Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:31
YakuzA schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:19:
[...]

Zowel ETF als fondsen zijn zonder transactie kosten.

Het is inderdaad gewoon set and forget voor fondsen aankopen bij ING, werkt helemaal prima voor de standaard World+SC+EM hier. :)
(aangezien ze geen fractionele etf's doen, zijn etf's idd niet automatisch met set and forget te doen)
Ah, zoals gezegd zit ik zelf niet bij de ING en wist ik niet dat ETF daar ook zonder transactiekosten waren. Maar dan blijft mijn standpunt verder inderdaad nog wel staan, als je passief (lees: met automatische orders) wil beleggen kan dat bij ING met de NT fondsen, als je ETF's wil moet je een andere broker zoeken waar je automatisch (fractioneel) in kan leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:42

sanook

_/-\o_

sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:33:
@ditto4076 10y looptijd is niet bijzonder lang voor passief beleggen. Ik zou ook nadenken over een transitie strategie naar andere minder volatiele producten/ het aanhouden van minder volatiele producten.
Wat zou jij aanraden hiervoor? Moet wel meer opleveren dan sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48

oscar82

De ondertitel

sanook schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:00:
[...]

Wat zou jij aanraden hiervoor? Moet wel meer opleveren dan sparen.
Je kan bijv. 5 jaar van te voren geleidelijk aan meer in fixed income gaan zitten. Dit glidepath heb ik vorig jaar voor mezelf opgesteld. Alleen bleek het voor mij zelf wat aan de gedetailleerde kant. Ik ben bijv. in een paar maanden van de verhouding "2024" naar "2028" gegaan, omdat het me anders te lang zou duren. Te fijnmazig om maar met een paar procent per jaar aan te passen.

Maar om een idee te geven, kan je bijv. op de volgende manier risico afbouwen binnen een periode van 10 jaar, waarbij je toch vrij aggresief begint met beleggen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Jaar Markt SCV Fixed Income (of deposito's!)

2024    34  65  
2025    38  61  
2026    42  57  
2027    46  53  
2028    50  50  0
2029    45  45  10
2030    40  40  20
2031    35  35  30
2032    30  30  40
2033    25  25  50
2034    25  25  50

[ Voor 13% gewijzigd door oscar82 op 31-07-2025 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:20
de Peer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:51:
[...]

ja dat heb ik aan staan (ook alleen VTI en VXUS). Levert erg weinig op. Maar wel net genoeg om mijn transactiekosten te compenseren.

Dus tsja, is het de moeite waard? Misschien niet aangezien er ook wel wat onzichtbare risico's zijn volgens mij.
Even nagekeken en bij mij is het ook ongeveer hetzelfde als ik kwijt ben aan transactiekosten. Toch leuk om te weten en mooi meegenomen :) Komt neer op 0,05% op jaarbasis ongeveer (heel grof berekend).

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:21:
[...]

Duidelijk: zonder een bestaande betaalrekening bij een NLse grootbank, is via IB in WEBN beleggen een aanrader.

[...]

Een small caps ETF fonds erbij compliceert de zaak misschien onnodig? Ook vanwege wat ik denk te hebben opgemaakt uit de NT's, de juiste verhoudingen aanhouden. Doet WEBN dat intern?
WEBN omvat large en mid-caps, dus een SC fonds is een logische aanvulling. Of jij dat waardevol vindt is aan jou.
Ik weet niet wat je bedoelt met "de juiste verhoudingen aanhouden".
WEBN houdt intern de "juiste" verhoudingen aan van de index die het volgt: de Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index.
Dit is vergelijkbaar met NT World die een eigen versie (met ESG screen) van de MSCI World index volgt.

Vaak als het gaat over de "juiste" verhoudingen gaat het niet over de verhoudingen in een fonds, maar in hoeverre de verhoudingen van alle fondsen in je portfolio overeenkomen met de wereldwijde marktkapitalisatie van de onderliggende aandelen. Oftewel: in hoeverre is mijn portfolio wereldwijd gespreid. Een heel handige site is https://marketcaps.site/.

Hier zie je ook direct dat als je wereldwijd "correct" gespreid wil zitten in NT fondsen je de verhouding World/SC/EM van 82,5%/8,2%/9,3% aan zou moeten houden. Vaak "vereenvoudigd" tot 80/10/10. Dit is iets dat je dan zélf bij moet houden, ook bij de NT fondsen.

Helaas bestaat er in Nederland geen analoog aan de Amerikaanse VTI: met zéér lage kosten daadwerkelijk de hele wereld volgen. Dát zou wat mij betreft de heilige graal zijn :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 16:45
@DeadKennedy Bedankt voor je reacties. Is het verstandig om ineens mijn gehele belegbare vermogen via IBIE in WEBN te beleggen of zou het beter zijn om dit te spreiden over de tijd? Ik lees hier en daar dat "time in fund beats timing the fund" de consensus lijkt te zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Hoe gaat men om met fractionele posities? Zowel voor posities op de beurs (aandelen, ETF, etc.) als beleggingsfondsen.

Mijn ervaring bij het overstappen van de ene naar de andere broker (wel was ik alleen belegt in ETF's) dat hele posities wel overgezet kunnen worden, maar de fractionele posities tegen de marktprijs worden verkocht. Dus stel je hebt een positie van 10,25. Dan worden er 10 overgezet en de 0,25 verkocht tegen de marktprijs op dat moment.
Hierbij heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om zelf die 0,25 te verkopen, te laten staan bij de oude broker, of aan te vullen met 0,75 om tot een hele positie te komen.
Ik werd zojuist gebeld door Rabo dat dit inderdaad zo is voor mijn omzetting naar ABN, ze kunnen alleen hele posities overzetten, de rest blijft dan in je Rabo portefeuille en daar kun je dan mee doen wat je wilt.
(Nou hoop ik niet dat dit onder een of ander minimumbedrag zit waardoor je er vervolgens niks mee kunt doen, daar liep ik bij ABN onlangs ook tegenaan)
Dinsdag deze verhuizing aangevraagd (NT SC), vervolgens niks gehoord of gezien van ABN maar blijkbaar is het wel in werking gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:53:
@DeadKennedy Bedankt voor je reacties. Is het verstandig om ineens mijn gehele belegbare vermogen via IBIE in WEBN te beleggen of zou het beter zijn om dit te spreiden over de tijd? Ik lees hier en daar dat "time in fund beats timing the fund" de consensus lijkt te zijn...
Ja de kans is groot dat dat het verstandigst is, maar je loopt natuurlijk wel het risico dat je net pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
oscar82 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Je kan bijv. 5 jaar van te voren geleidelijk aan meer in fixed income gaan zitten. Dit glidepath heb ik vorig jaar voor mezelf opgesteld. Alleen bleek het voor mij zelf wat aan de gedetailleerde kant. Ik ben bijv. in een paar maanden van de verhouding "2024" naar "2028" gegaan, omdat het me anders te lang zou duren. Te fijnmazig om maar met een paar procent per jaar aan te passen.

Maar om een idee te geven, kan je bijv. op de volgende manier risico afbouwen binnen een periode van 10 jaar, waarbij je toch vrij aggresief begint met beleggen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Jaar Markt SCV Fixed Income (of deposito's!)

2024    34  65  
2025    38  61  
2026    42  57  
2027    46  53  
2028    50  50  0
2029    45  45  10
2030    40  40  20
2031    35  35  30
2032    30  30  40
2033    25  25  50
2034    25  25  50
Ditto4076 geeft aan dat het geld niet nodig is om van te leven, zodat het volgens mij dus "over" is. Dan is er minder reden voor een veilig schema om over 10 jaar een deel van het vermogen veilig te stellen, maar tegelijk een flink stuk rendement mis te lopen. Met geld dat 'over' is, zou ik zo'n afbouw dus niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:53:
Theoretisch is dat inderdaad het verstandigst: hoe langer je geld in de markt zit hoe hoger de verwachte opbrengst. De reden dat veel mensen in stapjes instappen is gevoel: het voelt spannend om in een keer met veel geld blootgesteld te zijn aan de markt.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Waar ligt zo ongeveer het omslagpunt dat de kosten van een eventueel dividendlek bij WEBN via IBIE niet meer opwegen tegen de service- en transactiekosten voor NT's bij Saxo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sanook schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:15:
[...]

(Nou hoop ik niet dat dit onder een of ander minimumbedrag zit waardoor je er vervolgens niks mee kunt doen, daar liep ik bij ABN onlangs ook tegenaan)
Dan zorg je er toch gewoon voor dat je niet met 0,000321 stuks achter blijft maar met 1,000321.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

fsfikke schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:11:
[...]

Dan zorg je er toch gewoon voor dat je niet met 0,000321 stuks achter blijft maar met 1,000321.
correct, dit was mijn kleinste fonds (SC), dus voor EM en World kan ik hier rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Wat is het verschil tussen beleggen in WEBN via IBIE of via TR (periodiek)? Is het een idee om een lump sum in WEBN bij IBIE te beleggen en periodieke inleg via TR (spaarplan)?

[ Voor 47% gewijzigd door ditto4076 op 31-07-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:56:
Wat is het verschil tussen beleggen in WEBN via IBIE of via TR?
Net als dat je een appel koopt bij AH of bij de Jumbo.
verschillende platformen, andere prijzen, andere service etc etc

Heb je deze vraag al eens aan google /AI gesteld? Dat helpt je wel op weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

TradeRepublic gebruikt(e?) maar 1 beurs (Lang & Schwarz / Börse Hamburg) en doet (of deed?) payment-for-order-flow. Dat zullen ze wel moeten aanpassen omdat dit binnenkort niet meer mag binnen de EU.

--edit
Wellicht nog wat info waarom ook de beurs waarop gehandeld wordt belangrijk kan zijn. Een beurs gestuurd door 1 market maker is over het algemeen ongunstig voor de prijsvoering van een bepaald effect.
https://optiver.com/insig...way-but-the-problem-isnt/

[ Voor 41% gewijzigd door Qwerty-273 op 31-07-2025 19:29 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Qwerty-273 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:15:
TradeRepublic gebruikt(e?) maar 1 beurs (Lang & Schwarz / Börse Hamburg) en doet (of deed?) payment-for-order-flow. Dat zullen ze wel moeten aanpassen omdat dit binnenkort niet meer mag binnen de EU.
Dank je. Ik denk dat ik hoe dan ook toch de 2 zal combineren, zodat ik bij TR met een spaarplan van minimaal €50/maand 1% Saveback verdien met alle kaartbetalingen. Dit kan bij TR ook in WEBN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:11:
Waar ligt zo ongeveer het omslagpunt dat de kosten van een eventueel dividendlek bij WEBN via IBIE niet meer opwegen tegen de service- en transactiekosten voor NT's bij Saxo?
Vanaf €1.000.000 is een NT portefeuille bij ABN en Saxo 0,02% per jaar goedkoper dan WEBN bij IBKR.
https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:32:
[...]

Dank je. Ik denk dat ik hoe dan ook toch de 2 zal combineren, zodat ik bij TR met een spaarplan van minimaal €50/maand 1% Saveback verdien met alle kaartbetalingen. Dit kan bij TR ook in WEBN.
Ik ben zeer tevreden Trade Republic gebruiker (sparen + betalen combineren & saveback), maar als broker neem ik het niet serieus.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:26:
Vanaf €1.000.000 is een NT portefeuille bij ABN en Saxo 0,02% per jaar goedkoper dan WEBN bij IBKR.
https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/
Dank je. Daar had ik overheen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:31:
Ik ben zeer tevreden Trade Republic gebruiker (sparen + betalen combineren & saveback), maar als broker neem ik het niet serieus.
Voor de saveback op kaartbetalingen is minimaal €50/maand beleggen in een spaarplan toch verplicht? Meer dan dat ben ik ook echt niet van plan, maar ik vond het opmerkelijk dat juist WEBN daar ook in de lijst van beschikbare ETF's staat. Wellicht kan ik, in gevallen waar TR geen saveback geeft, Curve (international) cashback gebruiken en die via Revolut weer naar TR sluizen en periodiek inleggen op WEBN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb als doel geld sparen met een zo hoog mogelijk rendement tegen een zo laag mogelijk risico voor mijn dochter. Mijn idee is om bij de initiële inleg een wat groter bedrag te storten en vervolgens maandelijks +- €100 te storten.

Na wat uitzoek werk ben ik uitgekomen bij het beleggen in indexfondsen omdat dit historisch gezien een mooi rendement oplevert per jaar tegen een relatief laag risico. Ik heb mijn gegevens ingevuld op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Nu heb ik toch even wat vragen die vast wel vaker gesteld zijn, maar ik kon zo snel het antwoord niet vinden. Dus excuses alvast als ik de zoveelste ben met dit soort vragen.
- Betekend een hoger percentage marktkapitalisatie een betere risicospreiding?
- Bij indexfondsenvergelijken.nl staat standaard een groei van 5% en een dividend van 2,5% ingevuld. Is dit realistisch?
- Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld ABN "Zelf beleggen basis" (NT World + NT EM + NT SC, 93% marktkapitalisatie). In hoeverre moet ik bij een maandelijkse storing dan zelf nog dingen doen? Is het een kwestie van 1 keer een automatische overboeking instellen en that's it? Of moet ik dan in ABN nog iets regelen?

Ik ben overigens helemaal nieuw bij beleggen, dus nogmaals excuses voor eventueel domme vragen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
miicker schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:43:
Ik heb als doel geld sparen met een zo hoog mogelijk rendement tegen een zo laag mogelijk risico voor mijn dochter. Mijn idee is om bij de initiële inleg een wat groter bedrag te storten en vervolgens maandelijks +- €100 te storten.

Na wat uitzoek werk ben ik uitgekomen bij het beleggen in indexfondsen omdat dit historisch gezien een mooi rendement oplevert per jaar tegen een relatief laag risico. Ik heb mijn gegevens ingevuld op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Nu heb ik toch even wat vragen die vast wel vaker gesteld zijn, maar ik kon zo snel het antwoord niet vinden. Dus excuses alvast als ik de zoveelste ben met dit soort vragen.
- Bij indexfondsenvergelijken.nl staat standaard een groei van 5% en een dividend van 2,5% ingevuld. Is dit realistisch?
- Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld ABN "Zelf beleggen basis" (NT World + NT EM + NT SC, 93% marktkapitalisatie). In hoeverre moet ik bij een maandelijkse storing dan zelf nog dingen doen? Is het een kwestie van 1 keer een automatische overboeking instellen en that's it? Of moet ik dan in ABN nog iets regelen?

Ik ben overigens helemaal nieuw bij beleggen, dus nogmaals excuses voor eventueel domme vragen.
-Ja, je verdeelt je inleg over een groter deel van de markt
-Niet echt, het is maar een voorbeeld. Je kan het niet voorspellen maar je moet ergens mee rekenen om het verschil in kosten inzichtelijk te maken.
-Je moet in dat geval zelf in de gaten houden dat de verhoudingen tussen die fondsen correct blijven. Als je bijv 80/10/10 inlegt kan dat aan het eind van het jaar 82/11/7 geworden zijn. Je moet dit zelf herbalanceren.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15

(Knip)foute info(Knip)

Overigens is je opmerking “laag risico” niet helemaal waar. Een laag risico zou mijn inziens zijn het sparen van geld op een spaarrekening binnen de DGS reikwijdte. Je kunt je inleg verliezen met beleggen ;) (als je verkoopt)

[ Voor 12% gewijzigd door fissa op 02-08-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fissa schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:46:
[...]

Als aanvulling op je laatste vraag: Je opent een beleggersrekening bij ABN (zelf beleggen). Je stelt een periodieke overschrijving in van je betaalrekening naar de beleggersrekening. Vervolgens doe je je eerste order vanuit je beleggersview. Stel dan een periodieke order in van 100,- per maand op een fonds naar keuze.
En dan is het set forget. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je genoeg geld op de rekening hebt staan om de periodieke order te kunnen doen in de toekomst.
Niet nodig, periodieke orders kan je ook van je normale betaalrekening laten afboeken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 06:09

t.a.v. vraag 2

Als je vergelijkt met de laatste 10 jaar dan is de 7,5% een wat voorzichtige inschatting. NT world heeft over de afgelopen (bijna) 10 jaar bv een rendement behaald van 11,74% (dat is incl dividend). bron: https://global.morningsta.../fondsen/0P000160R2/quote

Maar zoals altijd: gegevens uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
@helloitsme die vergelijking is een beetje scheef want NT World is alleen ontwikkelde markten en de 7% slaat op all-world. En sowieso kijkt het naar een langere periode dan 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 06:09
The Third Man schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:07:
@helloitsme die vergelijking is een beetje scheef want NT World is alleen ontwikkelde markten en de 7% slaat op all-world. En sowieso kijkt het naar een langere periode dan 10 jaar.
Als je EM en SC mee neemt kom je over de afgelopen 10jr hoger uit dan 7,5%.
EM: 6,41%
SC: 7,44% (pas in 2018 gestart)

Gemiddeld bij 80/10/10 (sind opstarten van deze fondsen): 10,8%

VT (https://www.morningstar.com/etfs/arcx/vt/performance ) doet sinds z'n oprichting in 2008, 8% in USD. maar ik weet niet direct wat het effect van valuta EUR/USD is op dat rendement vanuit NL geredeneerd

Waar kom jij op uit over een langere periode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hey, ik zie WEBN hier weer regelmatig voorbij komen.
Ik lees net een stuk van banker on wheels (gratis account nodig). De tracking difference voor WEBN lijkt vrij hoog over de afgelopen 12 maanden (-0.12%), zie het uitklapstuk in de Cost & Performance sectie. Hoe kijken jullie hier naar? Het is een nieuw fonds, dus nog niet veel data beschikbaar. Groeipijnen misschien? SPYY wordt wel aantrekkelijker zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
helloitsme schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:24:
[...]

Als je EM en SC mee neemt kom je over de afgelopen 10jr hoger uit dan 7,5%.
Ik noemde beide zaken (niet all-world, niet lange periode) als een bezwaar tegen je vergelijking, ik beweerde niet dat als je specifiek all-world meenam je sowieso op het juiste getal uit zou komen. Het andere bezwaar veranderde er niet mee.
VT (https://www.morningstar.com/etfs/arcx/vt/performance ) doet sinds z'n oprichting in 2008, 8% in USD. maar ik weet niet direct wat het effect van valuta EUR/USD is op dat rendement vanuit NL geredeneerd
17 vs 10 jaar is natuurlijk slechts een fractie langer, dus hetzelfde bezwaar staat overeind.

Breder gezegd is dit een voorbeeld van Recency Bias.

Echter speelt hier vermoed ik nog een statistische valkuil: een verwachting is niet hetzelfde als een langjarig historisch rendement. Een verwachting is een onderdeel van kansrekening en is de optelsom van alle scenario's gewogen door hun relatieve kans. Oftewel men neemt per scenario van beginjaar en eindjaar van de investering het rendement. Dus ook de periodes waarbij je helemaal niet lekker verdiende. Stel je zou tussen 2000 en 2010 hebben geinvesteerd, dan had je een negatief rendement op all-world gedraaid. Dat komt in het geheel niet terug op het langere rendement (en niet op jouw recente voorbeeld). Het komt pas terug in een lager % als het optelt bij alle andere periodes en diens rendement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
KC Boutiette schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:45:
Hey, ik zie WEBN hier weer regelmatig voorbij komen.
Ik lees net een stuk van banker on wheels (gratis account nodig). De tracking difference voor WEBN lijkt vrij hoog over de afgelopen 12 maanden (-0.12%), zie het uitklapstuk in de Cost & Performance sectie. Hoe kijken jullie hier naar? Het is een nieuw fonds, dus nog niet veel data beschikbaar. Groeipijnen misschien? SPYY wordt wel aantrekkelijker zo...
Ik heb het artikel gelezen, maar het is lastig om een conclusie te trekken. Kijkend naar de replication quality grafiek: Invesco zat boven de benchmark, en nu eronder. Andersom zat SPDR onder de benchmark, en nu erboven. Dat kan over een jaar weer anders zijn. Ook voor WEBN geldt dat het over een tijd misschien boven de benchmark kan duiken. De enige stabiele factor lijkt Vanguard te zijn, maar ook hiervan weet niemand wat het in de toekomst zal doen.

Ik denk niet dat het erg zinvol is om steeds te switchen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:09

G83

Msci world boven de 10% per jaar over de afgelopen 46 jaar. Bij een gemiddelde inflatie van plusminus 3,3% over die periode.

https://curvo.eu/backtest...x/msci-world?currency=eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@G83 nogmaals, dat is alleen de ontwikkelde markten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Zal de BD dividendbelasting heffen bij belegging/spaarplan in alleen WEBN via TR?
Worden bij WEBN via TR buitenlandse belastingen ingehouden?

[ Voor 37% gewijzigd door ditto4076 op 02-08-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatermater
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 14:06

Hou er rekening mee dat op indexfondsenvergelijken.nl nog de ISIN van de oude NT world en EM staat. De ABN heeft sinds enkele maanden een goedkopere variant: https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 17:57:
Zal de BD dividendbelasting heffen bij belegging/spaarplan in alleen WEBN via TR?
Worden bij WEBN via TR buitenlandse belastingen ingehouden?
Amundi zal voor WEBN zelf buitenlandse belasting inhouden, dat is het dividendlek. Een broker, dus ook TR, zal vervolgens dividendbelasting innen voor het land waar de klant belastingplichtig is. Nederland dus in jouw geval. De BD heft zelf niks, net als dat ze ook niet de BTW heffen bij een winkelier. Jij kan vervolgens via je aangifte Inkomstenbelasting de door TR geinde belasting weer terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
The Third Man schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Amundi zal voor WEBN zelf buitenlandse belasting inhouden, dat is het dividendlek. Een broker, dus ook TR, zal vervolgens dividendbelasting innen voor het land waar de klant belastingplichtig is. Nederland dus in jouw geval. De BD heft zelf niks, net als dat ze ook niet de BTW heffen bij een winkelier. Jij kan vervolgens via je aangifte Inkomstenbelasting de door TR geinde belasting weer terugvragen.
Super bedankt! Ik ben net bezig mijn situatie te becijferen in de 'Online Aangifte Simulatie' van de BD.
Geeft Amundi inzicht in door haar geinde buitenlandse dividendbelasting? De door de broker geinde NLse dividendbelasting kan ik verrekenen met mijn inkomstenheffing ongeacht mijn vermogen, als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Super bedankt! Ik ben net bezig mijn situatie te becijferen in de 'Online Aangifte Simulatie' van de BD.
Geeft Amundi inzicht in door haar geinde buitenlandse dividendbelasting? De door de broker geinde NLse dividendbelasting kan ik verrekenen met mijn inkomstenheffing ongeacht mijn vermogen, als ik het goed begrijp.
De door de fondsmanager ingehouden belasting is niet terug te vragen, dat is waarom het een 'lek' is. En waarom Nederlandse beleggingsfondsen zoals Cardano en NT bestaan die vanwege hun FBI-status de belasting enkelvoudig kunnen inhouden en daardoor het lek wegnemen.

Zie ook Mr FOB's Wat is dividendlekkage.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 02-08-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
The Third Man schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:33:
[...]
De door de fondsmanager ingehouden belasting is niet terug te vragen, dat is waarom het een 'lek' is. En waarom Nederlandse beleggingsfondsen zoals Cardano en NT bestaan die vanwege hun FBI-status de belasting enkelvoudig kunnen inhouden en daardoor het lek wegnemen.

Zie ook Mr FOB's Wat is dividendlekkage.
Desondanks zijn de totale lopende fondskosten, incl. dividendlek, van WEBN (via DEGIRO/IBIE) iets lager dan van NT's (via Saxo), volgens MR FOB.

Als ik ervoor kies om via TR met een lump sum en een 'spaarplan' in WEBN te 'beleggen', dan kom ik waarschijnlijk nog voordeliger uit. Dan heb ik weliswaar geen small caps dekking, maar ik hoef hoogstwaarschijnlijk ook niets te herbalanceren, alleen de NLse dividendbelasting in de aangifte inkomstenbelasting terugvragen. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@ditto4076 Het enige dat je nog zou kunnen meenemen is dat WEBN performance achterloopt op de benchmark, zie ook de reactie van KC Boutiette in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Desondanks zijn de totale lopende fondskosten, incl. dividendlek, van WEBN (via DEGIRO/IBIE) iets lager dan van NT's (via Saxo), volgens MR FOB.
Correct, alleen met je vorige vraag kreeg ik de indruk dat je iets met de BD wilde gaan doen met betrekking tot de belasting die Amundi afdraagt. En daarom gaf ik aan dat dat dus niet mogelijk is. Ik bedoelde niet dat die fondsen de beste keuze waren, ik noemde die fondsen als toonbeeld dat die belasting weglekt, dat is deels hun bestaansrecht.
Als ik ervoor kies om via TR met een lump sum en een 'spaarplan' in WEBN te 'beleggen', dan kom ik waarschijnlijk nog voordeliger uit. Dan heb ik weliswaar geen small caps dekking, maar ik hoef hoogstwaarschijnlijk ook niets te herbalanceren, alleen de NLse dividendbelasting in de aangifte inkomstenbelasting terugvragen. Of mis ik iets?
Administratief gezien klopt dat, maar je zit met TR niet op de normale beurs te handelen maar op een schaduwbeurs van een broker (Lang&Schwarz). Dit punt is net nog weer in het TR topic voorbij gekomen, zie ook mijn berichten daar. De vraag is dus aanzienlijk of je niet effectief duurder uit bent als je daar onvoordelige transacties uitvoert.

Mijn 2 centen advies: ik zou erg uitkijken met enerzijds zo erg op de penning te gaan zitten zodat je nog net met WEBN's kosten goedkoper uit bent dan NT, om vervolgens bij je broker wel zo'n risico te gaan lopen wat niet eens gekwantificeerd is (exact hun doel natuurlijk, een harde X % in een tabel doet veel meer qua beeldvorming dan een onbepaald Y % wat alleen als risico/aandachtspunt wordt genoemd). Kies dan een normale broker en koop op de normale beurs.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 02-08-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
In het artikel van BoW wordt ook het F50B IE0009DRDY20 Amundi ETF vermeld met een nog lagere TER (0,05) dan WEBN. Er staat bij dat het in Luxemburg gedomiciliseerd zou zijn, maar volgens JustETF is het Ierland. Het is een nog jonger fonds van november 2024. Wat is jullie kijk op dit fonds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
The Third Man schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:05:
Mijn 2 centen advies: ik zou erg uitkijken met enerzijds zo erg op de penning te gaan zitten zodat je nog net met WEBN's kosten goedkoper uit bent dan NT, om vervolgens bij je broker wel zo'n risico te gaan lopen wat niet eens gekwantificeerd is (exact hun doel natuurlijk, een harde X % in een tabel doet veel meer qua beeldvorming dan een onbepaald Y % wat alleen als risico/aandachtspunt wordt genoemd). Kies dan een normale broker en koop op de normale beurs.
Wat is het risico van WEBN via TR bij een eenmalige grote lump sum belegging en een €50/maand 'spaarplan' , zolang ik de 3 punten om op te letten van MR FOB en anderen in acht neem? Zou TR de gratis 'spaarplan' transacties plannen wanneer er een grotere spread is? Gebruik ik zo de juiste terminologie? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15
fsfikke schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Niet nodig, periodieke orders kan je ook van je normale betaalrekening laten afboeken.
Ah sorry, dat wist ik niet. Dacht dat de Rabo en ABN dit hetzelfde deden. Ik pas m’n post aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:23:
In het artikel van BoW wordt ook het F50B IE0009DRDY20 Amundi ETF vermeld met een nog lagere TER (0,05) dan WEBN. Er staat bij dat het in Luxemburg gedomiciliseerd zou zijn, maar volgens JustETF is het Ierland. Het is een nog jonger fonds van november 2024. Wat is jullie kijk op dit fonds?
Ten eerste is het een developed markets-only fonds, geen DM+EM zoals WEBN. Een DM fonds heeft gewoonlijk een lagere TER omdat het minder 'moeite' hoeft te doen, EM of SC zijn meer fondsen, hogere commissies, andere valuta, minder handelsvolume etc dus daar berekent de manager meer kosten voor. Daarnaast als je op de isin in het topic zoekt vind je ook nog een opmerking van Miki waar ik me bij aansluit.
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Wat is het risico van WEBN via TR bij een eenmalige grote lump sum belegging en een €50/maand 'spaarplan' , zolang ik de 3 punten om op te letten van MR FOB en anderen in acht neem? Zou TR de gratis 'spaarplan' transacties plannen wanneer er een grotere spread is? Gebruik ik zo de juiste terminologie? :*)
Wat ga je precies doen als je order niet wordt uitgevoerd voor de gewenste prijs? Mr FOB legt immers uit hoe je ervoor kan zorgen dat je geen risico loopt op een uitvoering voor een verkeerde prijs, maar kan ook niet helpen bij het uitvoeren van ervan voor de juiste prijs. Het is de essentie van een schaduwbeurs dat je niet er vanuit kan gaan dat het letterlijk zal lukken op basis van het orderboek, zoals op een Xetra of Euronext Amsterdam wel gebeurt.

Uberhaupt kan ik me moeilijk vinden in dat 'scherp aan de wind wilt varen' zoals hij beschrijft als je doodleuk als de wind zelf handelt bij een normale broker op de normale beurs. Waarom zou je wat anders willen als dat al zo simpel (en goedkoop) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het verschil staat op de website van Amundi:
Amundi Prime Global UCITS ETF Acc seeks to replicate, as closely as possible, whether the trend is rising or falling, the performance of the Solactive GBS Developed Markets Large & Mid Cap USD Index (the Index)
versus
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc seeks to replicate as closely as possible the performance of the Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index (the ""Index"")

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
@The Third Man Dan resteren voor mij alleen de opties WEBN via IBIE of NT's via Saxo. Ik heb bij beiden een account geopend. Voor een eenmalige lump sum belegging van een krappe 2 ton buy & chill, welke zou je aanraden? Kan ik bij Saxo in de 3 NT's, in de juiste verhouding, ineens als 1 transactie beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:59:
@The Third Man Dan resteren voor mij alleen de opties WEBN via IBIE of NT's via Saxo. Ik heb bij beiden een account geopend. Voor een eenmalige lump sum belegging van een krappe 2 ton buy & chill, welke zou je aanraden? Kan ik bij Saxo in de 3 NT's, in de juiste verhouding, ineens als 1 transactie beleggen?
Het zijn drie op zichzelf staande beleggingsfondsen met eigen ISIN, etc, etc. dus je krijgt hoe dan ook van doen met 3 transacties ongeacht welke broker dan ook.
Ondanks dat de handelstarieven van Saxo gunstig zijn rekenen zij ook nog een service fee over je portefeuille. Gezien het bedrag zou ik nog even de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten en door te rekenen.
Ook zou je bij BoW kunnen inlezen over brokers, ook dat helpt je om je een beeld te vormen wat voor jou een goede keuze zou kunnen zijn. Nu bekruipt me het gevoel dat je vrij makkelijk van het ene op het andere springt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het oude fonds van Amundi had de ISIN LU2089238203 en dat was inderdaad in Luxemburg. Dit fonds is samengevoegd met het onlangs opgerichte fonds in Ierland. Het Luxemburgse fonds werd in 2020 opgericht.

Zie ook de aankondiging daarvan in 2024.
https://www.amundietf.ch/...8203_CHE_ENG_20241016.pdf

— edit
BoW doet ook coaching (al zie ik dat de bedragen ondertussen wel fors te noemen zijn). Maar als je alles al duidelijk voor jezelf hebt, maar toch nog wilt sparren voor de laatste controle dan is dat wellicht een optie. Zeker als het om significante bedragen gaat. Het voordeel is dat ze onafhankelijk zijn en geen voordeel halen uit het aanbevelen van producten/brokers etc. Wat je bijvoorbeeld wel vaker ziet bij een “adviseur” van de bank.

[ Voor 23% gewijzigd door Qwerty-273 op 02-08-2025 23:16 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Miki schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Het zijn drie op zichzelf staande beleggingsfondsen met eigen ISIN, etc, etc. dus je krijgt hoe dan ook van doen met 3 transacties ongeacht welke broker dan ook.
Ondanks dat de handelstarieven van Saxo gunstig zijn rekenen zij ook nog een service fee over je portefeuille. Gezien het bedrag zou ik nog even de tijd nemen om alles op een rijtje te zetten en door te rekenen.
Ook zou je bij BoW kunnen inlezen over brokers, ook dat helpt je om je een beeld te vormen wat voor jou een goede keuze zou kunnen zijn. Nu bekruipt me het gevoel dat je vrij makkelijk van het ene op het andere springt.
LOL! Dat klopt! Ik probeer mijn voorlopige conclusies steeds met mijn beste vriend te bespreken en die klaagt dat ik niet te volgen ben. Ik zal nog wel wat tijd hieraan moeten besteden. Dat ik van het een op het ander spring, betekent niet dat ik impulsief zal handelen. Ik bekijk de zaken gewoon steeds van verschillende oogpunten.

Ik had zelf een spreadsheetberekening gedaan van de service- en transactiekosten voor NT's via Saxo en ik kwam op €19/maand servicekosten uit net als MR FOB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:59:
WEBN heeft als voordeel dat je automatisch in de juiste verhouding blijft zitten, bij NT moet je eventueel herbalanceren als de mondiale verhoudingen verschuiven, dat is dus niet geheel 'chill'. Saxo zal ook duurder zijn vanwege de servicekosten, opgeteld met de hogere TER's (zeker als je SC erbij hebt) ben je nog duurder uit, zelfs met gedicht dividendlek (dankzij NT). Vandaar dat indexfondsenvergelijken ook zelfs VWCE bij IBKR winstgevender uitrekent dan de 3 NT's bij Saxo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Wat vinden jullie van de combinatie via InteractiveBrokers (IBIE):

World (W) + Emerging Markets (EM)
  • Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc
  • ticker: WEBN; ISIN: IE0003XJA0J9
  • grootte: €229 m
  • TER: 0,07%/jaar
  • replicatie: fysiek (volledige replicatie)
Small Caps (SC)
  • SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF Acc
  • ticker: SPYI; ISIN: IE00B3YLTY66
  • grootte: €2.579 m
  • TER: 0,17%/jaar
  • replicatie: fysiek (geoptimaliseerde sampling)
Is er een vergelijkbare SC met volledige replicatie?
Hoe kan ik de optimale verhouding voor deze combinatie berekenen?

EDIT: ik zie op JustETF al dat SPYI veel overlap heeft met WEBN, behalve een deel SC wat WEBN mist.
Is WEBN aanvullen met een puur SC ETF wel mogelijk/zinvol?
Heeft SPYI niet een vergelijkbare spreiding als VTI/VXUS of NT's (zonder ESG), maar dan met lagere kosten dan de laatste?
Zowel MR FOB als BoW vermelden SPYI en deze lijkt voordelig en volledig dekkend.
Is er een met SPYI vergelijkbare ETF met volledige replicatie?

[ Voor 28% gewijzigd door ditto4076 op 03-08-2025 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
@ditto4076 sorry voor de wat directe opmerking, maar je lijkt per stap een beetje zelf te herontdekken wat al in de topicstart beschreven staat. SPYI staat daar ook als ‘een van de weinige die alledrie aanbiedt’, dus dat je het nu pas via via tegenkomt is wat apart. Ook zwalk je een beetje qua strategie, eerst kom je met een DM-only fonds tegenover WEBN en nu zoek je weer naar iets dat DM+EM+SC biedt. Misschien is het raadzaam om eerst even de topicstart van begin tot eind door te nemen en dan een breder bekeken plan op te stellen? Dan pas een shortlistje van fondsen en brokers te maken en dan af gaan wegen.

Wat betreft DM+EM+SC portfolio: Je hebt namelijk ook nog de NT-aggregrators Meesman en BND, ook die bieden alles in 1 enkel fonds aan. Wellicht ook handiger dan SPYI omdat je geen handmatige aankoop hoeft te doen, maar ook weer met nadelen zoals qua snelheid, maar goed dat had NT bij Saxo ook gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ditto4076
The Third Man schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:51:
@ditto4076 sorry voor de wat directe opmerking, maar je lijkt per stap een beetje zelf te herontdekken wat al in de topicstart beschreven staat. SPYI staat daar ook als ‘een van de weinige die alledrie aanbiedt’, dus dat je het nu pas via via tegenkomt is wat apart. Ook zwalk je een beetje qua strategie, eerst kom je met een DM-only fonds tegenover WEBN en nu zoek je weer naar iets dat DM+EM+SC biedt. Misschien is het raadzaam om eerst even de topicstart van begin tot eind door te nemen en dan een breder bekeken plan op te stellen? Dan pas een shortlistje van fondsen en brokers te maken en dan af gaan wegen.

Wat betreft DM+EM+SC portfolio: Je hebt namelijk ook nog de NT-aggregrators Meesman en BND, ook die bieden alles in 1 enkel fonds aan. Wellicht ook handiger dan SPYI omdat je geen handmatige aankoop hoeft te doen, maar ook weer met nadelen zoals qua snelheid, maar goed dat had NT bij Saxo ook gehad.
Ik snap je opmerkingen. Ik heb de topicstart en MR FOB blogs meermalen doorgelezen en in terug gebladerd wanneer iets niet duidelijk was. Met het vragen stellen, jullie reacties en terugbladeren worden zaken steeds helderder. Voor hen die wellicht al langere tijd met dit bijltje gehakt hebben, lijkt mijn ontdekkingstocht waarschijnlijk een herhaling van zetten. Voor mij geldt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:02
ditto4076 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Ik snap je opmerkingen. Ik heb de topicstart en MR FOB blogs meermalen doorgelezen en in terug gebladerd wanneer iets niet duidelijk was. Met het vragen stellen, jullie reacties en terugbladeren worden zaken steeds helderder. Voor hen die wellicht al langere tijd met dit bijltje gehakt hebben, lijkt mijn ontdekkingstocht waarschijnlijk een herhaling van zetten. Voor mij geldt dat niet.
Ik voel met je mee, want ik ben vooral een luie belegger en ik geloof in passief beleggen maar zie door de complexiteit ook door de bomen het bos niet altijd meer.

Ik lees dat je behoorlijk diep in de materie duikt en het probeert te begrijpen. Je zou iedere beginner en luie beleggers zoals ik hier helpen door obv je ervaringen een "topicstart voor dummies" te schrijven.

Edit: ik zit de topic start weer eens te lezen en die is echt al wel heel erg compleet en duidelijk. Dus ik stel mijn verzoek bij. Wil je aangeven met welke overwegingen je welke keuzes hebt gemaakt en wat je lastig en ingewikkeld vond. Dat zou helpen naast de topic start.

Het allerkortste advies voor luie beleggers is waarschijnlijk: Meesman of Brand new day.

[ Voor 17% gewijzigd door wlmpie op 03-08-2025 12:37 . Reden: Voortschrijdend inzicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
@wlmpie Ik stel je support op prijs. Ik ben nog even niet zover om mijn praktische ervaringen te delen. Tot nu toe heb ik me alleen opengesteld voor ervaringen van anderen en hun redeneringen erachter.

Tegelijkertijd onderzoek ik depositoladders. Daar ben ik bijna zover mee om het in de praktijk te brengen. Zodra ik iets te melden heb, zal ik dat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wlmpie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:19:
[...]

Ik voel met je mee, want ik ben vooral een luie belegger en ik geloof in passief beleggen maar zie door de complexiteit ook door de bomen het bos niet altijd meer.
Het is net zo complex als je het zelf maakt.
Gewoon 80/10/10 instellen en de world/sc/em kopen is helemaal niet complex.

Alleen als je de laatste 0,01/0,05% perse er zelf uit wil gaan persen, dan zoek je zelf de complexiteit op idd :)
Het belangrijkste blijft gewoon om te beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 03-08-2025 14:47 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je hebt eventueel ook nog een compleet (ontwikkelde + opkomende markten, en large/mid/small cap) fonds van Vanguard. Namelijk Vanguard ESG Global All Cap (V3AA - IE00BNG8L278) en hoewel de naam ESG zegt, doet het eigenlijk SRI met alleen uitsluitingen. Het minpunt van Vanguard ten opzichte van de andere aanbieders, is wel dat ze de laatste jaren niet TER verlagingen hebben doorgevoerd voor Europese UCITS fondsen. Je zit hier dus nog met een TER van 0,24%. Dat kan dus goedkoper met een combinatie van andere fondsen zelf in verhouding te houden.

Een eerder plaatje dat in dit topic werd gepost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9UMqt2o3fzgULSgSDcn-h7k5Ck=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TAheXP0jlDQRClvBpa1hbxYk.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
YakuzA schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Het is net zo complex als je het zelf maakt.
Gewoon 80/10/10 instellen en de world/sc/em kopen is helemaal niet complex.
Daar is niks gewoon aan :| de verhoudingen verschuiven nog wel eens met de tijd en het is dan aan de belegger om te herbalanceren en die is daar wellicht niet eens bewust van. Hoe dat minder complex, laat staan beter zou zijn dan een alles-in-1 fonds zoals SPYI, Meesman, BND of die Vanguard hierboven gaat aan mij voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:01:
[...]

Laat ik duidelijk(er) zijn: het gaat mij niet om een probleem dat je zaken helderder wil krijgen, daar zijn we immers voor. Alleen waar ik het over had was dat je meerdere keren een keuze maakte: eerst WEBN bij TR, dan na kritiek op TR: zal ik WEBN bij IBIE doen of 3x NT bij Saxo? En een dag later: zal ik dit Amundi fonds doen. Weer later: zal ik SPYI nemen. Dan ben je niet je kennis aan het verbreden, je bent met eindbeslissingen aan het schuiven en vraagt ons of die en die eindbeslissing handiger is. Dan benader je het niet als algemeen open vraagstuk "hoe zal ik mijn geld beleggen" en dan ontstaat een wat hak-op-de-tak effect. En het voelt een beetje alsof we aan het winkelen zijn met iemand die steeds vraagt 'die of die?' ;)

Dus misschien snap je toch mijn opmerking niet helemaal: ik zeg dat niet als uiting van frustratie, iets als "doe eens dat wat minder", ik zeg dat omdat het denk ik het verstandigst is om even met een schone lei overnieuw te beginnen: eerst basic strategie bepalen. Dan brokers en fondsen shortlist maken. Dan tot een keuze komen.

Dat heeft dus ook niks met ervaren vs beginner te maken, ook een ervaren belegger kan dit effect vertonen en ook voor die persoon is dan even terug naar het begin vaak het beste advies.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 03-08-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
The Third Man schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:41:
[...]
Laat ik duidelijk(er) zijn: het gaat mij niet om een probleem dat je zaken helderder wil krijgen, daar zijn we immers voor. Alleen waar ik het over had was dat je meerdere keren een keuze maakte: eerst WEBN bij TR, dan na kritiek op TR: zal ik WEBN bij IBIE doen of 3x NT bij Saxo? En een dag later: zal ik dit Amundi fonds doen. Weer later: zal ik SPYI nemen. Dan ben je niet je kennis aan het verbreden, je bent met eindbeslissingen aan het schuiven en vraagt ons of die en die eindbeslissing handiger is. Dan benader je het niet als algemeen open vraagstuk "hoe zal ik mijn geld beleggen" en dan ontstaat een wat hak-op-de-tak effect. En het voelt een beetje alsof we aan het winkelen zijn met iemand die steeds vraagt 'die of die?' ;)

Dus misschien snap je toch mijn opmerking niet helemaal: ik zeg dat niet als uiting van frustratie, iets als "doe eens dat wat minder", ik zeg dat omdat het denk ik het verstandigst is om even met een schone lei overnieuw te beginnen: eerst basic strategie bepalen. Dan brokers en fondsen shortlist maken. Dan tot een keuze komen.

Dat heeft dus ook niks met ervaren vs beginner te maken, ook een ervaren belegger kan dit effect vertonen en ook voor die persoon is dan even terug naar het begin vaak het beste advies.
Hoe bepaal ik een beleggingsstrategie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

*knip* er zijn drie opties: behulpzaam reageren, negeren, of rapporteren :). Dit helpt niet

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 04-08-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
The Third Man schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:41:
[...]

We lijken op verschillende golflengtes te zitten. Geen van mijn vragen waren bedoeld om op basis van de antwoorden een eindbeslissing te nemen. De vragen waren bedoeld als "Als ik dit zou doen, met welke uitdagingen en valkuilen krijg ik dan mogelijk van doen?". Ik verwoord het wellicht wat definitief, maar neem nou maar van mij aan, dat ik zover nog niet ben.

Ik nam aan dat open vraagstukken als "Hoe zal ik mijn geld beleggen?" voor de meesten te algemeen zijn. Zonder mijn omstandigheden te kennen, lijkt een zinvol antwoord op die vraag moeilijk te formuleren. Daarom kies ik ervoor om 'duidelijke' cases voor te leggen.

*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 04-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
ditto4076 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:53:
[...]

Hoe bepaal ik een beleggingsstrategie?
In de basis
  • Welke je van DM, EM en SC wel of niet meeneemt.
  • Welke gradatie van controle je over de aan- en verkoop wil, dus van zelf ETF kopen tot zelf beleggingsfondsen kopen tot een gemaksfonds nemen
  • Eventuele beperkingen of juist spreidingen van brokers en/fondsen
Dat is ook grofweg wat de topicstart behandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ditto4076 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:03:

Is WEBN aanvullen met een puur SC ETF wel mogelijk/zinvol?
Ja dat kan, er zijn zat mensen die nog een SC ETF erbij nemen.

Maar heb je eerst al voor jezelf bepaald of je small caps überhaupt wil?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
XWB schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:26:
[...]

Ja dat kan, er zijn zat mensen die nog een SC ETF erbij nemen.

Maar heb je eerst al voor jezelf bepaald of je small caps überhaupt wil?
Heeft het zin om eerst te bepalen of ik small caps wil voor ik weet of het kan en of het zinvol is? Probeer je me te behoeden voor 'impuls shopping'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
ditto4076 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Heeft het zin om eerst te bepalen of ik small caps wil voor ik weet of het kan en of het zinvol is? Probeer je me te behoeden voor 'impuls shopping'?
Je gunt jezelf geen tijd om e.e.a. te doorgronden. De vraag die je terugkrijgt is een terechte en heeft te maken met risicobereidheid t.o.v. een eventuele beloning. Small caps kennen een (veel) grilliger karakter die zowel naar boven als naar beneden kan uitschieten t.o.v. de mid caps en large caps waar de meeste World ETF's en beleggingsfondsen in zitten.
Prima om een keer uit te zoeken met bijvoorbeeld Morning star tools. Als je het allemaal wilt relativeren, als je uitgaat van de standaard verhouding op basis van marktkapitalisatie: wat doet die 10% op je portefeuille nou echt en wil je dan nog steeds de bijkomende lasten en zorgen (kosten, administratie, risk/reward premium, etc.). Wikken en wegen is het devies!

Aanvullend op wat je al aan advies hebt gekregen over het opzetten van een strategie. Stel jezelf eens de volgende vragen:
  • Wat wil je nu eigenlijk van een ETF of fonds? Denk aan transparantie, leesbare documentatie, lage kosten, enz.
  • Hoe ziet je ideale portefeuille eruit? Ingewikkeld met een veelvoud aan verschillende effecten of simpel alles in 1 effect?
  • Welk risico wil je dragen in je portefeuille met name als het wat minder gaat met de beurzen?
  • Wat verwacht je van een broker? Service, Nederlandse voertaal, klantenservice, betrouwbaarheid, vergunningen, welke instantie houdt toezicht, etc.
  • Hoe ziet je ideale broker omgeving eruit, wil jezelf aan de knoppen zitten en alles regelen aan de hand van prachtige grafieken of wil je meer afstand hebben en een simpele interface met het hoognodige?
  • Hoe wil je je transacties organiseren > periodiek > hoe vaak > hoe groot?
  • Wil je iedere maand zelf geld overmaken en zelf de transacties doen of wil je het automatisch ingeregeld hebben?
  • Is uitkeren van dividend belangrijk en wat ga je ermee doen: herbeleggen of privé uitgaven doen?
En ja, de antwoorden op de vragen zullen gaan knellen waardoor je persoonlijke afwegingen zult moeten maken lees: wikken en wegen. Er is geen goed of fout in deze, welke keuze je ook maakt zolang jezelf maar weloverwogen tot beslissingen bent gekomen. Je zit daarbij niet vast aan je strategie, als je na een (paar) jaar erachter komt dat je wat anders wil, ook geen man over boord. Je kunt zonder al teveel kleerscheuren ook weer wijzigen van strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Ik ben ooit gestart met een standaard mandje bij sns fundcoach. Via Binck is dit overgegaan naar Saxo investor en de afgelopen jaren heb ik diverse indexfondsen bijgekocht.
Mijn portefeuille bestaat uit onderstaande fondsen, gesorteerd op waarde van hoog naar laag.

Ik heb de volgende vragen.

Kan ik in Saxo investor ook een samenvattend overzicht krijgen inzake de spreiding van mijn portefeuille in categorieën en regio's? Ik kan dit wel per fonds zien, maar niet voor mijn hele portefeuille?

Sommige van deze fondsen hebben hogere kosten dan andere, maar migreren naar bijv. WEBN of de NT fondsen of CARIW en CARIEM brengt natuurlijk ook kosten met zich mee.

Is het voordelig om mijn portefeuille te saneren naar slechts enkele fondsen, of zal ik deze gewoon lekker laten zoals hij is? Nieuwe inleg doe ik momenteel via autoinvest in WEBN aka Amundi Prime All Country World (Acc) UCITS ETF in onderstaand lijstje.

Portefeuille gesorteerd op waarde van hoog naar laag:
VANGUARD GB ST IX INV (EUR)
VanEck World Equal Weight Screened UCI TS ETF
VANGUARD EM MK ST IX INV (EUR)
Amundi Prime All Country World (Acc) UCITS ETF =WEBN
JPM GLOBAL RESEARCH E C (USD) D
Cardano ESG Trans Enh Index Equity Global Inc
FIDELITY EUROPEAN GROWTH Y
INVESCO GL EQ INC Z (USD)
iShares MSCI Taiwan UCITS ETF
FIDELITY AMERICA Y (USD)
DWS INVEST II GLOBAL FC (EUR)
FIDELITY GREATER CHINA Y
JH PN EUR MD & LRG CP H2 (EUR) ACC
VanEck Multi-Asset Growth Allocation UCITS ETF
ROBECO QI GLOBAL DYNA FH (EURHDG) B
BGF LATIN AMERICAN D2 (EUR)
TEMPLETON GLOBAL SMALLER COMPANIES A D
GOLDMAN SACHS EURO RENTE FONDS (NL) N.V. "P" (EUR)
JH PAN EUR PROPERTY EQ H2 (EUR) ACC
TEMPLETON GROWTH EURO A
EC BALKANS R (EUR) ACC
Cardano Green Social & Sustainable Euro Cred Acc
BGF EMERGING MARKETS D2 (EUR) C
abrdn SICAV I - EURO X (EUR) A
Cardano ESG Trans Enh Index Equity EM Acc = CARIEM
Cardano ESG Trans Enh Index Equity Europe Inc = CARIW
BGF EMERGING EUROPE D2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@wimpie het is eenvoudig voordeliger om te switchen omdat de kans groot is dat je slechter dan de markt presteert en de gemiddelde TER hoger is. Dat zijn lopende kosten/factoren en die tellen altijd tot meer op dan de eenmalige actie om over te stappen. Wat mij betreft een no-brainer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
wlmpie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 01:06:
Sommige van deze fondsen hebben hogere kosten dan andere, maar migreren naar bijv. WEBN of de NT fondsen of CARIW en CARIEM brengt natuurlijk ook kosten met zich mee.

Is het voordelig om mijn portefeuille te saneren naar slechts enkele fondsen, of zal ik deze gewoon lekker laten zoals hij is? Nieuwe inleg doe ik momenteel via autoinvest in WEBN aka Amundi Prime All Country World (Acc) UCITS ETF in onderstaand lijstje.
Wanneer overstappen wat betreft kosten voordelig is, kun je zelf redelijk eenvoudig zelf bepalen. Je weet wat overstappen kost en je hebt blijkbaar ook inzicht in de kosten van de diverse fondsen. Dan kun je m.i. eenvoudige bepalen na hoeveel jaar (of maanden) je de overstap hebt terugverdiend.

Los daarvan zullen het waarschijnlijk niet allemaal 1-op-1 kopieën van elkaar zijn. En heb je misschien net andere fondsen. Meer small of meer large, waarde of groei, meer of minder VS, misschien bepaalde sectoren of uitsluitingen, wellicht actief versus passief. Die spreiding kan maken dat je iets minder volatiel bent. Hoewel je met lage kosten in één breed fonds vermoedelijk op de lange termijn het beste rendeert, kan het zijn dat je een iets lager rendement acceptabel vindt als dat ook betekent dat de volatiliteit waarschijnlijk lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48

oscar82

De ondertitel

wlmpie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 01:06:
Ik ben ooit gestart met een standaard mandje bij sns fundcoach. Via Binck is dit overgegaan naar Saxo investor en de afgelopen jaren heb ik diverse indexfondsen bijgekocht.
Mijn portefeuille bestaat uit onderstaande fondsen, gesorteerd op waarde van hoog naar laag.

Ik heb de volgende vragen.

Kan ik in Saxo investor ook een samenvattend overzicht krijgen inzake de spreiding van mijn portefeuille in categorieën en regio's? Ik kan dit wel per fonds zien, maar niet voor mijn hele portefeuille?

Portefeuille gesorteerd op waarde van hoog naar laag:
VANGUARD GB ST IX INV (EUR)
VanEck World Equal Weight Screened UCI TS ETF
VANGUARD EM MK ST IX INV (EUR)
Amundi Prime All Country World (Acc) UCITS ETF =WEBN
JPM GLOBAL RESEARCH E C (USD) D
Cardano ESG Trans Enh Index Equity Global Inc
FIDELITY EUROPEAN GROWTH Y
INVESCO GL EQ INC Z (USD)
iShares MSCI Taiwan UCITS ETF
FIDELITY AMERICA Y (USD)
DWS INVEST II GLOBAL FC (EUR)
FIDELITY GREATER CHINA Y
JH PN EUR MD & LRG CP H2 (EUR) ACC
VanEck Multi-Asset Growth Allocation UCITS ETF
ROBECO QI GLOBAL DYNA FH (EURHDG) B
BGF LATIN AMERICAN D2 (EUR)
TEMPLETON GLOBAL SMALLER COMPANIES A D
GOLDMAN SACHS EURO RENTE FONDS (NL) N.V. "P" (EUR)
JH PAN EUR PROPERTY EQ H2 (EUR) ACC
TEMPLETON GROWTH EURO A
EC BALKANS R (EUR) ACC
Cardano Green Social & Sustainable Euro Cred Acc
BGF EMERGING MARKETS D2 (EUR) C
abrdn SICAV I - EURO X (EUR) A
Cardano ESG Trans Enh Index Equity EM Acc = CARIEM
Cardano ESG Trans Enh Index Equity Europe Inc = CARIW
BGF EMERGING EUROPE D2
Zomer is een mooi moment voor wat reflectie: hoe ben je ooit tot 26 fondsen gekomen ? En als je uiteindelijke wens is om tot een overzichtelijke lijst te komen. Hoe voorkom je dat je weer in dezelfde situatie belandt?

Snoeien doet bloeien! Ik zou beginnen met de kleinste fondsen eerst verkopen. Dat is hopelijk het minst spannend. en het stoppen in wat je wilt behouden voor echt lange termijn. Gevoelens die je tot nu toe tegen hebben gehouden zijn waarschijnlijk gewoon menselijk bias maar dragen niet bij aan een beter risk reward verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
oscar82 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:24:
Snoeien doet bloeien! Ik zou beginnen met de kleinste fondsen eerst verkopen. Dat is hopelijk het minst spannend. en het stoppen in wat je wilt behouden voor echt lange termijn. Gevoelens die je tot nu toe tegen hebben gehouden zijn waarschijnlijk gewoon menselijk bias maar dragen niet bij aan een beter risk reward verhouding.
Het hoeft niet altijd aan die menselijke bias te liggen, maar kan ook een bepaalde bewuste keus zijn geweest. Uiteraard is het goed om periodiek na te gaan of de motieven die tot die keuzes hebben geleid, nog steeds geldig zijn.

Als het veel van hetzelfde is, dan is het goed om dat samen te voegen. En kleine posities kun je op een gegeven moment waarschijnlijk inderdaad beter verkopen. Tenzij je bv. bewust voor een klein percentage in een bepaalde niche zit. Denk aan een bepaalde crypto of een andere 'gekke' belegging die een beetje buiten de gebaande paden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

oscar82 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Zomer is een mooi moment voor wat reflectie: hoe ben je ooit tot 26 fondsen gekomen ?
Dat staat toch letterlijk in de 1e zin van die post? :D

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Ik heb gewoon nog nooit wat verkocht. En door voortschrijdend inzicht kwam ik bij inleggen steeds bij andere indexfondsen uit en door overnames bij saxo.
Ik koop nu dus WEBN via saxo autoinvest, maar kan eigenlijk nergens vinden of dat nou heel veel duurder is dan bijv. NT fondsen via Ing of Rabobank.

Ik heb weinig te klagen. Van die 27 fondsen hebben de meesten positief rendement. Alleen een fonds waar Rusland in zat springt er negatief uit.

[ Voor 16% gewijzigd door wlmpie op 04-08-2025 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
ditto4076 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Als ik je berichten lees doet me dit denken aan mezelf toen ik net begon.
Hoe meer ik las en hoe meer ik begreep des te meer vragen ik begon te hebben.
Ik denk dat Miki de vragen die je zou moeten stellen mooi oplijst en zijn 1ste vraag is het belangrijkste.

Misschien helpt dit je want zo heb ik het gadaan.

(1) Ik wil maandelijks inleggen want ik heb net een huis gekocht en had 'maar' 30k€ staan waar ik comfortabel risico mee wil nemen om te beginnen.

(3) Ik wil geen dividenten krijgen (30% belastingen op in België) dus accumulerende versies van alle fondsen én geregistreerd in EEG, maar niet in België om 0.12% belasting te betalen bij aankoop en geen 1.32%. Leek me ingewikkeld daarom wilde ik broker belastingen van aankoop/verkoop laten behandelen.

(2) Ik ben begonnen met broker DEGIRO, want handelen belgische belasting af én via Kernselectie hebben ze 1€ transactie kosten voor IWDA (Ishares - Blackrock) leek me voldoende te coveren.
Hier heb ik voor een klein deeltje (1k€) Emerging markets bij gedaan (SAEM) omdat ik toen hoopte hiermee wat breder te staan. Maar na 1 keer inkopen vanaf gezien omdat ik besefte dat ik constant zou moeten kopen/verkopen om dit een x% deel van mijn portefeuille te zijn.

(3) Na 2 jaar overschakeld op broker MEXEM, want handelen Belgische belasting af én geven goedkoop toegang tot een breed fonds van invesco (FWRA) wat me iets beter leek want covered bredere markt én lagere TER.

(4) Na dit forum te lezen en zelf wat te zoeken zou ik eventueel overschakelen op broker IBKR én inkopen op WEBN. Moet ik wel zelf indienen van belastingen in België ivm met aankoop/verkoop aandelen is gemakkelijker omdat dit direct kan via MyFin. Alleen is er nu zeer veel verwarring rond de meerwaardetaks ik verwacht dat zowel DEGIRO als MEXEM dit toch niet gaat afhandelen dus ik zal uiteindelijk toch zelf wat papierwerk moeten indienen kan ik evengoed bij IBKR als broker gaan.

Hieronder heb ik een overzicht van mijn huidige portefeuille.
Ik verwacht geen miljonair te worden maar kan nu maandelijks iets meer beleggen dus ik hoop toch wat bijeen te sparen de komende jaren om uiteindelijk wat meer opties te hebben hoeveel ik wil/moet werken :)

Ik zou alles terug kunnen reduceren naar 1 fonds maar de transactiekosten en tijd moeite is het niet waard.
Zeker gezien ik nog maar 2 jaar bezig ben en verwacht dat mijn inleg nog groter gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5J148SNMi58YHWhMaBycj80Fk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bhL91FLAOY5q9QQnEJ3ZjFMi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
wlmpie schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:32:
Ik heb gewoon nog nooit wat verkocht. En door voortschrijdend inzicht kwam ik bij inleggen steeds bij andere indexfondsen uit en door overnames bij saxo.
Ik koop nu dus WEBN via saxo autoinvest, maar kan eigenlijk nergens vinden of dat nou heel veel duurder is dan bijv. NT fondsen via Ing of Rabobank
https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ en https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ geven dat weer.
Ik heb weinig te klagen. Van die 26 fondsen hebben de meesten positief rendement. Alleen een fonds waar Rusland in zat springt er negatief uit.
Je kan in principe maar moeilijk een fonds vinden wat een negatief rendement geeft, dus dat het meerendeel positief rendeert zegt niet bijster veel. Waar je echter naartoe wil (neem ik aan) is de ideale balans tussen rendement en risico, zodat je je rendement op de lange termijn maximaliseert richting de bekende 7%. De kans is klein dat je dat met deze cocktail gaat bereiken en daarom loont het in principe wel om over te stappen. Dat verschil zou ik toch wel 'om te klagen' noemen. Als ik jouw fondsbeheerder was en je komt erachter dat je stelselmatig rendement misloopt, wat zou je dan zeggen als ik reageerde met 'hoezo, het is toch allemaal positief behalve die ene Russische?'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRhSb69qqjobRK01W3PVMY7GjYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLFNz65HxSotthReJhgYW5SI.png?f=fotoalbum_large

Je hebt een punt. Ik kan in saxo helaas niet vergelijken met de msci index maar tov US 30 Wall Street, maar ook andere indexen heb ik een slechter rendement.

Eerst maar eens uitzoeken hoe ik transactiekosten minimaliseer en dan toch maar saneren die portefeuille.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wlmpie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:53:
[Afbeelding]

Je hebt een punt. Ik kan in saxo helaas niet vergelijken met de msci index maar tov US 30 Wall Street, maar ook andere indexen heb ik een slechter rendement.

Eerst maar eens uitzoeken hoe ik transactiekosten minimaliseer en dan toch maar saneren die portefeuille.
Bij Saxo zijn je servicekosten ook 'gratis' transactietegoed, dus als je elke maand er 1 omzet kom je er vanzelf :)

Die mix met geldmarktfonds elementen zullen een heel ander rendement profiel hebben dan de 'wall street 30' iig.
Die SNS geldmarktcoach had vast een 70/30 of 80/20 mix van aandelen en andere producten.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 05-08-2025 12:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFire
Misschien een beetje off-topic maar zijn de service kosten voor Saxo anders in Belgë anders dan in Nederland?

Ik ben van plan een gemeenschappelijke account op te zetten voor sporadisch te beleggen voor mijn kinderen.
Die service kost (0.12%/jaar) is dus niet perse recureerbaar aangezien je hiervoor best elke maand belegd.

Iemand een idee?
https://belgischebanken.c...2024/05/tarieven-saxo.pdf

https://www.home.saxo/-/m...09-4abd-aadc-b7813af9f206

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
wlmpie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:53:
[Afbeelding]

Dat is logisch. Die Amerikaanse index is in dollars terwijl jouw portefeuille in euros is. Door de gedaalde dollar zal 'ons' euro-rendement op Amerikaanse aandelen flink lager zijn dan de stijging van de index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FrenzyFire schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:10:
Misschien een beetje off-topic maar zijn de service kosten voor Saxo anders in Belgë anders dan in Nederland?

Ik ben van plan een gemeenschappelijke account op te zetten voor sporadisch te beleggen voor mijn kinderen.
Die service kost (0.12%/jaar) is dus niet perse recureerbaar aangezien je hiervoor best elke maand belegd.

Iemand een idee?
https://belgischebanken.c...2024/05/tarieven-saxo.pdf

https://www.home.saxo/-/m...09-4abd-aadc-b7813af9f206
Service kosten zijn in NL idd ook 0,01% / maand dat als transactiekosten tegoed te gebruiken is:
https://www.home.saxo/nl-nl/accounts/account-levels

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFire
YakuzA schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

Service kosten zijn in NL idd ook 0,01% / maand dat als transactiekosten tegoed te gebruiken is:
https://www.home.saxo/nl-nl/accounts/account-levels
Als ik het bestand voor België bekijk is de service kost niet vermeld en ik veronderstel dus dat dit er simpelweg niet is :o. Wat hebben wij Belgen gedaan om een betere deal te krijgen?

https://www.home.saxo/-/m...3a-4698-81ce-2a25991c7998

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:28
@The Third Man https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ en https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ geven dat weer.

Ik ben me ook aan het oriënteren en vanwege de eenvoud neig ik naar Meesman. Maar ik lees aan de andere kant over de hogere kosten bij deze partij. Als ik echter een willekeurige inleg invul op indexfondsenvergelijken.nl, (NT world+em+sc / marktkapitalisatie 93%), dan zie ik als fondskosten bij Meesman 0,428% en bij de grootbanken 0,191%. Op het totaal na 15 à 20 jaar valt het verschil in rendement me eigenlijk wel mee (gerelateerd tot het totaalbedrag). Mis ik iets?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
@Joris 407 als je bij een bank op 'details' klikt en bij Meesman ook, dan kan je het kostenplaatje naast mekaar zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bZD1QPXP/Xnip2025-08-05-16-04-25.png (klik voor groot)

Het komt erop neer dat Meesman's servicekosten in hun fondskosten verwerkt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Misschien een stomme vraag, maar als ik via bijvoorbeeld ABN ga beleggen (Zelf Beleggen Basis) en ABN zou om wat voor reden dan ook omvallen, valt dit dan onder de depositogarantie van €100.000? Of heeft dit bij een belegging er niet mee te maken?

Zo niet, wat gebeurt er dan mocht zo'n partij failliet gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
The Third Man schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:06:
@Joris 407 als je bij een bank op 'details' klikt en bij Meesman ook, dan kan je het kostenplaatje naast mekaar zien:
[Afbeelding] (klik voor groot)

Het komt erop neer dat Meesman's servicekosten in hun fondskosten verwerkt zitten.
Ook eentje om rekening mee te houden. De groot banken hebben tot nu toe nooit kosten gerekend voor verkoop van de NT Fondsen. Ik heb dat recent ook ondervonden bij ING.
Meesman rekent wel 0,25% voor de verkoop tot een portefeuille waarde van €500.000, daarna vervallen de transactiekosten.
De grootbanken zelf rekenen doorgaans ook een service fee over je portefeuille naast het houden van een bankrekening.
miicker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:13:
Misschien een stomme vraag, maar als ik via bijvoorbeeld ABN ga beleggen (Zelf Beleggen Basis) en ABN zou om wat voor reden dan ook omvallen, valt dit dan onder de depositogarantie van €100.000? Of heeft dit bij een belegging er niet mee te maken?

Zo niet, wat gebeurt er dan mocht zo'n partij failliet gaan?
Geen stomme vraag, antwoord staat in de TS, eerste pagina ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Miki op 05-08-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Miki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:16:
[...]

Ook eentje om rekening mee te houden. De groot banken hebben tot nu toe nooit kosten gerekend voor verkoop van de NT Fondsen. Ik heb dat recent ook ondervonden bij ING.
Meesman rekent wel 0,25% voor de verkoop tot een portefeuille waarde van €500.000, daarna vervallen de transactiekosten.
De grootbanken zelf rekenen doorgaans ook een service fee over je portefeuille naast het houden van een bankrekening.
Rabobank rekent wel degelijk 0,1% transactiekosten bij verkoop. Vorige week nog tegen aan gelopen.
Gelukkig was dit maar voor een deel van mijn portefeuille, de rest verhuis ik naar ABN-AMRO en daar kun je de kosten van Rabo declareren. (daar ben ik nu voor een deel mee bezig, om te checken of het inderdaad zo mooi gaat als dat ze het voorspiegelen. Het blijven immers banken...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@miicker beleggingen zijn geen deposito's (in de volksmond 'sparen' genoemd), ze vallen daarom niet onder het DGS. Wel onder de 'Beleggerscompensatie' van slechts 20k, maar dat komt omdat beleggingen wettelijk in een bewaarfirma ondergebracht moeten worden. Ze kennen daardoor niet standaard een failissementsrisico (of beter gezegd, vallen niet onder de boedel van de broker/bank) wat deposito's/spaartegoeden wel hebben.

Er bestaat nog wel het risico dat er iets tussen de wal en het schip raakt als je een transactie uitvoert precies op het moment dat het faillissement zou gaan spelen. Daarom is het veiliger om onder 20k per transactie te blijven, dan wordt dat alsnog gedekt.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 05-08-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
sanook schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:20:
[...]

Rabobank rekent wel degelijk 0,1% transactiekosten bij verkoop. Vorige week nog tegen aan gelopen.
Gelukkig was dit maar voor een deel van mijn portefeuille, de rest verhuis ik naar ABN-AMRO en daar kun je de kosten van Rabo declareren. (daar ben ik nu voor een deel mee bezig, om te checken of het inderdaad zo mooi gaat als dat ze het voorspiegelen. Het blijven immers banken...)
Interessant, ING en ABN rekenen geen verkoopkosten. Goed dat je het hier meldt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
The Third Man schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:06:
[Afbeelding] (klik voor groot)

Bedankt, dat had ik natuurlijk wel kunnen zien 7(8)7 . Maar dan is Meesman overall wel iets duurder, maar niet onoverkomelijk.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@Joris 407 het komt nog dichter bij elkaar te liggen als je een lagere inleg neemt, bij 200 p/m is alleen ABN nog goedkoper. Anderzijds kiezen mensen meestal fonds-aggregators zoals Meesman en BND vanwege gemak, set&forget en dat soort zaken. Dan staan die iets hogere kosten ook daar tegenover natuurlijk.

Eigenlijk wel een gat in de markt voor banken, zou je denken. Maar misschien zijn ze bang dat daarmee duidelijker wordt dat hun beheerde fondsen het nut niet waard zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door The Third Man op 05-08-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
The Third Man schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:58:
@Joris 407 het komt nog dichter bij elkaar te liggen als je een lagere inleg neemt, bij 200 p/m is alleen ABN nog goedkoper. Anderzijds kiezen mensen meestal fonds-aggregators zoals Meesman en BND vanwege gemak, set&forget en dat soort zaken. Dan staan die iets hogere kosten ook daar tegenover natuurlijk.

Eigenlijk wel een gat in de markt voor banken, zou je denken. Maar misschien zijn ze bang dat daarmee duidelijker wordt dat hun beheerde fondsen het nut niet waard zijn.
Ja, ik heb wat met de calculator op indexfondsenvergelijken.nl gespeeld en zie geen onoverkome lijke verschillen. Heb een tijd geleden al een periode meegelezen en had onthouden dat Meesman als duur gezien wordt. Maar dat valt dus wel mee. Ik wil inderdaad gewoon maandelijks automatisch een bedrag inleggen en verder misschien jaarlijks naar kijken. Ik wil dus wel fractioneel kunnen aankopen, maar kan niet duidelijk vinden of dat bij de Rabobank kan. Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:56
Joris 407 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Ja, ik heb wat met de calculator op indexfondsenvergelijken.nl gespeeld en zie geen onoverkome lijke verschillen. Heb een tijd geleden al een periode meegelezen en had onthouden dat Meesman als duur gezien wordt. Maar dat valt dus wel mee. Ik wil inderdaad gewoon maandelijks automatisch een bedrag inleggen en verder misschien jaarlijks naar kijken. Ik wil dus wel fractioneel kunnen aankopen, maar kan niet duidelijk vinden of dat bij de Rabobank kan. Weet iemand dat toevallig?
Meesman is objectief bekeken minder goed: meer kosten en meer risico, zoals eerder ook gemeld:
Globalcitizen in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Let wel: het gaat bij Meesman niet om eenmalige extra kosten, maar terugkerende die dus extra aantellen over de jaren, analoog aan het "rente-op-rente effect".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Een ander nadeel bij Meesman is dat je niet minder dan €100 per maand kan storten. Als je maandelijks €50 of €75 wil storten dan kan dit niet. Wel kun je je maandelijkse inleg tijdelijk pauzeren.
Daarnaast vond ik hun site aardig pusherig overkomen om maar minstens 10K te gaan beleggen. Dit, plus de eerder aangehaalde zaken zorgen er bij mij voor dat Meesman afvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

miicker schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:08:
Een ander nadeel bij Meesman is dat je niet minder dan €100 per maand kan storten. Als je maandelijks €50 of €75 wil storten dan kan dit niet.
Wel als je eenmalig 10k stort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:09:
[...]

Precies, daar leggen ze nogal wat druk op. Met zo'n toko wil ik geen zaken doen. Ik beslis zelf wel lekker hoeveel ik ga beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:28
Globalcitizen schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:59:
Meesman is objectief bekeken minder goed: meer kosten en meer risico
Daar krijg je toch gemak voor terug? Of het dat waard is, moet iedereen zelf bepalen, maar je kunt niet stellen dat Meesman objectief minder goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:09:
[...]

dat hoeft ook zelfs niet. je opent de rekening met de intentie dat er uiteindelijk 10.000,- in stortingen op de rekening komt te staan. of je dat doet en wanneer bepaal je zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door Frieda op 05-08-2025 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frieda schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

dat hoeft ook zelfs niet. je opent de rekening met de intentie dat er uiteindelijk 10.000,- in stortingen op de rekening komt te staan. of je dat doet en wanneer bepaal je zelf.
Ja, maar ze geven wel duidelijk aan dat ze je rekening kunnen sluiten als je die intentie niet nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Ja, maar ze geven wel duidelijk aan dat ze je rekening kunnen sluiten als je die intentie niet nakomt.
ja als je er jarenlang 50 euro op laat staan. dan krijg je een herinneringsmail. maar dat lijkt me niet de intentie van beleggen, dan kan je het beter op je spaarrekening zetten ;)
Pagina: 1 ... 101 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.