Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
fredkroket schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:06:
Overigens gisteren ook nog eens gekeken op indexfondsenvergelijken.nl en ik vind dat toch een tricky website. Zeker is het zo dat je een goed idee krijgt van het rendement van een bepaald product bij een bepaalde broker, echter zou ik liever zien dat de tool gewoon rekent met de behaalde rendementen (inclusief dividenden). Sommige fondsen presteren gewoon net iets beter of net iets minder en dat kan best behoorlijke gevolgen hebben bij grotere bedragen. Nu zet je de slider bv op 5% met 2% dividend, maar dat is lang niet voor alle fondsen realistisch. Zelfs als ze dezelfde index volgen. Er kan gewoon een verschil zijn.
Als jij ons nou even kan vertellen welk van die fondsen het de komende 20-30 jaar gegarandeerd beter gaat doen dan de anderen, dan kunnen we de beheerder van indexfondsenvergelijken vragen om dat gewoon op de site te zetten, kunnen we dit topic sluiten met dat fonds in de topic start, en zijn we hier verder klaar.

Oftewel, zo werkt het niet. De genoemde fondsen/combinaties zijn allemaal middelen om de strategie van dit topic (passief beleggen met indexfondsen) te implementeren, elk met net iets andere details. Welk van die details in de toekomst een verschil gaat maken, is niet te voorspellen. Wat wel (tot op zekere hoogte) te voorspellen is, zijn de kosten van elke aanpak, per broker. Daar richt indexfondsenverglijken zich dan ook op. Door er van uit te gaan dat elke aanpak hetzelfde resultaat zal opleveren (omdat niet vooraf te voorspellen is wat de verschillen zullen zijn) en verder alleen te kijken naar de kwantificeerbare (op dit moment bekende) kosten, kun je een vergelijking maken.

Natuurlijk kan je zeggen: neem de resultaten uit het verleden mee, maar dat gaat al heel snel mank. Het enige dat we "weten" (het fundamentele idee onder deze strategie) is dat "de markt" als geheel een bepaalde gemiddelde groei heeft laten zien over een voldoende lange periode. Vrijwel alle fondsen op indexfondsenvergelijken hebben een veel te korte historie om relevante conclusies uit te trekken (heb niet alle fondsen bekeken, maar ik vermoed dat er weinig te vinden zijn met een historie langer dan 25 jaar). Doe je dat wel, dan trap je in de val van recency bias.

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-08-2024 20:03 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Third Man schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:07:
[...]
Heb je daar een concreet voorbeeld van? Ik heb dat in m'n 'begintijd' namelijk ook wel eens nagekeken, maar nooit een significant verschil kunnen ontdekken. Verder sluit ik me bij @JohanNL aan, als je namelijk wel een bepaald verschil kan ontdekken, helpt je dat niet om de toekomst mee te voorspellen. Vandaar dat het gangbaar is om naar de gegarandeerde factoren te kijken (dividendlek, TER, servicekosten enzovoort).
Het is vrij simpel: op die website stel je het totale rendement (groei en dividend) in op bv 5% en 2,5%. Dan krijg je een bepaald beeld van wat het beste is.

Maar stel, VWRL heeft structureel 8% groei en 1% dividend en kost wellicht fractioneel meer, terwijl de Cardano fondsen altijd op 7% groei zitten met 1% dividend, dan kiest men door een site als indexfondsenvergelijken.nl de "goedkoopste" optie icm het fonds dat het hoogste resultaat gaat geven.. En ik snap, resultaten uit het verleden bieden geheel geen garantie, maar indexfondsenvergelijken.nl geeft je alleen een gevoel van de eventuele kosten en gezien veel mensen (met name jeugd) amper lezen, kiezen ze op basis van het zichtbare resultaat.

En natuurlijk volgen veel fondsen een index en scoren ze altijd wel rondom de index (soms iets beter, soms iets minder), maar er kan gewoon een verschil in zitten.

Feitelijk staat het ook in hun disclaimer op de site zag ik zojuist, echter denk ik dat niet iedereen de disclaimer leest ;).
Ik zag je post past nadat ik al gepost had.

De details waar je het over hebt hebben mogelijk toch gevolgen die bij grotere hoeveelheden geld toch een verschil kunnen maken. Het is dan nog steeds prima om (simpel) bijvoorbeeld wat grafiekjes over elkaar te leggen bij bijvoorbeeld MorningStar. Het nummer 2 fonds qua kosten zou het over de afgelopen 10 jaar (jaar op jaar) beter gedaan kunnen hebben.

De site laat je dan eigenlijk alleen de kosten van een fonds en broker zien, terwijl het werkelijke fondsresultaat behoorlijk kan verschillen.

Just my 2 cents, ieder is vrij om de bronnen te gebruiken zoals ze er zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door fredkroket op 23-08-2024 01:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
@fredkroket maar VWRL zal Cardano op lange termijn nooit met 1% verslaan. Ten eerste lijken ze teveel op elkaar. (Ten tweede zal door het dividendlek van VWRL Cardano meestal iets beter presteren maar dit komt terug in de kosten.)

Wat de website doet is niet 100% perfect maar praktisch gezien wel de meest logische aanpak.

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 23-08-2024 03:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
fredkroket schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:53:
[...]

Het is vrij simpel: op die website stel je het totale rendement (groei en dividend) in op bv 5% en 2,5%. Dan krijg je een bepaald beeld van wat het beste is.

Maar stel, VWRL heeft structureel 8% groei en 1% dividend en kost wellicht fractioneel meer, terwijl de Cardano fondsen altijd op 7% groei zitten met 1% dividend, dan kiest men door een site als indexfondsenvergelijken.nl de "goedkoopste" optie icm het fonds dat het hoogste resultaat gaat geven..

En natuurlijk volgen veel fondsen een index en scoren ze altijd wel rondom de index (soms iets beter, soms iets minder), maar er kan gewoon een verschil in zitten.

De details waar je het over hebt hebben mogelijk toch gevolgen die bij grotere hoeveelheden geld toch een verschil kunnen maken. Het is dan nog steeds prima om (simpel) bijvoorbeeld wat grafiekjes over elkaar te leggen bij bijvoorbeeld MorningStar. Het nummer 2 fonds qua kosten zou het over de afgelopen 10 jaar (jaar op jaar) beter gedaan kunnen hebben.

De site laat je dan eigenlijk alleen de kosten van een fonds en broker zien, terwijl het werkelijke fondsresultaat behoorlijk kan verschillen.
Waar je op doelt is heus wel duidelijk, wat ik zeg is "laat dan zien dat dat verschil daadwerkelijk significant is". Want dat bewijs ontbreekt in mijn waarnemingen tot nu toe. Niemand zal betwisten dat er theoretisch een marginaal verschil kan zijn, maar of dat praktisch ook maar een deuk in een pakje boter kan slaan, zoals jij nu beweert, moet je wel bewijzen. Het komt nu over als een spreekwoordelijke beer op de weg van "wat als het zo erg verschilt", en "stel dat, dan is het een groot verschil", maar 1% verschil tussen VWRL en Cardano bijvoorbeeld is al praktisch onmogelijk door hun all-world indexvolgend principe. Dividend net zo, door de 80-20 regel is maar een kleine groep large caps daar de invloedrijke kant van, aangezien elk all-world fonds die kleine groep bevat en door market cap weighting er een ruwweg even groot aandeel in zal hebben komt er praktisch hetzelfde bruto dividend uit.

Simpeler gezegd: zolang je het over market cap weighted all-world indextrackers hebt, kan je naar mijn idee lang zoeken naar een significant verschil. Je lijkt echter andersom te redeneren: je voorziet dat verschil, en gaat dan zonder verificatie alvast de tool bekritiseren dat die daar geen rekening mee houdt. Dat is toch wel een stap overslaan.

En blijkbaar komt het punt van 'wat dan nog' ook niet over: zelfs al zou VWRL 1% beter hebben gepresteerd, hoe weet jij dan dat dat zo zal blijven? Die afwijking zou alleen zinvol zijn als die toekomstvast was, maar dat is het juist niet. Er schuilt dus geen 'beter' aspect in een fonds alleen maar omdat die hoger rendement haalde. Het klinkt misschien als een paradimaverschuiving maar daarmee raak je de essentie van dit topic, dat resultaten uit het verleden een vertekend beeld geven als je ze er voor de toekomst gaat gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door The Third Man op 23-08-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 23:11
Verkeerde topic, excuses.

[ Voor 96% gewijzigd door Outl@w op 23-08-2024 09:54 ]

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:21

de Peer

under peer review

Outl@w schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:39:
Sinds kort ook gestart met index beleggen via degiro!

Het doel is om over een periode van 25 jaar vermogen op te bouwen waarbij ik de volgende strategie wil hanteren.

Maandelijkse een vaste inleg op een van onderstaande instrumenten, waarbij de inleg plaatsvindt op het instrument dat op dat moment de laagste waarde in de portfolio heeft. Omdat ik gewoon werkzaam ben in NL en een koophuis bezit, heb ik gemeend niet extra in vastgoed of de Europese markt te beleggen.

- HSBC MSCI CHINA UCITS ETF
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD
- Invesco Physical Gold ETC
- 21Shares Bitcoin Core ETP

Dus 50% in aandelen, 25% crypto en goud. Hierbij licht speculerend op een in de toekomst sterkere Chinese markt en wellicht een correctie op de aandelen.

Zou dit kunnen werken, of zie ik iets heel groots over het hoofd? Your thoughts..
Je zit in het verkeerde topic. Hier speculeren we niet maar gaat het om passief beleggen. Dit kun je beter bij de buren plaatsen: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@Outl@w de essentie van dit topic (zie ook de topicstart) is dat we ons onthouden van speculatie. Vandaar dat er, bij gebrek aan een beter idee, voor een volledige all-world indexbelegging wordt gekozen. 100% op jouw optie 2 dus, of een vergelijkbaar fonds (lijstje staat in topicstart). Overigens normaal gesproken wel in EUR maar dat is een bijzaak.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 23-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
fredkroket schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:53:

Just my 2 cents, ieder is vrij om de bronnen te gebruiken zoals ze er zijn.
Nogmaals, het punt is niet dat die details geen verschil maken, het punt is dat niemand kan voorspellen welk verschil ze in de toekomst zullen maken (op lange termijn), hoe groot dat verschil zal zijn en zelfs niet of dat verschil positief of negatief zal zijn t.o.v. "de markt". Leveren ESG uitsluitingen van de NT-fondsen op lange termijn meer of minder op? Geen idee. Levert de 42% van de markt die niet wordt meegenomen in de FitVermogen fondsen de komende 25-30 jaar winst of verlies op? Geen idee. Het enige dat we weten, is dat kosten over tijd een behoorlijke impact hebben op het resultaat. Daar gaat indexfondsenvergelijken over. Als je aannames doet over extra rendement van fonds/combi A t.o.v. fonds/combi B o.b.v. de performance in de laatste 10 jaar, kijk je naar een behoorlijk korte periode, zowel t.o.v. de termijn waar velen in dit topic naar kijken om de investering te laten renderen (minstens 20, zo niet 30+ jaar) als t.o.v. de tijd dat "de markt" bestaat (100+ jaar).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-07 21:12
Goedemiddag,

Ik beleg nu 500 bij meesman.

Echter heb ik ook nog ongeveer 100 euro per maand over wat ik kan beleggen. Dit wil ik eigenlijk buiten meesman om doen.

Nu zijn bij trading 212 de comissies vrij laag.(of eigenlijk geen comissie). Ik kan alleen niet duidelijk vinden hoe betrouwbaar dit platform is.

Bij IBKR zijn de comissies dan weer vrij hoog. Als ik 100 euro wil inleggen in b.v. VWCE dan betaal je al 3.50 transactiekosten. IBKR is denk ik wel betrouwbaarder dan t212.

Iemand tips wat ik het beste kan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@sgouman in de topicstart staat "Waar kan ik het beste passief beleggen? " vrij overzichtelijk beschreven welke opties voor de hand liggen en wordt naar de rekentool Indexfondsenvergelijken.nl verwezen waarmee je de verschillen kan narekenen. Mr FOB heeft nog een duidelijk kostenoverzicht bij z'n Beste ETF gids gemaakt: https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/

Trading212 en dergelijke platforms vallen doorgaans buiten de boot omdat
- Ze niet direct op een transparante exchange inclusief wettelijk kader opereren maar als tussenpersoon, waarbij je er niet vanuit kan dat je de eerlijke prijs betaalt (hun manier van de schoorsteen laten roken). Bij andere platforms zitten er slechts vaste kostenfactoren op (de transactiekosten die je al tegenkwam), en handel je wel eerlijk op de daadwerkelijke exchange.
- Ze door hun status en/of domicilie een onnodig groot risico opleveren mochten ze op de fles gaan. Met name T212 in Cyprus is niets wat men zou aanraden om je passieve langetermijnbelegging te gaan beginnen. Succes met de klantenservice ook als je het geld nodig hebt en er niet eenvoudig bij kan of er gaat wat mis.

Sowieso een persoonlijk advies: focus niet te zwaar op de kostenfactor. Die is niet voor niets soms zo laag, kijk maar bij RyanAir en de Action. We blijven Nederlanders maar er moet ook een wezenlijke afweging zijn tussen kosten en risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:01
Maar ga er ook zeker niet automatisch vanuit dat duurdere platformen beter, betrouwbaarder of minder risico's zouden hebben.
sgouman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:08:
Goedemiddag,

Ik beleg nu 500 bij meesman.

Echter heb ik ook nog ongeveer 100 euro per maand over wat ik kan beleggen. Dit wil ik eigenlijk buiten meesman om doen.

Nu zijn bij trading 212 de comissies vrij laag.(of eigenlijk geen comissie). Ik kan alleen niet duidelijk vinden hoe betrouwbaar dit platform is.

Bij IBKR zijn de comissies dan weer vrij hoog. Als ik 100 euro wil inleggen in b.v. VWCE dan betaal je al 3.50 transactiekosten. IBKR is denk ik wel betrouwbaarder dan t212.

Ik vind T212 juist vaak niet zo interessant om daar indexfondsen of ETF's aan te kopen omdat je dan alsnog met de lopende kosten van het fonds zelf zit.
Ze lenen je effecten mogelijk ook uit en zit in dergelijke gevallen met een hoger dividend-lek dan nodig is (indirect dus ook weer kosten)

Al gekeken bij o.a. Fitvermogen of Centraal Beheer? Daar kun je een zelfde soort systeem opzetten als bij Meesman met lage kosten en een beperkt dividend-lek.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-07 21:12
JohanNL schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:45:
Maar ga er ook zeker niet automatisch vanuit dat duurdere platformen beter, betrouwbaarder of minder risico's zouden hebben.

[...]

Ik vind T212 juist vaak niet zo interessant om daar indexfondsen of ETF's aan te kopen omdat je dan alsnog met de lopende kosten van het fonds zelf zit.
Ze lenen je effecten mogelijk ook uit en zit in dergelijke gevallen met een hoger dividend-lek dan nodig is (indirect dus ook weer kosten)

Al gekeken bij o.a. Fitvermogen of Centraal Beheer? Daar kun je een zelfde soort systeem opzetten als bij Meesman met lage kosten en een beperkt dividend-lek.
Ik wil het liefst in een vanguard fonds geld stoppen. Zeker omdat 100 euro per maand namelijk niet zo veel is.
Alleen dan is dus de vraag welke app het handigst is. Aangezien ik maar 100 euro kan inzetten en wel zoveel mogelijk VWCE wil kopen kom ik ook automatisch bij fractionele aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:13
sgouman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Ik wil het liefst in een vanguard fonds geld stoppen. Zeker omdat 100 euro per maand namelijk niet zo veel is.
Alleen dan is dus de vraag welke app het handigst is. Aangezien ik maar 100 euro kan inzetten en wel zoveel mogelijk VWCE wil kopen kom ik ook automatisch bij fractionele aandelen.
Dit kan automatisch bij BUX. Je kunt dit zelfs (eenmalig) instellen door bijvoorbeeld 4 koopmomenten per maand te doen. Dan ben je echt aan het DCA'en. Wellicht niet zo zinvol met 100.
Bux is overgenomen door ABN en dit is goedgekeurd. Qua veiligheid durf ik het wel aan.
Zelf beleg ik hier ook. Let op! Je hebt hier wel een maandelijkse fee van 2,99. Echter krijg je hier meer rente dan bij de grootbanken. Zelf heb ik hier wat spaargeld staan zodat ik de maandelijkse fee en iets extra's verdien t.o.v. sparen bij een grootbank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsja je gaat toch geen 3 euro per maand betalen om 100 euro te beleggen. Wat een megahoge kosten! Maak er dan lekker 600 euro ipv 500 euro per maand van bij Meesman. En wacht tot je een keer meer te besteden hebt per maand. Want dit gaat je serieus rendement kosten op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
sgouman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:04:
[...]

Wat is de achterliggende reden om wel Vanguard boven alle nadelen van die aanpak te plaatsen? Zoals je op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kan zien ben je duurder uit dan Meesman, en je kan niet fractioneel aankopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Misschien bij De Giro want het zit in de kernselectie.
Alleen wel pas €1 transactiekosten vanaf een inleg van €1000 en anders kost het zo uit mijn hoofd €3.
Dus zou je een beetje moeten gaan schuiven met je inleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:13
de Peer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:10:
Tsja je gaat toch geen 3 euro per maand betalen om 100 euro te beleggen. Wat een megahoge kosten! Maak er dan lekker 600 euro ipv 500 euro per maand van bij Meesman. En wacht tot je een keer meer te besteden hebt per maand. Want dit gaat je serieus rendement kosten op deze manier.
Dat ben ik zeker met je eens. Mocht je het combineren met spaargeld daar stallen (DGS van toepassing) is het zeker een optie wat mij betreft als je specifiek 100 euro wilt inleggen. Anders zeker een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Roodey schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:33:
[...]

Dat ben ik zeker met je eens. Mocht je het combineren met spaargeld daar stallen (DGS van toepassing) is het zeker een optie wat mij betreft als je specifiek 100 euro wilt inleggen. Anders zeker een no go.
Ook dan niet. Zo hoog is die rente niet en je betaalt nog steeds 3 euro per maand.
mijn geld zit gewoon in een deposito 2 jaar voor 3,3 procent
En mijn beleggingen in Amerikaanse etf's bij IBKR. Transactiekosten zijn laag, soms zelfs negatief en na aftrek uitleenkosten sowieso negatief. Krijg dus geld toe.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-08-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Ik begrijp niet waarom. Maar dat terzijde, IBKR kan lagere kosten hebben als je voor 'tiered' kiest. En Amundi WEBN heeft ongeveer de dekking van VWRL tegen minder dan een derde van de kosten (0.07% VS. 0.22%). Of dit in de praktijk een voordeel gaat opleveren moet nog blijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2024 05:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Pistachenootje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 03:32:
[...]

Ik begrijp niet waarom. Maar dat terzijde, IBKR kan lagere kosten hebben als je voor 'tiered' kiest. En Amundi WEBN heeft ongeveer de dekking van VWRL tegen minder dan een derde van de kosten (0.07% VS. 0.22%). Of dit in de praktijk een voordeel gaat opleveren moet nog blijken.
Wordt amundi niet afgeraden? -> YouTube: No More Vanguard: Why I Started Buying Another ETF

En is SPDR MSCI ACWI ETF Acc. (SPYY) niet een goed alternatief met een TER van 0,12%?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Ik vind de meeste van zijn argumenten niet sterk. Dat Amundi vreemde dingen in het verleden heeft gedaan boeit me niet zo en hetzelfde geldt net zo goed voor Invesco. Dat er minder holdings zijn is waar maar door optimized sampling zou dat geen probleem moeten zijn. De minieme ESG uitsluitingen zijn wel een dingetje.

Maar bij al deze fondsen zullen we moeten afwachten wat ze in werkelijkheid gaan presteren. Verschillen zullen klein zijn.
En is SPDR MSCI ACWI ETF Acc. (SPYY) niet een goed alternatief met een TER van 0,12%?
Prima alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Nog een mogelijk interessant alternatief: SPYI. Iets duurder (0.17%) maar wel small caps erin.

https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0000TLC9

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13

Als je bij IBKR niet Fixed Pricing (standaard) maar Tiered Pricing gebruikt betaal je volgens mij ongeveer €1,30 transactiekosten op €100 aankoop.
Ik ben verder wel fan van IBKR (groot, betrouwbaar, goede execution / geen PFOF, zelf kiezen of je aandelen wilt uitlenen en daar zelf aan verdienen, leuke referral / instap bonusjes, goede apps).

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
Ik zit de TS en andere posts te doorzoeken want:

Ik zoek het Youtube filmpje dat ooit door iemand is gepost, waarin duidelijk wordt gemaakt waarom je niet hoeft te wachten op een dip, en dan maar 1x in jaar of zelfs 2 jaar inkopen. Waarom je uiteindelijk beter af bent met passief beleggen. Dus bijv afgelopen vrijdag salaris gestort, as maandag inkopen voor de dan geldende midden tussen "Laag" en "Hoog", ondanks dat we nu uit een dip omhoog bewegen.

Maar ik kan dat filmpje zelfs niet in mn eigen youtube historie vinden... weet iemand wat ik bedoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:13
Jazco2nd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:34:
Ik zit de TS en andere posts te doorzoeken want:

Ik zoek het Youtube filmpje dat ooit door iemand is gepost, waarin duidelijk wordt gemaakt waarom je niet hoeft te wachten op een dip, en dan maar 1x in jaar of zelfs 2 jaar inkopen. Waarom je uiteindelijk beter af bent met passief beleggen. Dus bijv afgelopen vrijdag salaris gestort, as maandag inkopen voor de dan geldende midden tussen "Laag" en "Hoog", ondanks dat we nu uit een dip omhoog bewegen.

Maar ik kan dat filmpje zelfs niet in mn eigen youtube historie vinden... weet iemand wat ik bedoel?
Vast deze: YouTube: How to Invest New Cash: Dollar Cost Averaging vs. Lump Sum Investing

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 20:22
- Zijn hier ook mensen die volledig kiezen voor passief beleggen, i.p.v. sparen? Ik bedoel uiteindelijk gaat het om lange termijn horizon en sparen is soms ook wel voor directe uitgaven.

- En als je eens wat extra over hebt verdelen jullie dat dan over meerdere maanden of direct in 1x?

Thx :)

[ Voor 24% gewijzigd door Joel22 op 24-08-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
- Mijn buffer is mijn spaartegoed en vice versa. Ik streef ernaar om ong 6 maanden aan verplichte uitgaven in de buffer beschikbaar te hebben.
- Alles wat niet meer de buffer in hoeft gaat direct, lump sum, de belegging in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Joel22 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:14:
- Zijn hier ook mensen die volledig kiezen voor passief beleggen, i.p.v. sparen?
uiteraard, al een jaar of 12 nu. Ik houd een cash-buffer van 1000 euro aan, en er komt elke maand salaris binnen. Daarmee red ik het prima. Verder alles passief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Spaarrekening is hier 10k, daar kan ik 4x de basic maandlasten mee betalen. Of 3x mezelf van uitbetalen met vrije uitgaven en dan blijft er nog iets over.

Voel me eigenlijk comfortabeler bij een grotere buffer. Maar heb het eigenlijk nog niet nodig gehad.

Er zit voor een aantal jaren aan maandlasten in indexfondsen. Dus kan daar altijd iets van verkopen als het echt nodig is. Zelfs als de boel 50% instort.

[ Voor 17% gewijzigd door Tdem op 24-08-2024 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:43

sanook

_/-\o_

de Peer schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:36:
[...]

uiteraard, al een jaar of 12 nu. Ik houd een cash-buffer van 1000 euro aan, en er komt elke maand salaris binnen. Daarmee red ik het prima. Verder alles passief beleggen.
Heb je in die 12 jaar wel eens een nieuwe auto/keuken gekocht, of op verre vakantie geweest met het hele gezin?
Als je dat kan bekostigen van 1 maand salaris dan heb je een leuke baan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
sanook schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Heb je in die 12 jaar wel eens een nieuwe auto/keuken gekocht, of op verre vakantie geweest met het hele gezin?
Als je dat kan bekostigen van 1 maand salaris dan heb je een leuke baan denk ik.
In de meeste gevallen kun je dat plannen. Je kan dan tijdelijk stoppen met inleggen, totdat je het geld bij elkaar gespaard hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Keuken niet. Auto wel. De auto kocht ik van de opbrengst van de zonnepanelen (16.000 euro in 2022).
Maar inderdaad, zoiets zie je aankomen en daar anticipeer je dan op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 15:22
[...]
Hele wonderlijke redenatie. Ik ben ook nog nooit opgestaan met het idee om spontaan een boot te kopen.

Gewoon beetje met gezond verstand plannen, 50% savings rate, geen noemenswaardige buffer, rest YOLO.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Mooi overzicht van wereld ETF's gepost door 'glimz' op het RR forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrCZHnydOAMevrHTN8065_imeR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/afBLos99d9KR4nfzcQlWW4e0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Pistachenootje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Ik vind de meeste van zijn argumenten niet sterk. Dat Amundi vreemde dingen in het verleden heeft gedaan boeit me niet zo en hetzelfde geldt net zo goed voor Invesco. Dat er minder holdings zijn is waar maar door optimized sampling zou dat geen probleem moeten zijn. De minieme ESG uitsluitingen zijn wel een dingetje.

Maar bij al deze fondsen zullen we moeten afwachten wat ze in werkelijkheid gaan presteren. Verschillen zullen klein zijn.

[...]

Prima alternatief.
Webn toch niks mis mee zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
djatwork007 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Webn toch niks mis mee zeker?
Denk dat het een prima keuze is. Maar er zijn wel een aantal ESG uitsluitingen (ik weet niet voor welk percentage market cap). Hoe die in de praktijk gaat presteren gaan we ontdekken. Ik vermoed minieme verschillen met de andere fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Iwda scoort wel beter op de 5j tov vwce en andere. Met wat is webn het best te vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
djatwork007 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:59:
Iwda scoort wel beter op de 5j tov vwce en andere. Met wat is webn het best te vergelijken?
Dat komt omdat IWDA geen EM bevat.

WEBN is te vergelijken met alles wat in de tabel staat behalve SPYI omdat die small caps bevat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
djatwork007 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:59:
Dat is vrij logisch gezien de spreiding/ dekking van beide fondsen. IWDA zit voor een groter gedeelte in Noord-Amerika terwijl VCWE ook een kleine 10% in opkomende landen zit. Noord-Amerika heeft de afgelopen jaren duidelijk beter gepresteerd in vergelijking tot de opkomende landen (EM).
Kortom je bent apples met peren aan het vergelijken :)

Het probleem is dat WEBN lastig te vergelijken is gezien het een andere index volgt. Maar wat in de buurt komt zijn zogenaamde All world fondsen die de ACWI index volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Ga ik dan niet beter voor de SPYY?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
djatwork007 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:18:
Ga ik dan niet beter voor de SPYY?
Wellicht. Vraag het me over 10 jaar nog een keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 15:22
Pistachenootje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
Wellicht. Vraag het me over 10 jaar nog een keer ;)
Of over 30 jaar als blijkt dat factor beleggen eindelijk outperformed :P

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Is dit https://ebicapital.nl/blo...in-de-index-is-opgenomen/ niet een reden om toch zelf na te denken over hoe je wilt beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 2127716 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:04:
Is dit https://ebicapital.nl/blo...in-de-index-is-opgenomen/ niet een reden om toch zelf na te denken over hoe je wilt beleggen?
Enkel een link-drop? Wat zijn de volgens jou interessante argumenten die aangedragen worden?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Wij van WC eend adviseren WC eend.

Met alle respect hier trap je toch niet? Het construct van passief index beleggen heeft zichzelf meermaals bewezen zelfs wetenschappelijk. Het doel is namelijk helemaal geen hoog rendement te halen met dito risico’s maar breed gespreid, passief de markt volgen tegen acceptabele risico’s wetende dat je daarbij een prima rendement haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Die 0.2 tot 0.4% verlies neem ik dan wel voor lief en die zijn berekent voor de S&P500 dat zijn circa 500 bedrijven en de meeste van ons zitten in een wereld Index met meer dan 1000 bedrijven erin waardoor de verliezen misschien minder zijn.

Zelf aankopen en verkopen van zoveel bedrijven is ten eerste niet te doen qua tijd en ten tweede qua kosten kan je daar niet tegenop.
Want ook jij zou dan aan herbalanceren moeten gaan doen wil je wereld index gaan volgen.

En verder:
De beleggersindustrie vertelt beleggers dat indexbeleggen gemiddeld beter presteert dan actief beleggen. En dat is ook volledig correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Goeie punten. Dank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Tja waar moet ik beginnen
  • Cherry picking van een voorbeeld waarbij toevoeging aan een index verlies opleverde zegt niks over het principe van de index; aandelen kunnen onderuit gaan, een index kan daar geen rol in spelen (zou wel fijn zijn)
  • De S&P500 is geen volledige automatische market cap weighted index, men hanteert bepaalde criteria zoals volatiliteit voordat men bedrijven toelaat. Daardoor kwam Tesla relatief laat erin, en had dus door post-hype effect meer kans om goed onderuit te gaan
  • Hoe dat vervolgens zou spreken voor indexen die wel automatisch market cap weighted zijn is mij een raadsel, logischerwijs komt bij een groter fonds (de all-world hebben duizenden aandelen) een aandeel al zeer vroeg in de index en niet 'opeens' zoals het voorbeeld.
  • Neem je SC mee in je portfolio dan is de kans zelfs minimaal dat je ooit een overgewaardeerd aandeel opeens erbij krijgt
  • Sowieso is het een reclamepraatje voor hun eigen dienst, wij-van-wc-eend dus. Het niveau ontstijgt voor mij ook niet dat van een Tell Sell reclame, met voorbeelden van een 'normaal' product dat slecht schoonmaakt maar de SuperCleaner 3000 doet het veeeel beter.
  • Dat iets de SuperCleaner of EvidenceBased heet betekent niet dat het daadwerkelijk super goed schoonmaakt of op basis van bewijs handelt (wat dat ook mag betekenen).
  • Als we het over zelf nadenken cq breder kijken hebben is een reclamepraatje zowat het laatste waar je nuttige informatie vandaan moet halen

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 25-08-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 07:36:
Mooi overzicht van wereld ETF's gepost door 'glimz' op het RR forum.

[Afbeelding]
Ik vind het een lastig te begrijpen overzicht.

Welke interessante nieuwe inzichten geeft deze tabel? Is deze informatie heel anders dan gepresenteerd op indexfondensenvergelijken.nl? Wat betekent bps? En wat is ENOH en het verschil met 'hold'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:22
Effective number of holdings. Dat is wel een coole maatstaaf om te gebruiken als proxy om te zien hoe gediversificeerd je portfolio echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
@Leaguer ja deze informatie is heel anders dan op indexfondsenvergelijken.nl. Uit deze tabel wordt alleen VWCE daar genoemd. Inmiddels zijn er dus andere opties met lagere TER. Bps is basispunten, bijvoorbeeld 7 bps is 0.07%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:51:
Effective number of holdings. Dat is wel een coole maatstaaf om te gebruiken als proxy om te zien hoe gediversificeerd je portfolio echt is.
hold geeft het aantal bedrijven waarin geinvesteerd is binnen de index.
ENOH van zeg 160 betekent dat van de 3500 bedrijven er maar 160 echt verschillende holdings in de index zijn? De 3500 bedrijven vallen dus allemaal onder dezelfde 160 holdingmaatschappijen?? Dat is dan wel bizar weinig.. (dit voorbeeld gaat over SPYI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Leaguer schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:13:
[...]

hold geeft het aantal bedrijven waarin geinvesteerd is binnen de index.
ENOH van zeg 160 betekent dat van de 3500 bedrijven er maar 160 echt verschillende holdings in de index zijn? De 3500 bedrijven vallen dus allemaal onder dezelfde 160 holdingmaatschappijen?? Dat is dan wel bizar weinig.. (dit voorbeeld gaat over SPYI)
zoeken bij google naar 'Effective number of holdings'
Effective # of Stocks (Breadth) is the reciprocal of HHI (i.e., 1/HHI) and reflects the ‘effective’ number of stocks that are represented in the index. For example, a highly concentrated index with 100 stocks may be effectively represented by only 10 stocks.
Als je een index van 100 softwarebedrijven hebt waar Microsoft in zit samen met 99 mini mkb’ers dan is dat effectief 1 holding.

Holding gaat hier niet over de bedrijfsstructuur.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 26-08-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Waarom neemt niemand hier nog iwda?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
djatwork007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:32:
En waarom wel?
Maar dit is het passief beleggen met indexfondsen topic, ook al wordt hier iets niet besproken betekent het niet dat er niet in wordt belegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
djatwork007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:32:
Dat komt omdat deze ETF een vrij hoge TER heeft en daarnaast ook nog dividendlekkage. Er zijn simpelweg goedkopere alternatieven al dan niet gecombineerd met een specifieke broker. Het kostenaspect is één van de factoren waarop je let als je kiest voor passief index beleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 21:55

CIM

Miki schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Dat komt omdat deze ETF een vrij hoge TER heeft en daarnaast ook nog dividendlekkage. Er zijn simpelweg goedkopere alternatieven al dan niet gecombineerd met een specifieke broker. Het kostenaspect is één van de factoren waarop je let als je kiest voor passief index beleggen :)
Meer dan genoeg liefhebbers van IWDA anders. Super liquide, enorme AUM en lage spreads. Geen developing markets (dat is een plus). Niet voor niets is het de keuze van Arend-Jan Kamp (zie stockwatch.nl) geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
CIM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:44:
[...]

Meer dan genoeg liefhebbers van IWDA anders. Super liquide, enorme AUM en lage spreads. Geen developing markets (dat is een plus). Niet voor niets is het de keuze van Arend-Jan Kamp (zie stockwatch.nl) geworden.
Dat zijn valide argumenten maar wees je er van bewust dat het kostenaspect de meeste impact maakt op je rendement bij passief index beleggen.

Ps. Wie is Arend-Jan Kamp en waarom is hij beter dan de actieve Tweakers in dit topic :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:17:
Als je een index van 100 softwarebedrijven hebt waar Microsoft in zit samen met 99 mini mkb’ers dan is dat effectief 1 holding.

Holding gaat hier niet over de bedrijfsstructuur.
Oke... Snap het nog niet helemaal, behalve dan dat het een 'eerlijke' maat voor portfoliodiversicatie geeft, gebaseerd op marktaandelen van de onderliggende bedrijven.

Anyhow, als ik nog eens tijd vind zal ik me er eens verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Miki schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Dat zijn valide argumenten maar wees je er van bewust dat het kostenaspect de meeste impact maakt op je rendement bij passief index beleggen.

Ps. Wie is Arend-Jan Kamp en waarom is hij beter dan de actieve Tweakers in dit topic :?
Lekkage en kosten gaat toch maar over een paar tienden procenten? En lekkage is toch niet te vermijden in een all world? Wat is het lek van een webn en spyy dan of welke heb jij op het oog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
djatwork007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Lekkage en kosten gaat toch maar over een paar tienden procenten? En lekkage is toch niet te vermijden in een all world? Wat is het lek van een webn en spyy dan of welke heb jij op het oog?
Die dividendlekkage gaat op termijn met rendement-op-rendement echt wel een rol spelen in je vermogensopbouw. Zover ik weet is de enige manier om de lekkage de vermijden een Nederlands beleggingsfonds met een FBI status.

Alleen is de vraag hoe lang dat nog zo blijft want Europa is een inbreukprocedure gestart
https://www.ey.com/nl_nl/...en-in-strijd-met-eu-recht

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 27-08-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Qwerty-273

Meukposter

Er zit wel een heel stuk meer details achter waarom ze/hij voor deze ETF hebben gekozen. Het voornaamste is dat het perse een ETF moet zijn die de MSCI World index volgt, daarmee vallen een aantal opties die vaker in dit topic langskomen al af (het wordt mij niet duidelijk waarom het perse deze index moet zijn, ze noemen wel de FTSE All World her en der, en praten vervolgens alleen over de gekozen MSCI World index). Wel nemen ze/hij de kosten mee, tracking error, dividendlek, liquiditeit (hoeveel er in gehandeld wordt op de gekozen beurs), etc. etc.

https://www.stockwatch.nl...r-particuliere-beleggers/
https://www.stockwatch.nl...-de-stockwatch-etf-porto/

-- verder is het natuurlijk een site die een abo op hun content wilt slijten, dagelijks beurs nieuws etc etc

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 27-08-2024 10:20 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Afas schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Die dividendlekkage gaat op termijn met rendement-op-rendement echt wel een rol spelen in je vermogensopbouw. Zover ik weet is de enige manier om de lekkage de vermijden een Nederlands beleggingsfonds met een FBI status.

Alleen is de vraag hoe lang dat nog zo blijft want Europa is een inbreukprocedure gestart
https://www.ey.com/nl_nl/...en-in-strijd-met-eu-recht
Wat willen ze dan voor eventuele oplossing hebben?
Afschaffen zodat er gelijk speelveld is uitbreiding van de regeling of iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

NicoHF schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Wat willen ze dan voor eventuele oplossing hebben?
Afschaffen zodat er gelijk speelveld is uitbreiding van de regeling of iets anders?
De oplossing is toch duidelijk? Geef buitenlandse fbi’s dezelfde afdrachtregeling. Dat is voor de consument gunstig omdat er meer concurrentie ontstaat en buitenlandse aanbieders met lagere kosten de Nederlandse markt beter kunnen bedienen.

Het uitleggen van dividendlek is ook niet eenvoudig. Dat zijn verborgen kosten voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

De oplossing is toch duidelijk? Geef buitenlandse fbi’s dezelfde afdrachtregeling. Dat is voor de consument gunstig omdat er meer concurrentie ontstaat en buitenlandse aanbieders met lagere kosten de Nederlandse markt beter kunnen bedienen.

Het uitleggen van dividendlek is ook niet eenvoudig. Dat zijn verborgen kosten voor de consument.
Dat klinkt als meer kosten voor de overheid en dat willen ze waarschijnlijk niet of heb ik dat mis?

Ik ben voorstander voor meer concurrentie uiteraard.

Edit, devidendlek Ken ik redelijk weet wat het ongeveer inhoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door NicoHF op 27-08-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Het lek is dus niet te vermijden. Maar dan vraag ik mij wel af wat jullie opties zijn als iwda dit niet is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
djatwork007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:29:
Het lek is dus niet te vermijden. Maar dan vraag ik mij wel af wat jullie opties zijn als iwda dit niet is
Volgens mij heeft NT voor haar indexfondsen een aparte Nederlandse entiteit opgericht waarmee het dividendlek wel gedicht wordt. Ook de fitvermogen indexfondsen en Meesman zijn voor zover ik weet een FBI. En zo zullen er waarschijnlijk nog wel meer zijn als je zoekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 27-08-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
djatwork007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:06:
En lekkage is toch niet te vermijden in een all world?
Het gaat niet om wie / wat / waar dividenten uitkeert, het gaat om wie het dividend ontvangt. Een fonds met FBI status hoeft geen dividendbelasting te betalen. Daardoor is 100% van het door het fonds ontvangen dividend ook "toe te voegen" aan het fonds / kan 100% worden uitgekeerd aan de klanten. Fondsen in andere landen moeten wel dividendbelasting betalen over het dividend dat zij ontvangen van de onderliggende bedrijven, waardoor ze ook niet alle ontvangen dividend kunnen "inzetten" (/toevoegen aan het fonds en nieuwe aandelen van kopen, of uitkeren aan de participanten / "aandeelhouders" (bij een ETF)).

Dus ook bij all world indexfondsen hoef je geen dividendlekkage te hebben (de specifieke fondsen waarvoor dit geldt zijn al benoemd. NT, Meesman, Fitvermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-07 21:55

CIM

Qwerty-273 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Er zit wel een heel stuk meer details achter waarom ze/hij voor deze ETF hebben gekozen. Het voornaamste is dat het perse een ETF moet zijn die de MSCI World index volgt, daarmee vallen een aantal opties die vaker in dit topic langskomen al af (het wordt mij niet duidelijk waarom het perse deze index moet zijn, ze noemen wel de FTSE All World her en der, en praten vervolgens alleen over de gekozen MSCI World index). Wel nemen ze/hij de kosten mee, tracking error, dividendlek, liquiditeit (hoeveel er in gehandeld wordt op de gekozen beurs), etc. etc.

https://www.stockwatch.nl...r-particuliere-beleggers/
https://www.stockwatch.nl...-de-stockwatch-etf-porto/

-- verder is het natuurlijk een site die een abo op hun content wilt slijten, dagelijks beurs nieuws etc etc
De reden dat ze niet voor All World hebben gekozen wordt duidelijk in dit artikel:

https://www.stockwatch.nl...-all-world-etfs-beleggen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:40
Ik heb een stomme vraag over passief beleggen, die een beetje raakt aan actief beleggen.

Ik heb braaf 7 jaar passief belegd, maar ik heb me begin van dit jaar door externe factoren laten leiden en ben zwak en ontrouw geweest. Yes, het grootste gevaar van passief beleggen heeft mij te pakken gekregen: een ander die je vertelt dat 'het allemaal wel erg hoog staat nu'.

En dus baal ik als een stekker. Ik heb begin dit jaar al mijn zorgvuldig gespaarde VWRL verkocht, rond de €107. En dan raad je het al: het ging alleen maar hoger. :'( en hoger :'( en nog hoger :'(

Sinds mijn verkoop dus ook niks meer gekocht en alleen maar geld apart gezet |:( Yes, alle fouten die je kunt maken lekker gemaakt. Ik hoop mijn les geleerd te hebben. Het is als reactie niet per se nodig om me belerend toe te spreken, dat kan ik zelf heel goed. Tenzij je het erg leuk vindt.

Dus mijn vraag is: Wat is de beste weg terug naar passief beleggen? Tot op heden was mijn gedachte vooral: 'ik wacht wel, er komt vast een dip'. Die was er recent, maar dat was €114, en nog steeds niet echt lekker om weer terug in te stappen.

Ik weet dat we niet vooruit kunnen kijken, dus misschien komt het aandeel ooit wel weer onder de 107, maar het lijkt me dat er wel een acceptabele strategie zou moeten zijn om het passieve beleggen weer op te pakken nadat je gezondigd hebt. Wie helpt me een plan te vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CarpeVentum schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:30:
Ik heb een stomme vraag over passief beleggen, die een beetje raakt aan actief beleggen.

Ik heb braaf 7 jaar passief belegd, maar ik heb me begin van dit jaar door externe factoren laten leiden en ben zwak en ontrouw geweest. Yes, het grootste gevaar van passief beleggen heeft mij te pakken gekregen: een ander die je vertelt dat 'het allemaal wel erg hoog staat nu'.

En dus baal ik als een stekker. Ik heb begin dit jaar al mijn zorgvuldig gespaarde VWRL verkocht, rond de €107. En dan raad je het al: het ging alleen maar hoger. :'( en hoger :'( en nog hoger :'(

Sinds mijn verkoop dus ook niks meer gekocht en alleen maar geld apart gezet |:( Yes, alle fouten die je kunt maken lekker gemaakt. Ik hoop mijn les geleerd te hebben. Het is als reactie niet per se nodig om me belerend toe te spreken, dat kan ik zelf heel goed. Tenzij je het erg leuk vindt.

Dus mijn vraag is: Wat is de beste weg terug naar passief beleggen? Tot op heden was mijn gedachte vooral: 'ik wacht wel, er komt vast een dip'. Die was er recent, maar dat was €114, en nog steeds niet echt lekker om weer terug in te stappen.

Ik weet dat we niet vooruit kunnen kijken, dus misschien komt het aandeel ooit wel weer onder de 107, maar het lijkt me dat er wel een acceptabele strategie zou moeten zijn om het passieve beleggen weer op te pakken nadat je gezondigd hebt. Wie helpt me een plan te vormen?
Het devies van passief beleggen is zoals je vast wel weet: "Time in the market generally beats timing the market" Of je begin van het jaar al een keer geld in VWRL had, of dat je toen druk was met pannenkoeken bakken veranderd daar niets aan: Hoe eerder je geld weer aan het werk zet hoe beter. Al het andere zou market timing zijn, iets waarvan wij met z'n allen uitgaan dat het niet mogelijk is zonder glazen bol.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
fsfikke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Het devies van passief beleggen is zoals je vast wel weet: "Time in the market generally beats timing the market" Of je begin van het jaar al een keer geld in VWRL had, of dat je toen druk was met pannenkoeken bakken veranderd daar niets aan: Hoe eerder je geld weer aan het werk zet hoe beter. Al het andere zou market timing zijn, iets waarvan wij met z'n allen uitgaan dat het niet mogelijk is zonder glazen bol.
Maar dan zou je met deze bulk toch wel zeggen dat ik er terug in ga via DCA de komende maanden/jaren? Lumpsum lijkt me wat risicovol? En dan het gemiste rendement maar accepteren als ik gemiddeld duurder terugkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

De twee basis opties zijn lump sump of DCA. En dan kom je weer uit op de klassieke "time in the market beats timing the market". Dus beter nu lump sump instappen dan middels DCA. De kans is namelijk (vrij groot) dat de koers alleen maar blijft stijgen (daarom beleggen we ;)) en met DCA koop je dan elke keer duurder. En ja, als er een daling komt dan neem je die met DCA mee, maar de kans daarop is relatief klein en dan moet die daling ook nog groter zijn dan "nu" tot dan de stijging is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:39
CarpeVentum schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Maar dan zou je met deze bulk toch wel zeggen dat ik er terug in ga via DCA de komende maanden/jaren? Lumpsum lijkt me wat risicovol? En dan het gemiste rendement maar accepteren als ik gemiddeld duurder terugkoop?
Die keuze kunnen wij niet voor je maken. Je moet doen waar jij je het best bij voelt en er niet wakker van ligt. Maar in het verleden was je meestal beter uit door alles gewoon Lumpsum in te leggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanNL
... een ander die je vertelt dat 'het allemaal wel erg hoog staat nu'.
Dit is dus wat er ' fout ' is gegaan, je hebt niet o.b.v. eigen overtuiging een beslissing gemaakt, maar iemand anders deze laten maken.
En nu ga je wederom diezelfde ' fout ' maken(?)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsja het is jammer dat veel mensen niet geloven in feiten en wetenschappelijke studies, maar het eerst zelf willen 'ervaren' om vervolgens alsnog tot de conclusie te komen dat die feiten en studies er niet voor niets waren. 'eigen onderzoek doen' is geen efficiente strategie, zeker als je maar 20 of 30 jaar hebt om vermogen op te bouwen. 1 fout kan er dan flink inhakken.
Dus mijn vraag is: Wat is de beste weg terug naar passief beleggen?
Dat weet je best. Time in the market.... Maar je lijkt nu alsnog te gaan afwachten.
Tot op heden was mijn gedachte vooral: 'ik wacht wel, er komt vast een dip'.
de passieve mindset is er dus nog niet, ik zou daar eerst aan gaan werken. Want geheid dat je straks weer de fout in gaat. Je bent er nog niet klaar voor.

Als ik jou was zou ik beginnen met je strategie op papier te zetten en met jezelf afspreken dat je daar niet van gaat afwijken, anders ben je kansloos.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-08-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
CIM schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

De reden dat ze niet voor All World hebben gekozen wordt duidelijk in dit artikel:

https://www.stockwatch.nl...-all-world-etfs-beleggen/
Als ik even simpelweg kijk naar de twitter post kijk waarin gelinkt wordt (https://x.com/ArendJanKam...ll-world-etfs-beleggen%2F) dan is dit toch juist een argument om te kiezen voor EM? Ik zie namelijk weinig gecorreleerde groeiperioden over de lange termijn. Dat is exact wat je wilt.

Tuurlijk, ik heb geen annualized risk/return ratio opgezocht over de periode van 30 jaar, maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat deze bij all world gunstiger is.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 27-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CarpeVentum schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Voor iemand die elke maand €50 in VWRL stopt is €10.000 een enorm bedrag wat super riskant lijkt om in een keer in bulk in te leggen. Anderen merken het niet als de waarde van hun portfolio op een dag €10.000 daalt.

Maw dat jouw inleg te hoog is voor lump-sum is enkel gebaseerd op emotie, het feit dat gisteren inleggen beter dan vandaag is hangt niet af van de hoogte van het bedrag. Je bent toch ook lump-sum uitgestapt?

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
[...]
Meer dan genoeg liefhebbers van IWDA anders. Super liquide, enorme AUM en lage spreads. Geen developing markets (dat is een plus).
Dat laatste is nogal subjectief. Genoeg liefhebbers voor EM, nogal logisch want op de lange termijn heeft EM goed gepresteerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

Net als dat luisteren naar iemands 'het staat wel heel hoog' niet passief is, is vragen wanneer instappen 'acceptabel' zou zijn ook niet passief. De 'weg terug' is letterlijk het geld bij je broker neerzetten en een aankooporder inschieten. De hele voorgeschiedenis inclusief fouten en zondes is irrelevant, we zijn hier niet in de kerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Wat is het lek van webn en spyy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@The Third Man @fsfikke @Depeer @JohanNL @Owios @RobertMe

Bedankt voor het meedenken! Ik ga wat doen met de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dividendbelasting is wat er lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Zal vergelijkbaar zijn met VWCE. Uit m'n hoofd dacht ik zo'n 0.2 a 0.3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Wat voor 'triggers' gebruiken jullie om te gaan herbalanceren, mede Tweakers?

Ik zit sinds begin 2023 bij IBKR en kijk dagelijks wel in de app, zie daar elke dag dingen lagzaam uit balans raken. Ik wilde voor 40% in VTI & VXUS zitten en de overige 60% in een mandje Dimensional factor tilted fondsen (details hier). Sinds ik instapte met die verhouding heeft VTI met name outperformed (+39% met currency effect erbij), niet zo gek gezien daar de magnificent 7 met name zit in mn verdeling. Tijd om te herbalanceren weg van deze growth stocks dus..

Heb ff een spreadsheet gemaakt en zag dat ik inderdaad 13% van mn VTI (en 8% van mn DUHP) moet verkopen en inleggen in de overige fondsen. Dat ga ik zo doen als de US opengaat. Maar ik was benieuwd of er een manier is om een 'seintje' te krijgen als een ETF buiten een bepaald percentage van de gewenste allocation gaat (zeg 10% meer of minder). Bij IBKR zelf het liefste, of misschien bij dat portfolio performance waar het hier vaak over gaat? Moet nog tijd vinden om in die laatste te duiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

oscar82

De ondertitel

bumble_bee schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:31:
Wat voor 'triggers' gebruiken jullie om te gaan herbalanceren, mede Tweakers?

Ik zit sinds begin 2023 bij IBKR en kijk dagelijks wel in de app, zie daar elke dag dingen lagzaam uit balans raken. Ik wilde voor 40% in VTI & VXUS zitten en de overige 60% in een mandje Dimensional factor tilted fondsen (details hier). Sinds ik instapte met die verhouding heeft VTI met name outperformed (+39% met currency effect erbij), niet zo gek gezien daar de magnificent 7 met name zit in mn verdeling. Tijd om te herbalanceren weg van deze growth stocks dus..

Heb ff een spreadsheet gemaakt en zag dat ik inderdaad 13% van mn VTI (en 8% van mn DUHP) moet verkopen en inleggen in de overige fondsen. Dat ga ik zo doen als de US opengaat. Maar ik was benieuwd of er een manier is om een 'seintje' te krijgen als een ETF buiten een bepaald percentage van de gewenste allocation gaat (zeg 10% meer of minder). Bij IBKR zelf het liefste, of misschien bij dat portfolio performance waar het hier vaak over gaat? Moet nog tijd vinden om in die laatste te duiken..
Bij IBKR kan je de kolommen in jouw portfolio-overzicht personliseren.

Even zoeken naar de kolom met percentage van jouw totale portfolio.

"% of Net Liq" heet het. Dus dat is geen seintje, maar als je toch dagelijks in de app kijkt, heb je er toch wellicht wat aan.

En wat betreft je vraag uit 2023: Avantis Small Cap Value ETF neemt óók Profitability mee in de afweging om iets aan te schaffen of niet. Heb je ooit een factor analyse gedaan van van je eigen portfolio versus 1/3 AVUV 1/3 AVDV en 1/3 VTI/VXUS?

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 27-08-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Pistachenootje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Zal vergelijkbaar zijn met VWCE. Uit m'n hoofd dacht ik zo'n 0.2 a 0.3%.
En iwda dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarom zou die heel erg anders zijn? Probeer anders zelf eens na te denken voordat je weer een one-line vraag er uit gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
oscar82 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:42:
Bij IBKR kan je de kolommen in jouw portfolio-overzicht personliseren.

Even zoeken naar de kolom met percentage van jouw totale portfolio.

% of Net Liq heet het. Dus dat is geen seintje, maar als je toch dagelijks in de app kijkt, heb je er toch wellicht wat aan.
Ja die heb ik er standaard tussen staan, maar dat helpt niet genoeg, ik heb meer dan alleen de fondsen die ik noem in mijn post (ook nog een korte termijn min vol&high yield bond allocatie, en een nog kortere termijn target date maturity bond&short term high yield bond allocatie). Waardoor het niet overzichtelijk genoeg is..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS5fu3DSiEJ5LqSCf_IfOlZn_Dc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ijxk5udVInE5jdJEyJBbWU0Y.jpg?f=user_large
oscar82 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:42:
En wat betreft je vraag uit 2023: Avantis Small Cap Value ETF neemt óók Profitability mee in de afweging om iets aan te schaffen of niet. Heb je ooit een factor analyse gedaan van van je eigen portfolio versus 1/3 AVUV 1/3 AVDV en 1/3 VTI/VXUS?
Nope, ik ben op aanraden van de goeroe Ben Felix voor de Dimensional fondsen gegaan omdat het kan.. Zou ik nog een keer kunnen doen als ik echt tijd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bumble_bee schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Ja die heb ik er standaard tussen staan, maar dat helpt niet genoeg, ik heb meer dan alleen de fondsen die ik noem in mijn post (ook nog een korte termijn min vol&high yield bond allocatie, en een nog kortere termijn target date maturity bond&short term high yield bond allocatie). Waardoor het niet overzichtelijk genoeg is..
[Afbeelding]

[...]

Nope, ik ben op aanraden van de goeroe Ben Felix voor de Dimensional fondsen gegaan omdat het kan.. Zou ik nog een keer kunnen doen als ik echt tijd heb.
In Portfolio Performance kan je de verdeling per asset class instellen en je delta daarvan zien. Dan kan je zo veel sub-categorieën maken als je wilt.
https://forum.portfolio-p...f-any-securities/17815/14

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://forum.portfolio-performance.info/uploads/default/original/3X/7/9/79b3b94c53611cbc5f39a0d689a354dd04fc7d2c.png

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 27-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een Excel klussen (je kunt gewoon ticker info krijgen in Excel tegenwoordig die automagisch update) waarbij je huidige verdeling en gewenste verdeling naast elkaar zet. Sowieso vind ik Excel ook handig voor de daadwerkelijke berekening wat/hoe her te balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@bumble_bee Je hebt het over dat er geen multi factor ETF is, maar ken je JPGL al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
scoobs schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:32:
@bumble_bee Je hebt het over dat er geen multi factor ETF is, maar ken je JPGL al?
Ja ik ken JPGL. Mijn lijfrente beleggingen zitten bij Degiro in JPGL & ZPRV/ZPRX en FLXE met in mijn geval MXWS als basis (goedkope synthetic allworld ETF zonder dividendlek). De bekende RR verdeling zegmaar, met ongeveer dezelfde factorverdeling uiteindelijk als mijn 'echte' portfolio bij IBKR. Moet nog kijken of ik een of meer van deze kan/moet inruilen voor de Avantis UCITS fondsen. Helaas kan lijfrente beleggen alleen binnen UCITS vandaar dat het bij Degiro zit.

Met mijn box3 portfolio kan ik handelen buiten UCITS (Mifid pro) dus ben ik 'gewoon' gegaan voor de goudstandaard = de Dimensional fondsen. Dimensional heeft helaas geen multifactor ETFs alleen, vandaar dat het er zoveel zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Waarom eigenlijk die emim nemen bij iwda ? Iwda presteert toch op zich genoeg tov emim eigenlijk niet echt. Is dit omdat jullie erop gokken dat deze erop vooruit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

djatwork007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:57:
Waarom eigenlijk die emim nemen bij iwda ? Iwda presteert toch op zich genoeg tov emim eigenlijk niet echt. Is dit omdat jullie erop gokken dat deze erop vooruit gaat?
Waarom zou je die niet nemen?
Het is toch onderdeel van de ‘wereld’ waar je passief in wil beleggen?

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-08-2024 17:26 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Mag ik vragen welke fondsen jij hebt @The Third Man?
Ben daar oprecht benieuwd naar namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
djatwork007 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:57:
Waarom zou je überhaupt in Europa beleggen? VS doet het toch veel beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
NicoHF schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:27:
Mag ik vragen welke fondsen jij hebt @The Third Man?
Ben daar oprecht benieuwd naar namelijk.
Om te proberen WEBN en CARIW bij diverse ETF brokers, een deel in Meesman Wereldwijd Totaal en een deel bij BND (80% Wereld Unhedged 10% EM 10% SC). Actieve investering (na salaris en evt buffer afromen) gaat nu vanwege het grootste gemak naar BND.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Pistachenootje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Waarom zou je überhaupt in Europa beleggen? VS doet het toch veel beter?
Dit is dus mijn vraag
Pagina: 1 ... 56 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.