Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

The Third Man schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:56:
Extra idee: juist het verschil tussen de beleggingen over tijd kan je gebruiken als leermoment om te laten zien hoe veel het kan schelen als je later pas begint met beleggen. Denk dat dat zeker op die leeftijd behoorlijk impact kan hebben, vooral op diegene die het minst krijgt >:) Maar ja, het is wel weer een extra uitdaging als ouder om met de bijbehorende reactie om te moeten gaan.
En alleen als ze dan alles laten staan tot nadat ze met pensioen zijn hebben ze het echt begrepen? :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

SandStar schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Ik zou gewoon de inleg voor ieder hetzelfde houden. Uitkomst zal idd anders zijn maar jouw inbreng is dan wel evenredig
Daar kun je toch niet mee aankomen bij je kinderen? Ja sorry nr 3 jij hebt net pech dat het even crisis is. Jij krijgt 4000 euro terwijl nr 1 en 2 10000 euro kregen.
dat is een vrij harde les. Terwijl je er voor had kunnen kiezen om het beter te verdelen.
eens dat de precieze verdeelsleutel lastig is om vast te stellen, maar om dan maar de kop in het zand te steken zodat je geen keuze hoeft te maken vind ik ook niet sterk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:28
Afhankelijk van hoe hoog het bedrag wordt is het ook wel verstandig om rekening te houden met schenkbelasting. Bij hoge bedragen is het wel handig dat een rekening al op de naam van een kind staat. Eventuele verschillen in uitkomst kan je dan nog zelf rechttrekken met behulp van een eenmalige schenking als die behoefte er is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:04
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:50:
[...]

Daar kun je toch niet mee aankomen bij je kinderen? Ja sorry nr 3 jij hebt net pech dat het even crisis is. Jij krijgt 4000 euro terwijl nr 1 en 2 10000 euro kregen.
dat is een vrij harde les. Terwijl je er voor had kunnen kiezen om het beter te verdelen.
eens dat de precieze verdeelsleutel lastig is om vast te stellen, maar om dan maar de kop in het zand te steken zodat je geen keuze hoeft te maken vind ik ook niet sterk.
Deze week de DEI cursus weer gehad, hetzelfde geven is juist niet meer van deze tijd :+

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Finteractioninstitute.org%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F01%2FIISC_EqualityEquity.png&f=1&nofb=1&ipt=ee62a3d673501ff4a6987136e5cb31d460f6cc30ee9cd000cd8d5b3e88b22234&ipo=images

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:05
Hier wordt alle giften van de kinderen overgeheveld naar mijn beleggersrekening.

Ik hou bij hoeveel het is, en garandeer dat ze minimaal hetzelfde krijgen als hun neefjes/nichtjes waarbij het op een spaarrekening staat, maar waarschijnlijk is het een stuk meer geworden.

Tegen de tijd dat ik dat verstandig acht (waarschijnlijk ruim na de 18de verjaardag) krijgen ze het (eventueel in delen) uitbetaald voor zaken als woning, studie, rijbewijs etc. Voor alle drie hetzelfde bedrag.

Het is tegen die tijd waarschijnlijk een dusdanig hoog bedrag dat ik het echt zonde vindt om dat "zomaar" op hun 18de te geven.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-05-2024 19:27 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amokjeeh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 07:13
Dank voor alle inzichten. Ik voel nu het meest om het te parkeren op 1 rekening en als de oudste bijna 18 wordt zijn deel erbij te pakken en een gesprek met hem te voeren over wat hij er mee kan doen. Bijvoorbeeld verder beleggen op zijn naam. Eventueel betaal ik dan wat schenkbelasting of hevel ik jaarlijks wat over ofzo. Geen idee. De jongste heeft in dit geval het meeste rendement, maar de oudste heeft een prachtige kans rond zijn 18e om er minstens net zoveel van te maken als zijn broers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:25:
[...]

Deze week de DEI cursus weer gehad, hetzelfde geven is juist niet meer van deze tijd :+

[Afbeelding]
Tsja dat is weer een andere discussie.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent.v.g
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-05 10:52
Ik ga maandelijks NT kopen (World, EM, SC - 80, 10,10). Heb alleen ook een eenmalig groter bedrag wat ik in wil leggen. Wat is handig hierin, bijv dit eenmalige bedrag in 24 maanden investeren zodat markwerkingen gedempt worden? Of is tijd in de markt > timing en dus sneller investeren? Hoor graag jullie ideeën.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:12

Thompson

Beeromaniac

Vincent.v.g schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:04:
Ik ga maandelijks NT kopen (World, EM, SC - 80, 10,10). Heb alleen ook een eenmalig groter bedrag wat ik in wil leggen. Wat is handig hierin, bijv dit eenmalige bedrag in 24 maanden investeren zodat markwerkingen gedempt worden? Of is tijd in de markt > timing en dus sneller investeren? Hoor graag jullie ideeën.
Op basis van verleden/theorie presteert lumpsum beter dan DCA. Echter is gevoel niet 100% uit te schakelen en voelt voor veel mensen DCA prettiger.

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:16
Dit is ook één van de meest gestelde vragen hier :)
Puur rationeel: alles in één keer (idd wat je zegt, tijd in de markt > timing). Als je je er niet goed bij voelt, dan kan je het uitspreiden, maar gezien de horizon van indexfondsbeleggers (minstens 10 jaar), zal dat ook maar een klein effect zijn.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Heb alleen ook een eenmalig groter bedrag wat ik in wil leggen. Wat is handig hierin, bijv dit eenmalige bedrag in 24 maanden investeren zodat markwerkingen gedempt worden? Of is tijd in de markt > timing en dus sneller investeren? Hoor graag jullie ideeën.
Het belangrijkste is dat je doet waar jij jezelf prettig bij voelt. Wil je niet alles in 1 keer beleggen dan kan je het resterende deel in een spaar deposito steken. Dan maak je ook nog op dat stuk een bepaald rendement.

Maar 24 maanden is wel een hele lange periode. Om een eerdere discussie te linken Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" :

https://investor.vanguard...averaging-which-is-better
Using MSCI World Index returns for 1976–2022, Finlay and Zorn calculated that LS outperformed CA 68% of the time across global markets measured after one year. However, CA was still better than remaining completely in cash; it outperformed cash 69% of the time.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

amokjeeh schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:47:
Dank voor alle inzichten. Ik voel nu het meest om het te parkeren op 1 rekening en als de oudste bijna 18 wordt zijn deel erbij te pakken en een gesprek met hem te voeren over wat hij er mee kan doen. Bijvoorbeeld verder beleggen op zijn naam. Eventueel betaal ik dan wat schenkbelasting of hevel ik jaarlijks wat over ofzo. Geen idee. De jongste heeft in dit geval het meeste rendement, maar de oudste heeft een prachtige kans rond zijn 18e om er minstens net zoveel van te maken als zijn broers.
Ik zie hier, maar ook in het ouder-topic dat schenkbelasting verhaal veel voorbij komen. Maar dan moet het echt al om hele substantiele bedragen gaan.
Ik vraag me dan altijd af, hebben ze die bedragen op die leeftijd echt al nodig, of is de jaarlijkse vrijstelling al voldoende (momenteel 6633).
Bovendien heb je de mogelijkheid om het belastingvrij te schenken voor dure studie *(onder voorwaarden, 66268 momenteel)
Verder, als het kind gaat studeren, heb je als ouders je kind te verzorgen, ook uitwonend.. kost ook geld... zie https://financialfocus.ab...ing-van-een-studieschuld/
Geen studiefinanciering, maar wel een aanslag schenkbelasting?

Stel dat u als ouder niet wilt dat uw kind met een schuld de studie uitkomt. Zeker voor uitwonende kinderen bent u op jaarbasis dan een behoorlijk bedrag aan studietoelage kwijt. Is een dergelijke toelage een schenking? De staatssecretaris van Financiën geeft de volgende richtsnoeren:

Een bijdrage van een ouder aan het kind voor zijn studie is niet belast met schenkbelasting als het studerende kind nog geen 21 jaar is. Dit is logisch, omdat de ouder verplicht is een bijdrage te betalen. De staatssecretaris van Financiën heeft aangegeven dat dit ook geldt als het kind een studie volgt die hij voor zijn 21e jaar is begonnen;
Als het kind al 21 jaar of ouder is wanneer het een studie gaat volgen, kan weliswaar sprake zijn van een schenking maar zal de betaling van de kosten voor studie en levensonderhoud veelal vallen onder de vrijstelling van schenkbelasting voor het voldoen aan een ‘natuurlijke verbintenis’. Het maakt niet uit of de ouder het kind geld geeft of kosten rechtstreeks betaalt.

Er is sprake van een natuurlijke verbintenis als u zich moreel verplicht voelt om iets te doen. In dit geval: uw kind kan een financiële bijdrage niet via de rechter bij u afdwingen, maar als u een bijdrage levert, is dat eigenlijk logisch en geen echte schenking. De vraag hier is of de Belastingdienst de verplichting met u meevoelt. Dat lijkt het geval te zijn, maar we hebben geen garantie (‘veelal’)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:16
In het verleden deed lump sum het ongeveer in 2/3 van de gevallen beter dan DCA. Hoe het nu gaat uitpakken weet niemand. Hou er wel rekening mee dat DCA feitelijk gewoon het uitstellen van risico nemen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 20:44
HandyLumberjack schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:26:
Hier wordt alle giften van de kinderen overgeheveld naar mijn beleggersrekening.

Ik hou bij hoeveel het is, en garandeer dat ze minimaal hetzelfde krijgen als hun neefjes/nichtjes waarbij het op een spaarrekening staat, maar waarschijnlijk is het een stuk meer geworden.

Tegen de tijd dat ik dat verstandig acht (waarschijnlijk ruim na de 18de verjaardag) krijgen ze het (eventueel in delen) uitbetaald voor zaken als woning, studie, rijbewijs etc. Voor alle drie hetzelfde bedrag.

Het is tegen die tijd waarschijnlijk een dusdanig hoog bedrag dat ik het echt zonde vindt om dat "zomaar" op hun 18de te geven.
Nadeel is wel dat je binnen de schenkingsgrenzen moet blijven om geen schenkbelasting te hoeven betalen. Als het van hun is en het is een substantieel bedrag, dan is een eigen rekening onontkoombaar.
Daarom had ik voor mijn kinderen een eigen rekening laten aanmaken bij Meesman (die optie is er niet voor niets ook, maar vooral hiervoor).

Tevens moet jij er VRH over betalen, terwijl als zij het hebben op eigen rekening vanaf 18 jaar niet (binnen alle vrh grenzen e.d. natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 22-05-2024 18:15 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-05 19:44
Bij de DCA versus lump-sum discussie hoor ik vaak: lump sum presteert beter dan DCA. Maar is dit ook niet gewoon een (individuele) risico-rendement discussie?

Daarmee bedoel ik: gemiddeld presteert lump-sum beter dan DCA. Maar is het rendement ook niet volatieler? Je hebt meer kans op grote positieve uitslagen en negatieve uitslagen, en kansgewogen ligt het rendement hoger dan DCA. Maar bij DCA loop je niet het risico dat je net op een piek of dal inlegt.

Daarmee vind ik opmerkingen als (Echter is gevoel niet 100% uit te schakelen en voelt voor veel mensen DCA prettiger) de lading dus niet helemaal dekken met de referentie aan gevoel. Het gaat niet alleen om gevoel maar ook om een al dan niet bewust gekozen risico/rendement verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Maar hoeveel zou het dan ongeveer schelen DCA vs Lump sum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
poehee schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Nadeel is wel dat je binnen de schenkingsgrenzen moet blijven om geen schenkbelasting te hoeven betalen. Als het van hun is en het is een substantieel bedrag, dan is een eigen rekening onontkoombaar.
Daarom had ik voor mijn kinderen een eigen rekening laten aanmaken bij Meesman (die optie is er niet voor niets ook, maar vooral hiervoor).

Tevens moet jij er VRH over betalen, terwijl als zij het hebben op eigen rekening vanaf 18 jaar niet (binnen alle vrh grenzen e.d. natuurlijk)
Terechte punten, maar voor mij speelt mee dat de hersenen zich op de 18de verjaardag nog niet volledig ontwikkeld hebben, en dat gaat dan met name om impulsiviteit vs. lange termijn denken.

Zelf was ik ook nog niet zover op die leeftijd, en heb in mijn omgeving op dergelijke leeftijden ook flinke bedragen zien "verdampen".

De oudste is nu bijna 2, dus ik heb eventueel nog voldoende tijd om vooraf bij te sturen, en daarnaast zijn er ook wel constructies te verzinnen om schenkbelasting te ontwijken, denk bijvoorbeeld aan de "familiebank".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
NicoHF schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:45:
Maar hoeveel zou het dan ongeveer schelen DCA vs Lump sum?
Gemiddeld ongeveer de helft van het verwachte verschil in jaar rendement maal het aantal jaar dat je DCAt.

Dus als het gaat om €100.000 en het staat op een spaarrekening met 2%, en het verwachte rendement is 10% en je doet het in 12 maanden, dan kost het gemiddeld ongeveer €4.000,-

[ Voor 26% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-05-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
DVI_NL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:37:
Bij de DCA versus lump-sum discussie hoor ik vaak: lump sum presteert beter dan DCA. Maar is dit ook niet gewoon een (individuele) risico-rendement discussie?

Daarmee bedoel ik: gemiddeld presteert lump-sum beter dan DCA. Maar is het rendement ook niet volatieler? Je hebt meer kans op grote positieve uitslagen en negatieve uitslagen, en kansgewogen ligt het rendement hoger dan DCA. Maar bij DCA loop je niet het risico dat je net op een piek of dal inlegt.

Daarmee vind ik opmerkingen als (Echter is gevoel niet 100% uit te schakelen en voelt voor veel mensen DCA prettiger) de lading dus niet helemaal dekken met de referentie aan gevoel. Het gaat niet alleen om gevoel maar ook om een al dan niet bewust gekozen risico/rendement verhouding.
Ik heb het zelf iets anders benaderd; de eerste inleg om van vermogensvorm te switchen heb ik besloten lump sum te doen. Daarna, geen spaarpot meer opbouwen maar maandelijks inleggen wat anders gespaard zou worden. Mijn overweging was dat tijd in de markt belangrijker is dan het uit te smeren.

Hoe ik de lumpsum vs DCA discussie interpreteer is als ik dan dus nog eens per jaar geld zou sparen en dan 1x per jaar inleg.

Ik heb het niet berekend / gebacktest.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 22-05-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
HandyLumberjack schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Terechte punten, maar voor mij speelt mee dat de hersenen zich op de 18de verjaardag nog niet volledig ontwikkeld hebben, en dat gaat dan met name om impulsiviteit vs. lange termijn denken.

Zelf was ik ook nog niet zover op die leeftijd, en heb in mijn omgeving op dergelijke leeftijden ook flinke bedragen zien "verdampen".

De oudste is nu bijna 2, dus ik heb eventueel nog voldoende tijd om vooraf bij te sturen, en daarnaast zijn er ook wel constructies te verzinnen om schenkbelasting te ontwijken, denk bijvoorbeeld aan de "familiebank".
Dat ze er vanaf hun 18e recht op hebben betekent niet dat je ze automatisch ook de inloggegevens moet geven en volle vrijheid om te doen wat ze willen.

In mijn directe omgeving hebben veel mensen aandelen en/of substantiële bedragen van hun ouders gekregen, waaronder ikzelf, maar ik ken niemand die al dat geld heeft uitgegeven aan auto’s en vakanties oid.

Persoonlijk had ik de afspraak met mij ouders dat het geld voor een huis was en heb ik pas op mijn 26e dat vermogen überhaupt gebruikt (daarvoor had ik niet eens toegang).

Een goede financiële opvoeding en duidelijke afspraken helpen en als safety kan je nog de inloggegevens voor jezelf houden. Dan moeten je kinderen wel erg veel moeite doen voor impulsieve uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Louislouislouis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Dat ze er vanaf hun 18e recht op hebben betekent niet dat je ze automatisch ook de inloggegevens moet geven en volle vrijheid om te doen wat ze willen.
Wel als ze daar om vragen. Je mag het ze niet onthouden. Het is tenslotte van hen en niet van jou.
Ze zullen ook belastingaangifte willen doen wellicht en moeten er dan dus bij kunnen om aan de benodigde info te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
@de Peer Het is een kwestie van wat je gewend bent qua opvoeding denk ik. Bij mij kwam dat niet eens op omdat ik duidelijke afspraken met mijn ouders had, en toegegeven ik had ook geen geld nodig.

Daarbij denk ik ook niet dat ze me de gegevens hadden gegeven en dat zou ik ook niet zomaar doen, benieuwd of je kinderen dan de politie bellen. Maar wel erg off-topic zo denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dat is waar. Het zal niet zo snel escaleren. Maar ze hebben er wel recht op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Louislouislouis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:11:
@de Peer Het is een kwestie van wat je gewend bent qua opvoeding denk ik. Bij mij kwam dat niet eens op omdat ik duidelijke afspraken met mijn ouders had, en toegegeven ik had ook geen geld nodig.

Daarbij denk ik ook niet dat ze me de gegevens hadden gegeven en dat zou ik ook niet zomaar doen, benieuwd of je kinderen dan de politie bellen. Maar wel erg off-topic zo denk ik :+
Ze kunnen simpelweg aankloppen bij die partij, en die geeft ze de inlog, het staat tenslotte op hun naam.

Verhoudingen tussen kinderen en ouders zijn tegenwoordig over het algemeen wel anders als vroeger, en de verleiding is ook een stuk groter nu denk ik.

Maar ik probeer ze de juiste opvoeding mee te geven, en misschien begin ik al eerder met overdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Vaak weet je ongeveer wel tussen de 10 a 16 jaar hoe je kind is en of het volwassen genoeg is qua financiën of ze er verantwoord ermee om kunnen gaan.
Opvoeding maar ook de omgeving school/hobby's/vrienden enz speelt een grote rol met hoe ze daarmee omgaan.

Ik zelf zou het een te grote risico vinden en had het in eigen beheer gehouden tot minimaal hun 20ste.
Dan gewoon jaarlijks het maximale geven qua vrije ruimte eventueel nog een eenmalige grote schenking.

Uit ervaring weet ik dat niet iedereen even goed met geld overweg kan gaan.
En weet ik hoe snel ze een hele berg geld op kunnen krijgen tot aan schulden aan toe.
Zelf heb ik geen kinderen, de ervaring heb ik uit mijn werk en omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:33

TMC

Get!em schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:28:
[...]

Ik zie hier, maar ook in het ouder-topic dat schenkbelasting verhaal veel voorbij komen. Maar dan moet het echt al om hele substantiele bedragen gaan.
Ik vraag me dan altijd af, hebben ze die bedragen op die leeftijd echt al nodig, of is de jaarlijkse vrijstelling al voldoende (momenteel 6633).
Bovendien heb je de mogelijkheid om het belastingvrij te schenken voor dure studie *(onder voorwaarden, 66268 momenteel)
Verder, als het kind gaat studeren, heb je als ouders je kind te verzorgen, ook uitwonend.. kost ook geld... zie https://financialfocus.ab...ing-van-een-studieschuld/

[...]
Zo zie ik het ook. Als je 6633 vrijstelling hebt per jaar, kan je over een periode van 5 jaar ruim 30k schenken. Dat lijkt me ruim voldoende voor een 18-jarige?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:03
Als ik me vergelijk met mn broertje, zelfde opvoeding, 100% verschil in omgaan met geld. Opvoeding doet een hoop maar zeker niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

TMC schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:20:
Als je 6633 vrijstelling hebt per jaar, kan je over een periode van 5 jaar ruim 30k schenken. Dat lijkt me ruim voldoende voor een 18-jarige?
Daarmee sluit je wel uit dat het kind misschien wel internationaal de vleugels uitslaat tijdens het studeren en liever in een ander land wilt bivakkeren. En ja schenkingen worden door de meeste belastingdiensten toch net wat anders behandeld. Is dat een grote kans? Wellicht niet, maar het zou wel ruk zijn dat er in beide landen toch een stuk verdwijnt naar de overheid (omdat er op dit punt weinig tot niets geregeld is in verdragen die van toepassing zijn).

(en ook de regels binnen NL kunnen in de loop van de tijd behoorlijk veranderen)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Louislouislouis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:01:
In mijn directe omgeving hebben veel mensen aandelen en/of substantiële bedragen van hun ouders gekregen, waaronder ikzelf, maar ik ken niemand die al dat geld heeft uitgegeven aan auto’s en vakanties oid.
Het is wel interessant om verschillen in de maatschappij terug te zien. Nu kom ik zelf uit een andere hoek van de samenleving en daar kreeg eigenlijk niemand in mijn omgeving (inclusief ik) iets substantieels mee rond die leeftijd. Het betalen van de rijlessen en het examen was eigenlijk het voornaamste (of een enkeling die de kosten voor een studiekamer droegen). De rest sprokkelde je zelf bijeen met vakantiewerk en bijbaantjes. Pas later (wanneer ik 40+ was) kwam daar een substantieel bedrag om de hoek kijken (kleiner gaan wonen en een duidelijk beeld hebben van de pensioen inkomsten versus de vaste lasten).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qwerty-273 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Het is wel interessant om verschillen in de maatschappij terug te zien. Nu kom ik zelf uit een andere hoek van de samenleving en daar kreeg eigenlijk niemand in mijn omgeving (inclusief ik) iets substantieels mee rond die leeftijd. Het betalen van de rijlessen en het examen was eigenlijk het voornaamste (of een enkeling die de kosten voor een studiekamer droegen). De rest sprokkelde je zelf bijeen met vakantiewerk en bijbaantjes. Pas later (wanneer ik 40+ was) kwam daar een substantieel bedrag om de hoek kijken (kleiner gaan wonen en een duidelijk beeld hebben van de pensioen inkomsten versus de vaste lasten).
En zelfs dat vind ik nog riant. Rijlessen moest ik toch echt zelf betalen en een erfenis of schenking op hogere leeftijd zit er ook niet in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Ik zelf kom echt uit een arbeiders familie, we hadden het niet breed maar wel goed om gewoon normaal rond te komen.
Maar moest echt zelf alles betalen, kreeg alleen zakgeld elke maand tot me 18de dat was paar tientjes in de maand.
Had toen der tijd de hele zomervakantie doorgewerkt om mijn auto rijbewijs bij elkaar te sparen.
Zo zie je maar dat daar idd ook grote verschillen tussen zit.

Op deze manier ben ik wel echt de waarde van geld gaan in zien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
DVI_NL schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:37:

Ja lump sum kent grotere volatiliteit omdat je meer risico neemt.

Als je voor een andere risico rendement verhouding wil kiezen kun je imo beter voor bijvoorbeeld 60/40 (aandelen/spaargeld) kiezen en dat dan lump sum doen. Iemand die voor DCA kiest kiest eigenlijk voor variabel risico. Ze beginnen bijvoorbeeld met 10/90 en eindigen 100/0. Uiteindelijk nemen ze net zo veel risico, ze hebben het alleen uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 27-05 19:45
Als je lump sum wil instappen in NT of AVIAW, zijn er dan nog beperkingen in de hoogte van het aankoop bedrag als je bijvoorbeeld marktverstoringen wil voorkomen?
Bijvoorbeeld:
50k
100k
200k
500k
Of ligt dat nog veel hoger?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:35
Veel hoger. Vervang de K met B en je komt in de buurt van een effectje, nog lang geen verstoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

flipjevandejam schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:52:
Veel hoger. Vervang de K met B en je komt in de buurt van een effectje, nog lang geen verstoring.
Met de Engelse B klopt dat wel, met de Nederlandse B maak je wel een flinke deuk (in het NT fonds) iig :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Shutdown98 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:23:
Als je lump sum wil instappen in NT of AVIAW, zijn er dan nog beperkingen in de hoogte van het aankoop bedrag als je bijvoorbeeld marktverstoringen wil voorkomen?
Vergeet niet dat klassieke (niet ETF) fondsen geen individuele orders uitvoeren, maar slechts 1x per dag de totale som van alle in- en verkooporders uitvoeren. Je lump sum komt dus op de veel grotere hoop van miljoenen tot wel miljarden aan volume wat uitgevoerd wordt, en dat gebeurt doorgaans met een zogeheten MOC, waarbij men de orders probeert uit te voeren zo dicht mogelijk bij de close prijs van de dag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeadKennedy
Shutdown98 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:23:
Bijvoorbeeld:
50k
100k
200k
500k
Of ligt dat nog veel hoger?
Ik heb de marktverstorende werking van je €500k inleg uitgerekend:
De gewogen gemiddelde marktkapitalisatie van de 1400 onderliggende aandelen in NT World is €40,3 miljard, €500k inleggen heeft 0,00001 procent impact, verdeeld over deze aandelen. Je bezit dan 0,007% van de waarde van NT world.

Nog wat meer over de grootte van de bedragen die omgaan in de beurs:
Ik las toevallig vandaag dat er ongeveer $3,5 miljard per dag geïnvesteerd wordt in de verkeerde tickers door typo's. Dat gaf mij ook weer een idee van het volume van de beurzen.

Totaal handelsvolume in de VS markt ligt nu op ~$500 miljard per dag en de totale waarde van alle aandelen in 2023 was $111000 miljard.

[ Voor 59% gewijzigd door DeadKennedy op 25-05-2024 15:44 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

thys schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:08:
[...]

Je keuze voor goud ga ik mijn vingers verder niet aan branden....

Mocht je een goedkope en wereldwijd gespreide ETF willen dan zijn dit goede opties bij TR:
  • Invesco FTSE All-World UCITS ETF (ticker FWIA) TER 0,15%
  • SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (ticker SPYI) TER 0,17%
  • Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (ticker VWCE) TER 0,22%
Dank, ik heb zojuist een periodieke order van €50 aangemaakt met FWIA. Ziet er netjes uit in de web omgeving, je krijgt ook keurig kostenoverzicht voor komende 5 jaar. Is hier een beetje offtopic maar ik ga het gebruiken om met de 1% cashback die de Apple Pay debitcard over je aankopen genereert wat extra passief inkomen te genereren die dan automatisch in deze ETF wordt gestopt. Ben benieuwd of er hier al anderen zijn met ervaring hiermee?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeNachtwacht schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:48:
[...]

Dank, ik heb zojuist een periodieke order van €50 aangemaakt met FWIA. Ziet er netjes uit in de web omgeving, je krijgt ook keurig kostenoverzicht voor komende 5 jaar. Is hier een beetje offtopic maar ik ga het gebruiken om met de 1% cashback die de Apple Pay debitcard over je aankopen genereert wat extra passief inkomen te genereren die dan automatisch in deze ETF wordt gestopt. Ben benieuwd of er hier al anderen zijn met ervaring hiermee?
Iedereen heeft zijn eigen strategie. Ik vind het zelf niets om betalen te koppelen aan beleggen. Dat is meer voor mensen zonder discipline denk ik dan.. (mening)
Ik beleg gewoon direct de helft van mijn inkomen direct nadat het salaris gestort is (automatisch).
En dan af en toe een handmatige extra inleg als dat mogelijk is.

Maar helemaal prima natuurlijk als het werkt voor een ander!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[...]

De Apple Card is 2% volgens mij en 3% bij een paar selecte winkels. Ik heb geprobeerd hem te krijgen maar is mij niet gelukt. Heb jij een SSN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Is hier een beetje offtopic maar ik ga het gebruiken om met de 1% cashback die de Apple Pay debitcard over je aankopen genereert wat extra passief inkomen te genereren die dan automatisch in deze ETF wordt gestopt. Ben benieuwd of er hier al anderen zijn met ervaring hiermee?
TradeRepublic heeft z'n eigen topic waar diverse mensen bezig zijn met die cashback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
de Peer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:17:
[...]

Iedereen heeft zijn eigen strategie. Ik vind het zelf niets om betalen te koppelen aan beleggen. Dat is meer voor mensen zonder discipline denk ik dan.. (mening)
Ik beleg gewoon direct de helft van mijn inkomen direct nadat het salaris gestort is (automatisch).
En dan af en toe een handmatige extra inleg als dat mogelijk is.

Maar helemaal prima natuurlijk als het werkt voor een ander!
Wat dat met discipline te maken heeft mag je me uitleggen. Mijns inziens is 1% van je betalingen tot €15 per maand "gewoon" gegarandeerd extra rendement, dief van je eigen portemonnee als je dit niet benut.

& inderdaad, hier is een ander topic over: Discussie over & Ervaringen met Trade Republic

[ Voor 7% gewijzigd door DeadKennedy op 26-05-2024 10:04 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeadKennedy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Wat dat met discipline te maken heeft mag je me uitleggen. Mijns inziens is 1% van je betalingen tot €15 per maand "gewoon" gegarandeerd extra rendement, dief van je eigen portemonnee als je dit niet benut.
Wat ik bedoelde is dat je het ook gewoon zelf kunt beleggen, in plaats van koppelen aan betalen voor uitgaven. Maar misschien begrijp ik het product dat je omschrijft verkeerd.

het gaat me niet om de cashback, maar om het beleggen van de cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

dubbel, @DeadKennedy zegt dit al

[ Voor 103% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-05-2024 11:46 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
de Peer schreef op zondag 26 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Wat ik bedoelde is dat je het ook gewoon zelf kunt beleggen, in plaats van koppelen aan betalen voor uitgaven. Maar misschien begrijp ik het product dat je omschrijft verkeerd.

het gaat me niet om de cashback, maar om het beleggen van de cashback.
Het is geen optie om de cashback niét te beleggen, ze noemen het zelf ook saveback. 1% van de uitgaven op je kaart wordt automatisch maandelijks geïnvesteerd in een aandeel/ETF naar keuze.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DeadKennedy schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:12:
[...]

Het is geen optie om de cashback niét te beleggen, ze noemen het zelf ook saveback. 1% van de uitgaven op je kaart wordt automatisch maandelijks geïnvesteerd in een aandeel/ETF naar keuze.
Dat begrijp ik. Ik houd dat liever gescheiden. Genoeg andere manieren om cashback te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:19
Klein vraagje.

Maandelijks maak ik automatisch ongeveer 100 euro over naar mijn indexfondsen. (ben een beginnende belegger dus voor nu een klein bedrag elke maand).
Nu heb ik onverwachts extra geld over (1000 euro) en vraag ik me af of ik dit het best in 1x in mijn indexfondsen kan steken of dat ik het beter over een aantal keer kan verspreiden.

Het voordeel van verspreiden is volgens mij vooral dat je zowel koopt tijdens pieken als dalen dus je een "gemiddeld" bedrag betaald. Ook weet ik dat de markt verslaan door hem de timen eigenlijk niet echt werkt op lange termijn. Toch merk ik dat ik neig naar het wachten op een dipje en dan in 1x die 1000 euro investeren.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jobius schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:13:
Klein vraagje.

Maandelijks maak ik automatisch ongeveer 100 euro over naar mijn indexfondsen. (ben een beginnende belegger dus voor nu een klein bedrag elke maand).
Nu heb ik onverwachts extra geld over (1000 euro) en vraag ik me af of ik dit het best in 1x in mijn indexfondsen kan steken of dat ik het beter over een aantal keer kan verspreiden.

Het voordeel van verspreiden is volgens mij vooral dat je zowel koopt tijdens pieken als dalen dus je een "gemiddeld" bedrag betaald. Ook weet ik dat de markt verslaan door hem de timen eigenlijk niet echt werkt op lange termijn. Toch merk ik dat ik neig naar het wachten op een dipje en dan in 1x die 1000 euro investeren.

1.000 euro ? Gewoon in 1x.

Bij grote bedragen zou ik het zelf wel in meerdere stapjes doen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
Klein vraagje.

Wachten op een dipje? De markt timen dus?

En als het aandeel vandaag €10 kost, over 6 maanden €20, en over 6 maanden en 1 week €12, dan vindt je dat een dipje en een "koopje"? Terwijl het effectief nog steeds duurder is dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is heel simpel je weet niet wanneer dat moment er is, dus heeft het geen zin. Ja, je was met een paar duizend euro inzet per keer superrijk geweest als je steeds precies de dag ná een beurscrash had ingezet de afgelopen 50 jaar, maar ja dat moment weet niemand. Want ja wie zegt je dat het die dag erna niet nóg veel verder zakt?

Dus heeft erop wachten geen enkele zin. Na jouw investering vandaag kan de beurs morgen crashen of exploderen, of (grootste kans) gewoon een beetje doorkabbelen.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-05-2024 18:20 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Jobius schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:13:.

Kleine en grote bedragen zijn voor iedereen iets anders. In termen van passief beleggen met als doel een grote (;)) pot aan het einde van een lange looptijd is een bedrag als 1000euro klein.

Ik kijk dus in verhouding tot het einddoel. 1000 euro tov “tonnen” over 20jaar -> in zijn geheel er nu in. Ik heb bv net zelf mijn vakantiegeld erin gestopt, heb geen vakantieplannen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:15

Soullie

Planeshift

Klein vraagje.

Ik zou het in 1x doen, maar je kunt het ook over je maandelijkse inleg verdelen als je daar fijner gevoel bij hebt.

Doe je 185 euro per maand een jaartje lang ipv 100 euro, ik vermoed dat het over de lange termijn niet heel veel gaat uitmaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Soullie op 29-05-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Klein vraagje.

Mijn reactie toen dit een week geleden ook gevraagd werd:
DeadKennedy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Dit is ook één van de meest gestelde vragen hier :)
Puur rationeel: alles in één keer (idd wat je zegt, tijd in de markt > timing). Als je je er niet goed bij voelt, dan kan je het uitspreiden, maar gezien de horizon van indexfondsbeleggers (minstens 10 jaar), zal dat ook maar een klein effect zijn.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobius
  • Laatst online: 19:19
Duidelijk, thanks iedereen voor de antwoorden. Helpt echt met dingen in perspectief zetten en mijn focus bewaren op de lange termijn.

Hier kan ik verder mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Laatst online: 22:53
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Globalcitizen op 03-06-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Wat vinden jullie van de Ishares EAFE ETF als alternatief voor VXUS?
Als ik het goed zag, is de TER 0,33%. Is VTI&IAFE daarmee qua kosten nog voordeliger dan de NT-fondsen?

(Ik realiseer me dat EAFE lang niet alle niet-USA markten afdekt, maar ik ben nu even eerst geïnteresseerd in het kostenplaatje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Globalcitizen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:22:
Wat vinden jullie van de Ishares EAFE ETF als alternatief voor VXUS?
Als ik het goed zag, is de TER 0,33%. Is VTI&IAFE daarmee qua kosten nog voordeliger dan de NT-fondsen?

(Ik realiseer me dat EAFE lang niet alle niet-USA markten afdekt, maar ik ben nu even eerst geïnteresseerd in het kostenplaatje.)
Kun je bij die broker een W8-BEN formulier indienen? Dat lijkt me wel belangrijk om dividendlekkage van VTI te voorkomen. Maar ik weet dit niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
Pistachenootje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Kun je bij die broker een W8-BEN formulier indienen? Dat lijkt me wel belangrijk om dividendlekkage van VTI te voorkomen. Maar ik weet dit niet zeker.
Tijdens de registratie voor het beleggingsgedeelte moet je nadrukkelijk verklaren of je al dan niet connecties met de USA hebt (maar ik heb de registratie nog niet tot einde toe gedaan); ik neem aan dat dat vanwege belasting en W8-BEN is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 03-06-2024 09:44 . Reden: Graag mo tags gebruiken als je reageert op iets binnen mo tags :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Aangezien je W-8BEN noemt heb je het niet over dividendlekkage maar over dividendbelasting. Ook belangrijk natuurlijk, maar het is altijd goed om het beestje bij de juiste naam te noemen. :) Dividendlekkage is belasting die het fonds moet betalen waar jij als belegger niets aan kan doen.

(Voor beleggers buiten Nederland is dividendlekkage zelden een probleem.)
Globalcitizen schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:50:
[...]

Tijdens de registratie voor het beleggingsgedeelte moet je nadrukkelijk verklaren of je al dan niet connecties met de USA hebt (maar ik heb de registratie nog niet tot einde toe gedaan); ik neem aan dat dat vanwege belasting en W8-BEN is.
Dat klinkt eerder als een check of dat FATCA van toepassing is.

Houd er bij CFD's rekening mee dat je rente betaalt voor het aanhouden van een positie. Deze partij noemt dat 'swap'. Dat is een nadeel dat veel significanter is dan enige dividendbelasting of dividendlekkage.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderV
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02 22:07
Kort vraagje, ik ben er achter dat ik bij Saxo op lopende kosten kan sorteren.
Als ik de S&P 500 wil volgen, is het verstandig om gewoon de S&P 500 ETF met laagste kosten aan te schaffen? Of ga ik dan te kort door de bocht.

0.03% klinkt erg aantrekkelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRfyNc4Zvd1LrGPwiUyAPpjHb4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eXKOJD5SK9tbbZu0TPKX5mSU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

AlexanderV schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:12:
Kort vraagje, ik ben er achter dat ik bij Saxo op lopende kosten kan sorteren.
Als ik de S&P 500 wil volgen, is het verstandig om gewoon de S&P 500 ETF met laagste kosten aan te schaffen? Of ga ik dan te kort door de bocht.

0.03% klinkt erg aantrekkelijk

[Afbeelding]
Nee, altijd eerst research doen natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
En het is niet eens de normale S&P 500, het is een subindex ervan: https://www.spglobal.com/...g-leaders-index/#overview

Sowieso zou ik ook heroverwegen om in iets selectiefs als de S&P500 te gaan (zie o.a. hier), maar dit is nog erger dan dat. In principe is hogere selectiviteit = hoger risico om boten te missen of dat jouw bootje onnodig hard geraakt wordt, iets wat je juist vermijdt door all-world te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
Ik kan het nergens meer terugvinden maar heb het ergens gelezen. Hoe kan je in ING het Meesman Wereldfonds het best nabootsen? Wil mijn inleg een beetje spreiden is de gedachte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

amokjeeh schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:30:
Ik kan het nergens meer terugvinden maar heb het ergens gelezen. Hoe kan je in ING het Meesman Wereldfonds het best nabootsen? Wil mijn inleg een beetje spreiden is de gedachte.
Hier de 3 onderliggende NT fondsen:
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0000149YE
Northern Trust Wld Cstm ESG EqId... 82,08%
NT UCITS FGR Wrd SmCp ESGLwCbIdx... 9,61%
NT UCITS FGR EM Custom ESG Eq Id... 8,32%
De standaard 80/10/10 dus ;)

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 04-06-2024 19:39 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amokjeeh
YakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:37:
[...]

[...]

Ah te gek dankjewel! Ik klink nu als een noob, ben ik ook. Maar ik las over herbalanceren elk jaar. Is dat in die exacte verhoudingen of is het meer die 80/10/10 ongeveer en doe je het dus niet elk jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
amokjeeh schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:58:
[...]

Ah te gek dankjewel! Ik klink nu als een noob, ben ik ook. Maar ik las over herbalanceren elk jaar. Is dat in die exacte verhoudingen of is het meer die 80/10/10 ongeveer en doe je het dus niet elk jaar.
Ja en nee, de verdeling is op basis van marktkapitalisatie en is per definitie in beweging. Mijn advies is om jaarlijks te kijken of je nog steeds rond de 80/10/10 zit en als je binnen de marge van 5% zit dan zou ik het lekker laten staan. Het is niet dat je er heel veel rendement op zult verliezen (of winnen) als je op 78/12/10 zit ipv 80/10/10. Zit op je meer dan 5% corrigeer dan licht met je inzet voor het aankomende jaar zodat het gedurende het jaar weer in balans komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCUS
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Is dit binnen Rabobank beleggen ook zo te vinden? Ik wil graag daar starten en zou zoiets dan willen inrichten met pensioen beleggen.
YakuzA schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:37:
[...]

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BCUS schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:46:
Is dit binnen Rabobank beleggen ook zo te vinden? Ik wil graag daar starten en zou zoiets dan willen inrichten met pensioen beleggen.
[...]
Je kan bij Rabo zeker beleggen in die 3 fondsen als je aan "zelf beleggen" (box 3) doet, maar zover ik het zie niet als je kiest voor pensioenbeleggen (volgens de box 1-voorwaarden). Daar kan je alleen kiezen voor beheerde opties. Overigens maakt Rabo daarvoor gebruik van eigen "1895" fondsen, waarvan de meest relevante de MSCI AWCI-index volgt (met ESG-uitsluitingen), wat zeer vergelijkbaar zou moeten zijn met de combi van de 3 genoemde NT-fondsen. Maar de kosten van beheerd beleggen liggen dan weer wat hoger dan bij "zelf beleggen" (0,1% "portefeuillebeheer bij "Beheerd Beleggen Basis").

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-06-2024 09:35 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik besef dat deze vraag een beetje voelt als 'timen van de markt', maar wil hem toch graag stellen. Vooral omdat het altijd over inleggen gaat, maar in dit geval over verkopen. Ik heb het gevoel dat de NT fondsen een dagje ofzo achter bijvoorbeeld de SP500 aanlopen.
Nu wil ik mijn portfolio verkopen, en vroeg me dus af of ik het niet toch een beetje kon timen. Want stel ik zou vandaag de verkooporder inleggen, dan wordt ie waarschijnlijk uitgevoerd over 3 werkdagen. Wat ik zie is dat de beurs normaal met een half procent per dag beweegt.

Echter, nu het geval. Ik wil verkopen. Na het inleggen van de order (wat ik 2 dagen geleden heb gedaan) zie ik dat gister en vandaag de waarde van de NT fondsen gedaald is t.o.v. het moment van inleggen van de order.
Echter, ik zie dat de AEX vandaag 1,5+ procent in de plus beweegt. Dat is een vrij grote beweging. Het ligt dus in de lijn der verwachting (als dit ook geldt voor de andere grote beurzen, niet naar gekeken) dat we dit morgen of overmorgen terug zien in de NT. Oftewel, beter had ik de order van verkoop gister ingelegd, want dan werden ze verkocht tegen een hogere waarde. Ik verwacht namelijk dat mijn order morgen wordt uitgevoerd, en dan is (op basis van het gevoel dat de NT altijd wat na ijlt) dus nu het 'maximale' eruit gehaald.

Beetje vaag verhaal allicht, en ik snap dat dit heel erg voelt als glazen bol etc., maar ben toch oprecht benieuwd naar jullie mening.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 05-06-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Je legt bijv 500eu in en die wordt dan over een werkdag of 2 a 3 a 4 ofzo uitgevoerd tegen de dan toepasbare prijs voor dat fonds.

Wat je koopt is idd waarschijnlijk niet voor de prijs die je nu op je beeldscherm ziet.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2024 16:36 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36

oscar82

De ondertitel

zunrob schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:26:
Ik besef dat deze vraag een beetje voelt als 'timen van de markt', maar wil hem toch graag stellen. Vooral omdat het altijd over inleggen gaat, maar in dit geval over verkopen. Ik heb het gevoel dat de NT fondsen een dagje ofzo achter bijvoorbeeld de SP500 aanlopen.
Nu wil ik mijn portfolio verkopen, en vroeg me dus af of ik het niet toch een beetje kon timen. Want stel ik zou vandaag de verkooporder inleggen, dan wordt ie waarschijnlijk uitgevoerd over 3 werkdagen. Wat ik zie is dat de beurs normaal met een half procent per dag beweegt.

Echter, nu het geval. Ik wil verkopen. Na het inleggen van de order (wat ik 2 dagen geleden heb gedaan) zie ik dat gister en vandaag de waarde van de NT fondsen gedaald is t.o.v. het moment van inleggen van de order.
Echter, ik zie dat de AEX vandaag 1,5+ procent in de plus beweegt. Dat is een vrij grote beweging. Het ligt dus in de lijn der verwachting (als dit ook geldt voor de andere grote beurzen, niet naar gekeken) dat we dit morgen of overmorgen terug zien in de NT. Oftewel, beter had ik de order van verkoop gister ingelegd, want dan werden ze verkocht tegen een hogere waarde. Ik verwacht namelijk dat mijn order morgen wordt uitgevoerd, en dan is (op basis van het gevoel dat de NT altijd wat na ijlt) dus nu het 'maximale' eruit gehaald.

Beetje vaag verhaal allicht, en ik snap dat dit heel erg voelt als glazen bol etc., maar ben toch oprecht benieuwd naar jullie mening.
Ik herken helemaal het gevoel dat je omschrijft en er is helaas niks aan te doen.
Het is gewoon een feature van dit fonds dat uitvoering een tijd duurt. Niemand die weet wat de koers in de tussentijd gaat doen.

Enige manier waarop je een soort gemiddelde kan pakken is door elke dag een losse order in te schieten voor een gedeelte van de portfolio. Een soort mini-DCA? Maar dan denk je naderhand waarschijnlijk nog steeds: had ik maar alles op dag X verkocht en niet op dag Y.

En je bent toch hopelijk met me eens dat je van te voren niet weet wat X en Y is.

Of je verkoopt op het allerlaatste moment om zoveel mogelijk time in the market te pakken.
Of je verkoopt niet in een week met besluiten van de centrale bank of feestdagen en ex-dividend dagen etc. Maarja zo is er altijd wel wat.

[ Voor 13% gewijzigd door oscar82 op 05-06-2024 17:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
En je kan ook zo'n verschil jezelf gunnen/permitteren ipv bezwaard te voelen om het onderste uit de kan te moeten halen. Onderaan de streep blijft het klooien in de marge om zoiets 'beter' te doen. Perfect is the enemy of good enough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
YakuzA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:35:
Je legt bijv 500eu in en die wordt dan over een werkdag of 2 a 3 a 4 ofzo uitgevoerd tegen de dan toepasbare prijs voor dat fonds.

Wat je koopt is idd waarschijnlijk niet voor de prijs die je nu op je beeldscherm ziet.
Ik heb het niet over inleggen, maar juist over verkopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zunrob schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Ik heb het niet over inleggen, maar juist over verkopen...
Potato potato.

r/legt in -> verkoopt
Verhaal is exact hetzelfde :p

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-06-2024 20:40 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
YakuzA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Potato potato.

Verhaal is exact hetzelfde :p
Haha ja, dat klopt, dat had ik zelf ook al bedacht, maar hoopte allicht toch een op ander antwoord. ;) Thnx!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:08
Het lijkt er nu toch echt van te komen; Avantis achtige UCITS factor ETF’s!

Super interessant dat je straks je portfolio volledig kunt tilten met factors, dus zowel wereld, EM als small value. Tot nu toe is het toch maar beholpen met JPGL/ZPRV/ZPRX. Ik hou het zeker in de gaten!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Nog een vraag. Stel mijn order wordt morgen uitgevoerd dan is dat tegen die koers toch? Niet tegen de koers van vandaag of eergister toen ik de order plaatste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
zunrob schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:44:
Nog een vraag. Stel mijn order wordt morgen uitgevoerd dan is dat tegen die koers toch? Niet tegen de koers van vandaag of eergister toen ik de order plaatste?
Er wordt een keer per dag een koers bepaald. Orders die op die dag worden uitgevoerd vinden plaats tegen die koers. Daarbij moet je dus "opletten" dat de order wordt uitgevoerd een dag of 2 nadat je deze aan maakte, en de daadwerkelijke transactie (afschrijving van rekening) weer een aantal dagen later (zichtbaar) is. Bij NT dus order uitvoer op T+2, transacties zijn bij mij verwerkt op T+3, T+4. Met als T dus de dag dat je de order aanmaakt. En +2/3/4 in handelsdagen/bankdagen/werkdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Globalcitizen
Radiodurans schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:59:

Super interessant dat je straks je portfolio volledig kunt tilten met factors, dus zowel wereld, EM als small value. Tot nu toe is het toch maar beholpen met JPGL/ZPRV/ZPRX. Ik hou het zeker in de gaten!
Wat vind je dan van deze, die al verkrijgbaar is?
https://www.justetf.com/e...sin=IE0001UQQ933#overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat ik zo snel las op het RR forum is het een ETF met relatief lichte tilts. Dat zal met Avantis SCV waarschijnlijk niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Boerenlater schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:38:
[...]

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Je kan je afvragen of deze discussie in het passieve topic thuis hoort. Ik vind van niet. Maar als je wil weten wat factor beleggen is: YouTube: Ben Felix - Five Factor Investing with ETFs

PS. de fondsen van Avantis zijn officieel ook 'actief'. Dit betekent overigens niet dat ik het een slechte keuze vind. Een groot deel van mijn portefeuille zit in Avantis fondsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 07-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
Alleen lijkt me de insteek van die Gerd Kommer ETF om minder last te hebben van de versterkende factoren van puur market cap weighting, namelijk dat je daardoor vrij heavy op de VS uitkomt (en dus met allworld een soort S&P ‘light’ hebt). En er gelden nog wat spelregels als buitensluiten van ‘loser stocks’ enz. Aangezien hij ook een beetje de Duitse Hendrik Meesman is heb ik nou niet het idee dat hij een actievere strategie najaagt, maar meer een wat uitgebreidere markt wil aanspreken, o.a. via factoren maar ook geografisch (Australie is er beter vertegenwoordigd om maar wat te noemen en dat geldt voor een hoop meer landen buiten de G7). Schiet maar raak als ik dat verkeerd zie, maar daardoor heb ik wel het idee dat de discussie hier wel kan passen mits het doel is er een passieve belegging mee in te vullen natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 07-06-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy

Meld het vooral als ze er zijn, ben wel benieuwd.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
The Third Man schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:10:
Aangezien hij ook een beetje de Duitse Hendrik Meesman is heb ik nou niet het idee dat hij een actievere strategie najaagt...
Maar dat is het waarschijnlijk wel. Inherent aan factor beleggen is een hogere turnover. Ik kan hem zo gauw niet vinden voor dit fonds maar het is zeer waarschijnlijk dat het een hogere turnover heeft dan een echt passief fonds zoals bijvoorbeeld VWRL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Pistachenootje schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:54:
[...]

Je kan je afvragen of deze discussie in het passieve topic thuis hoort. Ik vind van niet. Maar als je wil weten wat factor beleggen is: YouTube: Ben Felix - Five Factor Investing with ETFs

PS. de fondsen van Avantis zijn officieel ook 'actief'. Dit betekent overigens niet dat ik het een slechte keuze vind. Een groot deel van mijn portefeuille zit in Avantis fondsen.
Mja, weet niet zo goed of discussie over factor ETF's beter zou thuishoren in het 'actieve' topic. Je hebt gelijk dat ze inderdaad actieve fondsen zijn met een hogere turnover maar het is zeker geen 'stockpicking' o.i.d. Maar goed, beter uitleggen dan Ben kan in zijn youtube video's kan ik toch niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Zeker een interessante ETF maar heb er enerzijds niet zo'n fijn gevoel bij omdat ik deze beste Gerd niet ken en het wat dubieus vind dat het allemaal zo verbonden lijkt aan zijn persoon. Anderzijds vind ik het wel meer bij een 'passief' factor fonds horen dat je zo veel mogelijk market cap weighting nastreeft en niet trucjes uithaalt om die verdeling aan te passen puur omdat 'de VS zo overweight is' zonder dat er een rationele basis voor is om dat te doen. Oh, en ik ben principieel tegen een arbitraire ESG screen bij indexbeleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 07-06-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:58:
[...]
Mja, weet niet zo goed of discussie over factor ETF's beter zou thuishoren in het 'actieve' topic. Je hebt gelijk dat ze inderdaad actieve fondsen zijn met een hogere turnover maar het is zeker geen 'stockpicking' o.i.d. Maar goed, beter uitleggen dan Ben kan in zijn youtube video's kan ik toch niet :+
Het is een beetje een grijs gebied tussen volledig passief en echt actief. Gezien de interesse wellicht zijn eigen topic waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Radiodurans schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:01:
[...]
Anderzijds vind ik het wel meer bij een 'passief' factor fonds horen dat je zo veel mogelijk market cap weighting nastreeft en niet trucjes uithaalt om die verdeling aan te passen puur omdat 'de VS zo overweight is' zonder dat er een rationele basis voor is om dat te doen.
Ik weet niet wat zijn overwegingen zijn maar ik vermoed dat het te maken heeft met de value factor: aandelen in de VS zijn relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Is er een Tech ETF met kleine onbekende bedrijven erin die kansrijk zijn om flink te groeien?
Dus in plaatst van de top 100 (die heb ik al genoeg) zoek ik er eentje met een paar honderd of zelfs duizend bedrijven in de Tech die nog aan het ontwikkelen zijn en de kans hebben om groot te worden in de toekomst.

Wereld Fondsen heb ik al voldoende inmiddels, circa 75% zit daarin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@NicoHF Over een anders opgebouwde index zoals de Kommer valt nog te twisten maar een sector ETF staat wel duidelijk haaks op de insteek van dit topic; namelijk dat je de markt laat bepalen wat de investering moet zijn en niet een sector uitkiest met een gekoppeld verwachtingspatroon. Helemaal als je dan aan anderen gaat vragen wat die qua groei verwachten... Bij het passief indexbeleggen draait het juist om het agnostische aspect dat je geen goede inschatting kan maken en dus in plaats daarvan zo breed mogelijk gaat zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 07-06-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 22:48
NicoHF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:43:
Is er een Tech ETF met kleine onbekende bedrijven erin die kansrijk zijn om flink te groeien?
Dus in plaatst van de top 100 (die heb ik al genoeg) zoek ik er eentje met een paar honderd of zelfs duizend bedrijven in de Tech die nog aan het ontwikkelen zijn en de kans hebben om groot te worden in de toekomst.

Hoe groot moet die "kans" van je zijn? Want in theorie heeft elk bedrijf natuurlijk "kans" om groot te worden in de toekomst ;P

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 07-06-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 20:03
NicoHF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:43:

Voor dit soort portfolio’s kun je beter zoeken naar private equity. Heeft meestal wel een hogere instap en een lagere liquiditeit ivm exit periods etc. Rendementen liggen typisch ook hoger / met de typische caveats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:58:
@NicoHF Over een anders opgebouwde index zoals de Kommer valt nog te twisten maar een sector ETF staat wel duidelijk haaks op de insteek van dit topic; namelijk dat je de markt laat bepalen wat de investering moet zijn en niet een sector uitkiest met een gekoppeld verwachtingspatroon. Helemaal als je dan aan anderen gaat vragen wat die qua groei verwachten... Bij het passief indexbeleggen draait het juist om het agnostische aspect dat je geen goede inschatting kan maken en dus in plaats daarvan zo breed mogelijk gaat zitten.
Is dit meer voor het beleggers topic?
Dacht dat dit wel hier kon omdat ik het passief wou laten, wil er niet actief mee gaan handelen.
1x keer aankopen of misschien paar keertje en dan laten staan voor een aantal jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
olafmol schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Hoe groot moet die "kans" van je zijn? Want in theorie heeft elk bedrijf natuurlijk "kans" om groot te worden in de toekomst ;P
Gemiddeld in principe zou die meer dan 18.17% rendement moeten maken, want dat is het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar van de Nasdaq 100 index geweest.

De kans zo groot mogelijk natuurlijk daarom ook de spreiding van minimaal 100 bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
n00bCoder schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:00:
[...]

Voor dit soort portfolio’s kun je beter zoeken naar private equity. Heeft meestal wel een hogere instap en een lagere liquiditeit ivm exit periods etc. Rendementen liggen typisch ook hoger / met de typische caveats.
Het liefst wel eentje die vrij verhandelbaar is.
Wat is een 'hogere instap'? Ik wil ongeveer 5k inleggen om mee te beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
NicoHF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Is dit meer voor het beleggers topic?
Dacht dat dit wel hier kon omdat ik het passief wou laten, wil er niet actief mee gaan handelen.
1x keer aankopen of misschien paar keertje en dan laten staan voor een aantal jaren
Het actieve eraan is dat je een subset van de markt kiest in de hoop daar meer rendement op te gaan draaien, immers anders had je wel 'gewoon' je wereldfonds genomen toch? Dan krijg je dus automatisch je afhankelijkheid van de inschatting welke subset jou dat gaat opleveren, het resultaat is een gewone, actieve belegging 'ik investeer specifiek in X want ik denk dat X meer rendement gaat geven'.

Bij passief indexbeleggen ga je inherent niet rekenen op een beter rendement dan wat de wereldmarkt je kan bieden, mede onder het motto van 'de eenvoudigste manier om slechter dan de markt te presteren is proberen beter dan de markt te presteren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Laatst online: 20:03
NicoHF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Het liefst wel eentje die vrij verhandelbaar is.
Wat is een 'hogere instap'? Ik wil ongeveer 5k inleggen om mee te beginnen
50k-100k. Er zijn vast kleinere maar dat is dan veel vaker nog eerder in de investment cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:49:
[...]
Het actieve eraan is dat je een subset van de markt kiest in de hoop daar meer rendement op te gaan draaien, immers anders had je wel 'gewoon' je wereldfonds genomen toch? Dan krijg je dus automatisch je afhankelijkheid van de inschatting welke subset jou dat gaat opleveren, het resultaat is een gewone, actieve belegging 'ik investeer specifiek in X want ik denk dat X meer rendement gaat geven'.

Bij passief indexbeleggen ga je inherent niet rekenen op een beter rendement dan wat de wereldmarkt je kan bieden, mede onder het motto van 'de eenvoudigste manier om slechter dan de markt te presteren is proberen beter dan de markt te presteren'.
Had de topic start met doorgenomen het is ontopic hierzo.

Welke vragen/onderwerpen zijn geschikt voor dit topic?
Vragen over aanbieders van passief beleggen (na het lezen van de 3 artikelen die hierboven zijn vermeld)
Vragen over specifieke indexfondsen; ETFs en beleggingsfondsen.
Dividendlekkage
Factor beleggen met indexfondsen
Dividend beleggen met indexfondsen

Passief beleggen betekend niet dat je verplicht bent om de wereldwijde markt te gaan volgen.

De Rabobank hanteert de volgende definitie :
Wat is passief beleggen?

Passief beleggen betekent dat je belegt in een fonds waarin verschillende aandelen en/of obligaties verzameld zijn. Je kunt dit ook wel zien als een soort mandje. Er wordt automatisch een bepaalde index gevolgd, bijvoorbeeld een index die een afspiegeling vormt van de wereldwijde aandelenmarkt. Dit volgen wordt ook wel ‘tracken’ genoemd. Je kunt passief beleggen in een indexfonds of in een ETF (Exchange Traded Fund).

De markt voor passief beleggen wordt gedomineerd door twee grote spelers, de Amerikaanse aanbieders BlackRock en Vanguard. De indexen worden bijgehouden door drie partijen: MSCI, FTSE Russell en S&P Dow Jones.
Pagina: 1 ... 45 ... 98 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.