Same ook niet meer instant als ik van een andere bank stort. Ook het versturen vanaf TR gaat niet instant momenteel.crryp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:37:
Meer mensen toevallig vertraging in stortingen gehad vandaag? Sinds nl iban was het eigenlijk altijd instant. Maar vandaag niet, rabo geeft wel aan dat het geld overgemaakt zou zijn (in de app)
Yep, hier ook naar Revolut. De transactie stond hier in behandeling maar is nu afgewezen volgens TR, door de ontvangende bank.crryp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:37:
Meer mensen toevallig vertraging in stortingen gehad vandaag? Sinds nl iban was het eigenlijk altijd instant. Maar vandaag niet, rabo geeft wel aan dat het geld overgemaakt zou zijn (in de app)
Geadviseerd wordt de transactie opnieuw te proberen.
Overboekingen werken nu weer instant hier.
Gisteren (denk 14:00) overgemaakt van KNAB naar mijn nieuwe TR account (NL IBAN). Geld is er nog steeds nietcrryp schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:37:
IBAN gekopieerd uit de TR app en ook nog nagekeken, moet goed zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 03-09-2025 08:46 ]
Was je eerder ook al klant ?FreakNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:46:
[...]
Gisteren (denk 14:00) overgemaakt van KNAB naar mijn nieuwe TR account (NL IBAN). Geld is er nog steeds niet
IBAN gekopieerd uit de TR app en ook nog nagekeken, moet goed zijn.
Gingen eerdere stortingen, van deze rekening wel goed ?
Komt de tenaamstelling overeen ?
Alle overboekingen komen gewoon aan bij mij, kleine bedragen instant, grote duurde iets van een half uurtje.
Het kader werd groenDeusesque schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:06:
[...]
Bedankt voor de info. Ik ben net als jij waarschijnlijk nog steeds benieuwd of dit niet gewoon een false sense of security stap is, of dat er ook echt iets gecheckt en dus tegengehouden kan worden. Ik kan mij niet meer herinneren of ik mijn gezicht heb moeten laten scannen bij aanmelden, ik dacht van niet namelijk...
Was het zo'n heftige procedure met flitsende kleuren in je gezicht? KNAB gebruikt die ook en ga ervan uit dat zij wel echt checken met mijn eerdere selfies.
N26 gebruikt de mastercard wisselkoers, Trade Republic die van VisaxileS schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:02:
[...]
Ik zelf gebruik in het buitenland al jaren N26 en daarmee is ook geen koersopslag bij betalingen met de pas. Bij geldopname wel iets van 1,7% als ik het mij goed herinner.
Misschien dat TR een andere wisselkoers gebruikt dat die goedkoper is? Want anders zou het niet moeten schelen.
Een snelle search geeft dan juist aan dat Mastercard vaak betere wisselkoersen heeft dan Visa in zuidoost Azië, dus ervaring hierboven dat TR het goedkoopste is, zal misschien toeval zijn?Schweino schreef op woensdag 3 september 2025 @ 23:49:
[...]
N26 gebruikt de mastercard wisselkoers, Trade Republic die van Visa
Nee nooit eerder klant en allereerste overboeking.W1ck1e schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:11:
[...]
Was je eerder ook al klant ?
Gingen eerdere stortingen, van deze rekening wel goed ?
Komt de tenaamstelling overeen ?
Maar het kwam uiteindelijk 13:00 binnen
En de tenaamstelling ?FreakNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:21:
Nee nooit eerder klant en allereerste overboeking.
Maar het kwam uiteindelijk 13:00 binnen
Die was niet eens correct , ik had mijn goeie naam maar met (Trade) erachter (adresboek)
Zou DAT dan de vertraging hebben veroorzaakt ?FreakNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:20:
Die was niet eens correct , ik had mijn goeie naam maar met (Trade) erachter (adresboek)
Zou niet moeten uitmaken want er is geen naam/nummer controle vanuit de verzendende bank in iedergeval, er zit namelijk al een controlegetal in de IBAN zelf.W1ck1e schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:24:
[...]
Zou DAT dan de vertraging hebben veroorzaakt ?
Vul Sinterklaas in als begunstigde en het komt alsnog aan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik meen mij te kunnen herinneren dat in het verleden wel eens een storting door TR om die reden geweigerd of vertraagd werd.JohanNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:35:
[...]
Zou niet moeten uitmaken want er is geen naam/nummer controle vanuit de verzendende bank in iedergeval, er zit namelijk al een controlegetal in de IBAN zelf.
Je kan er wel gedoe door krijgen als de transactie eruit gepikt wordt vanwege een signalering en er iemand naar gaat kijken. Die signalering zou er ook door getriggerd kunnen worden.JohanNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:35:
[...]
Zou niet moeten uitmaken want er is geen naam/nummer controle vanuit de verzendende bank in iedergeval, er zit namelijk al een controlegetal in de IBAN zelf.
[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 04-09-2025 12:56 ]
Vanmorgen gemerkt: kleine opname wel instant, grote niet. In het vervolg dan maar weer de grotere opnames vroeg in de ochtend doen om de kans dat het dezelfde dag nog aankomt te vergroten.TweakerMarco schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 23:03:
... Ook het versturen vanaf TR gaat niet instant momenteel.
edit: binnen ongeveer 3 uur aangekomen op tegenrekening, vind ik snel genoeg
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2025 13:08 ]
Had vandaag ook zo'n ervaring bij een andere bank. Eerst een klein bedrag instant daarna een groter bedrag en die werd zelfs niet afgeschreven. Navraag leerde dat er een extra controle op gedaan wordt. Zou inderdaad maximaal 3 uur duren. Blijkbaar worden grotere bedragen handmatig gecontroleerd.W1ck1e schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:05:
[...]
Vanmorgen gemerkt: kleine opname wel instant, grote niet. In het vervolg dan maar weer de grotere opnames vroeg in de ochtend doen om de kans dat het dezelfde dag nog aankomt te vergroten.
edit: binnen ongeveer 3 uur aangekomen op tegenrekening, vind ik snel genoeg
Bij de volgende opname zal ik even kijken wat de grens is voor instant.TanteBeth schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:36:
[...]
Had vandaag ook zo'n ervaring bij een andere bank. Eerst een klein bedrag instant daarna een groter bedrag en die werd zelfs niet afgeschreven. Navraag leerde dat er een extra controle op gedaan wordt. Zou inderdaad maximaal 3 uur duren. Blijkbaar worden grotere bedragen handmatig gecontroleerd.
edit: even gedaan alsof ik geld wilde opnemen. na de eerdere opnames van vandaag lijkt het dat ik tot 5000 euro instant kan opnemen.
Edit2
Over de grotere opname: een klein uur na mijn handeling is de "overschrijving gedaan naar de ontvangende bank". Zoveel tijd heeft dan die handmatige controle gekost
[ Voor 24% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2025 22:51 ]
Zojuist (zaterdagochtend) heb ik het vrijgekomen bedrag van een deposito overgemaakt naar TR. In delen zodat ik kon stoppen indien het niet instant aankwam, en ik mogelijk rente zou verliezen. Maar het kwam allemaal meteen aan (ondanks dat bij de 2de overboeking de melding stond dat het binnen 1 werkdag zou aankomen, bij de andere stond "direct"). Geen van de delen was meer dan 10KW1ck1e schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:49:
[...]
Bij de volgende opname zal ik even kijken wat de grens is voor instant.
edit: even gedaan alsof ik geld wilde opnemen. na de eerdere opnames van vandaag lijkt het dat ik tot 5000 euro instant kan opnemen.
Edit2
Over de grotere opname: een klein uur na mijn handeling is de "overschrijving gedaan naar de ontvangende bank". Zoveel tijd heeft dan die handmatige controle gekost
Even hier een (geruststellend) compliment voor de TR beveiliging.
Hier was in het forum nog enige tijd geleden discussie over nadat het het is overgestapt naar een algemeen Nederlands IBAN account voor iedereen.
Naast alle gewone beveiliging om de app te gebruiken, merk ik dat met grotere bedragen, al vanaf enkele duizenden euro's, er altijd een extra beveiliging-check wordt verricht met een extra gezichtsherkenning. Die je dan succesvol moet doorlopen voordat de (externe) overschrijving een feit wordt.
Dit geeft mij een goed gevoel en brengt de beveiliging voor mij persoonlijk op een minstens net zo'n niveau als de oude vertrouwde grootbanken. Misschien zelfs wel beter.
Hier was in het forum nog enige tijd geleden discussie over nadat het het is overgestapt naar een algemeen Nederlands IBAN account voor iedereen.
Naast alle gewone beveiliging om de app te gebruiken, merk ik dat met grotere bedragen, al vanaf enkele duizenden euro's, er altijd een extra beveiliging-check wordt verricht met een extra gezichtsherkenning. Die je dan succesvol moet doorlopen voordat de (externe) overschrijving een feit wordt.
Dit geeft mij een goed gevoel en brengt de beveiliging voor mij persoonlijk op een minstens net zo'n niveau als de oude vertrouwde grootbanken. Misschien zelfs wel beter.
Ik neem even aan dat je opname naar een rekening van iemand anders ging. Bij grotere opnames naar eigen rekening heb ik deze check nog niet gehad.RoRoNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:03:
Even hier een (geruststellend) compliment voor de TR beveiliging.
Naast alle gewone beveiliging om de app te gebruiken, merk ik dat met grotere bedragen, al vanaf enkele duizenden euro's, er altijd een extra beveiliging-check wordt verricht met een extra gezichtsherkenning. Die je dan succesvol moet doorlopen voordat de overschrijving een feit wordt.
Inderdaad, van toepassing bij het overschrijven naar een externe IBAN.W1ck1e schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:12:
[...]
Ik neem even aan dat je opname naar een rekening van iemand anders ging. Bij grotere opnames naar eigen rekening heb ik deze check nog niet gehad.
Verwijderd
Ze moeten er gewoon transparanter in zijn. Als ze het goed hebben, dan werkt dat ook meteen ontmoedigend voor kwaadwillenden.RoRoNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:03:
^Misschien willen ze niet zo aan de grote klok hangen wat het huidige maximale bedrag is om over te schrijven zonder een extra gezichts-check? Vind ik persoonlijk een prima beleidsoverweging.
Verwijderd
Voorlopig hangen ze niets aan de grote klok. Ook niet dat het kan voorkomen. Ook niet dat ze het bij grotere bedagen, waar die grens ook ligt, altijd doen. Vanuit klantperspectief dus random of niet-bestaand. We lezen het vanuit derde hand (jij bedankt daarvoor) dat het bij jou eenmaal is voorgekomen. Ik zie ook geen reden waarom je niet transparant zou zijn. Als je beveiliging adequaat is en je bent transparant, dan zeg je tegen potentiële kwaadwillenden: het heeft geen zin. Nu zeggen ze niets.RoRoNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:20:
^Misschien willen ze niet zo aan de grote klok hangen wat het huidige maximale bedrag is om over te schrijven zonder een extra gezichts-check? Vind ik persoonlijk een prima beleidsoverweging.
Iemand hier al ervaring met private markets belegen wat sinds kort met TR kan?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
@Verwijderd
- De extra check kwam keurig bij alle drie de meest recente betalingen naar andere IBAN's.
Vanaf enkele duizenden euro.
-Het staat iedere bank vrij dit op zijn eigen wijze in te vullen. Je gaat er wat mij betreft met een te gestrekt been in, je hoeft hier geen klant van te zijn als je deze bank niet vertrouwd uiteraard.
-Verder vermoed ik dat TR geheel dynamisch en proactief dit in de gaten houdt sinds zij hun algemene IBAN's in Nederland aanbieden. En hoe ze dit doen, binnen de regels van de wet en de voorwaarden van De Nederlandse bank, dat staat ze geheel vrij toch.
Maak gerust je eigen keuzes als ze niet voldoen aan jouw eisen.
- De extra check kwam keurig bij alle drie de meest recente betalingen naar andere IBAN's.
Vanaf enkele duizenden euro.
-Het staat iedere bank vrij dit op zijn eigen wijze in te vullen. Je gaat er wat mij betreft met een te gestrekt been in, je hoeft hier geen klant van te zijn als je deze bank niet vertrouwd uiteraard.
-Verder vermoed ik dat TR geheel dynamisch en proactief dit in de gaten houdt sinds zij hun algemene IBAN's in Nederland aanbieden. En hoe ze dit doen, binnen de regels van de wet en de voorwaarden van De Nederlandse bank, dat staat ze geheel vrij toch.
Maak gerust je eigen keuzes als ze niet voldoen aan jouw eisen.
Ik vond het ook een gekke reclame in de app om in die private markets te gaan beleggen met 1% bonus.amphora schreef op woensdag 17 september 2025 @ 23:00:
Iemand hier al ervaring met private markets belegen wat sinds kort met TR kan?
Komt niet echt over alsof het veel vertrouwen geeft in dat wat er aangeboden wordt.
Er staat bij dat het doel is dat er 12% rendement gehaald wordt, maar ik heb nog niet gecontroleerd of dat ook echt gehaald is de afgelopen jaren.
2,35% TER, 5% boete als je eerder uitstapt, je moet wel erg goedgelovig zijn om daar in te willen. Het functioneert daarnaast als het doorgeefluik voor private equity waar de early investors juist vanaf willen omdat de risico-rendementsbalans niet meer interessant voor ze is. Uitgelezen kans voor een doelgroep die alleen “12% rendement en 1% bonus!” leest en er gelijk warm voor loopt.
Ik zou aanraden om als stelregel aan te houden dat TR leuk is voor de ECB rente maar dat niks wat ze verder aanbieden opweegt tegen alle risico’s. Gezonde scepsis is zeker op z’n plaats bij neobrokers.
Ik zou aanraden om als stelregel aan te houden dat TR leuk is voor de ECB rente maar dat niks wat ze verder aanbieden opweegt tegen alle risico’s. Gezonde scepsis is zeker op z’n plaats bij neobrokers.
[ Voor 21% gewijzigd door The Third Man op 18-09-2025 10:45 ]
Ik heb nu sinds januari dit jaar TR en ben er erg tevreden over. Ik wil eigenlijk af van mijn ING-rekening waar ik 70 euro per jaar aan afdraag voor... wat precies? Zelf beleg ik ook via TR en tot nu toe heb ik daar echt 0 klachten over.
Ik ben het met The Third Man eens dat je sceptisch moet blijven en zelf onderzoek moet doen. Dus die private equity klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. Stiekem zet ik er wel over na te denken. Heb namelijk niet zomaar €100k liggen om zelf in een private equity te stoppen.
Ik ben het met The Third Man eens dat je sceptisch moet blijven en zelf onderzoek moet doen. Dus die private equity klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. Stiekem zet ik er wel over na te denken. Heb namelijk niet zomaar €100k liggen om zelf in een private equity te stoppen.
Dit is mijn maandelijks bedrag maandelijkse afschrijving voor de ING rekening:Nargoth schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:33:
Ik heb nu sinds januari dit jaar TR en ben er erg tevreden over. Ik wil eigenlijk af van mijn ING-rekening waar ik 70 euro per jaar aan afdraag voor... wat precies? ...
/f/image/Ax8n39Xg6BCaYZQneohCk2S2.png?f=fotoalbum_large)
Kijk maar even of je nu betaalt voor iets dat je niet gebruikt.
Voor iDeal en betaalverzoek/tikkie? :-)Nargoth schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:33:
Ik heb nu sinds januari dit jaar TR en ben er erg tevreden over. Ik wil eigenlijk af van mijn ING-rekening waar ik 70 euro per jaar aan afdraag voor... wat precies? Zelf beleg ik ook via TR en tot nu toe heb ik daar echt 0 klachten over.
Van die private equity zou ik ook afblijven, net als van het crypto aanbod via TR. Na een paar test-aankopen gemerkt dat ze steeds >2,5% boven de laatprijs van BTC afromen. Ze moeten er ook iets aan verdienen maar die marge vind ik toch te gortig.
Voor normaal beleggen is er niets mis met TR en deel ik de mening van @The Third Man niet. Zolang je maar met limietorders werkt en binnen de normale beursuren blijft, doe je niet per se een slechtere zaak met die L&S schaduwbeurs die ze gebruiken.
Voor normaal beleggen is er niets mis met TR en deel ik de mening van @The Third Man niet. Zolang je maar met limietorders werkt en binnen de normale beursuren blijft, doe je niet per se een slechtere zaak met die L&S schaduwbeurs die ze gebruiken.
Ik ben ook iemand die wat ETF's koopt en ze laat staan. Voor crypto gebruik in Bitvavo, maar daar stop ik erg weinig in.
@W1ck1e Ik ben bang dat het door m'n credit card komt. Nu is je TR-kaart ook een soort van credit card, maar niet helemaal. Ben bang dat ik dus nooit helemaal los van de traditionele banken kom, ook niet omdat TR geen tikkie of ideal ondersteurt.
@W1ck1e Ik ben bang dat het door m'n credit card komt. Nu is je TR-kaart ook een soort van credit card, maar niet helemaal. Ben bang dat ik dus nooit helemaal los van de traditionele banken kom, ook niet omdat TR geen tikkie of ideal ondersteurt.
Verwijderd
Denk dat je conclusie te kort door de bocht is. Je kritiek op Private Markets is terecht, maar ze bieden ook ETFs tegen 0 service fee en 1 euro transactiekosten (0 bij periodiek inleggen) aan en zeggen winstgevend te zijn. Dat doe je nu af als niet interessant met deze eindconclusie, terwijl je kritiek zich op Private Markets richt. Mij zet het te denken waarom andere partijen wel service fee vragen. DKB (grote Duitse bank) neemt TR wel serieus:The Third Man schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:43:
CEO DKB (met AI vertaald)"De uitdaging voor DKB is om Trade Republic en Revolut tegen te gaan. We zien dat sommige van onze klanten depotrekeningen openen bij Trade Republic in plaats van bij ons"
https://www.handelsblatt....epotkunden/100152299.html
Ik vermoed dat hij betaalrekening met beleggingsrekening en service fee kosten bedoeld.W1ck1e schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:49:
[...]
Dit is mijn maandelijks bedrag maandelijkse afschrijving voor de ING rekening:
[Afbeelding]
Kijk maar even of je nu betaalt voor iets dat je niet gebruikt.
Oranjepakket 12x 3,45 = 41,40
Beleggingsrekening: 20 euro per jaar.
= 61,40 per jaar + 0,24% over belegd deel.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2025 12:32 . Reden: typo ]
Het Oranjepakket kost 3,90 euro per maand. Ik heb de versie met korting (3,45 euro).Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:23:
...
Ik vermoed dat hij betaalrekening met beleggingsrekening en service fee kosten bedoeld.
Oranjepakket 12x 3,45 = 41,40
Beleggingsrekening: 20 euro per jaar.
= 61,40 per jaar + 0,24% over belegd deel.
Gezonde scepsis moet je bij elk platform hebben. Voor wat periodiek vermogen opbouwen met aandelen en ETF's hebben ze goede mogelijkheden.The Third Man schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:43:
2,35% TER, 5% boete als je eerder uitstapt, je moet wel erg goedgelovig zijn om daar in te willen. Het functioneert daarnaast als het doorgeefluik voor private equity waar de early investors juist vanaf willen omdat de risico-rendementsbalans niet meer interessant voor ze is. Uitgelezen kans voor een doelgroep die alleen “12% rendement en 1% bonus!” leest en er gelijk warm voor loopt.
Ik heb even gekeken waar mijn 70 euro vandaan komt. Ik heb een gezamelijke rekening met mijn vrouw, die rekende ik ook mee. En ook nog eens de kosten 2e rekeninghouder, dan zit je al op meer dan 100 euro (12 x 3,90 voor mezelf en 12 x (1,10 +3,90) voor de gemeenschappelijke rekening. Mijn vrouw heeft dan ook nog eens haar eigen kosten van de Oranjerekening, dus gezinstotaal meer dan 140 euro. Ik heb verder geen beleggingsrekening bij de ING.
Kosten van TR voor een fysieke kaart: €5. That's it. Geen kosten voor wat dan ook aan bankzaken. Ok, €1 per transactie bij geld uit de automaat halen wanneer het bedrag onder de €100 is, dus mogelijk voor studenten minder aantrekkelijk. Ik heb voor de rest nergens voor hoeven te betalen.
Ik zit echt al jaren bij de ING, maar heb toch het idee dat ik steeds meer moet betalen voor hun diensten, terwijl de rente op spaarsaldo erg achterloopt, en de lopende rekening geeft helemaal geen rente. Nou, dat doet TR echt wel beter.
Kosten van TR voor een fysieke kaart: €5. That's it. Geen kosten voor wat dan ook aan bankzaken. Ok, €1 per transactie bij geld uit de automaat halen wanneer het bedrag onder de €100 is, dus mogelijk voor studenten minder aantrekkelijk. Ik heb voor de rest nergens voor hoeven te betalen.
Ik zit echt al jaren bij de ING, maar heb toch het idee dat ik steeds meer moet betalen voor hun diensten, terwijl de rente op spaarsaldo erg achterloopt, en de lopende rekening geeft helemaal geen rente. Nou, dat doet TR echt wel beter.
Ik betaal mijn ING rekening van de rente op mijn elders gestalde saldo. Omdat het de tegenrekening is van mijn spaarrekeningen zeg ik hem niet op. Daarnaast vind ik het wel fijn dat mijn spaargeld een deurtje verder staat en normaal gesproken mijn saldo bij ING nihil is. Ik heb nog een rekening bij de ASN waar mijjn inkomen op binnenkomt. Sommige van mijn spaarrekeningen hebben mijn ING & ASN als tegenrekening. Dan kan ik eigenlijk altijd aan een deel van mijn geld komen. Huishoudelijke uitgaven doen we van de en/of rekening, die we beiden aanvullen vanaf de eigen betaalrekeningen. Dat maakt mijn gedrag met ING & ASN wel mogelijk
Mijn saldo bij TR is te hoog om die rekening als betaalrekening te gebruiken.
Mijn saldo bij TR is te hoog om die rekening als betaalrekening te gebruiken.
@W1ck1e Die laatste zin snap ik niet helemaal. Waarom zou het saldo te hoog zijn om hem als betaalrekening te gebruiken?
Zeker in combinatie met de nieuwe mogelijkheid om geld over te maken naar andere rekeningen (die niet van mij zijn) heb ik dat saldo liever op afstand (van een betaalrekening) staan. Mijn TR rekening gebruik ik alleen maar binnenshuis, niet bij (web) winkels of pinautomaten. Zo kennen in principe alleen de ING & ASN mijn TR rekening nummer.Nargoth schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:28:
@W1ck1e Die laatste zin snap ik niet helemaal. Waarom zou het saldo te hoog zijn om hem als betaalrekening te gebruiken?
Persoonlijk ben ik niet zo zenuwachtig dat mensen mijn TR-account hacken. Ik mag aannemen dat het onmogelijk is om via een niet-TR-manier geld over te maken is. Want dan zouden er denk ik mensen met pek en veren voor de deuren van TR staan.
Ik ook niet, maar ik wil de kans daarop nog wat verminderen.Nargoth schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:05:
Persoonlijk ben ik niet zo zenuwachtig dat mensen mijn TR-account hacken. ....
Alles biedt 'goede mogelijkheden', dat is redelijk nietszeggend. Punt is dat het vergeleken met de reguliere brokers waarmee je op een reguliere beurs handelt, met hetzelfde gemak, slechter gesteld is bij TR. Men praat dat steeds goed met 'ja maar als je dit soort orders doet en binnen markttijden handelt enz enz', alsof het door hoepels springen en extra goed opletten niet een duidelijk nadeel oplevert.JohanNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:59:
[...]
Gezonde scepsis moet je bij elk platform hebben. Voor wat periodiek vermogen opbouwen met aandelen en ETF's hebben ze goede mogelijkheden.
En de reden waarom ik deze rant begon was omdat je ziet dat ze actief risicovolle en anderzijds af te raden beleggingen promoot aan klanten. Waarom zou je er dan wel mee in zee gaan? Nog afgezien van de klantenservice debacles? Wat is nu het hele voordeel waarom mensen er een soort van positieve kijk op dat beleggingsplatform hebben en het gaan goedpraten? Nogmaals, dit slaat op dat deel van het platform, niet op de ECB rente verdienende kant van de courante geldrekening.
[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 18-09-2025 14:25 ]
Wel het voordeel is dat, als je oplet, je bij TR zowel de het voordeel van de ECB rente en het gemak (en de cashback) van de debet kaart hebt en voor beleggingen niet slechter af bent dan bij eenderd welke andere broker. Je kan je middelen dus consolideren bij 1 speler als je dat wilt.The Third Man schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:24:
Wat is nu het hele voordeel waarom mensen er een soort van positieve kijk op dat beleggingsplatform hebben en het gaan goedpraten? Nogmaals, dit slaat op dat deel van het platform, niet op de ECB rente verdienende kant van de courante geldrekening.
Als je echter naïef bent en/of de voorwaarden van het product niet begrijpt, dan wordt je inderdaad genaaid. Ik vermoed ook dat zo'n klanten een wezenlijk onderdeel vormen van hun business model.
Ik vind je kritiek terecht maar ook te categorisch.
Ik heb nul ervaring met beleggen en ben begin dit jaar begonnen met beleggen. Eerst een blauwe maandag op DEGIRO tot ik erachter kwam dat die partij je geld kan uitlenen. Na wat rondzoeken en wat youtube-filmpjes kwam ik bij TR uit. Ik wilde iets Europees (dit was tijdens de iedereen-weg-uit-Amerika-dagen) en ik kon niet echt iets negatiefs vinden. Ik ben wel ver weg gebleven van Trading 212 en eToro en soortgelijken, daar kreeg ik altijd zoveel spam van in Youtube dat ik er gewoon de kriebels van kreeg.
Dat TR risicovolle beleggingen aanraden is dan sinds deze week, met die private equity. En het is natuurlijk hun goed recht om ze aan te bieden. Mensen moeten zelf de voorwaarden lezen en daarop hun beslissingen baseren. Als je goed zoekt is er vast wel iets aan te merken op elk platform. Maar voor mij werkt TR nu prima.
Dat TR risicovolle beleggingen aanraden is dan sinds deze week, met die private equity. En het is natuurlijk hun goed recht om ze aan te bieden. Mensen moeten zelf de voorwaarden lezen en daarop hun beslissingen baseren. Als je goed zoekt is er vast wel iets aan te merken op elk platform. Maar voor mij werkt TR nu prima.
Verwijderd
Lagere kosten. En over grootbanken in NL kan ik ook nog wel wat verhaaltjes opsteken mbt "klantenservice".The Third Man schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:24:
[...]
Waarom zou je er dan wel mee in zee gaan? Nog afgezien van de klantenservice debacles? Wat is nu het hele voordeel waarom mensen er een soort van positieve kijk op dat beleggingsplatform hebben en het gaan goedpraten?
Nog afgezien van alle schandalen (rente-compensatie, rentederivaten, 2008/2009, lage rente, etc.) Het is de lamme tegen de blinde.
Aannemen mag altijd, maar weten (en dus kunnen vertrouwen op) doe je het niet ivm gebrek aan duidelijkheid/transparantie. En dat van pek en veren hebben we ook niet gezien toen transacties zoekraakten en ze wekenlang niet adequaat reageerden. Vergelijk het eens met Klarna. Daar moet je bij elke app install gewoon ID + selfie doen. Kan TR ook gewoon doen.Nargoth schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:05:
Ik mag aannemen dat het onmogelijk is om via een niet-TR-manier geld over te maken is. Want dan zouden er denk ik mensen met pek en veren voor de deuren van TR staan.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2025 14:55 ]
Als het goed is realiseer jij je dat letterlijke daadwerkelijke "pek en veren" in de huidige tijd waarschijnlijk niet meer voorkomt. Figuurlijk treffen we het wel nog aan op sites als trustpilot. Ook over TRVerwijderd schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:53:
... En dat van pek en veren hebben we ook niet gezien toen transacties zoekraakten en ze wekenlang niet adequaat reageerden. ...
Verwijderd
Ze groeien (TR, klanten, AuM/AuC) nog steeds hard als je de persberichten volgt. Als jij tevreden bent met wat negatieve reviews op Trustpilot als je geld is weggejat door inadequate beveiliging, dan hebben wij een ander inzicht mbt welke beveiliging adequaat zou zijn.W1ck1e schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:02:
[...]
Als het goed is realiseer jij je dat letterlijke daadwerkelijke "pek en veren" in de huidige tijd waarschijnlijk niet meer voorkomt. Figuurlijk treffen we het wel nog aan op sites als trustpilot. Ook over TR
Inderdaad. Ik weeg een en ander op een andere manier. Ik geef ook niemand advies om wel of niet te sparen/beleggen bij TR (of ergens anders). Mijn geld, mijn verantwoordelijkheid, mijn keuze.Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:09:
Ze groeien (TR, klanten, AuM/AuC) nog steeds hard als je de persberichten volgt. Als jij tevreden bent met wat negatieve reviews op Trustpilot als je geld is weggejat door inadequate beveiliging, dan hebben wij een ander inzicht mbt welke beveiliging adequaat zou zijn.
Welke concrete voorvallen kun je benoemen waarbij 'Geld is weggejat door inadequate beveiliging" (van TR)?Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:09:
[...]
.... "als je geld is weggejat door inadequate beveiliging, dan hebben wij een ander inzicht mbt welke beveiliging adequaat zou zijn."
Kan je dit onderbouwen of blijft dit bij een persoonlijke 'angst' gebaseerd op jouw eigen standaarden?
Blijft een feit dat er bij TR minder beveiliging is dan bij bijna alle andere banken (bijv geen overboeklimiet). Nog los van de gebrekkige communicatie over welke veiligheidsfeatures er wel zijn, en de klantenservice mocht het fout gaan. Ik ben nog steeds niet over op de NL IBAN en probeer dat zo lang mogelijk uit te stellen. Vooralsnog loopt mijn opgebouwde rente gewoon op.
@Deusesque Over 2 dagen dus niet meer 
Morwen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:45:
... Activeer voor 20 september om rente te blijven ontvangen. ....
[ Voor 39% gewijzigd door W1ck1e op 18-09-2025 15:45 ]
Elk platform heeft zo zijn voor en nadelen, door die hoepels springen en extra goed opletten waar jij het over hebt staat tegenover dat je in principe 0 vaste of lopende kosten hebt (totdat je wilt verkopen)The Third Man schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:24:
[...]
Alles biedt 'goede mogelijkheden', dat is redelijk nietszeggend. Punt is dat het vergeleken met de reguliere brokers waarmee je op een reguliere beurs handelt, met hetzelfde gemak, slechter gesteld is bij TR. Men praat dat steeds goed met 'ja maar als je dit soort orders doet en binnen markttijden handelt enz enz', alsof het door hoepels springen en extra goed opletten niet een duidelijk nadeel oplevert.
En de reden waarom ik deze rant begon was omdat je ziet dat ze actief risicovolle en anderzijds af te raden beleggingen promoot aan klanten. Waarom zou je er dan wel mee in zee gaan? Nog afgezien van de klantenservice debacles? Wat is nu het hele voordeel waarom mensen er een soort van positieve kijk op dat beleggingsplatform hebben en het gaan goedpraten? Nogmaals, dit slaat op dat deel van het platform, niet op de ECB rente verdienende kant van de courante geldrekening.
Maar het mooie is ook dat je niet verplicht bent het bij één platform te houden, maar dat je meerdere kunt aanhouden om zodoende te ' shoppen ' op de manier die voor jou het beste uitkomt.
En producten zoals derivaten, crypto en privat equity hoef je niet aan te schaffen.
Verwijderd
Die volzin ging over het 'pek en veren' verhaaltje. Dus hypothetisch omdat het een dooddoener is dat dan 'met pek en veren' en alles. Realiteit gaat gewoon zijn dat er enkele ontevreden klanten zouden zijn in dat geval, en als het er meer worden, ze de beveiliging aanscherpen. Ik zeg niet dat de beveiliging inadequaat is. Ik zeg dat het mij niet duidelijk en transparant genoeg is. Dat maakt het ook lastig objectief te beoordelen hoe goed de beveiliging nu is. Vervolgens of dat subjectief voor mij of jou voldoende veilig is. Dat is meer een vertrouwenskwestie, dan angst, wat een emotie is. Je kan het ook omdraaien. Een PIN code op een betaalpas met 4 cijfers is minder veilig dan een PIN code met 5 cijfers. Dat is objectief vast te stellen. In hoeverre dat voor jou of mij adequaat is, is meer subjectief. Maar met de bankierapp hebben de banken opeens voor 5 cijfers gekozen. Met jouw redenatie is intoetsen van het 5e cijfer een nutteloze handeling die telkens opnieuw uitgevoerd moet worden.RoRoNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:27:
[...]
Welke concrete voorvallen kun je benoemen waarbij 'Geld is weggejat door inadequate beveiliging" (van TR)?
Kan je dit onderbouwen of blijft dit bij een persoonlijke 'angst' gebaseerd op jouw eigen standaarden?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2025 16:39 ]
^Ik kan een heel groot gedeelte met je meekomen in je bovenstaande overweging. Deze vind ik ook meer genuanceerd en afgewogen in tegenstelling tot eerdere reactie. Goed, er is dus geen sprake van inadequate beveiliging, dat was een hypothetisch voorbeeld. Helder.
Met het laatste ben ik het minder eens; ik vind het een welkome extra beveiliging als de pincode in de TR-app ook 5 of 6 cijfers zou worden. Zonder twijfel veiliger. Daarnaast is er nog meer andere beveiliging ingebouwd bij het overschrijven van bedragen naar externe IBAN's zoals mijn genoemde en gewaardeerd identiteitscontrole d.m.v. gezichtsherkenning. Ik heb het gevoel dat dat TR, met alle beveiliging tezamen, niet onderdoet dan de oude grootbanken. We hebben nog geen concrete aanwijzingen dat er door tekortkomingen in de beveiliging mensen beroofd worden van hun geld op de nieuwe Nederlandse IBAN's van TR.
En soms komt het over in jouw reactie's dat dit wel het geval zou zijn.
Met het laatste ben ik het minder eens; ik vind het een welkome extra beveiliging als de pincode in de TR-app ook 5 of 6 cijfers zou worden. Zonder twijfel veiliger. Daarnaast is er nog meer andere beveiliging ingebouwd bij het overschrijven van bedragen naar externe IBAN's zoals mijn genoemde en gewaardeerd identiteitscontrole d.m.v. gezichtsherkenning. Ik heb het gevoel dat dat TR, met alle beveiliging tezamen, niet onderdoet dan de oude grootbanken. We hebben nog geen concrete aanwijzingen dat er door tekortkomingen in de beveiliging mensen beroofd worden van hun geld op de nieuwe Nederlandse IBAN's van TR.
En soms komt het over in jouw reactie's dat dit wel het geval zou zijn.
Verwijderd
Enige kritiek die ik hierop heb geuit is dat ik, vind ik dan, er niet op kan vertrouwen dat ze dit altijd doen, omdat er geen info vanuit hun aan alle klanten beschikbaar is. Stel ze doen het altijd, dan is de beveiliging op dat punt zelfs beter dan bij de oude grootbanken. Want ID+selfie lijkt mij -nagenoeg- niet te breken.RoRoNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:48:
Daarnaast is er nog meer andere beveiliging ingebouwd bij het overschrijven van bedragen naar externe IBAN's zoals mijn genoemde en gewaardeerd identiteitscontrole d.m.v. gezichtsherkenning. Ik heb het gevoel dat dat TR, met alle beveiliging tezamen, niet onderdoet dan de oude grootbanken.
Vermoed zelf overigens dat betaallimieten met timers er nog wel gaan komen. Vanwege het belfraude-verhaal. Die les heeft bunq onlangs nog geleerd. Staat verder hier los van.
Ik denk dat TR ook lessen gaat leren bij Nederlandse banken over beveiliging. Je moet altijd een afweging maken tussen totale beveiliging en gebruikersgemak. In een perfecte wereld zouden beiden mogelijk zijn, maar dat is jammer genoeg niet zo. De 4 uur limiet bij banken, hoewel stom, snap ik ze wel. Ook de knop "Belt ING?" op de inlogpagina als extra check vind ik slim.
We gaan het zien waar de toekomst ons brengt. Ik ben zelf in ieder geval blij dat er een bank is die ECB-rentepercentage geeft over de lopende rekening en die geen geld vraagt voor de gunst van het gebruik van een bankrekening.
We gaan het zien waar de toekomst ons brengt. Ik ben zelf in ieder geval blij dat er een bank is die ECB-rentepercentage geeft over de lopende rekening en die geen geld vraagt voor de gunst van het gebruik van een bankrekening.
Naja ‘slim’, ik was een van de klanten die gebeld werd door de hypotheekafdeling van ING om te vragen of ik nog tevreden was enzovoort. Om dan verder te gaan moest ik mijn gegevens ter bevestiging geven, ik weigerde dat omdat een cold call vaker wel dan niet een vishing poging is (heb al meerdere ‘uw rekening is gehackt’ belletjes ervoor gehad). Toen werd de beller redelijk gefrustreerd dat dit nu steeds vaker gebeurde en dat dit een onbedoeld bijeffect was van hun klantenvoorlichting (goh). Hij kon alleen niets anders dan achteraf een mail sturen en hoopte dat ik dan terug wilde bellen. Die mail kreeg ik netjes en die klopte verder ook. Oftewel vals alarm. Maar ik neem wel aan dat dit soort gevallen uiteindelijk tot die knop hebben geleid, ze hadden als ze slim waren die al vanaf dag 1 gehad en niet na wat,15 jaar ING app op de smartphone?
De oplossing is natuurlijk dat zij via de bank-App zelf bellen. Alleen dan weet je zeker genoeg dat het je bank is.
Tikkie en ideal worden nog niet ondersteunt. Ze schijnen er wel mee bezig te zijn.GeEkIe schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:13:
Is het al iemand gelukt om het Nederlandse rekeningnummer van TR toe te voegen aan Tikkie?
Vanaf vandaag geen rente meer als je je TR rekening nog niet hebt omgezet naar een NL'se rekening. Ga het zelf dus waarschijnlijk toch omzetten ondanks het risico dat het straks niet meer als spaarrekening wordt gezien. Als ik het geld er voor 1 Januari af haal dan is er geen risico omdat dat de pijldatum is toch? Weet nog niet of ik dat ook ga doen, maar dan heb ik nog even om er over na te denken.
Waarom ben je bang dat het "niet meer als spaarrekening wordt gezien"?Disconnection schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:57:
Vanaf vandaag geen rente meer als je je TR rekening nog niet hebt omgezet naar een NL'se rekening. Ga het zelf dus waarschijnlijk toch omzetten ondanks het risico dat het straks niet meer als spaarrekening wordt gezien. Als ik het geld er voor 1 Januari af haal dan is er geen risico omdat dat de pijldatum is toch? Weet nog niet of ik dat ook ga doen, maar dan heb ik nog even om er over na te denken.
Zoals het er nu naar uit ziet blijven bedragen tot €100K gewoon op een spaarrekening staan, in je account zal je kunnen zien of dit ook daadwerkelijk zo is.Disconnection schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:57:
Een NL'se rekening zal echter ook betekenen dat ze automatisch rekeninggegevens doorgeven aan de BD, mochten ze hier een fout in maken door het spaargeld als belegging/overige bezitting door te hebben gegeven, dan kun je dit zelf corrigeren.
Mijn saldo staat volgens de app nog steeds bij de bank, HSBC.JohanNL schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:28:
Zoals het er nu naar uit ziet blijven bedragen tot €100K gewoon op een spaarrekening staan, in je account zal je kunnen zien of dit ook daadwerkelijk zo is.
Een NL'se rekening zal echter ook betekenen dat ze automatisch rekeninggegevens doorgeven aan de BD, mochten ze hier een fout in maken door het spaargeld als belegging/overige bezitting door te hebben gegeven, dan kun je dit zelf corrigeren.
Als ik mij niet vergis is dat wat in sommige gevallen in Duitsland gebeurde na het omzetten. Aangezien je de keuze niet hebt of ze het bij een bank stallen of investeren blijft het een risico.GeEkIe schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:25:
[...]
Waarom ben je bang dat het "niet meer als spaarrekening wordt gezien"?
Er zijn volgens mij geen berichten in dit Nederlandse draadje dat het dan niet opt-in is.Disconnection schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:37:
Als ik mij niet vergis is dat wat in sommige gevallen in Duitsland gebeurde na het omzetten. Aangezien je de keuze niet hebt of ze het bij een bank stallen of investeren blijft het een risico.
Ik vraag me nog steeds af of peildatumarbitrage betekent dat voor toepassing van het lage tarief investeringen 90 dagen vóór én ná - dus zeg voor een half jaar - 1 januari verkocht moeten wezen of dat het is: 90 dagen waarin 1 januari - dus voor 3 maanden.Disconnection schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:57:
@rindertb Dat laatste, 90 dagen. Houdt wel een kleine marge aan.
Bedankt. Zo lees ik de tekst op de site van de BD ook, maar zowel een medewerker van die dienst als Grok stelden dat het een half jaar moet zijn.W1ck1e schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:11:
@rindertb Dat laatste, 90 dagen. Houdt wel een kleine marge aan.
Als je nu een marge neemt van factor 2 zit je altijd goed.rindertb schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:14:
[...]
Bedankt. Zo lees ik de tekst op de site van de BD ook, maar zowel een medewerker van die dienst als Grok stelden dat het een half jaar moet zijn.
Ondanks dat ik een NL IBAN heb gaat overmaken nog steeds niet instant naar of van mijn KNAB… Zal wel aan de combinatie KNAB/TR liggen…
Ik heb er 600 euro staan en pin tegenwoordig alles met TR voor de cashback. Ik boek in batches terug vanaf mijn KNAB om die 600 op peil te houden. Ik heb zo eigenlijk mijn KNAB-handgeld-rekening (budget 600/maand) vervangen met TR. Meer op TR durf ik niet aan. Maar met de Knab pinpas pinnen levert me niks op en met de TR een beetje. Rente is ook hoger. De acceptatie van de VISA kaart is hoog. Mijn FB AMEX (die ook een puntensysteem heeft) kan ik eigenlijk nauwelijks in NL gebruiken. Wel voor online aankopen maar fysiek is de acceptatie slecht.
Abbos zoals Netflix enzo doe ik via mijn normale CC (voornamelijk Amex). Ik heb ook nog een Euroclix MC met lage kosten.
Verder beleg ik het minimale bedrag van 50/maand om recht te hebben op de cashback.
3 CCs van 3 providers. Het is wat overkill. Maar de FB Amex is vanwege FB status (die 30xp geeft me elke keer genoeg om Gold te blijven), Euroclix want MC (hoge acceptatie) en nu dus VISA vanwege TR..
Ik kom ook erg vaak in het buitenland voor het werk dus het is in dat opzicht ook gewoon handig.
Ik was afgelopen week weer in Singapore, dat gehannes van collega’s met Europese pinpassen… Vice versa snappen zij dan weer niet dat ik overal de MC/Amex voor pak….
Ik heb er 600 euro staan en pin tegenwoordig alles met TR voor de cashback. Ik boek in batches terug vanaf mijn KNAB om die 600 op peil te houden. Ik heb zo eigenlijk mijn KNAB-handgeld-rekening (budget 600/maand) vervangen met TR. Meer op TR durf ik niet aan. Maar met de Knab pinpas pinnen levert me niks op en met de TR een beetje. Rente is ook hoger. De acceptatie van de VISA kaart is hoog. Mijn FB AMEX (die ook een puntensysteem heeft) kan ik eigenlijk nauwelijks in NL gebruiken. Wel voor online aankopen maar fysiek is de acceptatie slecht.
Abbos zoals Netflix enzo doe ik via mijn normale CC (voornamelijk Amex). Ik heb ook nog een Euroclix MC met lage kosten.
Verder beleg ik het minimale bedrag van 50/maand om recht te hebben op de cashback.
3 CCs van 3 providers. Het is wat overkill. Maar de FB Amex is vanwege FB status (die 30xp geeft me elke keer genoeg om Gold te blijven), Euroclix want MC (hoge acceptatie) en nu dus VISA vanwege TR..
Ik kom ook erg vaak in het buitenland voor het werk dus het is in dat opzicht ook gewoon handig.
Ik was afgelopen week weer in Singapore, dat gehannes van collega’s met Europese pinpassen… Vice versa snappen zij dan weer niet dat ik overal de MC/Amex voor pak….
[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2025 19:15 ]
Ik ben qua betaalrekening overgestapt van de rabobank naar trade republic. Je moet dan natuurlijk overal je rekeningnummer laten aanpassen naar het TR NL IBAN nummer. Automatische incasso's etc.
Alles is wel goed gegaan, ook bijv. met omzetten tegenrekeningnummer bij DeGiro, Raisin etc. Iedereen accepteerde het Trade Republic bankrekeningnummer. Soms tikje lastig dat Ideal niet werd ondersteund vanwege een 0,01ct verificatiestorting, maar dat was op te lossen.
Vandaag liep ik tegen het eerste serieuze probleem aan bij het omzetten van mijn rekeningnummer bij Marktplaats. Dat wordt daar gebruikt voor afhandeling van betaalverzoeken e.d.
Het wijzigen lukte gewoon niet. Na ontiegelijk veel gedoe en gelazer met OPP (Online Payment Platform, de tussenpersoon tussen de de banken en Marktplaats, houdt o.a. betalingen vast) kreeg ik de volgende uitleg van OPP waarom het Trade Republic bankrekeningnummer niet werd geaccepteerd:
Alles is wel goed gegaan, ook bijv. met omzetten tegenrekeningnummer bij DeGiro, Raisin etc. Iedereen accepteerde het Trade Republic bankrekeningnummer. Soms tikje lastig dat Ideal niet werd ondersteund vanwege een 0,01ct verificatiestorting, maar dat was op te lossen.
Vandaag liep ik tegen het eerste serieuze probleem aan bij het omzetten van mijn rekeningnummer bij Marktplaats. Dat wordt daar gebruikt voor afhandeling van betaalverzoeken e.d.
Het wijzigen lukte gewoon niet. Na ontiegelijk veel gedoe en gelazer met OPP (Online Payment Platform, de tussenpersoon tussen de de banken en Marktplaats, houdt o.a. betalingen vast) kreeg ik de volgende uitleg van OPP waarom het Trade Republic bankrekeningnummer niet werd geaccepteerd:
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil met de rabobank kunnen stoppen en alles via TR laten lopen. Is iemand anders ook tegen dit probleem aangelopen?We hebben recent uw account gecontroleerd en gezien dat u uw bankgegevens heeft verstrekt. Helaas kunnen we, vanwege het interne beleid van Online Payment Platform met betrekking tot geaccepteerde banken, het gekoppelde IBAN-nummer niet accepteren om uw account te verifiëren.
We begrijpen dat dit wellicht ongemakkelijk is en we verontschuldigen ons hiervoor. Dit beleid is van toepassing om een veilige en efficiënte transactieomgeving te waarborgen voor al onze klanten.
Om de verificatie van uw account te kunnen afronden, verzoeken we u vriendelijk om een andere bankrekening te koppelen.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Lijkt me een gevalletje van wat de boer niet kent dat vreet hij nietelmerblues schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:37:
Ik ben qua betaalrekening overgestapt van de rabobank naar trade republic. Je moet dan natuurlijk overal je rekeningnummer laten aanpassen naar het TR NL IBAN nummer. Automatische incasso's etc.
[...]
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil met de rabobank kunnen stoppen en alles via TR laten lopen. Is iemand anders ook tegen dit probleem aangelopen?
Dit is helaas een probleem bij zo'n beetje alle fintech/neobanken; ze zijn te nieuw en onbekend waardoor ze niet worden geaccepteerd in gevallen waarbij men (automatische) processen hanteert (om fraude tegen te gaan).
De ' reguliere ' banken hebben als het goed is een systeem opgericht waardoor snel klachten over verkopers tussen marktplaats, de banken en de politie worden gedeeld.
Maar ik gok zo dat TR daar (nog niet) aan mee doet.
Voor een kwaadwillige ideaal om de TR rekening te gebruiken hiervoor en daarom zullen ze die dus wel blokkeren bij het OPP.
Maar zelfs al zou je gewoon je eigen TR IBAN direct doorgeven aan een koper, een oplettende koper zou hier toch gelijk vragen bij hebben.
Het vertrouwen op dat soort platformen is al zo fragiel, dat zoiets als een IBAN doorgeven van een nieuwe/onbekende bank al genoeg is om geen vertrouwen meer te hebben.
Tl;dr je gaat redelijkerwijs niet van je Nederlandse grootbank rekening afkomen, tenminste niet totdat fintech/neobanken meer ingeburgerd zijn.
Voorheen kon Revolut ook niet worden toegevoegd aan Tikkie omdat zij volgens ABN Amro geen IBAN-naam check ondersteunden. Wellicht is dit bij Marktplaats ook het geval.JohanNL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:52:
[...]
Lijkt me een gevalletje van wat de boer niet kent dat vreet hij niet
Dit is helaas een probleem bij zo'n beetje alle fintech/neobanken; ze zijn te nieuw en onbekend waardoor ze niet worden geaccepteerd in gevallen waarbij men (automatische) processen hanteert (om fraude tegen te gaan).
De ' reguliere ' banken hebben als het goed is een systeem opgericht waardoor snel klachten over verkopers tussen marktplaats, de banken en de politie worden gedeeld.
Maar ik gok zo dat TR daar (nog niet) aan mee doet.
Voor een kwaadwillige ideaal om de TR rekening te gebruiken hiervoor en daarom zullen ze die dus wel blokkeren bij het OPP.
Maar zelfs al zou je gewoon je eigen TR IBAN direct doorgeven aan een koper, een oplettende koper zou hier toch gelijk vragen bij hebben.
Het vertrouwen op dat soort platformen is al zo fragiel, dat zoiets als een IBAN doorgeven van een nieuwe/onbekende bank al genoeg is om geen vertrouwen meer te hebben.
Tl;dr je gaat redelijkerwijs niet van je Nederlandse grootbank rekening afkomen, tenminste niet totdat fintech/neobanken meer ingeburgerd zijn.
Vanaf 9 oktober aanstaande is de IBAN-naam check ook verplicht voor alle instanties die SEPA betalingen uitvoeren. Hiernaast moeten banken overigens ook Instant Payments aanbieden. Meer informatie bij de DNB. Mogelijk werkt Marktplaats dus binnenkort wel, en anders zijn er in ieder geval minder belemmeringen voor nieuwe banken.
TR is natuurlijk geen CC (credit card) maar een debit card, maar verder wel een herkenbaar verhaal m.b.t. beschikken over zowel MC en Amex creditcard naast debit cards van fintech (en ook nog een legacy betaalrekening).FreakNL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:06:
Dank voor je reactie. Ik heb een lijst opgevraagd met wel ondersteunde banken bij OPP/marktplaats en daar staan (buiten tradbanken zoals rabo, ing etc) de volgende fintech/neobanken op:JohanNL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:52:
[...]
Je gaat redelijkerwijs niet van je Nederlandse grootbank rekening afkomen, tenminste niet totdat fintech/neobanken meer ingeburgerd zijn.
N26, Revolut, Bunq, Buut, Knab, YourSafe, Triodos
Inderdaad dus geen TR. Wellicht komt het in de toekomst nog?
Ik zou zelf trouwens niet meer terugwillen naar tradbanken als ik zie hoe goed gratis alternatieven zoals Raisin en TR werken. Heb gelijk mijn aandelen abn amro en ing verkocht 🙂. Die gaan op lange termijn marktaandeel verliezen, kan niet missen.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
Triodos is overigens geen fintech. Verder wel opvallend dat N26 genoemd wordt, daar krijg je een Duitse IBAN. Lijkt me een kwestie van tijd te zijn dat TR dan ook ondersteund gaat worden, immers dat is ook gewoon een financiële instelling met EU vergunning. En IBAN discriminatie mag niet (tenzij dit onder 'betaalverzoeken' valt, maar dat is me niet helemaal duidelijk omdat ik niet bekend ben met het systeem van Marktplaats).elmerblues schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:25:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb een lijst opgevraagd met wel ondersteunde banken bij OPP/marktplaats en daar staan (buiten tradbanken zoals rabo, ing etc) de volgende fintech/neobanken op:
N26, Revolut, Bunq, Buut, Knab, YourSafe, Triodos
Inderdaad dus geen TR. Wellicht komt het in de toekomst nog?
Verder ook wel lekker makkelijk dat Marktplaats zich verschuilt achter een derde partij.
Ik moest twee keer lezen welke bank je nu precies bedoelde maar tradbank is nu niet echt een gangbare term voor wat we meestal de grootbanken of legacy banken noemenIk zou zelf trouwens niet meer terugwillen naar tradbanken als ik zie hoe goed gratis alternatieven zoals Raisin en TR werken. Heb gelijk mijn aandelen abn amro en ing verkocht 🙂. Die gaan op lange termijn marktaandeel verliezen, kan niet missen.
Overigens bestaat Revolut al behoorlijk wat jaren, ik ben zelf al 8 jaar klant. Ik zie inderdaad op termijn wel het aandeel van de grootbanken kleiner worden, maar dat is echt wel langere termijn. De Nederlander is vaak honkvast, zeker op dit gebied.
Ik hou mijn Rabo gewoon aan, goedkoopste pakket. Moet ook wel want ik heb mijn lijfrente daar lopen… En het is ook wel fijn als je nog een bank(pas) hebt die overal werkt. Alhoewel dat inmiddels voor KNAB ook het geval is. Bij die laatste inmiddels 11 jaar klant, grote pre zijn de vele betaalrekeningen.
Openbank biedt een gratis account met maximaal 5 gratis betaalrekeningen, maximaal 5 gratis MasterCard debit cards en 1 gratis virtuele MasterCard prepaid debit card. Als early adopter, heb ik zelfs levenslang gratis Travel+.FreakNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:47:
Bij die laatste [KNAB] inmiddels 11 jaar klant, grote pre zijn de vele betaalrekeningen.
Zijn er mensen hier die niet zijn overgestapt op de NL IBAN en wel nog gespaard hebben tot 21 september?
Bij mij in de app is de opgebouwde rente van 1 t/m 21 september verdwenen en (nog?) niet uitbetaald.
Bij mij in de app is de opgebouwde rente van 1 t/m 21 september verdwenen en (nog?) niet uitbetaald.
Contact gehad met de klantenservice, en zij geven als antwoord dat ze overal gecommuniceerd hebben dat ik geen rente meer zou ontvangen als ik niet overstap. Ik moet dus alsnog overstappen naar een NL IBAN om de rente die ik van 1 t/m 21 september heb opgebouwd te ontvangen. Ik heb dat nergens gelezen, enkel dat ik moet overstappen om vanaf 22 september rente te verdienen.
Maar goed, weinig zin om hier heel veel werk van te gaan maken dus ik ga waarschijnlijk overstappen en dan opzeggen.
Maar goed, weinig zin om hier heel veel werk van te gaan maken dus ik ga waarschijnlijk overstappen en dan opzeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 03-10-2025 07:27 ]
Je hebt dus gelezen dat je moest overstappen om rente te ontvangen vanaf 22 september.Pejdref schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:27:
Contact gehad met de klantenservice, en zij geven als antwoord dat ze overal gecommuniceerd hebben dat ik geen rente meer zou ontvangen als ik niet overstap. Ik moet dus alsnog overstappen naar een NL IBAN om de rente die ik van 1 t/m 21 september heb opgebouwd te ontvangen. Ik heb dat nergens gelezen, enkel dat ik moet overstappen om vanaf 22 september rente te verdienen.
Ik neem even aan dat je rente wilt ontvangen en klant had willen blijven,
Dus waarom ben je niet op tijd overgestapt ?
@W1ck1e Ik heb gelezen dat ik moest overstappen om rente te verdienen na 22 september. Ik had al besloten hierna het account op te zeggen (ik zat er puur voor de rente en wilde geen NL IBAN ivm het ontbreken van limieten) met de verwachting dat ik de rente opgebouwd tot 22 september wel gewoon uitbetaald zou krijgen.
@Pejdref ik begrijp dat je het risico van de nl iban te groot vind, dat is een persoonlijke afweging. Denk er wel aan dat het huidige beleid van TR is dat eenmaal opgezegd, je niet opnieuw klant kan worden bij TR in de toekomst. Misschien in jouw geval beter om je geld op te nemen, maar de rekening gewoon kosteloos door te laten lopen.
Wat is het risico van de NL IBAN dan precies?xxaixx schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:36:
@Pejdref ik begrijp dat je het risico van de nl iban te groot vind, dat is een persoonlijke afweging. Denk er wel aan dat het huidige beleid van TR is dat eenmaal opgezegd, je niet opnieuw klant kan worden bij TR in de toekomst. Misschien in jouw geval beter om je geld op te nemen, maar de rekening gewoon kosteloos door te laten lopen.
Mensen zijn bang dat hun geld makkelijk gejat kan worden omdat het niet goed genoeg beveiligd zou zijn al zijn daar nog geen concrete voorbeelden van volgens mij.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Vanaf het moment (niet doordat) je een NL IBAN hebt kan er geld worden overgemaakt naar rekeningen van anderen. Over controles tegen misbruik is TR niet erg duidelijk.
edit: voor de goede orde : hierbij verplaats ik mij even in de schoenen van een klant die dit risico ziet. Zelf zie ik dat niet zo, ik ben een tevreden spaarder. Ik vertrouw op de controles van TR, en ik vind het niet raar dat ze er niet teveel duidelijkheid over geven.
[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 03-10-2025 11:43 ]
Maar als er geen geld op staat kan er ook niks worden overgemaakt.W1ck1e schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:22:
[...]
Vanaf het moment (niet doordat) je een NL IBAN hebt kan er geld worden overgemaakt naar rekeningen van anderen. Over controles tegen misbruik is TR niet erg duidelijk.
Dat lijkt mij logisch, maar het gaat er natuurlijk om indien je wel (veel) geld op de rekening hebt staan.GeEkIe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Maar als er geen geld op staat kan er ook niks worden overgemaakt.
Ik snap wel dat men bang is voor misbruik. Maar op dit moment is Trade Republic bijna een volwaardige bank is, inclusief mogelijkheid tot incasso, fysieke pas, aankopen van aandelen.W1ck1e schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:22:
[...]
Het probleem zit er in dat men TR ziet als een spaarrekening maar dat ze dat feitelijk nooit exclusief geweest zijn. Ze zijn als aandelenbroker begonnen en in de loop van tijd zijn er andere functies, zoals de spaarrente en Nederlandse IBAN bijgekomen. Op dit moment zijn ze een volwaardige bank. Vanaf een ING rekening kun je ook naar iedereen geld overmaken, niet alleen naar je eigen tegenrekeningen.
Ik ben het wel eens met dat er weinig duidelijkheid is over limieten en de klantenservice niet echt geweldig is (ook uit eigen ervaring).
Dat er vanaf een rekening geld overgemaakt kan worden is voor mij het probleem ook niet. Het gaat er meer om dat er geen enkele mogelijkheid in de app lijkt te zitten die drempels opwerpt.oohh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:28:
[...]
Ik snap wel dat men bang is voor misbruik. Maar op dit moment is Trade Republic bijna een volwaardige bank is, inclusief mogelijkheid tot incasso, fysieke pas, aankopen van aandelen.
Het probleem zit er in dat men TR ziet als een spaarrekening maar dat ze dat feitelijk nooit exclusief geweest zijn. Ze zijn als aandelenbroker begonnen en in de loop van tijd zijn er andere functies, zoals de spaarrente en Nederlandse IBAN bijgekomen. Op dit moment zijn ze een volwaardige bank. Vanaf een ING rekening kun je ook naar iedereen geld overmaken, niet alleen naar je eigen tegenrekeningen.
Ik ben het wel eens met dat er weinig duidelijkheid is over limieten en de klantenservice niet echt geweldig is (ook uit eigen ervaring).
Bij ING heb je nog te maken met een daglimiet die 4 uur na wijzigen pas ingaat. Daar krijg je overigens twee keer een SMS'je van. Ook dat is niet waterdicht, maar wekt meer vertrouwen dan de ondoorzichtige beveiligingsmechanismen van TR.
Dat is slechts één voorbeeld, maar ik zie daar niets van terug bij TR. Voor mij is het dan ook deels een gevoelskwestie.
Have you tried turning it off and on again?
Als het goed is hebben mensen die sparen bij TR er wel wat meer geld staan dan op hun tegenrekening (waarschijnlijk een van de grootbanken). Mijn saldo bij de ING is 99% van de tijd minimaal, en ik kan volgens mij niet meer dan 250 euro rood staan.oohh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:28:
... Vanaf een ING rekening kun je ook naar iedereen geld overmaken, niet alleen naar je eigen tegenrekeningen.
...
Nou ik vind het allemaal niet zo spannend en heb er in het verleden eigenlijk wel genoeg over gezegd.
Zolang je maar niet tekoop loopt met je gevulde spaarrekening en niet alles bij één (spaar)bank hebt staan, moet het wel goedkomen.
En een 100% garantie heb je sowieso nooit.
Zolang je maar niet tekoop loopt met je gevulde spaarrekening en niet alles bij één (spaar)bank hebt staan, moet het wel goedkomen.
En een 100% garantie heb je sowieso nooit.
@xxaixx Bedankt voor die heads-up, dan sluit ik het voorlopig niet. Het geld is er al af en ik heb de overstap naar NL IBAN geactiveerd om de laatste rente nog te ontvangen, dat was ook minder werk dan ik had verwacht eerlijk gezegd.
Verder mag eenieder voor zichzelf besluiten of TR bij hun past. Voor mezelf had ik besloten dat met de overstap naar NL IBAN dat ik niet meer bij TR wilde blijven. Alles is tijdig gecommuniceerd en mijn plan was dan ook om 22 september het laatste geld er af te halen en verder te gaan met mijn leven. Mijn enige bezwaar was dat er in deze niet juist gecommuniceerd was over de periode 1-22 september, of mijn begrijpend lezen heeft me in de steek gelaten.
Verder mag eenieder voor zichzelf besluiten of TR bij hun past. Voor mezelf had ik besloten dat met de overstap naar NL IBAN dat ik niet meer bij TR wilde blijven. Alles is tijdig gecommuniceerd en mijn plan was dan ook om 22 september het laatste geld er af te halen en verder te gaan met mijn leven. Mijn enige bezwaar was dat er in deze niet juist gecommuniceerd was over de periode 1-22 september, of mijn begrijpend lezen heeft me in de steek gelaten.
Die viel mij laatst ook op. Ik denk dat ze meer klanten en beleggers willen. Het zal mij benieuwen of ze nu ook meer aandacht krijgen in de media. Meer druk op de grootbanken.ratzz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:12:
Ik zag vandaag voor de eerste keer reclame voor Trade Republic op tv met de 2% ruim in beeld.