Interessante. Enerzijds positief dat CB de optie geeft om later aan te passen, maar je moet alsnog een bankrekening hebben bij een bank die IDIN heeft. En niet elke bank heeft dit.Schweino schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:41:
[...]
Centraal beheer zegt toch echt "computer says no" in dit geval. Ik heb ze er vorige week over gebeld. Zowel met een TR als ook een Revolut rekening als tegenrekening kan je daar geen spaarrekening openen (want geen IDIN). Het advies was om via een bank die wel IDIN ondersteunt de aanmelding bij centraal beheer te doen en later handmatig de tegenrekening aan te passen (schriftelijk met kopie paspoort en rekeningsfafschrift)....
Ik ben geen jurist maar mij lijkt het verplichten van IDIN niet houdbaar, zolang je een Nederlands bankrekeningnummer van een betaalrekening als tegenrekening hebt. En het gaat echt niet alleen om "nieuwe" fintechs die net opgericht zijn waar je nog gegronde twijfels zou kunnen hebben, het gaat ook over Triodos of Revolut dat volwaardige NL bankrekeningen zijn, maar geen IDIN ondersteunen.
Het is daarmee wat mij betreft een ongewenst instrument van de grote banken waarmee, onder het mom van veiligheid, de consument gedwongen wordt om daar te bankieren.