Aandelenbeleggingen kennen in het algemeen een minimale horizon van 5 tot 10 jaar, dus op een kortere termijn kan het af te raden zijn. Kan, want je kan er ook voor kiezen om het risico te dragen en bijvoorbeeld even te wachten als de markten net onderuit gaan als je het geld wil gebruiken. Wil je wel meer zekerheid hebben op een bepaalde minimumwaarde dan kan je kijken naar deposito's of bijvoorbeeld het Meesman Rentefonds.
Dan zit je er, volgens mijn standaarden tenminste, dusdanig warmpjes bij dat ik die 150k toch echt als "YOLO geld" zou beschouwen. Zet het op een spaarrekening met een fatsoenlijke rente (geen deposito) en haal er geld vanaf wanneer je er maar zin in hebt, etentjes, vakantie, sjieke kleding, mooie cadeau voor een bruiloft, uit de hand gelopen hobby etc. Is het op? Who cares, je hebt er van genoten.
Met een vrij huis, dergelijke inkomsten en een hele dikke zak geld over 30 jaar ben je klaar.
Met een vrij huis, dergelijke inkomsten en een hele dikke zak geld over 30 jaar ben je klaar.
Beeromaniac
Ik snap wat je zegt. Ik vind het alleen lastig om het zo te bekijken.Thompson schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:25:
Dan zit je er, volgens mijn standaarden tenminste, dusdanig warmpjes bij dat ik die 150k toch echt als "YOLO geld" zou beschouwen. Zet het op een spaarrekening met een fatsoenlijke rente (geen deposito) en haal er geld vanaf wanneer je er maar zin in hebt, etentjes, vakantie, sjieke kleding, mooie cadeau voor een bruiloft, uit de hand gelopen hobby etc. Is het op? Who cares, je hebt er van genoten.
Ik ben toch altijd ergens bang dat het misgaat/te weinig is op een of andere manier.
Maar goed, dat is iets wat wellicht tussen de oren zit.
The best is yet to come
Ik heb hetzelfde op zich, moet altijd denken aan de fabel van de krekel en de mier. Liever iets te zuinig en voorzichtig geweest dan alles verbrast en 'geleefd' om het later wel opeens nodig te hebben (of iets groots aan je voorbij moeten laten gaan omdat je niet kapitaalkrachtig genoeg bent).
Je zou ook met die 2K per maand kunnen beginnen. En eens zien hoe dat bevalt. Persoonlijk leg ik ook liever periodiek in dan in 1x 50% van mijn vermogen.Dean Martin schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:18:
[...]
Een €2k. per maand komt er momenteel bij. Ik zou ook niet de volledige som inleggen, maar een 50%-75% bijvoorbeeld. Het is alleen de vraag of een indexfonds op een kortere termijn een geschikte optie is, mocht er bijvoorbeeld opeens iets voordoen waar ik geld in wil stoppen (huis bijv.)
Geen idee of dat op lange termijn rendement technisch het beste gaat zijn, maar het voelt wel beter voor mij.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik ben 1,5 jaar geleden na de verkoop van mijn huis lump sum all-in gegaan (2x 50% ingelegd in AVIAW.AS met een paar maanden er tussen). Dat vond ik spannend, maar diverse studies tonen aan dat lumpsum gemiddeld meer rendement oplevert dan elke maand een klein bedrag inleggen (DCA). Het heeft voor mij ook goed uitgepakt (de beurs is niet gecrasht na mijn inleg).VidaR-9 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:52:
[...]
Je zou ook met die 2K per maand kunnen beginnen. En eens zien hoe dat bevalt. Persoonlijk leg ik ook liever periodiek in dan in 1x 50% van mijn vermogen.
Geen idee of dat op lange termijn rendement technisch het beste gaat zijn, maar het voelt wel beter voor mij.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Even vetgedrukte toegevoegd want het is echt niet altijd zo. Maar statistisch gezien gemiddeld genomen (in de meeste gevallen) dus wel. Dat betekent niet automatisch dat dat voor iedereen ook de beste strategie is, ook afhankelijk van hoe je zelf omgaat verschillende situaties.RichieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Ik ben 1,5 jaar geleden na de verkoop van mijn huis lump sum all-in gegaan (2x 50% ingelegd in AVIAW.AS met een paar maanden er tussen). Dat vond ik spannend, maar diverse studies tonen aan dat lumpsum gemiddeld meer rendement oplevert dan elke maand een klein bedrag inleggen (DCA). Het heeft voor mij ook goed uitgepakt (de beurs is niet gecrasht na mijn inleg).
Er is vrijwel nooit iemand geweest die later zei 'was ik maar niet op de all time high ingestapt'. Wel zat mensen die later zeggen 'was ik maar eerder begonnen'. Op de lange termijn hebben zelfs de onhandigste pieken een marginaal effect, maar het effect van simpelweg je geld niet geinvesteerd hebben is vele malen groter.
Helemaal eens met je verhaal, maar in sommige situaties zijn bovenstaande punten die ik er uit heb gehaald wel relevant. Wanneer dat relevant is, dan heb je echter waarschijnlijk al zoveel ervaring, dat je dat dan ook wel weet/beseftThe Third Man schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:56:
....vrijwel.... ....Op de lange termijn ....
Ik weet het. Maar ik ben hier nou eenmaal niet 100% rationeel in. Na mijn volwassen leven in de schulden te zijn begonnen vind ik het gewoon zeer prettig om een aantal jaar vooruit te kunnen van mijn spaargeld. Dat zorgeloze gevoel heb ik nooit gekend en doet me zó goed dat ik dat verkies boven maximaal rendement.RichieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Ik ben 1,5 jaar geleden na de verkoop van mijn huis lump sum all-in gegaan (2x 50% ingelegd in AVIAW.AS met een paar maanden er tussen). Dat vond ik spannend, maar diverse studies tonen aan dat lumpsum gemiddeld meer rendement oplevert dan elke maand een klein bedrag inleggen (DCA). Het heeft voor mij ook goed uitgepakt (de beurs is niet gecrasht na mijn inleg).
Ik vind dat er geen goed/fout bestaat in hoe je belegt. Zolang het maar weloverwogen is.
[ Voor 5% gewijzigd door VidaR-9 op 15-03-2024 19:52 ]
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
^ Ook als je voor een portfolio kiest van bijvoorbeeld 60% aandelen, 40% spaargeld/deposito's dan kun je die 60% lump sum inleggen.
Amundi heeft een nieuwe ETF gelanceerd op Xetra waarmee je de wereld kan volgen tegen erg lage kosten (0,07% waar de mogelijke tracking difference nog onbekend van is). Het fonds volgt de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index ("The index intends to track the performance of the large and mid cap segment covering approximately the largest 85% of the free-float market capitalization in the Global Markets.). Het fonds is nu nog klein kwa vermogen, maar kan op de lange termijn wel een goede kandidaat zijn als je puur de wereld markt wilt volgen tegen lage kosten.
Amundi Prime All Country World UCITS ETF
TER 0.07%
IE0009HF1MK9
TER 0.07%
IE0009HF1MK9
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
DWS heeft ook een mooie nieuwkomer:
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF
ISIN IE0006WW1TQ4
Ticker EXUS
Ter 0,15%
Deze bestond nog niet binnen UCITS. Erg handig als je zelf je US exposure binnen de MSCI World wilt bepalen. Of als aanvulling op een swap-based ETF tegen het dividendlek van het US deel.
Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF
ISIN IE0006WW1TQ4
Ticker EXUS
Ter 0,15%
Deze bestond nog niet binnen UCITS. Erg handig als je zelf je US exposure binnen de MSCI World wilt bepalen. Of als aanvulling op een swap-based ETF tegen het dividendlek van het US deel.
Dit is zeker voor de passieve index belegger een interessant fonds en kan wel eens snel populair gaan worden. Door de lage TER is het verschil met de Northern Trust fondsen vermoedelijk heel klein en wellicht zelfs in het voordeel van dit fonds in combinatie met bijvoorbeeld een Interactive Brokers die vrij lage kosten rekenen.Qwerty-273 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:02:
Amundi heeft een nieuwe ETF gelanceerd op Xetra waarmee je de wereld kan volgen tegen erg lage kosten (0,07% waar de mogelijke tracking difference nog onbekend van is). Het fonds volgt de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index ("The index intends to track the performance of the large and mid cap segment covering approximately the largest 85% of the free-float market capitalization in the Global Markets.). Het fonds is nu nog klein kwa vermogen, maar kan op de lange termijn wel een goede kandidaat zijn als je puur de wereld markt wilt volgen tegen lage kosten.
TER 0.07%
IE0009HF1MK9
Binnenkort maar even een rekensommetje op los laten
Ik ben gewend dat alles met IE codes dividend lekt? Is dat hier ook?Qwerty-273 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:02:
TER 0.07%
IE0009HF1MK9
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Daar kun je wel vanuit gaan ja. Zo te zien zijn er nog geen jaarverslagen beschikbaar, maar lek zal vergelijkbaar zijn met VWRL bijvoorbeeld.YakuzA schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Ik ben gewend dat alles met IE codes dividend lekt? Is dat hier ook?
100% zeker dat er ergens tussen de 14 en 15% weglekt. Dat deel kan namelijk niet teruggehaald worden door het fondshuis omdat zij onder het Ierse belastingverdrag vallen.YakuzA schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Ik ben gewend dat alles met IE codes dividend lekt? Is dat hier ook?
Daarom is het maken van wat rekensommetjes wel handig lees: grootbank icm NT fondsen VS IB icm Admundi fonds. Mijn eerste ingeving is dat het elkaar niet zoveel ontloopt als ik IWDA als referentie pak en een lagere TER meeweeg.
Wat is de beste optie voor een wereldwijde etf via de pensioenbeleggingsrekening bij degiro?
Als ik het goed begrijp maakt dividendlek niet uit, mits er daadwerkelijk wordt uitgekeerd?
Ik gebruik nu VanEck Sustainable World Equal Weight UCITS Etf met een ter van 0.2%.
Als ik het goed begrijp maakt dividendlek niet uit, mits er daadwerkelijk wordt uitgekeerd?
Ik gebruik nu VanEck Sustainable World Equal Weight UCITS Etf met een ter van 0.2%.
Nee, dat is niet correct. Dividendlek gaat over het ontvangen van dividend door het fonds, niet het uitkeren van dividend door het fonds. Een dividendlek is dividendbelasting die het fonds moet betalen die hoger is dan de dividendbelasting die je zelf zou moeten betalen als je de onderliggende aandelen zelf in bezit zou hebben.Bulldock schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:16:
Er zijn slechts 3 manieren voor een fonds om dividendlek te voorkomen:
1. Geen aandelen bezitten die dividend uitkeren
2. Gevestigd zijn in een land waar de inhouding doorgeschoven kan worden naar de belegger die het zelf kan verrekenen (met name Nederlandse fondsen)
3. Gevestigd zijn in een land waar het fonds minder of evenveel belasting is verschuldigd als dat de belegger verschuldigd zou zijn bij rechtstreeks bezit, waardoor je geen nadeel ondervindt (voor Nederlandse beleggers alleen relevant als je niet kan verrekenen en dat ook niet verwacht te kunnen doen in latere jaren)
We kunnen je niet vertellen wat de ‘beste’ is, in de topicstart en de gelinkte indexfondsenvergelijken.nl worden de meest voor de hand liggende opties getoond. Overigens worden equal weight fondsen doorgaans slechter ingeschat dan market cap weighted fondsen, heb je een achterliggende reden om daar voor te kiezen?Bulldock schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:16:
Wat is de beste optie voor een wereldwijde etf via de pensioenbeleggingsrekening bij degiro?
@Zr40 thanks, was een denkfout van mij over de dividendbelasting die via de ingehouden pensioenrekening terugbetaald wordt.
@The Third Man ik heb deze volgens mij gekozen vanwegen de lage ter en de minimale aankoopkosten. Ik zit er nu nog maar voor weinig in, omdat ik nog veel individuele aandelen heb op de pensioenrekening. En Equal Weight schijnt op de lange termijn juist beter te presteren?
Op die vergelijkingssite zie ik degiro alleen terugkomen bij vanguard icm dividendlek.
Vandaar de vraag. En met beste bedoel ik eigenlijk misschien de goedkoopste.
Ik zoek trouwens ook geen verdeling tussen fondsen (dat heb ik op andere plekken al), maar 1 wereldwijd fonds of etf met gewoon de laagste kosten. Ik werd getriggerd door de ter van het amundi fonds hierboven.
@The Third Man ik heb deze volgens mij gekozen vanwegen de lage ter en de minimale aankoopkosten. Ik zit er nu nog maar voor weinig in, omdat ik nog veel individuele aandelen heb op de pensioenrekening. En Equal Weight schijnt op de lange termijn juist beter te presteren?
Op die vergelijkingssite zie ik degiro alleen terugkomen bij vanguard icm dividendlek.
Ik zoek trouwens ook geen verdeling tussen fondsen (dat heb ik op andere plekken al), maar 1 wereldwijd fonds of etf met gewoon de laagste kosten. Ik werd getriggerd door de ter van het amundi fonds hierboven.
En nr4 met swapsZr40 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:07:
[...]
Er zijn slechts 3 manieren voor een fonds om dividendlek te voorkomen
Volgens wie/wat dan? De consensus is dat market cap beter presteert, dat staat niet in steen gebeiteld maar het heeft een veelvoud aan steun en argumenten met zich dan equal weight.Bulldock schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:44:
Tja als het per se DeGiro moet zijn kom je inderdaad op VWCE uit.Op die vergelijkingssite zie ik degiro alleen terugkomen bij vanguard icm dividendlek.
Ik betwijfel het, de andere prime ETF's zoals de global zijn relatief klein gebleven de afgelopen jaren. Ik denk dat het te maken heeft dat Solactive minder populair is dan MSCI of FTSE indexes.Miki schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:42:
[...]
Dit is zeker voor de passieve index belegger een interessant fonds en kan wel eens snel populair gaan worden. Door de lage TER is het verschil met de Northern Trust fondsen vermoedelijk heel klein en wellicht zelfs in het voordeel van dit fonds in combinatie met bijvoorbeeld een Interactive Brokers die vrij lage kosten rekenen.
Binnenkort maar even een rekensommetje op los laten
Als ze nou eens een all cap hadden gelanceerd, dan zou wel een verschil maken. Die bestaat niet binnen de EU zonder ESG.
SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETFZenix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:25:
Als ze nou eens een all cap hadden gelanceerd, dan zou wel een verschil maken. Die bestaat niet binnen de EU zonder ESG.
Deze is toch all cap zonder ESG? Is volgens mij de breedst gespreide ETF die binnen UCITS bestaat. AUM blijft ook hier nog wel wat achter helaas, waardoor de replicatie nog niet volledig is. Hopelijk verandert dat nog in de toekomst. De TER is recent verlaagd naar 0,17%
Dat laatste ben ik met je eens, dat is echt wel een gemis.Zenix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:25:
[...]
Ik betwijfel het, de andere prime ETF's zoals de global zijn relatief klein gebleven de afgelopen jaren. Ik denk dat het te maken heeft dat Solactive minder populair is dan MSCI of FTSE indexes.
Ik heb nog weinig tijd gehad om het goed te doorgronden maar ik zie wel wat opvallende zaken in de KID en prospectus:
- Er wordt geen bekende Index gevolgd (MSCI of FTSE) maar eentje van Solactive die het meest lijkt FTSE All World. Dank Zenix!
- Top 10 komt overeen met die van iShares IWDA en VWRL wat op zich gezien de marketcap geen verrassing is
- Onderliggende aandelen 3468 terwijl IWDA 1467 en VWRL 3672 doet
- Geen historische data maar ze proberen de tracking error op het sub fonds < 1% te houden, wel een dingetje als VWRL onder de 0,10% over 3 jaar weet te blijven.
- De onderliggende aandelen worden in USD Dollars aangehouden zoals VWRL.
- Dividend uitkering en dus in USD, dat betekent dat er met valuta conversieverlies moet worden gerekend.
Die kende ik nog niet, maar is geen slechte optie inderdaad. Alleen de replicatie valt nogal tegen, zoals je aangeeft. Dus tracking errors kunnen meer optreden.thys schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:01:
[...]
SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF
Deze is toch all cap zonder ESG? Is volgens mij de breedst gespreide ETF die binnen UCITS bestaat. AUM blijft ook hier nog wel wat achter helaas, waardoor de replicatie nog niet volledig is. Hopelijk verandert dat nog in de toekomst. De TER is recent verlaagd naar 0,17%
Solactive maakt wel prima indexes, al die partijen gebruiken vergelijkbare methodess, misschien een land of twee minder. Ik zou geen probleem mee hebben om zo'n ETF te kopen. Alleen je wilt ook niet teveel spread hebben.Miki schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:06:
[...]
Dat laatste ben ik met je eens, dat is echt wel een gemis.
Ik heb nog weinig tijd gehad om het goed te doorgronden maar ik zie wel wat opvallende zaken in de KID en prospectus:
- Er wordt geen bekende Index gevolgd (MSCI of FTSE) maar eentje van Solactive die het meest lijkt FTSE All World. Dank Zenix!
- Top 10 komt overeen met die van iShares IWDA en VWRL wat op zich gezien de marketcap geen verrassing is
- Onderliggende aandelen 3468 terwijl IWDA 1467 en VWRL 3672 doet
- Geen historische data maar ze proberen de tracking error op het sub fonds < 1% te houden, wel een dingetje als VWRL onder de 0,10% over 3 jaar weet te blijven.
- De onderliggende aandelen worden in USD Dollars aangehouden zoals VWRL.
- Dividend uitkering en dus in USD, dat betekent dat er met valuta conversieverlies moet worden gerekend.
De prime global is overigens de IWDA variant, dit is inderdaad de VWRL variant van de Prime ETF's.
Nu moeten ze nog een VT variant lanceren, dan is het helemaal goed
Ik wil voor lange termijn beleggen.
Waar kan ik dit het beste doen?
Ik zit te kijken naar trading 212 . Hier vind ik de pies wel erg handig waar je 50 aandelen in kan stoppen en hij alles verdeeld.
Nadeeel vind ik hiervan is dat je vermogen veel minder gedekt is als ik het goed lees. Tot 20.000 maar.
De andere is trade republic. Deze heeft alleen de pies etc niet maar is je vermogen wel beter afgedekt.(tot 100K dacht ik)
Wat zouden jullie doen
Ik zit te kijken naar trading 212 . Hier vind ik de pies wel erg handig waar je 50 aandelen in kan stoppen en hij alles verdeeld.
Nadeeel vind ik hiervan is dat je vermogen veel minder gedekt is als ik het goed lees. Tot 20.000 maar.
De andere is trade republic. Deze heeft alleen de pies etc niet maar is je vermogen wel beter afgedekt.(tot 100K dacht ik)
Wat zouden jullie doen
De verschillende aanbieders vergelijken ipv de naam van de eerste toko uit een willekeurige reclame direct als voorkeur te nemensgouman schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:58:
Wat zouden jullie doen
De officiële dekking zal bij alle partijen hetzelfde zijn als de beleidsvoering correct is.
De vraag is meer wat je zoekt? Goedkoop? Nieuw en jong en fris? Stabiel? Veilig?
Ook zijn verschillende fondsen niet bij alle brokers verkrijgbaar, dus je gewenste beleggingsmix heeft ook invloed op je keus.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 22-03-2024 21:17 ]
PSN
En als dat teveel moeite is zou je ook kunnen overwegen om de openingspost te lezen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Deze lezen inderdaadsgouman schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:58:
Wat zouden jullie doen
Pistachenootje in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Voor tweakers die graag Amerikaanse ETFs willen kopen is er naast de optie route nog een mogelijkheid. Een Amerikaanse broker zoals Tastytrade die Nederlandse klanten accepteert. Ik vond zelf de opties nogal omslachtig, vooral voor kleinere bedragen. Voorheen was het erg kostbaar om geld te storten op een Tastytrade account. Echter sinds kort kan dit ook via een wire transfer vanaf een USD rekening bij Wise. De totale bankkosten komen dan op ongeveer 0,50%. En Tasty kent verder geen commissie voor transacties.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen :-)
Kan je niet rechtstreeks van je NL bank naar die Amerikaanse broker? Mijn bank rekent 0,1% op overboekingen van/naar VS. Ik ken zelf alleen de andere kant op (VS broker naar NL bank) en ik laat hun rechtstreeks dollars overmaken naar mijn IBAN.thys schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:30:
Voor tweakers die graag Amerikaanse ETFs willen kopen is er naast de optie route nog een mogelijkheid. Een Amerikaanse broker zoals Tastytrade die Nederlandse klanten accepteert. Ik vond zelf de opties nogal omslachtig, vooral voor kleinere bedragen. Voorheen was het erg kostbaar om geld te storten op een Tastytrade account. Echter sinds kort kan dit ook via een wire transfer vanaf een USD rekening bij Wise. De totale bankkosten komen dan op ongeveer 0,50%. En Tasty kent verder geen commissie voor transacties.
Oh ik zie het al, minimum 7 euro bij mijn bank.
Veel NL banken rekenen naast de koersopslag ook een vast fee van rond de € 20 per transactie. Afhankelijk van je inleg kan dat een aardige hap zijn.Kalentum schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:56:
[...]
Kan je niet rechtstreeks van je NL bank naar die Amerikaanse broker? Mijn bank rekent 0,1% op overboekingen van/naar VS. Ik ken zelf alleen de andere kant op (VS broker naar NL bank) en ik laat hun rechtstreeks dollars overmaken naar mijn IBAN.
Zojuist hier zelf maar even verder ingedoken. Als ik zoek op de ISIN IE00B1FZS913 bij Interactive Brokers kan ik niets vinden (en dat ligt vast aan mij/hoe ik zoek) maar via iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF en via de factsheet de code IBGL gevonden en het daarmee ook binnen 3 seconden gevonden bij Interactive Brokers.rube schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:02:
Ik zie iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF maar het lukt mij niet om deze bij de ABN of Interactive Brokers te vinden, doe ik iets verkeerd?
Voor het geval anderen hier ooit ook nog tegen aan lopen.
Tot 2021 heb ik vooral in ETFs belegt, via Degiro geblokkeerde rekening (pensioenrekening):
In 2019-2021 heb ik moeite gedaan om echte duurzame ETFs te zoeken met lage kosten (nummers 3, 4 en 5). Maar dat uitsluiten obv SRI/ESG etc, dat hoeft niet meer zo voor mij. Ik ga liever voor ETFs die op middellange termijn (combi van 5jr tot 10jr) flink groeien + goeie dekking.
Nu mijn punt:
Ik heb de first post en de laatste 5 pagina's gelezen, maar raak zo helemaal de draad kwijt!
Wat is nou tegenwoordig een gezonde + lage kosten selectie van 5-6 ETFs? Lange termijn dus mag best wat risico nemen.
2e waar ik mee zit:
Ik heb het idee dat de meeste posters hier bij IB zitten. Ik zit dus bij Degiro maar overweeg Traderepublic omdat het volgens mij stukje goedkoper is (Degiro Kernselectie uitgezonderd) en simpelere UI. Plus natuurlijk 4% rente dus het wordt ook je spaarrrekening. Mocht ik dus een ETF willen die niet in Degiro Kernselectie valt, kan ik die volgens mij beter bij TR kopen?
Is het dan nog slim om alles bij Degiro te verkopen en aan te kopen bij TR gewoon om alles op 1 plek te houden? Of een beetje dom ivm de verkoopkosten bij de een en de aankoopkosten bij de ander?
- iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD, IE00BKM4GZ66
- iShares Core MSCI World UCITS ETF USD, IE00B4L5Y983
- Amundi Index MSCI World SRI PAB UCITS ETF DR (c), LU1861134382
- iShares MSCI World SRI UCITS ETF, IE00BYX2JD69
- UBS ETF (LU) MSCI World Socially Responsible UCITS ETF (USD) A-dis, LU0629459743
In 2019-2021 heb ik moeite gedaan om echte duurzame ETFs te zoeken met lage kosten (nummers 3, 4 en 5). Maar dat uitsluiten obv SRI/ESG etc, dat hoeft niet meer zo voor mij. Ik ga liever voor ETFs die op middellange termijn (combi van 5jr tot 10jr) flink groeien + goeie dekking.
Nu mijn punt:
Ik heb de first post en de laatste 5 pagina's gelezen, maar raak zo helemaal de draad kwijt!
Wat is nou tegenwoordig een gezonde + lage kosten selectie van 5-6 ETFs? Lange termijn dus mag best wat risico nemen.
2e waar ik mee zit:
Ik heb het idee dat de meeste posters hier bij IB zitten. Ik zit dus bij Degiro maar overweeg Traderepublic omdat het volgens mij stukje goedkoper is (Degiro Kernselectie uitgezonderd) en simpelere UI. Plus natuurlijk 4% rente dus het wordt ook je spaarrrekening. Mocht ik dus een ETF willen die niet in Degiro Kernselectie valt, kan ik die volgens mij beter bij TR kopen?
Is het dan nog slim om alles bij Degiro te verkopen en aan te kopen bij TR gewoon om alles op 1 plek te houden? Of een beetje dom ivm de verkoopkosten bij de een en de aankoopkosten bij de ander?
[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 23-03-2024 14:21 ]
Ik heb sinds 2020 ING Zelf op de beurs.
Maandelijks koop ik NT World en NT EM.
Het rendement is positief en staat op mijn beleggingsrekening.
Maar hoe zorg ik ervoor dat ik het positieve rendement weer investeer in NT World en NT EM? Ieder jaar van het rendement dezelfde fondsen kopen? Of per kwartaal?
Maar hoe zorg ik ervoor dat ik het positieve rendement weer investeer in NT World en NT EM? Ieder jaar van het rendement dezelfde fondsen kopen? Of per kwartaal?
Bedoel je niet eigenlijk het dividend? Het rendement zit in de koersontwikkeling en krijg je enkel uitgekeerd als je verkoopt.SX-Superfly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:33:
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Via indexfondsenvergelijken.nl kun je verschillende opties vergelijken. Waarom wil je 5-6 ETF's? Ik heb zelf 2 vergelijkbare fondsen, en dat is meer dan genoeg volgens de meeste posters hier.Jazco2nd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:15:toon volledige bericht
Tot 2021 heb ik vooral in ETFs belegt, via Degiro geblokkeerde rekening (pensioenrekening):Vanaf 2021 een normale Degiro rekening geopend en actief belegt. In 2023 en 2024 heb ik niks meer gevolgd en ook niks meer gekocht. Nu wil ik via deze laatste rekening in ETFs gaan beleggen en zo minder spaargeld aanhouden. De eerste rekening ga ik niets meer inleggen, want die komt pas op de pensioenleeftijd vrij en die verschuift steeds.
- iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD, IE00BKM4GZ66
- iShares Core MSCI World UCITS ETF USD, IE00B4L5Y983
- Amundi Index MSCI World SRI PAB UCITS ETF DR (c), LU1861134382
- iShares MSCI World SRI UCITS ETF, IE00BYX2JD69
- UBS ETF (LU) MSCI World Socially Responsible UCITS ETF (USD) A-dis, LU0629459743
Nu mijn punt:
2e waar ik mee zit:
Volgens mij zitten er ook een boel posters bij hun huisbank met NT, en er zijn ook nog de Meesmannen.
Of het handig is om over te stappen zul je zelf even moeten berekenen denk ik, als je weet wat je jaarlijks bespaart qua kosten, en wat de overstap kosten zijn, kun je zelf bepalen of je de overstap de moeite waard vindt.
Ik neem aan dat je dividend bedoeld, ik zou het gewoon inleggen in het fonds zodra het uitgekeerde wordt. Dat is 1x per jaar per fonds.SX-Superfly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:33:
Wat bedoel je precies?SX-Superfly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:33:
Het dividend wordt automatisch herbelegd iig normaal gesproken.
PSN
@HandyLumberjack
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ heb ik nooit begrepen. Je moet hier zelf een groei % en dividend % invullen. Maar ik kan toch niet weten wat realistisch is?
En minimum markt cap is per fonds. Maar je kan dus niet zien als je 2 fondsen van 50% hebt of die dan overlappen of samen nagenoeg 100% dekken. dit laatste snap ik nu wel.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ heb ik nooit begrepen. Je moet hier zelf een groei % en dividend % invullen. Maar ik kan toch niet weten wat realistisch is?
En minimum markt cap is per fonds. Maar je kan dus niet zien als je 2 fondsen van 50% hebt of die dan overlappen of samen nagenoeg 100% dekken. dit laatste snap ik nu wel.
[ Voor 42% gewijzigd door Jazco2nd op 23-03-2024 15:36 ]
Nee natuurlijk niet maar dat kan niemand voorspellen dus ook indexfondsenvergelijken niet. Het gaat om vergelijken van de kosten en het daadwerkelijke rendement, gegeven een bepaalde (fictieve) groei.Jazco2nd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:33:
@HandyLumberjack
Voor de berekening van de kosten en het dividendlek heb je nou eenmaal uitgangspunten nodig. En wat de dividend en groei gaan doen in de toekomst weet niemand.Jazco2nd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:33:
@HandyLumberjack
Hun standaard instellingen lijken mij een redelijk uitgangspunt.
Dank! Logisch eigenlijk.
Dan kom ik eigenlijk, met standaard instellingen + 90% minimale cap al gauw uit op NT World + NT EM + NT SC. De indexen die ik al volg maar dan van NT. Mogelijk koos ik indertijd andere ETFs die dezelfde indexen volgen om binnen DeGiro Kernselectie te blijven.
Ik dacht verder juist aan wat meer verschillende ETFs zodat je de spreiding van je inleg kan variëren af en toe. Ene keer 40% naar de ene, dan 20%.. afhankelijk van de actuele waarde op dat moment.. Om toch een beetje te kunnen spelen.
Nog een vraag:
Waarom zijn al die andere ETFs die hier besproken worden, bijvoorbeeld Pictet nog interessant als je met 2 of 3 al een hoge marktcap behaald met lage kosten? Dan hoef je toch niet meer verder te kijken?
Laatste vraag: als er (acc) bij een ETF staat, begrijp ik dat dividend niet wordt uitbetaald maar automatisch wordt geïnvesteerd. Is dat wel zo verstandig?
Dan kom ik eigenlijk, met standaard instellingen + 90% minimale cap al gauw uit op NT World + NT EM + NT SC. De indexen die ik al volg maar dan van NT. Mogelijk koos ik indertijd andere ETFs die dezelfde indexen volgen om binnen DeGiro Kernselectie te blijven.
Ik dacht verder juist aan wat meer verschillende ETFs zodat je de spreiding van je inleg kan variëren af en toe. Ene keer 40% naar de ene, dan 20%.. afhankelijk van de actuele waarde op dat moment.. Om toch een beetje te kunnen spelen.
Nog een vraag:
Waarom zijn al die andere ETFs die hier besproken worden, bijvoorbeeld Pictet nog interessant als je met 2 of 3 al een hoge marktcap behaald met lage kosten? Dan hoef je toch niet meer verder te kijken?
Laatste vraag: als er (acc) bij een ETF staat, begrijp ik dat dividend niet wordt uitbetaald maar automatisch wordt geïnvesteerd. Is dat wel zo verstandig?
[ Voor 39% gewijzigd door Jazco2nd op 23-03-2024 16:10 ]
Dit topic gaat over passief beleggen, dus gewoon "zonder timen" geld erin kieperen, dat soort micromanagement levert waarschijnlijk geen voordeel op de lange termijn.Jazco2nd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:04:
Dank! Logisch eigenlijk.
Nog een vraag:
Los van kosten kunnen er andere redenen zijn om voor andere fondsen te gaan (bijv. ESG uitsluitingen).
De praktijk leert dat op lange termijn vrijwel niemand met zo’n aanpak beter presteert dan domweg de index volgen en er verder vanaf blijven. Dat is het principe van passief beleggen met indexfondsen. Spelen staat natuurlijk vrij, doe ik zelf ook, maar zie ik als een aparte beleggingsvorm naast mijn passieve indexbeleggingen. Discussie daarover is daarnaast ook off-topic.Jazco2nd schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:04:
Dat klopt, vanuit dat perspectief. Maar mensen willen soms ook switchen of hedgen op basis van andere aspecten zoals ESG uitsluitingen, duurzamer, andere broker/fondshouder enz.Nog een vraag:
Kan je toelichten hoe je bij de vraag komt? Wat lijkt jou verstandiger aan het uitbetaald krijgen?Laatste vraag: als er (acc) bij een ETF staat, begrijp ik dat dividend niet wordt uitbetaald maar automatisch wordt geïnvesteerd. Is dat wel zo verstandig?
Geef je een update als het gelukt is? Zonde als de dividend uitkeringen sinds 2020 gewoon als cash saldo op je beleggingsrekening staat niks te doen.SX-Superfly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:33:
Dank voor de reacties. Het gaat idd om dividend waar mijn vraag over ging.oscar82 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:52:
[...]
Geef je een update als het gelukt is? Zonde als de dividend uitkeringen sinds 2020 gewoon als cash saldo op je beleggingsrekening staat niks te doen.
Nu blijkt dat de uitgekeerde dividend in ieder geval jaarlijks opnieuw wordt belegd in hetzelfde fonds. Dus dat is goed. Ik heb er dus echt geen omkijken naar.
Gaat om ING Zelf Op De Beurs.
'In ieder geval jaarlijks' wekt bij mij de indruk dat het dividend best een tijdje als cash op je rekening staat.SX-Superfly schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:24:
[...]
Dank voor de reacties. Het gaat idd om dividend waar mijn vraag over ging.
Nu blijkt dat de uitgekeerde dividend in ieder geval jaarlijks opnieuw wordt belegd in hetzelfde fonds. Dus dat is goed. Ik heb er dus echt geen omkijken naar.
Gaat om ING Zelf Op De Beurs.
Bij mij wordt het door ing binnen een paar dagen na de uitkering alweer belegd.
Weet iemand waar je de info kunt vinden welke bedrijven er in een Northern Trust fonds zitten?
Voornamelijk geïnteresseerd in NT NA en NT World.
op de website van NT kan je info vinden over de fondsen en welke sub-fondsen/aandelen erin zitten.NMMNG schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:37:
Weet iemand waar je de info kunt vinden welke bedrijven er in een Northern Trust fonds zitten?
[ Voor 12% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 24-03-2024 14:01 ]
Die informatie staat niet op hun website.sjorsjuhmaniac schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:00:
[...]
op de website van NT kan je info vinden over de fondsen en welke sub-fondsen/aandelen erin zitten.
https://www.msci.com/constituentsNMMNG schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:37:
Scrollen naar NT ...
World wordt er niet expliciet opgenomen zoals dat wel het geval is bij de andere indexen in datzelfde rapport. Uiteraard kun je wel de betreffende indexen erbij pakken die er onder vallen maar de link van @helloitsme is vollediger.
Beste, ik wil niet lui overkomen maar wat is nu het "verschil" tussen beide ETF's?
https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true
en
https://www.ishares.com/n...ares-nasdaq-100-ucits-etf
De risico's/potentie zijn toch ongeveer gelijk?
en
Kijk eens goed naar de sectoren waar deze ETF's in beleggen en het aantal onderliggende posities.tatata schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
Beste, ik wil niet lui overkomen maar wat is nu het "verschil" tussen beide ETF's?
en
If you can see, look. If you can look, observe
Ik ben een jaar of 3 geleden begonnen met maandelijks kopen van bnp esg nl idx. Elke maand voor hetzelfde bedrag met als doel voor de langere termijn (10 jaar of meer)
Inmiddels twijfel ik of het verstandig is om een keer tijdelijk uit te stappen.
Momenteel sta ik op een rendement van +20% waar ik zeker ook een periode -5% heb gestaan.
Het nu uitstappen en later instappen op een lagere koers (bij hetzelfde fonds) is dat nu in theorie wel of niet verstandig. Wanneer ik uitstap is de termijn van uitstap onbekend en dus heb je op dat moment ook zeer beperkt rendement (rendement) op de waarde.
Mensen met ervaring hier?
Momenteel sta ik op een rendement van +20% waar ik zeker ook een periode -5% heb gestaan.
Het nu uitstappen en later instappen op een lagere koers (bij hetzelfde fonds) is dat nu in theorie wel of niet verstandig. Wanneer ik uitstap is de termijn van uitstap onbekend en dus heb je op dat moment ook zeer beperkt rendement (rendement) op de waarde.
Basement Bios ---- Exo-S
Niet verstandig. Wat jij beschrijft is straks weer een typisch geval van ‘buy high & sel low’.
Het timen van de markt gaat je niet structureel lukken. Maar meer tijd in de markt blijven zal je gemiddeld meer opleveren.
Het timen van de markt gaat je niet structureel lukken. Maar meer tijd in de markt blijven zal je gemiddeld meer opleveren.
Even de AEX als makkelijk voorbeeld nemen. Tussen 1992 en 1995 is de AEX bijna verdubbeld.
Mooi eruit denk je dan, er uit en wachten op die crash. Alleen stijgt hij door tot 2000. Dan een megcrash van 3 jaar... Maar nooit onder die verkoopprijs in 1995.
Timen is hetzelfde als loten kopen. Je kunt winnen, maar meestal verlies je.
Mooi eruit denk je dan, er uit en wachten op die crash. Alleen stijgt hij door tot 2000. Dan een megcrash van 3 jaar... Maar nooit onder die verkoopprijs in 1995.
Timen is hetzelfde als loten kopen. Je kunt winnen, maar meestal verlies je.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Interessant leesvoer voor je -> https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/Mystikal schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:50:
Ik ben een jaar of 3 geleden begonnen met maandelijks kopen van bnp esg nl idx. Elke maand voor hetzelfde bedrag met als doel voor de langere termijn (10 jaar of meer)
Dat is inderdaad goed leesvoer. Minder werk, minder zorgen en gewoon vasthouden dus!GoEV6 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 07:37:
[...]
Interessant leesvoer voor je -> https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/
Bedankt hiervoor!
Basement Bios ---- Exo-S
Iemand met ervaring hier. Dacht in 2021 ook dat het echt niet langer omhoog kon, en dat ik wel weer in zou stappen als het omlaag ging. Dan kon ik mooi wat extra redement pakken. Resultaat: Het is nooit meer omlaag gegaan, alleen maar omhoog. Ik baal er nog steeds van. Heel mooi rendement gemist hierdoor. Enige tijd geleden, na lezen van boeken van JL Collins en John Bogle weer lumpsum ingestapt. Geheel tegen mijn gevoel in, want het zit nu alweer op niveaus die alle records breken. Maar dit keer ben ik voorbereid. Zoom even uit in de grafiek, en realiseer je dat de alltime high van vandaag slechts een piekje is die over 10 jaar waarschijnlijk ergens in die opgaande lijn is verdwenen.Mystikal schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:50:
Het ‘verschil’ is dat de ene de S&P 500 volgt en de andere de nasdaq 100.tatata schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
en
PSN
Ben al een tijdje aan het oriënteren om in etf's te investeren. Geld staat tot op heden grotendeels op de bank langzaam te verdampen. Ga nu echt de stap zetten en heb besloten dit bij DeGiro te doen (de 2e optie die indexfondsvergelijken voor 2024 aanraadt).
Vraag:
Ik ga maandelijks een bedrag overmaken, maar twijfel over mijn allereerste inleg; zouden jullie het gehele bedrag wat ik nu hiervoor beschikbaar heb (ong. 20 keer het bedrag wat ik daarna maandelijks ga inleggen) in 1 keer investeren, of dit op een of andere manier over de tijd uitsmeren? Zo ja, hoeveel % over wat voor een periode?
(Alles in 1 keer inleggen voelt toch best spannend, maar gevoel is natuurlijk niet rationeel.)
Vraag:
Ik ga maandelijks een bedrag overmaken, maar twijfel over mijn allereerste inleg; zouden jullie het gehele bedrag wat ik nu hiervoor beschikbaar heb (ong. 20 keer het bedrag wat ik daarna maandelijks ga inleggen) in 1 keer investeren, of dit op een of andere manier over de tijd uitsmeren? Zo ja, hoeveel % over wat voor een periode?
(Alles in 1 keer inleggen voelt toch best spannend, maar gevoel is natuurlijk niet rationeel.)
[ Voor 7% gewijzigd door Equastro op 29-03-2024 20:39 ]
Ik zou zeggen direct all in als je het mentaal aan kan. Hoe meer geld erin zit op lange termijn hoe meer het kan renderen.Equastro schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:37:
Ben al een tijdje aan het oriënteren om in etf's te investeren. Geld staat tot op heden grotendeels op de bank langzaam te verdampen. Ga nu echt de stap zetten en heb besloten dit bij DeGiro te doen (de 2e optie die indexfondsvergelijken voor 2024 aanraadt).
Vraag:
Als je spreid om een niet-mentale reden ben je eigenlijk weer de markt aan het timen imho.
Zie: GoEV6 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-03-2024 21:11 ]
Hallo,
Ik heb nog een vraag.
Per maand spaar ik 500 euro per maand vast. Ik houd gemiddeld 600-700 euro per maand nog extra over. Zouden jullie hiervan de helft sparen en de helft in een ETF stoppen(b.v. VUSA) of alles in een ETF stoppen?
Ik heb nog een vraag.
Per maand spaar ik 500 euro per maand vast. Ik houd gemiddeld 600-700 euro per maand nog extra over. Zouden jullie hiervan de helft sparen en de helft in een ETF stoppen(b.v. VUSA) of alles in een ETF stoppen?
Alles in etfsgouman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:20:
Hallo,
Ik heb nog een vraag.
Dat hangt er maar net helemaal van af wat je financiële doelen en wensen zijn natuurlijk.sgouman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:20:
Hallo,
Ik heb nog een vraag.
Mijn strategie is bv dat ik X jaar eerder met pensioen wil en dat ik heb uitgerekend hoe veel ik dan in jaar Y ongeveer nodig heb. Op basis daarvan heb ik uitgerekend wat ik per maand in ETFs stop. De rest spaar ik, en dat is bedoeld voor (1) buffer van X maandsalarissen, en (2) incidentele grote aankopen of investeringen in bv huis.
Je kan het ook omdraaien en een plan maken hoe veel je moet sparen en 'de rest' elke maand in ETFs stoppen.
Rail Away!
Kun je daar iets meer over vertellen? Hoort misschien in het FO topic, maar ik ben benieuwd hoe je eea bepaald hebt en welke aannames je hebt gedaan. Ben er ook mee bezig maar het het maar lastig en bang het bv te simplistisch op te zetten.Mad Marty schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 22:11:
[...]
Mijn strategie is bv dat ik X jaar eerder met pensioen wil en dat ik heb uitgerekend hoe veel ik dan in jaar Y ongeveer nodig heb. Op basis daarvan heb ik uitgerekend wat ik per maand in ETFs stop.
Naarmate je langer geld inlegt en belegt groeit je vermogen bij beleggingsfondsen of brokers. Dat is positief natuurlijk :-).. Ik beleg zelf bij Fitvermogen en bij DeGiro, maar ben benieuwd wat jullie vinden van de solvabiliteit van deze clubs? Op hun websites lees ik dat ze aan vermogensscheiding doen en dat bij een faillissement van een hen het vermogen van hun klant veilig is. Ook dat het AFM dit controleert. Klink vrij veilig, maar goed ik ben een leek en je moet erop vertrouwen dat de informatie inderdaad klopt. (Wat vast ook wel zo zal zijn).
Hoe gaan jullie hiermee om en houden jullie rekening met de solvabiliteit van de organisatie waar je je geld stalt? En zo ja, hoe controleren / monitoren jullie dat?
Hoe gaan jullie hiermee om en houden jullie rekening met de solvabiliteit van de organisatie waar je je geld stalt? En zo ja, hoe controleren / monitoren jullie dat?
Hier zijn wettelijke verplichtingen toe. En die controles "werken" in de zin van dat DeGiro al eens in "overtreding" is geweest / hun zaken niet goed genoeg op orde had (wel vermogensscheiding, maar niet 100% in orde waardoor een faillissement van DeGiro ook die "bewaar BV" naar het randje van de afgrond kon brengen zeg maar).xzip22 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:07:
Op hun websites lees ik dat ze aan vermogensscheiding doen en dat bij een faillissement van een hen het vermogen van hun klant veilig is. Ook dat het AFM dit controleert. Klink vrij veilig, maar goed ik ben een leek en je moet erop vertrouwen dat de informatie inderdaad klopt. (Wat vast ook wel zo zal zijn).
Blijft echter staan dat die controles een momentopname zijn, en zelfs dan niet waterdicht (zie Wirecard in Duitsland). En dat ook niet altijd gecommuniceerd wordt over non-compliance of dat er pas vrij laat over gecommuniceerd wordt (probleem moet opgelost zijn voordat er iets naar buiten wordt gebracht?).
Overigens is DeGiro al heel wat jaren terug overgenomen door het Duitse Flatex. De hoofdverantwoordelijke voor het toezicht zal dus wel BaFin zijn, waarbij de AFM (vanaf een afstandje) kijkt naar de Nederlandse operaties van Flatex-DeGiro.
Dit is lump sum vs DCA waar heel veel over geschreven isEquastro schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:37:
Vraag:
Lump sum (alles direct inleggen) is in de meeste gevallen beter, meer tijd in de markt, maar als je dit spannend vindt zou je het ook over een periode van bijvoorbeeld 6 of 10 maanden kunnen uitsmeren door je maandelijkse inleg tijdelijk te verhogen. Vooral voor de allereerste inleg is het echt niet 'fout' om het wat langzamer op te bouwen om er aan te wennen. Het belangrijkste is om vervolgens te blijven zitten wat er ook gebeurt.
Mijn eerste vrij grote lump sum was in januari 2020
Ik heb vorig jaar 50% lump sum gedaan gevolgd door 50% DCA, dat is ook nog een optie.
Dat is per persoon verschillend. Ligt aan je doelen, je (vaste)lasten of je risicomijdend bent of juist wat meer risico wilt nemen. Voor mij geldt dat ik sparen en beleggen gelijk verdeeld hebt. Ik wil graag een spaarpotje hebben. In percentages is dit 10-15% van maandsalaris richting spaarrekening en 10-15% naar beleggingen (waarvan meerendeel naar een ETF (automatisch) oplossing gaat en een klein deel naar DeGiro om te spelen met losse aandelen). Er zijn periodes geweest waar ik even tijdelijk meer gespaard heb en vlak na de 'Corona crash' is er tijdelijk veel meer richting aandelen gegaan. Dit is dus geen advies of de weg te gaan, want voor iedereen geldt dus een ander uitgangspunt maar dit is hoe ik het doe. Meerdere wegen naar Rome mogelijk.sgouman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:20:
Hallo,
Ik heb nog een vraag.
Ik zit nog steeds te kijken wat voor een broker ik erbij zou nemen, ik zie hier vaak Interactieve brokers voorbij komen is dat de beste en veiligste optie?
Ook weet ik niet zo goed welke etf/fonds ik zou moeten nemen.
Zat altijd in VWRL maar door een eerdere post qua kosten van @The_FrankO The_FrankO in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
twijfel ik of ik daar mee door moet gaan omdat er goedkopere opties zijn.
Uiteraard ken ik indexfondsvergelijken maar de opties uit dit vorige bericht komen daar niet naar voren.
Mijn huisbank is trouwens de rabobank mocht dat relevant zijn.
Kan iemand mij misschien adviseren, dat zal heel erg gewaardeerd worden.
De wensen zijn:
Broker
*Automatisch bij de belastingdienst, dus geen gedoe ook dadelijk niet met eventuele nieuwe vrh.
*veilig waar uiteindelijk een hele berg geld op kan lees meer dan 100k.
*hoeft niet automatisch te gaan beleggen, voorlopig doe ik alles nog handmatig ivm wisselende bedragen
Etf/fonds
*lage kosten
*lage dividend lek, mag ook een acc zijn
*wereld spreiding
Zat altijd in VWRL maar door een eerdere post qua kosten van @The_FrankO The_FrankO in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"
Uiteraard ken ik indexfondsvergelijken maar de opties uit dit vorige bericht komen daar niet naar voren.
De wensen zijn:
Broker
*Automatisch bij de belastingdienst, dus geen gedoe ook dadelijk niet met eventuele nieuwe vrh.
*hoeft niet automatisch te gaan beleggen, voorlopig doe ik alles nog handmatig ivm wisselende bedragen
Etf/fonds
*lage kosten
*wereld spreiding
Het is nog niet eens bekend hoe en wanneer dit ingevoerd gaat worden, dus ook onmogelijk om nu al te zeggen hoe brokers daar mee omgaan.NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:23:
Je hebt het specifiek over 100K, dat geeft mij de indruk dat je refereert aan het DGS. Maar je weet dat het DGS niet van toepassing is voor beleggingen?*veilig waar uiteindelijk een hele berg geld op kan lees meer dan 100k.
Als elke broker voldoet aan de Nederlandse/EU wetgeving, is er geen verschil tussen brokers wat dat betreft....maar "veilig" is relatief en vaak pas achteraf te bepalen.
Dat weet ik, was niet echt bedoeld om te refferen naar het DSG maar meer qua indicatie qua vermogen omvang.rube schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:32:
[...]
Het is nog niet eens bekend hoe en wanneer dit ingevoerd gaat worden, dus ook onmogelijk om nu al te zeggen hoe brokers daar mee omgaan.
[...]
Je hebt het specifiek over 100K, dat geeft mij de indruk dat je refereert aan het DGS. Maar je weet dat het DGS niet van toepassing is voor beleggingen?
Als elke broker voldoet aan de Nederlandse/EU wetgeving, is er geen verschil tussen brokers wat dat betreft....maar "veilig" is relatief en vaak pas achteraf te bepalen.
Klopt de nieuwe belastingregels zijn nog niet bekend maar als een broker nu al geen enkele gegevens doorgeeft waardoor er niks automatisch vermeld staat bij de belastingdienst en ook de overzichten niet duidelijk of compleet zijn dan heb ik er geen vertrouwen in dat het op dat moment wel goed zal gaan.
Waarom specifiek een “aparte” broker?NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:23:toon volledige bericht
Ik zit nog steeds te kijken wat voor een broker ik erbij zou nemen, ik zie hier vaak Interactieve brokers voorbij komen is dat de beste en veiligste optie?
De wensen zijn:
Broker
Etf/fonds
*lage kosten
*wereld spreiding
Je kan ook een rekening bij ABN openen en gebruik maken van de NT fondsen bijvoorbeeld.
Denk dat je kosten dan alleen de betaalpas zijn wat, afhankelijk van je beleggingen, waarschijnlijk 🥜 is.
Maar als iets niet veilig is voor 100K, is dat het ook niet voor 10K of voor 500K, dus is het bedrag niet relevant, dan zou je daar sowieso je vermogen niet willen hebben staan.NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Dat weet ik, was niet echt bedoeld om te refferen naar het DSG maar meer qua indicatie qua vermogen omvang.
Zoals ik aangaf, in principe is elke broker veilig omdat ze zich dienen te houden aan de regels/wetgeving.
Totdat blijkt dat ze er niet aan voldoen maar dan is het vaak te laat.....
Ik kan me zo voorstellen dat....banken/brokers die (gedeeltelijk) van de overheid zijn hun taken wellicht iets anders beoordelen en dat de controles bij grotere organisaties beter zijn. Maar goed, dat is een "gevoel" dat niet hard te maken is. Totdat het dat wellicht wel is en ook dan is het weer te laat.
Maar wellicht hoeft er straks ook nauwelijks iets doorgegeven te worden, beginstand, eindstand en het is voldoende? Daar hoef je je broker niet op te zoeken. Als het gaat om allerhande transacties, tja, dan wellicht wel maar dat is nog minstens 3 jaar weg zo niet nog veel langer schat ik zo in.Klopt de nieuwe belastingregels zijn nog niet bekend maar als een broker nu al geen enkele gegevens doorgeeft waardoor er niks automatisch vermeld staat bij de belastingdienst en ook de overzichten niet duidelijk of compleet zijn dan heb ik er geen vertrouwen in dat het op dat moment wel goed zal gaan.
Er zijn inderdaad meerdere opties.Anonyymm schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:05:
[...]
Dat is per persoon verschillend. Ligt aan je doelen, je (vaste)lasten of je risicomijdend bent of juist wat meer risico wilt nemen. Voor mij geldt dat ik sparen en beleggen gelijk verdeeld hebt. Ik wil graag een spaarpotje hebben. In percentages is dit 10-15% van maandsalaris richting spaarrekening en 10-15% naar beleggingen (waarvan meerendeel naar een ETF (automatisch) oplossing gaat en een klein deel naar DeGiro om te spelen met losse aandelen). Er zijn periodes geweest waar ik even tijdelijk meer gespaard heb en vlak na de 'Corona crash' is er tijdelijk veel meer richting aandelen gegaan. Dit is dus geen advies of de weg te gaan, want voor iedereen geldt dus een ander uitgangspunt maar dit is hoe ik het doe. Meerdere wegen naar Rome mogelijk.
Zelf gebruik ik de spaarrekening niet meer, ik heb alles in ETF's zitten, zodra het salaris binnenkomt bepaal ik hoeveel ik ongeveer nodig heb tot er weer salaris binnenkomt plus een klein beetje marge, en de rest gaat volledig naar ETF's. Mocht het soms een keer voorkomen dat ik niet uit kom qua geld dan sta ik een paar dagen rood, dat is goedkoper dan dan langdurig geld op een vrij opneembare spaarrekening te laten staan.
Een bank zoals de abn kan ook een optie zijn als dat een goede optie is.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:45:
[...]
Waarom specifiek een “aparte” broker?
Je kan ook een rekening bij ABN openen en gebruik maken van de NT fondsen bijvoorbeeld.
Denk dat je kosten dan alleen de betaalpas zijn wat, afhankelijk van je beleggingen, waarschijnlijk 🥜 is.
Bedoelde een aparte broker voor mij zelf want momenteel beleg ik niet bij de rabo maar alleen bij de giro en daar heb ik onvoldoende vertrouwen in vandaar dat ik een andere broker of bank zoek.
Is dat niet een beetje tricky om zo weinig vrije geld ter beschikking te hebben?HandyLumberjack schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:49:
[...]
Er zijn inderdaad meerdere opties.
Zelf gebruik ik de spaarrekening niet meer, ik heb alles in ETF's zitten, zodra het salaris binnenkomt bepaal ik hoeveel ik ongeveer nodig heb tot er weer salaris binnenkomt plus een klein beetje marge, en de rest gaat volledig naar ETF's. Mocht het soms een keer voorkomen dat ik niet uit kom qua geld dan sta ik een paar dagen rood, dat is goedkoper dan dan langdurig geld op een vrij opneembare spaarrekening te laten staan.
Ik begrijp ''s je FO bent en geen baan meer hebt en een huis wat is afbetaald en verder geen kosten meer aan verbonden zijn dat het dan wellicht een optie zou kunnen zijn.
Maar als je afhankelijk bent van een inkomen vanuit werk dan lijkt mij dat niet verstandigd, stel er gebeurd iets ontslag of ziekte ik noem maar wat en je hebt ineens veel minder inkomen dan moet dat wel opgevangen kunnen worden en als dat je aandelen dik in de min staan dan is verkopen eigenlijk ook geen optie.
Zal toch wel wat achter de hand houden om in ieder geval paar maanden te kunnen overbruggen
Als je echt denkt dat je tegen de piek aanzit verkoop je bijv. de helft.Mystikal schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 06:50:
Je doet het dan nooit goed, wat er ook gebeurd...
Doe dat zelf met aandelen, veel ritjes gemist maar ook op tijd verlies beperkt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als je al bij de Rabobank zit is daar een Zelf Beleggen rekening openen en dan de bekende NT fondsen aankopen (90/10 World/EM of 80/10/10 World/EM/SC) een populaire optie met lage kosten. Anders kom je bij iets als Meesman: duurder maar eenvoudiger en zij regelen de spreiding voor je.NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:23:
Het kan risicovol zijn, zeker.NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Is dat niet een beetje tricky om zo weinig vrije geld ter beschikking te hebben?
Ik begrijp ''s je FO bent en geen baan meer hebt en een huis wat is afbetaald en verder geen kosten meer aan verbonden zijn dat het dan wellicht een optie zou kunnen zijn.
Maar als je afhankelijk bent van een inkomen vanuit werk dan lijkt mij dat niet verstandigd, stel er gebeurd iets ontslag of ziekte ik noem maar wat en je hebt ineens veel minder inkomen dan moet dat wel opgevangen kunnen worden en als dat je aandelen dik in de min staan dan is verkopen eigenlijk ook geen optie.
Zal toch wel wat achter de hand houden om in ieder geval paar maanden te kunnen overbruggen
Ik raad het ook niet iedereen aan hoor.
Wij hadden 2 vaste banen, welke beide op zichzelf voldoende waren om onze maandelijkse uitgaven te dekken.
Daarnaast wordt je in Nederland ook maar niet zomaar ontslagen, en meestal krijg je dan nog wel wat centen mee. Tenzij de werkgever failliet gaat. Zelfde geldt als je ziek wordt.
Aandelen in de min verkopen voelt zeker als geld verliezen.
Maar wie bijvoorbeeld €20.000 op de spaarrekening had staan de afgelopen 3 maanden heeft ook €2.000 rendement misgelopen. Wat voor de meeste dan weer niet als verliezen voelt.
Even een wat offtopic vraagje wat wellicht toch snel beantwoord kan worden;
ik heb mijn degiro beleggingen opgezegd en verhuisd naar abn. Op 5-1 kreeg ik brief met het rekeninguittreksel en de medeling dat "de afsluiting van de rekeningen wordt u als afzonderlijk document ter beschikking gesteld." Tot op heden heb ik niks ontvangen en mijn online account is ook verwijderd. Hoe snel is degiro met dit soort zaken? Moet ik geduld hebben, of ze even benaderen om het op te vragen?
Ik heb het nodig voor de belastingaangifte.
ik heb mijn degiro beleggingen opgezegd en verhuisd naar abn. Op 5-1 kreeg ik brief met het rekeninguittreksel en de medeling dat "de afsluiting van de rekeningen wordt u als afzonderlijk document ter beschikking gesteld." Tot op heden heb ik niks ontvangen en mijn online account is ook verwijderd. Hoe snel is degiro met dit soort zaken? Moet ik geduld hebben, of ze even benaderen om het op te vragen?
Ik heb het nodig voor de belastingaangifte.
👍NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Een bank zoals de abn kan ook een optie zijn als dat een goede optie is.
Bedoelde een aparte broker voor mij zelf want momenteel beleg ik niet bij de rabo maar alleen bij de giro en daar heb ik onvoldoende vertrouwen in vandaar dat ik een andere broker of bank zoek.
Ik bedoelde hetzelfde denk ik: vertrouw je een broker niet dan kan je voor weinig bij een grootbank terecht. Ik ging er vanuit dat je niet bij de Rabo wilde omdat je daar al klant bent en iets anders zocht.
Ik heb ca 1 maand salaris netto altijd op de spaar rekening staan.HandyLumberjack schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:49:
[...]
Er zijn inderdaad meerdere opties.
Altijd wel handig voor gevallen dat de auto ineens naar de garage moet of er iets kapot is aan het huis of de MTB en andere calamiteiten.
Dan hoef ik tenminste niet 5 dagen te wachten op het geld als het toevallig Pasen is
PSN
En heb je die tactiek wel eens vergeleken met niets doen? Wat was nu het saldo geweest?hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:16:
[...]
Als je echt denkt dat je tegen de piek aanzit verkoop je bijv. de helft.
Je doet het dan nooit goed, wat er ook gebeurd...
Doe dat zelf met aandelen, veel ritjes gemist maar ook op tijd verlies beperkt.
Ik zou alles bij de Rabobank houden. De bekende NT fondsen. Rabobank is het goedkoopst voor grote portefeuilles omdat de kosten zijn gecapped op 100 EUR per kwartaal.NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Een bank zoals de abn kan ook een optie zijn als dat een goede optie is.
Klopt het volgende grof-weg, of mis ik iets?Pistachenootje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:14:
[...]
Ik zou alles bij de Rabobank houden. De bekende NT fondsen. Rabobank is het goedkoopst voor grote portefeuilles omdat de kosten zijn gecapped op 100 EUR per kwartaal.
100EUR/Q * 4Q = 400EUR/y
kijkende naar NT fondsen met ~0,18% management fee.
400 EUR/y == 0.18% ==> 400/0.0018 = ~222K EUR
dus bij een portfolio van zuiver de NT fondsen twv >222K EUR is de rabo voordeliger dan bv de ABN.
In dat geval ga ik de abn als optie beschouwen want aan dat bedrag zit ik voorlopig nog nietsjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:41:
[...]
Klopt het volgende grof-weg, of mis ik iets?
100EUR/Q * 4Q = 400EUR/y
dus bij een portfolio van zuiver de NT fondsen twv >222K EUR is de rabo voordeliger dan bv de ABN.
Niet vergeten dat je bij ABN dan weer pakketkosten moet betalen. Moet je bij Rabo uiteraard ook, maar daar doe je dat sowieso al.NicoHF schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:59:
[...]
In dat geval ga ik de abn als optie beschouwen want aan dat bedrag zit ik voorlopig nog niet
Ik lees toevallig deze post. Is het zo makkelijk dat je je hypotheek (deels) omzet naar aflossingsvrij en dat je dat deel naar box 3 mag verplaatsen. Zo zet je bijvoorbeeld 1 ton hypotheek in box waardoor je ineens 1 ton extra belastingvrij vermogen hebt? Natuurlijk verlies je we recht op hypotheekrenteaftrek maar door niet af te lossen heb je ook weer meer vermogen vrij om te beleggen.Loek92 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:34:
[...]
Domme uitgaves doen om geen VRH van 2% te betalen is natuurlijk een beetje vreemd. Zoals hierboven al benoemd, je betaalt (op dit moment) ongeveer 2%. Een uitgave kost bijvoorbeeld 10k. Dan ''bespaar'' je 200 euro belasting, maar ben je wel die 10k kwijt![]()
Ik heb zelf 'per ongeluk' en deel van de hypotheekschuld in box 3. Door die schuld in box 3 kan ik een groter deel beleggingen belastingvrij aanhouden. Enige nadeel is geen HRA, echter is mijn rente lager dan de VRH, dus ik maak er alsnog winst op.
Verder zou je naar box 1 beleggen kunnen kijken of meer gebruik maken van deposito's, maar bij dat laatste ligt dat ook heel erg aan de rentes natuurlijk.
Ik ben er niet bekend mee om de hypotheek naar box 3 over te zetten. Komt de waarde van de woning dan niet ook in box 3?
Helaas is die tijd nu voorbij en worden (studie) schulden nu ook belast, als je boven het heffingsvrije vermogen zit.Loek92 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:34:
[...]
Door die schuld in box 3 kan ik een groter deel beleggingen belastingvrij aanhouden.
Logisch ook, want je kunt een mooi rendement behalen met het geleende geld.
Nee, want ABN rekent geen kosten voor de dividenduitkeringen, Rabo wel. Kun je vrij eenvoudig zien en naagaan op www.indexfondsenvergelijken.nl. Pas bij een hoger bedrag is Rabo goedkoper, uit mijn hoofd iets van rond de 400K.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:41:
[...]
Klopt het volgende grof-weg, of mis ik iets?
100EUR/Q * 4Q = 400EUR/y
Je mag de schulden nog steeds aftrekken, alleen tegen een ander forfaitair percentage dan sparen of beleggen.de Peer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Helaas is die tijd nu voorbij en worden (studie) schulden nu ook belast, als je boven het heffingsvrije vermogen zit.
Logisch ook, want je kunt een mooi rendement behalen met het geleende geld.
En zolang bezittingen - schuld (-min drempel waarde) onder het heffingsvrije vermogen blijft betaal je nog steeds geen vermogensbelasting, dus er valt nog steeds voordeel te halen.
Om je hypotheek van box 1 naar 3 te krijgen moet je zorgen dat je niet meer voldoet aan de regels van box 1. Ik heb dat destijds gedaan door annuïtaire hypotheek te vervangen door een aflossingsvrije.
Zoals @HandyLumberjack zegt: schulden worden niet belast (dat zou fraai zijn) maar verlagen juist de box 3 belasting.de Peer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Helaas is die tijd nu voorbij en worden (studie) schulden nu ook belast, als je boven het heffingsvrije vermogen zit.
Juist, en dat (fictief) rendement is wat wordt belast in box 3. Niet de schuld die dat rendement mogelijk maakt.Logisch ook, want je kunt een mooi rendement behalen met het geleende geld.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.