Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:53
Spreiding, ons grote snode plan is om tegen lage kosten zo goed als mogelijk is, de gehele markt te volgen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Waarom investeer je niet in Nvidia? 170% in een jaar! Dan heb je toch niks anders nodig?

Het antwoord daarop kan je wel inkoppen neem ik aan, maar de clue is dat dat in wezen net zo goed voor elke andere selectieve investering geldt. Vandaar dat het streven hier is om het juist zo breed mogelijk te trekken tot het kantelpunt bereikt wordt van bijvoorbeeld kosten, moeite, marginaliteit enzovoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
@djatwork007
Bekijk ook eens dit filmpje:

Het idee om alleen op een bepaalde regio te gokken is gewoon niet slim. Je focussen op de winnaars van gisteren is kansloos, omdat je feitelijk gezien duur gaat inkopen en het groeipotentieel al is geweest. Het beste is om de winnaars van morgen en overmorgen te kopen alleen niemand heeft een glazenbol dus door gewoon op basis van marktkapitalisatie de gehele markt te volgen pluk je wel de vruchten doordat je alle winnaars in je mandje hebt zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Miki op 27-08-2024 19:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56
Waarom nadenken of de topicstart lezen als je ook gewoon tientallen éénregelige posts kan maken hè? Wel zo makkelijk, dan zoeken andere mensen het wel voor je uit!

Edit: of om het op z'n GoT's te stellen: Wat heb je zelf al gedaan om tot het antwoord te komen?

[ Voor 21% gewijzigd door DeadKennedy op 27-08-2024 22:11 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-05 22:34
Ik was vandaag ingelogd in meesman(Sinds tijden)
en zag toevallig dat 91% van mijn portfolio bestaat uit aandelen ontwikkelde landen.(overig staat in wereldwijd totaal) Dit is waarschijnlijk een keer gebeurd toen ze een ander fonds gingen opheven.

Nu vraag ik me af wat is handiger. Het hier in laten staan of switchen naar aandelen wereldwijd totaal. Dit kost me eenmalig dan 30 euro maar ik denk dat aan aandelen wereldwijd totaal minder risico zit dan aandelen ontwikkelde landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sgouman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:14:
en zag toevallig dat 91% van mijn portfolio bestaat uit aandelen ontwikkelde landen.(overig staat in wereldwijd totaal) Dit is waarschijnlijk een keer gebeurd toen ze een ander fonds gingen opheven.

Nu vraag ik me af wat is handiger. Het hier in laten staan of switchen naar aandelen wereldwijd totaal. Dit kost me eenmalig dan 30 euro maar ik denk dat aan aandelen wereldwijd totaal minder risico zit dan aandelen ontwikkelde landen.
Wat zit er in het mandje ‘ontwikkelde landen’, dat is toch gewoon NT World?

/edit:
Google:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=f0gbr063yn
100% Northern Trust Ucits Common Contractual Fund - World Custom ESG Equity Index Fund K EUR :+

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2024 23:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@sgouman heb je dit al bij Meesman nagevraagd? Het lijkt me wat raar dat je opeens in een specifiek NT fonds zit en niet gewoon volledig in hun Wereldwijd Totaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-05 20:45
The Third Man schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:48:
@sgouman heb je dit al bij Meesman nagevraagd? Het lijkt me wat raar dat je opeens in een specifiek NT fonds zit en niet gewoon volledig in hun Wereldwijd Totaal.
Is niet raar, want:
Vereenvoudiging
Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2022 Aandelen Ontwikkelde Landen, Aandelen Opkomende Landen, Aandelen Kleine Bedrijven en Aandelen Europa te sluiten voor nieuwe beleggers. Voor bestaande beleggers geldt dat zij in deze vier aandelenfondsen kunnen blijven beleggen (en bijstorten) als zij er op 1 januari 2022 al in beleggen. Let op: dit betekent dat als u op 1 januari 2022 in bijvoorbeeld Aandelen Ontwikkelde Landen en Aandelen Opkomende Landen belegt, u in deze twee fondsen kunt blijven beleggen maar niet meer kunt beleggen in Aandelen Kleine Bedrijven en Aandelen Europa. Op 1 januari 2022 belegde u immers niet in deze laatste twee fondsen.
bron

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Mr_Blobby aha ik had gemist dat Meesman ook die specifiekere fondsen aanbood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Klopt dit zal het zijn.

Ik vraag me dan alleen of het waard is de ontwikkelde landen om te zetten naar aandelen wereldwijd totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
sgouman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:34:
Klopt dit zal het zijn.

Ik vraag me dan alleen of het waard is de ontwikkelde landen om te zetten naar aandelen wereldwijd totaal.
Sja, wat wil je? Je kan het omzetten als je meer gespreid wilt zitten in EM/SC. Je zou eventueel ook zelf EM/SC aan kunnen kopen. Of je kan het in NT World laten zitten als je het prima vindt om enkel in ontwikkelde markten te zitten.

Het verschil is:

Ontwikkelde Landen = 100% NT World (met een TER van 0,5%)
Wereldwijd Totaal = 82,1% NT World / 9,6% NT Small Caps / 8,3% NT Emerging Markets (met een TER van 0,4%)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sgouman schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:14:

Tot nu toe presteert ontwikkelde landen al ieder jaar net iets beter dan wereldwijd totaal: ik hou dus lekker alles in ontwikkelde landen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Leipo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:09:
[...]

Tot nu toe presteert ontwikkelde landen al ieder jaar net iets beter dan wereldwijd totaal: ik hou dus lekker alles in ontwikkelde landen :P
Slim, ik denk dat ik dat deel wat er nu al staat daar ook maar in houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik ben sinds begin dit jaar begonnen met 100 euro per maand inleggen in aandelen wereldwijd totaal. Tot nu toe heb ik over ongeveer 700 euro 24 euro winst gemaakt. Wat maar iets van 3% is. Dat snap ik niet. Zeker niet omdat er op de site op wereldwijd totaal 13.6% rendement is. Dan zou ik toch wel maar dan 26 euro moeten hebben lijkt me.

Of ben ik echt heel dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
sgouman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:48:
Ik ben sinds begin dit jaar begonnen met 100 euro per maand inleggen in aandelen wereldwijd totaal. Tot nu toe heb ik over ongeveer 700 euro 24 euro winst gemaakt. Wat maar iets van 3% is. Dat snap ik niet. Zeker niet omdat er op de site op wereldwijd totaal 13.6% rendement is. Dan zou ik toch wel maar dan 26 euro moeten hebben lijkt me.

Of ben ik echt heel dom?
Je hebt maandelijks ingelegd dus ook tegen hogere koersen gekocht. En dan zijn er nog wat kosten.

Als je de €700 in januari er al in had zitten was je rendement meer in lijn geweest met het YTD-rendement van 13.6%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Of ben ik echt heel dom?
Nee, maar je snapt een paar dingen nog niet. Die 13.6% is de winst sinds 1 januari. Als jij vorige maand €100 inlegt gaat niemand jou met terugwerkende kracht het rendement van de maanden januari tot juni cadeau geven. Over die laatste €100 heb je dus enkel de winst van de afgelopen maand behaald, etc.

Je kan uitrekenen wat je rendement op jaarbasis tot nu toe is, dat is ongeveer 8.5%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIiFCcrUXhFPXvOjY7_cz7y9GEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFzkSq4LyTUvZNsqYxqkwehM.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy

Of ben ik echt heel dom?
Je maakt in ieder geval een rekenfout qua rendement.

100 euro inleggen elke maand, 7 maanden lang geeft een gemiddeld saldo van (100+200+300+400+500+600+700)/7=€400.

€24/€400=6% rendement in 7 maanden.

Waarom is dat minder dan 13.6%? Het grootste deel van de koersstijging zat in de eerste maanden van het jaar, toen jij nog weinig geïnvesteerd had.

[ Voor 5% gewijzigd door DeadKennedy op 29-08-2024 00:22 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat is ook wel wat te grof imo.

De 13,6% is de time-weighted rate of return.

Je wil echter je stortingen en onttrekkingen meenemen om je eigen rendement goed te kunnen bepalen. Daar hebben we de money-weighted rate of return (MWRR) voor.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:24
Morgen gaat de Meesman app live. Ben benieuwd.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NMMNG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:16:
Nou je zal kunnen inloggen en dan zie je wat getalletjes en wat grafiekjes.
Spannund! :p

PSN

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
NMMNG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:16:
Ben benieuwd of het net zo teleurstellend is als hun nieuwe online omgeving.
Die omgeving is geen enkele verbetering tov de oude.
Documenten niet goed gesorteerd en onduidelijk, portefeuille niet direct goed inzichtelijk, toekomstige incasso data zeer lastig te vinden, berichten die ze per mail sturen vind je nergens terug.
En dan nog op de beginpagina zetten dat ze erg druk zijn door de succesvolle nieuwe livegang van de online omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:24
YakuzA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:34:
[...]

Nou je zal kunnen inloggen en dan zie je wat getalletjes en wat grafiekjes.
Spannund! :p
Niet zo negatief. Misschien is er wel een glitch voor oneindig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik twijfel of ik hier in het goede topic ben, maar probeer het toch omdat het zowel over passieve indexfondsen gaat en een beetje met ICT te maken heeft.

Ik ben mijn excel bestand met beleggingen een beetje slimmer aan het maken door automatisch koersen te laten invoegen. Dat doe ik met de standaard aandelen functies van excel (die je dan allemaal tegelijk kunt laten verversen). Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de GS - Fitvermogen indexfondsen (NL0012125736 en NL0006311771) en ook het Meesman Wereldwijde fonds (NL0013689110) daar in te krijgen. Weet iemand hoe je dat voor elkaar kunt krijgen of gaat dat niet op deze manier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:05
Kijk eens naar het programma portfolio performance. Geen noodzaak om zelf te gaan kloten met een general purpose programma als excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 08:58

page404

Website says no

DeadKennedy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Je maakt in ieder geval een rekenfout qua rendement.

100 euro inleggen elke maand, 7 maanden lang geeft een gemiddeld saldo van (100+200+300+400+500+600+700)/7=€400.

€24/€400=6% rendement in 7 maanden.

Waarom is dat minder dan 13.6%? Het grootste deel van de koersstijging zat in de eerste maanden van het jaar, toen jij nog weinig geïnvesteerd had.
Haha, goed uitgelegd. Zo realiseer ik me af en toe dat ik een paar jaren van 30% heb meegemaakt. Helaas had ik toen nog maar 5000 of 8000€ in mijn account, waardoor het in absolute getallen niet veel heeft bijgedragen aan mijn gerealiseerde bedrag. En als je kijkt naar de totale rendement over een portefeuille van bv 120000€ telt dat hoge rendement over dat startbedrag helaas niet heel zwaar mee.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-05 09:56
Ik heb bij ABN periodieke orders voor NT fondsen (Wereld+Em+Sc) ingesteld op de 1e van de maand.
A.s. 1 september valt op een zondag.

Wanneer worden de orders aangeboden als dit in het weekend/feestdag valt? De eerstvolgende werkdag/beursdag?

Ik zie ook geen startdatum (meer) ingevuld bij mijn periodieke orders. Gaat dit goed? Hoe kan ik nu zien of het op de 1e vd maand is ingesteld?

Edit:
Zo te zien heeft Labor Day op 2 september ook nog invloed:

NT fund holiday:

https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door irongalaxy op 31-08-2024 08:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
@irongalaxy wat zou men anders kunnen doen dan het op de eerstvolgende beursdag uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:48
The Third Man schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:22:
@irongalaxy wat zou men anders kunnen doen dan het op de eerstvolgende beursdag uitvoeren?
De beurs verzoeken op de bewuste zondag open te gaan uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irongalaxy
The Third Man schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:22:
De beursdag ervoor.

Mijn vraag komt ook doordat, ik nu niet weet, wanneer het inlegbedrag op de beleggingsrekening moe(s)t staan en de orders verzonden worden. Is dit vrijdag, maandag of dinsdag? En of het goed gaat met mijn periodieke instellingen omdat het startdatum leeg is.

[ Voor 35% gewijzigd door irongalaxy op 31-08-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

sanook

_/-\o_

irongalaxy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:33:
Zo te zien heeft Labor Day op 2 september ook nog invloed:

NT fund holiday:

https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf
Goeie, wilde ook as maandag weer inleggen maar laat de inleg nog maar een dag op de spaarrekening staan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Waar haalt ABN het geld dan vandaan? Betaalrekening?

Bij Rabo kon ik toentertijd kiezen tussen spaarrekening of een aparte beleggersrekening, tegenwoordig is die laatste meen ik verplicht? Maar dat maakt ook niet uit, want de beleggersrekening heeft dezelfde rente als de spaarrekening.

Of bv @sanook moet doelen op een spaarrekening bij een andere bank. Maar zelf heb ik altijd een kleine buffer (max 5k) bij Rabo staan, waarvan de inleg dudms afgeschreven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:08:
Waar haalt ABN het geld dan vandaan? Betaalrekening?

Bij Rabo kon ik toentertijd kiezen tussen spaarrekening of een aparte beleggersrekening, tegenwoordig is die laatste meen ik verplicht? Maar dat maakt ook niet uit, want de beleggersrekening heeft dezelfde rente als de spaarrekening.

Of bv @sanook moet doelen op een spaarrekening bij een andere bank. Maar zelf heb ik altijd een kleine buffer (max 5k) bij Rabo staan, waarvan de inleg dudms afgeschreven kan worden.
Daar krijg je ook een beleggersrekening waar het geld vanaf gaat als je een belegging doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
Dat kan praktisch niet, want dan moet het geld al geincasseerd worden voor de datum die jij afspreekt met de bank. Het is het een (vanafdatum), of het ander (uiterlijke datum). Als je 1 september als vanafdatum instelt en/of bank biedt alleen een vanafdatum, dan betekent dat dus op z'n vroegst 1 september en anders wanneer mogelijk. Dat is overigens vrij standaard in de sector, ik zou eerlijk gezegd geen voorbeeld weten waar men orders eerder laat uitvoeren dan de plandatum. Het vereist dan namelijk ook meer overhead bij je broker/bank, want die moet met de kalender van elk fonds, per automatische order, gaan uitrekenen en plannen wanneer het dan wel moet, in plaats van domweg inschieten op de datum en het verder laten.
Mijn vraag komt ook doordat, ik nu niet weet, wanneer het inlegbedrag op de beleggingsrekening moe(s)t staan en de orders verzonden worden. Is dit vrijdag, maandag of dinsdag? En of het goed gaat met mijn periodieke instellingen omdat het startdatum leeg is.
Je gooit twee processen op 1 hoop denk ik. De bank kan ook gewoon op zondag de order inschieten bij NT, daar is geen inherente beperking op. NT zal echter de order pas uitvoeren op het eerstvolgende 'afslagmoment' zoals dat heet, dat is na sluiting van de eerstvolgende beursdag en daar slaat de kalender op die je linkte.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je er een punt van maakt... Waarom ga je niet gewoon uit van het geld er op 1 september hebben staan en het verder laten gebeuren, ondanks dat je niet precies weet hoe dat gaat verlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
NicoHF schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Daar krijg je ook een beleggersrekening waar het geld vanaf gaat als je een belegging doet.
Maar dan zonder rente? (Daar waar Rabo dezelfde rente als de spaarrekening hanteert). Want bij dezelfde rente maakt het natuurlijk niet uit waar het geld staat en wanneer je het over boekt. (Als de vermelde spaarrekening de spaarrekening bij ABN is, en niet een spaarrekening bij een andere bank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Maar dan zonder rente? (Daar waar Rabo dezelfde rente als de spaarrekening hanteert). Want bij dezelfde rente maakt het natuurlijk niet uit waar het geld staat en wanneer je het over boekt. (Als de vermelde spaarrekening de spaarrekening bij ABN is, en niet een spaarrekening bij een andere bank)
Ook daar krijg je rente, momenteel zo te zien 1.5%.

Edit

Zelfde percentage als de spaar.

[ Voor 6% gewijzigd door NicoHF op 31-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

NicoHF schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Periodieke aankopen kan je ook van je betaalrekening laten afboeken bij de ABN.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Periodieke aankopen kan je ook van je betaalrekening laten afboeken bij de ABN.
Dat wist ik niet.
Maar maakt ook niet zoveel uit, het voordeel bij de beleggersrekening is dat je rente krijgt die je bij de betaalrekening niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:08:
want de beleggersrekening heeft dezelfde rente als de spaarrekening.
Ook een goeie, dat wist ik niet en klopt inderdaad. Dan kan ik het iig alvast verplaatsen van de (Rabo) spaar- naar de (Rabo) beleggersrekening. Of slimmer, ik deel het op in 2 delen want de max rente (1,7%) is maar tot 20.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
The Third Man schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 11:20:
[...]
Dat kan praktisch niet, want dan moet het geld al geincasseerd worden voor de datum die jij afspreekt met de bank. Het is het een (vanafdatum), of het ander (uiterlijke datum). Als je 1 september als vanafdatum instelt en/of bank biedt alleen een vanafdatum, dan betekent dat dus op z'n vroegst 1 september en anders wanneer mogelijk. Dat is overigens vrij standaard in de sector, ik zou eerlijk gezegd geen voorbeeld weten waar men orders eerder laat uitvoeren dan de plandatum. Het vereist dan namelijk ook meer overhead bij je broker/bank, want die moet met de kalender van elk fonds, per automatische order, gaan uitrekenen en plannen wanneer het dan wel moet, in plaats van domweg inschieten op de datum en het verder laten.

[...]
Je gooit twee processen op 1 hoop denk ik. De bank kan ook gewoon op zondag de order inschieten bij NT, daar is geen inherente beperking op. NT zal echter de order pas uitvoeren op het eerstvolgende 'afslagmoment' zoals dat heet, dat is na sluiting van de eerstvolgende beursdag en daar slaat de kalender op die je linkte.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je er een punt van maakt... Waarom ga je niet gewoon uit van het geld er op 1 september hebben staan en het verder laten gebeuren, ondanks dat je niet precies weet hoe dat gaat verlopen?
Nee, ik gooi het m.i. niet op 1 hoop. Met mijn vraag bedoelde ik het moment van aanbieden ('inschieten') door ABN. Uit jouw bovenstaande antwoord dus gewoon zondag. Ik was in de veronderstelling dat dit niet in het weekend gebeurt. Maar maandag pas of misschien al vrijdag kon plaatsvinden. Maar het is inderdaad niet logisch/praktisch als dit eerder dan de plandatum gebeurt.

Doordat ik de NT kalender erbij plaatste zorgde dit denk ik voor onduidelijkheid van mijn vraag. Ik bedoelde dat dit (ook) het aankoopproces vertraagd door de feestdag.

Maar goed, ik zal de komende dagen dus afwachten. Voor mij was het onduidelijk hoe dat dat werkt met een zondag en/of feestdag. En of de periodieke instelling nog goed staat in ABN. Niet dat ik de komende dagen afwacht en er vervolgens niks gebeurt...

edit: in de ABN desktop omgeving zie ik trouwens wel een orderdatum staan bij de periodieke orders (1 september). Via de ABN app en vervolgens de ABN mobiele site is deze orderdatum niet zichtbaar.
Ik vind het sowieso een nadeel dat je het periodieke orders overzicht niet in de ABN app (Android) kan zien. Maar je doorgestuurd wordt naar je mobiele browser.

[ Voor 7% gewijzigd door irongalaxy op 31-08-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

irongalaxy schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:54:
[...]
Nee, ik gooi het m.i. niet op 1 hoop. Met mijn vraag bedoelde ik het moment van aanbieden ('inschieten') door ABN. Uit jouw bovenstaande antwoord dus gewoon zondag. Ik was in de veronderstelling dat dit niet in het weekend gebeurt. Maar maandag pas of misschien al vrijdag kon plaatsvinden. Maar het is inderdaad niet logisch/praktisch als dit eerder dan de plandatum gebeurt.

Doordat ik de NT kalender erbij plaatste zorgde dit denk ik voor onduidelijkheid van mijn vraag. Ik bedoelde dat dit (ook) het aankoopproces vertraagd door de feestdag.

Maar goed, ik zal de komende dagen dus afwachten. Voor mij was het onduidelijk hoe dat dat werkt met een zondag en/of feestdag. En of de periodieke instelling nog goed staat in ABN. Niet dat ik de komende dagen afwacht en er vervolgens niks gebeurt...

edit: in de ABN desktop omgeving zie ik trouwens wel een orderdatum staan bij de periodieke orders (1 september). Via de ABN app en vervolgens de ABN mobiele site is deze orderdatum niet zichtbaar.
Ik vind het sowieso een nadeel dat je het periodieke orders overzicht niet in de ABN app (Android) kan zien. Maar je doorgestuurd wordt naar je mobiele browser.
Het makkelijkste is om op 9 september in te loggen en dan te kijken op welke dag het uiteindelijk is gedaan :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:30
Weet iemand de naam van de Meesman App? Ik kreeg op 7 aug een uitnodiging van de live lancering afgelopen vrijdag. Ik kan de app niet vinden in de playstore, ook op de website wordt er geen aandacht aan gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:56
Die Meesman app is nog niet beschikbaar denk ik? Of alleen voor iOS?

Edit, oh mijn voorganger zegt er ook net iets over.

[ Voor 28% gewijzigd door Gretzkyus op 03-09-2024 20:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Nu online
De app heet Meesman Indexbeleggen. Ik heb ‘m nu een paar dagen op iOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Gretzkyus schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:37:
Die Meesman app is nog niet beschikbaar denk ik? Of alleen voor iOS?

Edit, oh mijn voorganger zegt er ook net iets over.
https://apps.apple.com/nl/app/meesman/id6479641570?l=en-GB

Marstek Venus-E, Tibber met Easee Charge Lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:56
Alleen iOS dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Vind de app best handig en overzichtelijk. Makkelijk inloggen met alleen een code. Zeker niet onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-05 13:20

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Heb de Meesman App ook op IOS nu, vind hem er best netjes uitzien. overzichtelijk en eenvoudig.

Wel fijn dat ik nu dagelijks of meerdere keren per dag mijn statische wekelijks geüpdatet waarde van mijn passieve beleggingen kan checken :)

Maar zonder gekheid vind het wel een fijne app. log 1x per maand in om de stand vast te leggen en de rest staat ook op de telefoon dus qua centralisatie wel fijn. Ik hoop dat opdrachten om bij te storten nu ook daar soepel kan mocht ik extra willen storten of in het pensioenpotje wil bij storten.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:06
Ik heb een basale vraag; ik leg al een paar jaar braaf elke maand een bedrag in bij meesman.

Nu overweeg ik echter om het jaarlijks ineens te doen. Het risico is volgens mij groter hierdoor (ik kan het jaarlijkse bedrag verkeerd timen), maar ik heb wel veel meer maanden rendement. Over de jaren heen maakt het effectief weinig verschil als ik het jaarbedrag gewoon op 1-1 zonder te pogen te timen investeer, of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 20:39
Gongbao schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:34:
Ik heb een basale vraag; ik leg al een paar jaar braaf elke maand een bedrag in bij meesman.

Nu overweeg ik echter om het jaarlijks ineens te doen. Het risico is volgens mij groter hierdoor (ik kan het jaarlijkse bedrag verkeerd timen), maar ik heb wel veel meer maanden rendement. Over de jaren heen maakt het effectief weinig verschil als ik het jaarbedrag gewoon op 1-1 zonder te pogen te timen investeer, of zie ik wat over het hoofd?
Zoek in dit topic of op inet op lumpsum en op dca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:58

orf

Gongbao schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:34:

Komt dat bedrag dat je wil beleggen eens per jaar beschikbaar? Of al eerder, wellicht toch per maand?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

@Gongbao het gaat dan voornamelijk om wanneer je het bedrag ontvangt (zoals orf hierboven ook al aangeeft). De meeste mensen zullen maandelijks (sommigen zelfs elke 4 of 2 weken) salaris ontvangen en daarvan een deel beleggen. In zo’n situatie mis je (mogelijk) rendement als je het eerst aan de zijlijn laat wachten om op een jaarlijks moment in te leggen. Krijg je echter het bedrag jaarlijks uitgekeerd dan mis je (mogelijk) rendement als je het aan de zijlijn laat wachten om het verdeeld over 12 maanden in te leggen.

Het is voornamelijk een keuze wat past bij jouw risicoprofiel. Waar jij jezelf goed bij zal voelen op de lange termijn. Stel je krijgt het jaarlijks uitgekeerd, dan kan je er nog steeds voor kiezen om maandelijks te spreiden. Maar laat het dan niet aan de zijlijn staan, zet het op zijn minst op een spaarrekening met redelijk rendement. Dan is het verschil tussen de twee rendementen (als het omhoog gaat) kleiner dan wanneer het niets staat te doen.

Om Vanguard aan te halen:
The lump-sum approach vs. dollar-cost averaging

Suppose you received a windfall. Someone gave you a gift or you inherited a lot of money. Maybe you hit the lottery jackpot or got a huge bonus.

Here's the question you face: Should you invest it all right away or in smaller increments over time, a strategy known as dollar-cost averaging?

All at once ...

Investing all of your money at the same time is advantageous because:
  • You'll gain exposure to the markets as soon as possible.
  • Historical market trends indicate the returns of stocks and bonds exceed returns of cash investments and bonds.
  • When markets are going up, putting your money to work right away takes full advantage of market growth.
… Or slow and steady

Dollar-cost averaging may be for you if you want to:
  • Minimize the downside risk of a huge investment.
  • Take advantage of the market's natural volatility by lowering the average price you pay for shares.
  • Avoid feelings of regret if the market takes a downturn after you invest.
What the research says

Our research indicates that it's prudent to invest a lump sum immediately.

Markets going up …
If markets are trending upward, it makes sense to implement a strategic asset allocation as soon as you can.
History shows that investors taking such a risk have been rewarded with positive returns over the long run that should be greater than the expected return of cash investments.

… But what if they go down?
You may be thinking: What if I invest this huge sum of money at once and the market takes a downturn soon after? What happens to my returns then?
If that's your mindset, dollar-cost averaging may be the strategy for you. In other words, you don't want to have any regrets and you want to minimize the downside risk.

Weigh your emotionally based concerns carefully against what the research shows:
  • The lower expected long-term returns of cash compared with stocks and bonds.
  • Delaying investment is itself a form of market-timing, something few investors succeed at.
Het achterliggende onderzoek van Vanguard staat hier: https://corporate.vanguar...rarily_hold_your_cash.pdf

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:06
Dank voor de input. Het bedrag wat ik wil investeren komt uit een jaarlijkse bonus. Eigenlijk staat er in veel woorden wat ik al wist; technisch gezien op de lange termijn meer rendement, maar wel meer risico.

Ik ga lump sum kiezen, het risico durf ik wel aan. Dank voor de snelle en volledige reacties!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06
Gongbao schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:36:
Dank voor de input. Het bedrag wat ik wil technisch gezien op de lange termijn meer rendement, maar wel meer risico.
Aangezien je voor het zeer breed gespreide Meesman Wereldwijd Totaal kiest heb je wel het risico geminimaliseerd d:)b

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

• djatwork007
  • Laatst online: 20-01 22:04
*knip* Vragen over market timing horen niet in het passief beleggen topic.

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2024 12:44 ]

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 16:00
Radiodurans schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:48:
[...]

Aangezien je voor het zeer breed gespreide Meesman Wereldwijd Totaal kiest heb je wel het risico geminimaliseerd d:)b
Zo "zeer breed gespreid" vind ik het niet:

64% van de beleggingen in de VS

bijna kwart in Informatietechnologie

Grootste beleggingen:
Microsoft 3,9%
Apple 3,3%
NVIDIA 2,9%,
oftewel 10% bij slechts 3 fondsen (uit de VS in de informatietechnologie)

bron: https://www.meesman.nl/me...d-totaal-a-31-03-2024.pdf

• RobertMe
trenza schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:04:
[...]

Grootste beleggingen:
Microsoft 3,9%
Apple 3,3%
NVIDIA 2,9%,

3 fondsen? Ik wist niet dat Microsoft, Apple en Nvidia al fondsen hadden. Welke individuele aandelen zitten in die fondsen?

En daarnaast moet je niet kijken naar "Amerikaanse bedrijven". Dit zijn drie wereldspelers, die "toevallig" in de VS gevestigd zijn. Maar als het in de VS slecht gaat hoeft dat de koers van deze bedrijven niet te raken, zolang ze maar blijven verkopen in de rest van de wereld. Het wordt pas anders als het Amerikaanse bedrijven zijn die zich alleen op de VS richten. Een Wallmart zal echt niet bovenaan staan, simpelweg omdat dat, wereldwijd, een veel kleiner bedrijf is. Terwijl bv een McDonalds of Starbucks (om wat niet IT bedrijven te noemen) ook wel vrij hoog zullen staan. Want ook daarbij, vestigingen over de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
trenza schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:04:
[...]

Grootste beleggingen:
Microsoft 3,9%
Apple 3,3%
NVIDIA 2,9%,

Bizar eigenlijk in het kader van spreid je kansen dat meer dan 10% al bij slechts 3 bedrijven wordt geinvesteerd.

Zelf zit ik met een groot deel bij Fitvermogen, daar is het nog erger, bijna 15%:

Microsoft Corp 4,88%
Apple Inc 4,83%
NVIDIA Corp 4,69%
(https://www.fitvermogen.n...084865E7D8EDB0C90A422A5D8)

[ Voor 6% gewijzigd door Leaguer op 05-09-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:22:
[...]

3 fondsen? Ik wist niet dat Microsoft, Apple en Nvidia al fondsen hadden. Welke individuele aandelen zitten in die fondsen?
Je snapt vast zelf ook wel dat ie 3 bedrijven bedoelt.
. Dit zijn drie wereldspelers, die "toevallig" in de VS gevestigd zijn.
Maar ze hebben dus wel een heel grote impact op je rendement als je zoveel van je aandelenmand in alleen al die 3 bedrijven gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Leaguer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:49:
[...]

Bizar eigenlijk in het kader van spreid je kansen dat meer dan 10% al bij slechts 3 bedrijven wordt geinvesteerd.

Zelf zit ik met een groot deel bij Fitvermogen, daar is het nog erger, bijna 15%:

Microsoft Corp 4,88%
Apple Inc 4,83%
NVIDIA Corp 4,69%
(https://www.fitvermogen.n...084865E7D8EDB0C90A422A5D8)
dat is inderdaad het resultaat van wereldwijd spreiden verdeeld op marketcap:
https://companiesmarketcap.com/

PSN

• Leaguer
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:55:
[...]

dat is inderdaad het resultaat van wereldwijd spreiden verdeeld op marketcap:
https://companiesmarketcap.com/
Sja ik snap hoe het werkt, maar blijft toch een interessant fenomeen dat wij als investeerders kennelijk enkele bedrijven waarderen op zelfs meerdere procenten van de totale marktwaarde van alle bedrijven op aarde tezamen.

Edit:
Het is eigenlijk een beetje counterintuïtief. Indexbeleggen doe je eigenlijk om niet in slechts een paar aandelen te zitten, en niet zo afhankelijk te zijn van het resultaat van 1 van die aandelen. Tegelijkertijd zit je als je instapt in een marktgewogen index dus alsnog in bijvoorbeeld 3 aandelen die samen 15% van je portfolio uitmaken. Ben je dus alsnog (in mindere mate) afhankelijk van een paar aandelen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Leaguer op 05-09-2024 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Leaguer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:54:
[...]
Maar ze hebben dus wel een heel grote impact op je rendement als je zoveel van je aandelenmand in alleen al die 3 bedrijven gooit.
Dat klopt. En daar zit dan ook veel van het behoorlijk hoge rendement van de afgelopen tijd. You can't have it both ways. Ofwel je accepteert het risico en geniet van je geld, of je gaat er een punt van maken, maar dan krijg je weer de valkuil van de human factor: als we dus niet dit principe zouden moeten gebruiken, wat dan wel? In dat schuitje zitten we namelijk met de halve wereld. Zodra je er aan gaat zitten sleutelen want 'dit lijkt toch niet helemaal hoe het zou moeten zijn', krijg je vaker een slechter resultaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat komt dan eigenlijk terug bij de gekozen strategie van het volgen van de wereldwijde marktkapitalisatie (van de investeerbare markt) eventueel gereduceerd op basis van gekozen uitsluitingen. Dan zit je direct met een groot deel bij de Big Five (Alphabet, Amazon, Apple, Meta, en Microsoft) en ook de Magnificent Seven (Big Five + Nvidia en Tesla). Al is die laatste eigenlijk meer 2023...

Het is de vraag of jezelf een betere waardering van de wereldwijde markt kan bedenken dan wat de huidige markt zelf doet ;) dus ja, het passief volgen zorgt er voor dat je fors met VS genoteerde bedrijven zit en fors in de Tech hoek. Het voordeel is wel, dat als die verhouding zich aanpast, dan past de inhoud van jouw gekozen fonds dat een wereld index volgt zich ook aan naar de nieuwe verhouding. Versla je de markt? Nee. Je volgt de markt zonder het risico om keuzes te maken waardoor je (ver) achteraan de markt bungelt.

Om de openingspost aan te halen:
Rather than trying to pick the specific stocks or sectors of the market that may outperform in the future, passive investors buy funds that are widely diversified, or even approximate the whole market. This guarantees they will receive the average return of all investors. Being average sounds bad, but it is actually a great thing. That's because most investors perform worse than average after taking into account the high fees they can pay for actively managed funds. Studies of manager performance indicate that, before costs, managers, on average, possess stock selection skill, but actual performance is insufficient to overcome the costs of management. In addition, while there is evidence of persistence of poor performance, there is no evidence of persistence of outperformance.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Leaguer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:59:
[...]

Sja ik snap hoe het werkt, maar blijft toch een interessant fenomeen dat wij als investeerders kennelijk enkele bedrijven waarderen op zelfs meerdere procenten van de totale marktwaarde van alle bedrijven op aarde tezamen.
Maar als je op earnings sorteerd, dan zie je ook wel weer waarom ze zo hoog staan qua market cap:
https://companiesmarketcap.com/most-profitable-companies/
(behalve tesla natuurlijk :+ die lopen op lucht en dromen ;) )

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Ik vind het eerder een te verwachten effect van kapitalisme dan interessant. Je ziet bijna overal maar een paar grote spelers de dienst uitmaken, of het nou olie is, voeding, online retail, big tech, vliegtuigen en ga zo maar door. Het is een soort pyramide- of apenrots-effect vanuit de logische voortgang van zowat elk succesvol bedrijf, dan heeft het zin om andere spelers over te nemen, verticaal te integreren, conglomereren en ga zo maar door.
Het is eigenlijk een beetje counterintuïtief. Indexbeleggen doe je eigenlijk om niet in slechts een paar aandelen te zitten, en niet zo afhankelijk te zijn van het resultaat van 1 van die aandelen.
Niet mee eens, je gebruikt indexbeleggen om de human factor eruit te halen, primair stockpicking, market timing en HODL-gedrag. Daar zitten de valkuilen, daardoor presteert een actieve belegger gemiddeld slechter.

Komt daar vervolgens de automatische herbalancering van de index bij, dan heb je een soort turbo erop: je gaat daardoor ook niet te lang een aandeel (groot) vasthouden dat krimpt, en je profiteert ook van nieuwe opkomende aandelen. Om dat voor duizenden aandelen wereldwijd te doen is bijna ondoenlijk voor een actieve belegger, maar bij de indexbelegger gebeurt het helemaal vanzelf...
Tegelijkertijd zit je als je instapt in een marktgewogen index dus alsnog in bijvoorbeeld 3 aandelen die samen 15% van je portfolio uitmaken. Ben je dus alsnog (in mindere mate) afhankelijk van een paar aandelen
Die paar aandelen zijn wel even de grootste bedrijven op de hele aardbol. Daar zit niet alleen een risico aan maar ook een enorm intrinsieke waarde. Als je dat minder zou willen hebben, ga je eigenlijk haaks redeneren op het principe waarom die bedrijven zo groot zijn, namelijk door hun groei in waarde.

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 05-09-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:30
Kennelijk vandaag (gelukkig) ook voor Android, zag ook een mail voorbijkomen. Ziet er op het oog goed uit.

Edit: Overigens had ik toch wel biometrie verwacht ipv een vijfcijferige pincode. (En bijv PingID ipv elke keer 6 cijfers overtypen)

[ Voor 26% gewijzigd door SimonBR39 op 05-09-2024 16:57 ]

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:01
Heeft iemand in de Meesman app (android) al gevonden waar je kunt zien dat je een storting hebt gedaan en deze nog niet voor je is belegd? Op de website staat dat bij portefeuille en op de app... nergens?

An sich niet zo'n punt, maar het viel me net bij het testen even op en kan het in de app nergens vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:10
Morwen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:41:
Heeft iemand in de Meesman app (android) al gevonden waar je kunt zien dat je een storting hebt gedaan en deze nog niet voor je is belegd? Op de website staat dat bij portefeuille en op de app... nergens?

An sich niet zo'n punt, maar het viel me net bij het testen even op en kan het in de app nergens vinden.
Dan ben ik ook benieuwd.
Ik dacht dat dat nou 1 van de verbeteringen was. Dat je niet op woensdag of donderdag hoefde te wachten om dat te zien. Vind het altijd een beetje gek om, bijvoorbeeld, 10k nergens meer terug te zien...
Ik houd heel erg van hun methode, maar dit zorgt er nou juist weer voor dat je wel elke keer gaat kijken...precies wat ze niet be-ogen...

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Het is eigenlijk een beetje counterintuïtief. Indexbeleggen doe je eigenlijk om niet in slechts een paar aandelen te zitten, en niet zo afhankelijk te zijn van het resultaat van 1 van die aandelen. Tegelijkertijd zit je als je instapt in een marktgewogen index dus alsnog in bijvoorbeeld 3 aandelen die samen 15% van je portfolio uitmaken. Ben je dus alsnog (in mindere mate) afhankelijk van een paar aandelen ;)
Maar het mooie is juist dat die bedrijven er niet per definitie voor 15% inzitten. Als andere bedrijven meer waard worden t.o.v. van die 3, komt er automagisch meer van die bedrijven in de index/het fonds en minder van die 3.

Je zit ook niet in maar een handvol bedrijven, waar die 3 de grootste van zijn, je zit alsnog in (afhankelijk van het fonds) in 1000+ of 3500+ bedrijven: meer dan voldoende spreiding. En ook met de huidige waarderingen, zit je dus nog voor 85% in wat anders.

Er is maar 1 strategie die 100% zeker de markt correct volgt en dat is de markt correct volgen. Dus dat gewoon doen en over langere tijd gemiddeld 7/8% pakken. Makkelijker kunnen we het niet maken. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-09-2024 21:45 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 21:13
Wat ook belangrijk is om te beseffen is dat deze grote bedrijven wereldwijd in zoveel markten actief zijn, en op zo'n brede gebieden dat een aandeel Microsoft ook echt al zeer "breed" is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:14:
Wat ook belangrijk is om te beseffen is dat deze grote bedrijven wereldwijd in zoveel markten actief zijn, en op zo'n brede gebieden dat een aandeel Microsoft ook echt al zeer "breed" is.
Lijkt een valide argument maar in de praktijk blijkt het niet te kloppen. Uitgelegd door Ben Felix hier bij 9:15 YouTube: International Diversification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Laatst online: 12-05 16:00
RobertMe schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:22:

Ik schrijf nergens dat ze fondsen bezitten. Het zijn alle drie beursfondsen. Ken je die term niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
trenza schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:33:
[...]

Ik schrijf nergens dat ze fondsen bezitten. Het zijn alle drie beursfondsen. Ken je die term niet?
Ik ken de term fondsen ;). Maar de drie genoemde bedrijven geven toch echt aandelen uit die verhandeld worden op de beurs. Dat is wat je bedoelt. En het genoemde fonds (Meesman was het?) bestaat voor 10% uit aandelen van die drie bedrijven. Niet uit fondsen van die bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
trenza schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:33:
[...]

Het zijn alle drie beursfondsen. Ken je die term niet?
Ken jij hem wel? Een fonds is zoals de naam zegt een bundeling van investeringen. Er gaat geld in, en het gaat ergens naartoe. Zie Wikipedia: Beleggingsfonds Vandaar Exchange Traded Fund: een op de beurs verhandelbaar fonds.

Een aandeel/stock is een zogeheten effect (in het Engels security), niet een fonds.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 06-09-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Laatst online: 12-05 21:13
Pistachenootje schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:48:
[...]

Lijkt een valide argument maar in de praktijk blijkt het niet te kloppen. Uitgelegd door Ben Felix hier bij 9:15 YouTube: International Diversification
Nou zijn argument is dat het geen vervanging is voor internationale diversificatie. Mijn argument was meer richting mensen die marktgewogen fondsen spannend vinden omdat "veel in 1 bedrijf" niet divers zou zijn. Aandelen in 1 bedrijf kunnen natuurlijk wel degelijk diverser zijn dan aandelen in 20 bedrijven als het bedrijf groot genoeg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:11
Ik ken 'm wel ;-). Misschien niet (meer) zo gangbaar en misschien is het ook niet volledig juist, maar de term fonds, hoofdfonds of beursfonds werd/wordt ook gebruikt voor individuele aandelen. Zie bv hier het fd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:20:
[...]
Nou zijn argument is dat het geen vervanging is voor internationale diversificatie. Mijn argument was meer richting mensen die marktgewogen fondsen spannend vinden omdat "veel in 1 bedrijf" niet divers zou zijn. Aandelen in 1 bedrijf kunnen natuurlijk wel degelijk diverser zijn dan aandelen in 20 bedrijven als het bedrijf groot genoeg is.
Nou jij stelde o.a. dat omdat MS wereldwijd in zoveel markten actief is dat het al een breed aandeel is. Ben Felix stelt dat aandelen van dat soort multinationals in de regel nog steeds sterk gecorreleerd zijn met de thuismarkt en dus geen internationale diversificatie bieden.

Daarnaast zou je ook kunnen stellen (ik geloof dat je dat doet) dat Microsoft meerdere activiteiten heeft waardoor het is alsof het meerdere bedrijven zijn, waardoor je alsnog spreiding krijgt. Of dit een valide argument is weet ik niet. Maar het zou me niet verbazen als de winstgevendheid van de activiteiten in de praktijk ook sterker met elkaar gecorreleerd zijn. Ik zal deze vraag bij Ben Felix neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Hier een wat andere casus dan de gemiddelde tweaker. Wellicht dat jullie mij de juiste richting op kunnen helpen.

Huidige situatie
90% NT World / 10% NT EM bij Rabo
Woonland: Spanje

Binnen enkele jaren het plan om naar zuid-amerika te verhuizen. Rabobank heeft daar geen bankvergunning en zal mij dus niet als klant willen hebben. Daarnaast hebben ze recentelijk hun kosten verhoogd. Ik heb daarom een rekening bij IB geopend en wil nieuwe ETFs aankopen. Ik zit liever wat overwogen in developed market omdat ik denk dat China en andere emerging markets het zwaar zullen krijgen komende tijd.

Wat ik zoek;
- gedomicilieerd buiten USA
- accumulating
- geen optie-constructie
- lage TER
- niet synthetisch

Zelf zat ik te denken aan
Amundi MSCI World UCITS ETF Acc
https://www.justetf.com/n...le.html?isin=IE000BI8OT95

Amundi Index MSCI Emerging Markets UCITS ETF DR (C)
https://www.justetf.com/n...le.html?isin=LU1437017350

Iemand op/aanmerkingen?

Verder, op indexfondsen vergelijker kom ik ook fondsen van Cardano tegen. Deze zie ik niet terug komen in andere (buitenlandse) ETF vergelijkers. Is het iets wat specifiek gericht is op Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:05
Is het concept van box 3 (en dus dividendlekkage) uberhaupt nog relevant voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@R.van.M Als je nu bij IB Ierland zit zul je bij verhuizing naar Mexico ook naar een andere broker moeten. Bijvoorbeeld IB VS.

Qua fondkeuze zie een paar pagina's terug. Dat Amundi fonds heeft bijvoorbeeld wat ESG uitsluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

R.van.M schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:59:
....Spanje -> zuid-amerika te verhuizen....
Nu hoef ik niet in je portemonnee te kijken, maar wees je bewust van de exit tax die Spanje kan rekenen. Ze kennen een capital gains stelsel (belasten van gerealiseerd rendement), maar op het moment dat je verhuist naar het buitenland (buiten de EU en EEA) dan zal de belastingdienst de niet gerealiseerde rendementen gaan belasten via een exit tax (als je een fors vermogen hebt). Daar zitten wel een heleboel voorwaarden / uitsluitingen aan vast. Bijvoorbeeld als je binnen 5 jaar na vertrek weer terug verhuist naar Spanje, dan kan je een aanvraag indienen om de betaalde exit tax terug te krijgen.

Van https://blaw.es/en/exit-t...y-taxes-if-i-leave-spain/
In Spain, the legal basis for the “Exit Tax” is found in Article 95 bis of the Personal Income Tax Law (Ley del Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas – IRPF). According to this article, tacit or unrealised capital gains are subject to taxation when the following requirements are met:
  • To have maintained the status of tax resident in Spain for at least ten of the fifteen tax periods prior to the last tax period subject to personal income tax return.
  • Losing tax residence in Spain.
  • Be the holder of shares or holdings in entities whose market value, determined in accordance with the provisions of article 95 bis 3, exceeds 4,000,000 euros in aggregate.
Het is niet de informatie waar je naar vroeg, maar wel een punt dat vaak vergeten wordt met immigratie/emigratie van/naar landen met een capital gains stelsel (zeker voor Nederlanders die niet zo'n stelsel gewend zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

R.van.M schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:59:
Hier een wat andere casus dan de gemiddelde tweaker. Wellicht dat jullie mij de juiste richting op kunnen helpen.

Huidige situatie
90% NT World / 10% NT EM bij Rabo
Woonland: Spanje

Binnen enkele jaren het plan om naar zuid-amerika te verhuizen. Rabobank heeft daar geen bankvergunning en zal mij dus niet als klant willen hebben. Daarnaast hebben ze recentelijk hun kosten verhoogd. Ik heb daarom een rekening bij IB geopend en wil nieuwe ETFs aankopen. Ik zit liever wat overwogen in developed market omdat ik denk dat China en andere emerging markets het zwaar zullen krijgen komende tijd.

Wat ik zoek;
- gedomicilieerd buiten USA
- accumulating
- geen optie-constructie
- lage TER
- niet synthetisch

Zelf zat ik te denken aan
Amundi MSCI World UCITS ETF Acc
https://www.justetf.com/n...le.html?isin=IE000BI8OT95

Amundi Index MSCI Emerging Markets UCITS ETF DR (C)
https://www.justetf.com/n...le.html?isin=LU1437017350

Iemand op/aanmerkingen?

Verder, op indexfondsen vergelijker kom ik ook fondsen van Cardano tegen. Deze zie ik niet terug komen in andere (buitenlandse) ETF vergelijkers. Is het iets wat specifiek gericht is op Nederland?
Ik zou voor WEBN gaan van Amundi, die is vaker besproken hier samen met de distributie variant WEBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
scoobs schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:11:
Is het concept van box 3 (en dus dividendlekkage) uberhaupt nog relevant voor jou?
Dividend lekkage heeft te maken met het fonds. Het fonds betaald belasting over de ontvangen dividenden en kan dit niet terug vragen. Voor zover ik weet heeft het verder niets te maken met waar jij als prive persoon woont, maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen.

Box 3 is inderdaad niet van toepassing op mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Pistachenootje schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:52:
@R.van.M Als je nu bij IB Ierland zit zul je bij verhuizing naar Mexico ook naar een andere broker moeten. Bijvoorbeeld IB VS.

Qua fondkeuze zie een paar pagina's terug. Dat Amundi fonds heeft bijvoorbeeld wat ESG uitsluitingen.
Klopt, maar wat ik gelezen heb is dat je bij IB dan een nieuwe account aanmaakt en ze dan je beleggingen overhevelen. Dat bespaard dan aan- en verkoopkosten. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik t graag :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
Qwerty-273 schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:32:
[...]

Nu hoef ik niet in je portemonnee te kijken, maar wees je bewust van de exit tax die Spanje kan rekenen. Ze kennen een capital gains stelsel (belasten van gerealiseerd rendement), maar op het moment dat je verhuist naar het buitenland (buiten de EU en EEA) dan zal de belastingdienst de niet gerealiseerde rendementen gaan belasten via een exit tax (als je een fors vermogen hebt). Daar zitten wel een heleboel voorwaarden / uitsluitingen aan vast. Bijvoorbeeld als je binnen 5 jaar na vertrek weer terug verhuist naar Spanje, dan kan je een aanvraag indienen om de betaalde exit tax terug te krijgen.

Van https://blaw.es/en/exit-t...y-taxes-if-i-leave-spain/

[...]

Het is niet de informatie waar je naar vroeg, maar wel een punt dat vaak vergeten wordt met immigratie/emigratie van/naar landen met een capital gains stelsel (zeker voor Nederlanders die niet zo'n stelsel gewend zijn)
Ja ik ken het principe, maar het is (gelukkig) niet op mij van toepassing omdat ik hier onder het expat regime val. Mijn vermogen buiten Spanje is niet belastbaar.

Als ik langer blijf dan mijn expat status dan zal het nog steeds niet op mij van toepassing zijn omdat Spanje het alleen belast als je minimaal 10 jaar belastingplichtig geweest bent EN je vermogen boven de 1 miljoen is. Beide criteria zal ik niet behalen.

[ Voor 9% gewijzigd door R.van.M op 08-09-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Zenix schreef op zondag 8 september 2024 @ 02:27:
[...]

Ik zou voor WEBN gaan van Amundi, die is vaker besproken hier samen met de distributie variant WEBG.
Ik heb gisteren de laatste 50 pagina's doorgelezen en ook WEBN gezien. Het is niet helemaal wat ik zoek omdat ik liever zelf de balans bepaal tussen developed en emerging, maar wellicht moet ik ook maar gewoon de standaard verdeling volgen omdat de TER inderdaad erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
R.van.M schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:36:
[...]

Ik heb gisteren de laatste 50 pagina's doorgelezen en ook WEBN gezien. Het is niet helemaal wat ik zoek omdat ik liever zelf de balans bepaal tussen developed en emerging, maar wellicht moet ik ook maar gewoon de standaard verdeling volgen omdat de TER inderdaad erg laag is.
Dat kun je toch heel simpel tweaken door er of een emerging of een world fonds bij te nemen. Zeker als je zwaarder in emerging wil zitten kan dat met een kleine positie. Als je zwaarder in developed wil zitten hangt het een beetje af van de mate waarin je wil afwijken. Je zou ook nog een fonds als VUSA kunnen overwegen voor dat laatste. Is wel alleen SP500 maar die bedrijven zitten natuurlijk voor een aanzienlijk deel ook in andere ontwikkelde landen en dat fonds heeft net als WEBN een hele lage TER. VUSA keert wel dividend uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Afas op 08-09-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Afas schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:15:
[...]

Dat kun je toch heel simpel tweaken door er of een emerging of een world fonds bij te nemen. Zeker als je zwaarder in emerging wil zitten kan dat met een kleine positie. Als je zwaarder in developed wil zitten hangt het een beetje af van de mate waarin je wil afwijken. Je zou ook nog een fonds als VUSA kunnen overwegen voor dat laatste. Is wel alleen SP500 maar die bedrijven zitten natuurlijk voor een aanzienlijk deel ook in andere ontwikkelde landen en dat fonds heeft net als WEBN een hele lage TER. VUSA keert wel dividend uit.
Goed idee. Ik zal inderdaad beginnen dan met het overgrote deel in WEBN te zetten en dan bij het laatste deel een SP500 tracker nemen. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Er werd net nog een video door Pistachenootje geplaatst waarom de "S&P500 bedrijven doen ook veel internationaal" niet echt houdt snijdt. Ik snap de achterliggende logica ook niet dat als je meer Developed World wil, je dan specifiek een VS + large cap only fonds zou gaan nemen en niet 'gewoon' een Developed World index tracker zoals VHVE. De S&P500 lijkt soms wel op een voetstuk geplaatst te zijn bij sommigen.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 08-09-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
The Third Man schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:45:
Er werd net nog een video door Pistachenootje geplaatst waarom de "S&P500 bedrijven doen ook veel internationaal" niet echt houdt snijdt. Ik snap de achterliggende logica ook niet dat als je meer Developed World wil, je dan specifiek een VS + large cap only fonds zou gaan nemen en niet 'gewoon' een Developed World index tracker zoals VHVE. De S&P500 lijkt soms wel op een voetstuk geplaatst te zijn bij sommigen.
Het gaat mij vooral om minder blootstelling aan China. Ik zal de video van Pistachenootje even bekijken en je suggestie van VHVE meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
R.van.M schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:33:
[...]
Klopt, maar wat ik gelezen heb is dat je bij IB dan een nieuwe account aanmaakt en ze dan je beleggingen overhevelen. Dat bespaard dan aan- en verkoopkosten. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik t graag :)
Ik heb zojuist een nieuwe account geopend en ga deze week beginnen met de transfer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
R.van.M schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:52:
[...]

Het gaat mij vooral om minder blootstelling aan China. Ik zal de video van Pistachenootje even bekijken en je suggestie van VHVE meenemen.
Let wel, ik suggereerde in het algemeen om een Developed World indextracker te nemen. VHVE is slechts 1 van de velen. Op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ komen er ook wat voorbij samen met een Emerging Market fonds, waarbij je de EM dan logischerwijs kan weglaten. Maar ook dat is slechts een selectie. Je kan op sites als Morningstar en JustETF op zoek naar alle fondsen die er te verkrijgen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 08-09-2024 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

R.van.M schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:52:
[...]
Voor minder China heb je dit soort EM fondsen iig :)
IE00BMG6Z448

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
The Third Man schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:23:
[...]
Let wel, ik suggereerde in het algemeen om een Developed World indextracker te nemen. VHVE is slechts 1 van de velen. Op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ komen er ook wat voorbij samen met een Emerging Market fonds, waarbij je de EM dan logischerwijs kan weglaten. Maar ook dat is slechts een selectie. Je kan op sites als Morningstar en JustETF op zoek naar alle fondsen die er te verkrijgen zijn.
Klopt, zo ben ik ook op bovenstaande fondsen gekomen. Er zijn echter sinds de laatste keer dat ik het zocht zoveel nieuwe varianten bijgekomen dat door de bomen het bos niet meer te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

R.van.M schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:36:
[...]

Met je eigen verdeling heb je meer EM. Op dit moment zit EM iets onder de 10% Dus door de markt niet te volgen, heb je meer EM. Zulke kleine verschillen zijn het niet waard op basis van onderbuik gevoelens.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 08-09-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-04 13:43
Ik zou willen starten als passief belegger in België en mijn oog viel op SaxoInvestor door hun lage kosten.

Waarom is dit een goede of een slechte keuze? Iemand met ervaringen?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal-Roy
  • Laatst online: 22:18
Hier ook een vergelijkbare vraag. In het kader " kosten nemen happen uit je rendement" ben ik ook aan het zoeken naar welke Broker ik wil voor ETF's. De bedoeling is om maandelijks in te leggen en op lange termijn een netjes rendement te behalen.

Qua kosten op Indexfondsenvergelijk scoort interactivebrokers goed. Ik twijfel of dit qua betrouwbaarheid en kosten op lange termijn dan ook de beste keuze is. Alternatief zou zijn via mijn eigen bank (ING). Gevoelsmatig betrouwbaarder, maar die valt qua kosten wel hoger uit.

Waar kiezen jullie voor en waarom?
Online vindt ik ze lastig te vergelijken, mede door referral gedreven positieve "reviews".

[ Voor 7% gewijzigd door Royal-Roy op 09-09-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 13:18

twu

Royal-Roy schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:14:
Hier ook een vergelijkbare vraag. In het kader " kosten nemen happen uit je rendement" ben ik ook aan het zoeken naar welke Broker ik wil voor ETF's.

Qua kosten op Indexfondsenvergelijk scoort interactivebrokers goed. Ik twijfel of dit qua betrouwbaarheid en kosten op lange termijn dan ook de beste keuze is. Alternatief zou zijn via mijn eigen bank (ING). Gevoelsmatig betrouwbaarder, maar die valt qua kosten wel hoger uit.

Online vindt ik ze lastig te vergelijken, mede door referral gedreven positieve "reviews".
Ligt eraan of je ETF's of beleggingsfondsen wilt aanschaffen. Voor ETF's zou ik nooit bij een grootboek (zoals ING) aanschaffen vanwege de kosten en eerder bij een broker zoals hier veel besproken IBKR. De welbekende NT fondsen kan je wel alleen bij een grootbank aanschaffen.

Je kan in de zoekbalk naar interactive broker of IBKR zoeken voor verdere reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Royal-Roy schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:14:
Hier ook een vergelijkbare vraag. In het kader " kosten nemen happen uit je rendement" ben ik ook aan het zoeken naar welke Broker ik wil voor ETF's.

Interactive Brokers is wellicht wel een van de grootste brokers ter wereld. Qua betrouwbaarheid zou ik me daar dus geen zorgen over maken. Qua betrouwbaarheid van lage kosten is natuurlijk ook lastig inschatten.

Zelf beleg ik sinds ~2020 bij mijn huisbank in de NT fondsen, en in 2019 begonnen bij DeGiro met VWRL (uiteindelijk in 2021 verkocht en in NT gestopt). Maar die huisbank heeft sinds kort de kosten ook aangepast.

IB is wellicht, "ook voor mij", een interessantere optie. Maar dat is natuurlijk een stuk minder gericht op passief beleggen en meer op actief en "ervaren" beleggers. Kinda vergelijkbaar met DeGiro alleen wellicht nog iets meer "professioneel" (en minder op de gewone consument gericht, dus veel overweldigender bv met meer data en weet ik wat). Daar waar ik bij de huisbank 1x de orders periodiek heb ingesteld en later nog eens het bedrag gewijzigd. Verder in die ~4 jaar geen omkijken naar gehad. Bij IB moet je AFAIK al elke maand inloggen en zelf de order inschieten (zoals ook bij DeGiro het geval was).
Voor gemak dus liever de huisbank (set and forget, de complexiteit van IB zou ik vast overheen kunnen komen). Voor kosten dus liever IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Tricolores schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:12:
Ik zou willen starten als passief belegger in België en mijn oog viel op SaxoInvestor door hun lage kosten.

Waarom is dit een goede of een slechte keuze? Iemand met ervaringen?
Ik vermoed dat er hier niet veel kennis voor Belgische beleggers zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
twu schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:20:
[...]

Ligt eraan of je ETF's of beleggingsfondsen wilt aanschaffen.
Effectief maakt dat niet heel veel uit welke je kiest? Als in: er is IMO niet echt een reden om of voor een ETF of voor een fonds te kiezen. Of in ieder geval niet als het om passief beleggen in een breed gespreid fonds gaat. Of dat fonds vervolgens op de beurs wordt verhandeld maakt binnen passief beleggen niet heel erg uit. Dat is relevanter als je "actief" er in wilt beleggen en dus ook on the spot wilt kunnen aan- en verkopen.

Voor wat je waar kunt verhandelen en tegen welke kosten zit er uiteraard wel verschil in. Maar ik zou geen opties uitsluiten puur op basis van "het is een ETF en ik wil een traditioneel fonds" of andersom. Dat je mogelijk bij een ETF uit komt omdat dat goedkoper is is IMO niet zo heel relevant. En als je bij de grootbank wilt beleggen kom je uiteraard op basis van kosten vaak uit bii een traditioneel fonds en zou ik ook niet vasthouden aan "ik wil ETF x".
Pagina: 1 ... 57 ... 97 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.