Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

GoEV6 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:28:
Waarom niet? Passief beleggen is toch beleggen in een fonds waarbij je bijvoorbeeld een wereldindex volgt en zo min mogelijk handelt? Dat is precies was ik doe. Het volgen van een index van alleen Europese bedrijven kan ik mijn ogen ook passief zijn.
Het gaat hier meer om de drijfveer waarom je jouw gekozen strategie wilt aanpassen. Dit lijk je nu te down vanwege een actualiteit (Trump periode) ipv een andere reden. Juist het switchen vanwege gebeurtenissen past niet direct bij het stukje passief. Dat gezegd hebbende, je kan natuurlijk wel jouw strategie aanpassen in de loop van de tijd, maar dat zou je dan in theorie niet moeten baseren op een actualiteit.

Om de info uit de TS te quoten:
Wat betekent 'passief' precies?
Er bestaat niet een exacte vorm van passief beleggen, het zijn gradaties in meerdere opzichten.
Bekende principes zijn:
- niet meer de markt timen, dat wil zeggen altijd wanneer er geld beschikbaar is (bijv het loonstrookje) investeren ongeacht wat de koersen doen. Of wat voor doemscenario er de laatste tijd in het nieuws is.
- niet meer reactief van strategie veranderen of (uit voorzorg) cashen, dus ook niet als er een nieuw doemscenario ontstaat.
- niet meer gaan gokken welke sector/land/edelmetaal/etc het beter gaat doen, in plaats daarvan wordt niets anders meer gevolgd dan de wereldmarkt.

Dit wil niet zeggen dat je nooit meer wat wijzigt, maar dat doe je slechts om de strategie te optimaliseren. Dat kan zijn om kosten te besparen, of omdat een andere broker of fondsbeheerder je beter bevalt. Dat staat dus niet langer in verbinding met de grillen van de markt en/of de nieuwsmedia.
En ja, iedereen heeft een net iets andere invulling wat wel en niet passief is. Vandaar dat sommigen aangeven dat het switchen van de wereldmarkt volgen naar het volgen van Europa eerder een actieve keuze lijkt te zijn als je het baseert op Trump.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
GoEV6 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Waarom niet? Passief beleggen is toch beleggen in een fonds waarbij je bijvoorbeeld een wereldindex volgt en zo min mogelijk handelt? Dat is precies was ik doe. Het volgen van een index van alleen Europese bedrijven kan ik mijn ogen ook passief zijn.
Je portfolio aanpassen op basis van dit soort omstandigheden is een actieve handeling.

Dit betekent overigens niet dat het slecht is. Wellicht zeggen we over 10 jaar dat het een geniale zet was. Zou kunnen.. maar ik zou er mijn geld niet op inzetten. Ik blijf gewoon zitten waar ik zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:40
Ik wilde vanmorgen mijn maandelijkse buy orders van NT world en NT emerging omzetten van de oude naar de nieuwe fondsen. Tot dat ik las over verschil in opbrengst en dividend uitkering. Heeft iemand al kunnen achterhalen hoe dit nou precies zit?

Ik las op reddit een berekening met verschil in divdend. Ik copy zijn berekening even.

(oud) NL0011225305 (Class A): 1,47% Dividend Yield (Ex-dividenddatum Feb 10, 2025)

(nieuw) NL0013654742 (Class I): 1,19% Dividend Yield (Ex-dividenddatum Feb 10, 2025)

Rekenend met de huidige koers (ik weet niet o.b.v. welke koers het dividend is berekend, maar ervan uitgaande dat beide koersen zich in verhouding hetzelfde ontwikkelingen, hoeft dat volgens mij niet uit te maken) ziet dat er als volgt uit:

NL0011225305 €25,18 * 1,47% = €0,37

NL0013654742 €18,29 * 1,19% = €0,22

Dan nog even deze: stel je hebt €10.000,- belegd in beide fondsen. Dan ontvang je het volgende dividend:

NL0011225305 €10.000 / €25,18 = 387,60 participaties -> 387,60 * €0,37 = €143,41

NL0013654742 €10.000 / €18,29 = 546,75 participaties -> 546,75 * €0,22 = €120,28

Het kosten verschil is 0.05% op 10.000 euro is dat 5 euro.

Of zou je dan ook moeten kijken naar de koers verandering van het aandeel na dividend uitkering? Als de koers van het oude fonds procentueel meer gezakt is dan het nieuwe fonds dan heft dat elkaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:31
michaeltb schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 07:09:
Ik wilde vanmorgen mijn maandelijkse buy orders van NT world en NT emerging omzetten van de oude naar de nieuwe fondsen. Tot dat ik las over verschil in opbrengst en dividend uitkering. Heeft iemand al kunnen achterhalen hoe dit nou precies zit?
Ik reageer even zonder inhoudelijke kennis :+
Maar is het niet zo dat dat nieuwe fonds nog geen jaar bestaat? NT World keert 1x per jaar dividend uit. Ik gok dat ze dan in 1x alle dividenden uitkeren die ze afgelopen 12 maanden hebben ontvangen (?).
Als dat nieuwe fonds nog geen 12 maanden bestaat, hebben ze natuurlijk minder dividend ontvangen van de onderliggende stukken en kunnen ze dus ook minder uitkeren?

Mocht het fonds tijdens het uitkeren van het dividend wel al langer dan 12 maanden bestaan dan kan je deze reactie als niet verzonden beschouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:48
Loek92 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Ik reageer even zonder inhoudelijke kennis :+
Maar is het niet zo dat dat nieuwe fonds nog geen jaar bestaat? NT World keert 1x per jaar dividend uit. Ik gok dat ze dan in 1x alle dividenden uitkeren die ze afgelopen 12 maanden hebben ontvangen (?).
Als dat nieuwe fonds nog geen 12 maanden bestaat, hebben ze natuurlijk minder dividend ontvangen van de onderliggende stukken en kunnen ze dus ook minder uitkeren?

Mocht het fonds tijdens het uitkeren van het dividend wel al langer dan 12 maanden bestaan dan kan je deze reactie als niet verzonden beschouwen :)
Oprichtingsdatum: 21-08-2019 (Bron)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
Of zou je dan ook moeten kijken naar de koers verandering van het aandeel na dividend uitkering? Als de koers van het oude fonds procentueel meer gezakt is dan het nieuwe fonds dan heft dat elkaar op?
Dit is de crux, want dat bepaalt uiteindelijk je effectieve resultaat. Als Persoon A met de investering van X euro het 'dure' fonds neemt en Persoon B ook met X euro het 'goedkope' fonds, scheelt dan na een jaar, inclusief herinvestering van het dividend, het ongerealiseerd rendement enkel op het verschil in TER.

Ik ben op Reddit ook wel eens kritische noten tegengekomen over dat NT niet dermate transparant is in jaarverslagenen e.d. dus het is wel goed om hier grondig naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
The Third Man schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Dit is de crux, want dat bepaalt uiteindelijk je effectieve resultaat. Als Persoon A met de investering van X euro het 'dure' fonds neemt en Persoon B ook met X euro het 'goedkope' fonds, scheelt dan na een jaar, inclusief herinvestering van het dividend, het ongerealiseerd rendement enkel op het verschil in TER.

Ik ben op Reddit ook wel eens kritische noten tegengekomen over dat NT niet dermate transparant is in jaarverslagenen e.d. dus het is wel goed om hier grondig naar te kijken.
Ik wilde extra inleggen, dan doe ik wel een x bedrag op het "goedkopere" fonds. Dan weet ik de koers en het dividend. De koersval zou dan even groot moeten zijn als het dividend? Of is dat lastig te bepalen en wisselt de koers erg van dag tot dag in vergelijking met elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een ander punt is het in en uitstappen van significante vermogens in elk van de NT fondsen, eerder in het topic werd een uitzonderlijke situatie in 2020 veroorzaakt door het in/uitstappen van de Rabobank in een bepaald NT fonds.

Zie Miki in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
michaeltb schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Ik wilde extra inleggen, dan doe ik wel een x bedrag op het "goedkopere" fonds. Dan weet ik de koers en het dividend. De koersval zou dan even groot moeten zijn als het dividend? Of is dat lastig te bepalen en wisselt de koers erg van dag tot dag in vergelijking met elkaar?
Het zou evenredig moeten gaan, natuurlijk zit er wat ruis in (een aandeel beweegt ook door de handel natuurlijk) maar twee fondsen die 'hetzelfde doen' zouden een gelijke trend moeten laten zien. Anders blijft er ergens geld hangen. Aan de andere kant is het wel een marginaal verschil en ga je voor een keer investeren niet iets verkeerds doen door het ene dan wel het andere fonds kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
The Third Man schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Het zou evenredig moeten gaan, natuurlijk zit er wat ruis in (een aandeel beweegt ook door de handel natuurlijk) maar twee fondsen die 'hetzelfde doen' zouden een gelijke trend moeten laten zien. Anders blijft er ergens geld hangen. Aan de andere kant is het wel een marginaal verschil en ga je voor een keer investeren niet iets verkeerds doen door het ene dan wel het andere fonds kiezen.
Het is een klein verschil maar over tientallen jaren met grote bedragen tikt het natuurlijk wel aan. Ook een marginaal verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 05:13
The Third Man schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Het zou evenredig moeten gaan, natuurlijk zit er wat ruis in (een aandeel beweegt ook door de handel natuurlijk) maar twee fondsen die 'hetzelfde doen' zouden een gelijke trend moeten laten zien.
De NT fondsen zijn echter geen aandelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DappereDodo schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 06:32:
[...]

De NT fondsen zijn echter geen aandelen...
Er wordt nog steeds in gehandeld toch? :p

Zo’n variant van het fonds wat niet voor de standaard consument open staat zal meer last hebben van 1 institutionele belegger die ineens van koers of gedachten veranderen.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 19-07-2025 10:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 10:29
Bij Bux kun je middels spaarplannen passief inleggen in een wereld ETF.
Ik heb een mail gestuurd naar support met de vraag of ze WEBN en/of WEBG kunnen toevoegen aan hun aanbod.

Reactie:
We hebben de ISIN met ons team gecontroleerd. We zullen voorlopig geen nieuwe Amindi ETF`s toevoegen.
Helaas kunnen we je met dit verzoek niet verder helpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vanderpjot
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 06-08 11:47
@michaeltb , je refereert aan mijn vraag op Reddit over het verschil in dividend tussen die 2 NT World fondsen (10% en 15% TER). Het antwoord hangt samen met de inflow/outflow in die fondsen. Mr FOB was zo aardig om dit verder uit te zoeken en reageerde als volgt:

"Er kan een verschil in performance plaatsvinden tussen de klassen als gevolg van verschillen in dividenduitkering en koersbeweging. Dit verschil is, voor zover ik begrijp, toe te wijzen aan verschillen in in-/uitflow tussen de verschillende klassen. In 2023 lijkt er bijvoorbeeld een grote uitflow uit de I-klasse geweest te zijn (zie https://www.ipe.com/carda...-allianz/10065498.article), wat de waarschijnlijke oorzaak was van het feit dat het dividend voor de achterblijvers in februari 2024 relatief hoog was. Hoe de in- en uitflow per klasse in de toekomst zullen zijn is niet te voorspellen. De enige zekerheid die je hebt is het verschil in TER tussen de klassen."

Vergeet verder niet dat dividend uit het fonds wordt betaald waardoor de NAV en dus de koers lager wordt. Kortom, hoger dividend uitkeren betekent lagere koers. Broekzak/vestzak, sigaar uit eigen doos, etc. Ik heb uiteindelijk alles omgezet naar het fonds met de goedkopere TER (ISIN: NL0013654742).

Verder houd ik uit nieuwgierigheid sinds 21 mei bij wat de ontwikkeling is van de AuM van de twee 'goedkopere' fondsen (World en EM). Factoren van belang zijn instroom/uitstroom en natuurlijk de koersontwikkeling van het fonds. Zie deze link voor het resultaat: https://imgur.com/a/3WPCvwJ. Omvang van goedkopere World fonds is sindsdien alweer bijna verdubbeld en dat heeft maar beperkt met de koers te maken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Roodey schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:57:
Bij Bux kun je middels spaarplannen passief inleggen in een wereld ETF.
Ik heb een mail gestuurd naar support met de vraag of ze WEBN en/of WEBG kunnen toevoegen aan hun aanbod.

Reactie:

[...]
Als ze geen Amindi willen toevoegen, misschien dat ze wel Amundi willen toevoegen? }:O

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:54

Videopac

Rommelt wat aan.

The Third Man schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:14:
[...]
Ik zou toch willen suggereren om goed na te denken of dat dan wel de beste leidraad is om keuzes voor investeringen te maken. Over de lange termijn presteren telkens degenen die niet op hun gevoel en verwachting afgaan het beste, niet diegenen die rukjes aan het roer blijven geven.
Aan de ene kant: eens. Aan de andere kant: het aandeel V.S. in een wereld-gespreid fonds is wel erg hoog: bij NT World 73% als ik het goed zie. Dan hebben V.S.-gerelateerde gebeurtenissen relatief grote invloed. Ik weet zelf niet of ik dat wel wenselijk vind. Mijn overweging is om naast de de NT fondsen die ik nu heb een deel in een Europa-specifiek en een deel in een Azië-specifiek fonds te beleggen, om zo geografisch een betere spreiding te krijgen. Zijn er mensen die dit gedaan hebben of ook overwegen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Videopac schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:34:
[...]

Aan de ene kant: eens. Aan de andere kant: het aandeel V.S. in een wereld-gespreid fonds is wel erg hoog: bij NT World 73% als ik het goed zie. Dan hebben V.S.-gerelateerde gebeurtenissen relatief grote invloed. Ik weet zelf niet of ik dat wel wenselijk vind. Mijn overweging is om naast de de NT fondsen die ik nu heb een deel in een Europa-specifiek en een deel in een Azië-specifiek fonds te beleggen, om zo geografisch een betere spreiding te krijgen. Zijn er mensen die dit gedaan hebben of ook overwegen?
Ik doe VTI:VXUS:VWO:IMEU in een 4:3:1:1 verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

NT EM is vooral Azië. NT Europe is Europa.
Leef je uit ;)

Maar dan volg je inderdaad niet meer de passieve market cap spreiding.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 24-07-2025 21:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Ik doe VTI:VXUS:VWO:IMEU in een 4:3:1:1 verhouding.
Iemand vind 73% VS te hoog en dan raad je een spreiding aan dat nog meer VS heeft :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Er zijn zat mensen die wat extra Europa erbij nemen, kijk maar eens op Reddit. Voor NT zou je NL0011400346 kunnen overwegen. Prima voor de spreiding, weet alleen dat het rendement achter loopt op de VS. Er zijn ook geen indicaties dat de Europese economie het op lange termijn beter zal doen dan de VS.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:56:
[...]

Iemand vind 73% VS te hoog en dan raad je een spreiding aan dat nog meer VS heeft :?
Nee. Geen idee waarom je dat denkt, maar VTI+VXUS is wereld; VTI is US market en VXUS is developed zonder USA..

[ Voor 20% gewijzigd door ErnstH op 24-07-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:20
[...]

Je bent dan wel aan het afwijken van passief beleggen en zelf een actieve keuze aan het maken, in dit geval dat Europa en Azië het relatief beter gaan doen dan de rest. Je bent zeker niet de enige, maar wel goed om dat even te beseffen.

Passief zou je qua NT de volgende verdeling aan kunnen houden: https://marketcaps.site/
Dus ongeveer 90/10 World/EM, of 83/9/8 World/EM/SC. Hiermee benader je de wereldmarkt qua marktkapitalisatie het beste met de NT fondsen.

Zelf zit ik 90/10 in WEBN/AVWS (large&mid/small cap). Die zijn wat breder en zitten voor 64%/66% in VS aandelen.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Om te beginnen, deze vraag is al tig keer gesteld, met name sinds Trump (weer) ingezworen werd er is al veel over voorbij gekomen. Om toch wat pointers te geven:

- Het vermijden van zulke invloed (of risicomijding in het algmeen) betekent niet automatisch dat je daar ook beter mee af bent. Die insteek hangt eigenlijk samen met doemdenkerij: wat als de VS compleet op z'n gat gaat, dan gaat 60-70% van m'n portefeuille op z'n gat. Daaruit volgt totaal niet dat iemand met bijvoorbeeld 0% VS er minder door op z'n gat zal gaan. Of, nadat de boel weer opkrabbelt, uiteindelijk beter af is. Dat is nu ook weer gebleken tijdens de 'Trump-dip'. Ik wil niet beweren dat risicomijding niet kan helpen, maar het probleem is dat het totaal niet toetsbaar is of het zinvol is en welke invulling (0% VS, 50% VS, wat dan ook). Dan wordt het snel onderbuik-volgerij.
- Ook wordt vaak vergeten dat het hoge gemiddelde rendement van all-world ook betekent dat je moet profiteren van die delen van de markt die het hardst groeien. Anders kan je met die winst niet de dips weer compenseren om op die 7% uit te komen. Als je in wezen zegt 'dit renderende deel van de wereld neem ik minder mee want dat is te invloedrijk' dan ontneem je je portefeuille ook een hoop kans op rendement. Gaan vervolgens de andere delen alsnog op hun gat dan staat daar minder kans op compenserende groei tegenover.
- Dat is eigenlijk de essentie waarom men marktkapitalisatie als weging gebruikt en niet bijvoorbeeld de geografische locatie. Je kan dan wel zeggen dat dat je iets 'betere spreiding' geeft via een andere verdeling, maar nergens staat in steen gebeiteld dat spreiding altijd beter is. Anders zouden we wel allemaal extreem veel spreiden en daardoor gemiddeld het hoogste rendement halen :Y) de praktijk leert dat er dus toch een balans bestaat tussen spreiding en rendement en dat die (blijkbaar) optimaal is bij marktkapitalisatie en niet geografie of wat anders.
- Waarom zou je daarnaast de kans hoog inschatten dat jouw persoonlijke bepaling van een andere spreiding dan zo goed zou zijn dat je er beter mee af bent dan de andere die zich niet aanpast? Het komt in wezen op hetzelfde neer als actief beleggen, of een portefeuille verzinnen die de markt verslaat op basis van rendement. Alleen dan onder het mom van risicomijding.
- Er bestaan al fondsen die inherent meer spreiden, zoals de Kommer ETF's (ook al vaker voorbij gekomen). Waarom zou jouw persoonlijke verdeling dan meer voor de hand liggen dan die van Gerrit Kommer? Of een andere index? En waarom dan niet een actieve fondsbeheerder volgen? Die zal er logischerwijs meer verstand van hebben dan jij of ik? Een opzettelijk rethorische vraag, want dat raakt het centrale punt van de kritiek: door zelf iets anders te gaan doen dan simpelweg de markt volgen ben je je eigen actieve fondsbeheerder aan het worden.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 24-07-2025 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
XWB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:16:
[...]

Er zijn zat mensen die wat extra Europa erbij nemen, kijk maar eens op Reddit.
Het stikt daar ook van de S&P500 fans, nu hoor je ze iets minder (heel raar), en er zijn er genoeg die wild worden van goud of crypto en ook mengportefeuilles daarvan worden vaak aangeraden. Ik vind de populaire opinie daar eerlijk gezegd geen goede raadgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@The Third Man Allemaal goede argumenten. De realiteit is dat mensen (ook) vaak op gevoel handelen, de home bias is daar een goed voorbeeld van. Maar dan hoor je wellicht niet meer thuis in dit topic :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ErnstH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:49:
[...]

Nee. Geen idee waarom je dat denkt, maar VTI+VXUS is wereld; VTI is US market en VXUS is developed zonder USA..
Ah ok, ik dacht altijd dat VXUS juist een US ding was ivm de US die er in stond, nooit verder gecheckt daarom.
Afkortingenfeest :P

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 25-07-2025 08:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

YakuzA schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Ah ok, ik dacht altijd dat VXUS juist een US ding was ivm de US die er in stond, nooit verder gecheckt daarom.
Afkortingenfeest :P
Product summary
Seeks to track the performance of the FTSE Global All Cap ex US Index

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

XWB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:35:
@The Third Man Allemaal goede argumenten. De realiteit is dat mensen (ook) vaak op gevoel handelen, de home bias is daar een goed voorbeeld van. Maar dan hoor je wellicht niet meer thuis in dit topic :p
Ook met een home bias kan je nog steeds in dit topic thuishoren. Juist dat je weet dat je een home bias hebt (of wellicht pas ontdekt door over deze bias te lezen door dit topic) geeft je wat meer informatie over waarom je een bepaalde beslissing maakt. Het stukje passief is toch eigenlijk ook wel een heel groot deel over het in kaart brengen en managen van de emoties van jezelf. Een deel technisch/inhoudelijk (strategie, index, fonds, broker, etc) maar ook hoe je met biasen omgaat of hoe je het nieuws naast je neer kan leggen als elke krant schrijft dat "het bloed door de straten loopt" wanneer de markt 5% naar beneden stuitert. Of dat een bepaalde regio een stuk instabieler wordt door een gebeurtenis (Trump, een oorlog, etc. etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 15:30

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik las op reddit een berekening met verschil in divdend. Ik copy zijn berekening even.

(oud) NL0011225305 (Class A): 1,47% Dividend Yield (Ex-dividenddatum Feb 10, 2025)

(nieuw) NL0013654742 (Class I): 1,19% Dividend Yield (Ex-dividenddatum Feb 10, 2025)

Rekenend met de huidige koers (ik weet niet o.b.v. welke koers het dividend is berekend, maar ervan uitgaande dat beide koersen zich in verhouding hetzelfde ontwikkelingen, hoeft dat volgens mij niet uit te maken) ziet dat er als volgt uit:

NL0011225305 €25,18 * 1,47% = €0,37

NL0013654742 €18,29 * 1,19% = €0,22

Dan nog even deze: stel je hebt €10.000,- belegd in beide fondsen. Dan ontvang je het volgende dividend:

NL0011225305 €10.000 / €25,18 = 387,60 participaties -> 387,60 * €0,37 = €143,41

NL0013654742 €10.000 / €18,29 = 546,75 participaties -> 546,75 * €0,22 = €120,28

Het kosten verschil is 0.05% op 10.000 euro is dat 5 euro.

waar kan ik meer informatie vinden over de verschillen tussen het oude en nieuwe fonds? Is het nodig over te stappen (met de inleg) of kan je bestaande (het is immers passief) orders gewoon laten staan?

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@uniquorn Informatie kan je lezen op https://www.financieelona...oedkoper-en-nieuwe-namen/

Of je moet overstappen is een persoonlijke overweging.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:02

sanook

_/-\o_

uniquorn schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:53:
[...]

waar kan ik meer informatie vinden over de verschillen tussen het oude en nieuwe fonds? Is het nodig over te stappen (met de inleg) of kan je bestaande (het is immers passief) orders gewoon laten staan?
Ik ben net begonnen met overstappen van Rabo naar de nieuwe fondsen bij ABN en kom er achter dat Rabo naast de aankoopkosten (0,1%) ook verkoopkosten (ook 0,1%) rekent.
(volgens mij staat er in de documentatie dat ze 1% rekeken maar ik had hier wel eens gelezen dat ze dit niet berekenen, ging er nu eigenlijk van uit dat het 0,0% was maar helaas....)
Dat zal de komende jaren met de lagere TER wel terug komen maar misschien toch nuttig om te weten voor andere Rabo NT beleggers.

Vanwege andere redenen heb ik onlangs een ABN-AMRO betaalrekening geopend en heb de Rabo rekening nu niet meer nodig, ik gebruikte deze alleen als tegenrekening voor mijn andere spaar/beleg rekeningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:48

oscar82

De ondertitel

ErnstH schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:49:
[...]

VXUS heeft ook emerging markets. Bijv. TSMC, Tencent en Alibaba in de top 10 holdings. Zijn VWO en IMEU dan niet een beetje dubbelop om te hebben naast VXUS, of heb je die uit andere overwegingen?

[ Voor 3% gewijzigd door oscar82 op 25-07-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
sanook schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Ik ben net begonnen met overstappen van Rabo naar de nieuwe fondsen bij ABN en kom er achter dat Rabo naast de aankoopkosten (0,1%) ook verkoopkosten (ook 0,1%) rekent.
(volgens mij staat er in de documentatie dat ze 1% rekeken maar ik had hier wel eens gelezen dat ze dit niet berekenen, ging er nu eigenlijk van uit dat het 0,0% was maar helaas....)
Dat zal de komende jaren met de lagere TER wel terug komen maar misschien toch nuttig om te weten voor andere Rabo NT beleggers.

Vanwege andere redenen heb ik onlangs een ABN-AMRO betaalrekening geopend en heb de Rabo rekening nu niet meer nodig, ik gebruikte deze alleen als tegenrekening voor mijn andere spaar/beleg rekeningen.
De 1% is de kosten die het NT fonds mag rekeken.

De 0.1% is de kosten die Rabobank rekent voor het aan- en verkopen. ABN rekent volgens mij geen kosten dus wellicht was het gunstiger geweest daar aan te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
sanook schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:36:
[...]

Die 0,1% zijn dan ook geen aankoop- of verkoopkosten, maar transactiekosten. In de basis gelijk, maar dan is het logisch dat die bij elke transactie betaald moeten worden, of dat nu kopen of verkopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
oscar82 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:47:
[...]

VXUS heeft ook emerging markets. Bijv. TSMC, Tencent en Alibaba in de top 10 holdings. Zijn VWO en IMEU dan niet een beetje dubbelop om te hebben naast VXUS, of heb je die uit andere overwegingen?
Klopt daar zit overlap in maar persoonlijk vind ik t zo leuker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:15
R.van.M schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 12:08:
[...]

De 1% is de kosten die het NT fonds mag rekeken.

De 0.1% is de kosten die Rabobank rekent voor het aan- en verkopen. ABN rekent volgens mij geen kosten dus wellicht was het gunstiger geweest daar aan te kopen
Volgens mij kan je van de overstap service vwb beleggingen gebruikmaken en vergoed de abn dan de kosten die de Rabo rekent?
Lees: https://www.abnamro.nl/nl...rvice-beleggen/index.html

Kan je altijd nog een switch doen bij abn? Of de daar verkopen.
Ik wacht op een leuke actie bij de abn om over te stappen. Afgelopen jaar niet echt mee bezig geweest.

[ Voor 22% gewijzigd door fissa op 26-07-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:11
fissa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:38:
[...]

Volgens mij kan je van de overstap service vwb beleggingen gebruikmaken en vergoed de abn dan de kosten die de Rabo rekent?

Ik wacht op een leuke actie bij de abn om over te stappen. Afgelopen jaar niet echt mee bezig geweest.
Goede tip! ABN tot 1.500 Euro en Ing tot 1000 Euro kosten die ze vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:36
Ik overweeg ook de overstap van Rabo naar ABN ZBB. Onder andere omdat er geen aan- en verkoopkosten zijn voor de NT fondsen en omdat daar goedkopere NT fondsen beschikbaar zijn.

Over dat laatste een vraag een degenen die nu zelf ABN ZBB gebruiken, aangezien de fondskiezer en bronnen op internet afwijkende informatie geven. Zijn onderstaande NT fondsen aan te kopen in ZBB (en geen Plus nodig?

World: NL0013654742
EM: NL0014040289
SC: NL0013552078
EUR: NL0010948220

World en EM lijken via de fondsselector niet beschikbaar in ZBB (wel de duurdere varianten). Klopt dit ook daadwerkelijk?
https://www.abnamro.nl/nl...-zelf-beleggen-basis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:44
Graag een sanity check van anderen, dat ik geen tunnelvisie heb;

Als ik van NT fondsen wil wisselen maar niet uit de markt wil zijn kan ik bv 5k spaargeld gebruiken om op hetzelfde tijdstip een verkoop order van 5k fonds A in te schieten als een koop order van 5k fonds B. Dan is het risico alleen nog de administratieve afhandeling die ervoor kan zorgen dat de orders niet op dezelfde dag uitgevoerd worden.

Hiermee verlies ik de doorlooptijd van de verkoop order aan 5k-spaarrente.

Klopt de redenatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
@sjorsjuhmaniac ik vraag me wel af of je er vanuit kan gaan dat de verkoop en koop op hetzelfde afslagmoment zal plaatsvinden. En al zijn de fondsen gelijkwaardig, ze zijn niet elkaars kloon. Dat zag je ook met de dividend een paar berichten hierboven. Dus die zaken bij elkaar geven sowieso een risico op ‘schade’ hierbij. Alleen op de lange termijn zal de TER dat alsnog compenseren, dus als dat de insteek is zal ik me niet te veel zorgen maken om die marginale verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:46:
@sjorsjuhmaniac ik vraag me wel af of je er vanuit kan gaan dat de verkoop en koop op hetzelfde afslagmoment zal plaatsvinden. En al zijn de fondsen gelijkwaardig, ze zijn niet elkaars kloon. Dat zag je ook met de dividend een paar berichten hierboven. Dus die zaken bij elkaar geven sowieso een risico op ‘schade’ hierbij. Alleen op de lange termijn zal de TER dat alsnog compenseren, dus als dat de insteek is zal ik me niet te veel zorgen maken om die marginale verschillen.
Ja de insteek is 100% de TER indd. Ik ga nog eens rekeken dan. Leek mij wel interessant voor een lange looptijd

Mijn nieuwe orders zijn wel de lage ter fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@sjorsjuhmaniac Ik bedoelde met ‘de insteek’ dan specifiek die ‘op de lange termijn’. Want als je dit voor zeg 5 jaar doet dan is de cumulatieve kostenbesparing van de TER wellicht lager dan je effectieve rendementsrisico (verlies bij de wisseling, verschil in performance enzovoort) wat je kan verwachten. Hoe langer de termijn, hoe zwaarder de TER gaat meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
The Third Man schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:07:
@sjorsjuhmaniac Ik bedoelde met ‘de insteek’ dan specifiek die ‘op de lange termijn’. Want als je dit voor zeg 5 jaar doet dan is de cumulatieve kostenbesparing van de TER wellicht lager dan je effectieve rendementsrisico (verlies bij de wisseling, verschil in performance enzovoort) wat je kan verwachten. Hoe langer de termijn, hoe zwaarder de TER gaat meewegen.
Aah excuus. Ja langere termijn. 20-30y ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

DVI_NL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:05:
Ik overweeg ook de overstap van Rabo naar ABN ZBB. Onder andere omdat er geen aan- en verkoopkosten zijn voor de NT fondsen en omdat daar goedkopere NT fondsen beschikbaar zijn.

Over dat laatste een vraag een degenen die nu zelf ABN ZBB gebruiken, aangezien de fondskiezer en bronnen op internet afwijkende informatie geven. Zijn onderstaande NT fondsen aan te kopen in ZBB (en geen Plus nodig?

World: NL0013654742
EM: NL0014040289
SC: NL0013552078
EUR: NL0010948220

World en EM lijken via de fondsselector niet beschikbaar in ZBB (wel de duurdere varianten). Klopt dit ook daadwerkelijk?
https://www.abnamro.nl/nl...-zelf-beleggen-basis.html
World en EM zijn via de ABN-AMRO app in ZBB gewoon te vinden en aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

fissa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:38:
[...]

Thanks for the tip! Wel een extra stap nodig bij ABN om naar de goedkopere fondsen te switchen maar dat is ook gratis en dan ben je volgens mij maar 1 dag offline.

edit: nadeel is wel dat je in 1 keer overgaat, als je pech hebt is je koersverschil een veelvoud van de bespaarde kosten. Misschien dan slimmer om zelf de overstap in stappen te doen.

Ik heb onlangs gebruik gemaakt van wat akties bij ABN-AMRO met 100 euro bonus voor een betaalrekening en 75 euro bonus voor de Zelf Beleggen Basis rekening. Heb de volledige bonus nu binnen en nu dus overstappen van Rabo naar ABN.

[ Voor 17% gewijzigd door sanook op 26-07-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
sanook schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Thanks for the tip! Wel een extra stap nodig bij ABN om naar de goedkopere fondsen te switchen maar dat is ook gratis en dan ben je volgens mij maar 1 dag offline.

edit: nadeel is wel dat je in 1 keer overgaat, als je pech hebt is je koersverschil een veelvoud van de bespaarde kosten. Misschien dan slimmer om zelf de overstap in stappen te doen.

Ik heb onlangs gebruik gemaakt van wat akties bij ABN-AMRO met 100 euro bonus voor een betaalrekening en 75 euro bonus voor de Zelf Beleggen Basis rekening. Heb de volledige bonus nu binnen en nu dus overstappen van Rabo naar ABN.
Ja balen, ik was er toen nog niet echt mee bezig. Maar ondertussen de knoop gehakt en wat meer in rust in de tent :)
Zodra er weer een leuke actie is ga ik over met m’n hele hebben en houden!
@sanook Wil je ons op de hoogte houden hoe de overstapservice is verlopen?

[ Voor 4% gewijzigd door fissa op 27-07-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

fissa schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:46:
[...]
@sanook Wil je ons op de hoogte houden hoe de overstapservice is verlopen?
Ik denk dat ik het toch niet via de overstap service ga doen maar in stukjes vanwege:
sanook schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:55:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:11
Als je beleggingen via de overstapservice laat overschrijven naar je nieuwe bank dan worden ze niet verkocht en opnieuw gekocht, toch?

Alleen voor het wisselen naar het goedkopere fonds zul je moeten verkopen/kopen, dus dan kan je eigenlijk net zo goed verkopen bij je oude bank en kopen bij je nieuwe ipv de overstapservice gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:43
sanook schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Ik denk dat ik het toch niet via de overstap service ga doen maar in stukjes vanwege:

[...]
Dat koersverschil kan ook in je voordeel uitwerken toch? ;)

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

zwaargeschapen schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:36:
[...]

Dat koersverschil kan ook in je voordeel uitwerken toch? ;)
Ja dat kan, maar is en blijft een risico wat van te voren moeilijk in te schatten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

praseodymium schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:26:
Als je beleggingen via de overstapservice laat overschrijven naar je nieuwe bank dan worden ze niet verkocht en opnieuw gekocht, toch?

Alleen voor het wisselen naar het goedkopere fonds zul je moeten verkopen/kopen, dus dan kan je eigenlijk net zo goed verkopen bij je oude bank en kopen bij je nieuwe ipv de overstapservice gebruiken.
Zo heb ik het niet gelezen/begrepen, maar ik ga kijken of ik dit ergens na kan vragen.

Iemand hier ervaring mee misschien?

edit: volgens chatgpt is het een verhuizing:
👉 Je verkoopt de fondsen dus niet – overdracht is een interne verplaatsing (geen fiscale realisatie van winst/verlies).
Ik ga dit navragen bij ABN, als dit correct is wordt overstappen inderdaad de beste optie.

[ Voor 19% gewijzigd door sanook op 27-07-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:43
Excuus als deze vraag al voorbij is gekomen.

Ik beleg al enige tijd in de 3 NT fondsen bij de Rabobank. Heb er nu ongeveer ~30k in zitten.
Bij de Rabo heb ik wat bankzaken betreft ook alles lopen.

Nou lees ik al een tijdje mee dat je ook goedkopere varianten van de NT fondsen hebt. Die zijn oa alleen bij de ABN en niet bij de Rabo.

Heeft iemand hier al eens een berekening gemaakt wat het verschil en omslagpunt is? Een betaalrekening bij de ABN kost ~45 per jaar. Via indexfondsvergelijken zie ik ook niet of er bij het vergelijken rekening hiermee wordt gehouden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:00
Ik zie veel posts over overstappen van Rabo naar ABN. Tip: overweeg ook IBKR met WEBN. Die is nog goedkoper, heeft geen uitsluitingen en met stock lending kun je zelfs geld verdienen. Ze hebben ook een actie waarmee overstappen extra beloont wordt.

Zie ook: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 27-07-2025 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

champion16 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:58:
Excuus als deze vraag al voorbij is gekomen.

Ik beleg al enige tijd in de 3 NT fondsen bij de Rabobank. Heb er nu ongeveer ~30k in zitten.
Bij de Rabo heb ik wat bankzaken betreft ook alles lopen.

Nou lees ik al een tijdje mee dat je ook goedkopere varianten van de NT fondsen hebt. Die zijn oa alleen bij de ABN en niet bij de Rabo.

Heeft iemand hier al eens een berekening gemaakt wat het verschil en omslagpunt is? Een betaalrekening bij de ABN kost ~45 per jaar. Via indexfondsvergelijken zie ik ook niet of er bij het vergelijken rekening hiermee wordt gehouden.
Hier staan wat vergelijkingen: https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 12:28
Pistachenootje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:20:
Ik zie veel posts over overstappen van Rabo naar ABN. Tip: overweeg ook IBKR met WEBN. Die is nog goedkoper, heeft geen uitsluitingen en met stock lending kun je zelfs geld verdienen. Ze hebben ook een actie waarmee overstappen extra beloont wordt.

Zie ook: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/de-beste-etf/
Wat voor actie gaat het om? Ik kan er niets over vinden op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

*knip* geen referrals, ook niet indirect :)

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 28-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

snip: feedback over moderatie mag aan de moderator per DM, niet in het topic

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 28-07-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
sanook schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Ja dat kan, maar is en blijft een risico wat van te voren moeilijk in te schatten is.
Maar als je ze verkoopt, en daarna aankoopt zit je toch met hetzelfde risico of mis ik iets?
Order om te verkopen is net zoals aankoop niet instant?
Dus dan ben je 1+ dag later met het aankopen en kan de koers nadelig zijn.

Ik wil je niet overtuigen van het een of het ander, maar zit straks in hetzelfde schuitje en wil dan de beste oplossing kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
sanook schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Dit is wat mij betreft het grootste nadeel van de NT fondsen strategie, en een reden waarom ik er niet mee verder ben gegaan. Ik heb ze verkocht en er EFTs van gekocht. Het werkt prima als je echt helemaal passief blijft en ze ooit weer in kleine delen gaat verkopen wanneer je het geld nodig hebt. Maar mocht je op een moment toch iets anders willen dan moet je of het risico nemen dat tussen verkooporder en daadwerkelijke verkoop de markt flink kan zakken, of je moet het in kleine delen verkopen. Elke verkoop duurt zo een paar dagen, dus je moet dan wel de tijd nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:38:
Graag een sanity check van anderen, dat ik geen tunnelvisie heb;

Als ik van NT fondsen wil wisselen maar niet uit de markt wil zijn kan ik bv 5k spaargeld gebruiken om op hetzelfde tijdstip een verkoop order van 5k fonds A in te schieten als een koop order van 5k fonds B. Dan is het risico alleen nog de administratieve afhandeling die ervoor kan zorgen dat de orders niet op dezelfde dag uitgevoerd worden.

Hiermee verlies ik de doorlooptijd van de verkoop order aan 5k-spaarrente.

Klopt de redenatie?
Ook hier geldt: time in the market beats timing the market.

Ergo, als je die 5k voor 1 dag extra kan missen (als cash), is er niks aan de hand als je 5k "te veel" met een dag overlap in zowel fonds A als 5k in fonds B laat zitten.
1 dag extra in de fondsen zitten levert gewoon gemiddeld het gemiddelde rendement per dag op. Ook 1 dag geen exposure hebben, "kost" je dus maar de average yield / 365. Ja het kan fluctueren, maar dan ben je alweer de markt aan het timen, dus dat heeft geen zin.

TLDR: maak je niet druk over 1 dag overlap of geen overlap, het maakt niets uit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

nino_070 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Ook hier geldt: time in the market beats timing the market.

Ergo, als je die 5k voor 1 dag extra kan missen (als cash), is er niks aan de hand als je 5k "te veel" met een dag overlap in zowel fonds A als 5k in fonds B laat zitten.
1 dag extra in de fondsen zitten levert gewoon gemiddeld het gemiddelde rendement per dag op. Ook 1 dag geen exposure hebben, "kost" je dus maar de average yield / 365. Ja het kan fluctueren, maar dan ben je alweer de markt aan het timen, dus dat heeft geen zin.

TLDR: maak je niet druk over 1 dag overlap of geen overlap, het maakt niets uit. :)
het maakt wel degelijk uit. Het is een risico dat je neemt en je kunt pech hebben. Bij grotere bedragen zou ik echt niet zo maar 1 dag uit de markt willen zijn.
Maargoed als het om een paar duizend euro gaat is het niet zo'n ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
de Peer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:17:
[...]

het maakt wel degelijk uit. Het is een risico dat je neemt en je kunt pech hebben. Bij grotere bedragen zou ik echt niet zo maar 1 dag uit de markt willen zijn.
Ja inderdaad, daarom wilde ik het ophakken in kleine bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
de Peer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:17:
[...]

Het "risico" van 1 extra dag uit de markt zijn, is de gemiste opportunity cost van 1 dag extra in een indexfonds zitten. Dit risico is per definitie hoger (= de volatiliteit van het indexfonds / de benchmark) dan het risico van dit geld extra als cash hebben.

Dus nee het is geen risico dat je neemt. Je moet het aantal dagen uit de markt zijn proberen te minimaliseren, maar niet omdat je er risico mee loopt, maar omdat je er gemiddeld rendement mee misloopt. Als je doel passief beleggen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

sanook schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Zo heb ik het niet gelezen/begrepen, maar ik ga kijken of ik dit ergens na kan vragen.

Iemand hier ervaring mee misschien?

edit: volgens chatgpt is het een verhuizing:

[...]

Ik ga dit navragen bij ABN, als dit correct is wordt overstappen inderdaad de beste optie.
Zojuist contact gehad met ABN-AMRO hierover, dit is inderdaad een verhuizing dus je gaat niet uit de markt. Ik ga dit meteen (voor een gedeelte) in gang zetten om te kijken hoe dit in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 22:06

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb bij de ing een beleggingsrekening geopend, met als doel een EFT inleggen en vergeten.
Ik dacht om in de Northern Trust World en de Emerging Markets te gaan, maar die staan er niet tussen bij de ING? Enkel enkele NT Equity bij fondsen.
Vanguard staat wel bij de trackers.

Hoe kan ik nu wel in een breed, Euro, bij voorkeur de VS mijdend ESG EFT?

[ Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 30-07-2025 16:51 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

sanook schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:32:
Zojuist contact gehad met ABN-AMRO hierover, dit is inderdaad een verhuizing dus je gaat niet uit de markt. Ik ga dit meteen (voor een gedeelte) in gang zetten om te kijken hoe dit in zijn werk gaat.
Hoe gaat men om met fractionele posities? Zowel voor posities op de beurs (aandelen, ETF, etc.) als beleggingsfondsen.

Mijn ervaring bij het overstappen van de ene naar de andere broker (wel was ik alleen belegt in ETF's) dat hele posities wel overgezet kunnen worden, maar de fractionele posities tegen de marktprijs worden verkocht. Dus stel je hebt een positie van 10,25. Dan worden er 10 overgezet en de 0,25 verkocht tegen de marktprijs op dat moment.
Hierbij heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om zelf die 0,25 te verkopen, te laten staan bij de oude broker, of aan te vullen met 0,75 om tot een hele positie te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:09
DropjesLover schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:45:
Ik heb bij de ing een beleggingsrekening geopend, met als doel een EFT inleggen en vergeten.
Ik dacht om in de Northern Trust World en de Emerging Markets te gaan, maar die staan er niet tussen bij de ING? Enkel enkele NT Equity bij fondsen.

Ik zit ook bij ING met ‘zelf op de beurs’ en NT World en Emerging Markets zijn gewoon beschikbaar.

NT World te vinden via: NL0011225305
NT Emerging Markets via: NL0011515424
NT Europe: NL0012061329

Dit zijn trouwens beleggingsfondsen en geen ETF. Zie het verschil in de topic start. Verder is het zo dat je 2 zaken noemt die totaal tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant NT World benoemen en aan de andere kant vragen om een ETF die de VS bij voorkeur vermijdt.

Als het je doel is de wereldeconomie zo goed mogelijk te volgen dan ontkom je niet aan de VS. En mocht de VS het minder goed doen dan zie je dit vanzelf terug als je de verdeling van de fondsen aanhoudt waarbij je de wereldmarkt volgt.

[ Voor 33% gewijzigd door SvV_Ying op 30-07-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
DropjesLover schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:45:

Ik weet niets van ING maar wil wel opmerken dat je oorspronkelijke idee van NT World/EM in tegenspraak is met het laatste: VS-mijdend. NT World heeft zo'n 73% VS.

Als je de VS wil mijden maar wel breed belegd wil zijn, dan is een EXUS ETF een optie: Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF, IE0006WW1TQ4. Ik weet niet of de ING het heeft, maar Saxo en DeGiro wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Hoe gaat men om met fractionele posities? Zowel voor posities op de beurs (aandelen, ETF, etc.) als beleggingsfondsen.
Fondsen zijn ook echt fractioneel verhandelbaar, dus neem aan dat die fractioneel worden overgedragen?

ETF's en aandelen zijn alleen via allerlei speciale broker specifieke constructies fractioneel te verhandelen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:45
Ik ben volledig nieuw en onervaren op het gebied van beleggen. Ik heb net accounts aangevraagd bij InteractiveBrokers en Saxo. Schwab One International had ik begin dit jaar aangevraagd en approved gekregen. Dit topic doorbladeren heeft me goed op weg geholpen. Mijn idee, door jullie en FOB geinspireerd, is een mix van indexfondsen en ETF's in lump sum aan te kopen en minimaal 10 jaar te laten renderen:

Saxo:
  • NT World (index)
  • NT EM (index)
  • NT SC (index)
InteractiveBrokers:
  • WEBN (ETF)
  • CARIW (index)
Schwab:
  • VXUS (ETF)
  • VTI (ETF)
Met de NT's en V's zou ik een hoge marktkapitalisatie hebben en met Saxo en Schwab een goede geografische spreiding. WEBN + CARIW zijn voordelig als aanvulling en verdere spreiding met brokers. Ik weet alleen nog niet of ik bij Schwab de V's mag aankopen en zo ja, wat de consequenties zijn van bij een VS broker in VS-gedomicilieerde ETF's te beleggen voor withholding taxes (dividendbelastingen), etc.

Lijkt het jullie wat? Graag jullie feedback...

Achtergrond:
Ik werk sinds 48 jaar en 3 maanden niet meer, toen ik, na een reorganisatie, langzamerhand tot het besef kwam dat ik niet meer hoef te werken als ik het goed aanpak. Tot zover leid ik een bescheiden leven van mijn vermogen met nog 10 jaar te gaan tot mijn pensioen. Nu ben ik zover om het deel van mijn vermogen, dat ik niet nodig heb om van te leven, te beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 06:09
ditto4076 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:10:
Ik ben volledig nieuw en onervaren op het gebied van beleggen. Ik heb net accounts aangevraagd bij InteractiveBrokers en Saxo. Schwab One International had ik begin dit jaar aangevraagd en approved gekregen. Dit topic doorbladeren heeft me goed op weg geholpen. Mijn idee, door jullie en FOB geinspireerd, is een mix van indexfondsen en ETF's in lump sum aan te kopen en minimaal 10 jaar te laten renderen:

Saxo:
  • NT World (index)
  • NT EM (index)
  • NT SC (index)
InteractiveBrokers:
  • WEBN (ETF)
  • CARIW (index)
Schwab:
  • VXUS (ETF)
  • VTI (ETF)
Met de NT's en V's zou ik een hoge marktkapitalisatie hebben en met Saxo en Schwab een goede geografische spreiding. WEBN + CARIW zijn voordelig als aanvulling en verdere spreiding met brokers. Ik weet alleen nog niet of ik bij Schwab de V's mag aankopen en zo ja, wat de consequenties zijn van bij een VS broker in VS-gedomicilieerde ETF's te beleggen voor withholding taxes (dividendbelastingen), etc.

Achtergrond:
Ik werk sinds 48 jaar en 3 maanden niet meer, toen ik, na een reorganisatie, langzamerhand tot het besef kwam dat ik niet meer hoef te werken als ik het goed aanpak. Tot zover leid ik een bescheiden leven van mijn vermogen met nog 10 jaar te gaan tot mijn pensioen. Nu ben ik zover om het deel van mijn vermogen, dat ik niet nodig heb om van te leven, te beleggen.

waarom bij 3 brokers verschillende fondsen aankopen die allemaal ongeveer hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@ditto4076 10y looptijd is niet bijzonder lang voor passief beleggen. Ik zou ook nadenken over een transitie strategie naar andere minder volatiele producten/ het aanhouden van minder volatiele producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
helloitsme schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:30:
[...]

waarom bij 3 brokers verschillende fondsen aankopen die allemaal ongeveer hetzelfde zijn?
Zie FOB beleggingsstrategie per april 2024:
Daarmee blijf ik spreiden over twee fondshuizen (verlaging risico), worden al mijn aandelen-beleggingen voortaan bewaard bij een centrale bewaarinstelling (maximale veiligheid), spreid ik voortaan over 2 brokers (verlaging risico)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:33:
@ditto4076 10y looptijd is niet bijzonder lang voor passief beleggen. Ik zou ook nadenken over een transitie strategie naar andere minder volatiele producten/ het aanhouden van minder volatiele producten.
Ik schreef ook minimaal 10 jaar. Ik heb meer dan voldoende vermogen om het makkelijk tot AOW-leeftijd te halen (~ 10 jaar). Met AOW + pensioen ga ik er zelfs nog eens financieel op vooruit en heb nog aanvulling van mijn gebudgetteerde vermogen. Ik heb het rendement dus niet nodig. Ik beleg alleen het deel van mijn vermogen, waar ik niet op gerekend had en dat ik kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 01:05

Saxo:
  • NT World (index)
  • NT EM (index)
  • NT SC (index)
InteractiveBrokers:
  • WEBN (ETF)
  • CARIW (index)
Schwab:
  • VXUS (ETF)
  • VTI (ETF)

Achtergrond:

Hoe koop je bij Schwab die ETFs? Via opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
Met beleggen bij twee brokers neemt het risico toch niet af? Het risico neemt juist toe. De kans dat bij een van beiden iets mis gaat is immers groter dan de kans dat bij een (losse) iets fout gaat.
De impact is uiteraard wel kleiner (want er staat minder vermogen bij beiden dan als je er maar een zou hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
NMMNG schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:15:
Hoe koop je bij Schwab die ETFs? Via opties?
Nog geen idee. Ik heb de Vanguard ETF's in de Schwab account website opgezocht en ze staan er gewoon in, maar er staat een waarschuwing bij:
Residents in the European Economic Area (EEA) or United Kingdom (UK) may be ineligible to purchase US-registered exchange traded products (ETPs) including Closed End Funds (CEFs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGR2ARUzjNKr8PsT99dCyK6TylM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KPLrqG0qj5BqJQSmgL0orER5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQhp7X33_BmVjXDPqbeuPXU2xpA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tAc5L5CyI9s22oKNzVEGHPMF.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 42% gewijzigd door ditto4076 op 31-07-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
RobertMe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:55:
Met beleggen bij twee brokers neemt het risico toch niet af? Het risico neemt juist toe. De kans dat bij een van beiden iets mis gaat is immers groter dan de kans dat bij een (losse) iets fout gaat.
De impact is uiteraard wel kleiner (want er staat minder vermogen bij beiden dan als je er maar een zou hebben).
Dat zal best, maar InteractiveBrokers heeft de NT's niet in het aanbod. Op Saxo vind ik de NT's, VTI, VXUS, WEBN en CARIW wel terug, maar WEBN en CARIW dan tegen hogere kosten dan bij IB en VTI en VXUS zijn niet bij Saxo bij te kopen. Ik maak de afweging op meer dan alleen risico.

[ Voor 8% gewijzigd door ditto4076 op 31-07-2025 07:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
RobertMe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Risico = kans x gevolg. Niet alleen kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

SvV_Ying schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:33:
[...]

Ik zit ook bij ING met ‘zelf op de beurs’ en NT World en Emerging Markets zijn gewoon beschikbaar.

NT World te vinden via: NL0011225305
NT Emerging Markets via: NL0011515424
NT Europe: NL0012061329

Dit zijn trouwens beleggingsfondsen en geen ETF. Zie het verschil in de topic start. Verder is het zo dat je 2 zaken noemt die totaal tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant NT World benoemen en aan de andere kant vragen om een ETF die de VS bij voorkeur vermijdt.

Als het je doel is de wereldeconomie zo goed mogelijk te volgen dan ontkom je niet aan de VS. En mocht de VS het minder goed doen dan zie je dit vanzelf terug als je de verdeling van de fondsen aanhoudt waarbij je de wereldmarkt volgt.
Hoe het in de topic start staat is het verschil (al helemaal bij een breed NT fonds) gering, ook hoe er hier over gesproken wordt. Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat Northern Trust een ETF was.

Er zijn ook fondsen
lachesis schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:38:
[...]

Ik weet niets van ING maar wil wel opmerken dat je oorspronkelijke idee van NT World/EM in tegenspraak is met het laatste: VS-mijdend. NT World heeft zo'n 73% VS.

Als je de VS wil mijden maar wel breed belegd wil zijn, dan is een EXUS ETF een optie: Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF, IE0006WW1TQ4. Ik weet niet of de ING het heeft, maar Saxo en DeGiro wel.
Daarom overwoog ik een stuk meer in de EM kant te gaan dan de 80/10/10 verhouding die hier veel aangehouden wordt.
Net omdat inderdaad NT World zo zwaar in de VS zit, en iedereen er wel over eens is dat de tech-sector (de Tesla's, Nvidia, etc) daar op een enorme bubble zit. Ik zie de recente vele ontslagen in die hoek als een reflex om die beurswaarde/verantwoording krampachtig te proberen vast te houden, terwijl het onderliggend het niet verantwoordt.
Zonde om in te stappen voor the long game en bijna gelijk gehalveerd te worden. Ook al is tijd in de markt belangrijker, het zet je wel een paar jaar terug.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeadKennedy
DropjesLover schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Hoe het in de topic start staat is het verschil (al helemaal bij een breed NT fonds) gering, ook hoe er hier over gesproken wordt. Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat Northern Trust een ETF was.

Er zijn ook fondsen
[...]

Daarom overwoog ik een stuk meer in de EM kant te gaan dan de 80/10/10 verhouding die hier veel aangehouden wordt.
Net omdat inderdaad NT World zo zwaar in de VS zit, en iedereen er wel over eens is dat de tech-sector (de Tesla's, Nvidia, etc) daar op een enorme bubble zit. Ik zie de recente vele ontslagen in die hoek als een reflex om die beurswaarde/verantwoording krampachtig te proberen vast te houden, terwijl het onderliggend het niet verantwoordt.
Zonde om in te stappen voor the long game en bijna gelijk gehalveerd te worden. Ook al is tijd in de markt belangrijker, het zet je wel een paar jaar terug.
Waarom denk je, zeker als beginner, het beter te weten dan de markt?
Als "iedereen" het er over eens is dat er zo'n bubbel is, waarom zijn de waarderingen dan zoals ze zijn?
Je mag natuurlijk de VS gaan onderwegen in je portfolio, maar daarmee maak je een belangrijke actieve keuze die je rendementsverwachting verlaagt. Dit is niet iets dat ik iemand aan zou raden, zeker een beginnende belegger met beperkt zicht op de markt.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeadKennedy

Saxo:
  • NT World (index)
  • NT EM (index)
  • NT SC (index)
InteractiveBrokers:
  • WEBN (ETF)
  • CARIW (index)
Schwab:
  • VXUS (ETF)
  • VTI (ETF)

Achtergrond:

Ik zie wel vaker dat mensen die beginnen met beleggen direct hele constructies optuigen met meerdere brokers en een complexe mix van fondsen, maar ik zie zelf geen enkele meerwaarde van deze complexiteit. Meerdere brokers is alleen maar extra administratie en drie keer op verschillende manieren in dezelfde aandelen beleggen is geen strategie. Waarom niet enkel de beste (broker, fondsen) kiezen?

Waarom niet puur WEBN bij IBKR bijvoorbeeld? Welke aandelen/markten mis je dan uit al die andere fondsen die je hier beschrijft? Als ik het zo bezie alleen wat Small Caps, die kan je overwegen er bij te nemen als je daar waarde aan hecht (bijv. AVWS).

p.s. VT/VTI/VXUS zijn volgens wetgeving niet aan te schaffen voor Europese beleggers (enkel via een omweg via opties), dus ik denk niet dat je die bij Schwab wél aan kan schaffen

[ Voor 3% gewijzigd door DeadKennedy op 31-07-2025 09:30 ]

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Waarom denk je, zeker als beginner, het beter te weten dan de markt?
Als "iedereen" het er over eens is dat er zo'n bubbel is, waarom zijn de waarderingen dan zoals ze zijn?
Je mag natuurlijk de VS gaan onderwegen in je portfolio, maar daarmee maak je een belangrijke actieve keuze die je rendementsverwachting verlaagt. Dit is niet iets dat ik iemand aan zou raden, zeker een beginnende belegger met beperkt zicht op de markt.
Je moet emotie en financien loskoppelen van elkaar voor maximaal rendement, dat klopt.

Too big to fail, de professionals hebben er alle baat bij om, zo lang het goed gaat, zo lang mogelijk te blijven zitten en pas op het aller-aller-allerlaatste moment uit te stappen. Als passief belegger kan/wil ik dat niet bijhouden.

Ik zie voor de komende tijd zowel de VS als de dollar als een risico.
Er is ook prima laag risico rendement te halen in andere delen van de wereld.
Die producten zijn er ook gewoon.

EFT's zijn niet verhandelbaar buiten de markttijden. Maar ik kan niet goed terugvinden op welke tijden de markten open zijn, cq waar de desbetreffende ETF zit, bijv. de eerder genoemde Xtracker MSCI.

Ander vraagje wat me opviel. Ik wil bij voorkeur gewoon kalm maandelijks een bedrag inleggen. Bij de ING kan ik niet automatisch maandelijks geld naar de beleggingsrekening overmaken, en zeker ETF's kopen (niet deelbaar) gaat alleen per stuk en rond dus nooit mooi af.
Hoe doen jullie dat?
Maandelijkse reminder om in te leggen?
Of bijv. 1x per jaar een groot blok inleggen?

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
DropjesLover schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Je moet emotie en financien loskoppelen van elkaar voor maximaal rendement, dat klopt.

Too big to fail, de professionals hebben er alle baat bij om, zo lang het goed gaat, zo lang mogelijk te blijven zitten en pas op het aller-aller-allerlaatste moment uit te stappen. Als passief belegger kan/wil ik dat niet bijhouden.

Als passief belegger wil/kan ik al dat gedoe in de wereld inderdaad helemaal niet bijhouden. De enige logische conclusie is dan toch een gespreid wereld portfolio? Of als je straks eenzelfde "gevoel" hebt over de EU, ga je dan je portfolio ook weer aanpassen? Hoe vaak ga je dat doen? Klinkt voor mij als actief beleggen en een hoofdpijndossier.

Hiernaast: alle professionals hebben er altijd baat bij om op de top te verkopen natuurlijk. Niet alleen in aandelen in de VS :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
[...]
Ander vraagje wat me opviel. Ik wil bij voorkeur gewoon kalm maandelijks een bedrag inleggen. Bij de ING kan ik niet automatisch maandelijks geld naar de beleggingsrekening overmaken, en zeker ETF's kopen (niet deelbaar) gaat alleen per stuk en rond dus nooit mooi af.
Hoe doen jullie dat?
Ik beleg bij Brandnewday. Elke maand automatisch incasso vast bedrag. Zij regelen de verdeling over de fondsen (aankoop en herbalanceren).

En bijkomend voordeel: weinig keuze. Hoef je niet actief na te denken over de VS en de dollar enzo. Ideaal om je actief-beleggen neigingen te onderdrukken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
[...]

Je gaat het niet met mij - of anderen - eens zijn, maar je zit nog een beetje in de mentale twilight van écht passief beleggen en actief beleggen.

Want door bepaalde uitsluitingen te maken op basis van je eigen economische analyse ben jij wél de markt aan het voorspellen. De hele idee (ja 'de' in dit geval, in lijn met Plato) van passief beleggen is dat je zelf ook niet macro-economisch nadenkt.

Dat doet het indexfonds voor je. Stel dat US bedrijven het minder gaat doen, dan verandert vanzelf de allocatie van je indexfonds richting een andere markt. Mócht jij het mis hebben dat de VS een risico is, dan loop je inkomsten mis.

Door zo gespreid mogelijk te beleggen is het altijd win-win en ontkoppel je enige vorm van economische analyse met je beleggingsstrategie.

Maar mentaal is dit (ook voor mij ;)) een lastige stap.

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 31-07-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loek92
[...]
Hoe doen jullie dat?
Ik zit zelf niet bij de ING, maar daar kan je zeker gewoon een maandelijkse order automatiseren voor de NT fondsen. Voor ETF's niet inderdaad, maar die zijn sowieso ergens anders goedkoper aan te kopen volgens mij dus als je per se ETF's wil moet je denk ik niet bij ING zijn. Voor NT is ING prima.

Ik zou kiezen voor de combi ING & NT (automatische orders elke maand) of andere broker & ETF (eventueel automatische orders, maar ligt aan de broker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52
Zijn er hier mensen die bij IBKR het uitlenen van aandelen aan hebben gezet? Hoe risicovol is dat en hoeveel levert dat op? Zit zelf in VTI en VXUS bij IBKR.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Loek92 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Ik zit zelf niet bij de ING, maar daar kan je zeker gewoon een maandelijkse order automatiseren voor de NT fondsen. Voor ETF's niet inderdaad, maar die zijn sowieso ergens anders goedkoper aan te kopen volgens mij dus als je per se ETF's wil moet je denk ik niet bij ING zijn. Voor NT is ING prima.

Ik zou kiezen voor de combi ING & NT (automatische orders elke maand) of andere broker & ETF (eventueel automatische orders, maar ligt aan de broker).
Zowel ETF als fondsen zijn zonder transactie kosten.

Het is inderdaad gewoon set and forget voor fondsen aankopen bij ING, werkt helemaal prima voor de standaard World+SC+EM hier. :)
(aangezien ze geen fractionele etf's doen, zijn etf's idd niet automatisch met set and forget te doen)

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 31-07-2025 10:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37

Hoe doen jullie dat?
Bij ING kun je wel maandelijks automatisch geld naar de beleggingsekening overmaken en inleggen in fondsen. Niet in ETF's inderdaad, vooral vanuit de aard van die fondsen, en de ondeelbaarheid, is het ook lastig om een vaste maandelijkse inleg om te zetten naar een x-aantal units van een ETF.

De handigste oplossing is dan om van het startbedrag 'handmatig' de ETF's te kopen die je wou en daarnaast maandelijks in een fonds in te leggen dan zo veel mogelijk lijkt op jouw ETF (of het beste de index volgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Rubbergrover1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Bij ING kun je wel maandelijks automatisch geld naar de beleggingsekening overmaken en inleggen in fondsen. Niet in ETF's inderdaad, vooral vanuit de aard van die fondsen, en de ondeelbaarheid, is het ook lastig om een vaste maandelijkse inleg om te zetten naar een x-aantal units van een ETF.

De handigste oplossing is dan om van het startbedrag 'handmatig' de ETF's te kopen die je wou en daarnaast maandelijks in een fonds in te leggen dan zo veel mogelijk lijkt op jouw ETF (of het beste de index volgt).
Yep, dat heb ik ook gevonden.
Ik zat even vast bij dat je niet automatisch kan overschrijven naar je beleggingsrekening, ongacht welke belegging je er mee doet.
Maar wanneer je automatisch beleggen in fonden doet, dan gaat dat weer wel.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:05:
Fondsen zijn ook echt fractioneel verhandelbaar, dus neem aan dat die fractioneel worden overgedragen?

ETF's en aandelen zijn alleen via allerlei speciale broker specifieke constructies fractioneel te verhandelen.
Ik las namelijk Rabobank: Beleggingen overboeken naar andere aanbieder waar ze specifiek de fracties van beleggingsfondsen aanstippen:
Mijn belegging is een beleggingsfonds. Kan ik de fractionele positie overboeken?
Fracties kun je niet overboeken naar een andere Nederlandse aanbieder of een buitenlandse financiële instelling. Je kunt alleen hele posities overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:28:
Ik zie wel vaker dat mensen die beginnen met beleggen direct hele constructies optuigen met meerdere brokers en een complexe mix van fondsen, maar ik zie zelf geen enkele meerwaarde van deze complexiteit. Meerdere brokers is alleen maar extra administratie en drie keer op verschillende manieren in dezelfde aandelen beleggen is geen strategie. Waarom niet enkel de beste (broker, fondsen) kiezen?
Ik kreeg de indruk dat de NT's zo'n beetje de gouden graal zijn voor de NL passieve belegger in indexfondsen. En omdat ik geen betaalrekening meer heb bij een NLse grootbank, leek Saxo me de voordeliger keuze.
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:28:Waarom niet puur WEBN bij IBKR bijvoorbeeld? Welke aandelen/markten mis je dan uit al die andere fondsen die je hier beschrijft? Als ik het zo bezie alleen wat Small Caps, die kan je overwegen er bij te nemen als je daar waarde aan hecht (bijv. AVWS).
Dat advies heb ik al eerder voorbij zien komen. Dat is wel zo eenvoudig en voordelig. Ik vermoedde al dat ik het misschien overdenk. Ik zal ook eens in AVWS duiken.
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:28:p.s. VT/VTI/VXUS zijn volgens wetgeving niet aan te schaffen voor Europese beleggers (enkel via een omweg via opties), dus ik denk niet dat je die bij Schwab wél aan kan schaffen
Ja, die waarschuwing stond er natuurlijk niet voor niets bij. Bedankt voor het ophelderen daarvan. En bedankt voor je gemotiveerde relativerende reactie...

[ Voor 5% gewijzigd door ditto4076 op 31-07-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

manusjevanalles schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:14:
Zijn er hier mensen die bij IBKR het uitlenen van aandelen aan hebben gezet? Hoe risicovol is dat en hoeveel levert dat op? Zit zelf in VTI en VXUS bij IBKR.
ja dat heb ik aan staan (ook alleen VTI en VXUS). Levert erg weinig op. Maar wel net genoeg om mijn transactiekosten te compenseren.

Dus tsja, is het de moeite waard? Misschien niet aangezien er ook wel wat onzichtbare risico's zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:37
[...]

Hoe doen jullie dat?
WEBN is maar 10 euro momenteel dus je kan perfect zeggen om 25 stuks aan te schaffen en 250 euro per maand automatisch laten overmaken naar je broker. Als de koers dan 9,5 euro is zullen er 25 gekocht worden en blijft er 12,5 euro op je beleggersrekening staan. Is de koers de volgende maand 10,5 euro, dan zal je voor 250+12,5 euro ook 25 stuks kunnen kopen. Als je in IWDA investeert aan 100 euro per stuk zal je dus afwisselend maandelijks 2 of 3 stuks kopen voor 250 euro per maand.
Op lange termijn maakt het voor de passieve belegger hoe dan ook niet veel uit, je koopt sowieso gespreid op pieken en op dalen, er komt alleen een extra parameter/multiplier op elke piek bij. De bluts met de buil is dat je soms 99 euro uninvested kan hebben op een ETF van 100 euro wat je met manuele transacties zou kunnen oplossen door die euro extra over te maken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:51:
[...]

ja dat heb ik aan staan (ook alleen VTI en VXUS). Levert erg weinig op. Maar wel net genoeg om mijn transactiekosten te compenseren.
Als datapuntje, voor MEUD is de opbrengst op dit moment 0,12 bp per dag, of 0,44% op jaarbasis.

Voor een bepaald aandeel aanwezig in de ASCX index, is de opbrengst op dit moment 1,47 bp per dag, of 5,36% op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Waar kan ik meer vinden over de veiligheid van InteractiveBrokers IE?
  • Is de Securities Investor Protection Corporation (SIPC) ook betrokken bij de Ierse tak van IB?
  • Of is de Europese beleggerscompensatie de enige waarborg waar ik op kan rekenen?
  • Zo ja, is het alleen daarom al niet beter om mijn investeringen te spreiden over meer dan 1 brokers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:38:
[...]

Ik kreeg de indruk dat de NT's zo'n beetje de gouden graal zijn voor de NL passieve belegger in indexfondsen. En omdat ik geen betaalrekening meer heb bij een NLse grootbank, leek Saxo me de voordeliger keuze.

[...]

Dat advies heb ik al eerder voorbij zien komen. Dat is wel zo eenvoudig en voordelig. Ik vermoedde al dat ik het misschien overdenk. Ik zal ook eens in AVWS duiken.

[...]

Ja, die waarschuwing stond er natuurlijk niet voor niets bij. Bedankt voor het ophelderen daarvan. En bedankt voor je gemotiveerde relativerende reactie...
NT fondsen zijn top: lage kosten, goede spreiding en makkelijk bij je huisbank aan te schaffen. Mede dat laatste maakt het zo populair. Als je tóch een broker gaat uitzoeken lijkt WEBN nét iets goedkoper en breder gespreid. Wat mij betreft een klein beetje gerommel in de marge hoor, dus als je al in NT zit bij je huisbank zou ik niet direct overstappen, maar als je tóch een broker aan het uitzoeken bent kan je wel net zo goed in WEBN stappen.

AVWS is een small cap fonds met een value tilt: niet helemaal passief marktkapitalisatie-gewogen maar met een weging van winstgevendheid van de bedrijven. Direct een iéts complexer product dus :) Een klassiek SC ETF is bijv WSML.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
ditto4076 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:07:
  • Waar kan ik meer vinden over de veiligheid van InteractiveBrokers IE?
  • Is de Securities Investor Protection Corporation (SIPC) ook betrokken bij de Ierse tak van IB?
  • Of is de Europese beleggerscompensatie de enige waarborg waar ik op kan rekenen?
  • Zo ja, is het alleen daarom al niet beter om mijn investeringen te spreiden over meer dan 1 brokers?
Lees dit even door: https://www.financieelona...brokers-nederland-review/

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:09:NT fondsen zijn top: lage kosten, goede spreiding en makkelijk bij je huisbank aan te schaffen. Mede dat laatste maakt het zo populair. Als je tóch een broker gaat uitzoeken lijkt WEBN nét iets goedkoper en breder gespreid. Wat mij betreft een klein beetje gerommel in de marge hoor, dus als je al in NT zit bij je huisbank zou ik niet direct overstappen, maar als je tóch een broker aan het uitzoeken bent kan je wel net zo goed in WEBN stappen.
Duidelijk: zonder een bestaande betaalrekening bij een NLse grootbank, is via IB in WEBN beleggen een aanrader.
DeadKennedy schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:09:AVWS is een small cap fonds met een value tilt: niet helemaal passief marktkapitalisatie-gewogen maar met een weging van winstgevendheid van de bedrijven. Direct een iéts complexer product dus :) Een klassiek SC ETF is bijv WSML.
Een small caps ETF fonds erbij compliceert de zaak misschien onnodig? Ook vanwege wat ik denk te hebben opgemaakt uit de NT's, de juiste verhoudingen aanhouden. Doet WEBN dat intern?
Pagina: 1 ... 100 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.