Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-10 15:13

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Adam1980 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:12:
Nou, dan zal ik 's kijken wanneer ik de moed kan verzamelen om het 1x per jaar aan te passen. Op de app van abn-amro is dat niet heel eenvoudig, dus zal een spaarzaam moment zijn dat ik de mogelijkheid zie, ben liever lui dan moe.
Ik doe dit op de desktop in de browser.. vind de ABN app zeker de nieuwe niet meer zo fijn werken (plus hij linkt bij beleggen toch door naar de mobile browser), 1x per jaar inloggen en goed overzichtelijke mijn periodieke maandelijkse aankoop herijken, geeft ook gelijk de mogelijkheid die drie taken tegelijk overzichtelijk te versturen. Vind ik zelf in ieder geval wel zo prettig.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Adam1980 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:12:

@The Third Man Die nieuwsgierigheid is gewoon om te zien wat er gebeurd met de inleg; wat wordt meer/minder en waardoor komt dat. Maar ik ben eerlijk gezegd te lui om te zoeken waardoor het verschil ontstaat... :/ .
Ik zou er ook niet anders van gaan handelen. Op een gegeven moment zet 1 van de automatische aankopen om naar wat op dat moment bovenaan staat op indexfondsvergelijken.
Dat het meer of minder wordt komt doordat het verschillende beestjes zijn in 1 portfolio, dat zeggen de namen al zonder dat je wel of niet verschil in rendement hoeft te zien. Daarnaast hoeft er helemaal geen verschil te zijn in de periode dat je kijkt, dus wat voor nut heeft het ‘onderzoek’ dan cq waarom zou je de moeite nemen? De insteek van de andere fondsen erbij hebben is namelijk niet een ander rendement, maar om het risico te spreiden. Dat ‘meet’ je niet op die manier. Net als dat je ook geen fietssloten test door er fietsen mee op slot te zetten en dan na een jaar kijken of sommige fiets wel of niet gejat zijn. Tenzij je daadwerkelijk de dieven kan spreken die uitleggen dat het het slot was wat de oorzaak was om die fiets te jatten weet je gewoonweg niet of het een causaal verband had en, belangrijker, of de kans groter is voor toekomstige diefstallen. Dat is weer het principe “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst “ en dus waarom rendements-reflectie op z’n zachtst gezegd irrelevant is voor je portfoliokeuze.

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 06-03-2024 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
Ik beleg (net als vele hier) bij de ABN Amro Zelf beleggen Basis in de drie wel bekende NT fondsen middels een maandelijkse vaste inleg

Nu wou ik zojuist wat extra inleggen en dat ging voor World en Small Cap prima echter krijg ik nu bij EM (NL0011515424) de melding:
Dit product is niet geschikt voor niet-professionele klanten.
Update:
Zojuist bijna een half uur met de ABN aan de lijn gehangen en ze hebben deze bewust uitgezet voor niet professionele klanten met als reden:
Er zitten russische aandelen in en daarom bieden we deze niet meer aan in het geval van een niet professionele klant
De automatische opdrachten lijken voorlopig wel door te blijven lopen en de medewerker adviseerde mij hier vooral niet aan te zitten zodat deze mogelijk door blijft lopen.

Wel erg interessant om te kijken hoe bijv de Rabobank hier op reageert want ik overweeg zeker nu een overstap. Zijn er toevallig mensen die bij de Rabobank zitten en daar ook al een dergelijk issue hebben ervaren?

[ Voor 46% gewijzigd door One-eye864 op 06-03-2024 09:59 . Reden: Contact gehad met de ABN ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01
@One-eye864 ik zou het niet weten, maar ik heb deze ook in mijn portefeuille. Ik krijg wel, bij alle aankopen bij de ABN Amro, altijd de melding "u heeft onvoldoende kennis/ervaring" oid. Dat terwijl ik al een jaar of 25 bij de ABN zit en al vanaf het begin handel in aandelen en opties bij hen. De melding negeer ik dan en ik kan gewoon de order versturen.

Ik ben zelf op zoek naar een fonds met langlopende obligaties*. Ik kan deze vinden
iShares Euro Government Bond 10-15Yr ETF bij ABN Amro, maar ik zoek eigenlijk langer, 15-30 jaar.

Ik zie iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF maar het lukt mij niet om deze bij de ABN of Interactive Brokers te vinden, doe ik iets verkeerd?

* ik begrijp dat dit puur gekeken naar rente (dividend) versus vrh waarschijnlijk niet de meest optimale methode is, maar het is een soort van hedge, als onderdeel van een Golden Butterfly portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
rube schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:02:
@One-eye864 ik zou het niet weten, maar ik heb deze ook in mijn portefeuille. Ik krijg wel, bij alle aankopen bij de ABN Amro, altijd de melding "u heeft onvoldoende kennis/ervaring" oid. Dat terwijl ik al een jaar of 25 bij de ABN zit en al vanaf het begin handel in aandelen en opties bij hen. De melding negeer ik dan en ik kan gewoon de order versturen.
Ik heb inmiddels een update geplaatst. Het is hier helaas niet mogelijk om alsnog "door te klikken".
Daarnaast wel eens de kennistest ingevuld? Dan zou jouw melding weg moeten gaan*.

* mits je de goede antwoorden geeft natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
One-eye864 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:05:
[...]
Ik heb inmiddels een update geplaatst. Het is hier helaas niet mogelijk om alsnog "door te klikken".
Gezien, bedankt.
Daarnaast wel eens de kennistest ingevuld? Dan zou jouw melding weg moeten gaan*.
* mits je de goede antwoorden geeft natuurlijk
Ja, die heb ik toevallig niet al te lang geleden weer gedaan, allemaal goed :+.
toch kreeg ik de melding gisteren weer :?, nou ja, het maakt niet uit, het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JK90
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-10 20:16
One-eye864 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:30:

Zijn er toevallig mensen die bij de Rabobank zitten en daar ook al een dergelijk issue hebben ervaren?
Net even getest, kan het gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
JK90 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:20:
[...]Net even getest, kan het gewoon kopen.
Thanks! Toch maar het overstappen wat serieuzer overwegen als ze het niet terugdraaien. Overstappen was toch al het plan vanaf een kapitaal van 250k+ maar dan maar wat eerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HipHaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-07 15:17
Heb sinds eind 2022 onder meer fondsen lopen bij Interactive Brokers. Wordt aldaar dividendbelasting ingehouden die we middels de belastingaangifte weer kunnen terugvorderen net zoals bij andere brokers?
Kan in het topic daar zo 1,2,3 niets over terugvinden en vind de tax forms op de online omgeving ook niet heel duidelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HipHaan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:23:
Heb sinds eind 2022 onder meer fondsen lopen bij Interactive Brokers. Wordt aldaar dividendbelasting ingehouden die we middels de belastingaangifte weer kunnen terugvorderen net zoals bij andere brokers?
Kan in het topic daar zo 1,2,3 niets over terugvinden en vind de tax forms op de online omgeving ook niet heel duidelijk.
Ja, de ingehouden dividendbelasting kan je verrekenen middels de belastingaangifte. De gegevens hiervoor kan je het gemakkelijkst vinden via het aparte Dividend Report (te vinden in Account Management -> Performance & Reports -> Tax Reports -> Dividend Report). In dit report heb je een kopje Dividend Summary by Country, die kan je overnemen in de aangifte.

Let wel, dat Dividend Report komt meestal pas in de loop van maart/april beschikbaar. Als je het eerder nodig hebt, dan kan je een annual statement genereren in Account Management. Selecteer de Default statement en zet de periode op Annual. De gegevens vind je dan onder de kopjes Dividend en Withholding Tax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik beleg (net als vele hier) bij de ABN Amro Zelf beleggen Basis in de drie wel bekende NT fondsen middels een maandelijkse vaste inleg

Nu wou ik zojuist wat extra inleggen en dat ging voor World en Small Cap prima echter krijg ik nu bij EM (NL0011515424) de melding:
[...]

Update:
Zojuist bijna een half uur met de ABN aan de lijn gehangen en ze hebben deze bewust uitgezet voor niet professionele klanten met als reden:
[...]

De automatische opdrachten lijken voorlopig wel door te blijven lopen en de medewerker adviseerde mij hier vooral niet aan te zitten zodat deze mogelijk door blijft lopen.

Wel erg interessant om te kijken hoe bijv de Rabobank hier op reageert want ik overweeg zeker nu een overstap. Zijn er toevallig mensen die bij de Rabobank zitten en daar ook al een dergelijk issue hebben ervaren?
Hmm, als daar Russische aandelen in zitten, zal ik eens kijken (zodra ik eens tijd vind) of de Cardano/iShares EM alternatieven dat niet hebben.
En dan alles over zetten daarheen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 16:23
Zr40 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:33:
Let wel, dat Dividend Report komt meestal pas in de loop van maart/april beschikbaar. Als je het eerder nodig hebt, dan kan je een annual statement genereren in Account Management. Selecteer de Default statement en zet de periode op Annual. De gegevens vind je dan onder de kopjes Dividend en Withholding Tax.
Dank, ik zie hem nu inderdaad er nog niet tussenstaan bij Tax Reports, alleen Tax Information Statement, Dividend Tax Voucher, Tax Optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:59
Ik lees hierboven over dividend belasting terugvragen. Geldt dit ook als je de bekende NT fondsen bij de ING hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:22:
Ik lees hierboven over dividend belasting terugvragen. Geldt dit ook als je de bekende NT fondsen bij de ING hebt?
Ja, maar normaal gesproken gaat dat automatisch. IIG bij mij stond het gewoon allemaal netjes ingevuld door Rabo / Meesman bij mijn aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-10 21:16
Weet iemand waar ik alle holdings van NT small cap kan vinden? ISIN NL0013552078

Op de website van MSCI kan ik hem niet vinden.
https://www.msci.com/constituents

NT World en EM staat er wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy

[...]

Update:
[...]

Ok vreemd dat er Rusland (weer) inzit. Ik heb ff gecheckt en krijg ook die melding.
En apart dat automatische opdrachten wel worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-10 17:51
@irongalaxy de top 10 holdings en regio's zijn iig hier terug te vinden: https://www.abnamro.nl/nl...ener/nl/fund/NL0013552078
Bij documenten > factsheet staat nog wat meer informatie. Een lijst van alle holdings staat er volgens mij niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:20
@One-eye864 @irongalaxy wat hebben ze dan bij het risico staan? Ik zou verwachten dat die rating dan ook omhoog moet maar dat is volgens mij weer een informatieblad van NT zelf (dus zouden ze de rating niet aan moeten kunnen passen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
@sjorsjuhmaniac Daar is volgens mij niks aan veranderd. Enige aanpassing lijkt dat niet professionals hem niet meer mogen kopen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy4teqzXzOkSlmrnewxKsoQ-A2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDDUWLG52UkqxY18waCuRigO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 112% gewijzigd door One-eye864 op 06-03-2024 12:45 . Reden: Even wat geblurd in de afbeelding ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

irongalaxy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:11:
Weet iemand waar ik alle holdings van NT small cap kan vinden? ISIN NL0013552078

Op de website van MSCI kan ik hem niet vinden.
https://www.msci.com/constituents
NT Small cap volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index (factsheet -
methodology). Maar dat zegt natuurlijk nog niets over de daadwerkelijke holdings van het NT fonds. Je zou het wel in de documenten van Northern Trust zelf terug moeten kunnen vinden (zie Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" )

Over het EM fonds: Rusland zit niet langer in de MSCI emerging market index en werd voor enige tijd als een op opzichzelfstaande markt gezien/geclassificeerd. Dat betekent nog niet direct dat alle Russische holdings in NT EM direct verkocht (kunnen) worden. MSCI classificeert Rusland tegenwoordig niet meer als een investeerbare markt.
https://www.msci.com/rese...-role-in-emerging-markets
Russia - From Emerging Markets to Standalone: March 2022
Russia Index was discontinued March 2023

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:57:
[...]

NT Small cap volgt de MSCI World Small Cap Custom ESG Low Carbon Index (factsheet -
methodology). Maar dat zegt natuurlijk nog niets over de daadwerkelijke holdings van het NT fonds. Je zou het wel in de documenten van Northern Trust zelf terug moeten kunnen vinden (zie Qwerty-273 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11" )

Over het EM fonds: Rusland zit niet langer in de MSCI emerging market index en werd voor enige tijd als een op opzichzelfstaande markt gezien/geclassificeerd. Dat betekent nog niet direct dat alle Russische holdings in NT EM direct verkocht (kunnen) worden. MSCI classificeert Rusland tegenwoordig niet meer als een investeerbare markt.
https://www.msci.com/rese...-role-in-emerging-markets

[...]
Thanks, de link de je destijds hebt gepost, werkt helaas niet meer.
https://www.northerntrust...t-management/pooled-funds

Als ik WORLD SMALL CAP CUST ESG LOW CARBON selecteer op https://www.msci.com/constituents
Krijg ik wel een lijst met holdings. Dit zal wel in de buurt komen met NT SC. Mogelijk worden er bij NT SC nog meer bedrijven uitgesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irongalaxy
One-eye864 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:43:
@sjorsjuhmaniac Daar is volgens mij niks aan veranderd. Enige aanpassing lijkt dat niet professionals hem niet meer mogen kopen
[Afbeelding]
Opvallend staat voor NT SC op de ABN website en KID document een risico van 4, maar in de factsheet van NT een 6. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

irongalaxy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:41:
Thanks, de link de je destijds hebt gepost, werkt helaas niet meer.
https://www.northerntrust...t-management/pooled-funds
Ik kan via daar gewoon door klikken naar de juiste documenten waar de holdings verder worden gespecificeerd voor het Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index Fund.

As at 30 June 2023 vanaf pagina 232.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERu9z68wyZsy_b3EiMOhdykwLcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWuDwqZyTF6udxhVaSwNhAFs.png?f=fotoalbum_large
De stand van zaken per eind december 2023 (of te wel het annual report) staat er zo te zien nog niet op.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

En als toegift, dit zijn nog de Russische belangen (As at 30 September 2023) binnen het NT Emerging Markets Custom ESG Equity Index Fund, wel gewaardeerd op niks nakkes nada maar nog steeds een bepaald belang. Waarschijnlijk zijn er geen kopers cq. mogen ze niet meer handelen als buitenlandse partij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfmxem4DyWTgYKBVMv1Wi71iI0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZTKQcV6HHSm1lGUsjAEJWHm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@One-eye864 zojuist NL0011515424 gewoon kunnen kopen. een Order kunnen plaatsen.

[ Voor 23% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 08-03-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:36:
@One-eye864 zojuist NL0011515424 gewoon kunnen kopen. een Order kunnen plaatsen.
Thanks voor de update. Hier werkt het inderdaad ook weer. Heel bijzonder aangezien ze eerder deze week aan de telefoon aangaven (na twee keer ruggespraak) dat dit bewust uit stond en ook zo zou blijven.

Maar fijn dat het weer "gewoon" werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Hoe passief zijn de meesman beleggers hier? Heeft iemand toevallig deze maand al ingelogd? Bij mij is er sinds 1 maart niks aan de koers veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
lonehitman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:59:
Hoe passief zijn de meesman beleggers hier? Heeft iemand toevallig deze maand al ingelogd? Bij mij is er sinds 1 maart niks aan de koers veranderd.
Mijn maandelijkse inleg is afgelopen vrijdag verwerkt en nu ziet alles bijgewerkt uit. Dus alles up-to-date hier.

[ Voor 5% gewijzigd door Wispe op 08-03-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Dat klopt ook aangezien er alleen op vrijdagen gehandeld wordt. Vandaag zijn de opdrachten uitgevoerd en maandagavond word mijn Meesman geupdate en is de nieuwe koers zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
One-eye864 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:04:
[...]
Dat klopt ook aangezien er alleen op vrijdagen gehandeld wordt. Vandaag zijn de opdrachten uitgevoerd en maandagavond word mijn Meesman geupdate en is de nieuwe koers zichtbaar
Vorige week vrijdag was het 1 maart. ;) Dan zou het toch 4 maart zichtbaar moeten zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 08-03-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Wispe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Vorige week vrijdag was het 2 maart.
in mijn agenda niet

[ Voor 13% gewijzigd door One-eye864 op 08-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
Nee de koers is op 1 maart geupdate (en bekend gemaakt op de 4de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Hier ook, maar volgens mij passen ze normaal ook maar 1x in de week de koers aan. Voor een live inzicht in de waardeontwikkeling ben je bij hun aan het verkeerde adres.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
HandyLumberjack schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:06:
[...]

Hier ook, maar volgens mij passen ze normaal ook maar 1x in de week de koers aan. Voor een live inzicht in de waardeontwikkeling ben je bij hun aan het verkeerde adres.
Wat logisch is aangezien hun beleggingsfondsen maar 1 handelsdag per week hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
One-eye864 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:06:
Nee de koers is op 1 maart geupdate (en bekend gemaakt op de 4de)
Oh, dus dan zou maandag as. dus weer geupdate worden?

Weer wat geleerd :) Heb nog niet zo lang Meesman, sorry.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• One-eye864
Wispe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:08:
[...]

klopt maar dit staat toch ook duidelijk uitgelegd op de homepage van mijnMeesman?
Uitvoering opdrachten
Opdrachten en stortingen die uiterlijk woensdag 6 maart (23.59 uur) in goede orde bij ons binnen zijn, worden tegen de slotkoersen van vrijdag 8 maart uitgevoerd.
MijnMeesman is op maandag 11 maart om 19.00u bijgewerkt.

[ Voor 30% gewijzigd door One-eye864 op 08-03-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
One-eye864 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Wat logisch is aangezien hun beleggingsfondsen maar 1 handelsdag per week hebben
Maar het onderliggende fonds kent wel degelijk meerdere handelsdagen per week, zo moeilijk is het dan niet om een waarde te bepalen.

Maar goed, het past niet bij hun filosofie. En het geld wat ik daar heb staan, staat er toch voor 20+ jaar, dus het interesseert me geen bal.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-10 22:05
Wispe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Stel dat je een beetje ongeduldig bent 😉 en toch wat vaker dan 1x per week wilt weten wat de ontwikkelingen van je fonds is, dan kan je ook even kijken naar een vergelijkbaar fonds wat wel dagelijks geupdate wordt. Voor het wereldwijde fonds van meesman kijk je dan bv naar VWRL. Het is niet helemaal gelijk, maar de ontwikkeling daarvan zal wel een goede indicator zijn van wat de ontwikkeling van het wereldwijde meesman fonds is.
https://www.iex.nl/Belegg...-All-World-UCITS-ETF.aspx

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:03
Inloggen en passief beleggen staan wat mij betreft los van elkaar. Ik kijk meerdere dagen per week, maar mijn beleggingsstrategie is al jaren hetzelfde en ik pas niets aan op basis van marktomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
.

[ Voor 130% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-03-2024 07:09 . Reden: was een beetje bezijden het punt ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kard
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
helloitsme schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 05:32:
[...]

Stel dat je een beetje ongeduldig bent 😉 en toch wat vaker dan 1x per week wilt weten wat de ontwikkelingen van je fonds is, dan kan je ook even kijken naar een vergelijkbaar fonds wat wel dagelijks geupdate wordt. Voor het wereldwijde fonds van meesman kijk je dan bv naar VWRL. Het is niet helemaal gelijk, maar de ontwikkeling daarvan zal wel een goede indicator zijn van wat de ontwikkeling van het wereldwijde meesman fonds is.
https://www.iex.nl/Belegg...-All-World-UCITS-ETF.aspx
Ik zou dan VWCE nemen, anders loopt het scheef wanneer er toevalllig bij VWRL net een dividenduitkering is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Orangelights23 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:51:
[...]

Inloggen en passief beleggen staan wat mij betreft los van elkaar. Ik kijk meerdere dagen per week, maar mijn beleggingsstrategie is al jaren hetzelfde en ik pas niets aan op basis van marktomstandigheden.
Maar wat bereik je dan met meerdere dagen per week in te loggen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
Erasmo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Je hoeft toch niet per se iets te bereiken? Ik vind het interessant, kijken hoe de koersen de wereldeconomie tonen. Leuk om te zien hoe ik er op sommige dagen duizenden euro’s ‘rijker’ ben, maar ook ‘armer’.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Bij meesman misschien niet. Maar ik bekijk mijn ETF bij degiro meerder malen per dag. Terwijl ik toch alleen maar 1 aankoopmoment per maand heb.

Ik bereik er ongeveer hetzelfde mee als kijken naar de F1 race afgelopen weekend :)
Ik vind het gewoon leuk om te volgen.

Als ze stijgen denk ik "mooi, ze zijn meer waard."
Als ze dalen denk ik "Mooi krijg ik er meer bij bij de volgende aankoop."

Ik volg de waarde van mijn huis ook door het jaar heen. Terwijl ik van plan ben om hier tot mijn dood te blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdj1996
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 14:30
Hallo Allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een ETF die tech industrie goed volgt voor ongeveer rond de 100 euro per aandeel. Hebben jullie nog goede suggesties? Voorkeur heeft dat deze in de kernselectie van degiro zit.

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 23:13
Orangelights23 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Je hoeft toch niet per se iets te bereiken? Ik vind het interessant, kijken hoe de koersen de wereldeconomie tonen. Leuk om te zien hoe ik er op sommige dagen duizenden euro’s ‘rijker’ ben, maar ook ‘armer’.
Ik vind de dagen dat ik duizenden euro's armer ben heel vervelend. De familie krijgt dan ook geen eten.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
poehee schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Ik vind de dagen dat ik duizenden euro's armer ben heel vervelend. De familie krijgt dan ook geen eten.
Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

ArthurMorgan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:57:
[...]

Als ze stijgen denk ik "mooi, ze zijn meer waard."
Als ze dalen denk ik "Mooi krijg ik er meer bij bij de volgende aankoop."
Dan houd je jezelf wel voor de gek natuurlijk. Want het kan niet zo zijn dat zowel stijgen als dalen (even) goed nieuws voor je is.

Ben je net begonnen dan is daling positief. Maar ben je al 20 jaar aan het beleggen dan heb je meer aan een stijging hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:20:
[...]

Dan houd je jezelf wel voor de gek natuurlijk. Want het kan niet zo zijn dat zowel stijgen als dalen (even) goed nieuws voor je is.

Ben je net begonnen dan is daling positief. Maar ben je al 20 jaar aan het beleggen dan heb je meer aan een stijging hoor ;)
Zolang ik in de koopfase zit heb ik meer aan dalingen. Scheelt ook belastingen etc. (Maar psychisch zijn stijgingen gewoon leuker ;) )

Laat die stijging die ik in totaal verwacht maar mooi de maand voor ik wil gaan cashen komen. (Voor de duidelijkheid: Just kidding, dat het niet zo werkt snap ik ook wel.)

Maar wat ik bedoel is, het maakt me allemaal niet zoveel uit. Sommige mensen denken dat als je het intensief volgt je het niet passief zou kunnen behandelen. Ik koop of verkoop gewoon exact hetzelfde of het nu daalt of stijgt.
Mijn horizon ligt verder dan 20 jaar, boeiend of we nu een crash krijgen of een explosie to the moon. Maar daarom wil ik het nog wel weten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 11-03-2024 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
jdj1996 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:00:
voor ongeveer rond de 100 euro per aandeel.
Waarom zou de koers ongeveer 100 euro per aandeel moeten zijn, Dat kan toch net zo goed 37,69 of 121,34 zijn, dat maakt toch niets uit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
rube schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Waarom zou de koers ongeveer 100 euro per aandeel moeten zijn, Dat kan toch net zo goed 37,69 of 121,34 zijn, dat maakt toch niets uit :?
Wel als @jdj1996 ongeveer 100 euro per maand in wil leggen en fractionele ETF's geen optie zijn bij deGiro. Dan zou inderdaad een koers van 37.69 geen issue zijn (koopt hij er 2 a 3) maar een koers van 169.78 wordt dan wel een probleem natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Hallo Allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een ETF die tech industrie goed volgt voor ongeveer rond de 100 euro per aandeel. Hebben jullie nog goede suggesties? Voorkeur heeft dat deze in de kernselectie van degiro zit.

Kan je de achtergrond van dit eisenpakket toelichten? In wezen volgen de normale indexfondsen de techsector ook goed, maar sectorfondsbeleggen is hier eigenlijk offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
One-eye864 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Wel als @jdj1996 ongeveer 100 euro per maand in wil leggen en fractionele ETF's geen optie zijn bij deGiro. Dan zou inderdaad een koers van 37.69 geen issue zijn (koopt hij er 2 a 3) maar een koers van 169.78 wordt dan wel een probleem natuurlijk
Maar hij zegt niet “voor een inleg van ongeveer 100 euro”, hij zegt specifiek “100 euro per aandeel”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 23:13
Hallo Allemaal,

Volgens mij is EQQQ de standaard (ik heb deze bij IB). Maar dit is een baseline (balletje opgooien) voor betere aanbevelingen, dan pik ik die gelijk mee.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
The Third Man schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Maar hij zegt niet “voor een inleg van ongeveer 100 euro”, hij zegt specifiek “100 euro per aandeel”.
Klopt het is inderdaad iets tussen de regels gelezen vanuit mijn kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-10 23:11

Oekol

waka waka hey hey

Het gaat goed in de wereld he. Als ik naar m'n indexfonds kijk bij Meesman (die ik 'To the moon' genoemd heb..... ;) ) is het dit jaar alleen al 30% niet gerealiseerd rendement. Word je wel blij van, al is het bewust voor over tientallen jaren opzij gezet. Niet verkeerd desalniettemin.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-10 15:29

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Voor de portfolio performance fans: ik zie net dat er ook een app voor mobiel gebruik is :)
Werkt nog beetje omslachting met exporteren naar onedrive oid maar ziet er verder aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:26
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
Het gaat goed in de wereld he. Als ik naar m'n indexfonds kijk bij Meesman (die ik 'To the moon' genoemd heb..... ;) ) is het dit jaar alleen al 30% niet gerealiseerd rendement. Word je wel blij van, al is het bewust voor over tientallen jaren opzij gezet. Niet verkeerd desalniettemin.
Same hier, nog niet zo lang bezig, maar ook al een interessant potentieel rendement. Overigens ook goed om je mentaal voor te bereiden voor negatieve cijfers, als die economie weer 'n keer in een dip terecht komt. Dat moment komt ongetwijfeld.

Kunnen we ons verblijden met de goedkope aankopen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

NiGeLaToR schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Same hier, nog niet zo lang bezig, maar ook al een interessant potentieel rendement. Overigens ook goed om je mentaal voor te bereiden voor negatieve cijfers, als die economie weer 'n keer in een dip terecht komt. Dat moment komt ongetwijfeld.

Kunnen we ons verblijden met de goedkope aankopen :+
Het jaar met negatief ~19% heb ik ook gehad. Was in 2022 meen ik mij te herinneren. You win some you lose some.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:26
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Het jaar met negatief ~19% heb ik ook gehad. Was in 2022 meen ik mij te herinneren. You win some you lose some.
Ik alleen met m'n crypto fomo - maar die staat nu dus ook in de plus.

Geeft vwbt DCA wel comfort dat dit kan/mag gebeuren en heb inmiddels wel geleerd en het geduld om dat uit te zitten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 16:23
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:54:
Het gaat goed in de wereld he. Als ik naar m'n indexfonds kijk bij Meesman (die ik 'To the moon' genoemd heb..... ;) ) is het dit jaar alleen al 30% niet gerealiseerd rendement.
30% YTD?
Het Meesman wereldfonds totaal is toch een fonds wat ongeveer de MSCI World ACWI IMI index volgt? Een ETF die die index volgt (SPYI) staat +6% YTD. Zelfs VUSA (S&P500) staat "maar" +8.7%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
catchingfire schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:16:
[...]

30% YTD?
Het Meesman wereldfonds totaal van is toch een fonds wat ongeveer de MSCI World ACWI IMI index volgt? Een ETF die die index volgt (SPYI) staat +6% YTD. Zelfs VUSA staat "maar" +8.7%.
Zover mij bekend volgen die de S&P500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 13:08
[...]

30% YTD?
Het Meesman wereldfonds totaal van is toch een fonds wat ongeveer de MSCI World ACWI IMI index volgt? Een ETF die die index volgt (SPYI) staat +6% YTD. Zelfs VUSA staat "maar" +8.7%.
Ja dit kan niet kloppen. Meesman Wereldwijd staat 7,5% YTD

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

30% YTD?
Het Meesman wereldfonds totaal is toch een fonds wat ongeveer de MSCI World ACWI IMI index volgt? Een ETF die die index volgt (SPYI) staat +6% YTD. Zelfs VUSA (S&P500) staat "maar" +8.7%.
Nee niet YTD. Puur 2024.

'dit jaar' zei ik ook bewust. Ze geven 't per jaar aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 11-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:35
Dat is hetzelfde :p @Oekol
Waarschijnlijk dan je totale rendement sinds start.
Dan kun je nog iets als de inflatie erop toepassen en berekenen hoeveel je er daadwerkelijk op hebt gewonnen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

JohanNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:16:
Dat is hetzelfde :p @Oekol
Waarschijnlijk dan je totale rendement sinds start.
Dan kun je nog iets als de inflatie erop toepassen en berekenen hoeveel je er daadwerkelijk op hebt gewonnen.
YTD vergelijkt dezelfde maanden dit jaar met maanden vorig jaar in mijn werkgebied. Ik ga eens inloggen in Meesman wat ze precies zeggen. 1 moment :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:18:
[...]

YTD vergelijkt dezelfde maanden dit jaar met maanden vorig jaar in mijn werkgebied.
Dat is niet de algemene definitie van YTD. Dat betekent nl. sinds de start van het kalenderjaar tot nu.

Ik vermoed dat het je aan YoY denkt: year-over-year.

[ Voor 8% gewijzigd door pdukers op 11-03-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Snap er even niks van. Wellicht dat het komt omdat ik er vrijwel nooit inlog. Maar wat ik vanmiddag zei zie ik nu niet meer. Ook dat slechte jaar in 2022 is 'maar' -7,9%

Wat betreft 2024 staat het voor jaar op 6,8% en rendement gehele periode 14,6%. Sowieso is het weer bijgewerkt van vorige week / twee weken terug gok ik omdat de cijfers wat verandert zijn voor m'n gevoel maar dan nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

pdukers schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Dat is niet de algemene definitie van YTD. Dat betekent nl. sinds de start van het kalenderjaar tot nu.

Ik vermoed dat het je aan YoY denkt: year-over-year.
Hm nee. Maar zou kunnen dat wij het totaal verkeerd gebruiken. Zal eens wat naslagwerk raadplegen :D. In mijn werkgebied hebben we een YTD overzicht waarbij de groei / daling van bijv nu Jan - Feb vergeleken wordt met de cijfers van 2023 (wederom Jan Feb) om zo er een percentage qua groei daling en aantal er aan te kunnen hangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:29:
[...]
Hm nee. Maar zou kunnen dat wij het totaal verkeerd gebruiken. Zal eens wat naslagwerk raadplegen :D. In mijn werkgebied hebben we een YTD overzicht waarbij de groei / daling van bijv nu Jan - Feb vergeleken wordt met de cijfers van 2023 (wederom Jan Feb) om zo er een percentage qua groei daling en aantal er aan te kunnen hangen.
Dat is YOY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

offtopic:
Ik lees 't ook inderdaad. Het is dat ik morgen vrij genomen heb maar moet woensdag even in onze rapporten duiken. Wellicht dat ik het gewoon zelf al jaren verkeerd gebruik of dat het echt onjuist genoemd is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Al die percentages zeggen mij vrij weinig, als er niet bij staat hoe en wat er exact is berekend.

Money-weighted of time weighted? Jaarlijks samengesteld, of enkelvoudig? Over welke periode precies?

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oekol schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:24:
Wat betreft 2024 staat het voor jaar op 6,8%
Kortom, je YTD is dus 6,8% :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

YakuzA schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:21:
[...]

Kortom, je YTD is dus 6,8% :P
Klopt, ook niet verkeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 22:15
Ik heb de TDIV ETF (VanEck) bij de ING en ik weet dat morgen de paydate is.
Maar de ING laat nog steeds niet zien, wat ik ga krijgen.
Helaas is het iedere keer wat met de ING, ben juist overgestapt van DeGiro naar ING,
omdat mij dit wat meer vertrouwen gaf, maar al meer "ellende" met de ING in een jaar dan in 4 jaar bij DeGiro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom wacht je niet gewoon tot morgen of overmorgen? Gaat het hebben van deze kennis voorafgaand aan de betaaldatum je aanpak of resultaat beïnvloeden?

Als je het niet direct voorhanden hebben van bepaalde (toekomstige) informatie al "ellende" vindt, zou ik nog eens goed kijken naar het "passieve" deel van je aanpak...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
KunDun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:38:
Helaas is het iedere keer wat met de ING, ben juist overgestapt van DeGiro naar ING,
omdat mij dit wat meer vertrouwen gaf, maar al meer "ellende" met de ING in een jaar dan in 4 jaar bij DeGiro.
Gedoe na een gemiste automatische inleg (een week lang negatief saldo op de beleggingsrekening), en de traagheid en onduidelijkheid rond het dividend hebben mij nu ook gemotiveerd om van ING naar Meesman over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

KunDun schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:38:
Ik weet niet wat TDIV is (en geen zin om te googlen), maar bij mij staat er iig wel een VanEck dividend in het overzicht.

Maar tov Saxo is het idd slechter zichtbaar bij de ING.
Bij Saxo zie ik alle toekomstige dividend dingen al 2 maanden vantevoren in een apart scherm verschijnen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2024 14:49 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:26:
Waarom wacht je niet gewoon tot morgen of overmorgen? Gaat het hebben van deze kennis voorafgaand aan de betaaldatum je aanpak of resultaat beïnvloeden?

Als je het niet direct voorhanden hebben van bepaalde (toekomstige) informatie al "ellende" vindt, zou ik nog eens goed kijken naar het "passieve" deel van je aanpak...
Helemaal mee eens, ik snap de haast niet bij een passieve strategie. Altijd heeft ING de uitkering van het dividend verwerkt met de juiste data alleen het staat soms wat later in je overzicht.

En dan is er ook een verkeerde afweging gemaakt voor de broker icm strategie. ING en de andere groot banken zijn helemaal niet gunstig voor aankoop van ETF’s. Laat staan als je snel wilt kunnen handelen, daar zijn echt betere brokers voor.

Idem geldt als je overstapt van een grootbank naar Meesman vanwege traagheid in afhandeling. Bij Meesman is dat juist het geval met wekelijkse transacties. Ah wel.. zal wel het weer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Waar kan ik ABN de gemaakt kosten voor de orders terugvinden? In de standaard overzichten die ik kan aanklikken zie ik alleen aantal, stuksprijs en kostprijs zonder bijkomende kosten. Zelfs in de 'transactienota' zie ik geen kosten. Of komt dat achteraf een keer per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:01:
Waar kan ik ABN de gemaakt kosten voor de orders terugvinden? In de standaard overzichten die ik kan aanklikken zie ik alleen aantal, stuksprijs en kostprijs zonder bijkomende kosten. Zelfs in de 'transactienota' zie ik geen kosten. Of komt dat achteraf een keer per jaar?
Download afschriften en dan transactie notas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-10 09:50
The Third Man schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:41:
[...]
Gedoe na een gemiste automatische inleg (een week lang negatief saldo op de beleggingsrekening), en de traagheid en onduidelijkheid rond het dividend hebben mij nu ook gemotiveerd om van ING naar Meesman over te stappen.
Als je een automatische inleg mist vanwege een negatief saldo op je beleggingsrekening is dat toch je eigen fout? Bovendien is dat sneller opgelost bij de grootbank dan bij Meesman, omdat het overboeken van en naar rekeningen direct gebeurt (en een eenmalige order ook zo is aangemaakt).

Wat betreft het dividend zal ik niet beweren dat het bij de bank altijd meteen goed gaat, maar ik heb er nooit achteraan gehoeven. Een non-issue wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
rube schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:02:
Ik ben zelf op zoek naar een fonds met langlopende obligaties*. Ik kan deze vinden
iShares Euro Government Bond 10-15Yr ETF bij ABN Amro, maar ik zoek eigenlijk langer, 15-30 jaar.

Ik zie iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF maar het lukt mij niet om deze bij de ABN of Interactive Brokers te vinden, doe ik iets verkeerd?

* ik begrijp dat dit puur gekeken naar rente (dividend) versus vrh waarschijnlijk niet de meest optimale methode is, maar het is een soort van hedge, als onderdeel van een Golden Butterfly portfolio.
Iemand nog een tip voor een fonds met langlopende obligaties bij ABN of Interactive Brokers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Aardappelzakje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:05:
[...]
Als je een automatische inleg mist vanwege een negatief saldo op je beleggingsrekening is dat toch je eigen fout? Bovendien is dat sneller opgelost bij de grootbank dan bij Meesman, omdat het overboeken van en naar rekeningen direct gebeurt (en een eenmalige order ook zo is aangemaakt).
Ik kan de post op meerdere manieren lezen/invullen.
Het leest meer alsof door een fout de tegen boeking van bankrekening naar beleggingsrekening niet uitgevoerd was waardoor hij een week negatief stond op beleggingsrekening oid :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Aardappelzakje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Ik had het moeten verduidelijken. Mijn inleg ging van de normale rekening. Daar mislukte die vanwege te laag saldo. Vervolgens ontstond op de beleggingsrekening een negatief saldo van de gemiste inleg, terwijl er geen order tegenover stond... Ik boekte toen het bedrag zelf over naar de beleggingsrekening, om zelf de order in te schieten, maar dat verdween in dat 'gat' van het negatieve saldo. Effectief 0 euro op de beleggingsrekening. Ik chatten en bellen, moesten ze drie keer navragen, nee meneer volgende werkdag is het allemaal gefixt. Volgende dag hetzelfde en de dag erna weer, weer chatten/bellen nee meneer we weten het niet we kunnen een ticket aanmaken wilt u dat? Toen nog maar een keer het bedrag overgeboekt zodat ik de order zsm in kon schieten, en pas ergens in de week erna (!) kwam dat eerste bedrag weer vrij op de beleggingsrekening.

Kijk ik snap best dat het een beetje log gaat en ik maak me geen illusies dat Meesman sneller gaat, maar dit effect van gewoonweg je inleg een week kwijt zijn zonder nut en zonder dat men bij de klantenservice kan handelen sloeg nergens op. Kan je best van 'mijn fout' spreken dat ik mijn saldo gereed had moeten hebben, maar de uitwerking ervan is niet in verhouding. Bij Meesman mislukt gewoon de incasso en kan ik, mits ik op tijd ben voor de woensdagdeadline, gewoon met ideal of overboeking het zelf regelen. Zou ik niet op tijd zijn dan kan ik ook gewoon wachten en houd ik m'n geld. Dat is wezenlijk wat anders dan dat het even een week tussen de wal en het schip terecht raakt.
Wat betreft het dividend zal ik niet beweren dat het bij de bank altijd meteen goed gaat, maar ik heb er nooit achteraan gehoeven. Een non-issue wat mij betreft.
Het was op zichzelf ook geen issue geweest, zij het dat het ook niet hielp om mij de overtuiging te houden dat men de zaken goed op orde heeft. Zelfde als in dit topic voorbij kwam met de kerstweek toen VWCE of iets dergelijks even onbeschikbaar werd en de klantenservice met een onzinverhaal kwam. Andere motivatie was nog dat ik bij andere inlegbedragen alle orders moest verwijderen en opnieuw aanmaken. Met de 3 NT portfolio weer een werkje, en bij het extra inleggen net zo. Het systeem van Meesman sluit dan meer aan bij wat ik zoek, dus een eenvoudig instelbare automatische inleg + een eenvoudige iDeal/overboeking-optie.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 13-03-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-10 09:50
The Third Man schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:28:
[...]
Ik had het moeten verduidelijken. Mijn inleg ging van de normale rekening. Daar mislukte die vanwege te laag saldo. Vervolgens ontstond op de beleggingsrekening een negatief saldo van de gemiste inleg, terwijl er geen order tegenover stond... Ik boekte toen het bedrag zelf over naar de beleggingsrekening, om zelf de order in te schieten, maar dat verdween in dat 'gat' van het negatieve saldo. Effectief 0 euro op de beleggingsrekening. Ik chatten en bellen, moesten ze drie keer navragen, nee meneer volgende werkdag is het allemaal gefixt. Volgende dag hetzelfde en de dag erna weer, weer chatten/belen nee meneer we weten het niet we kunnen een ticket aanmaken wilt u dat? Toen nog maar een keer het bedrag overgeboekt zodat ik de order zsm in kon schieten, en pas ergens in de week erna (!) kwam dat eerste bedrag weer vrij op de beleggingsrekening.

Kijk ik snap best dat het een beetje log gaat en ik maak me geen illusies dat Meesman sneller gaat, maar dit effect van gewoonweg je inleg een week kwijt zijn zonder nut en zonder dat men bij de klantenservice kan handelen sloeg nergens op. Kan je best van 'mijn fout' spreken dat ik mijn saldo gereed had moeten hebben, maar de uitwerking ervan is niet in verhouding. Bij Meesman mislukt gewoon de incasso en kan ik, mits ik op tijd ben voor de woensdagdeadline, gewoon met ideal of overboeking het zelf regelen. Zou ik niet op tijd zijn dan kan ik ook gewoon wachten en houd ik m'n geld. Dat is wezenlijk wat anders dan dat het even een week tussen de wal en het schip terecht raakt.

[...]
Het was op zichzelf ook geen issue geweest, zij het dat het ook niet hielp om mij de overtuiging te hebben dat men de zaken goed op orde heeft. Zelfde als in dit topic voorbij kwam met de kerstweek toen VWCE of iets dergelijks even onbeschikbaar werd en de klantenservice met een onzinverhaal kwam. Andere motivatie was nog dat ik bij andere inlegbedragen ik de orders moest verwijderen en opnieuw aanmaken. Met de 3 NT portfolio weer een werkje, en bij het extra inleggen net zo. Het systeem van Meesman sluit dan meer aan bij wat ik zoek, dus een eenvoudig instelbare automatische inleg + een eenvoudige iDeal/overboeking-optie.
Helder, kennelijk is de ene grootbank de andere niet. Bij ABN heb ik de beleggersspaarrekening als tegenrekening en kan een order simpelweg niet worden uitgevoerd als er te weinig saldo is, laat staan bij een negatief saldo (als dat al kan) of van een andere rekening. Daarnaast is aanpassing van periodieke orders bij ABN ook goed te doen, dus ik begrijp de frustratie als meerdere zaken niet op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SandStar schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:21:

Download afschriften en dan transactie notas
Vreemd, bij mij staan daar geen kosten alleen de prijs voor de stukken. Staan daar bij jou wel kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:15:
[...]
Vreemd, bij mij staan daar geen kosten alleen de prijs voor de stukken. Staan daar bij jou wel kosten?
Valt het niet onder de selectie gratis aan- en verkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
rube schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Valt het niet onder de selectie gratis aan- en verkoop?
Dat klopt, maar in het buy process worden de kosten getoond waarbij er zelfs een aparte regel voor de spread wordt getoond. Ik zou verwachten die gelijk te moeten betalen. Of zit dat allemaal in de eindejaarsafrekening voor de fonds management kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Dat klopt, maar in het buy process worden de kosten getoond waarbij er zelfs een aparte regel voor de spread wordt getoond. Ik zou verwachten die gelijk te moeten betalen. Of zit dat allemaal in de eindejaarsafrekening voor de fonds management kosten?
Als ik het mij goed herinner van de NT fondsen, is dat inderdaad het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
rube schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Als ik het mij goed herinner van de NT fondsen, is dat inderdaad het geval.
Thanks. Vind het allemaal wat onoverzichtelijk ivm bv degiro. Ook dat oneindig geswitch tussen de app en website.... allemaal even puzzelen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-03-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Ja
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXDI-Pe25jjDHTB5tIsDUIvQrGk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h75NIOqj6w7l8yQmZ0IDmf14.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
aah ok, dan praten we langs elkaar heen.
Ik zie op je printscreen ook geen kosten, alleen de stukprijs. Ik had verwacht een bedrag te zien achter 'transactie kosten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:25:
[...]

aah ok, dan praten we langs elkaar heen.
Ik zie op je printscreen ook geen kosten, alleen de stukprijs. Ik had verwacht een bedrag te zien achter 'transactie kosten'.
Dat staat er ook alleen dan helemaal rechts. Alleen die cijfers gaan je geen drol aan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UARIIMjAe5AwD6bIfaljYhoVtcQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HAyG09qVwuQQWqPvuYXBZmoe.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door SandStar op 13-03-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
SandStar schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Dat staat er ook alleen dan helemaal rechts. Alleen die cijfers gaan je geen drol aan :P

[Afbeelding]
Haha precies. Maar bij jouw staan er dus ook geen kosten. Helder. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Haha precies. Maar bij jouw staan er dus ook geen kosten. Helder. Thanks.
Er staan wel kosten, maar die kosten zijn dus '0,00' ;)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2024 14:07 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik ben me ook aan het verdiepen in het beleggen in indexfondsen.
Nu zit ik in een tweestrijd.

spoiler:
Ik ben 37. Huis is afbetaald.
Ik heb momenteel +- €150.000 vrij liquide vermogen. Daarvan zou ik dus een behoorlijk groot deel kunnen beleggen.
Ik ben risicomijdend en zou dan beleggen met een een visie op langetermijn (30 jaar).

Nu is het zo dat er over een jaar of 30 een miljoen liquide vrijkomt. Dus in hoeverre is het dan 'nodig' om daar nog iets aan toe te voegen? Wat zou jullie advies zijn om hierin te handelen? Met welk beleggingsproduct?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Ik zou beginnen met de topicstart, daar worden de voor de hand liggende opties benoemd. Leidraad hierbij is het daarin genoemde https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Wat betreft of het 'nodig' is gezien het toekomstige extraatje kan niemand je vertellen, een subjectief begrip hangt geheel van je eigen afweging af. Ik zou persoonlijk er nooit vanuit gaan dat extraatjes ook echt zullen verschijnen cq je dan maar af moet wachten, dat is anders niet echt 'risicomijdend'. Ik zou daarom altijd beleggen wat er te beleggen valt, je weet nooit of je het kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Tsja, wat wil je met je leven?

Ga je de komende 30 jaar iets met die € 150k doen? Verhuizen? Reizen? Vervroegd met pensioen? Een 2e (vakantie)huis? Kinderen? Hoeveel geld komt er per maand bij die € 150k?

Te veel vragen voor een simpel antwoord op een forum.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
The Third Man schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:10:
Ik zou beginnen met de topicstart, daar worden de voor de hand liggende opties benoemd. Leidraad hierbij is het daarin genoemde https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Wat betreft of het 'nodig' is gezien het toekomstige extraatje kan niemand je vertellen, een subjectief begrip hangt geheel van je eigen afweging af. Ik zou persoonlijk er nooit vanuit gaan dat extraatjes ook echt zullen verschijnen cq je dan maar af moet wachten, dat is anders niet echt 'risicomijdend'. Ik zou daarom altijd beleggen wat er te beleggen valt, je weet nooit of je het kan gebruiken.
Het geld is op papier al van mij, het komt alleen pas dan vrij. Dus het is wel behoorlijk zeker.
bregweb schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:12:
Tsja, wat wil je met je leven?

Ga je de komende 30 jaar iets met die € 150k doen? Verhuizen? Reizen? Vervroegd met pensioen? Een 2e (vakantie)huis? Kinderen? Hoeveel geld komt er per maand bij die € 150k?

Te veel vragen voor een simpel antwoord op een forum.
Een €2k. per maand komt er momenteel bij. Ik zou ook niet de volledige som inleggen, maar een 50%-75% bijvoorbeeld. Het is alleen de vraag of een indexfonds op een kortere termijn een geschikte optie is, mocht er bijvoorbeeld opeens iets voordoen waar ik geld in wil stoppen (huis bijv.)

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 39 ... 108 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.