• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

ElMayo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Zoals het hoort met 2FA ;)
Mja, je zou het gebruiksvriendelijker kunnen oplossen. Bij read acties zou je samen met de inloggegevens (en eerdere inlog met 2fa) aanvullend kunnen vertrouwen op cookies of device fingerprint, bij create, update en delete acties wel om tweede factor vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door ocn op 05-05-2026 23:18 ]

• ElMayo
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:39
ocn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:15:
[...]

Mja, je zou het gebruiksvriendelijker kunnen oplossen. Bij read acties zou je samen met de inloggegevens (en eerdere inlog met 2fa) aanvullend kunnen vertrouwen op cookies of device fingerprint, bij create, update en delete acties wel om tweede factor vragen.
In dit geval zorgt het voor maximale beveiliging. Zodra je “gebruiksvriendelijke” aanpassingen gaat doen gaat de veiligheid omlaag.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:28
ElMayo schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:33:
[...]

In dit geval zorgt het voor maximale beveiliging. Zodra je “gebruiksvriendelijke” aanpassingen gaat doen gaat de veiligheid omlaag.
De gekoppelde app staat toch al op het toestel? Wat is dan benodigd? Toestel + PIN-toestel + TR PIN. Mag jij driemaal raden waar de meeste mensen hun 2FA sleutel bewaren. Op het toestel, want anders kan je überhaupt geen inlog doen op de app van het toestel, tenzij ze nog iets anders bij zich dragen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04
Mja, maar mijn authenticator heeft biometrische beveiliging. Dus Toestel + biometrische beveiliging + nog een keer (dezelfde) biometrische beveiliging van de authenticator app. Dit laatste is wel nuttig als je geunlockte telefoon uit je handen wordt gegrist (endemisch in Londen).

Ik heb zelf ook liever een 6-cijferige pincode met de optie voor biometrische beveiliging op de app en dan 2FA i.h.g.v. actief handelen.

Het is nu in ieder geval een stuk veiliger dan de 4 cijferige code. Dat was toch wel 1 van de grootste klachten hier (naast de willekeurige controle acties bij overmaken).

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:26
Als ik wil bankieren bij TR heb ik 2 opties, met mijn telefoon, of via de website.

Met de telefoon:
telefoon unlocken met pincode
app starten
tr pincode invoeren
en ik heb toegang

Via de website
telefoonnummer invoeren
tr pincode invoeren
melding op telefoon
tr pincode invoeren
goedkeuren
tr pincode invoeren
en ik heb toegang

Volgens mij heb ik dus voor TR geen 2FA ingesteld. Klopt dat ?
Hoe stel ik dat in als ik dat zou willen ? Kan ik het ook weer uitzetten en wat zijn de opties (gezichtsherkenning, vingerafdruk, google authenticator, smsje) ?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

W1ck1e schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:26:
Als ik wil bankieren bij TR heb ik 2 opties, met mijn telefoon, of via de website.

Met de telefoon:
app starten
tr pincode invoeren
en ik heb toegang

Via de website
telefoonnummer invoeren
tr pincode invoeren
melding op telefoon
tr pincode invoeren
goedkeuren
tr pincode invoeren
en ik heb toegang

Hoe stel ik dat in als ik dat zou willen ? Kan ik het ook weer uitzetten en wat zijn de opties (gezichtsherkenning, vingerafdruk, google authenticator, smsje) ?
Beide dingen die je beschrijft hebben 2 factoren authenticatie ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• W1ck1e
YakuzA schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:39:
[...]

Beide dingen die je beschrijft hebben 2 factoren authenticatie ;)
Ik kan mij niet herinneren dat het ooit anders was. Dus dan is 2FA voor mij niks nieuws.

• KeizerWilmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:01
W1ck1e schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:26:

Met de telefoon:
app starten
tr pincode invoeren
en ik heb toegang

Via de website
telefoonnummer invoeren
tr pincode invoeren
melding op telefoon
tr pincode invoeren
goedkeuren
tr pincode invoeren
en ik heb toegang

Bij jouw staat het nu uit.
Ga in de app naar je profiel -> Instellingen -> Beveiliging -> Authenticator.
Daar kan je het aan en uit zetten. Gaat via TOTP (in jouw geval dus via Google Authenticator).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

W1ck1e schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Ik kan mij niet herinneren dat het ooit anders was. Dus dan is 2FA voor mij niks nieuws.
bij een 'echte' 2FA is vaak wel 1 van de factoren een externe authenticator of een biometrisch item.

bezit van de foon + 2x dezelfde pincode om je foon te unlocken en de app te unlocken zijn niet hele sterke factoren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• W1ck1e
KeizerWilmer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Bij jouw staat het nu uit.
Ga in de app naar je profiel -> Instellingen -> Beveiliging -> Authenticator.
Daar kan je het aan en uit zetten. Gaat via TOTP (in jouw geval dus via Google Authenticator).
Bij profiel -> Instellingen -> Beveiliging heb ik geen "authenticator", maar wel "Biometrie" & "Wijzig pincode".
Mijn telefoon is een android toestel.

• W1ck1e
YakuzA schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:52:
[...]

bij een 'echte' 2FA is vaak wel 1 van de factoren een externe authenticator of een biometrisch item.

bezit van de foon + 2x dezelfde pincode om je foon te unlocken en de app te unlocken zijn niet hele sterke factoren.
Dat ben ik met je eens. Maar mijn TR pincode is een andere dan die voor de telefoon.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2026 08:55 ]

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:45
W1ck1e schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Bij profiel -> Instellingen -> Beveiliging heb ik geen "authenticator", maar wel "Biometrie" & "Wijzig pincode".
Misschien de app updaten?

• KeizerWilmer
W1ck1e schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Welke app versie heb je? Mogelijk dat je de update nog moet krijgen?
Ik zit hier op 4.2618.0.

• W1ck1e
Hij is al up2date. 4.2618.0.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Aannemelijk wordt die 2FA op dit moment nog uitgerold en nu alleen nog op iOS? Er is ook nog geen officiële berichtgeving over geweest.

Overigens is deze functionaliteit wel een goede oplossing op de vele bezwaren hier eerder in het topic tegen het feit dat je zonder al te veel moeite een overboeking naar een ander (vreemde) IBAN kon doen als je eenmaal toegang tot de app had. Er is wel een soort van controle door TR zelf maar die leek op basis van een algoritme en niet duidelijk wanneer die wel of niet om een selfie vroeg.

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:23

KL643

beeldaandemuur

Nee, werkt ook op mijn Pixel 👍

beeldaandemuur

• KeizerWilmer
Hier ook een Android. Het zal wel gefaseerd gaan.

Vind de frequentie van de 2FA wel hoog. Als je eventjes schakelt tussen de TR app en een andere app, wordt er daarna weer om biometrie gevraagd (prima) maar dus ook weer de 2FA code. Ik zou het fijner vinden als je de app opstart dan om 2FA wordt gevraagd en als de app op de achtergrond open blijft staan niet weer de 2FA wordt gevraagd (evt. wel bij belangrijke acties).

• W1ck1e
KL643 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:
Nee, werkt ook op mijn Pixel 👍
Wat zijn bij jou dan de keuzes bij "je profiel -> Instellingen -> Beveiliging" ?

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:23

KL643

beeldaandemuur

Biometrie, Toegangscode en Authenticator

beeldaandemuur

• W1ck1e
KL643 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:28:
Biometrie, Toegangscode en Authenticator
Asjemenou, dat heb ik nu ook. Dus het is een gefaseerde uitrol van de feature, binnen dezelfde versie van de app.

als ik naar "Authenticator" ga dan krijg ik:

Authenticator-app koppelen
1 Stel je authenticator-app in
voer een installatiesleutel in je authenticator-app in.
2 bevestig met een code
3 Inloggen goedkeuren

met een knop "Betaalverzoek >" ??

Hoe doe ik stap 1 ?

die google authenticator-app gebruik ik al voor andere zaken

blijkbaar moet ik op "betaalverzoek >" klikken.
rare naam !

edit: hoe veel veiliger is een extra code via een authenticator-app op hetzelfde apparaat als waarmee je de bankzaken doet ?

[ Voor 52% gewijzigd door W1ck1e op 06-05-2026 11:01 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04
YakuzA schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:52:
[...]

Dat het misschien niet hele sterke factoren zijn maakt het niet minder 'echt' 2FA.

2 Factor Authentication is letterlijk:
  • Iets wat je weet = wachtwoord, pincode, etc
  • Iets wat je hebt = smartphone, usb-stick, etc
  • Iets wat je bent = vingerafdruk, gezichtsherkenning, etc
2 van deze 3 factoren samen = 2FA

Dus als jij jouw smartphone hebt en inlogt met je wachtwoord of vingerafdruk, dan is dat écht 2FA. Iemand die alleen jouw wachtwoord of alleen jouw smartphone heeft (één factor) kan er nog niks mee.

The devil is in the details.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Sowieso weer die typische inflatie van het woord "echt" hier. Het is allemaal "echt", elke factor is een factor. Of het veiliger is met A en B samen of met B en C zijn de gradaties, maar niet meer of minder "echt".

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

The Third Man schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:59:
Sowieso weer die typische inflatie van het woord "echt" hier. Het is allemaal "echt", elke factor is een factor. Of het veiliger is met A en B samen of met B en C zijn de gradaties, maar niet meer of minder "echt".
Ik stel voor dat we het woord 'werkelijk' gebruiken.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38

The Third Man

The Third Jellyfish

ocn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Ik stel voor dat we het woord 'werkelijk' gebruiken.
Dat is slechts een synoniem. We hoeven niet te zeggen dat iets echt/werkelijk/waarheidsvol is als de context niet in twijfel trekt aan de waarheidsvinding ervan. Een bewering die je doet kan echt zijn of gelogen. Een bankbiljet kan echt zijn of vervalst. Dan gebruik je 'echt' of 'werkelijk waar'. Als in: 'niet nep'.

Bij een technische bepaling van bijvoorbeeld het aantal factoren dan is het gewoon een telling. Je gebruik 1 factor (een wachtwoord) of meerdere, verschillende checks = meerdere factoren, vandaar dat ook vaker MFA wordt gebruikt.

Wikipedia: Multi-factor authentication
Multi-factor authentication (MFA), also known as two-factor authentication (2FA), is an electronic authentication method in which a user is granted access to a website or application only after successfully presenting two or more distinct types of evidence (or factors) to an authentication mechanism. MFA protects personal data—which may include personal identification or financial assets—from being accessed by an unauthorized third party that may have been able to discover, for example, a single password.
Je zegt ook niet dat je "echt" twee laptops hebt. Of je hebt er een, of je hebt er twee, simpel zat. Met factoren bij beveiliging net zo. Twee keer je wachtwoord vragen is nog steeds 1 factor. Wachtwoord en pincode = 2. Het veiliger als die extra factor biometrisch is, of iets fysieks als locatie, maar dat maakt het niet 'onecht' als de beide factoren secrets zijn. Wikipedia noemt ook bij het rijtje "knows/has/is" dat het dingen zijn die "may include". Niet dat het onderscheid opeens een essentiele eis is om als MFA te laten werken. Omdat de essentie slechts de meerdere factoren zijn, niet wat die zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 06-05-2026 12:28 ]

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

The Third Man schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Dat is slechts een synoniem. We hoeven niet te zeggen dat iets echt/werkelijk/waarheidsvol is als de context niet in twijfel trekt aan de waarheidsvinding ervan. Een bewering die je doet kan echt zijn of gelogen. Een bankbiljet kan echt zijn of vervalst. Dan gebruik je 'echt' of 'werkelijk waar'. Als in: 'niet nep'.

Bij een technische bepaling van bijvoorbeeld het aantal factoren dan is het gewoon een telling. Je gebruik 1 factor (een wachtwoord) of meerdere, verschillende checks = meerdere factoren, vandaar dat ook vaker MFA wordt gebruikt.

Wikipedia: Multi-factor authentication

[...]
Je zegt ook niet dat je "echt" twee laptops hebt. Of je hebt er een, of je hebt er twee, simpel zat. Met factoren bij beveiliging net zo. Twee keer je wachtwoord vragen is nog steeds 1 factor. Wachtwoord en pincode = 2. Het veiliger als die extra factor biometrisch is, of iets fysieks als locatie, maar dat maakt het niet 'onecht' als de beide factoren secrets zijn. Wikipedia noemt ook bij het rijtje "knows/has/is" dat het dingen zijn die "may include". Niet dat het onderscheid opeens een essentiele eis is om als MFA te laten werken. Omdat de essentie slechts de meerdere factoren zijn, niet wat die zijn.
Ahh, “echt” als in écht echt 😄

Maar ja, twee keer hetzelfde wachtwoord blijft een beetje alsof je twee keer dezelfde sok aantrekt en zegt dat je nu extra aangekleed bent, technisch waar, maar niemand trapt erin.

• rr7r
2FA op het toestel zelf mbt de gekoppelde app vind ik eerlijk gezegd hinderlijk en ik vermoed dat velen daarom zullen afhaken, terwijl ik het juist wenselijk vind voor degenen die inloggen via web of de app proberen te activeren. Hopelijk verfijnen ze nog de voorkeuren die je hiervoor kunt instellen, zodat iedereen tevreden gaat zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door rr7r op 06-05-2026 13:02 ]

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:15
Typerend dat ze geen hersteloptie voor een verloren geraakte tweede factor bieden.

• rr7r
rindertb schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:15:
Typerend dat ze geen hersteloptie voor een verloren geraakte tweede factor bieden.
Weet je niet. Er staat bij app inloggen "hulp nodig?" bij en als je daar op klikt heb je twee keuzes: opnieuw proberen of verifiëren met identiteit. Dus lijkt me dat met ID+selfie de 2FA overruled.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste