Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 21:17
Even een vraag ivm met het W8-BEN formulier als je in een USA ISHARE indexfonds zit bij Abn-amro en in NL woont.

Ik heb al gebeld naar hun voor zo een formulier, maar hebben geen idee wat het is, moet ik dat nog invullen? Of gaat dat automatisch bij Abn Amro? Ik wil aanspraak maken op de belastingverlaging van 30 naar 15%.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:05
vintage88 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:08:
Even een vraag ivm met het W8-BEN formulier als je in een USA ISHARE indexfonds zit bij Abn-amro en in NL woont.

Ik heb al gebeld naar hun voor zo een formulier, maar hebben geen idee wat het is, moet ik dat nog invullen? Of gaat dat automatisch bij Abn Amro? Ik wil aanspraak maken op de belastingverlaging van 30 naar 15%.

Iemand een idee?
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Via ABN denk ik niet dat je in een genoteerd US fonds kan beleggen aangezien je daarvoor accredited investor moet zijn. Dus ik neem aan dat je in een Iers iShares ETF belegt, dan maakt het niet uit. Het is alleen van belang als je in Amerikaans genoteerde ETF/aandelen investeeert zodat je dan profiteert van het Nederlands-Amerikaans belastingsverdrag voor een verlaagd dividendbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vintage88 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:08:

Iemand een idee?
Ishares zit voornamelijk in ierland, ik weet niet wat je precies wil met een formulier?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 21:34
Raar, misschien was het altijd al zo maar valt het me nu pas op, maar ik zag zojuist dat bij ING bij NT World als lopende kosten staat 1%, waarvan management fee 0,13%. ING zelf heeft ook 0,24% aan kosten voor de rekening zelf, maar waar komt die 1% vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zunrob schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:42:
Raar, misschien was het altijd al zo maar valt het me nu pas op, maar ik zag zojuist dat bij ING bij NT World als lopende kosten staat 1%, waarvan management fee 0,13%. ING zelf heeft ook 0,24% aan kosten voor de rekening zelf, maar waar komt die 1% vandaan?
Vast iets geborked op de server. Zal morgen wel weer gecorrigeerd zijn.

(zag laatst ook dat er bij Cardano een dagje 8% stond ipv 0,08% :+ )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 22:03
J0kerNL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:13:
[...]

Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Via ABN denk ik niet dat je in een genoteerd US fonds kan beleggen aangezien je daarvoor accredited investor moet zijn. Dus ik neem aan dat je in een Iers iShares ETF belegt, dan maakt het niet uit.
En daarop aanvullend: had het wel gekund, dan hadden we het hele probleem van dividendlek niet gehad. Doordat je het juist niet van toepassing is omdat de fondshouder (iShares bijv) de dividendbelasting al heeft betaald, kan je er niks meer mee. De enige andere oplossing is een NT route zoals ik een paar post terug al noemde, daar heeft NT wel geregeld dat er slechts eenmalig dividendbelasting wordt ingehouden (en je hoeft er zelfs geen formulier voor in te vullen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05 19:09
Weet iemand als ik morgen een opdracht aanmaak bij Meesman, het deze vrijdag wordt belegd?

Meesman zelf zegt van wel, mits 'de opdracht in goede orde is ontvangen'. Eerder dit jaar heb ik gehad dat het alsnog anderhalve week duurde, waardoor ik mij afvraag wat 'in goede orde' betekent. Dat was wel voor de grootschalige update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jans0090 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:57:
Weet iemand als ik morgen een opdracht aanmaak bij Meesman, het deze vrijdag wordt belegd?

Meesman zelf zegt van wel, mits 'de opdracht in goede orde is ontvangen'. Eerder dit jaar heb ik gehad dat het alsnog anderhalve week duurde, waardoor ik mij afvraag wat 'in goede orde' betekent. Dat was wel voor de grootschalige update.
A. Irrelevant. Wat maken een paar dagen of een week uit?
B. Normaal gesproken werkt het zo inderdaad (voor wo overgemaakt/bij Meesman binnen = vrijdag belegd, maandag zichtbaar), maar er kunnen natuurlijk altijd zaken anders lopen. Als jij een opdracht ingeeft en er vervolgens ergens iets mis gaat met de betaling/overboeking/incasso, bijv. Of afgelopen maand waren er bijv. beurssluitingen waardoor het later werd, misschien bedoel je dat? Die data staan/stonden gewoon netjes op de Meesman website.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 20:51
djatwork007 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:50:
hier toch nog een plukje 500x bijgekocht deze week. Heb nu nog een 6K klaarstaan maar daarvoor wacht ik op de USA verkiezingen
En zo blijkt maar weer hoe lastig het sentiment te voorspellen is. Grootste dagelijkse stijging sinds een lange tijd. Zelf heb ik de neiging om nu een stuk te verkopen, maar ook nu moet ik mijzelf weer dwingen om gewoon vast te houden aan de (saaie) buy&hold strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 21:34
YakuzA schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:55:
[...]

Vast iets geborked op de server. Zal morgen wel weer gecorrigeerd zijn.

(zag laatst ook dat er bij Cardano een dagje 8% stond ipv 0,08% :+ )
Staat er vandaag nog steeds. Welke kosten worden getoond bij de andere grootbanken? Als NT opeens echt zo veel gaat kosten maakt dat ze wel een stuk minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
R.van.M schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:55:
[...]

En zo blijkt maar weer hoe lastig het sentiment te voorspellen is. Grootste dagelijkse stijging sinds een lange tijd. Zelf heb ik de neiging om nu een stuk te verkopen, maar ook nu moet ik mijzelf weer dwingen om gewoon vast te houden aan de (saaie) buy&hold strategie.
Wat bedoel je? Ik heb gisteren die 6K erin gestoken he, dat was ook de bedoeling. Ik hoopte op een daling naar de verkiezingen toe. Als de beurzen gingen stijgen was het vandaag he, niet gisteren. Het is een gok ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:25
[...]
Ik heb daar zelf echt totaal geen moeite mee met mijn ETF’s. Wat dat betreft kan het niet veel saaier :+

Het is ook de reden dat ik geen losse aandelen koop, want dan heb ik dat heel erg merk ik met de aandelen van mijn werkgever.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Verkeerde topic? We hebben het hier over passief beleggen met indexfondsen. Actieve zaken zoals sentimenten (proberen te) voorspellen, reageren op stijgingen/dalingen en geld aan de zijlijn laten staan in de hoop op een daling, passen daar niet bij.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:30:
[...]

Verkeerde topic? We hebben het hier over passief beleggen met indexfondsen. Actieve zaken zoals sentimenten (proberen te) voorspellen, reageren op stijgingen/dalingen en geld aan de zijlijn laten staan in de hoop op een daling, passen daar niet bij.
Ik denk dat een hoop mensen die passief beleggen wel degelijk die sentimenten hebben. Dat lijkt mij heel menselijk. En dat een deel juist passief belegt, omdat je dan niet steeds weer met dat sentiment geconfronteerd wordt. En alsnog verleid wordt tot de afweging of je wel/niet/vroeger/later moet inleggen (of verkopen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

(los van alle politieke toestanden)
Mijn gevoel zegt lekker dagje vandaag voor de aandelen, mijn ratio zegt wat maakt het uit (op lange termijn).

Wij zijn ook maar gevoelsmensen en af en toe een dag +3% is best lekker toch :+. Zodra Trump de eerste importheffing aankondigt gaat alles toch weer naar beneden en staan we weer op het niveau van gisteren ;). (C.p. dus puur de impact van de verkiezingen).

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2024 11:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Het is toch mooi om te zien dat hij eigenlijk net zo goed begin oktober die 6k erin had kunnen steken en dan hetzelfde resultaat had gehad. Nu heeft hij de stijging van midden oktober gemist, duurder aangekocht dan de koers van begin oktober en geluk gehad dat de beurzen vandaag weer omhoog zijn gegaan. Een mooi bewijs van time in the market beats timing the market.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 06-11-2024 11:24 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:28
Wat denken jullie. Valt onder de definitie van passief beleggen dat je de inleg van november en december inlegt samen met oktober?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:25:
Wat denken jullie. Valt onder de definitie van passief beleggen dat je de inleg van november en december inlegt samen met oktober?
Als je dat doet omdat dat qua cashflow net wat handiger uit komt, zeker. Als je dat doet omdat je bepaalde verwachtingen hebt van de beurs in deze periode, dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:25:
Dat hangt van de intentie, het idee erachter af, maar vermoedelijk: nee.

Maar wat maakt die definitie uit? doe wat jij verstandig acht.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:20:
[...]

Het is toch mooi om te zien dat hij eigenlijk net zo goed begin oktober die 6k erin had kunnen steken en dan hetzelfde resultaat had gehad. Nu heeft hij de stijging van midden oktober gemist, duurder aangekocht dan de koers van begin oktober en geluk gehad dat de beurzen vandaag weer omhoog zijn gegaan. Een mooi bewijs van time in the market beats timing the market.
Dat klopt maar toen had ik die nog niet, was mijn bonus op het werk. Het voelt gewoon goed, dat is alles maar op LT maakt dit geen fluit uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En zo blijkt maar weer hoe lastig het sentiment te voorspellen is.
"Het sentiment" is wat anders dan de verandering in de koersen. De verwachting van "het sentiment" is namelijk al ingebakken in de koersen. Wat relevant is, is een onverwachte wijziging in het sentiment. Dán gaan de koersen flink omhoog of omlaag.

En juist omdat dit onverwachte gebeurtenissen zijn, maakt het lastig om die veranderingen in het sentiment, en van de beurskoersen, te voorspellen. Een belangrijk argument om voor passief beleggen te kiezen en je inleg niet te laten afhangen van de koersen, of van je verwachtingen.

(En in het verlengde daarvan, ook een goede reden om de koersen niet bij te houden. Je doet er toch niets aan. En reageren op basis van de koersen heeft vaak een averechts effect.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:42:
[...]

Waarom niet gewoon NT wereld aankopen? De outperformance van de VS zal waarschijnlijk niet eeuwig duren.
NT wereld? Afhankelijk van welke ETF (ISIN) je precies bedoeld is dat voor circa 72% de VS, die overwegend het best performen. De rest zorgt niet voor een rendement dat daarbij in de buurt komt. Het is een tamelijk klein aantal aandelen. Niet vergelijkbaar met S&P 500.

Als je van een slechte markt in de VS uit gaat zou je de Amerikaanse fondsen moeten kunnen uitsluiten. Ik ken geen wereld zonder de VS fonds. Je zou misschien zelf een mandje kunnen samenstellen met ETF's die index volgen in werelddelen. Ik zou mijn bedenkingen hebben bij markten waar ik niet genoeg vanaf weet en waarvoor ik te weinig informatie krijg.

Overigens heeft Degiro geen NT ETF fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48
mrmrmr schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:30:
[...]

NT wereld? Afhankelijk van welke ETF (ISIN) je precies bedoeld is dat voor circa 72% de VS, die overwegend het best performen. De rest zorgt niet voor een rendement dat daarbij in de buurt komt. Het is een tamelijk klein aantal aandelen. Niet vergelijkbaar met S&P 500.

Als je van een slechte markt in de VS uit gaat zou je de Amerikaanse fondsen moeten kunnen uitsluiten. Ik ken geen wereld zonder de VS fonds. Je zou misschien zelf een mandje kunnen samenstellen met ETF's die index volgen in werelddelen. Ik zou mijn bedenkingen hebben bij markten waar ik niet genoeg vanaf weet en waarvoor ik te weinig informatie krijg.

Overigens heeft Degiro geen NT ETF fondsen.
Het zijn ook geen ETF’s maar beleggingsfondsen ;)

Maar er zijn zeer zeker ETF’s te koop die uit gaan van Wereld ex USA. Immers bestaat die index bij MSCI en zijn er aanbieders zoals iShares die via ACWX bijvoorbeeld zo’n product aanbieden. Zeker de wat gerenommeerde brokers zullen deze aanbieden.
Ik ben het wel met je eens of je je moet afvragen of het aanhouden van zo’n portefeuille verstandig is. Amerika zal de komende tijd nog wel dominant blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:42:
[...]

Het zijn ook geen ETF’s maar beleggingsfondsen ;)

Maar er zijn zeer zeker ETF’s te koop die uit gaan van Wereld ex USA. Immers bestaat die index bij MSCI en zijn er aanbieders zoals iShares die via ACWX bijvoorbeeld zo’n product aanbieden. Zeker de wat gerenommeerde brokers zullen deze aanbieden.
Deze topic gaat over indexfondsen. Heb een ISIN van die fondsen waar je op doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:28
Zr40 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:34:
[...]

Als je dat doet omdat dat qua cashflow net wat handiger uit komt, zeker. Als je dat doet omdat je bepaalde verwachtingen hebt van de beurs in deze periode, dan niet.
de Peer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:34:
[...]

Dat hangt van de intentie, het idee erachter af, maar vermoedelijk: nee.

Maar wat maakt die definitie uit? doe wat jij verstandig acht.
Het maakt denk ik ook weinig uit.

De overwegingen waren:
1. Hoe eerder je je geld belegt, hoe langer het kan renderen.
2. Aangezien beleggingen hoger belast worden dan spaargeld, kan de inleg van november en december op deze manier nog wat langer meerenderen. Zeker omdat er vaak een eindejaarsrally plaatsvindt.
3. Tijdelijk ietsje minder spaargeld is prima en eind deze en volgende maand vul ik dat weer aan.

Oké en heel stiekem dacht ik ook wel dat er een klein sprongetje zou komen vandaag, net als 4 jaar geleden.. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48
mrmrmr schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:15:
[...]

Deze topic gaat over indexfondsen. Heb een ISIN van die fondsen waar je op doelt?
Ik twijfel of je wel één en ander begrijpt maar goed hier wat handvatten voor je.

Betreft een Amerikaanse ETF: US4642882405

Voor Europese fonds aanbieders:
Xtrackers: IE0006WW1TQ4
Amundi: IE00085PWS28

Alle volgen de index MSCI World ex USA als je zelf wilt googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:42
@mrmrmr Hij geeft zelf aan de NT fondsen bij zijn huisbank aan te kopen. Mijn advies was om in plaats van actieve keuzes te maken voor bepaalde regio's gewoon passief te blijven beleggen met NT wereld, eventueel aangevuld met EM en small caps.

Als jij vindt dat er teveel VS in NT wereld zit kan ik me daar overigens best in vinden maar dat is nou eenmaal een gevolg van markt gewogen beleggen.

PS. In NT wereld zitten veel meer aandelen dan in de S&P 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:22:
[...]

[...]

Het maakt denk ik ook weinig uit.

De overwegingen waren:
1. Hoe eerder je je geld belegt, hoe langer het kan renderen.
dat is waar, maar wel vrij verwaarloosbaar. Zou voor mij nooit een reden zijn om de inleg van Nov en Dec al in Oktober te doen. In ruil daarvoor heb ik liever een maandelijkse inleg zonder proberen te timen.
2. Aangezien beleggingen hoger belast worden dan spaargeld, kan de inleg van november en december op deze manier nog wat langer meerenderen. Zeker omdat er vaak een eindejaarsrally plaatsvindt.
Tsja. Altijd een beetje zuur natuurlijk om eind December iets in te leggen en gelijk flink VRH mogen betalen. Er zullen ook mensen zijn die zeggen: doe die inleg lekker in Januari, net ná de peildatum. Maar ook dan ben je dus aan het timen en riekt het al een beetje naar peildatumarbitrage.
Oké en heel stiekem dacht ik ook wel dat er een klein sprongetje zou komen vandaag, net als 4 jaar geleden.. B)
tsja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
mrmrmr schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:15:
[...]
Deze topic gaat over indexfondsen.
Klopt. Ter informatie: Zowel beleggingsfondsen als ETF's kunnen indexfondsen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-07 23:51
Some0ne schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Mijn advies zal zijn om je niet te druk te maken over die paar dagen uit de markt te zijn. Op de lange termijn merk je hier hoogstwaarschijnlijk niks van. Waar je waarschijnlijk uiteindelijk wel iets van gaat merken zijn de lagere kosten bij de huisbank.
Drie keer raden wiens geld nu uit de markt is :+
Gelukkig is het maar een deel, maar duurt met deze stijging vandaag toch zo'n 10 jaar voordat die lagere kosten opwegen tegen deze dag uit de markt zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Loek92 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:17:
[...]

Drie keer raden wiens geld nu uit de markt is :+
Gelukkig is het maar een deel, maar duurt met deze stijging vandaag toch zo'n 10 jaar voordat die lagere kosten opwegen tegen deze dag uit de markt zijn :D
Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je bent overgestapt en dus uit de markt bent precies tijdens de verkiezingen? Dat is wel de laatste periode die ik zou kiezen.

Dagen uit de markt zijn is inderdaad wel degelijk een risico dat je zou willen voorkomen

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 06-11-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-07 23:51
de Peer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:23:
[...]

Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je bent overgestapt en dus uit de markt bent precies tijdens de verkiezingen? Dat is wel de laatste periode die ik zou kiezen.
Als échte passieve belegger en niet timer van de markt heb ik inderdaad niet gekeken wat er deze week te gebeuren stond :*)
Elke beslissing om het op een ander tijdstip te doen is toch timen? Hoort niet in dit topic! :+

EDIT: Nogmaals wel de nuance dat het om een kleiner deel van mijn totale portfolio gaat, absoluut geen schokkend bedrag wat ik nu misloop, maar moest aan deze posts van een paar weken geleden denken toen ik vandaag de koers zag en ik dus net wacht tot mijn NT orders worden uitgevoerd (waarschijnlijk morgen). Ik dacht ik kom daar nog even op terug, ter lering en vermaak.

[ Voor 26% gewijzigd door Loek92 op 06-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Some0ne schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Mijn advies zal zijn om je niet te druk te maken over die paar dagen uit de markt te zijn. Op de lange termijn merk je hier hoogstwaarschijnlijk niks van. Waar je waarschijnlijk uiteindelijk wel iets van gaat merken zijn de lagere kosten bij de huisbank.
Slecht advies was dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Loek92 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:25:
[...]

Als échte passieve belegger en niet timer van de markt heb ik inderdaad niet gekeken wat er deze week te gebeuren stond :*)
Dat is prima als je bijvoorbeeld je vermogen in 20 transacties over zet. Maar als de brokken groter zijn loop je behoorlijk risico.

Als echte passieve belegger stap je niet dagenlang uit de markt of je volgt een strategie om de impact te beperken.

Sowieso zou ik dan toch een 'rustige' saaie week gekozen hebben. Niet de verkiezingen.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 06-11-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
Omdat het resultaat anders is dan verwacht maakt het het nog geen slecht advies.
Niet je halve vermogen op rood zetten is goed advies, ook als het balletje alsnog op rood valt.

[ Voor 17% gewijzigd door R.van.M op 06-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

R.van.M schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:28:
[...]

Omdat het resultaat anders is dan verwacht maakt het het nog geen slecht advies.
Dat beweer ik ook niet. Nee los van het resultaat vind ik het advies slecht. Uit de markt stappen is een risico dat je zoveel mogelijk moet beperken. Ook enkele dagen kunnen funest blijken achteraf.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 06-11-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
*knip* Hiervoor kan je de 'rapporteer' knop gebruiken.

[ Voor 83% gewijzigd door Zr40 op 06-11-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de Peer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:29:
[...]

Dat beweer ik ook niet. Nee los van het resultaat vind ik het advies slecht. Uit de markt stappen is een risico dat je zoveel mogelijk moet beperken. Ook enkele dagen kunnen funest blijken achteraf.
Om die reden is het ook verstandig om áls je wilt overstappen naar een andere aanbieder of naar een ander fonds, dat niet in een keer te doen, maar in stapjes. Dan mis je voor een deel van je portefeuille misschien een keer een sprongetje, maar blijft de rest nog vrolijk meegaan. En andersom, je kan eens een dip missen, maar die kun je missen als kiespijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
de Peer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:29:
[...]

Kijk maar vandaag. Bijna 4% erbij hier. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:36:
[...]

Om die reden is het ook verstandig om áls je wilt overstappen naar een andere aanbieder of naar een ander fonds, dat niet in een keer te doen, maar in stapjes. Dan mis je voor een deel van je portefeuille misschien een keer een sprongetje, maar blijft de rest nog vrolijk meegaan. En andersom, je kan eens een dip missen, maar die kun je missen als kiespijn :) .
Zodra je met transactiekosten te maken hebt wordt dat natuurlijk weer een lastiger verhaal.
MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:54:
[...]

Je bedoelt die 4% die het in de dagen daarvoor naar beneden is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

fsfikke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:18:
[...]

Zodra je met transactiekosten te maken hebt wordt dat natuurlijk weer een lastiger verhaal.

[...]
Niet lastiger. Risico beperken heeft een prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[...]

Je bedoelt die 4% die het in de dagen daarvoor naar beneden is gegaan?
4% afgelopen dagen? Ik schat dat ik nu 2,5 % in de plus zit sinds een week geleden. Maar in ieder geval kan lang aan de kant staan je geld kosten.....of schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:54:
[...]

En volgende week weer 2% naar beneden :O.
Passief beleggen gaat over de lange termijn.

NT World staat YTD +21% oid .. En zelfs dat zegt nog weinig;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 06-11-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:44:
[...]

En volgende week weer 2% naar beneden :O.
Passief beleggen gaat over de lange termijn.

NT World staat YTD +21% oid .. En zelfs dat zegt nog weinig;)
Eeeeeuh het ging over lang ernaast staan. Ik weet het niet. ;) zie om 17.39 uur post. :z Er uitpikken waar je op kan schieten is zooooooooooooo makkelijk. :O

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 06-11-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als je bovenop de procentuele transactiekosten ook een vast tarief aan transactiekosten hebt, dan is dat wel iets om rekening mee te houden. Een en ander uiteraard ook afhankelijk van om welke bedragen het gaat. Als het om grote bedragen gaat, zal het verschil tussen één grote transactie en bv 10 kleinere transacties procentueel niet zo veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 22:09

utb

Iemand ervaring met ETF in Cybersecurity?
Deze leek me interessant: L&G Cyber Security UCITS ETF (EUR) | ISPY

Mijn blog over travel hacking en air miles voor Belgen: www.unusualtravelblog.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@utb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDw9yi_upjQQJ0YNeZr4YSgOyc4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z9a64KWnultDsT2maT9t9pFb.jpg?f=user_large

In de it security sector zijn onregelmatig perioden van grote verwachtingen die niet worden waargemaakt. Sinds januari 2022 was er een flinke neergang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:36
@utb @mrmrmr wellicht bedoelden jullie te posten in het actieve beleggingen topic?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vintage88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 21:17
J0kerNL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:13:
[...]

Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar. Via ABN denk ik niet dat je in een genoteerd US fonds kan beleggen aangezien je daarvoor accredited investor moet zijn. Dus ik neem aan dat je in een Iers iShares ETF belegt, dan maakt het niet uit. Het is alleen van belang als je in Amerikaans genoteerde ETF/aandelen investeeert zodat je dan profiteert van het Nederlands-Amerikaans belastingsverdrag voor een verlaagd dividendbelasting.
Ok, speciaal dat ze dan niets hebben gezegd bij Abn-amro als ik gebeld had.

Ik zit dus in volgend fonds:

ETF
ISHARES MSCI WORLD ETF ACC
EuroNext Amsterdam
IE00B4L5Y983

Als ik het goed begrijp kan ik niks terugvorderen van belasting omdat het in Ierland is gevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vintage88 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:22:
[...]
Ok, speciaal dat ze dan niets hebben gezegd bij Abn-amro als ik gebeld had.
Als ze geen US fondsen aanbieden dan bestaat die hele procedure/formulier niet bij hun, en zal inderdaad niemand begrijpen wat jij had verzonnen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-07 20:31
zunrob schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:42:
Staat er nog steeds, via ING chat gevraagd en die sturen mij door naar het document van Northern Trust 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 09:45
Bij de Rabobank is NT world recentelijk uit het assortiment verdwenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:45
Taxcommunism schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:19:
welke, de NL0011225305 ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Taxcommunism schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:19:
Ik heb nog gewoon NL0011225305 en kan ook nog bijkopen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 12:48
Voor wie erop zat te wachten:
AVWS en AVWC kan ik inmiddels gewoon aankopen bij IBKR. Ze hebben wel beide exact hetzelfde verloop dat vond ik een beetje verdacht.

Ik overweeg 30% WEBN, 30% AVWS (ipv ZPRV) elke maand passief en de rest (40%) van mijn geld in losse aandelen gewoon omdat ik dat leuk vind, het onderzoek doen, prijs bepalen, beetje spelen en wat meer risico nemen, winst afromen en die in de passieve ETFs gooien.

Maar ik ben nog niet helemaal zeker van AVWS/AVWC of ZPRV/ZPRX of MWON. Het vergt altijd wel beetje studie om de juiste te vinden. Wel mooi dat je nu alle keuze hebt bij IBKR. Ik ben echt super tevreden sinds mn overstap van DeGiro. Doe alles met de app.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 07-11-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoi allemaal, hier een passieve belegger, gericht op de lange termijn. Ik koop nu al een tijdje maandelijks NT world & NT EM via ABN Amro.

Nu ben ik op zoek naar een andere broker: met name omdat ik niet vast wil zitten aan een bankrekening bij ABN.

Welke broker raden jullie aan? Ik wil gewoon weer een breed fonds/ETF maandelijks (automatisch) kopen. Kosten zijn uiteraard belangrijk, maar gemak en betrouwbaarheid evenzo!

Ik neig naar Saxo en beleggen in Cardano CARIW en CARIEM (zoals aangeraden door finner en https://www.indexfondsenvergelijken.nl/). Fitvermogen is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Appel105 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:14:
Hoi allemaal, hier een passieve belegger, gericht op de lange termijn. Ik koop nu al een tijdje maandelijks NT world & NT EM via ABN Amro.

Nu ben ik op zoek naar een andere broker: met name omdat ik niet vast wil zitten aan een bankrekening bij ABN.

Welke broker raden jullie aan? Ik wil gewoon weer een breed fonds/ETF maandelijks (automatisch) kopen. Kosten zijn uiteraard belangrijk, maar gemak en betrouwbaarheid evenzo!

Ik neig naar Saxo en beleggen in Cardano CARIW en CARIEM (zoals aangeraden door finner en https://www.indexfondsenvergelijken.nl/). Fitvermogen is ook een optie.
Fitvermogen zou ik afraden door de vele uitsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zou ook even op deze en deze site kijken. Vooral die laatste bevat een schat aan informatie die jouw vragen precies beantwoordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 20:24

Ondanks de ESG uitsluitingen bij Fitvermogen zit je alsnog breed gespreid met honderden bedrijven in alle sectoren, als duurzaamheid een factor is voor jou zouden die uitsluitingen juist weer een voordeel kunnen zijn.
De kosten zijn in iedergeval erg laag en minimaal dividend-lek, qua verwacht rendement scoort deze optie daarom erg goed.

Maar wat betreft NT, deze kun je ook eventueel bij andere (groot)banken aanhouden.
Uiteindelijk moet je toch weer ergens een rekening openen, dus linksom of rechtsom, ontkom je er zogezien niet aan.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 09:45
Sport_Life schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:04:
[...]

Ik heb nog gewoon NL0011225305 en kan ook nog bijkopen :).
Wat gek inderdaad.. met de ISN vind ik het fonds maar op naam niet. Ik kan wel alle andere fondsen van NT vinden.
Schrok al even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Taxcommunism schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:13:
[...]

Wat gek inderdaad.. met de ISN vind ik het fonds maar op naam niet. Ik kan wel alle andere fondsen van NT vinden.
Schrok al even.
Ik schrok ook maar dat was vanwege de stijging YTD haha , misschien toch maar wat vaker kijken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:42
In hoeverre gebruiken jullie de betaalrekening die aan jullie beleggingsrekening is gekoppeld bij de grootbanken? Nu mijn beleggingsrekening steeds serieuzer begint te worden krijg ik steeds vaker het gevoel dat ik het niet prettig vind om de betaalpas van de gekoppelde betaalrekening of telefoon met bankapp waarmee de beleggingsrekening kan worden geopend bij me te hebben. Er kan altijd iets gebeuren en ik denk eraan om daar een scheiding in aan te gaan brengen.

Hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zwaargeschapen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 19:55:
In hoeverre gebruiken jullie de betaalrekening die aan jullie beleggingsrekening is gekoppeld bij de grootbanken? Nu mijn beleggingsrekening steeds serieuzer begint te worden krijg ik steeds vaker het gevoel dat ik het niet prettig vind om de betaalpas van de gekoppelde betaalrekening of telefoon met bankapp waarmee de beleggingsrekening kan worden geopend bij me te hebben. Er kan altijd iets gebeuren en ik denk eraan om daar een scheiding in aan te gaan brengen.

Hoe denken jullie hierover en hoe gaan jullie hiermee om?
Welk risico zie je? Je kunt toch alleen je aandelen verkopen zodat het bedrag over een paar dagen op je rekening staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:42
de Peer schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:03:
[...]

Welk risico zie je? Je kunt toch alleen je aandelen verkopen zodat het bedrag over een paar dagen op je rekening staat?
Klopt. Ik zie als risico bijvoorbeeld onder dwang de app moeten openen en dan dat dit met enkele kliks zichtbaar is. Grote kans dat als daar een mooi bedrag staat dat je een weekje ergens onvrijwillig mag "logeren".

Ik weet dat het een extreem scenario is.

[ Voor 7% gewijzigd door zwaargeschapen op 08-11-2024 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zwaargeschapen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:08:
[...]

Klopt. Ik zie als risico bijvoorbeeld onder dwang de app moeten openen en dan dat dit met enkele kliks zichtbaar is. Grote kans dat als daar een mooi bedrag staat dat je een weekje ergens onvrijwillig mag "logeren".

Ja ben benieuwd of we dat soort zaken vaker mee gaan maken. Maar dat kan ook gebeuren met een externe broker met een app op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:42:
[...]

Ik dacht dat zowel IWDA als WEBN wereldwijd zitten?

Wat ik verder denk is dat zulke keuzes maken op basis van één aspect dat mogelijk impact op de koersen heeft, vaak niet goed uitpakt. En juist een belangrijke reden is voor passief beleggen. Want ik zou niet weten welke impact president A of president B op de Amerikaanse of op de wereldwijde koersen heeft.

Even heel simpel gezegd, een president die goed is voor de koersen/bedrijven, kan juist ook wel eens heel slecht voor de mensen en het land zijn. (Extreem voorbeeld is de tijd van de slavernij en van de Herenboeren/industriëlen. De bazen verdienen goud geld, de arbeiders moeten op een stokje bijten.) Maar tegelijk zijn die mensen toch ook degene die uiteindelijk onder aan de keten voor de omzet moeten zorgen.
IWDA nog iets meer USA, en vandaag bijvoorbeeld doet de SP500 het 1% beter dan de rest. Ik denk het de komende 5j iets meer USA te richten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
djatwork007 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:49:
[...]

De keuze van een ETF is dan ook wel een heel erg onderdeel, denk ik.
De keuze óm in een ETF te beleggen is er ook een. En als je niet in een ETF belegd is de keuze van (goedkope) brokers oik wat ruimer.

Lees: ik heb niet de keuze gemaakt om in een fonds te beleggen dat wel of niet op de beurs verhandeld wordt. Ik heb niet gezocht naar een specifiek fonds. Ik heb niet gezocht voor een specifieke browser. Maar ik heb gekeken naar het totaalplaatje, en ben gegaan voor NT bij mijn grootbank. Lekker makkelijk de beleggersrekening aanvragen / openen, periodieke order instellen en klaar.
Was deze gecombineerde optie duurder geweest (bv brokerkosten, of de fondskosten), dan had ik gewoon in totaliteit verder gekeken. Ik ben niet getrouwd met mijn bank, noch ben ik getrouwd met NT. Maar de combinatie van beiden werkt voor mij prima. En als dat niet meer prima werkt doe ik iets anders. Heb hiervoor ook VWRL bij DeGiro gekocht. Andere broker en ander fonds dus. Vond ik alleen niet zo prettig werken (lees: maandelijks moeten inloggen om order aan te maken, aantal stuks dat ik wilde kopen, ... is weinig passief aan IMO).
Heb hier een tijd terug ook de WEBN + IB discussie gevolgd. Maar vond het niet perse interessant genoeg om me er verder in te verdiepen voor een mogelijke overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:22
[...]
Ik zie als risico bijvoorbeeld onder dwang de app moeten openen en dan dat dit met enkele kliks zichtbaar is. Grote kans dat als daar een mooi bedrag staat
Je kan, in ieder geval in de ABN Amro app en ik nerm aan bin alle banken toch wel(?), het overzicht wat direct zichtbaar is in het nor.ale inlogscherm aanpassen als je daar bang voor bent.
Met een paar klikken is het ook weer terug te halen, maar dan is het in ieder geval niet direct zichtbaar voor kwaadwillenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:31

sanook

_/-\o_

rube schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:57:
[...]

Met een paar klikken is het ook weer terug te halen, maar dan is het in ieder geval niet direct zichtbaar voor kwaadwillenden.
Gelukkig weten de kwaadwillenden dit niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38

Zenix

BOE!

djatwork007 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:50:
hier toch nog een plukje 500x bijgekocht deze week. Heb nu nog een 6K klaarstaan maar daarvoor wacht ik op de USA verkiezingen
Dit is dus een goed voorbeeld van slechte timing en ook een voorbeeld waarom je alles gelijk moet investeren, wat je wilt investeren. Dat blijkt ook uit onderzoek https://investor.vanguard...averaging-which-is-better

Voordeel van passief beleggen is dus dat je er niet over hoeft na te denken, emotie geen rol speelt en je gewoon lekker kan slapen. Maar die wijsheid komt meestal met de jaren, sommige mensen moeten eerst pijn voelen voordat ze die les leren.

Persoonlijk was het wel een lekkere week, nu 200k aangetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:41

Ik zit zelf te twijfelen om Revolut als hoofdrekening te gebruiken en dan VTI + VXUS aankopen via opties bij IBKR. ABN AMRO ga ik dan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
NMMNG schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:34:
[...]

Ik zit zelf te twijfelen om Revolut als hoofdrekening te gebruiken en dan VTI + VXUS aankopen via opties bij IBKR. ABN AMRO ga ik dan opzeggen.
Je kan ook kijken naar WISE als tussenrekening. Zij hebben ook een connectie met IKBR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenix schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:25:
[...]
Voordeel van passief beleggen is dus dat je er niet over hoeft na te denken, emotie geen rol speelt en je gewoon lekker kan slapen. Maar die wijsheid komt meestal met de jaren, sommige mensen moeten eerst pijn voelen voordat ze die les leren.

Persoonlijk was het wel een lekkere week, nu 200k aangetikt.
Volgens mij zou je als lange termijn passief belegger je ook niet met zulke (tijdelijke?) pieken bezig moeten houden...

(Als ik niet in dit topic zou lezen, zou ik niet weten welke kant de beurs de afgelopen week gegaan was. Blijkbaar gestegen, die dan zullen mijn beleggingen ook wel omhoog zijn gegaan, gok ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:42:
[...]

De keuze van broker is er juist nogal heel erg onderdeel van. IMO kun je bij een partij als DeGiro helemaal niet passief beleggen bv. En bij IBKR met haken en ogen. En het is niet voor niks dat een website als indexfondsenvergelijken ook (/juist?) de broker kosten meeneemt.
Bij Degiro kun je passief beleggen met eenmalige inleg, ook in fondsen die in euro's genoteerd staan. De platformkosten van aanschaf en beheer van ETF's worden maandelijks in rekening gebracht. Er wordt automatisch verkocht als er geen vrij saldo is. Als je meer dan 1 fonds hebt kun je optioneel zelf sturen een keer in de zoveel jaar een aandeel te verkopen. Als je niet inlegt is het prima te doen. Handelen is alleen nodig bij instap en bij uitstap. In schijnbare weerspraak tot 'passief', er kunnen flinke uitslagenverschillen binnen een dag zijn. Het is toch fijn als je zelf kan instellen waarvoor het binnen een periode verkocht mag worden en niet het slachtoffer te worden van domme automatisering waardoor je rendement mist.

Wat je bij Degiro voor zover ik weet niet hebt zijn fracties en automatische periodieke aankoop. Er kunnen alleen eenheden worden aangeschaft. Inleg kan wel worden geautomatiseerd, maar de aankoop vereist periodieke instelling.

Overigens wordt het rendement bij Degiro beter aangegeven dan bijvoorbeeld bij Brandnewday waar je gegevens bij elkaar moet zoeken. Degiro is net als veel andere aanbieders niet zo goed in het openen van rekeningen met de juiste wijze van pensioensparen, vooral voor DGA's die een oprentend pensioen in eigen beheer hadden. Er zijn maar weinig aanbieders van zulke diensten waar vroeger vaak (enorm dure) lijfrentes van verzekeraars werden ingezet.

@djatwork007 Het Trump-effect (hogere koersen, duurdere dollar) is de afgelopen dagen verwerkt, en aanwezig in de koersen van vandaag. Je zou vandaag instappen op het hoogste punt in bij een tracker voor bijvoorbeeld S&P 500, NASDAQ. Het algemene beleggingsdevies is het tegendeel: laag instappen, hoog uitstappen. Met name als je overstapt is timing zeker van belang. Er is vaak sprake van een realiteitscheck na enige tijd, waardoor koersen die te hoog gingen weer herstellen (lees: dalen). Dit is uiteraard een voorspelling die niet hoeft uit te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38

Zenix

BOE!

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:05:
[...]

Volgens mij zou je als lange termijn passief belegger je ook niet met zulke (tijdelijke?) pieken bezig moeten houden...

(Als ik niet in dit topic zou lezen, zou ik niet weten welke kant de beurs de afgelopen week gegaan was. Blijkbaar gestegen, die dan zullen mijn beleggingen ook wel omhoog zijn gegaan, gok ik.)
Persoonlijk kijk ik regelmatig naar de koers, niet dagelijks, soms een week ook niet, soms een paar keer per week. Is niet echt een touw aan vast te knopen wat mij betreft. Maar ik vind het ook gewoon leuk om te volgen, dus voor mij is dat geen straf. Als je al wat dalingen hebt meegemaakt, maakt die koers ook niet zoveel uit.

Afgelopen week was ik op vakantie, maar dit topic was weer actief, dus even kijken of ik een mijlpaal bereikt had. Kan volgende week weer 100k zijn.

Ik vind het een beetje ver gaan om hierbij aan te geven dat het niet passief is. Ik beleg alleen in passieve indexfondsen, gooi maandelijks een deel van salaris in en dat doe ik al 9 jaar. Is geld overmaken naar mijn beleggersrekening en een order uitvoeren dan ook actief, want dan zie ik ook de koers, die kan ook opeens heel negatief zijn of juist een piek.

Mensen die niet met pieken en dalen kunnen omgaan, kunnen beter niet kijken. Maar uiteindelijk moet je er toch wel mee leren omgaan, want de echte pieken en dalingen, die komen ook in het nieuws naar voren.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 08-11-2024 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 06:58
Ik heb al een hele tijd VWRL waar ik jaren niet aan heb gezeten maar het nu toch verkocht. Met alle euforie op de beurs na de verkiezingen verwacht ik dat er een hoop emotie in de koers zit en dat ik het over een paar weken een stuk lager kan terug kopen. Of dat klopt gaan we zien. Ik heb nog wel een plukje aangehouden voor het geval het toch verder omhoog gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
PHiXioN schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:59:
Ik heb al een hele tijd VWRL waar ik jaren niet aan heb gezeten maar het nu toch verkocht. Met alle euforie op de beurs na de verkiezingen verwacht ik dat er een hoop emotie in de koers zit en dat ik het over een paar weken een stuk lager kan terug kopen. Of dat klopt gaan we zien. Ik heb nog wel een plukje aangehouden voor het geval het toch verder omhoog gaat.
Dit is 100% actief en ook nog eens reactief beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:59:
[...]
Dit is 100% actief en ook nog eens reactief beleggen.
Het is niet zo zwart/wit als je het voorstelt. Een keer in de zoveel jaar iets doen maakt het nog niet actief.

Bij pensioenen is het normaal om tijdig over te stappen van risicofondsen naar fondsen of spaargeld met minder risico. Wanneer de tijd rijp is om iets doen, meestal een periode voordat het pensioen ingaat, kun je zelf bepalen bij brokers of wordt voor je gedaan - als kip zonder kop - bij verzekeraars en pensioenbeleggers. Mijn voorkeur vanwege de lagere kosten hebben brokers, en ik peins er niet over om beleggen aan verzekeraars met hoge kosten over te laten, dat wel het summum is van passiviteit in beleggen.

@PHiXioN Het probleem is de onvoorspelbaarheid, tenzij je een glazen bol hebt, of een succesvolle theorie die niemand anders heeft. Ik vond al meerdere keren dat het nu wel eens afgelopen kon zijn met de koersgroei van S&P 500 en NASDAQ indices, maar het is boven de inleg gebleven en ik ben blijven zitten. Het rendement in de praktijk was de afgelopen 4 jaar per jaar gemiddeld 23,75%. Ik zit nog lang niet bij het moment dat het geld nodig is, dus ik blijf zitten. Toch weet ik dat het best zo kunnen zijn dat we ergens in de komende jaren in een scherp neergaande markt belanden en dat er bijvoorbeeld 6 jaar nodig is om te herstellen naar het oude niveau. Doorgaans gaat dalen snel, en stijgen gaat langzaam. Het idee dat alles zich wel herstelt vind ik niet zo goed doordacht. Herstel kan zeer lang duren, dat blijkt uit historische S&P 500 cijfers. Bijvoorbeeld nov 1968 t/m jan 1993, dat was 25 jaar. De meest recente dip duurde van sep 2007 t/m oct 2013: 6 jaar. De langste herstelperiode in de 20e eeuw was aug 1929 t/m jan 1959: 29,5 jaar.

De markt in de gaten houden blijft derhalve een vereiste, ook voor de lange termijn voornamelijk niet-handelende belegger. Extreme passiviteit is geen nastrevenswaardig doel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:17
mrmrmr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:45:
[...]

Het is niet zo zwart/wit als je het voorstelt. Een keer in de zoveel jaar iets doen maakt het nog niet actief.

Bij pensioenen is het normaal om tijdig over te stappen van risicofondsen naar fondsen of spaargeld met minder risico. Wanneer de tijd rijp is om iets doen, meestal een periode voordat het pensioen ingaat, kun je zelf bepalen bij brokers of wordt voor je gedaan - als kip zonder kop - bij verzekeraars en pensioenbeleggers. Mijn voorkeur vanwege de lagere kosten hebben brokers, en ik peins er niet over om beleggen aan verzekeraars met hoge kosten over te laten, dat wel het summum is van passiviteit in beleggen.

@PHiXioN Het probleem is de onvoorspelbaarheid, tenzij je een glazen bol hebt, of een succesvolle theorie die niemand anders heeft. Ik vond al meerdere keren dat het nu wel eens afgelopen kon zijn met de koersgroei van S&P 500 en NASDAQ indices, maar het boven de inleg gebleven en ik ben blijven zitten. Het rendement in de praktijk was de afgelopen 4 jaar per jaar gemiddeld 23,75%. Ik zit nog lang niet bij het moment dat het geld nodig is, dus ik blijf zitten. Toch weet ik dat het best zo kunnen zijn dat we ergens in de komende jaren in een scherp neergaande markt belanden en dat er bijvoorbeeld 6 jaar nodig is om te herstellen naar het oude niveau. Doorgaans gaat dalen snel, en stijgen gaat langzaam. Het idee dat alles zich wel herstelt vind ik niet zo goed doordacht. Herstel kan zeer lang duren, dat blijkt uit historische S&P 500 cijfers. Bijvoorbeeld nov 1968 t/m jan 1993, dat was 25 jaar. De meest recente dip duurde van sep 2007 t/m oct 2013: 6 jaar. De langste herstelperiode in de 20e eeuw was aug 1929 t/m jan 1959: 29,5 jaar.

De markt in de gaten houden blijft derhalve een vereiste, ook voor de lange termijn voornamelijk niet-handelende belegger. Extreme passiviteit is geen nastrevenswaardig doel.
Eens dat actief-passief niet altijd zwart-wit is, maar dit is toch echt een schoolvoorbeeld van een actieve beleggingsactie. Je kunt er verder een passieve strategie op nahouden, maar dat maakt deze actie niet minder actief.

De vergelijking met pensioenbeleggen gaat niet op. Daar is het onderdeel van de strategie, ongeacht ontwikkelingen van of verwachtingen over de koersen. Bij dit voorbeeld ging het juist daarom. Je verwacht een koersdaling en handelt daarnaar: actief. En als je met pensioenbeleggingen probeert te timen obv de koersen, dan is dat uiteraard ook actief beleggen.

Elke passieve belegger in dit topic raadt je aan om niet alleen de S&P500 te kopen omdat je daarmee niet voldoende gespreid zit, dus de voorbeelden van perioden waarin die inzakte en moeizaam opkrabbelde gaan ook niet op.

Pas dus ajb ook op met stellingen als “het is een vereiste om de markt in de gaten te houden”. Daar zijn veel mensen het niet mee eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
mrmrmr schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 02:45:
[...]
De markt in de gaten houden impliceert dat je op bepaalde marktbewegingen wilt reageren. En dat is nu juist vaak een valkuil omdat je met reactief je portefeuille aanpassen van achter de feiten aanloopt. Of juist stijgingen mist omdat je nog niet in de markt zit. Reageren op de markt is het tegenovergestelde van passief beleggen.

Wat wel verstandig is, is om je strategie voor de lange termijn af en toe geven het licht te houden. Niet vanwege tijdelijke ontwikkelingen, zoals president X die aan de macht komt, maar meer om de langere termijn. De keus die je ooit hebt gemaakt is immers geen keus die voor de rest van je leven vast zou moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Ik realiseer me dat het inderdaad speculatie is en wellicht niet verstandig. Ik ga er achter komen.

Over het algemeen ben ik het er mee eens dat je de beurs niet kan voorspellen, maar af en toe heb je van die momenten dat het op basis van emotie hard omhoog gaat en vaker hard naar beneden.

Neem bvb de bankencrisis in 2008 en het begin van de COVID periode. Toen heel hard overwogen om all in te gaan en met de kennis van nu had ik dat moeten doen. Uiteraard geen garantie dat het de volgende keer weer hard omhoog gaat.

Maar goed, ik ben over algemeen wel overtuigd dat passief beleggen beter is en het om time in the market gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R.van.M
PHiXioN schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:02:
Ik realiseer me dat het inderdaad speculatie is en wellicht niet verstandig. Ik ga er achter komen.

Over het algemeen ben ik het er mee eens dat je de beurs niet kan voorspellen, maar af en toe heb je van die momenten dat het op basis van emotie hard omhoog gaat en vaker hard naar beneden.

Neem bvb de bankencrisis in 2008 en het begin van de COVID periode. Toen heel hard overwogen om all in te gaan en met de kennis van nu had ik dat moeten doen. Uiteraard geen garantie dat het de volgende keer weer hard omhoog gaat.

Maar goed, ik ben over algemeen wel overtuigd dat passief beleggen beter is en het om time in the market gaat.
Zo heb ik ook heel vaak t gevoel gehad.. we staan nu zo hoog.. nu moet t gaan dalen terwijl we vervolgens toch weer stijgen.

Daarnaast, als je al goed gokt.. wanneer stap je dan weer in? Bij -10%, -20%.. en wat doe je als t na een dip weer stijgt voordat je ingestapt bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appel105
  • Niet online
@PHiXioN
Het probleem met actief beleggen is dat je daarmee eigenlijk zegt: ik weet het beter dan de markt en al haar professionele beleggers. Maar laten we eerlijk zijn: met duizenden professionele beleggers die werken met geavanceerde algoritmen, data en miljarden aan kapitaal, is het voor een hobbybelegger onrealistisch om te denken dat je de markt slimmer af kunt zijn.

Het idee dat je de markt kunt verslaan door in te spelen op emoties en 'fouten' van anderen is in mijn ogen simpelweg zelfoverschatting.

Actief beleggen (zonder speciale kennis of vaardigheid) bovenop passief beleggen is dan ook gewoon gokken, waarbij de broker de gegarandeerde winnaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Grappig met Trump aan de macht en zijn American first' verwacht Ik de komende jaren juist koersstijgingen in Amerika te zien.
Hij zal er alles aan doen om de concurrentie voor Amerikaanse bedrijven zo lastig mogelijk te maken en de Amerikaanse bedrijven op 1 te zetten.
Kijk maar naar zijn plannen voor de forse invoerheffingen die hij wilt gaan invoeren op Europese en Chinezen producten.

Alleen de inflatie gaat wellicht overal wel oplopen en dat kan de economie wel weer doen stagneren wellicht.

Al met al gewoon maandelijks blijven aankopen en we zien wel, passief bezig zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Appel105 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:41:
@PHiXioN
Het probleem met actief beleggen is dat je daarmee eigenlijk zegt: ik weet het beter dan de markt en al haar professionele beleggers. Maar laten we eerlijk zijn: met duizenden professionele beleggers die werken met geavanceerde algoritmen, data en miljarden aan kapitaal, is het voor een hobbybelegger onrealistisch om te denken dat je de markt slimmer af kunt zijn.

Het idee dat je de markt kunt verslaan door in te spelen op emoties en 'fouten' van anderen is in mijn ogen simpelweg zelfoverschatting.

Actief beleggen (zonder speciale kennis of vaardigheid) bovenop passief beleggen is dan ook gewoon gokken, waarbij de broker de gegarandeerde winnaar is.
Je hebt helemaal gelijk dat je als privé persoon niet kan opboksen tegen de pro’s. Zowel in het selecteren van de juiste aandelen en de timing. Toch heb ik wel het idee dat bij grote events waarbij de massa op basis van emotie in beweging komt er met ratio wel wat te winnen is, maar het blijft een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Inderdaad een actieve keuze maar wellicht krijg je gelijk (/heb je geluk). Volgens mij heeft Jack Bogle zelf in 1999 een flink deel van zijn fondsen verkocht om obligaties te kopen, omdat hij de aandelen te hoog vond staan. Dat heeft toen aardig goed uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

PHiXioN schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:59:
De kans is aanwezig dat de boel nog 2-5% omhoog gaat richting jaareinde, en er over 3-6 maanden een correctie komt van 2-3%. Dan heb je je correctie wel, maar mis je ook 2-5% stijging.

Ook dit is een wilde gok natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik me ook wel laat verleiden tot extra aankopen sinds de stijging afgelopen zomer. Heeft goed uitgepakt, maar is eigenlijk ook een vorm van actief beleggen :).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zenix schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:54:
[...]

Persoonlijk kijk ik regelmatig naar de koers, niet dagelijks, soms een week ook niet, soms een paar keer per week. Is niet echt een touw aan vast te knopen wat mij betreft. Maar ik vind het ook gewoon leuk om te volgen, dus voor mij is dat geen straf. Als je al wat dalingen hebt meegemaakt, maakt die koers ook niet zoveel uit.

Afgelopen week was ik op vakantie, maar dit topic was weer actief, dus even kijken of ik een mijlpaal bereikt had. Kan volgende week weer 100k zijn.

Ik vind het een beetje ver gaan om hierbij aan te geven dat het niet passief is.
Is misschien ook wat gechargeerd geschreven. Maar tegelijk, wat Sport_life ook schrijft, je kunt dan toch in de verleiding komen om wat bij te kopen. Of juist te verkopen. Terwijl die "menselijke gevoelens" vaak juist een te late reactie zijn.

Daarnaast, als het gaat om de lange termijn, is de huidige waarde eigenlijk niet zo relevant. Leuk om te zien dat de waarde x% hoger of lager is dan een paar maanden geleden, maar voor de waarde over 5 of 10 jaar niet zo heel belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rubbergrover1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:59:
[...]
Is misschien ook wat gechargeerd geschreven. Maar tegelijk, wat Sport_life ook schrijft, je kunt dan toch in de verleiding komen om wat bij te kopen. Of juist te verkopen. Terwijl die "menselijke gevoelens" vaak juist een te late reactie zijn.
Vaak zijn het de ‘ow het gaat ineens hard omhoog/omlaag’ laat ik maar ‘bijkopen/verkopen’ en dat reactieve gedrag kan leiden tot het ‘buy high’ en ‘sell low’ wat weer contra productief is voor het rendement.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:41
Een momentumtracker doet ongeveer dat, toch? En is toch wel een vorm van passief beleggen omdat het koop/verkoop algoritme totaal automatisch werkt. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appel105
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:57:
[...]

Vaak zijn het de ‘ow het gaat ineens hard omhoog/omlaag’ laat ik maar ‘bijkopen/verkopen’ en dat reactieve gedrag kan leiden tot het ‘buy high’ en ‘sell low’ wat weer contra productief is voor het rendement.
Extra bijkopen of extra verkopen klinkt inderdaad niet als een goed idee, want dit leidt tot extra handelskosten en kortere time in market.

Maar dat dat leidt tot buy high sell low begrijp ik niet. Dat impliceert dat je een high/low kan voorspellen, toch?

Impliceert het ook dat je zou moeten gaan opletten op het moment dat jouw automatische aankoop gepland staat? Als die op een moment van sterke stijging (of vlak erna) blijkt te zijn, moet je hem dan voor maximaal rendement eigenlijk uitstellen?...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Appel105 schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:46:
[...]

Maar dat dat leidt tot buy high sell low begrijp ik niet. Dat impliceert dat je een high/low kan voorspellen, toch?
Nee maar door niet passief te beleggen ga je dus timen op basis van aannames. De kans is groot dat die aannames niet kloppen en dat je precies de verkeerde handelingen toepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Impliceert het ook dat je zou moeten gaan opletten op het moment dat jouw automatische aankoop gepland staat? Als die op een moment van sterke stijging (of vlak erna) blijkt te zijn, moet je hem dan voor maximaal rendement eigenlijk uitstellen?...
Nee, want dan ben je de markt aan het timen. Je weet niet wanneer er een sterke stijging gaat zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-11-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
!Aho schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:22:
Een momentumtracker doet ongeveer dat, toch? En is toch wel een vorm van passief beleggen omdat het koop/verkoop algoritme totaal automatisch werkt. Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt op zich qua handelsgedrag. Maar je gaat wel in tegen het principe time in the market beats timing the market, en als er wat beters in momentumtracking zou schuilen itt er vanaf blijven dan zou dat eenvoudig te bewijzen zijn, wat het niet is. Er dan toch voor kiezen in plaats van de gebruikelijke strategie is wel een vorm van eigenwijzer beleggen, net als meer US want “ik zie dat de komende tijd wel beter gaan” en soortgelijke toch-wat-anders-doen-dan-passief-de-markt-volgen keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie als risico bijvoorbeeld onder dwang de app moeten openen en dan dat dit met enkele kliks zichtbaar is. Grote kans dat als daar een mooi bedrag staat dat je een weekje ergens onvrijwillig mag "logeren".
Het is eigenlijk offtopic en verdere discussie lijkt mij eerder een eigen topic waardig. Maar ik verwacht niet dat je in zo'n situatie terecht komt door puur de getalletjes die wel/niet direct zichtbaar zullen zijn in een app van jouw bank. Echter het is wel een scenario dat je doelbewust uitgekozen wordt, bijvoorbeeld vanwege je levensstijl of grootspraak over jouw vermogen. Tijdens het "logeren" zal je dan vanzelf (op den duur) wel benoemen waar dit vermogen staat (of zal je jouw Rolex verzameling in het huis moeten aanwijzen, of zal je jouw crypto moeten overmaken, etc. etc.).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Nee, dat kun je niet voorspellen.

Maar op het moment dat je reactief gaat mee handelen 'zo het gaat een paar weken flink omhoog, toch maar bijkopen' 'het gaat een paar weken al heel slecht, toch maar verkopen' dan loop je achter de markt aan, en heb je een groter risico om in je de 'buy high' 'sell low' reactieve cyclus terecht te komen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:38:
[...]

Nee, dat kun je niet voorspellen.

Maar op het moment dat je reactief gaat mee handelen 'zo het gaat een paar weken flink omhoog, toch maar bijkopen' 'het gaat een paar weken al heel slecht, toch maar verkopen' dan loop je achter de markt aan, en heb je een groter risico om in je de 'buy high' 'sell low' reactieve cyclus terecht te komen.
Maar kan je wel achter de markt aanlopen? Als die manier van handelen de kans vergroot in zo'n cyclus te komen, klinkt dat als een mooi manier om geld te verdienen met shorts (wat ik dus niet geloof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 11:25
Sinds vorige week (als mijn informatie volledig correct is), is het mogelijk om een UCITS versie van de in Amerika populaire fondsen JEPI en JEPQ aan te schaffen via Interactive Brokers. Zijn er meer mensen die hier met interesse naar kijken? Is er iemand die iets zinnigs kan zeggen hoe deze zich verhouden tot de 'gangbare' ETFs die we hier kennen?

Het is me bekend dat naast deze ETFs actief gemanaged worden en er out of the money call-opties verhandeld worden voor een groter rendement. Ze keren een maandelijks dividend uit, yield ligt rond 7%.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Dat komt een beetje neer op de vraag of je ondanks het gebrek aan historisch bewijs, toch wil geloven dat dit actieve beheer op de lange termijn beter gaat presteren dan de passieve indextrackers.

Daarnaast is dividend logischerwijs in ons belastingstelsel een nadeel, niet een voordeel, zie ook Ben Felix hierover: YouTube: The Irrelevance of Dividends

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!Aho schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:22:
Een actief beheerd fonds is, uit de aard van het fonds, natuurlijk als fonds niet passief. Maar als zo'n fonds de keus maakt om waarde X te kopen of te verkopen, dan is dat gebaseerd op wat een aantal professionals die daar dag in, dag uit continu mee bezig zijn, met de juiste tools, een goede keus lijkt. Niet op wat jouw onderbuik zegt. Net als dat je in je leven ook andere taken uitbesteedt aan een professional, omdat die het vaak beter kunnen.
Pagina: 1 ... 66 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.