Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:35
NicoHF schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Aangezien de populatie in Nederland alleen maar gaat toenemen, dat er ook steeds meer één huishoudens zijn en de huizenbouw doelstellingen keer op keer niet behaald worden en dat icm een blik op het verleden.
Ben ik er van overtuigt dat het de woningen alleen maar meer waard gaan worden.
Mits er niks bijzonders aan de hand gaat zijn met de locatie, daar moet wel zorgvuldig over nagedacht worden, maar over het algemeen zit je in heel Nederland wel goed.
Een buurt kan ook achteruit gaan en dat zal gevolgen hebben voor de waarde van een huis. Als je Funda erbij pakt staat er nu een vrijstaand huis te koop midden in het centrum van Ter Apel voor 200k. Of een buurt achteruit gaat is niet te voorspellen op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik dacht leuk de portfolio tracker getquin te gebruiken, door deze te koppelen aan mijn ING-account. Dat kan ik helaas vergeten. Het lijkt erop dat getquin alleen wil koppelen aan de Duitse ING.

Ik heb in de Android store wat zitten zoeken en proberen, maar kan geen portfolio tracker vinden die zich laat koppelen aan ING.

Wie weet een portfolio tracker die ik kan koppelen aan mijn ING account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is het niet eenvoudiger om periodiek (zeg 1x per maand) even handmatig het saldo bij te werken in een willekeurige portfolio-tracker?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
NMMNG schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 06:45:
[...]

Een buurt kan ook achteruit gaan en dat zal gevolgen hebben voor de waarde van een huis. Als je Funda erbij pakt staat er nu een vrijstaand huis te koop midden in het centrum van Ter Apel voor 200k. Of een buurt achteruit gaat is niet te voorspellen op de lange termijn.
Is 1 huis met een relatief gunstige prijs een indicatie van een buurt die achteruitgaat? Het huis ernaast kost al een ton meer en binnen 100 meter staan 2 grote villa's te koop van 6,5-7 ton. Slechte buurt?

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-08-2024 15:24 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
Bij mij wordt NT World al sinds wo. 7 aug niet meer bijgewerkt (Rabobank). Meerderen last van? Kon er zo snel niets over vinden in calendar.

Hier lijkt de prijs wel geactualiseerd:
https://www.iex.nl/Belegg...-FGR-Feeder-Fund-A-E.aspx

Morningstar daarentegen staat bijv. wel nog op 07-08:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9

[ Voor 16% gewijzigd door Lycaon op 12-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:15
Lycaon schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:26:
Bij mij wordt NT World al sinds wo. 7 aug niet meer bijgewerkt (Rabobank). Meerderen last van? Kon er zo snel niets over vinden in calendar.

NT bij ING is vandaag van 8-8 naar 9-8 gegaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hoe durf je naar de actuele koers te kijken?! Dan ben je niet passief bezig joh!

Maar serieus, het lijkt alsof NT iets veranderd heeft in hun koersverwerking. Voorheen stond meestal rond 13:00 de nieuwe koersen op https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/. Begin augustus bleef die een week lang zonder update, maar sinds een paar dagen wordt de koers weer geupdate en wel al eerder op de ochtend. Het lijkt erop dat sommige websites hun feed moeten updaten. Portfolio-Performance haalt hem bij mij van ft.com (en die weer van morningstar), die werkt ook niet meer. https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
fsfikke schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Hoe durf je naar de actuele koers te kijken?! Dan ben je niet passief bezig joh!

Maar serieus, het lijkt alsof NT iets veranderd heeft in hun koersverwerking. Voorheen stond meestal rond 13:00 de nieuwe koersen op https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/. Begin augustus bleef die een week lang zonder update, maar sinds een paar dagen wordt de koers weer geupdate en wel al eerder op de ochtend. Het lijkt erop dat sommige websites hun feed moeten updaten. Portfolio-Performance haalt hem bij mij van ft.com (en die weer van morningstar), die werkt ook niet meer. https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
Dat verklaart eea, dank!

En verder gewoon kijken, kijken, niet verkopen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 12-08-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47

sanook

_/-\o_

Wordt NT world ook niet later op de dag pas bekend, vergeleken met SC en EM? Dacht dat ik zoiets zag (bij Rabo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:40
Northern Trust heeft idd haar tijden aangepast. Zowel EM, SC en W worden nu om 12uur verhandeld. World was namelijk voorheen 14.00u.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 12-08-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:24
Wat is de cut-off time bij de Rabobank voor de Northern Trust fondsen? Ik deed pas een order om 22:00 en kreeg toen de melding dat dit na de cut-off time was om de volgende handelsdag verwerkt te worden. Ik kan het op hun website niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1792936

*knip* Reageer constructief of reageer niet.

[ Voor 91% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Plato schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:08:
Wat is de cut-off time bij de Rabobank voor de Northern Trust fondsen? Ik deed pas een order om 22:00 en kreeg toen de melding dat dit na de cut-off time was om de volgende handelsdag verwerkt te worden. Ik kan het op hun website niet vinden.
Volgens mij worden die tijden vermeld als je de orders doet. Vorige week (als ik het goed gezien en onthouden heb) zag ik daarbij dat World een latere cut-off time heeft dan bv SC en EM. Ik dacht iets van resp 14:30 en 10.00 maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:24
Reden dat ik het vroeg is niet om kooporders te timen, maar om een geschikt vast moment in de maand te bepalen om in te leggen. Ik deed dit afgelopen 15 jaar altijd eind van de maand, maar ik merk nu steeds vaker dat een kooporder pas 4-5 dagen later wordt uitgevoerd waardoor ze over de maandgrens heengaan, en in december dus ook over de jaargrens.

Als je zakelijk belegd is het niet wenselijk om overlopende posten te hebben rond de jaargrens. Ik houd de administratie graag simpel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Miki schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:54:
Northern Trust heeft idd haar tijden aangepast. Zowel EM, SC en W worden nu om 12uur verhandeld. World was namelijk voorheen 14.00u.
Toch lijkt er nog wel een tijdsverschil in de rapportage op https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ te zitten.
Emerging Markets is al geupdate: 12/08/2024 EUR 14.1695
Maar NT World nog niet: 09/08/2024 EUR 23.2027

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 13-08-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Morningstar daarentegen staat bijv. wel nog op 07-08:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
Ik zie nu dat BV ABN ook blijft hangen op de prijs van 9 aug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

De markt is enorm overgewaardeerd. Ook indexbeleggen beschermd niet tegen een overgewaardeerde markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Ik zie nu dat BV ABN ook blijft hangen op de prijs van 9 aug.
ABN blijft niet hangen, ze updaten altijd pas in de loop van de middag de koers pas. De koers van vrijdag is op dit moment hun laatste koers, over een paar uurtjes zal daar de koers van gisteren getoond worden (23.1750).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:57
Anoniem: 2127716 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:34:
De markt is enorm overgewaardeerd. Ook indexbeleggen beschermd niet tegen een overgewaardeerde markt.
Een brede index plus DCA is juist wel de beste bescherming tegen een overgewaardeerde markt.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

tatata schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:26:
Vraagje, ik gebruik abnamro zelf beleggen basis en wil maandelijks automatisch 100,- in een S&P 500 ETF.

Deze optie lijkt er alleen niet te zijn? Alleen periodiek beleggen in een beleggingsfonds lijkt te bestaan.

Waarom is dit?
Dit kan trouwens (inmiddels?) wel, zonder transactiekosten voor een bepaald aantal ETFs:
Fractie in plaats van hele ETF
De meeste ETF’s zijn per stuk te koop. U betaalt dan één of meer hele ETF’s tegen de koers die een ETF op dat moment heeft. Bij periodieke ETF’s legt u een bedrag in, € 50 bijvoorbeeld, en krijgt u een deel van een ETF – bijvoorbeeld een halve of 1,3 ETF. Omdat u dan een fractie van een ETF koopt, heet dit ook wel fractioneel beleggen. Wilt u liever hele ETF’s kopen, die doorlopend op de beurs verhandeld worden? Koop dan geen periodieke ETF’s , maar ETF’s uit het basisassortiment.
Naam ETFISIN-codeTicker
iShares AEX ETFIE00B0M62Y33IAEX
Vanguard S&P 500 ETFIE00B3XXRP09VUSA
iShares MSCI World ETF AccIE00B4L5Y983IWDA
iShares Nasdaq-100 ETFIE00B53SZB19CNDX
iShares EuroStoxx 50 ETF AccIE00B53L3W79SXRG
iShares Global Clean Energy ETFIE00B1XNHC34INRG
SPDR MSCI World Technology ETFIE00BYTRRD19WTCH
SPDR MSCI World Health Care ETFIE00BYTRRB94WHEA
iShares Global Water ETFIE00B1TXK627IH2O
UBS Global Gender Equality ETFIE00BDR5GT91GENDER

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 13-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
fsfikke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

ABN blijft niet hangen, ze updaten altijd pas in de loop van de middag de koers pas. De koers van vrijdag is op dit moment hun laatste koers, over een paar uurtjes zal daar de koers van gisteren getoond worden (23.1750).
Aah check. Wat zijn we verwend dat alles vaak synchroon loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2127716

Zijn aandelen ook de beste optie als je je wilt beschermen tegen inflatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 19:44
Anoniem: 2127716 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:04:
Ik denk niet dat er een beste optie is. Op lange termijn verslaat gespreid beleggen zoals via een index de inflatie. Maar resultaten uit het verleden zeggen niks over de toekomst.

Wil je weinig risico dan kan je ook deposito sparen via Raisin bijvoorbeeld, waar je 3.6% krijgt voor je het vast zetten voor een jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:42
Definieer 'beste' en 'beschermen'. Als je dat ziet als streven naar het hoogste rendement-vs-risico balans, dan komt all-world indexbeleggen gemiddeld het beste naar voren. Maar dat is dan puur op basis van verwachte opbrengst, die hopelijk dan boven de inflatie uitkomt.

Het is echter niet zo dat zo'n investering een communicerend effect met inflatie toont. Zoals dat wel bij obligaties vs aandelen bestaat (bij groei in de aandelenmarkt daalt vaak de obligatiemarkt, en vice versa, daarom wordt het als vanouds als hedge gebruikt). Dus in dat opzicht is het wellicht niet de beste bescherming. De inflatie zou ook gemiddeld 10% kunnen worden en daar zouden je indexfondsbeleggingen dan onder blijven. De vraag is dan alleen wat een betere investering zou zijn, maar dan wordt 'beste' eerder 'de best haalbare'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:06
Anoniem: 2127716 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:34:
Ik ben het persoonlijk eigenlijk wel met je eens. De top bedrijven maken wat mij betreft teveel van de (MCW) index uit en de waarderingen zijn naar mijn smaak te hoog. Daarom richt ik me op factor beleggen. Er zijn meerdere Tweakers die dat doen. Voor een uitgebreide uitleg zie o.a. de video's van Ben Felix.
Ook dit soort vragen worden goed beantwoord door Ben Felix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
Je kan dan ook gaan beleggen in een indexfonds waarbij de grote jongens (Apple, Nvidia, Microsoft enz) even zwaar meewegen als de rest van de bedrijven in het fonds. Bij VanEck doen ze dit waarbij de top 10 slechts 5,15% procent van het totaal aan waarde bevat.

[ Voor 14% gewijzigd door GoEV6 op 13-08-2024 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
GoEV6 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:03:
Je kan dan ook gaan beleggen in een indexfonds waarbij de grote jongens (Apple, Nvidia, Microsoft enz) even zwaar meewegen als de rest van de bedrijven in het fonds. Bij VanEck doen ze dit waarbij de top 10 slechts 5,15% procent van het totaal aan waarde bevat.
Een belangrijk aspect daar weer bij is dat dit fonds slechts ca 250 aandelen bevat. De grootste jongens doen dus minder zwaar mee, maar daar tegenover zit je nu weer enkel in grotere jongens te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
-ben er al uit-

[ Voor 96% gewijzigd door LED-Maniak op 14-08-2024 16:37 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje over Meesman. Stel ik doe een verkooporder op dinsdag, dan wordt die de vrijdag erop uitgevoerd. Maar nu heb je een crash op donderdag. Kan ik dan nog zeggen "Laat maar zitten die verkoop?"

Bij aankopen maakt de prijs me echt niks uit, maar bij het eruit halen wil ik natuurlijk niet een vakantie boeken tegen 30% opslag ;)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:10
Radiodurans schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:34:
[...]
Klopt maar dat is een Amerikaanse ETF, niet te krijgen in NL tenzij je option trading doet. Dat vind ik het risico op gedoe bij overlijden niet waard.
Allereerst dank voor je posts, die hebben me al wat op weg geholpen. Ik ben nu namelijk ook aan het kijken naar small cap value, maar zie inderdaad dat veel niet op een normale manier aan te schaffen zijn. Jammer, want bijvoorbeeld VBR heeft maar een TER van 0,07%, aanzienlijk lager dan de 0,30% van ZPRV/ZPRX.
Binnen UCITS zijn vooral ZPRV (US) en ZPRX (Europa) interessante small cap value fondsen. En binnenkort dus die van Avantis. https://www.etfstream.com...pe-with-three-active-etfs
Voor non-US kan ik sowieso maar een beperkt aantal fondsen vinden en van alle small cap value fondsen zijn eigenlijk alleen degene die jij nu aangeeft (ZPRV en ZPRX) die je normaal (niet optie-route) kunt kopen bij IBKR, of zijn er nog anderen (die interessant zijn) die ik gemist heb?

Het toekomstige Avantis fonds zou volgens jou interessant kunnen zijn, maar 1) wanneer is die beschikbaar, 2) is die beter dan ZPRV/ZPRX en 3) kunnen we die dan wel normaal via IBKR kopen?

Zoals het er nu naar uitziet kom ik voor het aandelen gedeelte op het volgende:
NT World/ EM / SC bij ABN-Amro
ZPRV / ZPRX bij IBKR
(verdeling nog nader te bepalen)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
ArthurMorgan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:12:
Vraagje over Meesman. Stel ik doe een verkooporder op dinsdag, dan wordt die de vrijdag erop uitgevoerd. Maar nu heb je een crash op donderdag. Kan ik dan nog zeggen "Laat maar zitten die verkoop?"

Bij aankopen maakt de prijs me echt niks uit, maar bij het eruit halen wil ik natuurlijk niet een vakantie boeken tegen 30% opslag ;)
Je kan een verkooporder volgens mij wel wijzigen of annuleren, maar tot wanneer dat kan weet ik niet precies.

Probeer het uit, zou ik zeggen ;) Plaats een verkooporder voor een paar euro en kijk tot wanneer je 'm kan annuleren.

The devil is in the details.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:57
Hebben jullie nog bijgekocht in de dip? Ik niet, want ik had niets om bij te kopen. Of ik had mijn spaarbuffer moeten aanspreken. Ik heb wel net voor de dip mijn maandelijkse aankoop gedaan, maar ja die was toen al ingevoerd..

• ArthurMorgan
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:15:
[...]

Je kan een verkooporder volgens mij wel wijzigen of annuleren, maar tot wanneer dat kan weet ik niet precies.

Probeer het uit, zou ik zeggen ;) Plaats een verkooporder voor een paar euro en kijk tot wanneer je 'm kan annuleren.
Ik ben aan het overstappen van deGiro naar Meesman.

Bij deGiro was het simpel. Ik vroeg een offerte van het een of ander aan, verkocht ETFs en aanvaarde de offerte. Bij Meesman moet ik dat anders aanpakken. Maar dan nog heb ik liever geen verkooporder van enkele tienduizenden euro's die gedaan wordt tegen een prijs dat ik liever het geld gewoon laat staan ;)
Passief inkopen graag, maar bij mijn verkoop heb ik toch graag een ruime annuleringsmogelijkheid :)
Paar uur, risico van het vak, maar 2 dagen... dat is wat veel.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

• Hahn
ArthurMorgan schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Bij deGiro was het simpel. Ik vroeg een offerte van het een of ander aan, verkocht ETFs en aanvaarde de offerte. Bij Meesman moet ik dat anders aanpakken. Maar dan nog heb ik liever geen verkooporder van enkele tienduizenden euro's die gedaan wordt tegen een prijs dat ik liever het geld gewoon laat staan ;)
Passief inkopen graag, maar bij mijn verkoop heb ik toch graag een ruime annuleringsmogelijkheid :)
Ik volg niet helemaal waarom je jezelf gaat uitleggen, want ik snapte prima je vraag.

Mijn antwoord blijft hetzelfde: ik weet het niet zeker, probeer het (al dan niet volgende week/nadat je overgestapt bent) uit met een paar euro en je weet het :P

Of bedoel je dat als je het niet kort van tevoren kan cancelen, dat je dan in z'n geheel niet zou overstappen naar Meesman?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 15-08-2024 15:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:52

de Peer

under peer review

Atomius schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:21:
Hebben jullie nog bijgekocht in de dip?
Nee dit topic gaat over passief beleggen, en dat is wat ik doe.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
[...]

Je zou dan ook in delen kunnen overstappen, in porties waar jij je comfortabel bij voelt. Of heb je nog een bedrag liggen (op bijvoorbeeld spaarrekening), waardoor je de timing van verkoop en aankoop dichter bij elkaar kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

[...]

Wachten op een 'rustige' periode en hopen dat er niet veel koersverschillen zijn.
Ik ben bezig met overstap van IndexPeople naar de NT fondsen (via Rabo) en had mijn 1e termijn (ik stap over in 4 termijnen) ruim 2 weken geleden gepland maar toen ging het al net wat omlaag dus voorlopig uitgesteld tot 26 augustus. Iets eerder had ik al mijn andere fondsen (Centraal Beheer en ING zelf beleggen) verplaatst en dat ging eigenlijk prima maar duurt allemaal wel 4-5 werkdagen. Vrees dat het bij IndexPeople zelfs nog iets langer zal gaan duren maar thats how the cookie crumbles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
sanook schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:42:
[...]

Wachten op een 'rustige' periode en hopen dat er niet veel koersverschillen zijn.
Ik ben bezig met overstap van IndexPeople naar de NT fondsen (via Rabo) en had mijn 1e termijn (ik stap over in 4 termijnen) ruim 2 weken geleden gepland maar toen ging het al net wat omlaag dus voorlopig uitgesteld tot 26 augustus. Iets eerder had ik al mijn andere fondsen (Centraal Beheer en ING zelf beleggen) verplaatst en dat ging eigenlijk prima maar duurt allemaal wel 4-5 werkdagen. Vrees dat het bij IndexPeople zelfs nog iets langer zal gaan duren maar thats how the cookie crumbles.
Geeft jij een seintje wanneer de rustige periode aanbreekt? ;). Ik had de dip van twee weken geleden en het herstel van de afgelopen dagen niet kunnen voorspellen.

Ik zou gewoon alles verkopen en alles in 1 keer aankopen. Je zal een verschil in waarde ervaren maar daar ontkom je niet aan. Je kan de periode wel minimaal houden door zo laat mogelijk te verkopen en ervoor zorgen dat het geld woensdag bij Meesman staan dat gaat het mee tegen de slotkoers van die vrijdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sanook schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:42:
[...]
maar toen ging het al net wat omlaag dus voorlopig uitgesteld
Das toch juist het ideale moment? dan verkoop je ze op een hogere koers dan dat je ze weer gaat aankopen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-08-2024 13:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:13

oscar82

De ondertitel

YakuzA schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Das toch juist het ideale moment? dan verkoop je ze op een hogere koers dan dat je ze weer gaat aankopen.
inderdaad. ik heb ooit in een ver verleden de overstap gedaan, in een stuk of vier batches, van degiro naar ING. Dat tijdens corona gedaan. Ideaal: Eerst verkopen en daarna weer aankopen. Was ook de enige praktische mogelijkheid omdat je het geld nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het probleem is denk ik niet zozeer dat de koersen dalen maar de markt volatiel is? Als je zeker weet dat de koers lager is bij het aankopen moet je dat zeker doen. Alleen heb je die garantie niet. En waar er begin vorige week procenten per dag af gingen kan het zomaar zijn dat na die verkooporder de boel weer omhoog gaat en je net in de dip verkocht hebt. Bii "verlies" is de kans dat dat hoog is dus ook nogal groot. En de kans op "verlies" is 50/50 of zo in de volatiele afgelopen week. Verkoop je de boel op een rustig moment is de kans op verlies wel "groter", maar de kans dat ver verlies hoog is kleiner. Immers zijn de schommelingen tussen de dagen niet zo groot (als in, vaak + / - 0,xx%, terwijl het vorige week - x,xx% was, met x minimaal 1 als niet groter, en het herstel wellicht ook meer dan 1% per dag?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
RobertMe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:26:
Het probleem is denk ik niet zozeer dat de koersen dalen maar de markt volatiel is? Als je zeker weet dat de koers lager is bij het aankopen moet je dat zeker doen. Alleen heb je die garantie niet. En waar er begin vorige week procenten per dag af gingen kan het zomaar zijn dat na die verkooporder de boel weer omhoog gaat en je net in de dip verkocht hebt. Bii "verlies" is de kans dat dat hoog is dus ook nogal groot. En de kans op "verlies" is 50/50 of zo in de volatiele afgelopen week. Verkoop je de boel op een rustig moment is de kans op verlies wel "groter", maar de kans dat ver verlies hoog is kleiner. Immers zijn de schommelingen tussen de dagen niet zo groot (als in, vaak + / - 0,xx%, terwijl het vorige week - x,xx% was, met x minimaal 1 als niet groter, en het herstel wellicht ook meer dan 1% per dag?).
Yep ik vind dit risico bij overstappen dus ook wel echt een ding. Met ETF's binnen 1 broker kan je dit binnen enkele minuten regelen en is het risico laag. Maar ik zou bijvoorbeeld mijn fitvermogen portefuille wel om willen zetten naar VTI/VXUS bij IBKR maar ik zou niet zo goed weten hoe ik dit aan zou moeten pakken om het risico op koerswisselingen te beperken. Eventueel kort geld lenen (op margin kopen) bij IBKR tot het geld van fitvermogen beschikbaar is oid, maar dan moet ik nog steeds uitvogelen wanneer de waarde van mijn fitvermogen portefuille nu daadwerkelijk bepaald wordt bij verkoop om dat tijdspunt zo goed mogelijk te matchen op IBKR...lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Janpietertje89 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

Yep ik vind dit risico bij overstappen dus ook wel echt een ding. Met ETF's binnen 1 broker kan je dit binnen enkele minuten regelen en is het risico laag. Maar ik zou bijvoorbeeld mijn fitvermogen portefuille wel om willen zetten naar VTI/VXUS bij IBKR maar ik zou niet zo goed weten hoe ik dit aan zou moeten pakken om het risico op koerswisselingen te beperken. Eventueel kort geld lenen (op margin kopen) bij IBKR tot het geld van fitvermogen beschikbaar is oid, maar dan moet ik nog steeds uitvogelen wanneer de waarde van mijn fitvermogen portefuille nu daadwerkelijk bepaald wordt bij verkoop om dat tijdspunt zo goed mogelijk te matchen op IBKR...lastig.
Wat? Waarom zou je geld gaan lenen om je geld over te zetten..? Voor hetzelfde geld (of beter gezegd: meer geld) heb je dan net pech met je geleend geld en koop je in op een duur moment.

Je gaat het nooit écht kunnen voorspellen, dus het blijft altijd op goed geluk handelen. Extra kosten maken, door geld te gaan lenen, lijkt me het vooral heel erg complex voor jezelf maken, zonder dat het ook maar enige vorm van garantie biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:02
Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Wat? Waarom zou je geld gaan lenen om je geld over te zetten..? Voor hetzelfde geld (of beter gezegd: meer geld) heb je dan net pech met je geleend geld en koop je in op een duur moment.

Je gaat het nooit écht kunnen voorspellen, dus het blijft altijd op goed geluk handelen. Extra kosten maken, door geld te gaan lenen, lijkt me het vooral heel erg complex voor jezelf maken, zonder dat het ook maar enige vorm van garantie biedt.
Ik wil juist niks voorspellen. Ik wil gewoon passief blijven en tegen exact dezelfde beursstand mijn fitvermogen portefeuille verkopen en VTI/VXUS kopen. Omdat het een aantal dagen duurt voordat het geld van fitvermogen beschikbaar is bij IBKR zal ik me dus op een bepaalde manier in moeten dekken. Een zeer geringe vergoeding betalen (een paar dagen wat margin op IBKR is echt niet zo duur) voelt dan voor mij beter dan maar gewoon de gok te nemen en een paar dagen uit de markt te zijn.

Misschien kan hetgeen ik wil ook via opties, aangezien ik ze toch via opties aan moet schaffen. Even over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Wat? Waarom zou je geld gaan lenen om je geld over te zetten..?
volgens mij is lenen de enige manier om het risico zo klein mogelijk te maken en om nooit 'uit' de markt te zijn. Dus lenen zou ook mijn voorkeur hebben. Maar wel complex om uit te voeren, je moet goed weten hoe alles werkt en hoe snel orders uitgevoerd worden en hoe snel overboekingen gaan, settlement termijnen etc...

Het lenen werkt als een soort verzekering tegen de boot (plotselinge stijging) missen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 16-08-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:55
Dan doe je toch toch overzetten in een vijf tot tien stappen? En na de eerste transactie zou je in principe gewoon op margin kunnen kopen (bij ibkr)
Of je voert de eerste transactie á 12,5% van je vermogen uit zonder margin en op de goeie gok. Daarna kun je 12,5% overzetten icm een margin. Daarna 25%, en tot slot 50%.
Vier transacties, en alleen kortstondig een paar dagen pech - of geluk hebben met maar 1/8e van je vermogen.

[ Voor 50% gewijzigd door scoobs op 16-08-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

volgens mij is lenen de enige manier om het risico zo klein mogelijk te maken en om nooit 'uit' de markt te zijn. Dus lenen zou ook mijn voorkeur hebben. Maar wel complex om uit te voeren, je moet goed weten hoe alles werkt en hoe snel orders uitgevoerd worden en hoe snel overboekingen gaan, settlement termijnen etc...

Het lenen werkt als een soort verzekering tegen de boot (plotselinge stijging) missen.
Die verzekering zit echt alleen maar tussen je oren, want straks pak je de boot en beland je in een zeestorm (plotselinge crash).

Als je echt zo panisch bent om een paar dagen 'uit de markt' te zijn, dan zou ik het inderdaad in een paar stappen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Die verzekering zit echt alleen maar tussen je oren, want straks pak je de boot en beland je in een zeestorm (plotselinge crash).
Timing is everything. Als je €1000 opneemt bij de ene broker en op hetzelfde moment van uitvoer (lastig dus als het om een fonds gaat met vaste handelsmomenten en mogelijk "vertraging" ("uitvoering op T+2")) bij de andere broker voor €1000 koopt op margin dan maakt een crash niet uit. Immers verkoop je dan ook tegen die crash.
Terwijl als je vandaag verkoopt voor €1000, de transactie op dinsdag of woensdag wordt uitgevoerd, op woensdag of donderdag het geld op de betaalrekening staat, dan nog naar de andere broker moet, en daar de aankoop doen... ben je een (werk)week niet belegd en kan in die periode veel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Nee het hele punt is nu juist dat je door te lenen altijd in de markt blijft zitten, dus vergelijkbaar met geen verhuizing van je portfolio.
Als je het goed weet te timen zit je precies vergelijkbaar lang in de markt. dus nooit uit de markt en ook nooit 'dubbel' (met het geleende geld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:17

Soullie

Planeshift

Zoals scoobs zegt, Je kunt toch ook 25% per keer overzetten ?

Eventuele dagen zoals vorige week maandag blijf je toch houden, kun je ook niet voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Soullie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:51:
Zoals scoobs zegt, Je kunt toch ook 25% per keer overzetten ?

Eventuele dagen zoals vorige week maandag blijf je toch houden, kun je ook niet voorspellen.
Is dat niet gewoon hetzelfde als bij DCA? "Je stelt het risico uit". Je neemt het risico niet weg. Je neemt alleen het risico vaker, en je loopt het risico tot het laatste deel is aangekocht. Maar het risico (kans op (substantieel) hoger kopen dan verkopen) is nog steeds net zo groot. Impact is wel iets kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
RobertMe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Is dat niet gewoon hetzelfde als bij DCA? "Je stelt het risico uit". Je neemt het risico niet weg. Je neemt alleen het risico vaker, en je loopt het risico tot het laatste deel is aangekocht. Maar het risico (kans op (substantieel) hoger kopen dan verkopen) is nog steeds net zo groot. Impact is wel iets kleiner.
Bijna. De angst hier zit hem in de verhouding van de standaarddeviatie tot de koersstijging. Op jaarbasis zit daar een factor 2 in (18%,9%), op dagbasis een factor 30(1%,0,03%). Wat je doet is de "volatiliteit" tot de winst van je portfolio verlagen. Een beetje hetzelfde idee als hoe het hebben van een etf gemiddeld genomen een betere volatility tov de winst heeft tov het bezitten van een énkel aandeel.

De kans dat je 5x 2% koerswinst misloopt is significant kleiner dan wanneer je een enkele keer 2% misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:45:
[...]

Bijna. De angst hier zit hem in de verhouding van de standaarddeviatie tot de koersstijging. Op jaarbasis zit daar een factor 2 in (18%,9%), op dagbasis een factor 30(1%,0,03%). Wat je doet is de "volatiliteit" tot de winst van je portfolio verlagen. Een beetje hetzelfde idee als hoe het hebben van een etf gemiddeld genomen een betere volatility tov de winst heeft tov het bezitten van een énkel aandeel.

De kans dat je 5x 2% koerswinst misloopt is significant kleiner dan wanneer je een enkele keer 2% misloopt.
Maar doe je het in een stijgende markt dan is het goed mogelijk dat je 5x stijging mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
RobertMe schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Timing is everything. Als je €1000 opneemt bij de ene broker en op hetzelfde moment van uitvoer (lastig dus als het om een fonds gaat met vaste handelsmomenten en mogelijk "vertraging" ("uitvoering op T+2")) bij de andere broker voor €1000 koopt op margin dan maakt een crash niet uit. Immers verkoop je dan ook tegen die crash.
Terwijl als je vandaag verkoopt voor €1000, de transactie op dinsdag of woensdag wordt uitgevoerd, op woensdag of donderdag het geld op de betaalrekening staat, dan nog naar de andere broker moet, en daar de aankoop doen... ben je een (werk)week niet belegd en kan in die periode veel gebeuren.
de Peer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Nee het hele punt is nu juist dat je door te lenen altijd in de markt blijft zitten, dus vergelijkbaar met geen verhuizing van je portfolio.
Als je het goed weet te timen zit je precies vergelijkbaar lang in de markt. dus nooit uit de markt en ook nooit 'dubbel' (met het geleende geld).
Aan beiden: ik snap ook wel hoe het werkt hoor, maar even uit de markt zijn kan ook in je voordeel werken.

Wie weet verkoop je het maandag terwijl de markt net +10% gedaan heeft, zakt het dinsdag en woensdag in en kan je het donderdag voor een prikkie terugkopen. Dikke winst!

Maar goed, doe vooral wat je denkt dat het beste werkt, maar 'altijd in de markt blijven' is geen heilig iets en zal ook niet altijd het beste resultaat opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

[...]
Wie weet verkoop je het maandag terwijl de markt net +10% gedaan heeft, zakt het dinsdag en woensdag in en kan je het donderdag voor een prikkie terugkopen. Dikke winst!
Dit is het passief beleggen topic, speculeren op dat soort zaken heeft hier niet de voorkeur. Vandaar dat het ging om een strategie om dit risico te beperken en zo veel mogelijk belegd (in de markt) te blijven. Zeker als het om een portfolio van een half miljoen gaat (bijvoorbeeld) dan is dat een serieuze zaak.
Maar goed, doe vooral wat je denkt dat het beste werkt, maar 'altijd in de markt blijven' is geen heilig iets en zal ook niet altijd het beste resultaat opleveren.
Ik zou willen zeggen dat het wel iets heiligs is, en dat het statistisch gezien wél het beste resultaat oplevert op de lange termijn (time in the market beats timing the market).

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-08-2024 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
de Peer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:09:
[...]

Maar doe je het in een stijgende markt dan is het goed mogelijk dat je 5x stijging mist.
Hebben we het er niet nét over gehad dat niemand ex-ante de daily's van de markt kan voorspellen, maar dat we wel kunnen vertrouwen op statistiek? ;)

Disclaimer: ik gebruik in onderstaande voorbeelden enkel volatility als proxy voor risk omdat gemiddelde returns op deze termijn verwaarloosbaar zijn. Het doel is dus om volatilty naar 0 te brengen

Ik heb het overigens voor de gein het resultaat nagerekend: Uitgaande van een daily stdev van 1% op de markt en 2 dagen overstaptijd is de verwachte volatiliteit ca 1,41% , en in vijf opdrachten is het 1,1%. Het verschil is dus niet schrikbarend hoog - ik had gevoelsmatig in ieder geval meer verwacht. Je sharpe ratio wordt echter gigantisch veel hoger omdat je bij de meting de winst van 10 dagen ipv 2 dagen moet nemen. Maar dat zegt natuurlijk niets op een termijn als deze.

Gemiddelde winst na 10 dagen is 0,18%

Doe je echter eerst een transfer met 12,5 zonder margin (je moet ergens starten), vervolgens cover je transfer van de volgende 12,5% met margin a 3,5%/Y, en daarna hetzelfde grapje met 25 en tot slot de resterende 50%, dan kom je op een standard deviation van 0,176% uit. 50% margin mijn aanname. Je kunt deze waarde opschroeven om de initiele transfer kleiner te maken. Je hebt dus het beste van beide werelden gedaan; slechts 4 transacties en je stdev is bijna een ordegrootte gezakt. De kosten van deze "verzekering" om de volatiliteit van +/-1,2% (voor 4 opdrachten) naar 0,176% terug te brengen is ca 0,04%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HRW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-12-2024

HRW

Ik heb net al mijn aandelen van een enkel Amerikaans bedrijf verkocht en die gaan straks de NT fondsen in via de Rabo. Hopelijk blijven de koersen een beetje optimaal voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:20:
[...]

Hebben we het er niet nét over gehad dat niemand ex-ante de daily's van de markt kan voorspellen, maar dat we wel kunnen vertrouwen op statistiek? ;)

Disclaimer: ik gebruik in onderstaande voorbeelden enkel volatility als proxy voor risk omdat gemiddelde returns op deze termijn verwaarloosbaar zijn. Het doel is dus om volatilty naar 0 te brengen

Ik heb het overigens voor de gein het resultaat nagerekend: Uitgaande van een daily stdev van 1% op de markt en 2 dagen overstaptijd is de verwachte volatiliteit ca 1,41% , en in vijf opdrachten is het 1,1%. Het verschil is dus niet schrikbarend hoog - ik had gevoelsmatig in ieder geval meer verwacht. Je sharpe ratio wordt echter gigantisch veel hoger omdat je bij de meting de winst van 10 dagen ipv 2 dagen moet nemen. Maar dat zegt natuurlijk niets op een termijn als deze.

Gemiddelde winst na 10 dagen is 0,18%

Doe je echter eerst een transfer met 12,5 zonder margin (je moet ergens starten), vervolgens cover je transfer van de volgende 12,5% met margin a 3,5%/Y, en daarna hetzelfde grapje met 25 en tot slot de resterende 50%, dan kom je op een standard deviation van 0,176% uit. 50% margin mijn aanname. Je kunt deze waarde opschroeven om de initiele transfer kleiner te maken. Je hebt dus het beste van beide werelden gedaan; slechts 4 transacties en je stdev is bijna een ordegrootte gezakt. De kosten van deze "verzekering" om de volatiliteit van +/-1,2% (voor 4 opdrachten) naar 0,0176% terug te brengen is ca 0,004%
toon volledige bericht
Ah oke alleen de eerste transfer zonder margin en daarna met, ja dan valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou in zo'n situatie ook nog naar Calls kunnen kijken. Calls kopen op de dag dat je bij je oude broker verkoopt en ze uitvoeren zodra je je geld gestort heb bij je nieuwe broker.

Ik wil niet zeggen dat het in deze situatie goedkoper is, maar het zou een weg kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Anoniem: 1792936 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:53:
Zou in zo'n situatie ook nog naar Calls kunnen kijken. Calls kopen op de dag dat je bij je oude broker verkoopt en ze uitvoeren zodra je je geld gestort heb bij je nieuwe broker.

Ik wil niet zeggen dat het in deze situatie goedkoper is, maar het zou een weg kunnen zijn
Op het moment dat je de calls koopt heb je de deltas toch al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ErnstH schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Op het moment dat je de calls koopt heb je de deltas toch al?
Ik wilde het tamelijk passief houden, waarbij je de call puur koopt als verzekering voor een flat fee om grotere verschillen uit te sluiten.

Stel dat de premie 3% is, dan weet je gewoon wat het je kost. Of dat de moeite waard is, dat moeten mensen zelf uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:14
Hallo allemaal,

Ik beleg bij de Rabo in de bekende NT fondsen.
Maar ik heb een Filipijnse vriend die een verblijfsvergunning heeft en een NL burger wil worden.
Hij wil ook graag beleggen maar wil ook de mogelijkheid hebben om in de toekomst terug naar de Filipijnen te gaan.

Wat is een goede broker voor deze situatie?
IKBR werkt internationaal, kun je daar gewoon wisselen van het land waar je woont?

Welke IKBR ETF raden jullie aan?
Doel is natuurlijk zo laag mogelijke kosten en geen dividenlekkage.

volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ is CARIW en CARIEM een fonds met lage kosten.
Maar ik kan deze niet vinden in de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tinnman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:43:
Hallo allemaal,

Maar ik heb een Filipijnse vriend die een verblijfsvergunning heeft en een NL burger wil worden.
Hij wil ook graag beleggen maar wil ook de mogelijkheid hebben om in de toekomst terug naar de Filipijnen te gaan.

IKBR werkt internationaal, kun je daar gewoon wisselen van het land waar je woont?

volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ is CARIW en CARIEM een fonds met lage kosten.
Ik zou eens naar WEBN kijken: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Tinnman IBKR Ierland zal vast geen klanten bedienen in de Filipijnen. IBKR US mogelijk wel, maar dat moet je zelf nazoeken. Mocht dat zo zijn dan kan hij op dat moment een rekening in US openen en zijn portfolio gratis verhuizen.

In ieder geval zit je waarschijnlijk goed met WEBN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:13

oscar82

De ondertitel

Hallo allemaal,

Als hij op dit moment ook nog ingezetene is van de Filipijnen/ daar belastingplichtig is.. kan hij dan niet via die weg registreren bij IBKR? Dan kan hij waarschijnlijk wel VTI/VXUS aankopen zonder de optieroute te bewandelen. Hij heeft dan zogezegd een voordeeltje dat hij niet zo streng beschermd wordt als EU burgers. Wel natuurlijk zelf de prospectus lezen 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:55

Qwerty-273

Meukposter

een Filipijnse vriend die een verblijfsvergunning heeft en een NL burger wil worden.
Je komt al snel terecht op de vraagstelling waar deze persoon belastingplichtig is, voor het gegenereerde (wereldwijde) inkomen en het vermogen in bezit. Waarbij je de verschillende belastingverdragen goed zal moeten (laten) doornemen en kijken wat de beste optie zal zijn ook met het oog op de toekomstplannen. Is het slechts een theoretische mogelijkheid om terug te keren, of zit dat eigenlijk wel echt in de planning (bijvoorbeeld met de pensioenleeftijd zo goed als zeker terugkeren).

IBKR zal je tussen de verschillende entiteiten verschuiven afhankelijk jouw nationaliteit/woonland. En er zitten kleine verschillen tussen de verschillende entiteiten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
IBKR gaat je niet verschuiven, dat zal je zelf moeten doen. Ik ben zelf net verhuisd naar Thailand. Ik moet zelf een nieuwe account openen bij IBKR US en dan mijn ETF's laten overzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Laat die vriend dan in bitcoin beleggen.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:29
Echte vrienden laten vrienden niet in Bitcoin beleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 20-08-2024 08:21 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:14
Pistachenootje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 02:03:
IBKR gaat je niet verschuiven, dat zal je zelf moeten doen. Ik ben zelf net verhuisd naar Thailand. Ik moet zelf een nieuwe account openen bij IBKR US en dan mijn ETF's laten overzetten.
Je kon alles overzetten? Je hoefde niet te verkopen en weer aankopen?
Zaten hier wel andere kosten aan vast?

Waarom niet direct een account bij de US aanmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

IBKR LLC mag je niet als klant aannemen wanneer je EU inwoner bent. Thailand is geen EU lidstaat, daar kan dat wel.

Een internal transfer tussen je eigen accounts is kosteloos, ook als die accounts niet bij dezelfde IBKR entiteit zijn ondergebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Tinnman zoals zr40 het zegt.

Leuke ontdekking op het RR forum, van toepassing op WEBN/WEBG: "All Amundi funds exclude “Antipersonnel mines and cluster bombs” and “Chemical, biological and depleted uranium weapons”."
Page 18 & 35 https://about.amundi.com/...3b-4346-96e0-e3d695241d9b

Lichte ESG uitsluitingen dus. Ben benieuwd voor welk percentage.

@Mr FOB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Dat sluit de grote US defense contractors al uit denk ik: Lockheed Martin, General Dynamics, Northrop Grumman en Raytheon.
Daarnaast zie ik dat ze oa een flinke cap hebben gezet op bijvoorbeeld tabak, uitsluitingen op basis van schalie, etc.
Bij veel van deze uitsluitingen hebben ze aangemerkt dat er minimaal een percentage van total revenue van een bedrijf ervandaan moet komen alvorens er een uitsluiting is. (5% zie ik vaker voorbij komen.) Bij bedrijven die wapens maken die in strijd zijn met Genève wordt er geen percentage genoemd.

Klinkt voor mij meer als een standaard ESG uitsluiting?

Edit: Ik zie op P35 een appendix die misschien ook wel handig is. Het is niet van toepassing op non-esg ETF's/index funds. of WEBN daaronder valt durf ik niet te zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 20-08-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:40
Je hoeft niet te raden naar wat er in WEBN zit, het staat allemaal online:
https://www.amundietf.se/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9

En dan op (DOWNLOAD THE FULL FUND HOLDINGS) klikken.

Bovengenoemde wapenmakers zitten er inderdaad niet in, Phillip Morris bijv wel (0.25%)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:37
RichieB schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:20:
Echte vrienden laten vrienden niet in Bitcoin beleggen.
*knip* vervolg past beter in Cryptocurrencies

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 21-08-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Wat je ook van Crypto vindt, het is in ieder geval Off-topic, niet alleen voor deze thread maar voor dit forum: Cryptocurrencies.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Ik heb even een duwtje in de rug nodig. Ik beleg al een aantal jaren in met name fondsen en een aantal ETF's. Echter, inmiddels zit ik dus bij DeGiro, ABN Amro en Centraal Beheer. Het gaat me nu met name om de "wereld" fondsen of ETFs.

Bij DeGiro heb ik 10% van het geld staan, Bij ABN-AMRO heb ik 45% van het geld staan, bij Centraal Beheer heb ik ook 45% van het geld staan.

Bij de Giro heb ik VWRL - IE00B3RBWM25
Bij ABN-AMRO heb ik 3 NT fondsen in een bepaalde verdeling - NL0011225305 (80%) - NL0011515424 (10%) - NL0013552078 (10%)
Bij Centraal Beheer heb ik Achmea wereldwijd aandelen fonds A NL0015436551

Ik wil vereenvoudigen en ik denk dat ik het beste Centraal Beheer op kan doeken (deze presteert minder goed) en dit vervolgens óf naar VWRL (of VWCE) om ga zetten óf dat ik dit deels in de 3 NT fondsen stop.

Bij de Giro is het eenmalig 1€ aan aankoopkosten en evt 1€ aan verkoopkosten in de toekomst. De verdere kosten zitten in het fonds, zijn laag en er is wat dividend lekkage.

Bij de NT fondsen via ABN zijn er geen aan- en verkoopkosten vanuit de ABN. Echter hebben zijn wel 0,20% beheersfee, tevens is er bij de verkoop van een fonds vanuit het fonds nog 1% aan verkoopkosten. De bankrekening bij ABN-AMRO heb ik sowieso.

Voordeel van de DeGiro is (vind ik) dat als ik NU wil verkopen, dat het ook NU gebeurd. Bij de ABN is het aan en verkoop moment soms een beetje willekeurig.

Wat zouden jullie doen? Of moet ik het nóg meer vereenvoudigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
fredkroket schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:55:
Ik heb even een duwtje in de rug nodig. Ik beleg al een aantal jaren in met name fondsen en een aantal ETF's. Echter, inmiddels zit ik dus bij DeGiro, ABN Amro en Centraal Beheer. Het gaat me nu met name om de "wereld" fondsen of ETFs.

Bij DeGiro heb ik 10% van het geld staan, Bij ABN-AMRO heb ik 45% van het geld staan, bij Centraal Beheer heb ik ook 45% van het geld staan.

Bij ABN-AMRO heb ik 3 NT fondsen in een bepaalde verdeling - NL0011225305 (80%) - NL0011515424 (10%) - NL0013552078 (10%)

Ik wil vereenvoudigen en ik denk dat ik het beste Centraal Beheer op kan doeken (deze presteert minder goed) en dit vervolgens óf naar VWRL (of VWCE) om ga zetten óf dat ik dit deels in de 3 NT fondsen stop.

Bij de Giro is het eenmalig 1€ aan aankoopkosten en evt 1€ aan verkoopkosten in de toekomst. De verdere kosten zitten in het fonds, zijn laag en er is wat dividend lekkage.

Bij de NT fondsen via ABN zijn er geen aan- en verkoopkosten vanuit de ABN. Echter hebben zijn wel 0,20% beheersfee, tevens is er bij de verkoop van een fonds vanuit het fonds nog 1% aan verkoopkosten. De bankrekening bij ABN-AMRO heb ik sowieso.

Voordeel van de DeGiro is (vind ik) dat als ik NU wil verkopen, dat het ook NU gebeurd. Bij de ABN is het aan en verkoop moment soms een beetje willekeurig.

toon volledige bericht
"tevens is er bij de verkoop van een fonds vanuit het fonds nog 1% aan verkoopkosten. "
Dit is voor zover ik weet (eigen ervaring en posts in dit topic) nog nooit in rekening gebracht.

Ik zou inderdaad van CB afstappen, wat je verder doet is een beetje aan jou en jouw voorkeuren: beide opties zijn prima (VWRL bij DeGiro / NT bij ABN). Alles bij één van de twee stallen is misschien overzichtelijker, maar financiëel is het een beetje lood om oud ijzer.

Ikzelf heb recent mijn situatie versimpeld door alles terug te brengen naar IBKR & FitVermogen (~50/50), en ben van plan om alles naar IBKR over te zetten omdat ik het de betrouwbaarste broker met de meeste opties (figuurlijk ;)) vind, maar financiëel maakt het weinig uit.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Ik zat bij DeGiro, ING, Centraal Beheer en Indexpeople. Ik ben begonnen om dit in zijn geheel te verplaatsen naar de 3 bekende NT fondsen via Rabo (had ik al). DeGiro, ING en Centraal Beheer zijn al om, Indexpeople ga ik de komende maanden in 4 delen omzetten.
Reden: Eenvoudiger en goedkoper.
Via Centraal Beheer en Indexpeople was ik al gewend dat je niet a la minute kunt handelen, maar dat is ook niet de insteek van de 3 NT fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:40

Dat is helemaal geen voordeel van DeGiro maar een voordeel van het soort effect wat je hebt gekocht. Beleggingsfondsen kun je idd niet snel van de hand doen of aankopen terwijl aandelen en ook bijvoorbeeld ETF’s tijdens beurstijden verhandeld kunnen worden.

Wat betreft je portefeuille, hoe simpel wil je het hebben? Bij ABN met de NT fondsen kun je het zodanig instellen dat je er niet meer naar om hoeft te kijken met automatisch periodieke aankopen en daar betaal je dan een kleine fee voor. Of je zoekt een fatsoenlijke broker zoals IBKR en je zoekt een ACWI fonds zoals recent besproken is in dit topic van Amundi of iets als VCWE. De gedachte hierachter is dat hiermee je totale transactie kosten laag blijven met zo’n ACWI etf en met VCWE etf heb je geen gedoe dividend uitkeringen en herbeleggen.

Let op, dit is een advies vanuit jouw wens om te vereenvoudigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:39

toon volledige bericht
Ik blijf inleggen in NT World en daarnaast blijf ik elders VWRL kopen. Waarom ga ik niet volledig om?
VWRL heeft actuele koersen. Bij Black Monday heb ik toen een paar extra ETF's gekocht. Bij fondsen weet je de actuele koers nooit. Soms een voordeel, soms een nadeel. Daarnaast keer VWRL per kwartaal dividend uit. Dit is heel persoonlijk, maar het ontvangen van dividend vind ik heerlijk en geeft mij het gevoel dat ik lekker bezig ben. NT World keert maar 1x per jaar uit.
Om die reden zal ik nooit volledig in NT gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:57

toon volledige bericht
Opzich is het helemaal geen slecht idee om meerdere partijen aan te houden, waarbij je onderliggend in andere beleggingsfondsen zit.
Maar je moet het overzicht natuurlijk niet verliezen.

Wat betreft dat fonds van CB beleg je ook net wat anders dan de reguliere indexfondsen die hier worden besproken, op papier is het ook een ' actief ' fonds, maar wel één die zeer vergelijkbaar is met wat een vergelijkbaar indexfonds doet en tegen lage kosten.
Uiteindelijk zijn de onderliggende bedrijven en verhoudingen net wat anders, wat het verschil in resultaat verklaart.
Ik zou het om die reden er dan ook niet uitgooien, is een beetje stuivertje wisselen wat dat betreft, maar met als voordeel voor het CB fonds dat deze net iets lagere kosten hanteert dan combinaties met NT fondsen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Vergeet ook niet de behoorlijke dividend lakkage bij VWRL niet.
Heb het momenteel zelf ook maar ga het op termijn weer verkopen en aankopen bij de ABN NT World.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 07:34
sanook schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:09:
[...]

Ik zat bij DeGiro, ING, Centraal Beheer en Indexpeople. Ik ben begonnen om dit in zijn geheel te verplaatsen naar de 3 bekende NT fondsen via Rabo (had ik al). DeGiro, ING en Centraal Beheer zijn al om, Indexpeople ga ik de komende maanden in 4 delen omzetten.
Reden: Eenvoudiger en goedkoper.
Via Centraal Beheer en Indexpeople was ik al gewend dat je niet a la minute kunt handelen, maar dat is ook niet de insteek van de 3 NT fondsen.
NT is goedkoper dan Centraal Beheer? Of heb jij een speciale status bij de Rabobank dat je geen service kosten betaald? De overweging "eenvoudiger" snap ik ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Taxcommunism op 21-08-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Taxcommunism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

NT is goedkoper dan Centraal Beheer? Of heb jij een speciale status bij de Rabobank dat je geen service kosten betaald? De overweging "eenvoudiger" snap ik ook niet.
Ja ik denk dat Rabo/NT goedkoper is dan CB, zowel aankoop (0,1% vs 0,3%) als lopende kosten (0,24% vs 0,28%).
Eenvoudiger omdat ik straks alles slechts in 3 fondsen heb via 1 aanbieder ipv via 4 verschillende aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
sanook schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

Ja ik denk dat Rabo/NT goedkoper is dan CB, zowel aankoop (0,1% vs 0,3%) als lopende kosten (0,24% vs 0,28%).
Eenvoudiger omdat ik straks alles slechts in 3 fondsen heb via 1 aanbieder ipv via 4 verschillende aanbieders.
Sinds wanneer kun je tegen 0,24% aan lopende kosten beleggen bij de Rabo in NT? Mis je niet de service/beheerkosten van de Rabo zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-06 07:34
sanook schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

In je berekening gaat het al fout. die 0,24% kosten zijn alleen die van de Rabobank. Daarboven op komen nog de kosten van NT zelf. Als we louter het wereld fonds banken van NT dan zijn die 0,15%.

je hebt het dan over 0,28% (centraal beheer) vs 0,39% (NT via Rabobank). Centraal beheer is dan ook goedkoper.
0,11% ter ga je meer merken dan 0,2% hogere aankoopkosten. Vooral als je voor de lange termijn belegt.

Bovendien vergeet niet dat Rabobank ook 0,1% verkoopkosten heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Taxcommunism op 21-08-2024 22:22 ]

• sanook

sanook

_/-\o_

Taxcommunism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:20:
[...]

In je berekening gaat het al fout. die 0,24% kosten zijn alleen die van de Rabobank. Daarboven op komen nog de kosten van NT zelf. Als we louter het wereld fonds banken van NT dan zijn die 0,15%.

je hebt het dan over 0,28% (centraal beheer) vs 0,39% (NT via Rabobank). Centraal beheer is dan ook goedkoper.
0,11% ter ga je meer merken dan 0,2% hogere aankoopkosten. Vooral als je voor de lange termijn belegt.

Bovendien vergeet niet dat Rabobank ook 0,1% verkoopkosten heeft.
Even los van de tarief verschillen, weet iemand hoe/waar je de betaalde kosten van Centraal Beheer kunt checken? Ik kom dit nergens tegen, ook niet in de jaaroverzichten.

• Jixreme
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:08
Na een aantal jaar cowboyen / gokken met losse aandelen, wil ik het nu verantwoorder aanpakken en investeren in een ETF. Ik heb nog een lange beleggershorizon (begin 30), en mijn oog was gevallen op VWCE. Ik wil echter niet beleggen in shady / onethische bedrijven, waardoor mijn oog nu is gevallen op V3AA.

Sinds de totstandkoming van V3AA in 2021 blijft deze iets achter op VWCE (link), maar dit kan ook weer te maken hebben met de energiecrisis - waar VWCE wel van kon profiteren, V3AA niet. Hoe kijken jullie naar de toekomst en mogelijke verschillen tussen VWCE en V3AA, of nog andere geschikte ETF's in dit straatje?

[ Voor 7% gewijzigd door Jixreme op 22-08-2024 12:09 . Reden: Link naar V3AA van onderstaande post van YakuzA ingevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jixreme schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:29:
Na een aantal jaar cowboyen / gokken met losse aandelen, wil ik het nu verantwoorder aanpakken en investeren in een ETF. Ik heb nog een lange beleggershorizon (begin 30), en mijn oog was gevallen op VWCE. Ik wil echter niet beleggen in shady / onethische bedrijven, waardoor mijn oog nu is gevallen op V3AA.

Sinds de totstandkoming van V3AA in 2021 blijft deze iets achter op VWCE (link), maar dit kan ook weer te maken hebben met de energiecrisis - waar VWCE wel van kon profiteren, V3AA niet. Hoe kijken jullie naar de toekomst en mogelijke verschillen tussen VWCE en V3AA, of nog andere geschikte ETF's in dit straatje?
Ah, deze dus:
https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-accumulating
met deze (strengere) ESG uitsluitingen:
The Index excludes stocks of companies that FTSE Russell, as both the sponsor of the Index and the data source, determines to be engaged or involved in, and / or derive revenue (above a threshold specified by the Index provider) from, the following activities: (a) Vice Products (i.e., adult entertainment, alcohol, gambling, tobacco, cannabis); (b) Non-Renewable Energy (i.e., nuclear power, fossil fuels (including power generation from oil, gas, and thermal coal)); and (c) Weapons (chemical & biological weapons, cluster munitions, anti-personnel landmines, nuclear weapons, civilian firearms, and conventional military weapons). The index methodology also excludes companies that, as determined by the Index provider, are involved in severe controversies (i.e., companies which do not meet the labour, human rights, environmental, and anticorruption standards as defined by the United Nations Global Compact Principles).

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Jixreme kijk naar Fitvermogen in de startpost. Goedkoop verantwoord beleggen zonder dividend lekkage.

• Jixreme
  • Laatst online: 16:08
Pistachenootje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:03:
@Jixreme kijk naar Fitvermogen in de startpost. Goedkoop verantwoord beleggen zonder dividend lekkage.
Dank, ik ben er naar aan het kijken. De website is wel erg… amateuristisch. Maar ik zal deze nog vergelijken met Meesman, waar ze ook een duurzaam aanbod zonder dividendlekkage bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Jixreme schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Dank, ik ben er naar aan het kijken. De website is wel erg… amateuristisch. Maar ik zal deze nog vergelijken met Meesman, waar ze ook een duurzaam aanbod zonder dividendlekkage bieden.
Fitvermogen is goedkoper. Zie ook: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken @DeadKennedy @sanook @Roodey @JohanNL @NicoHF

Ik heb besloten om CentraalBeheer aan te houden en gewoon te blijven aanvullen. In 2021 hebben ze het minder gedaan, maar verder zijn ze heel vergelijkbaar qua resultaten als de NT fondsen. Heeft het veel meerwaarde? Nee, dat denk ik niet. Voordeel van CB vind ik wel dat ik €100 in 1 fonds kan storten, bij de ABN-AMRO moet ik toch af en toe de verdeling iets balanceren (dus een tijdje een bepaald fonds niet of juist wat meer kopen).

Wel heb ik mijn VWRL positie opgeruimd bij DeGiro (ik had al een aantal keer geminderd), daarnaast de positie in IE00B53SZB19 iShares | iShares Nasdaq-100 ETF bij ABN-AMRO opgeruimd en dat heb ik deels omgezet in IE00B3XXRP09 VUSA (hier had ik ook al een kleine positie in) bij DeGiro.
Ik voel me prettiger bij de iets bredere spreiding van VUSA t.o.v. de Nasdaq 100 ETF. De grote posities in de fondsen zijn vergelijkbaar, echter bij VUSA net iets kleiner + nog meer spreiding.

IE00B3XXRP09 VUSA ga ik "sparen" via ABN-AMRO. Aan en verkopen kost niets, daarnaast heb je als voordeel dat je dit in vaste bedragen kunt kopen (bv 100€ per keer) ipv per compleet aandeel in de ETF (zoals bij DeGiro). Wel zal ik ze eens in de zoveel tijd overzetten naar DeGiro.

Overigens gisteren ook nog eens gekeken op indexfondsenvergelijken.nl en ik vind dat toch een tricky website. Zeker is het zo dat je een goed idee krijgt van het rendement van een bepaald product bij een bepaalde broker, echter zou ik liever zien dat de tool gewoon rekent met de behaalde rendementen (inclusief dividenden). Sommige fondsen presteren gewoon net iets beter of net iets minder en dat kan best behoorlijke gevolgen hebben bij grotere bedragen. Nu zet je de slider bv op 5% met 2% dividend, maar dat is lang niet voor alle fondsen realistisch. Zelfs als ze dezelfde index volgen. Er kan gewoon een verschil zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Jixreme schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:13:
[...]

Ik zit er nu 4,5 jaar bij. Heerlijk overzichtelijke no-nonsense website juist. Heb me er al langere tijd niet echt mee bezig gehouden maar, zolang je de ESG uitsluitingen niet erg vindt, volgens mij qua prijs nog steeds de meest gunstige partij voor set&forget.

Beeromaniac

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:14
Vraag, ik wil komende tijd een bedrag 30-40k dat is vrijgekomen investeren in passief beleggen. Vandaag veel gelezen overal in de verschillende ETF's. Ik neig erna het bedrag te gaan investeren in WEBN via mijn IBKR account.

Wat is jullie advies, dit in 1 keer inleggen of proberen te spreiden (zonder poging tot timen) over bijvoorbeeld 3 tot maanden in plukjes. Mede omdat het zo'n nieuwe ETF is vind ik het een lastige.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• Vsnah
  • Laatst online: 13:37
Lumpsum zoek in het topic.
Ik zou zelf voor WEPG gaan ivm dividend.
Maar dat is een keuze die je moet maken.

• JohanNL
fredkroket schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:06:

Overigens gisteren ook nog eens gekeken op indexfondsenvergelijken.nl en ik vind dat toch een tricky website. Zeker is het zo dat je een goed idee krijgt van het rendement van een bepaald product bij een bepaalde broker, echter zou ik liever zien dat de tool gewoon rekent met de behaalde rendementen (inclusief dividenden). Sommige fondsen presteren gewoon net iets beter of net iets minder en dat kan best behoorlijke gevolgen hebben bij grotere bedragen. Nu zet je de slider bv op 5% met 2% dividend, maar dat is lang niet voor alle fondsen realistisch. Zelfs als ze dezelfde index volgen. Er kan gewoon een verschil zijn.
Er vanuit gaande dat het allemaal dezelfde soort strategieën zijn, met veelal dezelfde soort spreiding over diverse sectoren en ook dezelfde bedrijven, is dat toch niet heel relevant?
Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst en het gaat volgens de meesten hier ook tegen het hele idee van indexbeleggen in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vsnah schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:56:
Lumpsum zoek in het topic.
Ik zou zelf voor WEPG gaan ivm dividend.
Maar dat is een keuze die je moet maken.
Waarom zou je dividend willen? Geeft alleen maar extra transactiekosten voor het herinvesteren.

PS. WEBG is de ticker.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 22-08-2024 17:43 ]

• The Third Man
fredkroket schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:06:
Heb je daar een concreet voorbeeld van? Ik heb dat in m'n 'begintijd' namelijk ook wel eens nagekeken, maar nooit een significant verschil kunnen ontdekken. Verder sluit ik me bij @JohanNL aan, als je namelijk wel een bepaald verschil kan ontdekken, helpt je dat niet om de toekomst mee te voorspellen. Vandaar dat het gangbaar is om naar de gegarandeerde factoren te kijken (dividendlek, TER, servicekosten enzovoort).
Pagina: 1 ... 55 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.