Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:22
The Legend schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:29:
Ik zit bij Fitvermogen wegens lage kosten, vaste inleg per maand, set-and-forget en verder bemoei ik me nergens mee. Nu kreeg ik ook die mailtjes over veranderende aandelenklassen, en ik begrijp er al snel weinig meer van. Nu zie ik dit was-wordt overzicht:

[Afbeelding]

Ik heb de onderste 2 fondsen in de standaard aangeraden verhouding (ongeveer). Begrijp ik uit deze tabel nu goed dat de kosten juist lager worden?
je gaat waarschijnlijk echter wel 0,05% per kwartaal aan vaste service kosten betalen.
https://www.doelbeleggen.nl/fitvermogen/

dus de stijgen de kosten weer met 0,2% op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dus van 0,175% naar 0,09 + 0,2 = 0,29%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:43

The Legend

*Plop*

Tja, dan vraag ik me af of het voor mij de moeite is om over te stappen. Ik heb alleen een rekening bij ASN en die rekenen hogere kosten. Bij een andere grootbank moet ik eerst een betaalrekening openen dus dat is ook niet snel goedkoper.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Cyclonist schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:05:
[...]

Ik snap je overweging. Hoe zie je deze keuze als je via een PPI je werkgeverspensioen hebt (= je eigen pot) en je een extra bruto bijdrage van je werkgever krijgt (50% van je extra inleg)? Door dit te maximaliseren blijft er bij mij geen jaarruimte over om daarnaast in de 3e pijler te beleggen met een pensioenrekening. Afweging is de extra bonus aan inleg vs. bescherming van vermogen na overlijden/erven en nog meer eigen controle.
Ik neem aan dat die extra inleg door je werkgever ten koste gaat van je salaris? Of komt het er dan gewoon “gratis” bovenop?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
The Legend schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:29:
Ik zit bij Fitvermogen wegens lage kosten, vaste inleg per maand, set-and-forget en verder bemoei ik me nergens mee. Nu kreeg ik ook die mailtjes over veranderende aandelenklassen, en ik begrijp er al snel weinig meer van. Nu zie ik dit was-wordt overzicht:

[Afbeelding]

Ik heb de onderste 2 fondsen in de standaard aangeraden verhouding (ongeveer). Begrijp ik uit deze tabel nu goed dat de kosten juist lager worden?

[edit]

Ik lees hierboven dat de kosten niet zitten in de fondskosten, maar de vergoeding die Doebeleggen rekent. Bij de FAQ over de overname van Fitvermogen staat inderdaad dat de vergoeding 0,05% per kwartaal van het belegd vermogen zal zijn. Aangezien dat bij de FAQ specifiek over de overname staat, lijkt het me logisch dat Fitvermogen klanten die vergoeding dus ook gaan betalen. Ik voel er ook weinig voor om te betalen voor diensten die ik niet afneem. Wat gaan zij straks extra doen dat Fitvermogen nu niet doet?

Nu moet ik me alleen weer verdiepen in waar ik dan naartoe moet overstappen 8)7
Als ik het goed lees komen er dus nieuwe / alternatieve fondsen, waarbij je huidige fondsen niet automatisch omgezet worden op de nieuwe (goedkopere) fondsen.
Dus als je zelf je aandelen niet omzet, dan ga je 0,175%+0,2% betalen en niet 0,09%+0,2%.
Dat versterkt een beetje het gevoel bij mij dat als ik dan toch iets om moet gaan zetten, dan kan ik net zo goed even gaan kijken of ik ze niet bij fitvermogen weg moet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:09
The Legend schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:18:
Tja, dan vraag ik me af of het voor mij de moeite is om over te stappen. Ik heb alleen een rekening bij ASN en die rekenen hogere kosten. Bij een andere grootbank moet ik eerst een betaalrekening openen dus dat is ook niet snel goedkoper.
Als gezegd zit ik in hetzelfde schuitje. Ik overweeg een overstap naar Saxo om te beleggen in de Cardano fondsen.

IBKR heeft een omslachtige manier van automatisch investeren. Ik voel er weinig voor om meerdere dagen cash te moeten stallen voordat het geïnvesteerd kan worden. Daarnaast is het zover ik kan vinden niet mogelijk om automatisch te beleggen in fondsen, alleen in aandelen en ETFs, waar fractioneel beleggen weer uitdagingen met zich mee brengt.

De NT fondsen bij de banken (en Meesman) bieden een betere spreiding (meer holdings) maar tegen hogere kosten. Ik ben niet bereid om die hogere kosten te betalen voor dat beetje extra spreiding. Daarnaast voelt het prettig om mijn beleggingsvermogen niet bij dezelfde bank te houden als mijn spaarvermogen.

Easybroker en Lynx bieden zover ik kan vinden geen optie om automatisch te beleggen. Bij DeGiro wil ik mijn vermogen niet stallen.

Dan lijkt het dat Saxo overblijft. Helaas, want ik zat prima bij Fitvermogen. Wellicht helpt mijn denkrichting jou weer verder in het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:09
helloitsme schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:44:
[...]

Als ik het goed lees komen er dus nieuwe / alternatieve fondsen, waarbij je huidige fondsen niet automatisch omgezet worden op de nieuwe (goedkopere) fondsen.
Dus als je zelf je aandelen niet omzet, dan ga je 0,175%+0,2% betalen en niet 0,09%+0,2%.
Dat versterkt een beetje het gevoel bij mij dat als ik dan toch iets om moet gaan zetten, dan kan ik net zo goed even gaan kijken of ik ze niet bij fitvermogen weg moet halen.
In de mail staat duidelijk dat de fondsen automatisch worden omgezet naar de goedkopere variant door middel van een switchorder. Je moet alleen actie ondernemen als je dit NIET wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
OosterF schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:11:
[...]

In de mail staat duidelijk dat de fondsen automatisch worden omgezet naar de goedkopere variant door middel van een switchorder. Je moet alleen actie ondernemen als je dit NIET wil.
lees het nu ook. Ik had de mail nog niet gekregen en alleen deze pagina gelezen:
https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20030106

Ben wel benieuwd hoe de switch order gaat werken. Ben je hier mee 1 of 2 dagen van de beurs af, waarin de aandelen duurder of goedkoper kunnen zijn geworden?

[ Voor 15% gewijzigd door helloitsme op 24-10-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

helloitsme schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:14:
[...]

lees het nu ook. Ik had de mail nog niet gekregen en alleen deze pagina gelezen:
https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20030106

Ben wel benieuwd hoe de switch order gaat werken. Ben je hier mee 1 of 2 dagen van de beurs af, waarin de aandelen duurder of goedkoper kunnen zijn geworden?
Beschikbaarheid O-aandelenklasse en kennisgeving switch order

Geachte heer xx,

We willen u graag op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot uw beleggingen bij FitVermogen.

Waarom ontvang ik deze e-mail?
U ontvangt deze e-mail omdat u beleggingen heeft in bepaalde fondsen bij FitVermogen. Vanaf 24 oktober 2025 is er via FitVermogen een nieuwe aandelenklasse beschikbaar gesteld voor sommige van deze fondsen. Deze nieuwe aandelenklasse (de “O” aandelenklasse) was nog niet beschikbaar via FitVermogen toen u in deze Fondsen investeerde.

Voor welke fondsen geldt deze nieuwe “O” aandelenklasse?
Houd er rekening mee dat de “O” aandelenklasse alleen beschikbaar is voor bepaalde fondsen (hierna “de Fondsen” genoemd) op FitVermogen. De “O” aandelenklasse heeft onder andere een lagere managementvergoeding dan de huidige aandelenklassen van deze Fondsen. We hebben een overzicht bijgevoegd van de relevante Fondsen en de prijsverschillen tussen de “O” aandelenklasse en de bestaande aandelenklassen. De huidige (niet-O) aandelenklassen zullen vanaf 21 november 2025 niet langer kunnen worden gekocht via FitVermogen. Raadpleeg voor elk relevant Fonds het meest recente prospectus, supplement (indien van toepassing) en het document met essentiële beleggersinformatie als u meer wilt weten over het fonds of de “O” aandelenklasse. Deze fondsdocumentatie is beschikbaar op www.fitvermogen.nl.

Waarom is de beschikbaarheid van de “O” aandelenklasse voor mij relevant? / Wat is de termijn?
De beschikbaarheid van de “O” aandelenklasse leidt tot een Switchorder (zoals gedefinieerd in artikel 2.3 van de FitVermogen Overeenkomst en Voorwaarden (“Voorwaarden”)). Dit komt omdat de “O” aandelen niet voor aankoop beschikbaar waren toen u in het verleden in de huidige aandelenklassen van de Fondsen investeerde en omdat ze een lagere managementvergoeding hebben. Op basis hiervan krijgt FitVermogen de opdracht om uw huidige belegging in het (de) betreffende Fonds(en) om te zetten naar de nieuwe “O” aandelenklasse. De Switchorder wordt verstrekt op de datum waarop de nieuwe “O” aandelenklasse voor u beschikbaar komt, te weten 24 oktober 2025.

Er worden geen kosten in rekening gebracht voor de Switchorder. Voor de goede orde, uw investering blijft zien op hetzelfde Fonds, enkel de aandelenklasse zal veranderen.

Er geldt een minimale termijn van één maand voordat de Switchorder wordt uitgevoerd. Tijdens deze termijn kunt u de Switchorder annuleren. Zie “Hoe annuleer ik de Switchorder?” voor meer informatie.

Moet ik iets doen?
U hoeft geen actie te ondernemen als u wilt doorgaan met de Switchorder. Wij zullen uw huidige beleggingen in het (de) Fonds(en) op 1 december 2025 automatisch omwisselen naar de toepasselijke “O” aandelenklasse. Als u de Switchorder wilt annuleren, verwijzen wij u naar de volgende vraag.

Als u een Periodieke order en/of Vermogensallocatie met betrekking tot de Fondsen heeft, raadpleeg dan de bijgevoegde vragen en antwoorden (“Q&A”) voor meer informatie.

Hoe annuleer ik de Switchorder?
Als u de Switchorder wilt annuleren en uw beleggingen in de huidige aandelenklassen wilt behouden, dient u ons dit uiterlijk op 19 november 2025 te laten weten.

Om de Switchorder te annuleren, stuurt u, vanaf uw bij FitVermogen geregistreerde e-mailadres, een e-mail naar info@fitvermogen.nl, met daarin:
(1) uw naam; en
(2) het (de) specifieke FitVermogen-rekeningnummer(s) waarvoor u de Switchorder wilt annuleren.

Belangrijk: Onvolledige annuleringsverzoeken kunnen ertoe leiden dat FitVermogen het annuleringsverzoek niet op tijd kan registreren, met als resultaat dat de Switchorder mogelijk alsnog wordt uitgevoerd.

Zie de bijgevoegde Q&A onder “Wat gebeurt er als ik de Switchorder annuleer/Wat gebeurt er met de bestaande (niet-O) aandelenklassen vanaf 1 december 2025?” voor meer informatie over de gevolgen van het annuleren van een Switchorder.

Wat als ik de Switchorder laat uitvoeren?
U hebt tussen 21 november 2025 en 3 december 2025 geen toegang tot uw FitVermogen account en u kunt geen orders plaatsen (“bevriezingsperiode”), terwijl de Switchorder wordt uitgevoerd. Wij beiden onze excuses aan voor het ongemak dat dit kan veroorzaken.

Houd er rekening mee dat deze bevriezingsperiode niet van toepassing is op uw FitVermogen-account als u tijdig een annuleringsverzoek hebt ingediend. Zie “Hoe annuleer ik de Switchorder?” hierboven voor meer informatie.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de bijgevoegde Q&A en het nieuwsartikel op de website van FitVermogen. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Team FitVermogen
Veelgestelde Vragen
For English please see below
Wat gebeurt er als ik een Periodieke order heb? Periodieke orders met betrekking tot Fondsen waarvoor de "O" aandelenklasse beschikbaar is, worden tot 20 november 2025
nog steeds uitgevoerd in de bestaande aandelenklasse. Vanaf 21 november 2025 gebeurt het volgende:
a. Als u geen bezwaar maakt, worden de Periodieke orders uitgevoerd in de "O" aandelenklasse die beschikbaar is geworden. b. Als u wel bezwaar maakt, worden alle bestaande Periodieke orders voor beleggingen in de (niet-O) aandelenklassen geannuleerd. Als u bezwaar wilt maken, volgt u de procedure die is beschreven onder "Hoe annuleer ik de Switchorder?"
hierboven.
Wat gebeurt er als ik een instructie voor vermogensallocatie ("Vermogensallocatie") heb? Vermogensallocaties met betrekking tot Fondsen waarvoor de "O" aandelenklasse beschikbaar is, worden tot 20 november 2025 nog steeds uitgevoerd in de bestaande aandelenklassen. U kunt bestaande vermogensallocaties vóór 21 november 2025 aanpassen naar de "O" aandelenklasse. Houd er rekening mee dat vanaf 21 november 2025, en in overeenstemming met artikel 3.9 van de Voorwaarden, de Vermogensallocaties met betrekking tot de Fondsen zullen worden uitgevoerd in de beschikbare "O" aandelenklasse, zelfs als u geen actie onderneemt om deze aan te passen. Anders kan de volledige Vermogensallocatie niet worden uitgevoerd, omdat de bestaande (niet-O) aandelenklassen na deze datum niet langer
beschikbaar zullen zijn.
Wat gebeurt er met (niet-O) aandelen die na 24 oktober 2025 zijn gekocht? Alle (niet-O) aandelen die tussen 24 oktober 2025 en 1 december 2025 in de Fondsen worden gekocht als gevolg van Periodieke orders of Vermogensallocatie, worden omgezet in ""aandelen in de Fondsen. Deze mededeling dient daarom ook als voorafgaande kennisgeving voor een dergelijke Switchorder. Als u bezwaar wilt maken tegen de omzetting, volgt u de
procedure die wordt beschreven onder 'Hoe annuleer ik de Switchorder" hierboven. Raadpleeg "Wat gebeurt er als ik de Switchorder annuleer/Wat gebeurt er met de bestaande (niet-O) aandelenklassen vanaf
21 november 2025?" hieronder voor meer informatie over de gevolgen van het annuleren van een Switchorder.
Kan ik mijn bestaande beleggingen verkopen en zelf de desbetreffende aandelenklasse "O" kopen vóór
21 november 2025? Ja, u kunt vóór 21 november 2025 een koop-en verkooporder indienen via het FitVermogen-portaal. Behalve de gebruikelijke
transactiekosten voor fondsen worden er geen kosten in rekening gebracht voor de koop- en verkooporder.
Wat gebeurt er als ik de Switchorder annuleer? Wat gebeurt er met de bestaande (niet-O) aandelenklassen vanaf
21 november 2025? Als u een annuleringsverzoek hebt ingediend in overeenstemming met het bovenstaande, blijven uw bestaande beleggingen ongewijzigd en kunt u deze aandelenklassen blijven kopen tot 20 november 2025. De bevriezingsperiode is dan ook niet op u van toepassing. Houd er echter rekening mee dat u vanaf 21 november 2025 uw beleggingen in de bestaande (niet-O) aandelenklassen van de Fondsen weliswaar kunt aanhouden en verkopen, maar dat deze (niet-O) aandelenklassen niet langer
via FitVermogen kunnen worden gekocht.
Is de aandelenklasse "O" ook beschikbaar via andere dienstverleners? In overeenstemming met artikel 24, lid 2, van de Voorwaarden dient u er rekening mee te houden dat de "O" aandelenklasse momenteel alleen via FitVermogen kan worden aangehouden of, in sommige gevallen, gedeeltelijk via ING Bank. Als u in de toekomst besluit uw FitVermogen Rekening te sluiten nadat de Switchorder is uitgevoerd, is het mogelijk dat uw beleggingen niet kunnen worden overgedragen naar een nieuwe dienstverlener. In dat geval zal FitVermogen, afhankelijk van uw rekeningtype, uw effecten verkopen in overeenstemming met de Voorwaarden bij het sluiten van uw FitVermogen Rekening
en de opbrengst overmaken naar uw bankrekening.

[ Voor 27% gewijzigd door The Legend op 24-10-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Ik kan me vergissen, maar in die tekst wordt mijn vraag "ben ik tijdelijk van de beurs tijdens de switch?" niet beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Klopt, maar dit is alles dat ik info heb. Hieruit blijkt alleen van een periode waarin niet gekocht of verkocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009

Thompson

Beeromaniac

helloitsme schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 21:52:
[...]

Ik kan me vergissen, maar in die tekst wordt mijn vraag "ben ik tijdelijk van de beurs tijdens de switch?" niet beantwoord.
En de hamvraag, heb je die 0,05% portfoliokosten wel of niet bij de O fondsen.
Indien niet, wow zowaar nog goedkoper. Ik ben blij met deze mensen.
Indien wel; doei, ik zoek wat anders.

Mocht dat voor die tijd nog niet duidelijk zijn dan ga ik ze maandag eens bellen denk ik.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:37
manusjevanalles schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

Ik neem aan dat die extra inleg door je werkgever ten koste gaat van je salaris? Of komt het er dan gewoon “gratis” bovenop?
Tot een fiscaal maximum, wordt 50% van de extra inleg 'gratis' bijgestort om sparen voor je pensioen aan te moedigen. Dus jij legt 100€ extra in, en de werkgever doet nog eens 50€ cadeau. Maar wel met de 'werkgeverspensioen' nadelen van minder beleggingskeuze, geen erfrecht van nabestaanden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
Thompson schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:04:
[...]

En de hamvraag, heb je die 0,05% portfoliokosten wel of niet bij de O fondsen.
Indien niet, wow zowaar nog goedkoper. Ik ben blij met deze mensen.
Indien wel; doei, ik zoek wat anders.

Mocht dat voor die tijd nog niet duidelijk zijn dan ga ik ze maandag eens bellen denk ik.
Ben benieuwd, maar het zou me zeer verbazen als die niet ook over de O fondsen berekend worden.
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.