Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 18:49

Zenix

BOE!

FrenzyFire schreef op zondag 8 juni 2025 @ 23:25:
Zitten zoeken in dit topic naar FWRA (TER 0.15%)

Nu is dit slechter dan WEBN (TER 0.07%); maar ik ben voor FWRA gegaan vanwege de video van Angelo link
Hij haalt aan dat Amundi wel nog eens locaties wijzigt en andere aanpassingen doet, wat is jullie mening?

Gezien in België nogal complexe regeling voor de beurstaks is rond het uitgegeven land van de index (en of er een kopie beschikbaar is in Belgie) wil ik liever niet voor verassingen komen staan als Amundi zou veranderen!
Link over belastingen België

Als broker gebruik ik Mexem en een deel staat nog bij De Giro.
Mexem is vanwege lage kost (FWRA staat niet op De Giro) en vanwege dat het een directe link is met IBKR maar wel de TOB taks regelt, hierdoor moet ik niet elke keer een formulier invullen voor de belastingen.
Jammergenoeg is Mexem wel gevestigd in Cyprus, dus misschien dat ik op termijn toch naar Belgische bank ga (SAXO ofzo) en daar iets meer betaal per transactie.
Niet elke influencer geloven. Amundi had door overname van Lyxor veel dubbele fondsen. Aantal opgeheven en samengevoegd, daarbij hebben ze ook af en toe de index aangepast.

Daarnaast zijn ze bezig met fondsen te verplaatsen naar Ierland, omdat het qua belasting beter is.

Verder worden fondsen opgeheven die bijna geen vermogen hebben. Allemaal heel logisch. En allemaal niet van toepassing op WEBN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Zenix schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Niet elke influencer geloven. Amundi had door overname van Lyxor veel dubbele fondsen. Aantal opgeheven en samengevoegd, daarbij hebben ze ook af en toe de index aangepast.

Daarnaast zijn ze bezig met fondsen te verplaatsen naar Ierland, omdat het qua belasting beter is.

Verder worden fondsen opgeheven die bijna geen vermogen hebben. Allemaal heel logisch. En allemaal niet van toepassing op WEBN.
Het heeft Amundi wel veel schade gedaan. Overal waar WEBN besproken wordt komt wel weer iemand voorbij met dat "Amundi onbetrouwbaar is" en zomaar fondsen verplaatst en opheft. Goed dat je weer even aangeeft wat er exact gebeurd is en waarom :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:04
Buiten de belasting om is Ierland ook goedkoper voor dit soort fondsen. En zoals we allemaal weten zijn de fees belangrijk in de keuze voor Fonds A versus Fonds B. Luxemburg richt zich meer op het duurdere en actievere segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 23:08
Thompson schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:38:
Meer mensen die bij fitvermogen een rare fout op de website krijgen?
edit: niks aan de hand. Werkt gewoon weer alleen nog niet op de telefoon, zal wel aan de iphone liggen:
Edit 2: werkt nu ook weer normaal op iPhone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZLfykpUw0Shf6YZ6Xb2W15IDcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQaLQRxHoQjGeJKzac9aYgdF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Tweaqer op 09-06-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-06 17:40
Tweaqer schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:53:
[...]

Yup. Ziet er niet best uit eerlijk gezegd.. hele ochtend al offline en ze hebben de telefoon uitgezet. Gehacked denk je?
Doet t bij mij gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
[...]

Yup. Ziet er niet best uit eerlijk gezegd.. hele ochtend al offline en ze hebben de telefoon uitgezet. Gehacked denk je?
Het is een feestdag vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-06 19:00
Hoi,

Ik beleg passief in de volgende NT fondsen:

5/6e deel
NT FGR Wrld Scr Eq Inx Fdr A
NL0011225305

en

1/6e deel
NT UCITS FGR EM Scr Eq Index AE
NL001515424

Ik zou nog een derde fonds willen toevoegen die wat meer risicovol mag zijn. Hebben jullie nog leuke suggesties? Ik zit bij Rabo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
besteller2019 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:14:
Hoi,

5/6e deel
NL0011225305

en

1/6e deel
NL001515424

Ik zou nog een derde fonds willen toevoegen die wat meer risicovol mag zijn. Hebben jullie nog leuke suggesties? Ik zit bij Rabo.
toon volledige bericht
NT Small Cap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

[...]

edit: niks aan de hand. Werkt gewoon weer alleen nog niet op de telefoon, zal wel aan de iphone liggen:
Edit 2: werkt nu ook weer normaal op iPhone

[Afbeelding]
<Gecensureerd>, een financieel bedrijf dat stacktraces gewoon publiek leaked als ze down zijn. En ze draaien op ColdFusion? 8)7 #Nope
Duidelijk hun compliance niet op orde.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 10-06-2025 13:34 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 23:08
_eLMo_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:33:
[...]
<Gecensureerd>, een financieel bedrijf dat stacktraces gewoon publiek leaked als ze down zijn. En ze draaien op ColdFusion? 8)7 #Nope
Duidelijk hun compliance niet op orde.
Ik vind het ook wat raar, dacht daarom dat ze misschien gehacked waren. Maargoed, nog niet in ieder geval dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
besteller2019 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:14:
Hoi,

5/6e deel
NL0011225305

en

1/6e deel
NL001515424

toon volledige bericht
Eventueel NL0013552078 voor een grotere spreiding, alhoewel die small cap nou niet bepaald meer risicovol is. Je zou dan eerder een themafonds erbij kunnen nemen, bijvoorbeeld eentje die de energiesector of goudkoers volgt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:21
Gezien wij alleen hier voor de lange termijn investeren is het ook goed om te kijken wat er mogelijk zit aan te komen qua wet- en regelgeving vanuit de VS. The 'big beautifull bill' van de Trump heeft mogelijk ook nadelige impact op buitenlandse investeerders als het gaat om witholding tax bij het uitbetalen van dividend. Deze is momenteel 30%, maar landen waar de VS een belastingverdrag heeft is dat op dit moment15%. Omdat de EU en andere landen gezien kon worden als vijandig kan dit leiden tot een witholding tax van 50% (30% + 20%).

Het huidige verdrag komt te vervallen 15% + 15% = 30% + nog een aanvullende 20% voor een zogenaamde 'discriminatory foreign country' tax. Wat effectief dus neer komt op het volgende:
$1000 dividend x 0.5 in = $500. Nederlandse belastingdienst houdt 15% $500 x 0.15 = $425.
Dus totaal $575 aan ingehouden belasting.

Huidige scenario is: $1000 x 0.15 ($150) = $850 x 0.15 = $722.50 = $127.50 aan belasting.
Dus totaal $377.50 aan belasting. Dit betekent in stijging van 66% in belastingdruk bij het ontvangen van dividend ten opzichte van de geldende regels.

Dit gaat mogelijk spelen vanaf eind 2026. Zou dit tot wijzigingen leiden tot je aankoop/beleggingsbeleid? Zou ja welke aanpassingen zou je maken?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Trump's "Revenge Tax" On Investors Outside the US

Vanaf 04:00 - uitleg van wat er mogelijk gaat komen. Maar sowieso informatief om helemaal te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29
@BlacKstaR- dit lijkt me alleen relevant voor diegenen die al het didivendlek hebben of kan dit ook de NT route e.d. raken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:21
The Third Man schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:09:
@BlacKstaR- dit lijkt me alleen relevant voor diegenen die al het didivendlek hebben of kan dit ook de NT route e.d. raken?
Zekers, het verdrag tussen VS en NL (EU) komt dus te vervallen en vervolgens verhoogd naar 50%. Dus de bronbelasting kan niet worden teruggevorderd, omdat er geen belasting afspraak meer aan ten grondslag ligt. Dit betekent effectief dat het voordeel van fbi's zoals de NT fondsen komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
@BlacKstaR- je hebt het hier over 'het verdrag' maar dat volg ik even niet. Ik heb het over dat wat dubbele belasting over en weer voorkomt (BWBV0001109) en naar mijn weten is dat per land uniek en niet EU-gebaseerd. Het belastingtarief wat de VS rekent is dat wel (nu 30%), maar dankzij het eerdergenoemde verdrag betaal je via de NT route enkel de Nederlandse belasting (en die krijg je weer terug, netto 0). Ik zie in de video eigenlijk niet terugkomen waarom het dubbele belastingverdrag nu zou komen te vervallen als de VS besluit een (veel) hoger tarief te rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:06
BlacKstaR- schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:42:
Gezien wij alleen hier voor de lange termijn investeren is het ook goed om te kijken wat er mogelijk zit aan te komen qua wet- en regelgeving vanuit de VS. The 'big beautifull bill' van de Trump heeft mogelijk ook nadelige impact op buitenlandse investeerders als het gaat om witholding tax bij het uitbetalen van dividend. Deze is momenteel 30%, maar landen waar de VS een belastingverdrag heeft is dat op dit moment15%. Omdat de EU en andere landen gezien kon worden als vijandig kan dit leiden tot een witholding tax van 50% (30% + 20%).

Het huidige verdrag komt te vervallen 15% + 15% = 30% + nog een aanvullende 20% voor een zogenaamde 'discriminatory foreign country' tax. Wat effectief dus neer komt op het volgende:
$1000 dividend x 0.5 in = $500. Nederlandse belastingdienst houdt 15% $500 x 0.15 = $425.
Dus totaal $575 aan ingehouden belasting.

Huidige scenario is: $1000 x 0.15 ($150) = $850 x 0.15 = $722.50 = $127.50 aan belasting.
Dus totaal $377.50 aan belasting. Dit betekent in stijging van 66% in belastingdruk bij het ontvangen van dividend ten opzichte van de geldende regels.

Dit gaat mogelijk spelen vanaf eind 2026. Zou dit tot wijzigingen leiden tot je aankoop/beleggingsbeleid? Zou ja welke aanpassingen zou je maken?

[YouTube: Trump's "Revenge Tax" On Investors Outside the US]

Vanaf 04:00 - uitleg van wat er mogelijk gaat komen. Maar sowieso informatief om helemaal te bekijken.
toon volledige bericht
De wet kan (als hij aangenomend wordt) zeker een effect hebben.

Maar je berekeningen kloppen volgens mij niet.

Op dit moment betaal je als Nederlander 15% dividendbelasting over je US aandelen (door de overeenkomst die er is met de US). Van de belastingdienst krijg je deze belasting echter weer terug bij je aangifte inkomstenbelasting, dus in de praktijk betaal je 0% dividend belasting over US aandelen / fondsen (voor US aandelen moet je dan wel boven de belastingvrije voet van Box 3 zitten).

Als de wet aangenomen wordt dan is natuurlijk de vraag wat er met de bestaande overeenkomst gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenduck
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 16:17
Hebben meer mensen die naar gekeken? Ben toch wel erg benieuw naar andere meningen. Persoonlijk zou ik zeggen, alle fondsen zijn hetzelfde, maar de TER is alleen anders.
zwaargeschapen schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Precies hetzelfde lijkt te gebeuren bij NT EM die net dividend heeft uitgekeerd. Wat is hier precies aan de hand...

Zie ook de volgende links en let dan op de prestaties van de afgelopen 1/3 maanden:

Oude fonds:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/nl/fund/NL0011515424

Nieuwe fonds:
https://fondsen.abnamro.nl/fundscreener/nl/fund/NL0014040289

Ik ga denk ik binnenkort terugswitchen want dit klopt voor geen meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:26

Qwerty-273

Meukposter

BlacKstaR- schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:27:
Zekers, het verdrag tussen VS en NL (EU) komt dus te vervallen en vervolgens verhoogd naar 50%.
Zoals ik het begrijp van wat ik er over gelezen heb, vervallen de belastingverdragen niet. Maar is dit een extra belastingheffing voor buitenlandse partijen die oneerlijke (vanuit de VS gezien) belastingen kennen (behalve als je een US person / US bedrijf bent buiten de VS).

Bijvoorbeeld voor landen die meewerken aan Undertaxed Profits Rule (UTPR) om een minimale belasting van 15% te heffen. Het achterliggende idee is dat je dus niet minder dan 15% betaald. Het heeft er wel voor gezorgd dat sommige landen dan 15% als het heffingsbedrag zijn gaan gebruiken.

https://www.grantthornton...e-unfair-foreign-tax-rule
https://www.hoganlovells....dies-against-unfair-taxes
https://www.bakermckenzie...developments-2025-may.pdf

Trump is a lang tegen deze internationale standaardisatie van belasting heffen (omdat ze zelf de controle verliezen en geen vrijheden meer hebben om US persons te bevoordelen).
https://natlawreview.com/...lar-two-crumble-its-built
https://www.whitehouse.go...tax-deal-global-tax-deal/

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-06-2025 10:16 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Groenenduck schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:33:
Hebben meer mensen die naar gekeken? Ben toch wel erg benieuw naar andere meningen. Persoonlijk zou ik zeggen, alle fondsen zijn hetzelfde, maar de TER is alleen anders.

[...]
Die vraag was ook gesteld aan Financieel Onafhankelijk Blog, dit was zijn reactie:
Er kan een verschil in performance plaatsvinden tussen de klassen als gevolg van verschillen in dividenduitkering en koersbeweging. Dit verschil is, voor zover ik begrijp, toe te wijzen aan verschillen in in-/uitflow tussen de verschillende klassen. In 2023 lijkt er bijvoorbeeld een grote uitflow uit de I-klasse geweest te zijn (zie hier), wat de waarschijnlijke oorzaak was van het feit dat het dividend voor de achterblijvers in februari 2024 relatief hoog was. Hoe de in- en uitflow per klasse in de toekomst zullen zijn is niet te voorspellen. De enige zekerheid die je hebt is het verschil in TER tussen de klassen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 14:10

sanook

_/-\o_

Ik gebruik portfolio performance voor bijhouden van mijn portefeuille en dergelijke, maar nu lijkt het dat de NT fondsen al een paar dagen niet bijgewerkt worden. Dit lijkt te komen doordat de bron Yahoo finance niet geupdate is vooor een paar dagen. Komt dit wel vaker voor en/of zijn er andere opties (als bron) misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:50
Ik gebruik zelf morningstar als bron voor mijn google sheet. Ik weet niet of portfolio performance deze ook kan gebruiken.

https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000VSM9
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000WL32
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000013ON4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 06:46
sanook schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:40:
Ik gebruik portfolio performance voor bijhouden van mijn portefeuille en dergelijke, maar nu lijkt het dat de NT fondsen al een paar dagen niet bijgewerkt worden. Dit lijkt te komen doordat de bron Yahoo finance niet geupdate is vooor een paar dagen. Komt dit wel vaker voor en/of zijn er andere opties (als bron) misschien?
Omdat het goedkopere EM fonds van de Abn ook niet bekend is via Yahoo Finance heb ik zelf een scraper gemaakt om de koetsen bij NT op te halen en die leest PP uit. Via de JSon-feed. Zo updaten ze beide automatisch en is de koers eerder bekend dan via Yahoo ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
One-eye864 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:40:
[...]

Omdat het goedkopere EM fonds van de Abn ook niet bekend is via Yahoo Finance
Sinds enkele weken wel:

https://finance.yahoo.com/quote/0P0001IP0L.F/

Maar helaas wordt die niet dagelijks bijgewerkt, de laatste update is alweer van 9 juni. Bij World is het nog erger, laatste update is van 6 juni :X

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 13-06-2025 23:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Laatst online: 06:46
XWB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Sinds enkele weken wel:

Maar helaas wordt die niet dagelijks bijgewerkt, de laatste update is alweer van 9 juni. Bij World is het nog erger, laatste update is van 6 juni :X
Oke ik heb ze al een tijdje op mijn eigen scraper staan en daar wordt EM altijd keurig rond 09:00 geupdate en World rond 13:00. Laatste update van vanmorgen (met koersen van gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

XWB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:16:
[...]

Sinds enkele weken wel:

Daar ging mijn eerdere vraag dus eigenlijk over, komt dat vaker voor bij Yahoo Finance dat het niet bijgewerkt is? Loop nu een klein jaartje mee en volgens mij is dit de 1e keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

sanook schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:40:
Yahoo Finance, en dus ook Portfolio Performance, is weer bijgewerkt vwb de NT fondsen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sanook schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:25:
[...]

Yahoo Finance, en dus ook Portfolio Performance, is weer bijgewerkt vwb de NT fondsen.
Voor passief beleggen zitten mensen flink te F5’en :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:45
YakuzA schreef op zondag 15 juni 2025 @ 17:48:
[...]

Voor passief beleggen zitten mensen flink te F5’en :+
Hehe.

Ik beleg al jaren passief, ten minste, is 1 van mijn strategieen, maar ik hou de koers ook dagelijks bij. Stijgt het? Mooi, dichterbij mijn doel? Daalt het? Mooi, deze maandelijkse aankoop is weer met korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:14

de Peer

under peer review

Orangelights23 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Mooi, dichterbij mijn doel? Daalt het? Mooi, deze maandelijkse aankoop is weer met korting!
dat is natuurlijk onzinnig en een manier om jezelf voor de gek te houden. Het kan niet zo zijn dat zowel stijgen als dalen alleen maar positief zijn voor jou. Afhankelijk van wat je al bezit en wat je nog gaat aankopen is dalen of stijgen voor jou wenselijk, niet allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
[...]

Hehe.

Ik beleg al jaren passief, ten minste, is 1 van mijn strategieen, maar ik hou de koers ook dagelijks bij. Stijgt het? Mooi, dichterbij mijn doel? Daalt het? Mooi, deze maandelijkse aankoop is weer met korting!
Dit is recentelijk nog bediscussieerd, zie o.a. The Third Man in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" , dat het niet broekzak/vestzak is en dus niet allebei 'mooi'. Een beginnende investeerder komt nauwelijks dichterbij z'n doel als de koersen stijgen maar is wel duur aan het inkopen.Een volvette investeerder komt veel verder weer van z'n doel weer af als de koersen dalen en heeft maar weinig aan de korting. Alleen in het midden van het traject zou je nog kunnen spreken van 'allebei mooi' maar tegelijkertijd is dan een gemiddelde koers net zo goed als extra goedkoop of juist duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Hehe.

Zo leuk om te zien hoe mede-tweakers hier dan weer zeer serieus op reageren :P

Al denk ik er precies hetzelfde over: het is gewoon altijd positief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
de Peer schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:06:
[...]

dat is natuurlijk onzinnig en een manier om jezelf voor de gek te houden. Het kan niet zo zijn dat zowel stijgen als dalen alleen maar positief zijn voor jou. Afhankelijk van wat je al bezit en wat je nog gaat aankopen is dalen of stijgen voor jou wenselijk, niet allebei.
Ik doe het al bijna 20 jaar zo en gezien de resterende horizon van 15 jaar, vind ik dit juist een fijne manier. De dipjes van afgelopen maanden zijn heerlijke bijkoopmomenten, de stijgingen van afgelopen jaren zijn goed voor de totale waarde. Anders denken maakt dat passief beleggen al snel emotioneel wordt, wat velen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:01
[...]

Hehe.

Ergo: het maakt niet uit wat de koers is. Dus ook weinig aanleiding om de koersen dagelijks bij te houden ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:25
Orangelights23 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Ik doe het al bijna 20 jaar zo en gezien de resterende horizon van 15 jaar, vind ik dit juist een fijne manier. De dipjes van afgelopen maanden zijn heerlijke bijkoopmomenten, de stijgingen van afgelopen jaren zijn goed voor de totale waarde. Anders denken maakt dat passief beleggen al snel emotioneel wordt, wat velen zijn.
Tenzij jij de nieuwe Buffet bent is het statisch onmogelijk dat je continu juist hebt weten te voorspellen. Er moeten trades tussen hebben gezeten dat je aandelen hebt kocht waarbij de koers daarna nog lager werd zeker als je het tijdpad beschrijft waarin je al belegd.

Daarnaast als je periodiek inlegt heb je ook momenten gekend dat je relatief gezien duur hebt bijgekocht en dus je gemiddelde aankoopprijs weer omhoog stuwt en dus al je inzet hebt zien uitmiddelen.

Dat het emotioneel goed voelt om zogenaamde koopjes doen zal ik niet ontkennen maar rationeel gezien hou je jezelf voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Miki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:17:
[...]

Tenzij jij de nieuwe Buffet bent is het statisch onmogelijk dat je continu juist hebt weten te voorspellen. Er moeten trades tussen hebben gezeten dat je aandelen hebt kocht waarbij de koers daarna nog lager werd zeker als je het tijdpad beschrijft waarin je al belegd.

Daarnaast als je periodiek inlegt heb je ook momenten gekend dat je relatief gezien duur hebt bijgekocht en dus je gemiddelde aankoopprijs weer omhoog stuwt en dus al je inzet hebt zien uitmiddelen.

Dat het emotioneel goed voelt om zogenaamde koopjes doen zal ik niet ontkennen maar rationeel gezien hou je jezelf voor de gek.
Volgens mij snap je het niet. Ik kijk naar de koers en ik denk wat. Ik doe er niets mee, een constatering en niets meer.

Niet zo moeilijk doen, geniet van het rente op rente effect en beleg lekker door, net zoals ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Orangelights23 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:31:
[...]
Volgens mij snap je het niet. Ik kijk naar de koers en ik denk wat. Ik doe er niets mee, een constatering en niets meer.
Slechts 1% tot 5% van je handelen is bewust. Ook al denk je dat je er niets mee doet, de informatie mbt de koersen die je dagelijks tot je neemt zal je onderbewustzijn beïnvloeden.
Niet zo moeilijk doen, geniet van het rente op rente effect en beleg lekker door, net zoals ik ;)
De beste manier om dat te bewerkstelligen is om de koers totaal te negeren en er dus niet dagelijks naar te gaan kijken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Orangelights23 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:31:
[...]

Heelveel om niets dus…

Anyway, inmiddels ben ik een aantal maanden verder met IBKR en moet zeggen dat de overstap van ING mij goed bevalt. Het automatisch periodiek inleggen werkt verrassend goed. Ik heb nu tussen het periodiek overschrijven van mijn ING rekening en periodiek aankopen bij IBKR, 4 dagen zitten en dat is voldoende marge weekenden en/of feestdagen op te vangen. Het lukt me dus om met deze constructie dezelfde “set and forget” strategie voort te zetten.

Wat wel opvallend is, is dat het aankopen van de aandelen niet op een vast moment gebeurd maar verschilt. Kijkend naar de dagkoers heb ik niet het idee dat ik teveel heb betaald en zit ik zelfs aan de onderkant van gemiddelde dagkoers. Hoe ze dit klaarspelen geen idee maar voor mij is het een prima uitkomst.
Het aankopen met vaste bedragen werkt eveneens goed. De hele aandelen en fracties worden gesplitst in tweetal transacties. De hele aandelen worden op de gekozen beurs aangekocht, de fracties gaan via IBKR zelf. Dus ook dat is mooi transparant.

Zijn er dan nadelen? Ja, het aanmeldproces was omslachtig en duurde best lang. De half Nederlandse half Engelse vertaling van de desktop site is af en toe ongelukkig en de hoeveelheid notificaties vanuit de standaard instellingen zijn ook veel.

Maar verder, prima broker met lage kosten en weinig omkijken naar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:14

de Peer

under peer review

Miki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Heelveel om niets dus…

Anyway, inmiddels ben ik een aantal maanden verder met IBKR en moet zeggen dat de overstap van ING mij goed bevalt. Het automatisch periodiek inleggen werkt verrassend goed. Ik heb nu tussen het periodiek overschrijven van mijn ING rekening en periodiek aankopen bij IBKR, 4 dagen zitten en dat is voldoende marge weekenden en/of feestdagen op te vangen. Het lukt me dus om met deze constructie dezelfde “set and forget” strategie voort te zetten.

Wat wel opvallend is, is dat het aankopen van de aandelen niet op een vast moment gebeurd maar verschilt. Kijkend naar de dagkoers heb ik niet het idee dat ik teveel heb betaald en zit ik zelfs aan de onderkant van gemiddelde dagkoers. Hoe ze dit klaarspelen geen idee maar voor mij is het een prima uitkomst.
Het aankopen met vaste bedragen werkt eveneens goed. De hele aandelen en fracties worden gesplitst in tweetal transacties. De hele aandelen worden op de gekozen beurs aangekocht, de fracties gaan via IBKR zelf. Dus ook dat is mooi transparant.

Zijn er dan nadelen? Ja, het aanmeldproces was omslachtig en duurde best lang. De half Nederlandse half Engelse vertaling van de desktop site is af en toe ongelukkig en de hoeveelheid notificaties vanuit de standaard instellingen zijn ook veel.

Maar verder, prima broker met lage kosten en weinig omkijken naar :)
toon volledige bericht
En natuurlijk 1000 dollar welkomstbonus (als je minimaal 100k inlegt). :)

Er staat ergens op hun site wel uitgelegd hoe dat werkt met die periodieke aankopen. Je krijgt een soort gemiddelde aankoopprijs over de dag dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:39
Voor degene die het niet wisten, bij IBKR: Avoid using fractional shares or automatic recurring investments with tiered pricing: a 1% commission is charged on fractional shares.

Bron: https://www.bankeronwheels.com/ibkr-fixed-vs-tiered/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:03:
Voor degene die het niet wisten, bij IBKR: Avoid using fractional shares or automatic recurring investments with tiered pricing: a 1% commission is charged on fractional shares.

Directere bron:
10. Fractional share trades are subject to the same commission rates as whole share trades, with a minimum commission of USD 0.01. For each fractional share trade, you will be charged the greater of 1% of the trade value or USD 0.01.
Examples:
  • When buying 50% of a share at a full share price of USD 10.00 (USD 5.00 trade value): Commission = USD 0.05
  • When buying 5% of a share at a full share price of USD 15.00 (USD 0.75 trade value): Commission = USD 0.01
Dit is overigens niet beperkt tot tiered; ook fixed pricing heeft dit.

Voor de volledigheid, alleen het fractionele deel van de transactie heeft te maken met deze pricing. Dus bij aankoop van 2.04 shares geldt dit alleen voor het 0.04 share deel.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 19-06-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40

oscar82

De ondertitel

Zr40 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:25:
[...]

Directere bron:

[...]

Dit is overigens niet beperkt tot tiered; ook fixed pricing heeft dit.

Voor de volledigheid, alleen het fractionele deel van de transactie heeft te maken met deze pricing. Dus bij aankoop van 2.04 shares geldt dit alleen voor het 0.04 share deel.
Nog 1 toevoeging: Dit speelt alleen op de Europese beursen zoals Xetra en Aeb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Pistachenootje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:03:

Even kijken of ik het goed begrijp. Stel ik koop maandelijks voor €1.000 WEBN. Die kosten nu ongeveer €10, dus in het ergste geval, als ik bijna een hele ETF fractioneel moet kopen, kost me dat 1% van €10 = €0,10 extra, oftewel 0,01% van de totale transactie. In het ergste geval, gemiddeld is het 0,005%. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:15
edozat1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:52:
[...]

Even kijken of ik het goed begrijp. Stel ik koop maandelijks voor €1.000 WEBN. Die kosten nu ongeveer €10, dus in het ergste geval, als ik bijna een hele ETF fractioneel moet kopen, kost me dat 1% van €10 = €0,10 extra, oftewel 0,01% van de totale transactie. In het ergste geval, gemiddeld is het 0,005%. Klopt dat?
Dat klopt. En nu hetzelfde sommetje voor SPXS :+

Impact hangt dus erg af van de waarde per unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
thys schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:21:
[...]

Dat klopt. En nu hetzelfde sommetje voor SPXS :+

Impact hangt dus erg af van de waarde per unit.
Ja dat begrijp ik en is precies mijn punt: het ligt aan 1) het bedrag van de totale transactie en 2) de prijs van de ETF. Het geldt dus niet voor iedereen/in alle gevallen en dus zou je niet zulk generiek advies moeten geven vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
edozat1 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:35:
[...]

Ja dat begrijp ik en is precies mijn punt: het ligt aan 1) het bedrag van de totale transactie en 2) de prijs van de ETF. Het geldt dus niet voor iedereen/in alle gevallen en dus zou je niet zulk generiek advies moeten geven vind ik.
Dit, ik heb mijn eigen transacties nog eens nagelopen en ik heb gezien dat het echt om te verwaarlozen bedragen gaat. Zelfs over transacties van enkele maandsalarissen zijn de bedragen te verwaarlozen en ik heb aardig wat transacties gedaan met de overhevelen van ING naar IBKR.

Een waarschuwing en dat je even moet narekenen of het gunstig is, is op zijn plaats maar geheel afraden gaat me te ver.

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 20-06-2025 14:47 . Reden: iOS toetsenbord woord voorspelling is nog al eens enthousiast :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:01
Miki schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:17:
[...]
Zelfs over transacties van enkele maandsalarissen zijn de bedragen te verwaarlozen .
Je bedoelt juist over transacties van enkele maandsalarissen zijn de bedragen te verwaarlozen.
Bij deze kosten gaat het juist in de papieren lopen als je relatief kleine transacties doet. Of meerdere kleine transacties in plaats van enkele grote. Als je als kleine belegger maandelijks 100 euro stort, en dan ook nog in 80-10-10 in 3 fondsen, dán gaat het juist wel aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Als je als kleine belegger maandelijks 100 euro stort, en dan ook nog in 80-10-10 in 3 fondsen, dán gaat het juist wel aantikken.
Als belegger moet je zo ie zo even goed doorrekenen welke broker het beste past bij de gekozen beleggingsstrategie. Zo kun je namelijk altijd wel een scenario opwerpen die bij de ene broker heel gunstig is en de ander juist het tegenovergestelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40

oscar82

De ondertitel

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Je bedoelt juist over transacties van enkele maandsalarissen zijn de bedragen te verwaarlozen.
Bij deze kosten gaat het juist in de papieren lopen als je relatief kleine transacties doet. Of meerdere kleine transacties in plaats van enkele grote. Als je als kleine belegger maandelijks 100 euro stort, en dan ook nog in 80-10-10 in 3 fondsen, dán gaat het juist wel aantikken.
Tegelijk vallen bij die meerdere kleine transacties de absolute kosten juist wel weer mee. Niemand betaalt graag 1%, maar als dat bij wijze van spreken 25 cent is op een transactie van 25 euro dan haal ik daar toch een beetje mijn schouders over op. Dus ik ben helemaal eens dat vaste terugkerende kosten van belang zijn en mogelijk te optimaliseren. Tegelijkertijd komen We in de orde van grootte van statiegeld.
Pagina: 1 ... 98 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.