Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 13:05
Rokz schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:53:
Vraagje hier.

Wat doen jullie met je portfolio in etfs?

Ik zit momenteel in meerdere etfs. En zit eigenlijk te kijken om er maandelijks 500 euro op te storten en dit standaard elke keer door te laten lopen en wat etfs halen.

Beter alles op 1 etf of verspreiden ?

Wil liever niet bij een groot bank, dus zit zelf bij de giro.
Kijk wel even naar transactiekosten bij De Giro. Volgens mij is het 1 euro bij minimaal 1000 eens per maand. En anders 3 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16
alson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:12:
Ik zou zeggen dat passief beleggen twee onderdelen heeft. Ten eerste passief qua transacties, dus zo min mogelijk kopen en verkopen (het omgekeerde van een day trader). En ten tweede passief de markt volgen en geen actieve beslissingen nemen over welke bedrijven / sectoren / landen het beter gaan doen of wanneer het beste moment is om in- en uit te stappen. Als je geen uitspraak wil doen over of de VS of emerging markets het beter zullen doen, of large cap het beter gaat doen dan small cap, wil je dus zoveel mogelijk van de wereldeconomie volgen als tegen lage kosten mogelijk is. Een deel (bv small cap of emerging markets) uitsluiten is een actieve beslissing.

Dus hoewel je ook passief in een Cathie Wood's Ark ETFs kan investeren, vind ik het weinig controversieel te zeggen dat NT world + EM + SC passiever is.
Natuurlijk, maar het is niet 'echt' bij het een en 'niet echt' bij het ander. Dat is een soort minimum of drempel erbij halen die m.i. overtrokken is. Het zijn simpelweg gradaties, en er is, mede door VWCE/VWRL een enorme groep (misschien wel de grootste) passieve indexfondsbeleggers die het bij W+EM houden. Daarnaast heeft dat fonds al een market cap dekking van 90%. Ik vind het dan niet in verhouding staan op voor die enkele procentpunten meer (NT trio is 93%, BND 95%) opeens daar een grens te trekken.

[ Voor 67% gewijzigd door The Third Man op 13-07-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:25
The Third Man schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:12:
Natuurlijk, maar het is niet 'echt' bij het een en 'niet echt' bij het ander. Dat is een soort minimum of drempel erbij halen die m.i. overtrokken is. Het zijn simpelweg gradaties, en er is, mede door VWCE/VWRL een enorme groep (misschien wel de grootste) passieve indexfondsbeleggers die het bij W+EM houden. Daarnaast heeft dat fonds al een market cap dekking van 90%. Ik vind het dan niet in verhouding staan op voor die enkele procentpunten meer (NT trio is 93%, BND 95%) opeens daar een grens te trekken.
Aangezien je je zo aangevallen lijkt te voelen door dat ene woordje 'echt' heb ik het doorgestreept en iets anders geformuleerd.

Ik zou nog wel willen opmerken je niet alleen blind te staren op die market cap getallen, want het maakt wel verschil wat die uitsluiting is. Als er structureel een hele sector of regio uitgesloten wordt, zie ik daar meer risico in dan als er willekeurig bedrijven missen onafhankelijk van de sector of regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
alson schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:12:
Ik zou zeggen dat passief beleggen twee onderdelen heeft. Ten eerste passief qua transacties, dus zo min mogelijk kopen en verkopen (het omgekeerde van een day trader).
Beperken tot transacties hoeft niet, ook als je wekelijks koopt kan het nog steeds passief zijn.
Zelf als je elke dag voor exact hetzelfde bedrag aankoopt kan het nog steeds passief zijn.

Zolang je maar niet gaat timen en de markt volgt.
Dus stel je koopt elke dag voor €10 VWRL voor 20 jaar lang zonder iets te verkopen dan is dit nog steeds passief.
Als je gaat timen met aankopen en verkopen dan wordt het actief.

Maar gebruikelijk is om 1x per maand aan te kopen omdat je salaris normaal gesproken 1x per maand binnenkomt en je moet rekening houden met de transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft Meesman met de nieuwe inlogomgeving toch een steekje laten vallen. Normaal gesproken wanneer je een rekening sluit wordt je account gedeactiveerd. En kan je er niks mee. Maar nu blijk je deze met een simpele password reset in de nieuwe omgeving weer te kunnen activeren. Oude documenten worden daarmee ook weer inzichtelijk.

Ik heb het via de mail gemeld, maar de eerste persoons die reageerde begreep de situatie niet helemaal volgens mij. Dus ben benieuwd wat het vervolgantwoord wordt.

Persoonlijk vind ik dat soort zaken wel kwalijk voor een financiële instelling, want bij mij rijst dan de vraag; wat is er nog meer niet in orde qua IT processen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48

de Peer

under peer review

Ronwiel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:47:
Volgens mij heeft Meesman met de nieuwe inlogomgeving toch een steekje laten vallen. Normaal gesproken wanneer je een rekening sluit wordt je account gedeactiveerd. En kan je er niks mee. Maar nu blijk je deze met een simpele password reset in de nieuwe omgeving weer te kunnen activeren. Oude documenten worden daarmee ook weer inzichtelijk.

Ik heb het via de mail gemeld, maar de eerste persoons die reageerde begreep de situatie niet helemaal volgens mij. Dus ben benieuwd wat het vervolgantwoord wordt.

Persoonlijk vind ik dat soort zaken wel kwalijk voor een financiële instelling, want bij mij rijst dan de vraag; wat is er nog meer niet in orde qua IT processen.
Ik snap het ook niet eigenlijk. Ik zie vrij vaak dat ik een account kan her-activeren. mag dat niet?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@de Peer met de oude inlogomgeving kon dit niet, je kreeg dan een melding dat je account was gedeactiveerd. Daarnaast; waarom het account in de lucht houden en de inlognaam en wachtwoord bewaren? Dat brengt toch alleen maar risico met zich mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ronwiel schreef op zondag 14 juli 2024 @ 12:05:
@de Peer met de oude inlogomgeving kon dit niet, je kreeg dan een melding dat je account was gedeactiveerd. Daarnaast; waarom het account in de lucht houden en de inlognaam en wachtwoord bewaren? Dat brengt toch alleen maar risico met zich mee?
tsja dat is een keuze. Mensen bedenken zich nog wel eens. Ik weet niet hoe het juridisch zit qua bewaarplicht.

het is wel een extra risico ja.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:46
Bij veel andere banken kun je je gegevens nog een aantal jaren inzien, dus zo gek is het ook weer niet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
@JohanNL punt is alleen dat Meesman per mail zegt wanneer je je rekening sluit dat je na een bepaalde datum geen toegang meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:22
Is het nog belangrijk om te spreiden in verschillende fondsen? Ik kies nu gewoon voor Meesman en vind 1 plek wel fijn. Is het nog veiliger om te spreiden? Lijkt me niet toch…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Daar bestaat geen gouden regel voor. De een vindt het fijner om te spreiden zodat je bij problemen bij een toko niet alles erin hebt zitten, de ander vindt dat je de kans op problemen alleen maar groter maakt*. Het is een afweging op basis van waar jij je het fijnst bij voelt. Zolang je bij instanties belegt die onder AFM toezicht vallen is het risico sowieso klein tot zeer klein te noemen.

*edit: persoonlijk vind ik dat tweeledig: ja de kans op 'altijd wat' is groter, maar de netto impact is navenant kleiner, doordat trammelant bij slechts een fractie van je beleggingen nooit een grote impact kan hebben. Dit is ook een reden waarom bij selectieve beleggingen zoals onroerend goed of angel investing wordt aangeraden zoveel mogelijk te spreiden in plaats van alles in 1 groot kasteel / startup wat, als dat mislukt, je gelijk ruïneert.

[ Voor 35% gewijzigd door The Third Man op 15-07-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
The Third Man schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:43:
Daar bestaat geen gouden regel voor. De een vind het fijner om te spreiden zodat je bij problemen bij een toko niet alles erin hebt zitten, de ander vindt dat je de kans op problemen alleen maar groter maakt. Het is een afweging op basis van waar jij je het fijnst bij voelt. Zolang je bij instanties belegt die onder AFM toezicht vallen is het risico sowieso klein tot zeer klein te noemen.
Dank! Toch nog een vraag. Ik ben nu langzaamrijker aan het kijken. Hele discussies over belasting over box3. Ik snap het allemaal niet meer zo. Of je nu belastingbetaald over je spaargeld, actieve of passieve aandelen: boven de vrijstelling betaal je toch sowieso belasting?

Is het risico dat je veel belasting gaat betalen over een fictief rendement (aandelen) tegenvoer een niet fictief rendement (sparen)? Nouja het maakt dat ik beetje ga twijfelen aan passief beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Joel22 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Dank! Toch nog een vraag. Ik ben nu langzaamrijker aan het kijken. Hele discussies over belasting over box3. Ik snap het allemaal niet meer zo. Of je nu belastingbetaald over je spaargeld, actieve of passieve aandelen: boven de vrijstelling betaal je toch sowieso belasting?

Is het risico dat je veel belasting gaat betalen over een fictief rendement (aandelen) tegenvoer een niet fictief rendement (sparen)? Nouja het maakt dat ik beetje ga twijfelen aan passief beleggen.
Je moet eea ook in perspectief zien:

Huidige spaarrentes liggen rond de 3,5%
Huidige prestaties YTD van een World index liggen rond de 15%

Hoe kijk je nu naar het vraagstuk? Uiteraard er zullen ook jaren zijn waar het minder rooskleurig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:31
Joel22 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 08:53:
Is het nog belangrijk om te spreiden in verschillende fondsen? Ik kies nu gewoon voor Meesman en vind 1 plek wel fijn. Is het nog veiliger om te spreiden? Lijkt me niet toch…?
Is inderdaad een subjectieve afweging zoals aangegeven door @The Third Man. Persoonlijk zou ik me bij bijvoorbeeld een bedrag boven de 100k wat veiliger voelen bij een van de 3 grootbanken. Ik denk dat de processen daar over het algemeen wat beter in elkaar zitten en mocht het toch misgaan dan is er een grotere kans dat de overheid bijspringt. Ook qua kosten zijn de grootbanken meestal wat goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Joel22 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Op dit moment geldt een lager belastingtarief voor spaargeld tegenover beleggingen, dus voor nu en de komende jaren kan het zinvol zijn om peildatumarbitrage toe te passen om zo het spaargeldtarief te betalen.
Vergeet niet dat je peildatumarbitrage slechts voor 1 kwartaal geldt, en er zijn 4 kwartalen in een jaar. Met wat kunst en vliegwerk kan je dus alsnog driekwart jaar winst draaien op je belegging zonder nadelig belast te worden. Veel passieve beleggers nemen trouwens ook gewoon de belasting voor lief, want veel beleggingswinst komt maar uit een select aantal dagen (helaas weten we niet welke dat zijn). Ga je dus besparen op je belasting dan loop je ook het risico beleggingswinst te missen wat je netto meer had opgeleverd.

Vanaf 2027 wordt het waarschijnlijk wel belast naar daadwerkelijk rendement en zou het niet meer (veel) uit moeten maken in welke vorm je je geld wegzet. Zie ook https://www.financieelona...og.nl/vermogensbelasting/

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 15-07-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
The Third Man schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Op dit moment geldt een lager belastingtarief voor spaargeld tegenover beleggingen, dus voor nu en de komende jaren kan het zinvol zijn om peildatumarbitrage toe te passen om zo het spaargeldtarief te betalen.

[...]
Vergeet niet dat je peildatumarbitrage slechts voor 1 kwartaal geldt, en er zijn 4 kwartalen in een jaar. Met wat kunst en vliegwerk kan je dus alsnog driekwart jaar winst draaien op je belegging zonder nadelig belast te worden. Veel passieve beleggers nemen trouwens ook gewoon de belasting voor lief, want veel beleggingswinst komt maar uit een select aantal dagen (helaas weten we niet welke dat zijn). Ga je dus besparen op je belasting dan loop je ook het risico beleggingswinst te missen wat je netto meer had opgeleverd.

Vanaf 2027 wordt het waarschijnlijk wel belast naar daadwerkelijk rendement en zou het niet meer (veel) uit moeten maken in welke vorm je je geld wegzet. Zie ook https://www.financieelona...og.nl/vermogensbelasting/
Superdank dat maakt passief beleggen dus een goed alternatief voor sparen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
Is het ook niet zo dat de hoge raad bepaald heeft dat ook op beleggingen het fictieve rendement waarover belasting wordt geheven nooit hoger mag zijn dan het daadwerkelijke rendement?

Dus dan is "sparen omdat je daar minder belasting over betaald" toch nooit een valide argument, want veel belasting betalen is juist fijn, het betekend dat je veel rendement hebt gehaald?

Sparen om risico's te beperken is natuurlijk wel een prima argument.

[ Voor 41% gewijzigd door Janpietertje89 op 15-07-2024 11:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Joel22 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:46:
[...]

Superdank dat maakt passief beleggen dus een goed alternatief voor sparen :).
Nee zo moet je het zeker niet noemen. Sparen kent een heel ander risicoprofiel dan indexbeleggen. Bij sparen kun je er vanuit gaan dat je het geld altijd weer kunt opnemen en dat je de oorspronkelijke waarde + opgebouwde rente terugkrijgt. Los even van deposito’s en andere spaarvormen.

Passief indexbeleggen doe je voor vermogensopbouw gericht op de lange termijn (> 10 jaar) in zo’n breed mogelijke portefeuille. Het is daarbij niet geheel zonder risico. Denk maar aan een koersval door een extreme gebeurtenis zoals COVID-19 of de Financiële crisis. Het duurt dan wel weer even voordat je weer in de groene cijfers bent.
Wel is het zo dat de verwachting is dat over de lange termijn je er vanuit mag gaan dat je rendement zult maken en je vermogen zult opbouwen.

Ten opzichte van day traden is deze vorm van beleggen risicolozer en zul je alleen in hele uitzonderlijke situaties al je geld verliezen maar dan mag je je ook om hele andere zaken zorgen gaan maken. Je belegt tenslotte in de gehele markt weet je nog ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The Third Man schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Idd en in hoeverre is het dan nog passief beleggen?
(en in 2023 zat vrijwel het gehele rendement van beleggen in de laatste 3 maanden, in de eerste 9 maanden stond het op 2 of 3% oid, en toen kwam in de laatste 3 maanden ineens de AI hype ofzo waardoor de wereld ineens positief erin stond en het nog een 1x% omhoog vloog :P )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:56
Iemand hier bekend met Money Market Funds op Euronext? Een soort cash belegging voor je noodfonds die zo'n 4% rendeert (of in ieder geval zo veel als de ECB rente) en altijd zo goed als direct beschikbaar is als noodfonds?

YouTube: The Only Safe Place to Keep Cash (With high interest!)

Als ik naar mijn noodfonds kijk krijg ik maar 1,5% en dat kan dus best oplopen als ik daar een paar jaar niet aan hoef te zitten. Ik kan alleen niet zo gemakkelijk data vinden van deze fondsen en waar ze verhandeld worden.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dekar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:55:
Iemand hier bekend met Money Market Funds op Euronext? Een soort cash belegging voor je noodfonds die zo'n 4% rendeert (of in ieder geval zo veel als de ECB rente) en altijd zo goed als direct beschikbaar is als noodfonds?

Als ik naar mijn noodfonds kijk krijg ik maar 1,5% en dat kan dus best oplopen als ik daar een paar jaar niet aan hoef te zitten. Ik kan alleen niet zo gemakkelijk data vinden van deze fondsen en waar ze verhandeld worden.
Zoek je niet gewoon een spaarrekening met een hoge rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hier staat er wel vanalles over:
Goedkoopste manier voor geldmarktfonds

Maar met de VRH regels ben je beter af met een spaar rekening. Verder niet echt iets voor dit topic :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

Het is wel goed zoeken, want veel MMF's zijn of via swaps of met een enorme minimale inleg. Meesman biedt dit overigens ook aan in hun Rentefonds voor een iets lagere rente dan direct, maar daartegenover staat het gemak van eenvoudig inleggen en/of spreiden met bijvoorbeeld hun NT-gebaseerd aandelenfonds. Een andere optie is een goed renderende spaarrekening zoeken, daarvoor is al het Spaartopic. Gezien de belastingregels zoals hierboven bediscussieerd kan dat wel voordeliger zijn (want een MMF telt als belegging).

Maar inderdaad zoals @YakuzA al zegt, het valt buiten dit topic omdat het een ECB-rente-meelifter is, geen belegging in bedrijfsaandelen, laat staan een index daarvan volgend.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 15-07-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ik weet niet of dit niet thuishoort in deze thread. Een noodfonds aanhouden is een belangrijk onderdeel van passief beleggen, en er zijn MMFs in ETF vorm te koop.

En de andere vraag of ik niet een andere bank zoek: niet helemaal. MMF geeft mogelijk/waarschijnlijk een hogere rente, tegen lagere kosten. Bijkomend voordeel is dat ik niet weer een extra account nodig heb en niet hoef te verhuizen naar andere banken als de rentes veranderen.

Bedankt voor de link en suggesties. Ik denk dat ik deze "ECB rente tracker" ga aanhouden:
Lyxor Smart Overnight Return - UCITS ETF C-EUR https://trader.degiro.nl/trader/#/products/5642909/overview
Als iemand er 1 weet op de Nederlandse exchange, hoor ik het graag.

[ Voor 12% gewijzigd door Dekar op 15-07-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
offtopic:
@Dekar is off topic hier. Dat is een swap based ETF, zeker niet veiliger dan een bankrekening met DGS en valt onder het hoge tarief voor VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Dekar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:50:
Ik weet niet of dit niet thuishoort in deze thread. Een noodfonds aanhouden is een belangrijk onderdeel van passief beleggen, en er zijn MMFs in ETF vorm te koop.

En de andere vraag of ik niet een andere bank zoek: niet helemaal. MMF geeft mogelijk/waarschijnlijk een hogere rente, tegen lagere kosten. Bijkomend voordeel is dat ik niet weer een extra account nodig heb en niet hoef te verhuizen naar andere banken als de rentes veranderen.

Bedankt voor de link en suggesties. Ik denk dat ik deze "ECB rente tracker" ga aanhouden:
Lyxor Smart Overnight Return - UCITS ETF C-EUR https://trader.degiro.nl/trader/#/products/5642909/overview
Als iemand er 1 weet op de Nederlandse exchange, hoor ik het graag.
Waarom is een MMF een belangrijk onderdeel van passief beleggen? Het voegt in mijn ogen niets toe. Bij obligaties is er een relatie dat als de aandelenmarkt daalt men vlucht naar obligaties en daardoor een deel van je portefeuille kunt opvangen. Maar met de huidige fiscale regels zijn obligaties totaal niet meer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Miki schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Waarom is een MMF een belangrijk onderdeel van passief beleggen? Het voegt in mijn ogen niets toe. Bij obligaties is er een relatie dat als de aandelenmarkt daalt men vlucht naar obligaties en daardoor een deel van je portefeuille kunt opvangen. Maar met de huidige fiscale regels zijn obligaties totaal niet meer interessant.
In van die modelportefeuilles die aanbieders van beheerd beleggen aanbieden zit in de regel en afhankelijk van risicoprofiel een deel cash, die dan ook wel in MMF's wordt geïnvesteerd.
Is een simpele manier om het risico van je portefeuille te verlagen.
Maarja, als je zelf de samenstelling bepaald en je flexibel genoeg bent om de portefeuille te verdelen over meerdere rekeningen, dan zijn er echt wel betere alternatieven natuurlijk.
Óf je houd natuurlijk gewoon wat extra aan op de spaarrekening bij de huisbank, wat de meesten doen neem ik aan.
Maar dat moet @Dekar nog maar wat duidelijker uitleggen, wat en waarom het écht belangrijk is zo'n ' noodfonds ' aan te leggen, wat als het goed is een extra cash reserve is naast de cash reserve die je als het goed is al hebt voor het dagelijks leven/onverwachte uitgaven e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ook al kan het zeker een interessante component van een passieve portefeuille zijn aangezien het een beter rendement geeft dan een spaarrekening, gaat men er hier vanuit dat iedereen onder de Nederlandse VRH valt en is alles wat daardoor niet interessant is als off-topic geclassificeerd.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Miki schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Cash aanhouden voor onverwachte uitgaven is een belangrijk onderdeel van passief beleggen, omdat je dan nooit je beleggingen hoeft aan te spreken bij onverwachte uitgaven. Een MMF is een variant daarvan.

Obligaties zijn wel degelijk interessant. Als je je financiële doelen kan behalen met een mix van aandelen en obligaties, is dat meestal minder risicovol dan 100% aandelen.
fsfikke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Ook al kan het zeker een interessante component van een passieve portefeuille zijn aangezien het een beter rendement geeft dan een spaarrekening, gaat men er hier vanuit dat iedereen onder de Nederlandse VRH valt en is alles wat daardoor niet interessant is als off-topic geclassificeerd.
Ik begrijp het argument VRH niet helemaal. Als je vermogen hebt, dan betaal je vermogensbelasting. Waarom is dan een MMF slechter dan cash op de bank?

[ Voor 17% gewijzigd door Dekar op 15-07-2024 20:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dekar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:20:
[...]
Ik begrijp het argument VRH niet helemaal. Als je vermogen hebt, dan betaal je vermogensbelasting. Waarom is dan een MMF slechter dan cash op de bank?
Het forfaitaire rendement van spaargeld (1,03%) is lager dan het forfaitaire rendement van overige bezittingen (6,04%). Een MMF valt onder die laatste categorie, net als obligaties trouwens. Het tarief is 36%, wat betekent dat je voor spaargeld 0,37% betaalt en voor overige bezittingen 2,17%. Dat verschil is groter dan het theoretische voordeel dat je met een MMF behaalt ten opzichte van een goede spaarrekening.

Mogelijk is dit onderscheid niet meer relevant naar aanleiding van de recente uitspraak van de Hoge Raad vorige maand, maar hoe dat precies gaat werken is nog niet duidelijk. In ieder geval is dit onderwerp meer iets voor Vermogensrendementsheffing 2.0 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
fsfikke schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Passief is alles mogelijk, een postzegelverzameling of oude vinylplaten zijn ook zeer passief. Alleen het topic heet niet “passief beleggen”, het heet “passief beleggen in indexfondsen”. En dus worden dit soort zaken niet off-topic geclassificeerd omdat ze zogenaamd oninteressant zijn, maar omdat het niet over indexfondsen gaat.

Snap tegenwoordig wel beter wat de Baron bezielde als hij weer eens een telefoon doormidden brak, je blijft bezig hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Zr40 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:30:
[...]

Het forfaitaire rendement van spaargeld (1,03%) is lager dan het forfaitaire rendement van overige bezittingen (6,04%). Een MMF valt onder die laatste categorie, net als obligaties trouwens. Het tarief is 36%, wat betekent dat je voor spaargeld 0,37% betaalt en voor overige bezittingen 2,17%. Dat verschil is groter dan het theoretische voordeel dat je met een MMF behaalt ten opzichte van een goede spaarrekening.

Mogelijk is dit onderscheid niet meer relevant naar aanleiding van de recente uitspraak van de Hoge Raad vorige maand, maar hoe dat precies gaat werken is nog niet duidelijk. In ieder geval is dit onderwerp meer iets voor Vermogensrendementsheffing 2.0 :)
Aha! Dat is nieuws voor mij. Maar dan moet het argument zijn dat dit opgaat bij vermogen boven de 57.000 euro, of voor ons samen 114k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Dekar schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:20:
[...]

Cash aanhouden voor onverwachte uitgaven is een belangrijk onderdeel van passief beleggen, omdat je dan nooit je beleggingen hoeft aan te spreken bij onverwachte uitgaven. Een MMF is een variant daarvan.
Ik heb een andere definitie van cash aan houden en dat staat volledig los van mijn beleggingsportefeuille en mijn beleggingsstrategie. Andere doelen andere wijze van aanhouden. Alleen al het feit dat ik afhankelijk ben van de opening van de beurs om mijn MMF ten gelden te kunnen maken is voor mij een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 07:07
Weet iemand wanneer Meesman bij de Aandelen Wereldwijd Totaal dividend uitkeert? In de vorige jaren was dit medio juni, maar tot op heden nog niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Hark_k schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:57:
Weet iemand wanneer Meesman bij de Aandelen Wereldwijd Totaal dividend uitkeert? In de vorige jaren was dit medio juni, maar tot op heden nog niets.
Stond iets over in de nieuwsbrief van een paar weken terug. Iemand die die niet heeft weggegooid? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44

Tank80

Cyanide&&Happiness

Tdem schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Stond iets over in de nieuwsbrief van een paar weken terug. Iemand die die niet heeft weggegooid? 8)7
De Meesman aandelenfondsen keren een keer per jaar dividend uit. Meestal is dat rond eind juni. Dit jaar wordt het wat later, waarschijnlijk rond half augustus. De exacte datum moet nog worden vastgesteld.
:7

Je imiteert me mateloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:40
Tdem schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Zr verwachten eind augustus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:20
Kan dat een reden hebben dat ze nu in augustus uitkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:02
Bobbo90 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:57:
Had te maken met de mijn Meesman update geloof ik. Dus zal iets zijn met backend systemen die nog wat liefde nodig hadden..

android since G1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• One-eye864
Bobbo90 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:57:
Voor degene die geen nieuwsbrieven lezen:
Dividenduitkering 2024
De Meesman aandelenfondsen keren een keer per jaar dividend uit. Meestal is dat rond eind juni. Dit jaar wordt het wat later, waarschijnlijk rond half augustus. De exacte datum moet nog worden vastgesteld. Omdat er over dividend een misverstand bestaat, leggen we hieronder nog even kort uit waarom u een dividenduitkering het beste kunt negeren.

Van dividend word je niet rijker
Het belangrijkste om te weten over een dividenduitkering van een beleggingsfonds is dat u er niet rijker (of armer) van wordt. Waarom? Omdat op het moment dat dividend wordt uitgekeerd, de koers van een beleggingsfonds daalt met exact het bedrag van de dividenduitkering. Het dividend en de koers zijn communicerende vaten: hoe hoger de één, hoe lager de ander. Stel dat de koers €50 is en er wordt €2 dividend uitgekeerd, dan daalt de koers naar €48. Wordt er €5 dividend uitgekeerd, dan daalt de koers naar €45. Het dividend is winst, de koersdaling is verlies. De winst is even groot als het verlies, waardoor u vóór en na de dividenduitkering precies evenveel euro’s heeft. Dividend is een sigaar uit eigen doos. Daarom adviseren wij om dividenduitkeringen te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Squixx schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Had te maken met de mijn Meesman update geloof ik. Dus zal iets zijn met backend systemen die nog wat liefde nodig hadden..
Dit was inderdaad de reden net als het uitstellen van de app. Beide in verband met de vernieuwde mijnMeesman omgeving die blijkbaar nogal wat druk legde op de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XnbX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:52
Is er hier toevallig iemand die weet hoelang een aankoop order van NT via ING duurt?

Bij mij staan er 2 aankoop orders al enkele dagen onuitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 19:20

ALH

The Third Man schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:56:
Alles op 1 is op zich niet zeldzaam, VWRL of VWCE bij clubs als DeGiro is een zeer populaire optie. Daar is nu WEBG/WEBN bijgekomen, maar is hetzelfde principe.
Kon deze niet vinden bij ING, ISIN IE0003XJA0J9
Nagevraagd bij een medewerker en kreeg het volgende antwoord:

Vreemd. We verhandelen de meeste Amundi Prime ETFs, maar deze ontbreekt helaas. Ik ga doorgeven aan de verantwoordelijke collega's dat ze moeten onderzoeken of er meer vraag naar deze ETF is en/of hij toegevoegd kan worden aan ons assortiment.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@ALH De grootbank is nou niet de handigste plek om ETF’s te kopen, dan zouden de NT fondsen juist voor de hand liggen. Zie ook de topicstart en de vergelijkingssite indexfondsenvergelijken.nl die daar wordt gelinkt. En de ‘Beste ETF’ artikel op het Mr Fob blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
XnbX schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:54:
Is er hier toevallig iemand die weet hoelang een aankoop order van NT via ING duurt?

Duurt enkele werkdagen, zeker de grootbanken zijn daar erg traag in, maar de uitvoeringstermijn is meestal korter dan dan het administratief verwerken. Je kan aan de uiteindelijke transactie zien op weke dag die is uitgevoerd, dat is normaal gesproken einde van de volgende werkdag.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
XnbX schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:54:

Dat is vrij normaal en sterk afhankelijk van hoe laat jij je orders hebt ingediend en of er eventuele feestdagen zijn aangemerkt bij het betreffende beleggingsfonds. Beleggingsfondsen worden niet op de beurs verhandeld maar door een handelshuis wat het aantal participaties dagelijks vastlegt.

De NT fondsen kennen hun eigen handelstijden waarbij de banken ook nog een tijdstip kennen waarvoor de order binnen moet zijn zodat deze op tijd doorgezet kan worden naar het handelshuis. Administratief wordt het vastgelegd op T+2 (bij NT World) maar de banken kunnen er soms iets langer over om het in je overzicht bij te werken, ervaring is tussen de 2 en 3 dagen bij normale omstandigheden.

Voor NT World kun je de factsheet eens terug lezen wanneer de handelstijden zijn:
https://cdn.northerntrust...nd-nlfw-sha-eur-re-nl.pdf
Neem met name op de tweede pagina de kolom met het fonds overzicht door, daar kom je eea tegen.

Handelskalender met feestdagen waarop gehandeld wordt vind je hier:
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

Algemene pagina Northern Trust met informatie over de fondsen vind je hier:
https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/

Koersinformatie van de NT fondsen:
https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/

Kortom neem de tijd en verdiep je in wat je precies gekocht hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:17

TMC

Miki schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:39:
[...]

Kortom neem de tijd en verdiep je in wat je precies gekocht hebt :)
Je geeft een goed antwoord, maar op zich doet hij dat toch door het hier te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Third Man schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:46:
Het is wel grappig hoe dit topic van 'weten jullie jullie een tech ETF met groeipotentie' - 'Eh dit is off-topic' -> 'Nee hoor ik beleg er passief in' -> Modbreak: 'Ook dat is passief, mag hier' naar 'Als je echt passief wil beleggen moet er small caps bij' kan zwalken ;)

Maar to the point: de factor van SC is dus niet een essentieel onderdeel van passief beleggen, want dat draait om het met je fikken er vanaf blijven bij goed en bij slecht weer. Het is een versterking van de portfolio door de market cap breder te dekken, en dus (nu braaf PN volgend) verwacht als een positief steuntje voor het rendement. Uberhaupt mist het stempeltje/modewoord 'echt' een beetje een drempel om in deze context te kunnen gebruiken, een world of world + EM is net zo goed 'echt' zolang het maar een passieve index volgt.
De laatste paar dagen (niet dat ik daar naar kijk hoor :o ) lijkt het iig dat positieve effect te hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ki7gd_rpEV1I_XJhnqHifHd6Vv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eaxO2pSgg8CDaN8CcQW1Zw31.png?f=fotoalbum_large
https://www.iex.nl/Belegg...Index-FGR-Fund-A-EUR.aspx
The Third Man schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:36:
En wat had het betekend als het gelijk had gelopen of had gedipt? De markt ademt nou eenmaal, maar die bewegingen zijn geen illustratie noch ondersteuning van een investeringsprincipe.
No shit, Captain Obvious :>

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 17-07-2024 15:30 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
En wat had het betekend als het gelijk had gelopen of had gedipt? De markt ademt nou eenmaal, maar die bewegingen zijn geen illustratie noch ondersteuning van een investeringsprincipe.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 17-07-2024 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Fitvermogen dividend is verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:55
*knip* hier zijn topicreports voor…

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 18-07-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
(Bij mij) Nog niet. Wordt automatisch herbelegd en daarvoor zijn de inkooporder(s) aangemaakt. Denk morgen pas verwerkt? Bij mij staan de orders in ieder geval nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
<knip> Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 64% gewijzigd door Ardana op 18-07-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 20:07

sanook

_/-\o_

Ik zit nu (bijna) 2 jaar bij Indexpeople maar zou alles willen verplaatsen naar de 3 NT fondsen via Rabo vanwege de kosten.
Maar waar ik geen goed zicht op heb is of/hoeveel de kosten van de Rabo (of andere grootbanken) voor deze fondsen de laatste jaren gewijzigd zijn. En gelden de kosten op het moment van aankoop voor de hele looptijd of kunnen die varieren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Yes weer lekker herinvesteren die hap :) Ondanks dat het een beetje oldskool oogt daar nog steeds wel tevreden met die tent.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sanook schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:28:
Ik zit nu (bijna) 2 jaar bij Indexpeople maar zou alles willen verplaatsen naar de 3 NT fondsen via Rabo vanwege de kosten.
Maar waar ik geen goed zicht op heb is of/hoeveel de kosten van de Rabo (of andere grootbanken) voor deze fondsen de laatste jaren gewijzigd zijn. En gelden de kosten op het moment van aankoop voor de hele looptijd of kunnen die varieren?
Kosten kunnen altijd variëren, die kunnen telkens aangepast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:23
Ook ik heb het dividend van fitvermogen ontvangen. Het is mij nog niet duidelijk of het dividendlek echt 0% is bij fitvermogen, zoals vaak aangenomen wordt (in calculators zoals indexfondsenvergelijken.nl).

In het jaarverslag van GOLDMAN SACHS ENHANCED INDEX SUSTAINABLE EQUITY FUND A staat als toelichting op de winst-en-verliesrekening:
3.6.1 Opbrengsten uit beleggingen
Dividend
Onder dividend zijn opgenomen de verdiende bruto contante dividenden onder aftrek van niet-terugvorderbare buitenlandse bronbelasting. Tevens kan hieronder opgenomen zijn de verrekening via afdrachtvermindering van Nederlandse en buitenlandse bronbelasting, die uit hoofde van de status van fiscale beleggingsinstelling van het Fonds bij de Nederlandse belastingdienst mogelijk is.
Deze posten worden jammergenoeg niet uitgesplitst, of ik kon ze tenminste niet vinden. Heeft iemand al eens geïnformeerd, of weet iemand, hoeveel van de ingehouden bronbelasting niet-terugvorderbaar is bij fitvermogen? Het lijk mij namelijk sterk ze alle ingehouden bronbelasting hebben kunnen terugvorderen in alle (tientallen) landen.

De fiscale aspecten van het fonds, de FBI status, maken het ook niet veel duidelijker. Het jaarverslag stelt:
Wanneer het Fonds gehouden is om dividendbelasting in te houden kan het onder omstandigheden een vermindering toepassen op het deel dat ook daadwerkelijk aan de belastingdienst dient te worden afgedragen (afdrachtvermindering). Het bedrag van de afdrachtvermindering wordt bepaald door de ten laste van het Fonds ingehouden Nederlandse dividendbelasting en buitenlandse bronheffing (tot ten hoogste 15%). Ten aanzien van de te claimen afdrachtvermindering die verband houdt met de ingehouden buitenlandse bronheffing geldt een beperking voor zover Nederlandse rechtspersonen die vrijgesteld zijn van vennootschapsbelasting in het Fonds participeren
In mijn laatse fiscale jaaropgave wordt echter precies 15.00% dividendbelasting ingehouden. Het lijkt er dus niet op dat er afdrachtvermindering is toegepast.

Iemand een idee hoe dit zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:45
2Dutch schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Yes weer lekker herinvesteren die hap :) Ondanks dat het een beetje oldskool oogt daar nog steeds wel tevreden met die tent.
Zeker. En stabiel! Ook na overname goldman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 21:04

Zenix

BOE!

Heeft iemand ervaring met het automatisch opnieuw investeren van dividend van VTI/VXUS? Ik zie namelijk bij dividend selection, dat ik dit kon aanzetten. Heb het aangezet, dus ben benieuwd. Normaal gesproken zijn aankopen alleen maar mogelijk via de optieroute.

[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 18-07-2024 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zenix schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:39:
Heeft iemand ervaring met het automatisch opnieuw investeren van dividend van VTI/VXUS? Ik zie namelijk bij dividend selection, dat ik dit kon aanzetten. Heb het aangezet, dus ben benieuwd. Normaal gesproken zijn aankopen alleen maar mogelijk via de optieroute.
Paar jaar geleden werkte dat bij mij. Ik hoor graag van je of het nu nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Laatst online: 31-05 12:01
Vraagje allen. Hoop geleerd van dit topic en ik heb op basis van de guide uit de TS eerder deze maand een IBKR account aangemaakt, funds gestort etc en zit vandaag helemaal klaar om mijn eerste VTI en VXUS aankopen te doen ivm option expiration date vandaag. Ik moet zeggen dat zelfs als ik de aux.price toch inmiddels al flink omlaag heb gezet (geloof 15 cent onder market, dus $15 ) er helemaal geen market lijkt te zijn voor de puts die ik probeer te verkopen. Inmiddels zelfs ook al wat dichter (275 bijv voor VTI) bij de daadwerkelijke marktprijs van het aandeel gaan zitten omdat ik dacht dat er wat meer volume zijn maar vooralsnog geen actie.

Order status is donker blauw (waiting for condition to be completed before order to be elected oid) en niet groen zoals ik krijg als ik zelf even via een limit order iets kleins probeer te kopen. Zie ik iets over het hoofd? Ik weet dat deze opties niet bepaald liquide zijn maar dit is wel nog steeds de beproefde manier om VTI/VXUS te kopen als Nedelrander toch?

Alternatief is market data kopen, zelf een limit order plaatsen en heel goed meebewegen als je significante koersbewegingen in de underlying stock ziet I guess? Werkt dat beter?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

twit schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:37:
Vraagje allen. Hoop geleerd van dit topic en ik heb op basis van de guide uit de TS eerder deze maand een IBKR account aangemaakt, funds gestort etc en zit vandaag helemaal klaar om mijn eerste VTI en VXUS aankopen te doen ivm option expiration date vandaag. Ik moet zeggen dat zelfs als ik de aux.price toch inmiddels al flink omlaag heb gezet (geloof 15 cent onder market, dus $15 ) er helemaal geen market lijkt te zijn voor de puts die ik probeer te verkopen. Inmiddels zelfs ook al wat dichter (275 bijv voor VTI) bij de daadwerkelijke marktprijs van het aandeel gaan zitten omdat ik dacht dat er wat meer volume zijn maar vooralsnog geen actie.

Order status is donker blauw (waiting for condition to be completed before order to be elected oid) en niet groen zoals ik krijg als ik zelf even via een limit order iets kleins probeer te kopen. Zie ik iets over het hoofd? Ik weet dat deze opties niet bepaald liquide zijn maar dit is wel nog steeds de beproefde manier om VTI/VXUS te kopen als Nedelrander toch?

Alternatief is market data kopen, zelf een limit order plaatsen en heel goed meebewegen als je significante koersbewegingen in de underlying stock ziet I guess? Werkt dat beter?
is de beurs waar je op handelt niet toevallig gesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
de Peer schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:41:
[...]

is de beurs waar je op handelt niet toevallig gesloten?
Dat lijkt me eerlijk gezegd 1 van de weinige dingen die het niet kan zijn.. Ik heb eerder vandaag zowel (voor een hele slechte prijs zelf geschatte) limit order er door gekregen en ik zie keurig koersen van de underlying VTI en VXUS stock openen. Dit betreft de grootste ETF's van de wereld op de US stock exchange die deze vrijdag gewoon open is toch? Of zie ik iets heel doms over het hoofd?

Edit : vermoedelijke oplossing in een reddit post gevonden. Zou met de software versie van mijn TWS installlatie te maken hebben. Ik ga dat even proberen. --> Dit bleek het te zijn. " Classic TWS" gebruiken als je middels een PEG-STK order wilt plaatsen dan wordt hij wel gelijk groen en daadwerkelijk in het orderboek

[ Voor 22% gewijzigd door twit op 19-07-2024 20:58 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik doe meestal mijn opties bij de grotere expiraties (mar, jun, SEP, Dec) maar heb nooit problemen gehad met uitvoering. Meestal 2 of 3 cent eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twit
ErnstH schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:55:
Ik doe meestal mijn opties bij de grotere expiraties (mar, jun, SEP, Dec) maar heb nooit problemen gehad met uitvoering. Meestal 2 of 3 cent eronder.
Nu gelijk gefilled alles met -0.03 dus waarschijnlijk nog wat te voorzichtig geweest. Het waren dus software issues (zie vorige post). Achteraf gezien staat er ook ergens in de client als je goed kijkt please use TWS Classic voor PEG-STK orders maar ik dacht dat ze daarmee doelden op TWS gebruiken en niet de nieuwe IBKR desktop.

Ach , wat ' leergeld' betaald I guess maar iig hopelijk na sluit mijn eerste ETF's binnen :). Tnx voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
FuriousAngel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:20:
Ook ik heb het dividend van fitvermogen ontvangen. Het is mij nog niet duidelijk of het dividendlek echt 0% is bij fitvermogen, zoals vaak aangenomen wordt (in calculators zoals indexfondsenvergelijken.nl).

In het jaarverslag van GOLDMAN SACHS ENHANCED INDEX SUSTAINABLE EQUITY FUND A staat als toelichting op de winst-en-verliesrekening:

[...]

Deze posten worden jammergenoeg niet uitgesplitst, of ik kon ze tenminste niet vinden. Heeft iemand al eens geïnformeerd, of weet iemand, hoeveel van de ingehouden bronbelasting niet-terugvorderbaar is bij fitvermogen? Het lijk mij namelijk sterk ze alle ingehouden bronbelasting hebben kunnen terugvorderen in alle (tientallen) landen.

De fiscale aspecten van het fonds, de FBI status, maken het ook niet veel duidelijker. Het jaarverslag stelt:

[...]

In mijn laatse fiscale jaaropgave wordt echter precies 15.00% dividendbelasting ingehouden. Het lijkt er dus niet op dat er afdrachtvermindering is toegepast.

Iemand een idee hoe dit zit?
Ik ben benieuwd wat het antwoord is van de klantenservice als je contact opneemt? Fitvermogen heeft een eigen klantenservice.
Of hoe kom je hier anders achter, aan het eind van het jaar als ze dit rapporteren naar de Belastingdienst? Als ze aangeven precies 15% belasting in te houden en zelf een fractie niet kunnen terugvorderen, zou dit betekenen dat ze dit dan uit eigen zak betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Ik heb dus ook wat lumpsum gedaan in een passieffonds. Wat is jullie visie op een beurscrash? Op lange termijn krabbel je altijd weer op? Ik vind de huidige economie soms zo een extreme bubbel. Er moet toch een keer een max aan zitten? Tegelijkertijd inflatie is ook niet mis, sparen vind ik totaal niet zinnig. Hoe zien jullie de korte en lange termijn van passief beleggen? Zelfs al zal de beurs een grote dip/ of zelfs een crash ondergaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Joel22 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:44:
Ik heb dus ook wat lumpsum gedaan in een passieffonds. Wat is jullie visie op een beurscrash? Op lange termijn krabbel je altijd weer op? Ik vind de huidige economie soms zo een extreme bubbel. Er moet toch een keer een max aan zitten? Tegelijkertijd inflatie is ook niet mis, sparen vind ik totaal niet zinnig. Hoe zien jullie de korte en lange termijn van passief beleggen? Zelfs al zal de beurs een grote dip/ of zelfs een crash ondergaan?
Lange termijn hoop ik dat de winst uiteindelijk goed genoeg is om zelfs een grote crash te overleven. En anders goedkoop bijkopen dan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:50
Als je de geschiedenis bekijkt is het altijd in een stijgende lijn door gegaan.
Na covid, na de economische crisis niet heel lang geleden, en ook nadat 3% van de wereldbevolking is vermoord in WO2 .

We zijn altijd gericht op groei, meer, efficiënter, innovatiever, duurzamer.

En anders de schade beperken (of er van profiteren) door juist in slechte tijden meer tijd in je aandelen te stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 21-07-2024 18:59 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Voor mij is de essentie van passief beleggen dat ik dat stug blijf doen ondanks al die denkrichtingen. Daarop ingaan is, voor mij tenminste, zinloos, want het is net als filosoferen wie volgend jaar de Eredivisie gaat winnen of wanneer en waar er nog oorlog zal komen enzovoort. Het valt uberhaupt niet te voorspellen, dus wat is er dan wel zinnig aan? Dus ja, het krabbelt altijd wel op, en zo niet dan is het jammer maar dan heb ik het tenminste zo goed mogelijk geprobeerd.

Wat ik mezelf wel heb voorgenomen is, zoals men hierboven ook zegt, om bij recessie en zeker bij een crash extra bij te kopen als ik me dat kan veroorloven. Een bekend gezegde hierbij is dat de aandelenmarkt de enige soort markt is waar mensen gillend wegrennen als alles goedkoper wordt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:44

G83

@Joell22 je bent zeker niet de enige en de eerste die die vraag stelt en het antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde.

Niemand weet het, maar historisch is de markt altijd omhoog gegaan en er zijn geen echt duidelijke redenen waarom dat niet zo door zal gaan. Het zal ook zeker nog een keer redelijk binnenkort met 30 of zelfs 50 procent in elkaar zakken, maar dat kan zomaar zijn nadat het eerst nog 100 procent gestegen is.

Tuurlijk, je kan overtuigd zijn dat de schuldenniveaus nu echt te hoog zijn, de PE waardes te hoog, dat ebola de halve wereld gaat uitroeien, de totale oorlog uitbreekt, dat teveel mensen in indexfondsen de markt ondergraven of wat dan ook. Je weet het niet...

Dit topic loopt nog niet zo lang, het is een jaar geleden ofzo afgesplitst van de serie 'beleggen op de beurs in de praktijk', als je daar in oudere jaargangen zoekt op 'bubbel' zal je zien dat in elk denkbaar jaar mensen hetzelfde hebben geroepen en ervoor kozen om alles uit de beurs te halen.
Als je terugkijkt was lang geleden geld in een indexfonds stoppen en er nooit meer naar omkijken eigenlijk het beste (tenzij je geniaal bent natuurlijk).

Zoals jl Collins ergens (enigszins geparafraseerd) ook schrijft: de beste beleggers zijn dode beleggers....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:37
Lange termijn is er nog zoveel groei op komst. AI is mischien een bubble maar op lange termijn beteknt dit wel dat onze productiviteit nog ver kan groeien. We leven nu eenmaal in een tijdperk dat technologische vooruitgang enkel maar sneller gaat. Energie kost zal enkel dalen in de komende 10-20j tot een punt dat energie 'gratis' kan zijn wat vooruitgang enkel zal versnellen.

Ook is er wereldwijd nog zoveel groei pontetieel in bepaalde gebieden. Kijk maar naar afrika en de gdp/capita niveaus daar. Tuurlijk is die groei over de laatste 30j niet fantastisch maar potentieel is er zeker. Globalisatie van tech en kennis is nog maar net begonnen.

Op korte termijn is het scary, maar op lange termijn is er nog zoveel potentieel voor economische groei.

[ Voor 3% gewijzigd door jvvv op 22-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

VTI+VXUS kopen via de optieroute kan geld opleveren. Als je het maandelijks gaat doen, kan het zelfs meer geld opleveren.

Bij het verkopen van een enkele PUT bijvoorbeeld, koop je 100 VTI en 100 VXUS, maar dat is meestal veel teveel voor een maandelijkse transactie. Dus je verkoopt een groot gedeelte tegelijk als transactie van de optie doorgaat. Eventueel met een pair trade, of handmatig met bijvoorbeeld midprice. Stel je legt zo'n 1k USD in per maand in, dan koop je zo'n 3x VTI en 3x VXUS. Vervolgens verkoop je 97 VTI en 97 VXUS, dat is bij elkaar zo'n 32.467,84. Je gaat je 100 VTI en 100 VXUS pas krijgen als je optie expired op de vrijdag.

Bij IBKR krijg je boven de $10k 4.83% rente:
https://www.interactivebr...ricing-interest-rates.php

Wanneer je dus een PUT optie op tijd verkoopt, kan je dus een aantal dagen rente krijgen, waardoor je meer geld krijgt dan de transactiekosten + valuta omzetten bij elkaar kosten. Wat wel een vereiste is, dat je genoeg geld hebt om minimaal 100 VTI of VXUS in eerste instantie te kopen, want anders kan je niet verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 22-07-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ErnstH schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:55:
Bij VTI is het met PEG-STK altijd -0,01 altijd genoeg voor mij.
En bij VXUS heb ik altijd genoeg aan -0,02
Gewoon paar minuten wachten, binnen half uur is het altijd wel uitgevoerd.

https://www.reddit.com/r/...open_van_vti_en_vxus_bij/

[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 22-07-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Wat een leuke reactie m.b.t. tot beurscrash en sluit wel aan bij mij eigen filosofie. Naast dat ik zeker ook groei zie in opkomende markten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:52:
VTI+VXUS kopen via de optieroute kan geld opleveren. Als je het maandelijks gaat doen, kan het zelfs meer geld opleveren.
Het probleem is alleen dat dit geen gratis geld is. Je loopt een risico door opties te schrijven, in dit geval is het risico dat de koers stijgt boven je strike, de puts worden dan niet uitgeoefend en je mist de stijging. Bij een maandelijkse combo order is dit risico nog groter, je verkoopt immers je VTI/VXUS al voordat je geschreven put wordt uitgeoefend.

Opties zijn weliswaar een mechanisme om toch VTI/VXUS te kunnen kopen, maar als je dat op deze manier doet dan ben je alsnog speculatief bezig en dat past niet goed in dit topic.

De optieroute past beter in dit topic wanneer deze beperkt wordt tot het kopen van een deep ITM call en deze zelf uit te oefenen. Het beetje aan time value dat je daar mee kwijt bent zou je dan nog kunnen zien als onderdeel van de transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:21:
[...]

Het probleem is alleen dat dit geen gratis geld is. Je loopt een risico door opties te schrijven, in dit geval is het risico dat de koers stijgt boven je strike, de puts worden dan niet uitgeoefend en je mist de stijging. Bij een maandelijkse combo order is dit risico nog groter, je verkoopt immers je VTI/VXUS al voordat je geschreven put wordt uitgeoefend.

Opties zijn weliswaar een mechanisme om toch VTI/VXUS te kunnen kopen, maar als je dat op deze manier doet dan ben je alsnog speculatief bezig en dat past niet goed in dit topic.

De optieroute past beter in dit topic wanneer deze beperkt wordt tot het kopen van een deep ITM call en deze zelf uit te oefenen. Het beetje aan time value dat je daar mee kwijt bent zou je dan nog kunnen zien als onderdeel van de transactiekosten.
In mijn voorbeeld, koop ik optie, als die er uitgevoerd is staat mijn prijs vast, maar de stukken krijg ik pas bij expiratie. Als het een ITM optie is, zie ik niet het risico. Want bij uitvoering verkoop ik de rest voor dezelfde prijs als ik het heb gekocht. Dat stukje is een beetje speculatief, maar dat kan niet anders.

Alsnog zou ik niet weten waarom het niet in dit topic past, want onderliggend zijn het indexfondsen. En de enige manier om deze te kopen zijn via de optieroute.

Ik heb het ook over 2-3 dagen voor expiratie, niet eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 20:07

sanook

_/-\o_

Ik zit nu (bijna) 2 jaar bij Indexpeople (beheerd passief beleggen) maar zou alles willen verplaatsen naar de 3 NT fondsen via Rabo vanwege de kosten.
Maar waar ik geen goed zicht op heb is of/hoeveel de kosten van de Rabo (of andere grootbanken) voor deze fondsen de laatste jaren gewijzigd zijn.
Het lijkt nu dus goedkoper te zijn maar is dat een garantie dat het de komende jaren zo blijft? (ik wantrouw grootbanken...)
En switchen van Indexpeople naar de NT fondsen kan ik toch gerust in 3-4 termijnen doen, hier is toch geen lumpsum idee bij?

[ Voor 16% gewijzigd door sanook op 23-07-2024 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:54
sanook schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:45:
Ik zit nu (bijna) 2 jaar bij Indexpeople (beheerd passief beleggen) maar zou alles willen verplaatsen naar de 3 NT fondsen via Rabo vanwege de kosten.
Maar waar ik geen goed zicht op heb is of/hoeveel de kosten van de Rabo (of andere grootbanken) voor deze fondsen de laatste jaren gewijzigd zijn.
Het lijkt nu dus goedkoper te zijn maar is dat een garantie dat het de komende jaren zo blijft?
Garantie heb je natuurlijk niet. Maar ik beleg nu bij Rabo bijna 4 jaar (in de NT fondsen) en heb voor zover ik mij kan herinneren nog geen prijswijziging gehad (op beleggen dan ;) Pakketkosten zijn in die periode meermaals verhoogd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Wat ik nog niet helemaal snap. Ik wil instappen in ETF's. Ik heb tijden terug een DeGiro account gemaakt. Maar is dit nog steeds de beste keuze. Ik zie hier veel staan over beleggen bij je grootbank, in thrustfunds. Ik zit bij ING, betekend dit dat dit een betere keuze is?

Is er een site waar ik dit kan uitzoeken? Ik heb wel wat etf's op het oog dus kan wat dat betreft snel aan de slag. Echter wil ik dit wel bij de goede partij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:03
Hi Twowheeler,

Begin eens met de TopicStart (TS). Daar staan waarschijnlijk al een paar antwoorden op je vragen. Let wel op dat dit het passief beleggen topic is.

Edit: Typo

[ Voor 4% gewijzigd door Rolfjes op 23-07-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
twowheeler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:34:
Wat ik nog niet helemaal snap. Ik wil instappen in ETF's. Ik heb tijden terug een DeGiro account gemaakt. Maar is dit nog steeds de beste keuze. Ik zie hier veel staan over beleggen bij je grootbank, in thrustfunds. Ik zit bij ING, betekend dit dat dit een betere keuze is?

Is er een site waar ik dit kan uitzoeken? Ik heb wel wat etf's op het oog dus kan wat dat betreft snel aan de slag. Echter wil ik dit wel bij de goede partij doen.
Je hebt simpel gezegd drie opties die hetzelfde benaderen: ETF's bij een broker, Northern Trust* bij een grootbank en versimpelde fondsen die een alles-in-1 portefeuille aanbieden (Meesman, BND). Er is niet een 'beter' dan de ander, ze hebben allemaal voor- en nadelen en die worden zowel in de topicstart als verder in dit topic uitgebreid bediscussieerd. Gaarne dus daar even in te duiken. Verder kan het Mr FOB blog (gelinkt in de topicstart) ook helpen, die heeft o.a. ook een 'Beste ETF' gids gemaakt die het naast elkaar zet (al geeft de naam al aan meer op ETF's gericht te zijn). Een belangrijk aspect daarbij is wel om te heroverwegen of je daadwerkelijk in letterlijk ETF's wil instappen zoals je zegt, of meer in fondsen in het algemeen.

*overigens zijn dat geen trust funds, het zijn klassieke beleggingsfondsen (ETF's zijn hun beursverhandelbare broertjes) met een naam die ze, zoals zo vaak in de financiële sector, kiezen om vertrouwen uit te stralen.

[ Voor 28% gewijzigd door The Third Man op 23-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
The Third Man schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:46:
[...]
Je hebt simpel gezegd drie opties die hetzelfde benaderen: ETF's bij een broker, Northern Trust* bij een grootbank en versimpelde fondsen die een alles-in-1 portefeuille aanbieden (Meesman, BND). Er is niet een 'beter' dan de ander, ze hebben allemaal voor- en nadelen en die worden zowel in de topicstart als verder in dit topic uitgebreid bediscussieerd. Gaarne dus daar even in te duiken. Verder kan het Mr FOB blog (gelinkt in de topicstart) ook helpen, die heeft o.a. ook een 'Beste ETF' gids gemaakt die het naast elkaar zet (al geeft de naam al aan meer op ETF's gericht te zijn). Een belangrijk aspect daarbij is wel om te heroverwegen of je daadwerkelijk in letterlijk ETF's wil instappen zoals je zegt, of meer in fondsen in het algemeen.

*overigens zijn dat geen trust funds, het zijn klassieke beleggingsfondsen (ETF's zijn hun beursverhandelbare broertjes) met een naam die ze, zoals zo vaak in de financiële sector, kiezen om vertrouwen uit te stralen.
Thanks! Ik heb de TS wel redelijk doorgekeken en dit topic doorgezocht. Ik denk dat jouw post wel precies zegt waar ik nog wat duidelijkheid in moet gaan krijgen: Het verschil tussen een ETF en een northern trust. Die laatste kan sowieso bij ING, de ETF's weet ik niet zo zeker. Daar heb ik destijds DeGiro voor genomen.

Ik wil dit pas gaan doen zodra ik het écht helemaal snap, maar wil ook voorkomen dat ik allen maar aan het onderzoeken ben ipv gewoon te beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 14:08
De Cardano Cariw en Cariem worden nog wel eens vergeten.
Ook belegginsfondsen zoals de NT. bij de ING te krijgen, denk ook bij andere grootbanken. Goedkoper dan de NT zoals je kan zien bij indexbeleggen.nl
Hebben een hogere ESG uitsluiting dan NT. Daarmee groener en socialer. Mag je zelf bepalen of je dat een voordeel of nadeel vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
twowheeler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Thanks! Ik heb de TS wel redelijk doorgekeken en dit topic doorgezocht. Ik denk dat jouw post wel precies zegt waar ik nog wat duidelijkheid in moet gaan krijgen: Het verschil tussen een ETF en een northern trust. Die laatste kan sowieso bij ING, de ETF's weet ik niet zo zeker. Daar heb ik destijds DeGiro voor genomen.
Je kan ook ETF's bij de ING krijgen alleen het is doorgaans een stuk duurder. Een ander belangrijk kostenaspect is dividendlekkage, dat zou ik niet overslaan. Maar Mr FOB analyseert dat allemaal bij elkaar in z'n Beste ETF (en hij linkt ook naar een apart Kostenoverzicht artikel daarvan voor de details).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:18

oscar82

De ondertitel

Zenix schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:15:
[...]

In mijn voorbeeld, koop ik optie, als die er uitgevoerd is staat mijn prijs vast, maar de stukken krijg ik pas bij expiratie. Als het een ITM optie is, zie ik niet het risico. Want bij uitvoering verkoop ik de rest voor dezelfde prijs als ik het heb gekocht. Dat stukje is een beetje speculatief, maar dat kan niet anders.

Ik heb het ook over 2-3 dagen voor expiratie, niet eerder.
Dat beetje speculatieve gedeelte vind ik zelf wel vervelend aangezien je zeker bij VTI maar ook VXUS vaak veel stukken aan het verhandelen bent als je maandelijks handelt.

Ik heb wel eens een prijs voor mijn optie betaald (x100 stuks) die ik niet meer terugkreeg via het verkopen van de ~80 stukken. Een paar cent verschil tikt dan wel aan. Aangezien ik zelf geen gebruik maak van PEG-STK. ik handel meestal via de app en daar kan dat (nog) niet dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door oscar82 op 23-07-2024 17:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
twowheeler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:30:
[...]

Ik wil dit pas gaan doen zodra ik het écht helemaal snap, maar wil ook voorkomen dat ik allen maar aan het onderzoeken ben ipv gewoon te beginnen.
"Een" Northern Trust bestaat niet, Northern Trust is de naam van een bedrijf dat beleggingsfondsen aanbied, net zoals bijv. Vanguard, BlackRock, etc. Deze bedrijven bieden zowel Exchange Traded (ETF's) als "gewone" beleggingsfondsen aan. De in dit topic meest genoemde fondsen van Northern Trust, zijn "gewone" beleggingsfondsen (in het Engels: "mutual funds").

ETFs worden, zoals de naam al aangeeft, verhandeld op de beurs, net zoals losse aandelen. Dit betekent dat de koers (meestal in relatief beperkte mate) mede bepaald wordt door vraag en aanbod. Mutual funds worden niet op de beurs verhandeld, je doet (via een broker) zaken met de beheerder van het fonds. De prijs wordt niet van milliseconde tot milliseconde aangepast, maar (meestal) 1x per dag vastgesteld op de NAV (Net Asset Value, oftewel de waarde van de beleggingen waar het fonds uit bestaat).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:34
Goedemorgen,

Wellicht is deze vraag al een keer voorbij gekomen maar ik kan het niet vinden in het forum.

Ik kwam deze tool tegen; klik en ik vroeg me twee dingen af:

A ) Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
B ) Wat gebruiken jullie om jullie dividenden te managen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
A vast wel
B niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat in dit topic (en het zuster topic Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 ) de zin en onzin van dividenden al veelvuldig uitéén is gezet. Er zijn veel plekken waar je een overzicht van de aankomende dividenden in één oogopslag kan vinden (als voorbeeld Alle Dividenden (Duitstalig)). Om daar voor te gaan moeten betalen lijkt mij een tikkeltje overdreven. De toegevoegde opties in de duurdere pakketten lijken mij alleen van belang als je daadwerkelijk voor een pure dividendstrategie hebt gekozen (en dan kom je weer terecht bij de zin en onzin van dividenden).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
ironheart schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:27:
Ik gebruik ofwel een acculumerend fonds (ETFs) ofwel een automatische herinvestering (NT), dus er valt voor mij niks te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 22:36
ironheart schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:27:
Goedemorgen,

Wellicht is deze vraag al een keer voorbij gekomen maar ik kan het niet vinden in het forum.

Ik kwam deze tool tegen; klik en ik vroeg me twee dingen af:

A ) Bestaat zoiets ook in het Nederlands?
Fondsen geven meestal per kwartaal (of jaar) dividend uit. Ik heb voor een fonds welke dit niet automatisch herbelegd een recurring reminder in de google agenda staan. Keep it simple stupid zeg maar.

In het kader van de belastingterugvraag volstaan de jaaroverzichten. Daarop staan de dividenden voor het hele jaar genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:34
Helder maar het gaat mij eigenlijk om de extra's, bijvoorbeeld de ex dividend datum, analyses van het afgelopen jaar, top x ratings, beetje inzicht.

Los van mijn initiële vraag zou ik wel een abonnement willen nemen op een magazine met interessante dingetjes, jullie nog tips hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
ironheart schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:23:
Helder maar het gaat mij eigenlijk om de extra's, bijvoorbeeld de ex dividend datum, analyses van het afgelopen jaar, top x ratings, beetje inzicht.

Los van mijn initiële vraag zou ik wel een abonnement willen nemen op een magazine met interessante dingetjes, jullie nog tips hierover?
We zijn als passieve beleggers nou doorgaans niet bezig met dit soort zaken, dan kan je beter naar het reguliere beleggingstopic gaan. Over passief beleggen met indexfondsen kan je moeilijk een magazine vullen, want met 1 artikel zoals onze topicstart ben je zo goed als klaar. Soms valt er wel wat nieuws te melden als de toevoeging van WEBN/WEBG, maar ook dat zie je niet zo snel in een magazine, eerder op de fora zoals hier of op de bekende blogs zoals van Mr FOB. Ik vraag me dan ter zeerste af hoeveel nut een magazine zal hebben en of dat niet vol staat met allerlei actieve, selectieve verleidingen zoals bepaalde sectoren, nieuwe markten en allerlei 'inspirerende' visies van 'analisten'. Net zo goed wat betreft 'analyses van het afgelopen jaar' of 'top x ratings'. Afgezien van een kostencheck zal een passieve belegger dat aan z'n spreekwoordelijke achterste roesten.

Daarnaast werd er al op gehint dat het nut van dividend betrekkelijk is, met name in het land als het onze waar er geen belastingsvoordeel bestaat voor winst uit beleggingen vs afvloeiing via dividend (waar "dividend aristocrats" en "high yield dividend" e.d. fondsen op gericht zijn). Zie bijvoorbeeld ook Ben Felix over dit onderwerp: YouTube: The Irrelevance of Dividends

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 24-07-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:04
Ik kan hier nog niks vinden over buffer ETFs zoals Maxj van iShares.
Deze dekt je verlies tot 99.5% en limiteert je winst tot 10.64% jaarlijks. (Let bij kopen op hoeveel nog over is van de cap)

De expens ratio van 0.54% is wat hoger dan vaak langskomende ETFs.

In de huidige markt, die mij erg opgeblazen lijkt, is dit misschien geen verkeerde optie? Wat is jullie mening?

Ik mag het alleen niet verhandelen op Saxo zonder pro account dus ben nog opzoek naar een oplossing. Er zijn europese varianten maar die beschermen maar 10% met een hogere ER.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogers op 24-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Zonder er heel diep in te duiken, klinkt dit vooral voordelig voor iShares. Zit ook heel dicht aan tegen market timen: het kan potentieel gunstig zijn, als de beurs binnen een jaar onderuit gaat, maar gaat de beurs harder dan +10,64% in dat jaar, is het ongunstig. Want de ETFs bestaan steeds maar een jaar. Niet echt geschikt voor een passieve strategie, in mijn optiek.

[ Voor 37% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-07-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rogers schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:33:
Ik kan hier nog niks vinden over buffer ETFs zoals Maxj van iShares.
Er staat ook groot in beeld 'ACTIVE' en je zit hier in het passief beleggen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Pistachenootje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Er staat ook groot in beeld 'ACTIVE' en je zit hier in het passief beleggen topic.
Er wordt onderliggend "gewoon" passief in de S&P500 belegd, voor zover ik kan zien. Ik zie heel wat potentiële bezwaren tegen dit fonds, maar dat er "Active" op die pagina staat, is er niet 1 van.

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 24-07-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 00:04
Pistachenootje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Passief beleggen gaat over de gebruiker niet over de ETF toch? Ze repliceren deels de S&P500.

Staat ook in de strategie dat het voor "buy and hold" is.

[ Voor 14% gewijzigd door Rogers op 24-07-2024 17:31 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.