rindertb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Bij Advanzia hou je een spaarrekening aan. Daar geldt de richtlijn niet voor. Ik heb nog nooit met IP naar Advanzia kunnen overboeken.
Waar ik mij over verbaas is dat niemand hier het ontbreken van VoP bij TR noemt.
Weet je dat zeker? Ik kan dat zo snel niet terugvinden in de EU wetgeving.
AI zegt ook het volgende:
"Ja, de nieuwe Europese Instant Payments Verordening (Verordening (EU) 2024/886) is ook van toepassing op spaarrekeningen, mits deze als betaalrekening kwalificeren onder de wet.
De belangrijkste details op een rij:
Definitie: Een spaarrekening valt onder de wet als de houder direct bedragen kan storten, overboeken of opnemen zonder extra tussenkomst of toestemming van de bank.
Verplichting: Banken die al "normale" overboekingen aanbieden voor deze rekeningen, zijn verplicht om ook Instant Payments (binnen 10 seconden) aan te bieden.
Uitzonderingen: Rekeningen met beperkingen, zoals een vaste looptijd (deposito's) of rekeningen waarbij administratieve handelingen nodig zijn voor een opname, vallen vaak buiten de strikte definitie van een betaalrekening.
Kosten: Banken mogen voor een Instant Payment niet meer kosten rekenen dan voor een standaard overboeking.
Belangrijke tijdlijn:
Vanaf 9 januari 2025 moeten banken in de eurozone instant betalingen kunnen ontvangen en vanaf 9 oktober 2025 moeten ze deze ook kunnen verzenden"
[
Voor 5% gewijzigd door
Schweino op 13-01-2026 19:47
]