Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
DCNY schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Wat verstoor je als je van 80-10-10 naar 70-10-10-10 gaat? Of naar 80-5-5-10(EUR)
Het basis-idee van "passief beleggen met indexfondsen" is dat je de wereldmarkt volgt (tegen zo laag mogelijke kosten). Het idee daarachter is dat "de markt" over de lange termijn een gemiddelde groei van 7-8% heeft laten zien, dat we verwachten dat dat zo zal blijven én dat niet vooraf te voorspellen is welke delen van die wereldmarkt (sectoren, regio's, of wat dan ook) het in de toekomst beter zullen doen dan de markt als geheel.

"80-10-10" in de 3 genoemde NT fondsen is een zeer eenvoudige aanpak die daar "het best" bij aansluit: je hebt dan 93% van de wereldmarkt te pakken tegen lage kosten, met 3 fondsen die je bij je huisbank kan verhandelen.

Een afwijking daarvan legt andere accenten, waarmee je t.o.v. de simpele aanpak, overwogen zit in bepaalde sectoren, regio's of andere "factors", waarvan je niet vooraf kunt voorspellen of die het beter of slechter zullen doen dan "de markt".

Dat wil niet zeggen dat het persé "slecht" is om dat te doen, maar het wijkt af van "de markt".

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 15:48

TMC

NicoHF schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Klopt weinig rendementen zitten daar in maar voor de toekomst is het niet te voorspellen het blijft een 'gok'.

Ik zelf heb dat zelfde percentage ongeveer daarom in de Nasdaq 100 zitten en heb daar geen moment spijt van gehad, dat ga ik nog jaren lang aanhouden.

Mijn Passief vermogen zit momenteel 80% in NT World en 20% Nasdaq 100.

NT world heb ik nu een paar maanden maar daarvoor had ik VWRL
Wat voor instrument heb je voor Nasdaq 100? Een ETF? Waarom kies je voor Nasdaq 100 en niet bijv. S&P 500?

Ik denk zelf na over 80% NT world en 20% NT North America (hetgeen veel overlap heeft met S&P500).

[ Voor 7% gewijzigd door TMC op 19-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10
TMC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:48:
[...]
Wat voor instrument heb je voor Nasdaq 100? Een ETF? Waarom kies je voor Nasdaq 100 en niet bijv. S&P 500?

Ik denk zelf na over 80% NT world en 20% NT North America (hetgeen veel overlap heeft met S&P500).
En ook onderling hebben beide NT fondsen overlap. America zit namelijk al in World, dus het enige wat je doet is je gewicht naar de Amerikaanse markt verhoogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58
Miki schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:39:
[...]

En ook onderling hebben beide NT fondsen overlap. America zit namelijk al in World, dus het enige wat je doet is je gewicht naar de Amerikaanse markt verhoogt.
Ja dat ben ik ook aan het doen, ik ben langzamerhand meer gaan geloven in de westerse en met name Amerikaanse large caps en minder in opkomende markten en small caps. Wat ik eerst in EM had, zit nu in S&P500. 80+% nog wel "gewoon" in wereldindices. Ik snap dat ik hiermee afwijk van het echte passieve karakter en een actieve keuze maak.

Ik overweeg nog in de toekomst wat losse aandelen van grote niet-westerse bedrijven die ik nu mis, toe te voegen aan mijn portfolio ter diversificatie (TSMC, Samsung bijv.)

[ Voor 12% gewijzigd door DeadKennedy op 19-06-2024 15:55 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
TMC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:48:
[...]

Inderdaad een ETF.

Waarom ik daarvoor gekozen heb is omdat ik meer in Tech wil zitten, omdat ik verwacht dat zij de meeste rendementen gaan behalen.
Ik was daar al een aantal jaren geleden mee begonnen en werpt nog steeds zijn vruchten af.
Maar bij alles moet je een risico afweging maken vandaar dat ik niet alles op 1 paard ga zetten maar voor spreiding kies.

Amerika zit al voor meer dan 60% in NT world Dat vind ik voldoende en de Nasdaq 100 presteert beter dan de S&P500.
De toekomst kan je natuurlijk niet voorspellen daarom spreiden en passief laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-08 19:19
Ik beleg zelf ook in de Nasdaq via de iShares NASDAQ-100 UCITS ETF maar met spreiden heeft dat nog maar weinig te maken want de eerste 10 posities wegen al voor meer dan 50% mee. Als je je daarvan bewust bent dan is dat prima maar in het kader van "spreiding aanbrengen via een ETF" is dat wel iets om in het achterhoofd te houden als je hierin gaat stappen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
DeadKennedy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Ja dat ben ik ook aan het doen, ik ben langzamerhand meer gaan geloven in de westerse en met name Amerikaanse large caps en minder in opkomende markten en small caps.
De normale weging heeft al 64% Noord Amerika. Maar jij wil nog meer?

Ik zou dan eerder gaan voor wat meer Europa. Daar is nog een rationele basis voor (home bias).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

:p
Ik heb ook een gedeelte er naast in de iShares Europe 600 zitten, omdat ik het VS gewicht te hoog vond.

Opzich vrij nutteloos voor de spreiding maar vond ik wel leuk/goed om ernaast te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-06-2024 16:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Pistachenootje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:39:
[...]

De normale weging heeft al 64% Noord Amerika. Maar jij wil nog meer?

Ik zou dan eerder gaan voor wat meer Europa. Daar is nog een rationele basis voor (home bias).
Wat is rationeel aan home bias? In mijn ogen heb ik juist al een redelijke "home bias" vanwege mijn werkgever en het huis dat ik in Nederland bezit. Als het hier in Europa slecht gaat, zal dit mogelijk ook effect hebben op mijn baan en mijn huis dus dan heb ik al een redelijke "home bias"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jantienus123 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:32:
Ik beleg zelf ook in de Nasdaq via de iShares NASDAQ-100 UCITS ETF maar met spreiden heeft dat nog maar weinig te maken want de eerste 10 posities wegen al voor meer dan 50% mee. Als je je daarvan bewust bent dan is dat prima maar in het kader van "spreiding aanbrengen via een ETF" is dat wel iets om in het achterhoofd te houden als je hierin gaat stappen denk ik.
Dan nog is 50% van dat gespreid over 10 bedrijven en ik zit maar 20% van het totaal in de Nasdaq 100, de rest in NT world.
Dus het is zeker wel gespreid maar met een weging iets meer naar Tech.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zC5M6ayIsMVCF2OPfkc2sc-uag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVInbPKbtiDfJ5Aqlo082Zxt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2Ro-ysse26gxUaToMZkYCIWHFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F70Pl9HZWxukUr2ORWNVR26I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Ben nu een tijdje fanatiek aan het beleggen

Kreeg van ING de melding dat mijn vermogen is gegroeid en dat ik een videocall kan plannen om te bekijken wat ING voor me kan doen.
Iemand hoer ervaring mee?

Ik weet dat je vanaf 50k in aanmerking komt voor vermogensbeheer. Weet niet hoe dat qua kosten ziten vergeleken met zelf op de beurs en de NT fondsen

Volgens mij zijn de resultaten vergelijkbaar

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
pentaw1nz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:03:

Kreeg van ING de melding dat mijn vermogen is gegroeid en dat ik een videocall kan plannen om te bekijken wat ING voor me kan doen.

Ik weet dat je vanaf 50k in aanmerking komt voor vermogensbeheer. Weet niet hoe dat qua kosten ziten vergeleken met zelf op de beurs en de NT fondsen

Nieuwe reactie in Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

:+

maar nee, geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Nieuwe reactie in Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

:+

maar nee, geen ervaring mee.
Huh?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:26
Wat voordeel verwacht je precies dat ING je hiermee gaat opleveren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 15:48

TMC

Ik gok dat ze je tegen vrij hoge kosten klant willen maken van hun vermogensbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
The Third Man schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:24:
Wat voordeel verwacht je precies dat ING je hiermee gaat opleveren?
Geen idee
Misschien te positieve verwachting dat ze mij iets beters gaan aanbieden dan ik nu al heb :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19

Dat is onwaarschijnlijk, want vermogensbeheer moet betaald worden. En zowel particuliere als professionele beleggers/vermogensbeheerders verslaan het gemiddelde niet consistent jaar na jaar (statistisch kan dat een paar jaar achter elkaar, als het niet lukt dan houden ze zich een tijdje schuil, als het lukt rijden ze met spandoeken door je straat).

Ze komen achter je geld aan, en kunnen er risicoloos risicovol mee gaan spelen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:10
Naast hoge kosten is een vermogensbeheerder ook bij wet verplicht risico’s af te dekken dus ze zullen je ook obligaties gaan aansmeren. Effecten die momenteel vanwege het fiscale regime je vrijwel niets opleveren.

Al met al zou ik het lekker zelf blijven doen tenzij je geld teveel hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Wat is rationeel aan home bias? In mijn ogen heb ik juist al een redelijke "home bias" vanwege mijn werkgever en het huis dat ik in Nederland bezit. Als het hier in Europa slecht gaat, zal dit mogelijk ook effect hebben op mijn baan en mijn huis dus dan heb ik al een redelijke "home bias"?
Er is niets rationeel aan home bias. Het is wel een bestaand fenomeen: beleggen waar je (denkt dat je) bekend mee bent. Dat is super-irrationeel.

Niet voor niets is het adagium: koop aandelen van de concurrent van waar je werkt. Gaat het slecht met je bedrijf, dan is dat goed voor je aandelen (en vice versa). Of dit wetenschappelijk gezien ook klopt weet ik niet, maar dat klinkt mij in ieder geval een stuk rationeler in de oren.

Dus ik denk dat je dat goed ziet. En met passief wereldwijd gespreid inleggen telt je home bias maar voor een fractie mee - dat lijkt me win-win.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jantienus123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-08 19:19
Als ik de historische rendementen bekijk op deze site dan word ik niet direct enthousiast eerlijk gezegd.
https://www.ing.nl/partic...rmogensbeheer-rendementen

Je betaalt een Servicefee van 0,65% maar de rendementen die ik zie komen zelfs bij het profiel "Zeer offensief" zelden boven dat van een simpele ETF zoals VWRL uit.
https://www.ing.nl/partic.../tarieven-vermogensbeheer

Maar goed, ik zou altijd wel het gesprek aangaan om te horen wat ze te bieden hebben daar bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Miki schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:00:
Naast hoge kosten is een vermogensbeheerder ook bij wet verplicht risico’s af te dekken dus ze zullen je ook obligaties gaan aansmeren. Effecten die momenteel vanwege het fiscale regime je vrijwel niets opleveren.

Al met al zou ik het lekker zelf blijven doen tenzij je geld teveel hebt ;)
Het feit dat ze je hierover opbellen zegt al genoeg. 50k vrij besteedbaar vind ik geen hoge drempel.

Inderdaad obligaties of nog erger cash aanhouden.
Ik heb alles in eigen beheer en niet bij mijn bank. Ga zelf wel een vermogensbeheerder opzoeken als ik niet meer weet wat ik er mee moet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Third Man
pentaw1nz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Geen idee
Misschien te positieve verwachting dat ze mij iets beters gaan aanbieden dan ik nu al heb :p
En als ze bij je aangebeld hadden om te vragen of je beleggingen al winterklaar waren gemaakt? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
The Third Man schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:15:
[...]
En als ze bij je aangebeld hadden om te vragen of je beleggingen al winterklaar waren gemaakt? :P
Had ik ze mijn pas en pincode meegegeven om het te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:26
Vraagje over degiro, ik probeer al enkele dagen via degiro via iDeal geld over te boeken maar dit lukt niet. Na opgave blijft het icoontje maar draaien maar er gebeurt helemaal niets. Moet ik maar handmatig gaan storten?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
corsat schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:55:
Vraagje over degiro, ik probeer al enkele dagen via degiro via iDeal geld over te boeken maar dit lukt niet. Na opgave blijft het icoontje maar draaien maar er gebeurt helemaal niets. Moet ik maar handmatig gaan storten?
Hier geen probleem gehad met het inboeken van geld via de ideal optie in de Giro app op Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
[...]
Wat is rationeel aan home bias?
Zie de diverse onderzoeken die op dit gebied gepubliceerd zijn. O.a. Vanguard en Scot Cederburg.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet "neem een home bias". Ik zeg: als je dan toch een regio gaat 'over'-wegen neem dan liever Europa i.p.v. Noord Amerika want daar bestaat een rationele basis voor. Van Noord Amerika heb je bij normale weging al 64% en de aandelen zijn daar ook nog eens relatief duur.

[ Voor 41% gewijzigd door Pistachenootje op 20-06-2024 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spektaculair
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:06
Heeft iemand hier toevallig ervaring met overstappen van Brand New Day Pensioenrekening-beleggen naar Brand New Day ZZP-pensioenrekening?

Boven de ~35k is de ZZP variant voordeliger qua kosten. Op de pagina van de ZZP rekening staat dat je tot de doelgroep moet behoren. Als ik doorklik zie ik nergens staan dat je ook daadwerkelijk een kvk inschrijving moet hebben of een ZZP'er moet zijn. Ook in de aanvullende voorwaarden kan ik hier niks over vinden.

Klopt het dat "ZZP" in deze context gewoon een marketingterm is en je als niet-ondernemer ook gewoon gebruik kan maken van het product?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:48
Spektaculair schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:23:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met overstappen van Brand New Day Pensioenrekening-beleggen naar Brand New Day ZZP-pensioenrekening?

Boven de ~35k is de ZZP variant voordeliger qua kosten. Op de pagina van de ZZP rekening staat dat je tot de doelgroep moet behoren. Als ik doorklik zie ik nergens staan dat je ook daadwerkelijk een kvk inschrijving moet hebben of een ZZP'er moet zijn. Ook in de aanvullende voorwaarden kan ik hier niks over vinden.

Klopt het dat "ZZP" in deze context gewoon een marketingterm is en je als niet-ondernemer ook gewoon gebruik kan maken van het product?
Geen ervaring met het overstappen maar toen ik de aanvraag ingediend had om mijn kapitaal van hun gewone pensioenrekening over te boeken naar Meesman ivm de kosten werd mij wel aangeboden om over te stappen naar hun ZZP-variant (zelfs zonder vaste servicekosten). Dat ik geen ZZP-er ben was geen probleem werd mij toen aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Spektaculair Ik heb gewoon een verzoek ingediend voor de “ZZP kostenstructuur”. Nu ben ik geen zzp’er, want heb wel personeel.. Ook niet eens zelfstandige (maat in een maatschap). Maar ik heb er ook geen vragen over gehad, is gewoon omgezet op verzoek na telefonisch contact.

Volgens mij kun je het beste even telefonisch contact opnemen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Spektaculair schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:23:

Wel bijzonder dat er een zzp constructie is en dat je daar lagere kosten hebt en zonder zzpér te zijn gebruik van kan maken. Zitten er geen addertjes onder het gras, kosten die je als zzpér kan aftrekken, regels waar je als zzpér aan gebonden bent ??

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
NicoHF schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:13:
[...]

Hier geen probleem gehad met het inboeken van geld via de ideal optie in de Giro app op Android
Ik heb geen android, alleen mac/safari. Zal eens proberen uit te zoeken of ik via een ander systeem kan inloggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Wel bijzonder dat er een zzp constructie is en dat je daar lagere kosten hebt en zonder zzpér te zijn gebruik van kan maken. Zitten er geen addertjes onder het gras, kosten die je als zzpér kan aftrekken, regels waar je als zzpér aan gebonden bent ??
Nee hoor.

Het is gewoon een marktpropositie vanuit BND. Waarschijnlijk met het idee dat ondernemers meer ruimte hebben (doordat ze geen pensioenregeling hebben) om te storten in lijfrentepremies. En dat ze vanuit die gedachte van hogere bedragen een andere kostenstructuur op hebben genomen in hun product...

Maar ik vind het ook wat apart dat je kan kiezen, want er is namelijk gewoon een omslagpunt te berekenen (€ 31.578 kapitaal) waarop de ene variant goedkoper is dan de andere. En als je daar niet op bedacht bent, betaal je gewoon rustig de 'normale' tarieven door.

Voorheen hadden ze het ook duidelijker op hun website staan. Inmiddels is de "ZZP beleggingsrekening" een stuk meer verstopt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
Pistachenootje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 01:24:
[...]

Zie de diverse onderzoeken die op dit gebied gepubliceerd zijn. O.a. Vanguard en Scot Cederburg.

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet "neem een home bias". Ik zeg: als je dan toch een regio gaat 'over'-wegen neem dan liever Europa i.p.v. Noord Amerika want daar bestaat een rationele basis voor. Van Noord Amerika heb je bij normale weging al 64% en de aandelen zijn daar ook nog eens relatief duur.
Nu heb ik niet de onderzoeken gelezen maar slechts wat achtergrondinformatie opgezocht (lees: met name Wikipedia), maar die voordelen gaan toch amper op wanneer het om ETFs gaat? En dan doel ik met name op de Vanguard S&P 500 (VUSA) die hier in de EU en ook in eigen land op de beurs verhandeld wordt.

De laatste jaren is het rendement op die ETF een stuk hoger dan VWRL. Een simpele chart vergelijking op TradingView laat dat duidelijk zien.

Nu is dat informatie uit het verleden, en is dat geen garantie voor de toekomst, maar het is niet onbelangrijk.

Maar wellicht ben ik wat biased, ik deel de mening van de persoon op wie jij reageerde op zich wel. Ik zit zelf alleen in VWRL en VUSA. De VS heeft dus een behoorlijke weging bij mij, maar dat is een bewuste keuze. Mijn horizon is lang, en ik denk persoonlijk dat het Westen (en met name de VS) de komende 10-15 jaar in ieder geval nog wel betere rendementen zal laten zien dan de emerging markets. Ik denk persoonlijk namelijk dat de hele grote bedrijven, die overwegend in de VS zitten, alleen maar door zullen blijven groeien. En dat het verschil tussen die aandelen met de rest van de wereld dus alleen maar groter zal worden.

Tegen die tijd doe ik wel een nieuwe weging.

[ Voor 6% gewijzigd door ZXRY op 21-06-2024 00:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
ZXRY schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:43:
[...]
Nu heb ik niet de onderzoeken gelezen maar slechts wat achtergrondinformatie opgezocht (lees: met name Wikipedia), maar die voordelen gaan toch amper op wanneer het om ETFs gaat?
De rationele basis voor home bias geldt zowel voor ETF's als beleggingsfondsen. Als je meer wil weten over home bias kun je beginnen bij de video's van Ben Felix.
En dan doel ik met name op de Vanguard S&P 500 (VUSA) die hier in de EU en ook in eigen land op de beurs verhandeld wordt. De laatste jaren is het rendement op die ETF een stuk hoger dan VWRL.
Je beleggingsstrategie baseren op wat recent het beste heeft gepresteerd is een voorbeeld van 'recency bias'. Je koopt dan vooral aandelen met de hoogste waarderingen, m.a.w. dure aandelen. Hoge waarderingen zijn over het algemeen een indicatie van lager toekomstig rendement. Verder ben je je aandelen portefeuille aan het concentreren in de VS waardoor je diversificatie afneemt. Je risico neemt dus toe. Zie bijvoorbeeld de periode 2000-2010 toen de S&P 500 0% deed.
De VS heeft dus een behoorlijke weging bij mij, maar dat is een bewuste keuze. Mijn horizon is lang, en ik denk persoonlijk dat het Westen (en met name de VS) de komende 10-15 jaar in ieder geval nog wel betere rendementen zal laten zien dan de emerging markets. Ik denk persoonlijk namelijk dat de hele grote bedrijven, die overwegend in de VS zitten, alleen maar door zullen blijven groeien. En dat het verschil tussen die aandelen met de rest van de wereld dus alleen maar groter zal worden.

Aanpassen van je weging op basis van wat je denkt is een voorbeeld van actief beleggen. Ik wens je veel succes maar de data op dat gebied belooft weinig goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
JanHenk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Nee hoor.

Het is gewoon een marktpropositie vanuit BND. Waarschijnlijk met het idee dat ondernemers meer ruimte hebben (doordat ze geen pensioenregeling hebben) om te storten in lijfrentepremies. En dat ze vanuit die gedachte van hogere bedragen een andere kostenstructuur op hebben genomen in hun product...

Maar ik vind het ook wat apart dat je kan kiezen, want er is namelijk gewoon een omslagpunt te berekenen (€ 31.578 kapitaal) waarop de ene variant goedkoper is dan de andere. En als je daar niet op bedacht bent, betaal je gewoon rustig de 'normale' tarieven door.

Voorheen hadden ze het ook duidelijker op hun website staan. Inmiddels is de "ZZP beleggingsrekening" een stuk meer verstopt.
Ik heb de tarieven eens nagerekend en voor mij zit er €145 verschil in op jaarbasis dat zzp goedkoper zou zijn en dat wordt alleen maar meer als het vermogen toeneemt. Ik ga overstappen want het scheelt toch weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 21:22
corsat schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:55:
Geen pop-ups geblokkeerd? Dat overkwam mij laatst bij een iDeal betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

De laatste jaren is het rendement op die ETF een stuk hoger dan VWRL. Een simpele chart vergelijking op TradingView laat dat duidelijk zien.

Nu is dat informatie uit het verleden, en is dat geen garantie voor de toekomst, maar het is niet onbelangrijk.

Maar wellicht ben ik wat biased, ik deel de mening van de persoon op wie jij reageerde op zich wel. Ik zit zelf alleen in VWRL en VUSA.
De eerder genoemde info vanuit Ben Felix is een goed start punt (makkelijk te luisteren en veel pointers naar de achterliggende onderzoeken). Een korter blog artikel van Banker on Wheels stipt ook een aantal punten aan.
https://www.bankeronwheel...national-diversification/
Let’s start with one of the biggest misconceptions today – the U.S. Outperformance. Over the past 50 years, the U.S. Market has outperformed the rest of the world by a whooping margin of 1% per year.

The S&P 500 returned on average 9.8% vs. 8.7% for International Markets (ex-US). Even more impressive is the fact that the Index outperformed on a risk-adjusted basis, with a lower volatility of 15.2% vs 17%, leading to higher Sharpe Ratios.

A win-win? Well, not quite. Guess, how much of the 50-year outperformance came in the last 8 years? All of it. History doesn’t crawl. It leaps.

Until 2014, the average annual performance was nearly 9.6%, for both Markets. If history is a guide, it is a matter of when, not if, International Stock will catch up again.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
poehee schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Er is niets rationeel aan home bias. Het is wel een bestaand fenomeen: beleggen waar je (denkt dat je) bekend mee bent. Dat is super-irrationeel.
Heb je de informatie die gepresenteerd wordt, o.a. in de video van Ben Felix, ook bekeken? Want er is wel degelijk een rationele basis voor een (beperkte) home-bias. Dat veel beleggers een (waarschijnlijk) te grote home-bias hebben, op basis van waarschijnlijk inderdaad irrationele argumenten, doet daar niks aan af.

Irrationeel is inderdaad:
- het is bekend, dus beter
- het is "Nederlands/Europees" (of wat je dan ook als je thuismarkt ziet), dus beter

Maar een aantal van de genoemde voordelen van beleggen op je thuis-markt lijken mij zeer aannemelijk en de data ondersteunt dat ook:
- belasting- en/of kostenvoordeel voor lokale beleggingen (niet in alle markten hetzelfde)
- het (indirecte) positieve effect van je investeringen op de lokale gemeenschap als geheel, waar je als inwoner van profiteert
- het feit dat "buitenlandse" investeerders in crisistijden een grotere kans lopen om slechter behandeld te worden dan lokale investeerders (zie bijv. het afsluiten van de Russische markten voor investeerders uit "vijandige" landen)

De precieze financiële voordeel van een aantal van deze voordelen is dan misschien niet zomaar uit te rekenen, maar het is wel degelijk aanwezig.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:31
[...]

Nu heb ik niet de onderzoeken gelezen maar slechts wat achtergrondinformatie opgezocht (lees: met name Wikipedia), maar die voordelen gaan toch amper op wanneer het om ETFs gaat? En dan doel ik met name op de Vanguard S&P 500 (VUSA) die hier in de EU en ook in eigen land op de beurs verhandeld wordt.

Maar wellicht ben ik wat biased, ik deel de mening van de persoon op wie jij reageerde op zich wel. Ik zit zelf alleen in VWRL en VUSA. De VS heeft dus een behoorlijke weging bij mij, maar dat is een bewuste keuze. Mijn horizon is lang, en ik denk persoonlijk dat het Westen (en met name de VS) de komende 10-15 jaar in ieder geval nog wel betere rendementen zal laten zien dan de emerging markets. Ik denk persoonlijk namelijk dat de hele grote bedrijven, die overwegend in de VS zitten, alleen maar door zullen blijven groeien. En dat het verschil tussen die aandelen met de rest van de wereld dus alleen maar groter zal worden.

Ligt inderdaad helemaal aan je horizon. Hier groot voorstander van het 'keep it simple principe'.

Voor de kinderen gaat hier voorlopig vrijwel al hun spaargeld in een wereldwijd indexfonds. Northern Trust World.

Persoonlijk zit ik ook in een wereldwijd indexfonds, maar dan aangevuld met Nasdaq 100 ETF (tech heavy dus), wereldwijd ETF met hoog dividend (over het algemeen wat saaie bedrijven) en dan nog losse aandelen met zeer veel potentie.

In feite 4 pijlers gebaseerd op:
- wereldwijde spreiding indexfonds, als basis: NT World
- technologie > gericht op groei: EQQQ
- (hoog) dividend etf, gericht op houdbaar dividend in tijden dat de markt daalt ideaal: TDIV
- losse aandelen waarvan de financiën en mogelijke potentie duidelijk een hogere chart zou moeten laten zien. Momenteel 3 stuks gehit op mooie instapmomenten en 2 op een watchlist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48

oscar82

De ondertitel

Japan was ook ooit de grootste economie ter wereld. Technologische voorsprong op alles en iedereen… en toen kwamen 3 decennia zonder dat de voormalige beurswaarde weer behaald werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:29
Noord27 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Ligt inderdaad helemaal aan je horizon. Hier groot voorstander van het 'keep it simple principe'.

Voor de kinderen gaat hier voorlopig vrijwel al hun spaargeld in een wereldwijd indexfonds. Northern Trust World.

Persoonlijk zit ik ook in een wereldwijd indexfonds, maar dan aangevuld met Nasdaq 100 ETF (tech heavy dus), wereldwijd ETF met hoog dividend (over het algemeen wat saaie bedrijven) en dan nog losse aandelen met zeer veel potentie.

- (hoog) dividend etf, gericht op houdbaar dividend in tijden dat de markt daalt ideaal: TDIV
- losse aandelen waarvan de financiën en mogelijke potentie duidelijk een hogere chart zou moeten laten zien. Momenteel 3 stuks gehit op mooie instapmomenten en 2 op een watchlist.
Mooie samenstelling.
Mag ik vragen in welke procentuele verhouding je jouw portfolio hebt op dit moment?
Zelf zit ik ook in breed gespreide ETF/fondsen aangevuld met EQQQ.
Individuele aandelen en een dividend ETF heb ik (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:31
@Roodey Alles ongeveer 25% verdeeld. Bekijk per investering wat er op dat moment relatief gunstig laag voor staat. Momenteel aardig veel in tdiv en vrijwel niets in eqqq deze maand, ook veel in losse aandelen (alfen/paycom).

Echter is het passieve indexfonds altijd de grootste positie geweest in de portfolio.

[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 22-06-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
Noord27 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Zijn wel goede gezichtspunten die zijn aangehaald in de reacties op mijn comment. Dank daarvoor want dat is zeker stof tot nadenken.

Blijft inderdaad wel dat mijn horizon zeer lang is. Ik ben in de 20 (en het duurt nog wel even voordat ik 30 word). In VWRL DCA investeren doe ik al een paar jaar en blijf ik braaf doen :*) Maar zoals gezegd, denk ik persoonlijk dat in ieder geval de komende 10-15 jaar de écht grote bedrijven in het Westen (en dus met name de VS) exponentieel zullen blijven groeien. Ik ben mij ervan bewust dat dat speculeren is; dat is een risico welke ik bereid ben te lopen.

Het is inderdaad een actievere vorm van beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
ZXRY schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:46:
In VWRL DCA investeren doe ik al een paar jaar en blijf ik braaf doen :*)
Waarschijnlijk doe je lump sump inleggen? Tenzij je nu een grote hoeveelheid geld op de spaarrekening hebt staan, die elke maand / .. een beetje kleiner wordt na inleggen. Maar waarschijnlijker is dat je het geld dat aan het eind van de maand over blijft in één keer doet inleggen, dus lump sump. En ook niet "ik houd €500 over en leg elke week €100 in". Ook dat zou DCA zijn, maar is niet wat de meeste doen, die leggen gewoon de €500 in een keer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
MalleEppie71 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:05:
[...]

Geen pop-ups geblokkeerd? Dat overkwam mij laatst bij een iDeal betaling.
Via windows laptop is het gelukt, met safari werkt dat overboeken via iDeal bij degiro niet, stom. Heb iPhone, iPad en Mac geprobeerd zonder succes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:18
Het jaarlijkse dividend van de Fitvermogen fondsen is weer bekend gemaakt.

Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity Fund (NL) €0,74 (exact hetzelfde als vorig jaar)
Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund (NL) €1,10
https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20029746

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
LongBowNL schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:54:

Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Equity Fund (NL) €0,74 (exact hetzelfde als vorig jaar)
Goldman Sachs Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund (NL) €1,10
Thanks.
Ben benieuwd waar die enorme uitschieter vorig jaar bij E.M. nu door veroorzaakt is. De 1,10 ligt meer in lijn met 2021 en 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
oscar82 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 19:42:
Japan was ook ooit de grootste economie ter wereld. Technologische voorsprong op alles en iedereen… en toen kwamen 3 decennia zonder dat de voormalige beurswaarde weer behaald werd.
En toen kwam China die alles afkeek en goedkoper kon namaken, en is tegenwoordig de fabriek van de wereld. Begint nu wel iets af te nemen maar iedereen heeft te veel gekeken naar de lage kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mail van Meesman dat ik nieuwe inlog met verplichtte 2FA moet hebben. Goede nieuws dat 2FA gewoon met standaard authenticator apps kan. Maar het was wel een heel gedoe om doorheen te gaan zeg, kan me voorstellen dat het voor de minder technologisch-handige mensen niet echt ideaal is. Ik vraag me ook vooral af waarom ik een nieuwe tijdelijke gebruikersnaam moet krijgen, ipv gewoon de oude te handhaven. Dat is weer één stap extra, dan slaat je wachtwoord manager het op met die gebruikersnaam. En aan het einde zet je gewoon je originele gebruikersnaam weer erin, en heb je dus weer een nodeloos extra stap tov gewoon om te beginnen al gebruikersnamen niet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:55
Ik heb weinig verstand van ETF’s en kocht als passief belegger braaf elk maand de bekende VWRL index van Vanguard. Deze zat altijd in de kernselectie bij DEGIRO. Is deze stilletjes verwijderd? Ik betaal nu namelijk opeens 3 euro transactiekosten ipv 1 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FrankoNL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:43:
Ik heb weinig verstand van ETF’s en kocht als passief belegger braaf elk maand de bekende VWRL index van Vanguard. Deze zat altijd in de kernselectie bij DEGIRO. Is deze stilletjes verwijderd? Ik betaal nu namelijk opeens 3 euro transactiekosten ipv 1 euro.
Zit nog steeds in de kernselectie.

Edit

Ze hebben de regels veranderd.
Je moet boven de 1k per keer handelen anders komen er €2 bij en kom je uit op de €3

[ Voor 14% gewijzigd door NicoHF op 25-06-2024 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
NicoHF schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Zit nog steeds in de kernselectie, alleen alles is duurder geworden sinds al een jaar(?) ofzo.
Volgens mij is het nog steeds 1 euro voor de kernselectie, althans dat staat op de website.

Maar ik vind mijn ETF ook niet meer terug op de website. Het gaat specifiek om de Vanguard FTSE all world ucits etf usd dis

Ik vind alleen de accumulating variant nog terug.

Edit: ik zie nu pas je reactie. Lekker dan. Dat wordt dus overstappen.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankoNL op 25-06-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
FrankoNL schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Volgens mij is het nog steeds 1 euro voor de kernselectie, althans dat staat op de website.

Maar ik vind mijn ETF ook niet meer terug op de website. Het gaat specifiek om de Vanguard FTSE all world ucits etf usd dis

Kon hem ook niet vinden dus had even een koop orde aangemaakt en staat er nog steeds bij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UewEw2T4teQ7eGesMnILfhpcpVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrPjPF7ZrhojmK95u0jgIl1n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:20

twu

[...]

Overstappen door de 2 euro extra per transactie (na je 1ste transactie en alleen als bedrag onder 1000 euro is)? Volgens mij kom je voor de VRWL nog steeds vrij goedkoop uit bij DeGiro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
twu schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:59:
[...]

Overstappen door de 2 euro extra per transactie (na je 1ste transactie en alleen als bedrag onder 1000 euro is)? Volgens mij kom je voor de VRWL nog steeds vrij goedkoop uit bij DeGiro.
Transactiekosten icm dividend lekkage kwam VWRL bij mij een heel stuk duurder uit dan bij de ABN AMRO NT World.
Toen ik het verschil zag bij indexfondsenverlijker hoefte ik geen seconden te twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

NicoHF schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Transactiekosten icm dividend lekkage kwam VWRL bij mij een heel stuk duurder uit dan bij de ABN AMRO NT World.
Toen ik het verschil zag bij indexfondsenverlijker hoefte ik geen seconden te twijfelen
Jazeker, maar dan vergelijk je een beleggingsfonds bij een Grootbank met een ETF bij DeGiro. Afgezien de keuze voor beleggingsfonds/ETF heeft FrankoNL het volgens mij over het overstappen van broker gezien de hogere transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
twu schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Jazeker, maar dan vergelijk je een beleggingsfonds bij een Grootbank met een ETF bij DeGiro. Afgezien de keuze voor beleggingsfonds/ETF heeft FrankoNL het volgens mij over het overstappen van broker gezien de hogere transactiekosten.
Ik had het ook over het overstappen. Had ik zelf ook gedaan door de kosten wat ik zojuist schreef.
Het scheelde mij duizenden euro's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Mis ik nou wat je bedoelt? Ik zie hem gewoon staan waar hij altijd stond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij3_Cdcbzld5h0XDFZk-3ehhG0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Z2WyeXaka8YATjXAp6jaacy.png?f=fotoalbum_large

In het zoekertje van de tabel verschijnt hij ook gewoon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8xju0N9nUn2O44kTwCeVeo_lSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IooaujiQT9h42OPZP8oft7ik.png?f=fotoalbum_large

een andere reden kan zijn dat je bij de verkeerde beurs probeert te handelen, alleen bij de genoemde beurzen wordt de korting toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
The Third Man schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:01:
[...]
Mis ik nou wat je bedoelt? Ik zie hem gewoon staan waar hij altijd stond

[Afbeelding]

In het zoekertje van de tabel verschijnt hij ook gewoon

[Afbeelding]

een andere reden kan zijn dat je bij de verkeerde beurs probeert te handelen, alleen bij de genoemde beurzen wordt de korting toegepast.
Nee, wel bij de goede beurs.

Ik denk dat het is omdat ik twee transacties heb gedaan in juni, en alleen de eerste transactie in aanmerking komt voor de lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ik ben het spoor even bijster en gefrustreed dat ik het zelf niet kan vinden.

Ik zie bij mijn abn beleggen een transactie staan van het type CA. Ten eerste kan ik niet vinden wat CA betekend maar dat lijkt me dividend te zijn. het was NT EM NL0013475460, a 0.12 EUR per stuk.

Alas. Ik probeer nu uit te vinden wat het dividend voor NT EM daadwerkelijk was.
NT.com website vind ik een draak. Lijkt wel een spelletje: hoe verstoppen we info zo ver mogelijk weg. Afin, via de zoekfunctie iets tegen gekomen. Een word documentje wat ze als Pdf opgeslagen hebben wat over dividend in EUR praat. Yay!

maar, zoek ik op ISIN NL0013475460, dan komt die maar 1x in dat document voor. Bij de dividend uitkering van Feb 2024. In het lijstje van Mei 2024 komt hij niet voor.

Iemand die mij in de goede richting kan duwen? Waar is bv de landing page van NL0013475460 bij nt.com? kan ik met geen mogelijkheid vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:09
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:25:

Ik zie bij mijn abn beleggen een transactie staan van het type CA. Ten eerste kan ik niet vinden wat CA betekend maar dat lijkt me dividend te zijn. het was NT EM NL0013475460, a 0.12 EUR per stuk.

Alas. Ik probeer nu uit te vinden wat het dividend voor NT EM daadwerkelijk was.
NT.com website vind ik een draak. Lijkt wel een spelletje: hoe verstoppen we info zo ver mogelijk weg. Afin, via de zoekfunctie iets tegen gekomen. Een word documentje wat ze als Pdf opgeslagen hebben wat over dividend in EUR praat. Yay!

maar, zoek ik op ISIN NL0013475460, dan komt die maar 1x in dat document voor. Bij de dividend uitkering van Feb 2024. In het lijstje van Mei 2024 komt hij niet voor.

Iemand die mij in de goede richting kan duwen? Waar is bv de landing page van NL0013475460 bij nt.com? kan ik met geen mogelijkheid vinden.
https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/

Pdf downloaden die daar staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NT EM is bij mij iig een andere ISIN (NL0011515424) en staat netjes met 0,1161176471 op 29 mei 2024.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
YakuzA schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:35:
[...]

NT EM is bij mij iig een andere ISIN (NL0011515424) en staat netjes met 0,1161176471 op 29 mei 2024.
|:( hoe the fuck kom ik nu weer aan ISIN ....60.... ik was nog naar abn gegaan om het isin te koperieren. Heb ik toch nog wat fout gedan. de NL0011515424 staat er idd 'gewoon' in thanks!

nu wordt er dus met bruto gerekend bij uitkeren. op de 31 heb ik ook een automatische aankoop twv een lager bedrag. Dat komt overeen met het netto divivend.

Thanks. Ik snap m weer!
Thanks! dat documentje had ik op de hoofdwebsite gevonden maar zonder enige context. Dit is echt vele malen handiger. gebookmarked.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 25-06-2024 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zie bij mijn abn beleggen een transactie staan van het type CA. Ten eerste kan ik niet vinden wat CA betekend
zoeken bij google naar 'Corporate Actions'

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Over dividend gesproken, dit wordt herbelegd bij Meesman. Wordt dit meegerekend bij je inleg? Als in, bij de inleg-resultaatgrafiek, zie je dan de inleg hoger worden na uitkering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
PHPResource schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:05:
Over dividend gesproken, dit wordt herbelegd bij Meesman. Wordt dit meegerekend bij je inleg? Als in, bij de inleg-resultaatgrafiek, zie je dan de inleg hoger worden na uitkering?
zo uit m'n hoofd: ja.
je krijgt een losse kooporder voor het dividend, en dit wordt gewoon op de 'normale' manier afgewikkeld.
leg je elke maand 100 euro in, dan zie je in de maand waarop het jaarlijkse dividend wordt uitgekeerd 1x 100 euro, en 1xdividend (dus 2 transacties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
PHPResource schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:05:
Het wordt niet als inleg gezien in die grafiek. Ik zie geen verhoging als ik terugkijk naar die maand vorig jaar en het totale-inleg bedrag zou dan ook minder rond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Twee tegenstrijdige reacties haha
Ik zou het ergens wel vreemd vinden dat ze het niet meerekenen. Daardoor heb je op papier meer winst dan werkelijk het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Nee, want dividend is ook gewoon winst. En ik kan bevestigen dat het in de afgelopen jaren niet terug kwam als inleg in de grafiek. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Hoe kan dividend nou winst zijn als de koers navenant daalt? Het is toch een verschuiving van cash, via dividend naar buiten en via een aankoop weer naar binnen. Er wordt geen geld bijgemaakt (zoals wel bij rente gebeurt) dus hoe kan je dan winst erop draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:29
LongBowNL schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:54:

Dankjewel. Had het bericht gemist. Gaat sowieso ook lekker met de koers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The Third Man schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:27:
Hoe kan dividend nou winst zijn als de koers navenant daalt? Het is toch een verschuiving van cash, via dividend naar buiten en via een aankoop weer naar binnen. Er wordt geen geld bijgemaakt (zoals wel bij rente gebeurt) dus hoe kan je dan winst erop draaien?
Omdat de ‘winst’ van het dividend tegenover het (koers)verlies staat. Netto nul dus, maar je kan niet het een negeren en het ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:12

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Corporate Actions
Bij afschriften vind je die naam ook terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:30
Wordt bij ABN bij NT fondsen dividend onder € 20 (minimale orderbedrag) ook automatisch herbelegd?

Ik had paar dagen voor dividenduitkering van NT EM, de instelling aangepast naar automatisch herbeleggen. Maar het dividend bedrag is niet automatisch herbelegd.
Het kan zijn dat ik de instelling te laat hebt aangepast en hierdoor geen order is aangemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door irongalaxy op 26-06-2024 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

irongalaxy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:44:
Wordt bij ABN bij NT fondsen dividend onder € 20 (minimale orderbedrag) ook automatisch herbelegd?

Ik had paar dagen voor dividenduitkering van NT EM, de instelling aangepast naar automatisch herbeleggen. Maar het dividend bedrag is niet automatisch herbelegd.
Het kan zijn dat ik de instelling te laat hebt aangepast en hierdoor geen order is aangemaakt.
Volgens de search deed ABN dat iig wel:
Tsurany in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Dus zou gokken dat de aanpassing net te laat was :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Mijn ervaring is dat het herbeleggen allemaal vrij passief gaat... :) Het kan zijn dat je geduld moet hebben.
En anders kun je vanmiddag een extra biertje op het terras pakken :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Adam1980 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:28:
[...]
Mijn ervaring is dat het herbeleggen allemaal vrij passief gaat... :) Het kan zijn dat je geduld moet hebben.
En anders kun je vanmiddag een extra biertje op het terras pakken :9B
NT EM was op 29 mei, dus als je nu nog moet wachten is dat iets te lang ;)
YakuzA in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2024 13:52 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:51:
[...]

NT EM was op 29 mei, dus als je nu nog moet wachten is dat iets te lang ;)
YakuzA in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
toch dat extra biertje vanmiddag @irongalaxy :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
YakuzA schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Volgens de search deed ABN dat iig wel:
Tsurany in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Dus zou gokken dat de aanpassing net te laat was :)
Thanx! Ik denk het ook dat de aanpassing net te laat was.
Ik had een search gedaan in dit topic. Kwam dat bericht ook tegen. Doordat er lager dan € 50 werd genoemd, wist ik het niet helemaal zeker. Maar € 20 is ook lager dan € 50. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irongalaxy
Adam1980 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:03:
[...]

toch dat extra biertje vanmiddag @irongalaxy :9B
Haha, het is er goed weer voor! Alhoewel ik het dividend al handmatig heb herbelegd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34

Yes. 0,15 euro is hier laatst herbelegd als dividend bij ABN NT :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pistachenootje
Interessante nieuwe ETF:
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc
IE0003XJA0J9
TER: 0.07%

https://www.justetf.com/e...sin=IE0003XJA0J9#overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:29:
Interessante nieuwe ETF:
IE0003XJA0J9

Zeker interessant vanwege de lage TER. De Distributing-variant kan ik al kopen bij DeGiro en IBKR. Al bekend of deze ook daar terecht komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:35
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:29:
Interessante nieuwe ETF:
IE0003XJA0J9

Een accumulating variant van WEBG, zeker interessant, maar heeft dezelfde dividendlekkage als WEBG en andere Ierse fondsen, dus zal onder de streep duurder (met IUSN voor small cap zo'n 0,4% effectieve kosten inclusief dividendlekkage) zijn dan de NT fondsen (0,23% exclusief kosten van de bankrekening), TSWE (0.22%, wel minder passief dan de andere opties) of de SC0H + EXUS + IUSN + EMIM combinatie die vanwege de synthetische replicatie van SC0H ook minder dividendlekkage heeft (0,26%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagonsun
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-04 14:55
Vorige week heeft indexfondsenvergelijken.nl weer een update gekregen. De belangrijkste wijziging: de Actiam/Cardano-fondsen zijn nu ook beschikbaar bij DEGIRO. De combinatie CARIW + CARIEM komt nu als meest voordelige uit de bus, en lijkt ook flink voordeliger te zijn dan de NT-fondsen bij de huisbank.

Omdat ik nog een account heb bij DEGIRO overweeg ik om mijn maandelijkse NT World- en NT EM-aankopen stop te zetten en verder te gaan met deze twee. Maar iets weerhoudt me ervan.

Beide fondsen, maar vooral CARIEM, heeft vrij veel ESG-uitsluitingen. Ook heeft CARIEM geen FBI-status, dus daar heb je last van dividendlekkage. Op Reddit wordt bovendien beweerd dat EMIM een betere deal is, maar dat vind ik niet terug op indexfondsenvergelijken.nl. Weten jullie hoe betrouwbaar die site nog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

alson schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Een accumulating variant van WEBG, zeker interessant, maar heeft dezelfde dividendlekkage als WEBG en andere Ierse fondsen, dus zal onder de streep duurder (met IUSN voor small cap zo'n 0,4% effectieve kosten inclusief dividendlekkage) zijn dan de NT fondsen (0,23% exclusief kosten van de bankrekening), TSWE (0.22%, wel minder passief dan de andere opties) of de SC0H + EXUS + IUSN + EMIM combinatie die vanwege de synthetische replicatie van SC0H ook minder dividendlekkage heeft (0,26%).
Mijn mening, als je zoveel ETF's hebt, dan kan je beter gewoon VTI+VXUS kopen via opties, minder ingewikkeld en goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
hexagonsun schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:04:
Beide fondsen, maar vooral CARIEM, heeft vrij veel ESG-uitsluitingen. Ook heeft CARIEM geen FBI-status, dus daar heb je last van dividendlekkage. Op Reddit wordt bovendien beweerd dat EMIM een betere deal is, maar dat vind ik niet terug op indexfondsenvergelijken.nl. Weten jullie hoe betrouwbaar die site nog is?
Ik neem zelf wat Gerben op FOB en Reddit schrijft serieuzer. Indexfondsvergelijken.nl mist best wat interessante opties zoals WEBG/WEBN, SC0H etc. Veel van de cijfers op indexfondsvergelijken.nl komen volgens mij oorspronkelijk ook van Gerben.

Ik zou ook zeker meenemen dat fondsen met veel ESG uitsluitingen minder passief zijn, en dus minder goed de markt zullen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Zenix schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Mijn mening, als je zoveel ETF's hebt, dan kan je beter gewoon VTI+VXUS kopen via opties, minder ingewikkeld en goedkoper.
Dat hangt er vanaf hoeveel en hoevaak je investeert. Je kan bijvoorbeeld elke maand een ETF kopen en zo over het jaar de juiste verhoudingen krijgen. Bij Trade Republic kun je met een savings plan zonder transactiekosten ETFs kopen.

Als je echter vaak een bedrag van €100 investeert bij een partij als IBKR of Degiro dan gaan de transactiekosten pijn doen, hoewel transactiekosten veel minder effect hebben op het rendement dan terug kerende kosten. Nu 99 euro (1% transactie kosten) tegen 7% rendement geeft over 10 jaar meer opbrengst dan 100 euro (geen transactiekosten) tegen 6,8% rendement (0.2% eraf voor dividendlekkage van bijvoorbeeld WEBG/WEBN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

alson schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Dat hangt er vanaf hoeveel en hoevaak je investeert. Je kan bijvoorbeeld elke maand een ETF kopen en zo over het jaar de juiste verhoudingen krijgen. Bij Trade Republic kun je met een savings plan zonder transactiekosten ETFs kopen.

Als je echter vaak een bedrag van €100 investeert bij een partij als IBKR of Degiro dan gaan de transactiekosten pijn doen, hoewel transactiekosten veel minder effect hebben op het rendement dan terug kerende kosten. Nu 99 euro (1% transactie kosten) tegen 7% rendement geeft over 10 jaar meer opbrengst dan 100 euro (geen transactiekosten) tegen 6,8% rendement (0.2% eraf voor dividendlekkage van bijvoorbeeld WEBG/WEBN).
Als je kleine bedragen doet, kan je het beter combineren. Dus bijvoorbeeld automatisch transactie om WEBN kopen via IBKR elke maand en dan elk half jaar VTI+VXUS kopen bijvoorbeeld.

Voor transactiekosten zijn de opties ook gunstig, mijn laatste drie transacties van zo'n 5k, waren 0,05, 0,70 0,32 USD. Eventuele transactiekosten voor euro-dollar moet je daarbij nog bij rekenen, voor grote bedragen (denk aan 5k) was ik een kleine 2 euro kwijt.

Een EU ETF kost bij mij zo'n 1,25 bij IBKR tot 2,10 als ik kijk naar laatste 10 transacties, dus zijn ook geen hoge kosten.

Met zoveel ETF's ben je vaker bezig om de balans in de gaten te houden, terwijl het niet de goedkoopste optie is. Als je toch zoveel tijd erin wilt steken, kijk dan naar opties, dan levert het tenminste wat meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
alson schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Een accumulating variant van WEBG, zeker interessant, maar heeft dezelfde dividendlekkage als WEBG en andere Ierse fondsen, dus zal onder de streep duurder (met IUSN voor small cap zo'n 0,4% effectieve kosten inclusief dividendlekkage) zijn dan de NT fondsen (0,23% exclusief kosten van de bankrekening),
Vergeet je het bewaarloon niet? Dat alleen al is 0.24% per jaar dacht ik (lager voor hogere bedragen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 08:43
twu schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Zeker interessant vanwege de lage TER. De Distributing-variant kan ik al kopen bij DeGiro en IBKR. Al bekend of deze ook daar terecht komen?
Ik zie de accumulating variant ook al op IBKR maar daar lijkt er pas gehandeld kunnen worden als de KID is aangeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
Nadeel bij degiro vind ik ook dat je alles handmatig moet doen. Bij de nt fondsen is het eenmalig instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Vergeet je het bewaarloon niet? Dat alleen al is 0.24% per jaar dacht ik (lager voor hogere bedragen).
Ik investeer zelf niet in de NT fondsen. De cijfers die ik geef komen overeen met die op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ en https://www.financieelona...rust-indexfondsen-kosten/, maar op https://www.financieelona...f/#de-kosten-van-de-etf-s staat inderdaad een stuk hoger percentage. Dat maakt NT inderdaad een stuk minder aantrekkelijk en de alternatieven zoals WEBG/WEBN, CARIW en SC0H aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Zenix schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:02:
Met zoveel ETF's ben je vaker bezig om de balans in de gaten te houden, terwijl het niet de goedkoopste optie is. Als je toch zoveel tijd erin wilt steken, kijk dan naar opties, dan levert het tenminste wat meer op.
Op basis waarvan stel je dat meer fondsen vaker gebalanceerd moeten worden?

De VTI+VXUS optie is inderdaad goedkoper mits je voldoende box 3 belasting betaalt om de ingehouden dividendbelasting te verrekenen, en een broker gebruikt die dit ondersteunt en jou toestaat om in opties te handelen. Maar ik zie niet hoe een duurdere combinatie van 2 of 3 Nederlandse of Ierse fondsen een beter alternatief is voor VTI+VXUS dan een combinatie van 4 fondsen die goedkoper zijn dan die eerdere opties en bij een laag box 3 vermogen zelfs voordeliger zijn dan VTI+VXUS. Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf afwegen wat ze belangrijk vinden aan keuze brokers, hoeveelheid tijd, rendement en risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
Crasheeee schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:43:
Nadeel bij degiro vind ik ook dat je alles handmatig moet doen. Bij de nt fondsen is het eenmalig instellen en klaar.
Dat vond ik ook een nadeel aan Degiro, al zou je als je erg gemotiveerd bent vast iets via hun API kunnen doen. NT fondsen zijn echter niet de enige waarbij dit kan. Bij IBKR en Trade Republic kan dit bijvoorbeeld ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
Soms moet je toch even slikken hoor als wereld factor belegger en je ziet twee dingen YTD t.o.v. mijn eigen complexe portfolio:

- S&P500 heeft het 1,5x zo goed gedaan
- Simpel VT heeft het net zo goed gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiOtON8VCTfsdjkuNf9s2CaqyJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kimu9AR0ZY3gQ5DbqmmIYFqs.jpg?f=fotoalbum_large
De blauwe lijn is de return van mijn eigen onderstaande portfolio. De oranje is wereld+EM en de groene S&P500.

:X geduld is een schone zaak… }:O

[ Voor 10% gewijzigd door Radiodurans op 29-06-2024 20:48 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Radiodurans schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:48:
Soms moet je toch even slikken hoor als wereld factor belegger en je ziet twee dingen YTD:

- S&P500 heeft het 1,5x zo goed gedaan
- Simpel VT heeft het net zo goed gedaan

[Afbeelding]

:X geduld is een schone zaak… }:O
Ik snap je post niet, wat valt er te slikken of te gedulden?
Simpel VT heeft het net zo goed gedaan als wat?
NT world staat YTD op +16%.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 29-06-2024 15:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05
Klopt VTI heeft het ook beter gedaan dan mijn eigen portfolio.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLsGB2Yyi4ZRPsmTecGEs0Cl-KA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbOLl6q75kpg6y2hhPyjmjLG.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik bedoelde te zeggen is de hier wel bekende wijsheid dat simpel beleggen het prima doet en je niet een complex portfolio hoeft te hebben. En dat Amerikaanse aandelen het dit jaar, net als voorgaande jaren het weer veel beter hebben gedaan dan de rest van de wereld (en je dus het idee kunt krijgen dat diversificatie je geld kost).

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Hoe houden jullie je performance eigenlijk bij?
Ik zit namelijk bij de Giro waar ik een aantal ETF's heb, VWRL en nasdaq 100, maar ook een aantal losse aandelen.
En ABN AMRO NT World

Bij de ABN zie je het vrij gemakkelijk maar bij de Giro niet of ik zie een optie over het hoofd ik zie alleen totaal rendement

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

NicoHF schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:23:
Hoe houden jullie je performance eigenlijk bij?
Ik zit namelijk bij de Giro waar ik een aantal ETF's heb, VWRL en nasdaq 100, maar ook een aantal losse aandelen.
En ABN AMRO NT World

Bij de ABN zie je het vrij gemakkelijk maar bij de Giro niet of ik zie een optie over het hoofd ik zie alleen totaal rendement
Ik heb alles in http://portfolio-performance.info

Pagina: 1 ... 47 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.