Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:38

de Peer

under peer review

RichieB schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:32:
[...]

Zoals @HandyLumberjack zegt: schulden worden niet belast (dat zou fraai zijn) maar verlagen juist de box 3 belasting.
Zeker. Maar voorheen mocht je schulden volledig wegstrepen tegen vermogen. Nu dus nog maar deels. Schulden worden nu dus zwaarder belast dan eerst. Of anders gezegd : het voordeel dat je met schulden kon behalen is kleiner geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:10
de Peer schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Schulden worden nu dus zwaarder belast dan eerst.
Nee, schulden worden niet belast. Nu niet en vroeger niet. Je betaalt geen inkomstenbelasting over je schulden.
Of anders gezegd : het voordeel dat je met schulden kon behalen door met het geleende geld te beleggen is kleiner geworden.
FTFY

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Zeker. Maar voorheen mocht je schulden volledig wegstrepen tegen vermogen. Nu dus nog maar deels. Schulden worden nu dus zwaarder belast dan eerst. Of anders gezegd : het voordeel dat je met schulden kon behalen is kleiner geworden.
Dat vind ik een verkeerde bewoording. Schulden worden niet belast, je betaalt immers minder belasting wanneer de schuld groter is (tegenover hetzelfde vermogen).

Zelfs als je geld leent en dit stalt op een spaarrekening, betaal je minder belasting dan wanneer je dat niet hebt gedaan. Je gaat er natuurlijk wel op achteruit doordat de rente op de schuld hoger is dan de rente op de spaarrekening, en dat is groter dan het belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-06 14:43
[...]

Het voordeel kan nu juist groter zijn
Als je net onder het heffingsvrije vermogen blijft en je je vermogen in aandelen hebt zitten je bespaar je in 2024 effectief 2,17% belasting!!! (Even los van het drempeltje wat er vanaf gaat)

Dat is aanzienlijk meer dan voorheen, en is in sommige gevallen zelfs meer dan de te betalen hypotheekrente 8)7

Maar goed, de huidige regels zijn tijdelijk.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

HandyLumberjack schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Het voordeel kan nu juist groter zijn
Nah, de nuance is dat het voordeel tot de heffingsvrije grens 100% is, maar daarna wordt het wel rap minder doordat de regels wat onhandig uitpakken voor mensen die net boven die heffingsvrije grens uitkomen. Verder geen klaagzang, als je een box 3 hypotheek hebt en alsnog VRH moet betalen, dan praat je over een serieus vermogen. :P

Vroeger was dat voordeel niet anders trouwens. Hooguit is het zo dat de heffingsvrije grens lager was, die is de afgelopen jaren flink omhoog gegaan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Krisp schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Nah, de nuance is dat het voordeel tot de heffingsvrije grens 100% is, maar daarna wordt het wel rap minder doordat de regels wat onhandig uitpakken voor mensen die net boven die heffingsvrije grens uitkomen. Verder geen klaagzang, als je een box 3 hypotheek hebt en alsnog VRH moet betalen, dan praat je over een serieus vermogen. :P

Vroeger was dat voordeel niet anders trouwens. Hooguit is het zo dat de heffingsvrije grens lager was, die is de afgelopen jaren flink omhoog gegaan.
Vroeger betaalde je minder VRH als je al je geld in beleggingen had en was daardoor het "voordeel" kleiner. (Tot de heffingsvrije grens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:29:
[...]

Als je al bij de Rabobank zit is daar een Zelf Beleggen rekening openen en dan de bekende NT fondsen aankopen (90/10 World/EM of 80/10/10 World/EM/SC) een populaire optie met lage kosten. Anders kom je bij iets als Meesman: duurder maar eenvoudiger en zij regelen de spreiding voor je.
@Pistachenootje

Ik heb de kosten bekeken maar die zijn nog aardig aan de prijs toch of zie ik wat over het hoofd.
Want ik zie deze tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJOqk8nvBAWIhacdCJg9kCTL000=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVOqxatFkFlU3SimQBUcKjCW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmrA56MXadXm4SMzWh6F3cLJJzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXUC57bqZgIjnMvMvSlE1mxh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFkJ6gEonFpb6VM1pPKJNGTw-fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8slOgfGsYFvHJzYpG4jOVeC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:28
NicoHF schreef op zondag 31 maart 2024 @ 01:18:
[...]
@Pistachenootje

Ik heb de kosten bekeken maar die zijn nog aardig aan de prijs toch of zie ik wat over het hoofd.
Want ik zie deze tarieven:
Heb je mijn comment goed gelezen?
"Rabobank is het goedkoopst voor grote portefeuilles omdat de kosten zijn gecapped op 100 EUR per kwartaal."

Ik bedoel daarmee het goedkoopst van de grootbanken met NT. Maar je portefeuille moet aardig groot zijn. Voor omslagpunt zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Maar er zijn natuurlijk goedkopere mogelijkheden om te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:13
Zr40 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Ja, de ingehouden dividendbelasting kan je verrekenen middels de belastingaangifte. De gegevens hiervoor kan je het gemakkelijkst vinden via het aparte Dividend Report (te vinden in Account Management -> Performance & Reports -> Tax Reports -> Dividend Report). In dit report heb je een kopje Dividend Summary by Country, die kan je overnemen in de aangifte.

Let wel, dat Dividend Report komt meestal pas in de loop van maart/april beschikbaar. Als je het eerder nodig hebt, dan kan je een annual statement genereren in Account Management. Selecteer de Default statement en zet de periode op Annual. De gegevens vind je dan onder de kopjes Dividend en Withholding Tax.
Dank voor deze info @Zr40! Het Dividend Report is inderdaad nog niet beschikbaar. Prima, het is ook nog geen 1 mei.

Ik was echter wel benieuwd en probeerde je oplossing via een handmatige annual statement te genereren. Ik ga dan naar Statements --> Default Statements --> Activity --> Annual 2023. Het genereerde rapport heeft echter geen kopjes 'Dividend' en 'Witholding Tax'. Ik heb sinds vorig jaar alleen nog maar ETF's die geen dividend uitkeren, dat lijkt me dus te kloppen.

Ik kan dus gewoon '0' en 'nee' invullen bij respectievelijk 'Ingehouden Nederlandse dividendbelasting' en 'Is er buitenlandse belasting ingehouden?'

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Inderdaad, je krijgt alleen een report als er iets te rapporteren valt. Voor mij (met reguliere aandelen, geen indexfondsen) is het dividend report inmiddels al beschikbaar. Als er niets is ingehouden, dan kan je dat inderdaad zo invullen.

Als er ook geen dividend op de annual statement staat, dan klinkt het als dat jouw fondsen geen dividend uitkeren. Had je dat wel verwacht voor deze fondsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Zr40 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:30:
Inderdaad, je krijgt alleen een report als er iets te rapporteren valt. Voor mij (met reguliere aandelen, geen indexfondsen) is het dividend report inmiddels al beschikbaar. Als er niets is ingehouden, dan kan je dat inderdaad zo invullen.

Als er ook geen dividend op de annual statement staat, dan klinkt het als dat jouw fondsen geen dividend uitkeren. Had je dat wel verwacht voor deze fondsen?
Dank weer! Nee, voor mijn setje VWCE/ZPRV/ZPRX had ik dat niet verwacht, aangezien deze allemaal accumulerend zijn. Toch altijd goed om het te kunnen controleren in de statements van IBKR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-06 00:33
gebruiker001 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Ik lees toevallig deze post. Is het zo makkelijk dat je je hypotheek (deels) omzet naar aflossingsvrij en dat je dat deel naar box 3 mag verplaatsen. Zo zet je bijvoorbeeld 1 ton hypotheek in box waardoor je ineens 1 ton extra belastingvrij vermogen hebt? Natuurlijk verlies je we recht op hypotheekrenteaftrek maar door niet af te lossen heb je ook weer meer vermogen vrij om te beleggen.

Ik ben er niet bekend mee om de hypotheek naar box 3 over te zetten. Komt de waarde van de woning dan niet ook in box 3?
Waarde van de (eigen)woning komt niet in box 3.
Het stukje daarboven klopt volgens mij, echter heb ik daar zelf (nog) geen ervaring mee, maar hou het wel in m’n achterhoofd voor de toekomst.

In mijn vorige post zei ik expres de woorden ‘per ongeluk’ omdat ik een overwaarde had van een vorige woning, maar wegens de extreem lage rente + niet helemaal zeker wist wat de verbouwing zou kosten ik de nieuwe woning ook weer voor 100% geleend heb. Achteraf hield ik een deel overwaarde over die ik niet heb afgelost en die valt dus, achteraf vrij voordelig maar dus niet bewust voor gekozen, in box 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:29
Loek92 schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:45:
[...]

Waarde van de (eigen)woning komt niet in box 3.
Het stukje daarboven klopt volgens mij, echter heb ik daar zelf (nog) geen ervaring mee, maar hou het wel in m’n achterhoofd voor de toekomst.

In mijn vorige post zei ik expres de woorden ‘per ongeluk’ omdat ik een overwaarde had van een vorige woning, maar wegens de extreem lage rente + niet helemaal zeker wist wat de verbouwing zou kosten ik de nieuwe woning ook weer voor 100% geleend heb. Achteraf hield ik een deel overwaarde over die ik niet heb afgelost en die valt dus, achteraf vrij voordelig maar dus niet bewust voor gekozen, in box 3
Correct :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
Hoe kan het eigenlijk dat ik
  • NL0011225305 - Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund
  • NL0011515424 - Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund
  • NL0013552078 - Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund
Niet in DeGiro en niet in TradeRepublic kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:37
Jazco2nd schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:41:
Hoe kan het eigenlijk dat ik
  • NL0011225305 - Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund
  • NL0011515424 - Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund
  • NL0013552078 - Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund
Niet in DeGiro en niet in TradeRepublic kan vinden?
Omdat het fondsen zijn (die niet op de beurs verhandeld worden?)

Als in: het is geen aandeel dat je vrij op de beurs kunt kopen en verkopen. En daardoor lijken er "gewoon" contractuele afspraken te zijn tussen de broker en de fondsbeheerder. De "instapkosten" en "uitstapkosten" die hier wel eens besproken zijn v.w.b. NT gelden dan ook tussen NT en de broker, en niet de uiteindelijke "houder"/klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
RobertMe schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:46:
[...]

Omdat het fondsen zijn (die niet op de beurs verhandeld worden?)

Als in: het is geen aandeel dat je vrij op de beurs kunt kopen en verkopen. En daardoor lijken er "gewoon" contractuele afspraken te zijn tussen de broker en de fondsbeheerder. De "instapkosten" en "uitstapkosten" die hier wel eens besproken zijn v.w.b. NT gelden dan ook tussen NT en de broker, en niet de uiteindelijke "houder"/klant.
ETFs ja, die zocht ik ook op.. andere (heleboel) ETFs kan ik wel vinden op beide platformen.. juist deze drie niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:37
Jazco2nd schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:49:
[...]

ETFs ja, die zocht ik ook op.. andere (heleboel) ETFs kan ik wel vinden op beide platformen.. juist deze drie niet.
NT fondsen zijn geen ETF's... het zijn klassieke beleggingsfondsen. Wat is het verschil tussen ETF's en beleggingsfondsen?. Zij het passief indexvolgend, maar niet op de beurs verhandelbaar. Pas als een fonds op de beurs verhandelbaar is, kan je het als 'exchange traded' aanmerken = ETF.

[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 01-04-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
The Third Man schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:59:
[...]
NT fondsen zijn geen ETF's... het zijn klassieke beleggingsfondsen. Wat is het verschil tussen ETF's en beleggingsfondsen?. Zij het passief indexvolgend, maar niet op de beurs verhandelbaar. Pas als een fonds op de beurs verhandelbaar is, kan je het als 'exchange traded' aanmerken = ETF.
Aha daar ging het mis. Ik zie zo'n code en denk direct ETF O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
De ISINs gaan natuurlijk nog veel breder dan fondsen, exchange traded of niet. Ze worden ook gebruikt voor zowat alle effecten, waaronder ook grondstoffen en obligaties.
Securities with which ISINs can be used include debt securities, such as notes or bonds as well shares, such as common stock or shares of a fund, options, derivatives and futures.
NL0009446418 is een voorbeeld van een Nederlandse staatsobligatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:23
Na lange tijd Rabo Beheerd Beleggen te hebben gedaan eindelijk ook maar eens Rabo Zelf Beleggen geopend voor erbij. Omdat ik het interessant vind en het ook als hobby zie. Blijf passief beleggen, dus zit nog steeds in t juiste topic ;)

Gelijk een hoop gegooid in NT world (80%) NT SC (10%) en NT EM (10%)

Ik volg de 1895 world van Beheerd Beleggen altijd via de standaard aandelen app op mijn iphone. Net als bitcoin, S&P 500, AEX en nog wat random andere aandelen.

Deze NT World, EM en SC wilde ik hier ook aan toevoegen, zodat ik t in 1 overzicht heb, en ook als widget in mijn scherm, maar ik kan ze niet vinden. Niet op naam en niet op ISIN.

Welke app gebruiken jullie om je ETF’s te volgen? Liefst eentje die ik ook met n widget kan volgen. En I know, set and forget, maar vind t nu eenmaal interessant. En heb al de nodige dips meegemaakt dat ik niet in paniek raak met een daling. Pensioen is nog ver weg, dus komt altijd wel goed.

Andere vraag: welke S&P 500 ETF is aan te raden? Als ik in mijn Rabo app zoek vind ik er 4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4w29jT85-cEG0OcmGQ02CWvPmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJggY2Gm8pLqswt1qpDGbjIi.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zijn hierin de verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:42
DCNY schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:24:
Na lange tijd Rabo Beheerd Beleggen te hebben gedaan eindelijk ook maar eens Rabo Zelf Beleggen geopend voor erbij. Omdat ik het interessant vind en het ook als hobby zie. Blijf passief beleggen, dus zit nog steeds in t juiste topic ;)

Gelijk een hoop gegooid in NT world (80%) NT SC (10%) en NT EM (10%)

Ik volg de 1895 world van Beheerd Beleggen altijd via de standaard aandelen app op mijn iphone. Net als bitcoin, S&P 500, AEX en nog wat random andere aandelen.

Deze NT World, EM en SC wilde ik hier ook aan toevoegen, zodat ik t in 1 overzicht heb, en ook als widget in mijn scherm, maar ik kan ze niet vinden. Niet op naam en niet op ISIN.

Welke app gebruiken jullie om je ETF’s te volgen? Liefst eentje die ik ook met n widget kan volgen. En I know, set and forget, maar vind t nu eenmaal interessant. En heb al de nodige dips meegemaakt dat ik niet in paniek raak met een daling. Pensioen is nog ver weg, dus komt altijd wel goed.
Zie de post hierboven over ETF's en beleggingsfondsen. De Northern Trust fondsen worden niet op een beurs verhandeld dus vandaar dat je ze niet kan vinden. Enkele sites (o.a. IEX en Investing.com) die ook beleggingsfondsen bijhouden geven ze overigens wel weer. Maar de meeste apps op telefoons gebruiken standaard koersinformatie van alleen -bekende- beurzen.
Andere vraag: welke S&P 500 ETF is aan te raden? Als ik in mijn Rabo app zoek vind ik er 4:

[Afbeelding]

Lees de KIID's en de bijbehorende factsheets, dan kom je er achter hoe het betreffende fonds in elkaar steekt en welke kosten er doorberekend worden, kijk bijvoorbeeld eens naar het aantal onderliggende aandelen, de TER, tracking error, accumulerend of uitkerend, etc. Verder is het misschien interessant om uit te zoeken of er ook een beleggingsfonds variant is ivm mogelijke kosten voor de aankoop van ETF's tenzij Rabobank daarin geen onderscheid maakt.

Mooi klusje om uit te zoeken voor je nieuwe hobby ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man

Even checken, maar je bent je ervan bewust dat

- ETF's bij de grootbank inkopen duur is?
- De S&P500 ondanks wat de naam kan suggereren, slechts in een beperkte groep significant investeert? En de rest in de marge zit?
- En dat die groep grotendeels big tech zijn?
- Nog los van dat het puur de bovenlaag van de Amerikaanse economie betreft, 1 enkel land, dus gaat het daar op z'n gat dan gaan je beleggingen dat ook?
- Zowat alles buiten NT dividendlek heeft?

Heeft het dan wel zoveel zin om in een index te beleggen die slechts wat smaller is dan een NT equivalent (NT World dus, die is ruwweg 70% VS en dat omvat de S&P net zo goed) met meer kosten en moeite? Als ik het dan al zou doen zou ik tenminste een goedkope broker zoeken. En een US-only NT fonds is kortgeleden hier ook al voorbij gekomen als ik me goed herinner.

Om het kiezen van een ETF uit een reeks die dezelfde index tracken, kan het helpen om

- ze bij online tools als van Morningstar te vergelijken op fondskosten en eventuele onderscheidende eigenschappen als uitsluitingen
- bij de betreffende broker kijken of die nog verschillende tarieven hanteert. DeGiro is een bekend voorbeeld met hun kernselectie, maar veel brokers rekenen andere tarieven voor sommige beurzen.
- niet in andere valuta te handelen, dat geeft alleen maar bijkomende kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 01-04-2024 20:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:59
Die zijn wel te vinden, weet niet meer precies hoe ik ze erin gekregen heb. Hier en hier zijn World en EM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:06
Telesto schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:56:
[...]

Die zijn wel te vinden, weet niet meer precies hoe ik ze erin gekregen heb. Hier en hier zijn World en EM.
Hier is SC

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 11:51

SandStar

DPC-Crew

Zandster

The Third Man schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:45:
[...]
Even checken, maar je bent je ervan bewust dat

- ETF's bij de grootbank inkopen duur is?
Geen idee hoe het bij Rabo en ING zit maar bij ABN is een flink aantal ETF's aan te kopen zonder transactie kosten.... Of doel je op andere kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zijn er hier ook mensen die naast de bekende NT fondsen andere ETFs/fondsen hebben?
Ik heb zelf Rabo certificaten (stonden een tijdje voor ~90%, dat leek me wel een aardige deal) en zit te twijfelen aan High Dividend aandelen, maar loop al snel tegen (relatief) hoge kosten aan.

Ik zou graag meerdere 'potjes' willen (bv voor de kinderen), helaas kan dat alleen door een nieuwe beleggers rekening te openen.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2024 23:14 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Interessante vondst :)

Tot voor kort werden deze fondsen maar door enkele sites bijgehouden en zat dit niet in de Apple aandelen app. Toen ik een paar jaar terug nog alles bijhield in Portfolio management (of e.d.) gebruikte ik een javascriptje om bij ABN de NT dagkoersen op te halen.

Wel opmerkelijk dat ook andere sites en Apple’s aandelen app een hele ander symbol (nummer) aanhouden waarmee het fonds gevonden kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Na lang vergelijken toch besloten om te gaan overstappen van de rabo naar de abn amro bank.
Dit scheelt tussen de 1 en de 3k in 20 jaar tijd volgens indexfondsenvergelijken.
Hoe meer je maandelijks inlegt hoe kleiner het verschil wordt tussen de drie groot banken rabo, abn en ING.

Nu alleen de vraag welke NT fondsen en welke percentages ik daarvan moet gaan aankopen?
Ik las dat sommige er drie nemen andere weer twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:30
NicoHF schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:00:
Na lang vergelijken toch besloten om te gaan overstappen van de rabo naar de abn amro bank.
Dit scheelt tussen de 1 en de 3k in 20 jaar tijd volgens indexfondsenvergelijken.
Interessant, bij mij komt de rabobank er nu iets voordeliger uit (weinig/geen inleg meer, maar wel een behoorlijke som). Ligt dus net aan de situatie. Ik vind het voor mij zelf nog niet voldoende om over te stappen maar altijd goed om in de gaten te houden.
Nu alleen de vraag welke NT fondsen en welke percentages ik daarvan moet gaan aankopen?
En meestal staan daar dan ook argumenten bij waarom ze dat doen. Heb je daar iets over gevonden, wat vind je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
rube schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:10:
[...]

Interessant, bij mij komt de rabobank er nu iets voordeliger uit (weinig/geen inleg meer, maar wel een behoorlijke som). Ligt dus net aan de situatie. Ik vind het voor mij zelf nog niet voldoende om over te stappen maar altijd goed om in de gaten te houden.

[...]

En meestal staan daar dan ook argumenten bij waarom ze dat doen. Heb je daar iets over gevonden, wat vind je zelf?
Als je eenmalig inlegt zit er inderdaad weinig verschil in maar 's je maandelijks inlegt wel door de transactiekosten.
Hoe hoger je inlegt elke maand hoe kleiner het verschilt ook wordt tussen de banken.

Ze kiezen het voornamelijk voor de spreiding.
Maar heb me nog niet heel veel ingelezen mbt waarom sommige twee of drie fondsen kiezen.
Dat moet ik nog gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:30
NicoHF schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:18:
[...]
Maar heb me nog niet heel veel ingelezen mbt waarom sommige twee of drie fondsen kiezen.
Dat zou ik eerst doen. En daarna je conclusie en/of vragen posten. Dan krijg we een wat betere en diepere discussie en kun je ook beter zelf een mening vormen in plaats van (bijna) blindelings een advies van een onbekende op internet volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:24

oscar82

De ondertitel

Sport_Life schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:11:
Zijn er hier ook mensen die naast de bekende NT fondsen andere ETFs/fondsen hebben?
(...)
Ik zou graag meerdere 'potjes' willen (bv voor de kinderen), helaas kan dat alleen door een nieuwe beleggers rekening te openen.
Ik heb voor het VTI/VXUS duo gekozen om de markt te volgen. Dat doe ik met een derde van m'n belegde geld.

De overige tweederde heb ik in small cap value ETF's zitten: AVUV en AVDV omdat ik wel vertrouwen heb in het werk van o.a. Ben Felix en Paul Merriman.

Potjes geld voor kinderen heb ik in het verleden ook wel overwogen. En in zekere zin is bovengenoemde small cap value gedeelte van m'n portfolio mentaal gelabeld als voor de zeéér lange termijn. Maar van aparte rekeningen, bakjes, potjes of buckets zie ik toch af. Hoeveel we met warme hand willen schenken? Dat zien we t.z.t. wel weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
SandStar schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:00:
[...]

Geen idee hoe het bij Rabo en ING zit maar bij ABN is een flink aantal ETF's aan te kopen zonder transactie kosten.... Of doel je op andere kosten?
Een snelle search geeft bijvoorbeeld https://langzaamrijker.nl...-flatex-ing-abn-rabobank/ die nou niet onderstreept dat ABN zo goedkoop is noch dat er flink wat ETF's daar niet onder zouden vallen. Welke ETF's zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

The Third Man schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:41:
[...]
Een snelle search geeft bijvoorbeeld https://langzaamrijker.nl...-flatex-ing-abn-rabobank/ die nou niet onderstreept dat ABN zo goedkoop is noch dat er flink wat ETF's daar niet onder zouden vallen. Welke ETF's zijn dat dan?
Je kan zelf op hun site zien welke ETF's je bij ABN AMRO kan aanschaffen.
basis heeft er 200+ en plus heeft er 700+
Als het in hun assortiment zit is het gratis.

https://www.abnamro.nl/nl...-zelf-beleggen-basis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
NicoHF schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:00:
Op indexfondsenvergelijken staan de percentages vermeld als je de 'Portefeuille' openklapt.
NicoHF schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:18:
Ze kiezen het voornamelijk voor de spreiding.
Als je in dit topic op 'small cap' zoekt kom je enkele discussies tegen over het wel of niet meenemen van 'SC' in de NT portefeuille. Het is in wezen een extra hedge inderdaad, dus je spreidt niet alleen richting andere markten maar ook kleinere spelers. Maar op de lange termijn bekeken zal het nooit een enorm verschil gaan maken, je kan het dus niet 'fout' doen, hooguit iets onhandiger maar het staat niet in verhouding met bijvoorbeeld een actief beheerd fonds kiezen of enkel in de VS investeren om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
SandStar schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:45:
[...]

Je kan zelf op hun site zien welke ETF's je bij ABN AMRO kan aanschaffen.
basis heeft er 200+ en plus heeft er 700+
Als het in hun assortiment zit is het gratis.

https://www.abnamro.nl/nl...-zelf-beleggen-basis.html
Aha dus ze hebben ook een soort 'kernselectie', good to know. Maar dan bekeken via indexfondsenvergelijken zie je wel dat de servicekosten behoorlijk aantikken vergeleken met bijv DeGiro:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zHKxHMBc/Xnip2024-04-02-13-51-29.png (klik voor groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

The Third Man schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:53:
[...]
Aha dus ze hebben ook een soort 'kernselectie', good to know. Maar dan bekeken via indexfondsenvergelijken zie je wel dat de servicekosten behoorlijk aantikken vergeleken met bijv DeGiro:

[Afbeelding] (klik voor groot)
En DeGiro heeft weer geen NT fondsen die weer interessant zijn vanwege andere kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Natuurlijk, alleen had ik het niet over de perfecte plek om te investeren of iets dergelijks, ik gaf aan dat de combo ETF-grootbank 'duur' is. En dit is hier een voorbeeld van, omdat zelfs de 0 transactiekosten ruimschoots worden gecompenseerd door de hogere servicekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:45:
[...]
Op indexfondsenvergelijken staan de percentages vermeld als je de 'Portefeuille' openklapt.

[...]
Als je in dit topic op 'small cap' zoekt kom je enkele discussies tegen over het wel of niet meenemen van 'SC' in de NT portefeuille. Het is in wezen een extra hedge inderdaad, dus je spreidt niet alleen richting andere markten maar ook kleinere spelers. Maar op de lange termijn bekeken zal het nooit een enorm verschil gaan maken, je kan het dus niet 'fout' doen, hooguit iets onhandiger maar het staat niet in verhouding met bijvoorbeeld een actief beheerd fonds kiezen of enkel in de VS investeren om maar wat te noemen.
Dankjewel! Heb paar discussie gelezen en die zijn wel interessant.
Voor maximale spreiding de drie NT fondsen nemen maar vele vinden de rendementen van de andere twee EM en SC tegenvallen waardoor ze het nut niet inzien.
Zelf twijfel ik ook wel of ik die twee zal gaan nemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Third Man
NicoHF schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:46:
[...]

Dankjewel! Heb paar discussie gelezen en die zijn wel interessant.
Voor maximale spreiding de drie NT fondsen nemen maar vele vinden de rendementen van de andere twee EM en SC tegenvallen waardoor ze het nut niet inzien.
Zelf twijfel ik ook wel of ik die twee zal gaan nemen
Spreiding en hoger rendement hebben doorgaans geen raakvlak, dat is precies de reden waarom je spreidt: je geeft potentieel rendement op om meer stabiliteit ervoor terug te krijgen. Als iemand EC en/of SC dus niet neemt omdat het 'minder goed rendeert', dan is het kwartje nog niet gevallen dat ze daar niet voor bedoeld zijn. ZZP'ers met een arbeidsongeschiktheidsverzekering worden ook niet gemiddeld rijker dan ZZP'ers zonder, maar ze lopen wel minder risico failliet te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 02-04-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:51
Door een nieuwe baan heb ik vanaf deze maand ruimte om mijn maandelijkse inleg aanzienlijk te verhogen (+30%).

Door de huidige stand van de beurzen ben ik daar toch wat huiverig voor, ondanks mijn beleggingshorizon van tenminste 15 jaar.

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken maar zijn er opties die ik mis naast:
a) verhogen;
b) verhoogde inleg spreiden over spaarrekening en indexfondsen;
c) even wachten wat de beurs doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
Louislouislouis schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:24:
Door een nieuwe baan heb ik vanaf deze maand ruimte om mijn maandelijkse inleg aanzienlijk te verhogen (+30%).

Door de huidige stand van de beurzen ben ik daar toch wat huiverig voor, ondanks mijn beleggingshorizon van tenminste 15 jaar.

Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken maar zijn er opties die ik mis naast:
a) verhogen;
D) inleg hetzelfde houden.

Maar aangezien dit het passief beleggen topic is past c i.i.g. niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

a) verhogen;
Ja er zijn nog allemaal andere onzinnige opties te bedenken, maar a is gewoon bewezen de beste keuze in bijna alle gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack

a) verhogen;
De huidige stand van de beurs?

Er zijn een aantal grote bedrijven die momenteel een hele hoge waardering hebben.

Maar voor veel bedrijven is de P/E ratio nog best bescheiden, het kan zo maar is zijn dat we nog een paar jaar flink omhoog gaan (of niet).

Als het om een maandelijkse inleg gaat zou ik gewoon maandelijks inleggen, op de lange termijn bijna altijd de beste oplossing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miki

a) verhogen;
Het riedeltje over de huidige stand van de beurzen icm stoppen met inleggen dan wel niet instappen is in de afgelopen 6 jaar dat ik dit topic en voorlopers volg al meerdere malen herhaaldelijk terug gekomen. Keer op keer had de tijd gelijk.

Persoonlijke anekdote: Toen ik 6 jaar geleden begon met VWRL wilde enkele hier niet meer bijkopen toen het aandeel €72 aantikte. Kon niet goed gaan, was een luchtballon, ATH, dot crisis erbij gehaald en weet ik niet allemaal. Huidige koers momenteel €117 en een beetje.

Zeker met 15 jaar te gaan zul je zowel een aantal flinke dalingen en stijgingen mee gaan maken. Of je het spreidt of in één keer inlegt is een persoonlijke afweging. Maar begin, met welk bedrag dan ook > hoe eerder hoe beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Er wordt vaak aangeraden om een bepaalde buffer "direct" beschikbaar te hebben (bijvoorbeeld op een spaarrekening). Als je meer gaat verdienen is de kans dat je ook meer gaat uitgeven behoorlijk aanwezig. Je zal dan inderdaad die buffer ook moeten aanpassen aan de nieuwe levensstijl.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Radiodurans
Allemaal helemaal eens met bovenstaande antwoorden.

Daarboven zou ik het juist nu van waarde vinden om naast ontwikkelde landen ook emerging markets en small cap mee te nemen. Die zijn waarschijnlijk nu juist relatief goedkoop en hebben meer potentiële ruimte om te groeien i.t.t. de grote tech reuzen met hoge P/E ratio. Past prima bij je beleggingshorizon van ten minste 15 jaar.

Persoonlijk kies ik zoals meerderen hier voor een overweight in small cap value maar dat strookt niet helemaal met de klassieke passieve beleggingsstrategie.

[ Voor 17% gewijzigd door Radiodurans op 03-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:23
[...]

Thanks. Geen idee hoe ik ze zelf had kunnen vinden.

Ook de volgende kan ik niet vinden, beetje frustrerend. Dus als je nog de gouden tip hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y_0T86DKdY1jSWvtsOEja4eby0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYbPiy3ONuZ84UMPPPkxPMpu.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels al een stuk wijzer mbt de NT funds. Ook dank @Miki en @The Third Man

Voorlopig blijf ik bij Rabo, mocht ik een keer willen uitbreiden ga ik naar De Giro voor ETF’s.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:18

a) verhogen;
Als je beleggingshorizon 15+ jaar is moet je niet lopen miepen en gewoon inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Radiodurans schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:59:

Persoonlijk kies ik zoals meerderen hier voor een overweight in small cap value maar dat strookt niet helemaal met de klassieke passieve beleggingsstrategie.
Aan wat voor percentage SC moet ik dan aan denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:51:
[...]

Er wordt vaak aangeraden om een bepaalde buffer "direct" beschikbaar te hebben (bijvoorbeeld op een spaarrekening). Als je meer gaat verdienen is de kans dat je ook meer gaat uitgeven behoorlijk aanwezig. Je zal dan inderdaad die buffer ook moeten aanpassen aan de nieuwe levensstijl.
Toevallig loopt er nu een mooie discussie over hoe groot zo een buffer moet zijn in het FO topic.
Zeer interessant om de verschillende meningen daarover te lezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Radiodurans
NicoHF schreef op donderdag 4 april 2024 @ 18:19:
[...]
Aan wat voor percentage SC moet ik dan aan denken?
Om eerlijk te zijn, als ik je eerdere vragen en opmerkingen lees lijkt mij voor jou op dit moment het beste om gewoon te kiezen voor de NT fondsen World/EM/SC in het huidige 82/9/8 percentage (of simpeler 80/10/10, dat maakt niet zo heel veel uit). Dat is geen kritiek en wellicht een onterechte aanname van mij maar ik denk dat je beter eerst verder zult moeten inlezen voordat je van die gouden standaard afwijkt. Wij allemaal eigenlijk.

Dat gezegd hebbende, met een hoger percentage in small cap bedoel ik specifiek small cap value. Het heeft geen zin om met de NT fondsen een in verhouding hoger percentage SC te kiezen. Je moet dan een specifiek small cap value fonds kiezen met vooral bedrijven met relatief lage P/E en P/B ratio’s. De goeroe’s van de Rational Reminder podcast zijn een voorstander van een relatief groot deel van je portfolio in small cap value stocks te stoppen. Dus dan komt het er op neer hoe sterk je gelooft in de onderliggende data die ondersteunen dat het rendement met deze stocks waarschijnlijk hoger zal liggen dan de gouden standaard. Dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor 33% SCV en 66% world/EM. Of 50/50. Of all-in als je horizon maar ver genoeg is. Als ik 20 jaar jonger was geweest had ik dat wellicht wel gedaan, naast het conservatieve vangnet van mijn pensioen.

Een ander topic is overigens de ESG uitsluitingen die NT standaard wel heeft. Daarin worden bedrijven op arbitraire maatstaven van Environment, Social en Governance beoordeeld en potentieel uitgesloten. Bekend voorbeeld zijn tabaksbedrijven maar ook wapenfabrikanten die bijv. clusterbommen en mijnen produceren. Voor het rendement zal het niet veel uitmaken en het klinkt natuurlijk heel fijn. Echter ten eerste is er niemand die wordt belet om wel die aandelen van die bedrijven lekker goedkoop te kopen en ten tweede zijn sigaretten, clusterbommen en mijnen nu wat de Russen tegenhouden in Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
DCNY schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:29:
[...]
Ook de volgende kan ik niet vinden, beetje frustrerend. Dus als je nog de gouden tip hebt:
Die ~500 bedrijven zijn al ruimschoots vertegenwoordigd in het NT wereld fonds. Nog meer toevoegen zou ik niet aanraden. Bovendien heeft dat fonds dividendlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Radiodurans schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:29:
Een ander topic is overigens de ESG uitsluitingen die NT standaard wel heeft. Daarin worden bedrijven op arbitraire maatstaven van Environment, Social en Governance beoordeeld en potentieel uitgesloten. Bekend voorbeeld zijn tabaksbedrijven maar ook wapenfabrikanten die bijv. clusterbommen en mijnen produceren.
Het laatste voorbeeld is niet direct een pure ESG uitsluiting, dat mag namelijk ook niet vanwege regelgeving voor financiële instellingen.
https://www.afm.nl/nl-nl/...ktmisbruik/clustermunitie
Dat is weer een gevolg van het ondertekenen van het verdrag tegen clustermunitie waar NL daarnaast een grotere stap heeft gemaakt om ook de financiële kant aan te pakken.
https://www.rijksoverheid...egen-conventionele-wapens
https://paxvoorvrede.nl/w...explosieve-investeringen/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Sommige bedrijven zullen inderdaad (ook) om wettelijke bepaling worden uitgesloten. Clustermunitie is dan ook een zeer controversieel maar m.i. wel een illustratief voorbeeld dat de wereld niet altijd zo maakbaar is.

Overigens lees ik in die AFM link dat als een index minder dan 5% bedrijven bevat die clustermunitie produceert je dan wel mag investeren? Dan zou het prima mogen als een dergelijk bedrijf in een VT of VWRL zat (ik kan niet vinden welke bedrijven clustermunitie produceren/produceerden en of die in ie indices voorkomen. Ik verwacht dat het de grote Amerikaanse maar ook bijv. Belgische wapenfabrikanten betreffen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Radiodurans schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:29:
[...]
Als ik 20 jaar jonger was geweest had ik dat wellicht wel gedaan, naast het conservatieve vangnet van mijn pensioen.
Wel aardig, ik zie net dat Ben Felix precies hierover een kort filmpje heeft opgenomen over het Canadese pensioenfonds CPP. Ik klaag regelmatig over mijn verplichte ABP bijdrage en dat ik liever zelf dat geld beleg. Een pensioenfonds heeft echter wel specifieke en unieke voordelen: het beschermt tegen inflatie (ten minste dat hoort het te doen maar indexatie wordt helaas soms achterwege gelaten), het beschermt tegen het ‘risico’ dat je heel oud wordt (en je beleggingsgeld op dreigt te raken), het beschermt tegen de grootste gedragsrisico’s van een indexbelegger (niet consequent inleggen, verkopen tijdens een marketcrash, gedwongen verkopen op een ongunstig moment vanwege een ongeplande uitgave, etc.) én het stelt je in staat om hogere risico’s nemen met je eigen beleggingen, zoals bijv. all-in gaan in SCV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Radiodurans schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:10:
[...]

Wel aardig, ik zie net dat Ben Felix precies hierover een kort filmpje heeft opgenomen over het Canadese pensioenfonds CPP. Ik klaag regelmatig over mijn verplichte ABP bijdrage en dat ik liever zelf dat geld beleg. Een pensioenfonds heeft echter wel specifieke en unieke voordelen: het beschermt tegen inflatie (ten minste dat hoort het te doen maar indexatie wordt helaas soms achterwege gelaten), het beschermt tegen het ‘risico’ dat je heel oud wordt (en je beleggingsgeld op dreigt te raken), het beschermt tegen de grootste gedragsrisico’s van een indexbelegger (niet consequent inleggen, verkopen tijdens een marketcrash, gedwongen verkopen op een ongunstig moment vanwege een ongeplande uitgave, etc.) én het stelt je in staat om hogere risico’s nemen met je eigen beleggingen, zoals bijv. all-in gaan in SCV.
Voor de 95+% van de Nederlanders die niet capabel is om zelfstandig iets op te bouwen is het natuurlijk goed dat er een verplicht pensioenfonds is. Dat is het allerbelangrijkste voordeel.

Maar als ik zie wat mijn werkgever heeft afgedragen de afgelopen jaren, en wat daar nu voor pensioen voor opgebouwd is, is het resultaat zeer teleurstellend, en dat weegt totaal niet op tegen de door jouw genoemde voordelen.

Zelf had ik echt liever extra loon gehad en daarmee zelf iets geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021

G83

Helemaal mee eens. Goed dat er iets collectief geregeld is, maar de resultaten zijn/lijken echt matig.

Zag laatst dat mijn oude pensioenfonds (inmiddels andere sector) nu de aardige jongen uithangt met diverse impact investeringen waarbij allemaal prachtige doelen nagestreefd worden, maar geen letter over verwacht rendement of dat het een risico-hedge is of wat dan ook.

Heb ze een vraag gesteld daarover maar nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:08:
[...]

Voor de 95+% van de Nederlanders die niet capabel is om zelfstandig iets op te bouwen is het natuurlijk goed dat er een verplicht pensioenfonds is. Dat is het allerbelangrijkste voordeel.

Maar als ik zie wat mijn werkgever heeft afgedragen de afgelopen jaren, en wat daar nu voor pensioen voor opgebouwd is, is het resultaat zeer teleurstellend, en dat weegt totaal niet op tegen de door jouw genoemde voordelen.

Zelf had ik echt liever extra loon gehad en daarmee zelf iets geregeld.
ABP haalt over 20 jaar ongeveer 6% per jaar rendement.

Ik vind het dan wel interessant wat jij een niet-teleurstellend resultaat zou vinden. Wat zou, bv over een periode van 20 jaar, een niet-zeer-teleurstellend jaarlijks rendement zijn voor pensioenbeleggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 05-04-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Kalentum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 09:44:
[...]

ABP haalt over 20 jaar ongeveer 6% per jaar rendement.

Ik vind het dan wel interessant wat jij een niet-teleurstellend resultaat zou vinden. Wat zou, bv over een periode van 20 jaar, een niet-zeer-teleurstellend jaarlijks rendement zijn voor pensioenbeleggen?
MSCI World Index deed de afgelopen 20 jaar 8,6%, haal daar een procent vanaf en dan heb je een redelijke rendement.

Maar dat is maar de helft van het verhaal.

Voor iedere euro pensioen die er voor mij wordt ingelegd krijg ik straks jaarlijks ca. 7ct. extra pensioen (pensioen opbouw/ jaarlijks afgedragen bedrag).

Mijn verwachtte resterende levensduur op mijn wettelijke pensioendatum is 15 jaar. 0,07*15= 1,05. Dus ik als deelnemer maak in nauwelijks rendement, maar ik wordt wel, als ik geluk heb, geïndexeerd.

Gemiddeld staat mijn geld daar ca. 40 jaar.

Als ik het geld al die tijd in indexfondsen had belegd die gemiddeld 5% rendement haalden (gecorrigeerd voor inflatie en rekening houdend met de kosten) had in dan ongeveer 7 euro aan vermogen opgebouwd per ingelegde euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-06 09:59
En vergeet niet alle verzekeringen en partner pensioenen die je opbouwt. Zelfs bij arbeidsongeschiktheid krijg je vaak nog pensioen. We gaan wel off topic nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:20:

Als ik het geld al die tijd in indexfondsen had belegd die gemiddeld 5% rendement haalden (gecorrigeerd voor inflatie en rekening houdend met de kosten) had in dan ongeveer 7 euro aan vermogen opgebouwd per ingelegde euro.
Dat is als je al die euro's 40 jaar geleden had ingelegd. Maar als je jaarlijks 1/40 deel inlegt is je opgebouwd vermogen maar de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
asmi2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:08:
[...]

Dat is als je al die euro's 40 jaar geleden had ingelegd. Maar als je jaarlijks 1/40 deel inlegt is je opgebouwd vermogen maar de helft.
Ik heb van mijn 26ste tot 38ste gewerkt, nu FIRE, en krijg van mijn 67 tot 82 pensioen (of korter/langer afhankelijk van mijn sterf leeftijd). Dat geld staat er toch echt gemiddeld ruim 40 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:11
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:20:
[...]

MSCI World Index deed de afgelopen 20 jaar 8,6%, haal daar een procent vanaf en dan heb je een redelijke rendement.

Maar dat is maar de helft van het verhaal.

Voor iedere euro pensioen die er voor mij wordt ingelegd krijg ik straks jaarlijks ca. 7ct. extra pensioen (pensioen opbouw/ jaarlijks afgedragen bedrag).

Mijn verwachtte resterende levensduur op mijn wettelijke pensioendatum is 15 jaar. 0,07*15= 1,05. Dus ik als deelnemer maak in nauwelijks rendement, maar ik wordt wel, als ik geluk heb, geïndexeerd.

toon volledige bericht
Bedankt. Ik kom een stuk beter uit dan jij. Maar de hele opbouw zit in een aantal beleggings- en indexfondsen en ik kan daar mee spelen als ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:15:
Ik heb van mijn 26ste tot 38ste gewerkt, nu FIRE, en krijg van mijn 67 tot 82 pensioen (of korter/langer afhankelijk van mijn sterf leeftijd). Dat geld staat er toch echt gemiddeld ruim 40 jaar.
Dan nog staat niet de hele inleg 40 jaar vast, en dat is wel nodig voor een ver-7-voudiging.
Maar goed, je vergelijkt twee verschillende zaken en die zijn nou eenmaal niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik probeer bij IBKR een non-resident verklaring op te sturen (form 8-3-6). Dit moet ondertekend worden + stempel door de belastingdienst. Nu heb ik contact gehad met het kantoor in Groningen en na lang heen en weer gemail en gebel geven ze mij twee opties:

1) afspraak maken bij de balie (na lang wachten vanwege 'de paspoortpiek') + dat er 'leges' gerekend gaan worden.

2) internationaal uittreksel BRP aanvragen en die opsturen naar IBKR samen met een alleen door mij ingevuld form 8-3-6, zonder stempel van de belastingdienst. Nadeel hiervan vind ik dat je wel heel veel gegevens aan IBKR geef en ik natuurlijk niet zeker wel of ze het wel accepteren op deze manier.

Heeft iemand ervaring met het opsturen van dergelijke formuleren naar IBKR? Of met optie 1 of 2?

[ Voor 4% gewijzigd door Radiodurans op 05-04-2024 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Radiodurans Wat je nodig hebt is een 'woonplaatsverklaring'. Omdat je een buitenlands formulier hebt gaat dit per post, instructies staan hier: https://www.belastingdien...derlandse-belastingdienst

Die pagina is een beetje chaotisch ingedeeld. In het kort, wat je bij het verzoek moet vermelden zijn de gegevens onder het kopje Woonplaatsverklaring. Ga daarna verder met het lezen van de instructies vanaf "Vraagt het buitenland u om een bepaald formulier in te vullen" (onder "Overige verklaringen voor lichamen", wat daar niets mee te maken heeft :P). Ben je op het eind, ga dan terug naar het kopje "Afhandeling verzoek".

Binnen 8 weken krijg je het ondertekende formulier per post thuisgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Radiodurans schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:19:

Heeft iemand ervaring met het opsturen van dergelijke formuleren naar IBKR? Of met optie 1 of 2?
Weet je zeker dat het echt nodig is. Bij mij zeurt ibkr daar ook over maar dat negeer ik gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is alleen nodig als je van IBKR rente ontvangt, oftewel een hoog cash saldo aanhoudt zonder dit te beleggen. Zonder dit formulier kan je de ingehouden bronbelasting niet volledig verrekenen. Met dit formulier wordt er niets ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zr40 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:47:
Het is alleen nodig als je van IBKR rente ontvangt, oftewel een hoog cash saldo aanhoudt zonder dit te beleggen. Zonder dit formulier kan je de ingehouden bronbelasting niet volledig verrekenen. Met dit formulier wordt er niets ingehouden.
Precies. Daar doelde ik op inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Ik wil mijn financiële buffer bij IBKR neerzetten en dan is zoveel mogelijk rente wel prettig.

Ik had alleen niet begrepen dat je geen rente krijgt over je eerste 10k€. Ik dacht dat de regel was dat je met >100k€ assets en >10k€ cash je rente zou ontvangen. Dat blijkt dus alleen te gelden voor het bedrag boven de 10k€ :F . IBKR blijft een tent die zich niet echt richt op de gewone particulier…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zie het eerder als een tent die zich richt op beleggen en niet probeert te faciliteren waar ze niet goed in zijn. Voor spaargeld zijn er immers veel betere aanbieders, met name voor de particulier. Rente bieden op een laag saldo kost een beleggingsinstelling meer dan de klant hen oplevert, als ze dat wel zouden doen dan zou dat ten koste gaan van de lage tarieven voor beleggen.

Het renteaanbod van IBKR is voornamelijk bedoeld voor de situatie dat je vanwege beleggingen een hoog geldsaldo hebt. Bijvoorbeeld tussen verkoop en aankoop. Of als je met futures, shorts of opties werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 06-04-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Radiodurans schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:11:
Ik wil mijn financiële buffer bij IBKR neerzetten en dan is zoveel mogelijk rente wel prettig.

Ik had alleen niet begrepen dat je geen rente krijgt over je eerste 10k€. Ik dacht dat de regel was dat je met >100k€ assets en >10k€ cash je rente zou ontvangen. Dat blijkt dus alleen te gelden voor het bedrag boven de 10k€ :F . IBKR blijft een tent die zich niet echt richt op de gewone particulier…
Het is dan ook een broker en niet een spaarbank. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Radiodurans schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:11:

Inderdaad. kleine buffer daar neer zetten is niet verstandig. En dat formulier hoef jij dus ook verder niet meer in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:10
@Radiodurans Let ook op dat je cash balance bij IBKR in box 3 als belegging telt. Het valt dus niet in de categorie spaargeld.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
Hah, oké, gelukkig zijn jullie allemaal zo aardig om de vraag achter de vraag te beantwoorden :*) Ik ga dus maar geen buffer bij IBKR parkeren en dat formulier hoef ik niet te versturen. Moet ik wel mijn OCD neiging onderdrukken om te willen voldoen aan het verzoek van IBKR O-)

Dank @RichieB @de Peer @YakuzA & @Zr40 !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021

G83

RichieB schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:57:
@Radiodurans Let ook op dat je cash balance bij IBKR in box 3 als belegging telt. Het valt dus niet in de categorie spaargeld.
bij aangifte ib 2023 kon ik mijn interactive brokers saldo invullen als belegging en als banktegoed. De bedragen waren nite vooraf ingevuld, maar er waren wel twee verschillende invoervelden. Ik vermoed dat aangifte van cash saldo als niet-belegging dus mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

G83 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:32:
[...]

bij aangifte ib 2023 kon ik mijn interactive brokers saldo invullen als belegging en als banktegoed. De bedragen waren nite vooraf ingevuld, maar er waren wel twee verschillende invoervelden. Ik vermoed dat aangifte van cash saldo als niet-belegging dus mogelijk is.
Natuurlijk is het mogelijk. Maar jij bent verantwoordelijk voor het juist invullen. Het is een 'overige bezittingen'. Geen spaargeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

G83 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:32:
[...]
Als IBKR geen bankvergunning heeft, valt het automatisch in box 3.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

RichieB schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:57:
En wat als dat saldo toevallig rond 1 jan zeer negatief is?daar Heb je volgens mij - met je beleggingen als onderpand - flink wat ruimte voor bij die club. Wat zou een goede reden zijn om die schuld aan te gaan? Het aflossen is evident handig om snel te doen met hun 6%+ rente op jaarbasis. Vandaar ook geen zin om het voor 3 mnd. + te laten staan.

Wat Als je bijv. Opties hebt die per ongeluk op 3e vrijdag van december uitgevoerd worden? Ik denk aan het verkopen van puts. De opties zelf heb je misschien al wel 3 maanden eerder gekocht.

Nevermind met dit plan want de waarde van je beleggingen stijgt natuurlijk even hard omhoog als je cash blootstelling negatief wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door oscar82 op 06-04-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

oscar82 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:49:
[...]

En wat als dat saldo toevallig rond 1 jan zeer negatief is?daar Heb je volgens mij - met je beleggingen als onderpand - flink wat ruimte voor bij die club. Wat zou een goede reden zijn om die schuld aan te gaan? Het aflossen is evident handig om snel te doen met hun 6%+ rente op jaarbasis. Vandaar ook geen zin om het voor 3 mnd. + te laten staan.

Wat Als je bijv. Opties hebt die per ongeluk op 3e vrijdag van december uitgevoerd worden? Ik denk aan het verkopen van puts. De opties zelf heb je misschien al wel 3 maanden eerder gekocht.

Nevermind met dit plan want de waarde van je beleggingen stijgt natuurlijk even hard omhoog als je cash blootstelling negatief wordt.
Wat bedoel je met je 'wat als' vragen?

Ja dan heb je een schuld.
Ja die kun je aangeven bij de inkomstenbelasting, na aftrek drempelwaarde.

Maar echt voordelen heeft dat niet met de huidige rente.

Ik heb nog een 0 procent lening bij ze. Dan is het een ander verhaal en is een lening gunstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 11:39
offtopic:
Ik heb mijn cash bij TradeRepublic gezet. Tegen 4% per jaar, betaalt per kwartaal maand.
Ik hield tot nu toe veel te vaak cash op 0% rekeningen (en geen klein bier). Jammer dat het maar tot 50k geldt, maar dat levert vooralsnog 500 euro per kwartaal op (ipv van bijna 0,- !). Deze rekening geldt (als ik het internet moet geloven) als gewone geld/spaarrekening.

Ik beleg daar niet verder. Openen ging ook supermakkelijk, interface/app is super eenvoudig. Onder Duits garantiestelsel. Ik hoop dat ik niets mis.

*knip* dit is passief beleg topic, het spaartopic is een deurtje verder

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 07-04-2024 12:32 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26
Weet iemand hoe je kan terugvinden waar de scherpe daling in VWRL vandaan komt op 5 april? Is dat veroorzaakt door een specifiek aandeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BasvanS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:14:
Weet iemand hoe je kan terugvinden waar de scherpe daling in VWRL vandaan komt op 5 april? Is dat veroorzaakt door een specifiek aandeel?
Tesla dook toch 5% naar beneden?
(en die trok daarbij ook wat andere grote VS tech naar beneden, en (groot) gewicht in de S&P500 etc)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39
Was het niet meer een algemene tendens. Hogere inflatie als verwacht in US dus algemeen pessimisme voor een paar dagen. Natuurlijk niet geholpen door het slechte rapport van Tesla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26
Doe natuurlijk niet voor niets aan 'passief' beleggen, dus was vooral benieuwd of er sites zijn die een overzicht leveren van onderliggende aandelen, verhoudingen en stijgingen/dalingen etc. Soms zit er een (voor mij) opvallende daling of stijging in en dan vind ik het altijd wel interessant om op te zoeken waar deze vandaan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Betere vraag voor het gewone beleggingstopic. 2 dingen die hier niet zo goed passen (zie ook topic start):
- het bespreken van dagelijkse koersschommelingen
- het zoeken naar verklaringen.

Overigens als VWRL scherp daalt dan kun je wel weten dat het niet aan een specifiek aandeel ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
BasvanS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:27:
Doe natuurlijk niet voor niets aan 'passief' beleggen, dus was vooral benieuwd of er sites zijn die een overzicht leveren van onderliggende aandelen...
Morningstar en Vanguard zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
Bij de factsheet kan je bij "Holdings details" de meest vertegenwoordigde aandelen terugvinden. Maak bijvoorbeeld bij Yahoo Stocks of een andere portfoliowatcher een portfolio aan met die aandelen en je kan zo zien wat daar navenant is gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 21:27
Nou ben ik vorig jaar heel braaf overgestapt van Rabobank Beheerd Beleggen naar Zelf beleggen met een mix van NT Em Custom ESG, NT Wld Custom ESG en NT Glob Small Cap ESG, ivm de kosten die aan Beheer Beleggen vast zitten.

Maar nu krijg ik toch deze grafiek om de oren. Zijn de algoritmes achter het Beheerd Beleggen toch wat slimmer dan ik dacht? Benieuwd naar wat meningen hierover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cs7AaIPuNhKB4PeyxbuDiKtn5sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpCUOo7q4kMVWIxkScGLmA9w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:31
EvtK schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:29:
Nou ben ik vorig jaar heel braaf overgestapt van Rabobank Beheerd Beleggen naar Zelf beleggen met een mix van NT Em Custom ESG, NT Wld Custom ESG en NT Glob Small Cap ESG, ivm de kosten die aan Beheer Beleggen vast zitten.

Maar nu krijg ik toch deze grafiek om de oren. Zijn de algoritmes achter het Beheerd Beleggen toch wat slimmer dan ik dacht? Benieuwd naar wat meningen hierover.

[Afbeelding]
Ik neem aan dat beheerd beleggen een andere portfolio aanhoudt an de 3 fondsen die je noemt. Heb je dat vergeleken?

Dus met een zeer agressieve (andere) portfolio is een hoger rendement gehaald dan met een gematigd fonds(en). Niet zo bijzonder dat het afwijkt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]
Zelfs al was het waar dat beheerd beleggen het nu beter deed. Wie zegt dat dat de volgende 20 jaar ook zo is? Ik zou geen conclusies trekken. Dat kan namelijk niet.

Als mijn neef veel winst maakte afgelopen maanden in het casino, ben ik dan dom bezig met passief beleggen?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 09-04-2024 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33

[Afbeelding]
Dit gaat om niet eens een jaar, dus dat zegt niet zoveel.
Pas bij +10 jaar zou ik onder de indruk zijn, maar dan alsnog, de kosten zijn fors hoger en dan gaat een fondsbeheerder proberen de markt te verslaan.
Alles wijst erop dat de eventuele winst die men daarop maakt doorgaans eerder geluk dan wijsheid is.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44

[Afbeelding]
Ik heb ook Rabo en enkel NT World, mijn blauwe lijn ligt afgelopen jaar altijd boven de zwarte lijn (beheerd beleggen basis (offensief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

Heel simpel: je streeft niet naar het hoogste rendement. Ik denk dat als je puur big tech gaat investeren, je op de korte termijn met gemak meer rendement haalt dan met je NT-portfolio. Waar passief indexbeleggen om draait is dat je op de lange termijn, de rendementsverwachting gemiddeld het hoogst is versus het risico dat je daarbij loopt. Daarbij hoort dus ook dat hele begrip verpissen-met-rendement verdwijnt, je gaat hooguit controleren dat je niet onnodig veel kosten maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:43

orf

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde portefeuille en vanaf 2021 ziet de vergelijking in de grafiek er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to_0Y1qdVfldRllf_l0UiU6Zkfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64kMIWEedeRugzonlcBVbSXR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
Dus ongeveer hetzelfde resultaat maar dan met 0,15% minder kosten: https://www.rabobank.nl/p...bo-beheerd-beleggen-basis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 21:27
Thanks voor alle input! Ik denk dat ik hier een (wellicht klassieke) denkfout heb gemaakt. Namelijk dat een switch van Beheerd Beleggen (zeer offensief) naar Zelf Beleggen (NT Fondsen) een gelijk of zelfs groter risicoprofiel tot gevolg had. Maar dat zit hem puur in het "oe ik ga van beheerd naar zelf beleggen, dus ik krijg meer risico". In feite ben ik juist met minder risico gaan beleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82

oscar82

De ondertitel

EvtK schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:40:
Thanks voor alle input! Ik denk dat ik hier een (wellicht klassieke) denkfout heb gemaakt. Namelijk dat een switch van Beheerd Beleggen (zeer offensief) naar Zelf Beleggen (NT Fondsen) een gelijk of zelfs groter risicoprofiel tot gevolg had. Maar dat zit hem puur in het "oe ik ga van beheerd naar zelf beleggen, dus ik krijg meer risico". In feite ben ik juist met minder risico gaan beleggen.
kijk nog eens goed naar die twee lijntjes. Ze houden elkaar prachtig bij. Er is maar één data punt waar jij minder winst maakte dan het beheerd beleggen en dat was vlak na het begin van de serie (ongeveer waar 1 juli staat).
Met de kennis van de gebruikte fondsen vermoed ik dat je de pech hebt gehad om over te stappen in een week waarin de beurs flink steeg. Toen stond je geld mogelijk een paar werkdagen niks te doen vanwege die overstap. Dat maakt het geen slechte beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 13:45

page404

Website says no

Ik krijg een mail van Saxo dat ze de vaste beheerkosten van 3.50€ per maand gaan schrappen en de transactiekosten flink verlagen.
Hun reden? " We zien het verlagen van de tarieven als een logische volgende stap in het verbeteren van uw beleggingservaring." Really, voor een product met nauwelijks service en functionaliteit hadden ze dat wel eerder mogen doen. Toch de hete adem van IBKR et al in hun nek?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Pagina: 1 ... 41 ... 99 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals! Ook is slowchat niet de bedoeling.