Discussie over & Ervaringen met Trade Republic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-10 18:28
Disconnection schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:57:
Vanaf vandaag geen rente meer als je je TR rekening nog niet hebt omgezet naar een NL'se rekening. Ga het zelf dus waarschijnlijk toch omzetten ondanks het risico dat het straks niet meer als spaarrekening wordt gezien. Als ik het geld er voor 1 Januari af haal dan is er geen risico omdat dat de pijldatum is toch? Weet nog niet of ik dat ook ga doen, maar dan heb ik nog even om er over na te denken.
Ik vraag me nog steeds af of peildatumarbitrage betekent dat voor toepassing van het lage tarief investeringen 90 dagen vóór én ná - dus zeg voor een half jaar - 1 januari verkocht moeten wezen of dat het is: 90 dagen waarin 1 januari - dus voor 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@rindertb Dat laatste, 90 dagen. Houdt wel een kleine marge aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
W1ck1e schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:11:
@rindertb Dat laatste, 90 dagen. Houdt wel een kleine marge aan.
Bedankt. Zo lees ik de tekst op de site van de BD ook, maar zowel een medewerker van die dienst als Grok stelden dat het een half jaar moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
rindertb schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:14:
[...]
Bedankt. Zo lees ik de tekst op de site van de BD ook, maar zowel een medewerker van die dienst als Grok stelden dat het een half jaar moet zijn.
Als je nu een marge neemt van factor 2 zit je altijd goed. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

FreakNL

Well do ya punk?

Ondanks dat ik een NL IBAN heb gaat overmaken nog steeds niet instant naar of van mijn KNAB… Zal wel aan de combinatie KNAB/TR liggen…

Ik heb er 600 euro staan en pin tegenwoordig alles met TR voor de cashback. Ik boek in batches terug vanaf mijn KNAB om die 600 op peil te houden. Ik heb zo eigenlijk mijn KNAB-handgeld-rekening (budget 600/maand) vervangen met TR. Meer op TR durf ik niet aan. Maar met de Knab pinpas pinnen levert me niks op en met de TR een beetje. Rente is ook hoger. De acceptatie van de VISA kaart is hoog. Mijn FB AMEX (die ook een puntensysteem heeft) kan ik eigenlijk nauwelijks in NL gebruiken. Wel voor online aankopen maar fysiek is de acceptatie slecht.

Abbos zoals Netflix enzo doe ik via mijn normale CC (voornamelijk Amex). Ik heb ook nog een Euroclix MC met lage kosten.

Verder beleg ik het minimale bedrag van 50/maand om recht te hebben op de cashback.

3 CCs van 3 providers. Het is wat overkill. Maar de FB Amex is vanwege FB status (die 30xp geeft me elke keer genoeg om Gold te blijven), Euroclix want MC (hoge acceptatie) en nu dus VISA vanwege TR..

Ik kom ook erg vaak in het buitenland voor het werk dus het is in dat opzicht ook gewoon handig.

Ik was afgelopen week weer in Singapore, dat gehannes van collega’s met Europese pinpassen… Vice versa snappen zij dan weer niet dat ik overal de MC/Amex voor pak….

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 30-09-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 20:48
Ik ben qua betaalrekening overgestapt van de rabobank naar trade republic. Je moet dan natuurlijk overal je rekeningnummer laten aanpassen naar het TR NL IBAN nummer. Automatische incasso's etc.

Alles is wel goed gegaan, ook bijv. met omzetten tegenrekeningnummer bij DeGiro, Raisin etc. Iedereen accepteerde het Trade Republic bankrekeningnummer. Soms tikje lastig dat Ideal niet werd ondersteund vanwege een 0,01ct verificatiestorting, maar dat was op te lossen.

Vandaag liep ik tegen het eerste serieuze probleem aan bij het omzetten van mijn rekeningnummer bij Marktplaats. Dat wordt daar gebruikt voor afhandeling van betaalverzoeken e.d.

Het wijzigen lukte gewoon niet. Na ontiegelijk veel gedoe en gelazer met OPP (Online Payment Platform, de tussenpersoon tussen de de banken en Marktplaats, houdt o.a. betalingen vast) kreeg ik de volgende uitleg van OPP waarom het Trade Republic bankrekeningnummer niet werd geaccepteerd:
We hebben recent uw account gecontroleerd en gezien dat u uw bankgegevens heeft verstrekt. Helaas kunnen we, vanwege het interne beleid van Online Payment Platform met betrekking tot geaccepteerde banken, het gekoppelde IBAN-nummer niet accepteren om uw account te verifiëren.

We begrijpen dat dit wellicht ongemakkelijk is en we verontschuldigen ons hiervoor. Dit beleid is van toepassing om een veilige en efficiënte transactieomgeving te waarborgen voor al onze klanten.

Om de verificatie van uw account te kunnen afronden, verzoeken we u vriendelijk om een andere bankrekening te koppelen.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil met de rabobank kunnen stoppen en alles via TR laten lopen. Is iemand anders ook tegen dit probleem aangelopen?

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:58
elmerblues schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:37:
Ik ben qua betaalrekening overgestapt van de rabobank naar trade republic. Je moet dan natuurlijk overal je rekeningnummer laten aanpassen naar het TR NL IBAN nummer. Automatische incasso's etc.

Alles is wel goed gegaan, ook bijv. met omzetten tegenrekeningnummer bij DeGiro, Raisin etc. Iedereen accepteerde het Trade Republic bankrekeningnummer. Soms tikje lastig dat Ideal niet werd ondersteund vanwege een 0,01ct verificatiestorting, maar dat was op te lossen.

Vandaag liep ik tegen het eerste serieuze probleem aan bij het omzetten van mijn rekeningnummer bij Marktplaats. Dat wordt daar gebruikt voor afhandeling van betaalverzoeken e.d.

Het wijzigen lukte gewoon niet. Na ontiegelijk veel gedoe en gelazer met OPP (Online Payment Platform, de tussenpersoon tussen de de banken en Marktplaats, houdt o.a. betalingen vast) kreeg ik de volgende uitleg van OPP waarom het Trade Republic bankrekeningnummer niet werd geaccepteerd:

[...]

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil met de rabobank kunnen stoppen en alles via TR laten lopen. Is iemand anders ook tegen dit probleem aangelopen?
Lijkt me een gevalletje van wat de boer niet kent dat vreet hij niet
Dit is helaas een probleem bij zo'n beetje alle fintech/neobanken; ze zijn te nieuw en onbekend waardoor ze niet worden geaccepteerd in gevallen waarbij men (automatische) processen hanteert (om fraude tegen te gaan).
De ' reguliere ' banken hebben als het goed is een systeem opgericht waardoor snel klachten over verkopers tussen marktplaats, de banken en de politie worden gedeeld.
Maar ik gok zo dat TR daar (nog niet) aan mee doet.
Voor een kwaadwillige ideaal om de TR rekening te gebruiken hiervoor en daarom zullen ze die dus wel blokkeren bij het OPP.

Maar zelfs al zou je gewoon je eigen TR IBAN direct doorgeven aan een koper, een oplettende koper zou hier toch gelijk vragen bij hebben.
Het vertrouwen op dat soort platformen is al zo fragiel, dat zoiets als een IBAN doorgeven van een nieuwe/onbekende bank al genoeg is om geen vertrouwen meer te hebben.
Tl;dr je gaat redelijkerwijs niet van je Nederlandse grootbank rekening afkomen, tenminste niet totdat fintech/neobanken meer ingeburgerd zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
JohanNL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:52:
[...]

Lijkt me een gevalletje van wat de boer niet kent dat vreet hij niet
Dit is helaas een probleem bij zo'n beetje alle fintech/neobanken; ze zijn te nieuw en onbekend waardoor ze niet worden geaccepteerd in gevallen waarbij men (automatische) processen hanteert (om fraude tegen te gaan).
De ' reguliere ' banken hebben als het goed is een systeem opgericht waardoor snel klachten over verkopers tussen marktplaats, de banken en de politie worden gedeeld.
Maar ik gok zo dat TR daar (nog niet) aan mee doet.
Voor een kwaadwillige ideaal om de TR rekening te gebruiken hiervoor en daarom zullen ze die dus wel blokkeren bij het OPP.

Maar zelfs al zou je gewoon je eigen TR IBAN direct doorgeven aan een koper, een oplettende koper zou hier toch gelijk vragen bij hebben.
Het vertrouwen op dat soort platformen is al zo fragiel, dat zoiets als een IBAN doorgeven van een nieuwe/onbekende bank al genoeg is om geen vertrouwen meer te hebben.
Tl;dr je gaat redelijkerwijs niet van je Nederlandse grootbank rekening afkomen, tenminste niet totdat fintech/neobanken meer ingeburgerd zijn.
Voorheen kon Revolut ook niet worden toegevoegd aan Tikkie omdat zij volgens ABN Amro geen IBAN-naam check ondersteunden. Wellicht is dit bij Marktplaats ook het geval.

Vanaf 9 oktober aanstaande is de IBAN-naam check ook verplicht voor alle instanties die SEPA betalingen uitvoeren. Hiernaast moeten banken overigens ook Instant Payments aanbieden. Meer informatie bij de DNB. Mogelijk werkt Marktplaats dus binnenkort wel, en anders zijn er in ieder geval minder belemmeringen voor nieuwe banken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:59
FreakNL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:06:
3 CCs van 3 providers. Het is wat overkill. Maar de FB Amex is vanwege FB status (die 30xp geeft me elke keer genoeg om Gold te blijven), Euroclix want MC (hoge acceptatie) en nu dus VISA vanwege TR..

Ik kom ook erg vaak in het buitenland voor het werk dus het is in dat opzicht ook gewoon handig.

Ik was afgelopen week weer in Singapore, dat gehannes van collega’s met Europese pinpassen… Vice versa snappen zij dan weer niet dat ik overal de MC/Amex voor pak….
TR is natuurlijk geen CC (credit card) maar een debit card, maar verder wel een herkenbaar verhaal m.b.t. beschikken over zowel MC en Amex creditcard naast debit cards van fintech (en ook nog een legacy betaalrekening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 20:48
JohanNL schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:52:
[...]

Je gaat redelijkerwijs niet van je Nederlandse grootbank rekening afkomen, tenminste niet totdat fintech/neobanken meer ingeburgerd zijn.
Dank voor je reactie. Ik heb een lijst opgevraagd met wel ondersteunde banken bij OPP/marktplaats en daar staan (buiten tradbanken zoals rabo, ing etc) de volgende fintech/neobanken op:

N26, Revolut, Bunq, Buut, Knab, YourSafe, Triodos

Inderdaad dus geen TR. Wellicht komt het in de toekomst nog?

Ik zou zelf trouwens niet meer terugwillen naar tradbanken als ik zie hoe goed gratis alternatieven zoals Raisin en TR werken. Heb gelijk mijn aandelen abn amro en ing verkocht 🙂. Die gaan op lange termijn marktaandeel verliezen, kan niet missen.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
elmerblues schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:25:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb een lijst opgevraagd met wel ondersteunde banken bij OPP/marktplaats en daar staan (buiten tradbanken zoals rabo, ing etc) de volgende fintech/neobanken op:

N26, Revolut, Bunq, Buut, Knab, YourSafe, Triodos

Inderdaad dus geen TR. Wellicht komt het in de toekomst nog?
Triodos is overigens geen fintech. Verder wel opvallend dat N26 genoemd wordt, daar krijg je een Duitse IBAN. Lijkt me een kwestie van tijd te zijn dat TR dan ook ondersteund gaat worden, immers dat is ook gewoon een financiële instelling met EU vergunning. En IBAN discriminatie mag niet (tenzij dit onder 'betaalverzoeken' valt, maar dat is me niet helemaal duidelijk omdat ik niet bekend ben met het systeem van Marktplaats).

Verder ook wel lekker makkelijk dat Marktplaats zich verschuilt achter een derde partij.
Ik zou zelf trouwens niet meer terugwillen naar tradbanken als ik zie hoe goed gratis alternatieven zoals Raisin en TR werken. Heb gelijk mijn aandelen abn amro en ing verkocht 🙂. Die gaan op lange termijn marktaandeel verliezen, kan niet missen.
Ik moest twee keer lezen welke bank je nu precies bedoelde maar tradbank is nu niet echt een gangbare term voor wat we meestal de grootbanken of legacy banken noemen ;)

Overigens bestaat Revolut al behoorlijk wat jaren, ik ben zelf al 8 jaar klant. Ik zie inderdaad op termijn wel het aandeel van de grootbanken kleiner worden, maar dat is echt wel langere termijn. De Nederlander is vaak honkvast, zeker op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

FreakNL

Well do ya punk?

Ik hou mijn Rabo gewoon aan, goedkoopste pakket. Moet ook wel want ik heb mijn lijfrente daar lopen… En het is ook wel fijn als je nog een bank(pas) hebt die overal werkt. Alhoewel dat inmiddels voor KNAB ook het geval is. Bij die laatste inmiddels 11 jaar klant, grote pre zijn de vele betaalrekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:26
FreakNL schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:47:
Bij die laatste [KNAB] inmiddels 11 jaar klant, grote pre zijn de vele betaalrekeningen.
Openbank biedt een gratis account met maximaal 5 gratis betaalrekeningen, maximaal 5 gratis MasterCard debit cards en 1 gratis virtuele MasterCard prepaid debit card. Als early adopter, heb ik zelfs levenslang gratis Travel+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-10 08:42
Zijn er mensen hier die niet zijn overgestapt op de NL IBAN en wel nog gespaard hebben tot 21 september?
Bij mij in de app is de opgebouwde rente van 1 t/m 21 september verdwenen en (nog?) niet uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Contact gehad met de klantenservice, en zij geven als antwoord dat ze overal gecommuniceerd hebben dat ik geen rente meer zou ontvangen als ik niet overstap. Ik moet dus alsnog overstappen naar een NL IBAN om de rente die ik van 1 t/m 21 september heb opgebouwd te ontvangen. Ik heb dat nergens gelezen, enkel dat ik moet overstappen om vanaf 22 september rente te verdienen.
Maar goed, weinig zin om hier heel veel werk van te gaan maken dus ik ga waarschijnlijk overstappen en dan opzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Pejdref op 03-10-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Pejdref schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:27:
Contact gehad met de klantenservice, en zij geven als antwoord dat ze overal gecommuniceerd hebben dat ik geen rente meer zou ontvangen als ik niet overstap. Ik moet dus alsnog overstappen naar een NL IBAN om de rente die ik van 1 t/m 21 september heb opgebouwd te ontvangen. Ik heb dat nergens gelezen, enkel dat ik moet overstappen om vanaf 22 september rente te verdienen.
Maar goed, weinig zin om hier heel veel werk van te gaan maken dus ik ga waarschijnlijk overstappen en dan opzeggen.
Je hebt dus gelezen dat je moest overstappen om rente te ontvangen vanaf 22 september.

Ik neem even aan dat je rente wilt ontvangen en klant had willen blijven,
Dus waarom ben je niet op tijd overgestapt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
@W1ck1e Ik heb gelezen dat ik moest overstappen om rente te verdienen na 22 september. Ik had al besloten hierna het account op te zeggen (ik zat er puur voor de rente en wilde geen NL IBAN ivm het ontbreken van limieten) met de verwachting dat ik de rente opgebouwd tot 22 september wel gewoon uitbetaald zou krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:03
@Pejdref ik begrijp dat je het risico van de nl iban te groot vind, dat is een persoonlijke afweging. Denk er wel aan dat het huidige beleid van TR is dat eenmaal opgezegd, je niet opnieuw klant kan worden bij TR in de toekomst. Misschien in jouw geval beter om je geld op te nemen, maar de rekening gewoon kosteloos door te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
xxaixx schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:36:
@Pejdref ik begrijp dat je het risico van de nl iban te groot vind, dat is een persoonlijke afweging. Denk er wel aan dat het huidige beleid van TR is dat eenmaal opgezegd, je niet opnieuw klant kan worden bij TR in de toekomst. Misschien in jouw geval beter om je geld op te nemen, maar de rekening gewoon kosteloos door te laten lopen.
Wat is het risico van de NL IBAN dan precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-10 00:37

amphora

Websites & Fotografie

oohh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Mensen zijn bang dat hun geld makkelijk gejat kan worden omdat het niet goed genoeg beveiligd zou zijn al zijn daar nog geen concrete voorbeelden van volgens mij.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
oohh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:16:
[...]

Vanaf het moment (niet doordat) je een NL IBAN hebt kan er geld worden overgemaakt naar rekeningen van anderen. Over controles tegen misbruik is TR niet erg duidelijk.

edit: voor de goede orde : hierbij verplaats ik mij even in de schoenen van een klant die dit risico ziet. Zelf zie ik dat niet zo, ik ben een tevreden spaarder. Ik vertrouw op de controles van TR, en ik vind het niet raar dat ze er niet teveel duidelijkheid over geven.

[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 03-10-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:56
W1ck1e schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Vanaf het moment (niet doordat) je een NL IBAN hebt kan er geld worden overgemaakt naar rekeningen van anderen. Over controles tegen misbruik is TR niet erg duidelijk.
Maar als er geen geld op staat kan er ook niks worden overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
GeEkIe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Maar als er geen geld op staat kan er ook niks worden overgemaakt.
Dat lijkt mij logisch, maar het gaat er natuurlijk om indien je wel (veel) geld op de rekening hebt staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:22:
[...]

Ik snap wel dat men bang is voor misbruik. Maar op dit moment is Trade Republic bijna een volwaardige bank is, inclusief mogelijkheid tot incasso, fysieke pas, aankopen van aandelen.

Het probleem zit er in dat men TR ziet als een spaarrekening maar dat ze dat feitelijk nooit exclusief geweest zijn. Ze zijn als aandelenbroker begonnen en in de loop van tijd zijn er andere functies, zoals de spaarrente en Nederlandse IBAN bijgekomen. Op dit moment zijn ze een volwaardige bank. Vanaf een ING rekening kun je ook naar iedereen geld overmaken, niet alleen naar je eigen tegenrekeningen.

Ik ben het wel eens met dat er weinig duidelijkheid is over limieten en de klantenservice niet echt geweldig is (ook uit eigen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:48
oohh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:28:
[...]

Ik snap wel dat men bang is voor misbruik. Maar op dit moment is Trade Republic bijna een volwaardige bank is, inclusief mogelijkheid tot incasso, fysieke pas, aankopen van aandelen.

Het probleem zit er in dat men TR ziet als een spaarrekening maar dat ze dat feitelijk nooit exclusief geweest zijn. Ze zijn als aandelenbroker begonnen en in de loop van tijd zijn er andere functies, zoals de spaarrente en Nederlandse IBAN bijgekomen. Op dit moment zijn ze een volwaardige bank. Vanaf een ING rekening kun je ook naar iedereen geld overmaken, niet alleen naar je eigen tegenrekeningen.

Ik ben het wel eens met dat er weinig duidelijkheid is over limieten en de klantenservice niet echt geweldig is (ook uit eigen ervaring).
Dat er vanaf een rekening geld overgemaakt kan worden is voor mij het probleem ook niet. Het gaat er meer om dat er geen enkele mogelijkheid in de app lijkt te zitten die drempels opwerpt.

Bij ING heb je nog te maken met een daglimiet die 4 uur na wijzigen pas ingaat. Daar krijg je overigens twee keer een SMS'je van. Ook dat is niet waterdicht, maar wekt meer vertrouwen dan de ondoorzichtige beveiligingsmechanismen van TR.

Dat is slechts één voorbeeld, maar ik zie daar niets van terug bij TR. Voor mij is het dan ook deels een gevoelskwestie.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
oohh schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:28:
... Vanaf een ING rekening kun je ook naar iedereen geld overmaken, niet alleen naar je eigen tegenrekeningen.
...
Als het goed is hebben mensen die sparen bij TR er wel wat meer geld staan dan op hun tegenrekening (waarschijnlijk een van de grootbanken). Mijn saldo bij de ING is 99% van de tijd minimaal, en ik kan volgens mij niet meer dan 250 euro rood staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Nou ik vind het allemaal niet zo spannend en heb er in het verleden eigenlijk wel genoeg over gezegd.
Zolang je maar niet tekoop loopt met je gevulde spaarrekening en niet alles bij één (spaar)bank hebt staan, moet het wel goedkomen.
En een 100% garantie heb je sowieso nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pejdref
@xxaixx Bedankt voor die heads-up, dan sluit ik het voorlopig niet. Het geld is er al af en ik heb de overstap naar NL IBAN geactiveerd om de laatste rente nog te ontvangen, dat was ook minder werk dan ik had verwacht eerlijk gezegd.
Verder mag eenieder voor zichzelf besluiten of TR bij hun past. Voor mezelf had ik besloten dat met de overstap naar NL IBAN dat ik niet meer bij TR wilde blijven. Alles is tijdig gecommuniceerd en mijn plan was dan ook om 22 september het laatste geld er af te halen en verder te gaan met mijn leven. Mijn enige bezwaar was dat er in deze niet juist gecommuniceerd was over de periode 1-22 september, of mijn begrijpend lezen heeft me in de steek gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 17:44
Ik zag vandaag voor de eerste keer reclame voor Trade Republic op tv met de 2% ruim in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ratzz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:12:
Ik zag vandaag voor de eerste keer reclame voor Trade Republic op tv met de 2% ruim in beeld.
Die viel mij laatst ook op. Ik denk dat ze meer klanten en beleggers willen. Het zal mij benieuwen of ze nu ook meer aandacht krijgen in de media. Meer druk op de grootbanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 15:16
Waardeloze bank. Systeem erg gebruikersonvriendelijk. Lijkt haast opzet zodat je niet makkelijk kan overboeken. Eerlijk gezegd vertrouw ik de bank niet door het gedrocht van een systeem wat ze hebben. Contact met hun is een missie unpossible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
henk1957 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
Waardeloze bank. Systeem erg gebruikersonvriendelijk. Lijkt haast opzet zodat je niet makkelijk kan overboeken. Eerlijk gezegd vertrouw ik de bank niet door het gedrocht van een systeem wat ze hebben. Contact met hun is een missie unpossible.
Dan zou ik er geen gebruik van maken. Laat je niet verleiden tot zaken die je niet vertrouwt. Het is jouw geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 00:56
henk1957 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
Dat vond ik van de oude App, maar bij de nieuwe App is het letterlijk: Transfer > Add || Send
Veel simpeler kan het toch niet worden?

[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 06-10-2025 13:19 . Reden: correcte zinsconstructie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-10 23:59
Remigius schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Zeker, al een tijdje in gebruik. Gekoppeld aan Google Pay. Gewoon telefoon tegen automaat houden en klaar. Werkt ook goed met saveback van 1%. Slechts bij enkele parkeerautomaat geweigerd, verder werkt het overal .
Ik heb sinds kort een rekening bij Trade Republic en daar zit een virtuele VISA debit kaart bij. Ik lees hier dat je in de winkels met deze virtuele kaart kunt betalen. Ik had aan google gevraag of je ermee kunt betalen in winkels, toen kwam het antwoord dat dat niet kon en je dan een fysieke kaart aan moet vragen.
Maar hier zitten allemaal ervaringsdeskundigen, vandaar mijn vraag.
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
@kbus Dat antwoord, vast via die AI functie van Google, is niet correct.
Het antwoord dat je hier bij Tweakers eerder kreeg is wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrpmm
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:35
Inwoners van BE hebben ook een nieuwe IBAN gekregen. Het is nog steeds de Duitse variant maar nu echt van TR ipv de partnerbank. De limiet van 50K voor het ontvangen van rente is weg en er wordt nog steeds gewerkt met een tegenrekening die op dezelfde naam moet staan. De overschrijvingen gaan nu ook echt instant.
Naar mijn gevoel zijn we beteraf dan de NL residents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-10 23:59
@RoRoNL daarom vind ik deze fora ook zo waardevol. Google geeft tegenwoordig vaak AI antwoorden, deze ook. Zo zie je maar dat dit soms niet correct is. Hartelijk dank voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
kbus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb sinds kort een rekening bij Trade Republic en daar zit een virtuele VISA debit kaart bij. Ik lees hier dat je in de winkels met deze virtuele kaart kunt betalen. Ik had aan google gevraag of je ermee kunt betalen in winkels, toen kwam het antwoord dat dat niet kon en je dan een fysieke kaart aan moet vragen.
Maar hier zitten allemaal ervaringsdeskundigen, vandaar mijn vraag.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Wij boeken zelfs hotels ermee, eigenlijk alles waar onze NL bankpas niet werkt, werkt wel met TR Visa.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
Doen ze niet mee aan VoP, naam-IBAN check?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:49

Dido

heforshe

Bschnitz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:31:
Wij boeken zelfs hotels ermee, eigenlijk alles waar onze NL bankpas niet werkt, werkt wel met TR Visa.
offtopic:
Goed kans dat dat tegenwoordig ook wel werkt met je normale bankpas, tenzij je nog met zo'n oud maestro ding zit opgescheept - maestro-passen worden vervangen door MC/Visa debit-cards, die veel breder online inzetbaar zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
rindertb schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:16:
Doen ze niet mee aan VoP, naam-IBAN check?
Nog niet, dit komt er wel aan uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-10 16:57

rokl

test

Weet iemand wanneer TR met IDEAL kan worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
rokl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:17:
Weet iemand wanneer TR met IDEAL kan worden gebruikt?
Ik heb nog geen plannen gehoord / aankondigingen gelezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GKenzovoort
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-10 13:38
Sinds vandaag krijg ik mail en reclame in de app ook over de nieuwe vaste rente / fixed interest categorie.
Vandaag introduceren we de volgende beleggingscategorie - Vaste Rente.
- Verdien 1-3 % meer rente dan op je gewone spaarrekening.
- Kies de looptijd. Zet de rente voor jaren vast.
- Blijf flexibel. Haal geld eerder terug als je het nodig hebt.
Ik heb ernaar gekeken maar snap er eerlijk gezegt niet heel veel van. Meer rente dan de gewone spaarrekening (2%) klinkt natuurlijk mooi maar wat is het risico profiel? Is het gegarandeerde rente? Of zijn dit obligaties ofzo? Of een deposito spaarrekening?
Is er iemand die er verstand van heeft die het wel begrijpt en mij kan uitleggen waarom dit wel of niet een goed idee is om er geld in te stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrpmm
GKenzovoort schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:22:
Sinds vandaag krijg ik mail en reclame in de app ook over de nieuwe vaste rente / fixed interest categorie.

[...]

Ik heb ernaar gekeken maar snap er eerlijk gezegt niet heel veel van. Meer rente dan de gewone spaarrekening (2%) klinkt natuurlijk mooi maar wat is het risico profiel? Is het gegarandeerde rente? Of zijn dit obligaties ofzo? Of een deposito spaarrekening?
Is er iemand die er verstand van heeft die het wel begrijpt en mij kan uitleggen waarom dit wel of niet een goed idee is om er geld in te stoppen?
Het zijn termijnrekeningen (je krijgt iets meer rente als je je geld een bepaalde tijd vastzet en een boete als je vroegtijdig uitstapt)

Het is een goed idee als je je geld met 100% zekerheid een bepaalde tijd kan missen en geen risico wilt lopen op het kapitaalbedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xxaixx
Voor de Nederlandse belastingdienst vallen alle 3 de categorieën voor box3 onder beleggingen (dus hoog fictief rendement). Dus alleen interessant als je nog binnen je box3 vrijstelling zit qua vermogen. De fixed interest opties vallen daarnaast ook buiten het deposito garantie stelsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 17:44

[...]

Ik heb die email vorige week gehad, wat mij bijstaat is dat het niet echt loont want voor 1 jaar vastzetten krijg je 2,1 % rente tegenover 2% wat je nu krijgt bij je vrije opname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrpmm
xxaixx schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:08:
Voor de Nederlandse belastingdienst vallen alle 3 de categorieën voor box3 onder beleggingen (dus hoog fictief rendement). Dus alleen interessant als je nog binnen je box3 vrijstelling zit qua vermogen. De fixed interest opties vallen daarnaast ook buiten het deposito garantie stelsel.
Ben je zeker? In BE zijn dit (niet-gereglementeerde) spaarrekeningen.
Die vallen volgens mij wel onder het deposito garantie stelsel. Dit is Europese wetgeving en is dus ook van toepassing in NL en DE.
Het fixed interest aanbod is wel tweedelig bij TR. Je hebt de termijnrekeningen en de obligaties. Obligaties vallen idd niet onder het deposito garantie stelsel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xxaixx
Klik maar eens door bij een product bij fixed interest en dan meer info, je ziet dan dat bijvoorbeeld iShares er achter zit en dat je geld in een mandje wordt gestoken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrpmm
Nu zie ik het ook en die dingen hebben een ISIN code.... het zijn dus gewoon fondsen (geldmarkt) met TER kosten die voorgesteld worden als termijnrekeningen want ze beloven vaste rente.
Niet erg netjes van TR dit...

@GKenzovoort negeer mijn antwoord op jouw post maar aub. daar klopt dus niets van :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKenzovoort
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-10 13:38
Ok, bedankt voor alle reacties. Dus als ik het goed begrijp valt het toch onder beleggen en is het geen spaarproduct. In dat geval vind ik het niet interessant aangezien ik dan beter gewoon het geld kan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik denk dat het ook wijs is om bij 'Trade' in TradeRepublic er standaard vanuit te gaan dat ze meer en meer richting beleggings- en geldmarktfondsen gaan en niet miraculeus goed renderende spaarproducten proberen te slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Wel ironisch dit toch, door hun eigen aanbod van gewoon de ECB depositorente uit te betalen op het kassaldo, concurreren ze hun nieuwste aanbod om je geld te beleggen in geldmarktfondsen weg :+

Maar leuk dat ze met nieuw aanbod en functionaliteiten komen, laat ze dat vooral doen.
Er moeten genoeg mensen hieraan deelnemen, anders kan die hoge rente, cashback en gratis beleggen ook niet op de langere termijn blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor zover ik zie is het vooral marketing en zijn het simpelweg min of meer bonds in een ander jasje (en zo zal de belastingdienst het ook zien). Kortom als je interesse hebt, dan beter gewoon goed kijken naar bonds met goede voorwaarden/rendementen ipv hier fixed in te blijven.

Of zie ik het verkeerd?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DeNachtwacht schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:19:
Voor zover ik zie is het vooral marketing en zijn het simpelweg min of meer bonds in een ander jasje (en zo zal de belastingdienst het ook zien). Kortom als je interesse hebt, dan beter gewoon goed kijken naar bonds met goede voorwaarden/rendementen ipv hier fixed in te blijven.

Of zie ik het verkeerd?
Ja, maar de belastingdienst komt echter al je rendement - als die er al is - met het huidige systeem weer wegsnoepen, dus totaal niet interessant.
Die obligaties met goede voorwaarden/rendementen zijn vooral in de praktijk opties die extra risico's met zich meebrengen.
Het idee van TR is dan natuurlijk dat je moet gaan handelen op hun platform en ze hier wat aan kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:44

[...]

Je belegt in obligaties. Als je de termijn uitzit dan is het een gegarandeerde redement, maar als je eerder wilt liquideren, dan krijg je de marktwaarde op basis van de huidige rente.

Als de rente daalt, dan is het meer waard en heb je koerswinst. Als de rente stijgt, dan daalt de waarde en heb je koersverlies.

Met deze constructies zijn kleine banken in de VS in de problemen gekomen.

Als je de rit kan uitzitten dan is het een gegarandeerd rendement.

Hoe hoger de rente, deste hoger ook het debiteurenrisico. Je hebt geen garantie zoals spaarrekeningen.

Ik ben bang dat er ongelukken kunnen gebeuren. Ze hebben wat films gemaakt om op de risico's te wijzen, maar ik heb mijn bedenkingen of iedereen het zal begrijpen.

Voordeel is wel dat ze obligaties zeer toegankelijk maken, als je weet welke risico's je loopt en die wilt nemen.

Verder valt het onder overig dus hoog VRH tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-10 11:12
Hoe kan ik op desktop in de web versie een uitdraai krijgen van een bepaalde periode?
In de mobiele app kan dit, maar in desktop browser lijkt deze optie te ontbreken? Dat is toch bijna ondenkbaar?

Heeft tevens iemand ervaring hoe ik deze uitdraai dan kan omzetten naar een .csv? Ik zag via google aan het e.e.a. aan githubs en appjes die gebruikers zelf hebben gemaakt, maar dat werkte vooralsnog niet met mijn 'nederlandse' posten overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locolau
  • Laatst online: 26-10 16:58
Sandernochill schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:33:
Hoe kan ik op desktop in de web versie een uitdraai krijgen van een bepaalde periode?
In de mobiele app kan dit, maar in desktop browser lijkt deze optie te ontbreken? Dat is toch bijna ondenkbaar?

Heeft tevens iemand ervaring hoe ik deze uitdraai dan kan omzetten naar een .csv? Ik zag via google aan het e.e.a. aan githubs en appjes die gebruikers zelf hebben gemaakt, maar dat werkte vooralsnog niet met mijn 'nederlandse' posten overzicht.
Dit gebruik ik:
https://kontoauszug.jonathanpagel.com/#csv-export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandernochill
Deze had ik ook gevonden, als ik mijn 'rekeningoverzicht.pdf' dan upload die ik vanuit de mobile app haal, krijg ik "Er zijn geen transacties gevonden. Controleer de PDF."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Heeft iemand ook ervaringen met afgewezen transacties (debit) omdat de zender alleen mijn eerste voornaam plus achternaam gebruikte i.p.v. alle drie voornamen plus achternaam zoals in mijn passport vermeld? Vreemd genoed werd een eerdere transactie van dezelfde zender geaccepteerd, maar de meest recente niet meer. Ik gebruik nooit mijn tweede en derde voornaam, altijd alleen mijn eerste. Bij alle overige banken waarmee ik samenwerk is dat tot op heden nooit een issue geweest. Meerdere pogingen gedaan om van de klantenservice van TR een antwoord te krijgen, maar ze gaan helemaal niet in op mijn vraag en zeggen altijd dat de zender alle drie voornamen plus achternaam moet gebruiken voor het overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
rokl schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:42: … van de klantenservice van TR een antwoord te krijgen, maar ze gaan helemaal niet in op mijn vraag en zeggen altijd dat de zender alle drie voornamen plus achternaam moet gebruiken voor het overboeken.
Ik heb ook een bizarre chat met hen lopen. Waarbij ze wel steeds reageren maar niet ingaan op mijn simpele vraag. Ze zeggen geen bot te zijn :)

Inhoudelijk gezien is wat TR hier doet opmerkelijk. Volgens mij is de regel dat een overboeking naar een geldige IBAN gewoon uitgevoerd wordt. Ook VoP, die bij TR ontbreekt, waarschuwt, maar weerhoudt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
rokl schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:42:
Heeft iemand ook ervaringen met afgewezen transacties (debit) omdat de zender alleen mijn eerste voornaam plus achternaam gebruikte i.p.v. alle drie voornamen plus achternaam zoals in mijn passport vermeld? Vreemd genoed werd een eerdere transactie van dezelfde zender geaccepteerd, maar de meest recente niet meer. Ik gebruik nooit mijn tweede en derde voornaam, altijd alleen mijn eerste. Bij alle overige banken waarmee ik samenwerk is dat tot op heden nooit een issue geweest. Meerdere pogingen gedaan om van de klantenservice van TR een antwoord te krijgen, maar ze gaan helemaal niet in op mijn vraag en zeggen altijd dat de zender alle drie voornamen plus achternaam moet gebruiken voor het overboeken.
Overmaken naar TR (met 2 voornamen) geeft bij de naam check bij de verzendende bank de vraag of het niet '1e voornaam 2e voornaam achternaam' moet zijn, als je als naam alleen '1e voornaam achternaam' gebruikt.
Dit is slechts een waarschuwing en de overboeking zou gewoon door moeten komen, want is alleen gebaseerd op de IBAN.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Ik zou bij de support niet beginnen over de naam, maar gewoon vragen of ze kunnen nagaan waarom de transactie niet is bijgeschreven. gebruik hier eventueel extra referentie nrs etc vanuit de verzendende bank bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Wally2002 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Overmaken naar TR (met 2 voornamen) geeft bij de naam check bij de verzendende bank de vraag of het niet '1e voornaam 2e voornaam achternaam' moet zijn, als je als naam alleen '1e voornaam achternaam' gebruikt.
Dit is slechts een waarschuwing en de overboeking zou gewoon door moeten komen, want is alleen gebaseerd op de IBAN.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Ik zou bij de support niet beginnen over de naam, maar gewoon vragen of ze kunnen nagaan waarom de transactie niet is bijgeschreven. gebruik hier eventueel extra referentie nrs etc vanuit de verzendende bank bij.
Heb ik al gedaan, zelfs meerdere keren. Krijg steeds hetzelfde antwoord: de verzendende bank gebruikt een naam die niet overeen komt met de naam die bij TR bekend staat (d.w.z. de volledige naam in mijn passport): de verzendende bank gebruikte voornaam 1 + achternaam; bij TR sta ik bekend als voornaam 1, voornaam 2, voornaam 3 + achternaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
rokl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:23:

Heb ik al gedaan, zelfs meerdere keren. Krijg steeds hetzelfde antwoord: de verzendende bank gebruikt een naam die niet overeen komt met de naam die bij TR bekend staat (d.w.z. de volledige naam in mijn passport): de verzendende bank gebruikte voornaam 1 + achternaam; bij TR sta ik bekend als voornaam 1, voornaam 2, voornaam 3 + achternaam
Heb je nog een andere tegenrekening en waar de tenaamstelling wel past bij die van TR ?
Ja, dan zou ik die gebruiken om te storten.
Nee, dan zou ik de tenaamstelling bij TR proberen te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Vermoedelijk heb je dit wel gedaan maar nog even Checkvraag: je bent wel overgestapt naar de TR betaalrekening?

Edit: ter verduidelijking: je zou dan ook betalingen van derden moeten kunnen ontvangen, en daar is natuurlijk helemaal geen match met de naam.

[ Voor 11% gewijzigd door Wally2002 op 19-10-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Wally2002 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:11:

Vermoedelijk heb je dit wel gedaan maar nog even Checkvraag: je bent wel overgestapt naar de TR betaalrekening?

Edit: ter verduidelijking: je zou dan ook betalingen van derden moeten kunnen ontvangen, en daar is natuurlijk helemaal geen match met de naam.
Ik denk dat jij op het goede spoor zit.
Met het NL IBAN kan het geld in principe overal vandaan komen en naartoe gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 19-10-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
[...] Heb ik al gedaan, zelfs meerdere keren. Krijg steeds hetzelfde antwoord: de verzendende bank gebruikt een naam die niet overeen komt met de naam die bij TR bekend staat (d.w.z. de volledige naam in mijn passport): de verzendende bank gebruikte voornaam 1 + achternaam; bij TR sta ik bekend als voornaam 1, voornaam 2, voornaam 3 + achternaam
Mijn beide Nederlandse grootbanken gebruiken alleen mijn voorletter in de tenaamstelling. De ING zelfs met de aanduiding Hr ervoor. TR mijn voornaam voluit. TR doet bij mij niet moeilijk hierover. Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat een bank niet AL je voornamen meeneemt in je tenaamstelling maar ook niet dat er een bank bestaat die ze allemaal volledig meeneemt. Wat ik wil zeggen is dat ik zou begrijpen dat TR al je voorletters terug wil zien.

Blijft staan dat op een betaalrekening betalingen ongeacht de tenaamstelling geaccepteerd zouden moeten worden.

[ Voor 5% gewijzigd door rindertb op 19-10-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Wally2002 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Ja zeker. Heb TR de laatste weken gebruikt als betaalrekening inkl salaris enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

rindertb schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Mijn beide Nederlandse grootbanken gebruiken alleen mijn voorletter in de tenaamstelling. De ING zelfs met de aanduiding Hr ervoor. TR mijn voornaam voluit. TR doet bij mij niet moeilijk hierover. Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat een bank niet AL je voornamen meeneemt in je tenaamstelling maar ook niet dat er een bank bestaat die ze allemaal volledig meeneemt. Wat ik wil zeggen is dat ik zou begrijpen dat TR al je voorletters terug wil zien.

Blijft staan dat op een betaalrekening betalingen ongeacht de tenaamstelling geaccepteerd zouden moeten worden.
Inderdaag TR wil al mijn voornamen zien, alhoewel, zoals ik al eerder aangaf, ze dat niet consistent doen. Een eerdere overboeking van dezelfde verzendende bank hadden ze geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rindertb
rokl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:28:
[...] Inderdaag TR wil al mijn voornamen zien, alhoewel, … ze dat niet consistent doen. …
TR gedraagt zich nog niet als een bank. De absurde chat die ik met hen heb over de ontbrekende VoP laat dit ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
rokl schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Inderdaag TR wil al mijn voornamen zien, alhoewel, zoals ik al eerder aangaf, ze dat niet consistent doen. Een eerdere overboeking van dezelfde verzendende bank hadden ze geaccepteerd.
De afgelopen dagen merk ik zelf dat overboekingen niet altijd instant aankwamen bij TR en ook bij overboeken vanaf TR. Mogelijk dat er een probleem is bij de clearing en een transactie ergens is blijven hangen.

Ander optie is dat de transactie eruit is gepikt i.v.m. mogelijk fraude of witwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_TiCK
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-10 09:39
Ik heb ook met TR gestoeid, maar dan juist omdat ik geen overboekingen wil doen met mijn officiële (doop) namen. In de chat gaf men aan dat de naam niet gewijzigd kan worden naar initialen, omdat ze precies overeen moet komen met het ID bewijs / paspoort. TR heeft nog wel wat stappen te zetten voordat ik mijn inkomen hier naartoe laat boeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Tha_TiCK schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:37:
Ik heb ook met TR gestoeid, maar dan juist omdat ik geen overboekingen wil doen met mijn officiële (doop) namen. In de chat gaf men aan dat de naam niet gewijzigd kan worden naar initialen, omdat ze precies overeen moet komen met het ID bewijs / paspoort. TR heeft nog wel wat stappen te zetten voordat ik mijn inkomen hier naartoe laat boeken..
Mee eens. Daarom laat ik nu mijn salaris weer naar mijn oude ABN-AMRO rekening overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:23
Ik snap even de discussie mbt naamgeving niet. Sinds er NL IBANs zijn en je van iedere rekening kunt overmaken, is dat toch geen issue meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
stefxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Ik snap even de discussie mbt naamgeving niet. Sinds er NL IBANs zijn en je van iedere rekening kunt overmaken, is dat toch geen issue meer?
Voor het aanmeldproces nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
JohanNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:00:
[...]
Voor het aanmeldproces nog wel
Ik heb vorige week nog een rekening geopend voor een familie lid, gewoon ID en gezicht scannen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Volgens mij lukt het @rokl zelf of anderen niet om geld over te maken naar diens rekening. Anderen gebruiken blijkbaar? niet de juiste naam van de ontvanger bij het overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

stefxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:55:
Dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Een voorbeeld: je hebt drie voornamen in je passport staan, bijv. Noah, Luca, Adam en je achternaam is Jansen. Iemand met een rekening bij de ABN-AMRO maakt een bedrag over naar je rekening bij TR. Hij gebruikt als je naam Noah Jansen. Op je TR rekening komt dus een bedrag binnen voor Noah Jansen, maar TR wijst de overboeking af omdat de naam Noah Jansen niet overeenkomt met de naam in je passport (die is Noah Luca Adam Jansen). Althans, eerdere overboekingen in het verleden aan Noah Jansen werden door TR wel geaccepteerd, maar de laatste niet.

Nu probeer ik al twee weken van TR te horen waarom eerdere overboekingen wel werden geaccepteerd maar de laatste niet. Ik krijg gewoon geen antwoord van TR op deze simple vraag. Hier het laatste antwoord van TR:

"Hello xxx, I apologize for the inconvencience. In certain cases, transactions may be declined when they do notmeet specific regulatory or internal criteria that financial institutions are obliged to follow. Please not that these measures are in place to ensure complicance with applicable standards and to maintain the overall integrity of payment processes. We understand this may cause inconvenience and sincerely appreciate your understanding. You may wish to review the transaction details and, if appropriate, attempt the payment again or consider an alternative method."

Soms heb ik het gevoel dat het antwoord door AI is gegenereerd. Bijvoorbeeld blijkt uit het antwoord dat ze aannemen dat ik een transactie van mijn TR rekening naar een andere rekening heb geinitieerd met een onvolledige naam van de ontvanger. Dat is niet zo. Bovendien vraag ik me af of in mijn geval voor TR ueberhaupt iets te controleren valt. Immers ontvang ik geld op mijn TR rekening van een niet-TR rekening.

Enfin, ik gebruik vanaf nu de TR rekening niet meer als een bankrekening en zeker niet voor het storten van mijn salaris. Erbij komt dat ik soms 3-4 dagen moet wachten voordat ik ueberhaupt een antwoord van de klantenservice ontvang en dan heb ik het niet eens over antwoorden, die helemaal niets te maken hebben met mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

The Third Man

The Third Jellyfish

@rokl misschien wat bot gezegd, maar dit probleem is er al sinds dag 1 van TR. Stortingen die niet aankomen vanwege naamcheckproblemen en de klantenservice die eigenlijk niet bereikbaar is voor dat probleem. Ik zou het dus totaal niet als een praktische optie zien voor een reguliere betaalrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
stefxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:06:
[...]

Ik heb vorige week nog een rekening geopend voor een familie lid, gewoon ID en gezicht scannen, klaar.
Ik dacht dat ze nog steeds een eerste overboeking vereisten van een tegenrekening waarbij de naam overeenkomt met die van de TR rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
JohanNL schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:56:
[...]
Ik dacht dat ze nog steeds een eerste overboeking vereisten van een tegenrekening waarbij de naam overeenkomt met die van de TR rekening.
Nee, in deze case in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Even wat anders, vandaag 2 transacties succesvol via Apple Pay gedaan in winkels/supermarkt (ochtend en avond) maar in het transactieoverzicht zijn deze niet zichtbaar.
Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Is er vandaag een storing? Meerdere betalingen gedaan met Apple Pay en geen een is in het transactieoverzicht van TR te vinden. De transacties staan wel in de Apple Wallet.

Edit @Wally2002 Ja dus 😌

[ Voor 8% gewijzigd door Napsju op 20-10-2025 19:58 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
@Napsju een storing dus :) transacties inderdaad wel in de wallet zichtbaar.

Edit: ik had ook nog de app bijgewerkt naar de laatste versie en zekerheidshalve uitgelogd en weer ingelogd maar dat hielp niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Wally2002 op 20-10-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nargoth
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-10 09:27
Nu je het zegt. Net in de States (bij een Walmart) een betaling gedaan met pin via TR maar geen afschrijving in de app. Betaling is wel goed gegaan verder.

Wel een verademing dat je gewoon nul kosten betaalt per transactie. Bij de ING liep je erop leeg, al die currency conversion charges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Met vertraging zijn de transacties inmiddels wel zichtbaar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Wou zojuist mijn Beyond Meat positie verkopen, omdat deze pre-market hoog staat en TR het mogelijk maakt deze dan ook te verkopen.
Maar helaas, krijg de foutmelding ' Internal error ' na het plaatsen van de verkooporder.
Jammer hoor en natuurlijk de koers nu alweer een stuk lager :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandernochill
Hi,
Ik reageer hier nog ff weer op, hoe krijg je dit voor elkaar?
Ik krijg via TR web sowieso geen afschriften in uitdraai, enkel via de app.
Die exporteer ik dan, en als ik het 'rekeningoverzicht' probeer in te laden, krijg ik via de jouw gelinkte site een foutmelding: Keine Transaktionen gefunden – bitte prüfe das PDF.

Ik hoor graag van je hoe jij het voor elkaar krijgt, thx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-10 13:33
Hi, ik maak al een lange tijd meerdere keren per week geld over naar Trade Republic. Eerst ging daar een dag(deel) overheen, later (sinds een paar maanden) werd dit instant. Voorheen gaf ING altijd aan dat de naam en rekeningnummer niet gecontroleerd kon worden, sinds vandaag gebeurt dat wel (hij suggereert mijn voorletter aan te passen naar mijn voornaam). Ik heb het zojuist een paar keer geprobeerd (met en zonder wijziging van naam), maar het geld staat nog niet op Trade Republic. Heeft iemand ook iets ervaren qua controleren van naam en rekeningnummer door de grootbank, en het verlies van instant betalingen naar TR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:28
Zojuist dezelfde ervaring. 20 minuten geleden geld overgemaakt, tot op heden staat het er nog niet op, apart, dus nog even wachten.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locolau
Sandernochill schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:46:
[...]

Hi,
Ik reageer hier nog ff weer op, hoe krijg je dit voor elkaar?
Ik krijg via TR web sowieso geen afschriften in uitdraai, enkel via de app.
Die exporteer ik dan, en als ik het 'rekeningoverzicht' probeer in te laden, krijg ik via de jouw gelinkte site een foutmelding: Keine Transaktionen gefunden – bitte prüfe das PDF.

Ik hoor graag van je hoe jij het voor elkaar krijgt, thx!
Ik heb het even geprobeerd en werkt hier ook niet, geen idee meer of ik het een tijd geleden gebruikt hebt (voor ActualBudget), maar had er wel een bookmark van gemaakt, miss omdat ik er nog naar moest kijken. Heb maar weinig transacties, want is m'n spaar / buffer.

Ik heb de eigenaar gemaild met dat NL niet werkt, verder kan ik je helaas niet helpen en blij gemaakt met een dooie mis. Miss is het te proberen je taal naar Duits of Engels te zetten en dan kijken of het werkt? Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@spacefreek @Bravertal @Locolau
Mijn test van ING naar TR loopt nog, naamstelling klopt volgens ING, maar nog niet aangekomen.
Echter mijn inkomen is ook nog niet bijgeschreven (ASN)
Misschien is er een groter probleem dan alleen rond TR

edit: bij mij is het dus een testbedrag, dus geen probleem
voor grotere bedragen geldt dat zolang het vandaag nog aankomt je geen serieuze rente misloopt.
En de laatste tijd is dat bij mij steeds nog gebeurd.
Desondanks stort ik echt grote bedragen liever op maandag tot/met donderdag.

edit2: een klein uur later aangekomen, tikkie door naar ASN, nog niet aangekomen (ook mijn inkomen niet).
edit3:de rest van boekingen is inmiddels aangekomen.

[ Voor 50% gewijzigd door W1ck1e op 24-10-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floxs
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:04
Helaas ook hier hetzelfde qua instant overschrijving naar TR. Nooit problemen ondervonden, maar geld nu ook nog niet bijgeschreven. Stiekem wel opgelucht dat ik niet de enige ben… ;-) Het is speculeren naar de oorzaak natuurlijk, maar suggesties hierboven lijken wel legitiem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:28
Zojuist toch nog binnengekomen. :)

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locolau
Update re: CSV export.
Ik heb de eigenaar gemaild met fout en hij vroeg mij de Engelse headers, blijkbaar veranderd TR die nogal vaak. Die gemaild en hij gaat het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Bij mij zijn een tweetal kleine test betalingen inmiddels doorgekomen, zowel met de door de ING gewijzigde volledige voornaam alsook met enkel de geforceerde voorletter (zoals altijd), dus daar lijkt geen relevantie te zitten qua weigering door TR. M'n eerdere (grotere) overschrijving is nog niet doorgekomen (edit: inmiddels ook binnen), maar zal uiteindelijk nog wel aankomen/in de backlog zitten. Zojuist nog een extra test-overschrijving gedaan: De huisbank boekt het direct terug met de melding: 'Bank begunstigde niet beschikbaar', er lijkt dus vooral wat fout te gaan/storing te zitten aan de kant van Trade Republic.

[ Voor 4% gewijzigd door spacefreek op 24-10-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandernochill
Locolau schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:03:
Update re: CSV export.
Ik heb de eigenaar gemaild met fout en hij vroeg mij de Engelse headers, blijkbaar veranderd TR die nogal vaak. Die gemaild en hij gaat het updaten.
Bedankt voor je moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
M.b.t. vertraagde transacties: misschien nog een staartje van de landelijke problemen gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Dat zou inderdaad goed kunnen @Wally2002. Al mijn (test-)overschrijvingen zijn inmiddels met enige vertraging weer binnen/verwerkt. Wat ik dan wel kan concluderen is dat ING (en mogelijk ook de andere NL-grootbanken?) inmiddels de combinatie van rekeningnummer en naam ook kunnen controleren voor een TR-rekening zoals we gewend zijn voor andere banken, dat was voorheen nog niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
spacefreek schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:27:
Dat zou inderdaad goed kunnen @Wally2002. Al mijn (test-)overschrijvingen zijn inmiddels met enige vertraging weer binnen/verwerkt. Wat ik dan wel kan concluderen is dat ING (en mogelijk ook de andere NL-grootbanken?) inmiddels de combinatie van rekeningnummer en naam ook kunnen controleren voor een TR-rekening zoals we gewend zijn voor andere banken, dat was voorheen nog niet het geval.
Vanaf Rabo is de naamcontrole al ietsje langer beschikbaar.
ING is dan wel te laat.
De naamcontrole is verplicht vanaf 9 oktober 2025 binnen de eurozone.
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste