The Third Man schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:07:
- WEBG is recentelijk daarbij gekomen, stuk lagere TER, (nog) geen ESG uitsluitingen al staat fondseigenaar Amundi daar wel bekend om later alsnog te doen, wel dividendlek (mogelijk ook anders vanwege LU itt IE)
WEBG is net als veel andere populaire fondsen in de EU zoals VWCE in Ierland gezeteld, dus de dividendlekkage zal vergelijkbaar zijn.
Helaas mist indexfondsenvergelijken nogal wat recentere interessante oplossingen.
Om met WEBG dezelfde dekking te krijgen als NT / Meesman wereld, zal je ook small cap moeten toevoegen, bijvoorbeeld 90% WEBG en 10% IUSN (gewogen op basis van market cap) voor een totale jaarlijkse kosten inclusief dividendlekkage (maar exclusief interne transactiekosten of lending) van 0.40%.
Wat mij betreft een goed alternatief wat dezelfde dekking heeft zonder ESG uitsluitingen tegen lagere kosten is 56% SC0H + 24% EXUS + 11% EMIM + 9% IUSN (gewogen op basis van market cap). Doordat SC0H synthetische replicatie doet, is de bronbelasting voor aandelen uit de VS veel lager. Maar er zit extra counter-party risico aan deze methode. Vergelijkbaar met die van het uitlenen van aandelen. Mr. FOB is geen fan, maar Gerben (die bovenstaand gastartikel over kosten heeft geschreven) heeft er op Reddit over geschreven. Mijn schatting van totale kosten inclusief dividendlekkage (maar exclusief interne transactiekosten of lending) is 0.26%. Afhankelijk van hoeveel transactiekosten je betaalt, kan zo'n 4 fondsen portfolio minder aantrekkelijk zijn.
Als je zoals bij Trade Republic gratis een maandelijkse opdracht om zonder transactiekosten aandelen te kopen kan instellen, is het aantal fondsen geen belemmering. Ik heb op dit moment bij Trade Republic een maandelijkse order van €28 SC0H + €12 EXUS + €6 EMIM + €4 IUSN om aan de €50/maand te komen die vereist is voor de saveback.
Een ander alternatief is TSWE (lage kosten en dividendlekkage, maar wel heel andere weging en veel ESG uitsluitingen), waar je eventueel nog small caps (IUSN) en emerging markets (EMIM) aan toe zou kunnen voegen.
[
Voor 9% gewijzigd door
alson op 10-06-2024 16:51
]