Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:58:
[...]

NT doet ook ESG, zijn daar gradaties van?
Per definitie zelfs, want het is slechts een set graadmeters in meerdere richtingen (ESG staat voor milieu, sociaal en bestuur). Een fondsbeheerder kan dus van erg lichte tot vergaande drempels kiezen (of doet dan indirect bij de keuze van de index). @Qwerty-273 plaatste daar laatst nog een tabelletje van: Qwerty-273 in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

In het betreffende KID van een fonds staat dit ook beschreven.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 17-08-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Tdem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:14:
[...]

Zie het inderdaad. Van te veel uitsluitingen wordt een passief belegger niet vrolijk. Dan houd ik het toch maar bij de NT-fondsen. :D
Maar wat The Third Man ook al aangaf, als die sterkere ESG houding de reden is waarom user109731 voor Europees ipv Amerikaans wil kiezen, dan is het uitsluiten vanwege ESG redenen eerder een voordeel dan een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:40
Ik wil wat van mijn overuren extra inleggen in mijn NT fonden portefeuille. Als je uitgaat dat het jaarlijks rendement rond de 8% is en ik 1 oktober inleg. Dan weegt het rendement haast niet op tegen de belasting die je betaald.

Rendement:
8% / 12 maanden * 3 maanden = 2% rendement in 3 maanden.

Box 3 belasting
(Zit over heffingsvrije vermogen) is 36% * 5.88% = 2.12% belasting box 3

Zie ik nou iets over het hoofd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
michaeltb schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:04:
Ik wil wat van mijn overuren extra inleggen in mijn NT fonden portefeuille. Als je uitgaat dat het jaarlijks rendement rond de 8% is en ik 1 oktober inleg. Dan weegt het rendement haast niet op tegen de belasting die je betaald.

Rendement:

Box 3 belasting

Lijkt me een veel te korte termijn voor passief beleggen en zou er zelf zo niet naar kijken met deze rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:46

orf

Rendement:

Box 3 belasting

Als je in oktober pas belegt en rekent tot de peildatum dan klopt het dat je dat bedrag beter in kunt leggen na 1 januari. Maar daarna maakt het niet meer uit. De peildatum is dan pas een jaar later weer en je kunt het volledige rendement maken.

Voor korte periodes zoals je beschrijft kun je natuurlijk niet zomaar met het gemiddelde rendement rekenen. Dat kan een stuk beter zijn tot aan negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
orf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Als je in oktober pas belegt en rekent tot de peildatum dan klopt het dat je dat bedrag beter in kunt leggen na 1 oktober. Maar daarna maakt het niet meer uit. De peildatum is dan pas een jaar later weer en je kunt het volledige rendement maken.

Voor korte periodes zoals je beschrijft kun je natuurlijk niet zomaar met het gemiddelde rendement rekenen. Dat kan een stuk beter zijn tot aan negatief.
Natuurlijk is het koffiedik kijken wat de beurs gaat doen op zo'n korte termijn. Vond het alleen heel krom aanvoelen dat je dus, gemiddeld gezien, geen winst pakt ermee.

Aan de andere kant, wat is het alternatief...

Zoals hieronder aangegeven sparen zit je ook grofweg 0.5% rendement met 0.5% belasting. Dus vergelijkbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door michaeltb op 18-08-2025 15:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:56

Rendement:

Box 3 belasting

Afgezien van de discussie of dit een goede metric is, zou je op zijn minst moeten vergelijken met het alternatieve scenario "niet beleggen", waarin je ook 0,36x1,44% belasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rendement:

Box 3 belasting

Meestal vind ik dat je het over peanuts hebt op de 10/20/30 jarige beleggingstermijn en met zo'n grote totale inleg in de NT fondsen.

Aan de ene kant zit je met x0.000 of x00.000 eu in zo'n fonds en dan ga je afwegen of 1/2/3 tientjes het waard is om 3 maanden later in te leggen :)
Schuif je de maandelijkse inleg van december ook door naar januari dan? :)

(overuren probeer ik overigens meer ergens in een pensioen rekening te frotten, daar heb ik altijd het gevoel dat je al zoveel belasting betaald op het uitbetalen en dan ook nog eens extra op het ergens in de beleggingen parkeren :P pensioen zit ook ergens in zo'n NT fonds mix )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37

Rendement:

Box 3 belasting

Hoe hoog is je jaarlijkse loonstijging en wanneer ga je omhoog? Als je per januari weer een (CAO) loonstijging hebt, kan het sowieso interessant zijn om met uitbetalen te wachten tot je uurloon gestegen is. Mits dat kan, uiteraard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaeltb
YakuzA schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:32:
[...]

Meestal vind ik dat je het over peanuts hebt op de 10/20/30 jarige beleggingstermijn en met zo'n grote totale inleg in de NT fondsen.

Aan de ene kant zit je met x0.000 of x00.000 eu in zo'n fonds en dan ga je afwegen of 1/2/3 tientjes het waard is om 3 maanden later in te leggen :)
Schuif je de maandelijkse inleg van december ook door naar januari dan? :)

(overuren probeer ik overigens meer ergens in een pensioen rekening te frotten, daar heb ik altijd het gevoel dat je al zoveel belasting betaald op het uitbetalen en dan ook nog eens extra op het ergens in de beleggingen parkeren :P pensioen zit ook ergens in zo'n NT fonds mix )
Had ik afgelopen jaar idd gedaan haha. Maar ik moet denk ik gewoon inleggen, niet zeuren en belasting betalen. Komt wel goed over 20 jaar... Niet te veel mee bezig zijn, is beter voor mijn gemoedsrust ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:54:
Over een aantal jaar kunnen we met meer zekerheid zeggen wat de beste keuze was. Het zal elkaar waarschijnlijk weinig ontlopen. VWCE, WEBN, SPYI, SPYY zijn allemaal prima keuzes.
Invesco's FWRA kan lijkt me ook in dit rijtje, volgt dezelfde index als VWCE, maar dan niet met een TER van 0.22% maar 0.15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08

Rendement:

Box 3 belasting

Yep, namelijk dat het forfair belasten van vermogen door de hoge raad is afgeschoten en totdat de nieuwe wetgeving er is zijn er twee routes waaruit je kan kiezen. De belastingdienst zal standaard je vermogen forfair belasten, maar bij de aangifte krijg je ook de mogelijkheid om je daadwerkelijke rendement op te geven en over het werkelijk genoten rendement belasting te betalen. Afhankelijk van je resultaten kan je besluiten of het het wel of niet financieel aantrekkelijk is om je daadwerkelijke rendement op te geven.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latho
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:45
....
Box 3 belasting

Voor een goede inschatting moet je bedenken dat je over niet-belegd geld ook belasting betaald. De extra kosten voor beleggen zijn (5.88%-1,44%)*36% = 1,584%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:10

de Peer

under peer review

latho schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Voor een goede inschatting moet je bedenken dat je over niet-belegd geld ook belasting betaald. De extra kosten voor beleggen zijn (5.88%-1,44%)*36% = 1,584%
dat was hierboven al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:29
geenstijl schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:28:
[...]
Ik heb hier begin juli contact over gehad.
Ze gaven terug dat het waarschijnlijk ergens in augustus zou worden (en blijkbaar dus 11 augustus), maar konden geen datum geven omdat ze "afhankelijk waren van externe partijen".
Sommige zaken storen mij wel aan Meesman: de communicatie over dit soort dingen is zo slecht, de app is zeer matig (bv op de site staat wanneer eea bijgewerkt is of als fondsen gesloten zijn etc.), deze basis info vind je niet in de app, documenten wordt je nog geredirect.
App en site worden ook nauwelijks bijgewerkt.
Ik begin mij ook steeds meer te storen aan Meesman. Zit er al jaren maar de trage manier van werken begint mij steeds meer te irriteren. Op 30 juli had ik een extra storting gedaan, deze was pas verwerkt in de app op 11 augustus na 19:00. Ja, ik ken de Meesman filosofie maar ik vind het ook gewoon leuk om te kijken wat koersen doen etc. Daarbij vind ik het anno 2025 serieus achterhaald...

Nu aan het oriënteren voor een goed alternatief. Het voordeel bij Meesman vind ik vooral dat je fractionele stukken kan kopen. Je kunt dus een maandelijks bedrag inleggen zonder te kijken naar de koersen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@ColeJ ik zou dan het eerste aan BND denken, dan heb je hetzelfde concept maar met de snellere schakeltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
The Third Man schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:33:
@ColeJ ik zou dan het eerste aan BND denken, dan heb je hetzelfde concept maar met de snellere schakeltijd.
Daar bouw ik mijn pensioen op als zelfstandige :). Ik wil graag mijn box 3 en pensioenvermogen gescheiden houden. Waarom weet ik eigenlijk niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
@ColeJ het is toch al gescheiden? Je normale beleggingsrekening is vrij opneembaar en je pensioenrekening logischerwijs niet. Of bedoel je risicomijdend ten opzichte van de instelling? Er is dan ook nog FitVermogen maar dat heeft wel een lagere market cap (slechts 58%). Anders wordt het toch zelf fondsen aankopen dan wel inleggen bij de broker of grootbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 22:28
ColeJ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:32:
[...]

Ik begin mij ook steeds meer te storen aan Meesman. Zit er al jaren maar de trage manier van werken begint mij steeds meer te irriteren. Op 30 juli had ik een extra storting gedaan, deze was pas verwerkt in de app op 11 augustus na 19:00. Ja, ik ken de Meesman filosofie maar ik vind het ook gewoon leuk om te kijken wat koersen doen etc. Daarbij vind ik het anno 2025 serieus achterhaald...

Nu aan het oriënteren voor een goed alternatief. Het voordeel bij Meesman vind ik vooral dat je fractionele stukken kan kopen. Je kunt dus een maandelijks bedrag inleggen zonder te kijken naar de koersen.
Bij de grootbanken kun je toch ook fractioneel aankopen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:15
Joris 407 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

De NT-fondsen kun je fractioneel aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
NMMNG schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

De NT-fondsen kun je fractioneel aankopen.
Super, dat wist ik niet. Ik bankier ook bij de ING dus een beleggingsrekening is daar zo aangemaakt. Nu nog even kijken naar de juiste verdeling van NT fondsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:44
Nog een vraagje voor de abn-ers; ik probeer net een 2e verkoop order in te leggen maar die wordt geweigerd met de text: “Er is al een order op dit instrument.”

Ik neem aan dat anderen dat ook krijgen? Ik vind het vreemd, ik probeerde mijn verkoop te spreiden maar moet dus blijkbaar wachten tot de order uitgevoerd is voordat ik een nieuwe erin mag zetten. Ik wilde ze gewoon allemaal een dag na elkaar laten uitvoeren en zo de gehele portfolio overzetten.
Natuurlijk kan meerdere aankoop orders voor hetzelfde instrument wel :+ die maar weer gecanceld….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdg93
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-08 11:24
[...]

Ik ben deze maand overgestapt naar SPYY via Interactive Brokers. Hier kan je ook fractionele aankopen doen.

Door mijn scheiding moest ik bij Meesman onze gezamenlijke rekening liquideren. En dat was best wel spannend gezien je in een slecht geval een week moet wachten tot verkoop en de uitspraken van Mr. Trump die in april nogal wat onrust veroorzaakten. Daarna besloten over te stappen naar een ETF die ik elk moment van de dag kan verkopen. Of het uiteindelijk een groot verschil maakt? Idk

Ook vind ik Meesman erg onduidelijk inderdaad mbt dividend. NT World (grootste positie Meesman Aandelen Wereldwijd neem ik aan) keert in februari dividend uit. Waarom wordt dit bij Meesman pas in augustus uitgekeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Joris 407 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Ja en nee :P

Bij iedere broker die beleggingsfondsen aanbiedt kun je in fracties aankopen. Het soort effect maakt dit namelijk mogelijk, omdat je niet in een aandeel handelt maar in participaties deelneemt.
De NT fondsen, zijn dan ook beleggingsfondsen.

ETF’s worden in algemene zin in hele aantallen verhandeld op de beurs maar er zijn brokers die de mogelijkheid bieden om in fracties te kunnen aankopen. Let wel dat je bij dit soort brokers vaak een construct hebt waarbij je een aantal hele aandelen aankoopt via de aangesloten beurs en dat de fractionele aantallen via een interne beurs verlopen waarbij je direct handelt met broker en dus een specifiek recht koop op X/zoveelste deel van de betreffende ETF.
Voorbeeld VWCE kun je dus bij IBKR ook in fracties aankopen als je dat zou willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wdg93 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
Ook vind ik Meesman erg onduidelijk inderdaad mbt dividend. NT World (grootste positie Meesman Aandelen Wereldwijd neem ik aan) keert in februari dividend uit. Waarom wordt dit bij Meesman pas in augustus uitgekeerd?
Alle onderliggende (aandelen en) fondsen in NT World keren ook door het hele jaar door dividend uit, maar NT World keert dat in februari uit.
De onderliggende reden is precies hetzelfde, namelijk de rompslomp van het dividend uitkeren dat je maar 1 of 2x per jaar wil doen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Niet online
wdg93 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
YakuzA schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Alle onderliggende (aandelen en) fondsen in NT World keren ook door het hele jaar door dividend uit, maar NT World keert dat in februari uit.
De onderliggende reden is precies hetzelfde, namelijk de rompslomp van het dividend uitkeren dat je maar 1 of 2x per jaar wil doen.
Dividenduitkeringen bij Meesman hebben een andere functie. Standaard worden binnenkomende dividenden herbelegd en ingehouden dividendbelasting in andere landen zoveelmogelijk teruggevraagd. Het dividend wat Meesman zelf uitkeert is bedoeld als belastingoptimalisatie en hangt af van het type rekening; pensioenrekening of beleggingsrekening. Details hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 09:15
Zijn hier mensen die echt all-in passief beleggen. Dus ipv sparen, actief aandelen etc. gewoon op wat cash achter de hand na alles passief beleggen? En zo ja spreid je dan nog tussen verschillende etfs/fondsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Joel22 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:58:
Zijn hier mensen die echt all-in passief beleggen. Dus ipv sparen, actief aandelen etc. gewoon op wat cash achter de hand na alles passief beleggen? En zo ja spreid je dan nog tussen verschillende etfs/fondsen?
Wat denk je zelf in dit topic? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een kleine buffer achter de hand voor een kapotte wasmachine en dergelijke (tussen de 5 en 10k). De rest zit allemaal in IWDA en Meesman.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Tdem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Dat hier passieve beleggers zitten? Maar dat niks zegt over hoe groot hun spaar buffer is. Ik heb in ieder geval meer vermogen "op de bank" dan "passief belegd" (en dat wat passief belegd is is echt niet weinig. En de afgelopen jaren gaat het merendeel van het inkomen "dat over blijft" naar de NT fondsen en niet naar de spaarrekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Tdem schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Nouja je kunt ook een deel passief beleggen he. :) En de rest gewoon sparen bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joel22
ArthurMorgan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Ik heb een kleine buffer achter de hand voor een kapotte wasmachine en dergelijke (tussen de 5 en 10k). De rest zit allemaal in IWDA en Meesman.
Kijk dat vind ik interessant jij bent zo overtuigd van passief beleggen dat je volledig verkiest boven sparen, actief beleggen, crypto, beleggen in vastgoed. Dat is beetje mijn punt ik geloof wel in passief beleggen maar beetje koud watervrees om de rest van mijn leven op 1 paard te wedden. In mijn geval meesman ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:46
Ik zit voor de helft in NT (80/10/10) en voor de andere helft verdeeld over een aantal deposito's en vrij opneembaar spaargeld.
Mijn vrouw daarentegen heeft alles bij de Rabo op de spaarrekening. Al meerdere malen proberen te overtuigen om het ergens anders te plaatsen, maar geen interesse/te veel gedoe/eng/etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 09:48
Ik heb alles passief belegd met nog geen halve maandsalaris op de spaarrekening. Maar dat risico kan ik dragen vanwege vrij unieke persoonlijke omstandigheden (stabiel inkomen, verantwoordlijkheden afgedekt, geen grote uitgaven in de planning, auto kan ik zonder, wasmachine o.i.d. kan ik desnoods betalen met een tijdelijk rood staan etc.).

Spaargeld is weggegooid geld :+

Voor de spreiding zie onder.

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 22-08-2025 10:34 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23
Hangt er vanaf wat je als "cash achter de hand" beschouwt, maar ja. Alles wat niet in mn cash reserve of het huis zit, zit in NT World/- SC/- EM in globaal een 80/10/10 ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Radiodurans schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:33:
Ik heb alles passief belegd met nog geen halve maandsalaris op de spaarrekening. Maar dat risico kan ik dragen vanwege vrij unieke persoonlijke omstandigheden (stabiel inkomen, verantwoordlijkheden afgedekt, geen grote uitgaven in de planning, auto kan ik zonder, wasmachine o.i.d. kan ik desnoods betalen met een tijdelijk rood staan etc.).

Spaargeld is weggegooid geld :+

Voor de spreiding zie onder.
Spreiding zie onder?
waar moet ik kijken? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Joel22 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Kijk dat vind ik interessant jij bent zo overtuigd van passief beleggen dat je volledig verkiest boven sparen, actief beleggen, crypto, beleggen in vastgoed. Dat is beetje mijn punt ik geloof wel in passief beleggen maar beetje koud watervrees om de rest van mijn leven op 1 paard te wedden. In mijn geval meesman ;).
Het volgen van de wereldeconomie vind ik niet echt heel erg wedden op 1 paard....

Crypto is niks voor mij, ik zie de onderliggende waarde gewoon niet. Actief beleggen verliest gewoon van passief beleggen. (Ver boven gemiddeld gezien in elk geval.)

De enige reden dat ik spreid tussen IWDA en Meesman is dat beide potten verschillende uiteindelijke doelen hebben en ik die graag scheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 10:31
[...]

Dit jaar al mn spaargeld ingelegd in april net na de dip nu al 12% rendement. Elke maand gaat 1000 euro naar de 3 nt fondsen automatisch. De rest spaar ik wel nog voor een kapotte wasmachine, Maar als dat weer genoeg gegroeid is en ik had t niet nodig dan beleg ik dat ook weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
Hmm 'all-in' lijkt me nooit goed. Zoals hier al vaak aangegeven beleg je op lange termijn dit wil zeggen dat je in een noodsituatie liefst niet alles in 1 keer moet verkopen want dat kan net slecht uitkomen. De meeste die maandelijks een deel van hun loon beleggen zullen hun inleg spreiden en bij uitreden gelijkaardig gespreid verkopen.

Om drama's te vermijden moet je je afvragen: 'wat heb ik nodig als ik zonder inkomen val?'.
Voor mezelf is dit 6 x maand loon. Dit zit op een lange termijn spaarrekening die indien nodig onmiddelijk kan leeggehaald worden met verlies van interest.

Sommige (youtubers, bloggers, bank adviseurs) raden aan je vermogend 'genoeg' bent om te spreiden over bvb. een tweede (huur)huis of hoge risico investeringen (single stock, bitcoin, startups), goud of andere investeringsopties kan je een deel minder passief beleggen. Maar dat lijkt me eerder een situatie te zijn waarbij je jezelf af begint te vragen wat je wil doen met je geld: verder laten staan, opdoen, veilig zetten van de markt (spaarrekening) of 'mee spelen'.

Investeren is nooit risicoloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
FrenzyFire schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Hmm 'all-in' lijkt me nooit goed. Zoals hier al vaak aangegeven beleg je op lange termijn dit wil zeggen dat je in een noodsituatie liefst niet alles in 1 keer moet verkopen want dat kan net slecht uitkomen. De meeste die maandelijks een deel van hun loon beleggen zullen hun inleg spreiden en bij uitreden gelijkaardig gespreid verkopen.

Om drama's te vermijden moet je je afvragen: 'wat heb ik nodig als ik zonder inkomen val?'.
Voor mezelf is dit 6 x maand loon. Dit zit op een lange termijn spaarrekening die indien nodig onmiddelijk kan leeggehaald worden met verlies van interest.

Sommige (youtubers, bloggers, bank adviseurs) raden aan je vermogend 'genoeg' bent om te spreiden over bvb. een tweede (huur)huis of hoge risico investeringen (single stock, bitcoin, startups), goud of andere investeringsopties kan je een deel minder passief beleggen. Maar dat lijkt me eerder een situatie te zijn waarbij je jezelf af begint te vragen wat je wil doen met je geld: verder laten staan, opdoen, veilig zetten van de markt (spaarrekening) of 'mee spelen'.

Investeren is nooit risicoloos.
Mee eens dat je moet beleggen met geld dat je niet "in een noodsituatie liefst niet alles in 1 keer moet verkopen " maar het is in mijn optiek dus niet nodig om "6 x maand loon" in cash te houden.

Mocht je je baan verliezen kun je op dat moment een verkooporder voor 6x je maandloon inzetten en binnen een week staat het geld op je rekening

De situaties waarbij je al je beleggingen in 1x moet verkopen zijn bijna nonexistent in Nederland. Op het moment dat je wat opnames moet doen terwijl aandelen net 40% gedaald zijn is er in principe niks aan de hand zolang het maar een klein percentage van het totaal is.

Het is vooral een psychologische barriere waardoor mensen liever geld op een bankrekening hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is beetje mijn punt ik geloof wel in passief beleggen maar beetje koud watervrees om de rest van mijn leven op 1 paard te wedden. In mijn geval meesman ;).
Passief beleggen is niet een kwestie van 'geloven'. De reden dat veel mensen er zo veel vertrouwen in hebben is nu juist dat het grotendeels wetenschappelijk onderbouwd is, fact based. Dat geeft mij rust.

Geen garanties natuurlijk, maar wel de beste strategie op basis van de beschikbare informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
Joel22 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:37:
Spreiding zie onder?
waar moet ik kijken? :)
Als je dat niet ziet ben je er nog niet aan toe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
de Peer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Passief beleggen is niet een kwestie van 'geloven'. De reden dat veel mensen er zo veel vertrouwen in hebben is nu juist dat het grotendeels wetenschappelijk onderbouwd is, fact based. Dat geeft mij rust.

Geen garanties natuurlijk, maar wel de beste strategie op basis van de beschikbare informatie.
Met 'grotendeels wetenschappelijk onderbouwd' en 'geen garanties' haal je heel je eigen post onderuit ;)
En dat is niet erg, want passief beleggen is geen wetenschap en er is inderdaad geen garantie.

Dus ja, het is wel een kwestie van 'geloven' dat het goedkomt. Goed onderbouwd geloven, maar nog steeds geloven.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Met 'grotendeels wetenschappelijk onderbouwd' en 'geen garanties' haal je heel je eigen post onderuit ;)
Nou nee dat zie ik toch anders. Maargoed laten we maar geen discussie voeren over wanneer iets geloven en en wanneer niet. Dat voegt niet zo veel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:34:
[...]

Nou nee dat zie ik toch anders. Maargoed laten we maar geen discussie voeren over wanneer iets geloven en en wanneer niet. Dat voegt niet zo veel toe.
Ook daar verschillen we van mening over, want wat mij betreft is dat zeer goed om over te hebben.

Want jij beweert dat passief beleggen niks met geloven te maken heeft, waardoor je, in mijn ogen, toch echt de illusie creëert dat er geen risico is. Sure, je zegt 'geen garanties', maar als iets niet 100% zeker is, dan moet je toch een bepaald geloof hebben om het aan te durven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hahn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:37:
[...]

Ook daar verschillen we van mening over, want wat mij betreft is dat zeer goed om over te hebben.

Want jij beweert dat passief beleggen niks met geloven te maken heeft, waardoor je, in mijn ogen, toch echt de illusie creëert dat er geen risico is. Sure, je zegt 'geen garanties', maar als iets niet 100% zeker is, dan moet je toch een bepaald geloof hebben om het aan te durven.
zoals gezegd heb ik geen interesse om het over de definitie van geloven te hebben. Voegt niets toe aan dit topic.
Nergens zeg ik dat er geen risico is. Integendeel zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
de Peer schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:40:
[...]

zoals gezegd heb ik geen interesse om het over de definitie van geloven te hebben.
Nergens zeg ik dat er geen risico is. Integendeel zelfs.
Jammer dat je een opmerking maakt en als ik daar tegenin ga, je geen interesse hebt om die te verdedigen. Maar goed, dat zegt genoeg.

En ik zeg ook nergens dat jij dat letterlijk zegt, lees het nog maar eens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
[...]

En dat is niet erg, want passief beleggen is geen wetenschap en er is inderdaad geen garantie.

Dus ja, het is wel een kwestie van 'geloven' dat het goedkomt. Goed onderbouwd geloven, maar nog steeds geloven.
Je maakt een vaak gemaakte denkfout dat wetenschap absoluut zou moeten zijn en dat is niet zo.

Het is feitelijk vast te stellen naast dat het ook wetenschappelijk is aangetoond dat als je terug kijkt in de geschiedenis dat passief index beleggen op de lange termijn winstgevend is en ook consistenter in rendement is dan allerlei andere beleggingsstrategieën. Het is alleen niet absoluut vast te stellen hoe lang dat termijn is en je zult ook rekening moeten houden met periodes waarin je portefeuille in waarde verminderd totdat het weer meegaat in de economische voorspoed.

Mocht je je wetenschappelijk willen inlezen dan is bijvoorbeeld Random walk hypothesis interessant om in te duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:05
[...]

Hoe bedoel je? Wetenschap is niet hetzelfde als zekerheid. Het is een methode. Deze discussie is al eerder langsgekomen. En in basis is de wetenschap, als in de wetenschappelijke gemeenschap, nooit 100% zeker van iets. Het gaat altijd over kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:11
ArthurMorgan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
De enige reden dat ik spreid tussen IWDA en Meesman is dat beide potten verschillende uiteindelijke doelen hebben en ik die graag scheid.
Ik beleg inmiddels zo'n 3,5 jaar. Doel is om inflatie te bestrijden. Ik heb verder nog niet echt een concreet doel. Wellicht minimaal de waarde van ons aflossingsvrije (hypotheek)deel belegd te hebben.

Daarom vind ik je bericht zo interessant. Je geeft duidelijk aan specifieke doelen te hebben.
Zou je willen delen wat je doelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
edozat1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:05:
[...]

Hoe bedoel je? Wetenschap is niet hetzelfde als zekerheid. Het is een methode. Deze discussie is al eerder langsgekomen. En in basis is de wetenschap, als in de wetenschappelijke gemeenschap, nooit 100% zeker van iets. Het gaat altijd over kansen.
En dat is precies mijn punt: er is geen 100% zekerheid, dus dan lijkt het me prima dat er een beetje geloof bij komt kijken.

De Peer zegt dat het geen kwestie van geloof is, want het is (deels) wetenschappelijk onderbouwd. Aldus zijn precieze verwoording. En daar ben ik het dus niet mee eens.

Want zolang iets niet 100% zeker is, moet je dus altijd een gokje wagen. En moet je er dus in geloven, om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
Hahn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

En dat is precies mijn punt: er is geen 100% zekerheid, dus dan lijkt het me prima dat er een beetje geloof bij komt kijken.

De Peer zegt dat het geen kwestie van geloof is, want het is (deels) wetenschappelijk onderbouwd. Aldus zijn precieze verwoording. En daar ben ik het dus niet mee eens.

Want zolang iets niet 100% zeker is, moet je dus altijd een gokje wagen. En moet je er dus in geloven, om het te doen.
Ik denk dat je heel goed begrijpt dat @de Peer bedoelt dat je het niet hoeft te geloven, omdat uit wetenschappelijke studies blijkt dat het een beproefde, degelijke investering is. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat er garanties zijn, dus je moet altijd rekening houden met de kans dat het anders loopt dan je verwacht. Dat is iets anders dan geloven zoals hij dat bedoelt. Anders zouden we ook allemaal 'geloven' dat de aarde rond is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Roodey schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

Ik beleg inmiddels zo'n 3,5 jaar. Doel is om inflatie te bestrijden. Ik heb verder nog niet echt een concreet doel. Wellicht minimaal de waarde van ons aflossingsvrije (hypotheek)deel belegd te hebben.

Daarom vind ik je bericht zo interessant. Je geeft duidelijk aan specifieke doelen te hebben.
Zou je willen delen wat je doelen zijn?
Ik heb 1 deel van mijn beleggingen (IWDA) die bedoeld is voor niet noodzakelijke aankopen. Bijvoorbeeld comfort verbeteringen aan mijn huis.
Ik zie dat de aandelen een bepaalde waarde hebben. Ik bedenk iets wat ik zou willen. Dan vraag ik een offerte aan. Ben ik daar tevreden mee dan haal ik op dat moment het geld uit de aandelen. Zodra dat geregeld is aanvaard ik de offerte.

Het andere deel is voor de verdere toekomst zonder daadwerkelijk doel. Ik wil het rendement daarvan dus ook niet gebruiken. Door ze los te koppelen hoef ik daar ook geen rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Laatst online: 09:49
Niet beleggen is ook gokken. Je weet immers niet wat er met de waarde van de valuta gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
DurQ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:57:
Niet beleggen is ook gokken. Je weet immers niet wat er met de waarde van de valuta gaat gebeuren.
Jawel, die gaat sowieso omlaag op de langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurQ
  • Laatst online: 09:49
Radiodurans schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:04:
[...]

Jawel, die gaat sowieso omlaag op de langere termijn.
Dat is een 100% zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DurQ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:15:
[...]
Dat is een 100% zekerheid?
Tenzij je deflatie hebt, maar dan grijpt de centrale bank altijd wel in :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:13:
[...]
Hmm ja ik snap waar je op doelt, maar het wordt dan wel een soort catch-all. Geloof ik in de magnetron dat ik daar zo mijn lunch in kan opwarmen? Ik zou toch willen spreken van een zekere vorm van irrationaliteit en onfalsificeerbaarheid waardoor je naast aannames ('de magnetron zal het wel doen') verder gaat. Wellicht qua reden dat het gaat gebeuren, met bepaalde hoop, dat er eigenlijk meer kans voor zou zijn dan feitelijk bewezen enzovoort.

Het is een grijs gebied natuurlijk, maar ik denk dat velen hier wel anders erin staan als het gaat om passief beleggen waarbij je iets 'aan de markt overlaat'. En dan maar afwacht wat er gebeurt, zonder per se het harde geloof dat het goed zal komen. Wat ook eigenlijk niet mogelijk is, wetende dat beurzen ook gewoon kunnen kelderen en alhoewel nooit eerder vertoond, dat decennialang kunnen doen. In de wetenschap wordt daarom ook over 'verwachting' gesproken, van zaken als het weer tot aan letterlijk gokken (een casino heeft een statistisch bewezen negatieve winstverwachting). Daarmee haalt men dat subjectieve eruit. Je kan dus wel spreken dat men hier verwacht 7% rendement op jaarbasis te realiseren, zonder dat er dan ook nog dat 'geloof' bij komt kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 22-08-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
The Third Man schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Hmm ja ik snap waar je op doelt, maar het wordt dan wel een soort catch-all. Geloof ik in de magnetron dat ik daar zo mijn lunch in kan opwarmen? Ik zou toch willen spreken van een zekere vorm van irrationaliteit en onfalsificeerbaarheid waardoor je naast aannames ('de magnetron zal het wel doen') verder gaat. Wellicht qua reden dat het gaat gebeuren, met bepaalde hoop, dat er eigenlijk meer kans voor zou zijn dan feitelijk bewezen enzovoort.
Nee, dat de magnetron je eten verwarmt is 100% te reproduceren, keer op keer. Net zoals @edozat1's 'moet je dan ook geloven dat de aarde rond is?'. Dat hoef je niet te geloven, dat kan je meten, berekenen en je zal altijd dezelfde uitkomst hebben: de aarde is rond.

Dat passief beleggen je geld op zal leveren, dat is geen gegeven. Dus moet je geloven dat het goed zal komen.
Het is een grijs gebied natuurlijk, maar ik denk dat velen hier wel anders erin staan als het gaat om passief beleggen waarbij je iets 'aan de markt overlaat'. En dan maar afwacht wat er gebeurt, zonder per se het harde geloof dat het goed zal komen. Wat ook eigenlijk niet mogelijk is, wetende dat beurzen ook gewoon kunnen kelderen en alhoewel nooit eerder vertoond, dat decennialang kunnen doen. In de wetenschap wordt daarom ook over 'verwachting' gesproken, van zaken als het weer tot aan letterlijk gokken (een casino heeft een statistisch bewezen negatieve winstverwachting). Daarmee haalt men dat subjectieve eruit. Je kan dus wel spreken dat men hier verwacht 7% rendement op jaarbasis te realiseren, zonder dat er dan ook nog dat 'geloof' bij komt kijken.
Verwachten is in deze, voor mij, vrijwel één op één te vervangen door geloven.

Ik beleg passief, omdat ik geloof dat ik over lange termijn winst zal maken ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• edozat1
Hahn schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:14:
[...]
Nee, dat de magnetron je eten verwarmt is 100% te reproduceren, keer op keer. Net zoals @edozat1's 'moet je dan ook geloven dat de aarde rond is?'. Dat hoef je niet te geloven, dat kan je meten, berekenen en je zal altijd dezelfde uitkomst hebben: de aarde is rond.
Dat kán je meten ja, maar dat heb jij niet gedaan, dat hebben wetenschappers gedaan, dus jij kunt niks anders dan de wetenschap "geloven". Maar dit is toch pure semantiek en een onzinnige discussie? Jij "gelooft" in passief beleggen. Anderen, waaronder ik, praten liever over "vertrouwen in de wetenschap". Prima, gebruik het woord dat jij wil, maar om hier nou weer 10-20 posts aan te wijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Alle valuta’s die tot nu toe door de mens zijn bedacht zijn die richting op gegaan ja.

Daarmee heb je nog niet alle waarneembare valuta’s beoordeeld maar goed, laten we hier stoppen met sofistische wetenschapsleer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

edozat1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:22:
[...]
Anderen, waaronder ik, praten liever over "vertrouwen in de wetenschap".
Ja, houvast, gestoeld op wetenschappelijke principes. Maximaal gebruik maken van de informatie + kennis die beschikbaar is. Geloven associeer ik toch met hele andere zaken (en meer gestoeld op gevoel, toevalligheden, ervaringen), vandaar dat ik de semantische discussie had willen voorkomen, helaas is het daar toch op uitgedraaid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
edozat1 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Dat kán je meten ja, maar dat heb jij niet gedaan, dat hebben wetenschappers gedaan, dus jij kunt niks anders dan de wetenschap "geloven". Maar dit is toch pure semantiek en een onzinnige discussie? Jij "gelooft" in passief beleggen. Anderen, waaronder ik, praten liever over "vertrouwen in de wetenschap". Prima, gebruik het woord dat jij wil, maar om hier nou weer 10-20 posts aan te wijden...
Met daarbij nog de verschillende verstrekkendheid van de term: een verwachting of vertrouwen is nog erg beperkt, maar geloof kan tot aan het scheppingsverhaal, god, demonen en wat niet al gaan. En dat is niet eens ongewoon, de meeste mensen die zeggen dat ze 'ergens in geloven' bedoelen dat, niet dat hun pensioen later wel adequaat zal renderen of hun huis wel lekker zal verkopen.

Vandaar dat ik het kiezen van een investeringsstrategie afdoen als 'ook een geloof' een beetje te ver die richting op geduwd vind worden. Het is van een hele andere orde, tenminste dan spreek ik naar mijn idee voor een grote groep hier. Het ligt simpel gezegd dichterbij de aanname dat mijn magnetron het goed zal doen dan dat er meer is tussen hemel en aarde.

[ Voor 5% gewijzigd door The Third Man op 22-08-2025 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:40
Als ik zou geloven dat passief beleggen werkt zou ik er niet aan beginnen.

Maar ik weet wel 100% zeker dat de kans dat het misgaat minder dan 3% is.

Het is gewoon kansberekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:32
50k inleg zit in deposito’s en blijft daar. Dus bij afloop weer een nieuwe openen.

1k spaarrekening met 5k creditcard achter de hand.

De rest gaat naar de NT-fondsen. 50k inleg was ons zelf gestelde limiet voor het deposito-deel.

[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 22-08-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 08:10
Kalentum schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:41:
Als ik zou geloven dat passief beleggen werkt zou ik er niet aan beginnen.

Maar ik weet wel 100% zeker dat de kans dat het misgaat minder dan 3% is.

Het is gewoon kansberekening.
Dat breng je te simpel. Als jouw beleggingshorizon 1 jaar is, dan is de kans dat het mis gaat aanzienlijk groter dan 3%. Zelfs met een periode van 10 jaar is het aanzienlijk groter dan 3%. De 3% is alleen van toepassing als je vanaf het ontstaan van de aandelenbeurs tot nu al geld hebt belegd. Je weet de risico pas als je de beleggingshorizon weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
Mijn grootste positie (ETF AVUV) deed gisteren +4%. Goed voorbeeld waarom je liever geen dagen in de markt wil missen.

(verder overigens een relatief zwak jaar voor AVUV, +2.6% YTD)

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 23-08-2025 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Pistachenootje schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 05:05:
Mijn grootste positie (ETF AVUV) deed gisteren +4%. Goed voorbeeld waarom je liever geen dagen in de markt wil missen.

(verder overigens een relatief zwak jaar voor AVUV, +2.6% YTD)
Jou grootste positie is een Small Caps positie? Das toch geen passief beleggen? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

r0bb schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Jou grootste positie is een Small Caps positie? Das toch geen passief beleggen? >:)
Definitie van wat passief is….
Ik vind balanceren al actief, automatische inleg 3,5 jaar geleden ingesteld waarbij de inleg waarden de markt ong reprensenteerde. Als de ene harder gegroeid is dan de ander kan het zijn dat de verdeling niet meer klopt maar de verdeling uitrekenen en wisselen van fondsen is mij te actief ;) Anderen vinden balanceren nog steeds onder passief vallen.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
Mr Pingu schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Ik vind balanceren al actief, automatische inleg 3,5 jaar geleden ingesteld waarbij de inleg waarden de markt ong reprensenteerde. Als de ene harder gegroeid is dan de ander kan het zijn dat de verdeling niet meer klopt maar de verdeling uitrekenen en wisselen van fondsen is mij te actief ;) Anderen vinden balanceren nog steeds onder passief vallen.
Je kunt ook stellen dat niet herbalanceren juist actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 16:45
edozat1 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:35:
Je kunt ook stellen dat niet herbalanceren juist actief is.
Leg dat eens uit...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edozat1
Beetje flauw misschien, en sowieso niet belangrijk, maar als je weet dat je portefeuille scheef loopt en je doet daar niets aan, kies je ervoor (niets doen is ook een keuze) dat je minder goed de markt volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:16

sanook

_/-\o_

Mr Pingu schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Dat is té passief!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Ligt aan je definitie. Maar ik volg inderdaad niet de market cap weight verdeling die veel mensen in dit topic volgen. Ik heb een factor portfolio maar ben daar wel passief in: ik hou vast aan mijn verdeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online
Als je iemand zo passief mogelijk volgt dan doe je zoveel mogelijk wat diegene doet. Volg je die op de weg dan stuur je zoveel mogelijk achter die persoon aan, je gaat niet in het begin dezelfde kant op rijden en als de ander rechtsaf slaat toch stug de originele kant op blijven rijden want ‘ik volg passief’.

Passief beleggen in de zin van marktvolgend betekent dus dat je zo min mogelijk wil sturen wat daar een afwijking op veroorzaakt. Maak je zelf aan het begin een vaste verdeling die je vervolgens niet herbalanceert dan stuur je daarmee op een afwijking. Je blijft stug een andere allocatie volgen dan de markt later naar is verschoven.

Of anders bekeken: persoon A neemt een all-world fonds en persoon B losse fondsen. Persoon A hoeft niks te doen om alles toch marktvolgend te houden, persoon B kiest er vervolgens voor om niet te herbalanceren en gaat dus afwijken van de markt. Wie is het passiefst?

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 23-08-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-09 18:19
The Third Man schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 12:00:
[...]
Als je iemand zo passief mogelijk volgt dan doe je zoveel mogelijk wat diegene doet. Volg je die op de weg dan stuur je zoveel mogelijk achter die persoon aan, je gaat niet in het begin dezelfde kant op rijden en als de ander rechtsaf slaat toch stug de originele kant op blijven rijden want ‘ik volg passief’.

Passief beleggen in de zin van marktvolgend betekent dus dat je zo min mogelijk wil sturen wat daar een afwijking op veroorzaakt. Maak je zelf aan het begin een vaste verdeling die je vervolgens niet herbalanceert dan stuur je daarmee op een afwijking. Je blijft stug een andere allocatie volgen dan de markt later naar is verschoven.

Of anders bekeken: persoon A neemt een all-world fonds en persoon B losse fondsen. Persoon A hoeft niks te doen om alles toch marktvolgend te houden, persoon B kiest er vervolgens voor om niet te herbalanceren en gaat dus afwijken van de markt. Wie is het passiefst?
Duidelijk persoon B.
In het all-world fonds vinden namelijk wijzigingen plaats!

:+

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
poehee schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

Duidelijk persoon B.
In het all-world fonds vinden namelijk wijzigingen plaats!

:+
Inderdaad, ik denk dat de Avantis / Dimensional fondsen best als passiever (minder trades) uit de test kunnen komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb nu een beleggingsrekening geopend. Bij indexfondsenvergelijken heb ik gekeken naar NT World + NT EM + NT SC.
Zijn dit de correcte ISINs?
NT World: NL0011225305
NT EM: NL0011515424
NT SC: NL0013552078

Raden jullie aan om de portefeuille in gelijke delen te verdelen over deze fondsen, of een andere verdeling?
En raden jullie nog andere fondsen aan naast deze?

Voor mij is het de eerste keer dat ik ga beleggen overigens.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

miicker schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:56:
Ik heb nu een beleggingsrekening geopend. Bij indexfondsenvergelijken heb ik gekeken naar NT World + NT EM + NT SC.

Raden jullie aan om de portefeuille in gelijke delen te verdelen over deze fondsen, of een andere verdeling?

Ik denk dat je je nog even beter moet verdiepen in een en ander. Bv over de verdeling, kijk hier even: https://marketcaps.site/, grofweg is de verdeling World 80%, EM 10%, SC 10%.
Hier staat ook nog wat basic info: https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/
Bij welke bank zit je? Als je bij ABN zit zijn er voor World en EM goedkopere varianten, die worden op bovenstaande website ook besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
miicker schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:56:

Lees de topic start even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Hebben jullie nog nieuwe inzichten tav de goedkoper NT fondsen bij ABN?

Er was een discussie dat ze toch niet helemaal gelijkwaardig waren, ook door het verschil in dividend. Ben benieuwd hoe jullie er nu over denken en of switchten (of eventueel het automaatje aanzetten voor de nieuwe fondsen) nog steeds aantrekkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMMNG
Perzikvrucht schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:33:
Hebben jullie nog nieuwe inzichten tav de goedkoper NT fondsen bij ABN?

Er was een discussie dat ze toch niet helemaal gelijkwaardig waren, ook door het verschil in dividend. Ben benieuwd hoe jullie er nu over denken en of switchten (of eventueel het automaatje aanzetten voor de nieuwe fondsen) nog steeds aantrekkelijk is.
Ik ben geswitched en heeft me veel geld gekost om een paar tientjes te besparen. Was ook dom van mij om het in een onrustige tijd te doen (trump gedoe)

Vanaf nu als ik ooit besluit om mijn portfolio allocatie te veranderen laat ik het huidige gewoon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
DeadKennedy schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:04:
Wat gaat jullie strategie zijn komend jaar? Fundamentalistisch passief of iets anders, en waarom?

Ik zelf blijf inleggen in 85% wereldwijd large/mid cap en 15% S&P500.

Ik wijk af van puur passief omdat ik wel wat wil gokken dat USA blijft outperformen. Het toevoegen van small cap vind ik wat gerommel in de marge, en ik verwacht eigenlijk dat grotere bedrijven relatief beter zullen blijven presteren.

ETF's:
  • WEBN: Wereldwijd large & mid cap. Zeer goede spreiding en zeer lage kosten.
  • I500: S&P500. Lage kosten en synthetische replicatie lijkt voor de S&P500 resultaten positief uit te pakken.
Broker:
  • IBKR. Lage kosten, grote speler, betrouwbaar, grote selectie, geen fratsen als ongevraagd aandelen uitlenen of routing naar specifieke beurzen.
Hiernaast nog een gezamenlijke beleggingsrekening met mijn partner bij ABN waar we maandelijks NT World aankopen. Dit vanwege het beschikbaar zijn van een gedeelde rekening en het gemak van een huisbank. NT World is daar relatief goedkoop en wat mij betreft voldoende gespreid.
Hoe schaf jij die i500 aan?

Ik neem aan dat je niet betaald voor marktdata en een limiet order doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
NMMNG schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Ik ben geswitched en heeft me veel geld gekost om een paar tientjes te besparen. Was ook dom van mij om het in een onrustige tijd te doen (trump gedoe)

Vanaf nu als ik ooit besluit om mijn portfolio allocatie te veranderen laat ik het huidige gewoon staan.
Ik heb even door je posts heen zitten kijken en zie een keer een opmerking over een switchorder. Heb je met switchorders alles overgezet? Want in dat geval ben je tijdelijk uit de markt, zoals hier wel vaker besproken. Wel een belangrijke nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Ik heb even door je posts heen zitten kijken en zie een keer een opmerking over een switchorder. Heb je met switchorders alles overgezet? Want in dat geval ben je tijdelijk uit de markt, zoals hier wel vaker besproken. Wel een belangrijke nuance.
Het ging inderdaad om een switch order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

NMMNG schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Hoe heb je dat gedaan dan? De ABN biedt een verhuisservice aan om je portefeuille van een andere bank naar hun te verplaatsen. Evt kosten worden door hun vergoed en je hebt geen koers winst/verschil want je eenheden worden verplaattst/verhuisd.
Ik ben overgestapt van Rabo naar ABN, kost 60 euro per fonds (dus 180 in totaal) die ik bij ABN kan declareren. Dat proces is bij mij nu afgerond, ik ben nu bij ABN aan het switchen naar de goedkopere varianten, hoop dat komende week afgerond te hebben.
Note: Na de verhuizing naar ABN kreeg ik wat aparte, niet girale, varianten van de NT fondsen, die kon ik niet switchen. Dit bleek een administratief iets te zijn bij ABN wat binnen een dag opgelost was.
Note 2: verhuizen kan alleen voor hele eenheden, restant blijft bij je oude bank staan en kun je desgewenst verkopen. Daar kun je dus wel iets kosten hebben maar dat is dubbeltjes werk.

Edit: uit je latere post begrijp ik dat je al bij ABN zat en alleen geswitcht bent? Ja dan ben je heel even uit de markt dus wel een potentieel risico. Je zou het per fonds kunnen doen om datt een beetje te spreiden maar EM volgt lang niet altijd de zelfde weg als World.

[ Voor 9% gewijzigd door sanook op 24-08-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 17:15
sanook schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Zojuist contact gehad met ABN-AMRO hierover, dit is inderdaad een verhuizing dus je gaat niet uit de markt. Ik ga dit meteen (voor een gedeelte) in gang zetten om te kijken hoe dit in zijn werk gaat.
Hé Sanook, heb je ook al een switch gedaan naar de Nieuwe (goedkopere) NT fondsen? Er is weer een 100 euro actie bij de ABN, dus ik ga mij er ook aan wagen om alles om te zetten :)

Aanvulling: Ik had de laatste paar Posts niet gezien. Toevallig gaat het er nu over :)

[ Voor 8% gewijzigd door fissa op 24-08-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

fissa schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Hé Sanook, heb je ook al een switch gedaan naar de Nieuwe (goedkopere) NT fondsen? Er is weer een 100 euro actie bij de ABN, dus ik ga mij er ook aan wagen om alles om te zetten :)

Aanvulling: Ik had de laatste paar Posts niet gezien. Toevallig gaat het er nu over :)
De verhuizing van Rabo naar ABN is afgelopen week afgerond, ik heb donderdag de switch naar de goedkopere varianten ingeschoten, ik ga er vanuit dat dit komende week afgerond zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
sanook schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:09:
[...]

Ik denk dat je je nog even beter moet verdiepen in een en ander. Bv over de verdeling, kijk hier even: https://marketcaps.site/, grofweg is de verdeling World 80%, EM 10%, SC 10%.
Hier staat ook nog wat basic info: https://www.financieelona...sen-beschikbaar-via-saxo/
Bij welke bank zit je? Als je bij ABN zit zijn er voor World en EM goedkopere varianten, die worden op bovenstaande website ook besproken.
Thanks, ga er naar kijken. Ik zit bij Rabo.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17
NMMNG schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Maandelijks handmatig, kies doorgaans voor adaptive algo. (en tegenwoordig voor AVWS ipv i500 ;))

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
NMMNG schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Live Xetra prijzen kun je gratis krijgen op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 17:44
sanook schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

De verhuizing van Rabo naar ABN is afgelopen week afgerond, ik heb donderdag de switch naar de goedkopere varianten ingeschoten, ik ga er vanuit dat dit komende week afgerond zal zijn.
Ben je met een switch niet tijdelijk uit de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Crasheeee schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:08:
[...]

Ben je met een switch niet tijdelijk uit de markt?
Bij mijn laatste switch was ik 1 dag uit de markt.

PS: Gebruik gemaaktt van de overstap service van ABN-AMRO. Na indienen van de declarattie voor de onkosten (3x60=180 euro) stond dit geld nog dezelfde dag op mijn rekening.

[ Voor 28% gewijzigd door sanook op 26-08-2025 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GoldmanSachs gaat Fitvermogen aanpassen....

2 nieuwsberichten vandaag
https://www.fitvermogen.nl/nieuwsartikel?news_id=20030026
Op 1 oktober 2025 zullen de prospectussen van de door Goldman Sachs Asset Management B.V. (“Beheerder”) beheerde Fondsen worden gewijzigd. Door middel van deze kennisgeving wenst de Beheerder de aandeelhouders/participanten in deze Fondsen te informeren over de inhoud van de betreffende wijzigingen.

Dan nog eentje:
Aankondiging van Aanpassing van de Overeenkomst en voorwaarden van Fitvermogen

- Belangrijkste: Ze mogen nu een switchorder uitvoeren naar fondsen met lagere beheervergoeding in dezelfde klasse.
- Als bij overdracht naar een nieuwepartij, de nieuwe partij de Effecten niet kan administreren, verkoopt Fitvermogen de effecten en stort het geld op je bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:40
Get!em schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:18:

Op 1 oktober 2025 zullen de prospectussen van de door Goldman Sachs Asset Management B.V. (“Beheerder”) beheerde Fondsen worden gewijzigd. Door middel van deze kennisgeving wenst de Beheerder de aandeelhouders/participanten in deze Fondsen te informeren over de inhoud van de betreffende wijzigingen.

Dan nog eentje:

- Belangrijkste: Ze mogen nu een switchorder uitvoeren naar fondsen met lagere beheervergoeding in dezelfde klasse.
- Als bij overdracht naar een nieuwepartij, de nieuwe partij de Effecten niet kan administreren, verkoopt Fitvermogen de effecten en stort het geld op je bankrekening.
Heb je ook een link naar die 2e? Zie 'm niet staan bij dit vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:02
Get!em schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:18:

Dan nog eentje:

Kan iemand dit duiden? Is dit op een manier niet best? Of is het een prima verandering?

En wat voor gevolgen heeft het? Betekent dit dat alle fondsen weer een naamswijziging krijgen o.i.d. (die prospectussen)? Of de lopende kosten?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 27-08-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

helloitsme schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 06:30:
[...]

Heb je ook een link naar die 2e? Zie 'm niet staan bij dit vermogen.
Die tweede is per e-mail verstrekt aan iedere accounthouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Atomius schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:32:
[...]

Kan iemand dit duiden? Is dit op een manier niet best? Of is het een prima verandering?

En wat voor gevolgen heeft het? Betekent dit dat alle fondsen weer een naamswijziging krijgen o.i.d. (die prospectussen)? Of de lopende kosten?
Zie niet meteen iets geks .

Dat ze je kunnen switchen naar een ander vergelijkbaar fonds is soort van logisch.
Gebeurt bij de bekende Nederlandse banken ook als je in hun eigen gelabelde fondsen investeert, al dan niet via pensioen. Er is een reden waarom al die fondsen vaak redelijk jong zijn en een beperkte geschiedenis hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn beleggingen verhuizen naar ING. Ik ga daar de NT fondsen zelf aankopen in de juiste verhoudingen. Daar kan ik ook maandelijks fractioneel inleggen (en zelfs op een dag dat ik dat zelf zou willen).

De verkooporder bij Meesman op 20 augustus ingegeven en deze is vrijdag 22 augustus uitgevoerd. (op die vrijdag ging de beurs omhoog maar die stijging zal ik wel niet meekrijgen, onduidelijk). Als het goed is staat aankomende vrijdag het geld op mijn rekening. Dat kan stiekem toch ook gewoon een verdienmodel voor Meesman zijn, die middelen een paar dagen vasthouden. Al met al geeft dit wel weer de bevestiging dat ik voor mijzelf de juiste keuze heb gemaakt.
Pagina: 1 ... 103 ... 105 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.