Als jij ons nou even kan vertellen welk van die fondsen het de komende 20-30 jaar gegarandeerd beter gaat doen dan de anderen, dan kunnen we de beheerder van indexfondsenvergelijken vragen om dat gewoon op de site te zetten, kunnen we dit topic sluiten met dat fonds in de topic start, en zijn we hier verder klaar.fredkroket schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:06:
Overigens gisteren ook nog eens gekeken op indexfondsenvergelijken.nl en ik vind dat toch een tricky website. Zeker is het zo dat je een goed idee krijgt van het rendement van een bepaald product bij een bepaalde broker, echter zou ik liever zien dat de tool gewoon rekent met de behaalde rendementen (inclusief dividenden). Sommige fondsen presteren gewoon net iets beter of net iets minder en dat kan best behoorlijke gevolgen hebben bij grotere bedragen. Nu zet je de slider bv op 5% met 2% dividend, maar dat is lang niet voor alle fondsen realistisch. Zelfs als ze dezelfde index volgen. Er kan gewoon een verschil zijn.
Oftewel, zo werkt het niet. De genoemde fondsen/combinaties zijn allemaal middelen om de strategie van dit topic (passief beleggen met indexfondsen) te implementeren, elk met net iets andere details. Welk van die details in de toekomst een verschil gaat maken, is niet te voorspellen. Wat wel (tot op zekere hoogte) te voorspellen is, zijn de kosten van elke aanpak, per broker. Daar richt indexfondsenverglijken zich dan ook op. Door er van uit te gaan dat elke aanpak hetzelfde resultaat zal opleveren (omdat niet vooraf te voorspellen is wat de verschillen zullen zijn) en verder alleen te kijken naar de kwantificeerbare (op dit moment bekende) kosten, kun je een vergelijking maken.
Natuurlijk kan je zeggen: neem de resultaten uit het verleden mee, maar dat gaat al heel snel mank. Het enige dat we "weten" (het fundamentele idee onder deze strategie) is dat "de markt" als geheel een bepaalde gemiddelde groei heeft laten zien over een voldoende lange periode. Vrijwel alle fondsen op indexfondsenvergelijken hebben een veel te korte historie om relevante conclusies uit te trekken (heb niet alle fondsen bekeken, maar ik vermoed dat er weinig te vinden zijn met een historie langer dan 25 jaar). Doe je dat wel, dan trap je in de val van recency bias.
[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-08-2024 20:03 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."