Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
kx22 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:25:
[...]

Ik ben begonnen met VUSA en ben later iets VWCE gaan kopen. Nadeel van VWCE is de hoge TER.
Maar denk dat alles wat ik nu erbij koop wel een hoge TER zal zijn?
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ al gezien? Er zijn goedkopere manieren.

Maar los daarvan is het nadeel dat Amerika op z'n gat gaat met VUSA's 100% exposure daarop toch een veel groter probleem dan dat je 0,12 procentpunt meer lopende kosten hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:57
The Third Man schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/ al gezien? Er zijn goedkopere manieren.

Maar los daarvan is het nadeel dat Amerika op z'n gat gaat met VUSA's 100% exposure daarop toch een veel groter probleem dan dat je 0,12 procentpunt meer lopende kosten hebt :?
Ja deze website ken ik zeker, maar veel zijn niet verkrijgbaar bij ABN beleggen (eerste 6 al helemaal niet).
Keuze bij ABN is beperkt, maar bij Degiro kan je niet zakelijk beleggen. Gezien alle geld bij ABN binnenkomt en ik daarvoor al een LEI nummer heb, wil ik ook niet naar een andere broker/platform.

Nee die TER maakt weinig uit als Amerika op zijn gat ligt, maar als ik daar van uit ga koop ik geen aandelen.
Ik ga/hoop echter dat er geen bijzondere dingen gebeuren en dat ik na 20 jaar een gemiddelde rendement heb van ongeveer 8%.
Stel ik stop €100.000 op zowel de VUSA als de VWCE en met een rendement van 8% voor 20 jaar komt dit neer op
VUSA (0,07) €460.000
VWCE (0,19) €450.000
Dat is een verschil van 10% van initiele inleg.
Vind ik nogal een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik doe de bekende NT fondsen bij ABN, maar ook als je automatisch dividend herbelegt, neemt ABN dit niet mee in je 'resultaat'.

Op zich niet heel erg, want ze geven ook je totale dividend weer, maar ergens toch een tikkie irritant dat je niet in 1 oogopslag je resultaat kunt zien in %.

Of ben ik nu een zeikerd? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:00
Requiem19 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:32:
Op zich niet heel erg, want ze geven ook je totale dividend weer, maar ergens toch een tikkie irritant dat je niet in 1 oogopslag je resultaat kunt zien in %.
Dat soort berekeningen zijn nooit echt betrouwbaar…… het % bij ABN bevat ook geen transactie en valutakosten. Je moet gewoon overal een eigen administratie bijhouden als je het exact wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28
kx22 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:29:
Nee die TER maakt weinig uit als Amerika op zijn gat ligt, maar als ik daar van uit ga koop ik geen aandelen.
Ik ga/hoop echter dat er geen bijzondere dingen gebeuren en dat ik na 20 jaar een gemiddelde rendement heb van ongeveer 8%.
Stel ik stop €100.000 op zowel de VUSA als de VWCE en met een rendement van 8% voor 20 jaar komt dit neer op
VUSA (0,07) €460.000
VWCE (0,19) €450.000
Dat is een verschil van 10% van initiele inleg.
Vind ik nogal een groot verschil.
Het scenario dat ze allebei diezelfde 8% halen is natuurlijk verre van betrouwbaar te noemen. Dat is waar ik op doelde met ‘Amerika op z’n gat’. Ik doel niet op een soort apocalyps waarbij iedereen slecht af is. Ik doel op het uitblijven van dezelfde voorspoed en groei die ze slechts de afgelopen, wat, 20 jaar hebben gehad? Na nota bene ‘the lost decade’? Aannemen dat er in die 20 jaar ‘niks bijzonders gebeurt’ lijkt me een tikkeltje wishful thinking om het aardig te zeggen.

Dat is het hele eieren eten van wereldindexbeleggen, omdat je er niet vanuit kan gaan dat de wereldmarkt zo blijft als hierover en je dus de spreiding erop toepast. Met de index als constante aanpassing erop. Een US-only kan dat per definitie niet op geen enkele manier.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 20-10-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:57
The Third Man schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:25:
[...]
Het scenario dat ze allebei diezelfde 8% halen is natuurlijk verre van betrouwbaar te noemen. Dat is waar ik op doelde met ‘Amerika op z’n gat’. Ik doel niet op een soort apocalyps waarbij iedereen slecht af is. Ik doel op het uitblijven van dezelfde voorspoed en groei die ze slechts de afgelopen, wat, 20 jaar hebben gehad? Na nota bene ‘the lost decade’? Aannemen dat er in die 20 jaar ‘niks bijzonders gebeurt’ lijkt me een tikkeltje wishful thinking om het aardig te zeggen.

Dat is het hele eieren eten van wereldindexbeleggen, omdat je er niet vanuit kan gaan dat de wereldmarkt zo blijft als hierover en je dus de spreiding erop toepast. Met de index als constante aanpassing erop. Een US-only kan dat per definitie niet op geen enkele manier.
Als je kijkt naar de SP500 heeft deze een jaarlijkse rendement van 10-11% sinds 1992. Als we niet uitgaan van een apocalyse vind ik 8% over de aankomende 20 jaar heel realistisch. In deze 30+ jaar hebben we diverse oorlogen gehad (die USA heeft gevoerd), grote recessies (begon in USA) en corona (wereld stond stil). Telkens zie je een patroon, de stijging is sneller na een diepe daling.

Zelfs index heeft 7% rendement sinds bestaan.

Reden waarom ik vind dat ik te heavy in USA zit is omdat ik verwacht dat er MINDER groei gaat zijn dan de laatste 5 jaar (15% rendementen). Stel ik had maar een 1.000 om te beleggen, zou ik de hele 1.000 euro op SP500 zetten.

Persoonlijk vind ik 8% per jaar een hele realistische gedachten. Ik kan het geld ook voor 6-8% zakelijk uitlenen bij Collin Crowdfunding. Die hebben een 98% slagingspercentage.
Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.