Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:31
miicker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Precies, daar leggen ze nogal wat druk op. Met zo'n toko wil ik geen zaken doen. Ik beslis zelf wel lekker hoeveel ik ga beleggen.
Uiteraard beslis je dat zelf. Dan is Meesman gewoon niet het platform voor jou. Ik proef, wellicht onterecht, een beetje rancune in je reacties richting Meesman maar dat lijkt me nou ook weer niet nodig.

Ik heb ooit eens een interview met de heer Meesman geluisterd en daarin gaf hij aan dat, om de kosten zo laag mogelijk te houden, ze streven naar die minimale inleg van 100 per maand of minimale portefeuille van 10k.
Als mensen daar met 20 euro per maand gaan inleggen en stoppen bij 3k krijgen ze gewoon te weinig transactiekosten binnen om de kosten voor de grotere portefeuilles ‘laag’ te houden.

Ik zit er voor mijn pensioenbeleggingsrekening en ben uitermate tevreden.
Voor box 3 kies ik niet voor Meesman ivm de íets hogere kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15
Joris 407 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Ja, ik heb wat met de calculator op indexfondsenvergelijken.nl gespeeld en zie geen onoverkome lijke verschillen. Heb een tijd geleden al een periode meegelezen en had onthouden dat Meesman als duur gezien wordt. Maar dat valt dus wel mee. Ik wil inderdaad gewoon maandelijks automatisch een bedrag inleggen en verder misschien jaarlijks naar kijken. Ik wil dus wel fractioneel kunnen aankopen, maar kan niet duidelijk vinden of dat bij de Rabobank kan. Weet iemand dat toevallig?
Ja, dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Nog een vraagje, de kosten voor een betaalrekening, zijn die meegenomen op de site https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ?

Ik verwacht van niet. Ik zie dat ik bij ABN een betaalrekening nodig heb, dit kost op het moment €3,70 per maand, maar dat zal in 20 jaar gegarandeerd duurder worden. Als ik er niet eens vanuit ga dat dit duurder wordt dan zou dit over 20 jaar tijd €888 kosten. Als ik die kosten namelijk meeneem, dan is mijn eigen bank ineens voordeliger.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:56
Joris 407 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:00:
@The Third Man https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ en https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ geven dat weer.

Ik ben me ook aan het oriënteren en vanwege de eenvoud neig ik naar Meesman. Maar ik lees aan de andere kant over de hogere kosten bij deze partij. Als ik echter een willekeurige inleg invul op indexfondsenvergelijken.nl, (NT world+em+sc / marktkapitalisatie 93%), dan zie ik als fondskosten bij Meesman 0,428% en bij de grootbanken 0,191%. Op het totaal na 15 à 20 jaar valt het verschil in rendement me eigenlijk wel mee (gerelateerd tot het totaalbedrag). Mis ik iets?
Misschien vind je het details (je geeft hierboven immers aan 20 jaar 0,237% hogere kosten mee te vinden vallen), maar ter info:
- Mr FOB berekent de werkelijke kosten bij Meesman op 0,58% https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
- bij enkele grootbanken zijn sinds kort varianten van NT World en NT EM verkrijgbaar met een lagere TER; die zijn nog niet meegenomen op indexfondsenvergelijken.nl . B.v. bij ABNAMRO kun je die (ook fractioneel, automatisch maandelijks voor een vast bedrag) aanschaffen zonder transactiekosten.
- bij Saxo worden transactiekosten verrekend met je betaalde servicekosten; het viel me op dat dat lijkt niet te zijn meegenomen op indexfondsenvergelijken.nl (Dat is wel te begrijpen, maar als je je hele tegoed gebruikt voor NT transacties kan dat toch significant schelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:42

sanook

_/-\o_

sanook schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Ik werd zojuist gebeld door Rabo dat dit inderdaad zo is voor mijn omzetting naar ABN, ze kunnen alleen hele posities overzetten, de rest blijft dan in je Rabo portefeuille en daar kun je dan mee doen wat je wilt.
(Nou hoop ik niet dat dit onder een of ander minimumbedrag zit waardoor je er vervolgens niks mee kunt doen, daar liep ik bij ABN onlangs ook tegenaan)
Dinsdag deze verhuizing aangevraagd (NT SC), vervolgens niks gehoord of gezien van ABN maar blijkbaar is het wel in werking gezet.
Kleine update over de verhuizing van mijn NT SC portefeuille van Rabo naar ABN.
Vorige week dinsdag dit proces gestart en gisteren zag ik het fonds in mijn ABN account staan (ze staan vandaag óók nog in mijn Rabo portefeuille...), dus ondanks 1 bank holiday is dit proces binnen een week geklaard. (nog even wachten op de documenten om te kijken hoe dit financieel zit)
As vrijdag ga ik de verhuizing voor de rest van mijn NT portefeuille inschieten.

Note: de bevestiging van ontvangst van de verhuis opdracht bij ABN wordt via reguliere post verstuurd en niet via email (tot op heden nog niks ontvangen...)

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 06-08-2025 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

miicker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:22:
Nog een vraagje, de kosten voor een betaalrekening, zijn die meegenomen op de site https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ?

Ik verwacht van niet. Ik zie dat ik bij ABN een betaalrekening nodig heb, dit kost op het moment €3,70 per maand, maar dat zal in 20 jaar gegarandeerd duurder worden. Als ik er niet eens vanuit ga dat dit duurder wordt dan zou dit over 20 jaar tijd €888 kosten. Als ik die kosten namelijk meeneem, dan is mijn eigen bank ineens voordeliger.
Die zijn inderdaad nog niet meegenomen.
Ik zit met dezelfde overweging, al is het niet eens zo'n slecht idee om een extra betaalrekening te hebben bij een andere bank met alle storingen en hacks tegenwoordig.

Maar dat is een andere discussie, voor mij is het een reden om met wat 'korting' een extra betaalrekening te openen. Voor iemand anders is het misschien logischer om bij de eigen bank te blijven en wat minder kosten te hebben.

Ik vraag me ook af of die 0,05% servicekosten (ipv 0.06 tov ING en Rabo) niet ook gaat veranderen.
Staat dat op een of andere manier vast of is dat over 5 jaar ook anders?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:15
Door de laatste reacties gaat het bijna klinken alsof Meesman een hele slechte keuze (van mij geweest) is.
Zit er sinds een maand voor een aankondigingen van Trump in, dus heb nog niet echt rendement kunnen maken en dit samen geeft een matig gevoel.

Aan de andere kant ben ik ingestapt met een bedrag en vervolgens maandelijks bijstorten en dan zie ik over +-20 jaar wel weer verder. Ik wist bij instappen dat meesman iets duurder is dan "concurrenten". Maar ik ben niet economisch onderlegt en heb ook niet echt tijd om mij erin te verdiepen, dus het is wel lekker makkelijk.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:37
Meesman is top. Niet gek laten maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Hier staan nog wat vergelijkingen waar kosten meegenomen worden:

https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/

Blijft een momentopname, kosten kunnen volgend jaar weer anders zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door sanook op 06-08-2025 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:28
Globalcitizen schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:20:
[...]

Misschien vind je het details (je geeft hierboven immers aan 20 jaar 0,237% hogere kosten mee te vinden vallen), maar ter info:
- Mr FOB berekent de werkelijke kosten bij Meesman op 0,58% https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
- bij enkele grootbanken zijn sinds kort varianten van NT World en NT EM verkrijgbaar met een lagere TER; die zijn nog niet meegenomen op indexfondsenvergelijken.nl . B.v. bij ABNAMRO kun je die (ook fractioneel, automatisch maandelijks voor een vast bedrag) aanschaffen zonder transactiekosten.
- bij Saxo worden transactiekosten verrekend met je betaalde servicekosten; het viel me op dat dat lijkt niet te zijn meegenomen op indexfondsenvergelijken.nl (Dat is wel te begrijpen, maar als je je hele tegoed gebruikt voor NT transacties kan dat toch significant schelen.)
Het procentueel verschil in kosten lijkt groot, maar bij Meesman zijn de servicekosten in de fondskosten verwerkt. Als je dan naar het daadwerkelijke rendement in euro's kijkt, dan valt het verschil me mee ja.

Inderdaad lijkt er wel een verschil te zijn tussen FOB en indexfondsenvergelijken.nl. FOB kijkt alleen naar een kostenpercentage, op indexfondsenvergelijken.nl wordt uiteindelijk rendement in euro's vergeleken. Zit indexfondsenvergelijken.nl er dan naast?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

miicker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:22:

Als je begint, is je huisbank door de vaste kosten die je al betaald voor je betaalrekening vaak iets 'goedkoper' dan die vanuit zo'n vergelijker lijkt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
Joris 407 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Inderdaad lijkt er wel een verschil te zijn tussen FOB en indexfondsenvergelijken.nl. FOB kijkt alleen naar een kostenpercentage, op indexfondsenvergelijken.nl wordt uiteindelijk rendement in euro's vergeleken. Zit indexfondsenvergelijken.nl er dan naast?
Zeker niet. Mr FOB rekent transactiekosten niet mee, dat is een belangrijk aspect. Er valt op beiden wat aan te merken maar beiden zijn geen verkeerde weergave. Het is met name belangrijk om met je eigen doelen en strategie te gaan uitrekenen en je kan beiden dan gebruiken ter vergelijking.

Het is niet het aller handigst om puur naar de goedkoopste op een of beiden te kijken en daar ‘dan maar’ voor te gaan. Je ziet hier wel eens dat mensen gelijk al WEBN-focussed zijn als ze Mr FOB’s artikel als startpunt hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 08:02
dragonhaertt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Die zijn inderdaad nog niet meegenomen.
Ik zit met dezelfde overweging, al is het niet eens zo'n slecht idee om een extra betaalrekening te hebben bij een andere bank met alle storingen en hacks tegenwoordig.

Maar dat is een andere discussie, voor mij is het een reden om met wat 'korting' een extra betaalrekening te openen. Voor iemand anders is het misschien logischer om bij de eigen bank te blijven en wat minder kosten te hebben.

Ik vraag me ook af of die 0,05% servicekosten (ipv 0.06 tov ING en Rabo) niet ook gaat veranderen.
Staat dat op een of andere manier vast of is dat over 5 jaar ook anders?
Uiteindelijk kan alles wat betreft kosten altijd veranderen. Daar zit ook geen periode aan vast. Als je dan puur naar de goedkoopste kijkt, dan kan je blijven overstappen. Daarom is het belangrijk om een goede overweging te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:43
Om maar te zwijgen over de steeds veranderende belasting regels. Mensen hier maken zich veel te druk over fonds A en ETF B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
Jobjl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Uiteindelijk kan alles wat betreft kosten altijd veranderen. Daar zit ook geen periode aan vast. Als je dan puur naar de goedkoopste kijkt, dan kan je blijven overstappen. Daarom is het belangrijk om een goede overweging te maken.
Wat dat betreft zou het ook wel interessant zijn om een beetje een trend weer te geven van hoe verschillende aanbieders qua kosten en opties zijn.

Ik zou bijvoorbeeld liever voor een stabiele #2 of #3 kiezen, dan een partij die het ene jaar de goedkoopste is, maar wat later weer een van de duurste opties biedt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

baba420 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:07:
Om maar te zwijgen over de steeds veranderende belasting regels. Mensen hier maken zich veel te druk over fonds A en ETF B.
En menselijk gedrag. Veel mensen kunnen helemaal niet een strategie aanhouden en zijn niet passief bij beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Laatst online: 20-08 18:29
Ik zit momenteel wereldwijd gespreid. Ik maak me niet persé veel zorgen om Amerika. Mijn horizon is nog lang genoeg om crashes die vast en zeker nog een keer gaan komen op te vangen. Of niet, maar dan hebben we ook wel grotere problemen.
Toch wil ik hier van af gaan wijken. Door meer te investeren in Europa (en euromunt). Of dat slim is ja of nee, dat weet alleen de toekomst. Het is ook niet zozeer beleggen met gevoel, want ik wil het gewoon meenemen in mijn maandelijkse overboekingen en set en forget.
Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen waarom ze deze keuze hebben gemaakt. In mijn research dacht ik eerst met STOXX 600 goed uit te zijn omdat die ook nog breed was (ten opzichte van STOXX 50), maar daar zit alsnog veel in wat geen euro's zijn (UK pounds, Zweden kronen etc.) Uiteindelijk bij iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Dist) uitgekomen en deze voeg ik nu voor 25% toe.
Voor de mensen die ook een EU tilt hebben, houd je ook rekening met niet-eurolanden maar wel in Europa, of heb je dezelfde aanpak? Ik ben benieuwd!

Vooral dit onderzoek met 1/3e in je eigen munt (echt de Euro, dus niet Europa) beleggen vond ik wel interresant: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4590406

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen

[ Voor 99% gewijzigd door Globalcitizen op 07-08-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-09 16:21
Drag0nizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:26:
Uiteindelijk bij iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Dist) uitgekomen en deze voeg ik nu voor 25% toe.
Als je gaat beleggen in een ETF met daarin de grootste aandelen uit een geografische zone dan is het toch vooral een "gevoelsding". Je krijgt dan eigenlijk nog steeds gewoon een werelddekking maar dan alleen met aandelen die hun (primaire) notering in een EU land hebben.

Totaal niet realistisch om te denken dat je dan meer een EU focus hebt, dat lijkt alleen zo.
7% in SAP, 7% in ASML, enz...... gewoon wereldspelers, niks EU only aan. Wat je vooral mist zijn de grote stijgers van de afgelopen jaren in de tech sector....

Maar zelfs het valutarisico is discutabel.

Niets mis mee met een keuze, maar als je echt meer EU only wilt dan moet je het toch echt zoeken in de kleinere aandelen. En zelfs dan, sentiment is vaak ook gewoon nagenoeg hetzelfde voor de developed countries.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 06-08-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik wil gaan beleggen voor mijn dochter en wil zelf ook wat gaan beleggen via Rabobank of ING. Kan ik twee portfolio's gescheiden houden, terwijl ik wellicht wel in dezelfde fondsen ga beleggen als ik bij één partij zit?

En is dit overzichtelijk te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

miicker schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:11:
Ik wil gaan beleggen voor mijn dochter en wil zelf ook wat gaan beleggen via Rabobank of ING. Kan ik twee portfolio's gescheiden houden, terwijl ik wellicht wel in dezelfde fondsen ga beleggen als ik bij één partij zit?

Ik heb bij Rabo een Zelf Beleggen rekening en ik krijg geen melding dat ik geen nieuwe kan openen als ik kies voor het openen van (nog) een Zelf Beleggen rekening. Ik kan het hele proces doorlopen en ben gestopt bij het bevestigen van de overeenkomsten en voorwaarden (want ik wil de rekening niet daadwerkelijk openen), dus lijkt erop dat dit bij Rabo mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 17:48

oscar82

De ondertitel

Globalcitizen schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:14:
[...]

Interessant. Het is wel een lang paper (89 pagina's); kun je misschien wat guidance geven, m.n. over het volgende:
Raden ze echt ergens je eigen munt i.h.a. aan of vinden ze alleen de Amerikaanse markt speciaal, zoals staat in sectie 5.4.5?

Wat losse opmerkingen:
- qua opmaak lijkt het een preprint, niet een peer-reviewed paper
- ikzelf wil geen lifecycle maar heb liever dat optimaal rendement doorgaat
- heb je eventueel een call optie in de door jou genoemde ETF overwogen ipv de ETF zelf? (Dit is een open vraag voor discussie; als je het lang wil aanhouden is een optie wellicht niet ideaal, maar je krijgt wel meer Europese exposure met een kleinere inleg, of in andere woorden je hoeft minder van je bestaande beleggingen te verkopen)
Is eerder besproken. Zoek bijv op Cederburg of home bias in dit topic.

Ik heb vooral onthouden dat het hele slechte resultaten geeft als je niet - of juist alleen maar - in je eigen thuismarkt belegt.

Alles tussen 20% en 90% in je eigen thuisland gaf goede resultaten. voor behoud van koopkracht en lokale inflatie bijhouden. Om de EU in de juiste verhouding te volgen hoef je volgens mij dus nauwelijks van de huidige market cap af te wijken.

Ik reken Zwitserland en Scandinavië ook wel dusdanig onder politieke en economische invloed van de EU / euro.

Het is juist een nieuwe blik op lifecycle omdat het concludeert dat obligaties niet optimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:53
frankmulder schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:37:
Meesman is top. Niet gek laten maken. :)
Meesman is wellicht een makkelijke partij maar als zelfs Microsoft, Google, Apple en andere grote techbedrijven zero days vinden in hun diensten (zowel in front als backend) die verstrekkende gevolgen kunnen hebben dan wil ik niet weten wat er bij zo'n klein bedrijfje met beperkte budgetten als Meesman allemaal niet op orde is... Ik verbaas me daarom vaak hoe mensen zo'n kleine speler met hun complete vermogen blind lijken te vertrouwen. Ik zou er absoluut niet rustig bij slapen als ik het vermogen waar ik mijn levensonderhoud van zou moeten bekostigen daar zou hebben staan...

Meesman valt daarnaast ook niet onder het beleggerscompensatiestelsel bijvoorbeeld :)

[ Voor 11% gewijzigd door zwaargeschapen op 06-08-2025 20:35 ]

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
oscar82 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:25:
[...]

Is eerder besproken. Zoek bijv op Cederburg of home bias in dit topic.

Ik heb vooral onthouden dat het hele slechte resultaten geeft als je niet - of juist alleen maar - in je eigen thuismarkt belegt.

Alles tussen 20% en 90% in je eigen thuisland gaf goede resultaten. voor behoud van koopkracht en lokale inflatie bijhouden. Om de EU in de juiste verhouding te volgen hoef je volgens mij dus nauwelijks van de huidige market cap af te wijken.

Ik reken Zwitserland en Scandinavië ook wel dusdanig onder politieke en economische invloed van de EU / euro.

Het is juist een nieuwe blik op lifecycle omdat het concludeert dat obligaties niet optimaal zijn.
Waarom quote je mij?
Ik ben niet de OP

[ Voor 7% gewijzigd door Globalcitizen op 08-08-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:51

Ik zou eens bij Brand New Day of Meesman kijken, die zijn er helemaal op ingericht om kinderrekeningen te openen. Dit juridisch goed geregeld zodat zij op hun 18de toegang krijgen tot de rekening.

Bij ING is het ook mogelijk om extra beleggingsrekeningen te openen maar hoe dit precies zit met kosten en of je die ook aan een kind kan toewijzen weet ik niet. Als het niet kan dan wordt het fiscaal niet aantrekkelijk als je ze op je eigen naam houdt omdat als je een leuk potje hebt opgebouwd met schenkrechten/ belasting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Ik zou eens bij Brand New Day of Meesman kijken, die zijn er helemaal op ingericht om kinderrekeningen te openen. Dit juridisch goed geregeld zodat zij op hun 18de toegang krijgen tot de rekening.

Bij ING is het ook mogelijk om extra beleggingsrekeningen te openen maar hoe dit precies zit met kosten en of je die ook aan een kind kan toewijzen weet ik niet. Als het niet kan dan wordt het fiscaal niet aantrekkelijk als je ze op je eigen naam houdt omdat als je een leuk potje hebt opgebouwd met schenkrechten/ belasting zit.
Thanks, maar heb het uitzoekwerk in die zin al gedaan. Ik wil juist geen rekening op naam van mijn kind, gewoon op mijn eigen naam. En Meesman is geen optie aangezien ik niet van plan ben iedere maand €100 te gaan storten.

Daarbij zijn er een hoop creatieve manieren om toch te kunnen schenken, denk aan dure spullen kopen die ze anders toch wel zouden kopen, etc. Daarbij heb je ook een eenmalig verhoogde belastingvrije schenking, natuurlijk maar de vraag of dit over 20 jaar alsnog bestaat, maar goed, dat zie ik dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:21
Het kan gewoon bij ING, dat hebben wij ook gedaan. Eén rekening voor ons en ook voor ieder kind een beleggingsrekening op onze naam. Als ze 18 zijn gaan we wel zien wat we met de rekening gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
TweakGP schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:27:
[...]
Als je gaat beleggen in een ETF met daarin de grootste aandelen uit een geografische zone dan is het toch vooral een "gevoelsding". Je krijgt dan eigenlijk nog steeds gewoon een werelddekking maar dan alleen met aandelen die hun (primaire) notering in een EU land hebben.

Totaal niet realistisch om te denken dat je dan meer een EU focus hebt, dat lijkt alleen zo.
Dit wordt vaker geloofd maar blijkt niet helemaal te kloppen. Je krijgt er wel degelijk meer EU focus door. Een soortgelijk argument komt hier ook aan bod: YouTube: International Diversification

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drag0nizer schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:26:
Ik zit momenteel wereldwijd gespreid. Ik maak me niet persé veel zorgen om Amerika. Mijn horizon is nog lang genoeg om crashes die vast en zeker nog een keer gaan komen op te vangen. Of niet, maar dan hebben we ook wel grotere problemen.
Toch wil ik hier van af gaan wijken. Door meer te investeren in Europa (en euromunt). Of dat slim is ja of nee, dat weet alleen de toekomst. Het is ook niet zozeer beleggen met gevoel, want ik wil het gewoon meenemen in mijn maandelijkse overboekingen en set en forget.
Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen waarom ze deze keuze hebben gemaakt. In mijn research dacht ik eerst met STOXX 600 goed uit te zijn omdat die ook nog breed was (ten opzichte van STOXX 50), maar daar zit alsnog veel in wat geen euro's zijn (UK pounds, Zweden kronen etc.) Uiteindelijk bij iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (Dist) uitgekomen en deze voeg ik nu voor 25% toe.
Voor de mensen die ook een EU tilt hebben, houd je ook rekening met niet-eurolanden maar wel in Europa, of heb je dezelfde aanpak? Ik ben benieuwd!

Vooral dit onderzoek met 1/3e in je eigen munt (echt de Euro, dus niet Europa) beleggen vond ik wel interresant: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4590406
Het probleem is dus vooral, wat is in europa beleggen? Is BMW europees? Ze halen ongeveer de helft van een omzet buiten Europa. Ook qua fabrieken is het ongeveer de helft.

Is Google dan europees omdat een groot deel van de winst door Ierland vloeit? Qua omzet komt ongeveer 30% uit Europa.

Punt is dat het verschuiven van beleggingen uit de amerikaanse beurs helemaal niet betekend dat je minder in USA belegd. Een beursnotering zegt tegenwoordig niets meer over waar het zwaartepunt van een bedrijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is de toegevoegde waarde daaraan? Tenzij je echt enorme bedragen wil opbouwen zou ik het gewoon in 1 pot houden en t.z.t schenken danwel dingen voor haar betalen.

Op het moment dat je het op haar naamt zet betekend het dat ze op haar 18e allemaal kan verkopen voor een Porsche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde daaraan? Tenzij je echt enorme bedragen wil opbouwen zou ik het gewoon in 1 pot houden en t.z.t schenken danwel dingen voor haar betalen.

Op het moment dat je het op haar naamt zet betekend het dat ze op haar 18e allemaal kan verkopen voor een Porsche.
Ik houd het ook allemaal op mijn naam. De reden dat ik het gescheiden wil houden is dat ik het rendement van hetgeen dat ik voor mezelf beleg voor mezelf wil gebruiken. En dat voor mijn dochter is straks voor haar, daar betaal ik dan later ook zaken als haar studie, rijbewijs, etc. van. Wat er dan over blijft is voor haar op het moment dat ik denk dat ze het goed kan gebruiken (bijvoorbeeld woning kopen/huren of het willen maken van een mooie reis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miicker schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Ik houd het ook allemaal op mijn naam. De reden dat ik het gescheiden wil houden is dat ik het rendement van hetgeen dat ik voor mezelf beleg voor mezelf wil gebruiken. En dat voor mijn dochter is straks voor haar, daar betaal ik dan later ook zaken als haar studie, rijbewijs, etc. van. Wat er dan over blijft is voor haar op het moment dat ik denk dat ze het goed kan gebruiken (bijvoorbeeld woning kopen/huren of het willen maken van een mooie reis).
Ik ben persoonlijk fan van het allemaal zo simpel mogelijk te houden. Eventueel zou je het in excel kunnen administreren, maar ik zie het voordeel er niet zo van.

Op het moment dat rendementen tegenvallen zul je alsnog de studie, rijbewijs voor haar betalen lijkt me.
Op het moment dat je miljoenen op je rekenening hebt staan dan geef je sowieso extra aan haar voor het kopen van een woning, ongeacht het "potje"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

miicker schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:52:
[...]
Als je het relatief makkelijk wil houden, kun je het makkelijkste dan gewoon 1 fonds kiezen om daar dat geld in te storten wat je apart houd.

als je dat in de VWCE doet ipv de VWRL, doe je voor beiden in principe hetzelfde kwa beleggen bijvoorbeeld :)
(de ene is de ACC variant van de ander)
Of de ene in de cardano world en de ander in NT world.

Net wat je wil, of je gaat hard met excel bezig :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11-09 16:21
Pistachenootje schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:42:
[...]

Dit wordt vaker geloofd maar blijkt niet helemaal te kloppen. Je krijgt er wel degelijk meer EU focus door. Een soortgelijk argument komt hier ook aan bod: YouTube: International Diversification
Het klopt natuurlijk voor 80-90%, zoals bijna alles :-).

Zelf nadenken en redeneren graag ipv weer een (dom) YT filmpje...je kan prima van die 50 aandelen zelf bepalen dat ze nagenoeg allemaal een serieuze wereld exposure hebben of gewoon meedoen met de wereldmarkt.

Kies dan op zijn minst een ETF met ook de kleinere fondsen zoals de 600 ipv de 50.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakGP op 07-08-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
TweakGP schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Zelf nadenken en redeneren graag ipv weer een (dom) YT filmpje...je kan prima van die 50 aandelen zelf bepalen dat ze nagenoeg allemaal een serieuze wereld exposure hebben of gewoon meedoen met de wereldmarkt.

Kies dan op zijn minst een ETF met ook de kleinere fondsen zoals de 600 ipv de 50.
Maar die is er dan weer niet met enkel landen die de euromunt gebruiken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
TweakGP schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:15:
[...]

Ik vond het "YT filmpje" niet echt dom. Zelf redeneren en nadenken is altijd goed, maar het best op grond van goede info uit een betrouwbare bron. Dit lijkt mij zo'n bron.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

lachesis schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:04:
[...]

Ik vond het "YT filmpje" niet echt dom. Zelf redeneren en nadenken is altijd goed, maar het best op grond van goede info uit een betrouwbare bron. Dit lijkt mij zo'n bron.
Ik wou net zeggen, Ben Felix levert over het algemeen echt wel kwaliteit in zijn video's. Een verademing tussen de meuk die verder vooral op YT te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd.

[ Voor 131% gewijzigd door Pistachenootje op 08-08-2025 04:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:49
Drag0nizer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Maar die is er dan weer niet met enkel landen die de euromunt gebruiken
Ik heb me nog niet door de hele 89 pagina's heen geworsteld, aangezien dit soort papers nou niet persé mijn hobby zijn. Maar ik ben wel geïnteresseerd, aangezien ik hiermee een mogelijkheid zie om het valuta risico van een zwaar dollar gebaseerde portfolio te mitigeren, zeker in de RE fase.

Is dit ook de reden dat jij hier naar kijkt, of gaat het jou meer om het pas houden met de lokale inflatie om je heen, door meer lokaal geïnvesteerd te zijn? Dat haal ik namelijk nog niet helemaal er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
sebastiaan89 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:09:
[...]

Ik heb me nog niet door de hele 89 pagina's heen geworsteld, aangezien dit soort papers nou niet persé mijn hobby zijn. Maar ik ben wel geïnteresseerd, aangezien ik hiermee een mogelijkheid zie om het valuta risico van een zwaar dollar gebaseerde portfolio te mitigeren, zeker in de RE fase.

Is dit ook de reden dat jij hier naar kijkt, of gaat het jou meer om het pas houden met de lokale inflatie om je heen, door meer lokaal geïnvesteerd te zijn? Dat haal ik namelijk nog niet helemaal er uit.
Dat is exact de reden dat ik er naar kijk (zonder RE te zijn dan). De huidige president heeft me daarvoor wel wakker geschud. En natuurlijk is hij over een paar jaar weg, komt er weer iemand anders, wordt het beter of slechter. Niemand weet het, maar risicospreiding door wereldwijd te beleggen is iedereen het al over eens. Maar als het op de munt aankomt is er ineens verdeeldheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
miicker schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:43:
Ik heb als doel geld sparen met een zo hoog mogelijk rendement tegen een zo laag mogelijk risico voor mijn dochter. Mijn idee is om bij de initiële inleg een wat groter bedrag te storten en vervolgens maandelijks +- €100 te storten.

Na wat uitzoek werk ben ik uitgekomen bij het beleggen in indexfondsen omdat dit historisch gezien een mooi rendement oplevert per jaar tegen een relatief laag risico. Ik heb mijn gegevens ingevuld op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Nu heb ik toch even wat vragen die vast wel vaker gesteld zijn, maar ik kon zo snel het antwoord niet vinden. Dus excuses alvast als ik de zoveelste ben met dit soort vragen.
- Betekend een hoger percentage marktkapitalisatie een betere risicospreiding?
- Bij indexfondsenvergelijken.nl staat standaard een groei van 5% en een dividend van 2,5% ingevuld. Is dit realistisch?
- Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld ABN "Zelf beleggen basis" (NT World + NT EM + NT SC, 93% marktkapitalisatie). In hoeverre moet ik bij een maandelijkse storing dan zelf nog dingen doen? Is het een kwestie van 1 keer een automatische overboeking instellen en that's it? Of moet ik dan in ABN nog iets regelen?

Ik ben overigens helemaal nieuw bij beleggen, dus nogmaals excuses voor eventueel domme vragen.
Weet niet of je het op je eigen naam of op de naam van je dochter gaat doen.

Maar de ABN biedt ook beleggen onder bewind aan. Dan kan je op naam beleggen, maar bijvoorbeeld ook bepalen dat ze pas op haar 25ste bij het geld kan. Anders zou dat al op 18 zijn met 0 zeggenschap.

Had in dit topic naar mijn idee nooit eerder teruggelezen dat het een optie was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:43
Crasheeee schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 06:22:
[...]

Weet niet of je het op je eigen naam of op de naam van je dochter gaat doen.

Maar de ABN biedt ook beleggen onder bewind aan. Dan kan je op naam beleggen, maar bijvoorbeeld ook bepalen dat ze pas op haar 25ste bij het geld kan. Anders zou dat al op 18 zijn met 0 zeggenschap.

Had in dit topic naar mijn idee nooit eerder teruggelezen dat het een optie was.
Leeftijd zegt niets, het ene kind kan met geld omgaan en het andere kind niet, of ze nou 12, 18 of 25 zijn. Ik kreeg een paar duizend euro totaal toen ik 18 werd van ouders en grootouders, kocht mijn eerste huis toen ik 22 was en had mijn eerste ton gespaard toen ik 27 was (nog geen 10 jaar geleden). Dat terwijl sommige vrienden van mij met 25 jaar hun laatste euro’s op de betaalrekening uitgaven aan een zak chips.

Liever alles in eigen beheer om zeker te weten dat ze het niet verbrassen, of beter nog: direct iets ermee betalen, zoals studie, huur, rijlessen/auto, reis, wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Orangelights23 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Leeftijd zegt niets, het ene kind kan met geld omgaan en het andere kind niet, of ze nou 12, 18 of 25 zijn. Ik kreeg een paar duizend euro totaal toen ik 18 werd van ouders en grootouders, kocht mijn eerste huis toen ik 22 was en had mijn eerste ton gespaard toen ik 27 was (nog geen 10 jaar geleden). Dat terwijl sommige vrienden van mij met 25 jaar hun laatste euro’s op de betaalrekening uitgaven aan een zak chips.

Liever alles in eigen beheer om zeker te weten dat ze het niet verbrassen, of beter nog: direct iets ermee betalen, zoals studie, huur, rijlessen/auto, reis, wat dan ook.
Natuurlijk zijn er ouderen die niet met geld kunnen omgaan en jongeren die dat wel kunnen, maar er is wel degelijk een positief verband tussen leeftijd en financieel gedrag. En juist in de periode 18-25 ontwikkelen veel jongvolwassenen zich op dat vlak, omdat ze uit huis gaan, zich moeten verzekeren, een een baan krijgen. En dat zijn alleen nog de omgevingsveranderingen. Ook hun hersenen ontwikkelen zich in die fase nog, wat invloed heeft op impulsief handelen. Geen gek idee dus denk ik om die 18 jaar op te rekken naar 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
edozat1 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Natuurlijk zijn er ouderen die niet met geld kunnen omgaan en jongeren die dat wel kunnen, maar er is wel degelijk een positief verband tussen leeftijd en financieel gedrag. En juist in de periode 18-25 ontwikkelen veel jongvolwassenen zich op dat vlak, omdat ze uit huis gaan, zich moeten verzekeren, een een baan krijgen. En dat zijn alleen nog de omgevingsveranderingen. Ook hun hersenen ontwikkelen zich in die fase nog, wat invloed heeft op impulsief handelen. Geen gek idee dus denk ik om die 18 jaar op te rekken naar 25.
En op het moment dat je kind het verkeerde pad kiest dan krijgt hij alsnog een smak geld op z'n 25e en is er niets wat je kan doen om dat te voorkomen.

Tenzij je meerdere tonnen wil geven op zijn 25e zou ik het gewoon zelf in beheer houden. Je kan zonder problemen rijbewijs, studie etc betalen en eventueel een familiehypotheek geven waarbij je de rente terug schenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
R.van.M schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

En op het moment dat je kind het verkeerde pad kiest dan krijgt hij alsnog een smak geld op z'n 25e en is er niets wat je kan doen om dat te voorkomen.

Tenzij je meerdere tonnen wil geven op zijn 25e zou ik het gewoon zelf in beheer houden. Je kan zonder problemen rijbewijs, studie etc betalen en eventueel een familiehypotheek geven waarbij je de rente terug schenkt.
Ik zeg niks over de vraag of het verstandig is om een rekening op naam van je kind te openen. Ik zeg alleen dat áls je dat doet, het m.i. geen gek idee is om de leeftijd te verhogen omdat de kans dat het mis gaat op hogere leeftijd kleiner is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
Het is ook maar net de vraag wat verstandig is. Ik had, als ik op mijn 25ste een zak met geld had gekregen, mijn studieschuld ondanks 0% rente, in 1x afgelost en mijn pa had dat verstandig gevonden. En ook in dit topic genoeg mensen die toch redenen hebben om bijvoorbeeld de hypotheek meer dan nodig af te lossen. Ik had tot 5 jaar geleden nooit gedacht dat ik zou gaan beleggen, want veel te onzeker. Ben nu bijna 40 en zit dus, je raad het al, in WEBN. Dus zeg het maar, wie is er nu echt wanneer verstandig? Dat is gewoon een mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
Orangelights23 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:18:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben van mening dat ik ook nog een rol heb in de financiële opvoeding van m’n kind. Als ik naar mijzelf kijk ben je op je 25ste toch wat bewuster van je keuzes die je maakt op die leeftijd dan 18. (Beetje N=1, dat wel).

Al snap ik jouw persoonlijke keus. Denk dat een groot gedeelte van de mensen die niet met geld kunnen omgaan. Het nooit aangeleerd hebben gekregen. En een gedeelte zal het nooit leren. Dat risico neem ik zelf maar voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
Volgens mij zijn er in deze groep al een hoop ouders met wat jonge kinderen.

Puur uit nieuwsgierigheid. Op welke leeftijd hebben jullie kind meer verteld over beleggen? Lijkt mij geen slechte zet om op een laagdrempelige manier te laten zien en vertellen hoe zoiets werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:01
@Crasheeee Ik beleg voor mijn kinderen op hun naam via Brand New Day. Mijn dochter kreeg op haar 18e toegang tot de rekening (BND nam contact met haar op om een account aan te maken en verplaatste daarna de rekening). Op dat moment heb ik ook uitgelegd wat het voor rekening is en hoe ze er het beste mee om kan gaan. Ze heeft het bedrag netjes laten staan en vult het af en toe aan met geld dat ze over houdt van haar DUO-lening.

Ik heb 2 neven van 16 en 18 die samen met hun vader actief beleggen. Stock picking doen en dagelijks kijken wat te kopen en verkopen. Daardoor is mijn zoon van 14 ook geïnteresseerd geraakt in beleggen. Ik heb het verschil tussen actief en passief uitgelegd en €100 van zijn eigen spaargeld in CARIW ingelegd op zijn eigen beleggingsrekening (niet bij BND dus). Dat gaat gestaag omhoog, wellicht dat hij later nog meer spaargeld wil beleggen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:43
Crasheeee schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben van mening dat ik ook nog een rol heb in de financiële opvoeding van m’n kind. Als ik naar mijzelf kijk ben je op je 25ste toch wat bewuster van je keuzes die je maakt op die leeftijd dan 18. (Beetje N=1, dat wel).

Al snap ik jouw persoonlijke keus. Denk dat een groot gedeelte van de mensen die niet met geld kunnen omgaan. Het nooit aangeleerd hebben gekregen. En een gedeelte zal het nooit leren. Dat risico neem ik zelf maar voor lief.
Financiële opvoeding is inderdaad onderdeel van het zijn van ouders, dus dat zijn we helemaal met elkaar eens :P Het feit is wel dat een groot deel van de mensen zelf niet met geld kunnen omgaan en het daardoor niet kunnen leren aan hun kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Dit zijn trouwens wel allemaal families met voldoende inkomen. De families die enkele dagen over hebben aan het einde van de financiële maand hebben die luxe niet. En ook de kinderen komen niet verder dan een spaarrekening die eens in de zoveel maanden wordt leeggehaald om een gadget te kopen.

Een spaarzame/sobere (frugal) levensstijl als jongvolwassene is maar voor weinigen weggelegd. Dan kan je met een goed inkomen echt daadwerkelijk grote stappen zetten naar financiële onafhankelijk cq vroeg pensioen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:22
never mind

[ Voor 98% gewijzigd door VidaR-9 op 10-08-2025 10:02 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ga dus een beleggingsrekening openen bij Rabobank (zelf beleggen). Maar ik heb nu toch wat verwarring omtrent de transactiekosten.
Ik zie het volgende op de site:
Euronext Amsterdam, Brussel en Parijs € 5 + 0,05% (maximaal € 150)
Overig Europa, VS, Canada € 5 + 0,1%
Rest van wereld € 35 + 0,4%
Beleggingsfondsen 0,1% (maximaal € 150)
Exchange Traded Funds (ETF’s/Trackers) € 5 + 0,05% (maximaal € 150)
Obligaties (waaronder Rabo Certificaten) € 5 + 0,05% (maximaal € 150)
Opties (Euronext Amsterdam en Brussel) € 2,25 per contract
Turbo’s € 5 + 0,05% (maximaal € 150)
Valutakosten 0,25%
Als ik maandelijks een bedrag inleg van bijv. €75 en ik wil dit verdelen over iets zoals ETS's en beleggingsfondsen, betekend dit dat ik voor de ETF's maandelijks €5,- (+0,05%) aan kosten heb? Dat zou percentueel gezien natuurlijk best wel veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

miicker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:55:
Ik ga dus een beleggingsrekening openen bij Rabobank (zelf beleggen). Maar ik heb nu toch wat verwarring omtrent de transactiekosten.
Ik zie het volgende op de site:

[...]

Als ik maandelijks een bedrag inleg van bijv. €75 en ik wil dit verdelen over iets zoals ETS's en beleggingsfondsen, betekend dit dat ik voor de ETF's maandelijks €5,- (+0,05%) aan kosten heb? Dat zou percentueel gezien natuurlijk best wel veel zijn.
Nee die 5 euro is eenmalig bij aanschaf volgens mij. Je had het tenslotte over transactiekosten?

Edit :ah ja bij maandelijkse aanschaf worden het voor jou dus ook maandelijkse kosten.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-08-2025 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:58:
[...]

Nee die 5 euro is eenmalig bij aanschaf volgens mij. Je had het tenslotte over transactiekosten?
Ja klopt inderdaad. Maar niet iedere keer dat je inlegt wordt als transactie gezien dus?
Het leek me ook al vreemd dat dit zo duur zou zijn maandelijks, aangezien indexfondsenvergelijken helemaal niet zo'n hoge transactiekosten heeft berekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

miicker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:59:
[...]

Ja klopt inderdaad. Maar niet iedere keer dat je inlegt wordt als transactie gezien dus?
Jawel, daarom heet het transactiekosten. Per transactie dus.

75 euro is dan een laag bedrag waardoor de kosten procentueel gezien enorm hoog zijn.

Koop je 3 verschillende etf dan ben je zelfs 15 van je 75 euro al kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-08-2025 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Jawel, daarom heet het transactiekosten. Per transactie dus.

75 euro is dan een laag bedrag waardoor de kosten procentueel gezien enorm hoog zijn.

Koop je 3 verschillende etf dan ben je zelfs 15 van je 75 euro al kwijt.
Maar het is toch vreemd dat indexfondsenvergelijken aangeeft dat ik 36€ transactiekosten heb met een looptijd van 20 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

miicker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:06:
[...]

Maar het is toch vreemd dat indexfondsenvergelijken aangeeft dat ik 36€ transactiekosten heb met een looptijd van 20 jaar?
Maar naar welke etf of fonds kijk je dan?

Beleggingsfondsen hebben 0.1 procent transactiekosten.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 10-08-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:09:
[...]

Maar naar welke etf of fonds kijk je dan?

Beleggingsfondsen hebben 0.1 procent transactiekosten.
Hij staat ingesteld op NT World + NT EM + NT SC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

miicker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:15:
[...]

Hij staat ingesteld op NT World + NT EM + NT SC
Dan klopt het toch? Dat zijn geen ETF's en dus geen 15 euro per maand maar gewoon 0.1 procent van 75 euro

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-08-2025 20:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
miicker schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:55:
Als ik maandelijks een bedrag inleg van bijv. €75 en ik wil dit verdelen over iets zoals ETS's en beleggingsfondsen...
Waarom zou je? Hou je gewoon bij de bekende NT fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Megupe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:30:
Door de laatste reacties gaat het bijna klinken alsof Meesman een hele slechte keuze (van mij geweest) is.
Zit er sinds een maand voor een aankondigingen van Trump in, dus heb nog niet echt rendement kunnen maken en dit samen geeft een matig gevoel.

Aan de andere kant ben ik ingestapt met een bedrag en vervolgens maandelijks bijstorten en dan zie ik over +-20 jaar wel weer verder. Ik wist bij instappen dat meesman iets duurder is dan "concurrenten". Maar ik ben niet economisch onderlegt en heb ook niet echt tijd om mij erin te verdiepen, dus het is wel lekker makkelijk.
Ik sta er hetzelfde in als jij. Ben vorig jaar januari ermee begonnen en iedere maand iets bijgelegd. Het totale rendement is nu 25,7% waarvan 0,9% dit jaar (voor het eerst in de plus dit jaar).
Er komen vast weer betere tijden en ik vind het prettig dat zij al het werk uit mijn handen nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:57
Weet iemand wanneer Meesman dividend uitbetaald? Was voorgaande jaren rond juni, toen opeens midden augustus. En dit jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morwen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:38
Freshnub schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:57:
Weet iemand wanneer Meesman dividend uitbetaald? Was voorgaande jaren rond juni, toen opeens midden augustus. En dit jaar?
Ik heb net op de website ingelogd en op 11 augustus 2025 is er een transactienota te downloaden. Via opdrachten -> transacties.
Gisteren dus :D

Edit: Op de app ook gewoon zichtbaar via deze weg. De nota zal wel later volgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Morwen op 12-08-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb hier begin juli contact over gehad.
Ze gaven terug dat het waarschijnlijk ergens in augustus zou worden (en blijkbaar dus 11 augustus), maar konden geen datum geven omdat ze "afhankelijk waren van externe partijen".
Sommige zaken storen mij wel aan Meesman: de communicatie over dit soort dingen is zo slecht, de app is zeer matig (bv op de site staat wanneer eea bijgewerkt is of als fondsen gesloten zijn etc.), deze basis info vind je niet in de app, documenten wordt je nog geredirect.
App en site worden ook nauwelijks bijgewerkt.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:10
Hypothetische vraag. Stel dat Vanguard de kosten voor VWCE verlaagd in 2027 om concurrerend te blijven met WEBN et cetera.

Is het dan beter om nu alles in WEBN te stoppen en later overstappen naar VWCE? Of nu VWCE blijven kopen want dan ben je nooit uit de markt?
NMMNG schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:29:
Hypothetische vraag. Stel dat Vanguard de kosten voor VWCE verlaagd in 2027 om concurrerend te blijven met WEBN et cetera.

Is het dan beter om nu alles in WEBN te stoppen en later overstappen naar VWCE? Of nu VWCE blijven kopen want dan ben je nooit uit de markt?
Dat ligt aan hoeveel je belegd hebt, hoeveel het kost om over te stappen (aan- verkoopkosten), hoeveel het verschil is met WEBN

Elke dag uit de markt kost 0,028% (uitgaande van een langdurig gemiddelde van 10,32%)

Over t algemeen zal t een aantal jaar duren om het terug te verdienen

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:27
Van de week ontvangen

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:31

Als je op hetzelfde platform blijft hoef je bij deze overstap ook maar maximaal een paar seconden uit de markt te zijn.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Loek92 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Als je op hetzelfde platform blijft hoef je bij deze overstap ook maar maximaal een paar seconden uit de markt te zijn.
Bij IBKR kun je ook pairtrades doen, dan kun je de aankoop van de èèn koppelen aan de verkoop van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

Het is ook maar de vraag of je op de lange termijn netto goedkoper uit blijft bij WEBN inclusief tracking difference e.d. Het is en blijft een piepjong fonds met veel sampling. VWCE heeft een vrij strak track record: https://indexinvesting.no...d86e98001ad92dce531e46f08

Mr FOB zei ook onder z'n Beste ETF artikel
12 maanden is wel erg weinig data, SPDR lijkt redelijk volgens verwachting. Amundi ziet er op deze korte periode niet goed uit. Maar Amundi is pas vorig jaar van start gegaan. Zeker in het eerste jaar zie je vaak wat index afwijkingen. Zo te zien skippen ze nog steeds 1000+ holdings van de benchmark. Dan zitten dit soort risico’s er wel in. We verwachten dat Amundi, wat een grote partij is, ook wel volgens de index gaat lopen. Maar wel wat gek dat er met bijna 3 miljard onder beheer nog zo enorm gesampled wordt. Je zou minimaal 3, maar het liefst 5 hele kalenderjaren aan data willen zien. Dat is nog best even geduld hebben.
Ik zou eerlijk gezegd als je al VWCE overweegt er gewoonweg direct voor kiezen. Met een beetje geluk verlagen ze kosten over niet al te lang en dan zit je nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:20
The Third Man schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
Het is ook maar de vraag of je op de lange termijn netto goedkoper uit blijft bij WEBN inclusief tracking difference e.d. Het is en blijft een piepjong fonds met veel sampling. VWCE heeft een vrij strak track record: https://indexinvesting.no...d86e98001ad92dce531e46f08

Mr FOB zei ook onder z'n Beste ETF artikel

[...]

Ik zou eerlijk gezegd als je al VWCE overweegt er gewoonweg direct voor kiezen. Met een beetje geluk verlagen ze kosten over niet al te lang en dan zit je nog beter.
Dat laatste snap ik ook niet goed. In het begin steeg de dekking van de index erg snel, maar dat lijkt nu wel gestagneerd. Op het moment bevat het 2404 van de 3506 bedrijven.

Over het algemeen blijf ik het de beste keuze vinden, maar het zou mooi zijn als dit verder verbetert.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Over een aantal jaar kunnen we met meer zekerheid zeggen wat de beste keuze was. Het zal elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen. VWCE, WEBN, SPYI, SPYY zijn allemaal prima keuzes.

Edit: NT, GS/Fitvermogen, Cardano mogen ook in dat rijtje.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 15-08-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:58
Over een paar jaar weten we dat AVWC/AVEM de beste keuze was ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 15-08-2025 11:05 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:54:
Over een aantal jaar kunnen we met meer zekerheid zeggen wat de beste keuze was. Het zal elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen. VWCE, WEBN, SPYI, SPYY zijn allemaal prima keuzes.
Oh ja het is sowieso gerommel in de marge :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Radiodurans schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:04:
Ik vind AVWS wel een mooie aanvulling op WEBN (en dit er zelf voor +-10% in). Ben inderdaad benieuwd hoe dat er over 5 jaar uit ziet.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik hoop dat je gelijk krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Enige kanttekening bij SPYI is dat low caps erbij zitten, de prestaties lopen dan ook wat achter. SPYI zit hierdoor wel ruim onder de benchmark.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
DeadKennedy schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
Dat laatste snap ik ook niet goed. In het begin steeg de dekking van de index erg snel, maar dat lijkt nu wel gestagneerd. Op het moment bevat het 2404 van de 3506 bedrijven.
De kostenbesparing moet ergens vandaan komen. Als het makkelijk zoveel goedkoper kon waren er wel meer kapers op de kust gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
XWB schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Enige kanttekening bij SPYI is dat low caps erbij zitten, de prestaties lopen dan ook wat achter. SPYI zit hierdoor wel ruim onder de benchmark.
Ja small caps zitten er bij maar hoe dat in de toekomst gaat uitpakken valt weer niet te zeggen. Daarom zeg ik: het zal elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dan weten we wat het beste was, maar dan weet je nog steeds niet meer over wat in de toekomst de beste blijft/wordt :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki

Edit: NT en GS/Fitvermogen mogen ook in dat rijtje.
Van WEBN ben ik voorlopig nog niet overtuigd. Ze presteren nog steeds minder dan hun eigen index waarbij de afwijking vaak groter is dan 0,1% over de afgelopen maanden. Dit verschil zou je eigenlijk moeten optellen bij de TER, omdat dit fonds dus lager presteert dan de eigen benchmark. Ondanks de lage TER is door het onder presteren deze ETF niet meer zo bijzonder. De ETF is nog vrij jong en in korte tijd hebben ze ontzettend veel geld op weten te halen dus wellicht dat het de komende jaren bijtrekt.
Bron: https://www.amundietf.nl/...cits-etf-acc/ie0003xja0j9

Ook SPYY dat zich dit jaar lijkt te herstellen (YTD) met een beter resultaat dan de index, daar zie je van de afgelopen twee jaar dat de verschillen tussen de eigen benchmark en de prestaties van het fonds achterlopen. Verschillen: YTD: 0,25% 2024: -0,13% 2023: -0,19%
Bron: https://www.ssga.com/nl/n...rld-ucits-etf-acc-spyy-gy

SPYI daarentegen is niet best, daar zijn de verschillen gewoon te groot om het een verstandige keuze aan te merken. Verschillen: YTD: -0,14 2024: -0,24% 2023: -0,48%
Zie: https://www.ssga.com/nl/n...ket-ucits-etf-acc-spyi-gy

VWCE is dan niet de goedkoopste (verre van zelfs), maar weet wel als één van de weinigen ETF's dicht bij de benchmark te blijven. De verschillen zijn te verwaarlozen (0,01%), je krijgt dus nagenoeg waarvoor je betaald.
Zie: https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-accumulating

Onderaan de streep over de totale optelling van kosten bezien zullen de verschillen weggestreept kunnen worden, maar er is wel degelijk een verschil in kwaliteit van de ETF's. Hoe zich dit zal manifesteren op de lange termijn vind ik persoonlijk moeilijk in te schatten maar wel belangrijk om mee te nemen bij beslissingen die gaan over een lange termijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 15-08-2025 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
^ Is allemaal achteraf gepraat op basis van weinig data. Oké WEBN had wat meer tracking error maar heeft ook lagere TER. En tracking error kan ook in je voordeel uitpakken. Daarom zeg ik: waarschijnlijk maakt het allemaal weinig uit.

Edit: waarschijnlijk het enige waar je echt significant goedkoper mee kan uit zijn is VTI/VXUS.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 15-08-2025 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:52:
^ Is allemaal achteraf gepraat op basis van weinig data. Oké WEBN had wat meer tracking error maar heeft ook lagere TER. En tracking error kan ook in je voordeel uitpakken. Daarom zeg ik: waarschijnlijk maakt het allemaal weinig uit.

Edit: waarschijnlijk het enige waar je echt significant goedkoper mee kan uit zijn is VTI/VXUS.
Van WEBN is inderdaad weinig data omdat de ETF nauwelijks een jaar bestaat, maar gezien het afgelopen jaar zit er weinig verbetering in en loopt de ETF flink achter de feiten aan als ik kijk naar de maandelijkse datapunten. Het is niet gezegd dat dit in de toekomst zal verbeteren, maar vooralsnog maakt deze ETF haar hype niet waar als het gaat om lage kosten. Van de SPDR ETF's is wel veel meer data aanwezig en daar is het trackrecord over de lange termijn (jaren) niet zo florissant te noemen als ik heel eerlijk ben. De term "waarschijnlijk" laat ik aan jou, maar ik vind dat iedereen ook deze informatie behoort tot zich te nemen dan alleen te kijken naar de lage TER.

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 15-08-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Miki je lijkt buiten beschouwing te houden dat tracking error ook in je voordeel kan uitpakken. Vandaar dat ik er allemaal veel minder waarde aan hecht.

Overigens zijn er diepere analyses op RR community te vinden waar SPYY juist wel goed scoort. Ligt er ook weer aan welke data set je gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 15-08-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:45:
@Miki je lijkt buiten beschouwing te houden dat tracking error ook in je voordeel kan uitpakken. Vandaar dat ik er allemaal veel minder waarde aan hecht.

Overigens zijn er diepere analyses op RR community te vinden waar SPYY juist wel goed scoort. Ligt er ook weer aan welke data set je gebruikt.
Nee, dat doe ik niet. Bij SPYY geef ik in mijn eerste reactie aan dat zij het momenteel beter doen dan hun eigen index.
Miki schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:44:
Ook SPYY dat zich dit jaar lijkt te herstellen (YTD) met een beter resultaat dan de index, daar zie je van de afgelopen twee jaar dat de verschillen tussen de eigen benchmark en de prestaties van het fonds achterlopen. Verschillen: YTD: 0,25% 2024: -0,13% 2023: -0,19%
Bron: https://www.ssga.com/nl/n...rld-ucits-etf-acc-spyy-gy
Op welke info uit de RR Community op doelt weet ik niet, maar ik bedien me gewoon van de data die de fondshuizen zelf openbaar maken. Betrouwbaarder dan dit wordt het volgens mij niet of wel soms :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Nee, dat doe ik niet. Bij SPYY geef ik in mijn eerste reactie aan dat zij het momenteel beter doen dan hun eigen index.
Doordat het beide kanten kan uitvallen is de kans groter dat het na, zeg 10-20 jaar om kleine verschillen gaat.
Op welke info uit de RR Community op doelt weet ik niet...
https://community.rationa...s-in-the-ucits-land/31781

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik kies zelf voor WEBN in plaats van VWCE ook omdat het van het Europese Amundi is in plaats van Vanguard. Vanguard heeft al een hele grote vinger in de pap als aandeelhouder en ik denk dat hoe de Europese bedrijven stemmen op vergaderingen meer in lijn ligt met wat ik zou doen. Fijn dat WEBN een ETF is van Europese bodem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:44
een vraagje voor de ABN beleggers;

Ik kijk niet zo vaak maar nu wat vaker omdat ik de fondsen aan het switchen ben en nu valt mij op dat bijna iedere keer er een verschil zit tussen de portfolio waarde en de beleggingsrekening waarde. Beide zouden hetzelfde moeten zijn. Dit zie ik zowel in de app als op de website. Heb geen precieze getallen bij gehouden maar het gaat bij mij om 0.2% verschil ongeveer.

Zien jullie dit ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 14:30
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 03:34:
een vraagje voor de ABN beleggers;

Ik kijk niet zo vaak maar nu wat vaker omdat ik de fondsen aan het switchen ben en nu valt mij op dat bijna iedere keer er een verschil zit tussen de portfolio waarde en de beleggingsrekening waarde. Beide zouden hetzelfde moeten zijn. Dit zie ik zowel in de app als op de website. Heb geen precieze getallen bij gehouden maar het gaat bij mij om 0.2% verschil ongeveer.

Zien jullie dit ook?
Klopt, beleggingsrekening loopt 1 dag achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:26:
Ik kies zelf voor WEBN in plaats van VWCE ook omdat het van het Europese Amundi is in plaats van Vanguard. Vanguard heeft al een hele grote vinger in de pap als aandeelhouder en ik denk dat hoe de Europese bedrijven stemmen op vergaderingen meer in lijn ligt met wat ik zou doen. Fijn dat WEBN een ETF is van Europese bodem :)
Is er een vergelijkbaar fonds dat bij ING Zelf op de Beurs verkrijgbaar is? Zit daar zelf in NT fondsen nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
geenstijl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:28:
[...]

Sommige zaken storen mij wel aan Meesman: de communicatie over dit soort dingen is zo slecht, de app is zeer matig (bv op de site staat wanneer eea bijgewerkt is of als fondsen gesloten zijn etc.), deze basis info vind je niet in de app, documenten wordt je nog geredirect.
App en site worden ook nauwelijks bijgewerkt.
Tja ze bieden set-and-forget passief beleggen aan met het idee dat je juist niet regelmatig op de site dingen gaat checken, dus waarom zouden ze dan tijd en geld besteden aan dit soort dingen? Van mij had ook die hele app niet gehoeven: ik had liever lagere kosten gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 17:48

oscar82

De ondertitel

Tdem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Is er een vergelijkbaar fonds dat bij ING Zelf op de Beurs verkrijgbaar is? Zit daar zelf in NT fondsen nu.
Waarschijnlijk wel maar niet interessant vanwege aankoopkosten ETFs bij grootbanken. ETFs koopt men over het algemeen bij een broker zoals degiro of IBKR.

Zie de topicstart vanaf Populaire keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Leipo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:03:
[...]Tja ze bieden set-and-forget passief beleggen aan met het idee dat je juist niet regelmatig op de site dingen gaat checken, dus waarom zouden ze dan tijd en geld besteden aan dit soort dingen? Van mij had ook die hele app niet gehoeven: ik had liever lagere kosten gehad
Dat is geen excuus om niet gewoon voor een goede informatievoorziening te zorgen.
Het is nu niet zo dat dit enorme complexe dingen zijn om op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Tdem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

NT is een vergelijkbaar fonds, dus waarom zou je verder willen overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:38:
[...]
NT is een vergelijkbaar fonds, dus waarom zou je verder willen overstappen?
Omdat Northern Trust Amerikaans is, dacht ik 🥹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
Tdem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:46:
[...]

Omdat Northern Trust Amerikaans is, dacht ik 🥹
Ah op die manier, dan heb je bij ING ook nog de Cardano’s maar die hebben ook een stuk meer ESG uitsluitingen. Dat kan een nadeel zijn maar anderzijds wellicht ook juist aansluiten bij hetzelfde perspectief om niet voor Amerikaanse fondsbeheerders te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Ah op die manier, dan heb je bij ING ook nog de Cardano’s maar die hebben ook een stuk meer ESG uitsluitingen. Dat kan een nadeel zijn maar anderzijds wellicht ook juist aansluiten bij hetzelfde perspectief om niet voor Amerikaanse fondsbeheerders te kiezen.
Zie het inderdaad. Van te veel uitsluitingen wordt een passief belegger niet vrolijk. Dan houd ik het toch maar bij de NT-fondsen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tdem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Zie het inderdaad. Van te veel uitsluitingen wordt een passief belegger niet vrolijk. Dan houd ik het toch maar bij de NT-fondsen. :D
NT doet ook ESG, zijn daar gradaties van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
NT doet ook ESG, zijn daar gradaties van?
Ja, daar zijn gradaties in. Cardano bijvoorbeeld meer dan NT.

PSN

Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.