of is het meer een principe ding?

Juist voor buy and hold vind ik Rabo (in mijn geval) erg fijn.
Gaat bij grote portefeuilles toch om duizenden euro's? Vooral als je vergelijkt met VTI/VXUS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 20:24

GG85

.......

Sport_Life schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:22:
Vanwaar de overstap naar IBKR? Kosten zijn bij grootbanken al vrij laag (irt het rendement), willen jullie dan nog lagere kosten hebben of is het meer een principe ding?

Juist voor buy and hold vind ik Rabo (in mijn geval) erg fijn.
Vondt ik ook maar nu minder:

-Zit niet 100% in bijv. NT fondsen en qua ander aanbod is de Rabo beperkt en/of bieden ze niet het goedkoopste fonds aan en/of niet fractioneel

-Minder kosten is minder kosten, Rabo is onlangs nog omhoog gegaan

-Alles bij een partij en in een app vindt ik minder, misschien overdreven maar toch.

-Ben steeds mi der gecharmeerd van de Boerenleenbank. Stikstof en nu weer Amazondebos zijn ze voor een groot deel verantwoordelijk voor dus gun ze zo min mogelijk van mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je bedoelt een persoonlijk faillissement? Dan verkoopt de bank eerst onze woning, de ltv is <40% (hypotheek is lager dan de waarde van de woning in 2013). Maargoed geldt niet voor iedereen natuurlijk.

En als de bank failliet zou gaan dan ben ik de lage rente waarschijnlijk kwijt, dat vind ik erger dan een nieuwe broker zoeken (aandelen zijn beschermd).

Dat alles in 1 app zit is ook geen nadeel (voor mij), want je kunt beleggingen/spaarrekeningen onzichtbaar maken. Buy and hold, niet buy and 'af en toe kijken' ;)

Desondanks prima als mensen kiezen voor andere brokers, ik denk alleen maar goed zodat er nog enige concurrentie is.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2024 15:29 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:24
Voor mij is het inderdaad enkel een kosten kwestie. Volgens indexfondsenvergelijken.nl scheelt het zo’n €25k over 20 jaar tijd aan kosten, dat vond ik wel de moeite waard om te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-07 10:51
TheDeuce schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Voor mij is het inderdaad enkel een kosten kwestie. Volgens indexfondsenvergelijken.nl scheelt het zo’n €25k over 20 jaar tijd aan kosten, dat vond ik wel de moeite waard om te switchen.
Volgens mij ligt dat ook maar net aan waar je op zoekt en is ibkr niet oer definitie goedkoper.

Nt world en EM is bij de huisbank dan weer aanzienlijk goedkoper.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
pentaw1nz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

Volgens mij ligt dat ook maar net aan waar je op zoekt en is ibkr niet oer definitie goedkoper.

Goedkoper om te kopen? Mogelijk, ligt aan de bank. Hoger rendement? Mogelijk, door het ontbreken aan het dividendlek. Goedkoper om aan te houden? Zeker niet. Bij de meeste mag je ~0,24% van de portefeuille waarde aftikken per jaar, bij IBKR is dat 0,00% bij mijn weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
pentaw1nz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 23:09:
[...]

NT fondsen zijn niet te koop bij IBKR maar CARIW/AVIAW wel en dat is goedkoper dan NT bij de grootbanken (wel wat meer uitsluitingen). Wie bereid is VTI/VXUS aan te schaffen via opties kan nog meer geld besparen.

Helaas zie ik nog geen WEBN op indexfondsenvergelijken.nl. Gezien de lage ter van 0.07% wel een interessante ETF die denk ik qua totale kosten vergelijkbaar (?) is met NT/grootbanken.

[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 21-10-2024 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 20:24

GG85

.......

WEBN in de vergelijker zou een mooie zijn idd.

Praktische vraag qua IBKR: hoef je je helemaal niet te legitimeren?

Gisteren account gemaakt, alles ingevult incl BSN en paspoortnummer en zojuist email gehad dat alles rond is. Maar nergens daadwerkelijk iets van een legitimatie document op moeten sturen of iets?
Bij Nederlandse brokers en zelfs bij cryptotokos moet je meer doen.
Of komt dit nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GG85 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:03:
WEBN in de vergelijker zou een mooie zijn idd.

Praktische vraag qua IBKR: hoef je je helemaal niet te legitimeren?

Gisteren account gemaakt, alles ingevult incl BSN en paspoortnummer en zojuist email gehad dat alles rond is. Maar nergens daadwerkelijk iets van een legitimatie document op moeten sturen of iets?
Bij Nederlandse brokers en zelfs bij cryptotokos moet je meer doen.
Of komt dit nog?
Bij mij ging het ook zonder, bij m’n vrouw wilden ze wel documenten zien.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
Pistachenootje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 02:21:
[...]

Helaas zie ik nog geen WEBN op indexfondsenvergelijken.nl. Gezien de lage ter van 0.07% wel een interessante ETF die denk ik qua totale kosten vergelijkbaar (?) is met NT/grootbanken.
Er staat al geruime tijd een verzoek op hun issue tracker, o.a. durft men het dividendlek niet aan te nemen als gelijk aan de rest. Hopelijk durven ze het volgend jaar wel als er praktische dividendrapportages te vergelijken zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb bij IBKR behalve WEBN ook een kleiner plukje WEBG. Dat komt omdat bij eerste aankoop de liquiditeit van WEBN zo laag was dat ik niet snel genoeg aan kon kopen >:)

Wat voor deelnemers aan het SYEP interessant kan zijn is dat de afgelopen week er een redelijk deel van mijn WEBG aandelen (ongeveer 60%) uitgeleend is terwijl dat voor WEBN niet het geval is. Gaat tegen ongeveer 0,7% op jaarbasis dus als dit door zet is dat een klein voordeeltje voor de dist variant. Ik doe pas ruim een week mee aan het SYEP dus veel te vroeg om conclusies aan te verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Afas schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:57:
Ik heb bij IBKR behalve WEBN ook een kleiner plukje WEBG. Dat komt omdat bij eerste aankoop de liquiditeit van WEBN zo laag was dat ik niet snel genoeg aan kon kopen >:)

Wat voor deelnemers aan het SYEP interessant kan zijn is dat de afgelopen week er een redelijk deel van mijn WEBG aandelen (ongeveer 60%) uitgeleend is terwijl dat voor WEBN niet het geval is. Gaat tegen ongeveer 0,7% op jaarbasis dus als dit door zet is dat een klein voordeeltje voor de dist variant. Ik doe pas ruim een week mee aan het SYEP dus veel te vroeg om conclusies aan te verbinden.
Hoe kom je op die percentages, moet je dat zelf berekenen of kan je dat ergens zien? Het is nog een beetje een oerwoud voor mij al die activity statements en flex queries.

Ik zie btw wel wat activiteit voor WEBN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwFw4vT8h6e3hok2XkJ_m_yYrzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MW16y0VNVpy7ksdjIquIZxXP.png?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Hoe kom je op die percentages, moet je dat zelf berekenen of kan je dat ergens zien? Het is nog een beetje een oerwoud voor mij al die activity statements en flex queries.

Ik zie btw wel wat activiteit voor WEBN:
[Afbeelding]
Als je een activity statement draait over een langere periode, bijvoorbeeld een maand, krijg je een aparte tab erbij waarop je voor elke dag de activiteit ziet, zowel wat uitgeleend wordt en wat terug komt en het percentage waartegen er uitgeleend wordt.

De naam is SYEP securities Lent Interest Details

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 21-10-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Janpietertje89 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:44:
[...]
Je bent met die overstap wel EM kwijtgeraakt, AVIAW bevat geen EM.
Inderdaad. Dat was een bewuste keus. Ik was al eerder gestopt met inleggen in NT EM.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Darses schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
Houdt er verder ook rekening mee dat AVIAW specifieke dagen/tijden heeft waarop je moet inleggen. De details heb ik niet helemaal paraat,
[…]
Inderdaad. Ik kon dat echt nergens vinden behalve op Tweakers en Reddit. Voor de zoekopdrachten:

De handelstijden op IBKR voor NL0011309349 ACTIAM / CARIW zijn op werkdagen tussen 13:00 en 16:00 uur.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:50
Stel ik wil mijn portefeuille bij DeGiro verkopen en daarvan NT kopen bij mijn huisbank.

De orders van NT worden zonder ‘vakantiedagen’ meestal op dag 3 (t+2) uitgevoerd.
Nu kan ik natuurlijk op dag 1 (direct in de ochtend) verkopen bij DeGiro, dit naar mijn bank halen, daar dan een order plaatsen en die is dan 3 dagen later uitgevoerd echter ben ik dan naar mijn mening iets te lang uit de markt (zeker in deze roerige tijd).

Is het verstandig om alvast een order bij NT in te schieten, dan op dag 2 (einde middag?) te verkopen bij DeGiro en dan wordt de aankoop op dag 3 bij NT beklonken. Is de koers van NT de eindkoers van dag 2? Of een gemiddelde van de vorige dag?
Nadeel bij deze methode is dat ik het bedrag al wel op mijn rekening moet hebben voordat ik de order bij NT kan plaatsen, dus moet even met geld schuiven.

Of hebben jullie een ander advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:41
Loek92 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:00:
Stel ik wil mijn portefeuille bij DeGiro verkopen en daarvan NT kopen bij mijn huisbank.

De orders van NT worden zonder ‘vakantiedagen’ meestal op dag 3 (t+2) uitgevoerd.
Nu kan ik natuurlijk op dag 1 (direct in de ochtend) verkopen bij DeGiro, dit naar mijn bank halen, daar dan een order plaatsen en die is dan 3 dagen later uitgevoerd echter ben ik dan naar mijn mening iets te lang uit de markt (zeker in deze roerige tijd).

Is het verstandig om alvast een order bij NT in te schieten, dan op dag 2 (einde middag?) te verkopen bij DeGiro en dan wordt de aankoop op dag 3 bij NT beklonken. Is de koers van NT de eindkoers van dag 2? Of een gemiddelde van de vorige dag?
Nadeel bij deze methode is dat ik het bedrag al wel op mijn rekening moet hebben voordat ik de order bij NT kan plaatsen, dus moet even met geld schuiven.

Mijn advies zal zijn om je niet te druk te maken over die paar dagen uit de markt te zijn. Op de lange termijn merk je hier hoogstwaarschijnlijk niks van. Waar je waarschijnlijk uiteindelijk wel iets van gaat merken zijn de lagere kosten bij de huisbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:58

Qwerty-273

Meukposter

Het is de vraag hoeveel heb je belegd en wat zijn de reserves waar je aan denkt om mee te schuiven. Ook het leeghalen van de rekening bij DeGiro kan enkele werkdagen duren.

https://www.degiro.nl/hel...-mijn-vaste-tegenrekening
Indien u op een werkdag voor 22:30 een terugstorting opgeeft, dan wordt uw opdracht de volgende werkdag in behandeling genomen. U ontvangt het bedrag vervolgens binnen 1 tot 3 werkdagen op uw tegenrekening.
Je kan eventueel het ook in meerdere delen doen. Let er dan wel op dat je dan ook meerdere keren transactiekosten hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 21-10-2024 21:16 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

Als je het volledige bedrag nog op je spaar hebt dan kan je eerst NT gaan aankopen en dat op de uitvoerdatum alles verkopen bij De Giro zodat je in de markt blijft.
Want inderdaad deze tijden kan je zo paar procent missen in die paar dagen tijd maar het kan evengoed naar beneden gaan waardoor je mazzel hebt.

Zelf had ik een tijd terug eerst moeten verkopen bij De Giro en pas daarna kunnen aankopen bij de Bank.
Daarmee had ik mazzel dat de koers net iets naar beneden was gegaan en daardoor voordeel had, maar had ik dat paar dagen later gedaan dan had ik verlies gehad omdat de koersen toen omhoog gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 13:27

sanook

_/-\o_

Hoe zit dat eigenlijk bij Rabo, als je daar NT aan wilt kopen moet dan op het moment van inschieten van de order het geld op de beleggingsrekening staan of kan dat een dag (of 2?) later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:24
sanook schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:33:
Hoe zit dat eigenlijk bij Rabo, als je daar NT aan wilt kopen moet dan op het moment van inschieten van de order het geld op de beleggingsrekening staan of kan dat een dag (of 2?) later?
Op het moment van het plaatsen van de order.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31

Ik heb het in delen gedaan ook omdat ik geen zin had om met de bank te bellen om mijn limiet verder op te hogen dan via de app kan.

Dus een deel verkocht, overgeboekt en nieuwe aankoop gedaan. Zodra die afgehandeld is de volgende tranche etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Loek92 als je het verdeelt over meerdere orders kun je het risico verlagen dat het significante effecten gaat hebben. Wel kunnen de transactiekosten wat hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

R.van.M schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Ik heb het in delen gedaan ook omdat ik geen zin had om met de bank te bellen om mijn limiet verder op te hogen dan via de app kan.

Dus een deel verkocht, overgeboekt en nieuwe aankoop gedaan. Zodra die afgehandeld is de volgende tranche etc.
Als je naar NT via je huisbank gaat heb je niet te maken met een limiet toch?
Maar goed, in termijnen lijkt mij ook een goede optie zodat je een beetje kunt middelen met evt koersverschillen. Ik ga op dit moment in 4 termijnen van Indexpeople naar NT via Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
sanook schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:14:
[...]

Als je naar NT via je huisbank gaat heb je niet te maken met een limiet toch?
Maar goed, in termijnen lijkt mij ook een goede optie zodat je een beetje kunt middelen met evt koersverschillen. Ik ga op dit moment in 4 termijnen van Indexpeople naar NT via Rabo.
In mijn geval ging ik weg van de Rabo naar IB. Met het overboeken naar je Rabobank rekening zou je inderdaad geen last van limieten moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:56
Vandaag kreeg ik tot mijn verbazing onderstaande mail van Centraal Beheer:
U opende een Beleggingsrekening bij Centraal Beheer. Hartelijk dank daarvoor.

Wij hebben extra informatie nodig

In uw aanvraag gaf u aan dat u (ook) buiten Nederland belastingplichtig bent. Wij zijn dan wettelijk verplicht om aanvullende gegevens op te vragen.

Dit hebben we nodig:

· Een kopie van een geldig identiteitsbewijs

· Het formulier ‘Bepalen fiscaal inwonerschap’. U vindt dit formulier op centraalbeheer.nl bij Voorwaarden en formulieren

Zo verstuurt u veilig formulieren en documenten

1. Maak een duidelijke foto of scan van het formulier of document

2. Log in op centraalbeheer.nl

3. Ga naar Beleggingen

4. Kies voor ‘Formulier of document insturen’

Vragen? We helpen u graag

Bel gerust ‘Even Apeldoorn’: (055) 579 8100. U bereikt ons van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur. Ook op zaterdag zijn we er voor u, dan van 9.00 tot 16.30 uur. Of chat met ons via de Centraal Beheer App.

Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer
Ik heb mijn beleggingsrekening 4 maanden geleden geopend en nergens aangegeven dat ik in het buitenland belastingplichtig ben. Hebben anderen deze (in mijn ogen onterechte) mail ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:41
Schweino schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:34:

[...]

Ik heb mijn beleggingsrekening 4 maanden geleden geopend en nergens aangegeven dat ik in het buitenland belastingplichtig ben. Hebben anderen deze (in mijn ogen onterechte) mail ook gehad?
Nee, of nog niet :+ even contacteren dan denk ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Schweino
Hazelnoot schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Nee, of nog niet :+ even contacteren dan denk ik.
Ik heb ze gebeld en kreeg te horen dat ik de gevraagde informatie aan moet leveren. Op mijn waarom vraag kon geen antwoord gegeven worden. "Het systeem geeft aan dat het aangeleverd moet worden".

Vervolgens heb ik aangegeven dat ik mijn rekening dan wel op zou heffen als het beleid is dat klanten onterecht allerlei informatie aan moeten leveren. Daarna hoefde ik opeens niets meer aan te leveren en was het opgelost... 8)7

Zodra ik mijn actiebedragen bijgeschreven heb gekregen vertrek ik maar weer bij deze club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Schweino schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:34:
Ik weet niet wat je normaal allemaal moet aanleveren bij CB bij het openen van een rekening. Net even de website bekeken en dat lijkt ID info, een bankrekening en aanmelden met IDIN (als je bank dit ondersteunt) te zijn. Kan er ergens op deze punten iets van "buitenland" naar boven komen drijven? Al is dat maar iets als een niet Nederlandse IBAN of een buitenlandse nationaliteit (ook al woon/werk je decennia in NL).

Als dat antwoord "Nee" is, dan wellicht iets met algoritmes waardoor je toch ergens op wordt aangemerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 24-10-2024 09:47 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Qwerty-273 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Ik weet niet wat je normaal allemaal moet aanleveren bij CB bij het openen van een rekening. Net even de website bekeken en dat lijkt ID info, een bankrekening en aanmelden met IDIN (als je bank dit ondersteunt) te zijn. Kan er ergens op deze punten iets van "buitenland" naar boven komen drijven? Al is dat maar iets als een niet Nederlandse IBAN of een buitenlandse nationaliteit (ook al woon/werk je decennia in NL).

Als dat antwoord "Nee" is, dan wellicht iets met algoritmes waardoor je toch ergens op wordt aangemerkt.
Nee, alles 100% Nederlands. Vandaar ook mijn verbazing. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn tegenrekening van ABN naar Revolut heb gewijzigd vrijwel direct na afsluiten. Maar dat betreft beide NL IBAN.

De aanpassing van tegenrekening ging overigens ook niet soepel, duurde 6 weken in totaal (papieren proces).

[ Voor 6% gewijzigd door Schweino op 24-10-2024 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Bleh!

:)

Schweino schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:36:
[...]

Nee, alles 100% Nederlands. Vandaar ook mijn verbazing. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn tegenrekening van ABN naar Revolut heb gewijzigd vrijwel direct na afsluiten. Maar dat betreft beide NL IBAN.

De aanpassing van tegenrekening ging overigens ook niet soepel, duurde 6 weken in totaal (papieren proces).
Dit soort geneuzel heb ik ook gehad bij Centraal Beheer. De verhouding tussen opbrengst en kwaliteit/effort is niet in hun voordeel. Dus ik trap niet meer in die lokkertjes. Voor die uren kun je beter aan het werk ;)

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

Ik krijg sinds kort bijna elke dag een reminder voor het aanleveren van een Ireland tax form. Ik heb die een keer geprobeerd aan te leveren en die werd niet geaccepteerd. Kan ik die verzoeken uitschakelen? Die zijn toch eigenlijk niet nodig voor een NL inwoner?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
page404 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:39:
Ik krijg sinds kort bijna elke dag een reminder voor het aanleveren van een Ireland tax form. Ik heb die een keer geprobeerd aan te leveren en die werd niet geaccepteerd. Kan ik die verzoeken uitschakelen? Die zijn toch eigenlijk niet nodig voor een NL inwoner?
Bij IBKR? Waarschijnlijk heb je je settings aangepast.

Als je naar de settings gaat onder het kopje tax zal "Irish Interest Income Withholding Status" staan. Die moet dan op "no exemption" staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

R.van.M schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Bij IBKR? Waarschijnlijk heb je je settings aangepast.

Als je naar de settings gaat onder het kopje tax zal "Irish Interest Income Withholding Status" staan. Die moet dan op "no exemption" staan
Thanks! Aangepast en hopelijk stopt het nu :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:45
De kosten voor ABN AMRO Zelf Beleggen Basis zijn 0,2% van de portefeuille. Vanaf 100k 0,12% en vanaf 400k 0,06%

Als je 200k belegd hebt betaal je dan 0,2% over de eerste 100k en 0,12% over de de andere 100k? Of betaal je 0,12% over de gehele 200k?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
NMMNG schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:47:
De kosten voor ABN AMRO Zelf Beleggen Basis zijn 0,2% van de portefeuille. Vanaf 100k 0,12% en vanaf 400k 0,06%

Als je 200k belegd hebt betaal je dan 0,2% over de eerste 100k en 0,12% over de de andere 100k? Of betaal je 0,12% over de gehele 200k?
Link dan op z'n minst even naar de pagina waar ze dat vertellen, dan kunnen we meedenken zonder dat we zelf moeten Googlen naar de juiste pagina.

Overigens is het antwoord dat het niet progressief is. Dus 0,12% over de hele 200k.

[ Voor 5% gewijzigd door BFmango op 26-10-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:16
BFmango schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:22:
[...]
Overigens is het antwoord dat het niet progressief is. Dus 0,12% over de hele 200k.
Zeker weten? Volgens voorbeeldprofiel c in dit document niet namelijk: https://www.abnamro.nl/nl...22.02.25_tcm16-144565.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24
NMMNG schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:47:

Je eerste optie. Dus over je eerst 100k 0,2% en over je tweede 100k 0,12%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 30-06 12:19
Elke maand beleg ik een klein bedrag in een fonds via mijn bank. Ik vind het stom dat ik een percentage over mijn hele portefuile moet betalen. Als ik stop met inleggen blijven de kosten doorlopen. Ik betaal daarom liever 1x meer transactie kosten bij aankoop als er geen hodling fee wordt gerekend.

Ik wil een echte borker voor belegen die geen kosten rekent voor mijn portefuile. Interactive Brokers vind ik interessant maar de website en kosten vind ik heel ingewikkeld.
Zr40 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:18:
Hier kan je de kostenstructuur vinden: https://www.interactivebr...unds-non-us.php?re=europe
Als je kiest voor fixed pricing, dan betaal je 0,1% met een minimum van 4 EUR. Bij tiered pricing is het complexer, je betaalt 0,05% met een minimum van 1,25 EUR plus 0,02% met een minimum van 2,30 EUR plus 0,10 EUR. Dus minimaal 3,65 EUR per order.
Ik snap de kostnestructuur neit. Tiered pricing ljikt gunstiger met lager % van aankoopwaarde. Maar in het example staan extra kosten. Hoe bereken ik de extra exchange en clearing kosten?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Apollyon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:22:
Ik snap de kostnestructuur neit. Tiered pricing ljikt gunstiger met lager % van aankoopwaarde. Maar in het example staan extra kosten. Hoe bereken ik de extra exchange en clearing kosten?
In principe werkt tiered zo: je betaalt de kosten van IBKR voor het type product ("een beleggingsfonds op Euronext"), plus de kosten van de venue zelf, oftewel die exchange en clearing kosten. Die vind je onder de aparte EURONEXT link iets verder op die pagina.

Ik geloof trouwens dat het example niet klopt. Ze rekenen daar met EUR 16 voor execution bij een aankoopwaarde van EUR 20k, maar dat zou volgens mij EUR 10 moeten zijn. EUR 16 komt overeen met het oude tarief van 0,08%.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22
Ik vind het stom dat ik een percentage over mijn hele portefuile moet betalen.
Ik ook :+.
Als ik stop met inleggen blijven de kosten doorlopen. Ik betaal daarom liever 1x meer transactie kosten bij aankoop als er geen hodling fee wordt gerekend.
Let ook op dat je andere kosten/besparingen wel meeneemt in je vergelijk (b.v. minder dividend lekkage bij de NT fondsen). Het gaat ten slotte om het totaal plaatje van kosten (direct en indirect).
Daarom heb ik wel NT fondsen bij ABN Amro, door de besparing op het dividendlekkage vallen de extra holding fee bij ABN Amro wel mee t.o.v. de kosten van andere fondsen bij IBKR (die ik ook heb).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Elke maand beleg ik een klein bedrag in een fonds via mijn bank. Ik vind het stom dat ik een percentage over mijn hele portefuile moet betalen. Als ik stop met inleggen blijven de kosten doorlopen. Ik betaal daarom liever 1x meer transactie kosten bij aankoop als er geen hodling fee wordt gerekend.

Ik wil een echte borker voor belegen die geen kosten rekent voor mijn portefuile. Interactive Brokers vind ik interessant maar de website en kosten vind ik heel ingewikkeld.

[...]

Je kunt het stom vinden maar er zijn in de beleggingswereld geen filantropische instellingen. Linksom of rechtsom wordt er geld aan je verdient. De vraag is alleen betaal je dat up-front over de transacties, een service fee, een bewaarloon of je bent zelf handelswaar in het grotere geheel en worden je kosten versleutelt en niet direct zichtbaar voor jou. Iedere broker heeft zijn eigen verdienmodel. Daarom is het belangrijk om eerst je beleggingsstrategie te bepalen en dan pas te kijken welke brokers het beste daarop aansluiten.

Eerst een broker zoeken heeft dus niet zoveel nut als je niet weet wat je precies wilt gaan aankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M

[...]

Het ligt er ook een beetje aan waarin je belegd. Als je in de Northern trust fondsen belegd heb je geen dividend lekkage wat de extra kosten goedmaken.

Bij andere ETFs worden er wellicht niet zichtbaar kosten gerekend maar ze worden gewoon uit de waarde van het fonds genomen.

Trouwens, als we naar de nieuwe vorm van belastingheffen (ooit) gaan is het natuurlijk gunstiger als het direct uit de koers word genomen.

[ Voor 6% gewijzigd door R.van.M op 28-10-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:01
R.van.M schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Het ligt er ook een beetje aan waarin je belegd. Als je in de Northern trust fondsen belegd heb je geen dividend lekkage wat de extra kosten goedmaken.

Bij andere ETFs worden er wellicht niet zichtbaar kosten gerekend maar ze worden gewoon uit de waarde van het fonds genomen.

Trouwens, als we naar de nieuwe vorm van belastingheffen (ooit) gaan is het natuurlijk gunstiger als het direct uit de koers word genomen.
Waarom zou dat gunstiger zijn wanneer je ook bankkosten mag aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:32
zwaargeschapen schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:00:
[...]

Dat mag dus straks juist niet meer.

https://www.belastingdien...geven-werkelijk-rendement

Voor elk jaar dat u het formulier mag invullen, zoekt u uw persoonlijke gegevens en de bezittingen en schulden bij elkaar die u dat jaar had in box 3. Gemaakte kosten hoeft u niet bij elkaar te zoeken. Volgens de Hoge Raad zijn deze namelijk niet aftrekbaar. Ook is er geen heffingsvrij vermogen meer. Wij berekenen uw box 3-inkomen op basis van het werkelijk rendement over uw volledige vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
[...]

Andersom. Als in de koers van de eft of fonds alle kosten verwerkt zitten is de aangroei lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22
stefxx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:58:
[...]
"Straks" kun je zien als in de tussenoplossing (standaard fictief rendement met als optie werkelijk rendement) en als in de meer definitieve nieuwe versie voor box 3 (wanneer die er ooit gaat komen).
En eerlijk gezegd moet ik, zeker bij de definitieve versie, eerst nog maar eens zien of je daar de kosten niet van af mag trekken, want ik vraag me af of dat stand gaat houden.

Maar goed, mocht het zo zijn, dan kunnen de kosten beter direct in het fonds verwerkt zijn ipv apart af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemaboca
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-02 20:29
Ik ben nieuw in etf's en ik merk dat ik het verschil tussen accumulerend en distribuerend niet goed lijk te snappen.

De uitleg die ik overal lees is dat dist fondsen dividend uitbetalen en acc fondsen dividend herbeleggen, waardoor de etf meer waard worden.

Dat laatste klopt misschien alleen niet. Als ik een aantal etf's vergelijk zou ik verwachten dat de acc variant over tijd sneller in waarde zou moeten groeien dan de dist variant. Maar als ik heel concreet bijvoorbeeld VWRL en VWCE in Justetf met elkaar vergelijk dan zie ik dat die etf's exact hetzelfde groei tempo hebben.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

kemaboca schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:20:
Maar als ik heel concreet bijvoorbeeld VWRL en VWCE in Justetf met elkaar vergelijk dan zie ik dat die etf's exact hetzelfde groei tempo hebben.

Ik verwacht dat JustETF aanneemt dat uitgekeerde dividenden ook weer herbelegd worden. Als je kijkt naar de waarde ontwikkeling tussen VWRL en VWCE op bijvoorbeeld Yahoo, dan zie je daar juist wel dat VWCE naar verloop van tijd hoger noteert omdat ze daar de uitgekeerde dividenden (door VWRL) niet meenemen.

VWRL = blauw
VWCE = roze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weyLhK7cDQhCpUZ925pX59vbU8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fa2cvc6ZU2Dk4osZDd9dGH4p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kemaboca
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-02 20:29
Ah, het lag aan het overzicht dat blijkbaar naar totaal rendement inclusief dividend kijkt. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
stefxx schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

https://www.belastingdien...geven-werkelijk-rendement

Voor elk jaar dat u het formulier mag invullen, zoekt u uw persoonlijke gegevens en de bezittingen en schulden bij elkaar die u dat jaar had in box 3. Gemaakte kosten hoeft u niet bij elkaar te zoeken. Volgens de Hoge Raad zijn deze namelijk niet aftrekbaar. Ook is er geen heffingsvrij vermogen meer. Wij berekenen uw box 3-inkomen op basis van het werkelijk rendement over uw volledige vermogen.
Ah jullie hebben het over 2025. In de regeling van >2027 mag het dalijk wel weer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
one liners hebben we niet zoveel aan

[ Voor 62% gewijzigd door We Are Borg op 01-11-2024 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zwaargeschapen schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:07:
[...]

Ah jullie hebben het over 2025. In de regeling van >2027 mag het dalijk wel weer toch?
Nee, over de afgelopen jaren. In 2025 krijg je een brief dat je over afgelopen jaren opnieuw box 3 mag indienen met werkelijke rendement

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
reactie op verwijderde post

[ Voor 114% gewijzigd door We Are Borg op 01-11-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-07 21:58
[...]

Wait wut? Mag je de bankkosten die ING rekent voor het houden van de NT fondsen aftrekken in je aangifte? Die is nieuw voor me!

En hoe/waar boek je die dan?

[ Voor 4% gewijzigd door r0bb op 01-11-2024 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

r0bb schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:43:
[...]

Wait wut? Mag je de bankkosten die ING rekent voor het houden van de NT fondsen aftrekken in je aangifte? Die is nieuw voor me!

En hoe/waar boek je die dan?
Nergens nog?
https://www.belastingdien.../boxen_en_tarieven/box_3/

Dit zit blijkbaar in de discussie voor de jaar 2030+ en werkelijke rendement circus molen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Zr40 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:44:
In principe werkt tiered zo: je betaalt de kosten van IBKR voor het type product ("een beleggingsfonds op Euronext"), plus de kosten van de venue zelf, oftewel die exchange en clearing kosten. Die vind je onder de aparte EURONEXT link iets verder op die pagina.
Ik vind de pricing model nog erg lastig interpreteren.
  • Voor fixed pricing rekent IB alleen hun eigen fees.
  • Voor tiered pricing komen er kosten bij voor de beurs waar je hebt gekocht.
  • Met smart routing weet je niet zeker op welke berus je koopt.
Met fixed pricing heb ik vooraf zeker wat ik betaal. Met tiered pricing kan ik verast worden met hoge 3th-party kosten?
Ik geloof trouwens dat het example niet klopt. Ze rekenen daar met EUR 16 voor execution bij een aankoopwaarde van EUR 20k, maar dat zou volgens mij EUR 10 moeten zijn. EUR 16 komt overeen met het oude tarief van 0,08%.
In het voorbeeld staat wel €10,- comissie. De voorbeeld exchangefee iserg hoog: €10,92. Ik had €20.000 x 0,02% = €4,- verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
rube schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:48:
Let ook op dat je andere kosten/besparingen wel meeneemt in je vergelijk (b.v. minder dividend lekkage bij de NT fondsen). Het gaat ten slotte om het totaal plaatje van kosten (direct en indirect).
Daarom heb ik wel NT fondsen bij ABN Amro, door de besparing op het dividendlekkage vallen de extra holding fee bij ABN Amro wel mee t.o.v. de kosten van andere fondsen bij IBKR (die ik ook heb).
Snap ik je goed dat je NT bij ABN aanhoudt omdat je het niet bij IBKR kunt kopen?
Anders is een product met minder divident lekage bij IBKR toch goedkoper omdat er geen holdingf fee is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Apollyon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:58:
[...]

Snap ik je goed dat je NT bij ABN aanhoudt omdat je het niet bij IBKR kunt kopen?
Anders is een product met minder divident lekage bij IBKR toch goedkoper omdat er geen holdingf fee is?
Mr FOB heeft er bij z’n artikel een mooi kostenoverzicht van gemaakt: https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Miki schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:01:
Je kunt het stom vinden maar er zijn in de beleggingswereld geen filantropische instellingen. Linksom of rechtsom wordt er geld aan je verdient. De vraag is alleen betaal je dat up-front over de transacties, een service fee, een bewaarloon of je bent zelf handelswaar in het grotere geheel en worden je kosten versleutelt en niet direct zichtbaar voor jou. Iedere broker heeft zijn eigen verdienmodel.
Ik snap dat een borker ook een verdienmodel heeft anders gaan ze broke. +
Daarom is het belangrijk om eerst je beleggingsstrategie te bepalen en dan pas te kijken welke brokers het beste daarop aansluiten. Eerst een broker zoeken heeft dus niet zoveel nut als je niet weet wat je precies wilt gaan aankopen.
Ik wil elke maand in een wereldwijde ETF of een fonds investeren. Ook wil ik zo nu en dan aandelen kunnen kopen en verkopen.
Het naadeel van bewaarloon vind ik dat je vermogen slinkt als je nniks koopt. Er worden periodiek stukken verkocht om de kosten te dekken. Als je pech hebt op een ongunstige moment. Als het vermogen groeit dan betaal je steeds meer aan de bank of broker.
Upfront betalen voor de transactie is transparant en je portefuile krimpt niet als je niks koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Apollyon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:11:
[...]

Ik snap dat een borker ook een verdienmodel heeft anders gaan ze broke. +

[...]

Ik wil elke maand in een wereldwijde ETF of een fonds investeren. Ook wil ik zo nu en dan aandelen kunnen kopen en verkopen.
Het naadeel van bewaarloon vind ik dat je vermogen slinkt als je nniks koopt. Er worden periodiek stukken verkocht om de kosten te dekken. Als je pech hebt op een ongunstige moment. Als het vermogen groeit dan betaal je steeds meer aan de bank of broker.
Upfront betalen voor de transactie is transparant en je portefuile krimpt niet als je niks koopt.
Je noemt nu twee zaken die tegenstrijdig zijn:
Je wilt iedere maand in een wereldwijde ETF of fonds investeren vs als je niks koopt dan slinkt je vermogen.

Er worden trouwens geen stukken verkocht om de kosten te dekken. Er worden kosten afgeschreven van je tegenrekening :)

En houdt rekening met je totale kosten van het beleggen van je strategie en kijk niet alleen naar je broker kosten. Dividendlekkage hakt er namelijk ook in als je portefeuille aan het toenemen is, dat is namelijk een kleine 15% wat je zo afdraagt aan de fiscus. Daarom is de tool indexfondsvergelijken.nl zo handig, omdat je vrij eenvoudig kunt zien wat je ongeveer kwijt bent met een bepaalde strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 15:27
Get!em schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

Nee, over de afgelopen jaren. In 2025 krijg je een brief dat je over afgelopen jaren opnieuw box 3 mag indienen met werkelijke rendement
En dat rendement minder dan 6,x% was alleen het geval in 2022 als je een brede index had. Toch leuk voor een paar duizend euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-07 15:27
kemaboca schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:20:
Ik ben nieuw in etf's en ik merk dat ik het verschil tussen accumulerend en distribuerend niet goed lijk te snappen.

De uitleg die ik overal lees is dat dist fondsen dividend uitbetalen en acc fondsen dividend herbeleggen, waardoor de etf meer waard worden.

Ja, het maakt namelijk niks uit. Het ene fonds stort het in het fonds, het andere in cash. Aan belastingen betaal je evenveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

tipex schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:41:
[...]

Hier min of meer hetzelfde, Meesman leek me de beste optie voor kind beleggen maar de verplichte maandelijkse storting staat me tegen. Heb nu gekozen voor brand new day waar we inleggen als er ruimte voor is en in mindere tijden kunnen we pauzeren. Voordeel is ook dat er gewoon een eigen iban aan hangt zodat opa’s en oma’s ook mee kunnen sparen. Onze pubers ook duidelijk gemaakt dat ze er het meeste voordeel uithalen door er niet naar om te kijken en het niet bedoeld is om de nieuwste iPhone van te kopen, als we dat merken stoppen wij met inleggen. De tijd zal het leren of ze de verleiding kunnen weerstaan om het te laten groeien tot iets moois.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:36:
[...]

Volgens mij heb je bij veel beleggingsrekeningen geen vaste bankkosten, maar zijn die een percentage van de waarde. Dan zijn drie rekeningen niet echt duurder dan een grote rekening met drie keer het saldo.
Bij de Rabobank (grootbanken) betaal je wel per rekening een vast bedrag.
Ik weet dat het bij andere brokers goedkoper is met lage bedragen, maar vind het ook prettig alles onder 1 hoed te hebben.

Ik ken de voor en nadelen van de grootbanken vs DeGiro etc. Heb rekeningen gehad bij Meesman, DeGiro, Flatex (nog steeds) en grootbanken. De laatste geniet mijn voorkeur.

Bij Meesman mis ik de individuele aandelen, DeGiro vertrouw ik niet. (Onderbuikgevoel).

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 02-11-2024 11:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:19
Sport_Life schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:13:
[...]

[...]

Bij de Rabobank (grootbanken) betaal je wel per rekening een vast bedrag.
De kosten per kwartaal voor beleggen zijn 0,06%, dus zonder een vast bedrag. Die beleggingsrekening moet gekoppeld zijn aan een rekening van de kinderen, maar zo'n regenboogrekening of jongerenrekening is ook gratis voor kinderen. Je hebt dus voor de kinderen geen vast bedrag per rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:26
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:25:
[...]

De kosten per kwartaal voor beleggen zijn 0,06%, dus zonder een vast bedrag. Die beleggingsrekening moet gekoppeld zijn aan een rekening van de kinderen, maar zo'n regenboogrekening of jongerenrekening is ook gratis voor kinderen. Je hebt dus voor de kinderen geen vast bedrag per rekening.
Ooh interessant, kan je daar op naam van de kinderen beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Miki schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:19:
Je noemt nu twee zaken die tegenstrijdig zijn:
Je wilt iedere maand in een wereldwijde ETF of fonds investeren vs als je niks koopt dan slinkt je vermogen.
Neit tegenstrjidig toch. Beide kan tegejik waar zijn. Ik kan maandelijks een ETF kopen en incidenteel een ander aandeel. Ook is er weinig verschil tussen transactiekosten op maandelijkse een kleine inleg of transactiekosten op eenmalig lump sum met grote inleg.
In al deze gevallen snoept een hodlers fee uit je vermogen.
Er worden trouwens geen stukken verkocht om de kosten te dekken. Er worden kosten afgeschreven van je tegenrekening :)
Sommige aanbieders verkopen wel stukken om de kosten te dekken. Fitvermogen en BND doen dat. De ABN verkoopt ook stukken als je saldo op de beleging rekening niet teorijkend is.
En houdt rekening met je totale kosten van het beleggen van je strategie en kijk niet alleen naar je broker kosten. Dividendlekkage hakt er namelijk ook in als je portefeuille aan het toenemen is, dat is namelijk een kleine 15% wat je zo afdraagt aan de fiscus. Daarom is de tool indexfondsvergelijken.nl zo handig, omdat je vrij eenvoudig kunt zien wat je ongeveer kwijt bent met een bepaalde strategie.
De 15% betaal je alleen voor de divident toch? Als er 2% divident is dan is het 0,03% belasting? Of snap ik het dan niet goed?

De indexfondsvregeljiken tool is echt handig!

[ Voor 0% gewijzigd door Apollyon op 04-11-2024 09:14 . Reden: Fitvemrogen onterecht genoemd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Apollyon schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:33:
Ik vind de pricing model nog erg lastig interpreteren.
  • Voor fixed pricing rekent IB alleen hun eigen fees.
  • Voor tiered pricing komen er kosten bij voor de beurs waar je hebt gekocht.
  • Met smart routing weet je niet zeker op welke berus je koopt.
Met fixed pricing heb ik vooraf zeker wat ik betaal. Met tiered pricing kan ik verast worden met hoge 3th-party kosten?
Het is niet zozeer verrast worden, wel dat er behoorlijk wat verschillen zullen bestaan. En dat uitzoeken is wel nodig bij tiered pricing (ook bij fixed want dan kan je de juiste keuze maken of tiered wel of niet beter is voor jou). Het is een berg werk, maar als je voor ongeveer hetzelfde bedrag dezelfde ETF op dezelfde beurs aankoopt dan kan je dat redelijk eenvoudig uitzoeken.

Er zijn ook verschillende rekenhulpen om tot een juiste keuze te komen. Bijvoorbeeld op https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/ (zowel uitleggende tekst als een simpele invuller)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Apollyon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:04:
[...]
Sommige aanbieders verkopen wel stukken om de kosten te dekken. Fitvermogen
Dat is nieuws voor mij. Heb je een bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:41
Pistachenootje schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:35:
[...]

Fitvermogen rekent geen kosten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
En BND rekent alleen fondskosten:

@Apollyon zou je feitelijk kunnen onderbouwen wat je beweert? Ik krijg sterk het idee dat je ofwel een GPT napraat of een of andere vage of zwaar achterlopende informatiesite.
edit: had het over het hoofd gezien, mea culpa

[ Voor 46% gewijzigd door The Third Man op 03-11-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Als je bij de aanbieder geen tegenrekening met cash-saldo hebt (of een machtiging op je betaalrekening), dan is dat de enige manier om eventuele kosten te verrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaargeschapen
The Third Man schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:30:
En BND rekent alleen fondskosten:

[...]

@Apollyon zou je feitelijk kunnen onderbouwen wat je beweert? Ik krijg sterk het idee dat je ofwel een GPT napraat of een of andere vage of zwaar achterlopende informatiesite.
Wat een bijzonder onvriendelijke manier van reageren heb jij 8)7

BND verkoopt bij mijn pensioenrekening-beleggen elk kwartaal een stukje van m'n fondsen om de servicekosten kosten te betalen:

https://new.brandnewday.n...pensioenrekening-beleggen
Wij berekenen op dagbasis hoeveel servicekosten u naar rato betaalt. Eenmaal per kwartaal schrijven wij deze kosten af. Hiervoor verkopen we beleggingen uit het fonds waarin u het meeste geld belegt. Heeft u geld in de cashallocatie staan? Dan onttrekken we de servicekosten daaruit.

[ Voor 29% gewijzigd door zwaargeschapen op 03-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De quote die je aanhaalt staat dat er "servicekosten" worden bekerend. De fondsen zijn niet van BND, ze bieden ze alleen aan in een jasje, anders is voor hun (behalve theoretische kick-backs) geen verdienmodel.

@Apollyon "hodlers fee"? Bewaar dat voor Reddit.

@Hazelnoot Fitvermogen stopt kosten in het fonds en suggereren dat er geen kosten voor dienstverlening zijn. Dat is niet de manier van openheid die ik graag zie. Het geeft - net als voor de Europese wetswijziging uit 2018 die openheid eist - nog steeds een slecht beeld van de kosten. Dat blijkt hier maar weer eens.

Aanbieders zijn geen filantropische instellingen, ze willen geld verdienen, geven geld uit aan het bedrijf, dus zullen er 'kosten' betaald moeten worden, linksom of rechtsom. Het gaat natuurlijk om wat het netto rendement voor de belegger wordt en de totale kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@zwaargeschapen ik zie het nu ook voor de algemene rekening inderdaad :o dan neem ik het terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:00:
[...]
Als je bij de aanbieder geen tegenrekening met cash-saldo hebt (of een machtiging op je betaalrekening), dan is dat de enige manier om eventuele kosten te verrekenen.
Theoretisch gezien wel maar Fitvermogen rekent zelf geen kosten. Die vlieger gaat dus niet op.

Ps. Dat beleggingsfondsen wel kosten berekenen lijkt me nogal logisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 03-11-2024 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zwaargeschapen schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:02:
[...]
BND verkoopt bij mijn pensioenrekening-beleggen elk kwartaal een stukje van m'n fondsen om de servicekosten kosten te betalen:

https://new.brandnewday.n...pensioenrekening-beleggen
[...]
In pensioen land is dat gebruikelijk idd om fonds kosten uit de beleggingen te trekken. (Zal vooral zijn omdat daar vaak geen ‘cash’ rekening bij zit, zie dat ook bij mijn werk pensioen ding bij BeFrank)
Maar voor reguliere brokers is het niet gebruikelijk.

Snap deze hele discussie over kosten hier niet zo, allemaal maken ze kosten en halen die via de ene of andere manier bij jou op :p
Of dat via holding fees of verstopte holding fees of transactie kosten of rates met marges of op een andere beurs alloceren waar ze meer marge pakken gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 03-11-2024 12:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
YakuzA schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:35:
[...]

In pensioen land is dat gebruikelijk idd om fonds kosten uit de beleggingen te trekken. (Zal vooral zijn omdat daar vaak geen ‘cash’ rekening bij zit, zie dat ook bij mijn werk pensioen ding bij BeFrank)
Maar voor reguliere brokers is het niet gebruikelijk.
Waar moeten ze eventuele beheerskosten dan van betalen, als er geen gekoppelde cash-rekening is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubbergrover1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:46:
[...]

Waar moeten ze eventuele beheerskosten dan van betalen, als er geen gekoppelde cash-rekening is?
Uhm, ja, dat is precies wat ik zeg?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
YakuzA schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:01:
[...]

Uhm, ja, dat is precies wat ik zeg?
Je schrijft juist dat het voor reguliere brokers niet gebruikelijk is. Waar moeten bij die reguliere brokers de kosten dan van worden betaald, als het niet gebruikelijk is om daarvoor beleggingen te verkopen?

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 04-11-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubbergrover1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:01:
[...]

Je schrijft juist dat het voor reguliere brokers niet gebruikelijk is. Waar moeten bij die reguliere brokers de kosten dan van worden betaald, als het niet gebruikelijk is om daarvoor beleggingen te verkopen?
De 'reguliere' brokers hebben (vrijwel allemaal) een gekoppelde cash rekening, en als daar je geld op is, zetten ze je gewoon negatief op je cash rekening. (mogelijk met veel rente om mensen te lokken)

Zoals ik zei, voor reguliere brokers is het niet gebruikelijk om stukken of delen te verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2024 08:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Qwerty-273 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:53:
Het is niet zozeer verrast worden, wel dat er behoorlijk wat verschillen zullen bestaan. En dat uitzoeken is wel nodig bij tiered pricing (ook bij fixed want dan kan je de juiste keuze maken of tiered wel of niet beter is voor jou). Het is een berg werk, maar als je voor ongeveer hetzelfde bedrag dezelfde ETF op dezelfde beurs aankoopt dan kan je dat redelijk eenvoudig uitzoeken.
Het moeten uitzeoken is veel werk. Ik snap de afkortingen nog niet allemaal. Je moet weten waar een aandeel te koop is. Voor eidere exchange moet je dan der kosten uitrekenen.
Er zijn ook verschillende rekenhulpen om tot een juiste keuze te komen. Bijvoorbeeld op https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/ (zowel uitleggende tekst als een simpele invuller)
Dank je voor de handige rekenhlup!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Sorry, Fitvermogen niet maar BNR wel. Ook de ABN als je geen geld op de beleger rekenging hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
mrmrmr schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:12:
@Apollyon "hodlers fee"? Bewaar dat voor Reddit.
Ik heb geen Reddit. Ik begreep jouw opmerking niet maar besef inmiddels dat het verkeerd gepeld is.

Het gaat niet bewust. Ik heb dyslexie. Afhankelijk van het device en vermoeidheid is het erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Apollyon schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:13:
[...]

Sorry, Fitvermogen niet maar BNR wel. Ook de ABN als je geen geld op de beleger rekenging hebt staan.
Ook bij ABN AMRO wordt met de standaard instellingen eerst afgeschreven van je tegenrekening (via incasso) die je vooraf verplicht bent om te koppelen bij het aanmaken van je beleggersrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Janpietertje89 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:43:
[...]

WEBN is toch niet de goedkoopste optie omdat hij dividendlek heeft. VTI/VXUS en fitvermogen zijn dan toch nog steeds goedkopere opties (de één voor grote bedragen, de ander voor kleine bedragen).

Fractioneel ETFs kopen kan ook prima bij een partij als IBKR.
Kun je bij IBKR bijv. Vanguard S&P500 fractioneel periodiek aankopen? Ik mis bij mijn huisbank een NT S&P500 ETF die ik periodiek automatisch kan aankopen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Strider schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:07:
[...]

Kun je bij IBKR bijv. Vanguard S&P500 fractioneel periodiek aankopen? Ik mis bij mijn huisbank een NT S&P500 ETF die ik periodiek automatisch kan aankopen.
Je kan ook hun fondsen op basis van de MSCI North America index overwegen. Zal logischerwijs niet veel verschillen en scheelt je wel het dividendlek, wat bij ETF's wel je extra rendement drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

NT North America is toch een soortvan S&P500? :P
(zit alleen nog wat extra Canada infrummeld oid dacht ik)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 04-11-2024 13:41 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Waarom niet gewoon NT wereld aankopen? De outperformance van de VS zal waarschijnlijk niet eeuwig duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-07 09:01

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Pistachenootje schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:42:
[...]

Waarom niet gewoon NT wereld aankopen? De outperformance van de VS zal waarschijnlijk niet eeuwig duren.
ondanks dat ik je mening deel, gebruik je wel het woordje "zal" en is dit dus een aanname/gok ;)

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@ColdStone dat lijkt me inherent aan het punt, namelijk dat je nergens vanuit kan gaan en dus beter beide scenario’s kan afkaarten dan het een of het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Pistachenootje schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:42:
[...]

Ik wil wat meer focus op de S&P500 hebben, ik kende de NT North America nog niet en die ziet er voor mij ook prima genoeg uit.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
ColdStone schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:25:
[...]
ondanks dat ik je mening deel, gebruik je wel het woordje "zal" en is dit dus een aanname/gok ;)
Gezien de historische resultaten wel aannemelijker. Sterker nog: met de enorm hoge waarderingen van de VS aandelen is outperformance van ex-VS waarschijnlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ColdStone schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:25:
[...]

De term "zal waarschijnlijk" is wel wat minder een aanname/gok.

Maar los daarvan, de grootste Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven zijn natuurlijk voor een groot deel wereldwijde spelers. En daarmee niet alleen, of relatief weinig, afhankelijk van de Amerikaanse economie en politiek.

Tegelijk houdt dat ook in dat er ook geen groot principieel verschil zou moeten zijn tussen de grote wereldwijde spelers die op een beurs elders staan en grote spelers die op de Amerikaanse beurs staan. Maar met een fonds dat alleen in de VS belegt, loop je die andere wereldwijde spelers wel mis. Je zit wel in Airbnb, maar kunt niet in Booking.com zitten. Je zit wel in Boeing, maar kunt niet in Airbus zitten. Om maar een paar simpele voorbeelden te noemen. En er zijn bv ook een paar flinke Europese farmaceuten en cosmetica concerns, maar ook bedrijven als Nestlé of ASML, die je mist als je alleen in de VS investeert.

Met een wereldwijde ETF kun je wél in die varianten zitten. Je zit dan zowel in die grote Amerikaanse bedrijven als in de grote niet-Amerikaanse bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:39:
[...]

De term "zal waarschijnlijk" is wel wat minder een aanname/gok.

Maar los daarvan, de grootste Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven zijn natuurlijk voor een groot deel wereldwijde spelers. En daarmee niet alleen, of relatief weinig, afhankelijk van de Amerikaanse economie en politiek.

Tegelijk houdt dat ook in dat er ook geen groot principieel verschil zou moeten zijn tussen de grote wereldwijde spelers die op een beurs elders staan en grote spelers die op de Amerikaanse beurs staan. Maar met een fonds dat alleen in de VS belegt, loop je die andere wereldwijde spelers wel mis. Je zit wel in Airbnb, maar kunt niet in Booking.com zitten. Je zit wel in Boeing, maar kunt niet in Airbus zitten. Om maar een paar simpele voorbeelden te noemen. En er zijn bv ook een paar flinke Europese farmaceuten en cosmetica concerns, maar ook bedrijven als Nestlé of ASML, die je mist als je alleen in de VS investeert.

Met een wereldwijde ETF kun je wél in die varianten zitten. Je zit dan zowel in die grote Amerikaanse bedrijven als in de grote niet-Amerikaanse bedrijven.
offtopic:
Booking.com is genoteerd op Nasdaq (BKNG) ;)
Pagina: 1 ... 65 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.